Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Precies dat!
Maar als je daar voor enkel tarief gaat? Kan dat uberhaupt als je een slimme meter hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07
RulazZ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:07:
[...]

De belasting op stroom wordt in feite weer gewoon teruggezet naar het niveau van 2021 toch?
Stroom moet ik nog even opzoeken, de belasting op 1m3 gas was in 2021 ~42 cent (2020: ~40 cent)
Voor gas in ieder geval niet

Aanvulling: Afgerond gaat het inderdaad weer terug naar het niveau van 2021, ja. Bij een gasprijs van ~35 euro per MWh doet dat veel minder pijn dan bij een gasprijs van ~200 euro per MWh

[ Voor 21% gewijzigd door D_Jeff op 23-11-2022 15:07 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
anc schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:18:
[...]

Precies dat!
Maar als je daar voor enkel tarief gaat? Kan dat uberhaupt als je een slimme meter hebt?
Ja, je kunt met een slimme meter vaak ook kiezen voor enkeltarief. Maar, sommige partijen salderen ook als je kiest voor enkeltarief alsnog per telwerk. Pure Energie doet dat bijvoorbeeld. Dan denk je slim te zijn door voor enkeltarief te gaan en ben je eigenlijk alleen maar duurder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 19:04
oh goed dat je het zegt. hiermee valt Shell meteen af bij mij.
nog even afwachten waar de laatste energiemaatschappijen mee komen en dan stap ik per 1 jan over naar United consumers als er niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Crysania schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:43:
[...]

oh goed dat je het zegt. hiermee valt Shell meteen af bij mij.
nog even afwachten waar de laatste energiemaatschappijen mee komen en dan stap ik per 1 jan over naar United consumers als er niets veranderd.
Ja bij United Consumers zien de tarieven er ook gunstiger uit (enkel tarief 54 cnt kwh en 2,20 per m3 gas)en salderings regeling lijkt netjes? Ze zeggen dat je daar krijgt wat je betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
anc schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:18:
[...]

Precies dat!
Volgens mij accepteerden ze destijds geen enkel tarief wanneer je een dubbele meter had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Is er eigenlijk ergens te zien wat er gemiddeld wordt gebruikt per type huis? Ik heb namelijk geen idee of wij nou goed of slecht bezig zijn qua verbruik.

Jaar gemiddelden enzo snap ik. Maar ik zou graag per dag of week willen zien.

[ Voor 21% gewijzigd door twowheeler op 23-11-2022 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Het enige houdbare model zijn de uurtarieven plus een vaste opslag.

Salderen wordt feitelijk betaalt door mensen die geen zonnepanelen hebben en dat ging nog wel toen de groep zonnepaneleneigenaren klein was. Maar het zijn er nu zoveel en de groep is groeiende dat het feitelijk al een onhoudbare situatie is.

De toekomst is ook vrij makkelijk te voorspellen. Langzaam stapt iedereen zonder zonnepanelen over op uurtarieven (die lager zijn en waarbij je ook niet hoeft te betalen voor de buurman) en de zonnepaneeleigenaren blijven achter bij de traditionele maatschappijen waar de tarieven steeds verder oplopen gaan om te kunnen compenseren voor het salderen. De groep die er nu voor betaalt verdwijnt namelijk langzaam en dat betekent dat zonnepaneeleigenaren weer zelf hun rekening gaan betalen.

Zonder zonnepanelen heb je niets meer te zoeken bij de traditionele maatschappijen.

[ Voor 5% gewijzigd door moshimoshi op 23-11-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

twowheeler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:18:
Is er eigenlijk ergens te zien wat er gemiddeld wordt gebruikt per type huis? Ik heb namelijk geen idee of wij nou goed of slecht bezig zijn qua verbruik.

Dat wisselt natuurlijk enorm afhankelijk van de temperatuur die week en hoeveel je thuis bent.
Daarom wordt het vaak per jaar of maand aangeduid.

Kijk eens naar je eigen verbruik deze maand vorig jaar en vergelijk dat met elkaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07

ik vond de rekentool die Vattenfall heeft voor nieuwe klanten niet verkeerd (je moet alleen wel even goed lezen en door klikken)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor gas kan je gebruik maken van mindergas.nl. Die rekent uit wat je verbruikt per graaddag en kan op basis daarvan projecties doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:12

Oxxio geeft dit na maand-einde altijd aan, zie onderstaand het overzicht van oktober 2022 :)

De vraag is wel hoe betrouwbaar dit is hoor. Ik bedoel, wij (2-persoons huishouden in tussenwoning) zijn flink aan het besparen, maar ik vind het verschil t.o.v. het gemiddelde wel erg groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzeaSSOAUnjIJGP0YPT_IyN1oEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/69UxnyG6TlWIWPZehJHPXCgJ.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Rossi46 op 23-11-2022 15:46 ]

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:49
moshimoshi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:21:
Het enige houdbare model zijn de uurtarieven plus een vaste opslag.

Salderen wordt feitelijk betaalt door mensen die geen zonnepanelen hebben en dat ging nog wel toen de groep zonnepaneleneigenaren klein was. Maar het zijn er nu zoveel en de groep is groeiende dat het feitelijk al een onhoudbare situatie is.

De toekomst is ook vrij makkelijk te voorspellen. Langzaam stapt iedereen zonder zonnepanelen over op uurtarieven (die lager zijn en waarbij je ook niet hoeft te betalen voor de buurman) en de zonnepaneeleigenaren blijven achter bij de traditionele maatschappijen waar de tarieven steeds verder oplopen gaan om te kunnen compenseren voor het salderen. De groep die er nu voor betaalt verdwijnt namelijk langzaam en dat betekent dat zonnepaneeleigenaren weer zelf hun rekening gaan betalen.

Zonder zonnepanelen heb je niets meer te zoeken bij de traditionele maatschappijen.
Salderen verdwijnt toch dit decennia? Dus dit probleem lost zichzelf wel op, intussen proberen sommige maatschappijen slimme trucjes uit te halen om meer geld in het laatje te brengen ten koste van de consument. Ik kan helaas nergens vinden wat de energie maatschappijen nou van de overheid krijgen voor het salderen, daar ben ik wel benieuwd naar. Uiteraard snap ik wel dat dit onhoudbaar is, zonnepanelen zorgen voor een overschot overdag maar als het donker is dan is er een tekort met hogere kosten tot het gevolg. Echter denk ik dat de energie maatschappijen daar een behoorlijke tijdje voordeel uit heeft kunnen halen die nu verdwenen is door groei etc.
Ik wist wel af van jaarlijks en maandelijks salderen, maar niet van dit trucje. Greenchoice lijkt dit in ieder geval niet te doen: https://www.greenchoice.n...-1-juli-2022_alv-2021.pdf

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Soepstengel schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:15:
[...]

Salderen verdwijnt toch dit decennia? Dus dit probleem lost zichzelf wel op, intussen proberen sommige maatschappijen slimme trucjes uit te halen om meer geld in het laatje te brengen ten koste van de consument.
Welke consument hebben we het dan over die met of zonder zonnepanelen? Het energiebedrijf is eigenlijk helemaal geen partij in het salderen. Salderen gaat tussen consumenten via het energiebedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
moshimoshi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:17:
[...]
Welke consument hebben we het dan over die met of zonder zonnepanelen? Het energiebedrijf is eigenlijk helemaal geen partij in het salderen. Salderen gaat tussen consumenten via het energiebedrijf.
Salderen betekent dat de consument zonder zonnepanelen bijvoorbeeld 50 cent betaalt voor een kWh die 4 cent waard is, en dat de consument met zonnepanelen een kWh die 4 cent waard is inruilt voor een kWh die 50 cent waard is. Dat was geen probleem toen het om 4 en 6 cent ging, nu is het een flinke kostenpost.
Het energiebedrijf is hier wel degelijk een partij in, en wordt door de overheid gedwongen onnodig dure stroom af te nemen. Dat wordt uiteraard doorberekend aan alle klanten.

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 23-11-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
RemcoDelft schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:22:
[...]

Salderen betekent dat de consument zonder zonnepanelen bijvoorbeeld 50 cent betaalt voor een kWh die 4 cent waard is, en dat de consument met zonnepanelen een kWh die 4 cent waard is inruilt voor een kWh die 50 cent waard is. Dat was geen probleem toen het om 4 en 6 cent ging, nu is het een flinke kostenpost.
Klopt helemaal, maar voor wie is die kostenpost als het puntje bij paaltje komt? Niet voor het energiebedrijf want die zal deze kostenpost over alle klanten uitsmeren. Het wordt dus evenredig verdeelt over alle klanten, maar diegene zonder panelen hebben geen voordeel maar alleen maar nadeel.

Edit:
Ik zie dat je jouw post hebt aangepast. Ik denk dat we het grotendeels eens zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door moshimoshi op 23-11-2022 16:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Soepstengel schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:15:
[...]

Ik wist wel af van jaarlijks en maandelijks salderen, maar niet van dit trucje. Greenchoice lijkt dit in ieder geval niet te doen: https://www.greenchoice.n...-1-juli-2022_alv-2021.pdf
Greenchoice is nog veel erger, zodra je daar 1 kWh meer verbruikt rekenen ze je teruggeleverde energie tegen een lager tarief.

Zie PaulGruijters in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

Ps de reden dat ik dit erger vind dan shell is omdat GC er alles aan doet om dit niet aan hun klanten te vertellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 23-11-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:54

Ik wil dit ook wel graag weten.
Ik zie mijn dagelijkse verbruik via HomeWizard, en ik snap dat het afhankelijk is van type woning, bewoners en isolatie etc.
Maar vraag me af wat anderen per dag verbruiken.
Het is ook beetje vooral voor het gevoel, dat ik voor mezelf kan zeggen, ja, al dat bezuinigen doet wel z'n werk.

Qua verbruik zit ik beter dan voorgaande jaren, alleen, als ik nu het geldbedrag erbij zie per dag is dat toch best behoorlijk slikken.

[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-11-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun

[ Voor 70% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-11-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

NeutraleTeun schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:57:
[...]

Ik wil dit ook wel graag weten.
Ik zie mijn dagelijkse verbruik via HomeWizard, en ik snap dat het afhankelijk is van type woning, bewoners en isolatie etc.
Maar vraag me af wat anderen per dag verbruiken.
Het is ook beetje vooral voor het gevoel, dat ik voor mezelf kan zeggen, ja, al dat bezuinigen doet wel z'n werk.
Voor je idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syGgY3-njW-MPX3MhAz2cV4Vxi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuPvZ5woiCuVkCjxNTSJQFME.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5x3ZWdNtQ7PGFcWuXuYGrnSSEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LY8aJB3ahelJGYdGOQ6gO7AW.jpg?f=fotoalbum_large

2 volwassenen, 2 kleine kinderen, 1 hond, tussenwoning, deels vloerverwarming/radiator/airco. Temperatuur gemiddeld op 20 graden ingesteld. 9 panelen op zuidzijde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
2 volwassen, 2 kinderen. Hoekwoning (windvanger) uit '94 (standaard isolatie). Alleen radiatoren (wel zone regeling), beneden 19 graden en bij de kinderen 17,5.
(in januari komen 12 zonnepanelen)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dkMJcYnM/Screenshot-20221123-174659-nl-homewizard-android-energy.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-11-2022 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
2 volwassen, 1 kindje (1,5 jaar). Tussenwoning uit '38 met dubbel glas overal en gemiddelde vloerisolatie, maar niks heel bijzonders. Verwarming middels doodnormale radiatoren, beneden 18,5 graden en bij de kleine in haar kamertje ook iets in die buurt. Verder overal de radiatoren dicht. Beneden staat een houtkachel die we soms hebben gebruikt, dan was de verwarming totaal uit. Geen zonnepanelen want we gaan binnenkort verhuizen. Op elektra hebben we goed weten te besparen zonder echt merkbaar effect op comfort of ontspanning. Ben ik eigenlijk best trots op ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6bJzw3UqQQxQ_T-eJIWBJ-iuyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hVraCi1jKFfaJ6MSjrVPi8Rp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Grappig al die verschillen, alleenstaand in een eengezinstussenwoning (bijna volledig geïsoleerd, moet nog wat zaken goed afwerken en nog iets meer HR++ erin). Geen panelen want met <1700kwh per jaar snij je jezelf alleen in de vingers dan... Ben de CV nog aan het tweaken, denk dat ik nu de juiste balans heb gevonden dus afgelopen week was het verbruik relatief hoog.
1e jaar dat ik hier woonde (oude CV en bijna niks geïsoleerd); 1700m3 gas... niet wakker liggende van het gasverbruik :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RzQirJ7l.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vNEBO0rl.png

[ Voor 29% gewijzigd door ArcticWolf op 23-11-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Panelen heb je nu met 1-2jaarbewn heel eind terug.
En geeft speling voor EV/warmtepomp/airco etcm

Je bespaard in elk geval 100% van de rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Dennis1812 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:34:

Panelen in 1 tot 2 jaar terugverdienen? Komt niet eens in de buurt... Zowel de kosten van panelen zelf als van het installeren zijn inmiddels ook fors gestegen. Je kunt zonnepanelen momenteel uiteraard nog wel terugverdienen, aangezien de salderingsregeling pas in stappen wordt afgebouwd vanaf 2025. Als dat uiteindelijk voorbij is worden ze ineens een heel stuk minder interessant. Uiteraard gaat iedereen dan aan de thuisaccu, maar daarmee hef je natuurlijk nooit het verschil op tussen veel opwekken overdag in de zomer en een hoog energieverbruik 's avonds en in de winter.

Maar goed, dat zijn zorgen voor later ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:34:

Dat is gewoon niet waar, vooral niet met de huidige belasting regelingen. Misschien vanaf volgend jaar maar dit jaar krijg ik geld toe en vorig jaar zou ik 40 euro per jaar besparen op de rekening... Dan haal ik nooit die panelen eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ArcticWolf schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:54:
[...]

Dat is gewoon niet waar, vooral niet met de huidige belasting regelingen. Misschien vanaf volgend jaar maar dit jaar krijg ik geld toe en vorig jaar zou ik 40 euro per jaar besparen op de rekening... Dan haal ik nooit die panelen eruit.
Je krijgt geld toe en bespaard 40 euro op je rekening

Je eerste jaar was je rekening <40 dan?

Vergeet niet alle stroom die je niet betaald. 2000kWh bijvoorbeeld a .86€ is toch al 1720 euro.

Mijn 9 panelen leveren gemiddeld 3200kWh op. 2752 euro die ik niet betaald heb.

Ga je meer terugleveren dan je verbruikt krijg je maar een duppie. Maar alles tot je verbruik is gewoon goed geld wat je krijgt.
Als je die 3.2kWh ook zelf genuttigd hebt spaar je dus per jaar met de huidige prijs zoon 2752 euro uit (+ extra omdat ik minder gas heb en meer op airco verwarm bij meer PV opbrengst)

Let op
Alles wordt natuurlijk anders als ze toch kloten aan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Er zijn geen bouwvakkers voor de 1 miljoen huizen die Hugo wil bouwen laat staan voor zonnepanelen en isolatie.

Waarom de tienduizenden asielzoekers niet ingezet kunnen worden is mij een raadsel. Die mensen zijn niet lui in Syrië en Kenia werken mensen ook voor hun geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YangWenli schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:40:
Er zijn geen bouwvakkers voor de 1 miljoen huizen die Hugo wil bouwen laat staan voor zonnepanelen en isolatie.

Waarom de tienduizenden asielzoekers niet ingezet kunnen worden is mij een raadsel. Die mensen zijn niet lui in Syrië en Kenia werken mensen ook voor hun geld.
ik vermoed omdat toestemming om te werken samenhangt met sociale voorzieningen (WW en dus ook medische verzekering, huisvesting, pensioenopbouw, etc), dat is niet wenselijk als het recht op verblijf nog niet vast staat.

~

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:36
JJ Le Funk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:14:
[...]

ik vermoed omdat toestemming om te werken samenhangt met sociale voorzieningen (WW en dus ook medische verzekering, huisvesting, pensioenopbouw, etc), dat is niet wenselijk als het recht op verblijf nog niet vast staat.
Heel erg offtopic maar...
Tja en ook dan als ze eenmaal een huis hebben kappen ze ermee want uitkering is net zo hoog. Verder wonen we in een heel mooi land, maar we slaan door heb ik het idee.

https://www.ad.nl/binnenl...jgen-huurwoning~ad58dffd/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36
ArcticWolf schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:54:
[...]

Die korting op de energiebelasting van enkele honderden euros, waar je het waarschijnlijk over hebt, blijft ook gewoon gelden als je zonnepanelen hebt.

Ik weet niet wat je stroomtarief is, maar 1700 kWh is toch al gauw 1000 euro per jaar tegenwoordig.

[ Voor 9% gewijzigd door henkebek op 24-11-2022 07:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Rox92 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:43:
[...]

Heel erg offtopic maar...
Tja en ook dan als ze eenmaal een huis hebben kappen ze ermee want uitkering is net zo hoog. Verder wonen we in een heel mooi land, maar we slaan door heb ik het idee.

https://www.ad.nl/binnenl...jgen-huurwoning~ad58dffd/
Dat verhaal bleek uiteindelijk toch een storm in een glas water, maar ja, die onderbuik hè... Real in "Uitkering interessanter dan (minimum)loon?"

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

crisp schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:12:
[...]

Dat verhaal bleek uiteindelijk toch een storm in een glas water, maar ja, die onderbuik hè... Real in "Uitkering interessanter dan (minimum)loon?"
offtopic:
Maar dat het financieel geen zak uitmaakt tussen thuiszitten en werken is toch echt een ding, * Raven kan daar over meepraten :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Raven schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:28:
[...]

offtopic:
Maar dat het financieel geen zak uitmaakt tussen thuiszitten en werken is toch echt een ding, * Raven kan daar over meepraten :/
offtopic:
Decenialang beleid waar vooral 'bottom-up' wordt genivelleerd tot het punt dat van uitkering tot en met middeninkomen het niet meer uitmaakt wat je bruto krijgt; netto houdt je ongeveer net zo veel over. Beleid gericht om mensen met hogere inkomens en inkomsten uit andere bronnen dan arbeid uit de wind te houden en de economische groei toe te bedelen. En toch blijven mensen daarvoor stemmen...

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:On-topic weer graag :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
henkebek schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:53:
[...]

Die korting op de energiebelasting van enkele honderden euros, waar je het waarschijnlijk over hebt, blijft ook gewoon gelden als je zonnepanelen hebt.

Ik weet niet wat je stroomtarief is, maar 1700 kWh is toch al gauw 1000 euro per jaar tegenwoordig.
De korting op energiebelasting is € 785 en staat volgens mij onder het kopje elektriciteit. Daarnaast krijg je nog € 390 extra terug welke ook aan de elektriciteitsaansluiting wordt gekoppeld. Dus als je puur kijkt naar de categorie 'elektriciteit' op de jaarafrekening dan heb je met 1.700 kWh à € 0,58/kWh (€ 1.000 per jaar) een kostenpost van € -175!
Dat doet overigens niets af aan de besparing, met 1.700 kWh opwek heb je een afrekening van € 1.175 in 2022. Dat zal overigens in 2023 een stuk minder zijn (volgens mij € -590), maar je bespaart dan in elk geval € 0,40 per kWh. Het prijsplafond zorgt er daarmee dus ook voor dat de terugverdientijd van zonnepanelen weer wat langer wordt.

• ArcticWolf
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:32:
[...]

De korting op energiebelasting is € 785 en staat volgens mij onder het kopje elektriciteit. Daarnaast krijg je nog € 390 extra terug welke ook aan de elektriciteitsaansluiting wordt gekoppeld. Dus als je puur kijkt naar de categorie 'elektriciteit' op de jaarafrekening dan heb je met 1.700 kWh à € 0,58/kWh (€ 1.000 per jaar) een kostenpost van € -175!
Dat doet overigens niets af aan de besparing, met 1.700 kWh opwek heb je een afrekening van € 1.175 in 2022. Dat zal overigens in 2023 een stuk minder zijn (volgens mij € -590), maar je bespaart dan in elk geval € 0,40 per kWh. Het prijsplafond zorgt er daarmee dus ook voor dat de terugverdientijd van zonnepanelen weer wat langer wordt.
Inderdaad, ik heb in 2020 naar zonnepanelen gekeken, maar de besparing tov investering was gewoon minimaal destijds (0,21 euro/kwh) excl welkomskortingen etc..
Toen in 2021 weer gekeken en ook destijds toen WE failliet ging, maar zelfs toen was het gewoon nog niet waard om in panelen te investeren en dit jaar is de belastingvrije voet ook weer zo hoog dat ik er in principe niks mee opschiet (eerst 33 cent per kwh en zit nu nog op 40 cent per kwh).
En de investering op de panelen is ook flink omhoog gegaan dus incl. prijsplafond blijft het minder interessant om te investeren in panelen en met het oog op het afbouwen van het salderen ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
ArcticWolf schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:30:
[...]

Inderdaad, ik heb in 2020 naar zonnepanelen gekeken, maar de besparing tov investering was gewoon minimaal destijds (0,21 euro/kwh) excl welkomskortingen etc..
Toen in 2021 weer gekeken en ook destijds toen WE failliet ging, maar zelfs toen was het gewoon nog niet waard om in panelen te investeren en dit jaar is de belastingvrije voet ook weer zo hoog dat ik er in principe niks mee opschiet (eerst 33 cent per kwh en zit nu nog op 40 cent per kwh).
En de investering op de panelen is ook flink omhoog gegaan dus incl. prijsplafond blijft het minder interessant om te investeren in panelen en met het oog op het afbouwen van het salderen ook.
Ik weet niet waar jullie naar kijken, maar ik ben heel blij met mijn panelen van dec 2021 (7800 Wp). Deze hebben het afgelopen jaar ca. 7600 kWh opgeleverd en daarmee heb ik € 2280,- bespaard. Vanaf 1 januari gaat mijn tarief naar heel hoog (Vattenfall) en zou zonder panelen dus ruim boven het prijsplafond komen. Dan zou ik voor ca. 6800 kWh (gemiddelde opbrengst) ongeveer € 4400,- moeten betalen. Nu speel ik w.s. op 0. Dat betekent dat ik eind 2023 mijn panelen heb terugverdiend.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ook bij 21 cent per kwh kon m'n energierekening met 100 euro per maand omlaag. Dat was in 2016 al. Anno nu helemaal.

* Gunner kijkt naar buiten en ziet de zon lekker schijnen 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 24-11-2022 12:45 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ArcticWolf
  • Niet online
Jojan265 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:41:
[...]

Ik weet niet waar jullie naar kijken, maar ik ben heel blij met mijn panelen van dec 2021 (7800 Wp). Deze hebben het afgelopen jaar ca. 7600 kWh opgeleverd en daarmee heb ik € 2280,- bespaard. Vanaf 1 januari gaat mijn tarief naar heel hoog (Vattenfall) en zou zonder panelen dus ruim boven het prijsplafond komen. Dan zou ik voor ca. 6800 kWh (gemiddelde opbrengst) ongeveer € 4400,- moeten betalen. Nu speel ik w.s. op 0. Dat betekent dat ik eind 2023 mijn panelen heb terugverdiend.
Het ligt echt aan je verbruik, zoals ik al eerder zei is mijn verbruik zo'n 1700kwh per jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:54:
[...]

Het ligt echt aan je verbruik, zoals ik al eerder zei is mijn verbruik zo'n 1700kwh per jaar.
Dan nog kan je dus 1.700 * ± € 0,40 = € 680 per jaar besparen de komende jaren. Een kleine installatie (je hebt maar ±6 panelen nodig om je eigen verbruik af te dekken) is in prijs per Wp wat duurder, maar dit verdien je binnen ±10 jaar echt wel terug.

Ik heb voor circa 5k 12 panelen besteld, die liggen er nu bijna een jaar op. Besparing (oud contract) € 750,- over 2022.
In 2022 heb ik nog een nieuw 3 jarig contract kunnen afsluiten, besparing de komende 3 jaar is dan nog eens ±2.500 in totaal (al rekening houdend met afbouw salderingsregeling). Met mijn - vrij lage - energietarieven is de terugverdientijd dus zo'n 7-8 jaar. En dat ligt geheel in lijn der verwachting.
Voor een kleine installatie dus misschien nog wat langer als je het laat doen, of jij het dat waard vind is aan jou. Isoleren heeft (tot een bepaald niveau) in elk geval een hoger 'rendement'.

Overigens is de kans groot dat ik over een jaar nog meer panelen ga aansluiten, terugverdientijd is voor mij daarin niet leidend. Het is goed voor 't milieu (als in: zonde om die zonne-energie verloren te laten gaan) / hobby. En daar heb ik wel wat geld voor over.

• ArcticWolf
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:30:
[...]

Dan nog kan je dus 1.700 * ± € 0,40 = € 680 per jaar besparen de komende jaren. Een kleine installatie (je hebt maar ±6 panelen nodig om je eigen verbruik af te dekken) is in prijs per Wp wat duurder, maar dit verdien je binnen ±10 jaar echt wel terug.

Ik heb voor circa 5k 12 panelen besteld, die liggen er nu bijna een jaar op. Besparing (oud contract) € 750,- over 2022.
In 2022 heb ik nog een nieuw 3 jarig contract kunnen afsluiten, besparing de komende 3 jaar is dan nog eens ±2.500 in totaal (al rekening houdend met afbouw salderingsregeling). Met mijn - vrij lage - energietarieven is de terugverdientijd dus zo'n 7-8 jaar. En dat ligt geheel in lijn der verwachting.
Voor een kleine installatie dus misschien nog wat langer als je het laat doen, of jij het dat waard vind is aan jou. Isoleren heeft (tot een bepaald niveau) in elk geval een hoger 'rendement'.

Overigens is de kans groot dat ik over een jaar nog meer panelen ga aansluiten, terugverdientijd is voor mij daarin niet leidend. Het is goed voor 't milieu (als in: zonde om die zonne-energie verloren te laten gaan) / hobby. En daar heb ik wel wat geld voor over.
Je hebt wel gelijk dat het vanaf nu wel interessant wordt om wel te gaan investeren in panelen. Maar heb ondertussen m'n hele huis geïsoleerd, kostte ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 21:33
Heeft er iemand enig inzicht wat het je nu bespaart/kost als je in de slaapkamer je radiator dicht/open hebt staan (en daar geen thermostaatknoppen hebt zoals Tado)?

Ik had hier een discussie over met vrienden. De één zijn argument was "het kost je weinig tot geen extra gas omdat je thermostaat beneden hangt, en de warmtevraag gebeurt tóch daar, dus het warme water dat door je leidingen loopt wordt toch al gevraagd totdat het beneden op de gewenste temperatuur is". De ander zijn argument kwam neer op "het kost je wel veel extra gas, punt uit".

Wie heeft er gelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door lvanhoe op 25-11-2022 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Ik maak me al twee maanden zorgen over de prijs van mijn stadsverwarming. Krijg ik vandaag een mail van de Eneco dat het maximum €47,39 per gigajoule voor de eerste 37GJ wordt. Het was in 2022 € 43,76 per gigajoule. met 17 GJ verbruik per jaar is het 62 euro extra per jaar. Hier heb ik me dus twee maanden druk over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
moshimoshi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:56:
Ik maak me al twee maanden zorgen over de prijs van mijn stadsverwarming. Krijg ik vandaag een mail van de Eneco dat het maximum €47,39 per gigajoule voor de eerste 37GJ wordt. Het was in 2022 € 43,76 per gigajoule. met 17 GJ verbruik per jaar is het 62 euro extra per jaar. Hier heb ik me dus twee maanden druk over gemaakt.
Vast een opluchting!

Wat wordt het dan na die 37GJ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
lvanhoe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:37:
Heeft er iemand enig inzicht wat het je nu bespaart/kost als je in de slaapkamer je radiator dicht/open hebt staan (en daar geen thermostaatknoppen hebt zoals Tado)?

Ik had hier een discussie over met vrienden. De één zijn argument was "het kost je weinig tot geen extra gas omdat je thermostaat beneden hangt, en de warmtevraag gebeurt tóch daar, dus het warme water dat door je leidingen loopt wordt toch al gevraagd totdat het beneden op de gewenste temperatuur is". De ander zijn argument kwam neer op "het kost je wel veel extra gas, punt uit".

Wie heeft er gelijk?
Is het warmer in je slaapkamer met de kraan open?
Zo ja waar denk je dat die warmte vandaan komt, het is niet gratis warmte iig..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 21:33
Ronald.42 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 01:15:
[...]

Is het warmer in je slaapkamer met de kraan open?
Zo ja waar denk je dat die warmte vandaan komt, het is niet gratis warmte iig..
Sure, maar de argumentatie is dat dat warme water toch al die kant op moet (van boven naar beneden) en dat het dus niet zoveel gas scheelt als dat warme water in plaats van lángs de slaapkamer-radiator, ook even dóór de radiator heen stroomt (en dus de slaapkamer verwarmt).

Ik weet ook niet wat waar is hè, ik vraag om wat input.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

lvanhoe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 02:16:
[...]

Sure, maar de argumentatie is dat dat warme water toch al die kant op moet (van boven naar beneden) en dat het dus niet zoveel gas scheelt als dat warme water in plaats van lángs de slaapkamer-radiator, ook even dóór de radiator heen stroomt (en dus de slaapkamer verwarmt).

Hoeveel extra gas het kost is eigenlijk volledig afhankelijk van het warmteverlies van het water daar. De warmte die daar verloren wordt kan niet gebruikt worden om de kamer op te warmen waar de thermostaat hangt.

Als het daar siberisch koud wordt, dan kan dat dus best serieus gas kosten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Laatst online: 24-05 12:01

Ryan1981

Je ne sais pas

Vanochtend de jaarrekening gekregen, kwam ik er achter dat mijn maandbedrag voor december zonder mijn weten veranderd is van 107 p/m naar 325 p/m. Mijn jaarafrekening is 219 euro ( zonder 190 van de overheid zal het wel 406 geweest zijn), de inschatting van het maandbedrag is duidelijk veel te hoog (al verwacht ik voor december wel een hogere waarde, het is zeker geen 325 elke maand)

Ik heb hem terug gezet op 135. Ik wil niet te veel vooruit betalen en zorg wel dat ik genoeg geld heb om de rekening te betalen eind 2024.

December kan ik niet meer wijzigen. Ik vind dit een vervelede situatie waar Essent nu voor mij iets bepaald heeft zonder mij daarover te informeren (of ik moet het gemist hebben maar dit lijkt mij iets wat een actieve opt in moet zijn, niet veranderen en bij geennreactie invoeren).

Zo ik ben mijn verhaal kwijt, ga ik weer terug onder mijn steen kruipen. :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39
lvanhoe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 02:16:
[...]

Dat maakt dus wel uit, want die leiding is erop gebouwd om warm water te verplaatsen en die radiator is erop gebouwd om warm water energie te laten afstaan.

Dat de thermostaat elders hangt en het daarom niet uitmaakt voor het aan- of uitgaan van een ketel, dat klopt (hoewel... met modulerende ketels en andersoortige regeling is dat ook niet helemaal waar). Maar de retourtemperatuur van het water dat bij de ketel komt is net iets kouder als het ook warmte heeft afgestaan in de slaapkamer.

Dus het maakt wel degelijk uit. Als je een extra radiator open draait waardoor een andere kamer warm wordt, dan kost het gas.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 25-11-2022 08:12 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hier de radiator in de gang uitgezet vorig jaar. Scheelde bijna 200m³.
(Boven was alles al uit, ketel hangt beneden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ryan1981 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:39:
Vanochtend de jaarrekening gekregen, kwam ik er achter dat mijn maandbedrag voor december zonder mijn weten veranderd is van 107 p/m naar 325 p/m. Mijn jaarafrekening is 219 euro ( zonder 190 van de overheid zal het wel 406 geweest zijn), de inschatting van het maandbedrag is duidelijk veel te hoog (al verwacht ik voor december wel een hogere waarde, het is zeker geen 325 elke maand)

Ik heb hem terug gezet op 135. Ik wil niet te veel vooruit betalen en zorg wel dat ik genoeg geld heb om de rekening te betalen eind 2024.

December kan ik niet meer wijzigen. Ik vind dit een vervelede situatie waar Essent nu voor mij iets bepaald heeft zonder mij daarover te informeren (of ik moet het gemist hebben maar dit lijkt mij iets wat een actieve opt in moet zijn, niet veranderen en bij geennreactie invoeren).

Zo ik ben mijn verhaal kwijt, ga ik weer terug onder mijn steen kruipen. :p
Die 107 per maand was dus blijkbaar niet voldoende, en dat was met de 'oude' tarieven.

Nu verdubbelen (bijna) ze die tarieven per 1 januari weer en dus is het niet heel gek dat ze je maandbedrag omhoog zetten tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
dreamscape schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:55:
[...]

Dat maakt dus wel uit, want die leiding is erop gebouwd om warm water te verplaatsen en die radiator is erop gebouwd om warm water energie te laten afstaan.

Dat de thermostaat elders hangt en het daarom niet uitmaakt voor het aan- of uitgaan van een ketel, dat klopt (hoewel... met modulerende ketels en andersoortige regeling is dat ook niet helemaal waar). Maar de retourtemperatuur van het water dat bij de ketel komt is net iets kouder als het ook warmte heeft afgestaan in de slaapkamer.

Dus het maakt wel degelijk uit. Als je een extra radiator open draait waardoor een andere kamer warm wordt, dan kost het gas.
Klopt grotendeels in de meeste gevallen maar het hangt ook af van het type CV-ketel (of WP) en de mate van isolatie van je huis, zie bijvoorbeeld hier voor meer uitleg. De lagere retourtemperatuur laat het rendement van je ketel ook weer iets toenemen, maar meestal niet zoveel dat dit het extra warmteverlies compenseert.

Doorgaans kun je trouwens beter in de woonkamer wel zoveel mogelijk radiatoren openzetten omdat je dan met een lagere aanvoer/retour afkan om de kamer net zo warm te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

iketot schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:40:
[...]

Die 107 per maand was dus blijkbaar niet voldoende, en dat was met de 'oude' tarieven.

Nu verdubbelen (bijna) ze die tarieven per 1 januari weer en dus is het niet heel gek dat ze je maandbedrag omhoog zetten tbh.
Ja ik snap dat de kosten hoger worden maar waar jou redenering de mist in gaat is dat ik nu bewust de verwarming uit laat en dus veel minder verbruik dan normaal. Daarnaast ben ik aan het experimenteren met de 2 aircon units die een cop van 5 hebben.

Wat mij dwars zit is dat ze het bedrag voor zover ik weet zonder mij te informeren aangepast hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ryan1981 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:45:
[...]

Ja ik snap dat de kosten hoger worden maar waar jou redenering de mist in gaat is dat ik nu bewust de verwarming uit laat en dus veel minder verbruik dan normaal. Daarnaast ben ik aan het experimenteren met de 2 aircon units die een cop van 5 hebben.

Wat mij dwars zit is dat ze het bedrag voor zover ik weet zonder mij te informeren aangepast hebben.
Alleen dát weten ze dan weer niet, ze weten wel jou historische verbruik en de nieuwe prijzen.. Dus hun verhoging is wel logisch.

Maar zolang ik kan terug kijken zie ik de volgende informatie staan (zit ook bij Essent)

2019 : Het door u te betalen bedrag is: 113,58 euro. Dit bedrag wordt rond 19 juli 2019 afgeschreven van rekeningnummer xxxx xxxx xxxx xxx. Uw nieuwe termijnbedrag is 182,00 euro per maand.
2020 : Het door u te ontvangen bedrag is: 422,62 euro. Voordat we het bedrag aan u uitbetalen wordt het verrekend met eventuele openstaande facturen. Het resterende bedrag wordt op 22 juli 2020 aan u overgemaakt op rekeningnummer xxxx xxxx xxxx xxx. Uw nieuwe termijnbedrag is 150,00 euro per maand.
2021 : Het door u te ontvangen bedrag is: 311,48 euro. Voordat we het bedrag aan u uitbetalen wordt het verrekend met eventuele openstaande facturen. Het resterende bedrag wordt op 09 juli 2021 aan u overgemaakt op rekeningnummer xxxx xxxx xxxx xxx. Uw nieuwe termijnbedrag is 152,00 euro per maand.
2022 : Je krijgt van ons terug € 500,92. Dit bedrag verrekenen we met eventueel nog openstaande facturen. Wat overblijft maken we op 09 juli 2022 aan je over. Je nieuwe termijnbedrag € 175

Echt elk jaar netjes gecommuniceerd in de mail, en ook in de jaarrekening.
Heb je het niet ergens gemist ?

En zolang je het netjes kan terug zetten, is het OK toch ? Lees vaak dat je niet meer dan 10% lager kan zetten bij sommige partijen, of dat je echt moet bellen om het te verlagen.

[ Voor 4% gewijzigd door iketot op 25-11-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ryan1981 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:39:
Als je, zonder die 190, 409 euro moest bijbetalen, dan betekent dat dat je afgelopen jaar eigenlijk al ruim €34 per maand te weinig betaalde.

Je maandbedrag had dus eigenlijk €141 moeten zijn.

Vanaf 1 januari gaan de tarieven voor de energiebelasting weer terug naar het niveau van vóór 2022. Ook de BTW gaat weer van 9% naar 21%.

Daar bovenop heb je mogelijk ook te maken met nieuwe, hogere tarieven?

Zelfs bij identiek verbruik zou vanaf 1 jan een maandbedrag van €141 p/m te weinig zijn, gezien alle veranderingen per 1 januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46

Wie heeft er gelijk?
Met alle respect, maar dit is toch een enorme naar de bekende weg vragen vraag? :? Als het water hete water door de radiator van je slaapkamer loopt, dan zal dat water altijd daardoor afkoelen (of je kamer is 60 graden heet, maar dat lijkt me sterk). Er zal dus minder heet water door de radiatoren in je woonkamer lopen en dus zal je CV langer heet water door de leidingen moeten pompen. Met als gevolg een hoger gasverbruik.

Staat de radiator helemaal dicht, dan maakt het uiteraard niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Dennis1812 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:27:
Hier de radiator in de gang uitgezet vorig jaar. Scheelde bijna 200m³.
(Boven was alles al uit, ketel hangt beneden)
200m3 voor enkel een gang? Mijn hemel! Had je 365 dagen de verwarming aan staan ofzo? Anders kan dat toch nooit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Ryan1981 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:45:
[...]

Hier hetzelfde, maar ik kreeg na een maand wel de mogelijkheid om het voorschot bedrag met bijna 100 euro te verlagen. Eerst kon dat na de verhoging niet. Ik weet niet wat hier de reden van is. Kijken ze naar mijn veel lagere verbruik, of zijn hun eigen reserves inmiddels dermate hoog dat ze klanten maar flexibiliteit geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Rossi46 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:23:
[...]

200m3 voor enkel een gang? Mijn hemel! Had je 365 dagen de verwarming aan staan ofzo? Anders kan dat toch nooit...
Het was daar een bizarre koudeval. Open trap, boven werd niet gestookt en wel open ramen. En slechte voordeur isolatie.

Die radiator kreeg het nooit warm daar. Maar was volop bezig als de kachel aanstond.
Toen stond CV temp ook nog op 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

iketot schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:02:
[...]

Alleen dát weten ze dan weer niet, ze weten wel jou historische verbruik en de nieuwe prijzen.. Dus hun verhoging is wel logisch.

Maar zolang ik kan terug kijken zie ik de volgende informatie staan (zit ook bij Essent)

2019 : Het door u te betalen bedrag is: 113,58 euro. Dit bedrag wordt rond 19 juli 2019 afgeschreven van rekeningnummer xxxx xxxx xxxx xxx. Uw nieuwe termijnbedrag is 182,00 euro per maand.
2020 : Het door u te ontvangen bedrag is: 422,62 euro. Voordat we het bedrag aan u uitbetalen wordt het verrekend met eventuele openstaande facturen. Het resterende bedrag wordt op 22 juli 2020 aan u overgemaakt op rekeningnummer xxxx xxxx xxxx xxx. Uw nieuwe termijnbedrag is 150,00 euro per maand.
2021 : Het door u te ontvangen bedrag is: 311,48 euro. Voordat we het bedrag aan u uitbetalen wordt het verrekend met eventuele openstaande facturen. Het resterende bedrag wordt op 09 juli 2021 aan u overgemaakt op rekeningnummer xxxx xxxx xxxx xxx. Uw nieuwe termijnbedrag is 152,00 euro per maand.
2022 : Je krijgt van ons terug € 500,92. Dit bedrag verrekenen we met eventueel nog openstaande facturen. Wat overblijft maken we op 09 juli 2022 aan je over. Je nieuwe termijnbedrag € 175

Echt elk jaar netjes gecommuniceerd in de mail, en ook in de jaarrekening.
Heb je het niet ergens gemist ?

En zolang je het netjes kan terug zetten, is het OK toch ? Lees vaak dat je niet meer dan 10% lager kan zetten bij sommige partijen, of dat je echt moet bellen om het te verlagen.
Ik denk dat ik snap wat er aan de hand is. Mijn contract loopt van 20 november tot 20 november. Ze hebben vandaag idd aangekondigd wat mijn nieuwe maandbedrag wordt, en die heb ik idd direct teruggezet. Blijft alleen december staan lijkt het (gaan we achter komen). Op zich niet erg want december is een maand waar je idd verwacht meer te verbruiken maar toch jammer dat ik dit dan niet zelf in de hand heb voor 1 maand blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
Solvabiliteit van energieleveranciers volgens de Vastelastenbond.
Typisch dat mijn leverancier (Engie) bij de vorige vermelding vorig jaar met boven 60% bij de beste hoorde en nu met 0-20% in de gevarenzone zou komen? Engie is de grootste energieleverancier/producent ter wereld, lijkt me sterk dat die nu tegen omvallen aanzit.
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/ (2021)
https://www.vastelastenbo...abiliteitsonderzoek-2022/ (2022)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtyGC50wkM3WBLXmb4JDOKSe-i8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ch6AZ8iGCZTIBmml3GWQUZ1f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
R0181 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:00:
Typisch dat mijn leverancier (Engie) bij de vorige vermelding vorig jaar met boven 60% bij de beste hoorde en nu met 0-20% in de gevarenzone zou komen? Engie is de grootste energieleverancier/producent ter wereld, lijkt me sterk dat die nu tegen omvallen aanzit.

[Afbeelding]
Dat Mega Energie komt bij mij steevast als voordeligste naar boven via gaslicht.com. Met dus wel een negatieve solvabiliteit. Lekker links laten liggen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De nieuwe Greenchoice tarieven vanaf 1-1-23 zijn voor mij bekend.

Oude tarieven vanaf 1 juli 2023:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zDhp8TtV/screenshot-288.png

Nieuwe tarieven vanaf 1-1-23
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZqfsvZpn/screenshot-287.png

Ja, het enkeltarief is 2,5x hoger geworden :X

Duveltje uit een hoedje, voorheen werd het tarief per 6 maanden gewijzigd en met ingang van 1-1-23 is dit flexibeler, bijvoorbeeld maandelijks.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xjGH65py/screenshot-289.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 15-05 12:03
eamelink schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:26:
[...]

Voor gas kan je gebruik maken van mindergas.nl. Die rekent uit wat je verbruikt per graaddag en kan op basis daarvan projecties doen.
Zo te zien werkt dit, kan zelfs het plafond invoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wolly schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je, het enkeltarief is 2,5x hoger geworden :X

Duveltje uit een hoedje, voorheen werd het tarief per 6 maanden gewijzigd en met ingang van 1-1-23 is dit flexibeler, bijvoorbeeld maandelijks.
[Afbeelding]
Heb je ook nog ergens beschreven staan hoe de verdeling 'Piek/Dal' verdeeld is en vooral wordt? Ook dat zijn termen welke een variabele waarde als definitie kunnen hebben..... :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Will_M schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:33:
[...]

Heb je ook nog ergens beschreven staan hoe de verdeling 'Piek/Dal' verdeeld is en vooral wordt? Ook dat zijn termen welke een variabele waarde als definitie kunnen hebben..... :'(
Nee dat zie ik niet staan. Ik kan wel (omdat ze het contract eenzijdig wijzigen) kosteloos opzeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:59
Wolly schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:40:
[...]
Nee dat zie ik niet staan. Ik kan wel (omdat ze het contract eenzijdig wijzigen) kosteloos opzeggen :+
Je kunt waarschijnlijk ook kosteloos opzeggen omdat het een variabel contract is met onbepaalde looptijd :+

Of bedoel je dat ze dat actief zeggen in de mail? Zag bij Delta namelijk ook een mooie zin in de kleine lettertjes van de nieuwe tarieven mail:
"U kunt uw energiecontract kosteloos opzeggen voordat de nieuwe prijzen ingaan."
Of in andere woorden, 'als het je niet bevalt, voel je vrij om op te rotten' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Melkunie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:58:
[...]

Je kunt waarschijnlijk ook kosteloos opzeggen omdat het een variabel contract is met onbepaalde looptijd :+

Of bedoel je dat ze dat actief zeggen in de mail? Zag bij Delta namelijk ook een mooie zin in de kleine lettertjes van de nieuwe tarieven mail:
"U kunt uw energiecontract kosteloos opzeggen voordat de nieuwe prijzen ingaan."
Of in andere woorden, 'als het je niet bevalt, voel je vrij om op te rotten' :+
Het wordt nu expliciet in de mail genoemd.
Naar aanleiding van je nieuwe tarieven en het wijzigen van je contractvoorwaarden en kwaliteitscriteria heb je het recht je contract kosteloos op te zeggen.
Het is wel een flinke move, alle mensen met variabel contract krijgen ineens maandtarieven. Heeft ook in potentie een nadelig effect op zonnepaneelbezitters.

Daarnaast zou ik verwachten dat je met maandtarieven wat dichter op de groothandelsmarkt zou zitten waar de prijzen momenteel stukken gezakt zijn. Met een tarief van 82 ct/kWh lijkt Greenchoice daar gek genoeg niet erg in de buurt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20

Zenix

BOE!

ArcticWolf schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:54:
[...]

Met elk verbruik was het de afgelopen twee jaar interessant. Ik heb 10080Wp laten plaatsen eind 2020 voor 6800. Toen waren prijzen nog prima, terugleververgoeding 0,10. Verwachtte TVT was 6 jaar. Mijn verbruik is zon 3500kWh, maar het grote geld zit bij terugleververgoeding. Afgelopen jaar kreeg ik 3k terug, volgend jaar 5k. Dan neem ik mijn eigen verbruik nog niet eens mee. Mijn zonnepanelen compenseren niet alleen de energierekening, maar ook de inflatie.

Op verbruik zonnepanelen aanschaffen is achterhaald. Ook zonder salderen heb je meer aan extra panelen, want heb je in de winter meer eigen verbruik.

Ik ben aan het overwegen om een maandje tibber te pakken voor januari. Vervolgens start Innova in februari. Maar wacht nog even om te zien wat ze met prijsplafond doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 25-11-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:39
Powerpeers is ook per 1 januari 2023 weer flink gestegen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2o-gs0iQ5bl3DIFum9Y4nwn4LQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dmnLXYCz0WjywM18oyGdEvX7.png?f=user_large

Ik ga nu overstappen naar ANWB energie met uurtarief, een risico? Misschien maar met de huidige prijsstelling van Powerpeers wil ik dat wel lopen.
En een voordeel dat opgewekte zonneenergie 1 op 1 wordt vergoed met de marktprijs op dat moment en niet 0,21 cent. We gaan het meemaken, veel beroerder kan het niet.

En mijn gasverbruik door in september-oktober met de houtkachel te stoken al ruim 150m3 gas bespaard, dat trek ik de hele winter door. Ik verstook 1m3 briketten a 70 euro de kuub per maand, een stuk interessanter.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Will_M schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:33:
[...]

Piek/dal is toch overal hetzelfde? Behalve in Zuid-Brabant en Limburg geloof ik, daar gaat dal eerder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Hari-Bo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:40:
[Afbeelding]

Ik ga nu overstappen naar ANWB energie met uurtarief, een risico? Misschien maar met de huidige prijsstelling van Powerpeers wil ik dat wel lopen.
En een voordeel dat opgewekte zonneenergie 1 op 1 wordt vergoed met de marktprijs op dat moment en niet 0,21 cent. We gaan het meemaken, veel beroerder kan het niet.

En mijn gasverbruik door in september-oktober met de houtkachel te stoken al ruim 150m3 gas bespaard, dat trek ik de hele winter door. Ik verstook 1m3 briketten a 70 euro de kuub per maand, een stuk interessanter.
Heb je wel goed gekeken naar de gemiddelde energieprijs tijdens opwekken afgelopen jaar? Ik denk dat die lager ligt dan die 0,21c... En volledig jaarlijks salderen (alles tegen elkaar wegstrepen kan volgens mij ook niet met zo'n dynamisch contract toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zit net de nieuwe tarieven van Essent te bekijken en wat te rekenen, hierbij heb ik de verhoging van het voorschot (pas jaarafrekening gehad) van €120 naar €300 in gedachten.

De nieuwe tarieven met dat energieplafond: €0.40/kWh en €1.45/m3 wat met ons verbruik +/- €1735 betekend.
Oude tarieven uit de email: €0.52943/kWh en €2.15138m3 met als resultaat +/- €2460.

Geen van beide vereist een voorschot van €300p/m, mis ik nou iets? :? .... en dan reken ik de 10% korting op elektra i.v.m. decennia klant zijn nog niet eens mee.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Rossi46 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:54:
[...]

Heb je wel goed gekeken naar de gemiddelde energieprijs tijdens opwekken afgelopen jaar? Ik denk dat die lager ligt dan die 0,21c... En volledig jaarlijks salderen (alles tegen elkaar wegstrepen kan volgens mij ook niet met zo'n dynamisch contract toch?
Ja, maar dat weegt nog steeds voordeliger op dan de 0,77 per Kw die ik anders het hele jaar moet aftikken.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 21:06
Tis wel duidelijk dat alle maatschappijen willen cashen als het prijsplafond ingaat.
Wat mij bij coolblue nog niet duidelijk was: als je bijv de eerste helft van 2023 2 euro per m3 betaalt en in het 2e deel, wanneer je over het plafond gaat 4m3, hoe wordt dat dan verrekend met die 1,4 per m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Hari-Bo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:00:
[...]

Ja, maar dat weegt nog steeds voordeliger op dan de 0,77 per Kw die ik anders het hele jaar moet aftikken.
Ze geven zelf aan dat de prijs nu maandelijks aangepast kan worden toch?

Verder snap ik je wel hoor, ik kijk ook zeer geïnteresseerd naar die dynamische contracten. Maar met (veel) zonnepanelen vind ik het risicovol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Rossi46 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:23:
[...]

Ze geven zelf aan dat de prijs nu maandelijks aangepast kan worden toch?

Verder snap ik je wel hoor, ik kijk ook zeer geïnteresseerd naar die dynamische contracten. Maar met (veel) zonnepanelen vind ik het risicovol.
Vanuit beide perspectieven zijn er voor en nadelen, maar ik ga de gok wagen en het is maandelijks opzegbaar kan altijd terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
Rossi46 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:51:
[...]

Piek/dal is toch overal hetzelfde? Behalve in Zuid-Brabant en Limburg geloof ik, daar gaat dal eerder in.
Die nachten duren langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
D_Jeff schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:41:
[...]

Dank voor het opmerken van het artikel.
Alleen jammer dat de samenvatting zo beperkt is, dat je alsnog het concept belastingplan moet lezen voor de gevolgen (wat best een boekwerk is).

Aanvulling:
Om de ontbrekende duiding te geven, een overzichtje:
2022, tot 10KWh verbruik: ~6,7 cent belasting totaal
2023 & 2024 tot 10KWh verbruik: ~12,6 cent belasting totaal

Gas:
2022, tot 5000m3 verbruik: ~45cent belasting totaal
2023 & 2024 tot tot 5000m3 verbruik: ~49 cent belasting totaal

Met andere woorden: De belasting op stroom verdubbeld bijna, terwijl de belasting op gas een indexatie doet. Dan gaat het hard
Het zou mijnsinziens beter zijn om de salderingsregeling met grotere stappen af te schaffen. Ook als je zonnepanelen hebt is het wel nodig dat er een besparingsprikkel met name in de winter moet zijn. Dat is er nu te weinig vind ik.

Over de hele linie een hogere energiebelasting gaat er voor zorgen dat er minder energie gebruikt wordt (geïnvesteerd wordt in energiebesparing en efficientere productiemiddelen) en per saldo minder duur gas geïmporteerd hoeft te worden. Energiebelasting verlagen zorgt voor het tegengestelde effect.

We zullen ons mogelijkerwijs moeten aanpassen aan de omstandigheid dat energie voorlopig duur zal zijn om te importeren als land en dat dit ten koste zal gaan van onze economische groei totdat we in staat zijn om de energietransitie te gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gecko123 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:21:
[...]

Het zou mijnsinziens beter zijn om de salderingsregeling met grotere stappen af te schaffen. Ook als je zonnepanelen hebt is het wel nodig dat er een besparingsprikkel met name in de winter moet zijn. Dat is er nu te weinig vind ik.

Over de hele linie een hogere energiebelasting gaat er voor zorgen dat er minder energie gebruikt wordt (geïnvesteerd wordt in energiebesparing en efficientere productiemiddelen) en per saldo minder duur gas geïmporteerd hoeft te worden. Energiebelasting verlagen zorgt voor het tegengestelde effect.

We zullen ons mogelijkerwijs moeten aanpassen aan de omstandigheid dat energie voorlopig duur zal zijn om te importeren als land en dat dit ten koste zal gaan van onze economische groei totdat we in staat zijn om de energietransitie te gaan maken.
Helemaal mee eens in 2050 met 100% ineens afschaffen... dat is een grotere stap toch?? :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:07

Wie heeft er gelijk?
Wat denk je zelf, de CV ketel moet extra warmwater opwarmen en gaat dat afgeven aan de omgeving. 8)7
Warmwater wat je ergens verliest kan beneden niet meer ingezet worden.

Het kost je 1/3e gas ongeveer, maar is geheel afhankelijk van je installatie en type woning, je zult het in alle gevallen zeker wel terug zien op de energieafrekening.

Ga maar vanuit van 20 tot 30% meer gasverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2022 23:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:07
Gecko123 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:21:
[...]

Dan stopt de aanleg van zonnepanelen want onrendabel en wordt het net nog meer belast.
Vergis je niet want zonnepanelen functioneren ook in de winter wel, dat de opbrengst dan maar 10% is is nog altijd 10%.

Een eerlijke manier is de vastrecht verlagen en dit verrekenen in de variabele m3/kwh prijs dan motiveer je mensen om zuiniger aan te doen.

Saldering nu al helemaal afschaffen is geen goed idee want daarmee zullen een hoop woest worden en zien hun investering niet meer terug, bovendien de energie die ik in de zomer opwek wordt niet weggegooid maar kan bijvoorbeeld een naastgelegen bedrijf gebruiken en kan de energie gascentrale uit/lager bij een zonnige dag.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4alll
  • Laatst online: 27-11-2022
*knip*

Goed bedoeld, maar dit valt onder werving / spam

[ Voor 141% gewijzigd door tweakduke op 27-11-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:28
Engie is een internationaal bedrijf, de financiële situatie van de NL tak staat in principe los van het moederbedrijf (al maakt het bericht van de VLB niet duidelijk of ze nu juist de NL tak, of het bedrijf als geheel hebben genomen, a la de rectificatie die ze voor Budget Energie hebben gegeven). In 2020 werd het in de verkoop gegooid, of dat nog steeds zo is weet ik niet. Allicht zullen er in dit klimaat weinig energieboeren staan te trappelen voor overnames. In Frankrijk zullen ze in ieder geval niet met grote zakken geld gaan smijten om Engie NL overeind te houden, mocht het daarop aan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 27-11-2022 11:50 ]

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baileys
  • Laatst online: 03-06 13:16
Raven schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:57:
Zit net de nieuwe tarieven van Essent te bekijken en wat te rekenen, hierbij heb ik de verhoging van het voorschot (pas jaarafrekening gehad) van €120 naar €300 in gedachten.

De nieuwe tarieven met dat energieplafond: €0.40/kWh en €1.45/m3 wat met ons verbruik +/- €1735 betekend.
Oude tarieven uit de email: €0.52943/kWh en €2.15138m3 met als resultaat +/- €2460.

Geen van beide vereist een voorschot van €300p/m, mis ik nou iets? :? .... en dan reken ik de 10% korting op elektra i.v.m. decennia klant zijn nog niet eens mee.
Ik zit ook bij Essent en bij mij is ook het termijnbedrag aangepast van 100 naar 257 euro. Ik woon alleen in een tussenwoning. Mijn verbruik afgelopen jaar 1896 kWh en 416 m3. Dus binnen het basisverbruik waar het prijsplafond geldt. Maar zelfs zonder prijsplafond kom ik niet op het termijnbedrag van 257 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:40:
[Afbeelding]

Waar haal jij 1m3 briketten voor €70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Baileys schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:46:
[...]

Ik zit ook bij Essent en bij mij is ook het termijnbedrag aangepast van 100 naar 257 euro. Ik woon alleen in een tussenwoning. Mijn verbruik afgelopen jaar 1896 kWh en 416 m3. Dus binnen het basisverbruik waar het prijsplafond geldt. Maar zelfs zonder prijsplafond kom ik niet op het termijnbedrag van 257 euro.
Ik zit bij Vattenfall en als ik jouw verbruik invul, kom ik op een bedrag van € 243,- per maand zonder prijsplafond vanaf 1 januari. Als je nagaat dat we een heel zuinig jaar achter de rug hebben m.b.t. klimaat, dan kan ik me voorstellen dat het bedrag iets hoger kan uitvallen. Ik vind het dus niet zo gek dat bedrag. Als het prijsplafond in werking treedt, zou het bedrag op € 113,75 per maand zijn. Tel daar een kleine verhoging bij op, dan zou met een prijsplafond € 120,- een reëel bedrag zijn.

Als het helemaal duidelijk is, dat het prijsplafond door gaat, zou ik Essent vragen om dit aan te passen, als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baileys
  • Laatst online: 03-06 13:16
Jojan265 schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:04:
[...]

Ik zit bij Vattenfall en als ik jouw verbruik invul, kom ik op een bedrag van € 243,- per maand zonder prijsplafond vanaf 1 januari. Als je nagaat dat we een heel zuinig jaar achter de rug hebben m.b.t. klimaat, dan kan ik me voorstellen dat het bedrag iets hoger kan uitvallen. Ik vind het dus niet zo gek dat bedrag. Als het prijsplafond in werking treedt, zou het bedrag op € 113,75 per maand zijn. Tel daar een kleine verhoging bij op, dan zou met een prijsplafond € 120,- een reëel bedrag zijn.

Als het helemaal duidelijk is, dat het prijsplafond door gaat, zou ik Essent vragen om dit aan te passen, als ik jou was.
Dank voor je antwoord. Klopt het toch redelijk. Ga ik inderdaad wel laten aanpassen als het prijsplafond doorgaat.

Even mijn jaarrekening geopend van 20 november 2021 t/m 19 november 2022. Mijn verbruik is geweest 1849 kWh en 341 m3. Ik krijg nu 548,89 euro terug. Het eerder genoemde verbruik is waarschijnlijk van het jaar er voor geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:01:
[...]

Dan stopt de aanleg van zonnepanelen want onrendabel en wordt het net nog meer belast.
Vergis je niet want zonnepanelen functioneren ook in de winter wel, dat de opbrengst dan maar 10% is is nog altijd 10%.

Een eerlijke manier is de vastrecht verlagen en dit verrekenen in de variabele m3/kwh prijs dan motiveer je mensen om zuiniger aan te doen.

Saldering nu al helemaal afschaffen is geen goed idee want daarmee zullen een hoop woest worden en zien hun investering niet meer terug, bovendien de energie die ik in de zomer opwek wordt niet weggegooid maar kan bijvoorbeeld een naastgelegen bedrijf gebruiken en kan de energie gascentrale uit/lager bij een zonnige dag.
Je kan op dit moment al je zonnestroom gebruiken in de winter en betaald voor die kWh geen kosten van de opwek en ook de belasting daar over dit terwijl energie steeds duurder wordt. De kosten daarvan worden wel gedragen door de maatschappij en voornamelijk door degene die dit voordeel niet hebben. Dat is niet houdbaar en vastrecht aanpassen naar verbruik maakt dit alleen maar erger.

Dat een zonnepaneel ook in de winter af en toe wat opbrengt doet daar niets van af. Zonnepanelen belasten het net niet minder want in de zomer is er een gigantisch aanbod wat met de huidige techniek eerder problematisch is dan een oplossing.

Op doel van de salderingsmaatregelen moet zijn om de onrendabele top van de investering weg te halen. Niet om vrijgesteld te worden van belasting. Je kan de salderingsregeling prima versnelt afbouwen of laten afhangen van de onrendabele top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe energieleverancier via gaslicht.com, maar makkelijk is het niet zeg! Met name de overal afwijkende salderingsregelingen zijn mij een doren in het oog.

Neem nu de tekst bij Vandebron:

Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik

Dit houdt dus in dat ik in de praktijk enkel mijn dalverbruik kan gebruiken om te salderen? :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Gecko123 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:47:
[...]

Je kan op dit moment al je zonnestroom gebruiken in de winter en betaald voor die kWh geen kosten van de opwek en ook de belasting daar over dit terwijl energie steeds duurder wordt. De kosten daarvan worden wel gedragen door de maatschappij en voornamelijk door degene die dit voordeel niet hebben. Dat is niet houdbaar en vastrecht aanpassen naar verbruik maakt dit alleen maar erger.

Dat een zonnepaneel ook in de winter af en toe wat opbrengt doet daar niets van af. Zonnepanelen belasten het net niet minder want in de zomer is er een gigantisch aanbod wat met de huidige techniek eerder problematisch is dan een oplossing.

Op doel van de salderingsmaatregelen moet zijn om de onrendabele top van de investering weg te halen. Niet om vrijgesteld te worden van belasting. Je kan de salderingsregeling prima versnelt afbouwen of laten afhangen van de onrendabele top.
Daar ben ik het wel mee eens. Het was ooit bedoeld als stimuleringsmaatregel, zodat de investering in ongeveer 7 á 8 jaar werd terugverdient. Met de huidige prijzen heb ik die van mij in minder dan 3 jaar terug verdiend. Het afbouwen kan wel, maar dan wel zodanig dat bovengenoemde effect niet verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Harry_Nak schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 01:04:
[...]

Vast een opluchting!

Wat wordt het dan na die 37GJ ?
Dat is nog onbekend, maar ik ben er inmiddels achter dat de stadswarmte hier voor maar 10% uit gas bestaat dus ik denk dat hoe dan ook wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 14:28
moshimoshi schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:00:
Dat is nog onbekend, maar ik ben er inmiddels achter dat de stadswarmte hier voor maar 10% uit gas bestaat dus ik denk dat hoe dan ook wel meevalt.
Hoeveel gas er daadwerkelijk verstookt wordt voor de warmte doet er alleen niet zoveel toe. NMDA betekent dat men niet boven een maximum mag gaan dat met de gasprijs zou moeten correleren, maar leveranciers gaan doorgaans gewoon dicht tegen dat maximum aanschurken. De echte kosten die ze maken blijven onduidelijk, maar een directe relatie met de gascomponent (als die er is) is er normaal gesproken niet.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, het enkeltarief is 2,5x hoger geworden :X

[Afbeelding]
Aanvullend met gasprijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBKWBH9522jQ-aY1DslJPcxrd_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8vYnm9n9g1OFLelLfMN59SG3.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-06 19:49
Gecko123 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:47:
[...]
Zonnepanelen belasten het net niet minder want in de zomer is er een gigantisch aanbod wat met de huidige techniek eerder problematisch is dan een oplossing.
Dubbel onjuist.

1: decentrale productie van energie ontlast het hoogspanningsnet per definitie. Hoe meer decentrale opwekking er is, hoe minder elektriciteit over grote afstanden getransporteerd hoeft te worden.

2: wanneer er pieken zijn in zonnestroom is dat bij correcte installaties nóóit problematisch ten aanzien van de netbelasting. Immers: zodra overbelasting dreigt loopt vanzelf de netspanning op. En wanneer de netspanning teveel oploopt, schakelen PV-installaties vanzelf af. De pieken in opbrengst van zonnepanelen zijn daarmee nóóit groter dan het net aan kan.
Ja, als PV eigenaar zie je dan je productie wat aftoppen of inzakken waardoor je op jaarbasis een paar procent minder opbrengst hebt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-06 16:38
Nog niet gepost geloof ik:
Energiebedrijf Eneco verlaagt per januari de variabele tarieven van een derde van zijn klanten met 12 procent. De tarieven gaan daarmee voor de derde maand op rij omlaag, meldt het bedrijf maandag.
https://www.nu.nl/economi...ten-profiteert-ervan.html
Uit het artikel
Gas: 2,99 euro per kuub
Elektra: 0,69 cent per kilowattuur
Wel opvallend dat Eneco niet gewoon alles gelijk trekt per 1 januari, wij gaan als klant blijkbaar niet mee naar dit tarief. lijkt wel alsof de tarieven naar elkaar toe moeten groeien ofzo. Lijkt me ook makkelijker wanneer je gewoon één var.tarief kunt hanteren.

Het var.modelcontract zit er overigens nog steeds sterk boven:
Stroom (normaal) € 1,03479
Stroom (dal) € 0,90195
Stroom (enkel) € 0,95820
Gas € 4,63003

[ Voor 40% gewijzigd door TIGER1125 op 28-11-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

[Afbeelding]
Engie is/was? heel erg afhankelijk van Russisch gas voor zover ik weet, misschien dat ze daar een duw van hebben gehad? Maar goed, als Engie NL failliet gaat dan implodeert de hele markt... wordt sowieso tijd dat ze de hele energiemarkt nationaliseren, dan heb je ook niet die woekerwinsten over onze rug heen. Er worden nu een paar mensen/bedrijven heel erg rijk(er)...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

OH dit kan er ook nog wel bij

Energierekening volgend jaar tientje per maand duurder door stijgende transportkosten

Wanneer houdt dit, en andere stijgingen, nou eens op. ;w

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 28-11-2022 13:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Yes, zelfde ontvangen. Ik zelf zit er aan te denken om in de toekomst over te stappen. De app van Greenchoice laat bijvoorbeeld nog steeds niet zien hoeveel je tot heden moet bij betalen of terug krijgt. Ik vind dit toch wel handig. Maargoed, de crisis duurt nog voort, dus ik blijf nog wel even..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Pagina: 1 ... 38 ... 150 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden