Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:17
Whiskey48 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Haha dat merk ik bij m'n moeder inderdaad!
Super leuk jaren 30 appartementen complex in het centrum van Zeist, met met name jongeren en een ruim handjevol ouderen.

Er wordt nul gedaan aan verduurzaming, enkel het hoognodige onderhoud. Er is een ik dacht 40jr oude blokverwarming die steeds wordt gerepareerd, dubbelglas van ik denk 60jr oud ... En geen plannen om in de toekomst iets aan de blokverwarming, zonnepanelen of andere verduurzaming te doen.

Dit zou idd wel vaker zijn besproken maar besloten hier niet voor te gaan sparen of geld aan uit te geven.
Jup zelfs de oude trappenhuisverlichting vervangen voor led was al een issue ondanks een flinke besparing op energie gaat opleveren, precies wat je zegt alleen het absoluut nodige aan onderhoud wordt gedaan en niet meer dan dat, vallen de tegels van de muur dan werd alleen dat stukje met loszittende tegels vervangen of wanneer een plafondplaat eruit valt alleen die vervangen en niet de rest ondanks het al op instorten staat.

Wanneer wij zo oud worden zal het ongetwijveld hetzelfde zijn, waarom nog investeren als je over x jaar naar een tehuis gaat en een oude depressief zeurzak wordt, dus ik begrijp het wel vanuit hun kant.
Een veelvoorkomend probleem waar VVE,s tegenaan lopen, dit moet wetterlijk afgedwongen worden anders gaat er niets veranderen(net als VVE,s nu verplicht worden een gezonde spaarrekening te hebben).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2023 12:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:29
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Jup zelfs de oude trappenhuisverlichting vervangen voor led was al een issue ondanks een flinke besparing op energie gaat opleveren, precies wat je zegt alleen het absoluut nodige aan onderhoud wordt gedaan en niet meer dan dat, vallen de tegels van de muur dan werd alleen dat stukje met loszittende tegels vervangen of wanneer een plafondplaat eruit valt alleen die vervangen en niet de rest ondanks het al op instorten staat.

Wanneer wij zo oud worden zal het ongetwijveld hetzelfde zijn, waarom nog investeren als je over x jaar naar een tehuis gaat en een oude depressief zeurzak wordt, dus ik begrijp het wel vanuit hun kant.
Een veelvoorkomend probleem waar VVE,s tegenaan lopen, dit moet wetterlijk afgedwongen worden anders gaat er niets veranderen(net als VVE,s nu verplicht worden een gezonde spaarrekening te hebben).
Hehe, een deel van de oudjes is super vitaal, een net zo groot deel half psychiatrisch en een verminderd levenslust idd :p.

Wettelijk is de enige optie idd.

Wellicht gemeentelijke heffingen obv een energielabel bij een koopwoning? Heb je label A betaal je weinig, heb je label D of slechter betaal je je blauw.

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 03-02-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

VVE gesproken, ik ben blij dat ik er niet meer mee te maken heb. Bij appartement waar ik woonde hadden ze een elektrische verwarmde helling en al met de lage prijzen was dit al verschrikkelijk duur. Achteraf ben ik wel blij dat ik daar weg gepest ben met de hoge vve bijdrage. Als jongere moet je daar echt niet willen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:04
Whiskey48 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Hehe, een deel van de oudjes is super vitaal, een net zo groot deel half psychiatrisch en een verminderd levenslust idd :p.
Net zoals de rest van de bevolking dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:22
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:59:
[...]
Toch snap ik deze beredenering niet helemaal.

Het verbetert de laatste jaren in je eigen woning je wooncomfort en het kost je niks, want je betaalt al die VVE kosten, en als je verhuist en je die toch kwijt.

Lijkt me raar als ze zo denken, maar goed, misschien ben ik dat maar.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
PKHS schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:17:
[...]

Hier ook ZonderGas (5jaar vast)
Dec. 2022 € 0.09 per kWh.
Jan. 2023 € 0,26 per kWh.

Overzicht wijzigingen overheidsheffingen 2022/2023:
[Afbeelding]
Dankjewel, dat komt vrijwel precies overeen met de stijging die ik op de rekening zie. Is dat ook weer verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
crisp schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Het is voornamelijk het terugdraaien van de maatregelen van vorig jaar (verlaging btw en eb) waar het prijsplafond voor in de plaats is gekomen. Alleen de vermindering energiebelasting is van 785 naar 597 euro gegaan.

Mensen met tarieven onder het prijsplafond zijn hierdoor inderdaad duurder uit, maar met zulke tarieven ben je natuurlijk alsnog spekkoper ;)
Ja snap ik, blijft wel jammer :p Maar je hebt volledig gelijk, ik heb mij het laatste jaar in de handjes geknepen dat ik nog net optijd een vast contract kon afsluiten (avond voor de oorlog in UA begon, volgende ochtend waren de vasye contracten weg :+ )

Vind het wel erg apart dat ze de elektra zoveel meer belasting dan het gas, aangezien we met z'n allen van het gas af moeten zou je zeggen dat je gas meer wilt belasten en elektra minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Wij zitten bij Eneco met een variabel contract,

Nu gingen wij van €3,17 m3 pas in December naar €3,57 in Januari (9% terug naar 21% btw)

In Februari gingen we naar €2,41 en in Maart gaat het nog wat terug.

Alleen wij hebben geen slimme meter en Eneco vraagt ons niet om steeds vóór de nieuwe tarieven de meterstanden door te geven.

Wij leven nu extra zuinig en hebben maar 2/3 radiatoren aan.

Weet iemand hoe dit straks wordt berekend?
Ik heb maar even de meterstanden begin Februari doorgegeven zodat ze straks niet extra veel met het €3,57 tarief kunnen rekenen maar ben wel benieuwd hoe ze dit straks gaan tellen.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 13:49
crisp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:17:
[...]

De energiebelasting is niet verhoogd; de tijdelijke verlaging van 2022 is teruggedraaid ten gunste van het prijsplafond. De EB zit nu weer op hetzelfde niveau als in 2021 (alleen de losse ODE is vervallen en opgenomen in de EB).
Dat wist ik niet! Dank voor de toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 13:49
Insert12 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Wat doe je allemaal wel niet om 17000kWh per jaar te verstoken?
8000-9000 kWh voor de auto en de rest voor huis zonder gas met Lucht/water warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-06 18:09

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

crisp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:17:
[...]

De energiebelasting is niet verhoogd; de tijdelijke verlaging van 2022 is teruggedraaid ten gunste van het prijsplafond. De EB zit nu weer op hetzelfde niveau als in 2021 (alleen de losse ODE is vervallen en opgenomen in de EB).
De energiebelasting is in 2023 wel degelijk verhoogd ;) , niet veel vergeleken met 2021 maar toch:

2023202220212020
ODE0€0,03691€0,03630€0,015004
Energiebelasting€0,15245€0,04452€0,11408€0,118217
Totaal€0,15245€0,08143€0,15038€0,133220
Heffingskorting€ -596,85€ -824,77€ -558,56€ -527,17

* alles inclusief 21% BTW

Voor 2022 maakte de Heffingskorting het meeste verschil denk ik voor de meesten.

Zie ook: https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
iketot schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Toch snap ik deze beredenering niet helemaal.

Het verbetert de laatste jaren in je eigen woning je wooncomfort en het kost je niks, want je betaalt al die VVE kosten, en als je verhuist en je die toch kwijt.

Lijkt me raar als ze zo denken, maar goed, misschien ben ik dat maar.. :+
Dit is de realiteit helaas, deze mensen(ouderen) willen niks meer op latere leeftijd ook al kost het ze niks.
Bijvoorbeeld mijn oma is door de woningbouw een nieuwe keuken aangeboden, oude keuken was ontzettend oud/kapot en toch ging ze het weigeren ondanks het haar niks kost en ook geen huurverhoging(renovatieproject).

Het wordt nog een keer bevestigd doordat ik ook iemand in de familie heb die woningen leeg ruimt en je ziet het zeer duidelijk terug, de laatste 20 jaar is er vaak helemaal niks meer in/aan het huis gedaan ook meubels etc.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dan betreft het ook echt uitzonderingen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:03
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Dit is de realiteit helaas, deze mensen(ouderen) willen niks meer op latere leeftijd ook al kost het ze niks.
Bijvoorbeeld mijn oma is door de woningbouw een nieuwe keuken aangeboden, oude keuken was ontzettend oud/kapot en toch ging ze het weigeren ondanks het haar niks kost en ook geen huurverhoging(renovatieproject).

Het wordt nog een keer bevestigd doordat ik ook iemand in de familie heb die woningen leeg ruimt en je ziet het zeer duidelijk terug, de laatste 20 jaar is er vaak helemaal niks meer in/aan het huis gedaan ook meubels etc.

Tsja, als je 80+ bent (en ook daarin is verschil) en je krijgt bouwvakkers over de vloer, stof en zooi en ongemak, een andere indeling van de onder- en bovenkastjes enz enz. Dat kan dan net een brug te ver zijn. Hangt ook af en de morele en emotionele ondersteuning van familie en buren natuurlijk.
Net een buurvrouw van 83+ verhuisd van een te grote eengezinswoning met hoog energieverbruik naar een zuinig appartement. Kan ik een boek over schrijven.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-06 09:48
Mr.Viper schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:19:
[...]

De energiebelasting is in 2023 wel degelijk verhoogd ;) , niet veel vergeleken met 2021 maar toch:

2023202220212020
ODE0€0,03691€0,03630€0,015004
Energiebelasting€0,15245€0,04452€0,11408€0,118217
Totaal€0,15245€0,08143€0,15038€0,133220
Heffingskorting€ -596,85€ -824,77€ -558,56€ -527,17

* alles inclusief 21% BTW

Voor 2022 maakte de Heffingskorting het meeste verschil denk ik voor de meesten.

Zie ook: https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110
Aan de andere kant krijgen we ook meer heffingskorting tov 2021 wat de verhoging van de energiebelasting op stroom tov 2021 goed maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Dan doel je beslist op jouw oma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RCBL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Dan doel je beslist op jouw oma
Neuh wij zien het behoorlijk vaak.
Maar terug naar "de energierekening" gezien het aardig offtopic gaat.

Hoe ouder men wordt des te lastiger het wordt om veranderingen aan te brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 20:02
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Neuh wij zien het behoorlijk vaak.
Maar terug naar "de energierekening" gezien het aardig offtopic gaat.

Hoe ouder men wordt des te lastiger het wordt om veranderingen aan te brengen.
Ca 20% van de bevolking is 65+, daarvan zal toch een aanzienlijk deel zijn die geen zin meer heeft in veranderingen en verduurzaming. Ik kan me zo voorstellen dat de groep oudjes die hun huis hypotheekvrij hebben, er niet zo wakker van liggen of de energierekening wat hoger per maand zal uitvallen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hortens9273
  • Laatst online: 23:09
Hier een oudje van tegen de 70, hebben vorig jaar behoorlijk verduurzaamd, zonnepanelen en all electric warmtepomp, vloerverwarming, hoop dat er toch wel meer oudjes zijn die dit doen, ondanks dat inderdaad de hele boel op de kop moet en je in de rotzooi zit. Zijn er enorm blij mee.

[ Voor 4% gewijzigd door hortens9273 op 05-02-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Trichoglossus schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:42:
[...]

Ca 20% van de bevolking is 65+, daarvan zal toch een aanzienlijk deel zijn die geen zin meer heeft in veranderingen en verduurzaming. Ik kan me zo voorstellen dat de groep oudjes die hun huis hypotheekvrij hebben, er niet zo wakker van liggen of de energierekening wat hoger per maand zal uitvallen.
van 22 euro naar 80 oid word je niet happy, van 175 naar 450 is een hartverzakking .. 300 euro minder te besteden per maand of naar jaar omgerekend is gewoon niet grappig ongeacht je leeftijd.

Ik zit bij Essent, als ik het gas verbruik ten opzichte van de prijs bereken over december versus januari dan zit er een 11 cent verschil tussen wat voor mij 9 euro minder dan het "contract" was (januari is goedkoper)

Anderzijds heb ik bespaard op mijn gas verbruik door alternatief te stoken op dit moment zit ik aan de 100,- winst als ik de alternatieve bronnen (elektrisch + aanschaf en Petroleum + aanschaf) erafhaal.
- huis is/was geisoleerd (minder verbruik)
- PV overschot met COP 1 elektrische kachels opgestookt
- Qlima petroleum kachel (gaat te koop want andere petroleum kachel op het oog)

De huidige petroleum gebruikt 0,250L per uur dat is per 20 liter dus 80 branduren in mijn geval, de kosten zitten per uur tussen de 1,06 (Qlima brandstof 85 euro, in NL) tot zo laag als 0,40cent elders.
nadeel van petroleum is je ruikt het een beetje (bij onsteken / binnenkomst even) en je moet beter luchten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:58
Maw ik betaal nog 2,92 voor gas en als je op de site kijkt van Essent dan betaal je 1,78, heb er al een mail achteraan gestuurd.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
JJmac schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:20:
Maw ik betaal nog 2,92 voor gas en als je op de site kijkt van Essent dan betaal je 1,78, heb er al een mail achteraan gestuurd.
Waar zie jij de prijs 1,78 terug op de site van Essent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bgrr schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Waar zie jij de prijs 1,78 terug op de site van Essent ?
Waarschijnlijk nérgens? Die €2,92796 / m3 staat (overal?) nog in de 'Flex' contracten onder 'Mijn Essent'.

Ik denk dat 'ie simpelweg de hoeveel afgenomen kubieke meters in Januari gedeeld heeft door €1,45 zonder rekening te houden met de vaste leveringskosten (€ 0,21323 / dag) & Netbeheer kosten (€ 0,55769 / dag) welke óók in z'n contract vermeldt staan.

Bij elkaar komt dat aan € 0,769013 / dag = €23,839403 over 31 dagen in Januari én dan zit z'n verbruik waarschijnlijk een stukje bóven de hoeveelheid (221m3) welke er voor de maand Januari beschikbaar was binnen het prijsplafond zodat er ook nog een deel aan €2,92796 /m 3 wordt verrekend, óf hij zit er ruim onder zodat de beheer/leveringskosten extra zwaar drukken op het totaal. Met de maximale hoeveelheid m3 binnen het prijsplafond zou je netto aan €1,557870 / m 3 (incl. Levering / Beheer) uit gaan komen.

Als je het te betalen bedrag voor gas op de site (Mijn Essent) voor Januari pakt en daar die €23,839403 van af haalt dan kom je, bij een verbruik van max. 221 m3 in Januari als het goed is ongeveer aan €1,45 / m3 waarbij er hele kubieke meters op de site staan vermeldt terwijl er op de achtergrond met liters gerekend wordt :*)

Beter dat ze dit soort zaken op de site al meteen duidelijk en volledig gaan specificeren in het maandelijkse overzicht wat er opgebouwd wordt, dan zouden ze misschien wel eens met wat minder mensen op de servicedesk toe kunnen :o :+

[ Voor 47% gewijzigd door Will_M op 05-02-2023 16:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik vulde de gegevens in en dan krijg je te zien hoe de tarieven zijn opgebouwd, daar stond van de week 1,78306, nu staat er weer 2,92. Heb hier zelfs van de week onder ander een mail naar ze toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JJmac schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:08:
Ik vulde de gegevens in en dan krijg je te zien hoe de tarieven zijn opgebouwd, daar stond van de week 1,78306, nu staat er weer 2,92. Heb hier zelfs van de week onder ander een mail naar ze toegestuurd.
Heb je die keer misschien per-ongeluk de optie gebruikt om een nieuw contract af te gaan sluiten zonder in gelogd te zijn op 'Mijn Essent'? Dan krijg je de prijzen welke een 'overstapper' zou krijgen tijdens het aangaan van een nieuw 'Flex' contract (welke je ook zou krijgen voor de komende periode als jouw contract nu verlengt zou gaan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Dat klopt, wilde kijken als ik nu zou overstappen naar Essent met de waardes van 2022 wat dan het maand bedrag is met de tarieven, die waren beduidend lager, zit een beetje dat ze de waardes nemen van 2021, heb nu zonnepanelen en inductie kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JJmac schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:48:
Dat klopt, wilde kijken als ik nu zou overstappen naar Essent met de waardes van 2022 wat dan het maand bedrag is met de tarieven, die waren beduidend lager, zit een beetje dat ze de waardes nemen van 2021, heb nu zonnepanelen en inductie kookplaat.
Je maandbedrag kun je toch zelf gewoon instellen? Minimum is €10,- (voor mij, in ieder geval) maar als ik dat doe dan weet ik 100% zeker dat ik op de jaarlijkse factuur bij ga betalen. Ik probeer het hier altijd zó in te regelen dat ik met een 'stabiel' voorschot op '0' uit kom en dus niets terug krijg maar ook niets bij hoef te gaan betalen.

Met al m'n besparingen en investeringen in 'duurzaam' (als term) gedurende de afgelopen jaren zit ik nog steeds aan een ongeveer gelijk bedrag op de jaarrekening ten opzichte van 2013 en dus ook een gelijk maandbedrag (of voorschot / termijnbedrag, als je het zo wenst te noemen).

November tot en met Maart zijn helaas wel meestal de duurdere maanden, hè 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 05-02-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ja dat begrijp ik, ik begrijp ook als ik een 1 euro meer moet betalen voor één kuub gas, en ik gebruik 1400m3 dat ik dan 1400 euro bespaar bij een ander energiebedrijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Zozo grooooooot nieuws. Energiereus gaat per 1 april onder het prijsplafond!!!!

https://www.ad.nl/geld/en...t-lang-meer-vol~a1f715d6/

Kan hier van alles wat over zeggen maar deze blijft hangen: Wat een vertieft bedrijf is het toch geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:59

Dennis1812

Amateur prutser

mierenfokker schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:39:

Kan hier van alles wat over zeggen maar deze blijft hangen: Wat een vertieft bedrijf is het toch geworden.
Ook weer vaste contracten. Ook prettig.
Fijn dat de grotere nu ook gaan meedoen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 17:22
Ik weet niet of het al gepost maar Eneco komt ook met een vast contract, het 6 maanden contract... Dus wil je zekerheid dat je prijs de komende 6 maanden niet lager wordt en daarna weer lekker mee gaat golven met de markt ;( grijp die kans want:
Vanaf 8 februari 2023 is het aanbod voor iedereen verkrijgbaar. Zorg dat je er snel bij bent want dit aanbod is beperkt beschikbaar.
https://www.eneco.nl/campagnes/energie/
Overigens wel een superaanbieding, want er staat ook nergens wat het allemaal kost... Morgen wel even kijken naar de super aantrekkelijke tarieven van deze actie natuurlijk. :+

Ik snap de marketing van dit product niet zo goed, ze spelen in de aanbieding in op de angst dat je boven het prijsplafond uit gaat komen, en dan komen ze met een 6 maanden contract, dus in Augustus/September zit je weer vast in het prijsplafond heb je je plafondwaardes grotendeels opgemaakt en ga je alsnog de volle mep betalen? Of mis ik nu iets in deze redenatie. :?

Wanneer de tarieven dik onder het tarief van het prijsplafond uitkomen lijkt het me eerder te lonen voor mensen die onder het prijsplafond blijven of de grenswaarden marginaal overschrijden.

Voor de "grootverbruikers" zie ik hier weinig winst in, tenzij er een dusdanig verschil in prijs in zit dat je je winst kan pakken met dat lagere tarief t.o.v. het markt tarief in de laatste 4 maanden van het jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 07-02-2023 08:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mierenfokker
Haha 6 maanden. Ja dat is de zomer periode. Om vervolgens in de winter weer vol te knallen met hun variabel tarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:57:
[...]

Ook weer vaste contracten. Ook prettig.
Fijn dat de grotere nu ook gaan meedoen.
Fijn? Ze moeten wel, maar willen waarschijnlijk allerminst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:59

Dennis1812

Amateur prutser

Ze moeten niks. Klanten vertrekken toch niet. Die krijgen wel subsidie door het plafond.

Ik zou nu best een contract durven af te sluiten. Wat meer zekerheid.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:03
Essent biedt nu ook één jaar vast aan met prijzen boven het prijsplafond en als dan op 31 december het plafond eindigt mag ik zelf nog twee maanden die flinke prijs ophoesten, ja, in de winter.
Ik blijf maar even stil zitten.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:29:
Ze moeten niks. Klanten vertrekken toch niet. Die krijgen wel subsidie door het plafond.

Ik zou nu best een contract durven af te sluiten. Wat meer zekerheid.
Oh ja hoor. Ik ben vertrokken en had zelfs 20% blijven loont “korting”. Het is gewoon schandalig wat de grote energiereuzen doen. Ben benieuwd naar hun winsten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat ik vooral irritant vind is dat bedrijven als het AD zich voor het karretje van een bedrijf als Vattenfall laten spannen :r

Waarom staat er niet dik boven: ADVERTENTIE ?

Was Budget Energie niet al veel eerder? En die tarieven kan je nu krijgen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 19:03
Glashelder schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Wat ik vooral irritant vind is dat bedrijven als het AD zich voor het karretje van een bedrijf als Vattenfall laten spannen :r

Prijzen gelijk verlagen, nee we wachten tot 1 april om zo het maximale rendement te krijgen. Als ik geen vast contract had, dan had ik al lang bij een dynamisch contract gezeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Prijzen gelijk verlagen, nee we wachten tot 1 april om zo het maximale rendement te krijgen. Als ik geen vast contract had, dan had ik al lang bij een dynamisch contract gezeten
Dit dus. Ik zit nu met mijn gemiddeld 28 cent per kWh en 139 cent voor gas gewoon onder wat Vattenfall waarschijnlijk per 1 april gaat aanbieden.

Ik heb de overheid dus 1000 kWh en 90kuub gas aan prijsplafond bespaard (wat was het bij Vattenfall ook alweer 75 cent en 3,25??), maar dat lijkt Rob Jetten helemaal niet eens te schelen of te waarderen.

Het is een trieste situatie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Niet echt kwaliteitsmedia dit natuurlijk, maar wel typisch dit:

https://www.geenstijl.nl/5169080/doei/

Vanaf 1 april 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:35
Glashelder schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Bizar om te zien dat andere outlets het ook klakkeloos en zonder commentaar overnemen.

https://www.nu.nl/economi...even-per-april.html#nujij

Echt ongelooflijk...en zal in april (net als Eneco) wel een halfjaar contract worden.

En het aangekondigde tarief voor elektra is als nog vrij hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 07-02-2023 10:14 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staba
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 11:23
Ik kreeg onderstaande aanbod van eneco gisteren in de mail, doet me een beetje vermoeden dat ze denken dat de prijzen nog veel verder gaan dalen en er binnenkort betere aanbiedingen aankomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkKVDjio61XxO1Ztsvn9bN4aO2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dBMpLgeEjpPBZINBcui8Qq4A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-06 09:48
mierenfokker schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:49:
[...]

Dit dus. Ik zit nu met mijn gemiddeld 28 cent per kWh en 139 cent voor gas gewoon onder wat Vattenfall waarschijnlijk per 1 april gaat aanbieden.

Ik heb de overheid dus 1000 kWh en 90kuub gas aan prijsplafond bespaard (wat was het bij Vattenfall ook alweer 75 cent en 3,25??), maar dat lijkt Rob Jetten helemaal niet eens te schelen of te waarderen.

Het is een trieste situatie vind ik.
Die 1000 kwh en 90m3 wordt wel aan een andere klant van vatttenfall verkocht waarbij Jetten het verschil tussen prijsplafond en vattenfall tarieven subsidieert. Vattenfall zal gewoon de vrd die ze duur ingekocht hebben ook duur verkopen. Zou ik ook doen als ik ondernemer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
mierenfokker schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Oh ja hoor. Ik ben vertrokken en had zelfs 20% blijven loont “korting”. Het is gewoon schandalig wat de grote energiereuzen doen. Ben benieuwd naar hun winsten
Energiereuzen zijn commerciële bedrijven en hun doel is winst te maken. Zoveel mogelijk winst. Het is geen sociale instelling. Daar moeten we niet flauw over doen.
Wat ik niet begrijp is de rol van de Nederlandse overheid hierin.
Wanneer ik het goed begrepen heb dus een prijsplafond voor de klant maar niet voor het bedrijf. Zodat een bedrijf kan vragen wat het wil en de overheid het verschil telkens bijpast? Heb ik dat zo goed begrepen?
Dat is dan toch niet meer dan een subsidie met belastinggeld (uiteraard ook betaald door de eindklant) aan bedrijven? De kip met de gouden eieren dus.
Wanneer je een energiecontract afsluit (toch voor elektriciteit, van gas heb ik geen verstand) zonder prijsplafond hebben bedrijven er juist alle belang bij om de prijs zo laag mogelijk te houden om klanten te binden. Wanneer je kijkt naar de evolutie van de spotmarkt (waar je als eindklant ook kan op inkopen) zie je dat de all in prijs zelden boven het prijsplafond uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:10
mierenfokker schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Same here. Heb in januari de VF klantenservice nog benaderd om ze de gelegenheid te geven het aanbod van de concurrentie enigszins te evenaren, met vrijwel direct nul op het rekest. Er zou in april mogelijk een verlaging aankomen maar meer konden ze er niet over loslaten. Daar moest ik maar op wachten. Ja daag!

Blijkbaar loont blijven niet.

Overigens is de betreffende concurrent geen haar beter hoor, want terwijl ik nog in bedenktijd van mijn nieuwe contract zat werden hun tarieven voor nieuwe aanmeldingen lager, maar die konden ze mij niet bieden, dan zou ik eerst moeten annuleren en dan opnieuw aanmelden. Een of ander warrig verhaal eromheen dat dat bij wet zo geregeld zou zijn.
Oh ja, en ik moest dan hopen dat hun automatische filter mij er niet uit zou knikkeren, want teveel aanmeldingen op hetzelfde adres binnen bepaalde tijd zou hun systeem actief weren.

Gelukkig betreft het een variabel contract, dus ik kijk het heel even aan en kies later wel een betrouwbaardere partij als e.e.a. zich hopelijk wat gestabiliseerd heeft. Doel was nu om zo snel mogelijk weg te zijn bij VF zodat ze niet langer dan strikt noodzakelijk staatssteun harken (die wij uiteindelijk met z'n allen weer moeten opbrengen).
Wij blijven onder het plafond dus daarvoor hoefde ik niet te switchen.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ACM over de vloer bij Eneco, Essent en Vattenfall voor onderzoek naar tarieven
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dinsdag langsgegaan bij drie grote energiebedrijven, meldt het FD. De toezichthouder onderzoekt of de energietarieven van Eneco, Essent en Vattenfall redelijk zijn.

"We vragen informatie op en leggen bedrijfsonderzoeken af", zegt een woordvoerder van de ACM. Maar er zijn geen verdenkingen.

De toezichthouder maakte vorige week bekend een onderzoek naar de energieleveranciers te zijn gestart. De ACM wil bekijken hoe deze energieleveranciers hun tarieven vaststellen en hoe ze sinds de invoering van het prijsplafond hun kosten doorberekenen aan klanten.

De centrale vraag bij het onderzoek is in hoeverre de vastgestelde tarieven voor energie redelijk zijn. Mocht de toezichthouder tot de conclusie komen dat die onredelijk zijn, dan neemt ACM maatregelen.

Vattenfall laat in een reactie weten dat het bedrijfsbezoek van de ACM werd verwacht. "De afspraak stond in de agenda", zo klinkt het. "We geven graag uitleg en we vinden het goed dat de ACM hier bovenop zit. De energieprijzen zijn nu eenmaal gestegen, mensen hebben daar last van. Dus dan is het logisch dat er meegekeken wordt." Vattenfall kondigde dinsdag een tariefsverlaging aan, maar rekent nog wel meer dan het prijsplafond,

Ook woordvoerders van Eneco en Essent benadrukken dat ze van te voren al wisten dat de ACM zou langskomen.
Interessant. Waar rook is, is vuur.

[ Voor 73% gewijzigd door Gunner op 07-02-2023 13:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Gunner schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:08:
Interessant. Waar rook is, is vuur.
Nee hoor... gewoon standaard praktijk om aan info te komen. Clickbait titel bij veel media ook met "inval", gewoon een gepland en aangekondigd bezoek.

[ Voor 9% gewijzigd door CirclDigital op 07-02-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CirclDigital schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Nee hoor... gewoon standaard praktijk om aan info te komen. Clickbait titel bij veel media ook met "inval", gewoon een gepland en aangekondigd bezoek.
In het door mij geciteerde artikel staat niets over inval, en zegt zelfs dat er geen verdenkingen zijn. Maar aan de andere kant je doet dit ook niet zonder enige aanleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Gunner schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:21:
[...]
In het door mij geciteerde artikel staat niets over inval, en zegt zelfs dat er geen verdenkingen zijn. Maar aan de andere kant je doet dit ook niet zonder enige aanleiding.
Zo werd het initieel door veel media gebracht.... terwijl de bezoeken vorige week al zijn aangekondigd.

Gewoon standaard praktijk om de rol als toezichthouder uit te kunnen oefenen. Dus ja, je doet dit wel zonder concrete aanleiding maar gewoon vanuit de rol als toezichthouder en de wens om de faire tarieven i.c.m. het prijsplafond te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CirclDigital schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Zo werd het initieel door veel media gebracht.... terwijl de bezoeken vorige week al zijn aangekondigd.

Gewoon standaard praktijk om de rol als toezichthouder uit te kunnen oefenen. Dus ja, je doet dit wel zonder concrete aanleiding maar gewoon vanuit de rol als toezichthouder en de wens om de faire tarieven i.c.m. het prijsplafond te controleren.
Erg goed dat ze dat dus doen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
Gunner schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Erg goed dat ze dat dus doen (y)
Alleen jammer dat er altijd zo weinig uitkomt. De maatschappijen maken meer winst dan ooit welke momenteel voor een groot deel uit overheidsgeld komt. Het is van de zotte dat dat zomaar kan zonder dat er maatregelen tegen zijn. Ik kan je nu al vertellen dat uit dit hele onderzoek of helemaal niets komt, of ze moeten als straf een paar miljoen (van de extra miljarden winst) terug betalen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 12:11
https://www.ad.nl/economi...op-prijsplafond~ad27ee6e/
In het artikel van het AD: Energiebedrijven mogen wel winst blijven maken, maar niet te veel. Grofweg mag een bedrijf de gemiddelde marge van de afgelopen vier jaar rekenen. Een bedrijf dat het heel goed deed en veel winst boekte, mag dat - gefinancierd door de staat - blijven doen.
Dus de energiemaatschappijen die miljardenwinsten maakten hoeven geen stapje terug te doen, maar strijken de volle winst opnieuw op via het prijsplafond.
In hetzelfde artikel: Volgens de ACM-woordvoerder vinden er jaarlijks 26.000 tariefswijzigingen plaats, waarvan er een aantal wordt gecontroleerd. ,,Al die tariefswijzigingen controleren is onmogelijk."
Dus controle is praktisch onmogelijk (dit zei de hoogste ACM-baas al op TV vlak nadat het prijsplafond was goedgekeurd en had het toen over 70.000 verschillende inkoopmomenten) en kunnen bedrijven ongegeneerd hun zakken via het prijsplafond blijven vullen. Nu ze met verlaagde tarieven komen na het stookseizoen is een pleister op de wond, want dan hebben ze al maandenlang lopen cashen en als het stookseizoen weer begint zullen de tarieven wel weer stijgen vanwege de grotere vraag naar energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

,,Wij kunnen gezien de hoeveelheid energie die we nodig hebben niet in één maand alles inkopen. Zoveel is er gewoon niet op de markt. Die kleine aanbieders van dynamische contracten kunnen dat wel.
Interessant, hier staat dus dat de Tibbers en Frank Energie's van deze wereld niet erg groot kunnen worden omdat de energie niet te koop is in grotere hoeveelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Betreffende de verlagingen van Vattenfall

Het klopt ook ergens niet dat ze pas 1 april de tarieven kunnen verlagen maar verhogen kon wel de dag erna bij wijze van spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
Gunner schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:54:
Betreffende de verlagingen van Vattenfall

Het klopt ook ergens niet dat ze pas 1 april de tarieven kunnen verlagen maar verhogen kon wel de dag erna bij wijze van spreken.
Tja, alles voor de winst. Vanaf nu krijg je weer steeds goedkopere stroom (zomer, dus minder vraag en meer opbrengst), dus kunnen de prijzen omlaag met nog steeds een goede winst. Je moet echt niet denken dat die grote bedrijven er zijn voor de maatschappij, die zijn er voor de aandeelhouders en dus de winst. En zolang de ACM vooraf al aangeeft dat ze toch niet kunnen controleren weten de maatschappijen dat het risico klein is en de winst groot.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 17:24
Wolly schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:33:
Interessant, hier staat dus dat de Tibbers en Frank Energie's van deze wereld niet erg groot kunnen worden omdat de energie niet te koop is in grotere hoeveelheden.
Als je kijkt naar vandaag 12:00 - 13:00 dan heb het bij day-ahead over 7 GW.

Er zijn nu ongeveer 300 duizend klanten met een dynamisch contract. Een huishouden zal gemiddeld minder dan 1 kW gebruiken. Dus dan heb je het over minder dan 300 MW.

Dus voor de Tibbers, etc. is er nog flink wat groei mogelijk. Als klanten met miljoenen tegelijk dynamisch willen dan wordt het anders.

Als je naar het aanbod kijkt, dat loopt tot ongeveer 9 GW geleidelijk op.

Als er bij de traditionele leveranciers veel klanten weglopen, dan hebben die leveranciers natuurlijk weer capaciteit over. Goede kans dat dat weer op de day-ahead markt terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVerhaegh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-06 13:30
Half januari een flexibel contract afgesloten bij Engie met 0.7€/kWh en 2.66€/m3. Nu zie ik dat de nieuwe tarieven op 0.45 en 1.60 liggen. Ik zou graag een flexibel contract houden (bij bijv. Engie) omdat mij dit het beste lijkt i.c.m. zonnepanelen & salderen.

Kan ik zonder over te stappen mijn tarieven laten verlagen voor de standaard datum van 1-juli? Bijvoorbeeld opzeggen en over 30 dagen een nieuw contract in laten gaan? Of ontkom ik er dan niet aan om over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:17:
[...]
Dus voor de Tibbers, etc. is er nog flink wat groei mogelijk. Als klanten met miljoenen tegelijk dynamisch willen dan wordt het anders.
Dan moet je, liefst tijdig, maatregelen nemen zodat je energie kan laden en bufferen op de uren dat anderen dat niet doen.
Word je ook ineens veel minder afhankelijk van de grote marktspelers en hun prijzenspelletjes.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 07-02-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:17:
[...]

Als je kijkt naar vandaag 12:00 - 13:00 dan heb het bij day-ahead over 7 GW.

Er zijn nu ongeveer 300 duizend klanten met een dynamisch contract. Een huishouden zal gemiddeld minder dan 1 kW gebruiken. Dus dan heb je het over minder dan 300 MW.

Als je naar het aanbod kijkt, dat loopt tot ongeveer 9 GW geleidelijk op.

Als er bij de traditionele leveranciers veel klanten weglopen, dan hebben die leveranciers natuurlijk weer capaciteit over. Goede kans dat dat weer op de day-ahead markt terecht komt.
En rond welk tijdstip is er het laagste aanbod? Ik kan mij zomaar voorstellen dat er vandaag tussen 12 en 13 veel overschot was door het zonnetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Dan moet je, liefst tijdig, maatregelen nemen zodat je energie kan laden en bufferen op de uren dat anderen dat niet doen.
Word je ook ineens veel minder afhankelijk van de grote marktspelers en hun prijzenspelletjes.
Op dit moment zijn thuisaccu's voor dat doel niet echt rendabel. Het is nauturlijk heel moeilijk in the schatten of dat in de toekomst anders wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Wolly schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:41:
En rond welk tijdstip is er het laagste aanbod? Ik kan mij zomaar voorstellen dat er vandaag tussen 12 en 13 veel overschot was door het zonnetje?
Afgelopen nacht van 0:00 - 1:00 was ging het tot ongeveer 6.2 GW geleidelijk omhoog, maar was de vraag natuurlijk ook lager, ongeveer 5.3 GW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

TFHfony

Professional Weirdo

Ik krijg gisteren mijn afrekening binnen van Powerpeers. Ik heb daar energie afgenomen van 11-01-2022 t/m 31/12/2022 op basis van het modelcontract. Per 01/07/2022 dus nieuwe (hogere) tarieven. Hebben de grapjassen niet netjes de meterstanden per 01/07/2022 gepakt, maar gewoon, in mijn nadeel natuurlijk, een meterstand "verzonnen'.

Gisteren avond gelijk in de Whatsapp geklommen en ze gaan de rekening corrigeren. Ik heb, gelukkig, via hun portal mijn verbruiksdata gedownload en kon dus precies zien wat mijn meterstand op 01/07/2022 was.
het gaat maar om een goede 20 euro. Maar als ze dat bij al hun klanten zo doen...

Kortom: Heb je net je afrekening van Powerpeers binnen: Check goed de gebruikte meterstanden. Niet alleen op het begin/eind, maar ook bij een tarief wisseling. Ze naaien je gewoon.

Niet dat ik heel erg mag klagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEE1-SI7HHsj8sIbm2zeJ7sp0Kg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8fA2bBnlk6s7lTkeLZoDaXGn.png?f=user_large

En dan heb ik 2 x 190 euro terug gekregen en nog zo'n 650 Euro van mijn werkgever voor het thuis laden van mijn auto. Eerlijkheidshalve betaal ik nog wel 648 Euro per jaar aan vastrecht voor de wijkbron/warmtepomp.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:50:
[...]
Op dit moment zijn thuisaccu's voor dat doel niet echt rendabel. Het is nauturlijk heel moeilijk in the schatten of dat in de toekomst anders wordt.
Thuisaccu's moeten voor mij dan ook niet rendabel zijn. Net zoals de meeste aankopen in en rond mijn woning zich nooit "terugverdienen" voordat ze de geest geven.
Wanneer ze mij een grote onafhankelijkeid verschaffen van de energiemonopolisten en als het me zelf niets kost is het al lang goed voor mij. Ik ben ook niet van plan mijn spaargeld later over de Styx mee te nemen.
Ik steek bovendien mijn spaargeld ook liever in investeringen die mezelf meer onafhankelijkheid en plezier geven dan in de zakken van de aandeelhouders van de Engies en Vattenfalls van deze wereld.
Maar uiteraard ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-06 10:04
Zit ik nou echt verkeerd te kijken, of is Greenchoice echt belachelijk duur? Ik zie bij Budget Energie nu €0,42 om (dal) €0,35 en bij Greenchoice ~ €0,75 om ~ €0,60 ?

edit: ik zit -> ik zie
edit2: per Kwh

[ Voor 10% gewijzigd door Keyb op 07-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Hongy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Die 1000 kwh en 90m3 wordt wel aan een andere klant van vatttenfall verkocht waarbij Jetten het verschil tussen prijsplafond en vattenfall tarieven subsidieert. Vattenfall zal gewoon de vrd die ze duur ingekocht hebben ook duur verkopen. Zou ik ook doen als ik ondernemer was.
Dat weet ik wel zeker, maar in ieder geval ligt dat niet aan mij. Ga er nooit meer heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
*snip* Je politieke voorkeur kan je ook anders verwoorden.

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 07-02-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Wolly schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:33:
[...]

[...]

Is dat niet omdat deze alleen de huishoudens doet. En wellicht wat kleine mkb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Thuisaccu's moeten voor mij dan ook niet rendabel zijn. Net zoals de meeste aankopen in en rond mijn woning zich nooit "terugverdienen" voordat ze de geest geven.
Wanneer ze mij een grote onafhankelijkeid verschaffen van de energiemonopolisten en als het me zelf niets kost is het al lang goed voor mij. Ik ben ook niet van plan mijn spaargeld later over de Styx mee te nemen.
Ik steek bovendien mijn spaargeld ook liever in investeringen die mezelf meer onafhankelijkheid en plezier geven dan in de zakken van de aandeelhouders van de Engies en Vattenfalls van deze wereld.
Maar uiteraard ieder zijn ding.
Ik kijk er ongeveer hetzelfde naar. Met welke batterij ga jij aan de slag of ben je aan de slag gegaan? Een Sessy?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

krijg mijn maand verbruik van essent

december ongeveer 1,93 euro per m3
januari ongeveer 2,37 euro per m3

Maar mijn contract loopt nog tot mei ... erhm foutje ?

pff hoop dat het een foutje is je kan niet zomaar eenzijdig het contract veranderen naar "prijziger" toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:00

crisp

Devver

Pixelated

vso schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:44:

pff hoop dat het een foutje is je kan niet zomaar eenzijdig het contract veranderen naar "prijziger" toch ?
Jawel, vanaf 1 januari betaal je weer 21% BTW en is de vermindering van de energiebelasting van 2022 weer teruggedraaid. Daarvoor in de plaats is het prijsplafond gekomen. Je kale energietarief zal niet veranderd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 07-02-2023 23:56 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

crisp schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:55:
[...]

Jawel, vanaf 1 januari betaal je weer 21% BTW en is de vermindering van de energiebelasting van 2022 weer teruggedraaid. Daarvoor in de plaats is het prijsplafond gekomen. Je kale energietarief zal niet veranderd zijn.
dank u ik schrok al.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-06 15:15
vso schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:44:

Overigens over het gedeelte dat het contract niet zomaar naar prijziger kan, lees je contract ff door, het mag wel namelijk :). Ze doen het alleen niet.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 17:22
Zojuist even door de klik exercitie van het Eneco 6 maanden contract heen gelopen, tarieven:

0,44 eu. Normaal tarief
0,38 eu. Dal tarief
1,52 m³

https://www.eneco.nl/duurzame-energie/

Ben toch benieuwd voor wie dit dan een positief contract is?

Met uitzondering van het Dal tarief, zitten alle tarieven nog boven het prijsplafond, dus wanneer je door je door die plafond gebruikswaarden heen bent betaal je alsnog een soortgelijk bedrag om na 6 maanden overgeleverd te zijn aan de markt, en gedurende de herfst en winter geen dekking meer van het prijsplafond hebt. :?

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 08-02-2023 07:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Spykie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Ik kijk er ongeveer hetzelfde naar. Met welke batterij ga jij aan de slag of ben je aan de slag gegaan? Een Sessy?
Nee geen Sessy. Met alle respect maar dat vind ik speelgoed en als ik het goed voor heb zelfs nog niet op de markt?

Combinatie van SMA en Victron 5 kVA omvormers met een 15,36 kWh LVL BYD accu. Reeds in 2021 geplaatst toen er nog maar weinig vraag naar was dus nog voor de stijgende crisisprijzen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 08-02-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staba
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 11:23
TIGER1125 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:03:
Zojuist even door de klik exercitie van het Eneco 6 maanden contract heen gelopen, tarieven:

0,44 eu. Normaal tarief
0,38 eu. Dal tarief
1,52 m³

https://www.eneco.nl/duurzame-energie/

Ben toch benieuwd voor wie dit dan een positief contract is?

Met uitzondering van het Dal tarief, zitten alle tarieven nog boven het prijsplafond, dus wanneer je door je door die plafond gebruikswaarden heen bent betaal je alsnog een soortgelijk bedrag om na 6 maanden overgeleverd te zijn aan de markt, en gedurende de herfst en winter geen dekking meer van het prijsplafond hebt. :?
Voor mensen die nu nog een hoger tarief hebben per m3 gas en in de winter niet over het prijsplafond heen gaan maar in de zomermaanden wel (aangezien het prijsplafond per maand is en in Juni/Juli/Augustus het plafond 19m3, 17m3, 17m3 is). Dan betaal ik liever die 1,52 dan wat er nu in mijn contract staat.

Maar het feit dat eneco nu met zulke contracten komt zou wel suggereren dat ze een verdere daling zien aankomen en nog even mensen willen binden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
Nou jongens en meiden. Eneco is lekker bezig😂😅

https://www.ad.nl/economi...et-prijsplafond~a786b2ee/

[ Voor 18% gewijzigd door NickvdLinde op 08-02-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

De Dutch TTF gas is behoorlijk gedaald en dan komen ze met een vast contract voor deze bedragen?

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 16-06 00:30
TFHfony schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:03:
Ik krijg gisteren mijn afrekening binnen van Powerpeers. Ik heb daar energie afgenomen van 11-01-2022 t/m 31/12/2022 op basis van het modelcontract. Per 01/07/2022 dus nieuwe (hogere) tarieven. Hebben de grapjassen niet netjes de meterstanden per 01/07/2022 gepakt, maar gewoon, in mijn nadeel natuurlijk, een meterstand "verzonnen'.

Gisteren avond gelijk in de Whatsapp geklommen en ze gaan de rekening corrigeren. Ik heb, gelukkig, via hun portal mijn verbruiksdata gedownload en kon dus precies zien wat mijn meterstand op 01/07/2022 was.
het gaat maar om een goede 20 euro. Maar als ze dat bij al hun klanten zo doen...

Kortom: Heb je net je afrekening van Powerpeers binnen: Check goed de gebruikte meterstanden. Niet alleen op het begin/eind, maar ook bij een tarief wisseling. Ze naaien je gewoon.

Niet dat ik heel erg mag klagen:

[Afbeelding]

En dan heb ik 2 x 190 euro terug gekregen en nog zo'n 650 Euro van mijn werkgever voor het thuis laden van mijn auto. Eerlijkheidshalve betaal ik nog wel 648 Euro per jaar aan vastrecht voor de wijkbron/warmtepomp.
Dit is precies de reden dat ik tegen get automatisch uitlezen ben. Je heb geen controle over welke dag ze pakken als je niet op let. En niet iedere leverancier geeft de meterstanden per dag aan.

Die van mij blijft dan ook lekker uit. Ik zet alarmpjes in de telefoon en maak screenshots want zo hou ik de controle. Helaas is het nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@computerjunky zonder uitlezen op afstand heb je veel meer discussie over de juiste meterstanden en hebben ze geen andere keus dan het standaardprofiel toepassen totdat jij misschien de juiste standen aanlevert.
Met uitlezen op afstand hebben ze in ieder geval nog de kans om het eerlijk te doen :)
En dat mag je dan ook wel verwachten van ze, vind ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:10:
@computerjunky zonder uitlezen op afstand heb je veel meer discussie over de juiste meterstanden en hebben ze geen andere keus dan het standaardprofiel toepassen totdat jij misschien de juiste standen aanlevert.
Met uitlezen op afstand hebben ze in ieder geval nog de kans om het eerlijk te doen :)
Ik heb geen discussie over de meterstanden hoor, hoe kom je daarbij?

Het staat ze vrij om de meter te komen controleren, dat recht hebben ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Wolly uiteraard, ik wist niet dat jij je aangesproken voelt in een reply van een ander op een ander.
Het behoeft geen uitleg denk ik dat bij elke tariefswijziging (of belasting) een meteropnemer bij alle klanten langssturen of zelfs de klant om meterstanden vragen niet schaalt.

Het is juist het automatisch uitlezen dat @TFHfony in staat stelt te corrigeren, dus ik begrijp het argument van @computerjunky niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Proton_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:10:
Zelf de standen aanleveren is geen probleem. Dat doe ik al jaren. Kost me 2 minuten. Maar dan weet ik wel exact welke standen er gebruikt worden en van welke datum. Er is bij mij nog nooit een schatting gemaakt omdat ik altijd de standen aanlever en dus is het altijd correct. Je lan ook prima zelf de tussentijdse standen doorgeven.

En ka ze hebben de kans maar doen het niet. Nou heb ik tot nu toe ook nog altijd vaste contracten gehad dus dat helpt. Ik hoop dat ik voor 1 mei weet een contract kan afsluiten en anders neem ik mijn verlies met salderen wel op 31 dec als ze dan een jaarcontract hebben als is dat risico groter door hogere prijzen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Proton_ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:23:

Het is juist het automatisch uitlezen dat @TFHfony in staat stelt te corrigeren, dus ik begrijp het argument van @computerjunky niet.
Ik heb via de leverancier helemaal niet de mogelijkheid om terug te kijken wat mijn meterstanden op datum X waren. Kortom met automatische meterstanden kan ik dat niet controleren. Met zelf een alert instellen en zelf doorgeven weet ik exact welke correcte data er gebruikt wordt.
Zelfs de homewizzard dongle geeft me niet de mogelijkheid om de meterstanden van bijvoorbeeld 1 jan. Terug te kijken. Die data is wel opgehaald maar verdween in de grafiek waar ik verder niets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Nu online
computerjunky schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Zelfs de homewizzard dongle geeft me niet de mogelijkheid om de meterstanden van bijvoorbeeld 1 jan. Terug te kijken. Die data is wel opgehaald maar verdween in de grafiek waar ik verder niets mee kan.
Klopt, dat bekijk je dan ook in Home Assistant.

Ik ga me echt niet meer bezig houden met de meterstanden, zonde van de energie!

Als ik het niet vertrouw kan ik even in HA kijken.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Spykie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Klopt, dat bekijk je dan ook in Home Assistant.

Ik ga me echt niet meer bezig houden met de meterstanden, zonde van de energie!

Als ik het niet vertrouw kan ik even in HA kijken.
Die 2 minuten energie is mij de frustratie bij steeds achter ze aan hobbelen als het verkeerd gaat me de 2 minuten wel waard. Dat zou mij veel meer stress opleveren dan dat goed voor me is.
Home assistent en al die zaken heb ik niet omdat ik er niets voor voel een thuis server te draaien die alleen maar nog meer energie kosten met zich mee brengt. Ik regel alles via losse wifi stekkers+ scenarios. Zuiniger en onafhankelijk van een ander systeem.

Maarja ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Nu online
computerjunky schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Die 2 minuten energie is mij de frustratie bij steeds achter ze aan hobbelen als het verkeerd gaat me de 2 minuten wel waard. Dat zou mij veel meer stress opleveren dan dat goed voor me is.
Home assistent en al die zaken heb ik niet omdat ik er niets voor voel een thuis server te draaien die alleen maar nog meer energie kosten met zich mee brengt. Ik regel alles via losse wifi stekkers+ scenarios. Zuiniger en onafhankelijk van een ander systeem.

Maarja ieder zijn ding.
Bijzonder wel dat bij jou de meterstanden zo vaak verkeerd gaan, is hier nog nooit gebeurt. Maja n=1.

Qua stroomverbruik denk ik dat mijn Home assistant op Raspberry Pi minder stroom verbruikt dan jouw WiFi stekkers.

Maar inderdaad ieder z'n ding.

Ik gebruik sowieso maar 4kWh per dag dus het maakt allemaal niet zo gek veel uit.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Laatst online: 18:22

kujinshi

seven heroes

Gisteren eindelijk de stap gemaakt van Eneco weg te gaan. Zit nu bij Oxxio voor een gasprijs die de helft is (1.50 tegen 3.00). Contract gaat begin maart in.

Het is een half jaar vast contract. Maar dit geeft me wel rust. Over een half jaar spitten we weer wat dan het beste is om te doen.

Maar die Eneco en Vattenfall met hun 3 euro plus prijzen zijn wel erg gebleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Spykie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:55:
[...]

Bijzonder wel dat bij jou de meterstanden zo vaak verkeerd gaan, is hier nog nooit gebeurt. Maja n=1.

Qua stroomverbruik denk ik dat mijn Home assistant op Raspberry Pi minder stroom verbruikt dan jouw WiFi stekkers.

Maar inderdaad ieder z'n ding.

Ik gebruik sowieso maar 4kWh per dag dus het maakt allemaal niet zo gek veel uit.
Die stekkers (Nedis) gebruiken 0.1 watt. Ik heb ze allemaal wel eens aan elkaar gestapeld om te zien wat ze gebruiken en dat valt dus reuze mee. Heb er dan ook geen 50 maar een stuk of 10. Ik dacht eerst ook dat ze meer zouden gebruiken maar na een test heb ik er meer bij gehaald toen ze positief uit vielen qua gebruik. Qua kosten valt het ook mee. Als je een koopje kan vinden zijn ze tussen de 10 en 13 euro ps.

4kWh is idd zeer netjes. Ik zit rond de 6 maar ben dan ook de hele dag Thuis en heb een 2de vriezer naast de Amerikaanse koelkast en dat tikt toch aan. Grootverbruiker is die 2 samen met de pc wat samen al goed is voor bijna 3,7 kWh. Ik zit er over te denken veel zaken op een laptop te gaan doen en aan mijn monitor te koppelen omdat dat grapje bijna 50-80 watt bespaart voor leeswerk, typen of video's kijken wat gemiddeld toch zo'n 5 a 6 uur per dag samen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 12:11
Eneco heeft veel klanten zien vertrekken bij ze vanwege de te dure tarieven, nu komen ze met een aanbieding voor 6 maanden vanaf april, dus na het stookseizoen tot aan het begin van het nieuwe stookseizoen. Ze krijgen gratis reclame hiervoor van het AD en andere media en hopen zo weer een berg nieuwe klanten te scoren, waarvan er altijd weer een groot aantal blijft hangen bij ze wanneer de tarieven weer de pan uitrijzen.
Mijn kinderen waren ook zo, ze bleven maar bij Eneco omdat ze er al zo lang bij zaten en betaalden ondertussen zo'n beetje de duurste tarieven van alle aanbieders, gelukkig heb ik ze over kunnen halen om Eneco te verlaten en ze hebben nu allebei een Flex-contract bij Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Essent in de bocht, nog geen 2 weken geleden een maandvoorstel gekregen van 478 euro op basis van 2021, niet van 2022 wat aanzienlijk minder is, uit mij zelf maar naar 250 euro gezet, krijg ik net een bericht dat de maand termijn naar 208 euro kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

TFHfony

Professional Weirdo

computerjunky schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Dit is precies de reden dat ik tegen get automatisch uitlezen ben. Je heb geen controle over welke dag ze pakken als je niet op let. En niet iedere leverancier geeft de meterstanden per dag aan.

Die van mij blijft dan ook lekker uit. Ik zet alarmpjes in de telefoon en maak screenshots want zo hou ik de controle. Helaas is het nodig.
Als ze niet automatisch hadden uitgelezen had ik dus alleen maar mijn eigen logs gehad, waar ze bij Powerpeers dus niet mee hoeven/moeten. Dus juist dankzij het feit dat ze automatisch uitlezen heb ik een poot om op te staan.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik had ge-experimenteerd met alternatieve verwarming(s) dingen..

eerst maar eens elektrisch (camping kachels) immers overschot PV opwek wegstoken is goedkoper terug verkopen krijg ik maar 0,05 per KwH elke KwH die ik dan COP 1:1 elektrisch bij-verwarmde was winst.

totdat ik die petroleum kachel in de schuur zag staan, ongeveer nog 20L was een dingetje die ik had gekregen van iemand die wist dat ik campeerde ..

Affijn petroleum was redelijk aangenaam maar het was 2,4 Kw (a 250ml per uur) met 4,2L tank toch redelijk te doen 80m3 bezuinigen was simpel ..

maar ja aansteken met batterijen was toch niet optimaal.. en de elektrische variant is nieuw erg duur .. dus MP op .. nu 300,- met een Qlima 9046 model, damm zelfs met vries temperaturen binnen een mum van tijd "warm" nu nog even "Smart" maken en koppelen aan HomeAssistant.

Als je 250ml per uur verstookt (min 150 max 500ml ) dan kan je met een liter prijs van 1,30 tot 4,06 afhankelijk van welke je koopt dus uitkomen op 0,20 cent tot 2 euro ..

ik zal nog wel bij-stoken met CV en/of elektrisch als het te koud word op de slaapkamers (om vocht issues te vermijden) maar gezien de warmte wel doortrekt naar boven ipv deuren dicht maar open zetten :)

Toch schrok ik nog wel van de (essent) prijzen, nu zal de klap wel mee vallen maar pff

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Let je wel op dat verbrandingstoestellen zuurstof nodig hebben en dat zij koolmonoxide kunnen uitstoten bij een slechte verbranding.

Koolmonoxide is een sluipmoordenaar die nog steeds slachtoffers maakt. Zorg dat je detector gebruikt om jezelf en ander in het huis te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Wat is dat toch met mensen die hier in het topic komen om grote bedrijven te verdedigen wanneer zij geld factureren waar ze helemaal geen recht op hebben? :?
Lekker niveautje weer hier. :|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spykie
  • Nu online
icall5s schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:34:
Wat is dat toch met mensen die hier in het topic komen om grote bedrijven te verdedigen wanneer zij geld factureren waar ze helemaal geen recht op hebben? :?
Lekker niveautje weer hier. :|
Ik heb proberen te begrijpen wat je bedoelt door de laatste twee pagina's opnieuw te lezen maar het begrijpen is helaas niet gelukt.

Care to explain?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Las vandaag op solarmagazine het volgende:

"Amendement VVD: hoogte terugleververgoeding wettelijk vastleggen
Het laatste amendement was van Erkens – en werd samen met Grinwis, Bontenbal en Boucke ingediend – en regelt dat de hoogte van de terugleververgoeding tot 1 januari 2027 wettelijk vastgelegd wordt. Het amendement kreeg 145 voorstemmen en 5 tegenstemmen.

Daarmee is nu geregeld en vastgelegd dat vanaf de inwerkingtreding van de wet en tot 1 januari 2027 de redelijke vergoeding wordt vastgesteld op 80 procent van het kale leveringstarief. Dat is het leveringstarief exclusief energiebelasting, ODE en btw. Vanaf 1 januari 2027 zal de minister tweejaarlijks de minimale hoogte of de berekeningswijze van de redelijke vergoeding vaststellen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zal hierover voorafgaand adviseren."

Zou dit betekenen dat dit moet worden aangepast per ingaande datum van die overeenkomst voor alle energiemaatschappijen of zou dit iets zijn wat "maximaal" 80% gaat zijn? Ik lees namelijk nu soort van 80% sowieso tov kale levertarief.

Ben benieuwd..

Edit: heb het nogmaals gelezen, lijkt per 1-1-2025 te zijn dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Numblee schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:13:
Las vandaag op solarmagazine het volgende:

"Amendement VVD: hoogte terugleververgoeding wettelijk vastleggen
Het laatste amendement was van Erkens – en werd samen met Grinwis, Bontenbal en Boucke ingediend – en regelt dat de hoogte van de terugleververgoeding tot 1 januari 2027 wettelijk vastgelegd wordt. Het amendement kreeg 145 voorstemmen en 5 tegenstemmen.

Daarmee is nu geregeld en vastgelegd dat vanaf de inwerkingtreding van de wet en tot 1 januari 2027 de redelijke vergoeding wordt vastgesteld op 80 procent van het kale leveringstarief. Dat is het leveringstarief exclusief energiebelasting, ODE en btw. Vanaf 1 januari 2027 zal de minister tweejaarlijks de minimale hoogte of de berekeningswijze van de redelijke vergoeding vaststellen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zal hierover voorafgaand adviseren."

Zou dit betekenen dat dit moet worden aangepast per ingaande datum van die overeenkomst voor alle energiemaatschappijen of zou dit iets zijn wat "maximaal" 80% gaat zijn? Ik lees namelijk nu soort van 80% sowieso tov kale levertarief.

Ben benieuwd..
Heb je het laatste jaar onder een steen geleefd?

Het idee is de tlv wettelijk vast te leggen op minimaal 80 procent van het kale levertarief.

Echter moet het nog door de 1e kamer en daar schijnt er een minderheid te zijn. Dus nog niet zeker dat dit door gaat.

Van 2025 tot en met 2027. Maar eerst zien en dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
de Peer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Heb je het laatste jaar onder een steen geleefd?

Het idee is de tlv wettelijk vast te leggen op minimaal 80 procent van het kale levertarief.

Echter moet het nog door de 1e kamer en daar schijnt er een minderheid te zijn. Dus nog niet zeker dat dit door gaat.

Van 2025 tot en met 2027. Maar eerst zien en dan geloven.
Het is toch een amendement? Dat betekend dat het MOET worden uitgevoerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Dionysos1111 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Het is toch een amendement? Dat betekend dat het MOET worden uitgevoerd
Nee. Een amendement is een voorstel om het wetsvoorstel te wijzigen.

Uiteindelijk moet de 1e kamer het goedkeuren. Tot nu toe leek daar geen draagvlak voor te zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 08-02-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Nee. Een amendement is een voorstel
Nou nee, met een aangenomen amendement wordt de tekst van de wet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:35
Afas schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:39:
[...]

Nou nee, met een aangenomen amendement wordt de tekst van de wet aangepast.
https://www.eerstekamer.nl/begrip/recht_van_amendement
Pagina: 1 ... 69 ... 151 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden