Toon posts:

Help! De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste
Acties:

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:08
Incorrect quote gebruikt ipv wijzig.

[Voor 95% gewijzigd door Sjamo op 25-01-2023 17:39]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:50

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

moshimoshi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:01:
Als mensen begrijpen dat een HR-ketel een 'COP' heeft van 1,07 en een warmtepomp minimaal een COP van minimaal 3 dan zouden de meeste mensen heel snel overstappen. Om eerlijk te zijn heeft het bij mij ook wel een tijdje geduurd voordat dat kwartje viel.
Je beredenering klopt niet...

1m3 gas = 9,77kWh thermisch, maar omdat een HR ketel niet optimaal draait doe je dat maal 0,9 en dan heb je effectief 8,793kWh aan warmte.

Bij een COP van 1 heb je dus 8,793kWh aan elektriciteit nodig om dezelfde warmte van 1m3 gas te krijgen.
Bij een COP van 4 heb je daar slechts 2,198kWh voor nodig.

Alleen elektriciteit wordt veelal opgewekt door *tromgeroffel*: gas

In principe is een HR-ketel dus helemaal niet zo slecht voor het milieu :+

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ArcticWolf en de gascentrales in Nederland maken van 1 m³ gas 5 kWh elektriciteit.
Sommigen maken van 1 m³ gas zowel 5 kWh elektriciteit als 4 kWh voor in een warmtenet.

Breid het sommetje nog eens uit met die info :)

Thermodynamisch gezien is het waanzin om met een 1000 K gasvlam lauwwarm verwarmingswater te maken.

[Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 25-01-2023 17:46]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sjamo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Wij betalen dit jaar gemiddeld ongeveer 21,5 cent per kWh. Volgens de energieleverancier is de inkoop van verbruik zeker gesteld bij het afsluiten van ons contract. Waarom denk je dat dat nu duur ingekocht moet worden waarmee we onfortuinlijke arme energie-gebruikers zonder zonnepanelen benadelen?
Wanneer is jouw contract ingegaan?

Ik kan me zo voorstellen dat als je een contract hebt van voor de oorlog in Oekraïne dat je leverancier wel ingekocht heeft maar misschien niet geleverd krijgt. Dan moet het wel elders vandaan gehaald worden?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:44:
@ArcticWolf en de gascentrales in Nederland maken van 1 m³ gas 5 kWh elektriciteit.
Sommigen maken van 1 m³ gas zowel 5 kWh elektriciteit als 4 kWh voor in een warmtenet.

Thermodynamisch gezien is het waanzin om met een 1000 K gasvlam lauwwarm verwarmingswater te maken.
Dus als je WP 50kWh verbruikt dan heeft de gascentrale 10m3 gas verstookt?
Terwijl de gas equivalent dan 12,5m3 gas verbruikt zou hebben bij een SCOP van 4?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@ArcticWolf bijna, 50 kWh elektrisch x COP4 = 200 kWh thermisch ~ 22 m³ in een HR ketel en 10 m³ in een gascentrale.
Je halveert met een fatsoenlijke warmtepomp op gas dus de gasbehoefte.

Mijn sCOP van 2022 was overigens 4.8 volgens de warmtemeter.

Break even is dus ongeveer COP2 en dat doet mijn warmtepomp alleen in extreme omstandigheden: gewoon nooit op vloerverwarmingstemperaturen, A-20W35 is nog 2.2 , pas met A-2W65 kom je op 2.

[Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 25-01-2023 18:06]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:01:
@ArcticWolf bijna, 50 kWh elektrisch x COP4 = 200 kWh thermisch ~ 22 m³ in een HR ketel en 10 m³ in een gascentrale.
Je halveert met een fatsoenlijke warmtepomp op gas dus de gasbehoefte.

Mijn sCOP van 2022 was overigens 4.8 volgens de warmtemeter.
Draaide het inderdaad om (y)

Wel netjes inderdaad, maar een WP heeft in dit huis nog lang geen meerwaarde ;) (vooral niet gezien de isolatie) dus blijf nog wel even op het gas. Tenzij de gemeente opeens andere plannen heeft...

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:44:

Stadsverwarming op gas verlies je ook weer veel warmte tijdens transport. En lauw warm water door de straten heen pompen kost veel meer energie dan gas naar huizen pompen.
Als CV ketels nou ook elektriciteit op zou wekken zou het helemaal efficiënt zijn. Maar ja een mini generator is waarschijnlijk te duur om economisch rendabel te maken.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Z___Z dat was de Remeha toverketel. Daar moest inderdaad nog veel subsidie bij.

• Sjamo
Glashelder schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Wanneer is jouw contract ingegaan?

Ik kan me zo voorstellen dat als je een contract hebt van voor de oorlog in Oekraïne dat je leverancier wel ingekocht heeft maar misschien niet geleverd krijgt. Dan moet het wel elders vandaan gehaald worden?
Ons contract loopt van mei 2020 tot mei 2025. 15% van Nederlands gas kwam uit Rusland, de gezamelijke besparing van gasverbruik voor consumenten ligt al hoger dan die 15%. Waarom zouden ze onze elektriciteit niet meer voor die prijs kunnen inkopen?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:31
Z___Z schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Stadsverwarming op gas verlies je ook weer veel warmte tijdens transport. En lauw warm water door de straten heen pompen kost veel meer energie dan gas naar huizen pompen.
Als CV ketels nou ook elektriciteit op zou wekken zou het helemaal efficiënt zijn. Maar ja een mini generator is waarschijnlijk te duur om economisch rendabel te maken.
Ooit was het plan om de HRe-ketel verder te ontwikkelen en te gaan produceren tegen een lagere prijs, en dan had iedereen daaraan gemoeten. Maar sinds eigenlijk pas zeer recent de gaskraan opeens dicht moest, is dat hele plan vergeten.
Als ik dan toch gas verbruik voor de verwarming, zou ik dat net zo goed met restwarmte van mijn eigen ketel kunnen doen en daar zeer veel duurdere stroom voor terugleveren. Het past ook veel beter in het piekgebruik: juist op momenten dat er veel stroom wordt verbruikt wil je ook het huis verwarmen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sjamo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Ons contract loopt van mei 2020 tot mei 2025. 15% van Nederland gas kwam uit Rusland, de gezamelijke besparing van gasverbruik voor consumenten ligt al hoger dan die 15%. Waarom zouden ze onze elektriciteit niet meer voor die prijs kunnen inkopen?
Goed punt, het was maar een mogelijke suggestie van mijn kant. Geen waarheid :)

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:14

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Sjamo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Ons contract loopt van mei 2020 tot mei 2025. 15% van Nederlands gas kwam uit Rusland, de gezamelijke besparing van gasverbruik voor consumenten ligt al hoger dan die 15%. Waarom zouden ze onze elektriciteit niet meer voor die prijs kunnen inkopen?
Volgens mij hangt dit af van de wijze waarop er wordt ingekocht. Als dit moet tegen de huidige marktprijzen, of als een deel van het volume tegen de huidige marktprijzen gekocht moet worden, dan leidt dat tot een verlies op jouw contract. Leuk voor jou, maar dit moet dan gecompenseerd worden in de nieuwe contracten.

Als een energiemaatschappij vooraf alle volumes zouden kunnen inkopen, dan hebben ze niet zo'n hoge risico opslag nodig. Vaste contracten met tarieven van €1,15/kwh inclusief belastingen waren de afgelopen maanden geen uitzondering, terwijl ik de marktprijzen de afgelopen maanden nog nooit hoger heb zien gaan dan 50 of 60 cent.

Als in de aankoopvolumes tijdens deze winter een deel van de vaste contracten zit met een tarief van 21 cent, dan draaien ze op deze contracten wellicht 20 cent verlies. Als 75% van klanten nog een vast contract heeft, dan draait 25% op voor deze verliezen en dan heb je 60 cent extra marge nodig om dit te compenseren. Tel die op bij de 50 cent en je zit al aardig dicht in de buurt van €1,15.

(nu begreep ik uit het debat over de saldering dat het voor kamerleden ook volkomen ondoorzichtig is hoe energiemaatschappijen inkopen en calculeren, dus dat er voor mij nog meer vraagtekens zijn vind ik niet gek)

Gelukkig heeft onze overheid de BTW weer verhoogd, samen met de energiebelasting. Hierdoor komen ook de langlopende contracten een stuk dichterbij de 0,40€ per kWh en betalen de langlopende contracten flink mee aan de bekostiging van het energieplafond ;)
Het energieplafond werkt dus denivellerend en de zakken van de energieleveranciers worden extra gevuld.

[Voor 5% gewijzigd door mightym op 25-01-2023 19:09]

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:47
Weet niet helemaal of dit de juiste plek is maar ben wel benieuwd of de meest groene energiemaatschappijen ook dalen met hun prijzen als het weer kan (eens checken of een groen karakter ook een sociaal karakter betekent). Ik kies standaard voor 1 van de meest groene energieleveranciers op de lijst van consumentenbond. Zit daarom nu bij Pure Energie.
Kreeg vandaag dus een mailtje dat de tarieven gaan dalen voor mij bij Pure Energie (even los van het prijsplafond)
Ben wel benieuwd welke groene energieleveranciers ook al dalen? En het is dus een snelle wijziging ook weer (de vorige was 1-1-23 bij Pure)

lijstje groene leveranciers:
https://www.consumentenbo...oenste-energieleverancier

• Sjamo
mightym schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Volgens mij hangt dit af van de wijze waarop er wordt ingekocht. Als dit moet tegen de huidige marktprijzen, of als een deel van het volume tegen de huidige marktprijzen gekocht moet worden, dan leidt dat tot een verlies op jouw contract. Leuk voor jou, maar dit moet dan gecompenseerd worden in de nieuwe contracten.

Als een energiemaatschappij vooraf alle volumes zouden kunnen inkopen, dan hebben ze niet zo'n hoge risico opslag nodig. Vaste contracten met tarieven van €1,15/kwh inclusief belastingen waren de afgelopen maanden geen uitzondering, terwijl ik de marktprijzen de afgelopen maanden nog nooit hoger heb zien gaan dan 50 of 60 cent.

Als in de aankoopvolumes tijdens deze winter een deel van de vaste contracten zit met een tarief van 21 cent, dan draaien ze op deze contracten wellicht 20 cent verlies. Als 75% van klanten nog een vast contract heeft, dan draait 25% op voor deze verliezen en dan heb je 60 cent extra marge nodig om dit te compenseren. Tel die op bij de 50 cent en je zit al aardig dicht in de buurt van €1,15.

(nu begreep ik uit het debat over de saldering dat het voor kamerleden ook volkomen ondoorzichtig is hoe energiemaatschappijen inkopen en calculeren, dus dat er voor mij nog meer vraagtekens zijn vind ik niet gek)

Gelukkig heeft onze overheid de BTW weer verhoogd, samen met de energiebelasting. Hierdoor komen ook de langlopende contracten een stuk dichterbij de 0,40€ per kWh en betalen de langlopende contracten flink mee aan de bekostiging van het energieplafond ;)
Het energieplafond werkt dus denivellerend en de zakken van de energieleveranciers worden extra gevuld.
Je zegt hier veel, maar ik zie niet in waarom er meer waarheid zou zitten in wat jij zegt dan in wat ik zeg. Wat ik zeg is ondersteund/bevestigd door onze energieleverancier. Voor jouw beweringen zie ik geen onderbouwing. Iedereen kan van alles roepen, maar dat maakt het nog geen waarheid.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

monsieurpinot schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:11:
Weet niet helemaal of dit de juiste plek is maar ben wel benieuwd of de meest groene energiemaatschappijen ook dalen met hun prijzen als het weer kan (eens checken of een groen karakter ook een sociaal karakter betekent). Ik kies standaard voor 1 van de meest groene energieleveranciers op de lijst van consumentenbond. Zit daarom nu bij Pure Energie.
Kreeg vandaag dus een mailtje dat de tarieven gaan dalen voor mij bij Pure Energie (even los van het prijsplafond)
Ben wel benieuwd welke groene energieleveranciers ook al dalen? En het is dus een snelle wijziging ook weer (de vorige was 1-1-23 bij Pure)

lijstje groene leveranciers:
https://www.consumentenbo...oenste-energieleverancier
Kinkt natuurlijk wel leuk, zo'n lijstje van de consumentenbond, maar waar ze daar in dat lijstje geen rekening mee houden is dat de 'grote jongens' ook veel energie leveren aan héle grote bedrijven welke minder moeite hebben met de herkomst van de voor hen noodzakelijk leveringen.

Ook bij een leverancier als bijv. Eneco / Essent / Nuon / Vattenfal / .... kun je als particulier al jaren aangeven dat de door jouw af te nemen stroom afkomstig moet zijn uit 'groene' bronnen. Die stroom wordt vervolgens over de zelfde kabels van Tennet naar jouw huis gedistribueerd als de overige 'grijze' stroom van anderen (lees: grootverbruikers) welke er nóg niets om geven.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Sjamo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Je zegt hier veel, maar ik zie niet in waarom er meer waarheid zou zitten in wat jij zegt dan in wat ik zeg. Wat ik zeg is ondersteund/bevestigd door onze energieleverancier. Voor jouw beweringen zie ik geen onderbouwing. Iedereen kan van alles roepen, maar dat maakt het nog geen waarheid.
Exact, ook jouw leverancier speelt geen open kaart, dus hoe het precies zit, ik weet het niet, kamerleden weten het niet en toch wordt er op basis van niet onderbouwde beweringen beleid gemaakt.

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:47
Will_M schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Kinkt natuurlijk wel leuk, zo'n lijstje van de consumentenbond, maar waar ze daar in dat lijstje geen rekening mee houden is dat de 'grote jongens' ook veel energie leveren aan héle grote bedrijven welke minder moeite hebben met de herkomst van de voor hen noodzakelijk leveringen.

Ook bij een leverancier als bijv. Eneco / Essent / Nuon / Vattenfal / .... kun je als particulier al jaren aangeven dat de door jouw af te nemen stroom afkomstig moet zijn uit 'groene' bronnen. Die stroom wordt vervolgens over de zelfde kabels van Tennet naar jouw huis gedistribueerd als de overige 'grijze' stroom van anderen (lees: grootverbruikers) welke er nóg niets om geven.
volgens mij staat dat er ook juist bij en dit is bijv. hetzelfde lijstje https://www.greenpeace.or.../groene-stroom-ranglijst/
en, op zich logisch dat het over het zelfde net binnenkomt lijkt me? als zij maar kunnen aantonen/garanderen dat hun geleverde stroom écht groen is.
(en daarom heb ik geen eneco/essent/nuon/vattenfal ;-))

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:26
monsieurpinot schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:21:
[...]
volgens mij staat dat er ook juist bij en dit is bijv. hetzelfde lijstje https://www.greenpeace.or.../groene-stroom-ranglijst/
en, op zich logisch dat het over het zelfde net binnenkomt lijkt me? als zij maar kunnen aantonen/garanderen dat hun geleverde stroom écht groen is.
(en daarom heb ik geen eneco/essent/nuon/vattenfal ;-))
Engie staat er niet bij in dat lijstje van de consumentenbond, terwijl zij 100% groene stroom leveren en Co2-gecompenseerd gas. Engie heeft bovendien een aardige aanbieding met een Flexibel-contract.
https://www.engie.nl/energie/groene-stroom
https://www.engie.nl/energie/co2-gecompenseerd-gas
https://www.engie.nl/energie/energiekosten-berekenen#/ €0,49435kWh enkeltarief en €1,82355m3 allin.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:13
R0181 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 01:29:
[...]

Engie staat er niet bij in dat lijstje van de consumentenbond, terwijl zij 100% groene stroom leveren en Co2-gecompenseerd gas. Engie heeft bovendien een aardige aanbieding met een Flexibel-contract.
https://www.engie.nl/energie/groene-stroom
https://www.engie.nl/energie/co2-gecompenseerd-gas
https://www.engie.nl/energie/energiekosten-berekenen#/ €0,49435kWh enkeltarief en €1,82355m3 allin.
In het lijstje worden de complete klantengroepen genomen. Bij veel leveranciers is het inderdaad zo dat je als nieuwe klant alleen nog maar groene stroom kunt afsluiten, maar veel klanten die al jaren stilzwijgend bij dezelfde leverancier zitten krijgen nog grijze stroom.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:01
Ik ben inmiddels voorbij de bedenktermijn en ga in februari dus over naar Engie.

Wat ik me nog afvraag: een tijdje terug was er een lijstje omtrent de stabiliteit van energiebedrijven. Nu maak ik me daar bij Engie niet echt zorgen over (enorm Europees bedrijf).

Maar nu de grote bedrijven als Vattenfall en Essent enorm hoge tarieven hanteren welke eigenlijk worden gecompenseerd door de staat, maken zij zichzelf daarmee niet enorm sterk? In die zin is dit bijna crimineel. Ze houden per klant straks gewoon veel meer over dan de prijsvechters.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:17
twowheeler schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:28:
Maar nu de grote bedrijven als Vattenfall en Essent enorm hoge tarieven hanteren welke eigenlijk worden gecompenseerd door de staat, maken zij zichzelf daarmee niet enorm sterk? In die zin is dit bijna crimineel. Ze houden per klant straks gewoon veel meer over dan de prijsvechters.
Het prijs plafond is en blijft een gedrocht dat we nooit hadden moeten doen. Helaas, het enige wat je kan doen is hard weglopen bij dergelijke partijen, echter als ik om mij heen kijk blijven een hoop mensen gewoon klant ze voelen nauwelijks pijn van die afzetpraktijken of misschien beter gezegd nog niet.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:28
[...]
Mag toch hopen dat je niet denkt dat het echt zo werkt als wat je hier opschrijft?

[Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 26-01-2023 09:48]

• Sjamo
mightym schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Exact, ook jouw leverancier speelt geen open kaart, dus hoe het precies zit, ik weet het niet, kamerleden weten het niet en toch wordt er op basis van niet onderbouwde beweringen beleid gemaakt.
Misschien dan beter geen uitspraken doen over mijn situatie, terwijl je mijn situatie niet kent, mijn contract en de gemaakte afspraken niet kent, en dus eigenlijk geen idee hebt waar je over praat. Ik bedoel, wie wordt er beter van als je zonder enige kennis van de zaak gaat speculeren, en die gegevens presenteert als feit?

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:37
Dat is tegenwoordig niet echt relevant meer. Stroom uit groene bronnen is nu goedkoper dat grijze stroom. Dus je kan er vanuit gaan dat de grootgebruikers zoveel mogelijk groene stroom te pakken proberen te krijgen.

Als de grote leveranciers het helemaal goed doen, dan betalen de 'groene' klanten de prijs van stroom uit gas alleen met daar bovenop nog de kosten van een groen label.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
CirclDigital schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Mag toch hopen dat je niet denkt dat het echt zo werkt als wat je hier opschrijft?
Hoe gaat het dan volgens jou? Groene stroom is gemiddeld genomen goedkoper dan grijze stroom. Dat soort bedrijven doen dan ook al niets anders dan zoveel mogelijk van die groene stroom krijgen. Daar gaan die mensen die apart aangeven dat ze groene stroom willen niets aan veranderen. Het is niet alsof er een apart groen en grijs netwerk ligt, of dat die bedrijven speciaal voor jou groene stroom gaan aankopen.

[removed]

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:28
redwing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:47:
[...]
Hoe gaat het dan volgens jou?
Lees nogmaals wat er staat zou ik zeggen..... de "groene" stroom gaat echt jouw huis niet zomaar/direct bereiken hoor.

Er wordt gewoon een mix in het totale netwerk gepompt en aangezien we helemaal niet in staat zijn om 100% groen te leveren is de hele stelling ook redelijk onzinnig. Je kan hooguit streven het percentage groen op het geheel te verhogen. Maar in de periodes met aan lage opbrengst uit zon en wind moet er gewoon veel grijs het netwerk in, ook voor jou als groene afnemer.

[Voor 32% gewijzigd door CirclDigital op 26-01-2023 10:53]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
CirclDigital schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Lees nogmaals wat er staat zou ik zeggen..... de "groene" stroom gaat echt jouw huis niet zomaar/direct bereiken hoor. Er wordt gewoon een mix in het totale netwerk gepompt.
Hij schrijft inderdaad dat die groene stroom over precies dezelfde kabels gaat als de grijze stroom en dat er daarmee dus geen verschil is :?

[removed]

• RemcoDelft
squaddie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Het prijs plafond is en blijft een gedrocht dat we nooit hadden moeten doen. Helaas, het enige wat je kan doen is hard weglopen bij dergelijke partijen, echter als ik om mij heen kijk blijven een hoop mensen gewoon klant ze voelen nauwelijks pijn van die afzetpraktijken of misschien beter gezegd nog niet.
Er zijn nu 2 dingen gaande:
1. Er zijn aanbieders die een prijs onder het prijsplafond bieden.
2. Er zijn aanbieders die tot 3 keer zoveel rekenen.
Dan is het toch gewoon staatssteun voor #2, en niet voor de klanten? De klanten zouden kunnen overstappen als ze het te duur vinden, maar doen dat niet doordat de overheid per klant duizenden euro's staatssteun geeft.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

redwing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Hoe gaat het dan volgens jou? Groene stroom is gemiddeld genomen goedkoper dan grijze stroom. Dat soort bedrijven doen dan ook al niets anders dan zoveel mogelijk van die groene stroom krijgen. Daar gaan die mensen die apart aangeven dat ze groene stroom willen niets aan veranderen. Het is niet alsof er een apart groen en grijs netwerk ligt, of dat die bedrijven speciaal voor jou groene stroom gaan aankopen.
zullen we het "transport gedeelte" maar even achterwege laten aub voegt niks toe IMHO

Je kan als bv staal smelterij (op elektra) meer verdienen in handel van elektra dan het product wat je probeert te produceren. Kortom die handel is net zoals beurs-aandelen verhandelen.

De betere vraag is als jij betaalt voor 100% groene stroom, hoe zeker mag jij zijn dat wat er ingekocht word is uitkomstig is van groene bronnen :? welke verantwoordelijkheid kan je van <insert leverancier> hierin verwachten of is het pure sales gimmick om hogere prijs te rekenen.

of TLDR hoe bewijst de leverancier dat die "groene" stroom 100% duurzaam is ingekocht?

Vandaar dat ik eerder opmerkte dat groen wel erg relatief is

Gas uit de grond extraheren is best een ding (vanaf productie/onderzoek tot levering), maar 2400m3 per huishouden of 600m3 per huishouden is op het grote geheel een enorme vraag/aanbod verschil
Maar
Is de productie van "Groene" alternatieven vanaf productie/onderzoek dan inderdaad zo mileu-vriendelijker ?

ik durf best de stelling in te nemen dat dit best wel eens in voordeel kan zijn van "vervuilende' zaken, los van bio-gas of andere "renewables" die je door dezelfde leiding kan persen.

Of ik bv het PV-opwek teruglever met het net als "accu" laat fungeren of thuis een 20kwh pack aan de muur schroef zal me roesten to be honest .. minder kosten = fijn.

Vind ik het fijn dat mijn "vlees/vis of groente" minder plastic bevat jazeker .. Zijn we destructief bezig JUP maar laten we vooral gezamelijk werken aan oplossingen .. denk dat een debat over hoe iets van A naar B gaat alleen zin heeft als het daadwerkelijk een verbetering is.

leest meer dan reageert

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 14:11
squaddie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Ik ben juist blij met het prijsplafond nog minder betalen. Ik betaalde voor het ingaan van het prijsplafond €65-70 per maand op basis tweepersoonshuishouden. Nu zal het veel lager zijn. Ik betaald nu zelfs €550 per maand :) mijn eigen keuze.

Waarom zal ik overstappen ik ben al sinds september 2019 bij Budget Energie

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

van der Berg schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik ben juist blij met het prijsplafond nog minder betalen. Ik betaalde voor het ingaan van het prijsplafond €65-70 per maand op basis tweepersoonshuishouden. Nu zal het veel lager zijn. Ik betaald nu zelfs €550 per maand :) mijn eigen keuze.

Waarom zal ik overstappen ik ben al sinds september 2019 bij Budget Energie
Linksom of rechtsom betaald iedereen (alle inwoners) de hoofdprijs voor het prijsplafond... daarom is het een gedrocht.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
RemcoDelft schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Er zijn nu 2 dingen gaande:
1. Er zijn aanbieders die een prijs onder het prijsplafond bieden.
2. Er zijn aanbieders die tot 3 keer zoveel rekenen.
Dan is het toch gewoon staatssteun voor #2, en niet voor de klanten? De klanten zouden kunnen overstappen als ze het te duur vinden, maar doen dat niet doordat de overheid per klant duizenden euro's staatssteun geeft.
Kijk je kan stellen dat de SP gelijk had maar die arme sukkels zijn de Cassandra van de Nederlandse politiek hé.

Nationalisatie is het N woord.

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Sjamo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Misschien dan beter geen uitspraken doen over mijn situatie, terwijl je mijn situatie niet kent, mijn contract en de gemaakte afspraken niet kent, en dus eigenlijk geen idee hebt waar je over praat. Ik bedoel, wie wordt er beter van als je zonder enige kennis van de zaak gaat speculeren, en die gegevens presenteert als feit?
Het gaat mij niet om jouw specifieke situatie hoor. Waar ik op doel is dat een groot deel van de samenleving niet onderbouwde beweringen van de ACM/energiemaatschappijen blijkbaar slikt als zoete koek, of zich helemaal niet afvraagt of die beweringen wel kloppen of dat het volledige verhaal wordt verteld.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:18
Geen aanbieding, wel leuk;
OM energie geeft bestaande klanten 50 euro terug in februari wegens meer efficientie door schaalvoordelen.

• phicoh
mightym schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:03:
Het gaat mij niet om jouw specifieke situatie hoor. Waar ik op doel is dat een groot deel van de samenleving niet onderbouwde beweringen van de ACM/energiemaatschappijen blijkbaar slikt als zoete koek, of zich helemaal niet afvraagt of die beweringen wel kloppen of dat het volledige verhaal wordt verteld.
Het is inderdaad opvallend dat voor het prijsplafond de ACM niet veel kon doen om overwinsten te voorkomen, want er zijn teveel inkooptransacties.

Maar voor de salderingsregeling kan de ACM wel opeens berekenen hoeveel het kost.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter
Modbreak:Salderingsposts naar ACM: afschaffen salderingsregeling gehaald. Het prijsplafond wordt hier besproken: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022 Probeer het nu we een themaforum hebben hierover wel een beetje bij de oorspronkelijke topics te houden. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:01
Señor Sjon schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:26:
[modbreak]Salderingsposts naar ACM: afschaffen salderingsregeling gehaald. Het prijsplafond wordt hier besproken: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022 Probeer het nu we een themaforum hebben hierover wel een beetje bij de oorspronkelijke topics te houden. :)[/]
In de topicstart staat dat dit een laagdrempelig topic over de energierekening is. Het prijsplafond en salderen hebben beide een significante invloed op onze energierekeningen, en is dus niet offtopic. :)
Bovendien is dit topic niet laagdrempelig meer, als je zo streng gaat modereren dat je niet meer over het prijsplafond of salderen mag praten in een topic over de energierekening.

Ik schakel dus "Topic volgen" uit ;w

[Voor 14% gewijzigd door icall5s op 27-01-2023 12:34]

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

icall5s schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:30:
[...]

In de topicstart staat dat dit een laagdrempelig topic over de energierekening is. Het prijsplafond en salderen hebben beide een significante invloed op onze energierekeningen, en is dus niet offtopic. :)
Bovendien is dit topic niet laagdrempelig meer, als je zo streng gaat modereren dat je niet meer over het prijsplafond of salderen mag praten in een topic over de energierekening.

Nee maar het overgrote deel van Nederland heeft geen panelen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Nee maar het overgrote deel van Nederland heeft geen panelen.
Het is een kroegtopic, denk je dat dat onderwerp niet ter sprake komt als mensen in de kroeg praten over de hoge rekeningen en de oorzaken daarvan?

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Het is een kroegtopic, denk je dat dat onderwerp niet ter sprake komt als mensen in de kroeg praten over de hoge rekeningen en de oorzaken daarvan?
Het afschaffen van de saldering is op dit moment geen reden tot de huidige hoge energie kosten. Het is allemaal leuk en aardig, maar voorheen was de stroomprijs rond de 20 cent en toen was er nog geen probleem met het salderen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:58

Dennis1812

Amateur prutser

De rekening wordt wel significant hoger als we salderen afschaffen voor een groot deel van de huishoudens.
Zeg maar iedereen met panelen.

Dat terwijl we zogenaamd een transitie richting elektrisch willen inzetten.
De overheid mist hierin elke mogelijke visie.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• crisp
  • Laatst online: 15:11

crisp

Devver

Pixelated

ArcticWolf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Het afschaffen van de saldering is op dit moment geen reden tot de huidige hoge energie kosten. Het is allemaal leuk en aardig, maar voorheen was de stroomprijs rond de 20 cent en toen was er nog geen probleem met het salderen.
Het is denk ik ook eerder andersom: door de hoge energieprijzen wordt salderen voor de energiemaatschappijen duurder, dus spannen die de ACM voor hun karretje die de 'oneerlijk'-kaart speelt, waar vervolgens de media gretig op inspringen (zonder enige kritische noot).

Dat salderen op termijn zou verdwijnen was al bekend, en daar heb ik geen moeite mee, maar de manier waarop dit nu wordt gespeelt stuit mij als (kleine) zonnepaneelbezitter wel tegen de borst.

[Voor 13% gewijzigd door crisp op 27-01-2023 12:58]

Intentionally left blank

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter
icall5s schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Dit topic is dan ook ver voor het themaforum geopend. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Dennis1812 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:51:
De rekening wordt wel significant hoger als we salderen afschaffen voor een groot deel van de huishoudens.
Zeg maar iedereen met panelen.

Dat terwijl we zogenaamd een transitie richting elektrisch willen inzetten.
De overheid mist hierin elke mogelijke visie.
Sowieso is de hele visie op de energie transitie dramatisch. Eerlijk, toen de eerste EV's kwamen dacht ik al bij mijzelf... dit is niet te doen op lange termijn. En nu krijg je WP's erbij etc...
Je moet de totale huidige energie keten in energie (benzine, diesel, gas etc..) gaan vervangen door elektra en dat ook nog eens gaan opslaan.
Kernenergie (fusie) heeft als bijproduct waterstof (even simpel gezegd), dus dat kan een mooie vervanger zijn voor benzine, diesel en gas. En er zijn zelfs proefwijken waar de CV ketel is vervangen door een waterstof variant (waarbij ze dus waterstof door de leidingen krijgen).

Om alles op elektra te gooien vind ik wel echt een bizarre visie, zeker omdat de huidige opslagtechnieken heel veel zeldzame aardmaterialen eist. En in Nederland zijn we slechts met 17 miljoen mensen, maar in de hele wonen er 500 miljoen en op de hele aarde 7 miljard. }:O
crisp schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:54:
[...]

Het is denk ik ook eerder andersom: door de hoge energieprijzen wordt salderen voor de energiemaatschappijen duurder, dus spannen die de ACM voor hun karretje die de 'oneerlijk'-kaart speelt, waar vervolgens de media gretig op inspringen (zonder enige kritische noot).

Dat salderen op termijn zou verdwijnen was al bekend, en daar heb ik geen moeite mee, maar de manier waarop dit nu wordt gespeelt stuit mij als (kleine) zonnepaneelbezitter wel tegen de borst.
Welkom bij de politiek ;) ik heb daar dagelijks mee te maken. Het enige wat er hierdoor gebeurd is dat de ACM een beslissing probeert te forceren bij kabinet want die zijn weer zo besluiteloos als de pest.

[Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 27-01-2023 13:11]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ArcticWolf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Kernenergie (fusie) heeft als bijproduct waterstof (even simpel gezegd), dus dat kan een mooie vervanger zijn voor benzine, diesel en gas. En er zijn zelfs proefwijken waar de CV ketel is vervangen door een waterstof variant (waarbij ze dus waterstof door de leidingen krijgen).
Prachtig inderdaad, alleen hebben we daar op dit moment niets aan omdat energie verkrijgen uit (gecontroleerde) kernfusie slechts alleen experimenteel op heel kleine schaal gelukt is, en een werkende fusiereactor nog decenia ver weg is, als het ueberhaupt ooit gaat lukken...

Intentionally left blank

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

crisp schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Prachtig inderdaad, alleen hebben we daar op dit moment niets aan omdat energie verkrijgen uit (gecontroleerde) kernfusie slechts alleen experimenteel op heel kleine schaal gelukt is, en een werkende fusiereactor nog decenia ver weg is, als het ueberhaupt ooit gaat lukken...
Het was een voorbeeld, je ziet nu toch ook dat er bedrijven zijn die inzetten op groene waterstof? En gisteren werd er gewaarschuwd voor een overschot aan gas... kan dan ook mooi worden ingezet voor waterstof :+

Maar alles compleet elektrisch? Dat zie ik de aankomende 100 jaar niet gebeuren, tenzij er een revolutionaire opslag techniek wordt ontwikkelt van zand ofzo.

• phicoh
ArcticWolf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:21:
Maar alles compleet elektrisch? Dat zie ik de aankomende 100 jaar niet gebeuren, tenzij er een revolutionaire opslag techniek wordt ontwikkelt van zand ofzo.
Dat is een beetje als eind 19e eeuw voorspellen dat de komende 100 jaar echt niet zo hard zal gaan met die nieuwe automobielen. En dat vliegen wordt ook nooit wat.

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:54
phicoh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Dat is een beetje als eind 19e eeuw voorspellen dat de komende 100 jaar echt niet zo hard zal gaan met die nieuwe automobielen. En dat vliegen wordt ook nooit wat.
Mobiele telefoon? Ik wil helemaal niet overal gebeld worden!

• Team-RiNo
  • Laatst online: 14:15
ArcticWolf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Het was een voorbeeld, je ziet nu toch ook dat er bedrijven zijn die inzetten op groene waterstof? En gisteren werd er gewaarschuwd voor een overschot aan gas... kan dan ook mooi worden ingezet voor waterstof :+

Gas > Waterstof is ook niet bepaald CO2 neutraal. Maar alles op elektriciteit is lastig inderdaad, zeker voor de industrie. Daar wordt overigens ook al op ingezet hoor, de nieuwe aanbestedingen voor bijv. windmolenparken op de noordzee worden gestimuleerd om ook iets bedenken om overschotten te benutten. Zie o.a. deze recente aanbesteding:

https://www.volkskrant.nl...l-voor-waterstof~b7576427

Verder richten we op 70GW aan wind op zee in 2050, een groot deel daarvan zal gebruikt worden om waterstof te maken voor momenten met minder wind tenzij er natuurlijk een gigantische stap vooruit komt in accutechnologie. Schone accu's zijn er op zich wel; flow batteries, alleen de density is vrij laag dus daarmee gaan we geen seizoenen overbruggen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Team-RiNo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Gas > Waterstof is ook niet bepaald CO2 neutraal. Maar alles op elektriciteit is lastig inderdaad, zeker voor de industrie. Daar wordt overigens ook al op ingezet hoor, de nieuwe aanbestedingen voor bijv. windmolenparken op de noordzee worden gestimuleerd om ook iets bedenken om overschotten te benutten. Zie o.a. deze recente aanbesteding:

https://www.volkskrant.nl...l-voor-waterstof~b7576427

Verder richten we op 70GW aan wind op zee in 2050, een groot deel daarvan zal gebruikt worden om waterstof te maken voor momenten met minder wind tenzij er natuurlijk een gigantische stap vooruit komt in accutechnologie. Schone accu's zijn er op zich wel; flow batteries, alleen de density is vrij laag dus daarmee gaan we geen seizoenen overbruggen.
Maar 70GW komt niet eens in de buurt van de energie behoefte van Nederland... laat staan de rest van Europa :+

https://www.clo.nl/indica...dan%20het%20jaar%20ervoor.

3 500 Petajoule [PJ] = 972,2 Terawattuur [TWh] = 972.200 GWh.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-02 23:30
crisp schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:54:
[...]

Heb je je snorfiets op benzine inmiddels omgeruild voor een elektrische? :+

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Trichoglossus schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Heb je je snorfiets op benzine inmiddels omgeruild voor een elektrische? :+
As a matter of fact, ja zoiets: crisp in "Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten" ;)

Intentionally left blank

• Team-RiNo
  • Laatst online: 14:15
ArcticWolf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Maar 70GW komt niet eens in de buurt van de energie behoefte van Nederland... laat staan de rest van Europa :+

Dat klopt, het rendement van wind op zee is ongeveer 49% wat neerkomt op 300.468GWh per jaar maar er zijn natuurlijk ook nog andere bronnen als wind op land, zon, kernernergie en wat er eventueel nog meer bijkomt. Dit is natuurlijk alleen voor NL, de rest van Europa heeft z'n eigen plannen.

Zie o.a. nieuws: Noordzeelanden willen 150GW aan windmolens op zee en gekoppelde parken

[Voor 17% gewijzigd door Team-RiNo op 27-01-2023 20:40]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:26
Nog even en het prijsplafond is niet meer nodig. ;)
https://www.energievergel...endsnel-dit-merk-je-ervan

Zelfs Eneco kruipt per 1 maart in de richting van het prijsplafond.
https://www.energievergel...an-eneco-per-1-maart-2023

[Voor 38% gewijzigd door R0181 op 27-01-2023 21:22]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04
Niet als het aan nu.nl ligt. Als ik de teneur van dit stukje lees dan hebben ze liever torenhoge prijzen. Nu.nl is de laatste tijd nog polariserender dan geenstijl...

https://www.nu.nl/wonen/6...oor-het-prijsplafond.html

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-02 13:16
ZonnigY schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:18:
OM energie geeft bestaande klanten 50 euro terug in februari wegens meer efficientie door schaalvoordelen.
Ik ben sinds 1 januari ook klant, maar heb daar nog niets over gehoord. Waar staat die informatie?

• ZonnigY
JML schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Ik ben sinds 1 januari ook klant, maar heb daar nog niets over gehoord. Waar staat die informatie?
Ik ben klant daar en kreeg er een mailtje over op 18 januari. Kan zijn dat ze de peildatum eerder hebben gelegd dan deze maand, dat staat er niet duidelijk in.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Wat is is de opbrengst van een 70GW (=vermogen) windpark dan?

Edif: @Team-RiNo was me voor.

[Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-01-2023 07:31]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-02 23:30
Dat is wel weer even wat anders ja. Jij had destijds toch een tankpas gekregen voor je snorfiets bij Silvac? :o

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Inderdaad geen aanbieding, dus ik heb je post naar het kroegtopic verhuisd.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• RemcoDelft
Dus ze brengen de overheid teveel geld in rekening via het prijsplafond, en geven dat aan de klanten? Zo betalen de klanten dus netto minder dan het prijsplafond, terwijl de overheid wel bijdraagt. Lijkt me niet in de haak.

• Wolly
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Dus ze brengen de overheid teveel geld in rekening via het prijsplafond, en geven dat aan de klanten? Zo betalen de klanten dus netto minder dan het prijsplafond, terwijl de overheid wel bijdraagt. Lijkt me niet in de haak.
Bedrijven mogen zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. De ene doet dat door referral bonussen, de andere met dure reclames en deze blijkbaar door 50 euro korting.

• RemcoDelft
Wolly schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Bedrijven mogen zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. De ene doet dat door referral bonussen, de andere met dure reclames en deze blijkbaar door 50 euro korting.
Dat komt weer bij mijn eerdere suggestie: cashbacks met hoge tarieven! 1 euro per kWh, 4 euro per kuub, en als je voor beide het prijsplafond weet aan te raken krijg je 3000 euro en betaal je netto dus niets. Nu is het klanten paaien op kosten van de overheid.

• Wolly
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Dat komt weer bij mijn eerdere suggestie: cashbacks met hoge tarieven! 1 euro per kWh, 4 euro per kuub, en als je voor beide het prijsplafond weet aan te raken krijg je 3000 euro en betaal je netto dus niets. Nu is het klanten paaien op kosten van de overheid.
Wat verwacht je dan van die bedrijven? Dat ze hun marketingafdeling ontslaan, de koffiemachines niet meer gratis koffie laten uitdelen en de lease auto's intrekken voor personeel wat ook op de fiets kan komen?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Trichoglossus schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 07:30:
[...]

Dat is wel weer even wat anders ja. Jij had destijds toch een tankpas gekregen voor je snorfiets bij Silvac? :o
offtopic:
Haha, ja klopt. Ik had eigenlijk recht op een leaseauto, maar had nog geen rijbewijs :p Die snorfiets heb ik al lang geleden ingeruild voor een normale fiets, waar mijn vader nu nog mee fietst :)

Intentionally left blank

• ZonnigY
Yorinn schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Inderdaad geen aanbieding, dus ik heb je post naar het kroegtopic verhuisd.
Prima, ik dacht het is financieele info over een aanbieder.
Kroegtopic kan ik echt ook goed mee leven :9B

• ZonnigY
[...]

Tsja, andere partijen keren het uit aan de aandeelhouders als ze een meevaller hebben.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:47
Ik ben nog even een kleine vergelijking aan het maken geweest.
We hebben propaan en een houtkachel, hout wil ik sterk gaan verminderen.

Situatie bij puur propaan is 3.157,14 aan warmte kosten.

Stel ik pak warmtepomp en gemiddelde stroomprijs gaat dan 60 cent worden .. dan ben je toch wel uitgepraat over een warmtepomp??

Ik was serieus van plan om een extra setje panelen en warmtepomp te gaan plaatsen maar ben eigenlijk wel klaar ermee. Of zie je/ ik dan iets niet goed?

[Voor 7% gewijzigd door the noise op 29-01-2023 11:15]

• phicoh
the noise schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:13:
Stel ik pak warmtepomp en gemiddelde stroomprijs gaat dan 60 cent worden .. dan ben je toch wel uitgepraat over een warmtepomp??

Ik was serieus van plan om een extra setje panelen en warmtepomp te gaan plaatsen maar ben eigenlijk wel klaar ermee. Of zie je/ ik dan iets niet goed?
Ik betaal deze maand tot nu toe gemiddeld 32 cent/kWh. Dan kan je wel 60 cent/kWh betalen, jouw goed recht natuurlijk. Maar waarom zou je? Als het kan, ga dan over op een goedkopere leverancier.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Warmtepomp gewoon laten zitten. Dat moet je pas doen als iedereen ze ineens weer wil omdat er geen prijsplafond meer is of omdat gas/propaan qua kosten toch weer de lucht in schiet.

Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet, maar half NL is nu zijn bestelde warmtepomp aan het annuleren.. als anderen naar X rennen, moet jij naar Y rennen, dat is vaak beter voor je portemonnee (vraag/aanbod).

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je puur op gas zou stoken zou je dus een kleine 3700 2900 m3 verstoken? Dan gaat een warmtepomp denk ik sowieso niet lekker werken ivm onvoldoende isolatie. Of heb je zo'n kast van een huis?

• the noise
Die 60 cent lijkt me een uit te leggen gemiddelde.
Warmtepomp gewoon laten zitten.
Die is er nog niet en zoals het nu is laat ik dat voorlopig ook maar zitten.

Inderdaad tegengesteld bewegen. Dat eerder ook al gedaan :) Als terug leveren 20ct of meer blijft dan wil ik zeker wel panelen extra leggen maar ondertussen heb ik niet echt een gevoel meer bij de markt.. wie wel trouwens.

EDIT
We wonen buitenaf, wel goed geïsoleerd. Maar ook vrij ruim, een 'deel/koestal' wat verbouwd is en een kleine boerderijwinkel (en magazijn..) die met propaan op 12° wordt gehouden.

[Voor 19% gewijzigd door the noise op 29-01-2023 11:44]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In je vergelijking heb je voor aardgas 10,2kWh uit 1m3 gerekend.
Je CV-ketel haalt daar natuurlijk niet 100% rendement uit, meestal rekent men met 8,5 à 9 kWh als ik mij niet vergis.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even een opmerking over je tabel. 10.2 kWh uit een 1m3 aardgas gaat je niet lukken. Dit zal eerder rond de 8.8 liggen bij een zeer goed ingeregeld systeem. Voor warmwater maken ligt dit in de buurt van de 8.

Daarnaast als de elektraprijs naar 60 ct gaat, dan gaat gas ook duurder worden (zijn nu nog gekoppeld). De verwachting is, dat de koppeling ooit los gelaten wordt en dat de gasprijs dan in verhouding duurder wordt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

elektriekert schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:49:
[...]

In je vergelijking heb je voor aardgas 10,2kWh uit 1m3 gerekend.
Je CV-ketel haalt daar natuurlijk niet 100% rendement uit, meestal rekent men met 8,5 à 9 kWh als ik mij niet vergis.
Hetzelfde voor een propaanbrander; daarvan zal het rendement waarschijnlijk nog wel lager zijn dan van een CV-ketel.

Intentionally left blank

• the noise
Ik ben uitgegaan van de hoeveelheid gekocht propaan. Dus in realiteit minder energie voor verwarming gebruikt door verliezen.
Voor een onderbouwde vergelijking nu wel voldoende voor de conclusie dat op dit moment het eigenlijk niet heel bar aantrekkelijk is om in te zetten op een warmtepomp. Tenzij je met extra (oost-west) panelen en 'smart' systemen 75% van de benodigde stroom van de warmtepomp zelf kunt benutten. Tja.

• Jojan265
  • Nu online
the noise schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:23:
Ik ben uitgegaan van de hoeveelheid gekocht propaan. Dus in realiteit minder energie voor verwarming gebruikt door verliezen.
Voor een onderbouwde vergelijking nu wel voldoende voor de conclusie dat op dit moment het eigenlijk niet heel bar aantrekkelijk is om in te zetten op een warmtepomp. Tenzij je met extra (oost-west) panelen en 'smart' systemen 75% van de benodigde stroom van de warmtepomp zelf kunt benutten. Tja.
Het is inderdaad situatie afhankelijk of het interessant is of niet.

Ik gebruikte gemiddeld 1275 m3 gas en heb nu zoveel zonnepanelen dat ik 3000 kWh overschot zou hebben. Met de beide warmtepompen (1 voor verwarming en 1 voor warmwater) verwacht ik een netto verbruik te hebben van 500 kWh per jaar. De kosten voor 2023 in het eerste geval (dus zonder warmtepompen), zou ik met het prijsplafond ca. € 120,- per maand moeten betalen (is inclusief terugleververgoeding voor overtollig stroom). Nu met de warmtepompen verwacht ik op € 0,- per maand uit te komen (vaste kosten voor gas komen te vervallen).

Het verschil is voor dit jaar dan ca. € 1440,- per jaar. De netto kosten voor de installatie was. ca. € 6000,-. Kortom met de huidige prijzen dus tvt van 4 jaar. Als de gasprijs in verhouding duurder wordt, wordt de tvt nog minder. Als alle prijzen wat minder worden, wordt de tvt iets langer. Ik moet daarbij ook nog vermelden dat mijn HR-ketel 16 jaar zou zijn geworden dit jaar. Dus binnenkort ook aan vervanging toe was (binnen nu en 5 jaar waarschijnlijk).

• Ik ben dus Luke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01
Met de overdaad aan topics leek dit me de beste plek voor een sanity check. Vaste contracten zijn er niet, die dagprijzen is aan mij niet besteed, en ik lever netto erg veel terug. Is het dan logisch dat ik op Engie uitkom?

Ik vind het idee van terugleveren op basis van je kale levertarief wel eerlijk, en ik kan met dat variabele contract altijd opstappen als ze het kutter maken. Een beter alternatief zie ik eigenlijk niet (kom van Eneco vast tot halverwege maart af).

Een te kleine partij vind ik na dat jaar van faillissementen ook geen strak plan meer. Ik zoek dus een goede middenweg.

• the noise
Jojan265 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Het is inderdaad situatie afhankelijk of het interessant is of niet.

....De netto kosten voor de installatie was. ca. € 6000,-. Kortom met de huidige prijzen dus tvt van 4 jaar.....
Voor je warmtepomp. Dan reken je de zonnepanelen nog niet mee denk ik. Ik probeer een totaalplaatje uiteindelijk te creëren.

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Hallo iedereen hier.

Ik ben opzoek naar wat meer info over hoe het beste mijn energie contract te bepalen.

Mijn verbruik was 5500kwh + 1200m3

Sinds dec hier zonnepanelen + warmtepomp laten plaatsen

30 panelen over oost/west 10800kwh. Wp

Nibe f2040-6 met 300l sww

Volgens de installateur is het verbruik ong 3000kwh voor de warmtepomp en gaan mijn zonnepanelen 9180kwh opwekken.

1. Verstandig om het verbruik 8500 om 7000 in te vullen om lekker safe te zitten kwa opbrengst en zoeken naar zo laag mogelijke tarieven?

2. Gewoon het verbruik 8500 om 9000 aanhouden en bijv aanmelden bij een engie of van ons die een redelijke teruglever tarief heeft?

3. Zoeken naar een hoge teruglever tarief voor de maanden met veel opbrengst en in de maanden met weing een contract met lage tarieven bijv dynamische?

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Iemand die daar wat licht op kan laten schijnen?

Alvast bedankt

• Jojan265
  • Nu online
the noise schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Voor je warmtepomp. Dan reken je de zonnepanelen nog niet mee denk ik. Ik probeer een totaalplaatje uiteindelijk te creëren.
Klopt. De kosten van de zonnepanelen zijn niet meegenomen. Maar die tvt is voor mij ca. 3 jaar. Het overgrote deel heb ik eind dit jaar terugverdiend.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als stroom 60 cent wordt dan wordt propaan vast ook weer duurder. Een warmtepomp is eigenlijk een no-brainer qua kosten en energiegebruik. Enige is de investering, die is wel redelijk hoog als je bijvoorbeeld ook vloerverwarming neer moet leggen.

• the noise
Mja, vloerverwarming is er. Propaan is niet gekoppeld aan aardgas. Vandaar dat die prijs gelijk is gebleven.
Een no-brainer? zoals ik het nu zie is het een extra set zonnepanelen (8k) en een warmtepomp (8k ?)
Dus 16k investeren om 2k/jaar (3k totaalverbruik minus 1k restverbruik) is een tvt van 8 jaar als de energiemarkt blijft zoals het is.

• Ep Woody
the noise schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:03:
Mja, vloerverwarming is er. Propaan is niet gekoppeld aan aardgas. Vandaar dat die prijs gelijk is gebleven.
Een no-brainer? zoals ik het nu zie is het een extra set zonnepanelen (8k) en een warmtepomp (8k ?)
Dus 16k investeren om 2k/jaar (3k totaalverbruik minus 1k restverbruik) is een tvt van 8 jaar als de energiemarkt blijft zoals het is.
De stroomprijs als alweer aan het dalen en kost nu zo'n 30 cent per kWh. Dus dan heb je al een verschil van 1200 euro per jaar door over te stappen van propaan naar warmtepomp. 8000 / 1200 = 6 tot 7 jaar terugverdientijd. Dalen de stroomprijzen door wordt het alleen maar korter.

Installeer je dan ook nog eens zonnepanelen:
Stel je gebruikt 6500 kWh voor de warmtepomp en 3000 kWh voor de rest van de woning, dan zit je op € 2850 aan stroomgebruik voor een jaar. Laat de zonnepanelen grofweg € 10000 kosten dan verdien je in de eerste 2 jaar nog zo'n € 5500 terug en de rest is een beetje afhankelijke van hoe de salderingsregeling uitpakt, maar stel dat dat ook 7 jaar duurt, dan heb je wel de kosten van energie/verwarming enorm teruggebracht.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:01
Met een investering in zonnepanelen van eur 3200 en 3000Wp op plat dak zuiden sinds mei 2018 en een gemiddelde stroomprijs van dal 19.4 ct/kwh en normaal 20.9 ct/kwh incl btw en belastingen is mijn tvt 5.5 jaar.
Panelen wel zelf op dak geplaatst en buurman de meterkast laten doen. Dus zelfs met de lage tarieven lukt het. 2022 was minder rendabel omdat er meer korting en minder btw op de tarieven zat anders zou het 5 jaar geweest zijn.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

De tvt is helemaal niet zo simpel, het ligt er helemaal aan hoe je huis geïsoleerd. Mijn huis is goed geïsoleerd (vind ik :P en heeft ook geld gekost), PV aanbrengen, WP aanleg en ombouw van CV kost minstens 15.000 euro.
Met een verbruik van 1500KWh en 800m3 gas per jaar haal ik zo'n investering er nooit meer uit in de tijd dat ik hier (wil) wonen en dan krijg je straks nog een aanvullende stap als de salderingsregeling wordt afgeschaft. Als ik straks de laatste isolatie maatregelen klaar heb dan verwacht ik tussen de 500 en 600m3 gas per jaar te verbruiken, dan is zo'n investering helemaal zinloos (even afgaande op m'n persoonlijke situatie).
Tenzij de gasprijs naar 10 euro/m3 gaat ofzo... :X

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44
Iemand hier een idee? Ben een jaar geleden overgestapt naaat Shell energy waarbij ik stroom + gas afneem. Zou eigenlijk mijn stroom willen opzeggen ( overstap naar dynamisch) maar mijn contract voor gas willen houden. Zie niks in het contract hierover staan en de helpdesk doet er gemiddeld 5 dagen over. Iemand hier een idee of dit kan?

ehhhh..HOI

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

krizzziz schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 05:50:
Iemand hier een idee? Ben een jaar geleden overgestapt naaat Shell energy waarbij ik stroom + gas afneem. Zou eigenlijk mijn stroom willen opzeggen ( overstap naar dynamisch) maar mijn contract voor gas willen houden. Zie niks in het contract hierover staan en de helpdesk doet er gemiddeld 5 dagen over. Iemand hier een idee of dit kan?
Dat contract is variabel en dus opzegbaar?

Dan zal dat vast geen probleem zijn. Er zijn je er genoeg voorgegaan. Ik heb zelf mijn gas bij Budget achtergelaten toen ik naar Innova ging.

• Ep Woody
ArcticWolf schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:59:
De tvt is helemaal niet zo simpel, het ligt er helemaal aan hoe je huis geïsoleerd. Mijn huis is goed geïsoleerd (vind ik :P en heeft ook geld gekost), PV aanbrengen, WP aanleg en ombouw van CV kost minstens 15.000 euro.
Met een verbruik van 1500KWh en 800m3 gas per jaar haal ik zo'n investering er nooit meer uit in de tijd dat ik hier (wil) wonen en dan krijg je straks nog een aanvullende stap als de salderingsregeling wordt afgeschaft. Als ik straks de laatste isolatie maatregelen klaar heb dan verwacht ik tussen de 500 en 600m3 gas per jaar te verbruiken, dan is zo'n investering helemaal zinloos (even afgaande op m'n persoonlijke situatie).
Een warmtepomp voor 800m3 gas en zonnepanelen voor 1500 kWh (+ 1600 kWh voor de warmtepomp) kost echt geen 15k. Zonnepanelen voor 3000 kWh kost je grofweg 4000 euro. Een warmtepomp incl installatie en boilervat minus de subsidie kost je grofweg 4500 + 1500 + 1000 - 3000 = € 4000. Dan heb je voor 8000 euro jow woning van het gas af.

Terugverdientijd:
De kosten nu per jaar als alles weer relatief normaal wordt: 1500 * € 0.23 / kWh + 800 * € 1 / m3 = € 1145
De kosten per jaar op basis van prijsplafond: 1500 * € 0.40 / kWh + 800 * € 1.45 / m3 = € 1760

De kosten zonder te kijken naar de opbrengst van de zonnepanelen:
3100 * € 0.23 / kWh = € 713

Oftewel, je pakt sowieso al ruim 400 euro per jaar door over te stappen van gas naar warmtepomp. Die investering verdien je dan in 10 jaar terug, maar doordat je ook nog eens zonnepanelen plaats gaat de prijs van stroom naar beneden.

Met salderingsregeling kom je dan uit op:
Oftewel 8000 / 1145 = ~7 jaar.
8000 / 1760 = ~4.5 jaar.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ep Woody schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Een warmtepomp voor 800m3 gas en zonnepanelen voor 1500 kWh (+ 1600 kWh voor de warmtepomp) kost echt geen 15k. Zonnepanelen voor 3000 kWh kost je grofweg 4000 euro. Een warmtepomp incl installatie en boilervat minus de subsidie kost je grofweg 4500 + 1500 + 1000 - 3000 = € 4000. Dan heb je voor 8000 euro jow woning van het gas af.

Terugverdientijd:
De kosten nu per jaar als alles weer relatief normaal wordt: 1500 * € 0.23 / kWh + 800 * € 1 / m3 = € 1145
De kosten per jaar op basis van prijsplafond: 1500 * € 0.40 / kWh + 800 * € 1.45 / m3 = € 1760

De kosten zonder te kijken naar de opbrengst van de zonnepanelen:
3100 * € 0.23 / kWh = € 713

Oftewel, je pakt sowieso al ruim 400 euro per jaar door over te stappen van gas naar warmtepomp. Die investering verdien je dan in 10 jaar terug, maar doordat je ook nog eens zonnepanelen plaats gaat de prijs van stroom naar beneden.

Met salderingsregeling kom je dan uit op:
Oftewel 8000 / 1145 = ~7 jaar.
8000 / 1760 = ~4.5 jaar.
Je bent de ombouw van m'n hele CV installatie vergeten. Ik heb geen vloerverwarming en de leiding layout is vanuit zolder uitgelegd door het huis heen (en deels in de muren gefreesd). Het is ook maar de vraag of de boiler unit op zolder geplaatst kan worden, gezien de grote van zo'n ding in vergelijking met de CV ketel :+

Dus ik blijf bij m'n 15.000 euro ;)

dan is het 15000 / 1145 = ~13 jaar of 8,5 jaar met de huidige tarieven.

• phicoh
ArcticWolf schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:59:
De overheid wil af van aardgas. Het is moeilijk te voorspellen hoe dat gaat lopen. Gemeenten zijn druk bezig met plannen voor warmtenetten. Als dat niet snel genoeg gaat, wat dan. Belangrijk is wat er gebeurt met sociale huurwoningen. Als die geen gas meer gebruiken, dan is er veel minder een rem op flinke vehogingen van de belasting op gas. Of een verbod op verkoop van CV ketels.

Als je een huis wil verkopen, dan hangt het ook van de huizenmarkt af. Een koper die de mogelijkheid heeft om lager te bieden, zal de kosten van vergroening meenemen in een lager bod. Dus er is altijd een kans dat niet vergroenen betekent dat je eerst jaren lang een hogere energierekening hebt en daarna minder krijgt voor je huis.

Maar dat is natuurlijk allemaal koffiedik kijken.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

phicoh schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:06:
[...]

De overheid wil af van aardgas. Het is moeilijk te voorspellen hoe dat gaat lopen. Gemeenten zijn druk bezig met plannen voor warmtenetten. Als dat niet snel genoeg gaat, wat dan. Belangrijk is wat er gebeurt met sociale huurwoningen. Als die geen gas meer gebruiken, dan is er veel minder een rem op flinke vehogingen van de belasting op gas. Of een verbod op verkoop van CV ketels.

Als je een huis wil verkopen, dan hangt het ook van de huizenmarkt af. Een koper die de mogelijkheid heeft om lager te bieden, zal de kosten van vergroening meenemen in een lager bod. Dus er is altijd een kans dat niet vergroenen betekent dat je eerst jaren lang een hogere energierekening hebt en daarna minder krijgt voor je huis.

Maar dat is natuurlijk allemaal koffiedik kijken.
2 jaar geleden kreeg ik van de gemeente Amersfoort een warmteplan voor de omgeving en mijn dorp wordt niet ontsloten door een warmtenet (te lastig ofzo...). Terwijl het warmteverdeelstation letterlijk naast het dorp staat :X .
Daarin staat wel in welke richting de gemeente op wilt, maar daar stond ergens richt datum 2030 in... wat ik destijds ook veel realistischer vond.
Nu ook met de "crisis", je kan niet zomaar 180 graden draaien en roepen dat men vanaf 2026 geen CV ketels meer mag installeren zonder een duidelijke richting te kiezen.
Leuk dat je als huiseigenaren wordt gedwongen van het gas af te gaan zonder aan een oplossing voor oudere huizen bv.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Ik heb al 10k in isolatie gestoken en ben van 1800m3 naar 800m3 gegaan in 2 jaar, ik zie even geen meerwaarde om weer 15k in iets te steken waar ik in principe alleen financieel beter van wordt over langere termijn, maar qua comfort er niks mee opschiet.

Overigens staat gas ook gewoon op de "groene" energie lijst, dus wat is het nou :+

• phicoh
ArcticWolf schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:16:
Ik heb al 10k in isolatie gestoken en ben van 1800m3 naar 800m3 gegaan in 2 jaar, ik zie even geen meerwaarde om weer 15k in iets te steken waar ik in principe alleen financieel beter van wordt over langere termijn, maar qua comfort er niks mee opschiet.
Even afgezien van korte termijn problemen, als iedere aannemer en installateur al een jaar lang werk heeft, dan heeft het minder zit om juist op dat moment een WP te laten installeren. Maar het algemeen, als de kosten voor het installeren van een WP niet afnemen, dan betaal je wel ieder jaar extra voor de hogere energierekening.

Maar goed, dat moet iedereen zelf weten. Uiteindelijk is het toch de overheid die er voor moet zorgen dat gas er langzamerhand uit gaat.

• Ep Woody
ArcticWolf schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Je bent de ombouw van m'n hele CV installatie vergeten. Ik heb geen vloerverwarming en de leiding layout is vanuit zolder uitgelegd door het huis heen (en deels in de muren gefreesd). Het is ook maar de vraag of de boiler unit op zolder geplaatst kan worden, gezien de grote van zo'n ding in vergelijking met de CV ketel :+

Dus ik blijf bij m'n 15.000 euro ;)

dan is het 15000 / 1145 = ~13 jaar of 8,5 jaar met de huidige tarieven.
Ach, uiteindelijk moeten we allemaal naar een andere oplossing, aangezien CV-ketels straks niet meer mogen.

Maar als jij daar nu nog niet aan wil beginnen, prima.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04
Ik heb ook geen makkelijke opgave om van gas naar een warmtepomp te gaan.
Ik heb alles na geïsoleerd wat ik kan (zelfs binnenmuur isolatie), alleen nog 20.000 euro voor nieuwe kozijnen deuren.
(Nu dubbel glas of hr++, maar houten openslaande deuren etc. Blijkt toch nog erg veel warmte te verliezen hierdoor. )

Ik heb door de indeling van mijn woning (zolder is houtplafond) ook geen geschikte plek voor een flinke unit met boiler.
Ook voor de buitenunit van een warmtepomp is geen ideale plek, alleen op het noorden onder mijn slaapkamer raam.

Deze winter tot nu toe 270kuub gas gebruikt, met de cv op 16,17 en 18 graden. Ik wil dolgraag in de winter van 08.00 tot 21.30 naar de 19 graden maar ik zie dat niet meer gebeuren...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:30
[...]

Daar begint het wel op te lijken. SamenOm presteert het nu om voor de maand maart nog steeds Flex-tarieven boven de 60 cent te vragen. https://samenom.nl/tarieven/

Dat is 15 cent meer dan boevenbedrijf Eneco. Ik had echt verwacht dat ze onder de 50 cent zouden blijven.
Misschien hebben ze veel kosten aan salderingsregelingen en weinig schaalgrootte. Of te ver van te voren ingekocht? Prijzen zijn vandaag pas bekend en het zijn maand-tarieven, dus dat kan het niet zijn.

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 16:32
Sendak239 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Daar begint het wel op te lijken. SamenOm presteert het nu om voor de maand maart nog steeds Flex-tarieven boven de 60 cent te vragen. https://samenom.nl/tarieven/

Dat is 15 cent meer dan boevenbedrijf Eneco. Ik had echt verwacht dat ze onder de 50 cent zouden blijven.
Misschien hebben ze veel kosten aan salderingsregelingen en weinig schaalgrootte. Of te ver van te voren ingekocht? Prijzen zijn vandaag pas bekend en het zijn maand-tarieven, dus dat kan het niet zijn.
Er is (verplicht door de overheid) in de zomer van vorig jaar tegen het hoogste tarief heel veel gas ingekocht zodat we er deze winter warmpjes bij konden zitten. Door de zachte winter is deze voorraad nog niet verbruikt. Maar die is wel tijdens de hoge tarieven ingekocht. Dat wordt doorberekend aan de klant.

[Voor 1% gewijzigd door pms1 op 31-01-2023 16:32. Reden: typo]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
[...]

Volgens mij moet de website zijn: Samenkrom _O-

• Wolly
  • Niet online
[...]

Eneco vraagt toch meer?

Zie https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

[Voor 4% gewijzigd door Wolly op 31-01-2023 16:48]

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee