Sinds het failliet van Welkom zit ik bij Eneco met een variabel contract. Onlangs de jaarafrekening ontvangen. Verbruik:
Stroom daltarief 873 kWh
Stroom normaaltarief 970 kWh
Totaal verbruik stroom 1843 kWh = € 248,46
Totaal verbruik gas 871 m3 = € 1.802,37
Het nieuwe voorschotbedrag wordt € 257
Het nieuwe tarief is is 0,69650/ 0,86646 (dal/normaal) voor stroom en 3,17442 voor gas.
Nu belde gisteren Essent met een aanbieding voor een vast jaarcontract op basis van exact dezelfde gegevens komen zij op:
Een voorschotbedrag van € 262 (per jaar € 3144,51)
Tarief 0,52952/ 0,70719 (dal/normaal) voor stroom en 2,53395 voor gas.
De verkoper had een verhaaltje over hoe het voorschotbedrag slechts 5 euro hoger is, maar dat dit dan wel vast is en een 'verzekering' tegen verdere prijsstijgingen in de komende winter. Hij zei ook: je moet je realiseren dat het tot nu toe een hele zachte herfst is, en daar zijn de prijzen van nu op gebaseerd. Als de gasprijs later alsnog daalt, kun je tegen een geringe boete van circa 100 euro alsnog je vaste contract afkopen, zei hij. Uiteindelijk ingestemd, maar ik heb het contract nog niet bevestigd.
Na een nachtje slapen vraag ik me nu toch af wat wijsheid is...
Is de trend van de gasprijzen niet eerder licht dalend dan stijgend momenteel? En hoeveel risico loop ik nu werkelijk met mijn variabele contract dat het nóg duurder wordt dan dit? Kan ik niet beter even afwachten? Misschien zelfs een dynamisch contract afsluiten? En hoe kan het eigenlijk dat Essent op het oog wel lagere tarieven biedt, maar een hoger termijnbedrag?
Ik ben niet per se risicomijdend. Heb geen zonnepanelen. In het koudst van de winter ga ik vier weken weg (scheelt ook weer iets).
Helaas heb ik me nooit verdiept in deze materie.
Als iemand goede raad heeft, dan hoor ik het graag
[
Voor 4% gewijzigd door
cannius op 18-11-2022 12:35
. Reden: tarieven Eneco aangepast ]