• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:27
copykat schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:10:
[...]

Die berekening lukt me ook nog wel. Ik begrijp je optie vragen niet helemaal. 12x een 800watt ergens in je huis prakken zal best efficient zijn kunnen ze 12x 800watt leveren... maar wil je dat? Dat is ook 12x failure risk.

Maar de vraag is door @mitsumark al beantwoord. Wbt krapper, laat ik t zo zeggen als ik alleen een a2w wp neem is dat een 8 tot 10kw monster die nodig schijnt te zijn. Dus dan zijn " ze" zo leeg. Waar ik nu een beetje op aanstuur is 1 a2a 3 binnenunits ( zolderslaapkamer, woonkamer en overloop 1ste. 6kw? (mag krapper want voornameljk koeling en bijverwarming ) die zou op de accu in de zomer kunnen runnen. Later mn gas er uit en een boiler met a2w wp er bij.( Dat hoeft dan niet een monster te zijn. (75/8.1 Valliant kreeg t moeilijk met -7 om de boiler warm te houden en defrostruns te doen volgens berekeningen ..misschien dat dan de 55 past.. )) 2400+2400+2400 7.2kw is dan een mooi ondersteunings pakket. En met Hems heb je bij lagere afname gewoon 1 die effectief ontlaad. Dus hoger rendement vd omvormers (geknepen omvorming is lager rendement dan op 100% output al denk ik dat 90% sweetspot is ivm warmte verlies door omzetting. Gevoel geen berekening)

En 2400 heeft meer laad snelheid dus kan sneller energieopnemen. Wat de sweetspot is met 12x420wp geen idee. 12A max

@mitsumark ik was niet van plan om meer dan 2 blocks te doen. Dus uiteindelijk 3x zo'n 1209 euro configuratie. 5.7kw uit mn hoofd dat is 17kw opslag..meer dan ik nu kan bedenken als efficient.. dus ik ben in de greenzone.😀

Enphase g5 is uit 3000 euro geloof ik. Das 200% tov zendure 2400acplus. Dan mag zn RTE wel heel veel beter zijn op dat prijsverschil terug te verdienen.

Hoedanook energierekening technisch ik heb pas ná1 jan 2027 opslag nodig en feitelijk pas als mn panelen weer wat overhouden overdag. Dus na maart isch? Kleine 6maanden dus. 25 feb 2026 was eerste dag 11.2kw en 5.2kw eigenverbruik. => 1 accu vol. En als we a2a of a2w hebben zou dat dus ook al weg zijn. Dus nu kopen is nu al 6 maanden niet gebruiken...nog vast contract met dal en normaal erg dicht bij elkaar.🤔 ik denk dat ik mn aankoopdrift nog even parkeer. December is vroeg genoeg om die weer aan te slingeren.

Edit dank je voor de link. Ga ik even rustig door spitten. Ik snap ook niet echt dat Zendure zegt knip stekker er af en zeker hem af met 16A. Is die kabel 2.5mm2 per ader? Ik had liever een steker of schroef connector gehad voor reguliere hardekern vd draad bij 2400watt. Misschien hebben ze een noncontact thermistor geplaatst om de warmte te monitoren op de connector behuizing. Dat zou ik doen. Bij x graden celcius stroom limiteren, terugschroeven.
Let wel op de C waarde (hoe snel je kan laden en ontladen t.o.v. je kWh opslag vermogen.

Met 2400W ontladen of laden van een 2,4kWh batterij is 1C. Dat kan allemaal wel maar je accu slijt er een stuk harder van.
Beter is om op de 0,25C of lager te zitten.
Dan laadt of ontlaadt je op slechts 600W.

Beter is dan op wat accu's te stapelen en de stroom te verdelen :Y

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:14
elektriekert schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:58:
[...]

Let wel op de C waarde (hoe snel je kan laden en ontladen t.o.v. je kWh opslag vermogen.

Met 2400W ontladen of laden van een 2,4kWh batterij is 1C. Dat kan allemaal wel maar je accu slijt er een stuk harder van.
Beter is om op de 0,25C of lager te zitten.
Dan laadt of ontlaadt je op slechts 600W.

Beter is dan op wat accu's te stapelen en de stroom te verdelen :Y
En die drie stapels terugverdienen :N Het blijft leuk voor de heb.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:47
copykat schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:02: En hoe meer afnemers dit doen destemeer de delta dal piek zal afnemen.
Delta dal piek voor niet dynamisch zijn artificiële van de energieleverancier.

Dynamisch, de kwartierprijs vorming is niet alleen een nederlandse aangelegenheid maar een van west-europesche landen.
-Nederland is op moment een netto exporteur van elektra, maar dat slaat om in een tekort met import als de net verzwaring vergaand beschikbaar komt, vanwege vertraging van nieuwe productiecapaciteit die nu hun business case niet met vertrouwen rond krijgen vanwege negatieve marktprijs perioden en de potentiele afzet nog geen aansluiting of benodigde netaansluiting verzwaring heeft.

De vraag loopt nog wel enige jaren voorop en die is geen flatline evenredig over de dag verdeelt en voorlopig duurdere opwek op sommige momenten van de dag de kwartiermarktprijs blijven bepalen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:07

copykat

Good copy isn't bad

@elektriekert en @Vdvmark verschil 1600 en 2400 was vooral kosten per kw opslag ná eerste aanschaf omvormcontroller plus 1 accupakket. Dus na eerste investering is bijplaatsen met de 2400 goedkoper per kw.

Stel je koopt 1 basispakket, (800,1600,2400 pick your poison) dan zal je regelmatig die leeg zuigen en opladen en veel op maximaal vermogen dus dan prak je extra pakket(ten) er onder maar die blijven gelimiteert door max in en uit. Dus je laad en ontlaad tijd verleng je, niet persee verhoog je je(piek)vermogen. ( vermoedelijk met zoveel overstroom van de pv in de zomer dat langzaamladen als je c=1 wilt ontlopen, veel extra terugleveren is.) Dus dan is 3x 1 op elke fase aan basispakket met totaal opgeteld zelfde opslag slimmer. Ook al verlies je xkw per jaar met de 2 omvormers extra. Je laad en ontlaad piek is 3x zoveel. En je gemiddelde ontlaad laad / vermogen is 3x zo laag tov 1 basisset.=> je zit dan eerder richting die c0.25. 😊. Je zou zelfs 1 iets kunnen ontladen om langzaam de andere te vullen , levelen omdat er om 17:00 5kw nodig is....Ter vergelijk de 6 micro-omvormers die rte 96% claimen door cascade laad en ontlaad techniek is max 5kwh en 3.98kwh continu. ( dat ding schakelt iq8 bij en af op je vraag en aanbod van stroom soort van multi batterij in 1 behuizing dus.) Alleen enphase is een beetje premium prjjs.

Voor nu doe ik niks in batterij land. En ik denk dat ik die 5.7kw zendure 2400acplus ( Of die basis 2.4kw alleen , dat hangt vd prijs per kw af.) koop als tussen oplossing ergens in 1ste kwartaal 2027. Als die bevalt er nog 2 bij zet als mn inhouse verbruik toeneemt door electrificatie van mn verwarming. Daarvoor is t vrij zinloos als investering vs besparing vermoed ik.

Indien er een betere oplossing voorbij komt dan koop ik dat en is de zendure de back up met stekker. :)

(De enphase G5 komt medio 1ste kwartaal 2027 uit. Ben benieuwd naar de prijs/kw... of ze geleerd hebben en meer concurerend prijzen...)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 20-09-2026 14:18 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Domba Citaat:
"Kijk ook bijlage B. een woning met hybride WP heeft meer electriciteitverbruik dan een full electric woning."
Dit viel mij ook op. Heb je misschien een (of meerdere) verklaring(en) waarom het electriciteitsverbruik bij een woning met een hybride wp hoger is dan het verbruik met een full-electric wp?
Ik krijg de indruk dat deze (literatuur)studie niet toevallig nu parallel met de algemene beschouwingen gepubliceerd werd. De opdrachtgever is het ministerie van EZK.
Ik vind de publicatie niet echt goed onderbouwd en sluitend. De voorspelde stijging van de energierekening is wazig geformuleerd en volgens mij veel te laag.

[ Voor 39% gewijzigd door dunklefaser op 20-09-2026 17:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:42
dunklefaser schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:51:
@Domba Citaat:
[...]

Dit viel mij ook op. Heb je misschien een (of meerdere) verklaring(en) waarom het electriciteitsverbruik bij een woning met een hybride wp hoger is dan het verbruik met een full-electric wp?
Mijn gedachte zou zijn dat een woning waar een Full Electric oplossing geplaatst wordt doorgaans zuiniger is (minder warmtevraag).

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik denk dat het hier in zit; de grootte van de woning dus:
Huishoudens met een hybride warmtepomp.

Het merendeel van huishoudens binnen deze groep bezit een huis van goede energetische
kwaliteit. Meer dan de helft van de woningen in deze groep zijn grote vrijstaande (34%) of 2-
onder-1 kap woningen (14%)

Huishoudens met een volledig elektrische warmtepomp

Het merendeel van huishoudens binnen deze groep bezit een huis van goede energetische
kwaliteit. Meer dan 70% van de woningen in deze groep zijn rijtjeswoningen (41%) en
meergezinswoningen (30%)

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:14
joosie schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:03:
[...]

Mijn gedachte zou zijn dat een woning waar een Full Electric oplossing geplaatst wordt doorgaans zuiniger is (minder warmtevraag).
Gemiddeld zal Full Electric zo gebouwd zijn omdat gasaansluiting geen optie was ?

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:07

copykat

Good copy isn't bad

dunklefaser schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:51:
@Domba Citaat:
[...]

Vermoedelijk ook het feit dat de gebruikte WP vaker in zn top van zn vermogen werkt dus een lagere (s)cop heeft en de gas unit als backup heater fungeert. Ook vaak omdat dit bij oudere huizen als oplossing geboden word ivm ruimte, geen boilerplek, te weinig isolatie om in de winter op alleen wp te draaien.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden