Ik wil overstappen naar een andere leverancier (Shell Energy), dit zou dan ingaan per 22 december, maar 14 december worden mijn zonnepanelen gelegd. Ik weet nog niet hoe het aanmelden van de zonnepanelen gaat, maar hoe moet ik dit aanpakken? of is dat niet van belang en ziet mijn nieuwe energie-leverancier vanzelf dat ik dan zonnepanelen heb?
Dat lees ik voor het eerst. Wat zouden ze dan doen bij meer verbruik dan quota in die maand ? Terwijl je over het jaar er niet overheen gaat.phicoh schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:34:
[...]
Nee, het plan is om die quota te verdelen over het jaar (met meer in de winter). Als je in een maand minder gebruikt kan je dat meenemen naar de volgende maand. Maar als je van leverancier wisselt dan vervalt dat,
Dan moeten leveranciers het per maand gaan uitrekenen op de eindafrekening. Maakt het alleen maar ingewikkelder. Bij wisselen kunnen ze gewoon de huidige stand als beginstand voor het plafond doorgeven.
Aanmelden van zonnepanelen dien je zelf te doen via https://www.energieleveren.nl , daar staat exact beschreven wat je moet doen.Michiel1978 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:57:
Ik wil overstappen naar een andere leverancier (Shell Energy), dit zou dan ingaan per 22 december, maar 14 december worden mijn zonnepanelen gelegd. Ik weet nog niet hoe het aanmelden van de zonnepanelen gaat, maar hoe moet ik dit aanpakken? of is dat niet van belang en ziet mijn nieuwe energie-leverancier vanzelf dat ik dan zonnepanelen heb?
Heb je daarnaast bij het aanmelden/overstappen bij Shell aangegeven dat je verwacht te produceren/leveren? De leverancier kan een grove schatting maken van de jaarlijkse opbrengst, die je dan bij de aanmelding kan gebruiken. Dan houdt Shell hier rekening mee in je maandbedrag/voorschot. Als je dat niet gedaan hebt, even een belletje doen met de klantenservice zodra de panelen liggen en zijn aangemeld.
Blijkbaar wordt extra communicatie bij overstappen gezien als een groot probleem. Er werd niets gezegd over wat er gebeurd als je eerst meer gebruikt en dan minder. Dus ik neem aan dat het extra gebruik niet onder het plafond valt, ook al gebruik je later minder.Plenkske schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:57:
[...]
Dat lees ik voor het eerst. Wat zouden ze dan doen bij meer verbruik dan quota in die maand ? Terwijl je over het jaar er niet overheen gaat.
Dan moeten leveranciers het per maand gaan uitrekenen op de eindafrekening. Maakt het alleen maar ingewikkelder. Bij wisselen kunnen ze gewoon de huidige stand als beginstand voor het plafond doorgeven.
Maar goed, het zijn alleen maar voorstellen, er staat nog niets vast.
Zie Wolly in "Help! De energierekening - kroegtopic"KabouterSuper schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:59:
[...]
Heb je hier een bron van? Met name welk stuk van de 2900/1200-taart elke maand toebedeeld wordt. Dat kan niet 1/12e deel van de taart zijn, omdat je in de winter meer gebruikt dan in de zomer.
Ze verdelen het obv verbruiksprofiel, dus in de winter iets meer gasverbruik en in zomer wat minder.
@Plenkske het maakt het juist veel simpeler.
[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 01-12-2022 14:09 ]
Overheid is wel goed in het moeilijk maken van iets makkelijks. Het moet toch geen rocket science zijn voor de huishoudens om na te rekenen of het klopt.Wolly schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:06:
[...]
Zie Wolly in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Ze verdelen het obv verbruiksprofiel, dus in de winter iets meer gasverbruik en in zomer wat minder.
Eerst maar zien voor welk verschil de overheid de energieleveranciers mag compenseren....
Tja ik sta open voor andere interpretatie van hetgeen in die brief staat vermeld.Hongy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:17:
[...]
Overheid is wel goed in het moeilijk maken van iets makkelijks. Het moet toch geen rocket science zijn voor de huishoudens om na te rekenen of het klopt.
Eerst maar zien voor welk verschil de overheid de energieleveranciers mag compenseren....
Er zal ook vast een reden zijn dat dit (nu) niet wordt gecommuniceerd.
Simpeler voor de leveranciers wellicht, niet voor de consument.Wolly schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:06:
[...]
Zie Wolly in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Ik begrijp wel dat ze het zo willen doen, maar het had voor de consument simpeler kunnen zijn.
Ik denk dat die energiemaatschappijen straks wel met enorme zakken geld komen te zitten.
Alle voorschotten van klanten zijn gebaseerd op de huidige prijzen, met het aankomende plafond mag dat flink zakken. Als ze dat niet doen en ze krijgen ook de compensatie van de overheid dan hebben ze een enorme hoeveelheid geld alvorens ze de klanten de teveel betaalde voorschotten moeten terugbetalen.
Ik ben er in ieder geval scherp op om direct na duidelijkheid vanuit de overheid mijn voorschot bedrag vanaf 1-1-2023 direct te halveren en de rest spaar ik wel op mijn eigen rekening mocht het toch anders uitvallen.
Alle voorschotten van klanten zijn gebaseerd op de huidige prijzen, met het aankomende plafond mag dat flink zakken. Als ze dat niet doen en ze krijgen ook de compensatie van de overheid dan hebben ze een enorme hoeveelheid geld alvorens ze de klanten de teveel betaalde voorschotten moeten terugbetalen.
Ik ben er in ieder geval scherp op om direct na duidelijkheid vanuit de overheid mijn voorschot bedrag vanaf 1-1-2023 direct te halveren en de rest spaar ik wel op mijn eigen rekening mocht het toch anders uitvallen.
Verwijderd
Dakillerbean schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:09:
[...]
...
Als je dat niet gedaan hebt, even een belletje doen met de klantenservice zodra de panelen liggen en zijn aangemeld.
offtopic:
Uit eigen ervaring met Greenchoice termijnbedrag verlagen een handigheidje, veel energieleveranciers zijn ook bereikbaar via Whatsapp tegenwoordig betaal je niet meer belachelijke tarieven voor klantenservice nummer maar het scheelt je wel tijd via Whatsapp maar eigenlijk vooral waardevol alles wat je afspreekt meteen zwart op wit hebt
Uit eigen ervaring met Greenchoice termijnbedrag verlagen een handigheidje, veel energieleveranciers zijn ook bereikbaar via Whatsapp tegenwoordig betaal je niet meer belachelijke tarieven voor klantenservice nummer maar het scheelt je wel tijd via Whatsapp maar eigenlijk vooral waardevol alles wat je afspreekt meteen zwart op wit hebt
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2022 16:35 ]
Sinds deze week de CV aangeslingerd op 18 graden. De CV-thermostaat draai ik elke avond om 21.00u naar 15 graden. Vanochtend gaf ie 16,5 graden aan.
Volgens P1Mon/Home Assistant 3,4m3 verbruik per dag.
:strip_exif()/f/image/OGStSPRT7X94NbeQxUuE7Vjh.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasverbruik November 2022
Volgens P1Mon/Home Assistant 3,4m3 verbruik per dag.
- Type woning - tussenwoning
- Inhoud woning - 117m2
- Welke ruimtes worden verwarmd - Woonkamer/Keuken (is een geheel)
- Bouwjaar en/of aangebrachte isolatie - 1974 met Tonzon vloerisolatie, 5cm wol spouwmuur isolatie en dakisolatie Rd4,55
- Locatie woning - buitengebied
- Ingestelde ruimtetemperatuur - 18
- Beglazing beneden - Kozijnen beneden nu nog hout met dubbelglas
- Beglazing boven - Overal kunststofkozijnen met tripleglas
- Voor- en achterdeur- Kunststofkozijnen met tripleglas
- Overige maatregelen - Beneden overal Tonzon radiator folie, thermostatische kranen en radiator ventilatoren geplaatst, SpiroTech Ontluchter en Magneetfilter geplaatst bij CV op zolder & CV-ketel is ontlucht en draait op ECO (AWB ThermoMaster C-XV uit 2022
:strip_exif()/f/image/OGStSPRT7X94NbeQxUuE7Vjh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VxAJ186Dgr5X0CyEHG8iHnOP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door aapjuh99 op 02-12-2022 11:10 . Reden: Foto toegevoegd van de open trap naar de zolder. ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
@R0181 Engie heeft de eerste 190 euro over gemaakt vandaag.
Type woning - Vrijstaande hoek woning
Inhoud woning - 170m2
Welke ruimtes worden verwarmd - Woonkamer/Keuken (is een geheel), Zolder als de verwarming toch al aanstaat met de verwarming, als deze niet aanstaat met de airco of combi
Bouwjaar en/of aangebrachte isolatie - 2014
Locatie woning - dorp
Ingestelde ruimtetemperatuur - 17.5
Beglazing beneden - Houten kozijnen met dubbelglas
Beglazing boven - Houten kozijnen met dubbelglas
Voor- en achterdeur- Houten kozijnen met dubbeglas, woning heeft aan de achterzijde een schuifpui van 4 meter met dubbelglas
Overige maatregelen - Beneden overal radiator folie, tochstrippen en tochtband. CV-ketel draait op 50% vermogen, 50graden verwarmingscircuit en wordt door HA aangestuurd. Heb sinds deze maand (december) ingeschakeld dat ie iedere dag om 07:00 aanspringt en de boel op 17,5 graden houd.
November:
Inhoud woning - 170m2
Welke ruimtes worden verwarmd - Woonkamer/Keuken (is een geheel), Zolder als de verwarming toch al aanstaat met de verwarming, als deze niet aanstaat met de airco of combi
Bouwjaar en/of aangebrachte isolatie - 2014
Locatie woning - dorp
Ingestelde ruimtetemperatuur - 17.5
Beglazing beneden - Houten kozijnen met dubbelglas
Beglazing boven - Houten kozijnen met dubbelglas
Voor- en achterdeur- Houten kozijnen met dubbeglas, woning heeft aan de achterzijde een schuifpui van 4 meter met dubbelglas
Overige maatregelen - Beneden overal radiator folie, tochstrippen en tochtband. CV-ketel draait op 50% vermogen, 50graden verwarmingscircuit en wordt door HA aangestuurd. Heb sinds deze maand (december) ingeschakeld dat ie iedere dag om 07:00 aanspringt en de boel op 17,5 graden houd.
November:
:fill(white):strip_exif()/f/image/n6uDyRPtLj8lCTA6qbC0EWeF.png?f=user_large)
Ik ga deze maand zonnepanelen krijgen, maar heb een energiecontract waarbij de tarieven maandelijks kunnen wijzigen. Hoe zou salderen dan moeten gaan?
Wordt er dan sowieso maandelijks gesaldeerd?
En zo niet, met welke bedragen gaan ze dan werken?
Het betreft overigens Shell Energy.
Wordt er dan sowieso maandelijks gesaldeerd?
En zo niet, met welke bedragen gaan ze dan werken?
Het betreft overigens Shell Energy.
[ Voor 7% gewijzigd door Michiel1978 op 02-12-2022 14:27 ]
Nieuwe tarieven ontvangen van Greenhoice, en hoewel ze beweren dat ik goedkoper uit ben, ben ik 1,5 keer zoveel kwijt als met mijn vorige prijzen. Weer geprobeerd te bellen, maar er was een wachttijd van 50 minuten, en ik heb er geen vertrouwen in dat ze via de mail sneller gaan reageren. Ik hoor de mevrouw het vorige keer nog zeggen "als er wat is gewoon bellen hoor" 
Gaan overstappen naar Shell wat qua prijs nu wel ongeveer het beste is. Met het prijsplafond maakt het uiteindelijk niet zoveel uit, maar wil Greenchoice niet aan gratis geld helpen via de overheid door nu nog even snel de prijzen te verhogen, ik hoop oprecht dat meer mensen dit overwegen.
Contract is maandelijks opzegbaar zie ik, dus mocht Shell dit uiteindelijk ook gaan doen dan ga ik via een vergelijkingssite wel weer overstappen, kleine moeite

Gaan overstappen naar Shell wat qua prijs nu wel ongeveer het beste is. Met het prijsplafond maakt het uiteindelijk niet zoveel uit, maar wil Greenchoice niet aan gratis geld helpen via de overheid door nu nog even snel de prijzen te verhogen, ik hoop oprecht dat meer mensen dit overwegen.
Contract is maandelijks opzegbaar zie ik, dus mocht Shell dit uiteindelijk ook gaan doen dan ga ik via een vergelijkingssite wel weer overstappen, kleine moeite
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Ik kreeg het gistermiddag op mijn rekening en morgen wordt de eindafrekening opgemaakt.ArcticWolf schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:10:
@R0181 Engie heeft de eerste 190 euro over gemaakt vandaag.
Ik zit net ook even te kijken naar shell energy ipv greenchoice, ik vraag me alleen af of hun manier van salderen (met appart dal / normaal saldering) niet nadeliger werkt met mn aanstaande zonnepanelen dan hoe Greenchoice het aanpakt (met totale saldering). Het meeste opwekken zal meen ik straks tijdens het normale tarief zijn lijkt me (en traditioneel een hoop verbruik in de dal uren).
Van wat ik ervan begrijp is Shell niet best voor zonnepaneeleigenaren. Iemand had dat laatst uitgezocht in dit topic geloof ik.Stefmeister schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:16:
Ik zit net ook even te kijken naar shell energy ipv greenchoice, ik vraag me alleen af of hun manier van salderen (met appart dal / normaal saldering) niet nadeliger werkt met mn aanstaande zonnepanelen dan hoe Greenchoice het aanpakt (met totale saldering). Het meeste opwekken zal meen ik straks tijdens het normale tarief zijn lijkt me (en traditioneel een hoop verbruik in de dal uren).
Hoe krijg jij het voor elkaar om je volledige PV opbrengst terug te geven naar het net? Heb jij totaal geen verbruik van het huis terwijl je terug aan het geven bent?aapjuh99 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:53:
Sinds deze week de CV aangeslingerd op 18 graden. De CV-thermostaat draai ik elke avond om 21.00u naar 15 graden. Vanochtend gaf ie 16,5 graden aan.
Volgens P1Mon/Home Assistant 3,4m3 verbruik per dag.Ik heb een open trap dus ik verlies behoorlijk veel warmte. Ik moet deze eigenlijk dichtmaken of tijdelijk met een gordijn afsluiten zodat de warmte langer beneden blijft.
- Type woning - tussenwoning
- Inhoud woning - 117m2
- Welke ruimtes worden verwarmd - Woonkamer/Keuken (is een geheel)
- Bouwjaar en/of aangebrachte isolatie - 1974 met Tonzon vloerisolatie, 5cm wol spouwmuur isolatie en dakisolatie Rd4,55
- Locatie woning - buitengebied
- Ingestelde ruimtetemperatuur - 18
- Beglazing beneden - Kozijnen beneden nu nog hout met dubbelglas
- Beglazing boven - Overal kunststofkozijnen met tripleglas
- Voor- en achterdeur- Kunststofkozijnen met tripleglas
- Overige maatregelen - Beneden overal Tonzon radiator folie, thermostatische kranen en radiator ventilatoren geplaatst, SpiroTech Ontluchter en Magneetfilter geplaatst bij CV op zolder & CV-ketel is ontlucht en draait op ECO (AWB ThermoMaster C-XV uit 2022
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 105% gewijzigd door krizzziz op 02-12-2022 19:37 ]
ehhhh..HOI
Misschien secundair allocatie puntkrizzziz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:35:
[...]
Hoe krijg jij het voor elkaar om je volledige PV opbrengst terug te geven naar het net? Heb jij totaal geen verbruik van het huis terwijl je terug aan het geven bent?
Ik heb geen (groot)verbruik-apparaten in huis en ik ben alleen.krizzziz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:35:
[...]
Hoe krijg jij het voor elkaar om je volledige PV opbrengst terug te geven naar het net? Heb jij totaal geen verbruik van het huis terwijl je terug aan het geven bent?
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Zijn de tarieven die Shell nu weergeeft als ik een berekening maak, voor januari? Of voor deze maand..Soepstengel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:17:
Nieuwe tarieven ontvangen van Greenhoice, en hoewel ze beweren dat ik goedkoper uit ben, ben ik 1,5 keer zoveel kwijt als met mijn vorige prijzen. Weer geprobeerd te bellen, maar er was een wachttijd van 50 minuten, en ik heb er geen vertrouwen in dat ze via de mail sneller gaan reageren. Ik hoor de mevrouw het vorige keer nog zeggen "als er wat is gewoon bellen hoor"
Edit: Ah ze zijn sowieso nog met 9% BTW en vermindering energiebelasting. Dus zal wel van dit jaar zijn nog.
[ Voor 5% gewijzigd door lvanhoe op 03-12-2022 03:06 ]
Eerder bizar dat de overheid niets regelt voor dat plafond.lvanhoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 03:12:
Ben ik trouwens de enige die het bizar vind dat nog geen enkele leverancier iéts van een rekentool met prijsplafond beschikbaar heeft? Dat moet toch niet zo lastig te bouwen zijn met een disclaimer dat het nog kan wijzigen.
Voorlopig is er nog geen plafond.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
https://www.essent.nl/ene...n/berekening-prijsplafondlvanhoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 03:12:
Ben ik trouwens de enige die het bizar vind dat nog geen enkele leverancier iéts van een rekentool met prijsplafond beschikbaar heeft? Dat moet toch niet zo lastig te bouwen zijn met een disclaimer dat het nog kan wijzigen.
lvanhoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 03:05:
[...]
Zijn de tarieven die Shell nu weergeeft als ik een berekening maak, voor januari? Of voor deze maand..
Edit: Ah ze zijn sowieso nog met 9% BTW en vermindering energiebelasting. Dus zal wel van dit jaar zijn nog.
:strip_exif()/f/image/2DU9HonVEJkGqPEg0YdmDbtM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben al klant bij Shell en kreeg dit als nieuwe tarieven. Is volgens mij niet heel veel meer dan de btw en de verhoging van de energiebelasting, dus best netjes imho
Ik weet niet hoe je overloop er uit ziet, maar anders stook je inderdaad leuk voor het trappengat.aapjuh99 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:53:
Ik heb een open trap dus ik verlies behoorlijk veel warmte. Ik moet deze eigenlijk dichtmaken of tijdelijk met een gordijn afsluiten zodat de warmte langer beneden blijft.
Is het nou vrijstaand of een hoekwoning?
Essent maakt het ook weer spannend. Ik heb namelijk een variabel contract en 2 december is voorbij. Maar geen mail of brief ontvangen.
"...Je energierekening in 2023
Per januari 2023 stijgen onze variabele tarieven. Dit komt door de hoge inkoopprijzen en doordat de belastingen omhooggaan. Heb je een variabel contract, dan ontvang je hierover uiterlijk 2 december een e-mail of brief. Bron: https://www.essent.nl/ene...nergieprijzen#prinsjesdag
"...Je energierekening in 2023
Per januari 2023 stijgen onze variabele tarieven. Dit komt door de hoge inkoopprijzen en doordat de belastingen omhooggaan. Heb je een variabel contract, dan ontvang je hierover uiterlijk 2 december een e-mail of brief. Bron: https://www.essent.nl/ene...nergieprijzen#prinsjesdag
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
We wonen vrijstaand, we zijn het laatste huis op de hoek binnen onze buurt, zo bedoelde ik het meer.Trichoglossus schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:10:
[...]
[...]
Is het nou vrijstaand of een hoekwoning?
Ik vind het niet bizar, ik heb dat zelf al uitgerekend. Als ik de eindnota die ik in oktober heb gehad tegen de tarieven van het prijsplafond gooi, kom ik toch wel een heel eind.lvanhoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 03:12:
1.483 kWh * 0,40 = 593
Leveringkosten 5,99 per maand, maar die gaan met een tientje per maand omhoog volgend jaar, dus dat wordt 15,99 per maand 191 per jaar
Netbeheerkosten voor een 1x35a is dit jaar 280 euro (en die gaan misschien nog wel omhoog in 2023)
593 + 191 + 280 = 1.064
Dat heb ik met stadsverwarming (en dus ook warmwater) ook gedaan, en dat komt zo rond de 1.500 uit.
Zit ik zo ongeveer op de 2.500 euro voor 2023, en m'n termijnbedrag is 166 euro, wat 1.992 euro is, en ik verwacht dus in oktober 2023 dat ik zo rond de 500 euro moet bijlappen. Ik kan natuurlijk dat geld appart leggen zodat ik die nota straks kan lappen, al kan ik ook mn termijnbedrag naar de 200 in de maand gooien en dat zit ik dichterbij die 2.500 en zal die nota wat lager worden.
En omdat ik in hoogbouw woon, in de sociale huur, heeft de flat ook een elektra aansluiting, en daar heb ik ook al mee zitten rekenen: RaZ in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Hoe dan ook, het blijft toch wel een beetje natte vinger werk hoor, maar een indicatie en wetend dat er nog rekeningen aankomen volgend jaar kan ik daar nu al rekening mee houden.
Eigenlijk is het heel eenvoudig, dat prijsplafond geldt overal, dus als je verbruik onder het plafond blijjft betaal je overal het zelfde.
Ey!! Macarena \o/
Als je de €190 van november en december nu opzij zet, dan hoef je straks nog maar €120 bij te betalen i.p.v. €500.RaZ schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:52:
Zit ik zo ongeveer op de 2.500 euro voor 2023, en m'n termijnbedrag is 166 euro, wat 1.992 euro is, en ik verwacht dus in oktober 2023 dat ik zo rond de 500 euro moet bijlappen. Ik kan natuurlijk dat geld appart leggen zodat ik die nota straks kan lappen, al kan ik ook mn termijnbedrag naar de 200 in de maand gooien en dat zit ik dichterbij die 2.500 en zal die nota wat lager worden.
Volgens mij vergeet je de vermindering energiebelasting van € 596,86 in 2023.RaZ schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:52:
[...]
Ik vind het niet bizar, ik heb dat zelf al uitgerekend. Als ik de eindnota die ik in oktober heb gehad tegen de tarieven van het prijsplafond gooi, kom ik toch wel een heel eind.
1.483 kWh * 0,40 = 593
Leveringkosten 5,99 per maand, maar die gaan met een tientje per maand omhoog volgend jaar, dus dat wordt 15,99 per maand 191 per jaar
Netbeheerkosten voor een 1x35a is dit jaar 280 euro (en die gaan misschien nog wel omhoog in 2023)
593 + 191 + 280 = 1.064
Dat doen we natuurlijk ook heUniciteit schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:04:
[...]
Als je de €190 van november en december nu opzij zet, dan hoef je straks nog maar €120 bij te betalen i.p.v. €500.
Maar de nota van oktober / november / deecember hebben geen prijsplafond, en lap ik 91ct voor een kWh met normaal tarief en 71ct voor een kWh nacht tarief, en dat is aanzienlijk hoger dat de 40ct als prijsplafond. En die 3 maanden heb ik in die berekening niet meegerekend.
Het is en blijft een indicatie, en ik heb dus nu 10 maanden de tijd om geld appart te leggen en het niet kapot te slaan in de kroeg
Ik hou dus rekening met 500 euro, en als het maar 300 euro is, ben ik sowieso een gelukkig man
Ey!! Macarena \o/
Ik tel alle kosten gewoon bij elkaar op, zonder dat ik daar uberhaupt iets van aftrek. Ga er vanuit dat de prijzen van het prijsplafond ook gewoon incl btw is, anders gaat ie sowieso totaal mank als er nog 21% btw overheen komtWolly schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:06:
[...]
Volgens mij vergeet je de vermindering energiebelasting van € 596,86 in 2023.
Ey!! Macarena \o/
Vrijstaand zijn 4 buitenmuren, jij hebt er 3loewie1984 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:35:
[...]
We wonen vrijstaand, we zijn het laatste huis op de hoek binnen onze buurt, zo bedoelde ik het meer.
Greenchoice heeft ons even van €319 ongevraagd naar €409 gezet. Tsjonge jonge
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Definitie van vrijstaand is dat het huis vrij staat van andere huizen. Je kan dus geen muur delen met iemand.loewie1984 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:35:
[...]
We wonen vrijstaand, we zijn het laatste huis op de hoek binnen onze buurt, zo bedoelde ik het meer.
Kan je vertellen dat dit aardig scheelt in de energie omdat je nu 1 muur minder hebt qua isolatie/kou dus wees maar blij met je buurman
Edit:
Spuit 11, was hierboven al gezegd.
[ Voor 8% gewijzigd door OMD op 03-12-2022 15:48 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik heb 4 buitenmuuren en we wonen op een hoek! nog nooit gezien?PP_Sound schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:31:
[...]
Vrijstaand zijn 4 buitenmuren, jij hebt er 3
Kijk hier even, welke is het?loewie1984 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:48:
[...]
Ik heb 4 buitenmuuren en we wonen op een hoek! nog nooit gezien?
https://www.nrvt.nl/cms/p...nuari-2018.pdf?b07ad212d5
Ja geschakelde hoekwoning is dat.loewie1984 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:48:
[...]
Ik heb 4 buitenmuuren en we wonen op een hoek! nog nooit gezien?
Ik moet ook nog even in overleg met ze voor 1 januari 2023 (einde huidige contract), want ik zit inmiddels op minder dan de helft aan wat zij als historisch verbruik inschatten.Agent47 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:41:
Ik heb wel alvast hun FNV leden aanbod voor jan. 2023 mogen ontvangen (waar ik voorlopig geen z@k aan ga hebben gezien het prijsplafond).
Schijnbaar kunnen hun tarieven iedere maand gaan wijzigen, ook lekker overzichtelijk 😏
Het overeengekomen tarief is variabel. Het variabele tarief kan gedurende de looptijd van dit contract op elk moment worden gewijzigd. Het variabele tarief wordt door Greenchoice periodiek bepaald. Dit kan leiden tot een tariefswijziging. Een tariefswijziging kan ook een tariefsverhoging inhouden. Greenchoice informeert u schriftelijk of digitaal minimaal 30 kalenderdagen van tevoren over een tariefswijziging.
Enz.
Testing, one, two ...
Dat komt wel of niet overeen met het daadwerkelijke verbruik voor komende winter?Agent47 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:41:
Ik denk dat @loewie1984 bedoelt dat zijn vrijstaande huis op de hoek van een straat staat. Overbodige info wat voor verwarring zorgt dus
Mijn slaapkamer is, nu het zo rond het vriespunt is buiten, met ventilatieroosters open en verwarming uit, 10.2 graden. Is dat nog te doen of wordt dat echt te koud voor een gezond binnenklimaat qua slapen/vocht? Zit er over te twijfelen om toch de verwarming daar maar open te draaien rond het vriespunt..
Ik heb zelf dezelfde vraag. Ik denk zelf dat blijven ventileren belangrijk is. Heb je mechanische ventilatie?lvanhoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:32:
Mijn slaapkamer is, nu het zo rond het vriespunt is buiten, met ventilatieroosters open en verwarming uit, 10.2 graden. Is dat nog te doen of wordt dat echt te koud voor een gezond binnenklimaat qua slapen/vocht? Zit er over te twijfelen om toch de verwarming daar maar open te draaien rond het vriespunt..
We hebben boven nooit de verwarming aan het zal vast regelmatig rond die temperatuur zijn. Dat gaf tot nu toe nooit problemen. We hebben wel zo nu en dan preventief een luchtontvochtiger aan gezet. Maar dat was meer een soort gewoonte dan dat er echt een aanleiding voor was.lvanhoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:32:
Dat kan prima. Is het hier al jaren.lvanhoe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:32:
Open raam zorgt voor je ventilatie.
Zou wel zorgen dat het niet dat vriezen binnen. Maar daar ben je nog 10 graden vanaf.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Greenchoice heeft het niet gehaald om in November de 190 euro aan ons over te maken of te verrekenen met het voorschot.
Ze hadden ons huis blijkbaar helemaal niet op de lijst staan dat die 190 euro moest ontvangen, dus de administratie is daar ook wellicht een puinhoop.
Ze hadden ons huis blijkbaar helemaal niet op de lijst staan dat die 190 euro moest ontvangen, dus de administratie is daar ook wellicht een puinhoop.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Overbodig in een energietopic wil ik niet zeggen. Je vangt op een hoek locatie meestal meer wind. En kost je dat in de meeste gevallen meer energie om te verwarmen.Lassy schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:54:
[...]
Ik denk dat @loewie1984 bedoelt dat zijn vrijstaande huis op de hoek van een straat staat. Overbodige info wat voor verwarring zorgt dus
Verwijderd
Ik probeer al even wat dingen te bekijken en te begrijpen over mijn energierekening.
Sinds september toch, dan is mijn vast contract gestopt, dus ik heb een groot deel van dit jaar niet zoveel moeten betalen voor gas en elektriciteit. Toen was ik bij Eneco. Nu sinds eind oktober bij Engie met een easy variabel contract (1 jaar).
Hoe interpreteer ik mijn trimenstrieel contract bij Engie?
Aanvaarding van mijn contract (niet de start) is 6 september.
[TTF103 (Heren) = 111,3806 €/MWh]
Start (levering) van mijn contract 24 oktober.
Dus mijn interpretatie is dat ik september, oktober, november volgende prijsformule in acht moet nemen zoals aangegeven op mijn contract van 6 september. [1,3150+0,1000 x TTF103]
Voor oktober, november en december is de TTF103 (Heren) = 212,3097 €/MWh, maar ik veronderstel omdat mijn contract getekend is in september dat ik pas die "nieuwe" TTF103 volg in december en dat die dan vast ligt voor mij tot en met februari ook al veranderd de TTF103 in januari...
Excuses als dit hier niet zou horen (hoort misschien in "het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic") en de "long read". Bovenstaande gaat over gas. Onderstaand de verdere uiteenzetting met data.
Data: hopelijk zijn mijn berekeningen goed
GAS
1,3150+0,1000 x TTF103
september: TTF103 (Heren) = 111,3806 €/MWh
12,45 excl €cent/kWh
december: TTF103 (Heren) = 212,3097 €/MWh
22,54 excl €cent/kWh
ELEC
2,8350+0,1119 x Endex303
september: Endex303 = 228,22 €/MWh
28,37 excl €cent/KWh
december: Endex303 = 500,97 €/MWh
58,89 excl €cent/KWh
Sinds september toch, dan is mijn vast contract gestopt, dus ik heb een groot deel van dit jaar niet zoveel moeten betalen voor gas en elektriciteit. Toen was ik bij Eneco. Nu sinds eind oktober bij Engie met een easy variabel contract (1 jaar).
Hoe interpreteer ik mijn trimenstrieel contract bij Engie?
Aanvaarding van mijn contract (niet de start) is 6 september.
[TTF103 (Heren) = 111,3806 €/MWh]
Start (levering) van mijn contract 24 oktober.
Dus mijn interpretatie is dat ik september, oktober, november volgende prijsformule in acht moet nemen zoals aangegeven op mijn contract van 6 september. [1,3150+0,1000 x TTF103]
Voor oktober, november en december is de TTF103 (Heren) = 212,3097 €/MWh, maar ik veronderstel omdat mijn contract getekend is in september dat ik pas die "nieuwe" TTF103 volg in december en dat die dan vast ligt voor mij tot en met februari ook al veranderd de TTF103 in januari...
Excuses als dit hier niet zou horen (hoort misschien in "het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic") en de "long read". Bovenstaande gaat over gas. Onderstaand de verdere uiteenzetting met data.
Data: hopelijk zijn mijn berekeningen goed
GAS
1,3150+0,1000 x TTF103
september: TTF103 (Heren) = 111,3806 €/MWh
12,45 excl €cent/kWh
december: TTF103 (Heren) = 212,3097 €/MWh
22,54 excl €cent/kWh
ELEC
2,8350+0,1119 x Endex303
september: Endex303 = 228,22 €/MWh
28,37 excl €cent/KWh
december: Endex303 = 500,97 €/MWh
58,89 excl €cent/KWh
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2022 16:14 ]
Zit er voor Oxxio klanten nog een tariefwijziging aan te komen voor 1 januari? Ik heb zelf nog geen wijziging gezien maar wellicht anderen wel? Je leest al langere tijd dat de inkoopprijzen dalen maar dit wordt nog niet echt teruggelegd bij de klanten.
4800Wp - 225° ZW - 12°
Vóór 1 Januari gaat dat niet meer lukken, er is (helaas) een paar maanden geleden een dwingend advies vanuit de regering gekomen waarmee de ACM op d't vingers getikt is en waarbij de 30 dagen termijn voor aankondigingen qua prijsverhogingen strikt nageleefd moet gaan worden door die ACM en energiemaatschappijen. Dat grapje kost mij nu dus ook gewoon geld... En daar bedank ik R.Jetten dan maar voorPadje87 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:24:
Zit er voor Oxxio klanten nog een tariefwijziging aan te komen voor 1 januari? Ik heb zelf nog geen wijziging gezien maar wellicht anderen wel? Je leest al langere tijd dat de inkoopprijzen dalen maar dit wordt nog niet echt teruggelegd bij de klanten.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bij Jetten ging het om prijsverhogingen. Prijsverlagingen mogen wel korter van tevoren worden aangekondigd.Will_M schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:38:
[...]
Vóór 1 Januari gaat dat niet meer lukken, er is (helaas) een paar maanden geleden een dwingend advies vanuit de regering gekomen waarmee de ACM op d't vingers getikt is en waarbij de 30 dagen termijn voor aankondigingen qua prijsverhogingen strikt nageleefd moet gaan worden door die ACM en energiemaatschappijen. Dat grapje kost mij nu dus ook gewoon geld... En daar bedank ik R.Jetten dan maar voor
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Als die prijsverhoging bij o.a. Essent in Oktober doorgang had mogen vinden dan hadden 'we' als particulieren nu minder hoeven te betalen ten opzichte van dat wat er later in November pas doorgevoerd is.Jojan265 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:57:
[...]
Bij Jetten ging het om prijsverhogingen. Prijsverlagingen mogen wel korter van tevoren worden aangekondigd.
Vrees dat het nu, dankzij die 30 dagen én de aangelegde extra (dure) voorraden aan gas, een gevalletje 'Dubbel Genaaid Houdt Beter' wordt voor de afnemers (lees: vooral de particulieren).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Gisteren 86 kWh (hierin zit 43kWh voor laden ev). Vrijstaand 750m3.
November totaal bruto 1050 kWh.
November totaal bruto 1050 kWh.
[ Voor 22% gewijzigd door vanderv op 05-12-2022 09:27 . Reden: Netto bruto aangepast ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
2.880 10,6darkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
Hoeveel verbruik hebben jullie de afgelopen dagen. Ik zit rond de 7m3 per dag voor een rijtjeshuis.
3.020 13,5
3.180 14,0
3.680 16,5
4.440 16,5
5.120 18,2
5.260
Links is verbruik in liters, rechts het aantal graaddagen. (Die van gisteren weet ik nog niet.)
Is in een tussenwoning, dat slecht geïsoleerd is. Maar we proberen (al een paar jaar) om precies zo te stoken dat het net comfortabel is. Dus ook echt meerdere keren per dag (automatisch) de temperatuur omhoog en omlaag.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Verwijderd
darkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
Hoeveel verbruik hebben jullie de afgelopen dagen. Ik zit rond de 7m3 per dag voor een rijtjeshuis.
:strip_exif()/f/image/VSfwTLTqIE3YRE1X0Pad3PYt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eFryFNFSg3dBpM2eqBL6tSOA.jpg?f=fotoalbum_large)
+ nog zo'n 100kg aan pellets.
:strip_exif()/f/image/Adol1GYBqj0VRYkq6VMCcxhF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gasverbruik kan nog flink omlaag, het is alleen douchen en warm water. In de zomer zaten we in de meeste maanden tussen de 10-15 kuub. Maarja in de winter is een lange hete douche wel lekker
Verbruik gasdarkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
01/12: 13.7m³ (temp 3.3 graden gemiddeld)
02/12: 15.2m³ (temp 2.8 graden gemiddeld)
03/12: 11.5m³ (temp 1.2 graden gemiddeld)
04/12: 17.9m³ (temp 1.2 graden gemiddeld)
Voorspellingen:
05/12: 10.2m³ (temp 4.8 graden gemiddeld)
06/12: 10.4m³ (temp 4.7 graden gemiddeld)
07/12: 10.6m³ (temp 4.4 graden gemiddeld)
08/12: 13.8m³ (temp 1.2 graden gemiddeld)
Ik woon in een groot vrijstaand monument.
When life gives you lemons, start a battery factory
No clue wat jij doet, maar ik heb hier ook 750m3 en all electric huis + ev en doe 500 kWh.vanderv schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:57:
Gisteren 86 kWh (hierin zit 43kWh voor laden ev). Vrijstaand 750m3.
November totaal netto 1050 kWh.
20c woonkamer en badkamer 18c slaapkamers en 19c werkkamer. 24/7.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Bij mij is de ev 60 tot 70% van het totale verbruik over de maand november. Mogelijk dat dat verklaart waarom het bij jullie zo’n groot verschil is.Bschnitz schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:26:
[...]
No clue wat jij doet, maar ik heb hier ook 750m3 en all electric huis + ev en doe 500 kWh.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Bij deze ook maar even mijn bijdrage.
Situatie: maisonnette woning 95m2 met een monumentale achtergevel en een onderbuurvrouw.
Tot op heden heb ik boven en beneden alle ramen laten vervangen voor HR++ en Velux dakramen (groot) van hout naar kunststof HR++. Behalve mijn ramen aan de monumentale gevel, want mag niet. Daar zitten schuiframen met voorzetglas, enkel. Dat is een boosdoener….
1 december
€ 6,53
Totaal
2,918 M³
2 december
€ 9,70
Totaal
4,486 M³
3 december
€ 11,33
Totaal
5,292 M³
Ook heb ik twee WiFi convector kachels boven die vooral s’avonds aanslaan (ieder uur een kwartier) om het gedurende de nacht redelijk behapbaar te houden. Als we boven alles uitlaten wordt het al gauw 14 tot 13 graden. Helaas nog geen goede dakisolatie.
Opzich tevreden met bovenstaand verbruik.
Situatie: maisonnette woning 95m2 met een monumentale achtergevel en een onderbuurvrouw.
Tot op heden heb ik boven en beneden alle ramen laten vervangen voor HR++ en Velux dakramen (groot) van hout naar kunststof HR++. Behalve mijn ramen aan de monumentale gevel, want mag niet. Daar zitten schuiframen met voorzetglas, enkel. Dat is een boosdoener….
1 december
€ 6,53
Totaal
2,918 M³
2 december
€ 9,70
Totaal
4,486 M³
3 december
€ 11,33
Totaal
5,292 M³
Ook heb ik twee WiFi convector kachels boven die vooral s’avonds aanslaan (ieder uur een kwartier) om het gedurende de nacht redelijk behapbaar te houden. Als we boven alles uitlaten wordt het al gauw 14 tot 13 graden. Helaas nog geen goede dakisolatie.
Opzich tevreden met bovenstaand verbruik.
Met alle respect, maar dat is toch niet te beantwoorden.Is afhankelijk van tig variabelen. Registreer je bij bv. https://www.slimmemeterportal.nl/ Dan kan je het aardig vergelijken, zowel met je verleden als vergelijkbare huizen.darkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
Excuses, netto bruto verkeerd vermeld.(aangepast)Bschnitz schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:26:
[...]
No clue wat jij doet, maar ik heb hier ook 750m3 en all electric huis + ev en doe 500 kWh.
November,
Temperatuur 24/7 21,5 graad in de woning
1050 kWh bruto
245 kWh teruglevering
Van de 1050 kWh is 343 kWh voor de ev.
[ Voor 4% gewijzigd door vanderv op 05-12-2022 09:36 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik zat voor heel oktober (nog geen cijfers van november bij Shell) op 71m3 en 215kWh verbruik. Tussenwoning van 100m2.
Heeft het zin om elke dag de verwarming naar 14 te zetten als we het huis uit gaan? En dan bij thuiskomst weer op 19/20? We zijn vaak vroeg weg en pas 16:00-17:00 thuis.
Of kan je beter wat hoger zetten dan 14? Vaak is het in huis sowieso al 16-17 graden.
Heeft het zin om elke dag de verwarming naar 14 te zetten als we het huis uit gaan? En dan bij thuiskomst weer op 19/20? We zijn vaak vroeg weg en pas 16:00-17:00 thuis.
Of kan je beter wat hoger zetten dan 14? Vaak is het in huis sowieso al 16-17 graden.
Ik heb een all-eletric apartement (96m2, 250m3) in november een netto verbruik van 246 kWh, en dat is met de vloerverwarming continue op 21c in alle ruimtes.Bschnitz schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:26:
[...]
HD4Life @ Full-HD
Ligt aan of je alleen radiatoren hebt (HTW) of vloerverwarming aangevuld met radiatoren (LTW).kx22 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:55:
Ik zat voor heel oktober (nog geen cijfers van november bij Shell) op 71m3 en 215kWh verbruik. Tussenwoning van 100m2.
Voor HTW mogelijk wel. Voor LTW liever 1/2 graad verschil tussen uit en aan.
Radiatoren, dus dan is het prima. ThanksHongy schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:25:
[...]
Ligt aan of je alleen radiatoren hebt (HTW) of vloerverwarming aangevuld met radiatoren (LTW).
Voor HTW mogelijk wel. Voor LTW liever 1/2 graad verschil tussen uit en aan.
1 dec 4.3m3darkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
2 dec 6.4m3
3 dec 7.2 m3
4 dec 7.0m3
129m2 oppervlakte /310m3 inhoud.
Noord Brabant, Hoekhuis, bouwjaar 2001 vloerverwarming + radiatoren. 18 graden woonkamer en 17 graden ondergrens
cv op 43 graden.
[ Voor 5% gewijzigd door Hongy op 05-12-2022 11:03 ]
Voor ons kleine rijtjeshuis verbruikten wij de afgelopen dagen ongeveer 400W per uur gemiddeld voor de airco. Voor ons betekent dat ongeveer 1 euro 25 cent per dag (13 cent gemiddeld per kWh).darkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
In de praktijk zal het lager uitvallen omdat we grotendeels binnen onze eigen opwek blijven.
1 dec 7,6m3darkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
2 dec 11,3m3
3 dec 8,7m3
4 dec 9,6m3
Groot vrijstaand huis.
Zitten nog wat koudebruggen en nog geen gordijnen .
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2022 10:57 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
30 nov 12,59m3
1 dec 8,39m3
2 dec 21,40m3
3 dec 17,36 m3
okt: 53m3
nov: 288m3
Groot hoekhuis.
Wij moeten echt even gaan uitzoeken hoe we hier minder van kunnen maken.
1 dec 8,39m3
2 dec 21,40m3
3 dec 17,36 m3
Groot hoekhuis.

[ Voor 5% gewijzigd door hexta op 05-12-2022 10:57 ]
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Wat is jouw jaarverbruik doorgaans?hexta schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:57:
30 nov 12,59m3
1 dec 8,39m3
2 dec 21,40m3
3 dec 17,36 m3
Groot hoekhuis.
2 dec is trouwens wel erg veel, daar stook je een oud monument mee
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2022 10:58 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Gisteren voor het eerst de verwarming een paar uurtjes aangezet. Maar ik schrik toch echt wel van hoe duur het is geworden.
Van 14:00 tot 16:30 het appartement van 16 naar 18 graden gestookt. In totaal 1,9m3 gas voor nodig gehad. Wat me dan bij Oxxio €5,98 kost.
Nu heb ik een vraagje voor de energiekenners hier. Ik zit in een appartement uit 2007. HR++ glas, bovenste verdieping op een hoek. Dus maar 1 buur. Kan ik beter de verwarming aanzetten wanneer ik het nodig vind (als ik aan tafel een bordspelletje ga spelen en het lastig is met een deken te werken) Of de verwarming smorgens op 17 graden zetten en uur voordat we naar bed gaan terugzetten naar 15?
Van 14:00 tot 16:30 het appartement van 16 naar 18 graden gestookt. In totaal 1,9m3 gas voor nodig gehad. Wat me dan bij Oxxio €5,98 kost.
Nu heb ik een vraagje voor de energiekenners hier. Ik zit in een appartement uit 2007. HR++ glas, bovenste verdieping op een hoek. Dus maar 1 buur. Kan ik beter de verwarming aanzetten wanneer ik het nodig vind (als ik aan tafel een bordspelletje ga spelen en het lastig is met een deken te werken) Of de verwarming smorgens op 17 graden zetten en uur voordat we naar bed gaan terugzetten naar 15?
We wonen hier pas een paar maanden.
Het jaarverbruik van de vorige bewoner weten we ook niet helaas.
En ja, erg apart, 2 december was gewoon een werkdag. We hebben niets bijzonders gedaan.
[ Voor 14% gewijzigd door hexta op 05-12-2022 11:01 ]
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Ik begrijp er helemaal niets meer van mijn verbruik.
Dit is van gisteren:
:strip_exif()/f/image/xETbyTdz34ZdS262erF28y3G.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden juist de vloerverwarming 2 graden lager gezet, maar heb nu meer verbruikt.
En waar komen die pieken ineens vandaan, die hadden we hiervoor ook niet..
Zou er iets mis kunnen gaan met de slimme meter oid? Of loopt Vandebron te rommelen..
(Situatie: Tussenwoning, 10 zonnepanelen á 400, warmtepomp)
Dit is van gisteren:
:strip_exif()/f/image/xETbyTdz34ZdS262erF28y3G.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden juist de vloerverwarming 2 graden lager gezet, maar heb nu meer verbruikt.
Zou er iets mis kunnen gaan met de slimme meter oid? Of loopt Vandebron te rommelen..
Volgens mij ontbreekt er een belangrijke variabele op die site. Ik heb hem in het verleden gebruikt en er een hele tijd niet meer naar om gekeken, maar waar ik het in het verleden nog goed deed in vergelijking met de omgeving is dat nu niet meer zo. Dat kan bijvoorbeeld ook komen doordat de buurt de verwarming op 18 graden zet terwijl ik zelf de verwarming op 21 graden heb.Max-H schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:32:
[...]
Met alle respect, maar dat is toch niet te beantwoorden.Is afhankelijk van tig variabelen. Registreer je bij bv. https://www.slimmemeterportal.nl/ Dan kan je het aardig vergelijken, zowel met je verleden als vergelijkbare huizen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Lijkt me niet een gek verbruik. ik heb 7m3 gas verbruikt wat ongeveer 56 kwh is aan warmte. Warmtepomp met 14 kwh verbruik /COP 4 levert 56 kwh op aan warmte. Ander elektrische apparaten erbij die dag en dan kom je wel op 21 kwh.Pingu007 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:00:
Ik begrijp er helemaal niets meer van mijn verbruik.
Dit is van gisteren:
[Afbeelding]
1 dec 3,0m3
2 dec 3,1m3
3 dec 3,9m3
4 dec 4,4m3
Thermostaat op 18/19.5c bij thuis. Dat is meestal 14.00 tot 22.00. Nachtverlaging naar 15c. Ik verlies toch echt wel 4c gedurende de nacht, dus nu met deze temperaturen is het 15.5c in huis s'ochtends. Om het van 15.5 naar 18c te krijgen kost me al ongeveer 1m3, dat duurt een uurtje.
Ik had de hoopvolle gedachte om rond de 100m3 voor december uit te komen, maar ik mag blij zijn als het bij 150m3 blijft
. Want het blijft voorlopig te koud voor de tijd van het jaar.
2 dec 3,1m3
3 dec 3,9m3
4 dec 4,4m3
Thermostaat op 18/19.5c bij thuis. Dat is meestal 14.00 tot 22.00. Nachtverlaging naar 15c. Ik verlies toch echt wel 4c gedurende de nacht, dus nu met deze temperaturen is het 15.5c in huis s'ochtends. Om het van 15.5 naar 18c te krijgen kost me al ongeveer 1m3, dat duurt een uurtje.
Ik had de hoopvolle gedachte om rond de 100m3 voor december uit te komen, maar ik mag blij zijn als het bij 150m3 blijft

[ Voor 21% gewijzigd door DutchOwnage op 05-12-2022 11:15 ]
En men weet niet of andere huishoudens maatregelen hebben genomen. Minder vaak/korter douchen, korter de cv aan, electrisch bijverwarmen, kachel op hout/pellets.Spotmatic schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:02:
[...]
Volgens mij ontbreekt er een belangrijke variabele op die site. Ik heb hem in het verleden gebruikt en er een hele tijd niet meer naar om gekeken, maar waar ik het in het verleden nog goed deed in vergelijking met de omgeving is dat nu niet meer zo. Dat kan bijvoorbeeld ook komen doordat de buurt de verwarming op 18 graden zet terwijl ik zelf de verwarming op 21 graden heb.
Juli: 42 m3
Aug: 27 m3 (vakantie)
Sept: 48 m3
Oct: 56 m3
Nov: 71 m3
12-01: 2.93 m3
12-02: 3.64 m3
12-03: 5.14 m3
12-04: 3.81 m3
Als het zo door gaat zal het 120 m3 worden.
Verwarming alleen rond etenstijd / net ervoor naar 19, standaard op 17.5, in de nacht 16.5. Als mensen het koud hebben dan zetten ze 'm op 19, laten het opwarmen en dan weer terug op 16.5 / 17.5. We zitten niet zo veel beneden, boven is het altijd 18-22 *C.
Tussenwoning isolatieklasse B, met 4 personen, dubbel glas, geen HR++.
Ik denk dat ik dit nog terug kan brengen met HR++ of triple glas. Maar dat scheelt dan max 60 m3 per jaar heb ik zo berekend, als ik de getallen mag geloven. Loont eigenlijk nog niet om het te doen - dan duurt het 10 jaar minimaal met bv 4 eur / m3 als de kosten 2000 eur zijn.
Ook nog geen ventilatie, ga wel een WTW systeem / balansventilatie in de toekomst installeren. Ben benieuwd hoeveel meer ik dan moet stoken.
12-01: 2.93 m3
12-02: 3.64 m3
12-03: 5.14 m3
12-04: 3.81 m3
Als het zo door gaat zal het 120 m3 worden.
Verwarming alleen rond etenstijd / net ervoor naar 19, standaard op 17.5, in de nacht 16.5. Als mensen het koud hebben dan zetten ze 'm op 19, laten het opwarmen en dan weer terug op 16.5 / 17.5. We zitten niet zo veel beneden, boven is het altijd 18-22 *C.
Tussenwoning isolatieklasse B, met 4 personen, dubbel glas, geen HR++.
Ik denk dat ik dit nog terug kan brengen met HR++ of triple glas. Maar dat scheelt dan max 60 m3 per jaar heb ik zo berekend, als ik de getallen mag geloven. Loont eigenlijk nog niet om het te doen - dan duurt het 10 jaar minimaal met bv 4 eur / m3 als de kosten 2000 eur zijn.
Ook nog geen ventilatie, ga wel een WTW systeem / balansventilatie in de toekomst installeren. Ben benieuwd hoeveel meer ik dan moet stoken.
[ Voor 26% gewijzigd door grasmanek94 op 05-12-2022 11:22 ]
Ik heb dat verbruik voor 1 hele maand. Tweepersoonshuishouden in een appartement van 65m2 nieuwbouw op 4 hoog van de 7.darkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
:strip_exif()/f/image/qWXnsV3D6fyoZOWxofroADwD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d1tgXq5mNBwUTfQ85yGZtdNM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pOtGh8RjQElq9VJ2b1E9oH47.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Van der Berg op 05-12-2022 11:29 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Situatie:
- vrijstaande woning met inhoud van ruim 800m3 (bouwjaar 2007)
- 6 pers. huishouden (2volw + 4 kinderen)
- 15 panelen (385Wp)
- Gasverbruikers: koken, vloerverwarming sanitair warm water
- sinds eind september in bezit van airco die tot op heden de beneden verdieping op 20,5 graden houdt. Als de airco het niet meer kan trekken dan mag de vloerverwarming de rest doen. Kan nog ruim 1700kWh weg branden aan overschot tot 3-1-2023
Verbruik gas:
- okt. 24m3
- nov. 26m3
Verbruik elektra:
- okt. 368 kWh
- nov. 582 kWh
De airco (in combinatie met overschot electra) verdient zich zo lekker snel terug. Gemiddeld een kleine 1m3 gas per dag kwijt aan koken en douchen/water. (zelfde als de zomermaanden)
Op dagen met temperaturen van nu (0-5gr) verbruikte de airco zo n 20-25kWh per 24 uur. Draait hier vol continue.
Zie eigenlijk niet waarom nog verder verduurzamen. Tegen de tijd dat saldering wordt afgebouwd maar verder kijken.
- vrijstaande woning met inhoud van ruim 800m3 (bouwjaar 2007)
- 6 pers. huishouden (2volw + 4 kinderen)
- 15 panelen (385Wp)
- Gasverbruikers: koken, vloerverwarming sanitair warm water
- sinds eind september in bezit van airco die tot op heden de beneden verdieping op 20,5 graden houdt. Als de airco het niet meer kan trekken dan mag de vloerverwarming de rest doen. Kan nog ruim 1700kWh weg branden aan overschot tot 3-1-2023
Verbruik gas:
- okt. 24m3
- nov. 26m3
Verbruik elektra:
- okt. 368 kWh
- nov. 582 kWh
De airco (in combinatie met overschot electra) verdient zich zo lekker snel terug. Gemiddeld een kleine 1m3 gas per dag kwijt aan koken en douchen/water. (zelfde als de zomermaanden)
Op dagen met temperaturen van nu (0-5gr) verbruikte de airco zo n 20-25kWh per 24 uur. Draait hier vol continue.
Zie eigenlijk niet waarom nog verder verduurzamen. Tegen de tijd dat saldering wordt afgebouwd maar verder kijken.
Dat klinkt al een heel stuk beter, +-600Kwh is niet gek.vanderv schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:34:
[...]
Excuses, netto bruto verkeerd vermeld.(aangepast)
November,
Temperatuur 24/7 21,5 graad in de woning
1050 kWh bruto
245 kWh teruglevering
Van de 1050 kWh is 343 kWh voor de ev.
Je laad veel thuis zie ik.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Appartement op de begane grond, bouwjaar 1899, 48m2, hoek, vrij hoog plafond (3m), energielabel G.
02-12: 1,7m3 (niet aanwezig, thermostaat op 12 graden)
03-12: 2,9m3 (niet aanwezig, thermostaat op 12 graden)
04-12: 5,7m3 (gestookt van 12 tot 19u naar 16,5 graden, temperatuur bereikt om 15u30)
3 kuub om de woning op 12 graden te houden op een dag waarop het niet eens vriest vind ik redelijk zorgwekkend met de huidige prijzen. Maar lager dan 12 wil ik ook niet gaan op dagen dat ik er niet ben, om schimmel zoveel mogelijk te voorkomen en planten levend te houden. Ook duurt het behoorlijk lang voordat de woning op temperatuur is.
Kan als huurder weinig doen om verder te besparen. Heb overal tochtstrips en radiatorfolie. CV op 60 graden. Nu maar hopen op een milde winter en relatief laag blijven van de dynamische prijzen (zit bij Zonneplan).
04-12: 5,7m3 (gestookt van 12 tot 19u naar 16,5 graden, temperatuur bereikt om 15u30)
3 kuub om de woning op 12 graden te houden op een dag waarop het niet eens vriest vind ik redelijk zorgwekkend met de huidige prijzen. Maar lager dan 12 wil ik ook niet gaan op dagen dat ik er niet ben, om schimmel zoveel mogelijk te voorkomen en planten levend te houden. Ook duurt het behoorlijk lang voordat de woning op temperatuur is.
Kan als huurder weinig doen om verder te besparen. Heb overal tochtstrips en radiatorfolie. CV op 60 graden. Nu maar hopen op een milde winter en relatief laag blijven van de dynamische prijzen (zit bij Zonneplan).
zou toch 13 aanhouden en bij vries 15, ik zit ook beetje met zelfde probleem 15 c kost me gewoon 269 per maand was 89!Wouter schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:47:
Appartement op de begane grond, bouwjaar 1899, 48m2, hoek, vrij hoog plafond (3m), energielabel G.
elektra erbij obv! en heb wel aa+ kan je nagaan, zou een infrarood kachel op elektra niet wat zijn? ik kom dan uit op 1.32 per dag om deze 8 uur te laten draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door milotic op 05-12-2022 11:52 ]
Puur uit interesse, waar gebruik je in de zomermaanden gas voor?grasmanek94 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:13:
Juli: 42 m3
Koken en douchen. 4 personen tikt aan. 10 minuten douchen is al gauw 0.3 m3 (als ik mij goed herriner) en per 60m koken 0.12 m3 gas. Toen ik zelf woonde was het 9 m3 per maand~. Nu ongeveer 35m3 - 40m3 in de zomer. Best wel in lijn met x4. Ik ga wel overstappen op elektrisch koken (ietjes duurder maar veiliger, en comfortabeler), dus dan valt per maand al 2-4 m3 gas weg.Sito schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:55:
[...]
Puur uit interesse, waar gebruik je in de zomermaanden gas voor?
Misschien dat ik nog een betere mixkraan kan regelen dat men niet het warm water op maximaal hoeft te zetten (temperatuur is 60C, dus daar ligt het niet aan). zal mogelijk nog de helft kunnen besparen toen ik wat testjes deed (door met pijn en moeite onder de douche proberen een lagere comfortabele waterstroom te krijgen met de huidige mixkraan die best slecht is).
[ Voor 42% gewijzigd door grasmanek94 op 05-12-2022 12:09 ]
Oktober en november 12m3darkdesign schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:48:
En hoeveel kWh heb je gestookt voor verwarming? Met dat verbruik stook je duidelijk niet op gas.
Beetje flauw dat soort reacties..
Beetje flauw dat soort reacties..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
7m3 voor de gehele maand met 2 personen? Gebruik je de douche überhaupt welVan der Berg schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:19:
[...]
Ik heb dat verbruik voor 1 hele maand. Tweepersoonshuishouden in een appartement van 65m2 nieuwbouw op 4 hoog van de 7.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

November bij ons:
Huishouden - 2 personen.
Soort huis - hoekhuis (1976).
Aantal m² - 84 m².
Isolatie - kan stukken beter
.
Zonnepanelen - 8x 400wp.
Verwarming - airco.
Warm water/koken - cv ketel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4L48We0ZoeKPzMW79f2nnZih.jpg?f=user_large)
Tarieven kloppen niet helemaal meer.
60 kWh is naar de PHEV gegaan.
Huishouden - 2 personen.
Soort huis - hoekhuis (1976).
Aantal m² - 84 m².
Isolatie - kan stukken beter

Zonnepanelen - 8x 400wp.
Verwarming - airco.
Warm water/koken - cv ketel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4L48We0ZoeKPzMW79f2nnZih.jpg?f=user_large)
Tarieven kloppen niet helemaal meer.

60 kWh is naar de PHEV gegaan.
Nouja ik woon alleen en met thermokleding, dikke kniesokken, wollen pantoffels en een onesie kom ik een heel eindmilotic schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:50:
[...]
zou toch 13 aanhouden en bij vries 15, ik zit ook beetje met zelfde probleem 15 c kost me gewoon 269 per maand was 89!
elektra erbij obv! en heb wel aa+ kan je nagaan, zou een infrarood kachel op elektra niet wat zijn? ik kom dan uit op 1.32 per dag om deze 8 uur te laten draaien.

Maak me wel een beetje zorgen of ik hier kan blijven wonen in 2024, als het prijsplafond weer verdwijnt. Maar dat zien we dan wel weer.
2 onder 1 kap woning uit 1985 met aangebouwde (ongeisoleerde) garage
in de zomermaanden is ons verbruik met 2 volwassen en 1 kind (van
zonder gebruik van verwarming en koken (inductie), dus alleen douchen zo rond de 25m3
we stoken alleen beneden met radiatoren, temperatuur overdag 17 graden (vanaf in de ochtend even en vanaf 14:00) en in de avond naar 18 a 19 graden.
in de nacht terug naar 15.
afgelopen oktober: 31m3
november: 88,6 m3
1 dec. 4m3
2 dec. 5,9 m3
3 dec. 4,4 m3
4 dec. 6,6 m3
verbruik 2021:
Oktober 107m3
november 193 m3
Temperaturen afgelopen maanden waren natuurlijk wel stukken hoger..
Maar wat minder lang douchen (max. 5 minuten), verwarming op 18,5 ipv 20 graden.
en wat meer opletten toch al een flinke besparing.
Zo komen we wel in de buurt van het prijsplafond van 1200m3
(2021 1630 m3)
(2022 tot nu toe 945 m3)
in de zomermaanden is ons verbruik met 2 volwassen en 1 kind (van
we stoken alleen beneden met radiatoren, temperatuur overdag 17 graden (vanaf in de ochtend even en vanaf 14:00) en in de avond naar 18 a 19 graden.
in de nacht terug naar 15.
afgelopen oktober: 31m3
november: 88,6 m3
1 dec. 4m3
2 dec. 5,9 m3
3 dec. 4,4 m3
4 dec. 6,6 m3
verbruik 2021:
Oktober 107m3
november 193 m3
Temperaturen afgelopen maanden waren natuurlijk wel stukken hoger..
Maar wat minder lang douchen (max. 5 minuten), verwarming op 18,5 ipv 20 graden.
en wat meer opletten toch al een flinke besparing.
Zo komen we wel in de buurt van het prijsplafond van 1200m3
(2021 1630 m3)
(2022 tot nu toe 945 m3)
[ Voor 3% gewijzigd door Flipmo op 05-12-2022 13:02 ]
Heb je de douche al een keer doorgemeten met de emmertest? 1 minuutje (of 30 s) op de gebruikelijke stand een emmer vullen met je douchekraan en dan kun je aantal L/minuut uitrekenen.grasmanek94 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:04:
[...]
Misschien dat ik nog een betere mixkraan kan regelen dat men niet het warm water op maximaal hoeft te zetten (temperatuur is 60C, dus daar ligt het niet aan). zal mogelijk nog de helft kunnen besparen toen ik wat testjes deed (door met pijn en moeite onder de douche proberen een lagere comfortabele waterstroom te krijgen met de huidige mixkraan die best slecht is).
Hier hebben we nu een 5L/min spaardouchekop die erg goed bevalt. (Niebla). Als je van 9 L/minuut (redelijk gebruikelijk) naar 5 L/minuut gaat heb je die 70 euro zo terugverdiend. 40% minder water dat opgewarmd hoeft te worden betekent ook 40% minder gasverbruik. Zeker als alle 4 de personen dagelijks douchen tikt dit hard aan.
Oh ja, en als je een hoog zomerverbruik hebt zou het ook kunnen dat de warm water comfortstand op de ketel aan staat wat inhoudt dat je 5 s eerder warm water uit de kraan hebt omdat er altijd een beetje water warm gehouden wordt, ook als je niet thuis bent. Dit kost onnodig heel veel gas (zo een halve kuub per dag), dus kan geen kwaad om dit te controleren en uit te zetten in de CV ketel instellingen.
[ Voor 21% gewijzigd door RulazZ op 05-12-2022 13:12 ]
Trank00l schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:41:
[...]
7m3 voor de gehele maand met 2 personen? Gebruik je de douche überhaupt wel
offtopic:
Met DWTW is dat niets bijzonders, wij verbruiken ook zoiets voor 2 personen.. met een regendouche.. Wij douchen hier om de dag, ergens tussen de 5 en 10 minuten per persoon.
Met DWTW is dat niets bijzonders, wij verbruiken ook zoiets voor 2 personen.. met een regendouche.. Wij douchen hier om de dag, ergens tussen de 5 en 10 minuten per persoon.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja wij douchen wel. Ik gebruik door de hoge kosten sinds wij op variabel zijn sinds september 2022, door de weeks gebruik ik een groot emmer bij het douchen met warm water via de waterkoker. Alleen in het weekend douch ik normaal via de kraan en ook heel kort. Mijn vrouw doucht nog wel gewoon normaal via de kraan en ook kort.Trank00l schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:41:
[...]
7m3 voor de gehele maand met 2 personen? Gebruik je de douche überhaupt wel
Mijn vrouw kookt door de weeks op gas heel kleine beetje voor haar zelf en in het weekend zijn wij meestal altijd uit eten. Ik kook niet meer, omdat ik op werk (15:30/00:30) dagelijks tot €9,- vergoeding krijg. Ik laat het eten altijd op werk bezorgen.
Het klinkt raar en ik moest zelf ook aan het idee wennen om via een emmer te douchen. 1 emmer is genoeg voor 1 wasbeurt en ik gebruik 2 keer 1.5L om het water op te warmen via de waterkoker. Ik betaal zo'n 12 cent per keer om het water op te warmen.
Stoken doen wij nooit in huis het hele jaar door niet! De thermostaat staat ingesteld op 5-graden in huis zodat hij niet gaat stoken.
Als straks het prijsplafond in gaat, dan ga ik waarschijnlijk weer via de kraan normaal douchen. van €2.60 per kuub m3 naar €1.45 per kuub m3 straks met prijsplafond.
[ Voor 45% gewijzigd door Van der Berg op 05-12-2022 13:40 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Dankje voor de tips, zal zeker eens eerst beginnen met die comfort stand te controleren. En die douchekop + een lidl temperatuur mengkraan (die schijnen best prima reviews te hebben). als dat al door de helft gaat dan is dat idd snel een besparing van 15-20 m3 gas/mnd ofwel 180-240 m3. Nog ooit misschien HR++ glas dan zit ik hopelijk op 240-300 m3 besparing in de toekomst.. klinkt niet slecht.RulazZ schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:02:
[...]
Heb je de douche al een keer doorgemeten met de emmertest? 1 minuutje (of 30 s) op de gebruikelijke stand een emmer vullen met je douchekraan en dan kun je aantal L/minuut uitrekenen.
Hier hebben we nu een 5L/min spaardouchekop die erg goed bevalt. (Niebla). Als je van 9 L/minuut (redelijk gebruikelijk) naar 5 L/minuut gaat heb je die 70 euro zo terugverdiend. 40% minder water dat opgewarmd hoeft te worden betekent ook 40% minder gasverbruik. Zeker als alle 4 de personen dagelijks douchen tikt dit hard aan.
Oh ja, en als je een hoog zomerverbruik hebt zou het ook kunnen dat de warm water comfortstand op de ketel aan staat wat inhoudt dat je 5 s eerder warm water uit de kraan hebt omdat er altijd een beetje water warm gehouden wordt, ook als je niet thuis bent. Dit kost onnodig heel veel gas (zo een halve kuub per dag), dus kan geen kwaad om dit te controleren en uit te zetten in de CV ketel instellingen.
Welke bedoel je, je woonplaats? Je Omgeving? Die zitten er nog in(Plus account). Het is wel zo dat diegenen die zich registreren, bewust omgaan met energie. Misschien "als sport" een zo laag mogelijk verbruik proberen te realiseren.Spotmatic schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:02:
[...]
Volgens mij ontbreekt er een belangrijke variabele op die site. Ik heb hem in het verleden gebruikt en er een hele tijd niet meer naar om gekeken, maar waar ik het in het verleden nog goed deed in vergelijking met de omgeving is dat nu niet meer zo. Dat kan bijvoorbeeld ook komen doordat de buurt de verwarming op 18 graden zet terwijl ik zelf de verwarming op 21 graden heb.
Ook maar even mijn bijdrage, leuk topic! (spuit 11..)
1 december 5,7 kuub
2 december 7,8 kuub
3 december 10 kuub
4 december 8,5 kuub
Thermosstaat constant, dag en nacht, op 19 graden. In de avond de houtkachel erbij aan. Boven altijd alle radiatoren uit.
Alles op gas (koken, douchen, warm water, verwarming (LTV beneden)).
Groot vrijstaand huis (260 m²). Deze maand wordt er een 9kw Monobloc geïnstalleerd, daar ben ik wel heel erg benieuwd naar, ook naar het verbruik van dat apparaat. Koken en douchen blijft op gas (woon in een pilotwijk voor waterstof). Verwacht daarmee zo'n 350 - 400 kuub per jaar te 'stoken' (kinderen --> badderen)... In combinatie met het prijsplafond (daarmee maar paar tientjes per maand) zie ik daar weinig besparing meer in..
Zijn er mensen met een 9kw warmtepomp die een beetje inzicht hebben in het verbruik deze dagen? Afhankelijk van veel variabelen natuurlijk, maar toch..
Per 1 januari wordt het stroomtarief verhoogd naar 77 cent. Daar schrok ik eerlijk gezegd wel van..
1 december 5,7 kuub
2 december 7,8 kuub
3 december 10 kuub
4 december 8,5 kuub
Thermosstaat constant, dag en nacht, op 19 graden. In de avond de houtkachel erbij aan. Boven altijd alle radiatoren uit.
Alles op gas (koken, douchen, warm water, verwarming (LTV beneden)).
Groot vrijstaand huis (260 m²). Deze maand wordt er een 9kw Monobloc geïnstalleerd, daar ben ik wel heel erg benieuwd naar, ook naar het verbruik van dat apparaat. Koken en douchen blijft op gas (woon in een pilotwijk voor waterstof). Verwacht daarmee zo'n 350 - 400 kuub per jaar te 'stoken' (kinderen --> badderen)... In combinatie met het prijsplafond (daarmee maar paar tientjes per maand) zie ik daar weinig besparing meer in..
Zijn er mensen met een 9kw warmtepomp die een beetje inzicht hebben in het verbruik deze dagen? Afhankelijk van veel variabelen natuurlijk, maar toch..
Per 1 januari wordt het stroomtarief verhoogd naar 77 cent. Daar schrok ik eerlijk gezegd wel van..
[ Voor 14% gewijzigd door NeoflexNL op 05-12-2022 14:47 ]
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden