In de zonnige maanden gebruiken wij inderdaad 10 tot 20 M3 per maand. 2 volwassenen en 1 kleintje. Jaren 30 hoek huis, matige isolatie. Dagelijks douchen.RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:02:
[...]
80 m3 in de zonnige maanden is toch wel erg veel, zit hier op 5 m3 in de maand (alleen voor warm water in de badkamer, douchen niet dagelijks, 2 volwassenen en 2 kleintjes), en dacht dat 20-30 m3 meer gebruikelijk was bij de meeste mensen.
Meer mensen hun bestaande energierekening eens berekent met de nieuwe getallen voor energiebelasting?
2023
:fill(white):strip_exif()/f/image/za2EE4itKUSxzLKRXL7fGgBf.png?f=user_large)
2022
:fill(white):strip_exif()/f/image/mJKolCD7bDMhWWOy0O6QLBey.png?f=user_large)
Van 89 per maand (21% BTW) naar 125 euro enkel om de gewijzigde belastingen. Was eerst het saldo bijkomende kosten -240 euro, dat wordt +108. Een verschil van 348 euro.
EB Elektra gaat van 0.06279 naar 0.12603 ex BTW / 0.1525 incl.
EB gas van 0.44972 naar 0.4893 ex BTW./ 0.59205 incl.
Leuk bedacht dat energieplafond, maar op voorhand wordt er aardig wat meer belasting over geheven.
2023
:fill(white):strip_exif()/f/image/za2EE4itKUSxzLKRXL7fGgBf.png?f=user_large)
2022
:fill(white):strip_exif()/f/image/mJKolCD7bDMhWWOy0O6QLBey.png?f=user_large)
Van 89 per maand (21% BTW) naar 125 euro enkel om de gewijzigde belastingen. Was eerst het saldo bijkomende kosten -240 euro, dat wordt +108. Een verschil van 348 euro.
Leuk bedacht dat energieplafond, maar op voorhand wordt er aardig wat meer belasting over geheven.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Hoe kan je daar de prijzen opvragen?Workaholic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:58:
Heeft iemand ervaring met Energy house?
Bieden variable / op basis van marktprijs met inkoop en regio opslag. Lijkt goedkoper dan de bekende partijen, maar kan er weinig over vinden op internet dus ben nieuwsgierig of iemand het kent hier.
Niet duidelijk op de site.
Tsja, het geld moet ergens vandaan komen. En op deze manier zorg je ervoor dat de rekening alsnog komt te liggen bij de grootverbruikers (althans in 2023 de aansluitingen die qua afname boven het prijsplafond uitkomen. In 2024 gaat iedereen dit merken).Señor Sjon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:25:
Meer mensen hun bestaande energierekening eens berekent met de nieuwe getallen voor energiebelasting?
2023
[Afbeelding]
2022
[Afbeelding]
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Ik probeer dit te berekenen maar ik weet niet goed hoe ik mijn verbruik moet lezen in de Essent app.Señor Sjon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:25:
2023
[Afbeelding]
2022
[Afbeelding]
Er staat zo'n verbruiksgrafiek met bedragen per maand, maar ik weet niet of dat bedrag inclusief belasting, opslag duurzame energie en netbeheer kosten is.
De kale tarieven komen vanzelf bij het prijsplafond uit als de EB al een aardig end op weg is. Een kale prijs in BTW van 25ct/kWh en bij gas 86 ct/kuub brengt je daar al. Al vanaf ~februari 2022 zitten de tarieven daar al boven.Rossi46 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:35:
[...]
Tsja, het geld moet ergens vandaan komen. En op deze manier zorg je ervoor dat de rekening alsnog komt te liggen bij de grootverbruikers (althans in 2023 de aansluitingen die qua afname boven het prijsplafond uitkomen. In 2024 gaat iedereen dit merken).
Je kan het beter zelf in excel zetten, die prijsgegevens van apps zijn notoir onbetrouwbaar, zeker door de BTW-wijzigignen.Yellos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:36:
[...]
Ik probeer dit te berekenen maar ik weet niet goed hoe ik mijn verbruik moet lezen in de Essent app.
Er staat zo'n verbruiksgrafiek met bedragen per maand, maar ik weet niet of dat bedrag inclusief belasting, opslag duurzame energie en netbeheer kosten is.
Begin eens met dezelfde bron aan te houden voor de cijfers, dus je energierekening en niet je app.Yellos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:36:
[...]
Ik probeer dit te berekenen maar ik weet niet goed hoe ik mijn verbruik moet lezen in de Essent app.
Daarnaast pak je je tarieven voor 2023 die je hebt ontvangen.
De nieuwe EB-tarieven vinden was nog geen sinecure. Veel sites hebben de oude prinsjesdagprijzen nog staan.
@Señor Sjon De eerste schijf van de energiebelasting voor elektriciteit was als tegemoetkoming aan consumenten voor 2022 fors verlaagd. Bij voorbaat stond al vast dat dit tijdelijk zou zijn. Net als de extra verhoging van de 'teruggaaf energiebelasting'
Nu komt daar een andere vorm van tegemoetkoming voor terug.
En ja, als je nog hele scherpe tarieven hebt die onder het prijsplafond liggen of netto weinig tot geen elektriciteit van het net afneemt, pakt dit voor komend jaar nadelig uit ten opzichte van 2022. Strikt genomen val je in zulke gevallen ook niet binnen de doelgroep die compensatie echt nodig zal hebben.
En ja, als je nog hele scherpe tarieven hebt die onder het prijsplafond liggen of netto weinig tot geen elektriciteit van het net afneemt, pakt dit voor komend jaar nadelig uit ten opzichte van 2022. Strikt genomen val je in zulke gevallen ook niet binnen de doelgroep die compensatie echt nodig zal hebben.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Wow. Dat is 0,17 kuub per dag gemiddeld. Netjes!RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:02:
[...]
80 m3 in de zonnige maanden is toch wel erg veel, zit hier op 5 m3 in de maand (alleen voor warm water in de badkamer, douchen niet dagelijks, 2 volwassenen en 2 kleintjes), en dacht dat 20-30 m3 meer gebruikelijk was bij de meeste mensen.
Voor 4 persoon(tjes) om de dag douchen haal ik dat helaas never nooit niet. 20-30 kuub met hetzelfde “douche-gedrag” is het laagste. 20 minuten douchen gaat het al snel richting 1 kuub hier, met een goed ingestelde intergas cv.
In retrospect, it was inevitable
Heel scherp... deed alsnog pijn in februari toen ik deze nog net kon sluiten. Dat het daarna nog veel erger werd, had niemand voorzien (+ dat we de duurste in Europa zijn). Heb toen gelijk de PV-panelen voorgetrokken op mijn verbouwplannen, maar dat was wel even een financiële deuk dit jaar. Zonder zou ik van 340 naar 410 per maand zijn gegaan. Alsnog 70 euro per maand erbij door extra EB.Ivow85 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:55:
@Señor Sjon De eerste schijf van de energiebelasting voor elektriciteit was als tegemoetkoming aan consumenten voor 2022 fors verlaagd. Bij voorbaat stond al vast dat dit tijdelijk zou zijn. Net als de extra verhoging van de 'teruggaaf energiebelasting'
Scheelt hier ook wel dat we een zeer zuinige douchekop hebben van 5 L/minuut, en dat we ook allebei niet lang douchen. Voor het douchen zet ik de afzuiging timer op 10 minuten, de afzuiging loopt vaak nog een paar minuutjes als ik onder de douche uitkom, dus schat dat ik met 5 minuutjes wel klaar ben meestal. Al met al zit je dan op slechts 25L warm water, volgens Homewizard meting is een douchebeurt dan 0,1 m3 gas.zer0l schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:01:
[...]
Wow. Dat is 0,17 kuub per dag gemiddeld. Netjes!
Voor 4 persoon(tjes) om de dag douchen haal ik dat helaas never nooit niet. 20-30 kuub met hetzelfde “douche-gedrag” is het laagste. 20 minuten douchen gaat het al snel richting 1 kuub hier, met een goed ingestelde intergas cv.
De kiddo's gaan allebei in een badje (wel allebei een eigen badje tegelijk) van +/- 20L dus dat valt ook mee. Als we allebei douchen en de kids in bad doen op dezelfde dag gebruiken we ongeveer een halve kuub gas.
Ik vergelijk de 2023 tarieven niet met die van 2022 vanwege de vele compensaties (btw/energiekorting/2x190eur). Met 2021 vergelijken geeft een beter beeld hoeveel meer voor energie je betaalt. Scherpe tarieven blijven namelijk scherp en iedereen betaalt straks 21% btw/zelfde energiekorting/verhoogde netwerkkosten.Ivow85 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:55:
Totdat ze straks zelf gaan badderen en douchen....RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:06:
[...]
Scheelt hier ook wel dat we een zeer zuinige douchekop hebben van 5 L/minuut, en dat we ook allebei niet lang douchen. Voor het douchen zet ik de afzuiging timer op 10 minuten, de afzuiging loopt vaak nog een paar minuutjes als ik onder de douche uitkom, dus schat dat ik met 5 minuutjes wel klaar ben meestal. Al met al zit je dan op slechts 25L warm water, volgens Homewizard meting is een douchebeurt dan 0,1 m3 gas.
De kiddo's gaan allebei in een badje (wel allebei een eigen badje tegelijk) van +/- 20L dus dat valt ook mee. Als we allebei douchen en de kids in bad doen op dezelfde dag gebruiken we ongeveer een halve kuub gas.
Wij hebben nu een warmtepompboiler dus op is op en als het water koud wordt is het feest voorbij.
Toen we nog een gasketel hadden was de voorraad oneindig.
Toch zaten we toen inclusief gasfornuis gemiddeld ergens tussen de 30 en 35 kuub gas per maand voor al het warme water en eten koken.
Verwarmen ging met houtcv en tegenwoordig met een warmtepomp en nu en dan de houtcv gewoon omdat het wel eens even leuk is om fikkie te stoken.
Die 80 kuub van @kx22 vind ik wel vrij fors wat dat betreft.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je bedoelt kleingebruikers die meer gebruiken dan gemiddeld. De echte grootgebruikers (industrie) betalen nauwelijks energiebelasting.Rossi46 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:35:
Tsja, het geld moet ergens vandaan komen. En op deze manier zorg je ervoor dat de rekening alsnog komt te liggen bij de grootverbruikers (althans in 2023 de aansluitingen die qua afname boven het prijsplafond uitkomen. In 2024 gaat iedereen dit merken).
Mensen die in slecht geïsoleerde (huur)huizen zitten. Zou mij niet verbazen als een nieuw gebouwd één gezinswoning minder energie verbruikt dan de pauper appartementjes die corporaties durven aan te bieden in dit welvarend land.Ivow85 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:55:
Komt dat even goed uit dat er binnen nu en 2 jaar hier ook een warmtepompboiler (ws 150L) komtRonald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:40:
[...]
Totdat ze straks zelf gaan badderen en douchen....
Wij hebben nu een warmtepompboiler dus op is op en als het water koud wordt is het feest voorbij.
Toen we nog een gasketel hadden was de voorraad oneindig.
Toch zaten we toen inclusief gasfornuis gemiddeld ergens tussen de 30 en 35 kuub gas per maand voor al het warme water en eten koken.
Verwarmen ging met houtcv en tegenwoordig met een warmtepomp en nu en dan de houtcv gewoon omdat het wel eens even leuk is om fikkie te stoken.
Die 80 kuub van @kx22 vind ik wel vrij fors wat dat betreft.
Wij hebben ook een 150 liter maar ik vul met water dat voorverwarmd wordt tot 30 graden door een andere bron.RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:47:
[...]
Komt dat even goed uit dat er binnen nu en 2 jaar hier ook een warmtepompboiler (ws 150L) komt
Ik zou met de kennis van nu denk ik een 200 liter kiezen.
Ik heb nu meer ruimte door dat voorverwarmde water maar anders zou het wel wat krap worden denk ik.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Klopt dat niet dan?Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:42:
Ik verstook de laatste dagen met het koude weer bijna 90 kWh gas per dag wat mij deze maand volgens de Engie (BE) app ongeveer 22€ per dag kost.
Ha, hier douchen zowel wij als de pubers maximaal 5 minuten, 2 tot 3 keer per week. Dat kost ongeveer 30 liter water per keer, en ongeveer 0.15 m3 gas, met een water- en dus vooral gasbesparende douchekop (5.5 liter / min). Vinden ze zelf prima, en we bedenken samen leuke dingen wat we van het overgebleven geld kunnen doen. Werkt uitstekend voor onsRulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:06:
[...]
Scheelt hier ook wel dat we een zeer zuinige douchekop hebben van 5 L/minuut, en dat we ook allebei niet lang douchen. Voor het douchen zet ik de afzuiging timer op 10 minuten, de afzuiging loopt vaak nog een paar minuutjes als ik onder de douche uitkom, dus schat dat ik met 5 minuutjes wel klaar ben meestal. Al met al zit je dan op slechts 25L warm water, volgens Homewizard meting is een douchebeurt dan 0,1 m3 gas.
Nou zojuist ook maar overgestapt van Mega naar Greenchoice.
Geen aanrader dat Mega, super vaag in de communicatie, tarieven die niet kloppen.
Hoop dat dat nu beter gaat!
Geen aanrader dat Mega, super vaag in de communicatie, tarieven die niet kloppen.
Hoop dat dat nu beter gaat!
Ik dacht aan 100 L eigenlijk al genoeg te hebben (gezien de spaardouche zou je daarmee met 50 C boilertemp toch wel ruim een half uur kunnen douchen), en voor mij is die 150 L dus al aan de ruime kant, maar een beetje buffer kan geen kwaad. Moet ook nog even kijken hoe we qua ruimte zitten, bij 200 L ga je ook al snel voor een staand model, terwijl 150 L volgens mij ook aan de muur kan (Atlantic Calypso bijv). Voordat ik tot aanschaf overga, ga ik het in elk geval nog een keer goed doorrekenen ipv alleen bierviltje in mn hoofdRonald.42 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:55:
[...]
Wij hebben ook een 150 liter maar ik vul met water dat voorverwarmd wordt tot 30 graden door een andere bron.
Ik zou met de kennis van nu denk ik een 200 liter kiezen.
Ik heb nu meer ruimte door dat voorverwarmde water maar anders zou het wel wat krap worden denk ik.
I intend to live forever. So far, so good.
Benieuwd of dit absolute of procentuele marges zijn...IkWilbert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:15:
Prijsplafond gaat definitief door per 1 jan.
https://www.rtlnieuws.nl/...rgie-1-januari-definitief
20% marge op een inkoop van eur 1.40 per m3 is veel meer dan 20% marge op een inkoop van eur 0.20 per m3.
Is er (voor alleen stroom en zonder teruglevering) eigenlijk een reden om niet voor een dynamisch (per uur) contract te gaan per 1 januari als het prijsplafond in werking gaat? Behalve als je veel meer dan 2900 kWh per jaar verbruikt, maar ook dan is het maar de vraag of je echt onvoordeliger uit bent. Alles tot 2900 kWh kan dus alleen maar goedkoper uitvallen? (op de momenten dat het dynamische tarief onder de 40 cent per kWh ligt)
Bij dynamische prijzen gaan ze rekenen met gemiddelde prijzen.mussov schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:45:
Is er (voor alleen stroom en zonder teruglevering) eigenlijk een reden om niet voor een dynamisch (per uur) contract te gaan per 1 januari als het prijsplafond in werking gaat? Behalve als je veel meer dan 2900 kWh per jaar verbruikt, maar ook dan is het maar de vraag of je echt onvoordeliger uit bent. Alles tot 2900 kWh kan dus alleen maar goedkoper uitvallen? (op de momenten dat het dynamische tarief onder de 40 cent per kWh ligt)
Hoe exact weet ik ook niet, maar het is bij dynamisch niet zo dat je nooit meer dan 0,40 kan betalen voor een kWh volgens mij.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Gemiddelde per dag? Per maand? Per jaar? Echt ongelofelijk hoe slecht dat de politiek dit weer informeerdGlashelder schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:50:
[...]
Bij dynamische prijzen gaan ze rekenen met gemiddelde prijzen.
Hoe exact weet ik ook niet, maar het is bij dynamisch niet zo dat je nooit meer dan 0,40 kan betalen voor een kWh volgens mij.
Dit is voor elektra bij Tibber:Glashelder schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:50:
[...]
Bij dynamische prijzen gaan ze rekenen met gemiddelde prijzen.
https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023
Dus per maand, met een vaste hoeveelheid die je niet kan meenemen naar de volgende maandmierenfokker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:53:
[...]
Gemiddelde per dag? Per maand? Per jaar? Echt ongelofelijk hoe slecht dat de politiek dit weer informeerd
Ik koppelde het aan het prijsplafond en dat geldt enkel voor huishoudens.phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:20:
[...]
Je bedoelt kleingebruikers die meer gebruiken dan gemiddeld. De echte grootgebruikers (industrie) betalen nauwelijks energiebelasting.
Het is treurig taalgebruik. Nog erger voor huishoudens met een warmtepomp, die juist op energie gebied geen groot gebruiker zijn maar toch slechts gedeeltelijk onder het plafond vallen.Rossi46 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:09:
Ik koppelde het aan het prijsplafond en dat geldt enkel voor huishoudens.
Hoe koud is je huis dan met de verwarming uit?Rockvee2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:48:
[...]
In mijn woonkamer is het 15.7 graden , thermostaat staat 24 uur per dag op het minimaal.
Betaal 390 euro per maand nu voor GLW (incl de 190 euro toeslag) . Kom van 150 EUR af.
240 euro per maand betaal ik dus meer x 12 = 2880 EUR per jaar.
Ik gebruik ook nog geen gas om te verwarmen (vind het ook te duur, heb wel iets anders) en gas en electriciteit zit nu rond de 125 euro per maand (zonder de toeslag).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
En als resultaat gaat iedereen die een hybride warmtepomp heeft gewoon op gas verwarmen (in ieder geval tot het prijsplafond).phicoh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:11:
Nog erger voor huishoudens met een warmtepomp, die juist op energie gebied geen groot gebruiker zijn maar toch slechts gedeeltelijk onder het plafond vallen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik snap ook niet waarom ze het bij de bijdrage van € 190,- per maand (of welk ander vast bedrag dan ook) hebben gelaten. Dan behoudt je voor iedereen de prikkel om te besparen, iedereen wordt - min of meer - gelijk behandeld en het is administratief véél makkelijker uit te voeren.assje schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:44:
[...]
En als resultaat gaat iedereen die een hybride warmtepomp heeft gewoon op gas verwarmen (in ieder geval tot het prijsplafond).
Mijn tarieven vanaf 01-01:Rossi46 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:51:
Ik snap ook niet waarom ze het bij de bijdrage van € 190,- per maand (of welk ander vast bedrag dan ook) hebben gelaten. Dan behoudt je voor iedereen de prikkel om te besparen, iedereen wordt - min of meer - gelijk behandeld en het is administratief véél makkelijker uit te voeren.
- Elektriciteit €0,681/€0,618 per kWh
- Gas €2,745/m3
Net alsof ze mijn tarieven hebben gebruikt voor het vaststellen van die €190/maand
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hé jammer, ik vond die 190 euro toeslag prettiger.IkWilbert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:15:
Dat zou kunnen soms zo kunnen zijn. Maar dan vergelijk je wel met de woningen die nog niet eens dubbel glas hebben. Daar betaalt iemand in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning dan ook aardig wat voor.YangWenli schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:28:
[...]
Mensen die in slecht geïsoleerde (huur)huizen zitten. Zou mij niet verbazen als een nieuw gebouwd één gezinswoning minder energie verbruikt dan de pauper appartementjes die corporaties durven aan te bieden in dit welvarend land.
Een flatwoning van 6m breed zonder spouw isolatie en met oud dubbel glas heeft ongeveer 30m² gevel oppervlak. Naar de buren links/rechts en boven/onder is er nauwelijks warmteverlies (of zelfs een klein beetje winst, als die buren warmer stoken dan jij).
Nemen we voor de gevels 50/50 verdeling aan muur en aan ramen (+deuren) dan kom je op grofweg 15m² met een Rc van 0,4 en 15m² met een U-waarde van 2,8. Gemiddeld dus 2,65 W/m2/K warmteverlies. Ofwel 79,5W/k totaal. Exclusief ventilatie verliezen.
Gezinswoning van 100m² oppervlak over 2 etages (tussenwoning) heeft ca 50m² gevel waarvan ongeveer 20m² ramen en deuren, 50m² vloer en 75m² schuin dak. Véél meer verliesoppervlak.
Gevel 30m² * Rc 4,5 = 6,7W/k
Ramen/deuren 20m² * U1, 2 = 24W/k
Vloer 50m² * Rc 3,5 = 14,3 W/k
Dak 75m² * Rc 6 = 12,5 W/k
Totaal 57,5W/k warmteverlies.
Dus ja, de nieuwbouw gezinswoning is zuiniger dan het oude appartement zonder isolatie.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Je hebt zeker nog een gunstig contract? Ik namelijk wel, en vond die €190 p/m ook wel fijn (ook al snap ik dat ik niet de doelgroep ben).Trichoglossus schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:57:
[...]
Hé jammer, ik vond die 190 euro toeslag prettiger.
Die €190 p/m hebben ook zelfs diegenen die tot 2025 vast contract hebben (en het dus absoluut niet nodig hebben) profijt van toch?mwa schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:05:
[...]
Je hebt zeker nog een gunstig contract? Ik namelijk wel, en vond die €190 p/m ook wel fijn (ook al snap ik dat ik niet de doelgroep ben).
En mensen met warmtepompen hebben al een stuk meer subsidie gehad dan 190 euro.Ivow85 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:04:
[...]
Dat zou kunnen soms zo kunnen zijn. Maar dan vergelijk je wel met de woningen die nog niet eens dubbel glas hebben. Daar betaalt iemand in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning dan ook aardig wat voor.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb ZonderGas tot 2027 vast staan (0,22kwh en 1,00m3)RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:07:
[...]
Die €190 p/m hebben ook zelfs diegenen die tot 2025 vast contract hebben (en het dus absoluut niet nodig hebben) profijt van toch?
En is dat de winst marge van het bedrijf of het product?Hongy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:18:
[...]
Benieuwd of dit absolute of procentuele marges zijn...
20% marge op een inkoop van eur 1.40 per m3 is veel meer dan 20% marge op een inkoop van eur 0.20 per m3.
Als ik het lees is het het bedrijf, dan kunnen ze dus lekker op onze kosten windmolen/zonneparken/software aanpassingen/whatever doen om te zorgen dat ze meer kosten hebben en dus een lagere winst marge
Cashen ze de winst wel in de komende jaren waarin er geen prijsplafond is.
Het is echt absoluut voor iedereen de slechtste keuze het prijsplafond, er is totaal geen enkel prikkel voor de bedrijven om te concurreren op prijs.
En voor afnemers om zuinig aan te doen.
(uitzonderingen daar gelaten)
Het kost mega veel geld, is zeer fraude gevoelig en werkt markt verstorend.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Jij hebt gas van ZonderGas ?!?mwa schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:16:
[...]
Ik heb ZonderGas tot 2027 vast staan (0,22kwh en 1,00m3)
Ik vind op product. Let op mijn verzonnen % is een voorbeeld hoe het uitpakt als je winstperc of absolute marge pakt.Hvdbnl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:18:
[...]
En is dat de winst marge van het bedrijf of het product?
Als ik het lees is het het bedrijf, dan kunnen ze dus lekker op onze kosten windmolen/zonneparken/software aanpassingen/whatever doen om te zorgen dat ze meer kosten hebben en dus een lagere winst marge![]()
Cashen ze de winst wel in de komende jaren waarin er geen prijsplafond is.
Het is echt absoluut voor iedereen de slechtste keuze het prijsplafond, er is totaal geen enkel prikkel voor de bedrijven om te concurreren op prijs.
En voor afnemers om zuinig aan te doen.
(uitzonderingen daar gelaten)
Dit is behoorlijk RUK zeg..hbt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:57:
[...]
Dus per maand, met een vaste hoeveelheid die je niet kan meenemen naar de volgende maand
Dus als je een aantal weken op vakantie bent, kan je de niet gebruikte kWh niet eens meenemen.
Snap de gedachte er achter wel, maar vind er helemaal niks aan.. pfff
Als ik het goed begrijp gaat het om de afrekenperiode. Binnen 1 afrekenperiode mag je gewoon "tegoed" meenemen. Energieleveranciers met dynamische prijzen hebben een afrekenperiode van 1 maand. Daarom kan er in zo'n geval niets worden meegenomen.iketot schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:38:
[...]
Dit is behoorlijk RUK zeg..
Dus als je een aantal weken op vakantie bent, kan je de niet gebruikte kWh niet eens meenemen.
Snap de gedachte er achter wel, maar vind er helemaal niks aan.. pfff
Misschien kun je er dus het beste voor zorgen dat je bij per 1-1-2023 een nieuw contract aangaat bij een energieleverancier met een jaarlijkse afrekenperiode.... Zeker als je een atypisch gebruikspatroon hebt.
Tibber heeft op de gelinkte pagina keurig de verdeling per maand voor electra gezet, is ook de verdeling voor gas ergens te vinden?
De warmwater flow is hier begrenst op 7 liter per minuut.RulazZ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:03:
[...]
Ik dacht aan 100 L eigenlijk al genoeg te hebben (gezien de spaardouche zou je daarmee met 50 C boilertemp toch wel ruim een half uur kunnen douchen), en voor mij is die 150 L dus al aan de ruime kant, maar een beetje buffer kan geen kwaad. Moet ook nog even kijken hoe we qua ruimte zitten, bij 200 L ga je ook al snel voor een staand model, terwijl 150 L volgens mij ook aan de muur kan (Atlantic Calypso bijv). Voordat ik tot aanschaf overga, ga ik het in elk geval nog een keer goed doorrekenen ipv alleen bierviltje in mn hoofd.
Als iedereen achter elkaar moeten douchen en badderen zou het hier wel krap worden met slechts de 150 liter op 55 graden.
Het kan natuurlijk wel, maar voor het comfort zou ik dan graag wat ruimer zitten, met een stopwatch douchen is ook zo wat.
Voor mij is het prima maar ik ben niet alleen in dit huishouden 🙈
De 150 liter hangt inderdaad aan de muur er zijn overigens ook wel tweakers die met een constructie de grotere modellen aan de muur hebben hangen om de vloer te ontlasten.
In 2027 zal er vast een Parlementaire Enquete over komen, waarna een dikbetaalde commissie na 2 jaar onderzoek er schande van spreekt...Hvdbnl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:18:
[...]
Omdat de politiek zich laat sturen door beeldvorming. Het straalt slecht af op de politiek als mensen die het niet nodig hebben compensatie krijgen. Dan kruipt half Nederland uit de schulp om er schande van te spreken. Dat zag je ook met de verlaging van de energiebelasting. De media waren er als de kippen bij om er schande van te spreken.Rossi46 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:51:
[...]
Ik snap ook niet waarom ze het bij de bijdrage van € 190,- per maand (of welk ander vast bedrag dan ook) hebben gelaten. Dan behoudt je voor iedereen de prikkel om te besparen, iedereen wordt - min of meer - gelijk behandeld en het is administratief véél makkelijker uit te voeren.
Zo simpel is het helaas.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Heb je een link?kgl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:58:
[...]
Als ik het goed begrijp gaat het om de afrekenperiode. Binnen 1 afrekenperiode mag je gewoon "tegoed" meenemen. Energieleveranciers met dynamische prijzen hebben een afrekenperiode van 1 maand. Daarom kan er in zo'n geval niets worden meegenomen.
Misschien kun je er dus het beste voor zorgen dat je bij per 1-1-2023 een nieuw contract aangaat bij een energieleverancier met een jaarlijkse afrekenperiode.... Zeker als je een atypisch gebruikspatroon hebt.
Tibber heeft op de gelinkte pagina keurig de verdeling per maand voor electra gezet, is ook de verdeling voor gas ergens te vinden?
Al gevonden, het is dus inderdaad zo dat je een maandelijks plafond krijgt.
Dat kan flink negatief uitvallen als je een jaarnota krijgt op een verkeerd moment, bijvoorbeeld als je het verbruik van jan-maart denkt te kunnen salderen met de opwek van 2023 maar je al in april je jaarnota krijgt.
[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 09-12-2022 17:43 ]
Nee voor iedere leverancier hetzelfde.hbt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:41:
[...]
Alleen Tibber verhaal vanzelfsprekend
Zoals je ziet heb je meer ‘tegoed’ in de wintermaanden dan in de zomermaanden. Iedere leverancier hanteert deze verdeling en is vastgesteld door de overheid om te voorkomen dat iemand dubbel gebruik kan maken van het prijsplafond wanneer ze overstappen naar een andere leverancier.
Jij vraagt link, ik geef link...Wolly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:43:
[...]
Nee voor iedere leverancier hetzelfde.
[...]
Ik zeg niks over de inhoud

In een ander artikel (dacht NOS) staat iets dat de EU er nog niet over uit is of dit als staatssteun gezien wordt wat niet mag, 15 dec uitsluitsel als het goed is.IkWilbert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:15:
edit: https://nos.nl/artikel/24...ef-van-start-op-1-januari
Om te voorkomen dat energiebedrijven overwinsten maken, wordt per energiebedrijf vooraf de maximale winstmarge vastgesteld. Voor energiebedrijven die gas en elektriciteit aan consumenten moeten gaan leveren voor een lagere prijs dan ze er zelf voor betaald hebben is er subsidie.
De Europese Commissie heeft nog geen groen licht gegeven voor deze vormen van staatssteun, maar het kabinet heeft "goede hoop" dat de formele goedkeuring uiterlijk 15 december binnen is.
[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 09-12-2022 18:22 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je zegt alleen voor tibber maar het verhaal is dus voor alle leveranciers gelijk.hbt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:53:
[...]
Jij vraagt link, ik geef link...
Ik zeg niks over de inhoud
En zeer helder opgeschreven, een hoop mensen die dachten 2900kWh in een jaar te hebben zullen raar opkijken met die maandelijkse verdeling.
Na een nota wordt bijvoorbeeld verplicht je plafond gereset.
Best netjes... van gemiddeld 1600m3 naar 900m3. En ga niet eens zoveel meer betalen (142 euro naar 148 euro pm).
Als ik de achterpui van dit huis vervang voor een modern iets met HR++(+) glas, dan bespaar ik waarschijnlijk nog eens 20% gas, verlies daar echt veel warmte (heb er nu wel een gevoerd gordijn voor gehangen).
Als ik de achterpui van dit huis vervang voor een modern iets met HR++(+) glas, dan bespaar ik waarschijnlijk nog eens 20% gas, verlies daar echt veel warmte (heb er nu wel een gevoerd gordijn voor gehangen).

Thanks. Duidelijk verhaal wel van Tibberhbt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:41:
[...]
Ben wel benieuwd naar gas nu
Ik heb bij mijn dynamische tarieven (ANWB Energie) een afrekenperiode per jaar en betaal een maandelijks voorschot. Natuurlijk maakt de leverancier wel per dag, week en maand een overzicht van de werkelijke kosten. Maar dat kan elke leverancier doen.kgl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:58:
[...]
Als ik het goed begrijp gaat het om de afrekenperiode. Binnen 1 afrekenperiode mag je gewoon "tegoed" meenemen. Energieleveranciers met dynamische prijzen hebben een afrekenperiode van 1 maand. Daarom kan er in zo'n geval niets worden meegenomen.
Niet als die warmtepomp in de nieuwbouwwoning uit mijn rekenvoorbeeld hangt.Marzman schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:15:
[...]
En mensen met warmtepompen hebben al een stuk meer subsidie gehad dan 190 euro.
1 week al over op Delta Energie (kwam van Eneco) en nu al een goede 20 euro besparing op de energierekening -- overstappen kan lonen
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
En eigenlijk is het heel triest, want je verbruikt 700 me gas minder.. dat is bijna de helft van je verbruik, en je moet toch meer gaan betalenArcticWolf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:23:
Best netjes... van gemiddeld 1600m3 naar 900m3. En ga niet eens zoveel meer betalen (142 euro naar 148 euro pm).
[Afbeelding]
Is die maand verdeling alleen bij dynamische contracten of ook bij variabelen/model contract? Ik kan dat niet vinden.Wolly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:57:
[...]
Je zegt alleen voor tibber maar het verhaal is dus voor alle leveranciers gelijk.
En zeer helder opgeschreven, een hoop mensen die dachten 2900kWh in een jaar te hebben zullen raar opkijken met die maandelijkse verdeling.
Na een nota wordt bijvoorbeeld verplicht je plafond gereset.
Ik heb vorige week overgesloten wat dynamische leverancier perhalf januari, alleen met bodem warmtepomp is mijn verbruik in nov t/m maart stuk hoger dan in de rest van het jaar. Twijfel nu of ik niet beter kan annuleren en voor variabele contract te gaan.
Tja het is ook “triest” dat de gemiddeldeiketot schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:27:
[...]
En eigenlijk is het heel triest, want je verbruikt 700 me gas minder.. dat is bijna de helft van je verbruik, en je moet toch meer gaan betalen
mens pas duurzaam met energie omgaat als ze geraakt worden in de portemonnee.
Bij die groep hoor ik overigens ook, vorig jaar 1340 verbruikt en tot nu toe 702 kuub. En dan ben ik pas gaan nadenken over mijn gasverbruik in juli… waarom ben ik gaan nadenken? Geld!
Toen ik hier net kwam wonen was ik net student af en cheap en dacht ik dus ook na. Toen zat ik op 550 kuub per jaar (maar ook nog zonder 2 kinderen)
CISSP! Drop your encryption keys!
Verwijderd
Ja ook. Zie de uitleg op de Eneco website. De verbruiksprofielen komen in spel als jij een eind- of jaarnota krijgt.DialOut schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:28:
Is die maand verdeling alleen bij dynamische contracten of ook bij variabelen/model contract? Ik kan dat niet vinden.
Beste tweakerts!
Mijn einde van het contract zit er nu ook aan te komen (31 jan 2023).
Nu zit ik te vergelijken op gaslicht.com met de optie tarieven aan voor tarieven in 2023 en er viel mij op dat energirleverancier Mega 246,83 euro aan vaste leveringskosten heeft en Budget Energie 143,76 euro. Wat is de reden dat dit bij Mega zo hoog ligt? De tarieven zien er namelijk zeer aantrekkelijk uit!
/f/image/DOq3MqjJOkIcC3VSF4Q4oPZm.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn overigens ook de enigste energieaanbieders tussen welke ik kan kiezen. Wellicht bij andere nog goedkoper, Greenchoice (waar ik nu bij zit) is sowieso duurder.
Nu is mijn vraag: ik heb zonnepanelen en wek minder op dan mijn verbruik. Ik blijf met mijn verbruik overigens nog onder het prijsplafond.
Volgens de Greenchoice app:
Verbruik hoog: 1600 kwh
Verbruik laag 1400 kwh
PV terug hoog: 1070 kwh
PV terug laag: 510 kwh.
Gas: 1100m3 p/jaar.
Is het dan aantrekkelijk om alsnog voor dynamisch te gaan? En salderen deze per jaar of per maand?
Mvg
Nu zit ik te vergelijken op gaslicht.com met de optie tarieven aan voor tarieven in 2023 en er viel mij op dat energirleverancier Mega 246,83 euro aan vaste leveringskosten heeft en Budget Energie 143,76 euro. Wat is de reden dat dit bij Mega zo hoog ligt? De tarieven zien er namelijk zeer aantrekkelijk uit!
/f/image/DOq3MqjJOkIcC3VSF4Q4oPZm.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn overigens ook de enigste energieaanbieders tussen welke ik kan kiezen. Wellicht bij andere nog goedkoper, Greenchoice (waar ik nu bij zit) is sowieso duurder.
Nu is mijn vraag: ik heb zonnepanelen en wek minder op dan mijn verbruik. Ik blijf met mijn verbruik overigens nog onder het prijsplafond.
Verbruik laag 1400 kwh
Is het dan aantrekkelijk om alsnog voor dynamisch te gaan? En salderen deze per jaar of per maand?
Mvg
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Staat letterlijk in dat stuk toch?DialOut schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:28:
[...]
Is die maand verdeling alleen bij dynamische contracten of ook bij variabelen/model contract? Ik kan dat niet vinden.
Ik heb vorige week overgesloten wat dynamische leverancier perhalf januari, alleen met bodem warmtepomp is mijn verbruik in nov t/m maart stuk hoger dan in de rest van het jaar. Twijfel nu of ik niet beter kan annuleren en voor variabele contract te gaan.
Ook Eneco legt het idd duidelijk uit.Zoals je ziet heb je meer ‘tegoed’ in de wintermaanden dan in de zomermaanden. Iedere leverancier hanteert deze verdeling en is vastgesteld door de overheid om te voorkomen dat iemand dubbel gebruik kan maken van het prijsplafond wanneer ze overstappen naar een andere leverancier.
Het totale verbruiksplafond voor stroom en gas is verdeeld per maand. Daarbij is rekening gehouden met je energieverbruik door het jaar heen. In de winter verbruik je bijvoorbeeld meer gas dan in de zomer. Daarom is het verbruiksplafond in de winter hoger dan in de zomer.
Op je jaarnota verrekenen we je energieverbruik van het hele jaar met de termijnbedragen die je hebt betaald. Daarnaast berekenen we het verbruiksplafond tot het moment van je jaarnota. Tot dit verbruik betaal je de lagere prijs. Heb je meer verbruikt? Dan betaal je voor het verbruik boven het verbruiksplafond je actuele tarieven. Na je jaarnota begin je weer vanaf 0. Als je nog verbruiksplafond over hebt, dan neem je dat niet mee.

Je moet er dus voor zorgen dat je bij je jaarnota niet (of zo min mogelijk) boven het totaal komt van de periode waarover die nota gaat.
[ Voor 37% gewijzigd door Wolly op 10-12-2022 10:19 ]
@Wolly bedankt. Alleen ik blijf 'hangen' in of je maanden mag 'combineren'. Bij Tibber (dynamisch) is iedere maand een verrekening lijkt het, ongunstig voor mij.
Bij Eneco uitleg (variabel?) lijkt het op de jaarnota te gaan, en daarmee middel je ook je verbruik uit? (mits je natuurlijk het hele jaar daar zit).
Er staat bij Eneco oa "Daarnaast berekenen we het verbruiksplafond tot het moment van je jaarnota."
Of ik lees alleen wat ik wil lezen
Bij Eneco uitleg (variabel?) lijkt het op de jaarnota te gaan, en daarmee middel je ook je verbruik uit? (mits je natuurlijk het hele jaar daar zit).
Er staat bij Eneco oa "Daarnaast berekenen we het verbruiksplafond tot het moment van je jaarnota."

Ik was al begonnen met isoleren want vond het gasverbruik al absurd, de woning was helemaal niet geïsoleerd. Had het alleen in een meer jaren plan gezet, want heb niet even tienduizenden euro's om alles te isoleren en ook nog eens warmtepomp, vloerverwarming en zonnepanelen te laten installeren.laurens0619 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:43:
[...]
Tja het is ook “triest” dat de gemiddelde
Bij die groep hoor ik overigens ook, vorig jaar 1340 verbruikt en tot nu toe 702 kuub. En dan ben ik pas gaan nadenken over mijn gasverbruik in juli… waarom ben ik gaan nadenken? Geld!
Toen ik hier net kwam wonen was ik net student af en cheap en dacht ik dus ook na. Toen zat ik op 550 kuub per jaar (maar ook nog zonder 2 kinderen)
Mijn jaarafrekening komt in mei. Dan zou ik dus maar profiteren tot mei?DialOut schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:59:
@Wolly bedankt. Alleen ik blijf 'hangen' in of je maanden mag 'combineren'. Bij Tibber (dynamisch) is iedere maand een verrekening lijkt het, ongunstig voor mij.
Dat zou raar zijn.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Tenzij ze januari tm mei middelen, en dan naar rato kijken waar je recht op hebt in die maanden. En je volgende contract juni tm december middelen, ook weer naar rato.Dennis1812 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:02:
[...]
Mijn jaarafrekening komt in mei. Dan zou ik dus maar profiteren tot mei?
Dat zou raar zijn.
Ik bedoelde het niet persoonlijk hoorArcticWolf schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:00:
[...]
Ik was al begonnen met isoleren want vond het gasverbruik al absurd, de woning was helemaal niet geïsoleerd. Had het alleen in een meer jaren plan gezet, want heb niet even tienduizenden euro's om alles te isoleren en ook nog eens warmtepomp, vloerverwarming en zonnepanelen te laten installeren.
Mijn besparing is trouwens puur op gedrag, niets aan isolatie.
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik zit nu nog ff dynamisch bij Tibber.MrBas schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:01:
Beste tweakerts!
[Afbeelding]
Verbruik laag 1400 kwh
Mvg
De prijzen zijn de afgelopen 14dagen flink gestegen.
Afgelopen week de gemiddelde prijs 51cent.
Ze gaan ook een vreemde vergoedingsregeling doen bij het prijsplafond en zonnepanelen.
Ik ga er weg.
Doe is een berekening bij Engie. (Zijn de prijzen voor 2023).
En doe het dan is bij gaslicht.com. Dan is het maandbedrag anders en hoger!!
Ik overweeg Engie.
Ik ga door de regeling weg bij Tibber. Jammer.hbt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:41:
[...]
Dat is een flinke besparing. Grotendeels door te isoleren? Of heb je andere dingen gedaan?ArcticWolf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:23:
[Afbeelding]
Ik kan alleen tijdens kantooruren blijkbaar een berekening uitvoeren. Dit gaat blijkbaar niet in het weekend.Ruud888 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:04:
[...]
Ik zit nu nog ff dynamisch bij Tibber.
De prijzen zijn de afgelopen 14dagen flink gestegen.
Afgelopen week de gemiddelde prijs 51cent.
Ze gaan ook een vreemde vergoedingsregeling doen bij het prijsplafond en zonnepanelen.
Ik ga er weg.
Doe is een berekening bij Engie. (Zijn de prijzen voor 2023).
En doe het dan is bij gaslicht.com. Dan is het maandbedrag anders en hoger!!
Ik overweeg Engie.
De prijzen die getoont zijn in de afbeelding is overigens op gaslicht.com met de btw en tarieven voor 2023. Is Engie veel goedkoper dan?
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Dan is je prijsplafond dus het aantal kwh uit de maanden tot mei.Dennis1812 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:02:
[...]
Mijn jaarafrekening komt in mei. Dan zou ik dus maar profiteren tot mei?
Dat zou raar zijn.
Na je jaarnota begin je op 0 en is je prijsplafond het aantal kwh van de maanden tot je volgende nota.
Ik kan alleen nergens de verdeling van de m³ gas vinden per maand.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zie deze post:Dennis1812 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:00:
Ik kan alleen nergens de verdeling van de m³ gas vinden per maand.
JKP in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Dat is wat eneco heeft aangegeven
Bij Engie vanaf 1jan binnen het prijsplafond 68euro per mnd. Zonder prijsplafond 144euro.MrBas schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:48:
[...]
Ik kan alleen tijdens kantooruren blijkbaar een berekening uitvoeren. Dit gaat blijkbaar niet in het weekend.
De prijzen die getoont zijn in de afbeelding is overigens op gaslicht.com met de btw en tarieven voor 2023. Is Engie veel goedkoper dan?
De zelfde cijfers bij gaslicht ingevoerd en kwam uit op 94euro . Met de 9% btw en oude belastingen.
Verbruik 3000normaal 2900dal
Opbrengst 2000normaal 1000dal
Slimme meter.
Alleen stroom.
Volgens mij heb ik gelezen dat je ongebruikte maand ruimte mag meenemen naar de volgende maand(en) totdat je je jaarrekening krijgt.DialOut schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:59:
When life gives you lemons, start a battery factory
Dit filmpje van Vattenfall maakt een hoop duidelijk over plafond:
YouTube: Wat betekent het prijsplafond voor je verbruik? | Vattenfall Nederland
YouTube: Wat betekent het prijsplafond voor je verbruik? | Vattenfall Nederland
Dit is natuurlijk helemaal waar, maar vind wel dat er een kanttekening bij moet dat er nu ook stevig aantal mensen zijn die het oncomfortabel hebben als in te koud, te weinig douchen etc.laurens0619 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:43:
[...]
Tja het is ook “triest” dat de gemiddelde
Helemaal eens dat iedereen pas nu bewust wordt, maar hoor soms verhalen dat het 16 graden is binnen…..
De laatste week ben ik in dit topic nogal wat uitersten tegengekomen, waarbij het gaat van "douchen" met 2 waterkokers heet water tot 20 minuten lang en 1000 liter aardgas per douchebeurt. Wat mij betreft hoeft er voor die laatste categorie echt geen prijsplafond te worden ingevoerd.BekSide schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:26:
[...]
Dit is natuurlijk helemaal waar, maar vind wel dat er een kanttekening bij moet dat er nu ook stevig aantal mensen zijn die het oncomfortabel hebben als in te koud, te weinig douchen etc.
Helemaal eens dat iedereen pas nu bewust wordt, maar hoor soms verhalen dat het 16 graden is binnen…..
Zou je het ook kunnen berekenen met gas? Ik gebruik namelijk wel gas. Zie evt mijn verbruik hierboven.Ruud888 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:17:
[...]
Bij Engie vanaf 1jan binnen het prijsplafond 68euro per mnd. Zonder prijsplafond 144euro.
De zelfde cijfers bij gaslicht ingevoerd en kwam uit op 94euro . Met de 9% btw en oude belastingen.
Verbruik 3000normaal 2900dal
Opbrengst 2000normaal 1000dal
Slimme meter.
Alleen stroom.
Ik vind met 1100m3 gas 190 p mnd nog niet eens zo gek incl elektra via Budget Energie.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Tot het moment van de rekening, in het geval van tibber is dat elke maand en bij een ander per 12 maanden.KabouterSuper schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:09:
[...]
Volgens mij heb ik gelezen dat je ongebruikte maand ruimte mag meenemen naar de volgende maand(en) totdat je je jaarrekening krijgt.
16? Da's warm. 12 hier, in de avond 13 soms.BekSide schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:26:
Dit is natuurlijk helemaal waar, maar vind wel dat er een kanttekening bij moet dat er nu ook stevig aantal mensen zijn die het oncomfortabel hebben als in te koud, te weinig douchen etc.
Ja dat is dan wel weer even next level.TheBrut3 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:11:
[...]
16? Da's warm. 12 hier, in de avond 13 soms.
Hoop eigenlijk ook dat je een grapje maakt.
Het is dat ik klein woon en een kuub genoeg is om het op 17 graden te houden, maar anders zou het hier ook die richting op gaan hoor.BekSide schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:53:
[...]
Ja dat is dan wel weer even next level.
Hier een enkelglas toch huis, in de ochtend is het 12 en we warmen het dan op naar 15 of 16, en dat is prima met een beetje een trui.
Het went heel snel.
Het went heel snel.
Ik vind 16 echt veel te koud als je stil zit.menzo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:32:
Hier een enkelglas toch huis, in de ochtend is het 12 en we warmen het dan op naar 15 of 16, en dat is prima met een beetje een trui.
Het went heel snel.
Kan je niet van dat folie voor je ramen plakken? Dan wordt het een soort dubbel glas.
Pfff, ben dan toch maar blij met een recent appartement met goede isolatie. Ondanks de grootte van 135m2 is het hier in de ochtend zo een 18,5 graad. Ik kan de verwarming letterlijk 20 minuten aanzetten en dan blijft het zo goed als de rest van de dag rond de 20 graden.
Mijn vrouw en 16 graden… dat gaat hè, niet worden
Mijn vrouw en 16 graden… dat gaat hè, niet worden
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Dat heb ik op een deel van de ramen. En morgen komt meer folie binnen. Het helpt best veel met het gebied van een koud gat in de muur.Trichoglossus schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:19:
[...]
Ik vind 16 echt veel te koud als je stil zit.
Kan je niet van dat folie voor je ramen plakken? Dan wordt het een soort dubbel glas.
Ik begin meer en meer aan een wtw systeem te denken de laatste tijd. Appartement uit 1995 met ouderwetse ventilatieroosters in de ramen en standaard luchtafzuiging. Prima warm te stoken hoor, maar ik merk toch altijd wel een soort koude tocht over de vloer. Mijn vermoeden is dat dat komt doordat de mv de warme lucht lekker naar buiten staat te pompen en daarmee koude lucht naar binnen trekt. Dat klinkt logisch toch?
Zeker, alleen waar haal je de aanzuig verse lucht voor WTW vandaan bij een appartement?sig69 schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:23:
Ik begin meer en meer aan een wtw systeem te denken de laatste tijd. Appartement uit 1995 met ouderwetse ventilatieroosters in de ramen en standaard luchtafzuiging. Prima warm te stoken hoor, maar ik merk toch altijd wel een soort koude tocht over de vloer. Mijn vermoeden is dat dat komt doordat de mv de warme lucht lekker naar buiten staat te pompen en daarmee koude lucht naar binnen trekt. Dat klinkt logisch toch?
(moet minimaal 6 meter van riool ontluchting zitten)
Ik had me tot nu toe alleen verdiept in de binnenkant eigenlijk. Kan toch gewoon van buiten? Huidige mv box hangt aan de buitenmuur. Maar dan zal de vve er wel weer wat van vinden ja, kutHarry_Nak schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:30:
[...]
Zeker, alleen waar haal je de aanzuig verse lucht voor WTW vandaan bij een appartement?
(moet minimaal 6 meter van riool ontluchting zitten)
Je hebt aanvoer en afvoer bij WTW nodig, daar moet ook enige afstand tussen zitten.sig69 schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:38:
[...]
Ik had me tot nu toe alleen verdiept in de binnenkant eigenlijk. Kan toch gewoon van buiten? Huidige mv box hangt aan de buitenmuur. Maar dan zal de vve er wel weer wat van vinden ja, kut
(En de aanvoer verse lucht moet dus minimaal 6 meter van een riool ontluchting zitten).
De VVE vindt er inderdaad ook iets van
(en ding gaat maar 10 jaar mee, en 2x filters vervangen per jaar)
[ Voor 6% gewijzigd door Harry_Nak op 11-12-2022 01:47 ]
Die aanvoer was ik even vergeten inderdaad. Zou hier simpel kunnen, gat naar buiten met een rooster. Maar ik ben wel eens begonnen over een airco en alles ging op rood (terwijl ik er al 4 kan tellen als ik van buitenaf kijk). Maar goed, misschien dat er onder de noemer duurzaam en milieu wat te regelen valt. Meteen hr÷÷÷ glas maar voorstellen in de volgende vergadering.Harry_Nak schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:44:
[...]
Je hebt aanvoer en afvoer bij WTW nodig, daar moet ook enige afstand tussen zitten.
(En de aanvoer verse lucht moet dus minimaal 6 meter van een riool ontluchting zitten).
De VVE vindt er inderdaad ook iets van
(en ding gaat maar 10 jaar mee, en 2x filters vervangen per jaar)
Deze hele energie drama splijt Nederland in verschillende groepen. Ik ken ook mensen die elk jaar een negatieve energie rekening hebben. En krijgen ook doodleuk 2x 190 euro erbij.BekSide schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:53:
[...]
Ja dat is dan wel weer even next level.
(Nieuwbouw, warmtepomp, 20 zonnepanelen..)
Tot aan mensen met maandelijkse energie rekening tussen de 700 en 800 euro.
(Oud, maar heeeeel groot huis. En deze persoon heeft wel een hybride warmtepomp met dit bedrag he!!!)
Dit energiedrama, zorgt voor grote vermogensverschillen. En Nederland berekend de gemiddelde inflatie.... maar ze zouden ook moeten aangeven hoeveel verschil er is tussen Nederlanders met potentieel weinig inflatie. En Nederlanders met potentieel veel inflatie. Tussen er zijn vast ook mensen die bijna geen inflatie ervaren. En er zij Nederlanders die de berekende inflatie cijfers een lachertje vinden en misschien wel 2 tot 3x zo hoge inflatie ervaren.
Deze energie crisis zorgt wel voor een groter verschil tussen arm en rijk.
Jij vind dat dit persoon NOG meer subsidie moet krijgen?Immutable schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:29:
[...]
Tot aan mensen met maandelijkse energie rekening tussen de 700 en 800 euro.
(Oud, maar heeeeel groot huis. En deze persoon heeft wel een hybride warmtepomp met dit bedrag he!!!)
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden