Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:30

OMD

Eerlijk gezegd? Blijkbaar heeft de gemiddelde Nederlander genoeg geld aangezien 300 miljoen extra op een Black-Friday geen probleem was. 85% meer geld uitgegeven dan in 2019:
https://www.ad.nl/economi...joen-meer-omzet~ad4967e8/

Uiteraard baal ik als een stekker want weer 10 euro. Het houdt niet op, niet vanzelf...

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
OMD schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:27:
[...]

Eerlijk gezegd? Blijkbaar heeft de gemiddelde Nederlander genoeg geld aangezien 300 miljoen extra op een Black-Friday geen probleem was. 85% meer geld uitgegeven dan in 2019:
https://www.ad.nl/economi...joen-meer-omzet~ad4967e8/

Uiteraard baal ik als een stekker want weer 10 euro. Het houdt niet op, niet vanzelf...
Hmm, in die 300 miljoen zitten ook die 300 vaatwastabletten van 25,- die ik anders voor 52 euro had moeten kopen. Dus het is niet allemaal extra uitgaven maar ook voor een deel verschoven (of uitgestelde) uitgaven. Zelfde met een winterjas, die koop heb ik ook uitgesteld tot black friday. Daarnaast, veel mensen hebben net die 190 euro gehad. dat was natuurlijk een koopkracht-fix vanuit de overheid dus wat dat betreft is het ook wel gelukt. (Alleen beetje jammer dat het dus vooral terechtkomt bij de grote jongen, Amazon, bol.com, etc.). Volgens het artikel profiteerden offline winkels slechts 15%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:58
ArcticWolf schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:56:
[...]
Engie is/was? heel erg afhankelijk van Russisch gas voor zover ik weet, misschien dat ze daar een duw van hebben gehad? Maar goed, als Engie NL failliet gaat dan implodeert de hele markt... wordt sowieso tijd dat ze de hele energiemarkt nationaliseren, dan heb je ook niet die woekerwinsten over onze rug heen. Er worden nu een paar mensen/bedrijven heel erg rijk(er)...
Dit laatste solvabiliteitsonderzoek van de VLB is met de jaarcijfers van 2021, dus van voor de oorlog in Oekraïne. Engie is juist volop aan het investeren in Nederland met zonneparken, windturbines en zijn zelfs bezig met een waterkrachtcentrale. Ze vragen ook nog steeds volop personeel, lijkt me sterk dat ze dit doen als ze (bijna) in zwaar weer verkeren. p.s. Den Haag kan beter dat prijsplafond afblazen en die €190,= p/m blijven doorbetalen, dan zullen die tarieven weer net zo snel dalen als dat ze nu stijgen, omdat iedereen dan naar de goedkoopste leverancier gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
OMD schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:27:
[...]
Het is jammergenoeg niet het enige tientje wat er per maand bijkomt, letterlijk alles wordt duurder, ziektekosten, alle verzekeringen, etc. Ik vind het trouwens best een aardige verhoging van €120,= p/j voor de transportkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

R0181 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:22:
[...]

Het is jammergenoeg niet het enige tientje wat er per maand bijkomt, letterlijk alles wordt duurder, ziektekosten, alle verzekeringen, etc. Ik vind het trouwens best een aardige verhoging van €120,= p/j voor de transportkosten.
Ja, het houdt echt niet op. Wij hebben inmiddels dit lijstje per januari:

- Verzekeringen (buiten zorg): € 21 euro per maand duurder.
- Energie en warmte (stadsverwarming) € +/- 70 euro per maand duurder thuis
- Energie bedrijfspand: 125 euro per maand duurder.
- Zorgverzekeringen: 28 euro per maand duurder
- Afvalstoffen/Riolering etc. Nog niet bekend, waarschijnlijk 5% (laatst bekende verhogings gok. Heb een huurwoning en een bedrijfspand dus dubbel feest (alhoewel dezelfde persoon het afval/riolering thuis gebruikt en in bedrijfspand ook maar goed)
- Water alhoewel dat niet veel is, zo een 2 euro per maand voor ons.
- Boodschappen zijn we nu ongeveer 40 euro per maand meer kwijt dan een jaar geleden.

Dus met de huidige informatie zitten wij op zo een 296 euro per maand meer en dan komen wij er zeer goed van af als ik om mij heen hoor.

Mijn inkomen gaat helaas achteruit door alle gestegen kosten van inkoop, energie, betaalkosten, informatiekosten, praatkosten, kak kosten, slaapkosten en weet ik wat ze allemaal verzinnen tegenwoordig :+ . Je wilt niet weten wat we per maand betalen aan de bank voor de bij/afschrijvingen. Dat kost zakelijk geld, elke bij en af schrijving :X

Voor het drinkwater:
https://www.businessinsid...n-50-euro-extra-inflatie/

Die mag er ook nog bij :+

[ Voor 19% gewijzigd door OMD op 28-11-2022 14:38 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-09 21:11
R0181 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:22:
[...]

Het kost ook nogal wat.

4.500 kilometer nieuwe kabels

Nooit eerder werd er zóveel geld - 1,5 miljard - gestoken in het uitbreiden en verzwaren van het netwerk aan kabels en andere voorzieningen die er voor zorgen dat alle bedrijven en huishoudens in de regio stroom kunnen krijgen en leveren. Liander, dochteronderneming van Alliander, gaat in totaal 4.500 kilometer nieuwe kabels leggen en vervangen, en zo’n 1.600 transformatorhuisjes plaatsen.

https://www.gelderlander....citeitsnet-ooit~a31da812/

[ Voor 198% gewijzigd door Trichoglossus op 28-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 16:09
OMD schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:32:
[...]
- Afvalstoffen/Riolering etc. Nog niet bekend, waarschijnlijk 5% (laatst bekende verhogings gok. Heb een huurwoning en een bedrijfspand dus dubbel feest (alhoewel dezelfde persoon het afval/riolering thuis gebruikt en in bedrijfspand ook maar goed)
Doe maar het dubbele, ik heb uit artikelen van onder andere de VNG (Verenging Nederlandse Gemeenten) opgemaakt dat de waterschappen en gemeentes enigszins verrast zijn door de hoge inflatie (ten opzichte van het opstellen van de belastingverordeningen), dat heeft een tweeledig gevolg: Er is met lagere percentages gerekend en de kosten worden daardoor dus niet allemaal gedekt.

Ik vermoed dat de gemiddelde stijging dus zo tussen de 8 en 12% zal liggen en we volgend jaar nog een ronde gaan krijgen bovenop de verhoging voor 2024, om het resterende deel te dekken.

[ Voor 40% gewijzigd door TIGER1125 op 28-11-2022 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Trichoglossus schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:50:
[...]

Het kost ook nogal wat.

4.500 kilometer nieuwe kabels

Nooit eerder werd er zóveel geld - 1,5 miljard - gestoken in het uitbreiden en verzwaren van het netwerk aan kabels en andere voorzieningen die er voor zorgen dat alle bedrijven en huishoudens in de regio stroom kunnen krijgen en leveren. Liander, dochteronderneming van Alliander, gaat in totaal 4.500 kilometer nieuwe kabels leggen en vervangen, en zo’n 1.600 transformatorhuisjes plaatsen.

https://www.gelderlander....citeitsnet-ooit~a31da812/
Natuurlijk kost dat geld, je zou willen dat ze hun geld de afgelopen jaren ook doelmatig hadden besteed maar het eigen belang ging voor.

Bijvoorbeeld Topinkomens boven balkenendenorm bij Liander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Net bericht van Budget Energie over de tarieven per 1 jan.

Stroom (alles inclusief en met 21% btw)
Normaal: 0.68727 euro
Dal: 0.57020 euro

Gas (alles inclusief en met 21% btw)
2.16378 euro

[ Voor 3% gewijzigd door IkWilbert op 28-11-2022 15:10 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zie net in de Engie app dat de 190 euro van november wordt uitbetaald rond 6 december....
Terwijl ze elke keer eind november hebben gecommuniceerd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inQlxBWnuWWE304llL0cdttn-qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhcBMhWXnrG3Fu9QOVTPvXO5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgLKpQaOwl6Gu7-esPjL2WTy0kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1RSULFv5bnGF8ihAQ7vUNLz.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
IkWilbert schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:10:

Gas (alles inclusief en met 21% btw)
2.16378 euro
Niet eens zoveel duurder dan day ahead. Die zit (met 21%) ook zo'n beetje op de 2 euro momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Ik zit momenteel bij Oxxio en zit al sinds begin dit jaar (1 maart) variabel.
Mijn huidige tarieven zijn €3,16 en €0,86 (normaaltarief), maar Oxxio zelf biedt nu 3 maanden contracten aan met prijzen van €2,38 en €0,72.
Ik zie ff geen reden om niet dan dat 3 maanden contract te nemen, immers gaan rond het einde van dat contract ook mijn nieuwe variabele prijzen weer in, dus zou het resultaat na 3 maanden weer hetzelfde zijn als ik niks doe.

Wel zit ik ook met de situatie dat er over 2 weken mijn zonnepanelen geïnstalleerd worden. Ik produceer dan nagenoeg zoveel als ik verbruik.

Ik wil vanavond even kijken wat er allemaal op de markt aan contracten te vinden is, maar ben bang voor valkuilen. Waar zou ik nog extra op moeten letten? Welke leveranciers doen saldering per maand bv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:10:
[...]

Dit laatste solvabiliteitsonderzoek van de VLB is met de jaarcijfers van 2021, dus van voor de oorlog in Oekraïne. Engie is juist volop aan het investeren in Nederland met zonneparken, windturbines en zijn zelfs bezig met een waterkrachtcentrale. Ze vragen ook nog steeds volop personeel, lijkt me sterk dat ze dit doen als ze (bijna) in zwaar weer verkeren. p.s. Den Haag kan beter dat prijsplafond afblazen en die €190,= p/m blijven doorbetalen, dan zullen die tarieven weer net zo snel dalen als dat ze nu stijgen, omdat iedereen dan naar de goedkoopste leverancier gaat.
Ze hebben wel een paar grote gasgestookte centrales in Nederland:

Wikipedia: Engie Energie Nederland

Ik verwacht niet dat ze in zwaar weer verkeren maar ik kan mij wel voorstellen dat de solvabiliteit drukt op dit moment en zal beter worden naarmate die buitendienst worden genomen en de nieuwe centrales in dienst komen.
Bij Vattenfall bijvoorbeeld is het aandeel gasgestookt een stuk minder in Nederland als ik het zo even zo snel check.
Ronald.42 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:27:
Ik zie net in de Engie app dat de 190 euro van november wordt uitbetaald rond 6 december....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie nog alleen de melding dat het eind november wordt uitbetaald, dat credit zie ik nog niet staan in de app.

[ Voor 27% gewijzigd door ArcticWolf op 28-11-2022 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:51:
Wat denk je zelf, de CV ketel moet extra warmwater opwarmen en gaat dat afgeven aan de omgeving. 8)7
Warmwater wat je ergens verliest kan beneden niet meer ingezet worden.

Het kost je 1/3e gas ongeveer, maar is geheel afhankelijk van je installatie en type woning, je zult het in alle gevallen zeker wel terug zien op de energieafrekening.

Ga maar vanuit van 20 tot 30% meer gasverbruik.
Nu versimpel je het wel heel erg, de impact hiervan is heel erg situationeel. In een moderne goed geïsoleerde woning is de thermische schil met vrij grote afstand het meest relevant. Een kW warmte die ergens in de woning wordt afgegeven is niet "weg", die reduceert ook gewoon de transmissie van beneden naar boven. Meer afgiftecapaciteit kan afhankelijk van het systeem/omstandigheden ook resulteren in een lagere retourtemperatuur en daarmee hogere efficiëntie (condensatiewarmte).

Edit; ik zie nu dat ik op iets reageer wat al uit den treure was besproken :P

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 28-11-2022 16:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
Komende vrijdag krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Wij blijven tevens nog woonachtig tot medio februari in onze oude woning. Momenteel zitten we met de energie bij Greenchoice en heb daar een verhuizing doorgegeven (leek mij wel makkelijk gezien het prijsplafond dat er aan komt, mogelijk gedurende het jaar dan overstappen). Dit weekend kregen wij de nieuwe tarieven voor ons variabele contract (zelfde die eerder in dit topic al zijn genoemd).

Nu heb ik na een aantal berichten in dit topic gelezen te hebben toch even gekeken op gaslicht.com wat de prijzen zijn bij een nieuw contract. Ik zie dan bij bijvoorbeeld Budget Energie en Mega flink lagere tarieven. Ik heb niet direct zicht op ons verbruik in de nieuwe woning, maar verwacht dat dit qua stroom ruim onder de norm zal blijven door de zonnepanelen. Het gas zal rond de grens liggen vermoed ik, maar kan daar ook best een stuk bovenuit komen. Dat is dus afwachten.

Is het misschien toch verstandiger om bij een van deze aanbieders de energie af te gaan nemen, of toch beter wachten tot volgend jaar? Aangezien we vrijdag de sleutel krijgen moet dat dan via een spoedaanvraag maar dat is niet heel ingewikkeld.

Overigens krijgen wij op 2 december de sleutel, dat betekent dat we de 190 euro compensatie voor december net mislopen. Zouden het contract natuurlijk ook op 1 december in kunnen laten gaan maar ik weet niet of je daar direct gedoe mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

TIGER1125 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:04:
[...]

Doe maar het dubbele, ik heb uit artikelen van onder andere de VNG (Verenging Nederlandse Gemeenten) opgemaakt dat de waterschappen en gemeentes enigszins verrast zijn door de hoge inflatie (ten opzichte van het opstellen van de belastingverordeningen), dat heeft een tweeledig gevolg: Er is met lagere percentages gerekend en de kosten worden daardoor dus niet allemaal gedekt.

Ik vermoed dat de gemiddelde stijging dus zo tussen de 8 en 12% zal liggen en we volgend jaar nog een ronde gaan krijgen bovenop de verhoging voor 2024, om het resterende deel te dekken.
Fijn, de rekening is nu al elke februari dik 2000 euro. Vind het nog steeds belachelijk dat ik voor 2 adressen vol betaal terwijl ik en mijn vrouw de enige gebruikers zijn.

We zien het wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 21:55
Is er ergens een overzicht van alle 1-1-2023 variabele tarieven? Best lastig om dat gevonden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Ronald.42 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de pop-up staat bij mij nog steeds dat het eind november wordt uitbetaald, maar in de app onder regelen en betalingen bekijken staat bij mij ook dat het 6-12 wordt uitbetaald. Een verlaat sinterklaaskadootje. <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:15

The Executer

Lekker belangrijk!

Vandaag een e-mail van Vandebron. Vandebron verlaagt (in ieder geval onze) tarieven van stroom en gas, levertarieven gaan iets omhoog:

Stroom:OudNieuwVerschil:
Enkeltarief:€ 0,82933€ 0,757827€ 0,071503
Normaaltarief:€ 0,89950€ 0,834667€ 0,064833
Daltarief€ 0,75636€ 0,677645€ 0,078715
Leveringskosten per dag:€ 0,18510€ 0,20548€ -0,02038

Gas:OudNieuwVerschil:
€ 3,33211€ 2,777963€ 0,554147

Daarnaast gaat ook de terugleververgoeding iets omhoog, van € -0,10900 naar € -0,12100.

[ Voor 9% gewijzigd door The Executer op 28-11-2022 20:34 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Er was net op het RTL nieuws dat de ACM zegt dat het controleren van de winsten die de 60 leveranciers met het prijsplafond gaan maken praktisch oncontroleerbaar is, vanwege de vele prijsschommelingen vanwege de momenten tijdens de inkoop van de energie door al die leveranciers. De ACM baas had het over 27.000 verschillende inkooptarieven.
Dan kan straks een heel leger van dure ingehuurde accountants achteraf gaan bekijken of er niet teveel winsten zijn gemaakt en er woekerwinsten zijn gemaakt die dan weer moeten worden teruggevorderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:29:
[...]

In de pop-up staat bij mij nog steeds dat het eind november wordt uitbetaald, maar in de app onder regelen en betalingen bekijken staat bij mij ook dat het 6-12 wordt uitbetaald. Een verlaat sinterklaaskadootje. <+:)
Ze komen met het zout als het ei op is bedoel je.. :P

Ik heb daar wel zo de schurft aan, niet dat het voor ons wat uitmaakt maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er deze maand op rekenen.
Zeg dan niet eind november maar gelijk begin december.

Ik kan daar serieus chagrijnig van worden.. :X

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:45:
Er was net op het RTL nieuws dat de ACM zegt dat het controleren van de winsten die de 60 leveranciers met het prijsplafond gaan maken praktisch oncontroleerbaar is, vanwege de vele prijsschommelingen vanwege de momenten tijdens de inkoop van de energie door al die leveranciers. De ACM baas had het over 27.000 verschillende inkooptarieven.
Dan kan straks een heel leger van dure ingehuurde accountants achteraf gaan bekijken of er niet teveel winsten zijn gemaakt en er woekerwinsten zijn gemaakt die dan weer moeten worden teruggevorderd.
Wel bijzonder dat een energieleverancier wel de tarieven kan bepalen en hierbij wel rekening houdt met inkoopkosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:08
En dan gaat het plafond dus nog meer kosten...
Nog los van wat er gaat gebeuren als het gaat terugvorderen, als de maatschappij dan omvalt is het allemaal nog erger.

Nee doe maar de 190.- uitvoeringskosten zijn vele malen lager en risico op misbruik is lager.
Prijzen van energie blijven niet kunstmatig hoog, enzovoorts

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Ronald.42 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:46:
[...]
Ze komen met het zout als het ei op is bedoel je.. :P

Ik heb daar wel zo de schurft aan, niet dat het voor ons wat uitmaakt maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er deze maand op rekenen.
Zeg dan niet eind november maar gelijk begin december.

Ik kan daar serieus chagrijnig van worden.. :X
Incasseren doen ze wel op tijd, vandaag werd wel mijn termijn voor december geïncasseerd, misschien vinden ze het zonde om zoveel geld wat op de rekening staat weer weg te moeten geven?
Mij maakt het ook niet uit, maar inderdaad zullen er velen zijn die er op hadden gerekend en nu gedwongen stoppen met sinterklaas en nu dan maar overgaan op de kerstman.
Er zal wel een reden voor zijn en ik ben dik tevreden met Engie na het Welkom Energie drama en het kortstondige verplichte verblijf bij Eneco. Engie ging tenminste niet mee met al die tussentijdse tariefsverhogingen die de meeste leveranciers toepasten en houdt zich netjes aan de tariefswijzigingen per 1-1 en 1-7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Hvdbnl schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:58:
[...]
En dan gaat het plafond dus nog meer kosten...
Nog los van wat er gaat gebeuren als het gaat terugvorderen, als de maatschappij dan omvalt is het allemaal nog erger.

Nee doe maar de 190.- uitvoeringskosten zijn vele malen lager en risico op misbruik is lager.
Prijzen van energie blijven niet kunstmatig hoog, enzovoorts
Zo'n onderzoek en terugbetalingen vorderen kan jaren gaan duren, dan zijn er weer een aantal failliet en met de overwinsten gevlogen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Dit is de denkfout die steeds gemaakt wordt in Nederland. Je hoeft niet 60 leveranciers te controleren of 27000 contracten door te spitten. Je controleert steeksproefgewijs en zorgt voor zeer zware straffen bij overtreding, gevangenisstraf voor de bestuurders, 100% van de omzet als boete, 5 jaar uitsluiting van de energiemarkt, etc. Eventueel bijvoorbeeld 100.000 tipgeld voor het melden van een overtreding.

Met een hoge pakkans kun je af met lichten straffen, met een lage pakkans heb je zware straffen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:05:
[...]

Incasseren doen ze wel op tijd, vandaag werd wel mijn termijn voor december geïncasseerd, misschien vinden ze het zonde om zoveel geld wat op de rekening staat weer weg te moeten geven?
Mij maakt het ook niet uit, maar inderdaad zullen er velen zijn die er op hadden gerekend en nu gedwongen stoppen met sinterklaas en nu dan maar overgaan op de kerstman.
Er zal wel een reden voor zijn en ik ben dik tevreden met Engie na het Welkom Energie drama en het kortstondige verplichte verblijf bij Eneco. Engie ging tenminste niet mee met al die tussentijdse tariefsverhogingen die de meeste leveranciers toepasten en houdt zich netjes aan de tariefswijzigingen per 1-1 en 1-7.
Ik ben verder ook prima tevreden hoor, hoe kan dat ook anders met een 3 jarig contract tot volgend jaar april.. :+
Het schuifje van het voorschot kon ook gewoon maximaal maar beneden.
Is nu 2 tientjes lager kan schijnbaar dan weer niet maar goed waar hebben we het over.

Een zwager van mij zit bij innova en die kon maximaal een aantal euro's per maand zijn voorschot terugzetten.(50 dacht ik) Ondanks een behoorlijk overschot.
Die heeft dus een aantal maanden achter elkaar zijn voorschot terug gebracht om zo wat dichter bij de werkelijkheid te komen.
Ik heb geen idee hoe dat gaat als je gewoon even zou bellen overigens, dan is er misschien wel meer mogelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 14:17
assje schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:13:
[...]

Nu versimpel je het wel heel erg, de impact hiervan is heel erg situationeel. In een moderne goed geïsoleerde woning is de thermische schil met vrij grote afstand het meest relevant. Een kW warmte die ergens in de woning wordt afgegeven is niet "weg", die reduceert ook gewoon de transmissie van beneden naar boven. Meer afgiftecapaciteit kan afhankelijk van het systeem/omstandigheden ook resulteren in een lagere retourtemperatuur en daarmee hogere efficiëntie (condensatiewarmte).

Edit; ik zie nu dat ik op iets reageer wat al uit den treure was besproken :P
Meer radiatoren open maakt de ketel inderdaad efficiënter maar de hoeveelheid warmteverlies van de radiator is fors meer dan de efficiëntie van de ketel laat stijgen.
Het blijft weggegooid warmte want anders maakte buisisolatie ook niet uit en toch wordt het toegepast ondanks je al binnen de isolatieschil van je woning zit.

In verleden ook eens mee bezig geweest, elke afgiftepunt die je open zet laat het verbruik stijgen.

Efficientie is alleen van toepassing als je van een kleine naar grote radiator gaat in de ruimte die je noodzakelijk wil verwarmen.

Een heleboel warmte verdwijnt ook gewoon via de muren ipv alleen het dak.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2022 22:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 22:13
Powerpeers gaat van 0.53 naar 0,773 eurocent (totaal kosten) Dat is een flinke stijging.

[ Voor 10% gewijzigd door pingkiller op 28-11-2022 23:09 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
mr_evil08 schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:54:
Meer radiatoren open maakt de ketel inderdaad efficiënter maar de hoeveelheid warmteverlies van de radiator is fors meer dan de efficiëntie van de ketel laat stijgen.
Een radiator "verliest" geen warmte, hij geeft het af, dat is de functie. Het verlies vindt pas plaats als de warmte de thermische schil verlaat. En, inderdaad zal een hogere ruimtetemperstuur resulteren in meer verliezen naar buiten.

Hoe dan ook is afgegeven warmte als verlies zien véél te kort door de bocht.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 23:44
Michiel1978 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:30:
Mijn huidige tarieven zijn €3,16 en €0,86 (normaaltarief), maar Oxxio zelf biedt nu 3 maanden contracten aan met prijzen van €2,38 en €0,72.
Maar wijzigen ze niet sowieso de prijzen per 1 januari? Kan zomaar 3 weken duren dat je nieuwe contract (bij een andere leverancier) ingaat.
Dan zal je er niet veel profijt van hebben.

Maar ondanks a.s. prijsplafond kan je natuurlijk altijd overwegen om, als je over een paar dagen de nieuw prijs voor januari binnen krijg, naar een andere leverancier te switchen. Al was het maar uit principe.

Ik ga over een paar dagen weer shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
pingkiller schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:08:
Powerpeers gaat van 0.53 naar 0,773 eurocent (totaal kosten) Dat is een flinke stijging.
Niet heel gek, BTW gaat weer omhoog (12% verschil) en energiebelasting (9 cent omhoog?)

Je moet het kale Levertarief bekijken om te zien wat de stijging is. Denk zo rond de 10cent, nog steeds aardig maar niet heel erg schokkend gezien de rest van de aanbieders.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:32
Ik heb nog steeds niks gehoord over nieuwe tarieven van Vattenfall

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
moshimoshi schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:24:
[...]

Dit is de denkfout die steeds gemaakt wordt in Nederland. Je hoeft niet 60 leveranciers te controleren of 27000 contracten door te spitten. Je controleert steeksproefgewijs en zorgt voor zeer zware straffen bij overtreding, gevangenisstraf voor de bestuurders, 100% van de omzet als boete, 5 jaar uitsluiting van de energiemarkt, etc. Eventueel bijvoorbeeld 100.000 tipgeld voor het melden van een overtreding.

Met een hoge pakkans kun je af met lichten straffen, met een lage pakkans heb je zware straffen nodig.
Het kan nog makkelijker en dat is de bewijslast bij de partij leggen die moet bewijzen te voldoen aan een regeling. Zoals we dat zeg maar met alle belasting- en subsidieregelingen in NL doen, en volgens mij zit er bij de BD nog een hele afdeling die heel goed is in het invorderen van "onterecht" verkregen gemeenschapsgeld. Heel moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn. ;)

Als de leverancier een vinkje krijgt van zijn accountant te voldoen aan de regeling is het in orde, en eventuele overschrijding direct terugvorderen plus zware sancties, zoals jij inderdaad voorstelt.

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 29-11-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TIGER1125 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:56:
[...]

Het kan nog makkelijker en dat is de bewijslast bij de partij leggen die moet bewijzen te voldoen aan een regeling. Zoals we dat zeg maar met alle belasting- en subsidieregelingen in NL doen, en volgens mij zit er bij de BD nog een hele afdeling die heel goed is in het invorderen van "onterecht" verkregen gemeenschapsgeld. Heel moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn. ;)

Als de leverancier een vinkje krijgt van zijn accountant te voldoen aan de regeling is het in orde, en eventuele overschrijding direct terugvorderen plus zware sancties, zoals jij inderdaad voorstelt.
Bij burgers is dat heel makkelijk, want die hebben doorgaans niet de middelen om zichzelf adequaat te verdedigen.

Bij grote bedrijven is dat anders, die komen met legers van advocaten aanzetten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
[...]

Zo simpel is dat niet. De overheid is niet zo goed in het op zulk korte termijn maken van waterdichte regels. Bij grote boetes gaan deze bedrijven gewoon hiertegen in beroep en in de praktijk winnen ze dit. Een hoop dure rechters en advocaten die door de maatschappij worden betaald. Wat schieten we hiermee dan op?

Zoals eerder genoemd een bedrijf is in staat om zijn verkooptarief te bepalen dus dan weet je ook wat je kosten zijn. Als je als bedrijf niet weet wat je kosten zijn of dit niet onderzoekbaar is wat is dan je bestaansrecht en toegevoegde waarde? En zou je als overheid moeten besluiten dat we dit soort verdienmodellen niet willen en gaan we gewoon allemaal naar goedekope en transparante dynamische contracten toe.

Dat de ACM niet kan of wil zegt eigenlijk al genoeg over dat we van niets weten en dat er binnenkort iets goed fout blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Rossi46 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:50:
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe energieleverancier via gaslicht.com, maar makkelijk is het niet zeg! Met name de overal afwijkende salderingsregelingen zijn mij een doren in het oog.

Neem nu de tekst bij Vandebron:

Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik

Dit houdt dus in dat ik in de praktijk enkel mijn dalverbruik kan gebruiken om te salderen? :S
Bizar hoe dit ontspoort en energieleveranciers er steeds meer een dergelijk eigen interpretatie van regels kunnen doen.

Salderen is verbruik wegstrepen tegen opwek. Normaal tegen normaal, dal tegen dal. Simpel toch?

Waarom trekt de overheid hier geen lijn en geven ze niet per direct duidelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Glashelder schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:20:
[...]

Bij burgers is dat heel makkelijk, want die hebben doorgaans niet de middelen om zichzelf adequaat te verdedigen.

Bij grote bedrijven is dat anders, die komen met legers van advocaten aanzetten.
Ja, dat zal best maar dat maakt totaal geen indruk op de overheid. Legers aan advocaten en zelfs je overduidelijk gelijk, zijn voor de Overheid geen reden om tot aan de Raad van State door te procederen wanneer zij vind dat ze gelijk heeft of iets niet wil uitvoeren. Dus nee, voor de overheid maakt het echt niet uit of het om een burger, ondernemer of groot bedrijf gaat. Tenzij er voor de Overheid andere belangen spelen natuurlijk. :+

Uiteindelijk valt en staat alles met de regeling die je maakt, dan kun je van alles gewoon afkaderen. Het probleem met deze regeling is net als met alle regelingen is dat ze op het laatste moment in elkaar geflanst worden. Terwijl we al maanden soortgelijke regelingen zagen in het buitenland en er al over hadden nadenken wat de haken en ogen zouden kunnen zijn in NL.

Dus dat terugvorderen zal ook wel loslopen wanneer je je regeling goed in elkaar zet, blijkbaar kon het bij de coronasteun toch ook.
Gecko123 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:34:
[...]

Bizar hoe dit ontspoort en energieleveranciers er steeds meer een dergelijk eigen interpretatie van regels kunnen doen.

Salderen is verbruik wegstrepen tegen opwek. Normaal tegen normaal, dal tegen dal. Simpel toch?

Waarom trekt de overheid hier geen lijn en geven ze niet per direct duidelijkheid?
Omdat die leveranciers alleen maar eurotekens lijken te zien, dat zag je een paar maanden geleden toch ook met salderen buiten het jaar om, tariefwijzigingen minder dan een maand van te voren, wijzigen van vergoedingen binnen lopende contracten.

Zo lang je niet wordt teruggefloten kun je toch gewoon alles maken blijkbaar, en blijven ze het ook gewoon proberen. De ACM blijkt ook niet de partij te zijn die zicht heeft op de markt, terwijl ze dat wel zou moeten hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door TIGER1125 op 29-11-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:09
Zojuist de nieuwe variabele tarieven van Vattenfall ontvangen, gewoon een 60% verhoging (2,02 naar 3,22). Wat een boeven zijn het ook. Ik geloof gewoon niet dat de variabele tarieven de afgelopen 3 maanden wederom met 60% gestegen zijn voor vattenfal.

[ Voor 30% gewijzigd door Janpietertje89 op 29-11-2022 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27
Inderdaad, ik dacht dat de prijzen juist stabiliseerden. Even lekker cashen op kosten van de overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
macmellow schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:44:
Inderdaad, ik dacht dat de prijzen juist stabiliseerden. Even lekker cashen op kosten van de overheid.
Bij alles wat er gebeurt, komt de overheid met meer geld zonder dat het iets oplost. Het is een korte termijn pleister om even iedereen tevreden te houden, maar de klap wordt er alleen maar erger door. Het gratis Corona geld heeft voor enorme schaarste en prijsstijgingen gezorgd, nu hebben we gastekort (omdat we ons eigen gas niet mogen gebruiken), en zorgt meer geld alleen maar voor veel hogere prijzen en hogere winsten. De echte oplossing zou zijn om minder te verbruiken, meer geld beschikbaar maken verhoogt alleen maar de inflatie.

Weet iemand hoe warm het ondertussen in de Tweede Kamer is? Nog steeds 22 graden?
https://www.metronieuws.n...raden-in-de-kamer-zweten/

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 29-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

macmellow schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:44:
Je bedoelt cashen op de kosten van de belastingbetaler. Wat uiteindelijk neerkomt dat wij nog meer van onze besteedbaar inkomen moet inleveren in the toekomst, schandalig!

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27
Ik snap dat ze nu wat moeten doen en dat het nooit helemaal eerlijk is, maar dit gaat om zo belachelijk veel geld waar je in de toekomst helemaal niks aan hebt. Door dit prijsplafond kan het voor mij ook niet uit om dit jaar in airco's te investeren bijvoorbeeld, dus we stoken nog lekker door met een HR ketel uit 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 19:44

Metian

Snert is vies

Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:35:
Zojuist de nieuwe variabele tarieven van Vattenfall ontvangen, gewoon een 60% verhoging (2,02 naar 3,22). Wat een boeven zijn het ook. Ik geloof gewoon niet dat de variabele tarieven de afgelopen 3 maanden wederom met 60% gestegen zijn voor vattenfal.
Ik krijg net ook de nieuwe tarieven voor 1 januari binnen. Schrik me een ongeluk eigenlijk.
Wanneer je dacht dat 2.02 euro duur was, komen ze nu met 3.21 op de proppen. En dan ook nog doodleuk het stroom van 0.39 naar 0.73 verhogen.

Het zou me ook niks verbazen als dit ook hoger ligt door het aankomende prijsplafond.
Want alles boven het plafond is weer mooi meegenomen voor ze. :X

Rupsen, Rapsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theburninglink
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-08 20:43
Metian schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:33:
[...]

Ik krijg net ook de nieuwe tarieven voor 1 januari binnen. Schrik me een ongeluk eigenlijk.
Wanneer je dacht dat 2.02 euro duur was, komen ze nu met 3.21 op de proppen. En dan ook nog doodleuk het stroom van 0.39 naar 0.73 verhogen.

Het zou me ook niks verbazen als dit ook hoger ligt door het aankomende prijsplafond.
Ik schrok er ook van. Als ik alleen de variabele leveringskosten pak ga ik van 0.986559 naar 2.626789, dat is even een factor 2.7 verhoging. Hebben alleen nog maar duur gas liggen of verwachten ze de koudste winter van de eeuw?

'I reject your reality and substitute my own'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zo verrassend zijn die prijzen toch niet? In augustus heeft men voor 3.- per m3 (of meer) de gasvoorraad volgepompt en die voorraad zijn we nu aan het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:49:
Zo verrassend zijn die prijzen toch niet? In augustus heeft men voor 3.- per m3 (of meer) de gasvoorraad volgepompt en die voorraad zijn we nu aan het gebruiken.
Nou ja eigenlijk wel, ja het is toen tegen een hoge prijs gevuld.
Maar, de staat staat garant mocht de gasprijs dalen.

En volgens mij is de gasprijs op de korte en lange termijn lager dan het is geweest de afgelopen maanden.
Dus het is erg raar dat die niet zakt in de tarieven van de aanbieders mijnsinziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Als het zo doorgaat moet ik deze maand geld bijleggen. Hard gelach :(

Wel balen dat Essent begin volgend jaar de variable tarieven verhoogt, stroom gaat ons 93ct./Kw kosten }:|

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:15
Rossi46 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:50:
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe energieleverancier via gaslicht.com, maar makkelijk is het niet zeg! Met name de overal afwijkende salderingsregelingen zijn mij een doren in het oog.

Neem nu de tekst bij Vandebron:

Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik

Dit houdt dus in dat ik in de praktijk enkel mijn dalverbruik kan gebruiken om te salderen? :S
Dit is de saldering die je wil. als je 2000 kwh normaal verbruikt en 3000 kwh opwekt mag je die 1000 KWH teveel in normaal uren salderen tegen je verbruik in daluren. Het tarief die je betaalt voor de daluren is hoger dan het teruglevertarief dat je krijgt in normaal uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-09 19:58
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:49:
Waar haalt BudgetEnergie zijn gas dan? rechtstreeks bij Putin uit de bunker? as we speak is bij BudgetEnergie een kuub gas €2,06 (gaslicht.com)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

Bushie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:04:
[...]

Waar haalt BudgetEnergie zijn gas dan? rechtstreeks bij Putin uit de bunker? as we speak is bij BudgetEnergie een kuub gas €2,06 (gaslicht.com)
Leuk dat nieuwe klanten een beter tarief krijgen dan bestaande klanten :-(

Mijn variabele tarieven bij Budget (kwam van NLE):

nov € 2.88133
dec € 2.39552
jan € 2.14378

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-09 19:58
Ik kom van Oxxio en ga volgende week naar BudgetEnergie,
Oxxio heeft of hele slechte inkoper, of die denken even flink ons Belastinggeld naar binnen te gaan harken vanaf 1 januari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMjvO8Sr1P1zNeNr_ECityS9fww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAj3iij2NDzS94raQKDuOXmu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iWECH78Sq6_-np7JKnJCl2p1Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoY279H1JYJPf8WMaOUlrdr4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
Bushie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:25:
Oxxio heeft of hele slechte inkoper, of die denken even flink ons Belastinggeld naar binnen te gaan harken vanaf 1 januari.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of wil momenteel geen nieuwe klanten, maar gewoon de storm uitzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bushie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:25:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of het is een hele goede inkoper die precies genoeg heeft ingekocht voor de bestaande klanten :+

Nieuwe klanten betekent dan extra inkopen of minder gas verkopen aan een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
assje schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:18:
[...]

Een radiator "verliest" geen warmte, hij geeft het af, dat is de functie. Het verlies vindt pas plaats als de warmte de thermische schil verlaat. En, inderdaad zal een hogere ruimtetemperstuur resulteren in meer verliezen naar buiten.

Hoe dan ook is afgegeven warmte als verlies zien véél te kort door de bocht.
Hoe je het ook wil noemen maakt mij niet uit, de discussie ging om radiatoren aan staan in ruimte,s waar niemand aanwezig is zal altijd meer verlies geven dan dat de CV efficienter kan werken.

Verwarm je alleen de woonkamer of extra ruimte,s waar je niet aanwezig bent maakt wel degelijk uit op de energierekening, niet gebruikte ruimte,s worden niet "gratis" bijverwarmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

moshimoshi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:33:
[...]

Of wil momenteel geen nieuwe klanten, maar gewoon de storm uitzitten.
Ja dat denk ik ook. Vorige maand had Budget ook nog 'aanbiedingen' van 4 euro/m3
Waarschijnlijk spelen ze op die manier met de hoeveelheid gas die ze op voorhand hebben ingekocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:52

Je bent in het openbaar geselen vergeten, en vierendelen bij recidive. :P Denken dat zeer zware straffen het antwoord zijn op alle misdragingen is ook een veel gemaakte denkfout, anders. Opsluiten en de sleutel weggooien bekt altijd lekker en voelt goed, dat wel.

Als je het op die manier gaat aanvliegen kun je beter de sector nationaliseren, want onder zulke voorwaarden gaat niemand ondernemen. Het minste of geringste administratiefoutje dat je niet volledig kan verklaren zou je ruïneren, waarbij de klanten dan ook gelijk maar de sjaak zijn. Die moeten dan maar blij zijn dat misdaad niet loont, of zo. :P

Overigens zou ik er absoluut niet op tegen zijn als we die zogenaamde "vrije markt" die we nu hebben inderdaad gewoon lekker opdoeken. Al die kantoortjes die op papier kilowattuurtjes heen en weer aan het schuiven zijn en zichzelf "energieleverancier" mogen noemen, onder het toeziend maar nauwelijks wakend oog van de ACM die ook maar wat aankloten, daar wordt niemand beter van. Behalve de cowboys die met een zak geld en een droom wat met speculatieve inkoop gaan stunten en bij een faillissement vrolijk hun schulden afschrijven en hun leven weer oppakken.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
mr_evil08 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:40:
Hoe je het ook wil noemen maakt mij niet uit, de discussie ging om radiatoren aan staan in ruimte,s waar niemand aanwezig is zal altijd meer verlies geven dan dat de CV efficienter kan werken.

Verwarm je alleen de woonkamer of extra ruimte,s waar je niet aanwezig bent maakt wel degelijk uit op de energierekening, niet gebruikte ruimte,s worden niet "gratis" bijverwarmd.
En ook dit is dus te kort door de bocht. Als de buitenschil Rc10 is geisoleerd en een woning balansventialtie heeft dan heeft het echt 0,0 zin om verwarming uit te schakelen in ongebruikte ruimte.

Dit is een beetje dezelfde discussie als zin en onzin van nachtverlaging; het is situationeel.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 29-11-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
TIGER1125 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:56:
[...]

Die mondkapjesdeal van Sywert van Lienden was al een hele opgaaf om uit te zoeken hoeveel winst er door zijn zgn non-profit organisatie was gemaakt en over hoe de deal in elkaar zat. Daar werd Deloitte voor ingeschakeld, hun onderzoek duurde al ruim een jaar en kostte ruim 6 miljoen Euro ex BTW.
Als de baas van de ACM nu zegt dat het bijna onmogelijk is om uit te zoeken hoeveel winsten er worden gemaakt met het prijsplafond vanwege 27.000 verschillende inkooptarieven door de vele verschillende inkoopmomenten door de 60 leveranciers, hoe lang gaat zo'n onderzoek dan duren en wat gaat dat kosten als Deloitte hier ook weer voor wordt ingeschakeld?
Het is niet 1 op 1 wegstrepen, er zitten ook buitenlandse leveranciers bij, die winsten naar het buitenland wegsluizen en allerlei kosten kunnen opvoeren. De Zweedse staat harkt straks als eigenaar van Vattenfall in ieder geval flink wat Nederlands belastinggeld binnen vanwege het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Het maximumtarief bekt politiek heel lekker, maar verder is natuurlijk gewoon een heel slecht idee. De overheid wordt geheid uitgekleed door de energiebedrijven en de burgers die om wat voor reden dan ook boven het maximale verbruik zitten lopen straks helemaal leeg. Daarbij proberen we al tientallen jaren het energieverbruik naar beneden te krijgen en nu dat voor het eerst daadwerkelijk zoden aan de dijk zet gaan we compenseren.

Daarbij komt verder nog eens dat de energiekosten maar een deelprobleem zijn en dat het echte probleem inflatie is. Het zou dus veel logischer zijn om wettelijke loonsverhogingen (maandelijks op basis inflatiecijfers) in te voeren en voor de komende zes maanden inflatiecompensatie te geven (zeg 250 euro per maand per huishouden). Dan ondersteunen we de burger direct voor de komende zes maanden en door de inflatiecorrectie in de lonen ook op langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
moshimoshi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:41:
Het maximumtarief bekt politiek heel lekker, maar verder is natuurlijk gewoon een heel slecht idee. De overheid wordt geheid uitgekleed door de energiebedrijven en de burgers die om wat voor reden dan ook boven het maximale verbruik zitten lopen straks helemaal leeg. Daarbij proberen we al tientallen jaren het energieverbruik naar beneden te krijgen en nu dat voor het eerst daadwerkelijk zoden aan de dijk zet gaan we compenseren.

Daarbij komt verder nog eens dat de energiekosten maar een deelprobleem zijn en dat het echte probleem inflatie is. Het zou dus veel logischer zijn om wettelijke loonsverhogingen (maandelijks op basis inflatiecijfers) in te voeren en voor de komende zes maanden inflatiecompensatie te geven (zeg 250 euro per maand per huishouden). Dan ondersteunen we de burger direct de komende zes maanden en door de inflatiecorrectie in de lonen ook op langere termijn.
En hoe ben je van plan de extra inflatie die jouw plan op gaat leveren te bestrijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Metian schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:33:
[...]

Hoe kan dit een verrassing zijn? :P

De afgelopen maanden is het non-stop in het nieuws geweest.

Als je tussen juni en nu ook maar 1x op de website van slechts 1 energieleverancier de tarieven voor nieuwe klanten had gecheckt, had je gezien dat rond de €0,70 per kilowatt en rond de 3 euro per kuub gas, letterlijk in ieder modelcontract te vinden waren. Dat was dus toen al heel erg normaal.
Dat vaste klanten nog maandenlang 'gespaard' zijn door maar de helft te hoeven te betalen dan wat nieuwe klanten moeten... heeft men dat dan écht niet doorgehad?

Er zijn in juli-augustus nog een hoop Tweakers die tegen deze tarieven de boel zelfs nog 3 jaar vast hebben gezet, dat is ook te vinden in deze topics. Waaronder ikzelf :P
Eind augustus stond er gewoon >€1 per kwh en >€4 per m3 gas. Als je per 1 september je eerste woning hebt betrokken dan betaal je nu zeer waarschijnlijk die tarieven. Je betaalt dus nog niet eens de hoofdprijs; de tarieven die je nu gekregen hebt zijn vergelijkbaar met de huidige modelcontracten.
Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:35:
Dit betreft dus tarieven die allang normaal waren, nog voordat er überhaupt sprake was van een prijsplafond door de overheid. De tarieven zijn tussen maart en juli al zover gestegen. Klanten met een lopend contract hadden het geluk dat stroom al voor hen grotendeels was ingekocht, en zijn de afgelopen maanden gespaard gebleven.

Deze tarieven zijn al maanden 'het nieuwe normaal'.
Je kan nog 'gokken' op day-ahead tarieven, die liggen momenteel een stukje lager (piekmoment ~0,55 per kwh vandaag). Dat is nu zeker goedkoper.
Tegelijkertijd heb je geen idee waar die prijzen aan het einde van de winter heen gaan, stel even dat de gasopslagen dan leegraken.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 29-11-2022 14:11 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:21
Hongy schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:02:
[...]

Dit is de saldering die je wil. als je 2000 kwh normaal verbruikt en 3000 kwh opwekt mag je die 1000 KWH teveel in normaal uren salderen tegen je verbruik in daluren. Het tarief die je betaalt voor de daluren is hoger dan het teruglevertarief dat je krijgt in normaal uren.
Aha! Zo had ik het nog niet geïnterpreteerd... :)

Dus even in Jip-en-Janneke taal:
Als ik er vanuit ga dat ik 5/7 (werkdagen) van mijn zonenergie opwek in 'normaaluren' en dat niet helemaal kan wegstrepen tegen mijn verbruik gedurende deze 'normaaluren', dan mag ik het restant zonenergie wegstrepen tegen het (eventuele) restant aan verbruik gedurende de 'daluren' (waar ik ook al 2/7 van de opgewerkte zonenergie voor heb gebruikt, uiteraard).

En stel mijn verbruik tijdens 'normaaluren' ligt hoger dan wat ik opwek tijdens 'normaaluren', maar ik heb nog wel zonenergie 'over' vanuit de 'daluren', dan mag ik die dus niet wegstrepen tegen het nog 'openstaande' verbruiksaldo van de 'normaaluren'. Dus dan ben ik nog altijd niet volledig aan het salderen, toch? :?

Overigens verbruiken wij momenteel grofweg 50% tijdens 'normaaluren' en 50% tijdens 'daluren', dus het is een wat hypothetische vraag...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:54
R0181 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:17:
Als de baas van de ACM nu zegt dat het bijna onmogelijk is om uit te zoeken hoeveel winsten er worden gemaakt met het prijsplafond vanwege 27.000 verschillende inkooptarieven door de vele verschillende inkoopmomenten door de 60 leveranciers, hoe lang gaat zo'n onderzoek dan duren en wat gaat dat kosten als Deloitte hier ook weer voor wordt ingeschakeld?
Het is niet 1 op 1 wegstrepen, er zitten ook buitenlandse leveranciers bij, die winsten naar het buitenland wegsluizen en allerlei kosten kunnen opvoeren. De Zweedse staat harkt straks als eigenaar van Vattenfall in ieder geval flink wat Nederlands belastinggeld binnen vanwege het prijsplafond.
De meest simpele oplossing:
1) Ga er vanuit dat iedereen iedere maand tenminste het quotum gebruikt
2) Schat op basis van day-ahead en termijnmarkten wat een redelijke vergoeding is voor die maand
3) Gebruik nacalculatie om die schatting te corrigeren (als er in januari teveel of te weinig betaald is dan gaat de af of komt bij de vergoeding in februari)
4) Verplicht energieleveranciers om dat bedrag door te sluizen naar de afnemers

Iedereen die bij een dure leverancier zit heeft pech. Iedereen met een goedkope leverancier en/of minder gebruik dat het quotum heeft geluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
Sjoan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:42:
[...]

En hoe ben je van plan de extra inflatie die jouw plan op gaat leveren te bestrijden?
Het is niet het juiste topic hiervoor, maar uiteindelijk de lonen nog verder verhogen. We lopen in Nederland 20 tot 30% aan salarisstijgingen achter door de loonmatiging in de afgelopen 13 jaar dus daar zit echt nog heel veel ruimte in voordat inflatie door loonsverhogingen een probleem wordt. Zeker ook omdat de inflatie nu van buitenaf komt. Het is nu dus heel normaal om 2 tot 3x zoveel te betalen voor inkoop (die zo naar het buitenland vloeit), maar 20% salaris erbij is heel gek.

Ik zal eens kijken of ik hier vanavond een topic over kan openen.

[ Voor 5% gewijzigd door moshimoshi op 29-11-2022 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023

Daarbij komt verder nog eens dat de energiekosten maar een deelprobleem zijn en dat het echte probleem inflatie is. Het zou dus veel logischer zijn om wettelijke loonsverhogingen (maandelijks op basis inflatiecijfers) in te voeren en voor de komende zes maanden inflatiecompensatie te geven (zeg 250 euro per maand per huishouden). Dan ondersteunen we de burger direct voor de komende zes maanden en door de inflatiecorrectie in de lonen ook op langere termijn.
Op dit moment vliegen er gigantische bedragen Nederland uit naar LNG producerende landen.
Een maximaal verbruik voor consumenten gaat zeker zoden aan de dijk zetten om het verbruik omlaag te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Het zou dus veel logischer zijn om wettelijke loonsverhogingen (maandelijks op basis inflatiecijfers) in te voeren en voor de komende zes maanden inflatiecompensatie te geven (zeg 250 euro per maand per huishouden). Dan ondersteunen we de burger direct voor de komende zes maanden en door de inflatiecorrectie in de lonen ook op langere termijn.
Hoewel ik het volledig met je eens ben met dat veel lonen (vooral van modale beroepen) fors achterlopen op de prijsstijgingen van goederen en diensten over de afgelopen 40 jaar, is ook dit niet de oplossing. Het gevolg van een letterlijke inflatiecompensatie is een loon-prijsspiraal. Hogere lonen -> hogere prijzen -> hogere lonen.

Dit principe is in de geschiedenis ook vaker van toepassing geweest. Er zijn veel parallellen te trekken met de oliecrisis in de jaren '70.

Sterker nog: je zou kunnen stellen dat de stijgende delta tussen loonstijging en prijsstijging begonnen lijkt te zijn op het moment dat de dollar niet meer gebacked met goud was, een beslissing die destijds precies was genomen omdat er zo'n forse inflatie was :+ https://wtfhappenedin1971.com/

Hoe dan ook: zo'n loon-prijsspiraal is fijn voor wie hoge schulden heeft, maar minder fijn voor wie veel vermogen heeft. Tegelijkertijd is dat wellicht juist een oplossing voor de grote vermogensongelijkheid in Nederland (voor de extra duidelijkheid: vermogen is iets anders dan inkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:47
Richh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:10:
[...] Het gevolg van een letterlijke inflatiecompensatie is een loon-prijsspiraal. Hogere lonen -> hogere prijzen -> hogere lonen.
Dat is alleen zo als de inflatie wordt veroorzaakt door de hoge lonen. De inflatie van nu is met name ontstaan door hoge energieprijzen en heeft niks met de lonen te maken. Bovendien vormt van veel producten de loonkosten maar een klein deel van de totale prijs, dus 10% hogere lonen zal misschien maar 2% hogere prijzen tot gevolg hebben.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Richh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:10:
[...]
Het gevolg van een letterlijke inflatiecompensatie is een loon-prijsspiraal. Hogere lonen -> hogere prijzen -> hogere lonen.
Belangrijk om daarbij op te merken is dat dit eigenlijk alleen gebeurt als mensen weer extra te besteden hebben door de inflatiecompensatie.

Op dit moment is het primair voeding en energie.

Structurele inflatiecompensatie vergroot het risico wel op een loon-prijsspiraal, maar voor dit en volgend jaar niet, aangezien de oorzaak van de hoge inflatie elders ligt.

Overigens heeft automatische indexatie in Nederland alleen beperkte invloed. Als de rest van Europa dat niet doet, dan blijft er een drukkend effect op de Europrijzen. Omgekeerd trouwens net zo: als een overgroot deel van Europa wel de lonen verhoogt, maar Nederland niet, dan zullen veel prijzen in Nederland alsnog stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
GreatDictator schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:11:
[...]

Dat is alleen zo als de inflatie wordt veroorzaakt door de hoge lonen. De inflatie van nu is met name ontstaan door hoge energieprijzen en heeft niks met de lonen te maken.
Niet geheel waar; die energieprijzen kunnen alleen gevraagd worden omdat er ook afnemers zijn die er daadwerkelijk dat bedrag voor kúnnen betalen. Als er geen afnemers waren voor €3 per kuub, dan zou de prijs ook niet zo hoog zijn :P maar dat terzijde.

De huidige inflatie is lang niet alleen maar van energie afhankelijk. Prijzen in de supermarkt worden ook hoger, en die zijn echt niet alleen maar toe te wijzen aan dat de productie door energietekorten duurder worden. Ook grondstoffen worden schaarser, of kijk naar productieproblemen bij elektronica door het aanhoudende chiptekort.
Ik ben zelf van mening dat de inflatiegolf al jaren aan de hand is, echter nemen ze bij de centrale banken bijna geen woonlasten of auto's mee in het inflatiemandje, terwijl ze bijna alleen maar naar energie en voedsel kijken.

Hoe dan ook: we gaan het minimumloon fors verhogen en er zijn best wat CAO's die er 10% bijkrijgen, kijk bij NS, Ikea en de kinderopvang. Er zijn daarnaast nog tientallen CAO's in onderhandeling. (En laat ik even verduidelijken: dat is iets goeds, veel van deze inkomensgroepen zouden ook veel meer moeten verdienen)

Dit heeft als gevolg dat treinkaartjes, Ikea-mebuels en kinderopvang duurder gaan worden en hebben daarmee (net als energie) ook weer effect op het inflatiemandje. En dus zal men volgend jaar dezelfde CAO's verder willen verhogen verwacht ik :P
Bovendien vormt van veel producten de loonkosten maar een klein deel van de totale prijs, dus 10% hogere lonen zal misschien maar 2% hogere prijzen tot gevolg hebben.
Dat verschilt natuurlijk enorm per product of dienst :)

Bij de NS gaan de lonen 10% omhoog en de treinkaartjes 5,5 tot 7,4%. https://www.rtlnieuws.nl/...ijging-daluren-vol-tarief
Wat betreft IKEA: https://news.sky.com/stor...ntelligence-firm-12723501

Laat ik het anders stellen: als morgen het energieprobleem opgelost is, zijn we nog lang niet van de inflatie verlost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Rossi46 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:47:
[...]

Aha! Zo had ik het nog niet geïnterpreteerd... :)

Dus even in Jip-en-Janneke taal:
Als ik er vanuit ga dat ik 5/7 (werkdagen) van mijn zonenergie opwek in 'normaaluren' en dat niet helemaal kan wegstrepen tegen mijn verbruik gedurende deze 'normaaluren', dan mag ik het restant zonenergie wegstrepen tegen het (eventuele) restant aan verbruik gedurende de 'daluren' (waar ik ook al 2/7 van de opgewerkte zonenergie voor heb gebruikt, uiteraard).

En stel mijn verbruik tijdens 'normaaluren' ligt hoger dan wat ik opwek tijdens 'normaaluren', maar ik heb nog wel zonenergie 'over' vanuit de 'daluren', dan mag ik die dus niet wegstrepen tegen het nog 'openstaande' verbruiksaldo van de 'normaaluren'. Dus dan ben ik nog altijd niet volledig aan het salderen, toch? :?

Overigens verbruiken wij momenteel grofweg 50% tijdens 'normaaluren' en 50% tijdens 'daluren', dus het is een wat hypothetische vraag...
Volgens mij staat het voorbeeld van salderen van normaaluren met daluren er m.n. bij omdat je met zonnepanelen meer opwekt tijdens normaaluren (overdag) dan tijdens daluren ('s nachts / weekend), zie bijv. onderstaande afbeelding met onze situatie over 2022.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycy_Rg9eZ1WDFmhOvm90eKt6HtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jf8lVUIedvnAwf79BW5rVPKB.png?f=user_large

De meeste leveranciers verrekenen toch nog steeds simpelweg kWh met kWh. Daarbovenop, mocht je het niet vertrouwen; bij de meeste leveranciers kan je ook switchen naar een 'enkeltarief'. Ik heb er nog niet aan gerekend wat de beste keuze is als salderen niet meer bestaat, als de interpretatie en tariefstelling van normaal en daluren niet wijzigt dan zal een dubbel tarief wellicht beter zijn. Maar ik verwacht dat er heel snel nog een tariefvorm bij komt welke akelig dicht in de buurt van uurprijzen komt te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Uniciteit schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:18:
[...]

Belangrijk om daarbij op te merken is dat dit eigenlijk alleen gebeurt als mensen weer extra te besteden hebben door de inflatiecompensatie.

Op dit moment is het primair voeding en energie.
Er is een deel van Nederland wat het niet meer kan betalen, maar aan de andere kant is er ook een deel van Nederland wat bijvoorbeeld bijna energieneutraal leeft. We lijken soms te vergeten dat er ook heel veel burers zijn die flink verdienen energiecompensatie en de gestegen energieprijzen. Oftewel, die 2x 190 euro, of wie tot voor kort een hogere terugleververgoeding had icm een zonnepanelenoverschot. Wie energieneutraal of in een A-label woning woont, heeft fors minder last van de energieprijsstijging dan de F-label huizen. Met of zonder prijsplafond.

Tot op zekere hoogte compenseren we ze nu allemaal met hogere lonen, waardoor je uiteindelijk de tweedeling verder vergroot.

Als producten dermate schaars worden dat er maar voldoende 'voorraad' is voor een deel van de bevolking, dan is het gevolg dat de prijzen van dat schaarse goed zo ver zullen stijgen dat alleen dat rijkere deel van de bevolking ze kan kopen. En dan heb je alsnog inflatie.

Uiteindelijk is er niet echt een oplossing voor dit verhaal vrees ik, immers als je F-label bewoners 100% zou compenseren dan zou er geen incentive meer zijn om die huizen te verbeteren, dat moeten we ook weer niet willen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:11
Budget Energie Januari 2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzr8Bb9lz7h_nuepHZOAFLCPuJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVPDEU2DlvNry394kdiohDSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic-dgbrGAyJN4mU3BHsi1yFQX-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfRYywlm1Kvbjpk5GEZuncaU.jpg?f=fotoalbum_large

Het maand dat Prijsplafond ingaat

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R0181
phicoh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:48:
[...]
De meest simpele oplossing:
1) Ga er vanuit dat iedereen iedere maand tenminste het quotum gebruikt
2) Schat op basis van day-ahead en termijnmarkten wat een redelijke vergoeding is voor die maand
3) Gebruik nacalculatie om die schatting te corrigeren (als er in januari teveel of te weinig betaald is dan gaat de af of komt bij de vergoeding in februari)
4) Verplicht energieleveranciers om dat bedrag door te sluizen naar de afnemers

Iedereen die bij een dure leverancier zit heeft pech. Iedereen met een goedkope leverancier en/of minder gebruik dat het quotum heeft geluk.
Nog simpeler is om het al klaar liggende plan B uit te voeren, wat er zou komen wanneer het prijsplafond onuitvoerbaar blijkt, de €190,= p/m blijven doorbetalen volgend jaar. Dan komt er bovendien weer concurrentie tussen de leveranciers, omdat overstappen naar de goedkoopste weer lonend wordt. Dit voorkomt een hoop achteraf gepuzzel om eventuele overwinsten uit te zoeken en terug te vorderen, wat jaren gaat duren.
Er zullen er een hoop zijn die de €190,= p/m niet nodig hebben, maar gemiddeld genomen moet iedereen hier net zo mee geholpen zijn als met het prijsplafond, want in de zomer loopt die €190,= ook door.
Er was uitgerekend dat dit plan B ook nog eens goedkoper uitvalt, zeker nu je die explosieve prijsstijgingen ziet, die straks voor het grootste gedeelte door dit kabinet wordt betaald.
De €190,= p/m blijven vergoeden werkt bovendien gunstiger om energieverbruik te verminderen, straks wordt er verbruikt tot aan de max van het goedkope prijsplafond, terwijl met plan B er veel meer op minder verbruik wordt gelet, om meer over te houden cq minder te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Richh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:40:
Er is een deel van Nederland wat het niet meer kan betalen, maar aan de andere kant is er ook een deel van Nederland wat bijvoorbeeld bijna energieneutraal leeft. We lijken soms te vergeten dat er ook heel veel burers zijn die flink verdienen energiecompensatie en de gestegen energieprijzen. Oftewel, die 2x 190 euro, of wie tot voor kort een hogere terugleververgoeding had icm een zonnepanelenoverschot. Wie energieneutraal of in een A-label woning woont, heeft fors minder last van de energieprijsstijging dan de F-label huizen. Met of zonder prijsplafond.

Tot op zekere hoogte compenseren we ze nu allemaal met hogere lonen, waardoor je uiteindelijk de tweedeling verder vergroot.
Met name voor huurders ben ik het met je eens en zou er een manier gevonden moeten worden de rekening bij de verhuurder te leggen.

Voor woningeigenaars zie ik ook wel een stukje eigen verantwoordelijkheid. Sommige mensen zijn afgelopen jaren wellicht op vakantie geweest van het geld dat ik gespendeerd heb aan verduurzaming en zonnepanelen. Uiteraard zijn er verschillende situaties en ook mensen die wellicht weinig keuze hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:57
Van der Berg schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:42:
Budget Energie Januari 2023:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het maand dat Prijsplafond ingaat
Verradelijk... De belasting voor 2023 is dan inderdaad nog niet helemaal officieel en ondertekend, maar is toch al wel bekend. En de ODE verdwijnt.
  • Energiebelasting 2023 Stroom: € 0,15245
  • Energiebelasting 2023 Gas: € 0,59266
Beide inclusief 21% btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
assje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:11:
[...]

En ook dit is dus te kort door de bocht. Als de buitenschil Rc10 is geisoleerd en een woning balansventialtie heeft dan heeft het echt 0,0 zin om verwarming uit te schakelen in ongebruikte ruimte.

Dit is een beetje dezelfde discussie als zin en onzin van nachtverlaging; het is situationeel.
Alleen als je praat over balansventilatie zonder zoneregeling klopt jouw verhaal.
Maar dit soort systemen praat je over echt uitzondelijke situaties wat 99% van Nederland NIET heeft en daar heb ik het niet over.

Het heeft altijd zin om verwarmingssystemen uit te schakelen voor niet gebruikte ruimte,s want ondanks rc10 verlies je alsnog warmte, is het bijvoorbeeld vloerverwarming dan is het verhaal weer anders maar dit heeft meer met comfort redenen te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:54
R0181 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:45:
Nog simpeler is om het al klaar liggende plan B uit te voeren, wat er zou komen wanneer het prijsplafond onuitvoerbaar blijkt, de €190,= p/m blijven doorbetalen volgend jaar. Dan komt er bovendien weer concurrentie tussen de leveranciers, omdat overstappen naar de goedkoopste weer lonend wordt. Dit voorkomt een hoop achteraf gepuzzel om eventuele overwinsten uit te zoeken en terug te vorderen, wat jaren gaat duren.
Nadeel van die 190 euro p/m is dat die volstrekt die gekoppeld is aan prijzen en gebruik.

Dus je kan er op rekenen dat er een groep is die in maart/april die jaarlijkse afrekening krijgt en die nauwelijks gecompeseerd is voor de kosten in de eerste paar maanden van 2023. Dan kan je wel zeggen dat krijg je in de zomer wel weer terug, maar niet iedereen heeft die buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
phicoh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:33:
[...]
Nadeel van die 190 euro p/m is dat die volstrekt die gekoppeld is aan prijzen en gebruik.

Dus je kan er op rekenen dat er een groep is die in maart/april die jaarlijkse afrekening krijgt en die nauwelijks gecompeseerd is voor de kosten in de eerste paar maanden van 2023. Dan kan je wel zeggen dat krijg je in de zomer wel weer terug, maar niet iedereen heeft die buffer.
Die krijgen dan toch in januari, februari en maart 2023 ook die €190,= p/m? Driekwart van Nederland heeft momenteel een variabel contract was gisteravond op TV, met een beetje uitzoeken naar de goedkoopste leverancier moet je met die €190,= p/m toch redelijk uit zien te komen, bovenop wat er normaal al wordt betaald? En als je niet uitkomt valt er heus wel een betalingsregeling te treffen met de leverancier, want na het stookseizoen blijft die €190,= ook binnenkomen en kan er daarmee afgelost worden.
Bovendien zullen de prijzen dalen wanneer er geen prijsplafond komt, want dan is er weer concurrentie. Nu blijft iedereen hangen bij zijn leverancier, ongeacht de tarieven, omdat ze toch onder het plafond blijven en dus niets van de extreme tarieven merken.

[ Voor 11% gewijzigd door R0181 op 29-11-2022 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
mr_evil08 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:28:
Alleen als je praat over balansventilatie zonder zoneregeling klopt jouw verhaal.
Maar dit soort systemen praat je over echt uitzondelijke situaties wat 99% van Nederland NIET heeft en daar heb ik het niet over.

Het heeft altijd zin om verwarmingssystemen uit te schakelen voor niet gebruikte ruimte,s want ondanks rc10 verlies je alsnog warmte, is het bijvoorbeeld vloerverwarming dan is het verhaal weer anders maar dit heeft meer met comfort redenen te maken.
Dit wordt een oeverloze discussie. Het gaat me helemaal niet om de inhoud, ik heb puur een probleem met je stellige binaire uitspraken.

Voor de goede orde, een vrij standaard kalkzandsteen binnenmuur van 10cm dik heeft een Rc0,1. Met buitengevels Rc10 is de transmissie door de binnenmuren 100x zo groot (per graad temperatuurverschil) als via de buitengevel.

Ook zonder balansventialtie is in die woning geen temperatuurverschil groter dan bijvoorbeeld een graad of 2 te verwachten zelfs als er maar één ruimte in die woning verwarmd wordt. In die situatie is de potentiële besparing relatief klein. Of, afhankelijk van afgifte/verwarmingsssyteem kan de efficientiewinst van lagere afgiftetemperatuur zelfs groter zijn.

Nu is Rc10 alsnog een extreem voorbeeld, hier gaat het ook helemaal niet om. Ik ageer enkel en alleen tegen de denkwijze dat afgegeven warmte wordt beschouwd als verlies i.p.v. het gehele systeem te beschouwen.

Om je eerste post waar ik op reageerde er eens bij te pakken:
Wat denk je zelf, de CV ketel moet extra warmwater opwarmen en gaat dat afgeven aan de omgeving. 8)7
Warmwater wat je ergens verliest kan beneden niet meer ingezet worden.
Nee, en warmte die in een andere ruimte af wordt gegeven hoeft beneden niet meer afgegeven en via binnenmuren overgedragen te worden. In welke richting deze balans uitvalt hangt af van de isolatiegraad en andere factoren.
Het kost je 1/3e gas ongeveer, maar is geheel afhankelijk van je installatie en type woning, je zult het in alle gevallen zeker wel terug zien op de energieafrekening.

Gebaseerd op absoluut helemaal niets behalve de onderbuik, inderdaad wel afhankelijk van installatie en type woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:39:
[...]

Dit wordt een oeverloze discussie. Het gaat me helemaal niet om de inhoud, ik heb puur een probleem met je stellige binaire uitspraken.

Voor de goede orde, een vrij standaard kalkzandsteen binnenmuur van 10cm dik heeft een Rc0,1. Met buitengevels Rc10 is de transmissie door de binnenmuren 100x zo groot (per graad temperatuurverschil) als via de buitengevel.

Ook zonder balansventialtie is in die woning geen temperatuurverschil groter dan bijvoorbeeld een graad of 2 te verwachten zelfs als er maar één ruimte in die woning verwarmd wordt. In die situatie is de potentiële besparing relatief klein. Of, afhankelijk van afgifte/verwarmingsssyteem kan de efficientiewinst van lagere afgiftetemperatuur zelfs groter zijn.

Nu is Rc10 alsnog een extreem voorbeeld, hier gaat het ook helemaal niet om. Ik ageer enkel en alleen tegen de denkwijze dat afgegeven warmte wordt beschouwd als verlies i.p.v. het gehele systeem te beschouwen.

[...]

Nee, en warmte die in een andere ruimte af wordt gegeven hoeft beneden niet meer afgegeven en via binnenmuren overgedragen te worden. In welke richting deze balans uitvalt hangt af van de isolatiegraad en andere factoren.
Binnenmuren isoleren misschien niet zo goed, maar verdiepingsvloeren zijn al snel 30 cm dikke kanaalplaten met luchtkanalen. Die isoleren best aardig. In mijn oude huis uit de jaren 90 kon ik prima 22 graden stoken in de woonkamer en 16 graden hebben in de slaapkamers als daar niet gestookt werd. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Als je een huis uit 2022 hebt met balansventilatie zal 6 graden temperatuurverschil binnen de thermische schil waarschijnlijk onmogelijk zijn. Maar niet stoken op zolder zal wel degelijk een temperatuurverschil opleveren met de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MneoreJ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:54:

Overigens zou ik er absoluut niet op tegen zijn als we die zogenaamde "vrije markt" die we nu hebben inderdaad gewoon lekker opdoeken. Al die kantoortjes die op papier kilowattuurtjes heen en weer aan het schuiven zijn en zichzelf "energieleverancier" mogen noemen, onder het toeziend maar nauwelijks wakend oog van de ACM die ook maar wat aankloten, daar wordt niemand beter van. Behalve de cowboys die met een zak geld en een droom wat met speculatieve inkoop gaan stunten en bij een faillissement vrolijk hun schulden afschrijven en hun leven weer oppakken.
De huidige ondoorzichtige situatie waar de ACM totaal geen zicht meer heeft op de wildgroei in tarieven die nogal willekeurig lijken wordt het hoog tijd om inderdaad de energiemarkt privatisering weer terug te draaien
Het draagvlak daarvoor groeit snel nu energiemaatschappijen hun ware aard laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
assje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:39:
[...]

[...]
Het maakt mij niet uit wat je denkt dit zijn gewoon de feiten. :F
Hoe meer afgifte punten je opent des te meer energie het kost want je hebt altijd meer verlies.

Ook een passief huis heeft dat.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Melkunie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:19:
[...]

• Energiebelasting 2023 Stroom: € 0,15245
Da's meer dan ik nu in laagtarief betaal inclusief alles, en daar komt de Opslag Duurzame Energie, leveringstarief en BTW dan nog op. Ook heel apart dat ze opeens flink gebroken hebben met het verlagen van de belasting op stroom, omdat ze zo nodig alles en iedereen elektrisch wilden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
mr_evil08 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:12:
Het maakt mij niet uit wat je denkt dit zijn gewoon de feiten. :F
Hoe meer afgifte punten je opent hoe hoger de temperatuur des te meer energie het kost want je hebt altijd meer verlies.

Ook een passief huis heeft dat.
Als je in plaats van vastzitten in je eigen argumentatie zou lezen wat ik schrijf zou je wellicht realiseren dat ik dit helemaal niet weerspreek.

Maar goed, laten we het over feiten hebben.
  • Gemiddelde buitentemperatuur tijdens stookseizoen 6,6⁰C
  • We nemen aan een binnentemperatuur van 20⁰C
  • Aanname van een ongebruikte ruimte 1/3 van de bovenverdieping dus simpele grove benadering 1/6 van (het verlies van) de woning
Voor het verlies is nu relevant wat de temperatuur van de ruimte zal zijn zonder dat deze verwarmd wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQdAdYnL1rF3ayYwIqo7UT4PByc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eVsfXlRD46vIGCMCcsy81oKB.png?f=user_large

In een passieve woning zal het aannemelijk zijn dat het temperatuurverschil niet groter dan een graad of 2 zal zijn, een relatieve besparing van 15% in de ruimte en 2% op het totaal energieverbruik. Hier moet eventuele besparing als gevolg van verbeterde efficientie door lagere afgiftetemperatuur op in minder gebracht worden.

In een vooroorlogse woning met enkel glas zou het wellicht kunnen zijn dat de ruimte afkoelt tot 12 graden bij een buitentemperatuur van 6,6 (!) graden. In dat geval hebben we het over 60% besparing op verlies in de ruimte en 10% op het totaal (opnieuw moet eventuele winst vanuit hogere efficientie afgite/verwarming in mindering gebracht worden).

Dan ben ik benieuwd naar de feitelijke onderbouwing van jouw stelling:

Voor de duidelijkheid; ik raad niemand aan om ongebruikte ruimtes te verwarmen. Sterker nog, in mijn tussenwoning uit 1972 verwarm ik op de bovenverdieping alleen de kamers van de kinderen en de zolder geheel niet.

Mijn enige punt is om de juiste denkwijze te hanteren en vooral om te stoppen met allerlei zeer stellige uitspraken die incorrect en/of onvolledig zijn en mensen een verkeerd beeld kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Vandaag de nieuwe tarieven van Engie gekregen vanaf 1 januari 2023:

de huidige tarieven zijn trouwens ook incl. 21% btw... het verschil met 9% wordt op de jaarrekening verrekend

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jsm6ER5l.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3MNzHHPl.png

[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 29-11-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:04
Als je dexe prijzen ziet, en Greenchice gaat wellicht straks naar maandelijks variabel, dan is er toch geen enkele reden om niet naar day ahead aanbieders te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
assje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:58:
[...]

Als je in plaats van vastzitten in je eigen argumentatie zou lezen wat ik schrijf zou je wellicht realiseren dat ik dit helemaal niet weerspreek.

Maar goed, laten we het over feiten hebben.
  • Gemiddelde buitentemperatuur tijdens stookseizoen 6,6⁰C
  • We nemen aan een binnentemperatuur van 20⁰C
  • Aanname van een ongebruikte ruimte 1/3 van de bovenverdieping dus simpele grove benadering 1/6 van (het verlies van) de woning
Voor het verlies is nu relevant wat de temperatuur van de ruimte zal zijn zonder dat deze verwarmd wordt:
[Afbeelding]

In een passieve woning zal het aannemelijk zijn dat het temperatuurverschil niet groter dan een graad of 2 zal zijn, een relatieve besparing van 15% in de ruimte en 2% op het totaal energieverbruik. Hier moet eventuele besparing als gevolg van verbeterde efficientie door lagere afgiftetemperatuur op in minder gebracht worden.

In een vooroorlogse woning met enkel glas zou het wellicht kunnen zijn dat de ruimte afkoelt tot 12 graden bij een buitentemperatuur van 6,6 (!) graden. In dat geval hebben we het over 60% besparing op verlies in de ruimte en 10% op het totaal (opnieuw moet eventuele winst vanuit hogere efficientie afgite/verwarming in mindering gebracht worden).

Dan ben ik benieuwd naar de feitelijke onderbouwing van jouw stelling:

[...]

Voor de duidelijkheid; ik raad niemand aan om ongebruikte ruimtes te verwarmen. Sterker nog, in mijn tussenwoning uit 1972 verwarm ik op de bovenverdieping alleen de kamers van de kinderen en de zolder geheel niet.

Mijn enige punt is om de juiste denkwijze te hanteren en vooral om te stoppen met allerlei zeer stellige uitspraken die incorrect en/of onvolledig zijn en mensen een verkeerd beeld kunnen geven.
De feiten zijn duidelijk ongebruikte ruimte,s verwarmen kost energie, vreemd dat je dat niet wil indien en met berekeningen aan komt zetten die nergens op slaan.

Je kan de natuurwetten niet omzeilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:44
meermarco schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:07:
Als je dexe prijzen ziet, en Greenchice gaat wellicht straks naar maandelijks variabel, dan is er toch geen enkele reden om niet naar day ahead aanbieders te gaan?
Totdat het energieplafond ook niet meer haalbaar was. Day ahead was in september ook heel duur met uurprijzen van net geen 1 euro.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:10:
Vandaag de nieuwe tarieven van Engie gekregen vanaf 1 januari 2023:

de huidige tarieven zijn trouwens ook incl. 21% btw... het verschil met 9% wordt op de jaarrekening verrekend

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nog geen nieuwe tarieven ontvangen van Engie, deze verhogingen vallen me wel tegen, Engie was juist tot nu toe 1 van de goedkoopste aanbieders voor vaste klanten, nu zijn deze tarieven vergelijkbaar met een aantal andere aanbieders.

[ Voor 39% gewijzigd door R0181 op 30-11-2022 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 15:32
Goedemorgen,

Per 2 januari stap ik over naar een andere energieleverancier, maar mijn huidige leverancier denkt dat dit al 2 december is... Nu heb ik mijn huidige leverancier hier op gewezen maar die verwijst naar de nieuwe en de nieuwe wijst naar mijn huidige want het staat goed bij de netbeheerder. Iemand tips om dit recht te breien of zit ik straks zonder stroom ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 01:53:
[...]

Ik heb nog geen nieuwe tarieven ontvangen van Engie, deze verhogingen vallen me wel tegen, Engie was juist tot nu toe 1 van de goedkoopste aanbieders voor vaste klanten, nu zijn deze tarieven vergelijkbaar met een aantal andere aanbieders.
Ja echter de bron van de huidige energie is veranderd en voor nagenoeg iedereen hetzelfde geworden. Maar goed, ik heb weinig met die tarieven te maken want zit toch ruim onder het energie plafond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Rox92 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:49:
Goedemorgen,

Per 2 januari stap ik over naar een andere energieleverancier, maar mijn huidige leverancier denkt dat dit al 2 december is... Nu heb ik mijn huidige leverancier hier op gewezen maar die verwijst naar de nieuwe en de nieuwe wijst naar mijn huidige want het staat goed bij de netbeheerder. Iemand tips om dit recht te breien of zit ik straks zonder stroom ? :P
Die loze maand zal je stroom van de netbeheerder krijgen, weet alleen niet of dat denderende tarieven zijn. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Rox92 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:49:
Goedemorgen,

Zonder stroom zal je niet komen te zitten, je zal wel een boze brief krijgen dat je geen leverancier hebt :+

Waarschijnlijk heeft de nieuwe een fout gemaakt en heb je vanaf 2 december al een contract bij je nieuwe. In principe worden klanten nooit "gelocked" bij de netbeheerder dus bij leverancier overname is het mogelijk om iemand meteen over te nemen... denk dat het daar fout is gegaan.
Maar goed dan zal de nieuwe het moeten corrigeren, maar dat gaat vaak lastig om dat de oude je al heeft uitgeschreven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 15:32
ArcticWolf schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:16:
[...]

Zonder stroom zal je niet komen te zitten, je zal wel een boze brief krijgen dat je geen leverancier hebt :+

Waarschijnlijk heeft de nieuwe een fout gemaakt en heb je vanaf 2 december al een contract bij je nieuwe. In principe worden klanten nooit "gelocked" bij de netbeheerder dus bij leverancier overname is het mogelijk om iemand meteen over te nemen... denk dat het daar fout is gegaan.
Maar goed dan zal de nieuwe het moeten corrigeren, maar dat gaat vaak lastig om dat de oude je al heeft uitgeschreven 8)7
Ah zolang ik niet zonder stroom kom te zitten is het prima. Anders word mijn vrouw boos :+

Daar zal het mis zijn gegaan, de oude leverancier dacht in eerste instantie 2-12 en die hebben dit later op mijn verzoek aangepast naar 2-1. Wist alleen niet dat Vattenfall zo moeilijk ging doen.

Dank in ieder geval voor de reacties. Ik kan weer rustig slapen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:39
Shell Energy begint langzaam op de belastingdienst te lijken... als je ze moet betalen, incasseren ze binnen 1 dag, maar als ze je geld moeten betalen, mag je weken wachten. Op de factuur van 22 november netjes - € 190, na verrekening € 175 aan mij te betalen. Normaliter wordt dat dan de 23e geregeld, maar tot op heden nog geen euro gestort zien worden.

Inmiddels wel het beschikbare saldo op hun portal van 0 naar 175 zien gaan, en weer terug naar 0. Dus het zal wel ergens in de pijplijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:35
Iemand die hier wat over weet te zeggen? Ik heb in juni een modelcontract bij Eneco afgesloten (vanwege de hoge TLV), met een tarief van ong 78ct. Per 1 juli ging dat tarief - zonder aankondiging omlaag naar - 0,47ct. Daar kwam ik ergens in september achter toen ik een keer in de app naar mijn contract keek (rondom de start van berichten over de terugleververgoeding).

Nu kondigt Eneco aan de tarieven te verlagen, maar ik kreeg gisteren een mail dat mijn tarief naar 63ct gaat, niet echt een verlaging dus.
Ik vond het eigenlijk al wat vreemd dat mijn tarief zo "laag" was, maar dat was op zich natuurlijk prima, maar als ik me niet vergis zag ik daarna nergens dat je dit tarief kon krijgen bij Eneco. Ook in het Eneco TLV ellende topic zag ik dit tarief nergens voorbij komen.

Ik snap dus eigenlijk gewoon niet wat voor tarief ik heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Stefke schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:37:
Iemand die hier wat over weet te zeggen? Ik heb in juni een modelcontract bij Eneco afgesloten (vanwege de hoge TLV), met een tarief van ong 78ct. Per 1 juli ging dat tarief - zonder aankondiging omlaag naar - 0,47ct. Daar kwam ik ergens in september achter toen ik een keer in de app naar mijn contract keek (rondom de start van berichten over de terugleververgoeding).

Nu kondigt Eneco aan de tarieven te verlagen, maar ik kreeg gisteren een mail dat mijn tarief naar 63ct gaat, niet echt een verlaging dus.
Ik vond het eigenlijk al wat vreemd dat mijn tarief zo "laag" was, maar dat was op zich natuurlijk prima, maar als ik me niet vergis zag ik daarna nergens dat je dit tarief kon krijgen bij Eneco. Ook in het Eneco TLV ellende topic zag ik dit tarief nergens voorbij komen.

Uitgaande van 47 cent nu (0,47 cent is wel heel weinig), zit het verschil precies in de belastingstijging voor 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:46
Huh, heeft Samen Om echt kaal gastarief van €1,256039 per kuub (incl. BTW)? Komt alleen belasting en ODE bovenop?

Bron: https://www.samenom.nl/Ta...20Tarieven%20Variabel.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stefke schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:37:

Heb je niet genoeg PV om netto terugleverancier te zijn?
Pagina: 1 ... 39 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden