Let wel op de C waarde (hoe snel je kan laden en ontladen t.o.v. je kWh opslag vermogen.copykat schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:10:
[...]
Die berekening lukt me ook nog wel. Ik begrijp je optie vragen niet helemaal. 12x een 800watt ergens in je huis prakken zal best efficient zijn kunnen ze 12x 800watt leveren... maar wil je dat? Dat is ook 12x failure risk.
Maar de vraag is door @mitsumark al beantwoord. Wbt krapper, laat ik t zo zeggen als ik alleen een a2w wp neem is dat een 8 tot 10kw monster die nodig schijnt te zijn. Dus dan zijn " ze" zo leeg. Waar ik nu een beetje op aanstuur is 1 a2a 3 binnenunits ( zolderslaapkamer, woonkamer en overloop 1ste. 6kw? (mag krapper want voornameljk koeling en bijverwarming ) die zou op de accu in de zomer kunnen runnen. Later mn gas er uit en een boiler met a2w wp er bij.( Dat hoeft dan niet een monster te zijn. (75/8.1 Valliant kreeg t moeilijk met -7 om de boiler warm te houden en defrostruns te doen volgens berekeningen ..misschien dat dan de 55 past.. )) 2400+2400+2400 7.2kw is dan een mooi ondersteunings pakket. En met Hems heb je bij lagere afname gewoon 1 die effectief ontlaad. Dus hoger rendement vd omvormers (geknepen omvorming is lager rendement dan op 100% output al denk ik dat 90% sweetspot is ivm warmte verlies door omzetting. Gevoel geen berekening)
En 2400 heeft meer laad snelheid dus kan sneller energieopnemen. Wat de sweetspot is met 12x420wp geen idee. 12A max
@mitsumark ik was niet van plan om meer dan 2 blocks te doen. Dus uiteindelijk 3x zo'n 1209 euro configuratie. 5.7kw uit mn hoofd dat is 17kw opslag..meer dan ik nu kan bedenken als efficient.. dus ik ben in de greenzone.😀
Enphase g5 is uit 3000 euro geloof ik. Das 200% tov zendure 2400acplus. Dan mag zn RTE wel heel veel beter zijn op dat prijsverschil terug te verdienen.
Hoedanook energierekening technisch ik heb pas ná1 jan 2027 opslag nodig en feitelijk pas als mn panelen weer wat overhouden overdag. Dus na maart isch? Kleine 6maanden dus. 25 feb 2026 was eerste dag 11.2kw en 5.2kw eigenverbruik. => 1 accu vol. En als we a2a of a2w hebben zou dat dus ook al weg zijn. Dus nu kopen is nu al 6 maanden niet gebruiken...nog vast contract met dal en normaal erg dicht bij elkaar.🤔 ik denk dat ik mn aankoopdrift nog even parkeer. December is vroeg genoeg om die weer aan te slingeren.
Edit dank je voor de link. Ga ik even rustig door spitten. Ik snap ook niet echt dat Zendure zegt knip stekker er af en zeker hem af met 16A. Is die kabel 2.5mm2 per ader? Ik had liever een steker of schroef connector gehad voor reguliere hardekern vd draad bij 2400watt. Misschien hebben ze een noncontact thermistor geplaatst om de warmte te monitoren op de connector behuizing. Dat zou ik doen. Bij x graden celcius stroom limiteren, terugschroeven.
Met 2400W ontladen of laden van een 2,4kWh batterij is 1C. Dat kan allemaal wel maar je accu slijt er een stuk harder van.
Beter is om op de 0,25C of lager te zitten.
Dan laadt of ontlaadt je op slechts 600W.
Beter is dan op wat accu's te stapelen en de stroom te verdelen