Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:18

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Mooi document om eens door te nemen, je merkt dat er onder druk is gewerkt en dat simpele foutjes niet zijn opgemerkt, bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_dD3uc1fyS6u5tZSRuz_OA_G28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tmgc1LJdqUIuUlVzbU0AJ2JO.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
anc schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:06:
[...]

Ik denk niet per se van 1 jan tot 1 jan een start en eind contract, maar meer het gehele jaar bij 1 leverancier.
Echter moet het verbruiksprofiel ruimte laten voor speling anders ga je sowieso een lager plafond hebben op het moment dat je gaat wisselen tussen leveranciers.
Maar als ze ruimte over laten voor speling en dat wordt inzichtelijk, dan is het weer mogelijk om een iets ruimer plafond te hebben als je een aantal keer gaan wisselen tussen leveranciers. En natuurlijk zal die ruimte gewoon 0 zijn.
Ook bij dezelfde leverancier gedurende een jaar loop je risico, zoals ik het begrijp uit die brief wordt er zodra een verrekenperiode wordt afgesloten gekeken hoeveel 'prijsplafond tegoed' je mocht hebben uit de voorgaande periode.

Krijg je als warmtepomp of electrische auto bezitter,electrische kachel gebruiker of andere winter-grootverbruiker tijdens de wintermaanden op 1 april nieuwe tarieven van je (op dat moment) huidige leverancier dan zal je veel meer kWh hebben gebruikt dan er voor die drie voorgaande maanden aan 'tegoed' staat.

Het gevolg is dan dat je voor het meer gebruikte boven het tegoed van jan, feb, maart de standaard prijs van je contract zal moeten betalen terwijl je pas op 1 april zit.

Mocht iemand het anders interpreteren dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 17:23
Ik heb sinds begin dit jaar een variabel contract en geen slimme meter. Nu zijn de tarieven afgelopen jaar 3x gewijzigd. Maar nooit is er een meterstand gevraagd.

Hoe komt de maatschappij dan tot een eindberekening per tariefperiode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 15:35
iketot schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:51:
[...]

Tenzij het al is afgeschreven wat het geval is.
Ze doen gewoon extreem moeilijk, en hadden het allang kunnen verrekenen of terug storten.

En het is bedoeld om de rekening mee te kunnen betalen ja van November en December, dus als je de rekening 5 november betaald en het pas 30 november terug krijgt ben je te laat .. want november is al betaald..

Nu maakt het voor mij ook niet echt uit, maar het ging meer over dat Essent best een prima leverancier was maar dat dat redelijk snel is veranderd de afgelopen tijd.
Inmiddels is de eerste 190 euro binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hebben meer mensen problemen met de eigen vattenval omgeving en de registratie van verbruik? Sowieso heeft de mobiele app al dagen grote problemen met laden, maar ook in de webinterface ontbreekt bij mij het verbruik vanaf 17 november. Gek genoeg is er nog wel een meterstand op afstand uitgelezen, maar die wordt dus niet verwerkt in 'verbruik'.

Ik wil dit wel graag goed bijhouden zodat later ook de afrekening per tariefperiodes goed en transparant gedaan kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
superduper schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:22:
Hebben meer mensen problemen met de eigen vattenval omgeving en de registratie van verbruik? Sowieso heeft de mobiele app al dagen grote problemen met laden, maar ook in de webinterface ontbreekt bij mij het verbruik vanaf 17 november. Gek genoeg is er nog wel een meterstand op afstand uitgelezen, maar die wordt dus niet verwerkt in 'verbruik'.

Ik wil dit wel graag goed bijhouden zodat later ook de afrekening per tariefperiodes goed en transparant gedaan kunnen worden.
Heb er toevallig net even over gebeld. De achterstanden "schijnen" vandaag weggewerkt te worden. Ze hebben een interne storing. inderdaad, zowel in de App als in Mijn Vattenfall is de laatste geregistreerde dag van afgelopen donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat gebruiken jullie om in huis zelf gas/elektra te monitoren? Wil het dagelijks bijhouden en maandelijks rapport oid om naast die van de energiemaatschappij te houden.

Ik overweeg een NEST aan te schaffen voor het bedienen van de ketel, maar ook iets van een p1 systeem. Wat zouden jullie adviseren en waarom? Zie de bomen niet meer doos het bos. Homewizard, tibber, youless etc.

Heb momenteel niets van automation anders dan Philips HUE.

[ Voor 23% gewijzigd door Workaholic op 22-11-2022 10:33 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Workaholic schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:32:
Wat gebruiken jullie om in huis zelf gas/elektra te monitoren? Wil het dagelijks bijhouden en maandelijks rapport oid om naast die van de energiemaatschappij te houden.

Ik overweeg een NEST aan te schaffen voor het bedienen van de ketel, maar ook iets van een p1 systeem. Wat zouden jullie adviseren en waarom? Zie de bomen niet meer doos het bos. Homewizard, tibber, youless etc.

Ik gebruik www.enelogic.com om het één en ander inzichtelijk te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:26
Wat gebruiken jullie om in huis zelf gas/elektra te monitoren?

Hier homewizard en zeer tevreden mee want:
- Goedkoop in aanschaf, geen abo
- Werkt altijd/snel. (had voorheen zelf iets geknutseld op p1, gedoe :P)
- Duidelijke app die ook buitenhuis werkt

Geen ervaringen met tibber/youless trouwens

Ik heb ook een account op slimmemeterportal.nl en dat is gratis.
Krijg je eigenlijk eenzelfde inzicht door (tot op uur nauwkeurig) maar daar mis ik het monitoren van actueel verbruik , dat is wel handig om energieslurpers op te sporen

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 22-11-2022 10:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-05 13:18
Wolly schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:37:
[...]

Ook bij dezelfde leverancier gedurende een jaar loop je risico, zoals ik het begrijp uit die brief wordt er zodra een verrekenperiode wordt afgesloten gekeken hoeveel 'prijsplafond tegoed' je mocht hebben uit de voorgaande periode.

Krijg je als warmtepomp of electrische auto bezitter,electrische kachel gebruiker of andere winter-grootverbruiker tijdens de wintermaanden op 1 april nieuwe tarieven van je (op dat moment) huidige leverancier dan zal je veel meer kWh hebben gebruikt dan er voor die drie voorgaande maanden aan 'tegoed' staat.

Het gevolg is dan dat je voor het meer gebruikte boven het tegoed van jan, feb, maart de standaard prijs van je contract zal moeten betalen terwijl je pas op 1 april zit.

Mocht iemand het anders interpreteren dan hoor ik het graag.
Dit maakt het echt ingewikkeld. Waarom niet verbruik vanaf 1 jan optellen tot je de 2900 KwH/1200 m3 aantikt en dan telt het hogere tarief van je contract. (kiss; keep it stupid simple). Waarom er rocket science van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
superduper schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:22:

Klopt, wordt door de netbeheerder gedaan. Verbruik wordt naar mijn weten opgehaald bij de netbeheerder, maar daar moet je weer extra toestemming voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hongy schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:00:
[...]

Dit maakt het echt ingewikkeld. Waarom niet verbruik vanaf 1 jan optellen tot je de 2900 KwH/1200 m3 aantikt en dan telt het hogere tarief van je contract. (kiss; keep it stupid simple). Waarom er rocket science van maken...
Bij eenzelfde provider zou dat kunnen, je hebt echter ook het probleem dat dit bij een providerswissel niet werkt omdat je dan een centraal register oid moet bijhouden hoeveel iemand al heeft verbruikt bij zijn vorige leverancier(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
mierenfokker schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:42:
[...]

Het is ook niet alleen de schuld van Vattenfall. Het geldt voor alle personen/instanties die hier verantwoordelijk voor zijn.

Ik ben dan wellicht geen ondernemer, maar heb wel door dat het aan de onderkant van de samenleving inmiddels geen lekker leven meer is. Het is treurig voor die mensen. Dus er is niks mis met mijn oogkleppen die sommige wel hebben..
Zo om deze reden (en meerdere) overgestapt naar Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-05 13:18
Wolly schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:10:
[...]

Bij eenzelfde provider zou dat kunnen, je hebt echter ook het probleem dat dit bij een providerswissel niet werkt omdat je dan een centraal register oid moet bijhouden hoeveel iemand al heeft verbruikt bij zijn vorige leverancier(s).
Netbeheerder heeft ook die gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 12:58
mierenfokker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:14:
[...]

Zo om deze reden (en meerdere) overgestapt naar Zonneplan
Heb ik ook gedaan per 04-12-2022 vanaf Eneco (na een probleempje met een failliete maatschappij).
De huidige tarieven die ik bij Eneco, sinds 1 november, heb zijn € 0,79 per kWh en € 3,17 per m3 gas.
Ik heb de "connect energiemeter" van Zonneplan op 14-11 ontvangen en gelijk aangesloten.
Als ik nu kijk naar mijn verbruik zou ik gemiddeld de gelopen week € 0,29 per kWh en € 1,69 per m3 gas hebben betaald als het contract bij Zonneplan al was ingegaan.

Dat scheelt dus € 0,50 per kWh en € 1,48 per m3 gas.

Ik heb in die periode 55 kWh en 28 m3 gas gebruikt, dus het zou een besparing zijn geweest van bijna € 69,- en dat per week.

Het is natuurlijk geen gegeven dat de prijzen op de spotmarkt niet stijgen, maar voordat ze de prijzen van Eneco halen moet er veel gebeuren.

//EDIT: "sinds 1 november" toegevoegd aan de tarieven van Eneco.

[ Voor 4% gewijzigd door BernardV op 22-11-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hongy schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:19:
[...]

Netbeheerder heeft ook die gegevens?
Die gegevens zullen bekend zijn, echter moet je ze dan bijvoorbeeld ook integreren in het berichtenverkeer wat plaats vindt bij providerwissels. Op de korte termijn waarop dit plafond wordt geimplementeerd is dat vermoed ik een uitdaging die ze liever niet erbij wilden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
BernardV schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:23:
[...]

Heb ik ook gedaan per 04-12-2022 vanaf Eneco (na een probleempje met een failliete maatschappij).
De huidige tarieven die ik bij Eneco heb zijn € 0,79 per kWh en € 3,17 per m3 gas.
Ik heb de "connect energiemeter" van Zonneplan op 14-11 ontvangen en gelijk aangesloten.
Als ik nu kijk naar mijn verbruik zou ik gemiddeld de gelopen week € 0,29 per kWh en € 1,69 per m3 gas hebben betaald als het contract bij Zonneplan al was ingegaan.

Dat scheelt dus € 0,50 per kWh en € 1,48 per m3 gas.

Ik heb in die periode 55 kWh en 28 m3 gas gebruikt, dus het zou een besparing zijn geweest van bijna € 69,- en dat per week.

Het is natuurlijk geen gegeven dat de prijzen op de spotmarkt niet stijgen, maar voordat ze de prijzen van Eneco halen moet er veel gebeuren.
Vattenfall had gelukkig wat betere tarieven. Volgens mij iets van 40 cent en 2 euro per kuub zo even uit mijn hoofd (site vattenfall ligt weer eens op zijn gat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 18:53
lvanhoe schreef op maandag 21 november 2022 @ 06:13:
Ik zit nu bij Vattenfall die zoals bekend €3,20 voor gas en €0,88 voor stroom gaan rekenen vanaf 1 januari. Hier wil ik dus sowieso niet blijven.
Ik zou even wachten tot Vattenfall de tarieven aan jou persoonlijk communiceert. Ik hoor van veel mensen dat ze 25 procent "Blijven loont"-korting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 19:51
mierenfokker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:27:
[...]

Vattenfall had gelukkig wat betere tarieven. Volgens mij iets van 40 cent en 2 euro per kuub zo even uit mijn hoofd (site vattenfall ligt weer eens op zijn gat)
Had, ja. Ik betaal nu 39/33 (normaal/dal), per 1 januari wordt dat bijna verdubbeld naar 75/53. En dat is inclusief 25% Blijven Loont korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
Robicide schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:33:
[...]

Had, ja. Ik betaal nu 39/33 (normaal/dal), per 1 januari wordt dat bijna verdubbeld naar 75/53. En dat is inclusief 25% Blijven Loont korting.
Ja niet normaal die verhoging. Volgens mij heeft elke stroomleverancier inclusief landen in september hele dure contracten gekocht om maar zekerheid te kunnen bieden. De landen moesten hun gasreserves vol hebben vanwege Europese regelgeving en we zaten lekker met zijn allen te kopen in een veel te dure periode.

Schandalig dom dit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Even voor het idee. We zijn vanaf halverwege november gaan afnemen bij Vattenfall. Die 190 kunnen we dus op onze buik schrijven, maar we krijgen het volgende maand wel.

Nu zie ik echter dat partijen als Shell een stuk goedkoper zijn. Maar als ik in december overstap, dan loop ik toch wederom die €190 mis?

Ik denk dat ik even afwacht wat mijn tarieven voor vattenfall worden, en stap anders in januari over naar de dan goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:34:
[...]

Hier homewizard en zeer tevreden mee want:
- Goedkoop in aanschaf, geen abo
- Werkt altijd/snel. (had voorheen zelf iets geknutseld op p1, gedoe :P)
- Duidelijke app die ook buitenhuis werkt

Geen ervaringen met tibber/youless trouwens

Ik heb ook een account op slimmemeterportal.nl en dat is gratis.
Krijg je eigenlijk eenzelfde inzicht door (tot op uur nauwkeurig) maar daar mis ik het monitoren van actueel verbruik , dat is wel handig om energieslurpers op te sporen
Dank - besteld! Nu nog even kijken naar een Tado systeem oid. Met black friday het overwegen waard aangezien we 16 knoppen nodig hebben en veel kamers hebben... duur geintje!

Probleem is met thuiswerken is dat je niet alle kamers/verdiepingen wilt verwarmen als er maar één persoon thuis.. dus dit lijkt de beste aanpak. Schijnt ook te werken zonder koppeling aan de ketel (dus puur mechanische knoppen via wifi)

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 22-11-2022 12:21 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43
twowheeler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:06:
Even voor het idee. We zijn vanaf halverwege november gaan afnemen bij Vattenfall. Die 190 kunnen we dus op onze buik schrijven, maar we krijgen het volgende maand wel.

Nu zie ik echter dat partijen als Shell een stuk goedkoper zijn. Maar als ik in december overstap, dan loop ik toch wederom die €190 mis?

Ik denk dat ik even afwacht wat mijn tarieven voor vattenfall worden, en stap anders in januari over naar de dan goedkoopste.
De eerste €190 liep je helaas mis omdat je op peildatum 1 november nog nergens zat.
Echter zit je op peildatum 1 december sowieso ergens en of dit nou Vattenfall of Shell is maakt niet veel uit.
Als je op bijvoorbeeld 2 november start bij Shell ontvang je de €190 van december alsnog een keer van Shell.

Ik ben zelf toevallig op 5 november gestart bij een nieuwe leverancier.
Op 16 november kreeg ik de teruggave van de eindafrekening van de oude leverancier gestort.
Op 21 november kreeg ik los de €190 van de oude leverancier gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
Workaholic schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:16:
[...]

Dank - besteld! Nu nog even kijken naar een Tado systeem oid. Met black friday het overwegen waard aangezien we 16 knoppen nodig hebben en veel kamers hebben... duur geintje!

Probleem is met thuiswerken is dat je niet alle kamers/verdiepingen wilt verwarmen als er maar één persoon thuis.. dus dit lijkt de beste aanpak. Schijnt ook te werken zonder koppeling aan de ketel (dus puur mechanische knoppen via wifi)
Je hebt wel de Tado bridge nodig als het goed is, en zonder thermostaat zijn het in feite alleen programmeerbare thermostaatknoppen, dus je moet wel zorgen dat er op zn minst altijd ergens 1 radiator openstaat. En zonder warmtevraag in de woonkamer heb je dus ook geen verwarming op die andere kamers.

[ Voor 5% gewijzigd door RulazZ op 22-11-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:42

mrc4nl

Procrastinatie expert

Melkunie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:22:
Op 16 november kreeg ik de teruggave van de eindafrekening van de oude leverancier gestort.
Ik nam op 1 november stroom af op twee adressen vanwege verhuizing, heb deze maand 2x 190 euro gekregen. alleen het is maar de vraag of ik volgende maand nog eens 190 krijg :*)

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-05 20:41

Ik heb een slimme meter, en daar heb ik "Slimme Lezer+" aangehangen.
Die data loopt bij mij Home Assistant in en daar zie ik keurig elk uur het verbruik.

Als je verder niet zo in de automatisering zit kan je ook wel hapklare producten kopen die dat gewoon een app/cloud in schieten zoals HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:26
mrc4nl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:58:
[...]

Ik nam op 1 november stroom af op twee adressen vanwege verhuizing, heb deze maand 2x 190 euro gekregen. alleen het is maar de vraag of ik volgende maand nog eens 190 krijg :*)
Nice!
Hier was de sleuteloverdracht 3 november dus *net* die dubbele 190 gemist.
Nog over nagedacht om eneco toch gewoon 1 november in te laten gaan maar toch maar gelaten :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-05 20:41
Zo veel mogelijk uit proberen te stellen maar bij mij thuis is de centrale verwarming afgelopen weekend voor 't eerst aangegaan toen 't buiten nabij het vriespunt raakte.

Temperatuur binnenshuis zakte betrekkelijk diep onder de 16 en dan wordt het m.i. toch wel echt concreet onaangenaam bij stilzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo. De aasgieren van Eneco zijn eruit gegaan, ANWB erin.
Ik ben benieuwd :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Polderviking schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:33:
Zo veel mogelijk uit proberen te stellen maar bij mij thuis is de centrale verwarming afgelopen weekend voor 't eerst aangegaan toen 't buiten nabij het vriespunt raakte.

Temperatuur binnenshuis zakte betrekkelijk diep onder de 16 en dan wordt het m.i. toch wel echt concreet onaangenaam bij stilzitten.
Afhankelijk van de leeftijd van het huis zou ik ook oppassen met vocht in de woning als je het teveel laat afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
[...]

Voor jou :D
Voor degene die die 190 euro bedacht hebben |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Mensen met een SAP (dus extra meter naast de primaire meter) krijgen ook 2x190 euro.

Wel lachen als je die SAP hebt genomen om duur terug te leveren, op je primaire meter pak je zo'n dynamische leverancier en je krijgt 4x190 euro.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mierenfokker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:43:
[...]

Ja niet normaal die verhoging. Volgens mij heeft elke stroomleverancier inclusief landen in september hele dure contracten gekocht om maar zekerheid te kunnen bieden. De landen moesten hun gasreserves vol hebben vanwege Europese regelgeving en we zaten lekker met zijn allen te kopen in een veel te dure periode.

Schandalig dom dit..
Alternate reality:
voorraden deze zomer niet gevuld. Afgelopen maand was historisch koud met 2 weken op rij temperaturen onder de 0. Gasvoorraden in Europa leeggetrokken. Noodplannen ingeschakeld en industrie stil gelegd.

Wat schandalig stom dat ze afgelopen zomer geen voorraden ingekocht hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 05:07
Al geruime tijd klant bij Innova Energie. op 1-9-2022 een nieuw tariefblad gekregen waarop een teruglevergergoeding van 0,63742 per KwH per 1-10-2022 stond vermeld. Dit was in lijn met eerdere teruglever vergoedingen. Daarna is er geen communicatie meer geweest van Innova Energie.

Echter, op de website van Innova Energie staat nu een ander modelcontract per 1-10-2022, en wordt nu nog maar een terugleververgoeding van 0.07 euro vermeld.

Contactformulier komt helaas geen reactie over, en telefonisch kan men mij geen duidelijkheid geven.

Iemand vergelijkbare ervaring met Innova Energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lijkt erop dat zij inderdaad ook hun terugleververgoeding hebben teruggeschroefd. Ik zit nog tot half februari vast bij Innova, en mijn teruglevertarief is niet aangepast (zou ook raar zijn)..

Ach, met 2500 kWh overschot wordt dat anders gewoon lekker de jacuzzi aanslingeren komende winter >:)
Voor 175 euro ga ik ze geen 2500 kWh leveren :)

Als ik bij ze inlog krijg ik een verleningsaanbod, en het teruglevertarief is daar ook 7 cent.

Blijft toch bijzonder hoe ze allemaal die tarieven zo op elkaar afstemmen.. :') :') Eigenlijk is het tijd dat er wat communicatie en documenten in beslag genomen worden bij al die bedrijven.

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 22-11-2022 14:42 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Glashelder schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:40:
Lijkt erop dat zij inderdaad ook hun terugleververgoeding hebben teruggeschroefd. Ik zit nog tot half februari vast bij Innova, en mijn teruglevertarief is niet aangepast (zou ook raar zijn)..

Ach, met 2500 kWh overschot wordt dat anders gewoon lekker de jacuzzi aanslingeren komende winter >:)
Voor 175 euro ga ik ze geen 2500 kWh leveren :)
waterstofauto kopen, en je eigen waterstof produceren :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mrc4nl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:42:
[...]

waterstofauto kopen, en je eigen waterstof produceren :P
Volgens mij heeft een EV dan een stuk beter rendement :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Glashelder schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:42:
[...]

Volgens mij heeft een EV dan een stuk beter rendement :+
mja, maar overschot is zo moeilijk op te slaan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mrc4nl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:43:
[...]

mja, maar overschot is zo moeilijk op te slaan.
Klopt, maar dat gaat pas een rol spelen vanaf 1 januari 2025 :p :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Melkunie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:22:
[...]

De eerste €190 liep je helaas mis omdat je op peildatum 1 november nog nergens zat.
Echter zit je op peildatum 1 december sowieso ergens en of dit nou Vattenfall of Shell is maakt niet veel uit.
Als je op bijvoorbeeld 2 november start bij Shell ontvang je de €190 van december alsnog een keer van Shell.

Merci, vanwege verhuizing nu niet echt zin me erin te verdiepen. Heb ook nog niet de nieuwe tarieven ontvangen. Ik ga me er al de verhuizing drukte wat is gedempt in verdiepen. Qua overstappen lijkt het sowieso goed nog even te wachten. Bij gaslicht.com staat er elke keer een nieuwe als goedkoopste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
jeroenkb schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:04:
[...]

Wat schandalig stom dat ze afgelopen zomer geen voorraden ingekocht hebben
Dit dus. Regeren heet toch vooruitzien? Stelletje nietsnutten zijn het daar in Den Haag, Rob Jetten voorop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Glashelder schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:40:

Blijft toch bijzonder hoe ze allemaal die tarieven zo op elkaar afstemmen.. :') :') Eigenlijk is het tijd dat er wat communicatie en documenten in beslag genomen worden bij al die bedrijven.
Lijkt wel of ze allemaal in dezelfde whatsapp groepje zitten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
mierenfokker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:19:
[...]

Dit dus. Regeren heet toch vooruitzien? Stelletje nietsnutten zijn het daar in Den Haag, Rob Jetten voorop
Hij was sarcastisch. Ze hebben dus juist wel vooruit gekeken en gezorgd dat er nu geen grote tekorten ontstaan.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:25:
[...]

Hij was sarcastisch. Ze hebben dus juist wel vooruit gekeken en gezorgd dat er nu geen grote tekorten ontstaan.
Dank. Was even te verbijsterd om op zijn reactie te reageren..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik dacht laat ik die ongefundeerde claims eens uitzoeken. tis wel wat zoekwerk

als de overheid slim was geweest hadden ze vroeg gas ingekocht en niet toen de prijzen door het dak gingen.

de vulgraad vind je op https://agsi.gie.eu/#/
en de prijs vind je op https://nl.investing.com/.../dutch-ttf-gas-c1-futures

maar een overzichtelijke grafiek heb ik nog niet gevonden
en ik ga niet voor elke dag de data opzoeken en zelf in een excel stoppen. mn baas gaat dat niet leuk vinden :P

ora et labora

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:58
mrc4nl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:34:

en ik ga niet voor elke dag de data opzoeken en zelf in een excel stoppen. mn baas gaat dat niet leuk vinden :P
Mag ook gewoon vanavond hoor, we oordelen niet. ;) :+

edit: Ik heb ook even gekeken, miss heb je hier wat aan?

Afgelopen jaar vulgraad (zie Injection):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psCR5EMTeGPwtyyg65OdIkjAo8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2OKBooWgfersjwheckqf698.png?f=fotoalbum_large

En The ICE grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg4wVwXTqJU5mlXzi90GzhnCs5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zlNxXyiR3tKZBUmtzQJp45hU.png?f=fotoalbum_large

Wel heel ruw zo, maar ze zijn in april al begonnen met inkopen en toen ook op de top van september is zeker nog ingekocht.

edit 2: Ik zie nou trouwens onderaan in de eerste foto ook de voorgaande jaren staan. Er lijkt wat betreft inkoopbeleid gewoon helemaal niks veranderd, loopt precies hetzelfde als voorgaande jaren.

[ Voor 69% gewijzigd door dehardstyler op 22-11-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

als de overheid slim was geweest hadden ze vroeg gas ingekocht en niet toen de prijzen door het dak gingen.
[..]
Hadden ze natuurlijk wel een kristallen bol nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Laatst online: 30-05 09:28

TAA

Liever IRC

Zojuist het nieuwe tarief van Essent binnen gekregen; per 01.01.2023 €0,91970 / €0,73375 per kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 15:35
TAA schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:23:
Zojuist het nieuwe tarief van Essent binnen gekregen; per 01.01.2023 €0,91970 / €0,73375 per kWh...
Howly shit!

Tijd om maar versneld thuis ook naar Dynamisch te gaan, zat wel OK bij Essent en de hoge verhogingen bleven redelijk uit, maar nu ben ik er klaar mee.

Heb je het gas tarief toevallig ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Laatst online: 30-05 09:28

TAA

Liever IRC

iketot schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:26:
[...]

Howly shit!

Tijd om maar versneld thuis ook naar Dynamisch te gaan, zat wel OK bij Essent en de hoge verhogingen bleven redelijk uit, maar nu ben ik er klaar mee.

Heb je het gas tarief toevallig ook?
Nope; elektra only met een jaarverbruik van bijna 10k kWh 8)7

Overigens al ruim 15 jaar naar volle tevredenheid in bezit van een WP maar met energieprijzen van 2 dubbeltjes nooit serieuze aanleiding gezien om panelen te plaatsen. Sinds kort 9kWp op het dak; maakt dat ik iets beter slaap ook na het ontvangen van dit mailtje :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
ArthurMorgan schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:25:
[...]

Wat dacht je dat ze veel eerder die tekorten hadden moeten inkopen ipv in de maanden augustus/september en oktober..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:58
mierenfokker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:40:
[...]

Wat dacht je dat ze veel eerder die tekorten hadden moeten inkopen ipv in de maanden augustus/september en oktober..
Hierboven kun je zien dat we daar al in april mee begonnen zijn, en dat lijkt mooie timing, net na de tweede piek. Je kunt een gasopslag niet te snel vullen (of leegmaken), dus daar gaat gewoon wat tijd overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
dehardstyler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:43:
[...]

Hierboven kun je zien dat we daar al in april mee begonnen zijn, en dat lijkt mooie timing, net na de tweede piek. Je kunt een gasopslag niet te snel vullen (of leegmaken), dus daar gaat gewoon wat tijd overheen.
Excuses ik lees het nu ook. Hoe zit het met de energieleveranciers dan? Hoe kan het dat zij nu zulke achterlijk hoge bedragen doorberekenen aan de klant.

Edit: Alhoewel volgens dit artikel https://www.volkskrant.nl...er-door-te-komen~bec8299d, zie het grafiekje, zijn ze pas begonnen half april terwijl dat voorgaande jaren al januari/februari was. Terwijl we afgelopen jaar niet echt een hele strenge winter hadden.

[ Voor 26% gewijzigd door mierenfokker op 22-11-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Het gas in de opslagen is niet van de overheid maar van marktpartijen.

De overheid heeft wel flink verdiend met wat tussenhandel van gas uit opslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als oud Essent klant kreeg ik zojuist een telefonische aanbieding. 2,80/m³ gas en 0,90 per kWh, 1 jaar vast. Ik ga nu echt nog geen overhaaste beslissing maken, mijn contract loopt 2 februari pas af.

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 22-11-2022 18:56 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:21
zer0l schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Klopt! Echter was er in dat topic niemand die een afrekening had/liet zien bij een variabel tarief dit jaar. Daarom in dit kroeg topic (ook) de vraag naar ervaringen bij Vattenfall.
Was zeker niet bedoelt om opnieuw de manier van salderen die beschreven staat te bediscussiëren. Zoals Wolly aangeeft is ook deze beschrijving op meerdere manieren te interpreteren, net zoals bij GC.
Dus: iemand hier die een correcte eindafrekening heeft gehad met puur en alleen alles tegen elkaar weggestreept bij Vattenfall? Of andere ervaringen met dit bedrijf.
Ik heb vandaag mijn jaarafrekening gehad van Vattenfall en alles is keurig tegen elkaar weggestreept. Ik had een overproductie van 789 kWh en 400 m3 minder gasverbruik en kreeg daarom veel geld terug.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-05 22:15
mierenfokker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:44:
[...]

Excuses ik lees het nu ook. Hoe zit het met de energieleveranciers dan? Hoe kan het dat zij nu zulke achterlijk hoge bedragen doorberekenen aan de klant.

Edit: Alhoewel volgens dit artikel https://www.volkskrant.nl...er-door-te-komen~bec8299d, zie het grafiekje, zijn ze pas begonnen half april terwijl dat voorgaande jaren al januari/februari was. Terwijl we afgelopen jaar niet echt een hele strenge winter hadden.
Eneco (en alle dochter ondernemingen) is als eerste begonnen met de extreme verhogingen. Onder het mom van dat zij minder ver vooruit inkopen en dus eerder te maken kregen met extreme inkoopprijs stijgingen. Het is gissen of dat echt waar is. In het hele energie gebeuren van de laatste maanden, komt Eneco op mij altijd over als de meest logge en bureaucratische.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 14:55
Vanmorgen mail van Vattenfall, gas gaat van 2.02 naar 3.22 en stroom van 0,41 naar 0,77.

Bizar.

psn: HertogJack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Rossi46 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:11:
[...]

Eneco (en alle dochter ondernemingen) is als eerste begonnen met de extreme verhogingen. Onder het mom van dat zij minder ver vooruit inkopen en dus eerder te maken kregen met extreme inkoopprijs stijgingen. Het is gissen of dat echt waar is. In het hele energie gebeuren van de laatste maanden, komt Eneco op mij altijd over als de meest logge en bureaucratische.
Was vorig jaar bij WE ook, bestaande Eneco klanten zaten op 0,82 cent per m3 en alle WE klanten gingen naar 1,80 euro/m3 en dan nog beweren dat dit het beste was wat ze konden doen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Even de situatie van mijn gezin hier droppen en mijn hersenspinsels daarbij :)

We zitten nu nog bij Oxxio, die vanaf 1-11-2022 de hoofdprijs zijn gaan rekenen voor zowel stroom (per kWh €1,01 piek, €0,77 dal en per m3 € 3,68). Deze prijzen zijn inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en 9% BTW. Vanaf 1-1-2023 gaat zowel de belasting als de BTW omhoog, dus dan wordt het allemaal nog veel duurder. Uiteraard treedt dan het prijsplafond in werking (en daar blijven we ook wel binnen), maar ik vind het achterlijk dat de belastingbetaler dan meer dan de helft van onze energierekening gaat betalen.

Ik zit zelf met een schuin oog te kijken naar de dynamische contracten die nu populair zijn. Echter, we gaan binnenkort verhuizen naar een huis met flink wat zonnepanelen en dat vind ik een risicovolle combinatie met zo'n dynamisch contract. Met zo'n contract kun je namelijk niet jaarlijks salderen en met wat pech wordt komende zomer zoveel zon energie opgewekt, dat je op dat moment zal moeten betalen om de stroom kwijt te kunnen op het net (we werken allebei overdag en hebben geen thuisaccu, dus we kunnen de stroom op dat moment niet zelf gebruiken).

Ik denk er daarom aan om voor de stroom bij Oxxio te blijven, maar om enkel voor gas over te stappen op zo'n dynamisch contract. Is dat eigenlijk mogelijk? En zo ja, hoe denken jullie hierover? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rossi46 op 23-11-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rossi46 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:30:
Ik denk er daarom aan om voor de stroom bij Oxxio te blijven, maar om enkel voor gas over te stappen op zo'n dynamisch contract. Is dat eigenlijk mogelijk? En zo ja, hoe denken jullie hierover? :)
Exact de reden waarom ik ook dit jaar weer een vast contract heb genomen, dus ik zou het ook zo doen ;) Ik heb een flink overschot (2000 kWh op jaarbasis denk ik), dus ik was financieel misschien beter af geweest bij Eneco met hun toen der tijd hoge TLV, maar ik ben blij dat ik gewoon lekker kan salderen nu. Heb ook geen gedonder gehad met een TLV die ineens omlaag ging :Y)

Heb elektra bij Innova en gas variabel bij Budget Energie. Tot februari dit jaar had ik zowel gas als elektra van Budget.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 23-11-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 18:17
Even de situatie van mijn gezin hier droppen en mijn hersenspinsels daarbij :)

We zitten nu nog bij Oxxio, die vanaf 1-11-2022 de hoofdprijs zijn gaan rekenen voor zowel stroom (per kWh €1,01 piek, €0,77 dal en per m3 € 3,68). Deze prijzen zijn inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en 9% BTW. Vanaf 1-1-2023 gaat zowel de belasting als de BTW omhoog, dus dan wordt het allemaal nog veel duurder. Uiteraard treedt dan het prijsplafond in werking (en daar blijven we ook wel binnen), maar ik vind het achterlijk dat de belastingbetaler dan meer dan de helft van onze energierekening gaat betalen.

Ik zit zelf met een schuin oog te kijken naar de dynamische contracten die nu populair zijn. Echter, we gaan binnenkort verhuizen naar een huis met flink wat zonnepanelen en dat vind ik een risicovolle combinatie met zo'n dynamisch contract. Met zo'n contract kun je namelijk niet jaarlijks salderen en met wat pech wordt komende zomer zoveel zon energie opgewekt, dat je op dat moment zal moeten betalen om de stroom kwijt te kunnen op het net (we werken allebei overdag en hebben geen thuisaccu, dus we kunnen de stroom op dat moment niet zelf gebruiken).

Heb je daar twee slimme meters voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-05 14:47

Duurt het nog lang voordat je gaat verhuizen? Als het nog een paar maand duurt zou je ook voor een kortere termijn een dynamisch stroomcontract af kunnen sluiten en zodra je bent verhuist een contract afsluit bij de partij met op dat moment de hoogste TLV.

Ik verwacht (weet dit niet zeker trouwens) dat wanneer jij verhuist Oxxio een eindafrekening gaat opmaken voor je oude woonadres zodat je de dure kWh's die je nu verbruikt niet kan salderen met de opbrengst van je nieuwe woning.

Nu een dynamisch gascontract afsluiten is altijd een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plumo
Stoffa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:09:
[...]

Heb je daar twee slimme meters voor nodig?
Nee, die heb je alleen nodig wanneer je verbruik en opwekking van elektriciteit wilt scheiden tussen twee leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Glashelder schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:00:
[...]

Exact de reden waarom ik ook dit jaar weer een vast contract heb genomen, dus ik zou het ook zo doen ;) Ik heb een flink overschot (2000 kWh op jaarbasis denk ik), dus ik was financieel misschien beter af geweest bij Eneco met hun toen der tijd hoge TLV, maar ik ben blij dat ik gewoon lekker kan salderen nu. Heb ook geen gedonder gehad met een TLV die ineens omlaag ging :Y)

Heb elektra bij Innova en gas variabel bij Budget Energie. Tot februari dit jaar had ik zowel gas als elektra van Budget.
Zelfde hier, zit nu elektra bij Engie voor hoge TLV, en gas dynamisch elders. Bij VDB was ik anders 3,33/m3 gaan betalen terwijl dat dynamisch alleen in augustus een weekje boven die prijs zat.

[ Voor 7% gewijzigd door RulazZ op 23-11-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Welke energieleveranciers bieden dynamisch alleen gas aan?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:23
nMad schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:57:
Ik zit bij EnergyZero voor gas only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
mierenfokker schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:43:
[...]

Schandalig dom dit..
Ja echt schandalig dat bedrijven zich hebben ingedekt voor een eventueel strenge winter... |:( |:( |:(

Jij had het natuurlijk best gevonden als door een strenge winter bedrijven verplicht stilgelegd moesten worden (met alle maatschappelijke kosten van dien, want reken maar dat ze dan een schadevergoeding gaan indienen). En dan hou ik het niet kunnen afnemen van de producten van die bedrijven omdat er niet meer geproduceerd wordt nog maar even buiten beschouwing.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:55
HertogJack schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:17:
Vanmorgen mail van Vattenfall, gas gaat van 2.02 naar 3.22 en stroom van 0,41 naar 0,77.

Bizar.
en dat terwijl de prijs op de markt de afgelopen 6 maanden juist na en met daarin een piek is gedaald
landen om ons heen zitten veel lager
je zou je afvragen of het niet toch met het plafond te maken heeft

want ook mensen zullen nu gaan proberen binnen die 2900kwh te blijven en 1200kub gas dus de inkomsten zullen hoe dan ook gaan zakken ook al zouden de prijzen lager blijven.
dus dan maar om hoog gooien zodat men daar wat in word gecompenseert

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plumo
nMad schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:57:
Er zijn een aantal (EnergyZero + resellers, NextEnergy, Frank Energie, EasyEnergy) maar wanneer je de reviews van deze partijen gaat lezen dan word je niet vrolijk.

Ik zit nu bij NextEnergy maar lees ook dat veel nieuwe klanten om een waarborg van 750 euro worden gevraagd. Als ik nu een leverancier zou moeten kiezen dan zou ik voor de ANWB gaan. Zij maken zo te zien nog steeds gebruik van de interface van EnergyZero maar hebben nu een eigen licentie en hun klantenservice is zo te lezen in ieder geval bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:08
@nMad Misschien onbekend bij jou: er is een specifiek topic over dynamische aanbieders op Tweakers, inclusief uitgebreide topic start.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:25
Ik zit erover te denken om over te stappen naar Shell Energy. Heeft iemand al de tarieven ontvangen per 1 januari 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Plumo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:40:
[...]

Duurt het nog lang voordat je gaat verhuizen? Als het nog een paar maand duurt zou je ook voor een kortere termijn een dynamisch stroomcontract af kunnen sluiten en zodra je bent verhuist een contract afsluit bij de partij met op dat moment de hoogste TLV.

Ik verwacht (weet dit niet zeker trouwens) dat wanneer jij verhuist Oxxio een eindafrekening gaat opmaken voor je oude woonadres zodat je de dure kWh's die je nu verbruikt niet kan salderen met de opbrengst van je nieuwe woning.

Nu een dynamisch gascontract afsluiten is altijd een goed idee.
We krijgen de sleutel van het nieuwe huis half december al, maar we gaan er pas uiterlijk 1 maart in wonen. Dus gedurende de tussenliggende periode hebben we twee huizen.

Overstappen naar een nieuw 'contract' maatschappij durf ik niet, want dan zit je vast aan die idioot hoge modelcontractprijzen. Dus het liefst blijf ik voor nu (voor stroom?) bij Oxxio.

Ik kan het huidige contract tijdelijk op twee adressen laten leveren. Ik kan er ook voor kiezen om het over te laten zetten op het nieuwe adres en op het huidige adres volledig dynamisch te gaan. Dat is dan maar voor korte tijd en ook nog eens bijna volledig onder het prijsplafond, maar dan kan ik het wel even 'testen' :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-05 18:51
Ik kreeg gisteren een e-mail van gaslicht.com dat overstappen weer loont. Ik was wel benieuwd dus ben gaan kijken, en waarempel ze lijken nog gelijk te hebben ook.

Op dit moment zit ik bij Greenchoice voor: 1,04/kWh normaal, 0,70/kWh daltarief en gas voor 3,44/m3. Als ik over zou stappen naar Shell dan wordt het 0,56/kWh normaal, 0,4909/kWh dal en 2,079/m3 incl. Dit is wel een variable contract, maar dat heb ik bij Greenchoice ook.

Ik ga mijn verhuizingsverzoek bij Greenchoice gelijk opzeggen (we gaan binnenkort verhuizen) en ga een aanvraag doen bij Shell, want dit scheelt wel echt een hoop zeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Soepstengel op 23-11-2022 12:16 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:09
HertogJack schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:17:

Bizar.
Zelfs Delta Energie (half eigendom van Vattenfall) heeft voor 1 december betere tarieven. Waarom zou je dan nog blijven?

----------
Per 1 dec, All-in, afgerond op hele eurocenten:
Gas: 2,64 / m3
Stroom, dal: 0,55 / kwh
Stroom, normaal: 0,68 / kwh

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 14:56
ik zat net bij United Consumers te kijken. Die prijzen voor volgend jaar lijken best goed

stroom komt uit op 54 cent per KWH inclusief alles
gas op ongeveer 2,2 euro per m3.

Er staat bij "tarieven wijzigen per 1 juli". Dit lijkt me nu de beste deal die ik zo kon vinden. ook terugleveren stroom (ik heb overschot) krijg je 40+ cent voor per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 14:55
D_Jeff schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:15:
[...]

Zelfs Delta Energie (half eigendom van Vattenfall) heeft voor 1 december betere tarieven. Waarom zou je dan nog blijven?

----------
Per 1 dec, All-in, afgerond op hele eurocenten:
Gas: 2,64 / m3
Stroom, dal: 0,55 / kwh
Stroom, normaal: 0,68 / kwh
omdat ik met -2500 aan stroom zit (teruggeleverd dus) dmv saldering..

Maar inderdaad ik moet er even over nadenken, want het verschil is wel erg hoog nu met andere aanbieders.

psn: HertogJack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Zitten alle mensen die nu toch nog allemaal willen overstappen flink boven het prijsplafond ofzo? Of gunnen wij het de leveranciers dat verschil niet (kan ik zeker inkomen overigens). Maar voor dat je het weet komen de andere dadelijk per feb weer met een wijziging en kan je weer beginnen.

Ik blijf ruim onder het plafond dus ga me niet verdiepen in overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:46
https://www.bnr.nl/nieuws...0-euro-duurder-vanaf-2024

Het resultaat van het prijsplafond.
Belastingen met 225% omhoog om gemaakte onkosten terug te winnen.
En als men alles slikt, waarom zouden de prijzen dan weer gaan zakken.

Ik vraag me serieus waarom niemand aan de bel trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
superduper schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:01:
Zitten alle mensen die nu toch nog allemaal willen overstappen flink boven het prijsplafond ofzo? Of gunnen wij het de leveranciers dat verschil niet (kan ik zeker inkomen overigens). Maar voor dat je het weet komen de andere dadelijk per feb weer met een wijziging en kan je weer beginnen.

Of dat plafond er daadwerkelijk komt (per januari of überhaupt) moet je nog maar afwachten. Verder is er volgens mij geen betere tijd geweest om je te verdiepen in overstappen. Met de huidige tariefverschillen kunnen veel mensen al bedragen van 50-100 euro per week besparen (in december) door over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff

Vanwege de zeer hoge tarieven (3,18 / m2 | 0,88 / kwh) van Eneco zit ik al bijna door die 190 euro heen (met nog een deel van de maand te gaan), terwijl de verwarming rond de 18 graden staat. Daarnaast heeft het geintje met de TLV naar 9 cent te schroeven ook serieus impact

Delta Energie :
Hogere TLV (die ook nog eens lang vol te houden is) en tariefverschil van gem. 30 % betekend dat ik voor de dure december gewoon serieus tientjes in mn zak hou.

Daarom.

Voor jouw situatie: Indd, gewoon lekker blijven zitten. Overstappen gaat jouw serieus geld kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 09:40
Soepstengel schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:13:
Ik kreeg gisteren een e-mail van gaslicht.com dat overstappen weer loont. Ik was wel benieuwd dus ben gaan kijken, en waarempel ze lijken nog gelijk te hebben ook.

Op dit moment zit ik bij Greenchoice voor: 1,04/kWh normaal, 0,70/kWh daltarief en gas voor 3,44/m3. Als ik over zou stappen naar Shell dan wordt het 0,56/kWh normaal, 0,4909/kWh dal en 2,079/m3 incl. Dit is wel een variable contract, maar dat heb ik bij Greenchoice ook.

Ik ga mijn verhuizingsverzoek bij Greenchoice gelijk opzeggen (we gaan binnenkort verhuizen) en ga een aanvraag doen bij Shell, want dit scheelt wel echt een hoop zeg.
Inderdaad dat is wel scherp voor dit moment. Engie zit iets hoger.

Engie incl 9% btw: 0.49 (laag tarief) 0.62 (hoog tarief), TLV = kale leveringstarief
Shell incl 9% btw: 0.49 (laag tarief) 0.56 (hoog tarief), TLV = 0.10

Verschil zit vooral dat hun hoogtarief 6 cent goedkoper is, maar de TLV is ook serieus veel lager. Voor mij met 39 PV panelen is daarom Engie voordeliger. Maar goed om te zien dat er meer partijen zijn die niet mee gaan met de Eneco's, Essent, Vattenfall praktijken.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-05 18:51
Op dit moment zit ik bij Greenchoice voor: 1,04/kWh normaal, 0,70/kWh daltarief en gas voor 3,44/m3.
Aan de telefoon gezeten met Greenchoice en opeens kunnen ze betere tarieven aanbieden. Zelf gaven ze aan dat ze iedereen een beter aanbod gingen doen, daar zijn ze net pas mee begonnen schijnbaar, ik vind het moeilijk te geloven en denk echt dat het komt omdat ik weg wilde gaan. Nieuwe tarieven:

Stroom normaal: 0,52/kWh
Stroom dal: 0,29/kWh
Gas: 2,66/m3

Gas is nog steeds hoger, maar op jaar basis scheelt het in totaal 7 tientjes voor ons.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 29-05 22:10
Weet iemand hoe zit het met die 190 euro bij overstappen nu? Ik zit ook bij Watjesval, maar wil daar ook weg met deze prijzen. Echter wil ik niet door kromme overstap die 190 euro voor december mislopen - november is al binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 09:40
Zebby schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:15:
Weet iemand hoe zit het met die 190 euro bij overstappen nu? Ik zit ook bij Watjesval, maar wil daar ook weg met deze prijzen. Echter wil ik niet door kromme overstap die 190 euro voor december mislopen - november is al binnen.
Zolang je op de eerste van de maand klant ben, krijg je daar de 190 euro.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

GAEvakYD schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:13:
[...]

Maar goed om te zien dat er meer partijen zijn die niet mee gaan met de Eneco's, Essent, Vattenfall praktijken.
Nog niet.. bedoel je. Ik verwacht dat die in jan/feb juist nog harder ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
HertogJack schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:57:
[...]

omdat ik met -2500 aan stroom zit (teruggeleverd dus) dmv saldering..

Maar inderdaad ik moet er even over nadenken, want het verschil is wel erg hoog nu met andere aanbieders.
Zo'n overschot zie ik liever in harde euro's dan verbruikt te worden aan een dure december maand.
Daarnaast is de huidige situatie zo dat je met 1 maand weer weg kan zijn (want vaste contracten zijn nauwelijks verkrijgbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
D_Jeff schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:13:
[...]

Vanwege de zeer hoge tarieven (3,18 / m2 | 0,88 / kwh) van Eneco zit ik al bijna door die 190 euro heen (met nog een deel van de maand te gaan), terwijl de verwarming rond de 18 graden staat.
Dit vind ik de verkeerde gedachtegang. Fijn dat we allemaal 190 euro krijgen, maar dat staat volledig los van je verbruik. Dus die 190 euro moet je totaal loskoppelen van het vraagstuk overstappen of niet.

Als het prijsplafond in werking gaat treden, dan is het natuurlijk een compleet ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46

Dat is wel wat bij mij speelt ja. Als je naar de pieken op de markt kijkt, dan vind ik de extreem hoge tarieven waar wij thuis nu mee geconfronteerd worden buiten proportie. En ik ben heel bang dat de energiemaatschappijen het komende jaar achterover gaan leunen door het prijsplafond, op kosten van ons allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Rossi46 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:29:
[...]

Dat is wel wat bij mij speelt ja. Als je naar de pieken op de markt kijkt, dan vind ik de extreem hoge tarieven waar wij thuis nu mee geconfronteerd worden buiten proportie. En ik ben heel bang dat de energiemaatschappijen het komende jaar achterover gaan leunen door het prijsplafond, op kosten van ons allemaal.
Voor mij ook het 2e. De energie maatschappijen maken gewoon gebruik van de situatie en daar kan ik slecht tegen.

Ook is net mijn jaaropgave gemaakt dus is nu het moment om over te stappen wegens saldering (had al variabel bij Vattenfall)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Crysania schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:31:
[...]

Voor mij ook het 2e. De energie maatschappijen maken gewoon gebruik van de situatie en daar kan ik slecht tegen.

Ook is net mijn jaaropgave gemaakt dus is nu het moment om over te stappen wegens saldering (had al variabel bij Vattenfall)
Ik zit al variabel per november, maar heb nog geen jaaropgave gehad. Maakt op zich niet uit toch, mag hopen dat ze het gewoon afkappen waar je bent gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 18:17
Persoonlijk vind ik de houding van de energiemaatschappijen waarbij ze de tarieven fors verhogen omdat ze weten dat vanwege het prijsplafond consumenten toch wel blijven, en zij op deze wijze de staat kunnen melken, laakbaar en dat zou zeker meespelen in een switch bij mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crysania
Zebby schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zit al variabel per november, maar heb nog geen jaaropgave gehad. Maakt op zich niet uit toch, mag hopen dat ze het gewoon afkappen waar je bent gebleven?
Het wordt inderdaad afgekapt maar als je dat doet na een half jaar heb je bijvoorbeeld de hele zomer energie opgewekt en nu een overschot. Stap je dan over maken ze de rekening op en krijg je een paar cent voor die opgewekte energie.

Als je aan het einde van een jaar (je loopjaar) overstapt is die saldering over het hele jaar gedaan en kun je dus de stroom uit de winter salderen tegen de stroom uit de zomer wat veel gunstiger is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
NeutraleTeun schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:09:
https://www.bnr.nl/nieuws...0-euro-duurder-vanaf-2024

Het resultaat van het prijsplafond.
Belastingen met 225% omhoog om gemaakte onkosten terug te winnen.
En als men alles slikt, waarom zouden de prijzen dan weer gaan zakken.

Ik vraag me serieus waarom niemand aan de bel trekt.
Dank voor het opmerken van het artikel.
Alleen jammer dat de samenvatting zo beperkt is, dat je alsnog het concept belastingplan moet lezen voor de gevolgen (wat best een boekwerk is).

Aanvulling:
Om de ontbrekende duiding te geven, een overzichtje:
2022, tot 10KWh verbruik: ~6,7 cent belasting totaal
2023 & 2024 tot 10KWh verbruik: ~12,6 cent belasting totaal

Gas:
2022, tot 5000m3 verbruik: ~45cent belasting totaal
2023 & 2024 tot tot 5000m3 verbruik: ~49 cent belasting totaal

Met andere woorden: De belasting op stroom verdubbeld bijna, terwijl de belasting op gas een indexatie doet. Dan gaat het hard

[ Voor 25% gewijzigd door D_Jeff op 23-11-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Crysania schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:39:
[...]

Het wordt inderdaad afgekapt maar als je dat doet na een half jaar heb je bijvoorbeeld de hele zomer energie opgewekt en nu een overschot. Stap je dan over maken ze de rekening op en krijg je een paar cent voor die opgewekte energie.

Als je aan het einde van een jaar (je loopjaar) overstapt is die saldering over het hele jaar gedaan en kun je dus de stroom uit de winter salderen tegen de stroom uit de zomer wat veel gunstiger is
Ahja, daar moet ik zeker rekening mee houden, dat gaat me veel kosten als ik niet mag salderen. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Jeetje die Shell is gunstig! voor de huidige tarieven gezien dan.
In ben onlangs van Eneco overgestap naar Vattenfal, maar neig nu naar Shell weer door te stappen. Ook al gaat er dan 14 dagen overheen, dan nog voor meer dan de helft van december bespaar ik weer.
29 cent per kwh en 70 cent per m3 gas.
Salderen ze netjes per jaar? Dit is voor mij een reden om niet over te willen stappen naar een dynamisch contract en nu ik pas weer bij Vattenfal zit heb ik toch voorlopig geen behoorlijk overschot te salderen en kan ik makkelijk nog even verkassen naar een andere.

Antwoord op de vraag hierboven is: Ze salderen per telraam. Opvallend is dat ik bij Vattenfal kon kiezen tussen enkele of dubbele meter en daar voor enkel tarief ben gegaan. Hier bij Shell staat "Heb je een slimme meter?" Op het moment dat je die aanvinkt heb je eigenlijk geen keus en krijg je normaal en dal voor je kiezen. Zolang mijn auto laden buiten de deur goedkoper is dan is enkel tarief gewoon gunstiger en wil ik eigenlijk geen dubbel tarief. Nog wel een ding dus om na te vragen bij Shell mocht deze overstap gebeuren

[ Voor 16% gewijzigd door anc op 23-11-2022 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Stoffa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:38:
Persoonlijk vind ik de houding van de energiemaatschappijen waarbij ze de tarieven fors verhogen omdat ze weten dat vanwege het prijsplafond consumenten toch wel blijven, en zij op deze wijze de staat kunnen melken, laakbaar en dat zou zeker meespelen in een switch bij mij.
Dit alles met dank aan de ACM, die het (volgens eigen zeggen) niet lukte om een markconform tarief te bepalen.
Als het goed is wordt dit nu extern uitgerekend, en is vanaf 1 maart een tarief bepaald tot waar de leveranciers vergoed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
D_Jeff schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:41:
[...]

Dank voor het opmerken van het artikel.
Alleen jammer dat de samenvatting zo beperkt is, dat je alsnog het concept belastingplan moet lezen voor de gevolgen (wat best een boekwerk is).

Aanvulling:
Om de ontbrekende duiding te geven, een overzichtje:
2022, tot 10KWh verbruik: ~6,7 cent belasting totaal
2023 & 2024 tot 10KWh verbruik: ~12,6 cent belasting totaal

Gas:
2022, tot 5000m3 verbruik: ~45cent belasting totaal
2023 & 2024 tot tot 5000m3 verbruik: ~49 cent belasting totaal

Met andere woorden: De belasting op stroom verdubbeld bijna, terwijl de belasting op gas een indexatie doet. Dan gaat het hard
toon volledige bericht
De belasting op stroom wordt in feite weer gewoon teruggezet naar het niveau van 2021 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-05 08:10
Wat gaat de regering in 2024 en daarna doen wanneer het prijsplafond van 2023 afloopt?
https://www.telegraaf.nl/...odra-prijsplafond-eindigt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
anc schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:49:
[...]

Jeetje die Shell is gunstig! voor de huidige tarieven gezien dan.
In ben onlangs van Eneco overgestap naar Vattenfal, maar neig nu naar Shell weer door te stappen. Ook al gaat er dan 14 dagen overheen, dan nog voor meer dan de helft van december bespaar ik weer.
29 cent per kwh en 70 cent per m3 gas.
Salderen ze netjes per jaar? Dit is voor mij een reden om niet over te willen stappen naar een dynamisch contract en nu ik pas weer bij Vattenfal zit heb ik toch voorlopig geen behoorlijk overschot te salderen en kan ik makkelijk nog even verkassen naar een andere.

Antwoord op de vraag hierboven is: Ze salderen per telraam. Opvallend is dat ik bij Vattenfal kon kiezen tussen enkele of dubbele meter en daar voor enkel tarief ben gegaan. Hier bij Shell staat "Heb je een slimme meter?" Op het moment dat je die aanvinkt heb je eigenlijk geen keus en krijg je normaal en dal voor je kiezen. Zolang mijn auto laden buiten de deur goedkoper is dan is enkel tarief gewoon gunstiger en wil ik eigenlijk geen dubbel tarief. Nog wel een ding dus om na te vragen bij Shell mocht deze overstap gebeuren
Zie hier hoe Shell saldeert en hoe je dat geld kan kosten: SvMp in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Pagina: 1 ... 37 ... 149 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden