Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:56

Dennis1812

Amateur prutser

Vattenfall hangt nog op een dikke 3 euro per m³ naar mijn weten.

Lekker subsidie vangen. Genieten ze van.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik dacht aan deze pagina https://nieuws.eneco.nl/v...co-in-maart-verder-omlaag

Dat modelcontract bij de grote jongens is onbegrijpelijk. Het wordt maar twee keer per jaar aangepast of zo en zegt eigenlijk "we willen voorlopig geen nieuwe klanten tenzij je woekerprijzen betaalt".

Bij SamenOm kreeg ik de indruk dat het echt Flex was, dus gewoon actuele tarieven betalen die een maand van tevoren worden ingekocht. Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:56
ArcticWolf schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:16:
[...]

2 jaar geleden kreeg ik van de gemeente Amersfoort een warmteplan voor de omgeving en mijn dorp wordt niet ontsloten door een warmtenet (te lastig ofzo...). Terwijl het warmteverdeelstation letterlijk naast het dorp staat :X .
Daarin staat wel in welke richting de gemeente op wilt, maar daar stond ergens richt datum 2030 in... wat ik destijds ook veel realistischer vond.
Nu ook met de "crisis", je kan niet zomaar 180 graden draaien en roepen dat men vanaf 2026 geen CV ketels meer mag installeren zonder een duidelijke richting te kiezen.
Leuk dat je als huiseigenaren wordt gedwongen van het gas af te gaan zonder aan een oplossing voor oudere huizen bv.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Ik heb al 10k in isolatie gestoken en ben van 1800m3 naar 800m3 gegaan in 2 jaar, ik zie even geen meerwaarde om weer 15k in iets te steken waar ik in principe alleen financieel beter van wordt over langere termijn, maar qua comfort er niks mee opschiet.

Overigens staat gas ook gewoon op de "groene" energie lijst, dus wat is het nou :+
Die laatste 800m3 kan prima door de helft door een hybride te kopen voor 1700,- 2400,-

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:28
Even een vraagje tussendoor, apart topic overmaken is misschien iets te veel van het goede
Maar kan iemand mij het duidelijk maken wat nu van toepassing is ?( vast contract tot april 2024 bij vatteval) . Geld het prijsplafond nu wel of niet voor mij. De kosten zijn deze maand toch wel omhoog gegaan. Dat is natuurlijk ook vanwege de belasting. Maar zoals je zit in de 2 afbeeldingen zijn het tegenstrijdige berichten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NMuC7a41BNj_NO7AhHFJGANyTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hETZqiV2SUVFzzf8ri4JUSNg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vkyaQeXjsWIC30RuX1UAHDBhHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlmhbFS97PFkZJAnUnwvvQGL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:00

Osxy

Holy crap on a cracker

D0m1nat0r11 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:55:
Even een vraagje tussendoor, apart topic overmaken is misschien iets te veel van het goede
Maar kan iemand mij het duidelijk maken wat nu van toepassing is ?( vast contract tot april 2024 bij vatteval) . Geld het prijsplafond nu wel of niet voor mij. De kosten zijn deze maand toch wel omhoog gegaan. Dat is natuurlijk ook vanwege de belasting. Maar zoals je zit in de 2 afbeeldingen zijn het tegenstrijdige berichten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja als jou tarieven boven het plafond zitten, ik gok echter dat met een contract die tot april 2024 loopt dat deze voor de gestegen tarieven is afgesloten. Jou tarieven zullen dus onder het plafond zitten val je dus buiten deze regeling.

Je tarieven zullen inderdaad gestegen zijn ten opzichte van december 2022 maar ten opzichte van december 2021 niet (belasting terug naar oude niveau). De netbeheerskosten zijn wel gestegen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Spykie schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Die laatste 800m3 kan prima door de helft door een hybride te kopen voor 1700,- 2400,-
Ketel is in begin 2021 vernieuwd ;) dan zou ik dus nu zo'n 1200 euro extra af moeten schrijven. Laat ik even naïef zijn maar gas gaat weer terug naar 1 euro per m3. Dan doe ik er dus 9 jaar (3600 / 400) over om die besparing terug te verdienen en ik neem aan dat een hybride ketel extra stroom verbruikt, dus waarschijnlijk nog langer?

Of ik kan die 3600 euro in HR++ glas en nieuwe kozijnen steken (wat sowieso nog op de planning staat :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:43:
[...]

Ketel is in begin 2021 vernieuwd ;) dan zou ik dus nu zo'n 1200 euro extra af moeten schrijven. Laat ik even naïef zijn maar gas gaat weer terug naar 1 euro per m3. Dan doe ik er dus 9 jaar (3600 / 400) over om die besparing terug te verdienen en ik neem aan dat een hybride ketel extra stroom verbruikt, dus waarschijnlijk nog langer?

Of ik kan die 3600 euro in HR++ glas en nieuwe kozijnen steken (wat sowieso nog op de planning staat :+ ).
Marktplaats.

Maar zo weinig gas is het eigenlijk gekkenwerk om hybride te gaan. Dat is meer om de installatie over 2 zomers uit te smeren. Eerst alleen verwarming en later SWW vat erbij.
Met jouw hypothetische lage gasprijzen hakt het vastrecht er natuurlijk extra hard in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:01:
Maar zo weinig gas is het eigenlijk gekkenwerk om hybride te gaan.
En dat gaat mogelijk in 2026 gebeuren voor iedereen die aan vervanging van zijn CV toe is.
Ik gebruik 200 kuub per jaar, maar ik kan en mag dan geen HR ketel meer kopen.
Dus voor 200 kuub gas een apparaat van meer dan 2x zo duur aanschaffen om misschien 100 kuub gas te besparen.
( en meer stroom verbruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
NietGiftig schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:54:
[...]

En dat gaat mogelijk in 2026 gebeuren voor iedereen die aan vervanging van zijn CV toe is.
Dus voor 200 kuub gas een apparaat van meer dan 2x zo duur aanschaffen om misschien 100 kuub gas te besparen.
Als je maar 200 kuub gebruikt waarom dan überhaupt een ketel op gas en waarom niet gewoon een warmtepomp(boiler) of zelfs een e-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:59:
[...]
waarom niet gewoon een warmtepomp(boiler) of zelfs een e-boiler.
Vertel eens, wat kost zo'n warmtepomp(boiler)?
Met een boiler alleen kan ik denk ik niet mijn huis verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
NietGiftig schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Vertel eens, wat kost zo'n warmtepomp(boiler)?
Met een boiler alleen kan ik denk ik niet mijn huis verwarmen.
Volgens koevlaas kom je met een WP van ~1kW toe.
Dus ja, het kan wel (makkelijk) met een (WP-)boiler.
Wat is je maximale dagverbruik?

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
EUR300-1500 na subsidie.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-02-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:10:
[...]
Van de laatste 2 maanden 2,9 kuub op 14-12-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Volgens koevlaas kom je met een WP van ~1kW toe.
Dus ja, het kan wel (makkelijk) met een (WP-)boiler.

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
EUR300-1500 na subsidie.
Dat is een aanvulling op de CV installatie, geen vervanging.

@NietGiftig
Je zou letterlijk een elektrische CV unit kunnen overwegen.
https://electraboiler.nl/...elektrische-cv-ketel-4-kw

zoiets dus... alleen even rekenen of die 200m3 gas dan evenredig wordt omgezet in het elektra verbruik. Dan kun je het gas opzeggen en heb je het vastrecht ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:21:

@NietGiftig

zoiets dus... alleen even rekenen of die 200m3 gas dan evenredig wordt omgezet in het elektra verbruik. Dan kun je het gas opzeggen en heb je het vastrecht ook niet meer.
Bedankt, wist niet dat zoiets bestond, ga dat eens goed bekijken (en berekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Dat is een aanvulling op de CV installatie, geen vervanging.

@NietGiftig

Uh nee? Je kunt de solar spiraal gebruiken om CV te koppelen, dan vervangt hij de gehele CV.

Zo heette het originele topic ook, CV-ondersteuning. Maar zijn vraag is zo laag dat hij niet alleen kan ondersteunen, maar het geheel kan overnemen.
NietGiftig schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Bedankt, wist niet dat zoiets bestond, ga dat eens goed bekijken (en berekenen)
Zonde van de stroom. Vaak net zo duur als een WPB. Elektrisch piekvermogen kan ook nog een probleem zijn...
Moet eerlijk zeggen dat ik hier nu ook nog op (13kW) doorstromer douche, maar dat is omdat het SWW(vat) gedeelte van de WP nog niet af is.
200m3 gas * 8,8 = 1760kWh COP1 E-CV.
Met WPB / COP2,75 = 640kWh.
Dus bovenop de gasrechtbesparing nog eens >1000kWh minder per jaar.
NietGiftig schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Van de laatste 2 maanden 2,9 kuub op 14-12-2022.
2,9m3 * 8,8 = 25,5kWh/dag / 24u = 1,06kW continue benodigd thermisch vermogen.

Dit klopt dus nagenoeg precies met Koevlaas obv je jaarvebruik: 200*8/1650 = 0,97kW.

[ Voor 38% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-02-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Partypsych
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 14:41
Bij het inloggen op Vattenfall staat er nu een bericht dat per 1 april de tarieven omlaag gaan, en dat de klanten daar uiterlijk 1 maart bericht over ontvangen.

Hopelijk snel duidelijkheid voor VF klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:38
ArcticWolf schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Nu ook met de "crisis", je kan niet zomaar 180 graden draaien en roepen dat men vanaf 2026 geen CV ketels meer mag installeren zonder een duidelijke richting te kiezen.
Dat is geen 180 graden draai. Dat staat al veel langer vast, en de bedoeling was oorspronkelijk zelfs een eerdere datum. Vanwege tekort aan installateurs voor warmtepompen is de 'minimaal hybride' regel dus wat uitgesteld.

Overigens mogen cv-ketels nog geïnstalleerd worden na 2026, maar uitsluitend in combinatie met een hybride warmtepomp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ivow85 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Dat is geen 180 graden draai. Dat staat al veel langer vast, en de bedoeling was oorspronkelijk zelfs een eerdere datum. Vanwege tekort aan installateurs voor warmtepompen is de 'minimaal hybride' regel dus wat uitgesteld.

Overigens mogen cv-ketels nog geïnstalleerd worden na 2026, maar uitsluitend in combinatie met een hybride warmtepomp.
En die laatste is dus meestal niet leverbaar.
Dus in praktijk zit je dan in de kou of krijg je gerommel met bestelbonnen waar een hybride pomp op staat die er niet hangt puur om de minister tevreden te stellen.

De fabrikant van mijn CV heeft een hybride pomp ontwikkeld. Die ook op mijn CV past. Dus ik ga er geen nieuwe CV voor kopen. Maar die hybride pomp is al een halfjaar uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
@Dennis1812
Als de groei van het jaarlijks aantal geplaatste lucht-water en water-water warmtepompen doorzet met dezelfde factor als afgelopen jaren, dan zitten we in 2026 aan ca 300.000-350.000 nieuwe exemplaren.

Als er afgelopen jaren niet allerlei verstoringen waren in de aanvoer van materialen en onderdelen tbv zo'n beetje alles, lag de groeifactor van het aantal warmtepompen vermoedelijk nog iets hoger. Nu de hele wereld de strenge lockdowns achter zich heeft gelaten, lijkt op veel vlakken de internationale toevoer van producten, halffabrikaten en grondstoffen zich weer aardig te herstellen en wordt de levertijd van producten weer 'zekerder'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maar nu gaan we overal oorlogje spelen waardoor het weer spaak loopt.
En is er niemand om je spul te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 18:39
Dennis1812 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:28:
Maar nu gaan we overal oorlogje spelen waardoor het weer spaak loopt.
En is er niemand om je spul te installeren.
Je kan inderdaad wel je productie verdriedubbelen echter met hetzelfde clubje installateurs ben je alsnog pas in 2040 aan de beurt. Ik heb een aantal offertes voor een hybride warmtepomp aangevraagd via remeha omdat ik een hybride ready ketel heb (Remeha Calenta Ace) echter er wordt gewoon precies NUL keer gereageerd. Waarom niet? Omdat een compleet systeem installeren natuurlijk meer oplevert :).

Overdreven: wellicht, maar zoek maar eens een installateur welke JOUW product wilt ophangen welke JIJZELF aangeschaft heb, good luck finding one. Ow, als je hem gevonden hebt, stuur mijn naam ff door :D

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Dus als je de oplossing hebt hoor ik het graag.

Gewoon even 2k extra er tegenaan gooien om een ketel uit 2019 te vervangen gaat mij te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 18:39
Dennis1812 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:53:
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Dus als je de oplossing hebt hoor ik het graag.

Gewoon even 2k extra er tegenaan gooien om een ketel uit 2019 te vervangen gaat mij te ver.
Zag nog een Calenta Ace CW5 voor 145 op MP staan als je er nog 1 zoekt. Ik kan er over meepraten, topketel :).

Ik ga ook zeker geen 2k extra uitgeven om een hybride systeem laten installeren, zoek liever een installateur die het op regie dan maar doet :).

[ Voor 15% gewijzigd door MrBas op 01-02-2023 19:02 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van een cv en een hybride module?

Kan je bij vervanging van de ene ook gelijk de knip opentrekken voor de andere omdat er dan een technische incompatibiliteit is tussen de nieuwe module en de oude?

Of gaan ze allebei even lang mee en kost een nieuwe verwarming dan voortaan 6000 euro ipv 2000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
NietGiftig schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:54:
[...]

Koop je toch voor 2026 een nieuwe HR ketel? Laat ze barsten in Den Haag met die idiote eisen. De wereld wordt echt niet schoner door al die warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sten2017 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Koop je toch voor 2026 een nieuwe HR ketel? Laat ze barsten in Den Haag met die idiote eisen. De wereld wordt echt niet schoner door al die warmtepompen.
Naarmate we elektriciteit meer groen gaan opwekken is dat zeker wel het geval.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Glashelder schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Naarmate we elektriciteit meer groen gaan opwekken is dat zeker wel het geval.
Ja de wereld stopt bij de Nederlandse grens. Alsjeblieft zeg. De oorlog in Oekraïne zorgt al voor meer uitstoot.......

Niets mis met een cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Zelfs op stroom uit een kolencentrale zorgt een warmtepomp voor vermindering van CO2 uitstoot ten opzichte van het gebruik van een gasgestookte cv-ketel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Sten2017 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:12:
[...]

Ja de wereld stopt bij de Nederlandse grens. Alsjeblieft zeg. De oorlog in Oekraïne zorgt al voor meer uitstoot.......

Precies dit is waarom de transitie nog veel meer werk nodig heeft. Lekker de ander de schuld geven zodat je zelf niets hoeft te doen. Uiteindelijk zijn warmtepompen in de meeste gevallen gewoon beter voor het milieu dan een CV.

En dat je alsnog voor een normale CV kiest moet je helemaal zelf weten, maar de uitstoot van een oorlog erbij halen als reden dat je niet milieuvriendelijk hoeft te zijn is wel het andere uiterste.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Jouw houding is waarom ik heilig van overtuigd bent dat we de wereld inderdaad niet kunnen redden. Hoewel.. de mensheid. De wereld komt er wel weer bovenop :p

De enige manier waarop we een schijn van kans maken is als het individu zich bewust wordt van de eigen uitstoot, en probeert die te verlagen. Daar zijn we echt nog lang niet.. getuige je reactie en zoals jij zijn er miljarden mensen.

Dat gezegd hebbende ben ik hier wel bezig met de transitie naar een warmtepomp.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Zijn onze cv ketels ook in België of Duitsland te koop?
Haal ik er wel eentje over de grens.

Die gasketelwet is inmiddels zovaak uitgesteld. Benieuwd of ie er in april 2023 doorkomt.

Verwacht net als airco/stek een levendige handel in mannetjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
De wereld wordt echt niet schoner door al die warmtepompen.
Er zijn veel misverstanden over warmtepompen, zie ook Proton_ in "Help! De energierekening - kroegtopic" .
Tl;dr: gascentrale+warmtepomp is meer dan 2x zo zuinig met gas dan een HR-ketel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
Glashelder schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:23:
[...]

Jouw houding is waarom ik heilig van overtuigd bent dat we de wereld inderdaad niet kunnen redden. Hoewel.. de mensheid. De wereld komt er wel weer bovenop :p

De enige manier waarop we een schijn van kans maken is als het individu zich bewust wordt van de eigen uitstoot, en probeert die te verlagen. Daar zijn we echt nog lang niet.. getuige je reactie en zoals jij zijn er miljarden mensen.

De wereld redt zichzelf wel. We zijn met teveel, mag best 1/3 vanaf.

Jouw warmtepomp zal niets aan een betere wereld bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
De enige oplossing is dat de overheid duidelijke normen stelt. Neem bijv. de overgang naar LED verlichting. Dat was ook voor veel mensen het einde van de wereld. Er zullen er nog wel zijn die voor de komende 100 jaar gloeilampen hebben.

Maar uiteindelijk installeert de meerderheid gewoon LED lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Leuke houding en zo, maar ik hoop dat je snapt dat de overheid na 2026 gewoon steeds harder gaat belasten voor huishoudens? Die business case komt dan vanzelf. Hoeven ze geen CV verbod voor in te stellen.

Kijk maar naar wat de overheid met sigaretten heeft gedaan.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Ik kan dat wel doen maar onze wijk gaat in 2030 van het gas af.. dat is een “feature” van onze stad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
phicoh schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:40:
[...]

De enige oplossing is dat de overheid duidelijke normen stelt. Neem bijv. de overgang naar LED verlichting. Dat was ook voor veel mensen het einde van de wereld. Er zullen er nog wel zijn die voor de komende 100 jaar gloeilampen hebben.

Maar uiteindelijk installeert de meerderheid gewoon LED lampen.
Dat weet ik wel zeker.

Ik had destijds een bijbaan in een winkel die veel gloeilampen verkocht. Er waren mensen die rustig voor 200 euro aan gloeilampen kochten. Een gloeilamp kostte tussen de 1 en 2 euro.

Inmiddels geeft een beetje kwaliteit LED verlichting mooier en beter licht dan een gloeilamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:05:
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van een cv en een hybride module?

Kan je bij vervanging van de ene ook gelijk de knip opentrekken voor de andere omdat er dan een technische incompatibiliteit is tussen de nieuwe module en de oude?

Of gaan ze allebei even lang mee en kost een nieuwe verwarming dan voortaan 6000 euro ipv 2000?
De "hybride" module is gewoon een kleine LWWP die in bivalent draait.
Beter koop je gewoon een full-electric (dus een grotere), die draai je een tijdje bivalent/hybride (WP alleen verwarming, CV laat je dan SWW maken), als je vertrouwen hebt dat de WP het trekt, gas dicht.
Nagenoeg alle ketels en WP's kunnen dit, sommige merken hebben wat meer hard/software die de samenwerking beter laat verlopen, maar uiteindelijk wil je toch de CV-ketel eruit stampen dus extra investeren daarin is onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja, maar dan gaat de installateur zeuren dat hij alleen een volledige WP wil installeren als je volledige vloerverwarming hebt.

Dat wordt een erg duur en zeer intensief klusje met een tegelvloer.

Hybride vinden ze weer wel prima met radiatoren. Mooie oplossing dan voorlopig. Heb nu echt geen geld voor een hele nieuwe vloer en alles wat erbij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:28
mierenfokker schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:05:
[...]

Ik kan dat wel doen maar onze wijk gaat in 2030 van het gas af.. dat is een “feature” van onze stad
Hangt er vanaf of de wet dan dusdanig aangepast dat iedereen gedwongen van het gas af moet.
En of je koper of huurder bent.
In Amsterdam noord was dat nog niet het geval.
Maar een kleiner deel van de buurt is in handen van particuliere eigenaren. Die moeten één voor één worden verleid om af te zien van hun gasaansluiting. En als ook maar enkele bewoners in een straat vasthouden aan het aardgas, weet Liander zich gedwongen om de gasleidingen in stand te houden.

Liander verwacht daarom vooralsnog dat maar de helft van de buurt zonder gasnet verder gaat. Voor de andere helft van de Van der Pekbuurt betekent het zelfs dat gasleidingen vernieuwd worden.
https://www.parool.nl/nie...-van-het-gas-af~b2195e90/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Trichoglossus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Hangt er vanaf of de wet dan dusdanig aangepast dat iedereen gedwongen van het gas af moet.
En of je koper of huurder bent.
In Amsterdam noord was dat nog niet het geval.

[...]

https://www.parool.nl/nie...-van-het-gas-af~b2195e90/
Ja oke, was misschien iets te stringent gisteren. De wijk is aangewezen als kandidaat om als het kan van het gas af te gaan in 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
[...]

Zolang de landen als China en India met 2,5 miljard inwoners inmiddels, bijzonder weinig aan het milieu doen, dan heeft het 0 zin om die hele mierenhoop dat Nederland heet, te voorzien van warmtepompen.

Jouw huis is blijkbaar geschikt voor een warmtepomp, maar hoeveel huizen in Nederland zijn dat niet of nooit.

Uiteindelijk zal de mens ook wel weer gewoon uitsterven, net al die tig andere diersoorten uit het verleden. Nou en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Zolang de landen als China en India met 2,5 miljard inwoners inmiddels, bijzonder weinig aan het milieu doen, dan heeft het 0 zin om die hele mierenhoop dat Nederland heet, te voorzien van warmtepompen.

Jouw huis is blijkbaar geschikt voor een warmtepomp, maar hoeveel huizen in Nederland zijn dat niet of nooit.

Uiteindelijk zal de mens ook wel weer gewoon uitsterven, net al die tig andere diersoorten uit het verleden. Nou en.
China is een lastige. Ze doen heel veel goed, maar ook heel veel slecht. Maar kan zomaar dat de groene investeringen per capita daar het hoogste ter wereld zijn.

Alle huizen zijn geschikt voor WP, alleen afgifte moet geschikt gemaakt worden.
En juist de huizen met groot verbruik zijn interessant, hoe groter het verbruik, hoe groter de besparing.
En uiteindelijk is deze verspilling van energie door die huizen misschien sowieso onwenselijk, of dat nu gas direct is of van-gas-gemaakte-electra icm WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
[...]

Voordat de mensheid uitsterft, hebben we eerst nog te maken met onze energie-rekening.

Ik zie om ons heen vooral ontkennende mensen, mensen die denken dat het klimaat geen probleem is, of dat wij als mens daar geen invloed op hebben, of die denken dat de energietransitie zo'n vaart niet zal lopen.

Het is een beetje als een aantal agrariers, die denken met veel geschreeuw vervelende veranderingen op afstand te kunnen houden.

En dus zie je dat weinig mensen van duurzaamheid een prioriteit maken. Het is vaak makkelijker om 3 dagen vooruit te kijken dan 3 jaar, wie dan leeft die dan zorgt.

Onze (hier thuis) investeringen hebben geleid tot een negatieve energie-rekening. Dat is dan vaak weer oneerlijk in de ogen van mensen die die investeringen niet gedaan, omdat ze graag de ogen sluiten voor hun eigen aandeel in hun situatie.

Nee, dat geldt niet voor iedereen, niet iedereen heeft invloed op z'n eigen situatie. Maar zitten er tussen alle huurders en woningbezitters met hoge energie-nota's ook niet een aantal mensen die eerder de optie van verduurzaming geweigerd hebben of er geen prioriteit van maakten, omdat ze liever dachten/denken dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen? Of die denken dat de overheid ze, wanneer het lastig wordt, wel te hulp zal schieten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Zoals ik al eerder zei is dit naar anderen wijzen om zelf maar niets te hoeven doen. Zo kunnen China en India naar elkaar wijzen en zijn er altijd wel andere landen waar het 'erger' is. Terwijl juist door zelf te verminderen je het probleem al verkleint.

Bovenal niet vergeten dat het makkelijk naar landen als China wijzen is, maar de huidige klimaatproblemen zijn er omdat wij zelf vele malen trager door dezelfde transitie als waar zij inzitten zijn gegaan. En omdat zij pas later in de echte ontwikkeling zijn gekomen maakt nog niet dat ze het slechter doen.
Ik heb een jaren 30 huis en verwarm zonder problemen nu met airco's (l-l warmtepomp dus). Er zijn maar heel weinig huizen die je niet geschikt kunt maken voor een warmtepomp, maar er zal vaak wel enige investering in isolatie nodig zijn (en dan heb je het over duizenden euro's, dus geen extreme kosten)
Alleen veroorzaken wij het helemaal zelf en slopen vooral de natuur om ons heen. Maar bovenal weten wij wat er mis gaat en kunnen we er wat aan doen. Iets wat voor de dinosauriers met de grote meteoor wat lastiger was ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:55:
Bovenal niet vergeten dat het makkelijk naar landen als China wijzen is, maar de huidige klimaatproblemen zijn er omdat wij zelf vele malen trager door dezelfde transitie als waar zij inzitten zijn gegaan. En omdat zij pas later in de echte ontwikkeling zijn gekomen maakt nog niet dat ze het slechter doen.
Het is ook goed om te kijken hoeveel fossiele energie wij gebruiken per hoofd van de bevolking, en dan niet alleen die energie die we direct gebruiken, maar ook alle energie die gebruikt wordt voor produkten, voedsel, etc.

En dan is toch echt aan ons om de energietransitie vorm te geven. Pas als wij het gebruik van fossiele energie fors terug gebracht hebben, hebben we hoe dan ook recht van spreken als het gaat om China en India.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:08
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Zoals ik al eerder zei is dit naar anderen wijzen om zelf maar niets te hoeven doen. Zo kunnen China en India naar elkaar wijzen en zijn er altijd wel andere landen waar het 'erger' is. Terwijl juist door zelf te verminderen je het probleem al verkleint.

[...]

Ik heb een jaren 30 huis en verwarm zonder problemen nu met airco's (l-l warmtepomp dus). Er zijn maar heel weinig huizen die je niet geschikt kunt maken voor een warmtepomp, maar er zal vaak wel enige investering in isolatie nodig zijn (en dan heb je het over duizenden euro's, dus geen extreme kosten)

[...]

Alleen veroorzaken wij het helemaal zelf en slopen vooral de natuur om ons heen. Maar bovenal weten wij wat er mis gaat en kunnen we er wat aan doen. Iets wat voor de dinosauriers met de grote meteoor wat lastiger was ;)
Dat ligt eraan, wij hebben bijvoorbeeld een niet/ nauwelijks geïsoleerde gevel (6 m breed, 2,20 m hoog). Die isoleren betekent dat er meer aan de gevel moet gebeuren dan alleen maar isolatie a een paar 1000 Euro erin stoppen. (hint is dat je al snel 15k kwijt bent hieraan).
Nu gaat dat in april gebeuren en wordt as we speak de laatste hand aan de vloerisolatie gelegd, maar wij kunnen het hebben.

Geschikt maken kan altijd, het is alleen de vraag in hoeverre dat je er in moet (kan) investeren, voordat dit realistisch is om te doen qua omzetting naar een warmtepomp. Voor ons is dat het volgende project (Zonnepanelen en inderdaad L-L warmtepomp, zodat we (wanneer nodig) met gas kunnen bij-stoken. Daarna willen we nog een electrische boiler toevoegen die we laten draaien wanneer de panelen stroom opleveren (zoveel mogelijk zelf kunnen gebruiken), dat warme water is dan voor de douche te gebruiken.

Maargoed, wij kunnen het hebben (wel middels een energiebespaarlening voor een deel) waarbij voor ons de maandelijkse kosten goed te dragen zijn en we verwachten dat de besparingen groot genoeg zijn aan de andere kant om die maandelijkse kosten tegen weg te kunnen strepen. Maar dat we hiervoor de lening kunnen afsluiten betekent wel dat wij ook voldoende inkomsten hebben om daar recht op te hebben, anders krijg je m simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:08
phicoh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Het is ook goed om te kijken hoeveel fossiele energie wij gebruiken per hoofd van de bevolking, en dan niet alleen die energie die we direct gebruiken, maar ook alle energie die gebruikt wordt voor produkten, voedsel, etc.

En dan is toch echt aan ons om de energietransitie vorm te geven. Pas als wij het gebruik van fossiele energie fors terug gebracht hebben, hebben we hoe dan ook recht van spreken als het gaat om China en India.
Dat sowieso, wat ik in deze ook altijd gek vind is dat de focus erop ligt dat kleingebruikers (natuurlijk, vele kleintjes maken een grote), dus de consument wordt aangespoord te besparen. Terwijl (zoals jij ook benoemd) als je kijkt per hoofd van de bevolking is het snelst winst te behalen wanneer fabrieken, winkelcentra (transport) energiezuiniger en met schone energie gebeurt.
Daarnast creëer je ook op die manier draagvlak voor de gemiddelde burger (consument) omdat de transitie top-down is ingezet (overheid en bedrijven geven het goede voorbeeld) ipv down-to-top.

Buiten dat wanneer wij niets doen, want 'de ander doet het nog slechter, of doet het ook niet', dan komen we nooit een steek verder.

[ Voor 5% gewijzigd door jbdeiman op 02-02-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
jbdeiman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:40:
Dat sowieso, wat ik in deze ook altijd gek vind is dat de focus erop ligt dat kleingebruikers (natuurlijk, vele kleintjes maken een grote), dus de consument wordt aangespoord te besparen. Terwijl (zoals jij ook benoemd) als je kijkt per hoofd van de bevolking is het snelst winst te behalen wanneer fabrieken, winkelcentra (transport) energiezuiniger en met schone energie gebeurt.
Daarnast creëer je ook op die manier draagvlak voor de gemiddelde burger (consument) omdat de transitie top-down is ingezet (overheid en bedrijven geven het goede voorbeeld) ipv down-to-top.

Buiten dat wanneer wij niets doen, want 'de ander doet het nog slechter, of doet het ook niet', dan komen we nooit een steek verder.
Er zijn ruwweg 4 categorieën: gebouwen, transport, industrie, elektriciteitsvoorziening.

Ieder van die categorieën moet groen worden, en (toen er nog genoeg gas was) kon dat min of meer onafhankelijk. Technisch gezien heeft het dus bij het verduurzamen van een woning geen zin om te kijken of de andere categorieën wel iets doen.

Daar geldt ook dat bijv. het inruilen van een vrachtwagen op diesel voor een op elektra relatief eenvoudig is. Zeker in vergelijking het isoleren van een woning.

Eigenlijk blijft vooral de industrie achter. Nu zit daar ook wel een logica in. Als je bijv. groene waterstof nodig hebt, dan duurt het wel even voordat je dat voor elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

China is het land dat het meest investeert in groene energie in de wereld. Zoveel zelfs dat de VS ze beschuldigd dat global warming Chinese propaganda is.

Fossiele energie betekent afhankelijk zijn van het buitenland, dat is wat we nu hard merken in Europa. China is net als Europa netto importeur van energie en dat is dus een risico voor ze. Daar willen ze vanaf. In Europa gaan we van Russisch gas uit pijpleidingen naar LNG uit Amerika en Qatar per boot. Tja wie is er dan groener bezig en welke strategie is op lange termijn goedkoper :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Precies dit is waarom de transitie nog veel meer werk nodig heeft. Lekker de ander de schuld geven zodat je zelf niets hoeft te doen. Uiteindelijk zijn warmtepompen in de meeste gevallen gewoon beter voor het milieu dan een CV.

En dat je alsnog voor een normale CV kiest moet je helemaal zelf weten, maar de uitstoot van een oorlog erbij halen als reden dat je niet milieuvriendelijk hoeft te zijn is wel het andere uiterste.
De regering helpt ook niet bepaald mee aan een soepele transitie.

2010 kocht ik een schone diesel :+ deze was goed voor het milieu en daarom MRB vrij, 2 jaar later werd alles afgeschaft en betaalde in ineens 90,- per maand MRB voor een kleine auto.

2018 kocht ik zonnepanelen met extra subsidie van de gemeente, die subsidie werd een loting en ik was niet uitgeloot

2019 kocht ik een electrische auto met een laadpaal voor op mijn oprit, nu 3 jaar later moet ik zoveel mogelijk ergens anders laden om niet boven het energieplafond uit te komen (erg ongemakkelijk in een dorp zonder publieke laadpaal)

En wat ben ik blij dat ik nog geen warmtepomp heb laten installeren, ik zou ver boven het prijsplafond uitkomen en dat zou mij flink wat geld gaan kosten tov mijn CV en gasverbruik binnen het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
schumi1986 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:15:
En wat ben ik blij dat ik nog geen warmtepomp heb laten installeren, ik zou ver boven het prijsplafond uitkomen en dat zou mij flink wat geld gaan kosten tov mijn CV en gasverbruik binnen het prijsplafond.
Het is niet echt moeilijk om minder te betalen dan die 40 cent/kWh van het prijsplafond. Mijn warmtepomp geeft een flinke besparing op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Het is niet echt moeilijk om minder te betalen dan die 40 cent/kWh van het prijsplafond. Mijn warmtepomp geeft een flinke besparing op dit moment.
Mijn houtkachel nog veel meer. En dat lijkt me toch niet echt de bedoeling :+

Voorlopig ben ik iig blij dat ik kan kiezen tussen gas(CV), airco en houtkachel. Als ik volledig op elekra had gezeten had ik veel meer op de kosten moeten letten dan nu.

Daarom ben ik het helemaal met @schumi1986 eens dat de regering niet echt een goede track-record heeft in het goed stimuleren van maatregelen. Het meerjarige plan voor de transitie is er niet en daarom wordt er ieder jaar opnieuw gekeken wat ze zullen gaan doen. Je ziet het nu heel goed aan de salderingsregeling met alle discussie er omheen, dat had al lang in een stappenplan moeten zitten. En het ergste is nog dat ze niet eens weten wat de doelstelling van het salderen is, daar zou b.v. een x-percentage huizen met zonnepanelen aan moeten hangen als doel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:41:
Voorlopig ben ik iig blij dat ik kan kiezen tussen gas(CV), airco en houtkachel. Als ik volledig op elekra had gezeten had ik veel meer op de kosten moeten letten dan nu.
Ik heb afgelopen maand gemiddeld 32 cent/kWh betaalt. Als ik uit ga van COP4 voor de WP, dan komt dat op 8 cent/kWh geproduceerde warmte.

Met gas is dat kansloos, tenzij je een oud vast contract hebt, maar dan zal elektra ook wel goedkoper zijn.

Blijft over hout. Dat is leuk als je een eigen bos hebt (of voor een paar seizoenen hebt liggen). Maar als je dat gewoon in moet kopen dan schiet het ook niet op geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Ik heb afgelopen maand gemiddeld 32 cent/kWh betaalt. Als ik uit ga van COP4 voor de WP, dan komt dat op 8 cent/kWh geproduceerde warmte.

Met gas is dat kansloos, tenzij je een oud vast contract hebt, maar dan zal elektra ook wel goedkoper zijn.
Voor de meeste mensen kun je beter kijken naar het prijsplafond. Er zijn best tarieven daaronder te vinden, maar het gros van de mensen zal toch dit jaar aan de tarieven va nhet prijsplafond zitten. En dan is het 40 ct/kwh en 1.45 euro per m3. Als je dan een EV hebt waarmee je je electriciteit opmaakt dan wordt gas alweer snel voordeliger.

Sowieso zegt het feit dat we deze discussie hebben al genoeg. De regeling zou zo gemaakt moeten zijn dat het overduidelijk is dat je naar elektra over moet en dat is nu niet het geval.
Blijft over hout. Dat is leuk als je een eigen bos hebt (of voor een paar seizoenen hebt liggen). Maar als je dat gewoon in moet kopen dan schiet het ook niet op geloof ik.
Als je bij de grote bedrijven koopt kom je in de buurt van de gasprijzen, maar als je er iets meer moeite voor doet kom je nog steeds makkelijk een stuk goedkoper uit. Maar ook hiervoor geldt weer, elektra zou overduidelijk de beste optie moeten zijn en dat is het voor veel mensen gewoon niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:03:
Voor de meeste mensen kun je beter kijken naar het prijsplafond. Er zijn best tarieven daaronder te vinden, maar het gros van de mensen zal toch dit jaar aan de tarieven va nhet prijsplafond zitten. En dan is het 40 ct/kwh en 1.45 euro per m3. Als je dan een EV hebt waarmee je je electriciteit opmaakt dan wordt gas alweer snel voordeliger.
Dat snap ik dus niet. Waarom zou je 40 cent/kWh betalen, en last hebben van een volume beperking als andere mensen, in mijn geval, 32 cent/kWh betalen, of zelfs rond de 25 cent/kWh voor sommigen met een EV.

Natuurlijk, de grote energie leveranciers moeten ook winst maken. Aandeelhouders kunnen het geld goed gebruiken. Maar persoonlijk betaal ik liever minder.

Natuurlijk zit de prijsplafondregeling verkeerd in elkaar. Maar het mooie is dat het helemaal niet nodig om van die regeling gebruik te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:03:
[...]
maar als je er iets meer moeite voor doet kom je nog steeds makkelijk een stuk goedkoper uit.
Tijd is inwisselbaar voor geld, toen ik nog thuis woonde zijn er heel wat zaterdagen achter de kloofmachine verdwenen. Die ook 10+ kWh per ochtend lustte trouwens :) Daar kan ik nu twee dagen van warm zitten zonder te sjouwen.

Het jaar is ook nog jong, in april kan het zomaar zijn dat de meerderheid van de huishoudens weer onder de plafondprijs zit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:10:
[...]
Dat snap ik dus niet. Waarom zou je 40 cent/kWh betalen, en last hebben van een volume beperking als andere mensen, in mijn geval, 32 cent/kWh betalen, of zelfs rond de 25 cent/kWh voor sommigen met een EV.
Omdat je dan moet snappen wat al die regelingen betekenen, je moet ze in de gaten houden en ook nog eens goed kunnen vergelijken. Veel mensen gaan naar gaslicht.com, kijken naar wat er aangeboden worden en stappen over. En als ik dat nu doe zitten alle leveranciers nog boven het prijsplafond.
Natuurlijk, de grote energie leveranciers moeten ook winst maken. Aandeelhouders kunnen het geld goed gebruiken. Maar persoonlijk betaal ik liever minder.

Natuurlijk zit de prijsplafondregeling verkeerd in elkaar. Maar het mooie is dat het helemaal niet nodig om van die regeling gebruik te maken.
Alleen moet je daar moeite voor doen en snappen hoe de contracten in elkaar zitten. Voor veel mensen is dat teveel gevraagd en die zitten nu dus aan dat prijsplafond.

Het belangrijkste punt blijft echter dat de regelingen zo zouden moeten zijn dat je automatisch bij elektra terecht komt als beste optie. En de huidige regelingen doen dat niet en zijn daarnaast ook nog eens heel onbetrouwbaar. Je weet ten slotte de toekomstplannen niet en dus kan een investering die je doet voor de komende jaren zomaar ineens niets meer opleveren. Niet te vergeten dat wat jij doet in het niet valt bij wat de grote bedrijven zouden kunnen doen. Dus waarom zijn die niet in hetzelfde beleid meegenomen?

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:20:
[...]
Tijd is inwisselbaar voor geld, toen ik nog thuis woonde zijn er heel wat zaterdagen achter de kloofmachine verdwenen. Die ook 10+ kWh per ochtend lustte trouwens :) Daar kan ik nu twee dagen van warm zitten zonder te sjouwen.

Het jaar is ook nog jong, in april kan het zomaar zijn dat de meerderheid van de huishoudens weer onder de plafondprijs zit.
Dat verwacht ik ook, maar het is natuurlijk raar dat het prijsplafond je niet richting elektra stuurt. Ik vraag me af waar het beleid dan is? Het prijsplafond is nu puur om de kosten voor huishoudens binnen de perken te houden, maar werkt nogal averechts op de energietransitie.

En zo mis ik dezelfde discussie bij het aanpassen van de salderingsregeling. Waar wil de regering nu naar toe met huishoudens en zonnepanelen? Willen ze er meer of minder en naar hoeveel willen ze toe dan? Dat zou natuurlijk de basis moeten zijn van de discussie wat je met salderen en TLV wil.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:22:
Omdat je dan moet snappen wat al die regelingen betekenen, je moet ze in de gaten houden en ook nog eens goed kunnen vergelijken. Veel mensen gaan naar gaslicht.com, kijken naar wat er aangeboden worden en stappen over. En als ik dat nu doe zitten alle leveranciers nog boven het prijsplafond.

Het belangrijkste punt blijft echter dat de regelingen zo zouden moeten zijn dat je automatisch bij elektra terecht komt als beste optie.
De meeste mensen boeken niet gewoon de eerste de beste vakantie die ze op een vergelijking zien. Of noem maar op waar mensen tijd insteken voor een aanschaf. Sites als gaslicht kunnen bestaan omdat mensen geen zin hebben om er zelf over na te denken. Die vergelijkingssites zijn heel vaak incompleet.

Geen probleem natuurlijk. Het is niet mijn probleem als mensen voorlopig duur gas blijven stoken. Dat stimuleert om te gaan isoleren.

Heb je wel eens gekeken waar de huidige regeringscoalitie uit bestaat? En daar heeft dan meer dan 50% van de stemmers opgestemd. Natuurlijk kan je dan niets verwachten. Er was nog een kleine hoop dat voor D66 klimaat meer was dan een verkiezingspraatje. Maar Jetten heeft die hoop wel in de bodem geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:31:
[...]
De meeste mensen boeken niet gewoon de eerste de beste vakantie die ze op een vergelijking zien. Of noem maar op waar mensen tijd insteken voor een aanschaf. Sites als gaslicht kunnen bestaan omdat mensen geen zin hebben om er zelf over na te denken. Die vergelijkingssites zijn heel vaak incompleet.
Je zult er verbaasd van staan. Veel mensen doen niet meer dan een paar sites afgaan en iets boeken. En dan heb je het over iets dat ze leuk vinden om te doen. Energie is puur noodzaak en het uitzoeken ervan is alleen maar saai en extra werk.
Geen probleem natuurlijk. Het is niet mijn probleem als mensen voorlopig duur gas blijven stoken. Dat stimuleert om te gaan isoleren.

Heb je wel eens gekeken waar de huidige regeringscoalitie uit bestaat? En daar heeft dan meer dan 50% van de stemmers opgestemd. Natuurlijk kan je dan niets verwachten. Er was nog een kleine hoop dat voor D66 klimaat meer was dan een verkiezingspraatje. Maar Jetten heeft die hoop wel in de bodem geslagen.
Hey, ik zeg ook niet dat ik er verbaasd om ben. Wel blijft het me verbazen dat al zoveel jaren mensen hierop stemmen en tegelijkertijd wel tegen zo'n beetje alles zijn wat er besloten wordt. Ik verwacht dan ook echt niet dat er iets gaat veranderen zolang we met deze partijen opgescheept zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
schumi1986 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:15:
[...]

De regering helpt ook niet bepaald mee aan een soepele transitie.

2010 kocht ik een schone diesel :+ deze was goed voor het milieu en daarom MRB vrij, 2 jaar later werd alles afgeschaft en betaalde in ineens 90,- per maand MRB voor een kleine auto.

2018 kocht ik zonnepanelen met extra subsidie van de gemeente, die subsidie werd een loting en ik was niet uitgeloot

2019 kocht ik een electrische auto met een laadpaal voor op mijn oprit, nu 3 jaar later moet ik zoveel mogelijk ergens anders laden om niet boven het energieplafond uit te komen (erg ongemakkelijk in een dorp zonder publieke laadpaal)

Hier geluk met de SDE subsidie van 2008. Dat was helemaal een loterij, in 1 dag overschreven.

En vervolgens op hetzelfde project ook nog subsidie van de provincie. En nog 19% btw teruggave.

Het kon niet op.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:20
Kan iemand eens meedenken? Ik kijk net naar mijn stroomrekening en zie dat afrekening ineens 3x hoger is dan voorgaande 6 maanden, ik dacht eerst dat ik ergens een kapot apparaat had of ergens iets ben vergeten uit te zetten. Maar ik zie net dat mijn daadwerkelijke verbruik naar beneden is gegaan, niet omhoog. Nou snap ik dat de energiebelasting van 9% naar 21% is gegaan, maar dat zou toch niet betekenen dat de afrekening ineens 3x hoger ligt? Heb overigens een vast contract bij Zondergas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwMg87jCPBjD_dxqGlQ0xOqmk1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMI4IEjHwcAr6TKv8gttLqOd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIoXCaSx8kNUgkc9zh4n_HMh1As=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Be2c45tfPz0QgAmV2ruvuR6.png?f=fotoalbum_large

Helaas lijkt de tabel / detailweergave op de website van zondergas kapot te zijn. Dus ik kan geen verdere specificatie /detail vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:24
Heb je een nieuw contract? Of zijn de prijzen aangepast? Kusje dat zien.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Nee, vast contract voor drie jaar bij Zondergas.nu, tweede jaar gaat in maart in.

Ik kan de facturen downloaden, maar die zijn alleen voor mijn maandelijkse voorschot en zijn voor december en januari zo te zien exact hetzelfde, alleen andere datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

!GN!T!ON schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:50:
Kan iemand eens meedenken? Ik kijk net naar mijn stroomrekening en zie dat afrekening ineens 3x hoger is dan voorgaande 6 maanden, ik dacht eerst dat ik ergens een kapot apparaat had of ergens iets ben vergeten uit te zetten. Maar ik zie net dat mijn daadwerkelijke verbruik naar beneden is gegaan, niet omhoog. Nou snap ik dat de energiebelasting van 9% naar 21% is gegaan, maar dat zou toch niet betekenen dat de afrekening ineens 3x hoger ligt? Heb overigens een vast contract bij Zondergas.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas lijkt de tabel / detailweergave op de website van zondergas kapot te zijn. Dus ik kan geen verdere specificatie /detail vinden.
Ook de tijdelijke verlaging van de energiebelasting is weer teruggedraaid; deze was nog zo'n 7 cent/kWh in december en nu weer zo'n 15 cent/kWh.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
aGraPusher schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:28:
Hier nu ook de mail van Energie VanOns ontvangen.

Beste meneer ,

Je hebt je aangemeld als nieuwe klant van Energie VanOns. Van harte welkom! In deze mail staat belangrijke informatie over de verlaging van de terugleververgoeding per 1 maart. Een terugleververgoeding krijg je als je zonnepanelen hebt en over een heel jaar meer energie opwekt dan je verbruikt. Dit is dus niet hetzelfde als salderen. Op dit moment weten wij nog niet of jij wel of geen zonnepanelen hebt. Als je geen zonnepanelen hebt (of je verbruik ligt ruim boven wat je zelf opwekt) dan heeft de verlaging geen consequenties voor jou.

Als aanjager van de energietransitie is Energie VanOns voorstander van een eerlijke terugleververgoeding voor huishoudens die zelf stroom opwekken. We bieden al jaren een zeer concurrerende terugleververgoeding, ter hoogte van het kale leveringstarief, inclusief btw.

De laatste jaren hebben huishoudens veel geïnvesteerd in zonnepanelen. Goed nieuws natuurlijk; omdat het aandeel groene energie op de energiemarkt flink gestegen is. De waarde van zonnestroom wisselt sterk. Als de zon volop schijnt is er veel aanbod van groene energie op de markt, waardoor de prijs van stroom op dat moment laag of zelfs negatief is. In de avonden of in de winter is er weinig aanbod van zonnestroom waardoor de prijs hoog is.

Voor de stroom die huishoudens met zonnepanelen terugleveren aan het net ontvangen ze bij ons een terugleververgoeding die vaak aanzienlijk hoger ligt dan de actuele waarde. Energie VanOns koopt deze stroom tegen een hogere prijs in en maakt hierdoor extra kosten die we doorberekenen in onze leveringstarieven. Huishoudens zonder zonnepanelen betalen in die zin mee aan een hoge terugleververgoeding. Voor een gemiddeld huishouden gaat het al snel om enkele tientallen euro’s aan extra kosten per maand.

We streven naar een betere balans en kiezen ervoor om een eerlijkere verdeling te maken. De smalste schouders moeten niet de zwaarste lasten dragen. Om ook de gezinnen zonder zonnepanelen een eerlijke leveringstarief te kunnen blijven bieden, hebben we besloten om per 1 maart de terugleververgoeding voor onze klanten met een modelcontract te verlagen van 100 % naar 50 %. Bij het modelcontract staat het tarief voor een half jaar vast. Sluit je een variabel contract af dan is de terugleververgoeding 70 % van het leveringstarief incl. btw. De hoogte van de leveringstarieven fluctueert per maand, en de terugleververgoeding is een percentage daarvan. Hiermee zorgen we voor een betere balans, terwijl het tarief nog steeds gunstig is voor zonnepanelenbezitters. Je vindt het tarief van je terugleveringvergoeding op je voorschot

Vragen?
We begrijpen dat je hier nog vragen over hebt, of meer informatie wilt. Op onze website vind je alle veelgestelde vragen over dit onderwerp.
Kun je voor de gein eens vragen of ze hun bewering:
-- Huishoudens zonder zonnepanelen betalen in die zin mee aan een hoge terugleververgoeding. Voor een gemiddeld huishouden gaat het al snel om enkele tientallen euro’s aan extra kosten per maand. --
met een berekening kunnen onderbouwen?

Ik begin ondertussen razend benieuwd te worden naar de onderleggers van deze ACM bewering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Hmm dat zou nog eens ~18 euro toevoegen. Laat wel zien de enorme belasting die wij op energie betalen dan. prijs meer dan 3x over de kop aan belasting is flink in mijn ogen. Ook vreemd dat de OBE en energiebelasting getallen op mijn zondergas factuur ook niet gewijzigd is, staan nog precies dezelfde getallen bij als in november/december.

Edit:

Zou dat trouwens ook niet dezelfde invloed moeten hebben op mijn gasrekening? Want die is maar een paar euro meer vergeleken met december.

December: 65m3 verbruik, 94 euro kosten, januari, 51m3 verbruik, 91 euro kosten. Die lijkt dan relatief veel minder de stijgen dan de elektro. Volgens mij snap ik iets nog niet helemaal :P

[ Voor 33% gewijzigd door !GN!T!ON op 02-02-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
gebruiker001 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:15:
Ik zou dit jaar niet willen salderen. Ik betaal graag 0,40 €/kWh (prijsplafond). Dat doe ik liever dan dat ik deze aftrek van mijn zelf opgewekte energie met een waarde van 0,90 €/kwh (innova).

Is hier al ervaring mee? Gaat een leverancier ermee akkoord als ik 2 losse nota’s vraag? Het is wat mij betreft niet helemaal duidelijk of salderen ook verplicht is als de afnemer het niet wil. Het staat er een beetje als verplichting om de afnemer te beschermen tegen het energiebedrijf.
Ik wil ook niet meer salderen als het waar is dat mijn buurvrouw in de bijstand meebetaalt aan mijn energierekening. (Dit kun je misschien als argument gebruiken 😉)
Als ik precies weet hoeveel dat is betaal ik haar graag terug, maar daar zitten haken en ogen aan.
Ik kan het niet uitrekenen ( het aantal kiloWattuur zal een rol spelen...) en geld geven aan iemand in de bijstand is tricky bussiness, vooral voor de ontvanger. Zeker als het niet precies te onderbouwen is.

Verder een goed idee.
Hoeven er geen tweede meters meer geinstalleerd te worden en we hoeven ook niet te wachten op een nieuwe energiewet om dit (apart afrekenen per telwerk) te regelen.

Nu nog een toko vinden met een hoge tlv en levertarief ver boven het prijsplafond 😂
(Jij zit alvast snor begrijp ik...) :P

[ Voor 4% gewijzigd door gAzu op 03-02-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 22:17
!GN!T!ON schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:02:
Nee, vast contract voor drie jaar bij Zondergas.nu, tweede jaar gaat in maart in.

Ik kan de facturen downloaden, maar die zijn alleen voor mijn maandelijkse voorschot en zijn voor december en januari zo te zien exact hetzelfde, alleen andere datum.
Je maandelijkse facturen zijn gewoon voorlopige voorschotberekeningen. Zeggen dus niks.

Je kunt natuurlijk ZELF het beste bijv. op een Excelblaadje met jouw bekende tarieven en verbruik de maandelijkse kosten al uitrekenen. Heb je ook geen verrassingen.

Natuurlijk tussen de tarieven van december en januari zit een groot verschil.
Zoek maar op: BTW verschil; hogere kosten Netbeheerder; hogere Energieheffing, lagere teruggave energiebel.
Enige zelfwerkzaamheid vergroot het inzicht..........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:14
Het is onzin dat niet-zonnepaneel bezitters meer betalen vanwege de teruglever-vergoeding.

Als mijn panelen terugleveren wordt die energie meteen gebruikt door een andere klant. Die betaalt de normale vergoeding, niet meer en niet minder. Inderdaad gaat die vergoeding naar mij, ofwel door saldering, ofwel door de teruglever-vergoeding. Dus de energieleverancier verdient hier niets aan.

Dit heeft niets te maken met duur inkopen want hiervoor hoeven ze niets in te kopen.

Het zou redelijk zijn als de teruglever-vergoeding 90% of 80% zou zijn van de standaard vergoeding, dan verdient de energieleverancier iets voor zijn rol als "tussenpersoon" en boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
OpaDus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:41:
[...]

Je maandelijkse facturen zijn gewoon voorlopige voorschotberekeningen. Zeggen dus niks.

Je kunt natuurlijk ZELF het beste bijv. op een Excelblaadje met jouw bekende tarieven en verbruik de maandelijkse kosten al uitrekenen. Heb je ook geen verrassingen.

Natuurlijk tussen de tarieven van december en januari zit een groot verschil.
Zoek maar op: BTW verschil; hogere kosten Netbeheerder; hogere Energieheffing, lagere teruggave energiebel.
Enige zelfwerkzaamheid vergroot het inzicht..........
Zoals ik hierboven al schreef kan dat niet, want de detailspecificatie van de zondergas website werkt momenteel niet. En zoals ik zelf ook al aangaf zijn die facturen inderdaad van het voorschot, maar dank dat je dat nogmaals aanstipt, met de getallen daarop kan ik wel gaan rekenen maar dan krijg ik tussen december en januari dezelfde uitkomst niet? Aangezien die getallen en prijzen niet gewijzigd / update zijn.

Dat er tussen de tarieven van december en januari een groot verschil zit was ik ook zelf al achter (obviously..) Ik ben zelf al dik een uur aan het zoeken en rond kijken, maar merk dat ik er lastig uitkom waar die verschillen precies inzitten (feit dat website van zondergas ook maar half werkt helpt ook niet mee) dus ik denk ik vraag hier ook eens, misschien zie ik iets doms over het hoofd (zoals ik hierboven ook al aangaf). Je comment komt op mij nogal denigrerend over overigens, weet niet of dat je bedoeling was of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 22:17
!GN!T!ON schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Je comment komt op mij nogal denigrerend over overigens, weet niet of dat je bedoeling was of niet.
;) Nee hoor, alleen bedoeling om je stimuleren, want dat vergroot ieders inzicht in deze materie.
Hoop wel voor je dat leverancier je de gegevens via zijn website spoedig kan aanleveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@!GN!T!ON waarschijnlijk vertekent de vaste teruggave energiebelasting nogal, die wordt geheel naar het maandbedrag van elektra gerekend. Bij 0 verbruik krijg je dus geld toe :) (en je kunt dus méér besparen dan je maandbedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Sjamo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Voordat de mensheid uitsterft, hebben we eerst nog te maken met onze energie-rekening.

Ik zie om ons heen vooral ontkennende mensen, mensen die denken dat het klimaat geen probleem is, of dat wij als mens daar geen invloed op hebben, of die denken dat de energietransitie zo'n vaart niet zal lopen.

Het is een beetje als een aantal agrariers, die denken met veel geschreeuw vervelende veranderingen op afstand te kunnen houden.

En dus zie je dat weinig mensen van duurzaamheid een prioriteit maken. Het is vaak makkelijker om 3 dagen vooruit te kijken dan 3 jaar, wie dan leeft die dan zorgt.

Onze (hier thuis) investeringen hebben geleid tot een negatieve energie-rekening. Dat is dan vaak weer oneerlijk in de ogen van mensen die die investeringen niet gedaan, omdat ze graag de ogen sluiten voor hun eigen aandeel in hun situatie.

Nee, dat geldt niet voor iedereen, niet iedereen heeft invloed op z'n eigen situatie. Maar zitten er tussen alle huurders en woningbezitters met hoge energie-nota's ook niet een aantal mensen die eerder de optie van verduurzaming geweigerd hebben of er geen prioriteit van maakten, omdat ze liever dachten/denken dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen? Of die denken dat de overheid ze, wanneer het lastig wordt, wel te hulp zal schieten?
Ik zie om mij heen meerdere collega's van 60+ met koophuis. Maar die piekeren er niet over om warmtepompen etc te gaan aanschaffen. Het zal hun tijd wel duren, en die investering is niet meer rendabel genoeg. Zonnepanelen nog wel, de rest niet.

Ik kan me voorstellen als je mid 30 bent, je die stap eerder zal zetten dan 60+. Tenzij je erg begaan ben met het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:02:
@!GN!T!ON waarschijnlijk vertekent de vaste teruggave energiebelasting nogal, die wordt geheel naar het maandbedrag van elektra gerekend. Bij 0 verbruik krijg je dus geld toe :) (en je kunt dus méér besparen dan je maandbedrag).
Aah dat verklaard! Ik snapte niet waarom elektra zoveel gestegen was t.o.v. gas, maar dat is 'm dus. Had niet door dat dit compleet aan de elektra kant werd verrekend.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Trichoglossus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:06:
[...]

Ik zie om mij heen meerdere collega's van 60+ met koophuis. Maar die piekeren er niet over om warmtepompen etc te gaan aanschaffen. Het zal hun tijd wel duren, en die investering is niet meer rendabel genoeg. Zonnepanelen nog wel, de rest niet.

Ik kan me voorstellen als je mid 30 bent, je die stap eerder zal zetten dan 60+. Tenzij je erg begaan ben met het klimaat.
Midden 50 hier. En wij hebben juist wel die keuze gemaakt, om verschillende redenen. Het klaarmaken van onze woning voor de toekomst was er daar 1 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

!GN!T!ON schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:08:
[...]

Aah dat verklaard! Ik snapte niet waarom elektra zoveel gestegen was t.o.v. gas, maar dat is 'm dus. Had niet door dat dit compleet aan de elektra kant werd verrekend.

Bedankt!
Essent heeft ook zo'n leuke 'grafische' weergave op d'r site waarbij de X-Y as vertaald worden naar Euro's / Maand en niet naar afgenomen productratio :'(

Best leuk, maar je kunt er dus niets uit opmaken als je op 'verbruik' probeert te sturen tenzij je zelf middels P1/S0 je apparatuur uitleest.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 02-02-2023 19:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Sjamo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:11:
[...]

Midden 50 hier. En wij hebben juist wel die keuze gemaakt, om verschillende redenen. Het klaarmaken van onze woning voor de toekomst was er daar 1 van.
Voordat we van het gas af zijn, liggen die mensen tussen 6 plankjes. Als we al van het gas af gaan. Alle gasleidingen die nu gelegd worden zijn klaar voor waterstof.

Die mensen gaan zich echt niet druk maken over hun woning klaarmaken voor de toekomst met dito investeringen. Dat mag de volgende bewoner naar eigen inzicht gaan invullen, met de technieken die dan voorhanden zijn. Niet iedereen heeft interesse om een kapitaal uit te geven aan warmtepompen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Essent heeft ook zo'n leuke 'grafische' weergave op d'r site waarbij de X-Y as vertaald worden naar Euro's / Maand en niet naar afgenomen productratio :'(

Best leuk, maar je kunt er dus niets uit opmaken als je op 'verbruik' probeert te sturen.
Ben aan het wachten tot deze update zodat januari 2023 erbij geteld is.

Eens kijken of er iets zichtbaar wordt betreffende salderingswijze overschot 2022.

In MajaMestreech in "Interpretatie prijsplafond met salderen" gisteren door @MajaMestreech zijn jaar afrekening gepost en bij hem is naar voren gekomen dat overschot 2022 op 31-12 afgerekend is tegen ~5,5 ct ipv doorgeteld over gehele jaar afrekening.

Hetgeen in zou houden dat Essent zich dus niet aan jaarlijks salderen houdt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Trichoglossus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Voordat we van het gas af zijn, liggen die mensen tussen 6 plankjes. Als we al van het gas af gaan. Alle gasleidingen die nu gelegd worden zijn klaar voor waterstof.

Die mensen gaan zich echt niet druk maken over hun woning klaarmaken voor de toekomst met dito investeringen. Dat mag de volgende bewoner naar eigen inzicht gaan invullen, met de technieken die dan voorhanden zijn. Niet iedereen heeft interesse om een kapitaal uit te geven aan warmtepompen etc.
Als je uit gaat van ± 8kWh voor één M3 gas om de berekening naar Joule's te kunnen maken.... Dan is het verwarmen op gas gewoon nog steeds voordeliger.

Vertel mij maar waar ik de extra panelen neer moet leggen om aan ± 4,5 M3 / dag gemiddeld te komen (in de winter). Daar zitten dus ook dagen bij dat er ± 10 M3 aan gas door gaat terwijl we dit jaar niet eens een strenge winter hebben :o

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 02-02-2023 20:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:21:
[...]

Als je uit gaat van ± 8kW/h voor één M3 gas om de berekening naar Joule's te kunnen maken.... Dan is het verwarmen op gas gewoon nog steeds voordeliger.

Vertel mij maar waar ik de panelen moet leggen om aan ± 4,5 M3 / dag gemiddeld te komen (in de winter). Daar zitten dus ook dagen bij dat er ± 10 M3 aan gas door gaat terwijl we dit jaar niet eens een strenge winter hebben :o
Zo plat is het niet want in bovenstaande berekening hou je geen rekening met de COP van Airco of Warmtepomp. Deze kan factor 3 tot 5 meetellen afhankelijk van buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 13:51
Doen alsof je de berekeningen helemaal snapt en dan kilowatt per uur schrijven en een COP negeren. Zo komen we er niet...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:24
Als we allemaal maar vaak genoeg die mythe van waterstof als oplossing voor verwarming blijven herhalen dan kunnen we de transitie nog wel wat verder afremmen ja....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Hangt een beetje er vanaf hoeveel ze hechten aan hun huidige woning. Als ze geen problemen hebben met verhuizen dan kan een moderne flat een goede oplossing zijn.

Andere mensen willen juist wel blijven wonen waar ze wonen vanwege sociale contacten, etc. Dan is het slim om wel na te denken over verduurzaming. Hoe ouder, hoe moeilijker een verbouwing. En iemand die 60 is kan gemakkelijk nog 20 jaar leven, en dan is het 2043. Ik zou er niet op gokken dat gas dan nog betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Benedenburen zijn weg, en mijn vloer is 17°C }:|

Geen wonder dat mijn gasverbruik zo hoog is. Wel 80m³ verstookt in januari.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
!GN!T!ON schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Zoals ik hierboven al schreef kan dat niet, want de detailspecificatie van de zondergas website werkt momenteel niet. En zoals ik zelf ook al aangaf zijn die facturen inderdaad van het voorschot, maar dank dat je dat nogmaals aanstipt, met de getallen daarop kan ik wel gaan rekenen maar dan krijg ik tussen december en januari dezelfde uitkomst niet? Aangezien die getallen en prijzen niet gewijzigd / update zijn.

Dat er tussen de tarieven van december en januari een groot verschil zit was ik ook zelf al achter (obviously..) Ik ben zelf al dik een uur aan het zoeken en rond kijken, maar merk dat ik er lastig uitkom waar die verschillen precies inzitten (feit dat website van zondergas ook maar half werkt helpt ook niet mee) dus ik denk ik vraag hier ook eens, misschien zie ik iets doms over het hoofd (zoals ik hierboven ook al aangaf). Je comment komt op mij nogal denigrerend over overigens, weet niet of dat je bedoeling was of niet.
Ik ben van december 47€ naar januari naar 90€ gegaan bij zondergas. Ook 3 jarig contract. Dat is dus allemaal belastinggeld wat weer terugvloeit naar de overheid om te helpen het plafond te financieren, bedankt voor je donatie names Rutte en Kaag >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 02-02-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Lord_Dain schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Ik ben van december 47€ naar januari naar 90€ gegaan bij zondergas. Ook 3 jarig contract. Dat is dus allemaal belastinggeld wat weer terugvloeit naar de overheid om te helpen het plafond te financieren, bedankt voor je donatie names Rutte en Kaag >:)
Het is voornamelijk het terugdraaien van de maatregelen van vorig jaar (verlaging btw en eb) waar het prijsplafond voor in de plaats is gekomen. Alleen de vermindering energiebelasting is van 785 naar 597 euro gegaan.

Mensen met tarieven onder het prijsplafond zijn hierdoor inderdaad duurder uit, maar met zulke tarieven ben je natuurlijk alsnog spekkoper ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
phicoh schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:40:
[...]

Hangt een beetje er vanaf hoeveel ze hechten aan hun huidige woning. Als ze geen problemen hebben met verhuizen dan kan een moderne flat een goede oplossing zijn.

Andere mensen willen juist wel blijven wonen waar ze wonen vanwege sociale contacten, etc. Dan is het slim om wel na te denken over verduurzaming. Hoe ouder, hoe moeilijker een verbouwing. En iemand die 60 is kan gemakkelijk nog 20 jaar leven, en dan is het 2043. Ik zou er niet op gokken dat gas dan nog betaalbaar is.
Niemand heeft een glazen bol. Er nog genoeg gas in de wereld voor tientallen jaren.
Je moet zo'n verbouwing ook maar net willen en kunnen betalen.

Alternatieven als stadswarmte gaat het ook niet echt worden. Die betalen zich nu ook blauw. En zonder bijstoken met gas wordt het in vele wijken bijzonder koud in de winter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Trichoglossus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:29:
Niemand heeft een glazen bol. Er nog genoeg gas in de wereld voor tientallen jaren.
Je moet zo'n verbouwing ook maar net willen en kunnen betalen.
Er is in de wereld genoeg fossiele brandstof om het klimaat volledig te slopen. Dat is het probleem niet.

Wat betreft het willen betalen, uiteindelijk gaan burgers met de industrie concurreren om CO2 uitstootrechten. Ik kan wel raden wie (met regeringen als deze) dat gaat winnen.

Wat betreft kunnen betalen, dat is een taak van de overheid. Maar dat wordt al over nagedacht. Met veel vallen en opstaan zal dat wel komen. Er is in Nederland geld zat, het moet alleen de juiste kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
crisp schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Het is voornamelijk het terugdraaien van de maatregelen van vorig jaar (verlaging btw en eb) waar het prijsplafond voor in de plaats is gekomen. Alleen de vermindering energiebelasting is van 785 naar 597 euro gegaan.

Mensen met tarieven onder het prijsplafond zijn hierdoor inderdaad duurder uit, maar met zulke tarieven ben je natuurlijk alsnog spekkoper ;)
De belastingen waren begin 2022 juist verlaagd omdat de energieprijzen sterk gestegen waren. Inmiddels komen de prijzen weer in de buurt van het niveau van begin 2022. De kosten voor het energieplafond komen ergens vandaan.

Als dit huidige prijsniveau voolopig de "nieuwe standaard" wordt betwijfel of de verlaging van de EB ooit weer terug komt. De extra BTW inkomsten vind de overheid vast fijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:53
gAzu schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Kun je voor de gein eens vragen of ze hun bewering:
-- Huishoudens zonder zonnepanelen betalen in die zin mee aan een hoge terugleververgoeding. Voor een gemiddeld huishouden gaat het al snel om enkele tientallen euro’s aan extra kosten per maand. --
met een berekening kunnen onderbouwen?

Ik begin ondertussen razend benieuwd te worden naar de onderleggers van deze ACM bewering...
Je moet de "roetveeg"piet toch érgens heenschuiven? iig NIET voor je eigen deur.

Stel: ALLE PV panelen in Nederlandje foetsie weg. ;w

Gaat nu jan-met-de-pet-zonder-panelen (e.o. mogelijkheid) mínder of juist méér betalen voor zijn kWh tjes?
(vraag/aanbod..)

juist... !!
of wel, deze groep mensen lift juist MEE (heeft voordeel) dóór diegene die dik investeren in panelen.

Laten we ons géén zand in de ogen strooien door politici die als PAPAGAAIEN de energie reuzen napraten,
ipv hun eigen hersentjes eens één keer per 4 jaar zélf te gebruiken. 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Je moet de "roetveeg"piet toch érgens heenschuiven? iig NIET voor je eigen deur.

Stel: ALLE PV panelen in Nederlandje foetsie weg. ;w

Gaat nu jan-met-de-pet-zonder-panelen (e.o. mogelijkheid) mínder of juist méér betalen voor zijn kWh tjes?
(vraag/aanbod..)

juist... !!
of wel, deze groep mensen lift juist MEE (heeft voordeel) dóór diegene die dik investeren in panelen.

Laten we ons géén zand in de ogen strooien door politici die als PAPAGAAIEN de energie reuzen napraten,
ipv hun eigen hersentjes eens één keer per 4 jaar zélf te gebruiken. 7(8)7
Dat is echt zeer de vraag. In een situatie zonder zonnepalen (en zonder windmolens) heb je een veel hogere maar ook veel stabielere en beter voorspelbare energievraag. Daarmee hoef je niet zoals nu - afhankelijk van wind en zon - centrales aan en uit te zetten en kun je een stabielere operatie draaien. Dan worden uit economisch oogpunt kolen ook veel aantrekkelijker omdat je een grotere stabiele basisbehoefte hebt. Met de sterk gedaalde energieprijzen zou dat nog wel eens economisch aantrekkelijker kunnen zijn voor de korte termijn.

Daar staat natuurlijk tegenover dat je nog afhankelijker wordt van de grillen van Poetin en dat je op lange termijn de planeet verandert in een gloeiend hete bol door enorme uitstoot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Amd RuLuzzz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:36:
[...]

De belastingen waren begin 2022 juist verlaagd omdat de energieprijzen sterk gestegen waren.
Pas vanaf juli 2022 ;)

Edit, correctie: de BTW verlaging was vanaf juli, de belastingen waren inderdaad begin 2022 al verlaagd.
Inmiddels komen de prijzen weer in de buurt van het niveau van begin 2022. De kosten voor het energieplafond komen ergens vandaan.

Als dit huidige prijsniveau voolopig de "nieuwe standaard" wordt betwijfel of de verlaging van de EB ooit weer terug komt. De extra BTW inkomsten vind de overheid vast fijn.
Het is inderdaad deels een sigaar uit eigen doos...

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 03-02-2023 11:21 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 09:16
Energiebelasting op stroom met 86% verhoogd om zogenaamd zuiniger om te gaan met stroom. Hoe wil je dat doen met een warmtepomp zonder gas?

Bijna niemand die het merkt vanwege het prijsplafond. Ik ben van 13 en 15ct naar 24/26ct gegaan. 17.000kWh verbruik per jaar. Beetje jammer!

En ja. Ik "mag" niet klagen met dit soort tarieven. Maar toch!

[ Voor 9% gewijzigd door DmC1982 op 03-02-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Trichoglossus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:06:
[...]

Dat heeft niets met warmtepompen of zonnepanelen te maken, het is bekend dat ouderen niets meer willen naarmate ze ouder worden(raken in depressie/eenzaamheid bijvoorbeeld investeringen worden niet meer gedaan indien ze geen kinderen hebben die het later overneemt en hebben ergens gehoord dat een warmtepomp voor geluidsoverlast geeft dus dan zal dat ook zo zijn bij een WTW of ander stille ventilatiesysteem is de gedachte), een kameraad van mij loopt tegen hetzelfde probleem, woont in een appartement met ouderen, je krijgt daar werkelijk niets voor elkaar, alles van verduurzamen wordt tegengehouden, ook al is het op eigen kosten en alleen voor zijn appartement, er hoeft maar 1 steen uit de buitengevel en daar een onopvallend rooster geplaatst worden die er zijn, daar merkt niemand iets van, het apparaat maakt ook geen geluid.

Alle 55+ mensen stemmen het weg en de jongere generatie heeft daar minder probleem mee, je kan praten als brugman en met goede onderbouwing komen maar je krijgt het gewoon niet voor elkaar.
Zelfs een zonnescherm ophangen in de juiste kleuren/design is al een probleem.

Gelukkig woon ik zelf niet in een woning met VVE daar bewust op gelet.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2023 10:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:52
DmC1982 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:39:
Energiebelasting op stroom met 86% verhoogd om zogenaamd zuiniger om te gaan met stroom. Hoe wil je dat doen met een warmtepomp zonder gas?

Bijna niemand die het merkt vanwege het prijsplafond. Ik ben van 13 en 15ct naar 24/26ct gegaan. 17.000kWh verbruik per jaar. Beetje jammer!

Wat doe je allemaal wel niet om 17000kWh per jaar te verstoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
!GN!T!ON schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:50:
Hier ook ZonderGas (5jaar vast)
Dec. 2022 € 0.09 per kWh.
Jan. 2023 € 0,26 per kWh.

Overzicht wijzigingen overheidsheffingen 2022/2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxCoT3zmWpllGETgDOc7r2kA-t0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDFan7YaMDNFQRDR26rFkFV5.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door PKHS op 03-02-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

DmC1982 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:39:

De energiebelasting is niet verhoogd; de tijdelijke verlaging van 2022 is teruggedraaid ten gunste van het prijsplafond. De EB zit nu weer op hetzelfde niveau als in 2021 (alleen de losse ODE is vervallen en opgenomen in de EB).

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 03-02-2023 11:20 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Dat heeft niets met warmtepompen of zonnepanelen te maken, het is bekend dat ouderen niets meer willen naarmate ze ouder worden(raken in depressie/eenzaamheid bijvoorbeeld investeringen worden niet meer gedaan indien ze geen kinderen hebben die het later overneemt en hebben ergens gehoord dat een warmtepomp voor geluidsoverlast geeft dus dan zal dat ook zo zijn bij een WTW of ander stille ventilatiesysteem is de gedachte), een kameraad van mij loopt tegen hetzelfde probleem, woont in een appartement met ouderen, je krijgt daar werkelijk niets voor elkaar, alles van verduurzamen wordt tegengehouden, ook al is het op eigen kosten en alleen voor zijn appartement, er hoeft maar 1 steen uit de buitengevel en daar een onopvallend rooster geplaatst worden die er zijn, daar merkt niemand iets van, het apparaat maakt ook geen geluid.

Alle 55+ mensen stemmen het weg en de jongere generatie heeft daar minder probleem mee, je kan praten als brugman en met goede onderbouwing komen maar je krijgt het gewoon niet voor elkaar.
Zelfs een zonnescherm ophangen in de juiste kleuren/design is al een probleem.

Gelukkig woon ik zelf niet in een woning met VVE daar bewust op gelet.
Haha dat merk ik bij m'n moeder inderdaad!
Super leuk jaren 30 appartementen complex in het centrum van Zeist, met met name jongeren en een ruim handjevol ouderen.

Er wordt nul gedaan aan verduurzaming, enkel het hoognodige onderhoud. Er is een ik dacht 40jr oude blokverwarming die steeds wordt gerepareerd, dubbelglas van ik denk 60jr oud ... En geen plannen om in de toekomst iets aan de blokverwarming, zonnepanelen of andere verduurzaming te doen.

Dit zou idd wel vaker zijn besproken maar besloten hier niet voor te gaan sparen of geld aan uit te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 03-02-2023 11:47 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden