Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Simone96 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:07:
Ik heb even advies nodig.

Ik woon sinds een half jaar in een huur hoekwoning (energielabel C). Nu ben ik de afgelopen tijd een beetje aan het aftasten wat ik het beste kan doen met het verwarmen van het huis zodat ik niet straks enorm hoge kosten heb. Ik heb de thermostaat standaard op 15 graden staan zodat ik geen schimmel en vocht in huis krijg, en heb momenteel 2 radiators in de woonkamer open staan en verder alles in huis dichtgedraaid.
Ik heb een tijd geleden ook een P1 meter aangeschaft zodat ik inzicht heb in mijn verbruik.
Nu heb ik gisteren eens 9 uur lang de thermostaat op 17 graden gezet om te zien wat dat met mijn verbruik zou doen (en omdat het wel erg koud was gisteren). Ik heb momenteel een contract bij gewoonenergie en betaal 1,66 per kuub gas. Die waardes heb ik ook ingevuld in de P1 app.

[Afbeelding]

Nu vraag ik mij af of het normaal is dat ik 6 kuub aan gas verbruik op een dag door de thermostaat op 17 graden te hebben staan voor 9 uur lang (daar buiten op 15 graden) en 2 radiators open te hebben staan. Buiten dat is er die dag ook nog door 2 personen gedouched voor zeg 10 minuten per persoon.
Kan ik dit als een normaal verbruik beschouwen of zou dit lager moeten zijn? Ik vind het namelijk nogal belachelijk om 10 euro per dag te betalen terwijl ik de thermostaat maar 2 graden hoger heb gezet en enkel de woonkamer verwarm.
Was het aangenaam in huis? Zo ja - was het je 350 euro per maand aan gas waard?
Is het antwoord Nee dan is het best wel veel verbruik. Energielabel C kan met verschillende factoren gehaald worden maar de kans is dat je warmte aan alle kanten weg vliegt.

https://www.verbeterjehui...er-is-mijn-isolatie-goed/
https://bengdebilt.nl/wp-..._A3placemat-FINAL-WEB.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06

Ik woon sinds een half jaar in een huur hoekwoning (energielabel C). Nu ben ik de afgelopen tijd een beetje aan het aftasten wat ik het beste kan doen met het verwarmen van het huis zodat ik niet straks enorm hoge kosten heb. Ik heb de thermostaat standaard op 15 graden staan zodat ik geen schimmel en vocht in huis krijg, en heb momenteel 2 radiators in de woonkamer open staan en verder alles in huis dichtgedraaid.
Ik heb een tijd geleden ook een P1 meter aangeschaft zodat ik inzicht heb in mijn verbruik.
Nu heb ik gisteren eens 9 uur lang de thermostaat op 17 graden gezet om te zien wat dat met mijn verbruik zou doen (en omdat het wel erg koud was gisteren). Ik heb momenteel een contract bij gewoonenergie en betaal 1,66 per kuub gas. Die waardes heb ik ook ingevuld in de P1 app.

[Afbeelding]

Nu vraag ik mij af of het normaal is dat ik 6 kuub aan gas verbruik op een dag door de thermostaat op 17 graden te hebben staan voor 9 uur lang (daar buiten op 15 graden) en 2 radiators open te hebben staan. Buiten dat is er die dag ook nog door 2 personen gedouched voor zeg 10 minuten per persoon.
Kan ik dit als een normaal verbruik beschouwen of zou dit lager moeten zijn? Ik vind het namelijk nogal belachelijk om 10 euro per dag te betalen terwijl ik de thermostaat maar 2 graden hoger heb gezet en enkel de woonkamer verwarm.
Het is spijtig om te zeggen, maar dit is vrij normaal.. En dan mag je nog van geluk spreken dat je "maar" 1,66 per kuub betaald hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19

[Afbeelding]

Even een andere vraag, aangezien de grafiek van jou mij nogal opvalt. Wat maakt eigenlijk dat zijn grafiek in van die rechte lijnen loopt en die van mij erg heen en weer? Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5AIE2ZSjgXAk8si755lW0erzN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVAkyOcaET4DHSbNrlP2xtGO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Naar aanleiding van de post van Simone96, wat is een goede p1 meter? Ik las al dat ik een adapter nodig heb voor de voeding, omdat het een oudere slimme meter betreft.. Is dat altijd zo, of zijn er p1 meters met wifi die met SMR 2 of 4 werken zonder externe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:44
Olaf91 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:47:
[...]

Even een andere vraag, aangezien de grafiek van jou mij nogal opvalt. Wat maakt eigenlijk dat zijn grafiek in van die rechte lijnen loopt en die van mij erg heen en weer? Zie foto:

[Afbeelding]
Versie van de slimme meter.

https://helpdesk.homewiza...et-de-p1-meter-gasgebruik

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16

[Afbeelding]

Ik heb gisteren 6.9m3 verbruikt.
Dat is woning overdag op 19.5 graden, snachts op 18
2x douchen en 2x bad

Hoekhuis 2013, 110m2

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hbt
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

[Afbeelding]

Als je een tijdje niet gestookt hebt en je wilt plotseling een hogere temperatuur, dan zal de warmte die je daar in moet stoppen meer zijn dan wanneer je regelmatig stookt. Muren vloeren etc zijn dan ook nog koud. Dus je zou het ook een paar dagen kunnen aankijken om een beter beeld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
@Olaf91 Dat is een ding (die andere is inderdaad per uur dus nog niet SMR 5.0), maar het lijkt er ook op dat je ketel aan het pendelen is.

Dat zou kunnen betekenen dat je je ketel (en eventueel radiatoren/vloerverwarming) nog wel wat beter kunt afstellen, tips kun je hier vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door RulazZ op 06-12-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

d_marf schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:37:
[...]

Goeie tip. Stel je dat in op je WP of heb je iets externs geregeld?
Ik heb een Daikin warmtepomp. Ik kan de verwarming instellen met een App. Het warm water wordt via Homeassistent gedaan. Boiler gaat aan om 01.00 uur en weer uit om 05.00 uur.
We zijn met 2 personen. De legionella run wordt 1 keer in de week gedaan om 01.00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Mawlana schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:49:
Even het verbruik van de afgelopen jaren erbij gepakt.
2020: 984m³
2021: 1002m³
2022 (tot vandaag): 412m³, ik verwacht uit te komen op max 600m³ (vorig jaar in december was het verbruik 117m³).

Het betreft een nieuwbouwwoning (huur) die in december 2019 is opgeleverd, met vloerverwarming op de begane grond en 1ste verdieping. Geen verwarming op zolder. Hoekwoning, maar buurman woont er nog steeds niet, dus ik krijg ook geen enkele warmte van die kant. ;(

(..)
Gisteravond om 21.30u ging de thermostaat naar 19,5C. De kamertemperatuur was op dat moment 20 graden.
Om middernacht ging de thermostaat terug naar 19C. Tegen de ochtend (7u) is de kamertemperatuur inmiddels gedaald: 19C. 1 graadje afgekoeld over een nacht.
Om 9u in de ochtend ging de thermostaat naar 19,5C. Om 12.30u was de kamertemperatuur eindelijk 19,5C. Dat heeft 2,2m³ gas gekost. De temperatuur is verder opgeklommen naar 20,3C wat ook 0,5m³ gas heeft gekost - ik heb de oven een halfuurtje gebruikt, dat zal ook wel voor de nodige warmte gezorgd hebben. :+
Om half zeven gaat de thermostaat weer 0,5 graad omhoog (20C) gedurende 3 uurtjes.

Ruim 2m³ gas voor een verhoging van 0,5 graad in 3,5u klinkt best veel en traag. Misschien moet ik maar eens naar het cv-tuning topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Real schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:03:
[...]

Mooi zeg, maar gaat totaal voorbij aan het punt dat Omtzigt maakte. Ik heb het niet over de mensen met genoeg geld die de thermostaat naar 19C moeten zetten volgens de overheidscampagne, maar over de schoffering van mensen die in de kou zitten en überhaupt de verwarming niet aan durven te zetten omdat er anders bijvoorbeeld een huurachterstand ontstaat en ze uit huis gezet kunnen worden. Met alle gevolgen van dien. Een totale disconnectie dus tussen ambtenaren met een relatief hoog en vast salaris en mensen die flexcontract nummer zoveel gebruiken om te betalen voor tijdelijke huurovereenkomst zoveel.

De campagne is een klap in het gezicht van die mensen en moet alleen al daarom anders.

Het zou ook helpen als de tweakers in dit topic zich iets minder druk maken over hun terugleververgoeding of kosten van hun elektrische leaseauto van de zaak in dat opzicht.
De disconnectie zit niet bij de Tweede Kamer en ook niet bij de ambtenaren, maar helaas toch echt bij de mensen die de verwarming uitzet. De groep waar het over gaat heeft inmiddels 1300 compensatie gehad, waarschijnlijk al 190,- op de rekening gestort gekregen en nog eens 190 euro onderweg. Voor die 1680 euro aan compensatie kan de CV-ketel echt wel aan hoor.

Het probleem is alleen dat deze groep mensen geen idee heeft wat de invloed van hun eigen gedrag op de energierekening en al helemaal geen idee wat voor invloed dat heeft op de maandelijkse lasten. Dus deze groep is nu in tweeën gesplitst, bij de ene helft staat de verwarming uit en de andere helft steekt de kop in het zand en stookt nog steeds tot 23 graden.

Dit probleem los je echt niet op door meer geld te geven. Waarschijnlijk zou het beter helpen als ze via een app een max bedrag per dag kunnen instellen voor warmte, zodat ze controle houden over hun eigen situatie. Zoals je heel vroeger muntjes in de gasmeter moest gooien. Muntjes op was geen verwarming meer, maar ook geen betalingsproblemen!

[ Voor 3% gewijzigd door moshimoshi op 06-12-2022 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19
RulazZ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:06:
[...]

@Olaf91 Dat is een ding (die andere is inderdaad per uur dus nog niet SMR 5.0), maar het lijkt er ook op dat je ketel aan het pendelen is.

Dat zou kunnen betekenen dat je je ketel (en eventueel radiatoren/vloerverwarming) nog wel wat beter kunt afstellen, tips kun je hier vinden.
Bedankt voor je reactie. Hij is zeker niet aan het pendelen. Het vermogen staat op zijn laagste stand met max temp van 75. De manier die door John Visser nogal eens aangeraden wordt. Ik begrijp wel dat hier de meningen nogal eens over verschillen. Ben nog aan het onderzoeken of dit wel de meest efficiente manier is.

Hij blijft op deze manier in ieder geval wel efficient werken (retourtemperatuur ruim onder de 58 graden) maar brandt vrijwel wel de gehele dag door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 12:58
DutchOwnage schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:29:
[...]

Het is spijtig om te zeggen, maar dit is vrij normaal.. En dan mag je nog van geluk spreken dat je "maar" 1,66 per kuub betaald hoor.
Ik wilde vooral graag weten of het normaal is of dat mijn ketel voor niks aan het stoken is en hij beter afgesteld moet worden. Ik heb er zelf weinig verstand van. Ik woonde hiervoor in een huur appartement (wel met eigen cv ketel) maar daar had ik vrijwel nooit de verwarming aan omdat iedereen om mij heen al stookte.
laurens0619 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:03:
[...]

Ik heb gisteren 6.9m3 verbruikt.
Dat is woning overdag op 19.5 graden, snachts op 18
2x douchen en 1x bad

Hoekhuis 2013, 110m2
Dus het verschil zit hem er dan in dat jouw woning waarschijnlijk een stuk beter geïsoleerd is?
Gaat hier om een hoekwoning uit de jaren 80, 135m2.
Of zou het er inderdaad aan liggen dat ik niet al dagen aan een stuk aan het stoken ben en de ketel dus steeds harder moet werken om het huis te verwarmen omdat ik hem standaard op 15 graden zet. Zou ik dus eigenlijk de thermostaat dag en nacht op 17 graden moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:24
Olaf91 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Hij is zeker niet aan het pendelen. Het vermogen staat op zijn laagste stand met max temp van 75. De manier die door John Visser nogal eens aangeraden wordt. Ik begrijp wel dat hier de meningen nogal eens over verschillen. Ben nog aan het onderzoeken of dit wel de meest efficiente manier is.

Hij blijft op deze manier in ieder geval wel efficient werken (retourtemperatuur ruim onder de 58 graden) maar brandt vrijwel wel de gehele dag door.
Dit zag ik gisteren toevallig ook voorbij komen en heb het meteen toegepast. Ook meteen de eco stand uitgezet. Onnodige 0.02 kuub aan gas elke paar uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Olaf91 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:41:
[...]

Als je John Visser (en Ketel Klets toevallig ook? Leuke discussie laatst tussen die twee over en weer...) kijkt, dan heb je in elk geval wel een goede primer, dus dat zal idd wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:58
@Simone96

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Pp2z97bd/Screenshot-20221206-184128-nl-homewizard-android-energy.jpg

Woonkamer overdag op 19 graden, in de avond/nacht naar 16.
2 kinderkamers overdag op 15, in de avond naar 17,5.
Slaapkamer een uurtje naar 19, rest van de tijd 15 graden.
Badkamer 2x een uurtje naar 20 graden, rest van de tijd 16.
Niet geïsoleerde bijbouw een uurtje naar 15 graden en daarna 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Even een noob vraag;
Zit nu 2 maanden bij VDB in onze nieuwbouwwoning, wanneer is beste moment om over te stappen naar een leverancier met hoogste TLV?
Gelijk 1 januari of 1 maart?
En dan einde van het jaar weer overstappen voor de winterperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
50 kuub gas gebruikt in november totaal voor 45 m2 ruimte verwarmen van 3 meter hoog, tussenwoning midden jaren 90 label B gelijkvloers zonder bovenburen.
2 personen douchen en koken
Thermostaat op 20 van 12u tot 22u daarbuiten op 15.
T33 radiator lengte 180cm met 6x 120mm fans eronder.
Keteltemperatuur afhankelijk van buitentemperatuur tussen 50 en 60 graden.

Stroomverbruik is redelijk stabiel 200 KWh elke maand, mijn PC en Oled TV werken ook mee aan de verwarming van de ruimte evenals het gasfornuis in de open keuken.

[ Voor 25% gewijzigd door PP_Sound op 06-12-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:15
Valt vies tegen in een hoekhuis. Ik heb alleen de woonkamer nu opgewarmd en de houthaard is even aan geweest. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLcMhAAjncJaV_dZsnEXtrG451o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iMraxKSvaQkgjuJlV7KCkLv4.png?f=fotoalbum_large
Ben voor de 6 dagen in augustus al 50 euro kwijt met een schamele 18 graden in de woonkamer.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 12:58
NeutraleTeun schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:46:
@Simone96

[Afbeelding]

Woonkamer overdag op 19 graden, in de avond/nacht naar 16.
2 kinderkamers overdag op 15, in de avond naar 17,5.
Slaapkamer een uurtje naar 19, rest van de tijd 15 graden.
Badkamer 2x een uurtje naar 20 graden, rest van de tijd 16.
Niet geïsoleerde bijbouw een uurtje naar 15 graden en daarna 10 graden.
Blijf het dan apart vinden dat ik enkel twee radiatoren in de woonkamer heb open staan, die 9 uur lang op 17 graden heb staan en daarna op 15 en voor de rest alles dicht heb staan en toch meer verbruik. Is dat dan puur omdat dit huis slechter geisoleerd is of zou het ook aan de instellingen van de cv-ketel kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:29:
Valt vies tegen in een hoekhuis. Ik heb alleen de woonkamer nu opgewarmd en de houthaard is even aan geweest. [Afbeelding]
Ben voor de 6 dagen in augustus al 50 euro kwijt met een schamele 18 graden in de woonkamer.
December bedoel je waarschijnlijk . ;)

Ik verdom het om de temperatuur lager dan 20 te zetten maar dat zit tussen de oren.
En de dikke fluwelen gordijnen gaan dicht zodra het donker is.

[ Voor 11% gewijzigd door PP_Sound op 06-12-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:15
PP_Sound schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:46:
[...]

December bedoel je waarschijnlijk . ;)
Ja , Pffff. Zal die Corona stofwolk wel zijn die is achtergebleven in mijn grijze massa...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Simone96 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:11:
[...]

[...]

Dus het verschil zit hem er dan in dat jouw woning waarschijnlijk een stuk beter geïsoleerd is?
Gaat hier om een hoekwoning uit de jaren 80, 135m2.
Of zou het er inderdaad aan liggen dat ik niet al dagen aan een stuk aan het stoken ben en de ketel dus steeds harder moet werken om het huis te verwarmen omdat ik hem standaard op 15 graden zet. Zou ik dus eigenlijk de thermostaat dag en nacht op 17 graden moeten zetten?
Zijn zoveel variabelen. Isolatie maar ook gebruik douche etc en buitentemp/zon.
Vandaag heeft hetzelfde programma hier gedraaid behalve dat er niemand in bad is geweest.maar er stond ook mooi zonnetje :)
Resultaat: 2.9m3

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2022 23:26 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:17
Weet iemand of het verbruik in de Essent app compleet is? dus inclusief belasting opslag duurzame energie.

Ik vraag me dus af of alle termijnbedragen die hieronder staan bij elkaar de eindafrekening gaat zijn.

Of komen daar nog belastingen en andere dingen bovenop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdXYzNdErASsUzXkMJG-qNIjA8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbStBaf0BIsoPFJPA7IzCRf1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Yellos schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:06:
Weet iemand of het verbruik in de Essent app compleet is? dus inclusief belasting opslag duurzame energie.

Ik vraag me dus af of alle termijnbedragen die hieronder staan bij elkaar de eindafrekening gaat zijn.

[Afbeelding]
Bij Engie (BE) zeggen ze van wel in de app. Ik vraag me ook wel af hoe, want er zijn nogal wat belastingen en variabel en vast. Wel fijn dat je het tegenwoordig zo gemakkelijk kunt zien.
laurens0619 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:25:
[...]

Zijn zoveel variabelen. Isolatie maar ook gebruik douche etc en buitentemp/zon.
Vandaag heeft hetzelfde programma hier gedraaid behalve dat er niemand in bad is geweest.maar er stond ook mooi zonnetje :)
Resultaat: 2.9m3
Aantal personen (die geven ook warmte af), of iedereen direct de deuren achter zich sluit of ze minuten laat open staan (mijn vrouw is zo langzaam met sluiten dat ik al opgestaan ben uit mijn stoel om de deur achter haar te sluiten..

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 07-12-2022 08:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Pingu007 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:30:
Even een noob vraag;
Zit nu 2 maanden bij VDB in onze nieuwbouwwoning, wanneer is beste moment om over te stappen naar een leverancier met hoogste TLV?
Gelijk 1 januari of 1 maart?
En dan einde van het jaar weer overstappen voor de winterperiode?
Als je er nu 2 maanden zit (en dat zijn niet de meest zonnige maanden), dan zou ik wachten tot het moment dat je met teruggeleverde stroom je winterverbruik gesaldeerd hebt, anders moet je een hoop ingekochte stroom in de winter tegen toptarief betalen. Waarschijnlijk bereik je pas break even ergens laat in de lente, afhankelijk van hoeveel overcapaciteit je hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
RulazZ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:45:
[...]

Als je er nu 2 maanden zit (en dat zijn niet de meest zonnige maanden), dan zou ik wachten tot het moment dat je met teruggeleverde stroom je winterverbruik gesaldeerd hebt, anders moet je een hoop ingekochte stroom in de winter tegen toptarief betalen. Waarschijnlijk bereik je pas break even ergens laat in de lente, afhankelijk van hoeveel overcapaciteit je hebt natuurlijk.
Ik heb nu tijdelijk dynamische stroom van Tibber. Gemiddelde prijs 40cent.

Maar ga gewoon per 1jan overstappen omdat ik 1op1 wil salderen.
Na het salderen ga ik het prijsplafond betalen 0,40cent.

Heb ik dat allemaal verbruikt (nov, dec?) dan gaan ik weer ff naar Tibber.

Verbruik 5900kw
Opbrengst 3000kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Ruud888 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:28:
[...]

Wel het overwegen waard voor komend seizoen, maar als je al 2 maanden 90 ct/kWh hebt betaald kun je beter even wachten totdat je die binnen je huidige contract hebt weggesaldeerd vermoed ik. Het prijsplafond maakt het een nog ingewikkelder sommetje.

Op de lange termijn kan het interessant zijn om in de zomer hoge TLV te vangen met variabel contract en in de winter dynamisch in de goedkope uren als het hard waait de meeste stroom te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RulazZ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:33:
[...]

Op de lange termijn kan het interessant zijn om in de zomer hoge TLV te vangen met variabel contract en in de winter dynamisch in de goedkope uren als het hard waait de meeste stroom te verbruiken.
Ik vraag me af of een thuisbatterij dan niet rendabel is :p Overdag opladen met goedkope (vaak gratis) stroom en s'avonds in het piektarief terug leveren :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ruud888 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:28:
[...]

Verbruik 5900kw
Opbrengst 3000kw
Als jij in nov/dec 2900 kWh verbruikt en op 1-11 overstapt zit dat verbruik maar voor een klein gedeelte onder het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verstook de laatste dagen met het koude weer bijna 90 kWh gas per dag wat mij deze maand volgens de Engie (BE) app ongeveer 22€ per dag kost. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
tlpeter schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:37:
[...]

Dit zag ik gisteren toevallig ook voorbij komen en heb het meteen toegepast. Ook meteen de eco stand uitgezet. Onnodige 0.02 kuub aan gas elke paar uur.
Het is toch de comfort stand uit en de ecostand aan?
De comfort stand verwarmt juist onnodig bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:24
tokjah schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:47:
[...]

Bij mijn Bosch ketel moet je de eco toets ingedrukt houden dus je zou zomaar gelijk kunnen hehben :9
In ieder geval minder comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
Simone96 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:30:
[...]

Blijf het dan apart vinden dat ik enkel twee radiatoren in de woonkamer heb open staan, die 9 uur lang op 17 graden heb staan en daarna op 15 en voor de rest alles dicht heb staan en toch meer verbruik. Is dat dan puur omdat dit huis slechter geisoleerd is of zou het ook aan de instellingen van de cv-ketel kunnen liggen?
Van bijna alle types cv-ketels kan je youtube filmpjes vinden om de instellingen na te lopen. Je kan niet zelf makkelijk in je wanden en plafonds kijken maar dat kan je wel zelf doen :) en radiatorfolie en radiatorventilatoren. Zie ook links in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
Marzman schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:39:
[...]

Ik vraag me af of een thuisbatterij dan niet rendabel is :p Overdag opladen met goedkope (vaak gratis) stroom en s'avonds in het piektarief terug leveren :p
Dynamische contracten maken een thuisbatterij inderdaad wel een stuk interessanter, maar nog wel flink aan de prijs. In Vlaanderen is het nu al een stuk interessanter dan hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Ik zit momenteel bij Oxxio, meer dan 3e per kuub, bijna een euro voor kwh stroom.
Kom ik dit tegen bij Shell Energy:

Tarieven Modelcontract 2022
Stroom
Tarief
Enkeltarief € 0,54820 per kWh
Normaaltarief € 0,58857 per kWh
Daltarief € 0,51100 per kWh
Terugleververgoeding € 0,10 per kWh
Vaste leveringskosten € 65,31 per jaar

Gas
Tarief
Gas € 2,12271 per m³
CO2-gecompenseerd gas € 2,13906 per m³
Met uitzondering van het teruglevertarief zijn bovenstaande tarieven inclusief 9% btw, energiebelasting (€ 0,04010 per kWh voor stroom en € 0,39591 per m3 voor gas; prijspeil 2022) en Opslag Duurzame Energie (€ 0,03325 per kWh voor stroom en € 0,094285 per m3 voor gas; prijspeil 2022). Deze overheidsheffingen kunnen jaarlijks wijzigen.

Klinkt gezien wat ik nu heb en wat bij vele anderen de tarieven zijn toch bijna te mooi om waar te zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij Shell zat er een addertje onder het gras met salderen van piek/dal tarief volgens mij.
Bij andere aanbieders heb je soms ook 3 maanden contracten met vergelijkbare prijzen (toen ik laatst bij coolblue keek). Deze prijzen zijn heel normaal als je het vergelijkt met de huidige day-ahead tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:08

TAA

Liever IRC

Marzman schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:39:
[...]
Als ik even wat verder denk vraag ik me af hoe de dynamische tarieven zich zullen ontwikkelen als de energie transitie inclusief implementatie van thuisaccu's met een behoorlijk vermogen gemaakt is. Er is dan welliswaar nog steeds sprake van hoge/goedkope productie tijdens de zonnepiek uren maar de vraag zal dan (dynamisch) ook meebewegen (wellicht ook geholpen door een grotere EV vloot die overdag geladen kan worden als de infra het op het werk toelaat?) en krijgen we toch weer een soort van stabiele(re) prijs.

Ik heb sinds 2007 een TTBW warmtepomp in gebruik en me nooit druk gemaakt om het energieverbruik (ongeveer 8k kWh per jaar) gezien de lage tarieven. Een paar écht koude nachten zwiepen het maandverbruik zo boven de 1.000 kWh per maand. Nog 2 jaar salderen tegen 100% van 9.000wP en daarna 2 jaar wat minder (64% zoals het er nu naar uitziet wat 50% van mijn verbruik is). Tegen die tijd ben ik benieuwd waar de energie opslag techniek staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
Lensent schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:31:
Ik zit momenteel bij Oxxio, meer dan 3e per kuub, bijna een euro voor kwh stroom.

Stroom
Tarief

Gas
Tarief
Gas € 2,12271 per m³
Met uitzondering van het teruglevertarief zijn bovenstaande tarieven inclusief 9% btw, energiebelasting (€ 0,04010 per kWh voor stroom en € 0,39591 per m3 voor gas; prijspeil 2022) en Opslag Duurzame Energie (€ 0,03325 per kWh voor stroom en € 0,094285 per m3 voor gas; prijspeil 2022). Deze overheidsheffingen kunnen jaarlijks wijzigen.

Klinkt gezien wat ik nu heb en wat bij vele anderen de tarieven zijn toch bijna te mooi om waar te zijn...?
Neuh, je betaalt momenteel gewoon buitensporig veel binnen je Oxxio contract. Ik zit momenteel nog vast een ongeveer dezelfde tarieven bij Oxxio, maar ik heb het opgezegd en ga over op dynamisch.

Als ik bijvoorbeeld het verleden van de dynamische prijzen bekijk m.b.t. gas, dan is er maar één week geweest dat die prijzen hoger lagen dan wat ik nu betaal (inclusief energiebelasting etc.). Voor het overige waren die tarieven lager tot echt véél lager. Dus het is mij een raadsel hoe Oxxio op dergelijke tarieven heeft kunnen komen, maar mij zien ze daar als klant niet meer terug.

Kanttekening is dat ik geen zonnepanelen heb. Heb je die wel dan is een dynamisch contract m.b.t. elektriciteit (waarschijnlijk) minder interessant omdat de kosten van het verbruik niet gesaldeerd worden (enkel de energiebelasting etc.). Je krijgt bij zo'n contract altijd een terugleververgoeding, die in de zonnige uren in de zomer marginaal tot zelfs negatief kan zijn.

Overigens saldeert Shell Energy volgens mij per telwerk, dus dat is met zonnepanelen ook niet altijd een gunstige leverancier. Het gros van de zonenergie wek je op in de 'piekuren', maar die kun je dus niet wegstrepen tegen je verbruik in de 'daluren'.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 11:59

DHV

Ik ga verhuizen, nieuwe huis heeft 16 panelen op zuidwest. Opbrengst zal iets van 3000-3500 zijn.

Verbruik op laatste jaarnota was 3461.

Warmte hadden we via VVE, nieuwe huis een CV ketel (gas) en airco.
Vrijstaand huis, na 2005 gebouwd, label A. Gasverbruik inschatten vind ik lastig, max. 1500 kuub.

Heb ik het correct dat de terugleververgoeding niet zo belangrijk is omdat ik per saldo evenveel gebruik als verbruik? Zal ik vooral letten op de laagste gasprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DHV schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:09:
Ik ga verhuizen, nieuwe huis heeft 16 panelen op zuidwest. Opbrengst zal iets van 3000-3500 zijn.

Vrijstaand huis, na 2005 gebouwd, label A. Gasverbruik inschatten vind ik lastig, max. 1500 kuub.

Heb ik het correct dat de terugleververgoeding niet zo belangrijk is omdat ik per saldo evenveel gebruik als verbruik? Zal ik vooral letten op de laagste gasprijs?
Globaal gezien klopt dat. Maar ook daarin een paar onzekere factoren waardoor je keuze achteraf gezien anders kon. Je weet bijvoorbeeld nog niet hoe vaak je de airco gaat gebruiken en hoe zonnig het jaar wordt.

Toevallig loopt vandaag m'n contractjaar af en ik spoel zo'n beetje 180kWh door het putje waar ik niet veel voor krijg. Reden? Dit jaar was zonniger dan normaal, en m'n airco hangt op een punt waar bijverwarmen geen zin heeft. Volgend jaar is het misschien andersom, en moet ik per saldo een paar kWh inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Rossi46 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:46:
[...]

Neuh, je betaalt momenteel gewoon buitensporig veel binnen je Oxxio contract. Ik zit momenteel nog vast een ongeveer dezelfde tarieven bij Oxxio, maar ik heb het opgezegd en ga over op dynamisch.

Als ik bijvoorbeeld het verleden van de dynamische prijzen bekijk m.b.t. gas, dan is er maar één week geweest dat die prijzen hoger lagen dan wat ik nu betaal (inclusief energiebelasting etc.). Voor het overige waren die tarieven lager tot echt véél lager. Dus het is mij een raadsel hoe Oxxio op dergelijke tarieven heeft kunnen komen, maar mij zien ze daar als klant niet meer terug.

Kanttekening is dat ik geen zonnepanelen heb. Heb je die wel dan is een dynamisch contract m.b.t. elektriciteit (waarschijnlijk) minder interessant omdat de kosten van het verbruik niet gesaldeerd worden (enkel de energiebelasting etc.). Je krijgt bij zo'n contract altijd een terugleververgoeding, die in de zonnige uren in de zomer marginaal tot zelfs negatief kan zijn.

Overigens saldeert Shell Energy volgens mij per telwerk, dus dat is met zonnepanelen ook niet altijd een gunstige leverancier. Het gros van de zonenergie wek je op in de 'piekuren', maar die kun je dus niet wegstrepen tegen je verbruik in de 'daluren'.
Hmpf. Nou, ik zit december wel uit en het prijsplafond is voor mij wel gunstig. Ik kom niet boven de gestelde limieten uit. Ga ik volgend jaar maar eens kijken naar een overstap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:17

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdXYzNdErASsUzXkMJG-qNIjA8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbStBaf0BIsoPFJPA7IzCRf1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Yellos schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:48:

[Afbeelding]
Kun je zelf even narekenen door Kwh en M3 van periodes te vermenigvuldigen met levertarief. Volgens mij is het all-in, maar lang geleden dat ik bij Essent zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
tokjah schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:47:
[...]

Het vervelende hiervan is dat verschillende fabrikanten hier verschillende namen hanteren, bij de ene is de ecostand dat de comfortstand alleen overdag aan staat en is het zuinigste warm water helemaal uit. Bij een andere fabrikant betekent eco juist dat de comfortstand helemaal uit staat. Dus het is aan te raden om dit even op te zoeken in de handleiding van je eigen ketel wat de juiste instelling is om onnodig gasverbruik te voorkomen. Wat mij betreft zouden ze de warmhoudstand als fabrieksinstelling sowieso moeten verbieden...

Bij een Nefit ketel op mijn werk kon je de warmhoudstand zelfs alleen uitzetten als er ook een Moduline thermostaat aan gekoppeld zat die ingesteld stond op meeschakelen met klokprogramma, met de Honeywell thermostaat die ervoor aan/uit op aangesloten zat stond de warmhoudstand sowieso altijd aan 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door RulazZ op 07-12-2022 13:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Sommige mensen maken zich druk om de energie transitie andere mensen vragen zich af hoe ze de kerst moeten doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

YangWenli schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:09:
Sommige mensen maken zich druk om de energie transitie andere mensen vragen zich af hoe ze de kerst moeten doorkomen.
Wat bedoel je? Financieel?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
DHV schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:09:

Ik zou zeker in het geval van zonnepanelen het verbruik/opwekken van elektriciteit en het verbruik van gas los gaan bekijken. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie met een nieuw huis en heb een 'regulier' contract afgesloten voor elektriciteit (waarbinnen volledige saldering plaats kan vinden) en voor gas heb ik een dynamisch contract afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Lensent schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:29:
[...]

Hmpf. Nou, ik zit december wel uit en het prijsplafond is voor mij wel gunstig. Ik kom niet boven de gestelde limieten uit. Ga ik volgend jaar maar eens kijken naar een overstap...
Je bent nu eigenlijk een beetje te laat, maar ik ben vanaf 10 december van Oxxio af en dat gaat me voor de resterende weken in december serieus geld schelen (althans, dat is in de inschatting, zelfs o.b.v. van de hoge dynamische tarieven van de laatste weken). Vanaf januari gaat natuurlijk het prijsplafond in werking, dan zal het verschil een stuk minder groot zijn of misschien zelfs volledig gelijk als alle tarieven boven het plafond vallen. Maar dan ben ik alsnog blij dat dan hoogst waarschijnlijk minder belastinggeld richting Oxxio (lees: Eneco) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:46
vraag me eigen af waarom Vattenfall mijn termijnbedrag van 233 nu op 519 heeft gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
bie100 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:57:
vraag me eigen af waarom Vattenfall mijn termijnbedrag van 233 nu op 519 heeft gezet?
Zo, da's een beste! Gaan je tarieven ook flink omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:29
bie100 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:57:
Omdat het systeem nog niet het prijsplafond gebruikt, dat komt geloof ik 13 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Rossi46 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:24:
[...]

Zo, da's een beste! Gaan je tarieven ook flink omhoog?
nee dat valt wel mee krijg wel 400 euro terug wat een feest
menzo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:25:
[...]

Omdat het systeem nog niet het prijsplafond gebruikt, dat komt geloof ik 13 december.
klopt lees het nu ook 15 december bij Vattenfall

[ Voor 4% gewijzigd door bie100 op 07-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Dat is al regelmatig hier inderdaad voorbij gekomen maar helaas willen de meeste Tweakers het hier niet over hebben en beginnen ze over iets anders.Egoistisch Of ze lezen er gewoon over heen.

Ik ben er maar over opgehouden hier , want het is blijkbaar allemaal onze schuld voor de mensen die het niet kunnen betalen. :X

In mijn woonkamer is het 15.7 graden , thermostaat staat 24 uur per dag op het minimaal.

Betaal 390 euro per maand nu voor GLW (incl de 190 euro toeslag) . Kom van 150 EUR af.

240 euro per maand betaal ik dus meer x 12 = 2880 EUR per jaar.

Salaris is niet omhoog gegaan.. Geen idee hoe ik de de komende maanden doorkom. Gelukkig kan ik nog gratis douchen bij de basic-fit met een pasje van een kennis

Maar ja.. ik mag volgens vele Tweakers niet klagen :X

Er was een energietopic voor de lage inkomens maar die was gekaapt door de mensen die dit topic hebben gekaapt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Zonder verder een waardeoordeel over arm en rijk te maken, kunnen we helemaal niets met zo'n opmerking. Korte termijndenken versus lange termijndenken is namelijk zo'n beetje het grootste en meest bepalende verschil tussen arm en rijk. Daarom vreest arm de Kerstperiode en rijk de energietransitie in 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 13:33
@Rockvee2 dapper op je situatie te delen. Heb je al wat landelijke hulp via gemeente, energiebank e.d. kunnen vinden? Zo laag in temp is echt knap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 16:04
Hayertjez schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:58:
@Rockvee2 dapper op je situatie te delen. Heb je al wat landelijke hulp via gemeente, energiebank e.d. kunnen vinden? Zo laag in temp is echt knap!
Moet zeggen hier staat de verwarming ook op 16 graden en dat is prima te doen.

Is gewoon een kwestie van gewenning, ben zoetjes aan van 18 via 17 naar 16 gegaan en heb mpmenteel een verbruik van 1,6 m3 per dag aan gas.

Met koud water douchen deed ik al jaren...

Niet zozeer een financieel probleem als principe kwestie dat ik die torenhoge prijzen niet ga aftikken.

Stroom heb ik gratis . Ik wek 2500 kwh op en heb het afgelopen jaar zo'n 700 kwh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hayertjez schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:58:
Ik krijg helaas geen energietoeslag,

Ik zit dagelijks met een trui en tshirt en een kleedje over mij heen + thermosokken die ik een x aantal jaar geleden heb gekocht , daar doe ik dan meerdere dagen mee , weet het niet hygiënische maar ik heb geen andere keus.. is niet echt lekker comforttabel

Zit in een huurhuis energielabel D dus kan zelf weinig doen behalve de gebruikelijke dingen zoals tochtstrips , mat bij de voordeur etc..

Er is een energiecoach langsgekomen en die heeft gemeten waar het allemaal beter kan maar dat moet de verhuurder doen, en die doet het niet veel..

Koud douchen doe ik niet aan.. ik trek dat gewoon niet, paar keer geprobeerd achter elkaar.. en gelukkig hoef dat ook niet .

[ Voor 6% gewijzigd door Rockvee2 op 07-12-2022 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 17:40
Lensent schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:31:

Stroom
Tarief

Gas
Tarief
Gas € 2,12271 per m³

Zie de afbeelding, tarieven per 1 januari incl nieuwe overheidsheffingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tILdbGzjdqajnaOUVx9Dx3TrzMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2tYwK1lbIN6NVbPYheDJ3wqH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 15:30
November is hier de eerste duurdere maand tov vorig jaar.

2kwh meer verbruikt
56m3 minder verbruikt
€21 duurder uit.

Reden: Kosten van levering zijn met €199 gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
destro9704 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:22:
[...]

Is gewoon een kwestie van gewenning, ben zoetjes aan van 18 via 17 naar 16 gegaan en heb mpmenteel een verbruik van 1,6 m3 per dag aan gas.

Niet zozeer een financieel probleem als principe kwestie dat ik die torenhoge prijzen niet ga aftikken.

Stroom heb ik gratis . Ik wek 2500 kwh op en heb het afgelopen jaar zo'n 700 kwh verbruikt.
Waarom verwarm je niet met het pv overschot ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
Het probleem van energie schaarste van fossiele energie heeft zich dit jaar voor het eerst gemanifesteerd, met name door de oorlog in Oekraïne. Dit is helaas een voorproefje voor hoe het in de best wel nabije toekomst vaker zal gaan. Zowel doordat we nu eenmaal groener moeten (behoud aarde) als dat de fossiele grondstoffen, in elk geval de goedkoop ophaalbare, gewoonweg opraken. Hadden maar veel meer mensen zich al veel eerder nog veel drukker gemaakt over de energietransitie, dan was de impact nu veel minder geweest. Dat neemt niet weg dat het voor nu problematisch is. Ik adviseer je te laten weten aan werkgever, gemeente, familie en vrienden dat het voor jou (bijna?) niet te doen is. Bij ons is de werkgever in elk geval zo dat er standaard voor de lagere inkomens in de wintermaanden extra netto salaris wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
jurjen_g schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:33:
[...]

Bij ons is de werkgever in elk geval zo dat er standaard voor de lagere inkomens in de wintermaanden extra netto salaris wordt betaald.
hij kan ze beter het hele jaar een goed loon betalen maar goed alle beetjes helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Prima.. maar je hebt denk ik geen kinderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
Rockvee2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:44:
[...]

Ik krijg helaas geen energietoeslag,

Ik zit dagelijks met een trui en tshirt en een kleedje over mij heen + thermosokken die ik een x aantal jaar geleden heb gekocht , daar doe ik dan meerdere dagen mee , weet het niet hygiënische maar ik heb geen andere keus.. is niet echt lekker comforttabel

Zit in een huurhuis energielabel D dus kan zelf weinig doen behalve de gebruikelijke dingen zoals tochtstrips , mat bij de voordeur etc..

Er is een energiecoach langsgekomen en die heeft gemeten waar het allemaal beter kan maar dat moet de verhuurder doen, en die doet het niet veel..

Koud douchen doe ik niet aan.. ik trek dat gewoon niet, paar keer geprobeerd achter elkaar.. en gelukkig hoef dat ook niet .
Ik heb een groot dik kleed op de grond. Met extra isolatie er onder.
Pantoffels.
Gordijnen dicht.
Grove Noppenfolie aan de binnenzijde van de ramen. Blijft gewoon plakken met een meetje water.
Bloempot met 4 kaarsjes. Kost 13cent per avond.
Verwarmen met de airco.
Speciale krimpfolie op maat als dubbel glas.
Bij enkele ramen en kunstof ramen aan de binnenzijde met klemmetjes en een tochtstrip.
Deuren dicht.
Tochtstrippen onder de deuren.

Slaapkamer maar max 15min opwarmen.
Infraroodpaneel in de badkamer alleen bij gebruik.

Kijk is bij Zonneplan.nl
Daar betaal je al snel 40% minder.
Dynamische uur prijzen

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud888 op 07-12-2022 20:34 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Die bloempot met kaarsen graag zsm weghalen.

Echt hoeveel woningbrand of CO intox daar wel niet van komt.

Ook liever de bbq buiten laten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud888
[...]

Van die overgebleven 1800kw kan een 1500w kachel best lang warmte leveren!
Een airco nog veeeeel langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31

BeaM-R

Powerrrrr

Ruud888 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:27:
Bloempot met 4 kaarsjes. Kost 13cent per avond.
Hier gewoon onmiddelijk mee stoppen. Dit is een fijnstofbom. Als je daarbij onvoldoende ventileert heb je kans op koolmonoxidevergiftiging.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Dennis1812 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:02:
Die bloempot met kaarsen graag zsm weghalen.

Echt hoeveel woningbrand of CO intox daar wel niet van komt.

Ook liever de bbq buiten laten.
Gewoon op een veilige manier gebruiken.
De mensheid stookt al duizenden jaren kaarsen in hun woning, en openhaalden etc…
Ik laat mij niet zo snel bang maken door angstzaaiers.
Tegenwoordig kan je blijkbaar niet meer buiten gaan lopen invb de fijnstof van de auto’s , industrie en houtkachels.
Koken op gas , tabaksrook, wokken op hoge temperatuur en fonduen veroorzaken ook fijnstof.

Bij ons op de dijk stink het heel erg naar houtrook en zijn de kozijnen zwart.
Rondom ons huis overal vervuilende houtstokers.

1x achter een vrachtwagen lopen en je hebt voldoende binnen voor een mnd.

[ Voor 22% gewijzigd door Ruud888 op 07-12-2022 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:02

kgl

Rockvee2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:48:
[...]

Dat is al regelmatig hier inderdaad voorbij gekomen maar helaas willen de meeste Tweakers het hier niet over hebben en beginnen ze over iets anders.Egoistisch Of ze lezen er gewoon over heen.

Ik ben er maar over opgehouden hier , want het is blijkbaar allemaal onze schuld voor de mensen die het niet kunnen betalen. :X

In mijn woonkamer is het 15.7 graden , thermostaat staat 24 uur per dag op het minimaal.

Betaal 390 euro per maand nu voor GLW (incl de 190 euro toeslag) . Kom van 150 EUR af.

Salaris is niet omhoog gegaan.. Geen idee hoe ik de de komende maanden doorkom. Gelukkig kan ik nog gratis douchen bij de basic-fit met een pasje van een kennis

Er was een energietopic voor de lage inkomens maar die was gekaapt door de mensen die dit topic hebben gekaapt...
Je schrijft dat je momenteel 390 euro (inclusief de 190 euro tegemoetkoming) betaalt. Dat betekent dus een voorschotbedrag van 580 euro.
Tegelijk geef je aan dat je nu per dag 1,6m3 gas verbruikt. Deze maand zou je dan dus uitkomen op een gasverbruik van zo'n 50m3. De hoogste tarieven in de markt zitten op 3,63 euro per m3. Oftewel je zou hier maximaal een euro of 180 voor moeten betalen. Dikke kans dat jouw tarief flink lager is, tenzij je noodgedwongen als nieuwe klant een modelcontract moest sluiten eerder dit jaar. Komt nog wel elektra bij natuurlijk, daarvan heb je niet aangegeven wat het verbruik is.

Het zou kunnen dat je voorschot veel te hoog is gezien je huidige verbruik. Je energieleverancier heeft dat voorschot bepaald aan de hand van je historisch verbruik. Heb je ze al eens gebeld en gevraagd het voorschot naar beneden bij te stellen? Zeker als je een slimme meter hebt, kunnen ze aan de standen zien dat je verbruik flink omlaag is gegaan, en op basis daarvan is er een goede reden het voorschot omlaag te zetten.

Wijzigt het voorschot niet, dan krijg je wellicht fors geld terug bij je jaarnota. Geld dat je nu nodig hebt...

[ Voor 31% gewijzigd door kgl op 08-12-2022 09:27 . Reden: Op de verkeerde persoon gereageerd, gecorrigeerd nu ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ruud888 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:13:
[...]

Gewoon op een veilige manier gebruiken.
De mensheid stookt al duizenden jaren kaarsen in hun woning, en openhaalden etc…
Ik laat mij niet zo snel bang maken door angstzaaiers.
Tegenwoordig kan je blijkbaar niet meer buiten gaan lopen invb de fijnstof van de auto’s , industrie en houtkachels.
Koken op gas , tabaksrook, wokken op hoge temperatuur en fonduen veroorzaken ook fijnstof.

Bij ons op de dijk stink het heel erg naar houtrook en zijn de kozijnen zwart.
Rondom ons huis overal vervuilende houtstokers.

1x achter een vrachtwagen lopen en je hebt voldoende binnen voor een mnd.
Ik wil geen angst zaaien..
Alleen minder CO intoxen naar het ziekenhuis brengen en minder brandwonden patient naar brandwonden centra vervoeren door woningbranden.
Geeft ook weer zoveel PTSS aan de brandweer en je buren.

Wil jij je huis afbranden, vooral doen. Wil je jezelf in CO zetten, veel plezier. Als je hoofdpijn krijgt gewoon een paracetamol pakken.

Reken overigens je tarieven nog eens na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 16:04
mierenfokker schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:54:
[...]

Prima.. maar je hebt denk ik geen kinderen?
Nee, dat klopt woon alleen inderdaad, met een gezin is dat niet te doen. Snap ik.

Heb een hoge TLV dus daarom gebruik ik PV overschot niet. Onder een flanellen dekbed voor de tv werkt prima om warm te blijven tijdens stil zitten. Heb nog een elektrische deken als backup mocht het nog ooit koud worden in Nederland, maar de tijd van strenge winters is voorbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Wat is nu op dit moment eigenlijk het tarief bij Vattenfall. Dus de maand december

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:47
@Ruud888
Die bloempot produceert sowieso geen warmte.

Waar je 4 kaarsjes benoemt, bedoel je gezien de prijs waarschijnlijk goedkope theelichtjes.

Bij voldoende ventilatie is het branden van enkele theelichtjes in een geschikte houder natuurlijk niet zo'n probleem. Maar wat betreft warmte levert het ook nagenoeg niet op. Weer een paar gloeilampen in je (schemer)lampen draaien geeft meer warmte dan die ongeveer 30-40 watt per theelichtje.

En die bloempot er overheen zetten is gewoon 100% flauwekul die wel degelijk brandgevaarlijk kan zijn. De bloempot houdt de warmte vast, waardoor het kaarsvet van de theelichtjes heet wordt en volledig kan ontbranden. In plaats van een heel klein vlammetje brandt dan de volledige bovenzijde van het aluminium kuipje en dat is serieus gevaarlijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 11:59

DHV

Rossi46 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:32:
[...]

Ik zou zeker in het geval van zonnepanelen het verbruik/opwekken van elektriciteit en het verbruik van gas los gaan bekijken. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie met een nieuw huis en heb een 'regulier' contract afgesloten voor elektriciteit (waarbinnen volledige saldering plaats kan vinden) en voor gas heb ik een dynamisch contract afgesloten.
Ik wist niet dat dat kon! Heb nu alles in 1 bij Shell gedaan, maar kan er natuurlijk zo weer van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:20
mierenfokker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:08:
Wat is nu op dit moment eigenlijk het tarief bij Vattenfall. Dus de maand december
Heb je al op de online portal gekeken bij contract?

Check dan ook je correspondentie of die berichten met tariefwijzigingen bevat. laatste tarief in je correspondentie is dan geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Hongy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:12:
[...]

Heb je al op de online portal gekeken bij contract?

Check dan ook je correspondentie of die berichten met tariefwijzigingen bevat. laatste tarief in je correspondentie is dan geldig.
Ja, maar daar staan volgens mij de tarieven die ingaan per 1 januari 2023 al, namelijk 0,767733 per kWh bijvoorbeeld voor Energie.

<edit> never mind, staat onderin: De getoonde tarieven in dit prijsoverzicht zijn geldig vanaf 1 januari 2023. Waarom zetten ze dit al begin december in je contract.

[ Voor 16% gewijzigd door mierenfokker op 08-12-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:20
mierenfokker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:22:
[...]

Ja, maar daar staan volgens mij de tarieven die ingaan per 1 januari 2023 al, namelijk 0,767733 per kWh bijvoorbeeld voor Energie.

[ Voor 20% gewijzigd door Hongy op 08-12-2022 09:25 . Reden: too fast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22
Rockvee2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:48:
[...]

Ik woon momenteel ook nog in een energielabel D huis. Alleen in November kwam ik boven de 350 euro voorschotbedrag uit.
December ook ongetwijfeld, maar de zonnige maanden daarvoor heb ik wel 350 voorgeschoten, alleen heb ik nauwelijks iets gebruikt (80 kuub per maand). Je zou eens kunnen kijken naar je verbruik en eventueel het voorschotbedrag een beetje terug schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
Ivow85 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:40:
@Ruud888
Die bloempot produceert sowieso geen warmte.

Waar je 4 kaarsjes benoemt, bedoel je gezien de prijs waarschijnlijk goedkope theelichtjes.

Bij voldoende ventilatie is het branden van enkele theelichtjes in een geschikte houder natuurlijk niet zo'n probleem. Maar wat betreft warmte levert het ook nagenoeg niet op. Weer een paar gloeilampen in je (schemer)lampen draaien geeft meer warmte dan die ongeveer 30-40 watt per theelichtje.

En die bloempot er overheen zetten is gewoon 100% flauwekul die wel degelijk brandgevaarlijk kan zijn. De bloempot houdt de warmte vast, waardoor het kaarsvet van de theelichtjes heet wordt en volledig kan ontbranden. In plaats van een heel klein vlammetje brandt dan de volledige bovenzijde van het aluminium kuipje en dat is serieus gevaarlijk.
Nogal ja. Brand na besparen op gas met 'bloempotkachel'

https://www.rtv794.nl/nie...n-trek-ik-wel-sloffen-aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:37
kgl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:29:
[...]

Je schrijft dat je momenteel 390 euro (inclusief de 190 euro tegemoetkoming) betaalt. Dat betekent dus een voorschotbedrag van 580 euro.
Tegelijk geef je aan dat je nu per dag 1,6m3 gas verbruikt. Deze maand zou je dan dus uitkomen op een gasverbruik van zo'n 50m3. De hoogste tarieven in de markt zitten op 3,63 euro per m3. Oftewel je zou hier maximaal een euro of 180 voor moeten betalen. Dikke kans dat jouw tarief flink lager is, tenzij je noodgedwongen als nieuwe klant een modelcontract moest sluiten eerder dit jaar. Komt nog wel elektra bij natuurlijk, daarvan heb je niet aangegeven wat het verbruik is.

Het zou kunnen dat je voorschot veel te hoog is gezien je huidige verbruik. Je energieleverancier heeft dat voorschot bepaald aan de hand van je historisch verbruik. Heb je ze al eens gebeld en gevraagd het voorschot naar beneden bij te stellen? Zeker als je een slimme meter hebt, kunnen ze aan de standen zien dat je verbruik flink omlaag is gegaan, en op basis daarvan is er een goede reden het voorschot omlaag te zetten.

Wijzigt het voorschot niet, dan krijg je wellicht fors geld terug bij je jaarnota. Geld dat je nu nodig hebt...
Die 1,6 m3 is niet van @Rockvee2 waar jij op reageert maar van @destro9704.

Maar op zich wel goede tip, kan natuurlijk best zijn dat de leverancier veeel te hoog inschat.
In je eentje een verbruik van 580 euro hebben is best knap, zeker als de verwarming op 16 graden staat en er niet thuis gedoucht wordt..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit zou niet nodig zijn als we gewoon aardgas uit Groningen konden gebruiken. Er vallen nu veel meer slachtoffers in het hele land dan er ooit door hele lichte aardbevingen in Groningen zijn gevallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkebek
RemcoDelft schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:09:
[...]

Dit zou niet nodig zijn als we gewoon aardgas uit Groningen konden gebruiken. Er vallen nu veel meer slachtoffers in het hele land dan er ooit door hele lichte aardbevingen in Groningen zijn gevallen.
Dus de Groningers moeten maar boeten voor de stupiditeit van mensen die met bloempotten en barbecues in de weer gaan? Je had ook zelf een 5 jaars contract kunnen afsluiten toen gas 80 cent per m3 kostte.

De gasprijs wordt gevormd op een wereldmarkt. (extra) winning in Groningen maakt daarmee weinig tot niets uit voor de gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:49
kx22 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:33:
[...]

Ik woon momenteel ook nog in een energielabel D huis. Alleen in November kwam ik boven de 350 euro voorschotbedrag uit.
December ook ongetwijfeld, maar de zonnige maanden daarvoor heb ik wel 350 voorgeschoten, alleen heb ik nauwelijks iets gebruikt (80 kuub per maand). Je zou eens kunnen kijken naar je verbruik en eventueel het voorschotbedrag een beetje terug schroeven?
Op basis van dat voorlopige energielabel (geen/ nauwelijks dak-isolatie, bij tussenwoning 1 kant niet geisoleerd én geen vloer-isolatie) kwamen wij ook uit op een D label.
Voor afgelopen jaar hebben we (wij hebben het hele jaar 'variabele tarieven' dus ook steeds die verhogingen gehad gemiddeld 230 euro/ maand aan voorschot betaald en we hebben zojuist te horen gekregen dat we nog een ruime 800 euro terug krijgen. Als ik kijk naar de maand november zaten we ook daar onder ons huidige voorschotbedrag van 250 Euro in totaal, op basis van ons historisch verbruik zouden we op 400+ Euro zitten, maar ik heb steeds gezegd dat we het voorschotbedrag niet (of bijna niet dan) omhoog zetten, wanneer de maatschappij precies dat verzoek doet wegens de stijgende prijzen.

Dit terwijl de vrouw thuis zit (overspannen), dus ook veel thuis is (gelukkig blijft ze wel bezig en daardoor hoeft de verwarming niet heel veel aan). We hebben een beetje als doel gesteld dat we als de prijzen omhoog gaan proberen dat door minder te verbruiken bij het huidige bedrag te blijven. Op zich kunnen wij het (gelukkig) gewoon betalen als we wel volledig zouden verwarmen, maar doen dit meer vanuit principe om enerzijds minder energie te verbruiken en (dat is vooral mijn ding) omdat ik principieel tegen ben de energiemaatschappijen die de afgelopen tijden recordwinsten draaien nog meer te blijven spekken. Je zou met elkaar een stichting opzetten als energiemaatschappij, gewoon eentje waarbij aan het einde van het jaar de winst wordt verdeeld over de consumenten die energie afnemen, dus eentje zonder aandeelhouders en vooral winstoogmerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

henkebek schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:36:
[...]

Dus de Groningers moeten maar boeten voor de stupiditeit van mensen die met bloempotten en barbecues in de weer gaan? Je had ook zelf een 5 jaars contract kunnen afsluiten toen gas 80 cent per m3 kostte.

De gasprijs wordt gevormd op een wereldmarkt. (extra) winning in Groningen maakt daarmee weinig tot niets uit voor de gasprijs.
ja internationaal stelt de gaswinning van nederland niet veel voor, en heeft geen invloed op de wereldmarkt. Echter als Europa geen Russisch gas meer krijgt en china wel, gaan bij ons de prijzen omhoog en in china niet. Bij ons ontstaat schaarste, en dus hogere prijzen.Want het gas moet nu ergens uit een ver land komen, vloeibaar gemaakt worden, per schip het pokke-eind naar nederland varen, en dan ook nog eens overgepompt worden. eeen eeuh, dat is duurder dan ff lokaal wat gas oppompen.

verder helpt het ook niet dat onze goede vrienden in America wat problemen hebben met hun henry hub exportterminal.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 08-12-2022 10:45 ]

ora et labora

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
henkebek schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:36:
[...]

Dus de Groningers moeten maar boeten voor de stupiditeit van mensen die met bloempotten en barbecues in de weer gaan?
Luchtvervuiling door houtstook kost 3000 levens per jaar. In Groningen gaan 16 mensen per jaar dood van de stress van lichte aardbevingen. Het zou toch geen moeilijke rekensom moeten zijn wat erger is...

https://nos.nl/nieuwsuur/...ookverbod-enige-oplossing
https://groninger-bodem-b...nieuws/feiten-en-cijfers/

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 08-12-2022 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
RemcoDelft schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:48:
[...]

Luchtvervuiling door houtstook kost 3000 levens per jaar. In Groningen gaan 16 mensen per jaar dood van de stress van lichte aardbevingen. Het zou toch geen moeilijke rekensom moeten zijn wat erger is...

https://nos.nl/nieuwsuur/...ookverbod-enige-oplossing
https://groninger-bodem-b...nieuws/feiten-en-cijfers/
Uitstekende argumentatie, kijk ook even naar wanneer dat artikel geschreven werd: de gasprijzen waren toen nog laag. Hoe dan ook tijd voor een stookverbod dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 23:22
hmm shit.. waar united consumers 2 weken geleden nog prima prijzen aanbood zijn die nu ook omhoog gegaan.

had ik toch 2 weken geleden maar afgesloten. Aan de telefoon vertelde ze dat dit de prijzen waren tm 1 juli maar blijkbaar is dat alleen als je een contract hebt. heb je nog geen contract dan zijn de prijzen nog niet vast tot 1 juli :?

Is in totaal nog wel goedkoper dan Vattenfal dus ga nog wel overstappen maar eerst maar weer eens verder kijken naar alternatieven. (Helaas Shell niet want heb zonnepanelen en wil salderen over een jaar). Andere opties die nu het goedkoopste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

henkebek schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:05:
[...]

Uitstekende argumentatie, kijk ook even naar wanneer dat artikel geschreven werd: de gasprijzen waren toen nog laag. Hoe dan ook tijd voor een stookverbod dus.
En met deze prijzen gaan mensen zich aan stookverboden houden?

Mensen zijn al niet eens slim genoeg om te bedenken dat een bbq binnen in huis niet slim is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ik zie steeds ook teruglevering normaal en dal uren voor zonne-energie!
Die daluren is toch zeer minimaal met panelen op het zuiden?
Circa 10% per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ruud888 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:28:
Circa 10% per jaar?
Dat wisselt ook nog. Sommige gebieden geven andere tijden als daltijd. Maar dal is wel vaak minder ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvrh
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-12-2024
Circa 10% per jaar?
Weekend is hier ook dal, dat is al 2/7 * 100 =~ 28,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14
Circa 10% per jaar?
Daluren is ook heel zaterdag en zondag, dat is alleen al 28% van de tijd.
Tijdens doordeweekse daluren zul je niet gek veel opwekken, dat is voor het grootste deel van het land van 23 uur tot 7. Voor Limburg en Brababant begint het al om 21 uur, maar dan is de zon ook niet zo sterk meer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 18:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ivow85 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:40:
@Ruud888
In plaats van een heel klein vlammetje brandt dan de volledige bovenzijde van het aluminium kuipje en dat is serieus gevaarlijk.
Dat kan ik bevestigen. Levensgevaarlijk, zelfs zonder bloempot erover. Een jaar of 18 geleden zelf meegemaakt, ik had een aantal waxinelichtjes (weet niet meer hoeveel, 5 ofzo) gewoon in een groepje bij elkaar staan en dat ontbrandde na een tijdje in één klap als een waar inferno. Echt. Heel. Gevaarlijk. Dat kaarsvet wordt op dat moment gewoon de benzine voor het vuur.

Bij mij kwam het gelukkig goed, stond op een plek waar ik de hele boel in een handomdraai in een niet in gebruik zijnde openhaard kon flikkeren. Maar ik kan me prima voorstellen dat zo'n voorval je huis tot de grond toe afbrandt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:47
Circa 10% per jaar?
Zeer minimaal?

Sowieso 2 van de 7 dagen. Namelijk in het weekend. En daarnaast pak je in de zomer ook 's ochtends vroeg nog wat daluren mee met de productie vanuit je zonnepanelen. Dan kom je op ongeveer 1/3e van je jaarproductie tijdens de daluren. Hoeveel je daarvan teruglevert, hangt van je verbruikspatroon af.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ik hier kijk in slimmemeterportal kijk dan heb ik dit jaar 32% en vorig jaar 29% in de daluren terug geleverd :p

Dus dat klopt wel ongeveer, die 1/3e.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Energy house?

Bieden variable / op basis van marktprijs met inkoop en regio opslag. Lijkt goedkoper dan de bekende partijen, maar kan er weinig over vinden op internet dus ben nieuwsgierig of iemand het kent hier.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/12/08/WhatsApp-Image-2022-12-08-at-21.57.58.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/12/08/WhatsApp-Image-2022-12-08-at-21.57.59.md.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 08-12-2022 21:59 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zat even terug te kijken wat ik maandelijks aan energie (stroom + gas) betaalde, en dat is best wel wisselend.

2016: €75,70 (€205 retour)
2017: €65,- (€19 retour)
2018: €73,- (€14 bijbetalen)
2019: €86,- (€28 retour)
2020: €84,- (€40 retour)
2021: €88,- (€158 retour)
2022: €39,- (volgens de app zou ik rond de €100 terug krijgen, maar dat is verdwenen omdat mijn contract 30 november afliep)

Ik ben benieuwd wat het gaat worden, ik ben tevreden als het onder de €100 blijft :)

Alles Nuon/Vattenfall, met de 'blijven loont' korting.

-edit-
Ook 2014/2015 gevonden:
2014: €71,35 (€207 retour)
2015: €65,26 (€331 bijbetalen, waarschijnlijk was dat een reden voor overstappen van e.on naar Nuon)

[ Voor 17% gewijzigd door Resistor op 09-12-2022 07:20 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
kx22 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:33:
[...]

80 m3 in de zonnige maanden is toch wel erg veel, zit hier op 5 m3 in de maand (alleen voor warm water in de badkamer, douchen niet dagelijks, 2 volwassenen en 2 kleintjes), en dacht dat 20-30 m3 meer gebruikelijk was bij de meeste mensen.
Pagina: 1 ... 43 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden