1 persoons huishoude hoog energieverbruik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-06 14:30
Goedmiddag tweakers.

ik ben sinds augustus ingetrokken in een appartement van 49 vierkante meter. het appartement is compleet gasloos en wordt verwarmd via een warmtepomp. Nu waren de eerste 2 maanden redelijk normaal kwa stroom verbruik maar is het in de maand december/januari wel heel erg omhoog geschoten. Het verbruik van december was nogal schokkend eerlijk gezegd dat was namelijk 721kWh terwijl ik ook nog een week op vakantie ben geweest. De thermostaat van de warmtepomp staat dag en nacht op 18.5 graden (lager gaat hij niet). kan iemand mij een indicatie geven of dit stroom verbruik normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een goed afgestelde warmtepomp heeft 2 kwh nodig voor 1 kuub gas. Dit is dus een torenhoog verbruik.

Lijkt verdacht veel op cop 1 gebruik vd warmtepomp.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet vergeten dat December en Januari (winter) koudere maanden zijn dan September en Oktober (einde zomer en begin van de herfst), toen je net de woning betrokken had. De energiebehoefte is dus ook voor de tijd van het jaar hoger dan normaal. Kun je aangeven om welke warmtepomp het gaat? Wellicht dat daar ook wat over te zeggen valt.

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2023 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
@CH4OS : ik heb een 2 onder 1 kap op het oosten, 170m2 en de temperatuur op 20,5 (weet het, maar de vrouw heeft het snel te koud en wordt dan sjaggie...). De warmtepomp zorgt ook voor 300 liter warm water: totaalverbruik 770kWh.
Ik vind dan 721 voor nog geen 50m2 wel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@BvZwolle Ik wil ook zeker niet zeggen dat het normaal is, maar met de (minimale) informatie die er nu is kan het van alles zijn wat het verbruik veroorzaakt. De tijd van het jaar (met de lagere temperaturen buiten) is daar gewoon 1 onderdeel van, het lijkt me dan ook wel "gewoon" dat voor deze tijd van het jaar het energieverbruik hoger is dan in de zomer of de herfst.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

721 is veel, dan kun je net zo goed met een elektrisch kacheltje stoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ligt het niet aan die bitcoinfarm die je hebt gebouwd? die 20 RTX3090's als verwarming gebruiken kost ook wat :)

maar alle gekheid op een stokkie: kan je eens kijken welke warmtepomp je hebt?
heb je ergens een warmte lek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-06 16:46
Staat je warmtepomp niet toevallig in storing en gebruikt deze dan niet elektrische verwarmingselementen als backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB_gaming101
Ik heb even snel mijn vriendin laten kijken welke warmte pomp het was. het gaat om de inventum ecolution combi 50.

het appartement is in 2018 helemaal verbouwt en zal dus wel redelijk voldoende geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hier afgelopen december ook 700kw verbruikt all electric. Het was niet zo'n fijne maand. Veel koudere dagen, en veel defrost cycles. (Nog wel effiecienter dan wat mn gasketel verstookte een jaar eerder.)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

De inventum ecolution staat niet zo goed bekend en daar is in DEI meer over te vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
GB_gaming101 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:49:
Ik heb even snel mijn vriendin laten kijken welke warmte pomp het was. het gaat om de inventum ecolution combi 50.

het appartement is in 2018 helemaal verbouwt en zal dus wel redelijk voldoende geïsoleerd zijn.
Uh oh...daar gaan we weer:

Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.
21 kwh in 3,5 uur tijd vannacht, verwarming?!
Inventum ventilatiewarmtepomp verbruikt veel energie

Enz.

Dus ja je zit waarschijnlijk voornamelijk met COP=1 te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Het lijkt mij vrij hoog, hier 2 onder 1 kap van 1986. De hele benedenverdieping is 55m2 en deze wordt verwarmd met airco. Hele maand december op 19/20C, 24 uur per dag en dat heeft 385kWh gekost. Oppervlakte dus vergelijkbaar met jou, maar met een appartement ben je mogelijk meer ingebouwd door buren wat in je voordeel zou werken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-06 18:11
Leuk al die termen.. ik moest even opzoeken wat COP=1 betekent..
https://www.warmtepomp-info.nl/wat-is-cop/

Maar stel dat dit het geval zou zijn voor TS, wat zou dan een mogelijke oplossing zijn?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:35
digifun schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:29:
Een goed afgestelde warmtepomp heeft 2 kwh nodig voor 1 kuub gas. Dit is dus een torenhoog verbruik.

Lijkt verdacht veel op cop 1 gebruik vd warmtepomp.
De COP hangt erg af van de omstandigheden. Inventum geeft op 2 - 5,6.
In de afgelopen december maand zal het dichter bij COP=2 hebben gezeten dan 5,6.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DonJunior schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Leuk al die termen.. ik moest even opzoeken wat COP=1 betekent..
https://www.warmtepomp-info.nl/wat-is-cop/

Maar stel dat dit het geval zou zijn voor TS, wat zou dan een mogelijke oplossing zijn?
Die ecolution werkt zo aan de andere topics te zien, het zal een goedkoop toestel zijn. Daar is niet zo veel aan te doen dan (uitzetten, ververvangen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:02
BvZwolle schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:36:
@CH4OS : ik heb een 2 onder 1 kap op het oosten, 170m2 en de temperatuur op 20,5 (weet het, maar de vrouw heeft het snel te koud en wordt dan sjaggie...). De warmtepomp zorgt ook voor 300 liter warm water: totaalverbruik 770kWh.
Ik vind dan 721 voor nog geen 50m2 wel erg veel.
Ik woon pas sinds 1 januari in mijn woning:
- 2-1 kap
- 172m2,
- Gasloos, warmtepomp
- temperatuur op 20 graden, 200l boiler

Ik zit nu in januari totaal op 404kwh (met zonnepanelen 361kwh).
Benieuwd wat jij tot nu toe in januari hebt verbruikt, januari was wel wat minder koud dan december geloof ik

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
@laurens0619 tot nu toe 460kWh. Woning uit 1994. Niet al te best geïsoleerd denk ik. Woon er sinds vorig jaar augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 16:18
Je kan wel woningen met elkaar vergelijken. Maar wat was het gas verbruik met een vergelijkbare maand qua temperatuur. Als je gasverbruik 400M3 geweest zou zijn is 700kw heel netjes. dat zegt veel meer.

Voor wat het waard is.
Hier in december heeft de wp 545kw (65m2) verbruikt voor alleen verwarmen. Heb een wpb voor tapwater.

Als ik dit wegzet tegenover mijn historisch gasverbruik. waarbij ik toen op 20C met 19,5 nachtverlaging. En ik nu met wp continu op 20,5 zit dus meer comfort. Is het een prima verbruik. En heeft mij dat een besparing opgeleverd van ruim 250euro voor alleen de maand december.

[ Voor 8% gewijzigd door Jirure1984 op 24-01-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:02
Je energieverbruik is zeker lastig te vergelijken, want het hangt heel erg van gedrag af.
Helemaal bij gas waar je vaker nog ziet dat mensen overdag de verwarming uitzetten. Als je dat niet doet, doet dat behoorlijk veel voor het verbruik. Vergelijken met gas kan ik helaas niet in deze woning, nieuwbouw full electric vanaf het begin

@BvZwolle
Nou dat vind ik nog wel meevallen :) Mijn woning is 2 maanden oud, BENG, dikke isolatie met triple glas.
Mrja nogmaals, lastig te vergelijken. Hier wordt het bad zeker 5x per week gebruikt naast de reguliere douchebeurten (2x per dag).

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2023 13:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
GB_gaming101 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:49:

Weet je het energielabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ter aanvulling, die kan je vinden op www.ep-online.nl

Alleen als die van voor 2021 is dan stelt die niet zoveel voor eerlijk gezegd.
Over de nieuwe methodiek is ook nog wel wat aan te merken (ik stel ze zelf op), maar die is in ieder geval een stuk betrouwbaarder.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB_gaming101
Energie label A geeft ep-online
Marzman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Die ecolution werkt zo aan de andere topics te zien, het zal een goedkoop toestel zijn. Daar is niet zo veel aan te doen dan (uitzetten, ververvangen)
Dat is zeker een optie helaas is het een huurwoning dus vervangen wordt lastiger. En het verbruik compenseren met zonnepanelen wordt in deze situatie ook lastig.
Op de website van EP-online staat energie label A
Stokertje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:56:maar met een appartement ben je mogelijk meer ingebouwd door buren wat in je voordeel zou werken dan.
Juist het tegenovergestelde mijn appartement zit met 3 muren/plafon vrij van andere huizen. dus geen voordeel in dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-06 19:27
Als het enkel de ecolution combi 50 is dan verbruikt deze max +/- 300 Watt continu. Per dag 7,2 KWh. Hangt er geen elektrische naverwarmer langs?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:50
Als die inventum ecolution je door de verhuurder bedoeld is als het 'hoofd' verwarmingstoestel, dan klopt het niet.

En heb je strikt juridisch gezien een appartement zonder verwarming.

Een ventilatielucht warmtepomp is slechts ter ondersteuning van het verwarmingssysteem bedoeld om nuttige energie uit de uitgeblazen ventilatielucht te halen. Doordat het apparaat energie haalt ui lucht die afkomstig is uit de woning, zal netto de woning dus simpelweg afkoelen. Om die afkoeling te voorkomen, gaat de elektrische naverwarming met COP1 draaien. En COP1 verwarming = geen verwarming volgens het bouwbesluit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Ik zit het topic nog even terug te lezen, maar dat verbruik in december, is dat je totale verbruik incl huishouden, of is dat het verbruik van de warmtepomp apart gemeten? Want dan veranderd het plaatje nogal. Zie ook dat dit ding warm water maakt, dus dat verbruik zit er ook bij in.
Pagina: 1