Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:52
Dakillerbean schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:36:
Shell Energy begint langzaam op de belastingdienst te lijken... als je ze moet betalen, incasseren ze binnen 1 dag, maar als ze je geld moeten betalen, mag je weken wachten. Op de factuur van 22 november netjes - € 190, na verrekening € 175 aan mij te betalen. Normaliter wordt dat dan de 23e geregeld, maar tot op heden nog geen euro gestort zien worden.

Inmiddels wel het beschikbare saldo op hun portal van 0 naar 175 zien gaan, en weer terug naar 0. Dus het zal wel ergens in de pijplijn zitten.
Heb je al de nieuwe tarieven per 1-1-23 al ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
Treveo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:01:
Huh, heeft Samen Om echt kaal gastarief van €1,256039 per kuub (incl. BTW)? Komt alleen belasting en ODE bovenop?

Bron: https://www.samenom.nl/Ta...20Tarieven%20Variabel.pdf
Dat is de prijs van 1 juli 2022. Ik neem aan dat deze intussen al 1 of meerdere keren is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
bbbrumbrum schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:02:
[...]

Heb je niet genoeg PV om netto terugleverancier te zijn?
Jawel. ik schat dat we zo'n 3000kWh gaan terugleveren via saldering (alhoewel ik sinds een jaar een plugin hybride heb, dat verbruik heb ik nog niet verrekend hierin), dat was ook de reden dat ik mijn wenkbrauwen optrok, want met die verlaging per 1 juli is dus ook mijn TLV onaangekondigd verlaagd (en toen per 5 sep dus helemaal naar 0,09ct) Ik heb dus een dubbele klacht richting Eneco...
Maar ik probeer ook een beetje te volgen hoe het allemaal werkt omdat over een paar jaar salderen niet meer opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
Zojuist zie ik dat Eneco een update in hun portaal heeft doorgevoerd, waardoor de portaalsoftware overweg kan met verschillende tarieven.

Voorheen was het dat de portaal maar met 1 tariefsgroep kon werken. Als je dan in een deel van het jaar wel leuke tarieven had, maar het andere deel niet -- dan je in het het maandenoverzicht alleen de maanden met het laatste (hoge) tarief.
Dit is nu 'gefixt' (de maandenoverzicht en het jaaroverzicht laten nu de correcte totalen zien)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09 20:07
D_Jeff schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:20:
Zojuist zie ik dat Eneco een update in hun portaal heeft doorgevoerd, waardoor de portaalsoftware overweg kan met verschillende tarieven.

Voorheen was het dat de portaal maar met 1 tariefsgroep kon werken. Als je dan in een deel van het jaar wel leuke tarieven had, maar het andere deel niet -- dan je in het het maandenoverzicht alleen de maanden met het laatste (hoge) tarief.
Dit is nu 'gefixt' (de maandenoverzicht en het jaaroverzicht laten nu de correcte totalen zien)
Als je ook teruglevert geeft het een vertekend beeld omdat er voor de teruglevering nog steeds wordt gerekend met de levertarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben21
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 00:14
Ik snap niet helemaal hoe het prijsplafond werkt, geldt dit voor iedereen die binnen dat verbruik valt? Want ik zit onder dat maximale verbruik, maar ik kreeg wel een email van budget energie met nieuwe tarieven voor januari die een stuk hoger liggen dan die van het prijsplafond. Gelden die tarieven van budget energie pas als je boven dat maximale verbruik komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Prijsplafond is nog niet definitief.

Ze hebben nog geen flauw fucking idee hoe ze het moeten uitvoeren.

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 30-11-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben21
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 00:14
Typisch.. Bedankt (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:14
Ruben21 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:53:
Ik snap niet helemaal hoe het prijsplafond werkt, geldt dit voor iedereen die binnen dat verbruik valt? Want ik zit onder dat maximale verbruik, maar ik kreeg wel een email van budget energie met nieuwe tarieven voor januari die een stuk hoger liggen dan die van het prijsplafond. Gelden die tarieven van budget energie pas als je boven dat maximale verbruik komt?
Het was de bedoeling, dat iedereen die onder de hoeveelheden van het prijsplafond blijft, als maximum prijs het prijsplafond kan hanteren. Als je prijzen van jouw contract lager zijn, dan betaal je de lagere prijs. Kom je boven de hoeveelheden van het prijsplafond, dan betaal je voor hetgeen erboven komt, de hogere prijs van jouw contract.

Het blijft echter al lang akelig stil en dat betekent meestal geen goed nieuws. Waarschijnlijk is het nog niet helemaal duidelijk hoe dit allemaal goed ingevoerd kan worden, zonder goede controle mechanisme.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Ruben21 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:53:
Vanavond gaan ze er weer verder over debatteren. Wees niet verbaasd als 1 januari uiteindelijk niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:53
henkebek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:13:
[...]

Vanavond gaan ze er weer verder over debatteren. Wees niet verbaasd als 1 januari uiteindelijk niet gaat lukken.
Met deze prijsverhogingen en het hoge verbruik in de koudste maanden zet zelfs die €190 geen zoden aan de dijk mocht het daarop uitdraaien. Er zijn veel huishoudens met een verbruik in januari van >200m3 en bij €3 per m3 is dat alleen al €600 ipv ~€200 in 2021. Het lijkt er sterk op dat er uitgegaan is van goodwill en vertrouwen in de private partijen dat er geen misbruik gemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:28:
[...]

Met deze prijsverhogingen en het hoge verbruik in de koudste maanden zet zelfs die €190 geen zoden aan de dijk mocht het daarop uitdraaien. Er zijn veel huishoudens met een verbruik in januari van >200m3 en bij €3 per m3 is dat alleen al €600 ipv ~€200 in 2021. Het lijkt er sterk op dat er uitgegaan is van goodwill en vertrouwen in de private partijen dat er geen misbruik gemaakt wordt.
Als ze 12x190 doen middelt dat toch mooi uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:39
Lassy schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:26:
[...]

Heb je al de nieuwe tarieven per 1-1-23 al ontvangen?
Nee, ik ben nog 1 van de weinig gelukkigen hier met een 1 jaar contract tot juni 2023 bij ze, was net op tijd tijdens de "dip" voor de zomer van dit jaar O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• n0pe
Wolly schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:28:
[...]

Ja dat zeker maar als het prijsplafond er vanaf maart komt schiet het niet op natuurlijk.
In elk geval, Jetten is wat mij betreft af. Het is paniekvoetbal door een incapabele overheid, de restricties vanuit de EU zijn er niet vanaf gister en het plan dat er ligt is een blanco check richting energiebedrijven. Er is geen enkel incentive om goedkoop in te kopen als de overheid de rekening toch wel draagt. Er is een belofte gedaan aan de burgers en daarna moet er nog onderhandeld worden met de leveranciers, waar sta je dan als overheid in die onderhandelingen?

[ Voor 11% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:10:
Vandaag de nieuwe tarieven van Engie gekregen vanaf 1 januari 2023:

de huidige tarieven zijn trouwens ook incl. 21% btw... het verschil met 9% wordt op de jaarrekening verrekend

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de nieuwe tarieven van Engie nog niet doorgekregen. Wat ik niet terugzie in jouw post: Blijven ze voor de terugleververgoeding wel hetzelfde beleid hanteren (TLV is kale levertarief)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RulazZ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:41:
[...]

Ik heb de nieuwe tarieven van Engie nog niet doorgekregen. Wat ik niet terugzie in jouw post: Blijven ze voor de terugleververgoeding wel hetzelfde beleid hanteren (TLV is kale levertarief)?
Dat staat er niet in, ook staat er geen verwijzing in de mail naar de website hierover. Denk waarschijnlijk omdat ik geen panelen heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:36:
[...]

Ja dat zeker maar als het prijsplafond er vanaf maart komt schiet het niet op natuurlijk.
Ik hoop dat ze óf het prijsplafond óf 12x € 190 doen inderdaad.
Als ze na de winter beginnen met het prijsplafond lost dat voor veel mensen niks/te weinig op verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Ik vroeg me af er schijnt bij een zeer laag gas verbruik zeg lager dan 100 kuub dat je iets van levering kosten niet meer hoeft te betalen of daarvan word vrijgesteld kan ook een andere periodiek betaling of belasting zijn.

Kan iemand hier wat meer over vertellen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:39
Snarfie31 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:51:
Ik vroeg me af er schijnt bij een zeer laag gas verbruik zeg lager dan 100 kuub dat je iets van levering kosten niet meer hoeft te betalen of daarvan word vrijgesteld kan ook een andere periodiek betaling of belasting zijn.

Kan iemand hier wat meer over vertellen.
Dit vond ik even gauw op milieucentraal.nl met 1 Google opdracht:

Gebruik je minder dan 500 m3 gas per jaar? Dan betaal je een lager bedrag aan netbeheerkosten voor gas. Gebruik je 4.000 m3 of meer, dan betaal je juist meer. De netbeheerder bekijkt wel of je langere tijd meer of minder gas verbruikt . Als je een keer een jaar wat meer of minder gebruikt, past de netbeheerder het bedrag dus niet meteen aan (ook niet als dit komt door een koude of warme winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Treveo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:01:
Huh, heeft Samen Om echt kaal gastarief van €1,256039 per kuub (incl. BTW)? Komt alleen belasting en ODE bovenop?

Bron: https://www.samenom.nl/Ta...20Tarieven%20Variabel.pdf
Dit is inderdaad het tarief dat ik nu nog betaal. Tarieven per januari zijn gisteren gepubliceerd:
https://www.samenom.nl/Ta...101%20Tarieven%20Flex.pdf

Ik heb de tarieven afgelopen tijd bijgehouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg0KJpLIjGu1lFKCEouTQ8ZE8_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iu0e3PNMamYwy0xKbTmfaqGE.png?f=user_large

Na het aflopen van mijn jaarcontract ben ik precies goed weg gekomen met een variabel contract met redelijke prijzen tot het prijsplafond in gaat. Ik denk dat ik variabel maar gewoon door laat lopen, verschil met "flex" is minimaal en staat dan 6 maanden vast. Bij dalende tarieven kan ik later altijd nog wisselen naar flex.

[ Voor 43% gewijzigd door assje op 30-11-2022 14:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Loek92 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:47:
[...]

Ik hoop dat ze óf het prijsplafond óf 12x € 190 doen inderdaad.
Als ze na de winter beginnen met het prijsplafond lost dat voor veel mensen niks/te weinig op verwacht ik.
Heel cynisch gezien is dat wellicht waar op gestuurd wordt, dat maakt de kostenlast voor de overheid een stuk beter behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-09 12:11
assje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:59:
[...]

Dit is inderdaad het tarief dat ik nu nog betaal. Tarieven per januari zijn gisteren gepubliceerd:
https://www.samenom.nl/Ta...101%20Tarieven%20Flex.pdf

Ik heb de tarieven afgelopen tijd bijgehouden:
[Afbeelding]

Na het aflopen van mijn jaarcontract ben ik precies goed weg gekomen met een variabel contract met redelijke prijzen tot het prijsplafond in gaat. Ik denk dat ik variabel maar gewoon door laat lopen, verschil met "flex" is minimaal en staat dan 6 maanden vast. Bij dalende tarieven kan ik later altijd nog wisselen naar flex.
zo ik zit op 60 vierkante meter met de verwarming op 15c precies op 250 per maand bij oxxio, die 2x 190 maar in een spaarpot voor de winter. is een infrarood kachel of een elektrische kachel een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
milotic schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:08:
zo ik zit op 60 vierkante meter met de verwarming op 15c precies op 250 per maand bij oxxio, die 2x 190 maar in een spaarpot voor de winter. is een infrarood kachel of een elektrische kachel een goed idee?
Ik weet niet wat dit met mijn post te maken heeft :P

Maar goed, met 60m2 en deze temperaturen ga ik er even vanuit dat zowel gas als elektraverbruik onder het prijsplafond blijven, dus:
  • €0,40/kWh
  • €1,45/m3
Een m3 gas is goed voor ongeveer 8,5kWh warmte dus komt op €0,17/kWh versus €0,40/kWh van een elektrische kachel.

Dus nee, elektrisch verwarmen is sowieso geen goed idee financieel gezien (en energetisch en vanuit Co2 perspectief ook niet).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

assje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:12:
[...]

Ik weet niet wat dit met mijn post te maken heeft :P

Maar goed, met 60m2 en deze temperaturen ga ik er even vanuit dat zowel gas als elektraverbruik onder het prijsplafond blijven, dus:
  • €0,40/kWh
  • €1,45/m3
Een m3 gas is goed voor ongeveer 8,5kWh warmte dus komt op €0,17/kWh versus €0,40/kWh van een elektrische kachel.

Dus nee, elektrisch verwarmen is sowieso geen goed idee financieel gezien (en energetisch en vanuit Co2 perspectief ook niet).
Dit is te kort door de bocht. Als je je hele huis wilt verwarmen met electra dan is het geen goed plan idd. Doe je zoals ik , alleen je kantoor als kleine af gesloten ruimte kort verwarmt wat voorkomt dat je hele huis CV aanslaat, dan ja, is het wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:21
RulazZ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:41:
[...]

Zo staat het wel gewoon nog op hun site. Ook voor 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Dakillerbean schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:58:
[...]

Dit vond ik even gauw op milieucentraal.nl met 1 Google opdracht:

Gebruik je minder dan 500 m3 gas per jaar? Dan betaal je een lager bedrag aan netbeheerkosten voor gas. Gebruik je 4.000 m3 of meer, dan betaal je juist meer. De netbeheerder bekijkt wel of je langere tijd meer of minder gas verbruikt . Als je een keer een jaar wat meer of minder gebruikt, past de netbeheerder het bedrag dus niet meteen aan (ook niet als dit komt door een koude of warme winter).
Voor gas heb je onder netbeheerkosten inderdaad een component capaciteitstarief (Stedin in dit geval):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lD-D3NIZErdR-XcIjHwBcSifCCw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lMmxNj4FIJCY19rTSg3LPrlh.png?f=user_large

Bij Stedin scheelt dit 45 euro per jaar als je onder de 500 m3 zit. Let wel op dat dit vaak op basis van je standaardjaarverbruik (SJV) wordt bepaald, wat aan de hand van het gemiddelde verbruik over de afgelopen 3 jaar wordt bepaald. Wij zitten inmiddels vanwege hybride warmtepomp onder de 100 m3 per jaar, maar ons SJV zit helaas nog boven de 500 m3, dus afgelopen jaar helaas nog het hogere tarief betaald. Al is er wel weer een topic hier op Tweakers waar mensen al dan niet succesvol dit hebben aangevochten.

Zelf ga ik voor die paar tientjes denk ik niet de ambtelijke kastje-naar-muur molen betreden.

[ Voor 20% gewijzigd door RulazZ op 30-11-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
superduper schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:20:
Dit is te kort door de bocht. Als je je hele huis wilt verwarmen met electra dan is het geen goed plan idd. Doe je zoals ik , alleen je kantoor als kleine af gesloten ruimte kort verwarmt wat voorkomt dat je hele huis CV aanslaat, dan ja, is het wel handig.
Mijn reactie was op iemand die een elektrische kachel voorstelt voor een ruimte/woning van 60m2, daar lijkt het me wel om de gehele woning te gaan.

Uiteraard, als je door lokale verwarming (elektrische sokken, elektrische deken, infrarood paneel) toe kan met een lagere ruimtetemperatuur dan is elektrische verwarmen een prima idee. Ook voor het kortstondig verwarmen van een specifieke ruimte kan het een goed idee zijn, een badkamer bijvoorbeeld.

Voor een kantoor zou ik verwachten dat het om langere periode gaat en gaat het afhangen van isolatie van de buitenschil etc. wat beter uit komt. In een goed geïsoleerde woning gaat de balans snel doorslaan richting centrale verwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 30-11-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_De8U3_DaRrfci0Fkg17rb3MSg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wcmYhy6zPctoeSywu4IbeHKO.png?f=fotoalbum_large

Mijn VASTE tarieven gaan per 1 januari 25% omhoog dankzij de nieuwe set aan configuratie die het kabinet heeft gepushed naar 2023 :+

Maaaaaaar, het plafond van 2500kWh is wel "maar" €0,40 (hoger dan mijn huidige vaste tarieven), dus 25% van mijn verbruik (10.000kWh, elektrische auto + WP) word een BEETJE gecompenseerd.

€84/maand verhoging dus volgend jaar.

Vanavond de excel sheet maar weer een aanslingeren of de gasketel aan moet per 1 januari ;w

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:36:
[...]

In elk geval, Jetten is wat mij betreft af. Het is paniekvoetbal door een incapabele overheid, de restricties vanuit de EU zijn er niet vanaf gister en het plan dat er ligt is een blanco check richting energiebedrijven. Er is geen enkel incentive om goedkoop in te kopen als de overheid de rekening toch wel draagt. Er is een belofte gedaan aan de burgers en daarna moet er nog onderhandeld worden met de leveranciers, waar sta je dan als overheid in die onderhandelingen?
Het is ook wel mooi dat dit alles de dag voor Prinsjesdag opeens halsoverkop moest worden besloten, even heel snel met 27 miljard euro strooien, en ondertussen zijn ze ruim 2 maanden verder en hebben ze nog geen idee hoe het verder moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 09:39

tomtom901

Moderator General Chat
Ik snap de mail van Shell Energy niet helemaal. Ik heb een jaarcontract van 8 juni, inclusief 21% BTW, waarop de volgende tarieven staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQJdP_CP9AS7hY0FyNVevf4IT4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10ey6y1Qg1oojeri9LnfJhIh.png?f=fotoalbum_large

In hun mail hebben ze weer iets anders bedacht;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcG2C2wGAiRfRsDN60g7N0-ibn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYgxnY25DZpSNi4aj7zRuqYe.png?f=fotoalbum_large

Wie snapt het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:29
Weten jullie of je energieleverancier verplicht is om gas en electra apart van elkaar te kunnen opzeggen?

Ik heb een contract met hoge tlv, maar ook hoge gasprijs.. het liefst zou ik met gas ergens anders variabel gaan. Nu zie ik op de site van mn energieleverancier wel een kopje 'gas opzeggen' maar wil niet t risico lopen dat ze me er helemaal uit knikkeren natuurlijk.

En is een nieuwe leverancier dan ook verplicht je als.klant te nemen met alleen gas? Of kunnen ze verplichten dan ook met electra bij ze te komen?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 20:44
Het belastingcomponent van je contract is niet vast. Zo kreeg je dit jaar ook gewoon de belastingverlaging van 21% naar 9% met je vaste contract. Nu gaat die 9% weer naar 21% en krijg je minder energiebelasting terug. En die ga je ook met een vast contract dus gewoon betalen. Dit zijn je nieuwe tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
tomtom901 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:59:
Ik snap de mail van Shell Energy niet helemaal. Ik heb een jaarcontract van 8 juni, inclusief 21% BTW, waarop de volgende tarieven staan:

[Afbeelding]

In hun mail hebben ze weer iets anders bedacht;

[Afbeelding]

Wie snapt het nog?
In 2022 was de energiebelasting zo'n 3,5 cent per Kwh, dat was een verlaging om de rekening betaalbaarder te maken. In 2023 wordt de verlaging teruggedraaid en komt er nog een klap belasting bij op waardoor we 15 cent per Kwh (incl 21 % btw) aan energiebelasting gaan betalen.

En daarvoor in ruil krijgen we een prijsplafond, maar dan maar voor een jaar. Die hoge belasting gaat natuurlijk blijven en geïndexeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
dehardstyler schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:07:
[...]

Het belastingcomponent van je contract is niet vast. Zo kreeg je dit jaar ook gewoon de belastingverlaging van 21% naar 9% met je vaste contract. Nu gaat die 9% weer naar 21% en krijg je minder energiebelasting terug. En die ga je ook met een vast contract dus gewoon betalen. Dit zijn je nieuwe tarieven.
Maar toen ik afsloot, was er nog 21% BTW, dus dat zijn de tarieven die incl BTW in mijn contract staan. Mijn huidige tarieven zijn dan ook (12%) goedkoper dan wat er in het contract staan. Vraag me dan af of de nieuwe tarieven de verlaagde energiebelasting al discontinueren of waarom er verschil is.
henkebek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:09:
[...]

In 2022 was de energiebelasting zo'n 3,5 cent per Kwh, dat was een verlaging om de rekening betaalbaarder te maken. In 2023 wordt de verlaging teruggedraaid en komt er nog een klap belasting bij op waardoor we 15 cent per Kwh (incl 21 % btw) aan energiebelasting gaan betalen.

En daarvoor in ruil krijgen we een prijsplafond, maar dan maar voor een jaar. Die hoge belasting gaat natuurlijk blijven en geïndexeerd worden.
Oke, dit was hem denk ik (verklaart het verschil).

[ Voor 32% gewijzigd door tomtom901 op 30-11-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:59
Makrolon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:04:
Weten jullie of je energieleverancier verplicht is om gas en electra apart van elkaar te kunnen opzeggen?

Ik heb een contract met hoge tlv, maar ook hoge gasprijs.. het liefst zou ik met gas ergens anders variabel gaan. Nu zie ik op de site van mn energieleverancier wel een kopje 'gas opzeggen' maar wil niet t risico lopen dat ze me er helemaal uit knikkeren natuurlijk.

En is een nieuwe leverancier dan ook verplicht je als.klant te nemen met alleen gas? Of kunnen ze verplichten dan ook met electra bij ze te komen?
Als je ergens anders gas aanvraagt zeggen zij de huidige leverancier op. Zelf opzeggen is niet nodig/ kan soms niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:45
reiniero schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:10:
[...]

Als je ergens anders gas aanvraagt zeggen zij de huidige leverancier op. Zelf opzeggen is niet nodig/ kan soms niet eens.
Dat laatste is natuurlijk wel vreemd, want hoe zit het dan als je van het gas af gaat?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Geen klant meer bij energiedirect.nl maar kreeg net nog wel de nieuwe tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_trGQe2RE-7_SDGXXFQ7aZbQ3Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqSGWl0t6hbGa3eA0jCZs6Az.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Onze rekentovenaars zijn deze keer toch redelijk geniaal. Ze breken bestaande contracten niet open, maar ze maken ze wel substantieel duurder zodat deze groep ook zijn steentje bijdraagt. Ik heb het in het andere topic van de week al gezegd, maar het lijkt erop dat het de bedoeling is dat naast een maximaal tarief van 40 ct/kW er ook een minimaal tarief van 40ct/kW komt. Ik kan op geen andere manier deze belastingverhoging verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:59
Rossi46 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:26:
[...]

Dat laatste is natuurlijk wel vreemd, want hoe zit het dan als je van het gas af gaat?
Volgens mij moet dat weer op een andere manier, maar heb er zelf geen ervaring mee. Is een topic over hier op tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
IkWilbert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:35:
Geen klant meer bij energiedirect.nl maar kreeg net nog wel de nieuwe tarieven.

[Afbeelding]
Die had ik net ook in mijn mail zitten.. :/
Het contrast met de andere tarieven die ik voorbij zie komen voor 2023 is schrikbarend.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:45
moshimoshi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:45:
Onze rekentovenaars zijn deze keer toch redelijk geniaal. Ze breken bestaande contracten niet open, maar ze maken ze wel substantieel duurder zodat deze groep ook zijn steentje bijdraagt. Ik heb het in het andere topic van de week al gezegd, maar het lijkt erop dat het de bedoeling is dat naast een maximaal tarief van 40 ct/kW er ook een minimaal tarief van 40ct/kW komt. Ik kan op geen andere manier deze belastingverhoging verklaren.
Tsja, maar daar kon je toch ook redelijk te klok op gelijk zetten? Ik bedoel, de overheid gaat voor miljarden onze energie subsidiëren. Dat geld moet ergens vandaan komen...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rossi46 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:47:
[...]

Tsja, maar daar kon je toch ook redelijk te klok op gelijk zetten? Ik bedoel, de overheid gaat voor miljarden onze energie subsidiëren. Dat geld moet ergens vandaan komen...
Het mooie is dat er op Prinsjesdag geen woord werd vuilgemaakt aan de enorme belastingverhoging, en het kabinet gewoon Sinterklaas kon spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
RemcoDelft schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:48:
[...]

Het mooie is dat er op Prinsjesdag geen woord werd vuilgemaakt aan de enorme belastingverhoging, en het kabinet gewoon Sinterklaas kon spelen.
De enige die je hiermee raakt zijn:
- De groep langdurig vast contract
- De groep die boven het energieplafond uitgaat

Dat zijn voor zover ik kan inzien ook de groepen die ofwel totaal nog niet geraakt zijn door deze energiecrisis of veel energie verbruiken.

De grootste subgroep die onevenredig hard geraakt wordt zijn huishoudens die overgestapt zijn naar een WP en geen zonnepanelen hebben. Die gaan boven het plafond uit komen.

Mensen met een lang vast contract hebben het afgelopen jaar al goed gehad, de verhoogde korting energiebelasting, de lage BTW en daarnaast nog 2x190.

[ Voor 3% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45
Heb de e-mail van SHell Energy ook gekregen en snapte er geen jota van.

Zo zag ik een verschil in met het tarief dat ze in de email hadden gezet als "huidig"
Maar klaarblijke vonden ze het noodzakelijk om niet de tarieven in mijn contract te vermelden (met 21% BTW) maar de huidide prijs (met 9% BTW). Dat verklaarde het verschil.

Met de nieuwe belastingen per 2023 ga ik 18% omhoog in mijn prijs per kWH.
ZOals iemand anders hier al schreef, er komt een maximum binnen het prijsplafond, maar kennelijk ook een soort minimum bedrag. Belachelijk.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:18:
[...]

De enige die je hiermee raakt zijn:
- De groep langdurig vast contract
- De groep die boven het energieplafond uitgaat

Dat zijn voor zover ik kan inzien ook de groepen die ofwel totaal nog niet geraakt zijn door deze energiecrisis of veel energie verbruiken.

De grootste subgroep die onevenredig hard geraakt wordt zijn huishoudens die overgestapt zijn naar een WP en geen zonnepanelen hebben. Die gaan boven het plafond uit komen.

Mensen met een lang vast contract hebben het afgelopen jaar al goed gehad, de verhoogde korting energiebelasting, de lage BTW en daarnaast nog 2x190.
Inderdaad, dit is precies wat er aan de hand is. Ik ben een van de gelukkigen die een lang vast contract heeft (een kWh kostte mij in 2022 maar 22.9 cent incl 21% btw). Ik heb even uitgerekend wat de energiecompensatie in 2022 mij opgeleverd heeft; dit is 800,-. Dat was natuurlijk compleet onterecht In 2023 gaat mijn elektra 25% omhoog vanwege de veranderde energiebelastingen en compensaties. Gas gaat overigens 'maar' 5% omhoog voor mij.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
krizzziz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:25:
Heb de e-mail van SHell Energy ook gekregen en snapte er geen jota van.

Zo zag ik een verschil in met het tarief dat ze in de email hadden gezet als "huidig"
Maar klaarblijke vonden ze het noodzakelijk om niet de tarieven in mijn contract te vermelden (met 21% BTW) maar de huidide prijs (met 9% BTW). Dat verklaarde het verschil.

Met de nieuwe belastingen per 2023 ga ik 18% omhoog in mijn prijs per kWH.
ZOals iemand anders hier al schreef, er komt een maximum binnen het prijsplafond, maar kennelijk ook een soort minimum bedrag. Belachelijk.
Ik vond de email van Shell Energy aardig overzichtelijk hoor. Er staat onderaan "Met uitzondering van het terugleververgoeding, zijn bovenstaande tarieven inclusief btw (huidig 9% en 21% in 2023)", dus ik zag wel dat de huidige tarieven met 9%btw getoond werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:18:
[...]

Klopt, maar eenmalig (zelfs maar 6 maanden) korting op de belasting valt in het niet bij een langdurige belastingverhoging. De enige manier om er nog onderuit te komen is zonnepanelen installeren en alles wegsalderen, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid en op lange termijn zal de overheid niet toestaan dat de meerderheid ontsnapt aan de energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
RemcoDelft schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:40:
[...]

Klopt, maar eenmalig (zelfs maar 6 maanden) korting op de belasting valt in het niet bij een langdurige belastingverhoging. De enige manier om er nog onderuit te komen is zonnepanelen installeren en alles wegsalderen, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid en op lange termijn zal de overheid niet toestaan dat de meerderheid ontsnapt aan de energiebelasting.
Heel kort door de bocht: Die hebben we gekregen als compensatie in 2022 en daar was bij invoering al duidelijk dat dit tijdelijk zou zijn. Het is dus geen verhoging maar het gepland stoppen van 2 lastenverlichtende maatregelen die vervangen worden door een nieuwe lastenverlichtende maatregel.

https://www.rijksoverheid...voor-isolatie-beschikbaar

https://www.rijksoverheid...0levering%20van%20energie.

[ Voor 29% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik lees nu net dat de energiebelasting omhoog gaat. Hoeveel cent scheelt dat per kwh en m3 ten opzichte van 2022.

Weer ontzettend jammer dat het voordeel dat ik had met een vast contract teniet wordt gedaan door deze verhoging. Fijn dat de groep met woekerprijzen worden gecompenseerd, maar waarom dan de prijzen van vaste contracten ook verhogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n0pe
darkdesign schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:45:
Ik lees nu net dat de energiebelasting omhoog gaat. Hoeveel cent scheelt dat per kwh en m3 ten opzichte van 2022.

Weer ontzettend jammer dat het voordeel dat ik had met een vast contract teniet wordt gedaan door deze verhoging. Fijn dat de groep met woekerprijzen worden gecompenseerd, maar waarom dan de prijzen van vaste contracten ook verhogen.
Je hebt ook geprofiteerd van de lastenverlagingen in 2022 die bedoeld waren voor de mensen met "woekerprijzen".

Zie vorige post, die waren ook bedoeld als tijdelijke lastenverlagingen. (BTW + korting energiebelasting)

[ Voor 8% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Overheidsheffingen in de tweede helft van 2022 (9% btw):

Energiebelasting stroom - €0,04010 per kWh
Opslag Duurzame Energie stroom - €0,03324 per kWh

Energiebelasting gas - €0,39591 per m³
Opslag Duurzame Energie gas - €0,09429 per m³

Overheidsheffingen in 2023 (21% btw):

Energiebelasting stroom - €0,15245 per kWh
Energiebelasting gas - €0,59266 per m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:46:
[...]

Je hebt ook geprofiteerd van de lastenverlagingen in 2022 die bedoeld waren door de mensen met "woekerprijzen".
Vast en zeker, maar daar heeft iedereen profijt van gehad. En ook ik betaal veel meer voor mijn boodschappen en benzine door de gestegen energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi

Solidariteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
En een jaar later veel hogere belastingen voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Dat is echt onzin. Alsof solidariteit daarin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
darkdesign schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:50:
[...]

Vast en zeker, maar daar heeft iedereen profijt van gehad. En ook ik betaal veel meer voor mijn boodschappen en benzine door de gestegen energieprijzen.
Dat profijt stond tegenover fors hogere kosten voor energie die je niet gehad hebt. Iedereen betaalt meer voor boodschappen/benzine.

Maar goed maakt ook niet uit, op deze manier is het in ieder geval eerlijker.

[ Voor 5% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:54:
[...]

Dat profijt stond tegenover fors hogere kosten voor energie die je niet gehad hebt. Iedereen betaalt meer voor boodschappen/benzine.

Maar goed maakt ook niet uit, op deze manier is het in ieder geval eerlijker.
Ik vind van niet. En dat had ik ook gezegd als ik aan de andere kant had gezeten. Want waarom zou ik met deze belastingverhoging de woekerwinsten van energiebedrijven moeten meefinancieren, want dat wordt er gedaan met die miljarden.

[ Voor 15% gewijzigd door darkdesign op 30-11-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
darkdesign schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:56:
[...]

Ik vind van niet. En dat had ik ook gezegd als ik aan de andere kant had gezeten. Want waarom zou ik met deze belastingverhoging de woekerwinsten van energiebedrijven moeten meefinancieren.
Deze belasting betaal je aan de overheid en die helpt daar andere burgers mee rond komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyn12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:44
Opvallend dat de belasting op elektriciteit zo veel hoger wordt, terwijl de belasting op gas veel minder sterk verhoogd wordt. Dat is het tegenovergestelde van wat dit kabinet wilde doen in hun regeerperiode: gas zwaarder gaan belasten om te ontmoedigen en elektra goedkoper maken om duurzaamheidsmaatregelen te bevorderen. Voor de mensen die flink geïnvesteerd hebben om gaslood verder te kunnen toch weer heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
moshimoshi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:00:
[...]

Deze belasting betaal je aan de overheid en die helpt daar andere burgers mee rond komen.
"Het kabinet schat de kosten voor het prijsplafond op 23,5 miljard euro, maar houdt door de onzekere energiemarkt ook rekening met een bedrag van 42,7 miljard. Hogere prijzen betekenen immers meer compensatie. Als de gasprijs daalt, zoals momenteel het geval is, kunnen de bedragen ook lager uitvallen."

Dat is zo duur omdat niet alleen de kostprijs wordt vergoed aan de energieleveranciers, maar de marktprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
darkdesign schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:56:
[...]

Ik vind van niet. En dat had ik ook gezegd als ik aan de andere kant had gezeten. Want waarom zou ik met deze belastingverhoging de woekerwinsten van energiebedrijven moeten meefinancieren.
Alle tijdelijke verlagingen/tegemoetkoming zijn vervangen door het prijsplafond.

In 2022 is het volgende ingevoerd:
1-1-2022 Verlaging tarief energiebelasting (tijdelijk)
1-1-2022 Verhoging teruggave energiebelasting met 230
1-7-2022 Verlaging BTW tot eind 2023 op energie van 21% naar 9%
1-11-2022 €190 per maand voor November en December voor alle huishoudens

In 2023 vervallen al deze regelingen en wordt deze vervangen door het prijsplafond.

Het zijn dus geen belastingverhogingen maar het wordt vervangen door een systeem dat eerlijker is en daadwerkelijk de kosten beperkt. *

*Niet dat dit plan perfect is, vooral de implementatie laat te wensen over maar in de basis is dit eerlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Cyn12 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:01:
Opvallend dat de belasting op elektriciteit zo veel hoger wordt, terwijl de belasting op gas veel minder sterk verhoogd wordt. Dat is het tegenovergestelde van wat dit kabinet wilde doen in hun regeerperiode: gas zwaarder gaan belasten om te ontmoedigen en elektra goedkoper maken om duurzaamheidsmaatregelen te bevorderen. Voor de mensen die flink geïnvesteerd hebben om gaslood verder te kunnen toch weer heel vervelend.
Dat is duidelijk bedoelt als nivellering. Gemiddeld genomen zijn gasloze huizen veel beter geïsoleerd en daardoor hebben ze veel lagere energiekosten, maar wel volledig elektrisch. Deze groep betaalt op deze manier iets meer en draagt zo dus ook wat bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
Cyn12 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:01:
Dat komt omdat de belasting tijdelijk verlaagd is in 2022:
1. Lagere energiebelasting op elektriciteit
Het tarief voor energiebelasting is in 2022 € 0,057 (exclusief btw) per kWh lager dan in 2021. Hierdoor betaalt u € 0,0368 (exclusief btw) aan energiebelasting per kWh die u verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLCnOrGKNljbZeLsj1dre3-EOGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYjmIqXwPUVGIjMI9oB9LMoX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
darkdesign schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:03:
[...]

"Het kabinet schat de kosten voor het prijsplafond op 23,5 miljard euro, maar houdt door de onzekere energiemarkt ook rekening met een bedrag van 42,7 miljard. Hogere prijzen betekenen immers meer compensatie. Als de gasprijs daalt, zoals momenteel het geval is, kunnen de bedragen ook lager uitvallen."

Dat is zo duur omdat niet alleen de kostprijs wordt vergoed aan de energieleveranciers, maar de marktprijs.
Ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben, ik doe alleen een feitelijke constatering!

Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven zou ik 241 euro per maand per huishouden voor inflatiecompensatie logischer vinden en dat kost ook 23,5 miljard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:03:
[...]

Alle tijdelijke verlagingen/tegemoetkoming zijn vervangen door het prijsplafond.

In 2022 is het volgende ingevoerd:
1-1-2022 Verlaging tarief energiebelasting (tijdelijk)
1-1-2022 Verhoging teruggave energiebelasting met 230
1-7-2022 Verlaging BTW tot eind 2023 op energie van 21% naar 9%
1-11-2022 €190 per maand voor November en December voor alle huishoudens

In 2023 vervallen al deze regelingen en wordt deze vervangen door het prijsplafond.

Het zijn dus geen belastingverhogingen maar het wordt vervangen door een systeem dat eerlijker is en daadwerkelijk de kosten beperkt. *

*Niet dat dit plan perfect is, vooral de implementatie laat te wensen over maar in de basis is dit eerlijker.
De belasting op energie elektriciteit stijgt tov 2021 met een kleine 30%, dus het is wel degelijk een belastingverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:03:
[...]

Niet helemaal waar, de tegemoetkoming van 1300 euro is er ook in 2023.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n0pe
henkebek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:18:
[...]

De belasting op energie elektriciteit stijgt tov 2021 met een kleine 30%, dus het is wel degelijk een belastingverhoging.
Stroom per kWh is gelijk aan 2021, ODE + energiebelasting worden niet meer apart vermeld.
2021 11 cent per kWh + 4 cent ODE per kWh
2023 15 cent per kWh

Gas is met 10% verhoogd (2022 > 2023)
2021 42 cent + 10 cent ODE
2022 44 cent + 10 cent ODE
2023 60 cent

[ Voor 19% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 17:28 . Reden: Verduidelijking ODE ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Wolly schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:22:
[...]

Niet helemaal waar, de tegemoetkoming van 1300 euro is er ook in 2023.
Inderdaad die was ik vergeten maar als ik het beperk tot wat voor iedereen van toepassing is dan is het wel compleet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:29
reiniero schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:10:
[...]

das ook een idee ja.

En kan mn huidige leverancier dan niet de levering van elektra stop zetten omdat ze beide willen leveren?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:23:
[...]

Stroom per kWh is gelijk aan 2021, ODE + energiebelasting worden niet meer apart vermeld.
2023 15 cent per kWh

2023 60 cent
Dat valt dan dus wel mee, ik dacht dat het veel meer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

2023 15 cent per kWh
Dat had ik nog niet meegekregen, dan valt het inderdaad wel mee. Ik ben alleen wel benieuwd hoe nuttig die ODE nu wordt besteed, gezien de torenhoge prijzen van elektriciteit zou iets minder subsidie vast ook wel kunnen.

Edit: hoe lang zal het duren voor er een nieuwe extra belasting bij in de plaats komt?

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 30-11-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
[...]

2023 15 cent per kWh

2023 60 cent
Je hebt helemaal gelijk. ODE vervalt natuurlijk aankomend jaar als aparte belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
[...]

2023 15 cent per kWh

2023 60 cent
Ik herken de getallen van elektra niet. Het klopt dat ODE niet meer apart berekend wordt (dat verandert overigens niets aan de prijs die je als consument betaalt). Maar volgens mij gaat de energiebelasting van elektra 7.1 cent per kWh omhoog. Die van gas gaat 4.8 cent per kuub omhoog, dus dat is redelijk in lijn met wat jij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
KabouterSuper schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:56:
[...]

Ik herken de getallen van elektra niet. Het klopt dat ODE niet meer apart berekend wordt (dat verandert overigens niets aan de prijs die je als consument betaalt). Maar volgens mij gaat de energiebelasting van elektra 7.1 cent per kWh omhoog. Die van gas gaat 4.8 cent per kuub omhoog, dus dat is redelijk in lijn met wat jij zegt.
In mijn voorbeeld heb ik 2021 met 2023 vergeleken, in 2022 is de energiebelasting op stroom als steunmaatregel tijdelijk verlaagd. Zie eerdere posts.

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prKsFYic48Yip6Wve0-CKxoDVW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IAeR2oT18nQKQpgqFyWTuNCu.png?f=user_large
Ik snap dit even niet. Ik krijg een mail van Shell Energy met de nieuwe prijzen. Wat mij opvalt is dat de huidige tarieven niet overeenkomen met mijn tarieven uit mijn contract. Nou zijn de prijzen in het screenshotje gunstiger maar toch...

Mijn contract 3 jaar tarieven vanaf 1 maart 2022
€ 0,48339 kWh Normaaltarief
€ 0,42287 kWh Daltarief
€ 0,45190 kWh Enkeltarief
€ 0,30618 kWh Teruglever-vergoeding (indien van toepassing):
€ 67,50 Vaste leveringskosten:

Hoe kan het zijn dat ik naar de tarieven van 2023 ga? Heeft dat met onderstaande redenen te maken?
De btw op energie gaat van 9% naar 21%
De Opslag Duurzame Energie (ODE) wordt € 0
De energiebelasting stijgt
De vermindering energiebelasting daalt

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:00:
[Afbeelding]
Ik snap dit even niet. Ik krijg een mail van Shell Energy met de nieuwe prijzen. Wat mij opvalt is dat de huidige tarieven niet overeenkomen met mijn tarieven uit mijn contract. Nou zijn de prijzen in het screenshotje gunstiger maar toch...

Mijn contract 3 jaar tarieven vanaf 1 maart 2022
€ 0,48339 kWh Normaaltarief
€ 0,42287 kWh Daltarief
€ 0,45190 kWh Enkeltarief
€ 0,30618 kWh Teruglever-vergoeding (indien van toepassing):
€ 67,50 Vaste leveringskosten:

Hoe kan het zijn dat ik naar de tarieven van 2023 ga? Heeft dat met onderstaande redenen te maken?
De btw op energie gaat van 9% naar 21%
De Opslag Duurzame Energie (ODE) wordt € 0
De energiebelasting stijgt
De vermindering energiebelasting daalt
Voor 2022 is 9% btw genomen. Dat verklaart waarom je prijzen niet overeenkomen met je contract.
De door jou genoemde punten zijn precies de redenen.

[ Voor 5% gewijzigd door KabouterSuper op 30-11-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:15
Ik heb ook mail van Shell gekregen, had 1 jaar contract dus tarieven zijn iets gunstiger dan hierboven, maar ik snap het ook niet.
Ik heb in Mei contract afgesloten. Toen was het nog 21% BTW.
Dit ging naar beneden maar de nieuwe tarieven van Shell met 21% zijn echter hoger dan wat in mijn contract staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
kx22 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:09:
Ik heb ook mail van Shell gekregen, had 1 jaar contract dus tarieven zijn iets gunstiger dan hierboven, maar ik snap het ook niet.
Ik heb in Maart contract afgesloten. Toen was het nog 21% BTW.
Dit ging naar beneden maar de nieuwe tarieven van Shell met 21% zijn echter hoger dan wat in mijn contract staat?
De tijdelijke verlaging energiebelasting is verlopen dat zou ongeveer 6 cent per kWh moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
kx22 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:09:
Ik heb in Maart contract afgesloten. Toen was het nog 21% BTW.
Heb je de getallen paraat?
De 2022-prijs die genoemd wordt zou 1.09/1.21*contractprijs moeten zijn. De nieuwe prijzen zouden ongeveer contractprijs + 0.07 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AykzNxHT-uqMJCns2h8gha6qXYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mepl4uBFIYAsaOp1ylmFIghC.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat op het contract stond toen ik tekende in Mei
Per 1 juli is de belasting van 21% -> 9% gegaan.

Nu krijg ik nieuwe mail met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bD54onpZvd3kerW7NQEnkgi-Luw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g67ypvL3aDJvqFur3cXTP8Gt.png?f=fotoalbum_large

Dus iets doet Shell verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
kx22 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus iets doet Shell verkeerd?
Even het enkeltarief als voorbeeld:
0,37711 incl btw / 1.09 = 0,34597 ex btw

Dit is opgebouwd uit:
ODE 0,0305
Energiebelasting 2022: 0,0368
Leveringstarief 0,2786

Dit wordt:
Leveringstarief 0,2786
Energiebelasting: 0,1260

0,4046 excl btw * 1,21 0,489606

Er zitten wat afrondingsfoutjes is mijn berekening maar zo moet het ongeveer kloppen

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
n0pe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:29:
[...]

Even het enkeltarief als voorbeeld:
0,37711 incl btw / 1.09 = 0,34597 ex btw

Dit is opgebouwd uit:
ODE 0,0305
Energiebelasting 2022: 0,0368
Leveringstarief 0,2786

Dit wordt:
Leveringstarief 0,2786
Energiebelasting: 0,1239

0,4025 excl btw * 1,21 0,4871

Er zitten wat afrondingsfoutjes is mijn berekening maar zo moet het ongeveer kloppen
En in aanvulling, je enkeltarief van je e-mail is contractprijs/1.21*1.09=0.41862/1.21*1.09=0.377104, dus klopt als een bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Dus door verhoogde belastingen ga ik van enkeltarief 41c in mei 2022 (met 21% belasting) naar 48c in 2023 (ook met 21% belasting)? Nou die 2x190 en BTW verlaging hebben ze snel terugverdient.

BTW verlaging van 6 maanden is 4c
BTW verhoging vanaf 2023 is 7c

Dit is uiteraard alleen als ik boven de energieplafond kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
kx22 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:44:
Dus door verhoogde belastingen ga ik van enkeltarief 41c in mei 2022 (met 21% belasting) naar 48c in 2023 (ook met 21% belasting)? Nou die 2x190 en BTW verlaging hebben ze snel terugverdient.

48.9 cent zelfs. Maar je hebt het goed begrepen.

Bij mij is het nog extremer (van 0.229 naar 0.30, dus 31% omhoog). Maar ik zal niet mopperen, zeker niet omdat ik deze prijzen op 1 maart 2022 voor drie jaar heb vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe

Klopt behalve dat er geen verhoging is maar het wegvallen van tijdelijke korting op de energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wolly schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:28:
[...]

Waar kan ik tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie door de bomen het bos ook niet meer, met alle getallen en paniekverhalen. Wat ik graag zou weten;

In hoeverre is de energiebelasting voor gas en stroom hoger tov 2021? Tov 2022 vind ik niet interessant om te vergelijken. Ik zit sinds oktober 2021 in een vast contract tot oktober 2024. Hoeveel betaal ik januari 2023 nou per kWh en M3 meer tov november 2021? Is er daadwerkelijk een stijging of is het puur de vervallen korting van 2022? Want mocht dat laatste het geval zijn snap ik de paniekverhalen niet, we wisten allemaal dat de 2022-korting tijdelijk zou zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 30-11-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
FreakNL schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:31:
[...]

Ik zie door de bomen het bos ook niet meer, met alle getallen en paniekverhalen. Wat ik graag zou weten;

In hoeverre is de energiebelasting voor gas en stroom hoger tov 2021? Tov 2022 vind ik niet interessant om te vergelijken. Ik zit sinds oktober 2021 in een vast contract tot oktober 2024. Hoeveel betaal ik januari 2023 nou per kWh en M3 meer tov november 2021? Is er daadwerkelijk een stijging of is het puur de vervallen korting van 2022? Want mocht dat laatste het geval zijn snap ik de paniekverhalen niet, we wisten allemaal dat de 2022-korting tijdelijk zou zijn.
1 pagina terug staat het, alleen voor gas is sprake van een verhoging van 6 cent per m3 ten opzichte van 2022 (8 cent ten opzichte van 2021).

Per 2023 staat ODE niet meer apart vermeld en is het opgenomen in de energiebelasting.

[ Voor 5% gewijzigd door n0pe op 30-11-2022 19:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft

Ik mis enig vooruitkijken bij het kabinet: belastingen stijgen iets, verbruikskosten stijgen gigantisch, in 2023 een enorme subsidie, en in 2024 zou het afgelopen moeten zijn. Je kan toch nu al aanvoelen dat dat nooit gaat lukken, en dat al het uitstel wat ze nu voor 27 miljard hebben gekocht dan een jaar later alsnog enorme problemen gaat geven?
Hopen ze nu dat het vanzelf overgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
RemcoDelft schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:43:
[...]

Ik mis enig vooruitkijken bij het kabinet: belastingen stijgen iets, verbruikskosten stijgen gigantisch, in 2023 een enorme subsidie, en in 2024 zou het afgelopen moeten zijn. Je kan toch nu al aanvoelen dat dat nooit gaat lukken, en dat al het uitstel wat ze nu voor 27 miljard hebben gekocht dan een jaar later alsnog enorme problemen gaat geven?
Hopen ze nu dat het vanzelf overgaat?
Ik vind niet dat je ze dit kwalijk kan nemen.
Vooruitzichten zijn juist dat als de oorlog voorbij is, het allemaal stabieler wordt. Futures van energiemaatschappijen denken ook dat het in 2026 iets boven 2021 zal komen. Dus elk jaar aflopend.
Geen idee waarom, maar voor de zakelijke markt kan ik nu 3 jarige contracten afsluiten voor 25-30c (excl belasting en toeslagen) per kWh.

Daarnaast wilt EU gezamelijk energie inkopen, dus ook daarin zouden we het iets goedkoper kunnen krijgen. De vooruitzichten zijn dus positiever en daarop neem je een beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
KabouterSuper schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:07:
[...]

Voor 2022 is 9% btw genomen. Dat verklaart waarom je prijzen niet overeenkomen met je contract.
De door jou genoemde punten zijn precies de redenen.
Dat wordt nog lastig rekenen voor mij om te bepalen wat Shell mij moet betalen :7
-1700kWh na saldering
100 euro pj welkomstbonus
Voorschot heb ik op 25 euro pm gezet en zou het vast recht af moeten dekken :)
En de 2x190 eur

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Vraagje, weet iemand hoe het prijsplafond uitwerkt in de volgende fictieve situatie?
* eindafrekening in Maart (2023)
* prijs elektra 1,- en gas 3,-
* vanaf maart 2022 tm december 2900kWh elektra en.1300m³ gas gebruikt.

Wat ga ik effectief betalen voor mijn elektra en gas van 1 jan 2023 tot mrt 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KabouterSuper schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:06:
Vraagje, weet iemand hoe het prijsplafond uitwerkt in de volgende fictieve situatie?
* eindafrekening in Maart (2023)
* prijs elektra 1,- en gas 3,-
* vanaf maart 2022 tm december 2900kWh elektra en.1300m³ gas gebruikt.

Wat ga ik effectief betalen voor mijn elektra en gas van 1 jan 2023 tot mrt 2023?
Wat is je verbruik van 1 jan 2023 tot mrt 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:07:
[...]

Wat is je verbruik van 1 jan 2023 tot mrt 2023?
700kWh en 400m³ bijvoorbeeld. Het is fictief, maar het punt is dat het mij onduidelijk is wat er gebeurt als je in 2022 je plafondprijs-verbruik al gebruikt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KabouterSuper schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:40:
[...]

700kWh en 400m³ bijvoorbeeld. Het is fictief, maar het punt is dat het mij onduidelijk is wat er gebeurt als je in 2022 je plafondprijs-verbruik al gebruikt hebt.
Het plafond start pas op 1-1-23.

Vanaf dan krijg je elke maand een stukje van de taart van 2900/1200 toebedeeld.

Als je op 1 april afrekent wordt er dus gekeken hoeveel taart er is en hoeveel je hebt verbruikt. Heb je meer verbruikt dan die taart dan reken je het stuk erboven af tegen de normale tarieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:43
KabouterSuper schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:40:
[...]

Plafond gaat pas in op 1 januari 2023.
Voor je verbruik in 2022 betaal je gewoon de dan geldende tarieven.

Vanaf 1 janarui 2023 gaat de teller lopen voor het plafond. Die 700 kWh en 400 m3 die je noemt zitten onder het plafond en dus betaal je die prijs.

Ik vraag me wel af of de leveranciers dan aan iedereen zonder slimme meter gaan vragen wat de standen zijn op 1 januari. Anders moeten ze gaan schatten.
Hetzelfde gebeurt dit jaar al bij de aanpassingen van tarieven. Ik weet van familie dat ze niet vragen om bij elke aanpassing van tarieven de standen in te voeren...

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 01-12-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:43:
[...]

Het plafond start pas op 1-1-23.

Vanaf dan krijg je elke maand een stukje van de taart van 2900/1200 toebedeeld.

Als je op 1 april afrekent wordt er dus gekeken hoeveel taart er is en hoeveel je hebt verbruikt. Heb je meer verbruikt dan die taart dan reken je het stuk erboven af tegen de normale tarieven.
Heb je hier een bron van? Met name welk stuk van de 2900/1200-taart elke maand toebedeeld wordt. Dat kan niet 1/12e deel van de taart zijn, omdat je in de winter meer gebruikt dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:43
KabouterSuper schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:59:
[...]

Heb je hier een bron van? Met name welk stuk van de 2900/1200-taart elke maand toebedeeld wordt. Dat kan niet 1/12e deel van de taart zijn, omdat je in de winter meer gebruikt dan in de zomer.
Er wordt niks toebedeeld per maand. Het is gewoon 2900 en 1200 voor je verbruik van 1 januari 2023 t/m 31 december 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:44
Plenkske schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:28:
[...]

Er wordt niks toebedeeld per maand. Het is gewoon 2900 en 1200 voor je verbruik van 1 januari 2023 t/m 31 december 2023.
Nee, het plan is om die quota te verdelen over het jaar (met meer in de winter). Als je in een maand minder gebruikt kan je dat meenemen naar de volgende maand. Maar als je van leverancier wisselt dan vervalt dat,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:45
kx22 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Deze leveringskosten spreken we met jou af" :+ alsof je een klein kind bent... 8)7
Pagina: 1 ... 40 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden