Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-09 12:11
Wouter schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:56:
[...]

Nouja ik woon alleen en met thermokleding, dikke kniesokken, wollen pantoffels en een onesie kom ik een heel eind 8)7 Verwarming staat nu op 16. Ik stook alleen hoger als ik bezoek heb.

Maak me wel een beetje zorgen of ik hier kan blijven wonen in 2024, als het prijsplafond weer verdwijnt. Maar dat zien we dan wel weer.
Itip trui primemarkt dubbelzijdig 22 euro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:23
Van der Berg schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:16:
[...]

Het klinkt raar en ik moest zelf ook aan het idee wennen om via een emmer te douchen. 1 emmer is genoeg voor 1 wasbeurt en ik gebruik 2 keer 1.5L om het water op te warmen via de waterkoker. Ik betaal zo'n 12 cent per keer om het water op te warmen.
Puur uit interesse, heb je het financieel zo krap dat je niet anders kunt of doe je dit uit idealistisch oogmerk? Ik bedoel, we leven in een welvarend land, waarom het jezelf zo lastig maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Camping douchen

Douche aan,
Haar en lichaam en spons natmaken.
Douche uit
Haar wassen
Lichaam ook gelijk maar. :)
Douche aan.
Afspoelen
Douche uit
Afdrogen.
Winst.

Natuurlijk niet zo fijn als 5 minuten onder een warme douche staan.
Maar als je die ketel hoort loeien bij het warmwater tappen, dan weet je waar je gas naartoe gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

NietGiftig schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:17:
Natuurlijk niet zo fijn als 5 minuten onder een warme douche staan.
Maar als je die ketel hoort loeien bij het warmwater tappen, dan weet je waar je gas naartoe gaat.
Nou, niet naar die 5 minuten per dag warm douchen hoor.

In mijn geval kost mij die 5 minuten warm douchen gemiddeld 4m3 gas in een maand. Dat is ongeveer een halve dag de verwarming aan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 17:39
Danielson schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:11:
[...]

Puur uit interesse, heb je het financieel zo krap dat je niet anders kunt of doe je dit uit idealistisch oogmerk? Ik bedoel, we leven in een welvarend land, waarom het jezelf zo lastig maken?
Ik heb het financieel ruim, ik en mijn vrouw werken beiden Fulltime 40-uur en ik heb zelfs onbepaalde tijd. Ik verdien zelf goed en niet slecht. Ik doe het niet omdat ik krap zit. Ik doe het om zoveel mogelijk te besparen en dat ik nog meer terug krijg. Overal wordt gezegd besparen. En variabel is eenmaal erg hoog.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
_Arthur schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:21:
[...]

Nou, niet naar die 5 minuten per dag warm douchen hoor.

In mijn geval kost mij die 5 minuten warm douchen gemiddeld 4m3 gas in een maand. Dat is ongeveer een halve dag de verwarming aan :+
Precies hierom hebben we met de kinderen afgesproken dat ze 5 minuten per dag mogen douchen. Daarmee kom ik op 4m3 per week met 4 personen, oftewel zo'n 16m3 per maand. Als ik dan zie dat ik met de verwarming een graadje lager meer winst heb, weet ik wel waar ik op bespaar :)

Sowieso is er nu nog het voordeel dat met salderen de airco's heel goedkoop mee kunnen verwarmen. veelal zorgen we er bij deze koude dagen met de CV ervoor dat er snel wat warmte in huis is en daarna gedurende de dag houden de airco's het op temperatuur. 's Avonds gaat dan de houtkachel aan waarmee het verbruik van zowel gas/electra/hout goed binnen de perken blijft.

Momenteel verbruik ik op een dag dat we thuis zijn zo'n 12kWh, 3 m3 en wat houtblokken (2m3 voor het hele seizoen). Op dagen dat we niet thuis zijn gaat de airco een uurtje voordat we thuis komen aan en afhankelijk van hoe laat we thuis zijn daarna nog de houtkachel.

Ik ben dus blij dat we tijdens corona-tijd (vanwege het thuiswerken) hebben besloten om zonnepanelen + airco's op te hangen. Het maakt je in deze tijd toch wel heel flexibel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:21:
Ja maar wij douchen wat vaker dan 1x per week.
Soms is hygiene ook belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Trank00l schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:41:
[...]

7m3 voor de gehele maand met 2 personen? Gebruik je de douche überhaupt wel :X
10m3 hier voor een gezin. We douchen elke dag: Ik 5 minuten, vriendin 15 minuten en zij doucht echt heel warm (kan ik niet onder staan zo warm). Daarnaast gaan de kinderen 2x in de week in bad, lekker warm water en 2x in de week onder de douche (kort). In de warme maanden zonder verwarmingsstoken verbruiken we dan 9-10m3 ;) . Sinds november weer de verwarming aan, dus nu wel meer verbruik.

Oh ja we koken ook gewoon op gas nog!!

[ Voor 3% gewijzigd door mierenfokker op 05-12-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

NietGiftig schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:37:
Ik douche dagelijks. Maar dat had je vast wel verwacht 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
NietGiftig schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:37:
[...]

Bij ons komt 5 minuten per dag douchen per persoon overeen met 4m3 per maand. We zaten hier de hele zomer op 4m3 per week met 4 man die dagelijks 5 minuten douchen (en de pubers (waaronder ik ;) ) meestal wat langer, en de vrouw vaak 2 keer per dag).
Dit verbruik is grotendeels afhankelijk van de ketel, de douchekop en de ingestelde temperatuur, dus als het verbruik bij jou beduidend hoger is, zou ik daar toch eens naar kijken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Door het koude weer slurpt mijn warmtepomp onvoorstelbaar.
Nachtverlaging heeft geen zin en het daarna op temperatuur komen maakt het duurder blijkt uit mijn gegevens.

Ik zit al op 105 KWH in 5 dagen. Met het huidige tarief kom ik uit op 6/700 euro stroom deze maand.
Besloten dat ik nog minder ga douchen thuis (gelukkig sport ik veel sportschool met douche).
En toch maar meer stekkers eruit gaan halen.
Iemand nog meer te gekke tips? Let op isoleren hoeft niet, betreft een gloednieuwe woning.

Waardeloze tijden. }:O }:O }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mrVroom schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:56:
Nachtverlaging heeft geen zin en het daarna op temperatuur komen maakt het duurder blijkt uit mijn gegevens.

Ik zit al op 105 KWH in 5 dagen. Met het huidige tarief kom ik uit op 6/700 euro stroom deze maand.
Besloten dat ik nog minder ga douchen thuis (gelukkig sport ik veel sportschool met douche).
Iemand nog meer te gekke tips? Let op isoleren hoeft niet, betreft een gloednieuwe woning.

Een eigen topic starten en hopen dat het niet zo'n waardeloze Ecolution oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wolly schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:01:
[...]

Een eigen topic starten en hopen dat het niet zo'n waardeloze Ecolution oplossing is.
Interessant verhaal wel. Ben wel benieuwd of het voor die gebruiker opgelost is. Al een tijdje stil (in) dat topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 05-12-2022 15:10 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Wolly schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:01:
[...]

Ik heb mijn nachtwaarden gedeeld met de aannemer met de vraag of ze aanleiding geven tot onderzoek van mijn machine :) dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
Jaren 30 hoek woning, 120m2, alles op gas, 3 pax.

Oktober '22: 19m3 (27m3 vorig jaar)
November '22: 51m3 (61m3 vorig jaar)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

Spykie schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:26:
Jaren 30 hoek woning, 120m2, alles op gas, 3 pax.

Oktober '22: 19m3 (27m3 vorig jaar)
November '22: 51m3 (61m3 vorig jaar)
voor de niet ingewijden zoals mij: wat is 3 pax?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mrc4nl schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:30:
[...]

voor de niet ingewijden zoals mij: wat is 3 pax?
ander woord voor personen

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Om de dag douchen schijnt zelfs beter te zijn voor je huid, dat heb ik een dermatoloog horen vertellen. En als je kantoorwerk doet wordt je ook niet snel vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
NeoflexNL schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:05:

Koken en douchen blijft op gas (woon in een pilotwijk voor waterstof).
Weet je zeker dat je of waterstofgas wil koken en niet op inductie? Zelfs deze waterstofpropaganda website is daar sceptisch over. Hogere verbrandingstemperatuur (sneller aanbranden) en een onzichtbare vlam...

Een inductiekookplaat is ook een genot om schoon te maken in vergelijking met een gasfornuis.

[ Voor 18% gewijzigd door RulazZ op 05-12-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Omtzigt wijst met een tweet op de compleet belachelijke campagne van de overheid die mensen erop moet wijzen de 'knop' om te zetten en de thermostaat te verlagen naar...

komt ie...

19C :+

https://zetookdeknopom.nl/

Er zijn ik weet niet hoeveel mensen die de verwarming niet eens aan durven te zetten. Wie verzint dit soort reclames? Het is ronduit beledigend voor mensen die nu in de kou zitten om te horen dat de ambtenaren denken dat het 19C is.

Wéét de Nederlandse overheid überhaupt wel hoe warm/koud het in veel huizen is nu?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:58

NeoflexNL

Forever young

RulazZ schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:00:
[...]

Weet je zeker dat je of waterstofgas wil koken en niet op inductie? Zelfs deze waterstofpropaganda website is daar sceptisch over. Hogere verbrandingstemperatuur (sneller aanbranden) en een onzichtbare vlam...

Een inductiekookplaat is ook een genot om schoon te maken in vergelijking met een gasfornuis.
Nou, dat is zeker maar de vraag.. Ik verwacht echter, gezien de staat van de keuken, dat ik eerder een nieuwe keuken (met inductie) heb, dan dat hier waterstof door de leidingen stroomt.. Oftewel: dat zien we dan wel weer..

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:19
Real schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:05:
Omtzigt wijst met een tweet op de compleet belachelijke campagne van de overheid die mensen erop moet wijzen de 'knop' om te zetten en de thermostaat te verlagen naar...

komt ie...

Er zijn ik weet niet hoeveel mensen die de verwarming niet eens aan durven te zetten. Wie verzint dit soort reclames? Het is ronduit beledigend voor mensen die nu in de kou zitten om te horen dat de ambtenaren denken dat het 19C is.

Wéét de Nederlandse overheid überhaupt wel hoe warm/koud het in veel huizen is nu?
Het is dan ook algemeen bekend dat de overheid totaal niet meer tussen de mensen staat, die hebben geen idee.

De overheidskantoren zoals de belastingdienst zijn ook nog steeds 22/23 graden, met vaak maar een paar man aanwezig, uiteraard moet dan wel overal de verlichting aanstaan.
Ze zijn weer lekker bezig, ook met die campagne over de cruise control in de auto, nou, als er nu nog mensen zijn die niet weten hoe dat werkt kan je er maar beter geen aandacht aan besteden.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ

komt ie...

Het radiospotje met zet je thermostaat 's nachts op maximaal 15 C is ook nogal een "it depends" advies. Prima voor een tochthok met miniradiatoren die 80 C water nodig hebben, maar in een enigzins normaal of goed geisoleerd huis met lagere temperatuurverwarming is dit toch niet per s'e een gouden advies, zeker als er vloerverwarming is. Onder de 15 C moet je ook wel rekening gaan houden met vocht- (en schimmel) problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

komt ie...

Ik weet niet of dat uniek is aan de bubbel waarin veel politici lijken te leven of dat men zakelijk en privé op dit vlak ook, onbewust, gescheiden ziet. iets met de "ik betaal de rekening niet" mentaliteit.

Ik kom nog regelmatig in kantoorpanden waar de verwarming op standje kernsplitsing lijkt te staan en de ramen open 8)7 Evenals enorm veel stroom verspilling denk aan (TL) lampen, beeldschermen, etc standaard op maximaal, ook in ruimtes waar urenlang niemand is. Ik wordt nog steeds vreemd aangeken als ik (TL) lampen in zo'n ruimte uitzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

komt ie...

Toevallig heeft Ipsos onderzocht hoeveel mensen de verwarming niet aan zetten.
Bijna de helft van de Nederlanders bespaart op kosten door de verwarming niet aan te zetten, ook nu de temperatuur buiten daalt.
Schimmelbestrijders zullen het druk krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:19:
[...]

Maar een geluk dat O Zo Snel na vandaag het land uit is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
Hangt dat niet heel erg af van de luchtvochtigheid, dauwpunt, ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
[...]

[...]
Of nog erger, de barbecue als verwarming gebruiken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• visje2305
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11

komt ie...

Ik vind het eerlijk gezegd juist wel een goede campagne. Tuurlijk er zal een flink aantal huishoudens zijn die de verwarming niet aan durven zetten, maar ik durf wel te zeggen dat de meerderheid van de nederlandse samenleving dit wel doet. En om dan een redelijk behapbaar target te stellen kan je als land toch flink wat gas besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Was er ook niet een minister die antwoorde "ehhh 20 cent" op hoeveel een komkommer kostte in de winkel. Oh hihihihihihi ik dacht een snackkomkommer. Dom wijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Real schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:20:
[...]

Best kans dat die mensen ook de ventilatieroosters dichtzetten omdat ze het anders eerder koud krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

backupdevice

No Risk , Full Push

11M3 per dag. 240M2 woonoppervlakte. Kachel op 20 Graden. Gezin van 4 personen, twee altijd thuis.

Oxxio klant... dus loop aardig leeg. Nog twee maanden en dan los van het gas.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:16
Hier gezin van 4 personen met vrijstaande woning 170m2 uit 1990 met normaliter 1600m3 verbruik op jaarbasis.

Gas verbruik al flink beperkt met een behagelijke temperatuur van 22+ graden overdag met de houtkachel en verstook 1 kuub pers briketten per maand a 70 euro.
CV is enkel voor warm water en douchen momenteel.

Oktober 9,88m3
November 38m3 (CV stond nog op 18 graden nu op 14)
Decemter t/m vandaag 8,19m3

En met de alsmaar stijgende elektra prijzen zie ik een warmtepomp niet als serieus alternatief en is de ouderwetse houtkachel voor mij het meest interessante op financieel gebied.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Real schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:20:
[...]

Ja. Maar ik denk dat de mensen die de cv uit zetten niet allemaal elke dag de vereiste ventilatie doen.

Komt nog bij dat volgens dat onderzoek het vooral mensen zijn met een lager inkomen en die wonen vaker in oude rothokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Hari-Bo schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:24:

En met de alsmaar stijgende elektra prijzen zie ik een warmtepomp niet als serieus alternatief en is de ouderwetse houtkachel voor mij het meest interessante op financieel gebied.
Haha, vandaar dat ik En een WP en een Houtkachel heb besteld. Wij willen zowiezo van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:52
visje2305 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:21:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd juist wel een goede campagne. Tuurlijk er zal een flink aantal huishoudens zijn die de verwarming niet aan durven zetten, maar ik durf wel te zeggen dat de meerderheid van de nederlandse samenleving dit wel doet. En om dan een redelijk behapbaar target te stellen kan je als land toch flink wat gas besparen.
Het is nu 14 graden bij mij binnen... Waar is het 19, dan zit ik daar straks O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
backupdevice schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:25:
[...]

Haha, vandaar dat ik En een WP en een Houtkachel heb besteld. Wij willen zowiezo van het gas af.
Deze zat er gelukkig al in en icm speksteen ideaal om de hele dag rustig te stoken.
Wanneer gaat hij geplaatst worden, want ook met houtkachels is het gekkenhuis momenteel.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Hari-Bo schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:28:
[...]

Deze zat er gelukkig al in en icm speksteen ideaal om de hele dag rustig te stoken.
Wanneer gaat hij geplaatst worden, want ook met houtkachels is het gekkenhuis momenteel.
6 Februari. Leverancier kan uit voorraad leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

Hier gezin van 4 personen met vrijstaande woning 170m2 uit 1990 met normaliter 1600m3 verbruik op jaarbasis.

Gas verbruik al flink beperkt met een behagelijke temperatuur van 22+ graden overdag met de houtkachel en verstook 1 kuub pers briketten per maand a 70 euro.

Oktober 9,88m3

Waar koop jij die persbriketten? 70 euro is echt heel goedkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:20:
[...]

Maar een geluk dat O Zo Snel na vandaag het land uit is.
Die zag de bui al hangen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik heb een contract bij Tibber , prijs per uur. Ik heb ook een nieuwe woning, 3 jaar oud met warmtepomp. In de nachturen, 01.00 uur tot 05.00 uur, is de stroom het goedkoopst, dan laat ik de warmtepomp draaien. Door de goede isolatie blijft het dan de hele dag warm in huis. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:29:
[...]

6 Februari. Leverancier kan uit voorraad leveren :)
En waar ga je hout halen?
Ik heb gelukkig nog een dik 25 kuub staan maar die prijzen die ik online zie zijn ook schrikbarend.

We hebben hier nu hoofdzaak de warmtepomp aan gister einde van de middag de houtkachel maar weer eens aan gestoken. Gewoon voor de leuk even biertje kaasje worstje en een lekker fikkie
Is overigens een houtcv modelletje dus als de warmte vraag in huis stopt pomp hij 7,5Kw in het buffervat waar ook de warmtepomp aan hangt.
Als vervolgens de houtcv uit is dan komt eerst nog de rest warmte uit het buffervat en pas als die weer onder de 35 graden komt springt de warmtepomp weer in leven.

Overdag 22 graden en snachts 20 graden...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Waar iedereen het haalt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
In de bouwmarkt? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:11

Ik vermoed dat er nog altijd meer woningen zijn waar de temperatuur 20+ is dan die waar het 19- is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
hbt schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:30:
[...]

Waar koop jij die persbriketten? 70 euro is echt heel goedkoop
Ik heb ze gevonden op marktplaats, er zijn verscheidene aanbieders die regelmatig wat plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:11
Even het verbruik van de afgelopen jaren erbij gepakt.
2020: 984m³
2021: 1002m³
2022 (tot vandaag): 412m³, ik verwacht uit te komen op max 600m³ (vorig jaar in december was het verbruik 117m³).

Het betreft een nieuwbouwwoning (huur) die in december 2019 is opgeleverd, met vloerverwarming op de begane grond en 1ste verdieping. Geen verwarming op zolder. Hoekwoning, maar buurman woont er nog steeds niet, dus ik krijg ook geen enkele warmte van die kant. ;(

Begin dit jaar flinke besparing kunnen realiseren door het toepassen van nachtverlaging (helft van het gasverbruik was tussen 4 en 7u omdat de kamertemperatuur even onder de gewenste temperatuur zakte).

Sinds twee weken in het bezit van een Tado slimme thermostaat, als vervanging van de Honeywell t4m. Het instellen van de Honeywell was gewoon irritant, en nu kan ik m'n vrouw makkelijk overrulen als ze besluit de thermostaat op 23 te zetten. :P Overdag houd ik het rond de 19,5 en in de avond tot 22u op 20 graden. In de nacht 19 graden (om te voorkomen dat er onnodig wordt gestookt).

Een week voordat ik de Tado had was het nichtje van m'n vrouw bij ons aan het logeren (catsitter :P), maar ze had het de laatste 2-3 dagen zo koud dat ze de thermostaat op 22,5 heeft gezet. }:| Het gasverbruik in die paar dagen is gelijk aan de helft van de hele maand november (toegegeven, eind november werd het wel een stuk kouder...). Dat soort situaties wil ik voorkomen.

Hoewel ik tot 1 januari 2025 nog een leuk contract (€ 0,28262 per m³, excl energiebelasting/ODE/btw) heb probeer ik het verbruik wel laag te houden. Qua gasverbruik gaat dat best goed, maar stroomverbruik daarentegen... Het stroomverbruik is dit jaar flink gestegen. In de zomer had ik twee mobiele airco's (zolder + slaapkamer) om het nog enigszins leefbaar te houden. Uiteraard stonden ze niet 24/7 aan... En nu in de koude maand heb ik op zolder een elektrische kachel (die ik vorig jaar niet had) ivm thuiswerken. Eens kijken hoe ik dat ga fixen. Het is dat het een huurwoning is, anders had ik allang een fatsoenlijke airco geplaatst (ook voor het verwarmen van de zolder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Supermarkt ;)

Neh, kost veel geld he, maar een dagje gas verstoken kost mij 33 Euro op dit moment . 2m2 Eiken kost 600 Euro... win win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
backupdevice schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:50:
[...]

Supermarkt ;)

Neh, kost veel geld he, maar een dagje gas verstoken kost mij 33 Euro op dit moment . 2m2 Eiken kost 600 Euro... win win.
Maar dat tweedimensionale eiken gaat er wel snel doorheen denk ik :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Valorian schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:54:
[...]

Geen idee, want als ik die heb dan heb ik ook een WP. Alles beter als gas laat ik het zo zeggen. Niet teveel op de specifics ingaan. Wil gewoon van het gas af, WP besteld en daarnaast een Houtkachel .

[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 05-12-2022 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:54:
[...]

Duur eiken vloertje.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:56:
[...]

Geen idee, want als ik die heb dan heb ik ook een WP. Alles beter als gas laat ik het zo zeggen. Niet teveel op de specifics ingaan. Wil gewoon van het gas af, WP besteld en daarnaast een Houtkachel .
Zonder gekheid over m2 en m3..

Elke kuub gas kun je vervangen door 2,5 kilo droog hout.
En hoeveel kuub hout dat dan is hangt van de houtsoort af.

Eiken en beuken of wilg scheeld nogal wat kilo's per kuub.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023

Oktober 9,88m3

Arme buren. Ik hoop echt dat de overheid heel snel gaat ingrijpen, want we gaan geheid echte smog krijgen door dit soort 'oplossingen'. Je ruikt het nu al als het mistig is en de rook blijft hangen en dan is het nog niet eens echt koud :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
FabianGTI schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:16:
[...]

Het is dan ook algemeen bekend dat de overheid totaal niet meer tussen de mensen staat, die hebben geen idee.
Politici zouden een afspiegeling van de bevolking moeten zijn. Niet qua kleur, maar qua salaris. Dat zou hele andere prioriteiten geven aan wat belangrijk is in het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
visje2305 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:21:
[...]
Tuurlijk er zal een flink aantal huishoudens zijn die de verwarming niet aan durven zetten, maar ik durf wel te zeggen dat de meerderheid van de nederlandse samenleving dit wel doet.
Mooi dat je dat durft te zeggen, maar het Ipsos onderzoek waar @Wolly naar verwees komt naar ik begrijp uit die reactie iets anders.

Maar los daarvan: het gaat er toch niet om dat je als overheid mensen met teveel geld gaat vertellen dat ze de verwarming naar 19C moeten zetten? Maar hoe je de mensen helpt die überhaupt de verwarming niet aan kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
moshimoshi schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:07:
[...]

Arme buren. Ik hoop echt dat de overheid heel snel gaat ingrijpen, want we gaan geheid echte smog krijgen door dit soort 'oplossingen'. Je ruikt het nu al als het mistig is en de rook blijft hangen en dan is het nog niet eens echt koud :'(
Ik kan hier in de stad zo 3 plaatsen op mijn fietsroute aanwijzen waar ademen enorm ongezond is. Helaas is handhaving niet mogelijk, volgens het officiele overheidsadvies moet je wekenlang alles in kaart brengen en met alle huishoudens in overleg gaan. I.p.v. dat ze gewoon mensen beboeten als hun rook op straatniveau uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
Ik hoop echt dat de overheid heel snel gaat ingrijpen,
En dan? Dan zit @Hari-Bo in de kou blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visje2305
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Real schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:11:
[...]

Mooi dat je dat durft te zeggen, maar het Ipsos onderzoek waar @Wolly naar verwees komt naar ik begrijp uit die reactie iets anders.

Maar los daarvan: het gaat er toch niet om dat je als overheid mensen met teveel geld gaat vertellen dat ze de verwarming naar 19C moeten zetten? Maar hoe je de mensen helpt die überhaupt de verwarming niet aan kunnen zetten.
Ik denk dat de overheid een rol speelt in beide punten die je benoemt. Mensen moeten zeker geholpen worden met hun energie rekening want het is absoluut niet wenselijk dat mensen de verwarming niet kunnen aanzetten.
Maar er ligt ook een rol bij een ander groot deel van de bewolking. Dat het niet business as usual is en dat we met zn allen een verantwoordelijkheid hebben om het risico van een mogelijk gas tekort te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Real schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:19:
[...]

En dan? Dan zit @Hari-Bo in de kou blijkbaar?
Ondanks dat ik zelf ook een houtkachel stook heeft hij op sommige momenten wel een punt natuurlijk.
Als het mooi helder weer is met een lekker briesje en men stookt goed is het niet zo'n probleem.
Maar ik merk het hier ook wel met mistig windstil weer en dan mensen die alles in de kachel donderen wat branden wil.
De rook blijft hangen en slaat neer en je stikt de moord in die buurt.

Ik stap zelf ook wel eens buiten dat de wind verkeerd is en de rook van de buren bij ons neerslaat.
Dan doen we de raampjes van de badkamer en wc dicht en leven verder.
Zo zullen zij ook wel eens last hebben van onze rook denk ik dan maar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
[...]

Nooit van een pelletkachel gehoord welke een paar jaar geleden nog werd aangeprezen als groen alternatief. Zolang de prijzen absurt blijven en een warmtepomp ook gebruik moet maken van veel elektra is dit gewoon een prima oplossing. Of dacht je dat de warmtepomp energie gebruikt van zonnepanelen in de avond uren? Dat is ook dmv een kolencentrale…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Zolang ik nog steeds reportages op tv voorbij zie komen, waar men bij mensen langs gaat die moeite hebben met de rekening en dan blijkt dat de verwarming doodleuk op 23c staat, men in een t- shirtje rondloopt en geen pantoffels oid draagt dan is er nog VEEL voorlichting nodig.

Een groot deel is gewoon echt ook eigen verantwoordelijkheid hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:14
sideriusj schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:41:
[...]

Ik heb een contract bij Tibber , prijs per uur. Ik heb ook een nieuwe woning, 3 jaar oud met warmtepomp. In de nachturen, 01.00 uur tot 05.00 uur, is de stroom het goedkoopst, dan laat ik de warmtepomp draaien. Door de goede isolatie blijft het dan de hele dag warm in huis. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Goeie tip. Stel je dat in op je WP of heb je iets externs geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:10:
[...]

Politici zouden een afspiegeling van de bevolking moeten zijn. Niet qua kleur, maar qua salaris. Dat zou hele andere prioriteiten geven aan wat belangrijk is in het land.
Ja, behalve dat iemand die laag opgeleid is 80% van de discussie in de 2e kamer niet gaat begrijpen op inhoud. Dat is met de huidige hoog opgeleide kamer leden al een probleem.
Wat zou kunnen is dat de 2e kamer leden ouders moeten hebben die de inkomensverdeling van de samenleving moeten weerspiegelen. Iemand die 100k verdient, maar uit een bijstand gezin komt waardeert zijn inkomen en medemens heel anders iemand die uit een advocaten gezin komt, op een elitaire basisschool waarvan 80% naar het VWO doorstroomt en vervolgens naar het VWO gaat en daarna naar de universiteit is nooit in aanraking gekomen met Jan Modaal. Dat is zo'n beetje de afkomst van een groot deel van de huidige kamer.
[...]

Ik heb bij ons de WTW ventilatie al geforceerd op de minimale flow gezet tussen 17:00 en 01:00 (zo'n beetje de tijd dat hout gestookt wordt). Het is dan buiten niet te harden hier in de wijk met de houtstook :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Dat is bij mij in de buurt ook. Gelukkig staat de wind meestal gunstig en kan ik afhankelijk van de wind het rooster aan de voor of achterkant van het huis sluiten, maar lekker is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38

105 kWh in 5 dagen is om en nabij 20 per dag, 0,8 kWh continue, daar zat ik vorig jaar ook op met onze Panasonic WP in onze nieuwbouwwoning, tijdens een koude december week. Maar toen stond de verwarming op 22 graden. Nu met de verwarming op 21, verbruikt de WP om en nabij de 12 kWh per dag. Geen idee hoe hoog de thermostaat bij je thuis staat?

Gelukkig hebben we hier nog gunstige tarieven, en een berg zonnepanelen waardoor we dankzij salderen niet in de kou hoeven te zitten. Het was ook een uitmuntend zonnejaar, dus heb nog wat kWh te gaan voordat de “betaalteller” gaat lopen. En dankzij de 2x €190 wordt ook dat deel aankomende afrekening betaald door de overheid.

Als de salderingsregeling wordt afgebouwd, wordt het een ander verhaal. Dan gaat ons westdak ook helemaal vol met panelen, zoveel mogelijk verbruiken tijdens de zon en overproduceren om de winter afname te dempen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Z___Z schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:43:
[...]

Ja, behalve dat iemand die laag opgeleid is 80% van de discussie in de 2e kamer niet gaat begrijpen op inhoud. Dat is met de huidige hoog opgeleide kamer leden al een probleem.
Inhoud? Vaak is het weinig meer dan tegen en over elkaar zaniken. Juist wat gezond boeren verstand zou dan goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:18
RemcoDelft schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:12:
[...]

Inhoud? Vaak is het weinig meer dan tegen en over elkaar zaniken. Juist wat gezond boeren verstand zou dan goed zijn.
Dat boerenverstand dat maakt dat mensen in de kroeg of op een verjaardag, liefst onder het genot van een biertje, de oplossing hebben voor alle problemen? Of die zoveel van voetbal weten dat het een wonder is dat ze geen bondscoach zijn?

Ik denk dat het altijd verleidelijk is om te denken dat alles eenvoudig op te lossen is met boerenverstand, maar helaas is boerenverstand vaak niet meer dan een onderbuikgevoel wat niet verder kijkt dan de eerste stap in het plan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Hari-Bo schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:29:
[...]

Nooit van een pelletkachel gehoord welke een paar jaar geleden nog werd aangeprezen als groen alternatief. Zolang de prijzen absurt blijven en een warmtepomp ook gebruik moet maken van veel elektra is dit gewoon een prima oplossing. Of dacht je dat de warmtepomp energie gebruikt van zonnepanelen in de avond uren? Dat is ook dmv een kolencentrale…
Niet op ingaan.

Er zijn voor en tegenstanders van houtstook. Ik heb er soms ook last van, en toen ik in ander huis ook een kachel had hield ik er wel rekening mee, nu ook. Dus zullen mensen last van mijn houtstook hebben ? Ja zeker . Ga ik er zoveel mogelijk rekening mee houden dat soms niet gestookt kan worden ? Ja .

Zijn er betere oplossingen ? Ja. Mag het nog ? Ja

Voor mij einde discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
[...]

Dat ligt ook aan de kwaliteit van het hout. Iedereen verbrand maar wat. Hout moet gewoon goed droog zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ach ja , de ene brandt een blokje hout, de ander handelt in crypto ;)

Allebei niet goed voor het milieu .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
mierenfokker schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:49:
[...]

Dat ligt ook aan de kwaliteit van het hout. Iedereen verbrand maar wat. Hout moet gewoon goed droog zijn
Ik stook geperst zaagsel wat afval is van productie houten meubels. Onbehandeld hardhout en volledig droog. Best wel circulair voor afval.

En voor gekapt hout heb ik een vochtmeter voor de ideale verbranding en warmte rendement.

[ Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 05-12-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Hari-Bo schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:32:
[...]

Ik stook geperst zaagsel wat afval is van productie houten meubels. Onbehandeld hardhout en volledig droog. Best wel circulair voor afval.

En voor gekapt hout heb ik een vochtmeter voor de ideale verbranding en warmte rendement.
Hoeveel kg van die briketten gaan er in een dag doorheen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:55
[...]

[...]

Lekker betrouwbare conclusie uit dat onderzoek.

Eerst beweren dat de helft de verwarming niet uit zet, en verderop schrijven dat mogelijk een deel van de mensen die de verwarming heeft uitgezet mogelijk op een andere manier verwarmt (en dus een wel een vorm van verwarming gebruikt...).

Hoe bijzonder slecht is de vraagstelling geweest als dit de conclusies zijn?

Iets als 'heeft de cv-ketel bij u dit najaar al gebrand?' ofzo.

Waarna iedereen die met warmtepomp, airco's, elektrische kacheltjes, IR-panelen, houtkachels en pellet kachels er redelijk comfortabel bij zit netjes de vraag beantwoord met 'nee, de cv-ketel heeft bij ons nog niet gebrand'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51
[...]

[...]

Als er goed geventileerd wordt hoeft 't geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85

Voor een gloednieuwe woning lijkt me dat wat veel. Wij wonen in een 2/1 kap uit 1979. Muren met 6cm steenwol geïsoleerd, vloer met 12cm tempex. Deels HR++ glas, deels origineel dubbel glas. Op de verdieping enkel glas. Het dak is met 10 cm glaswol nageïsoleerd.
De warmtepomp heeft deze maand al 159 kWh nodig gehad. Daar komt het huishoudelijk elektriciteitsverbruik nog bovenop.

Wat ik kan vinden lag de temperatuur vorig jaar begin december ook iets onder het langjarig gemiddelde met overdag temperaturen boven het vriespunt en 's nachts af en toe lichte nachtvorst. Dus redelijk vergelijkbaar met deze week.
Vorig jaar in deze periode was het gasverbruik 57m³

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
backupdevice schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:46:
[...]

Hoeveel kg van die briketten gaan er in een dag doorheen ?
Dat zou ik moeten wegen, twee manden op een dag en per maand kom ik uit op een kuub.

Alleen belangrijk is dat deze briketten niet buiten kunnen liggen. Een beetje vocht zorgt dat het pulp wordt en uit elkaar valt.

[ Voor 19% gewijzigd door Hari-Bo op 05-12-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nandenie81
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Hi,

Ik hoor graag jullie advies:
k woon sinds 16 juli in een eensgezinswoning uit 2019. Dit is een zgn nul op de meter woning. Ik heb 12 zonnepanelen en een warmtepomp op de zolder staan.
Nu was mijn verbruik afgelopen maanden:
aug 116 kwh
sep 204 kwh
okt 224 kwh

nov 327 kwh

ik woon samen met mijn 10 maanden oude dochter.

Nu heb ik mijn maand energierapport van november binnengekregen en ik heb ineens een grote toename (100 kwh) in energieverbruik tov oktober. Dit terwijl ik geen nieuwe apparatuur heb aangeschaft, niks anders heb gedaan dan de maanden ervoor. Ik kom nu op een verbruik van 327kwh wat staat voor een gemiddeld huishouden van 3 personen. Terwijl ik met mijn 10 maanden oude baby alleen woon.

Ik ben me doodgeschrokken. Ik heb eneco gebeld (leverancier), die checkt alleen of de meter een goed signaal zendt, dat was ok. Stedin is mijn netbeheerder alleen die komt alleen als de meter stuk is. Vervolgens heb ik een elektricien gebeld, maar die zei eigenlijk, tja wat kan ik voor je doen? ik doe een momentopname en daarmee kan je weinig verklaren.

Middels de eneco app en de slimme meter kan ikzelf wel de standen op dag/uur etc bekijken en verbazingwekkend zie ik vanaf 6 november een gemiddeld verbruik van 13 kwh. Dit terwijl het verbruik hiervoor op 7 kwh lag.
Ook zie ik hoge standen (0,93 kwh per uur) als ik slaap of als ik niet thuis ben. Waar moet ik nu beginnen? Ik ben bang dat ik er anders op leegloop ( we zitten nu op 5 december en de app staat al op 47 kwh)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je verwarmt met een warmtepomp, oftewel elektrisch. Dan is het toch geen enkele verrassing dat je verbruik omhoog schiet als de temperatuur naar beneden gaat? In hoeverre er mogelijk nog wat aan je warmtepomp ingesteld kan worden laat ik aan andere over, er zijn wel topics hier waarbij ze teveel verbruiken, maar in zijn algemeenheid is dit natuurlijk geheel logisch. (En 930W lijkt mij niks uitzonderlijks aan, dan staat er iig geen elektrisch element bij te verwarmen).

En jij kijkt naar het verbruik van een gemiddeld huishouden, die een gasaansluiting heeft. Jij hebt geen gasaansluiting, dat moet je bij je elektriciteitsverbruik meenemen.

Makkelijkste wat je kan doen is de thermostaat lager zetten (binnen redelijkheid, afhankelijk waar die nu op staat natuurlijk).

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 05-12-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 16:51
Is dit verbruik niet gewoon door de warmtepomp, die nu waarschijnlijk door het koude weer, vaker aan het draaien is? Daarnaast leveren je zonnepanelen richting de winter, bij grijze en kortere dagen, ook minder op. Waardoor welllicht je verbruik ook lijkt te stijgen.

Een gemiddeld gezin zit als het goed is ook niet in een nul op de meter woning met warmtepomp. Het gros verwarmt nog met gas. Dit kan ook een vertekend beeld geven ten opzichte van de statistiek wat je aan refereert.

Het hoeft dus niet perse een gek verbruik te zijn voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nandenie81
Sissors schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:05:
Je verwarmt met een warmtepomp, oftewel elektrisch. Dan is het toch geen enkele verrassing dat je verbruik omhoog schiet als de temperatuur naar beneden gaat? In hoeverre er mogelijk nog wat aan je warmtepomp ingesteld kan worden laat ik aan andere over, er zijn wel topics hier waarbij ze teveel verbruiken, maar in zijn algemeenheid is dit natuurlijk geheel logisch. (En 930W lijkt mij niks uitzonderlijks aan, dan staat er iig geen elektrisch element bij te verwarmen).

En jij kijkt naar het verbruik van een gemiddeld huishouden, die een gasaansluiting heeft. Jij hebt geen gasaansluiting, dat moet je bij je elektriciteitsverbruik meenemen.

Makkelijkste wat je kan doen is de thermostaat lager zetten (binnen redelijkheid, afhankelijk waar die nu op staat natuurlijk).
Thanks voor je reactie en je tip. Kan dat een toename van 100 kwh verklaren? Ik had wel een verhoging verwacht maar niet zoveel kwh erbij. En gek eigenlijk dat eneco me bevestigt dat ik voor 3 personen energie ah verbruiken ben. Het is mijn eerste jaar in dit huis, liever nu geleerd dan later. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nandenie81
Phaeston schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:08:
Is dit verbruik niet gewoon door de warmtepomp, die nu waarschijnlijk door het koude weer, vaker aan het draaien is? Daarnaast leveren je zonnepanelen richting de winter, bij grijze en kortere dagen, ook minder op. Waardoor welllicht je verbruik ook lijkt te stijgen.

Een gemiddeld gezin zit als het goed is ook niet in een nul op de meter woning met warmtepomp. Het gros verwarmt nog met gas. Dit kan ook een vertekend beeld geven ten opzichte van de statistiek wat je aan refereert.

Het hoeft dus niet perse een gek verbruik te zijn voor jouw situatie.
Deze cijfers gaan puur over mijn verbruik, dus zonder teruglevering. Ik ben pas een paar maanden in dit huis, eerste keer warmtepomp etc, iig thanks voor je reactie. Dan had ik een verkeerde verwachting ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nandenie81 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:10:
[...]

Thanks voor je reactie en je tip. Kan dat een toename van 100 kwh verklaren? Ik had wel een verhoging verwacht maar niet zoveel kwh erbij. En gek eigenlijk dat eneco me bevestigt dat ik voor 3 personen energie ah verbruiken ben. Het is mijn eerste jaar in dit huis, liever nu geleerd dan later. :-)
100kWh komt overeen met ~10 kuub gas qua pure energie. Maar jouw warmtepomp kan ongeveer 4kWh aan warmte halen uit 1kWh aan elektriciteit, dus effectief komt jouw 100kWh aan warmte uit elektriciteit, overeen met 40 kuub gas. Wat toevalligerwijs ongeveer precies is hoeveel gas ik vorige maand heb gebruikt, met een jaarverbruik van <500 kuub. Dat is heel erg laag voor een eensgezinswoning (omdat je een modern huis hebt, ik doe het in een appartement).

Oftewel conclusie: Ja 100kWh extra lijkt mij compleet normaal voor november, en dat zal nog wel hoger gaan worden de koudste maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nandenie81
Denk je dat het nog zin heeft om elke avond de thermostaat naar beneden te draaien, en s morgens weer omhoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
nandenie81 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:53:
Hi,

k woon sinds 16 juli in een eensgezinswoning uit 2019. Dit is een zgn nul op de meter woning. Ik heb 12 zonnepanelen en een warmtepomp op de zolder staan.
aug 116 kwh
sep 204 kwh
okt 224 kwh

nov 327 kwh

Nu heb ik mijn maand energierapport van november binnengekregen en ik heb ineens een grote toename (100 kwh) in energieverbruik tov oktober. Dit terwijl ik geen nieuwe apparatuur heb aangeschaft, niks anders heb gedaan dan de maanden ervoor. Ik kom nu op een verbruik van 327kwh wat staat voor een gemiddeld huishouden van 3 personen. Terwijl ik met mijn 10 maanden oude baby alleen woon.

Ik ben me doodgeschrokken. Ik heb eneco gebeld (leverancier), die checkt alleen of de meter een goed signaal zendt, dat was ok. Stedin is mijn netbeheerder alleen die komt alleen als de meter stuk is. Vervolgens heb ik een elektricien gebeld, maar die zei eigenlijk, tja wat kan ik voor je doen? ik doe een momentopname en daarmee kan je weinig verklaren.

Middels de eneco app en de slimme meter kan ikzelf wel de standen op dag/uur etc bekijken en verbazingwekkend zie ik vanaf 6 november een gemiddeld verbruik van 13 kwh. Dit terwijl het verbruik hiervoor op 7 kwh lag.
Ook zie ik hoge standen (0,93 kwh per uur) als ik slaap of als ik niet thuis ben. Waar moet ik nu beginnen? Ik ben bang dat ik er anders op leegloop ( we zitten nu op 5 december en de app staat al op 47 kwh)
Het goede nieuws is dat je huis eigenlijk alleen van november t/m februari echt netto stroom gebruikt. De rest zul je waarschijnlijk netto terugleveren, meer dan verbruiken.

7 kWh op een normale zomer/herfstdag is verder gewoon prima. Met 200 kWh/maand in de zomer doe je het gewoon heel netjes, zul je niks geks in huis hebben dat per ongeluk zonder dat je het doorhebt heel veel stroom verbruikt. In de laatste weken van november 13 kWh/dag kan ook prima want het werd ineens koud. December begint nu ook erg koud, de warmtepomp moet nu werken. Nog geen 50 kWh vanaf begin december? Ik zou er meteen voor tekenen. En je had eens moeten zien wat het je met gas had gekost.

Je gaat zo'n soort verbruiksgrafiek krijgen door het jaar heen (dit was vorig jaar). En ja, als je dan alleen naar december kijkt dan lijkt het pijnlijk, maar kijk dan ook naar de rest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0hOaoMV4_0ITbeRdXOrDS9IVoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRVhMDtHGxeO1DTM3zJJnqLd.jpg?f=fotoalbum_large
Behalve dat die van jou een stuk verder in het geel zal gaan want je hebt veel meer panelen dan ik.

Dus, in december schrik je van 500 kWh verbruik, maar de zomer zit je elke maand ver onder de nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
nandenie81 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:53:
Hi,

aug 116 kwh
sep 204 kwh
okt 224 kwh

nov 327 kwh

Ik heb je posts even naar dit topic verplaatst, waar in de algemeenheid over dit soort vragen gediscussieerd kan worden.

Oktober was bijzonder zacht en november / begin de huidige maand een stuk kouder. Het verschil in temperatuur en daarmee het verbruik kon inderdaad niet groter zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nandenie81
Wilke schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:26:
[...]

Het goede nieuws is dat je huis eigenlijk alleen van november t/m februari echt netto stroom gebruikt. De rest zul je waarschijnlijk netto terugleveren, meer dan verbruiken.

7 kWh op een normale zomer/herfstdag is verder gewoon prima. Met 200 kWh/maand in de zomer doe je het gewoon heel netjes, zul je niks geks in huis hebben dat per ongeluk zonder dat je het doorhebt heel veel stroom verbruikt. In de laatste weken van november 13 kWh/dag kan ook prima want het werd ineens koud. December begint nu ook erg koud, de warmtepomp moet nu werken. Nog geen 50 kWh vanaf begin december? Ik zou er meteen voor tekenen. En je had eens moeten zien wat het je met gas had gekost.

Je gaat zo'n soort verbruiksgrafiek krijgen door het jaar heen (dit was vorig jaar). En ja, als je dan alleen naar december kijkt dan lijkt het pijnlijk, maar kijk dan ook naar de rest:

[Afbeelding]
Behalve dat die van jou een stuk verder in het geel zal gaan want je hebt veel meer panelen dan ik.

Dus, in december schrik je van 500 kWh verbruik, maar de zomer zit je elke maand ver onder de nul.
Dankjewel Wilke! Dit heeft me ontzettend geholpen! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
@nandenie81
Wij hebben een wat ouder huis met warmtepomp en zonder gas(bouwjaar 1979, 153m² woonoppervlak). De afgelopen dagen is het verbruik van alléén de warmtepomp al 30+kWh per dag.
Daar komt nog het verbruik voor alle overige apparatuur en verlichting bovenop.

Jouw extra verbruik voor de warmtepomp is dus zeer beperkt te noemen, dankzij de uitstekende isolatie van je NOM-woning. Maar ook jij kan in januari rustig op 300-500 kWh extra uitkomen.

's nachts de thermostaat lager zetten zal in een NOM woning weinig voordeel opleveren door de goede isolatie. Misschien levert het zelfs nadeel op. Want dan moet de warmtepomp overdag harder werken, en dat levert een lager rendement op.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:46
Z___Z schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:43:
[...]

Ja, behalve dat iemand die laag opgeleid is
praktisch opgeleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
nandenie81 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:18:
Denk je dat het nog zin heeft om elke avond de thermostaat naar beneden te draaien, en s morgens weer omhoog?
Met een warmtepomp is dit niet per s'e het beste idee, en als je het doet maximaal een graad naar beneden in de nacht. Een warmtepomp is namelijk vooral goed in het efficient warm houden van huis, niet om je huis snel mee op te warmen.

Voor meer specifieke hulp en achtergrondinformatie verwijs ik je naar het LWP topic (als je buitenunit hebt) of het WWP topic (bij bodemwarmte als bron).

100 kWh verbruik voor verwarming is ook niet gek voor november trouwens, bij mij heeft de (redelijk goed afgestelde 4kW) warmtepomp in november ook 100 kWh meer verbruikt dan in oktober. Voor de WP zaten we op 600 m3 per jaar. Voor december is het niet gek als daar nog eens 100-150 kWh bovenop komt met de huidige vooruitzichten.

[ Voor 18% gewijzigd door RulazZ op 06-12-2022 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

nandenie81 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:18:
Ik ben van mening van wel, als ik kijk naar mijn gasverbruik.

mn tussenwoning op constante temperatuur houden kost mijn ong 0.2m3 per uur. na 8 uur afwezigheid is de thermostaat gezakt van 16.5 naar 13.5 a 14 en kost het mij 1.1m3 om de boel weer warm te stoken.

8 uur doorstoken = 0.2*8=1.6
2 uur lang de fik erin = 0.9+0.2 = 1.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5p9cu8W7kJG5gAiulnrx3PmpmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZmiuMb8NRyDp5ukCMntWoEzR.png?f=fotoalbum_large

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
Real schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:11:
[...]
De titel van het artikel is letterlijk "BIJNA helft Nederlanders zet verwarming uit om hoge kosten". Dus nog steeds een meerderheid die de verwarming wel aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 09:28
Op de valreep

Oktober:
G: 36 m3 (1,2 m3 per dag.)
E: 216 kWh (6,9 kWh per dag)

November:
G: 117m3 (3,8 m3 per dag)
E: 206 kWh (6,7 kWh per dag)

Gemiddeld verbruik op jaarbasis:
G: 1000 m3
E: 3000 kWh

Rijtjeshuis 100m2 plat dak uit eind jaren 80 met 4 personen in standaard woonwijk in de randstad.
Houten kozijnen met dubbel glas (geen HR++), bovenlichten (klapraam) met enkel glas.
HR Ketel. Mechanische ventilatie + roosters.
Standaard isolatie (spouw/vloer/dak)

3p doucht elke dag 5 tot 10 minuten. 1p doucht om de dag 5 minuten.
Radiatoren aan in woonkamer/keuken, kinderslaapkamers en badkamer.
Thermostaat: 19,5°. 15° ’s nachts + tijdens werk/schooltijden (tijdprogramma).
Koken op inductie. Verlichting alles LED. Verder geen overmatige stroomslurpers.

Onlangs rondom tochtstrippen vervangen, CV + WW op 60° gezet en SpeedComfort op radiator in woonkamer geplaatst.
Er kan misschien nog een halve graad af en de programmatijden kunnen wellicht nog wat strakker.
Panelen zaten in de planning maar we zijn van plan binnenkort te gaan verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
mrc4nl schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:23:
[...]

Ik ben van mening van wel, als ik kijk naar mijn gasverbruik.

mn tussenwoning op constante temperatuur houden kost mijn ong 0.2m3 per uur. na 8 uur afwezigheid is de thermostaat gezakt van 16.5 naar 13.5 a 14 en kost het mij 1.1m3 om de boel weer warm te stoken.

8 uur doorstoken = 0.2*8=1.6
2 uur lang de fik erin = 0.9+0.2 = 1.1
[Afbeelding]
Als de temperatuur in je woonkamer in 8 uur tijd 3 graden zakt, heeft het inderdaad wel zin om een flinke nachtverlaging toe te passen. Maar dit advies geldt dus niet voor degene die het vraagt, die in een goed geisoleerd huis met warmtepomp woont. In dat geval daalt de temperatuur waarschijnlijk nog geen graad in die periode en moet de warmtepomp op een hogere aanvoertemperatuur gaan draaien (en dus lagere COP/rendement) om in de ochtend de boel op te warmen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Melkunie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:42:
[...]
De titel van het artikel is letterlijk "BIJNA helft Nederlanders zet verwarming uit om hoge kosten". Dus nog steeds een meerderheid die de verwarming wel aan heeft.
Mooi zeg, maar gaat totaal voorbij aan het punt dat Omtzigt maakte. Ik heb het niet over de mensen met genoeg geld die de thermostaat naar 19C moeten zetten volgens de overheidscampagne, maar over de schoffering van mensen die in de kou zitten en überhaupt de verwarming niet aan durven te zetten omdat er anders bijvoorbeeld een huurachterstand ontstaat en ze uit huis gezet kunnen worden. Met alle gevolgen van dien. Een totale disconnectie dus tussen ambtenaren met een relatief hoog en vast salaris en mensen die flexcontract nummer zoveel gebruiken om te betalen voor tijdelijke huurovereenkomst zoveel.

De campagne is een klap in het gezicht van die mensen en moet alleen al daarom anders.

Het zou ook helpen als de tweakers in dit topic zich iets minder druk maken over hun terugleververgoeding of kosten van hun elektrische leaseauto van de zaak in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
Real schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:03:
[...]

Mooi zeg, maar gaat totaal voorbij aan het punt dat Omtzigt maakte. Ik heb het niet over de mensen met genoeg geld die de thermostaat naar 19C moeten zetten volgens de overheidscampagne, maar over de schoffering van mensen die in de kou zitten en überhaupt de verwarming niet aan durven te zetten omdat er anders bijvoorbeeld een huurachterstand ontstaat en ze uit huis gezet kunnen worden. Met alle gevolgen van dien. Een totale disconnectie dus tussen ambtenaren met een relatief hoog en vast salaris en mensen die flexcontract nummer zoveel gebruiken om te betalen voor tijdelijke huurovereenkomst zoveel.

De campagne is een klap in het gezicht van die mensen en moet alleen al daarom anders.

Het zou ook helpen als de tweakers in dit topic zich iets minder druk maken over hun terugleververgoeding of kosten van hun elektrische leaseauto van de zaak in dat opzicht.
Juist ja, daar had je het totaal niet over net. Je zegt zelf "maar los daarvan". Als je op deze manier telkens over andere dingen begint is hier geen discussie te voeren natuurlijk. Fijne dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Melkunie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:06:
[...]
Juist ja, daar had je het totaal niet over net. Je zegt zelf "maar los daarvan". Als je op deze manier telkens over andere dingen begint is hier geen discussie te voeren natuurlijk.
Lees gewoon even de comments terug, want die staan natuurlijk in verband met elkaar.

Real in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Fijne dag verder.
Hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Real schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:03:
[...]

Dat heb ik nu ook met alle campagnes over geen alcohol in het verkeer. Begrijpen die ambtenaren wel niet wat voor een klap in het gezicht zulk soort spotjes zijn voor degene die geen auto kunnen betalen? /s

Misschien ook nog maar de stap maken naar kindjes in Afrika? Kom op zeg, als je niet echt aan de onderkant zit mag de overheid je geen advies meer geven? Om het er nog niet over te hebben dat het ook voor diegene beter is als de rest minder gas verbruikt.

Overigens hoewel er in het Ipsos onderzoek uiteraard wel wat correlatie met inkomensniveau is, is het nog geen eens zo sterk. Volgens hun zet ook 36% van de mensen met hoog inkomen de verwarming niet aan vanwege de energiekosten. Misschien zit ik zelf nu in een te luxe situatie, maar ik vraag me af of de realiteit ook overeen komt, en hoeveel mensen misschien zelf de verwarming niet aan zetten, maar hun thermostaat doet het wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
nandenie81 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:12:
[...]

Deze cijfers gaan puur over mijn verbruik, dus zonder teruglevering. Ik ben pas een paar maanden in dit huis, eerste keer warmtepomp etc, iig thanks voor je reactie. Dan had ik een verkeerde verwachting ;-)
Voordat je teruglevert, gebruik je meestal eerst je eigen opgewekte stroom op dat moment (live) en pas als de zon onder is ga je afnemen van het net.
Echter, als het heel koud en bewolkt is draait je warmtepomp harder maar je hebt ook weinig tot geen eigen stroom productie dus je neemt bijna de hele dag netto af. Dit netto afnemen stijgt dus exponentieel met deze slechte dagen. November was zonnig en zacht, na 1 december was de zonnestroom om te huilen. Dus als je Eneco app t/m 5 december is bijgewerkt zal je nog een hogere stijging zien.
Wij zitten ook al op 50 kwh verbruik en hebben niet eens een warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
tokjah schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:42:
[...]

Voordat je teruglevert, gebruik je meestal eerst je eigen opgewekte stroom op dat moment (live) en pas als de zon onder is ga je afnemen van het net.
Echter, als het heel koud en bewolkt is draait je warmtepomp harder maar je hebt ook weinig tot geen eigen stroom productie dus je neemt bijna de hele dag netto af. Dit netto afnemen stijgt dus exponentieel met deze slechte dagen. November was zonnig en zacht, na 1 december was de zonnestroom om te huilen. Dus als je Eneco app t/m 5 december is bijgewerkt zal je nog een hogere stijging zien.
Wij zitten ook al op 50 kwh verbruik en hebben niet eens een warmtepomp ;)
23kwh hier met elektrisch bij verwarmen @ studie kamer. Maar grootste verbruik is het huis enigszins op temperatuur houden (en mij :+ ) zit nu al op 35m3... :X omdat m'n buren ook een heel stuk minder verwarmen daalt de temperatuur hier naar de 15 a 16C 's nachts. Dat was voorheen ~18C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 12:58
Ik heb even advies nodig.

Ik woon sinds een half jaar in een huur hoekwoning (energielabel C). Nu ben ik de afgelopen tijd een beetje aan het aftasten wat ik het beste kan doen met het verwarmen van het huis zodat ik niet straks enorm hoge kosten heb. Ik heb de thermostaat standaard op 15 graden staan zodat ik geen schimmel en vocht in huis krijg, en heb momenteel 2 radiators in de woonkamer open staan en verder alles in huis dichtgedraaid.
Ik heb een tijd geleden ook een P1 meter aangeschaft zodat ik inzicht heb in mijn verbruik.
Nu heb ik gisteren eens 9 uur lang de thermostaat op 17 graden gezet om te zien wat dat met mijn verbruik zou doen (en omdat het wel erg koud was gisteren). Ik heb momenteel een contract bij gewoonenergie en betaal 1,66 per kuub gas. Die waardes heb ik ook ingevuld in de P1 app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrBpuxWO4eSwNDbzbnuXAuqeXS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JecZ26JNXnMsc8vqKSUhomGv.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij af of het normaal is dat ik 6 kuub aan gas verbruik op een dag door de thermostaat op 17 graden te hebben staan voor 9 uur lang (daar buiten op 15 graden) en 2 radiators open te hebben staan. Buiten dat is er die dag ook nog door 2 personen gedouched voor zeg 10 minuten per persoon.
Kan ik dit als een normaal verbruik beschouwen of zou dit lager moeten zijn? Ik vind het namelijk nogal belachelijk om 10 euro per dag te betalen terwijl ik de thermostaat maar 2 graden hoger heb gezet en enkel de woonkamer verwarm.
Pagina: 1 ... 42 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden