After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Welk orgaan gaat de energieleverancier controleren dan? En wat kost dat allemaal? Juist ja.Ivow85 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:36:
[...]
Waarom zou je het niet geloven?
Hoe lager het voor jou vastgestelde tarief, hoe minder de overheid binnen het prijsplafond moet bijleggen. Al dat geld wat de overheid moet bijleggen, moet vroeg of laat ergens worden opgehaald of bezuinigd.
Daarnaast zorgen mensen die ondanks het prijsplafond toch op zoek gaan naar een leverancier met lagere tarieven er voor dat er nog wat prijsconcurrentie over blijft op de energiemarkt en er dus mogelijk sneller prijsverlagingen wordeb doorgevoerd.
Mijn boefje is liev!
Behalve Green Choice geloof ik die sukkels betalen nog meer.
Gelukkig hebben we superKaag die iedere maand geld komt brengen.
Fijn nieuw prijsplafond jaar gewenst iedereen.
Gecko123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:42:
[...]
Uiteindelijk gaat het om het minimaliseren van je energierekening en toch niet om het maximaliseren van de opbrengsten van je opwek?
Kunnen jullie eens uitleggen waarom dit voor bedrijven als heel normaal wordt gezien, maar als je als burger hetzelfde probeert met de middelen die je hebt, dat dit ineens als een ‘bijzondere instelling’ wordt gezien?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dit is geen Twitter.YangWenli schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:41:
Deze maand 200 euro voor 55 kubieke meter gas. Bedankt Eneco daar betaalde ik in januari 40 euro voor. Ja hoor YangWenli zit weer eens bij de duurste.
Gelukkig hebben we superKaag die iedere maand geld komt brengen.
Fijn nieuw prijsplafond jaar gewenst iedereen.

Meterstanden doorgeven bij Vattenfall lukt voorlopig nog niet
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6YflkOaWJix54tNNMWZcrDyR.jpg?f=user_large)
Als een huishouden een tarief van onder de prijsplafond heeft dan gaat er geen extra belastinggeld naar de energiemaatschappij om het verschil tussen mijn tarief en prijsplafond te compenseren. Wat moet de overheid bijleggen voor mijn huishouden als ik een tarief heb van €0,25 per kWh en €0,96 per m3?Prijsplafond is €0,40/kWh en €1,45/m3.JB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:40:
[...]
Welk orgaan gaat de energieleverancier controleren dan? En wat kost dat allemaal? Juist ja.
Hoe controleert de overheid dat de energieleveranciers netjes die klanten buiten beschouwing laten? Het zijn allemaal boeven. Kijk maar wat ze steeds doen… tarieven gaan alsmaar omhoog door die sigaar uit eigen doos van Jetten.Hongy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:55:
[...]
Als een huishouden een tarief van onder de prijsplafond heeft dan gaat er geen extra belastinggeld naar de energiemaatschappij om het verschil tussen mijn tarief en prijsplafond te compenseren. Wat moet de overheid bijleggen voor mijn huishouden als ik een tarief heb van €0,25 per kWh en €0,96 per m3?Prijsplafond is €0,40/kWh en €1,45/m3.
Mijn boefje is liev!
De overheid betaalt dan, als je gemiddelde gewogen prijs onder het plafond blijft, alleen de 8,60 aan implementatiekosten.Hongy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:55:
[...]
Als een huishouden een tarief van onder de prijsplafond heeft dan gaat er geen extra belastinggeld naar de energiemaatschappij om het verschil tussen mijn tarief en prijsplafond te compenseren. Wat moet de overheid bijleggen voor mijn huishouden als ik een tarief heb van €0,25 per kWh en €0,96 per m3?Prijsplafond is €0,40/kWh en €1,45/m3.
Greenchoice sukkel hier, 85 kuub voor 68 euro deze maand. Als ik geen vast contract zou hebben, was ik allang overgestapt op day ahead prijzen. Waarom zou je 4 euro per kuub betalen als je het ook voor 1,50 kan krijgen?YangWenli schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:41:
Deze maand 200 euro voor 55 kubieke meter gas. Bedankt Eneco daar betaalde ik in januari 40 euro voor. Ja hoor YangWenli zit weer eens bij de duurste.
Dat hele prijsplafond had alleen moeten worden ingevoerd op day ahead prijzen, en dan ook nog eens alleen op het leveringstarief, niet op wat de leverancier in rekening brengt. Dan zouden we nog concurrentie hebben gehad, i.p.v. de huidige energiebedrijven met vele miljarden te subsidieren zodat ze prijzen verhogen i.p.v. verlagen. Maar dan zouden er ook geen toekomstige baantjes bij deze grote bedrijven in het verschiet liggen voor politici, en bedrijven redden gaat nou eenmaal voor.
Ik verwacht heel veel werk voor Deloitte, PwC, EY, en KPMG de komende jaren. Gevolgd door een parlementaire enquete waarbij na maanden theater de conclusie is dat ze met de kennis van toen toch echt grote maatregelen moesten nemen om de arme mensen in het land warm te houden. Het is allemaal zo voorspelbaarJB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:08:
[...]
Hoe controleert de overheid dat de energieleveranciers netjes die klanten buiten beschouwing laten? Het zijn allemaal boeven. Kijk maar wat ze steeds doen… tarieven gaan alsmaar omhoog door die sigaar uit eigen doos van Jetten.
Elke bedrijf heeft toch een klantenbestand met tarieven en verbruik? En een inkoopwaarde van dat verbruik. Nog wat cijfers en accountants kunnen berekenen.JB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:08:
[...]
Hoe controleert de overheid dat de energieleveranciers netjes die klanten buiten beschouwing laten? Het zijn allemaal boeven. Kijk maar wat ze steeds doen… tarieven gaan alsmaar omhoog door die sigaar uit eigen doos van Jetten.
Zonnepanelen zijn een investering die je wilt terugverdienen. Voor het milieu breng je je eigen verbruik omlaag (of combineer je zoveel mogelijk eigen opwek met verbruik). Die 2 vallen dus prima te combineren, waarbij het enerzijds voor het milieu is, maar anderszijds een investering.
Ik durf wel te stellen dat het gros van de mensen de zonnepanelen heeft om de energierekening omlaag te krijgen, en de milieuwinst daarbij leuk mee genomen is. Er zullen maar weinig mensen zijn waar dat andersom is en het milieu de voornaamste reden is.
[removed]
Ik sluit me hier volledig bij aan, wij hebben hier een flink dak vol laten lagen met 20+ panelen, idealiter had ik aankomend jaar gezien dat we een dikke TLV zouden gaan krijgen. Helaas krijgen we dat al niet meer.Glashelder schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:45:
[...]
[...]
Kunnen jullie eens uitleggen waarom dit voor bedrijven als heel normaal wordt gezien, maar als je als burger hetzelfde probeert met de middelen die je hebt, dat dit ineens als een ‘bijzondere instelling’ wordt gezien?
We hebben sinds September een 3 jaar duurzaam dalen contract van GC met “redelijke prijzen”
Nu we sowieso nog een paar jaar kunnen salderen is onze energierekening wel erg laag doordat we sinds anderhalve maand met airco’s verwarmen.
Aangezien alles tegenwoordig zo kneiter duur is geworden had ik liever dik willen cashen met TLV maar helaas.
Als dat zo is moet je bij de energieboeren klagen. Ik ga er van uit dat het een normale markt is waarbij de energieboer mijn energie inkoopt en ervoor zorgt dat hij dat met winst weer kan doorverkopen. Als hij daar echter verlies op maakt is dat een probleem dat hij moet oplossen en niet bij mij ligt.Gecko123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:05:
[...]
Het verschil tussen de marktprijs van zonne-energie en wat voor jou de opbrengsten zijn moet ergens vandaan komen. Mijn stelling is dat het teruglevertarief deels in het verbruikstarief zit.
[removed]
Heel NL is aan het stoken met airco’s. Hoe wordt die stroom (straks) allemaal opgewektelektriekert schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:39:
[...]
Ik sluit me hier volledig bij aan, wij hebben hier een flink dak vol laten lagen met 20+ panelen, idealiter had ik aankomend jaar gezien dat we een dikke TLV zouden gaan krijgen. Helaas krijgen we dat al niet meer.
We hebben sinds September een 3 jaar duurzaam dalen contract van GC met “redelijke prijzen”
Nu we sowieso nog een paar jaar kunnen salderen is onze energierekening wel erg laag doordat we sinds anderhalve maand met airco’s verwarmen.
Aangezien alles tegenwoordig zo kneiter duur is geworden had ik liever dik willen cashen met TLV maar helaas.

Wat een land…
Mijn boefje is liev!
Ik mag toch aannemen dat dat via de prijzen wordt geregeld. Dat is nl. ook precies de reden waarom mensen nu aan het stoken zijn met airco's, stoken met gas is momenteel duurder. Is er dus een stroom-onbalans zou die prijs omhoog moeten gaan t.o.v. de gasprijs en gaan mensen vanzelf weer naar het gas toe.JB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:41:
[...]
Heel NL is aan het stoken met airco’s. Hoe wordt die stroom (straks) allemaal opgewekt
Wat een land…
De regering is er echter op aan het sturen om alles naar electra te laten gaan, dus zullen ze het probleem dat je nu benoemt dus ook op moeten lossen. De consument volgt nu puur de wens van de regering.
[removed]
Ja zeker. Maar er moet nu kWh bij gemaakt worden omdat de panelen ook niets doen. Hoe? Is het (nu) handig dat mensen de ketels uit knallen maar elders mega centrales staan te dampen voor meer kWh? Geen idee. Jetten heeft er over nagedacht. Dus wij gaan allemaal extra stroom verbruiken want goedkoper. Thuis auto laden doen we ook niet meer want plafond.redwing schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:45:
[...]
Ik mag toch aannemen dat dat via de prijzen wordt geregeld. Dat is nl. ook precies de reden waarom mensen nu aan het stoken zijn met airco's, stoken met gas is momenteel duurder. Is er dus een stroom-onbalans zou die prijs omhoog moeten gaan t.o.v. de gasprijs en gaan mensen vanzelf weer naar het gas toe.
De regering is er echter op aan het sturen om alles naar electra te laten gaan, dus zullen ze het probleem dat je nu benoemt dus ook op moeten lossen. De consument volgt nu puur de wens van de regering.
Laat staan volledig over op stroom, hell we hebben straks niet eens de elektriciens om bij alle huishoudens de meterkast aan te passen. Het stroomnet loopt ook jaren achter.
Mijn boefje is liev!
Wat een kortzichtigheid.JB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:41:
[...]
Heel NL is aan het stoken met airco’s. Hoe wordt die stroom (straks) allemaal opgewekt
Wat een land…
Je beseft je dat elke kWh die zonnepanelen eigenaren opwekken gewoon uitstoot scheelt, zelfs in het voorjaar en zomer?
Er wordt door de energie lobby heel erg gewezen op de financiën en daar zit wel een kern van waarheid in: doordat er veel groene energie is in het voorjaar en de zomer is de prijs laag. Een gram CO2 kost in die periode echter net zoveel als in de winterperiode. Milieutechnisch gezien is er niets mis met de salderingsregeling. Het wordt echter wel tijd dat we als mensheid ons wat meer gaan concentreren op het milieu in plaats van de financiën. Dat heeft ons immers in de huidige ellendige situatie gebracht: fossiel is nog steeds veel te goedkoop.
Komt bij dat gas verbranden in een gascentrale en je huis verwarmen met een WP (of dat nou L/L, L/W of W/W is maakt geen zak uit) veel efficiënter is dan dat iedereen zijn eigen gasketel heeft. Dus al die airco gebruikers sparen Nederland gas uit
Wat een land.. vol met mensen die schandelijk wijzen naar mensen die wèl hun beste beentje voortzetten voor de toekomst van deze planeet. Maar omdat er wat zakcentjes verdiend worden is het allemaal schandalig

Jetten heeft nergens goed over nagedacht, er is vooral goed geluisterd naar de lobby. Dat proces is al een aantal jaar aan de gang.JB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:49:
[...]
Jetten heeft er over nagedacht. Dus wij gaan allemaal extra stroom verbruiken want goedkoper.
Dat is typisch een geval van een crisis die gewoon moet gebeuren en dan lost het zichzelf op. Ten eerste is het stroomnet vooral administratief vol. Een probleem van de pennenlikkers dus. In het voorjaar speelt het probleem omgekeerd: we hebben dan voornamelijk een probleem van te weinig verbruik op plekken waar veel wordt opgewekt. Door goede afspraken in de zonnestroomwereld is dat ook alleen een financieel probleem: mensen lopen opbrengst mis omdat de boel zichzelf uitschakelt, maar het stroomnet blijft gewoon werken.Laat staan volledig over op stroom, hell we hebben straks niet eens de elektriciens om bij alle huishoudens de meterkast aan te passen. Het stroomnet loopt ook jaren achter.
Wat je momenteel ziet is dat de uitbreiding vooral een probleem is van personeel en vergunningstrajecten. Als de nood hoog genoeg is (dat is het nu niet: het probleem is vooral administratief) wordt dat vanzelf vloeibaar. Het is vooral gèèn argument om de transitie te vertragen of te stoppen. Dat is gewoon geen optie.
[ Voor 33% gewijzigd door Glashelder op 31-12-2022 11:58 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dus je wil én een hoge TLV, én een lage kWh prijs?Glashelder schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:45:
[...]
[...]
En als je beide niet krijgt zijn de energiemaatschappijen uitzuigers?
Volgens mij werkt de energiemarkt op dit moment 100% naar behoren.
De energiemaatschappijen hebben onzekere inkoopcondities en rekenen dus een hoge risico opslag voor "vaste" (i.e. niet dynamische) contracten. Omdat ze die opslag rekenen, kunnen ze ook ruimer zijn met de de TLV.
De dynamische boeren hebben geen risico, dus vrijwel geen risico opslag (op de onbalans vergoeding na). Deze leveren je dus exact wat het waard is. En daarom krijg je dus ook geen reet terug voor de zonne-kWh in Augustus om 12:00 omdat er dan meer dan voldoende stroom op het net is.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Nogmaals ik snap de mensen heel goed. Ik doe niet anders nu. Het probleem ligt niet bij de mensen. Die spenderen bakken geld maar aan de achterkant verdampt de pot geld bij de overheid alsnog en die mogen we zelf weer gaan vullenGlashelder schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:51:
[...]
Wat een kortzichtigheid.
Je beseft je dat elke kWh die zonnepanelen eigenaren opwekken gewoon uitstoot scheelt, zelfs in het voorjaar en zomer?
Er wordt door de energie lobby heel erg gewezen op de financiën en daar zit wel een kern van waarheid in: doordat er veel groene energie is in het voorjaar en de zomer is de prijs laag. Een gram CO2 kost in die periode echter net zoveel als in de winterperiode. Milieutechnisch gezien is er niets mis met de salderingsregeling. Het wordt echter wel tijd dat we als mensheid ons wat meer gaan concentreren op het milieu in plaats van de financiën. Dat heeft ons immers in de huidige ellendige situatie gebracht: fossiel is nog steeds veel te goedkoop.
Komt bij dat gas verbranden in een gascentrale en je huis verwarmen met een WP (of dat nou L/L, L/W of W/W is maakt geen zak uit) veel efficiënter is dan dat iedereen zijn eigen gasketel heeft. Dus al die airco gebruikers sparen Nederland gas uit
Wat een land.. vol met mensen die schandelijk wijzen naar mensen die wèl hun beste beentje voortzetten voor de toekomst van deze planeet. Maar omdat er wat zakcentjes verdiend worden is het allemaal schandalig
Mijn boefje is liev!
Met windmolenparken, gascentrales, kolencentrales en over tig jaar met kernenergie.JB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:41:
[...]
Wat een land…
Ja, het zal wel niet duurzaam genoeg zijn maar ik heb mijn deel gedaan.
Hoekwoning was energielabel F/G (deels enkel glas-in-lood)
Het eerste jaar tijdens de verbouwing 2100m3 gas verbruikt en toen kregen we het niet warm gestookt.
2 jaar later:
Dakisolatie :2000€
Spouwmuurisolatie: 1500€
Kruipruimte isolatie: 600€
Diverse isolatie: 1200€
Rondom kunststof kozijnen: 21000€
Zonnepanelen : 9000€
Airco’s. :3500€
Totaal: 38.800€
Edit: alles zelf gedaan m.u.v. Spouwmuurisolatie en kunststof kozijnen, anders was het voor ons ook niet mogelijk geweest om al deze dingen aan te pakken.
Wij hebben ons deel aan verduurzaming gedaan vind ik.
Met een termijnbedrag van 60€ vind ik het wel prima zo.
[ Voor 7% gewijzigd door elektriekert op 31-12-2022 11:59 ]
euhh dan krijg ik mn welkom bonus niet meer voor het gasgedeelte bij de jaar afrekening. Mede daarvoor stap ik elk jaar overIvow85 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:06:
@MarcelS1981
Waarom heb je je gascontract dan nog niet opgezegd? Per direct opzeggen die hap, dan betaal je geen voorschot meer voor gas en ook geen vaste kosten voor de gasaansluiting.
Of is die stijging van voorschot gebaseerd op alleen het historische elektriciteitsverbruik ?
Zal sowieso lastig worden aangezien ze "gepland in week 3" mn leiding en meter komen verwijderen, en mn contract tot 11 Maart loopt. naja we gaan het zien.
Sigenergy 16 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO
Ik wek niks op omdat ik geen zonnepanelen heb.Spykie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:33:
[...]
Indien je minder opwekt dan je verbruikt is het waarschijnlijk een goed idee om over te stappen naar een leverancier met dynamische prijzen.
Ik wil alleen een hoge TLV, ik wek veel meer op op jaarbasis dan ik verbruikJackBol schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:53:
[...]
Dus je wil én een hoge TLV, én een lage kWh prijs?
En als je beide niet krijgt zijn de energiemaatschappijen uitzuigers?
Volgens mij werkt de energiemarkt op dit moment 100% naar behoren.
De energiemaatschappijen hebben onzekere inkoopcondities en rekenen dus een hoge risico opslag voor "vaste" (i.e. niet dynamische) contracten. Omdat ze die opslag rekenen, kunnen ze ook ruimer zijn met de de TLV.
De dynamische boeren hebben geen risico, dus vrijwel geen risico opslag (op de onbalans vergoeding na). Deze leveren je dus exact wat het waard is. En daarom krijg je dus ook geen reet terug voor de zonne-kWh in Augustus om 12:00 omdat er dan meer dan voldoende stroom op het net is.
Maar daar ging het niet om: het ging er mij om dat het blijkbaar als een rare houding gezien wordt dat je als burger probeert te profiteren van de energieprijzen. Waarom wordt dat als normaal gezien voor energiebedrijven maar als je hetzelfde doet als burger (investeren) dan zou je alleen maar je energierekening mogen verlagen, maar je mag er niets op verdienen?
De vraag die ik stelde heb je succesvol ontweken en blijft onbeantwoord.
Edit: ik zie dat je niet een van de twee was waar ik op reageerde
Die € 167,- hebben ze berekend over 1200 m3 gas tegen 21% btw
Dat ik afgelopen jaar 430 m3, en dit jaar 18 m3 gebruikt heb, is voor Innova schijnbaar niet relevant.
Mijn voorschot stond voor de btw verlaging op (€ 60,-)
Dat hebben ze aangepast naar (€ 55,-) (vanwege 9% btw)
Hadden ze me op z'n minst terug kunnen zetten naar € 60,- (21% btw) maar nee.
Dinsdag maar gaan bellen. tenzij ik het termijnbedrag online terug omlaag kan krijgen, maar zoveel % naar beneden gaat vast niet lukken
Sigenergy 16 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO
Als je meer opwekt dan afneemt snap ik je compleet en moet je dat vooral doen.Glashelder schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:02:
[...]
Ik wil alleen een hoge TLV, ik wek veel meer op op jaarbasis dan ik verbruikVoor de rest profiteer ik gewoon van de salderingsregeling, zolang het kan.
Maar daar ging het niet om: het ging er mij om dat het blijkbaar als een rare houding gezien wordt dat je als burger probeert te profiteren van de energieprijzen. Waarom wordt dat als normaal gezien voor energiebedrijven maar als je hetzelfde doet als burger (investeren) dan zou je alleen maar je energierekening mogen verlagen, maar je mag er niets op verdienen?
Het argument dat eerder gemaakt werd is dat energiemaatschappijen uitzuigers zijn, maar het staat iedereen vrij om met de voeten te stemmen.
Wellicht was je de verkeerde persoon om te quoten
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Stap in dat geval over op een leverancier met dynamische prijzen.Dirk0s schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:00:
[...]
Ik wek niks op omdat ik geen zonnepanelen heb.
Je quote mij maar mijn punt is dat het gaat om de uiteindelijke energierekening. Geld ook voor soortgelijke investeringen van bedrijven. Als je hetzelfde product kunt halen uit de markt zonder gebruik te maken van subsidieregelingen (uitgaande dat dit voor de maatschappij duurder is) dan moet dit de voorkeur krijgen.Glashelder schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:02:
[...]
Ik wil alleen een hoge TLV, ik wek veel meer op op jaarbasis dan ik verbruikVoor de rest profiteer ik gewoon van de salderingsregeling, zolang het kan.
Naar opwek kijken is een middel om de energierekening lager te krijgen. Het gaat hier om de energierekening.
Salderingsregeling is er om gebruik van te maken maar staar je niet blind op andere mogelijkheden die wellicht beter en goedkoper zijn.
Hoeveel m3 gas zitten jullie nu gemiddeld per dag op voor de maand december?
Hier ook thermostaat van 20 op 18 gezet. Door deze verlaging en een beetje extra opletten de afgelopen 12 maanden 30% minder gas verbruikt en zelfs 39% minder gas per graaddag.ro8in schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:26:
Ik heb een aantal aanpassingen gedaan, zo staat de thermostaat nog maar op 18 graden (we hadden eerst 17 maar dat vond ik echt te koud) en gaat hij 2 uur later per dag aan dan eerst. Ook heb ik de CV ketel nu op standje 40 graden voor de verwarming en 60 voor de kraan. Ik doe nu in december gemiddeld ongeveer 3 m3 gas per dag.
Absolute getallen zeggen niet zoveel omdat het afhankelijk is van je woning en verschillende factoren.
[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 31-12-2022 13:31 ]
Wat anderen aan m3 verbruiken zegt helemaal niets, je moet naar je eigen verbruik kijken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld https://www.mindergas.nlro8in schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:26:
Ik heb een aantal aanpassingen gedaan, zo staat de thermostaat nog maar op 18 graden (we hadden eerst 17 maar dat vond ik echt te koud) en gaat hij 2 uur later per dag aan dan eerst. Ook heb ik de CV ketel nu op standje 40 graden voor de verwarming en 60 voor de kraan (stond beide op 80). Ik doe nu in december gemiddeld ongeveer 3 m3 gas per dag.
Hopelijk voorkomt dit een hoop topicvervuiling.
Dus misschien straks niet veel profijt van salderen maar wel met co2 heffing.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ntTiQNC3iN2Xe92tB0Gie87F.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Nw7tBDdteCoi5h02yXSL4FT6.png?f=user_large)
Tot enkele dagen geleden stond gewoon 1 juli - einde jaar in één overzicht.
Zou Powerpeers ineens proberen toch het zomer-overschot tegen TLV te willen verrekenen in plaats van te salderen? Voor het eerste deel van het jaar staat het nog wel in één deel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QFJ2GpPIr7xqlPI4qdSTjnLy.png?f=user_large)
Het tarief is alleen op 1 juli aangepast (van 33ct/kWh naar 35,5ct/kWh).
Overigens ben ik ik 01/01/2023 toch exit bij deze club.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Betaal zometeen boven het prijsplafond iets van 0,85 cent per kwh en 3,20 per m3 gas bij onze vrienden van Vattenfall. Is wel een vrij forse stijging ten opzichte van de 0,45 en rond de 2 euro vanaf oktober.
Hebben ze niet gewoon je opzegging verwerkt?TFHfony schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:05:
Hmmm, ineens zie ik het volgende op Powerpeers:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tot enkele dagen geleden stond gewoon 1 juli - einde jaar in één overzicht.
Zou Powerpeers ineens proberen toch het zomer-overschot tegen TLV te willen verrekenen in plaats van te salderen? Voor het eerste deel van het jaar staat het nog wel in één deel:
[Afbeelding]
Het tarief is alleen op 1 juli aangepast (van 33ct/kWh naar 35,5ct/kWh).
Overigens ben ik ik 01/01/2023 toch exit bij deze club.
Ik schreef op 28 november dit:JB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:08:
[...]
'Er was net op het RTL nieuws dat de ACM zegt dat het controleren van de winsten die de 60 leveranciers met het prijsplafond gaan maken praktisch oncontroleerbaar is, door de vele prijsschommelingen vanwege de momenten tijdens de inkoop van de energie door al die leveranciers. De ACM baas had het over 27.000 verschillende inkooptarieven.
Dan kan straks een heel leger van dure ingehuurde accountants achteraf gaan bekijken of er niet teveel winsten zijn gemaakt en er woekerwinsten zijn gemaakt die dan weer moeten worden teruggevorderd.'
Ik lijk zelfs bijna 50% omlaag gegaan te zijn met deze veranderingen. Maar het blijft lastig te zeggen omdat ja andere dagen andere temperaturen buiten etc. Maar goed dat mijn cv ketel op 80 graden stond had ik wel gelezen dat dat sowieso echt heel onzuinig is.Gecko123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:30:
[...]
Hier ook thermostaat van 20 op 18 gezet. Door deze verlaging en een beetje extra opletten de afgelopen 12 maanden 30% minder gas verbruikt en zelfs 39% minder gas per graaddag.
Absolute getallen zeggen niet zoveel omdat het afhankelijk is van je woning en verschillende factoren.
Ja, die hebben ze verwerkt. Ik heb al een "We zullen je missen" mail mogen ontvangen.Wolly schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:25:
[...]
Hebben ze niet gewoon je opzegging verwerkt?
Maar dan klopt het selectieve "1 juli - 1 september" er uit lichten om lost te factureren nog steeds niet. Maar goed, even 2 slagen m de arm:
* Ik heb de daadwerkelijke afrekening nog niet binnen. Wellicht gaat het daar wel goed.
* Ik zag net dat ze per 1 september een hogere TLV aanbieden (lekker zinvol na september), dus wellicht dat het daarom gesplitst is in het portaal.
Als ze het maar niet op de factuur doen. Zou me toch 500x24,5ct schelen. Geen wereldbedrag, maar niet correct.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Waarom heb je dan in januari niet een ander contract afgesloten? Toen kon je 3 of 5 jaar vast nemen voor 1,06 euro gas, en 0,23 euro electra. Fijne jaarwisseling.YangWenli schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:41:
Deze maand 200 euro voor 55 kubieke meter gas. Bedankt Eneco daar betaalde ik in januari 40 euro voor.
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Om dat objectief te kunnen bekijken bestaat mindergas.nlro8in schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:31:
[...]
Ik lijk zelfs bijna 50% omlaag gegaan te zijn met deze veranderingen. Maar het blijft lastig te zeggen omdat ja andere dagen andere temperaturen buiten etc. Maar goed dat mijn cv ketel op 80 graden stond had ik wel gelezen dat dat sowieso echt heel onzuinig is.
Hier nog zo'n sukkel, tenminste, tot gisteren nog.RemcoDelft schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:20:
Greenchoice sukkel hier [knip]
Nu zegt de GC app dat er afgelopen week geen slimmemeterstanden geregistreerd zijn en dat ik geen actief contract heb, bijzonder

Eens kijken of ik vanaf middernacht niet volledig in het donker kom te zitten. Gelukkig kunnen we nog een paar dagen zonder verwarming
Testing, one, two ...
Het prijsplafond kost de belastingbetaler dus bijna 1 miljoen euro per inkooptarief. Normale mensen zouden het even controleren voor ze een miljoen euro uitgeven.R0181 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:27:
[...]
Ik schreef op 28 november dit:
'Er was net op het RTL nieuws dat de ACM zegt dat het controleren van de winsten die de 60 leveranciers met het prijsplafond gaan maken praktisch oncontroleerbaar is, door de vele prijsschommelingen vanwege de momenten tijdens de inkoop van de energie door al die leveranciers. De ACM baas had het over 27.000 verschillende inkooptarieven.
Dan kan straks een heel leger van dure ingehuurde accountants achteraf gaan bekijken of er niet teveel winsten zijn gemaakt en er woekerwinsten zijn gemaakt die dan weer moeten worden teruggevorderd.'
Dat zegt-ie wel vaker, en even later werkt het weer.hardware-lover schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:16:
[...]
Hier nog zo'n sukkel, tenminste, tot gisteren nog.
Nu zegt de GC app dat er afgelopen week geen slimmemeterstanden geregistreerd zijn en dat ik geen actief contract heb, bijzonder
Poehpoeh. Ik werk bij een middelgroot bedrijfspensioenfonds. Daar worden al snel honderden miljoenen trades per jaar gedaan in een universum van 10.000 prijzen per dag (dus 2 miljoen per jaar). En dit kunnen we op de cent nauwkeurig doorrekenen. 27.000 tarieven is peanuts.R0181 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:27:
[...]
Ik schreef op 28 november dit:
De ACM baas had het over 27.000 verschillende inkooptarieven.
When life gives you lemons, start a battery factory
Dit waren de woorden van de hoogste ACM-baas, die zal toch wel weten of het berekenen van overwinsten peanuts is of niet? Alles is na te berekenen als er maar genoeg transparantie is, nu kunnen er allerlei kosten worden opgevoerd die ook weer van die winsten kunnen worden afgetrokken, ook zitten er een aantal buitenlandse leveranciers bij, die winsten kunnen uitspreiden over hun thuisland. Als het voor jou peanuts is zou ik me aanmelden om voor een leuk prijsje die overwinsten in kaart te brengen, er werd al ruim 6 miljoen betaald aan Deloitte voor rapporten over hoe die mondkapjesdeal tot stand kwam.KabouterSuper schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:46:
[...]
Poehpoeh. Ik werk bij een middelgroot bedrijfspensioenfonds. Daar worden al snel honderden miljoenen trades per jaar gedaan in een universum van 10.000 prijzen per dag (dus 2 miljoen per jaar). En dit kunnen we op de cent nauwkeurig doorrekenen. 27.000 tarieven is peanuts.
Kan je ook historisch invullen daar?Spykie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:11:
[...]
Om dat objectief te kunnen bekijken bestaat mindergas.nlGebruik is kosteloos.
https://www.nu.nl/geldzak...-voor-je-portemonnee.html
/f/image/vbB1iQv9hbXRA9LKp967EvUz.png?f=fotoalbum_large)
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Als je een beetje vooruit denkt, dan weet elk wel denkend persoon wel dat dit prijsflafond tijdelijk is, maar de energie prijzen nooit meer echt zullen dalen naar het oude niveau. Gebruik dit prijs plafond moment om te investeren in dat je straks wanneer deze vervalt je niet alsnog met een rekening van 800 euro per maand zit! Het is alleen klote omdat iedereen dit nu tegelijk aan het doen is, dingen als zonnepanelen, isolatie, warmtepompen, split airco's etc niet aan te slepen zijn.Cobb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:58:
Stop maar! Alles blijkt mee te vallen. We gaan zelfs minder aan energie betalen in 2023...
https://www.nu.nl/geldzak...-voor-je-portemonnee.html
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door ro8in op 31-12-2022 18:57 ]
Het hangt natuurlijk veel af van het type woning wat je hebt, maar ik doe ongeveer 6m3 gemiddeld per dag in december. Dan is dat CV en warm water, koken doe ik elektrisch.ro8in schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:26:
Ik heb een aantal aanpassingen gedaan, zo staat de thermostaat nog maar op 18 graden (we hadden eerst 17 maar dat vond ik echt te koud) en gaat hij 2 uur later per dag aan dan eerst. Ook heb ik de CV ketel nu op standje 40 graden voor de verwarming en 60 voor de kraan (stond beide op 80). Ik doe nu in december gemiddeld ongeveer 3 m3 gas per dag.
Ik heb een twee-onder-een-kap uit 1996 van ongeveer 145m2 waarbij ik eigenlijk alleen de beganegrond stook, slaapkamers staat de verwarming uit.
Isolatie is redelijk, maar kan zeker beter.
//EDIT: Ik zet de verwarming ook rond de 18 graden, een graadje warmer als ik bezoek krijg.
[ Voor 4% gewijzigd door BernardV op 31-12-2022 19:19 ]
Ik heb alles al geïsoleerd wat ik kan, zelfs een binnenwand in mijn woonkamer. Ik kan alleen nieuwe kozijnen en deuren niet betalen...20 tot 30.000 euro! Voor een voordeur, schuifpui en 3 kozijnen....prijzen zijn belachelijk. Ik zie dat zelfs voor 2024 nog niet betaalbaar worden...ro8in schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:56:
[...]
Als je een beetje vooruit denkt, dan weet elk wel denkend persoon wel dat dit prijsflafond tijdelijk is, maar de energie prijzen nooit meer echt zullen dalen naar het oude niveau. Gebruik dit prijs plafond moment om te investeren in dat je straks wanneer deze vervalt je niet alsnog met een rekening van 800 euro per maand zit! Het is alleen klote omdat iedereen dit nu tegelijk aan het doen is, dingen als zonnepanelen, isolatie, warmtepompen, split airco's etc niet aan te slepen zijn.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Tsja, blijkbaar betaalt men het ervoor.Cobb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:36:
[...]
Ik heb alles al geïsoleerd wat ik kan, zelfs een binnenwand in mijn woonkamer. Ik kan alleen nieuwe kozijnen en deuren niet betalen...20 tot 30.000 euro! Voor een voordeur, schuifpui en 3 kozijnen....prijzen zijn belachelijk. Ik zie dat zelfs voor 2024 nog niet betaalbaar worden...
Hier hebben we 21 betaald voor 9 kozijnen (2 vast, de rest met draaikiep en ventilatiestand, 1 betoogde voordeur en openslaande tuin deuren in folie en HVL.
Dit was bij een kleine bedrijf.
De grote bedrijven zaten meer richting de 32k

De offerte is alweer van ruim een jaar terug.
[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 31-12-2022 21:49 ]
Maar dan nog. De elektranetten zijn internationaal gekoppeld.
We wisselen allemaal energie uit tussen de landen, maar dan toch dit soort ridicule prijsverschillen...
ben ik blij dat al begin 2022 ben overgestapt op een dynamische tarief aanbieder
Zal te maken hebben met goedkope stabiele kernenergie.ehtweak schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:16:
't Is al vaker gemeld, maar het blijf frappant:
[Afbeelding]
Nederland eenzaam bovenaan; de hoge kWh prijzen...
Natuurlijk gaan de prijzen niet terug...ro8in schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:56:
[...]
Als je een beetje vooruit denkt, dan weet elk wel denkend persoon wel dat dit prijsflafond tijdelijk is, maar de energie prijzen nooit meer echt zullen dalen naar het oude niveau. Gebruik dit prijs plafond moment om te investeren in dat je straks wanneer deze vervalt je niet alsnog met een rekening van 800 euro per maand zit! Het is alleen klote omdat iedereen dit nu tegelijk aan het doen is, dingen als zonnepanelen, isolatie, warmtepompen, split airco's etc niet aan te slepen zijn.
Maar:
- zonnepanelen zijn leuk, maar met een dakkapel red je maar iets van 15 panelen op je dak. Dat is dan rond de 6000wp, leuk maar in de winter niet genoeg. Het einde van de saldering zal het nog minder interessant maken
- isolatie: mee eens
- warmtepompen: erg duur, zeker als je je huis goed isoleert en je daardoor relatief weinig gas verbruikt. 500 kuub gas op jaarbasis om te verwarmen is goedkoper met gas dan met een warmtepomp als je gaat kijken naar einde saldering, installatiekosten, onderhoudskosten, vervanging, etc
- airco's: geen idee wat op langer termijn de nadelen zijn van deze techniek? Los dat je er puur de lucht mee opwarmt en de spullen en vloer nog koud zullen zijn
Mensen met een vrijstaande woning met een garage ernaast hebben meer ruimte voor zonnepanelen, waardoor ze met een accu in de winter mogelijk ook nog kunnen produceren. Mijn 15x385wp panelen hebben deze maand maar 90 kWh opgewekt.
Ik heb 265kwh gebruikt in december, dat is zonder warmtepomp. Zonder saldering is dat dus al 100 euro deze maand aan stroom... Nog steeds prijzig, maar die 80 kuub gas is ook al snel 160 euro extra. als we 80 kuub gas omrekenen naar stroom dan is dat 800kwh, wat met een cop van 5 dus uitkomt op 160 kWh aan elektra gebruiken wat dus 64 euro is.
Zit ik dus met een warmtepomp ondanks mijn panelen en een huis uit 2015 nog steeds op 160 euro per maand aan gebruikskosten (+ wat er nog bij komt aan vaste kosten per maand)
Het is geen 800 euro, maar wel een flink bedrag.... En iets wat ik niet omlaag kan brengen, al kan ik natuurlijk minder tv kijken, kan ik de wtw/mechanische ventilatie uit zetten, kunnen we onze diepvries weg doen, etc...
[ Voor 5% gewijzigd door President op 31-12-2022 23:16 ]
Dan ga je een hele flinke accu nodig hebben.President schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:14:
[...]
Natuurlijk gaan de prijzen niet terug...
Maar:
- zonnepanelen zijn leuk, maar met een dakkapel red je maar iets van 15 panelen op je dak. Dat is dan rond de 6000wp, leuk maar in de winter niet genoeg. Het einde van de saldering zal het nog minder interessant maken
- warmtepompen: erg duur, zeker als je je huis goed isoleert en je daardoor relatief weinig gas verbruikt. 500 kuub gas op jaarbasis om te verwarmen is goedkoper met gas dan met een warmtepomp als je gaat kijken naar einde saldering, installatiekosten, onderhoudskosten, vervanging, etc
- airco's: geen idee wat op langer termijn de nadelen zijn van deze techniek? Los dat je er puur de lucht mee opwarmt en de spullen en vloer nog koud zullen zijn
Mensen met een vrijstaande woning met een garage ernaast hebben meer ruimte voor zonnepanelen, waardoor ze met een accu in de winter mogelijk ook nog kunnen produceren. Mijn 15x385wp panelen hebben deze maand maar 90 kWh opgewekt.
Ik heb 265kwh gebruikt in december, dat is zonder warmtepomp. Zonder saldering is dat dus al 100 euro deze maand aan stroom... Nog steeds prijzig, maar die 80 kuub gas is ook al snel 160 euro extra. als we 80 kuub gas omrekenen naar stroom dan is dat 800kwh, wat met een cop van 5 dus uitkomt op 160 kWh aan elektra gebruiken wat dus 64 euro is.
Zit ik dus met een warmtepomp ondanks mijn panelen en een huis uit 2015 nog steeds op 160 euro per maand aan gebruikskosten (+ wat er nog bij komt aan vaste kosten per maand)
Het is geen 800 euro, maar wel een flink bedrag.... En iets wat ik niet omlaag kan brengen, al kan ik natuurlijk minder tv kijken, kan ik de wtw/mechanische ventilatie uit zetten, kunnen we onze diepvries weg doen, etc...
Ik heb hier met 8400Wp enkele dagen echt amper 0,5 kWh opgewekt.
Was er wel zon dan was het meteen 5kWh
Half november toen ze er net lagen was het rond de 20kWh.
Vol in de zon op het Zuid/zuidoosten
Tja, de een zijn dak ligt gunstiger dan een ander zijn dak.. maar met een accu ga ik het dus ook niet redden, een gemiddelde opwek van 3kwh per dag schiet natuurlijk niet op. Maar 16kwh in de laatste week, dus dat is zelfs maar iets meer dan 2kwh per dag gemiddeld.elektriekert schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:21:
[...]
Dan ga je een hele flinke accu nodig hebben.
Ik heb hier met 8400Wp enkele dagen echt amper 0,5 kWh opgewekt.
Was er wel zon dan was het meteen 5kWh
Half november toen ze er net lagen was het rond de 20kWh.
Vol in de zon op het Zuid/zuidoosten
Met saldering raakt mij het niet, maar straks zonder saldering is het dus gewoon flink betalen... En daar kan ik echt niks aan verduurzamen
De ligging van mijn dak was het minst belangrijk, ik bedoelde te zeggen dat je een accu met genoeg capaciteit nodig hebt. Wat als je 2 weken amper zo’n hebt?President schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:28:
[...]
Tja, de een zijn dak ligt gunstiger dan een ander zijn dak.. maar met een accu ga ik het dus ook niet redden, een gemiddelde opwek van 3kwh per dag schiet natuurlijk niet op. Maar 16kwh in de laatste week, dus dat is zelfs maar iets meer dan 2kwh per dag gemiddeld.
Met saldering raakt mij het niet, maar straks zonder saldering is het dus gewoon flink betalen... En daar kan ik echt niks aan verduurzamen
De meeste accu’s zijn hooguit 15kWh?
Die fakkel je natuurlijk zo af als je een vorm van een warmtepomp hebt.
Voorbeeld: met -7 gebruikte mijn airco’s zo’n 18kWh per dag.
De prijzen van accu’s t.o.v. Capaciteit is het nu nog niet waard mijns inziens.
Fijne jaarwisseling allen!
Houd er maar rekening mee op de lange termijn dat gas sneller duurder gaat worden dan elektriciteit. Nu met het prijsplafond maakt de regering op dit gebied een miskleun, maar ik verwacht wel dat dat op termijn gerepareerd gaat worden.President schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:14:
[...]
Geluid. Spullen en vloer zijn hier niet koud, met een warmtepomp kan je best zoveel mogelijk 24/7 verwarmen. Met airco kan je wel nacht verlaging doen, maar dan krijg je de door jou beschreven nadelen.- airco's: geen idee wat op langer termijn de nadelen zijn van deze techniek? Los dat je er puur de lucht mee opwarmt en de spullen en vloer nog koud zullen zijn
Ik doe het hier al 3 jaar. Al die jaren 0 kosten aan energie. Het is niet perfect, maar voor 0 euro is het toch wel perfect
Mijn huis zou prima aan de warmtepomp kunnen. In veel landen wordt de techniek al lang toegepast, maar in Nederland is het relatief nieuw... Weet niet of de techniek die je vandaag koopt qua warmtepomp over een jaar of 2-3 al weer behoorlijk achterloopt. Dat houdt mij wel tegen ..Glashelder schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:20:
Ik doe het hier al 3 jaar. Al die jaren 0 kosten aan energie. Het is niet perfect, maar voor 0 euro is het toch wel perfect
Maar: je komt nu op 0 uit. Op hoeveel zou je uitkomen met 0,40 cent per kWh en geen saldering? Of weet je dat niet?
Ik ga voor mezelf uit van 0,40 aan kosten per kWh en 0,10 aan oplevering per kWh .
Als je nu 4000 gebruikt en oplevert betaal je nu 0. Zonder saldering wordt het 1200 euro...
Nu zal je ook wel een deel gebruiken natuurlijk, maar dat zal zeker met een warmtepomp misschien maximaal 30% op jaarbasis zijn? Ik heb geen idee hoeveel van de opgewekte energie je meteen gebruikt?
[ Voor 22% gewijzigd door President op 01-01-2023 01:29 ]
36% heb ik hier direct verbruikt.President schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:27:
[...]
Mijn huis zou prima aan de warmtepomp kunnen. In veel landen wordt de techniek al lang toegepast, maar in Nederland is het relatief nieuw... Weet niet of de techniek die je vandaag koopt qua warmtepomp over een jaar of 2-3 al weer behoorlijk achterloopt. Dat houdt mij wel tegen ..
Maar: je komt nu op 0 uit. Op hoeveel zou je uitkomen met 0,40 cent per kWh en geen saldering? Of weet je dat niet?
Ik ga voor mezelf uit van 0,40 aan kosten per kWh en 0,10 aan oplevering per kWh .
Als je nu 4000 gebruikt en oplevert betaal je nu 0. Zonder saldering wordt het 1200 euro...
Nu zal je ook wel een deel gebruiken natuurlijk, maar dat zal zeker met een warmtepomp misschien maximaal 30% op jaarbasis zijn? Ik heb geen idee hoeveel van de opgewekte energie je meteen gebruikt?
Van de 8000 kWh is 5,8 MWh het net opgegaan. Dat zou dan met 10 cent 580 euro opleveren.
4 MWh is er geïmporteerd = € 1600.
Zou dan een energierekening van 1020 opleveren?
Totaal verbruik over 2022 was 6300 kWh. Zonder panelen had dat 2520 gekost. Besparing is dan 1500 euro. Zonder de airco’s had ik 1500 kWh extra over gehouden waar ik dan 150 euro voor had gekregen. Voor die 150 euro had ik tegen 2 euro zo’n 75 kuub gas kunnen kopen
Ik wek meer energie op dan ik verbruik. En ik gebruik ongeveer 650 kuub gas. Daar had ik wel aardig op geanticipeerd dacht ik. Maar toen ik vanmorgen keek bij de actuele prijzen zag ik dat ik op de vaste kosten nu in plaats van geld terug iets van 30 cent per dag moet betalen.
In absolute getallen valt het heel erg mee tov wat ik veel anderen hier en in de media zie moeten betalen. Maar toch, van 20 naar 90 euro is procentueel nog steeds best fors. Maar ik raad mensen die hun termijnbedrag naar beneden aanpassen alleen op basis van verbruik van elektra en gas verbruik/prijzen toch ook te gaan kijken naar de vaste kosten en de vermindering energiebelasting en dat even goed meenemen in de voorberekeningen.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik heb mijn maandbedrag niet aangepast. Ik ben benieuwd. Mijn jaarnota pas in eind september 2023
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 01-01-2023 09:56 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik verwacht ca. 11971 kWh aan elektriciteit te gebruiken volgend jaar. Daarvan zal ongeveer 3494 kWh voor de auto zijn en 8477 kWh voor het huishouden (incl. warmtepomp). De verwachting is, dat de zonnepanelen ca. 11952 kWh gaan opwekken (gemiddelde verwachting van afgelopen jaren). Dit zal resulteren in het terugleveren van 7266 kWh en gebruik uit het net van 7285 kWh. Dit betekent dat ik ongeveer 39% zelf meteen gebruik. Zie onderstaande simulatie:President schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:27:
[...]
Mijn huis zou prima aan de warmtepomp kunnen. In veel landen wordt de techniek al lang toegepast, maar in Nederland is het relatief nieuw... Weet niet of de techniek die je vandaag koopt qua warmtepomp over een jaar of 2-3 al weer behoorlijk achterloopt. Dat houdt mij wel tegen ..
/f/image/VFsMeQZql9sohueaG1NZ1uvK.png?f=fotoalbum_large)
Zolang ik volledig kan salderen zal ik ongeveer op 0 uitkomen (+19 kWh uit de berekening).Dit zal me dan met de prijsplafond prijzen ca. € 0,99/maand gaan kosten. Als ik de berekening maak zonder salderen, kom ik uit op € 146,54/maand. Ik ga daarbij uit, dat het terugleveren mij € 0,16/kWh oplevert. Als ik de berekening maak zonder salderen en de hogere prijs boven het prijsplafond (voor het gebruik boven 2900 kWh), kom ik uit op € 246,80/maand
P.s. de verhoging van de netwerkkosten zijn hieral bij in verwerkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 01-01-2023 10:35 ]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Zoveel gebeurt er niet aan de techniek van wp’s, en veel modellen zijn in Nederland dezelfde als in andere landen waar wp’s al langer gemeengoed zijn.President schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:27:
[...]
Dus wachten op grote verbeteringen heeft mijn inziens weinig nut.
Verwijderd
Het werkt gewoon en je ziet die lange ervaring terug in hoe alles in elkaar steekt.
De techniek bestaat al heel lang en het zou wel fijn zijn als de L/L warmtepomp in Europa standaard het converter model zou wezen voor het verwarmen en dat die dan niet zo kostbaar zou wezen.
De huidige binnenunits zijn niet optimaal gemaakt voor het verwarmen van ruimtes. Er ontstaat geen convex en de luchtmeninging moet geholpen worden een ventilator.
L/W warmtepomp doet het het beter in combinatie met een bestaande CV installatie en daar ontstaat wel een convex d.m.v. radiatoren. Die zijn echter onbetaalbaar ondanks, of juist dankzij de subsidie.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2023 11:47 ]
We evolueren nu snel richting dynamische uurtarieven voor iedereen.President schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:14:
[...]
Natuurlijk gaan de prijzen niet terug...
Maar:
Ik denk dat de we moeten rekening houden met, en inspelen op veel meer variatie in prijs. Hoe beter je dat kan hoe lager je gemiddelde prijs.
Maar daarnaast denk ik ook dat de vaste kost voor energie (prijs die je betaalt zelfs al verbruik je 0kWh) een steeds groter deel zal in nemen in verhouding tot de variabele prijs die je betaalt per kWh.
Op zich logisch: er worden hogere eisen gesteld aan de netbeheerders om al die energie die letterlijk vanuit alle richtingen zal komen in goede banen te leiden (zowel financieel als technisch).
Daarnaast is eigen investering in zonnepanelen en batterijen ook een vorm van vaste kost. (die je moet afschrijven over verschillende jaren en daarna opnieuw investeren).
Als de energietransitie uiteindelijk voltooid zal zijn zou het mij niet verbazen als we zullen uitkomen op 80% vaste kost (dus zelfs al verbruik je 0kWh) en 20% variabele kost.: prijs per kWh die je verbruikt.
Die internationale koppelingen hebben maar een beperkte capaciteit.ehtweak schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:28:
Idd.
We wisselen allemaal energie uit tussen de landen, maar dan toch dit soort ridicule prijsverschillen...
Tussen Nederland en Duitsland is de transportcapaciteit best groot, maar naar het zuiden toe is de capaciteit vrij beperkt.
Daarnaast zegt het plaatje niet zoveel indien er niet bij staat hoeveel de overheid subsidieert op die gemiddelde consumentenprijs.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja, in een huis uit 2015 met vloerverwarming zal ik toch overgaan naar L/W... Een l/l is natuurlijk maar deels van het gas af en we moeten uiteindelijk allemaal helemaal van het gas af.Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:46:
L/W warmtepomp doet het het beter in combinatie met een bestaande CV installatie en daar ontstaat wel een convex d.m.v. radiatoren. Die zijn echter onbetaalbaar ondanks, of juist dankzij de subsidie.
Ik ging dan ook uit van het scenario helemaal van het gas af, dus niet het scenario van airco's. Dat zie in momenteel vooral als een soort van tussenvorm, net als de hybride cv's.
Dus die 0 euro van nu wordt dus minimaal 146... En dan heb je nog de luxe van veel zonnepanelen opbrengst, dat gaat op een gemiddeld rijtjeshuis niet lukken. Zonder zonnepanelen zit je met 12.000 verbruik dus op 400 euro per maand...Jojan265 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:24:
[...]
Ik verwacht ca. 11971 kWh aan elektriciteit te gebruiken volgend jaar. Daarvan zal ongeveer 3494 kWh voor de auto zijn en 8477 kWh voor het huishouden (incl. warmtepomp). De verwachting is, dat de zonnepanelen ca. 11952 kWh gaan opwekken (gemiddelde verwachting van afgelopen jaren). Dit zal resulteren in het terugleveren van 7266 kWh en gebruik uit het net van 7285 kWh. Dit betekent dat ik ongeveer 39% zelf meteen gebruik. Zie onderstaande simulatie:
[Afbeelding]
Zolang ik volledig kan salderen zal ik ongeveer op 0 uitkomen (+19 kWh uit de berekening).Dit zal me dan met de prijsplafond prijzen ca. € 0,99/maand gaan kosten. Als ik de berekening maak zonder salderen, kom ik uit op € 146,54/maand. Ik ga daarbij uit, dat het terugleveren mij € 0,16/kWh oplevert. Als ik de berekening maak zonder salderen en de hogere prijs boven het prijsplafond (voor het gebruik boven 2900 kWh), kom ik uit op € 246,80/maand
P.s. de verhoging van de netwerkkosten zijn hieral bij in verwerkt.
Ik maak mij in dat opzicht toch wel zorgen over de terugverdientijd in de toekomst en zeker bij de noodzaak voor mensen om te verduurzamen.
Ik ben ook wel een somber persoon, maar zo'n verhouding is mij even te erg.Wozmro schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:26:
[...]
Als de energietransitie uiteindelijk voltooid zal zijn zou het mij niet verbazen als we zullen uitkomen op 80% vaste kost (dus zelfs al verbruik je 0kWh) en 20% variabele kost.: prijs per kWh die je verbruikt.
Het basisprincipe van de warmtepomp met compressor en verdamper is niet nieuw en wordt ook al tientallen jaren in de meeste Nederlandse huishoudens gebruikt. Namelijk in elke koelkast en diepvries.President schreef op zondag 1 januari 2023 @ 01:27:
[...]
En ook voor ruimteverwarming is de nieuwigheid er inmiddels toch wel af. In Nederland is de discussie rondom gasloos verwarmen een kleine 10 jaar terug op gang gekomen. Maar in landen zonder fijnmazig gasnet is het gebruik van warmtepompen tbv ruimteverwarming al veel langer geen uitzondering.
Belangrijkste ontwikkeling die we hebben, is op het gebied van eisen aan de buiten unit. In het dichtbevolkte Nederland zijn die eisen vrij hoog. We willen dat de buitenunit zo stil mogelijk is en er nog een beetje fraai uit ziet.
De geluidsreductie wordt bereikt door de buitenunit gewoon een groter oppervlak en grotere fan te geven. Voor dezelfde hoeveelheid warmte-uitwisseling heb je dan immers minder luchtstroom nodig en kan de fan langzamer draaien, waardoor je hem veel minder hoort blazen. Daarnaast de compressor nog wat inpakken en je hebt een vrij stille unit.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Nederland, is op een gigawatje hier en en daar, zelfvoorzienend in stroom. De export overschotjes in de zomer worden gecompenseerd met import tekorten in de winter. Zal wel geen salderingsregeling van toepassing zijn waardoor import meer kost dan export oplevert.ehtweak schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:28:
Idd.
ben ik blij dat al begin 2022 ben overgestapt op een dynamische tarief aanbieder
Frankrijk is echter netto exporteur van energie met een overschot van 80-90TWh, op basis van kernenergie met redelijk constante kosten. Waar wij onze tekorten aan groene energie aanvullen door peperduur aardgas in de fik te steken gooien zij nog een blokje uranium op het vuur. Het overschot verkopen ze voor de hoofdprijs aan de buren en zelf zitten ze er warmpjes bij.
En vanwege ons klimaat hebben we af en toe veel last van defrosts, waardoor het rendement sterk naar beneden gaat. Dit is natuurlijk maar een aantal weken per jaar het geval, maar geeft toch een behoorlijke verhoging van het verbruik. Als hier nog een beetje ontwikkeling in komt, zou dat ook mooi zijn. Dat is in de landen waar de Warmtepomp al gemeengoed is minder van belang en daarom nog niet goed ontwikkelt. Je hebt natuurlijk nog wel te maken met de natuurkunde wetten, maar een beetje daarop inspelen zou wel mooi zijn.Ivow85 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:58:
[...]
Belangrijkste ontwikkeling die we hebben, is op het gebied van eisen aan de buiten unit. In het dichtbevolkte Nederland zijn die eisen vrij hoog. We willen dat de buitenunit zo stil mogelijk is en er nog een beetje fraai uit ziet.
Schets je niet een iets te rooskleurig beeld van de Franse situatie? Hebben zij niet net een periode achter de rug waarbij een aanzienlijk deel van de centrales niet beschikbaar waren, waarbij ze enorme hoeveelheden energie moesten importeren en wat tot gevolg had dat de kWh prijs de lucht in schoot?jadjong schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Nederland, is op een gigawatje hier en en daar, zelfvoorzienend in stroom. De export overschotjes in de zomer worden gecompenseerd met import tekorten in de winter. Zal wel geen salderingsregeling van toepassing zijn waardoor import meer kost dan export oplevert.![]()
Frankrijk is echter netto exporteur van energie met een overschot van 80-90TWh, op basis van kernenergie met redelijk constante kosten. Waar wij onze tekorten aan groene energie aanvullen door peperduur aardgas in de fik te steken gooien zij nog een blokje uranium op het vuur. Het overschot verkopen ze voor de hoofdprijs aan de buren en zelf zitten ze er warmpjes bij.
Over 5 weken wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd, deze is gasloos en heeft 15 panelen van 380wp. Ik verwacht ongeveer 5500 kWh per jaar te verbruiken (inclusief warmtepomp) en ongeveer 3600 kWh op te wekken. Kortom: ik neem meer af, dan ik teruglever.
Nu zie ik door de energiemaatschappijen het bos niet meer. Weinig mogelijkheden om online de tarieven te zien, of te berekenen. Er worden alleen maar modelcontracten aangeboden, maar ze doen goed hun best om dit zo ingewikkeld mogelijk te maken. Onderling vergelijken is dus niet meer zo eenvoudig.
Wellicht hier iemand advies welke maatschappij in onze situatie het bekijken waard is?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Aangezien je onder het verbruik van het prijsplafond blijft, maakt het niet zo heel veel uit. Het meerverbruik gaat je 40 eurocent per kWh kosten.koekjah schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:03:
Weet niet of dit het juiste topic is, correct me if i'm wrong.
Over 5 weken wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd, deze is gasloos en heeft 15 panelen van 380wp. Ik verwacht ongeveer 5500 kWh per jaar te verbruiken (inclusief warmtepomp) en ongeveer 3600 kWh op te wekken. Kortom: ik neem meer af, dan ik teruglever.
Nu zie ik door de energiemaatschappijen het bos niet meer. Weinig mogelijkheden om online de tarieven te zien, of te berekenen. Er worden alleen maar modelcontracten aangeboden, maar ze doen goed hun best om dit zo ingewikkeld mogelijk te maken. Onderling vergelijken is dus niet meer zo eenvoudig.
Wellicht hier iemand advies welke maatschappij in onze situatie het bekijken waard is?
Is dat wel zo?ZuinigeRijder schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:31:
[...]
Aangezien je onder het verbruik van het prijsplafond blijft, maakt het niet zo heel veel uit. Het meerverbruik gaat je 40 eurocent per kWh kosten.
Het prijsplafond wordt per maand bekeken en is voor januari anders dan in juni. Dus verbruik van de warmtepomp in de winter kan je niet volledig compenseren met opwek in de zomer. Althans, zo heb ik dat begrepen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Dat klopt, maar heeft voor bovengenoemde niet zoveel invloed. Als hij/zij over 5 weken een contract aangaat, dan zal de jaarafrekening ook pas volgend jaar zijn. De volledige zonnestroom in 2023 kan dan weggestreept worden met het verbruik in 2023 (minus de eerste 5 weken voor het prijsplafond) en kan er dus maximaal geprofiteerd worden. Het beetje stroom dat in januari/februari 2024 opgewekt wordt is niet interessant. Dan is er weer de normale saldering en wordt de opgewekte stroom van 2024 verrekend met de jaarafrekening van 2025.JukeboxBill schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:16:
[...]
Is dat wel zo?
Het prijsplafond wordt per maand bekeken en is voor januari anders dan in juni. Dus verbruik van de warmtepomp in de winter kan je niet volledig compenseren met opwek in de zomer. Althans, zo heb ik dat begrepen.
Dat was niet lang genoeg voor enige significante wijziging op de lange termijn. Ze zijn in twee jaar tijd van 19 cent naar 22 cent gegaan.Glashelder schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:51:
[...]
Schets je niet een iets te rooskleurig beeld van de Franse situatie? Hebben zij niet net een periode achter de rug waarbij een aanzienlijk deel van de centrales niet beschikbaar waren, waarbij ze enorme hoeveelheden energie moesten importeren en wat tot gevolg had dat de kWh prijs de lucht in schoot?

https://www.service-publi...actualites/A15480?lang=en
Ik zit sinds 20 oktober in nieuwbouw en contract loopt tot 17 okt, dan krijg ik jaarrekening. Kan ik dan wat ik opwek gewoon ook salderen of is het dan anders? Dit is mij geheel onduidelijk.. als dat niet zo is ga ik flink nat einde van het jaar..Jojan265 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:23:
[...]
Dat klopt, maar heeft voor bovengenoemde niet zoveel invloed. Als hij/zij over 5 weken een contract aangaat, dan zal de jaarafrekening ook pas volgend jaar zijn. De volledige zonnestroom in 2023 kan dan weggestreept worden met het verbruik in 2023 (minus de eerste 5 weken voor het prijsplafond) en kan er dus maximaal geprofiteerd worden. Het beetje stroom dat in januari/februari 2024 opgewekt wordt is niet interessant. Dan is er weer de normale saldering en wordt de opgewekte stroom van 2024 verrekend met de jaarafrekening van 2025.
Is dat niet omdat de overheid de klap opvangt? Op een dag moet daarvoor toch de prijs betaald worden.jadjong schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Dat was niet lang genoeg voor enige significante wijziging op de lange termijn. Ze zijn in twee jaar tijd van 19 cent naar 22 cent gegaan.![]()
Je kunt tot 17 okt alles wat tot die tijd is opgewekt salderen. Het probleem ontstaat voor de laatste 3 maanden. De opgewekte stroom voor die maanden is maar weinig en je verbruik waarschijnlijk meer dan het prijsplafond voor die maanden. Ik stap om die reden ergens in juni over.ChrisAB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:29:
[...]
Ik zit sinds 20 oktober in nieuwbouw en contract loopt tot 17 okt, dan krijg ik jaarrekening. Kan ik dan wat ik opwek gewoon ook salderen of is het dan anders? Dit is mij geheel onduidelijk.. als dat niet zo is ga ik flink nat einde van het jaar..
In 2021 schreef EDF een verlies van 18,5 miljard en afgelopen jaar weer 29 miljard.jadjong schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Dat was niet lang genoeg voor enige significante wijziging op de lange termijn. Ze zijn in twee jaar tijd van 19 cent naar 22 cent gegaan.![]()
Ergens klopt er iets niet aan die energieprijzen daar
Als ik me niet vergis is EDF ook een staatsbedrijf, dus dat verlies komt dan gewoon volledig voor rekening van de belastingbetaler.
Zonder zonnepanelen ga je dat denk ik (hoop ik) niet halen. Uiteindelijk moeten investeringen in PV en wind terugverdiend worden. Dus gemiddeld genomen zijn de kosten van stroom niet 0. Als die kosten dan maar 20% uitmaken van de totale kosten, dan gaat er iets mis.Wozmro schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:26:
Bij zonnepanelen en een thuisaccu wordt het anders. Daar zal met een forse hoeveelheid zonnepanelen en een forse thuisaccu het wel mogelijk zijn om een flink deel van het jaar geen variabele kosten te hebben.
Wat bij zonnepanelen de berekening moeilijk maakt is hoe je de verdiensten van teruglevering moet rekenen. Een deel is gewoon het gevolg van het hebben van zonnepanelen en een thuisaccu: je produceert op sommige momenten meer dan je nodig hebt (en in je accu past), en je kan de accu die je toch al hebt gebruiken om terug te leveren wanneer de prijs hoog is.
Maar je kan ook extra panelen leggen en daar geld mee verdienen, of een extra grote thuisaccu. En die grens is niet eenvoudig te berekenen.
Hebben we het wel over dezelfde EDF? Men verwacht voor dit jaar 30 miljard minder inkomsten door haperende en stakende reactoren, dat is niet gelijk verlies.Glashelder schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:37:
[...]
In 2021 schreef EDF een verlies van 18,5 miljard en afgelopen jaar weer 29 miljard.
Ergens klopt er iets niet aan die energieprijzen daar
Als ik me niet vergis is EDF ook een staatsbedrijf, dus dat verlies komt dan gewoon volledig voor rekening van de belastingbetaler.
https://www.edf.fr/en/the...ormance/financial-results
https://www.statista.com/...electricity-provider-edf/
Normaaltarief
€ 0,94049
per kWh
Daltarief
€ 0,71364
per kWh
Terugleververgoeding
€ -0,09
per kWh
Ik heb geen vaste contracten. Is Engie een goede optie om te verhuizen?
Verwijderd
Mag ik dan op wijzen dat hier de inflatie hier door het dak ging en de Euro met tientallen procenten aan waarde verloor en dat de vakbonden nu meer dan 10 procent loonsverhoging vraagt. Dat wij hier nu met kunst en vliegwerk en met een natte vinger allerlei tools op de energie prijzen moeten los laten zodat de mensen nog geld overhouden om eten te kopen.
Nou die Fransozen zijn achteraf nog niet zo gek.
Mij is altijd geleerd om problemen bij de bron aan te pakken om zo niet het paard achter de wagen te spannen en de put pas te dempen als het kalf verdronken is.
Wij waren gewaarschuwd maar het lerend vermogen ligt ergens op een bodem van een put.
Helaas als we nu beginnen te bouwen duurt het nog flink wat jaren voordat ze er staan. Misschien de milieu bewegingen mee laten betalen met het prijsplafon? Ze hebben toch genoeg geld.
[ Voor 22% gewijzigd door worldfastest op 02-01-2023 09:33 ]
You only live once, so enjoy the ride.
Heeft niets met links of rechts te maken, maar meer met het korte termijn visie van politici. Binnen 4 jaar moet er resultaat zijn, anders is het functie elders. Kijk maar hoe lang het duurt vanaf het besluit dat er een kerncentrale moet komen totdat de kerncentrale daadwerkelijk operationeel is. Een politici die het voor elkaar krijgt een kerncentrale te laten bouwen maakt het zelf niet meer mee in zijn politieke carriëre.worldfastest schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:32:
Feit dat wij nu zo afhankelijk zijn van gas voor ons stroom komt echt door de linkse milieu bewegingen en partijen. We hadden jaren geleden al moeten investeren in kern centrales maar dit werd altijd tegengehouden. Vreemd aangezien het verbranden van kolen en gas voor stroom echt slechter voor het is milieu dan kerncentrales.
Rutte zit er al 12 jaar...GioStyle schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:37:
[...]
Heeft niets met links of rechts te maken, maar meer met het korte termijn visie van politici. Binnen 4 jaar moet er resultaat zijn, anders is het functie elders. Kijk maar hoe lang het duurt vanaf het besluit dat er een kerncentrale moet komen totdat de kerncentrale daadwerkelijk operationeel is. Een politici die het voor elkaar krijgt een kerncentrale te laten bouwen maakt het zelf niet meer mee in zijn politieke carriëre.
Mijn boefje is liev!
Ja maar die krijgt straks ook veel meer commissariaten bij de grote bedrijven.
Bedje langer kunnen spreiden.
Uiteindelijk zou je een combinatie moeten zien te vinden waar je wel vrijheid en privacy hebt, maar waar er meer naar de lange termijn gekeken wordt. Maar misschien is dit wel te veel gevraagd...
14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24
Het heeft te maken met publieke opinie. Die opinie laat zich gemakkelijk sturen, zeker als de Russen samenwerken met NGO's die tegen zogenaamd 'vervuilende bronnen' zijn.GioStyle schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:37:
[...]
Heeft niets met links of rechts te maken, maar meer met het korte termijn visie van politici. Binnen 4 jaar moet er resultaat zijn, anders is het functie elders. Kijk maar hoe lang het duurt vanaf het besluit dat er een kerncentrale moet komen totdat de kerncentrale daadwerkelijk operationeel is. Een politici die het voor elkaar krijgt een kerncentrale te laten bouwen maakt het zelf niet meer mee in zijn politieke carriëre.
Dit zei Anders Fogh Rasmussen (NATO SG) al in 2014.
China is sowieso al jarenlang de absolute wereldleider als het gaat om investeringen in duurzame energie. Nu hebben ze daar natuurlijk ook wel wat ruimte om wat neer te zetten aan windmolens, zonneparken en kerncentrales, en een regering die niet zoveel te maken heeft met de wensen van het volk, dat scheelt een hoop gedoe.Fbuijzen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:29:
Wat dat betreft is de aanpak van China zo slecht nog niet. In plaats van per kwartaal (voor bedrijven) en per 4 jaar (voor de overheid) 'vooruit' kijken, kijken ze daar naar 5 jaren plannen en naar volgende generaties. Het nadeel is dan weer dat je geen keuze hebt en de overheid alles voor je bepaalt en met alles meekijkt waardoor privacy niet bestaat.
Uiteindelijk zou je een combinatie moeten zien te vinden waar je wel vrijheid en privacy hebt, maar waar er meer naar de lange termijn gekeken wordt. Maar misschien is dit wel te veel gevraagd...
Qua kerncentrales in Europa loopt het momenteel niet alleen in Nederland niet echt storm, er zijn er een paar in aanbouw, en er zijn wat plannen voor nieuwe centrales (waaronder in Nederland), maar het is niet zo alsof ze in de rest van Europa als paddenstoelen uit de grond schieten en Nederland achterloopt.
De link gaat naar een site waarvoor betaald moet worden.Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:38:
[...]
Dit zei Anders Fogh Rasmussen (NATO SG) al in 2014.
Welke leverancier is dit?ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:27:
[Afbeelding]
1 van de goedkopere denk nu.. maar wat is het over 3 maanden..
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden