• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:40
Bij enelogic hou ik bij hoeveel Gas en Elektra ik verbruikt heb afgelopen jaar.
We hebben 8 panelen op het dak.
Totaal verbruik 173,27 kWh

Afname: 1826,36 kWh
laag: 954,86 kWh
normaal: 871,49 kWh

Teruglevering: 1653,08 kWh
laag: 547,56 kWh
normaal: 1105,53 kWh

Gas: 808 m3

Deze gegevens gebruik ik de hele tijd bij de vergelijkingssites.
Volgens mijn EMA zonnepanelen app heb ik in 2022 2552,52 kWh opgewekt. En dat komt overeen met automatisch ingevulde gegevens bij 8 panelen.

Op het moment van afsluiten twijfel ik welke gegevens de juiste zijn om te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Plint schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:04:
Bij enelogic hou ik bij hoeveel Gas en Elektra ik verbruikt heb afgelopen jaar.
We hebben 8 panelen op het dak.
Totaal verbruik 173,27 kWh

Afname: 1826,36 kWh
laag: 954,86 kWh
normaal: 871,49 kWh

Teruglevering: 1653,08 kWh
laag: 547,56 kWh
normaal: 1105,53 kWh

Gas: 808 m3

Deze gegevens gebruik ik de hele tijd bij de vergelijkingssites.
Volgens mijn EMA zonnepanelen app heb ik in 2022 2552,52 kWh opgewekt. En dat komt overeen met automatisch ingevulde gegevens bij 8 panelen.

Op het moment van afsluiten twijfel ik welke gegevens de juiste zijn om te gebruiken.
ik reken tot nu toe met (afname uit elec net +/+ verbruik uit zonnepanelen) -/- opbrengst zonnepanelen. Wat u doet met afname -/- teruglevering op de meter kan ook. Ik heb graag inzichtelijk wat ik als huishouden echt aan kwh verbruik.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
henkebek schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:31:
[...]

Dat kan best kloppen hoor:
  • De korting op de energiebelasting gaat met 265 euro omlaag tov 2022
  • de netbeheerkosten gaan met zo'n 120/130 euro per jaar omhoog
  • de BTW gaat omhoog tov 2e deel 2022.
  • energiebelasting per 1 m3 gas gaat van 54 cent naar 59 cent
  • energiebelasting per 1 Kwh gaat van 8,1 cent naar 15,2 cent
Afhankelijk van je verbruik is een euro of 40/50 extra per maand dus makkelijk te verwachten.
Alsof de situatie door de oorlog nog niet genoeg is, doet de *knip* overheid er nog een flinke schep bovenop.

Vooral bizar dat stroom zo vreselijk veel duurder wordt. Had voor de oorlog de prijzen vastgezet maar stroomprijs komt door die enorme belastingverhoging toch al bijna op het niveau van het prijsplafond :X

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 31-12-2022 11:43 . Reden: Verbasteringen voegen niets toe. ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Glenfiddich schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:32:
[...]

Alsof de situatie door de oorlog nog niet genoeg is, doet de roverheid er nog een flinke schep bovenop.

Vooral bizar dat stroom zo vreselijk veel duurder wordt. Had voor de oorlog de prijzen vastgezet maar stroomprijs komt door die enorme belastingverhoging toch al bijna op het niveau van het prijsplafond :X
Valt wel mee hoe bizar het is, toch? Voor 2022 waren de maatregelen gratis geld (2x190), lagere energiebelastingen op gas en stroom, hogere vaste vermindering energiebelasting (eigenlijk ook 'gratis geld') en voor de helft 9% BTW.

Er is geconcludeerd dat deze vorm van steun bij teveel mensen terecht is gekomen die het helemaal niet nodig hadden, terwijl er een groep is die nog onvoldoende gesteund is. Nu wordt alles teruggedraaid en wordt er een prijsplafond ingevoerd, waardoor de steun eigenlijk heel direct terechtkomt bij de juiste mensen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gunner schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:19:
Mail ontvangen van Vattenfall om de meterstanden door te geven ivm prijsplafond. Mooi. Scheelt weer een moeilijke schatting
Raven schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:22:
[...]

Essent (nog?) niet, maar had al met social media team ge-PM-Tweet over niet hebben van slimme meter en afgesproken op 31dec standen in te voeren in verbruiksmanager, dan zou het goed komen :)
Inmiddels:
Beste *****,

Op 1 januari 2023 gaat het prijsplafond in. We ontvangen graag je meterstanden van postcode en huisnummer: *. Zo weten we je beginstand voor het prijsplafond. Je kunt je meterstanden tot en met 5 januari eenvoudig online aan ons doorgeven.

Meterstanden doorgeven

Wat gebeurt er als je je meterstanden niet doorgeeft?
Ook als je je meterstanden niet aan ons doorgeeft, geldt het prijsplafond voor jou. We berekenen je verbruik dan op basis van de gegevens die bij ons bekend zijn.

Heb je nog vragen?
Bekijk onze veelgestelde vragen over meterstanden doorgeven of hoe je stap voor stap je meterstanden afleest.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice Essent

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Uniciteit schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:38:
[...]
Nu wordt alles teruggedraaid en wordt er een prijsplafond ingevoerd, waardoor de steun eigenlijk heel direct terechtkomt bij de juiste mensen.
Dat ligt er maar net aan hoe je 'de juiste mensen' definieert.

The best is yet to come

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
Nu wordt alles teruggedraaid en wordt er een prijsplafond ingevoerd, waardoor de steun eigenlijk heel direct terechtkomt bij de juiste mensen.
Het probleem met die andere maatregelen was dat niet al dat geld bij de energiebedrijven terecht kwam. Dat is nu verbeterd. Alleen de energiebedrijven krijgen geld.

Ga er maar vanuit dat de grote energieleveranciers vanaf augustus aan het rekenen zijn hoe ze maximaal kunnen profiteren. Bijv. Vattenfall die per ongeluk als in augustus de prijzen het hoogst zijn veel inkoopt.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dean Martin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:51:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je 'de juiste mensen' definieert.
Een ieder met een normaal energieverbruik die te maken heeft met tarieven boven de €1,45/m3 en/of €0,40/kWh.

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Uniciteit schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:58:
[...]

Een ieder met een normaal energieverbruik die te maken heeft met tarieven boven de €1,45/m3 en/of €0,40/kWh.
Waarom die wel gratis geld krijgen en anderen niet? Vond de huidige regeling eigenlijk wel prima. Iedereen voordeel.

You only live once, so enjoy the ride.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
phicoh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:56:
[...]

Het probleem met die andere maatregelen was dat niet al dat geld bij de energiebedrijven terecht kwam. Dat is nu verbeterd. Alleen de energiebedrijven krijgen geld.

Ga er maar vanuit dat de grote energieleveranciers vanaf augustus aan het rekenen zijn hoe ze maximaal kunnen profiteren. Bijv. Vattenfall die per ongeluk als in augustus de prijzen het hoogst zijn veel inkoopt.
Ik geloof best dat energiebedrijven nu gas leveren wat ze in augustus heel duur hebben ingekocht. En het was de overheid die ze daar in augustus toe aanspoorde, en toezegde een paar cent te zullen bijbetalen als de marktprijs in de winter lager is. Die paar cent is niet genoeg, dus ze moeten nu de hoofdprijs vragen.
Een logisch gevolg zou zijn dat klanten overstappen naar een goedkopere aanbieder (day ahead bijvoorbeeld), en er een paar energiebedrijven omvallen. Staatssteun mag niet van de EU, dus direct geld toestoppen lukt niet. In plaats daarvan wordt er nu veel meer geld via de subsidie aan huishoudens aan de energiebedrijven gegeven.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de overheid nu met geld strooit om de door overheden veroorzaakte prijsstijgingen van augustus te verzachten. En omdat het deze winter prima gaat, horen we nu alvast paniekverhalen voor de volgende winter.

Straks zullen de energiebedrijven voor de show wel wat miljoenen van hun winsten moeten inleveren, en houden ze een paar honderd miljoen extra over. Dan resteert er nog zo'n 20 miljard van de overheidssubsidie die elders terechtkomt, zeg maar bij de leverancier van het energiebedrijf, en daar kraait dan geen haan naar.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 29-12-2022 19:04 ]

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

phicoh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:56:
[...]

Ga er maar vanuit dat de grote energieleveranciers vanaf augustus aan het rekenen zijn hoe ze maximaal kunnen profiteren.
Het doel van commerciële bedrijven is, inderdaad, meestal zoveel mogelijk geld verdienen.

Er is zat op (de uitwerking van) de regeling aan te merken, maar voor huishoudens is het prijsplafond rechtvaardiger dan de regelingen uit 2022.

• RemcoDelft
worldfastest schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:01:
[...]

Waarom die wel gratis geld krijgen en anderen niet? Vond de huidige regeling eigenlijk wel prima. Iedereen voordeel.
Iedereen een sigaar uit de doos van je (klein)kinderen O-)

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
RemcoDelft schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:01:
Ik geloof best dat energiebedrijven nu gas leveren wat ze in augustus heel duur hebben ingekocht. En het was de overheid die ze daar in augustus toe aanspoorde, en toezegde een paar cent te zullen bijbetalen als de marktprijs in de winter lager is. Die paar cent is niet genoeg, dus ze moeten nu de hoofdprijs vragen.
Niet dat ik veel op het met de SP, maar een van de punten die zij aan droegen is wel relevant. Zelfs financiele transparantie was al teveel gevraagd voor de energieleveranciers.

Dus het is allemaal speculatie. We weten alleen dat er een enorme bak geld die richting uitgaat. Zeker bij de energieleveranciers die binnen dezelfde organisatie ook flink produceren hebben we geen idee hoe de geldstromen echt lopen.

Leveren energiebedrijven nu gas dat ze in augustus ingekocht hebben. Dat weten we niet. Voor het zelfde geld heeft de leverancier binnen het concern het gas inderdaad gekocht, maar dan wel van een ander deel van de zelfde organsiatie die short ging. Kassa!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

worldfastest schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:01:
[...]

Dat is vrij simpel en ook groot in het nieuws geweest: de energieprijzen schoten omhoog en de regering wilde graag de 'zwakste huishoudens' (nieuw energiecontract, slecht geïsoleerd, huurwoning, etc.) te hulp schieten. Het was niet meer mogelijk om snel iets op te tuigen, dus daarom kwam er een generieke maatregel waar iedereen van profiteerde - dus zelfs het huishouden dat misschien al bijna niets betaalde aan de energierekening.

De doelgroep is dus nooit Pietje geweest met energielabel A, tig zonnepanelen en een vast, goedkoop energiecontract.

Dat is de korte, beknopte uitleg van de huidige regeling.

Nu de vraag: waarom zij wel 'gratis geld' en anderen niet?

Ook vrij simpel. Het doel is nog steeds om de 'zwakste huishoudens' te helpen en beschermen. En dus niet eerder genoemde Pietje. Een prijsplafond voorkomt daadwerkelijk dat er huishoudens zijn die, ondanks dat zij een normaal verbruik hebben, €300, €400, €500 per maand of zelfs meer moeten betalen.

Om een beeld te scheppen: een huishouden met een verbruik van 2900 kWh en 1200 m3 zou, met de huidige tarieven, bij Greenchoice ruim €5000 per jaar extra kwijt zijn dan als er geen prijsplafond zou zijn. Voor die huishoudens is de steun zoals in 2022 echt een druppel op een gloeiende plaat, terwijl een prijsplafond gewoon het voltallige brandweerkorps is dat komt blussen.

Overigens zou je kunnen beargumenteren dat, op de lange termijn, gerichtere steun ook beter is voor jou... Hoe goed is het immers voor de economie - en dus voor ons allemaal - als straks een een groot aantal huishoudens hun rekeningen niet meer kan betalen of waarvan de koopkracht niet 'best flink daalt' (zoals bij veel Nederlanders) maar simpelweg vrijwel gedecimeerd wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 29-12-2022 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Uniciteit schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:21:
[...]

de 'zwakste huishoudens' (nieuw energiecontract, slecht geïsoleerd, huurwoning, etc.) te hulp schieten.
En ondertussen wordt de verhuurdersheffing afgeschaft, i.p.v. de regeling aan te passen zodat verhuurders veel meer gaan betalen voor slecht geisoleerde woningen. Als verhuurders bij energielabel D de hele huur kunnen inleveren, en bij E het dubbele, zouden ze opeens woningen kunnen isoleren.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

RemcoDelft schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:26:
[...]

En ondertussen wordt de verhuurdersheffing afgeschaft, i.p.v. de regeling aan te passen zodat verhuurders veel meer gaan betalen voor slecht geisoleerde woningen. Als verhuurders bij energielabel D de hele huur kunnen inleveren, en bij E het dubbele, zouden ze opeens woningen kunnen isoleren.
Er gaan een hoop dingen goed en slecht, maar ik was niet van plan in dit topic het hele kabinetsbeleid toe te lichten. De wijzigingen rondom energiebelastingen en het prijsplafond zorgen al voor genoeg discussie! :*)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Dat is vrij simpel en ook groot in het nieuws geweest: de energieprijzen schoten omhoog en de regering wilde graag de 'zwakste huishoudens' (nieuw energiecontract, slecht geïsoleerd, huurwoning, etc.) te hulp schieten. Het was niet meer mogelijk om snel iets op te tuigen, dus daarom kwam er een generieke maatregel waar iedereen van profiteerde - dus zelfs het huishouden dat misschien al bijna niets betaalde aan de energierekening.

De doelgroep is dus nooit Pietje geweest met energielabel A, tig zonnepanelen en een vast, goedkoop energiecontract.

Dat is de korte, beknopte uitleg van de huidige regeling.

Nu de vraag: waarom zij wel 'gratis geld' en anderen niet?

Ook vrij simpel. Het doel is nog steeds om de 'zwakste huishoudens' te helpen en beschermen. En dus niet eerder genoemde Pietje. Een prijsplafond voorkomt daadwerkelijk dat er huishoudens zijn die, ondanks dat zij een normaal verbruik hebben, €300, €400, €500 per maand of zelfs meer moeten betalen.

Om een beeld te scheppen: een huishouden met een verbruik van 2900 kWh en 1200 m3 zou, met de huidige tarieven, bij Greenchoice ruim €5000 per jaar extra kwijt zijn dan als er geen prijsplafond zou zijn. Voor die huishoudens is de steun zoals in 2022 echt een druppel op een gloeiende plaat, terwijl een prijsplafond gewoon het voltallige brandweerkorps is dat komt blussen.

Overigens zou je kunnen beargumenteren dat, op de lange termijn, gerichtere steun ook beter is voor jou... Hoe goed is het immers voor de economie - en dus voor ons allemaal - als straks een een groot aantal huishoudens hun rekeningen niet meer kan betalen of waarvan de koopkracht niet 'best flink daalt' (zoals bij veel Nederlanders) maar simpelweg vrijwel gedecimeerd wordt?
Maar je helpt nu toch ook diegene die het financieel totaal niet nodig hebben (wat ik zelf overigens prima vind). Dus daarom: het ligt er maar net aan hoe je de 'juiste mensen' definieert.

The best is yet to come

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:00
[...]

Volgens mij neem je niet alles mee in je berekening. Als ik uitga van mijn tarieven bij Vattenfall in 2023 (0,83/kWh en 3,22/m3), dan ziet het er toch iets anders uit:
Zonder prijsplafond, maar wel met de belastingmaatregelen zoals het in 2023 wordt: € 6282,57
Met prijsplafond en met de belastingmaatregelen zoals het in 2023 wordt: € 2907,08
Zonder prijsplafond, maar dan met de belastingmaatregelen zoals het in 2022 was: € 5401,90. Als er dan, zoals in november en december 2022 € 190,-.maand zou worden gegeven, kom je uit op € 3121,90.

Ik vermoed dus, dat de ambtenaren goed hebben gerekend. En valt het dus wel mee met het voltallige brandweerkorps. Nog steeds hebben de mensen die het het hardst nodig hebben waarschijnlijk hier nog te weinig aan (kunnen vaak ook niet investeren in duurzame oplossingen) en de mensen die het niet nodig hebben profiteren er nog steeds ook van. Maar dat is wellicht bij alle te bedenken oplossingen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Jojan265 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:11:
[...]

(...) Als er dan, zoals in november en december 2022 € 190,-.maand zou worden gegeven, kom je uit op € 3121,90.
De tarieven verschillen tussen Vattenfall en Greenchoice, maar ik denk dat het beeld zelfs dan duidelijk is: het prijsplafond doet veel.

Ik heb inderdaad niet gerekend met 12 x 190 euro.
Ik vermoed dus, dat de ambtenaren goed hebben gerekend. En valt het dus wel mee met het voltallige brandweerkorps. Nog steeds hebben de mensen die het het hardst nodig hebben waarschijnlijk hier nog te weinig aan (kunnen vaak ook niet investeren in duurzame oplossingen) en de mensen die het niet nodig hebben profiteren er nog steeds ook van. Maar dat is wellicht bij alle te bedenken oplossingen.
Een huishouden dat precies tot aan het prijsplafond verbruikt, betaalt in 2023 €235-€250 per maand (afhankelijk van o.a. netbeheerder). Zoals je zelf al aangeeft is dat voor sommige mensen nog steeds teveel. Zulke problemen zijn helaas van alle tijden en het is in ieder geval beter dan €500+ per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dean Martin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:46:
[...]

Maar je helpt nu toch ook diegene die het financieel totaal niet nodig hebben (wat ik zelf overigens prima vind). Dus daarom: het ligt er maar net aan hoe je de 'juiste mensen' definieert.
Dat is een politieke keuze. Ik definieer niets. De politiek is van mening dat een ieder die meer dan €1,45/m3 en €0,40/kWh betaalt met een max. verbruik van 2900 kWh en 1200 m3 deze financiële steun (door middel van een prijsplafond) nodig heeft.

Ik vind het persoonlijk in ieder geval al een betere redenering dan dat iedereen steun nodig heeft zoals in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
[...]

Valt wel mee hoe bizar het is, toch? Voor 2022 waren de maatregelen gratis geld (2x190), lagere energiebelastingen op gas en stroom, hogere vaste vermindering energiebelasting (eigenlijk ook 'gratis geld') en voor de helft 9% BTW.

Er is geconcludeerd dat deze vorm van steun bij teveel mensen terecht is gekomen die het helemaal niet nodig hadden, terwijl er een groep is die nog onvoldoende gesteund is. Nu wordt alles teruggedraaid en wordt er een prijsplafond ingevoerd, waardoor de steun eigenlijk heel direct terechtkomt bij de juiste mensen.
Even een overdenking: de mensen die het nodig hebben kregen in 2022 naast de 2 keer 190 ook nog eens 1800 euro. En in 2023 ook weer 1500+
Jan modaal zit in de kou en wordt in de kou gezet.

Laat ik meteen toevoegen dat ik deze steun allemaal prima vind, maar deze doelgroep wordt echt niet het hardst geraakt. We leven in een mooi land dat het kan, maar die paar mensen die het niet nodig hebben is peanuts bij de problematiek me dunkt.

[ Voor 12% gewijzigd door mrVroom op 30-12-2022 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:02
Heeft iemand al uit weten vogelen hoe het verbruik boven het plafond verdeeld wordt tussen dal- en normaaltarief? Er is bij de leverancier niet bekend op welk moment je over je plafond gaat, en dus ook niet wat op dat moment de meterstanden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Zijn er nog Tweakers die nu overstappen van leverancier?

Ik wil van Energiedirect naar Greenchoice, met name gezien het gunstigere teruglevertarief voor zonnepanelen die we hier laten aansluiten. Daarbij prijzen boven energieplafond ook gunstiger.

Wel of niet nu overstappen omdat overmorgen energieplafond in gaat? Maakt dat nog uit of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 30-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
[...]

In 2023 komt er wel een huurverlaging voor corporatiewoningen, en extra huurtoeslag voor huurders met een laag inkomen. Dat scheelt alweer zo'n 75 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
MaStar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:54:
Zijn er nog Tweakers die nu overstappen van leverancier?

Ik wil van Energiedirect naar Greenchoice, met name gezien het gunstigere teruglevertarief voor zonnepanelen die we hier laten aansluiten. Daarbij prijzen boven energieplafond ook gunstiger.

Wel of niet nu overstappen omdat overmorgen energieplafond in gaat? Maakt dat nog uit of niet?
Gister de stap gemaakt naar Greenchoice. Omdat ik geen vast contract had bij Eneco en daar zo snel mogelijk weg wil.
Ik lees net dat het voorschotbedrag 100,- euro hoger is (211,- ipv 111,-) als dat we gister hadden tijdens de berekening.. gebaseerd op gegevens van de netbeheerder.
Je kan het bedrag aanpassen zodra er wordt geleverd. Dus als je er al aan vast zit.

Dus dit mag ik eerst uitzoeken nu. Het wordt je niet makkelijk gemaakt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Plint schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:38:
[...]

Gister de stap gemaakt naar Greenchoice. Omdat ik geen vast contract had bij Eneco en daar zo snel mogelijk weg wil.
Ik lees net dat het voorschotbedrag 100,- euro hoger is (211,- ipv 111,-) als dat we gister hadden tijdens de berekening.. gebaseerd op gegevens van de netbeheerder.
Je kan het bedrag aanpassen zodra er wordt geleverd. Dus als je er al aan vast zit.

Dus dit mag ik eerst uitzoeken nu. Het wordt je niet makkelijk gemaakt -O-
Waarom niet gekozen voor een leverancier met lagere tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Plint schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:38:
[...]
Oei, op welke berekening van de Netbeheerder doen ze dat? Ik ben 3 maanden geleden verhuisd en vorige bewoners gebruikte 4x meer als ons.

Als ze dat gebruiken schiet ons voorschotbedrag omhoog dus. Niet gewenst.

Per wanneer gaan ze bij jou leveren? Hoeveel kan je dit bijstellen bij Greenchoice? Zoveel als je wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 30-12-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

MaStar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:49:
[...]

Oei, op welke berekening van de Netbeheerder doen ze dat? Ik ben 3 maanden geleden verhuisd en vorige bewoners gebruikte 4x meer als ons.

Per wanneer gaan ze bij jou leveren? Hoeveel kan je dit bijstellen bij Greenchoice? Zoveel als je wilt.
Historische gegevens. Hier ook last van. Wanneer ze een slimme meter kunnen uitlezen, gaat het bij veel leveranciers zelfs gaande weg aangepast.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
[...]

Ze kijken (meestal) naar het verbruik van de afgelopen 3 jaar.
Soms kan de klantenservice het voor je bijstellen, als je een goede reden hebt. Bijvoorbeeld dat je er net woont of dat je net zonnepanelen hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
JB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:07:
[...]

Historische gegevens. Hier ook last van. Wanneer ze een slimme meter kunnen uitlezen, gaat het bij veel leveranciers zelfs gaande weg aangepast.
Kan je die van te voren inzien? Hoever kijken ze terug? Laatste 3 maanden is mijn eigen verbruik. Voor augustus is verbruik oude bewoners. Die ligt vele malen hoger.

Wat is wijsheid? Ik wil bij eventuele overstap niet ineens 700 euro voorschot betalen waar we mogelijk op uitkomen met historische gegevens. :?

Bereken ze het niet op de gegevens die je zelf inschat?

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 30-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

MaStar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:12:
[...]

Kan je die van te voren inzien? Hoever kijken ze terug? Laatste 3 maanden is mijn eigen verbruik. Voor augustus is verbruik oude bewoners. Die ligt vele malen hoger.

Wat is wijsheid? Ik wil bij eventuele overstap niet ineens 700 euro voorschot betalen waar we mogelijk op uitkomen met historische gegevens. :?
Geen idee of je die ook kan inzien maar de netbeheerder gegevens zijn dus gebruikt voor jouw voorschotbedrag zo lijkt. Ze kijken niet naar eventuele voorgaande bewoners.

Hier is het voorschotbedrag ook aangepast door het energieplafond, dit alles obv historische gegevens die niet meer kloppen :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
JB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:14:
[...]

Geen idee of je die ook kan inzien maar de netbeheerder gegevens zijn dus gebruikt voor jouw voorschotbedrag zo lijkt. Ze kijken niet naar eventuele voorgaande bewoners.

Hier is het voorschotbedrag ook aangepast door het energieplafond, dit alles obv historische gegevens die niet meer kloppen :/
Nee, ik zit nu bij Energiedirect en kon daar het voorschotbedrag wijzigen. Dat scheelde, anders was dat wel 800 tov 200 nu.

Als ik nu overstap, vraag ik me af welk voorschotbedrag gehanteerd wordt. Tenzij je gewoon zelf mag kiezen o.b.v. zelf aan te geven verbruikt bij aanmelding? Als je die laag houdt zullen ze het voorschotbedrag toch niet omhoog setten obv historische data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Hier een plaatje van onze situatie bij UC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0AMczK2Ic_q4EzcOrukkAB2F-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0daAsDuNkN29L8iYXp0tKMY9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn6aoRVvKEG6mQFY49Vkd_n6PCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XKsCKJRwTGaorIlPNZPYBIlH.png?f=fotoalbum_large

Mijn eerste reactie is dat thuisladen niet meer zinvol is en ik dus, hoewel ik een prive DC lader heb, nu publieke laders ga gebruiken.

ANWB laadpas :
Dit zijn de nieuwe laadtarieven in Nederland:

Normaal laden (AC)*:
Oud tarief: 45,5 cent per kWh
Nieuw tarief: 52,0 cent per kWh
Snelladen (DC)*:
Oud tarief: 83,0 cent per kWh
Nieuw tarief: 90,0 cent per kWh
Starttarief*:
Oud tarief: 31,0 cent per kWh
Nieuw tarief: 34,0 cent per kWh

[ Voor 68% gewijzigd door FFW op 30-12-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
De prijs afgelopen week en vandaag bij Tibber.
De laatste dagen zeer laag.

Vanavond vanaf 20uur weer 7cent.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-z2hn1JG7My__-oO42Q5XsNLfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiwCimoCwolRRa9JoaoDcAgB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:52
FFW schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:06:
Hier een plaatje van onze situatie bij UC.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn eerste reactie is dat thuisladen niet meer zinvol is en ik dus, hoewel ik een prive DC lader heb, nu publieke laders ga gebruiken.

ANWB laadpas :
Dit zijn de nieuwe laadtarieven in Nederland:

Normaal laden (AC)*:
Oud tarief: 45,5 cent per kWh
Nieuw tarief: 52,0 cent per kWh
Snelladen (DC)*:
Oud tarief: 83,0 cent per kWh
Nieuw tarief: 90,0 cent per kWh
Starttarief*:
Oud tarief: 31,0 cent per kWh
Nieuw tarief: 34,0 cent per kWh
Jij hebt een vast contract van respectievelijk zeg maar 35 en 45 ct incl alles in 2022. En dan ga je toch heel veel meer betalen dan die vaste tarieven...door het prijsplafond/volumeplafond in 2023? Maar je hebt toch bovenstaande vaste tarieven afgesproken tm x datum? Hoe kunnen ze die vaste tarieven dan zomaar even omhoog gooien (idem voor gas)? Of zie ik iets over het hoofd waarschijnlijk 7(8)7. Loopt je vaste prijs af per heden?

Ik betaal nu vlg mij vast contract 1.10m3 en ca 0.24kwh. Dit gaat door alle wijzigingen waaronder btw en belastingen naar ca 1.23m3 en 0.33kwh....Maw krijg hoe gaat dit voor mij uitpakken?

[ Voor 12% gewijzigd door Hendriks1 op 30-12-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hendriks1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:19:
[...]

Jij hebt een vast contract van respectievelijk zeg maar 35 en 45 ct incl alles in 2022. En dan ga je toch heel veel meer betalen dan die vaste tarieven...door het prijsplafond/volumeplafond in 2023? Maar je hebt toch bovenstaande vaste tarieven afgesproken tm x datum? Hoe kunnen ze die vaste tarieven dan zomaar even omhoog gooien (idem voor gas)? Of zie ik iets over het hoofd waarschijnlijk 7(8)7. Loopt je vaste prijs af per heden?
Er staat variabel onbepaalde tijd?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:52
JB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:30:
[...]

Er staat variabel onbepaalde tijd?
Oh ja thx, oops...zijn trouwens voor 2022 nog wel aardig goeie tarieven voor variabel dan toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
MaStar schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:12:
[...]

Bereken ze het niet op de gegevens die je zelf inschat?
Bij het bepalen van het voorschotbedrag wordt gekeken naar het verbruik over de afgelopen drie jaar. Over dat verbruik heb ik informatie gekregen van de energiemaatschappij, dat was in het eerste jaar vanaf verhuizing dezelfde als die van de vorige bewoners. Of dit in het algemeen ook kan weet ik niet.

Hoe omgegaan wordt met het bijstellen van het voorschot verschilt per leverancier. In het eerste jaar kon het bedrag nauwelijks naar beneden. Bij de volgende leverancier in het tweede jaar kon het na een aantal maanden naar nul euro. Nu -bij Greenchoice- kan het bedrag worden aangepast binnen een bandbreedte, hier tussen de 90 en 280 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Om eerlijk te zijn zie ik nu ook pas wat voor contract (variabel) we hebben, tot op heden goede prijzen gehad. 2023 wordt gewoon duurder.

Ik ga in elk geval geen grote investeringen doen om ons oude huis te verduurzamen, want dit is niet de juiste tijd met al die beunhazen en schaarste aan goede materialen. Dus de komende jaren betaal ik de rekeningen gewoon (is goedkoper) en zie ik wel wat op mijn pad komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Wolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:40:
[...]

Waarom niet gekozen voor een leverancier met lagere tarieven?
Welke had je in gedachten ?

Bij mij kwam Greenchoice gelijk met Budget Energie er het goedkoopst uit. Op twee verschillende websites.
[...]

Ik ga vandaag contact met ze opnemen.
We hebben sinds 1,5 jaar zonnepanelen, dus wellicht ligt het daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Ruud888 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:17:
De prijs afgelopen week en vandaag bij Tibber.
De laatste dagen zeer laag.

Vanavond vanaf 20uur weer 7cent.[Afbeelding]
Best interessant!
Is Tibber een beetje interessant met zonnepanelen en teruglevering? Heb jij hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:56
Plint schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:26:
[...]

Best interessant!
Is Tibber een beetje interessant met zonnepanelen en teruglevering? Heb jij hier ervaring mee?
Check dit topic eens : Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Normaal gesproken is dynamisch met zonnepanelen niet super interessant, want je verkoopt direct je opgewekte energie terug (meestal goedkoop), en koopt het weer terug als je het nodig hebt (meestal duur(der))..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Plint schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:17:
[...]

Welke had je in gedachten ?

Bij mij kwam Greenchoice gelijk met Budget Energie er het goedkoopst uit. Op twee verschillende websites.

[...]

Ik ga vandaag contact met ze opnemen.
We hebben sinds 1,5 jaar zonnepanelen, dus wellicht ligt het daar aan.
Ik ga per 1-1-23 van GC naar samenom om de volgende redenen:
1. GC is niet transparant over de toepassing van de salderingsregeling. Verbruik je netto >1 kWh dan is de opbrengst van je zonnepanelen ineens minder waard dan in de situatie wanneer je een netto terugleveraar met 1 kWh bent. (bron)
2. Samenom is goedkoper, kost de belastingbetaler dus minder geld
3. Samenom is voor zover ik het overzie wel transparant over de salderingsregeling
4. Ik wil de mogelijke administratieve ellende met de jaarrekening icm het al dan niet meenemen van opgewekte kWh'en uit 2022 niet meemaken en heb ervoor gekozen om het contractjaar gelijk te zetten met het kalenderjaar.
5. Samenom heeft een teruglevertarief van 29 cent vs 11,5 cent bij GC

Edit) Nog eentje vergeten, bij GC wilden ze mijn contract van halfjaarlijks naar maandelijks wijzigen, dat zou betekenen dat je elke maand nieuwe tarieven krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 30-12-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:30
Engie energie doet het ook netjes met de 2023 prijzen en hun teruglever vergoeding. Voor ons is de keuze daarop gevallen. Ook per kalenderjaar gaan zitten/ gelijk gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Check! thanks
Ik ga ze beide nog eens bekijken. Zou mooi zijn als ik dit hoofdstukje kan afsluiten dit jaar ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Wolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:36:
[...]

1. GC is niet transparant over de toepassing van de salderingsregeling. Verbruik je netto >1 kWh dan is de opbrengst van je zonnepanelen ineens minder waard dan in de situatie wanneer je een netto terugleveraar met 1 kWh bent. (bron)
3. Samenom is voor zover ik het overzie wel transparant over de salderingsregeling
4. Ik wil de mogelijke administratieve ellende met de jaarrekening icm het al dan niet meenemen van opgewekte kWh'en uit 2022 niet meemaken en heb ervoor gekozen om het contractjaar gelijk te zetten met het kalenderjaar.

Edit) Nog eentje vergeten, bij GC wilden ze mijn contract van halfjaarlijks naar maandelijks wijzigen, dat zou betekenen dat je elke maand nieuwe tarieven krijgt.
Ik doe het zelfde.
Maar een 6mnd contract kon nog niet als nieuwe klant.
Ze gaven aan in januari te bellen met de klantenservice dan kunnen ze het wel omzetten naar 6mnd omdat ik dan officieel een klant ben.

De medewerker aan de foon gaf ook aan dat ze niet zo strikt zijn in dit soort gevallen en juist klantvriendelijkheid en medewerking zeer belangrijk vinden. Hij vind het daarom fijn om er te werken.

Dus afwachten of ze hun beloftes nakomen!

Misschien dat ik in November weer overstap naar Tibber voor de lage tarieven en omdat mijn zonnepanelen dan minimaal opbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud888 op 30-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Ik vraag mij toch af wie wij nu serieus moeten gaan nemen met het prijsplafond.
De overheid of de leverancier.

De leverancier mag niet meer dan € 0,40 voor energie vragen en € 1,45 voor gas.
Nu kreeg ik de nieuwe tarieven binnen.
En de belasting op stroom gaat dus bijna 50% omhoog 8)7

Opslag duurzame energie wordt afgeschaft

Overheidsheffing20222023
Energiebelasting Stroom€ 0,03679€ 0,12599
Opslag duurzame energie (ODE)€ 0.0305€ 0
Totaal € 0,06729€ 0,12599

Gas maakt een kleinere sprong.

Overheidsheffing20222023
Energiebelasting Gas€ 0,36322€ 0,48980
Opslag duurzame energie (ODE)€ 0.0865€ 0
Totaal € 0,44972€ 0,48980

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:00
MdO82 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:05:

Overheidsheffing20222023

Overheidsheffing20222023
Als je de vergelijking maakt met 2021 valt het wel mee.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:42
Oke dit is wel interessant. Ik had dus gevraagd aan united consumers hoe het nu zit met salderen vanaf 1 januari als je contract in het begin van het jaar afloopt. Aangezien ik al vaker heb gelezen dat je het overschot van zonnepanelen niet mag meenemen naar 2023.

Dit had ik gestuurd:
Ik heb een jaar contract met stroom en gas bij jullie en die loopt t/m 15 maart. Hoe zit het met de saldering en prijsplafond vanaf 1 januari? Word mijn overschot van 2022 gewoon gebruikt om te salderen vanaf 2023 tot einde contract?
En de reactie hierop:
Omdat u een vast contract heeft zal de prijsplafond vanaf 16 maart 2023 ingaan. De saldering van op jaarbasis plaats vinden. Wij kijken naar de periode van 16 maart 2022 tot 16 maart 2023.
Komt dus goed uit ivm verwamen met airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

MdO82 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:05:

Overheidsheffing20222023

Overheidsheffing20222023
Die lagere belastingen waren de maatregelen van 2022. Voor 2023 wordt het min of meer weer zoals ze het altijd deden en als maatregel dan een prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:33:
Oke dit is wel interessant. Ik had dus gevraagd aan united consumers hoe het nu zit met salderen vanaf 1 januari als je contract in het begin van het jaar afloopt. Aangezien ik al vaker heb gelezen dat je het overschot van zonnepanelen niet mag meenemen naar 2023.

Dit had ik gestuurd:

[...]

En de reactie hierop:

[...]

Komt dus goed uit ivm verwamen met airco's.
Ook dat is een bijzondere reactie. Hoezo gaat het prijsplafond past later in en niet per 1 januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:01:
[...]

Ook dat is een bijzondere reactie. Hoezo gaat het prijsplafond past later in en niet per 1 januari?
Huidige prijzen uit vast contract zijn lager dan prijsplafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Hier ook een lekkere verrassing gekregen van Innova. Die besluiten mijn voorschot te verhogen van € 55,- naar € 167,- in de maand. De gaskraan staat al dicht vanaf Juli (begin volgend jaar gaat de meter eruit). Wat stroom betreft heb ik tot nu toe 1000 kWh meer terug geleverd dan dat ik verbruikt heb.

Ik heb hier contact over gehad met Innova, deze zeggen dat ze het termijnbedrag geschat hebben over de afgelopen 3 jaar.

Wat is in hemelsnaam het nut van de slimme meter ? Als Innova mijn verbruik van dit jaar had ingezien, dan hadden ze kunnen zien dat ze me tot op heden al € 1600 moeten terug betalen. Maar nee we verhogen het termijnbedrag met 300% 8)7 8)7

Tevens kan ik mijn termijnbedrag tm 2 Januari niet aanpassen ivm de aanpassingen voor het prijsplafond.
Gelukkig kan ik het wel betalen en zullen ze het wel weer verrekenen aan het eind van mn contract (maart 23)

Maar dit slaat toch helemaal nergens op. :N :N

Sigenergy 16 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
MarcelS1981 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:15:
Hier ook een lekkere verrassing gekregen van Innova. Die besluiten mijn voorschot te verhogen van € 55,- naar € 167,- in de maand. De gaskraan staat al dicht vanaf Juli (begin volgend jaar gaat de meter eruit). Wat stroom betreft heb ik tot nu toe 1000 kWh meer terug geleverd dan dat ik verbruikt heb.

Ik heb hier contact over gehad met Innova, deze zeggen dat ze het termijnbedrag geschat hebben over de afgelopen 3 jaar.

Wat is in hemelsnaam het nut van de slimme meter ? Als Innova mijn verbruik van dit jaar had ingezien, dan hadden ze kunnen zien dat ze me tot op heden al € 1600 moeten terug betalen. Maar nee we verhogen het termijnbedrag met 300% 8)7 8)7

Tevens kan ik mijn termijnbedrag tm 2 Januari niet aanpassen ivm de aanpassingen voor het prijsplafond.
Gelukkig kan ik het wel betalen en zullen ze het wel weer verrekenen aan het eind van mn contract (maart 23)

Dinsdag aanpassen toch? Ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:57
Een aardige luxe-positie vraag, maar ik heb geen flauw idee hoe de maandelijkse kosten voor energie berekend worden. Nooit echt in verdiept, en het geld komt toch wel binnen.

Zit bij Oxxio, en als ik per maand kijk (afgelopen Augustus verhuisd) dan krijg ik negatieve getallen? Neem deze maand, dan zitten we op 170kwh maar ik zie ook negatieve vaste kosten? Dus dan kom het rond de 20 euro uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omMDDURDx_LZQqwKaG10r5KbOC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IFIIsKWtJdANw1klgfXys55B.png?f=fotoalbum_large

Dus betalen we nu 240 euro per jaar, en krijgen 380 euro terug? :? Ligt het nou aan mij of gaat die hele energiecrisis aan ons voorbij? Of mis ik iets?

Betreft een gasloos appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Emgeebee schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:51:
Een aardige luxe-positie vraag, maar ik heb geen flauw idee hoe de maandelijkse kosten voor energie berekend worden. Nooit echt in verdiept, en het geld komt toch wel binnen.

Zit bij Oxxio, en als ik per maand kijk (afgelopen Augustus verhuisd) dan krijg ik negatieve getallen? Neem deze maand, dan zitten we op 170kwh maar ik zie ook negatieve vaste kosten? Dus dan kom het rond de 20 euro uit:

[Afbeelding]

Dus betalen we nu 240 euro per jaar, en krijgen 380 euro terug? :? Ligt het nou aan mij of gaat die hele energiecrisis aan ons voorbij? Of mis ik iets?

Er zit een mooi blauw i-teken bij die vaste kosten. Dat legt een en ander uit (en Oxxio is daar niet speciaal in, zo'n i-icoon wordt wel vaker gebruikt als men zich op het internet begeeft, scheelt je weer vragen stellen aan anderen als je het niet snapt....):

Uitleg over de kosten
Vaste kosten zijn vooraf vastgesteld. Dit zijn de vaste leveringskosten van je contract, de netbeheerderskosten en de teruggave energiebelasting. Bij Producten zie je hoe de vaste kosten zijn opgebouwd.

Maar dan zie je dus dat het negatief wordt door een bedrag vermindering energiebelasting.
Immers als je op die "producten" drukt zoals daar staat krijg je:

Vaste kosten
Vaste leveringskosten € 83,77 per jaar
Netbeheerkosten € 241,14 per jaar
Kortingen
Vermindering energiebelasting € -742,98 per jaar

Tel dat bij elkaar op, deel door 12 en je hebt dat negatieve bedrag van €32.

En ja, die hele energiecrisis gaat aan jou voorbij, gefeliciteerd! Sowieso betaal je maar €0,30 per kWh, dus bij je volgende jaarafrekening kan er wel iets veranderen, maar ook dat lijkt me te behappen. Wel snap ik je verbruik niet heel goed, 170 kWh per maand maar wel gasloos en ogenschijnlijk geen zonnepanelen, apart. Mini-appartementje?

Wat dit dan te maken heeft met "Help! De energierekening" is dan wel dubieus. Er zijn mensen die wel echt honderden euro's per maand kwijt zijn (mijn voorschot was op €711 gezet, maar gelukkig hoef ik uiteindelijke een stuk minder te betalen).

[ Voor 22% gewijzigd door Michiel1978 op 30-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
BMWix3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:49:
Engie energie doet het ook netjes met de 2023 prijzen en hun teruglever vergoeding. Voor ons is de keuze daarop gevallen. Ook per kalenderjaar gaan zitten/ gelijk gezet.
Hoe kwam je daarop uit? Via gaslicht.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

Heel vervelend en prijs mijn angst om niet over te stappen van energieleverancier. Je weet niet met wat zegt gaan rekenen en ik heb net een nieuw huis. De oude bewoners stookten met 4 kinderen 4 keer meer dan wij doen....

Argh. Irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Michiel1978 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:06:
[...]

Er zit een mooi blauw i-teken bij die vaste kosten. Dat legt een en ander uit (en Oxxio is daar niet speciaal in, zo'n i-icoon wordt wel vaker gebruikt als men zich op het internet begeeft, scheelt je weer vragen stellen aan anderen als je het niet snapt....):

Uitleg over de kosten
Vaste kosten zijn vooraf vastgesteld. Dit zijn de vaste leveringskosten van je contract, de netbeheerderskosten en de teruggave energiebelasting. Bij Producten zie je hoe de vaste kosten zijn opgebouwd.

Maar dan zie je dus dat het negatief wordt door een bedrag vermindering energiebelasting.
Immers als je op die "producten" drukt zoals daar staat krijg je:

Vaste kosten
Vaste leveringskosten € 83,77 per jaar
Netbeheerkosten € 241,14 per jaar
Kortingen
Vermindering energiebelasting € -742,98 per jaar

Tel dat bij elkaar op, deel door 12 en je hebt dat negatieve bedrag van €32.

En ja, die hele energiecrisis gaat aan jou voorbij, gefeliciteerd! Sowieso betaal je maar €0,30 per kWh, dus bij je volgende jaarafrekening kan er wel iets veranderen, maar ook dat lijkt me te behappen. Wel snap ik je verbruik niet heel goed, 170 kWh per maand maar wel gasloos en ogenschijnlijk geen zonnepanelen, apart. Mini-appartementje?

Wat dit dan te maken heeft met "Help! De energierekening" is dan wel dubieus. Er zijn mensen die wel echt honderden euro's per maand kwijt zijn (mijn voorschot was op €711 gezet, maar gelukkig hoef ik uiteindelijke een stuk minder te betalen).
Helder, bedankt! Als dit niet het juiste topic is dan excuus, ik dacht dat je hier met vragen over je energierekening terecht kon. Ik kon het gewoon niet plaatsen met al die berichten van inderdaad honderden euro's extra per maand.

Ik prijs me gelukkig.

Disclaimer: Die 380 euro is overigens direct naar de voedselbank gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Apart, ik zit in een soortgelijke situatie bij Innova en zij hebben ons termijn bedrag teruggezet van 9 euro naar 5 (2700 overschot nog over tot 16 februari).

Eerder kon het toch echt niet lager dan die 9 euro.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Kalentum schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:31:
[...]

Dinsdag aanpassen toch? Ik zie het probleem niet zo.
Dan moet blijken hoe soepel het gaat bij Innova (zie mijn eerdere posts @MarcelS1981. Riekt allemaal naar bank-speel gedrag. Hou daar niet van.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Emgeebee schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:31:
[...]

Disclaimer: Die 380 euro is overigens direct naar de voedselbank gegaan.
Waarvoor hulde!

Ik snap je verwarring nu achteraf overigens wel, immers had je inderdaad wel letterlijk hulp bij je energie-rekening nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wat is de reguliere opzegtermijn van bijvoorbeeld Energiedirect bij overstappen? Stel vanvond of morgen vraag ij een overstap aan bij Greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Laatst online: 19-09 23:46
BMWix3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:49:
Zou je de tarieven van Engie eens kunnen posten? Ik denk er altijd pas na 17:00 aan en je kan het alleen tijdens kantoortijd aanvragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Wolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:36:
[...]

Precies om die redenen eergisteren de overstap naar Engie gemaakt. Blijf met gas wel bij GC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:38

OMD

Emgeebee schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:51:

[Afbeelding]

En hoe verwarm je het gasloze appartement?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
OMD schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:39:
[...]

En hoe verwarm je het gasloze appartement?
Airco's.

Maar die gaan nauwelijks aan, ook aan 17-18 graden valt te wennen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
@MarcelS1981

Waarom heb je je gascontract dan nog niet opgezegd? Per direct opzeggen die hap, dan betaal je geen voorschot meer voor gas en ook geen vaste kosten voor de gasaansluiting.

Of is die stijging van voorschot gebaseerd op alleen het historische elektriciteitsverbruik ?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:08
JB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:35:
[...]

Dan moet blijken hoe soepel het gaat bij Innova (zie mijn eerdere posts @MarcelS1981. Riekt allemaal naar bank-speel gedrag. Hou daar niet van.
Hier hetzelfde geintje, voorschot is 150 sinds april 2022, of de btw nu 9 of 21 % was, bedrag bleef gelijk.
Voorschot gaat per 1 januari naar 198 euro, beetje vreemd aangezien mijn jaarafrekening pas in april gaat plaatsvinden. Idd van de week voorschot weer terug zetten naar 150. Ze zijn me iets te vrijpostig daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

scofield schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:28:
[...]

Hier hetzelfde geintje, voorschot is 150 sinds april 2022, of de btw nu 9 of 21 % was, bedrag bleef gelijk.
Voorschot gaat per 1 januari naar 198 euro, beetje vreemd aangezien mijn jaarafrekening pas in april gaat plaatsvinden. Idd van de week voorschot weer terug zetten naar 150. Ze zijn me iets te vrijpostig daar.
Mijn glazen bol zegt dat het ons niet lukt om het terug te zetten. Die onvriendelijke meneer aan de telefoon had het over maximaal 15%

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12

Same here, moet opeens 110 betalen terwijl ik eind van t jaar dik terug moet krijgen van ze.. dinsdag maar weer bellen.

Moet wel zeggen dat ik de klantenservice tot nu toe prima vind. Dus heb er wel vertrouwen in dat t goed komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Makrolon schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:13:
[...]

Same here, moet opeens 110 betalen terwijl ik eind van t jaar dik terug moet krijgen van ze.. dinsdag maar weer bellen.

Moet wel zeggen dat ik de klantenservice tot nu toe prima vind. Dus heb er wel vertrouwen in dat t goed komt.
Ik lees het hier graag terug. Mijn 1e antwoord was “wij bepalen dit, en niet u”

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWix3
lvanhoe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:05:
[...]

Zou je de tarieven van Engie eens kunnen posten? Ik denk er altijd pas na 17:00 aan en je kan het alleen tijdens kantoortijd aanvragen..
Wij zijn bij Engie terecht gekomen via dit forum, ook omdat wij veel terug leveren en hun vergoeding echt goed is (3500kW is nu ons overschot incl sporadisch de auto bij onze eigen laadpaal opladen welk hoofdzakelijk op kantoor geladen wordt) —> WP komt pas in oktober ‘23. Dak wel al vol gelegd.

Printscreen uit ons contract, getekend 17dec 22.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5rbShqm3NPStRb1KA4Z-uaXtms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxEaGpSTDIE6uzElsM71vBH7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hoe controleert Jetten & co eigenlijk de energieleveranciers? Ik zie ze voor _iedereen_ hogere tarieven declareren in de schatkist, ook al zijn er klanten die er geen gebruik van hoeven maken ivm gunstige tarieven in hun vaste contract.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Laatst online: 19-09 23:46
BMWix3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:47:
[...]

Wij zijn bij Engie terecht gekomen via dit forum, ook omdat wij veel terug leveren en hun vergoeding echt goed is (3500kW is nu ons overschot incl sporadisch de auto bij onze eigen laadpaal opladen welk hoofdzakelijk op kantoor geladen wordt) —> WP komt pas in oktober ‘23. Dak wel al vol gelegd.

[Afbeelding]
Ook gewoon duur dus zonder zonnepanelen, thanks voor het posten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:43
[...]

[Afbeelding]
Moe ik een nieuwe bril of kijk ik over die goede teruglever vergoeding heen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Lekker de prijzen verhogen want de belastingbetaler betaalt toch uiteindelijk het verschil :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
JB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:35:
Hoe controleert Jetten & co eigenlijk de energieleveranciers? Ik zie ze voor _iedereen_ hogere tarieven declareren in de schatkist, ook al zijn er klanten die er geen gebruik van hoeven maken ivm gunstige tarieven in hun vaste contract.
Het uitzoeken hoe een paar mondkapjes zijn besteld kostte 5 miljoen euro. Ik verwacht dat hier heel wat adviseurs heel veel geld aan gaan verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BMWix3
henkzelf schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:48:
[...]

Moe ik een nieuwe bril of kijk ik over die goede teruglever vergoeding heen?
Wat verwoord je het mooi! Geen nieuwe bril nodig hoop ik. Hooguit een nieuw toetsenbord met de letter “T” erop.
Afijn; Engie website en ons contract zegt het volgende;

Deze vergoeding is namelijk gelijk aan het geldende kale leveringstarief dat in het contract staat.

Gewoon een offerte aanvragen en jij weet jouw tarieven. Gok dat ze niet veel gaan afwijken tov die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RemcoDelft schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:05:
[...]

Het uitzoeken hoe een paar mondkapjes zijn besteld kostte 5 miljoen euro. Ik verwacht dat hier heel wat adviseurs heel veel geld aan gaan verdienen.
Jetten moet na zijn tijd in de Tweede Kamer wel ergens plaats kunnen nemen in de RVC natuurlijk ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08
[...]

Wij zijn bij Engie terecht gekomen via dit forum, ook omdat wij veel terug leveren en hun vergoeding echt goed is

[Afbeelding]
Hier ook naar engie gegaan. Maar wel naar enkel tarief. Want ze salderen dus wel per telwerk. Enkel tarief is denk ik in mijn geval (ongeveer 700kWh overschot) wel voordeliger dan saldering per telwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMWix3
Sleutie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:55:
[...]

Hier ook naar engie gegaan. Maar wel naar enkel tarief. Want ze salderen dus wel per telwerk. Enkel tarief is denk ik in mijn geval (ongeveer 700kWh overschot) wel voordeliger dan saldering per telwerk
Ons contract;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIJA94MI5iB6S5rb1nJIT5INdaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFWwUUXZeGIRlyv4EhoNhIbA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Ik lees hier allemaal berichten over te hoge tarieven, te hoge voorschotten, te hoge winsten voor energieleveranciers en teveel macht van energieleveranciers.

Waarom stap je dan niet over naar dynamische tarieven? Dat is een eerlijke prijs en goed voor onze gezamelijke portomonnee (minder subsidie nodig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:35:
Ga er maar niet vanuit dat dat serieus gaat gebeuren dan kan het alleen maar meevallen.

Ze gaan een hoop externen ervoor inschakelen, die corrigeren hier en daar een paar miljoen en iedereen is blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08
Vraag het maar eens na via de chat. Daar reageren ze best snel op.

Uit jouw contract blijkt nl niet dat ze t niet per telwerk doen ;-)

Het is maar hoe je het leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 08:26
Als je bij UC een TLV krijgt gelijk aan het kale tarief dan kun je volgens mij beter salderen per telwerk… Over het algemeen wek je meer op in piek dan in dal en verbruik je relatief meer dal (avond en nacht). Dus als je wat overhoudt is dat over het algmeen piek. Dus als je dal betaald en piek terugkrijgt verdien je nog extra.

Belastingen worden volgens mij namelijk WEL alles bij elkaar gesaldeerd voordat je gaat bijbetalen… Zo gebeurd dat bij mij bij Shell Energy namelijk wel. Nadeel bij mij is dat ik maar 10 cent per kwh krijg en bovenstaand verhaal dus niet op gaat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Gecko123 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:25:
Ik lees hier allemaal berichten over te hoge tarieven, te hoge voorschotten, te hoge winsten voor energieleveranciers en teveel macht van energieleveranciers.

Waarom stap je dan niet over naar dynamische tarieven? Dat is een eerlijke prijs en goed voor onze gezamelijke portomonnee (minder subsidie nodig).
Omdat dan je zonnepanelen weinig / niets meer opleveren?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
TFHfony schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 05:04:
[...]

Daar heb je met een dynamische leverancier alleen last van bij een negatief jaarverbruik. En als je al een negatief jaarverbruik hebt, dan zul je hier toch niet lopen zeuren over hoge energierekeningen? Want daar heb je dan immers helemaal geen last van.

Wij gebruiken netto zo'n 1000 kWh en zijn blij met ons dynamische energiecontract. Laat maar lekker waaien.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zojuist de meterstanden opgenomen en doorgegeven aan Innova. Ben benieuwd of mijn voorschotbedrag zich vanzelf gaat corrigeren...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:35
Als je 100% zeker onder het verbruik van het prijsplafond blijft, dan heeft een vergelijk in prijzen geen zin toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:18
.Ik was nog niet wakker

[ Voor 92% gewijzigd door Spykie op 31-12-2022 09:26 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Dirk0s schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:16:
Als je 100% zeker onder het verbruik van het prijsplafond blijft, dan heeft een vergelijk in prijzen geen zin toch?
Indien je minder opwekt dan je verbruikt is het waarschijnlijk een goed idee om over te stappen naar een leverancier met dynamische prijzen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpHiKD78E7cI7i9ByQDQcqLACtw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JBc99S380P4Uejc335K430pq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjh0SmrtHI08A6dov_56WW3KI6U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tD483l9FwGpLwR0gbezJo4uB.png?f=fotoalbum_tile

Dit zijn mijn tarieven sinds september. Mn maandbedrag ging naar 600 euro. Inmiddels door kachel niet hoger dan 16C (in de weekenden 18C) te zetten en bijna koud te douchen staat het voorschotbedrag op 306. Gelukkig zijn er bij mij in oktober zonnepanelen op gegaan die ik in februari al had besteld.

Daar had ik echt een groot deel van mn financiële buffer ingestoken omdat ik wel dacht dat dat de maandelijkse kosten in de toekomst zou drukken. Heb zelf van mijn ouders boven op de 190 euro van de overheid nog eens 150 gehad en daar mag ik me gelukkig mee prijzen. Mensen die dat niet krijgen hebben gewoon een serieus probleem.

Van jullie wil ik eigenlijk over het volgende advies, Essent doet mij het volgende aanbod voor volgend jaar. Nu hebben we natuurlijk het prijsplafond en denk ik dat de prijzen wellicht omlaag gaan en zij het nog graag even hoog vastzetten. Wat denken jullie? Doen of niet? Uiteindelijk naai ik de belastingbetaler bij een verkeerde keuze 7(8)7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAafe87iY2W1vo9KGeX8x6gR7UE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lXKLrC4Nl2rIrdHLbmA8H5al.png?f=fotoalbum_large

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
TFHfony schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 05:04:
[...]

Je zonnepanelen blijven je energierekening verlagen ook bij dynamische tarieven alleen kun je dat minder goed voorspellen.

Zou me niets verbazen als die enorme kwh tarieven op dit moment ontstaan door het huidige salderen en de zoektocht naar hoge teruglevertarieven.

Uiteindelijk gaat het om het minimaliseren van je energierekening en toch niet om het maximaliseren van de opbrengsten van je opwek?

[ Voor 13% gewijzigd door Gecko123 op 31-12-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[quote]Gecko123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:42:
[...]
Je zonnepanelen blijven je energierekening verlagen ook bij dynamische tarieven alleen kun je dat minder goed voorspellen.

Zou me niets verbazen als die enorme kwh tarieven op dit moment ontstaan door het huidige salderen en de zoektocht naar hoge teruglevertarieven.
[quote]
Mij wel, partikulieren zijn maar een kleine speler op de markt terwijl de prijzen voor de grootverbruikers/opwekkers ook hoog liggen. Die kleine groep die mag salderen zal daar dus geen grote impact op hebben.
Uiteindelijk gaat het om het minimaliseren van je energierekening en toch niet om het maximaliseren van de opbrengsten van je opwek?
Dat is uiteindelijk hetzelfde, je wilt er financieel zo goed mogelijk van worden. Of dat een lagere rekening is of zelfs opbrengst is niet echt een verschil.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
redwing schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:48:
[quote][b]
je wilt er financieel zo goed mogelijk van worden.
Wat een bijzondere instelling..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
redwing schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:48:
[quote]Gecko123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:42:
[...]

[quote]
Mij wel, partikulieren zijn maar een kleine speler op de markt terwijl de prijzen voor de grootverbruikers/opwekkers ook hoog liggen. Die kleine groep die mag salderen zal daar dus geen grote impact op hebben.

[...]

Dat is uiteindelijk hetzelfde, je wilt er financieel zo goed mogelijk van worden. Of dat een lagere rekening is of zelfs opbrengst is niet echt een verschil.
Het verschil tussen de marktprijs van zonne-energie en wat voor jou de opbrengsten zijn moet ergens vandaan komen. Mijn stelling is dat het teruglevertarief deels in het verbruikstarief zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
Dirk0s schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:16:
Maar u doet de belastingbetaler (daar bent u ook een van) wel een grote dienst. Hoe lager de tarieven zijn die men heeft in 2023 hoe minder de overheid hoeft bij te leggen boven prijsplafond tarieven aan de energiemaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hongy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:25:
[...]

Maar u doet de belastingbetaler (daar bent u ook een van) wel een grote dienst. Hoe lager de tarieven zijn die men heeft in 2023 hoe minder de overheid hoeft bij te leggen boven prijsplafond tarieven aan de energiemaatschappijen.
Geloof je het zelf?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Waarom zou je het niet geloven?

Hoe lager het voor jou vastgestelde tarief, hoe minder de overheid binnen het prijsplafond moet bijleggen. Al dat geld wat de overheid moet bijleggen, moet vroeg of laat ergens worden opgehaald of bezuinigd.

Daarnaast zorgen mensen die ondanks het prijsplafond toch op zoek gaan naar een leverancier met lagere tarieven er voor dat er nog wat prijsconcurrentie over blijft op de energiemarkt en er dus mogelijk sneller prijsverlagingen wordeb doorgevoerd.

Pagina: 1 ... 56 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden