Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hallo,

Wij proberen te bezuinigen op de gasrekening en hebben daarom meerdere radiatoren in huis uitgedraaid,

Op onderstaande afbeelding kan je ong. onze huisindeling zien en waar de radiatoren staan.
We hebben nu alle radiatoren dicht behalve die van de keuken en werk/studeerkamer. Dus 2 in totaal.

Nu merkte we op dat iedere keer als nu de radiatoren aanspringen (het gas begint te lopen) het een soort van zeurderig geluid afkomt, soort van zacht stofzuigergeluid, kan het niet precies beschrijven.
Word er nu iedere morgen wakker van en is niet fijn na avond/nachtdienst.. 8)7

Als we de radiator in de keuken (en volgens mij studeerkamer ook) voor iets minder dan de helft opendraaien is het gezoem weg,

Nu mijn vraag, is dit goed of slecht? Wat wil het zeggen als die maar voor de helft openstaat?
We hebben namelijk ook de thermostaat in de keuken hangen en had ergens gelezen dat je nooit de radiatoren wilt "knijpen" in dezelfde ruimte als de thermostaat.
We hebben nu dus maar 2 radiatoren in heel het huis aanstaan, boven staat ook alles uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmqhgeOSTdx-v2BZVHI3xWigCss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMBInlUAFRe8LzruRf221q1m.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32
Gianluigi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:15:
Hallo,

Wij proberen te bezuinigen op de gasrekening en hebben daarom meerdere radiatoren in huis uitgedraaid,

Op onderstaande afbeelding kan je ong. onze huisindeling zien en waar de radiatoren staan.
We hebben nu alle radiatoren dicht behalve die van de keuken en werk/studeerkamer. Dus 2 in totaal.

Nu merkte we op dat iedere keer als nu de radiatoren aanspringen (het gas begint te lopen) het een soort van zeurderig geluid afkomt, soort van zacht stofzuigergeluid, kan het niet precies beschrijven.

Als we de radiator in de keuken (en volgens mij studeerkamer ook) voor iets minder dan de helft opendraaien is het gezoem weg,

Nu mijn vraag, is dit goed of slecht? Wat wil het zeggen als die maar voor de helft openstaat?
We hebben namelijk ook de thermostaat in de keuken hangen en had ergens gelezen dat je nooit de radiatoren wilt "knijpen" in dezelfde ruimte als de thermostaat.
We hebben nu dus maar 2 radiatoren in heel het huis aanstaan, boven staat ook alles uit.

[Afbeelding]
Misschien de pomp snelheid wat verlagen? In ons huis ook maar 2 radiatoren open van de 10, dat gaat sinds het verlagen van pompsnelheid zonder geluid. Daarvoor altijd een suizend geluid gehad als de CV aansloeg.

Hier hebben we om te besparen op alle radiatoren een Tado knop. Dan kun je schema's per kamer instellen. De badkamer verwarmen we bijv. alleen tussen 17 en 20. Dat heeft bij ons ook geholpen met bezuinigen op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-05 17:32

The Zep Man

🏴‍☠️

Hercul3s schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:14:
Hier hebben we om te besparen op alle radiatoren een Tado knop. Dan kun je schema's per kamer instellen. De badkamer verwarmen we bijv. alleen tussen 17 en 20. Dat heeft bij ons ook geholpen met bezuinigen op het verbruik.
Voor wie 150 EUR per radiatorknop ietwat prijzig vindt en al iets met thuisautomatisering doet, op AliExpress vind je dergelijke producten voor 25-35 EUR/stuk. Dat verkort de terugverdientijd aanzienlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 19-01-2023 14:20 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 12:16
[...]

Misschien de pomp snelheid wat verlagen? In ons huis ook maar 2 radiatoren open van de 10, dat gaat sinds het verlagen van pompsnelheid zonder geluid. Daarvoor altijd een suizend geluid gehad als de CV aansloeg.

Naast de pompsnelheid kan je ook het vermogen van de ketel wellicht wat terugschroeven. Hij hoeft immers minder radiatoren/ruimte te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32
The Zep Man schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:18:
[...]
Voor wie 150 EUR per radiatorknop ietwat prijzig vindt en al iets met thuisautomatisering doet, op AliExpress vind je dergelijke producten voor 25-35 EUR/stuk. Dat verkort de terugverdientijd aanzienlijk.
Met de aanbiedingen zit je meestal rond de E65 tot E75 per knop, maar je punt blijft staan dat het inderdaad geen goedkope aanpassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
[...]

Dix0r schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Naast de pompsnelheid kan je ook het vermogen van de ketel wellicht wat terugschroeven. Hij hoeft immers minder radiatoren/ruimte te verwarmen.
En dan weer radiatoren helemaal open?
Of maakt het niet uit zoals het nu is, gewoon een klein beetje open?
Radiatoren worden nog steeds net zo warm als eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-05 17:32

The Zep Man

🏴‍☠️

Hercul3s schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Met de aanbiedingen zit je meestal rond de E65 tot E75 per knop, maar je punt blijft staan dat het inderdaad geen goedkope aanpassing is.
Een verschil is ook dat de oplossing die je linkt een volledige oplossing is. Waar ik naar refereer is iets dat aan een bestaand systeem toegevoegd kan worden. Je betaalt dus meer voor Tado, maar krijgt daarvoor meer terug (direct bruikbaat systeem, Nederlandse garantie, etc.).

Goede tip over de aanbiedingen. :)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 13:14
Gianluigi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:15:
Hallo,

[Afbeelding]
Het is sowieso slecht om radiatoren volledig te sluiten. Dan slibben je radiatoren die dicht staan volledig dicht. Daarnaast staat waarschijnlijk je pompsnelheid en vermogen te hoog van je ketel wat het suizen tot gevolg heeft. Is nog knap dst je ketel niet is gaan pendelen…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:39
Gianluigi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:16:
[...]

[...]

En dan weer radiatoren helemaal open?
Of maakt het niet uit zoals het nu is, gewoon een klein beetje open?
Radiatoren worden nog steeds net zo warm als eerst.
Kijk eens even in het cv tuning topic hier op tweakers, daar kun je alle informatie vinden die jij nodig hebt.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianluigi
MrBas schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Het is sowieso slecht om radiatoren volledig te sluiten. Dan slibben je radiatoren die dicht staan volledig dicht. Daarnaast staat waarschijnlijk je pompsnelheid en vermogen te hoog van je ketel wat het suizen tot gevolg heeft. Is nog knap dst je ketel niet is gaan pendelen…
echt?
link
hier staat dat het wel kan, alleen oppassen met vriezen, maar bij ons boven stonden altijd al de radiatoren uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:24

Dennis1812

Amateur prutser

Gianluigi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:41:
[...]

echt?
link
hier staat dat het wel kan, alleen oppassen met vriezen, maar bij ons boven stonden altijd al de radiatoren uit.
Hier zijn ze op de slaapkamers, badkamer, hal en bijkeuken ook uit.

Ongeveer 1x per jaar zet ik ze 1 dag uit om te kijken of er nergens lekkages zitten en puur voor mijn gevoel.

Heb enkel de radiator in de woonkamer (2 stuks) en vloerverwarming in de keuken aan staan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Dennis1812 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Hier zijn ze op de slaapkamers, badkamer, hal en bijkeuken ook uit.

Ongeveer 1x per jaar zet ik ze 1 dag uit om te kijken of er nergens lekkages zitten en puur voor mijn gevoel.

Heb enkel de radiator in de woonkamer (2 stuks) en vloerverwarming in de keuken aan staan.
Heb jij dan ook iets moeten veranderen of geen last gehad van een brommend geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gianluigi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Heb jij dan ook iets moeten veranderen of geen last gehad van een brommend geluid?
Nee, ik heb geen brommend geluid. Of in elk geval niet voor mij hoorbaar of storend.

Mijn vrouw is erg slechthorend en ik veel weg voor werk. Dus 100% betrouwbaar is dit antwoord niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:26
[...]

Zit er geen lucht in de leidingen ofzo?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Spykie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Zit er geen lucht in de leidingen ofzo?
Dat ratelt meer naar mijn idee. Alsof er steentjes in zitten.

Ik ontlucht ieder jaar wel een keer. Misschien heb ik daarom geen andere bijgeluiden.

@Gianluigi kan je ook nog proberen.
Op welke graden staat jou temperatuur? Ik heb die hier op 60 graden staan. Dat scheelt ook al fors t.o.v 80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Ik had ook een brommend geluid, de pomp snelheid was te hoog voor deze setup. Paar procent verlaagd en daarna was het over.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Gianluigi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:41:
[...]

echt?
link
Dit had ik altijd geleerd van een bevriende cv installateur. Waar je wel naar moet kijken is dus dat je je vermogen moet gaat verlagen, ofwel waterzijdig inregelen dus. Anders komt je retour water te warm terug bij je ketel waardoor hij dus snel stopt met verwarmen en/of gaat pendelen.

Zo stook je uiteindelijk ook optimaler en zuiniger.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
MrBas schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:32:
[...]

Dit had ik altijd geleerd van een bevriende cv installateur. Waar je wel naar moet kijken is dus dat je je vermogen moet gaat verlagen, ofwel waterzijdig inregelen dus. Anders komt je retour water te warm terug bij je ketel waardoor hij dus snel stopt met verwarmen en/of gaat pendelen.

Zo stook je uiteindelijk ook optimaler en zuiniger.
dat waterzijdig inregelen kan je doen door radiatoren af te stellen toch?
Dan is het misschien goed zoals het nu is? Heb nu de radiatoren een beetje "geknepen" en nu is het getik weg ÉN nu is de verwarming boven heter dan onderin, dus geeft goed/beter warmte af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Radiatoren afstellen door knijpen van radiatoren door voetventiel of (als je het bezit) open dicht radiatorkranen.

Hier is een leuke video daarover:
https://www.youtube.com/watch?v=tGzA6JSTHT8
https://www.youtube.com/watch?v=WfytTzfl8TE

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 17:42
Even refererend naar je vorige topic @Gianluigi (https://gathering.tweaker...message/74150178#74150178) ==> is het wel verstandig om alle radiatoren in de woonkamers uit te zetten?

Als jullie huis, warmtetechnisch, zo lek is als je in je vorige topic beschreef dan verlies je nu alle warmte uit deze twee ruimtes naar de rest van de woning. Dan blijf je stoken met hoge temperatuur. Is het dan niet verstandiger om gewoon alle radiatoren open te zetten (of deels) en te accepteren dat jullie woning een minimum aan gasverbruik heeft (dat heel hoog is....maar daarom zijn jullie toch ook bezig met verkoop).

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier hetzelfde probleem: Radiators in badkamer, schuur, slaapkamers (enkelglas-ruimtes proberen te verwarmen heeft geen zin) en die bij de troon dicht -> zeer luidruchtig suizende leidingen, .* Raven zit dan gelijk rechtop in bed :(

Helaas kunnen we daar bij de huidige ketel (Atag A244EC) niets aan doen, de pomp is niet instelbaar met een knop en via instellingenmenu ook niets kunnen vinden dat de pompsnelheid kan beïnvloeden. De oude ketel (Agpo Econforte HMC 23) had op beide pompen een knop met 4 standen voor snelheid, daar hadden we dit probleem niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Panzer_V schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:23:
Even refererend naar je vorige topic @Gianluigi (https://gathering.tweaker...message/74150178#74150178) ==> is het wel verstandig om alle radiatoren in de woonkamers uit te zetten?

Als jullie huis, warmtetechnisch, zo lek is als je in je vorige topic beschreef dan verlies je nu alle warmte uit deze twee ruimtes naar de rest van de woning. Dan blijf je stoken met hoge temperatuur. Is het dan niet verstandiger om gewoon alle radiatoren open te zetten (of deels) en te accepteren dat jullie woning een minimum aan gasverbruik heeft (dat heel hoog is....maar daarom zijn jullie toch ook bezig met verkoop).
Nou,

We zitten nu wel al een stuk lager qua gasverbruik, dus denk dat dit goedkoper/beter is.
De warmte blijft wel goed hangen in de keuken en studeerkamer zolang als ook maar de deuren goed dicht blijven.
Raven schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:54:
Hier hetzelfde probleem: Radiators in badkamer, schuur, slaapkamers (enkelglas-ruimtes proberen te verwarmen heeft geen zin) en die bij de troon dicht -> zeer luidruchtig suizende leidingen, .* Raven zit dan gelijk rechtop in bed :(

Helaas kunnen we daar bij de huidige ketel (Atag A244EC) niets aan doen, de pomp is niet instelbaar met een knop en via instellingenmenu ook niets kunnen vinden dat de pompsnelheid kan beïnvloeden. De oude ketel (Agpo Econforte HMC 23) had op beide pompen een knop met 4 standen voor snelheid, daar hadden we dit probleem niet.
Misschien kan je de radiatoren ook een beetje knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 17:42
Top dat je lager in het gasverbruik zit. Dat is altijd positief!

Je zou kunnen overwegen om de overige radiatoren iets open te zetten, zeg zo’n 25% of zo. Dan zou het suizen wel weg moeten zijn, warmt het ietsje op daar. Kost misschien ietsje meer gas, maar mogelijk ook veel meer comfort.

Probeer het eens een paar dagen uit zou ik zeggen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Panzer_V schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:05:
Top dat je lager in het gasverbruik zit. Dat is altijd positief!

Je zou kunnen overwegen om de overige radiatoren iets open te zetten, zeg zo’n 25% of zo. Dan zou het suizen wel weg moeten zijn, warmt het ietsje op daar. Kost misschien ietsje meer gas, maar mogelijk ook veel meer comfort.

Probeer het eens een paar dagen uit zou ik zeggen.
Nu een paar dagen verschillende dingen geprobeerd,

Als we alles dichtlaten behalve keuken/studeerkamer zitten we op 5 m3 per dag (ideaal)
Wel is het zo dat de radiatoren af en toe geluid maken als ze aanspringen, als de kamer op temperatuur is (19 graden) stopt het. Heb niet durven zitten aan temperaturen of toeren van cv ketel.

Als we woonkamer(s) een klein beetje openzetten wordt het er inderdaad nog steeds fijn warm, maar zitten we wel meteen op 13+ m3 per dag, dit is eigenlijk niet de bedoeling..

Nu heb ik ook nog een vraag,

De thermostaat staat zo ingesteld:
09:00: 19 graden
21:00: 15 graden
(en als we weggaan of niet thuis zijn gaat die tijdelijk terug naar 17 graden)

Nu merkte dat soms om half 08:00 of soms zelfs 07:30 de thermostaat aansprong,
Is dit omdat die het om klokslag 09:00 19 graden wil hebben of kan het ook zijn dat het s'nachts binnen minder dan 15 graden is?

Gisternacht namelijk een keer opgestaan om onder te kijken en toen was het in de keuken (waar de thermostaat hangt) 16 graden.

Mocht het zo zijn dat je denkt dat het snachts dus onder de 15 graden gaat, is het dan zuiniger/beter om de 15 graden voor snachts nog iets omlaag te zetten? naar bijv. 10 of 12 graden of kost het dan juist meer gas om het smorgens dan weer naar 19 te krijgen?
Pagina: 1