• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Bob schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:06:
[...]

Dan nog, hier in Belgie zitten we rond de 40 cent, onze energiemix is toch goed vergelijkbaar met de Nederlandse? Ik lees jullie prijzen met verbazing. Productie gebeurt hier aan groothandelsprijzen van 10 a 20 cent (belpex). Waar gaat al jullie geld naartoe?
In België hebben jullie veel groter aandeel kernenergie in de energiemix.

En ook zullen de belastingen op energie hier hoger zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door henkebek op 17-11-2022 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
R0181 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 00:39:
Er is maar 1 remedie, prijsplafond afschaffen met die absurde prijsverhogingen van veel energieleveranciers en overgaan op plan B wat er al is als het prijsplafond niet uitvoerbaar blijkt, de €190,= per maand blijven vergoeden aan de consument volgend jaar. Dit schijnt bovendien goedkoper uit te vallen en voorkomt dat energieleveranciers met ondoorzichtige in- en verkooptarieven extreme winsten gaan maken.
Prijsplafond afschaffen gaat bovendien weer concurrerend werken, omdat dan de markt weer opengegooid wordt en de prijzen daardoor zullen dalen omdat overstappen naar goedkopere leveranciers weer lonend wordt, nu blijven klanten hangen omdat ze toch niet boven het prijsplafond uitkomen.
Inderdaad. Bovendien is het wachten op energiebedrijven die straks gratis tablets gaan uitdelen om nieuwe klanten binnen te halen. De overheid legt toch wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:26
R0181 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 00:39:
Er is maar 1 remedie, prijsplafond afschaffen met die absurde prijsverhogingen van veel energieleveranciers en overgaan op plan B wat er al is als het prijsplafond niet uitvoerbaar blijkt, de €190,= per maand blijven vergoeden aan de consument volgend jaar. Dit schijnt bovendien goedkoper uit te vallen en voorkomt dat energieleveranciers met ondoorzichtige in- en verkooptarieven extreme winsten gaan maken.
Prijsplafond afschaffen gaat bovendien weer concurrerend werken, omdat dan de markt weer opengegooid wordt en de prijzen daardoor zullen dalen omdat overstappen naar goedkopere leveranciers weer lonend wordt, nu blijven klanten hangen omdat ze toch niet boven het prijsplafond uitkomen.
De mensen die het nodig hebben help je daar wel mee idd, wat het hoofddoel is. Echter mensen in een goed geisoleerd huis verdienen dan gewoon geld. In mijn geval zou ik dan 50 euro per maand verdienen.. Ik vind het prima, maar dan krijg je nog schevere gezichten denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-06 16:38
Giel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:40:
[...]

De mensen die het nodig hebben help je daar wel mee idd, wat het hoofddoel is. Echter mensen in een goed geisoleerd huis verdienen dan gewoon geld. In mijn geval zou ik dan 50 euro per maand verdienen.. Ik vind het prima, maar dan krijg je nog schevere gezichten denk ik
Nee, je krijgt geen schevere gezichten want dit is gewoon een generieke maatregel.

Jij en daarnaast ook mensen met een goed geïsoleerd huis, of energieleverend huis hadden ook voordeel van de andere regeling. Als je die 1000 euro van Rutte had gekregen maar niet nodig had, had toch ook niemand raar naar je gekeken? Dus of je nu 50 euro per maand krijgt bij extreem hoge tarieven en dat op welke manier dan ook compenseert of gedekt wordt met het energieplafond. Dat maakt op zich niet uit want voordeel had je er toch wel van.

Ik vind die 190 euro in die zin misschien wel een betere regeling. Naast het feit dat hij goedkoper is hebt je daarmee namelijk de vrijheid om het naar eigen inzicht in te zetten. (bier/kinderen/buren/goed doel/of wat dan ook) Een vrijheid die je bij het plafond niet hebt, omdat de kosten gewoon doorlopen.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 17-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• razbunare
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04 17:15
Hoe groot is de kans dat ze het prijsplafond nog terug gaan draaien dan? Op deze manier werkt het natuurlijk niet en draaien de energieleveranciers de regering (en indirect dus de burgers) finaal een poot uit.

Ik heb altijd het gevoel dat de regering te log en bureaucratisch is om dat op korte termijn terug te draaien en zo bv een maatregel als 190 per huishouden te bewerkstelligen.

Dezelfde starre onkunde van de regering die we met corona zagen zie je nu weer.
Maar er moet sowieso iets aan gedaan worden want op deze manier hollen die immorele graaiers de schatkist verder leeg om de winstmarges te verdubbelen.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wontcachme schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:11:
Nou, dit wordt voor ons bedrijf ipv € 10.000 per jaar aan stroomkosten € 40.000 met de nieuwe Vattenfall verhoging :X

[Afbeelding]

Dat wordt komend seizoen heel veel opzeggingen in staanplaatsen op de camping als we dit geheel doorberekenen.
Als je dit terugrekent naar het verbruik per gast of staplaats, op welk bedrag zou je dan terecht komen?

Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat één campingplaats per dag zó veel KwH erdoorheen jaagt waardoor het onbetaalbaar is? Serieuze vraag, ik ben echt benieuwd hoe dit zit :).

🌞🍃

• henkebek
Giel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:40:
[...]

Er zijn ook mensen die dan om en nabij de 190 euro per maand verdienen. Nog bovenop de subsidie in de vorm van salderen. ;)
TIGER1125 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:17:
[...]

Nee, je krijgt geen schevere gezichten want dit is gewoon een generieke maatregel.

Jij en daarnaast ook mensen met een goed geïsoleerd huis, of energieleverend huis hadden ook voordeel van de andere regeling. Als je die 1000 euro van Rutte had gekregen maar niet nodig had, had toch ook niemand raar naar je gekeken? Je weet natuurlijk ook niet wat de energieprijzen blijven doen, misschien stijgen ze nog wel verder, en dan kan die 190 euro ook voor jou ineens niet meer dekkend zijn.

Dus of je nu 50 euro per maand krijgt bij extreem hoge tarieven en dat op welke manier dan ook compenseert of gedekt wordt met het energieplafond. Voordeel had je er toch van. Je kunt overigens ook de helft ofzo schenken aan een goed doel. Vind die 190 euro in die zin misschien wel een betere regeling. Vind je zelf niet dat je het nodig hebt of kunt aannemen heb je de vrijheid om het naar eigen inzicht in te zetten. (bier/kinderen/buren/goed doel/of wat dan ook) Een vrijheid die je bij het plafond niet hebt, omdat de kosten gewoon doorlopen/verrekend worden.
Met een plafond belandt geld wel degelijk meer bij de mensen die het nodig hebben. Mensen met een nul-op-de-meter woning hebben bijvoorbeeld geen profijt van een prijsplafond en wel van 190 euro per maand.

Daarnaast krijgt bij generieke compensatie een gezin met 5 kinderen in een huis van 150 m2 evenveel als een alleenstaande in een flatje van 40 m2. Voor die laatste is de prikkel om zuiniger om te gaan met gas en elektriciteit dan ook volledig weg. Natuurlijk geldt e.e.a. in meer of mindere mate ook voor het prijsplafond, maar het wordt dan in elk geval "eerlijker" verdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:41
Ivow85 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:00:
[...]

Het belangrijkste hierin wat 'wij' fout doen, is dat we geen hoge bergen hebben.
Daar is PHS (Pumped Hydro Storage) voor uitgevonden. Als je een groot gat graaft in de zee en daar het water uit pompt krijg je hetzelfde effect als bij een stuwmeer. Daar zijn vele plannen voor ontwikkeld (o.a. Lievense 2 en Delta21) maar het ontbreekt de overheid aan visie om zoiets te implementeren.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:59
https://12ft.io/proxy?q=h...tientjes-minder~adac360f/
Delta Energie verhoogt tarieven per 1 januari: ‘Vervelend, maar dankzij het prijsplafond betalen klanten gemiddeld twee tientjes minder’
Delta Energie verhoogt per 1 januari 2023 de energieprijzen voor klanten met een variabel contract. Het prijsplafond dat het kabinet per die datum instelt voor gas en stroom tempert de rekening van klanten. Delta berekent een voordeel van ruim twee tientjes bij een gemiddeld energieverbruik.
Weer een aankondiging, maar voor zover ik kan vinden worden er verder nog geen concrete tarieven bekend gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:49
jadjong schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:02:
[...]

Men heeft een heel groot aantal waterkrachtcentrales. Waar wij in NL op een windstille en bewolkte dag gas in de fik steken voor elektriciteit laten zij wat water door een pijpje lopen op basis van zwaartekracht. Op dagen dat zij een overschot aan bijvoorbeeld zonne-energie hebben wordt die energie gebruikt om het water weer terug omhoog te pompen. Beetje zoals wij vroeger watertorens voor drinkwater gebruikten.
Dit is toch de milieu vriendelijkste oplossing als accu gezien dat je hier geen zeldzame grondstoffen voor nodig hebt dit ontgind moet worden. Helaas dat we de lage landen zijn...

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

wontcachme

You catch me? No you wont

kamerplant schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:50:
[...]

Als je dit terugrekent naar het verbruik per gast of staplaats, op welk bedrag zou je dan terecht komen?

Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat één campingplaats per dag zó veel KwH erdoorheen jaagt waardoor het onbetaalbaar is? Serieuze vraag, ik ben echt benieuwd hoe dit zit :).
Precies terugrekenen qua verbruik zal niet gaan. Er zit namelijk ook nog een gedeelte gemeenschappelijke stroomverbruik bij (terreinverlichting, wasmachine's, CV ketels).

Maar eventjes quick en dirty betaald men nu ongeveer €100 aan stroomkosten per plaats (vaste seizoensplek, 7 maanden). Dat zal met de huidige prijzen die bijna x4 zijn gegaan naar €400 gaan. Zeker ook omdat Liander ook veel duurder gaat worden....

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Hongy
wontcachme schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:30:
[...]

Precies terugrekenen qua verbruik zal niet gaan. Er zit namelijk ook nog een gedeelte gemeenschappelijke stroomverbruik bij (terreinverlichting, wasmachine's, CV ketels).

Maar eventjes quick en dirty betaald men nu ongeveer €100 aan stroomkosten per plaats (vaste seizoensplek, 7 maanden). Dat zal met de huidige prijzen die bijna x4 zijn gegaan naar €400 gaan. Zeker ook omdat Liander ook veel duurder gaat worden....
400 euro is nog steeds goedkoper om bij jou te staan die 7 maanden dan thuis stoken 7 maanden.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-06 19:49
Hongy schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:34:
[...]

400 euro is nog steeds goedkoper om bij jou te staan die 7 maanden dan thuis stoken 7 maanden.
Het zal hier toch wel om de zomermaanden gaan waarin de verwarming thuis niet of nauwelijks aan staat en de lampen ook niet.
Terwijl in de minder goed geïsoleerde caravan (of tochtige voortent) op frisse voor- en najaarsavonden toch snel een klein kacheltje of IR-stralertje aangezet wordt om het behaaglijk te maken. En in de airco gaat in menig moderne caravan of camper de airco lekker blazen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZNMkG2zQbMmoDr0Tni6dkG04xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8nfhHaR2GHidj9RAZoEpgH0.jpg?f=fotoalbum_large

Zit bij Vandebron en zag dit in mijn verbruik.
Gezien de teruglevering zouden de kosten voor die dag niet veel lager moeten zijn?
Of snap het nog niet helemaal 8)7
Wonen net in onze nieuwbouw en voor het eerst zonnepanelen en warmtepomp..

Wat is trouwens het verschil tussen deze:\Teruglevering
Enkeltarief (saldering) kWh × € -0,75599
Normaaltarief (saldering) kWh × € -0,82615
Daltarief (saldering) kWh × € -0,68301
Enkeltarief (vergoeding) kWh × € -0,10900
Normaaltarief (vergoeding) kWh × € -0,10900
Daltarief (vergoeding) kWh × € -0,10900

[ Voor 22% gewijzigd door Pingu007 op 17-11-2022 20:55 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
wontcachme schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:30:
[...]

Mensen boeken al vakanties naar Spanje om maar een paar weken minder te hoeven stoken thuis. Die 400 euro zal het probleem niet zijn, thuis is stroom ook duur.
Kan er een paneeltje op elke stacaravan?

7 maanden vakantie is nogal wat :9~

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

wontcachme

You catch me? No you wont

RemcoDelft schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:12:
Kan er een paneeltje op elke stacaravan?
Nee :'( :'( . Staan een kleine 100+ bomen in de weg :+

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-06 23:44
wontcachme schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:55:
[...]

Nee :'( :'( . Staan een kleine 100+ bomen in de weg :+
Je zou naar day ahead tarieven kunnen kijken. Dit is vaak veel gunstiger dan vaste contracten.

Aangezien je meeste stroomverbruik in de zomer is wanneer het warm is en er veel opgewekt wordt kan dit wel gunstig zijn.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Wat ik niet begrijp.

Ik zit bij Vattenfall. 2.82 per m3. Nu heb ik (verbouwen) precies 1 m³ gebruikt. Maar volgens de app betaal ik daarvoor 3.20. wat gaat hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
twowheeler schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:23:
Wat ik niet begrijp.

Ik zit bij Vattenfall. 2.82 per m3. Nu heb ik (verbouwen) precies 1 m³ gebruikt. Maar volgens de app betaal ik daarvoor 3.20. wat gaat hier fout?
Dat zijn de tarieven van 1 januari, als eenmaal de nieuwe tarieven bekend zijn zie je dat overal in terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Harry_Nak schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:06:
[...]

Dat zijn de tarieven van 1 januari, als eenmaal de nieuwe tarieven bekend zijn zie je dat overal in terug.
Mooie manier van berekenen is dat, ja. Mijn verbruik van 121 M3 (25-03-2022 / 01-11-2022) hebben ze bij Essent ook gewoon even vrolijk berekent tegen de M3 prijs (€2,15) welke pas per 07-11-2022 voor me in gegaan is :+

Volgens de 'voorschot berekening' op de site krijgen ze straks in Maart 2023 nog €2084,- van me.... SUC-6 met verder leren tellen én vooral verder blijven dromen daar >:)

Stroomverbruik is tot '0' weg te salderen hier, overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 18-11-2022 01:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Will_M schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:32:
[...]

Mooie manier van berekenen is dat, ja. Mijn verbruik van 121 M3 (25-03-2022 / 01-11-2022) hebben ze bij Essent ook gewoon even vrolijk berekent tegen de M3 prijs (€2,15) welke pas per 07-11-2022 voor me in gegaan is :+

Volgens de 'voorschot berekening' op de site krijgen ze straks in Maart 2023 nog €2084,- van me.... SUC-6 met verder leren tellen én vooral verder blijven dromen daar >:)
Huh, hopelijk gaat dat bij Vattenfall bij de eindafrekening wel goed, we gaan het zien.
(Essent wil ik nooit meer iets mee te maken hebben)

(En het klopt dat de voorschot berekening bij vattenfall niet meer klopt)

[ Voor 5% gewijzigd door Harry_Nak op 18-11-2022 00:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:12
henkebek schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:51:
[...]

Er zijn ook mensen die dan om en nabij de 190 euro per maand verdienen. Nog bovenop de subsidie in de vorm van salderen. ;)

[...]

Met een plafond belandt geld wel degelijk meer bij de mensen die het nodig hebben. Mensen met een nul-op-de-meter woning hebben bijvoorbeeld geen profijt van een prijsplafond en wel van 190 euro per maand.

Daarnaast krijgt bij generieke compensatie een gezin met 5 kinderen in een huis van 150 m2 evenveel als een alleenstaande in een flatje van 40 m2. Voor die laatste is de prikkel om zuiniger om te gaan met gas en elektriciteit dan ook volledig weg. Natuurlijk geldt e.e.a. in meer of mindere mate ook voor het prijsplafond, maar het wordt dan in elk geval "eerlijker" verdeeld.
Ja er zijn mensen die er van 'profiteren', maar die groep is procentueel gezien zo klein dat de kosten nooit opwegen tegen de baten.
Diegene die het echt nodig hebben worden, als het goed is, geholpen met de andere regelingen.

Enig idee wat het kost om zo'n prijsplafond voor een jaar te implementeren?

- Allerlei software die aangepast moet worden bij de energie leveranciers (Moet toch iemand betalen, wij)
- Hele regeling opzetten en bedenken (ambtenaars, betalen wij) en er blijven dan andere dingen liggen want overal is personeelstekort.
- Markt verstorende werking er is voor de energie leveranciers geen enkel belang om hun prijzen te verlagen, ze krijgen toch hun geld. (En wie mag dat betalen, juist wij)
- Een ongelimiteerde subsidie, er is immers geen max bedrag. Dit kan ons tientallen miljarden meer kosten dan nu bedacht. Nog los van het feit dat europa zo'n open regeling nooit goedkeurt. (En raad eens wie die miljarden mag betalen, wij. Of nou ja de volgende generatie eigenlijk)
- En al zouden we dat allemaal doen, dan krijg je naderhand nog eens een heel circus om te controleren of de energie maatschappijen geen overwinsten hebben gemaakt. (Weer meer ambtenaren/accountants, betalen wij) En wat als ze dat doen en er geld wordt teruggevorderd? Dan gaat de maatschappij failliet dan ben je weer terug bij af.

No way dat dat hele circus minder kost dan dat het kost om iedereen de 190 euro te geven.
Alleen al het subsidie bedrag is lager, de uitvoeringskosten ook veel en veel minder.

Dus uiteindelijk is het voor ons allemaal beter dat het prijsplafond niet doorgaat.
Misschien niet voor de korte termijn, er zullen echt mensen zijn die problemen krijgen, maar voor de langere termijn is het echt beter voor iedereen.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 18:47
henkebek schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:51:
[...]

[...]

Maargoed, daar hebben die mensen dan ook flink in geïnvesteerd :) die kunnen salderen of nul op de meter hebben toch? Danwel in de koopprijs, danwel in de vorm van huur.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:22
Dit soort foutjes zijn gewoon ingecalculeerd. Je kan me niet wijsmaken dat ambtenaren die op EZ werken dit niet hebben zien aankomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:51
GioStyle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:59:
Dit soort foutjes zijn gewoon ingecalculeerd. Je kan me niet wijsmaken dat ambtenaren die op EZ werken dit niet hebben zien aankomen...
Als gelijk hebbende ambtenaar wil het niet zeggen dat het kloppende ook gecommuniceerd wordt. Als iemand hoger in de boom het niet eens is met jouw berekening, dan kan je de boom in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Vandaag de eindafrekening van Oxxio gehad omdat ik overstap naar dynamische prijzen.
3-10 tm 20-10 had ik nog restant van mijn vaste prijs, i.v.m. 30 dagen meldtermijn. 21-10 tm 14-11 had ik het variabele tarief van Oxxio. Wat een verschil in prijs! Vooral van stroom, gas is de gehele periode maar 11 m³ verbruikt.

Onder het vaste deel €5,97 ex voor 67 kWh en onder het variabele deel €81,10 ex voor 111 kWh. 8)7
Zit nu pas een paar dagen bij Zonnestroom, maar zover echt blij dat ik de keuze heb gemaakt. Nog even afwachten wat de prijzen gedurende de winter doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Harry_Nak schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:06:
[...]

Dan ga ik in Januari na 2 maanden Vattenfall weer naar Engie denk ik. Zeker als Engie blijft zoals nu

Of ik zorg dat ik onder het plafond blijf. Maar dit zijn wel wat rare praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1638126

TheBrut3 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:31:
Vandaag de eindafrekening van Oxxio gehad
Op welke dag heb je de overstap aangevraagd?

Ik heb mij op maandag 24 oktober aangemeld bij EnergyZero.
De startdatum van dat contract was dinsdag 8 november.

Maar hier is de eindafrekening van Oxxio nog niet binnen. Er staat sinds vanochtend wel een creditnota van 190 euro in mijn account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Anoniem: 1638126 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:02:
Op welke dag heb je de overstap aangevraagd?

Ik heb mij op maandag 24 oktober aangemeld bij EnergyZero.
De startdatum van dat contract was dinsdag 8 november.

Maar hier is de eindafrekening van Oxxio nog niet binnen. Er staat sinds vanochtend wel een creditnota van 190 euro in mijn account.
3 weken voor de overstap. Zonneplan hanteert zelf een termijn van 3 weken, zodat ze zelf alles kunnen regelen en er ook voldoende is voor opzegtermijn.

Heb inderdaad ook een eenmalige kosten nota van -€190 van Oxxio staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
GioStyle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat ze echt -157 euro plus BTW op de energierekening hebben willen zetten dus effectief -190 euro maar niet direct zichtbaar. En dat dit vervolgens onder politieke druk dit 190 euro netto is geworden, want je moet je cadeautjes wel duidelijk laten zien. Per saldo is het hetzelfde, maar het komt uit een ander potje.

[ Voor 10% gewijzigd door moshimoshi op 18-11-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannius
  • Laatst online: 27-02-2023
Sinds het failliet van Welkom zit ik bij Eneco met een variabel contract. Onlangs de jaarafrekening ontvangen. Verbruik:

Stroom daltarief 873 kWh
Stroom normaaltarief 970 kWh
Totaal verbruik stroom 1843 kWh = € 248,46

Totaal verbruik gas 871 m3 = € 1.802,37

Het nieuwe voorschotbedrag wordt € 257

Het nieuwe tarief is is 0,69650/ 0,86646 (dal/normaal) voor stroom en 3,17442 voor gas.

Nu belde gisteren Essent met een aanbieding voor een vast jaarcontract op basis van exact dezelfde gegevens komen zij op:

Een voorschotbedrag van € 262 (per jaar € 3144,51)

Tarief 0,52952/ 0,70719 (dal/normaal) voor stroom en 2,53395 voor gas.

De verkoper had een verhaaltje over hoe het voorschotbedrag slechts 5 euro hoger is, maar dat dit dan wel vast is en een 'verzekering' tegen verdere prijsstijgingen in de komende winter. Hij zei ook: je moet je realiseren dat het tot nu toe een hele zachte herfst is, en daar zijn de prijzen van nu op gebaseerd. Als de gasprijs later alsnog daalt, kun je tegen een geringe boete van circa 100 euro alsnog je vaste contract afkopen, zei hij. Uiteindelijk ingestemd, maar ik heb het contract nog niet bevestigd.

Na een nachtje slapen vraag ik me nu toch af wat wijsheid is...

Is de trend van de gasprijzen niet eerder licht dalend dan stijgend momenteel? En hoeveel risico loop ik nu werkelijk met mijn variabele contract dat het nóg duurder wordt dan dit? Kan ik niet beter even afwachten? Misschien zelfs een dynamisch contract afsluiten? En hoe kan het eigenlijk dat Essent op het oog wel lagere tarieven biedt, maar een hoger termijnbedrag?

Ik ben niet per se risicomijdend. Heb geen zonnepanelen. In het koudst van de winter ga ik vier weken weg (scheelt ook weer iets).

Helaas heb ik me nooit verdiept in deze materie. 8)7

Als iemand goede raad heeft, dan hoor ik het graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door cannius op 18-11-2022 12:35 . Reden: tarieven Eneco aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
cannius schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:50:
Sinds het failliet van Welkom zit ik bij Eneco met een variabel contract. Onlangs de jaarafrekening ontvangen. Verbruik:

Stroom daltarief 873 kWh
Stroom normaaltarief 970 kWh
Totaal verbruik stroom 1843 kWh = € 248,46

Totaal verbruik gas 871 m3 = € 1.802,37

Het nieuwe voorschotbedrag wordt € 257

Het laatste tarief (voor dagen van november) is 0,62315/ 0,79312 (dal/normaal) voor stroom en 2,68422 voor gas.

Nu belde gisteren Essent met een aanbieding voor een vast jaarcontract op basis van exact dezelfde gegevens komen zij op:

Een voorschotbedrag van € 262 (per jaar € 3144,51)

Tarief 0,52952/ 0,70719 (dal/normaal) voor stroom en 2,53395 voor gas.

De verkoper had een verhaaltje over hoe het voorschotbedrag slechts 5 euro hoger is, maar dat dit dan wel vast is en een 'verzekering' tegen verdere prijsstijgingen in de komende winter. Hij zei ook: je moet je realiseren dat het tot nu toe een hele zachte herfst is, en daar zijn de prijzen van nu op gebaseerd. Als de gasprijs later alsnog daalt, kun je tegen een geringe boete van circa 100 euro alsnog je vaste contract afkopen, zei hij. Uiteindelijk ingestemd, maar ik heb het contract nog niet bevestigd.

Na een nachtje slapen vraag ik me nu toch af wat wijsheid is...

Is de trend van de gasprijzen niet eerder licht dalend dan stijgend momenteel? En hoeveel risico loop ik nu werkelijk met mijn variabele contract dat het nóg duurder wordt dan dit? Kan ik niet beter even afwachten? Misschien zelfs een dynamisch contract afsluiten? En hoe kan het eigenlijk dat Essent op het oog wel lagere tarieven biedt, maar een hoger termijnbedrag?

Ik ben niet per se risicomijdend. Heb geen zonnepanelen. In het koudst van de winter ga ik vier weken weg (scheelt ook weer iets).

Helaas heb ik me nooit verdiept in deze materie. 8)7

Als iemand goede raad heeft, dan hoor ik het graag :)
Tsja wat is wijsheid? Je ziet overal stijgende energieprijzen met het excuus dat dit bedragen zijn die behoren bij de inkoop van een paar maanden geleden, toen de gasprijs om en nabij de €350 per mWh aantikte. Als je dat omzet in 1 kuub gas (ongeveer 8kWh) kom je redelijk in de buurt van de prijzen die men nu betaalt (3-4 euro per kuub).

Echter, is deze prijs al een flinke tijd dalende, getuige de gasmarkt TTF futures:

https://www.theice.com/pr...a?marketId=5460494&span=1

En zitten we nu op 1/3 van deze tarieven inmiddels. Komt inderdaad overeen met de day-ahead aanbieders die rond de €1 per kuub gas zitten. Ik mag aannemen dat bij de volgende tariefwijziging (februari? maart?) men tarieven gaat hanteren die bij deze inkoop/markt tarieven horen. Zelfs bij een gemiddelde tussen de 350 toen, en 110-120 nu, kom je op 220 per mWh, en is mijn (persoonlijke) verwachting dat de volgende gasprijzen per kuub rond de 2 euro zullen gaan komen. Met dit gegeven zit je met je gedachten juist.

Bovenstaande berekening even uit mijn losse pols gedaan, zelf heb ik een gasloze woning dus heb ik er weinig mee van doen. Maar grafiekjes lezen en conclusies trekken, met de bijbehorende smoezen van de energieleveranciers, geven mij de conclusie dat het ongeveer zo zal gaan. Tenzij er weer een andere smoes uit de hoge hoed getoverd gaat worden waardoor er weer een excuus komt om hoge tarieven te rekenen. Maar helaas heb ik nog steeds geen werkende glazen bol ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cannius
P.S. ik zat toch fout met mijn tarieven van Eneco. Deze had ik uit de jaarafrekening (laatste bedrag, wat ze hebben berekend over de eerste dagen van november), maar volgens de mail zijn de tarieven vanaf 1 /11 toch weer een stukje hoger.

Hoe het dan kan dat op de jaarafrekening iets anders staat is weer een raadsel, maar het maakt de aanbieding van Essent wel weer een stuk aantrekkelijker... 3,17 voor gas vind ik een stevige prijs...

Edit: de mail met tarieven vanaf 1/11 was van 1/10 en de jaarafrekening van 9/11 (dus met weer lagere tarieven..) Welke ze nu hanteren?? :?

[ Voor 19% gewijzigd door cannius op 18-11-2022 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cannius
P.P.S. Ik zit sowieso onder de volumes voor het prijsplafond. Dus dan maakt het eigenlijk helemaal niet uit of ik nu bij Eneco blijf of naar Essent ga?

In dat geval is Eneco aantrekkelijker omdat het variabel is en op elk moment opzegbaar.

Klopt deze redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Dakillerbean schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:31:
[...]

Tsja wat is wijsheid? Je ziet overal stijgende energieprijzen met het excuus dat dit bedragen zijn die behoren bij de inkoop van een paar maanden geleden, toen de gasprijs om en nabij de €350 per mWh aantikte. Als je dat omzet in 1 kuub gas (ongeveer 8kWh) kom je redelijk in de buurt van de prijzen die men nu betaalt (3-4 euro per kuub).

Echter, is deze prijs al een flinke tijd dalende, getuige de gasmarkt TTF futures:

https://www.theice.com/pr...a?marketId=5460494&span=1

En zitten we nu op 1/3 van deze tarieven inmiddels. Komt inderdaad overeen met de day-ahead aanbieders die rond de €1 per kuub gas zitten. Ik mag aannemen dat bij de volgende tariefwijziging (februari? maart?) men tarieven gaat hanteren die bij deze inkoop/markt tarieven horen. Zelfs bij een gemiddelde tussen de 350 toen, en 110-120 nu, kom je op 220 per mWh, en is mijn (persoonlijke) verwachting dat de volgende gasprijzen per kuub rond de 2 euro zullen gaan komen. Met dit gegeven zit je met je gedachten juist.

Bovenstaande berekening even uit mijn losse pols gedaan, zelf heb ik een gasloze woning dus heb ik er weinig mee van doen. Maar grafiekjes lezen en conclusies trekken, met de bijbehorende smoezen van de energieleveranciers, geven mij de conclusie dat het ongeveer zo zal gaan. Tenzij er weer een andere smoes uit de hoge hoed getoverd gaat worden waardoor er weer een excuus komt om hoge tarieven te rekenen. Maar helaas heb ik nog steeds geen werkende glazen bol ;)
Wie zijn/worden dan de afnemers van de gasvoorraden die NL bv heeft gevuld afgelopen zomer? En wat is de gemiddelde prijs van die gasvoorraden vraag ik me af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
cannius schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:58:
P.P.S. Ik zit sowieso onder de volumes voor het prijsplafond. Dus dan maakt het eigenlijk helemaal niet uit of ik nu bij Eneco blijf of naar Essent ga?

In dat geval is Eneco aantrekkelijker omdat het variabel is en op elk moment opzegbaar.

Klopt deze redenering?
Ja dat klopt, zolang je maar onder dat prijsplafond blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Reclame op de Radio/TV en E-mail dat we met z’n alle moeten besparen. Nou best. Maar in mijn geval gaat dat toch ten koste van het milieu, mijn eigen portemonnee is net wat belangrijker.

Braaf een electrische auto gekocht met een gemiddeld verbruik van zo’n 45 Kwh per 200Km, per maand ongeveer 1500km.

Electrische auto 207 europer 1500km
Brandstof auto 149 euro per 1500km

Electrische auto staat al zo’n 2 maanden op de oprit terwijl ik de brandstof auto nu gebruik.

minder goed voor het milieu maar ik ben wel aan het besparen en dat is wat de regering graag wilt zien.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

schumi1986 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:17:
Reclame op de Radio/TV en E-mail dat we met z’n alle moeten besparen. Nou best. Maar in mijn geval gaat dat toch ten koste van het milieu, mijn eigen portemonnee is net wat belangrijker.

Braaf een electrische auto gekocht met een gemiddeld verbruik van zo’n 45 Kwh per 200Km, per maand ongeveer 1500km.

Electrische auto 207 per 1500km
Brandstof auto 149 per 1500km

Electrische auto staat al zo’n 2 maanden op de oprit terwijl ik de brandstof auto nu gebruik.

minder goed voor het milieu maar ik ben wel aan het besparen en dat is wat de regering graag wilt zien.
Waar wil je naar toe met dit bericht?
Wat zegt je rekensom welke getallen gebruik je?
225kwh per 100km is een onzuinige elektrische auto... 180kwh is een stuk normaler.
Vervolgens kom je op 207.... 207 wat? klompen?
denk euro....1500 km verbruikt dus 337 kWh = 207 euro..? dat is wel erg veel. dat is 61 cent per kwh... ik kan hier in de straat nog laden voor 20 cent.
En thuis laad ik met dynamische prijs voor nog minder. (dit jaar niet hoger geweest dan 40 cent).

en brandstof auto? moet ik dat ook achterste voren rekenen?
10 cent per kilometer? en de prijs is al die tijd 2 euro of hoger geweest, dus je auto rijdt zuiniger dan 1 op 20....

Je vergeet nog even erbij te vermelden dat een brandstof auto veel meer wegenbelasting kost, meer onderhoud kost en sneller stuk gaat en meer afschrijft,
Zou snel de brandstof auto de deur uit doen, nu er de prijzen voor occasions zo hoog zijn. en lekker weer elektrisch gaan rijden met de juiste tarieven..

En waarom heb je 2 auto's daar kan je ook al afschrijving en verzekering besparen ;), zeker als je nu zegt dat 1 auto helemaal niet meer gebruikt wordt, kan je van dat geld voor de uitzondering net zo goed een taxi bestellen dan ben je alsnog goedkoper uit.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cannius
Ben tot de conclusie gekomen dat het nu niet de goede tijd is om over te stappen, aangezien het nieuwe contract pas op z'n vroegst medio tot eind december ingaat en vanaf 1 januari een prijsplafond geldt.

Dan zijn dus de vaste leveringskosten van belang en die zijn juist relatief laag bij Eneco (129,60 p/j).

Alles gelezen hebbend wil ik eigenlijk overstappen naar een dynamisch energiecontract bij Frank Energie of easyEnergy, maar toen ging ik de klantenervaringen lezen..... Allemaal één ster... Dat schrikt me af.

Iemand wel goede ervaringen met een van hen?

Anders wacht ik op de ANWB. Die hebben wel een goede naam hoog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 23:13
Bloody hell.. vandaag email gehad van vattenfall en daar word je niet vrolijk van.

Wel in maart vaste klantenkorting naar 15%..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1JcaBkFAZA11_6BxSTwIQYeU8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DXWuz0gq0AVPNjxkj4xJ9Dm3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wauskoek schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:36:
Bloody hell.. vandaag email gehad van vattenfall en daar word je niet vrolijk van.

[Afbeelding]
Prijs je gelukkig, er zijn klanten die duurder uit zijn per 1-1-23 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:54

The Executer

Lekker belangrijk!

Wolly schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:34:
[...]

Prijs je gelukkig, er zijn klanten die duurder uit zijn per 1-1-23 >:)
Zelfs dan zijn jullie nog goedkoper uit als mij... € 3.33 voor een kuubje gas, € 0.92 voor een kWh stroom bij Vandebron...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

cannius schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:15:
Ben tot de conclusie gekomen dat het nu niet de goede tijd is om over te stappen, aangezien het nieuwe contract pas op z'n vroegst medio tot eind december ingaat en vanaf 1 januari een prijsplafond geldt.

Dan zijn dus de vaste leveringskosten van belang en die zijn juist relatief laag bij Eneco (129,60 p/j).

Alles gelezen hebbend wil ik eigenlijk overstappen naar een dynamisch energiecontract bij Frank Energie of easyEnergy, maar toen ging ik de klantenervaringen lezen..... Allemaal één ster... Dat schrikt me af.

Iemand wel goede ervaringen met een van hen?

Anders wacht ik op de ANWB. Die hebben wel een goede naam hoog te houden.
lees je hier eens in:
het grote day ahead energieprijzen topic.

Zonneplan komt vaak goed naar voren.
en anders Tibber + GroeneStroomLokaal

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:54
Vanmiddag aangemeld bij Engie. Die hadden toch best nette prijzen voor een nieuwe klant. Wel alleen stroom. 0.59 voor normaal tarief en 0.55 voor dal tarief. Incl 8% btw en overheidsheffingen.

Ik kom van Eneco waar ik na 24 november 0.88 cent zou gaan betalen. Toen aangemeld voor Vattenfall, want die had toen nog scherpe prijzen. Helaas na de 14 dagen bedenktijd kwamen opeens die bizarre prijzen voor januari. Vandaag nagevraagd en per 18 december kon ik weer weg en kon ik ook terrecht bij Engie.

De servicedesk medewerker van Engie verzekerde mij dat de tarieven die ik vandaag afsloot, dat ik die dan tot 1 juli zou houden. Dat is wel weer prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL9y23o5epEvVT6OXKJ8axoctmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJ3xvvCaUlPQ0MHQxTkXJrD8.jpg?f=fotoalbum_large

Aanmelden bij Engie is niet makkelijk te vinden op de website. En is alleen mogelijk tijdens kantoordagen en uren. Maandag zou deze URL weer moeten werken:
https://www.engie.nl/energie/aanvragen/

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39
The Executer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:40:
[...]

Zelfs dan zijn jullie nog goedkoper uit als mij dan ik... € 3.33 voor een kuubje gas, € 0.92 voor een kWh stroom bij Vandebron...
FTFY

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39
GAEvakYD schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:59:
Ik kom van Eneco waar ik na 24 november 0.88 cent zou gaan betalen.
0.88 cent? En dan weggaan? Dat is raar.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
dreamscape schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:59:
[...]

Doet me hieraan denken:
RemcoDelft schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:57:
[...]

Het staat er echt: 0,70 cent!
Ondertekend: Mark Rutte.

€16,80 voor 2400 kWh dus :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:19
Vandaag op werk discussie gehad met collega's over het prijsplafond. Een collega vertelde ziet er leuk uit, maar de belasting op gas en stroom gaat weer van 9% naar 21% per 1 januari 2023 dus die plafond komt het zelfde neer wat we nu betalen. Klopt dit of is het gewoon onzin? De tarieven gaan wel omlaag maar de BTW gaat juist weer naar 21%.

Ik was ook heel blij met het prijsplafond, maar ik dacht niet aan de BTW verhoging naar 21%. Ik denk dat het uiteindelijk gaat mee vallen. Wij zijn geen grote verbruikers qua stroom en gas.

[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 19-11-2022 01:54 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Hvdbnl schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:31:
[...]

Diegene die het echt nodig hebben worden, als het goed is, geholpen met de andere regelingen.
Dan zou het prijsplafond niet nodig zijn.
MrBas schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:34:
[...]

Maargoed, daar hebben die mensen dan ook flink in geïnvesteerd :) die kunnen salderen of nul op de meter hebben toch? Danwel in de koopprijs, danwel in de vorm van huur.
Klopt, maar daar is het prijsplafond niet voor. Bovendien hebben deze mensen al subsidie op warmtepomp gehad en met een nul-op-de-meter woning ontvang je ook heel veel subsidie in de vorm van saldering (= geen energiebelasting, BTW en ODE).

Beetje onzin om daar in een jaar nog 2280 euro bovenop te geven, zeker in tijden van inflatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:49
Van der Berg schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 01:45:. Een collega vertelde ziet er leuk uit, maar de belasting op gas en stroom gaat weer van 9% naar 21% per 1 januari 2023 dus die plafond komt het zelfde neer wat we nu betalen. Klopt dit of is het gewoon onzin? De tarieven gaan wel omlaag maar de BTW gaat juist weer naar 21%.
Of het plafond voor jou persoonlijk voordeel geeft tov 2022 hangt van jouw eigen contract/energieprijs af én van jouw verbruik.

Heel kort door de bocht komt get hier op neer:
- Ligt jouw persoonlijke prijs veel hoger dan de vastgestelde waarde in de nieuwe regeling en verbruik je relatief weinig dan ga je er op vooruit.

- Had je al een scherp tarief, gelijk aan of zelfs onder de vastgestelde waarde van de nieuwe regeling dan ga je er op achteruit omdat met de nieuwe regeling andere subsidies/kortingen van 2022 vervallen.

Persoonlijk ga ik er bijvoorbeeld op achteruit. Want ik heb nog oud contract met relatief scherpe prijzen. Heb dus niets aan de “cap” op de tarieven en omdat de andere kortingen (btw verlaging) wegvallen wordt mijn rekening dus hoger.

Maar het plafond is ook niet gemaakt zodat iedereen goedkoper uit is, het is er zodat iedereen (met een gemiddeld verbruik) in ieder geval nooit meer dan bedrag xxx per maand kwijt is. Er zullen dus mensen zijn die er op vooruit gaan, en mensen die er niets aan hebben, en omdat idd andere tijdelijke kortingen van dit jaar vervallen zullen er ook mensen zijn die er op achteruit gaan, maar die achteruitgang is heel beperkt (tientjeswerk) waar zonder de regeling mensen écht in de problemen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 17:19
schumi1986 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:17:

Electrische auto 207 europer 1500km
Brandstof auto 149 euro per 1500km

Indien je een eigen oprit hebt ga ik ervan uit dat je ook een eigen laadpaal hebt. Als je tevens een slimme meter hebt raad ik je aan over te gaan op dynamisch energie contract. Ik zit zelf bij EnergyZero en heb bijvoorbeeld van de week in de nacht wanneer er veel wind stond mijn auto geladen voor zo goed als niks 🤑 (17 november) weinig fossiel dat daar aan kan tippen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
Valorian schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:44:
[...]
Had je al een scherp tarief, gelijk aan of zelfs onder de vastgestelde waarde van de nieuwe regeling dan ga je er op achteruit omdat met de nieuwe regeling andere subsidies/kortingen van 2022 vervallen.
Niet alle subsidies vervallen, de €1300,= energietoeslag voor inkomens tot 120% boven het minimum is er in 2023 ook, ondanks het prijsplafond.
https://www.rijksoverheid...20het%20sociaal%20minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
dreamscape schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:59:
[...]

0.88 per kWh is volgens mij nog steeds de bovenkant van wat de marktpartijen nu vragen. Bij Engie heb ik nu 0.59 per kWh. Dan is het toch niet zo raar om over te stappen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

GAEvakYD schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:16:
[...]

0.88 per kWh is volgens mij nog steeds de bovenkant van wat de marktpartijen nu vragen. Bij Engie heb ik ny 0.59 cent per kWh. Dan is het toch niet zo raar om over te stappen?
Hij maakt een grapje over hoe je het tarief opschrijft. ;) 0,88 cent is €0,0088 — 88 cent is €0,88.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Uniciteit schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:28:
[...]

Hij maakt een grapje over hoe je het tarief opschrijft. ;) 0,88 cent is €0,0088 — 88 cent is €0,88.
ahhh helder :X :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vanmiddag aangemeld bij Engie. Die hadden toch best nette prijzen voor een nieuwe klant. Wel alleen stroom. 0.59 voor normaal tarief en 0.55 voor dal tarief. Incl 8% btw en overheidsheffingen.

Ik kom van Eneco waar ik na 24 november 0.88 cent zou gaan betalen. Toen aangemeld voor Vattenfall, want die had toen nog scherpe prijzen. Helaas na de 14 dagen bedenktijd kwamen opeens die bizarre prijzen voor januari. Vandaag nagevraagd en per 18 december kon ik weer weg en kon ik ook terrecht bij Engie.

De servicedesk medewerker van Engie verzekerde mij dat de tarieven die ik vandaag afsloot, dat ik die dan tot 1 juli zou houden. Dat is wel weer prettig.

[Afbeelding]

Aanmelden bij Engie is niet makkelijk te vinden op de website. En is alleen mogelijk tijdens kantoordagen en uren. Maandag zou deze URL weer moeten werken:
Zit sinds vorig jaar december bij Engie en is toch wel 1 van de meest stabiele partijen gebleken waar ik ooit bij heb gezeten. Heb nog steeds 0,41 euro/kwh (normaal) en 0,33 euro/kwh (dal), 1,62 euro/m3 gas sinds juni (dit is incl. 21%, de 9% wordt in december verrekend).
En nog geen tegenbericht gekregen dat dit per 3 december (wanneer m'n contract datum verloopt) wijzigt, dus verwacht dat dit niet wijzigt tot 1 januari :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 21:33

[Afbeelding]

Weet je ook de gasprijzen van Engie misschien? En dit zijn dus daadwerkelijk de nieuwe stroom-tarieven tot 1 juli 2023? Ik zit nu bij Vattenfall en zit dik boven het stroom-plafond dus dit klinkt wel als de moeite..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:54
Berekeningen op hun site is alleen mogelijk op kantooruren.
Ben zelf ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
lvanhoe schreef op zondag 20 november 2022 @ 05:12:
[...]

Weet je ook de gasprijzen van Engie misschien? En dit zijn dus daadwerkelijk de nieuwe stroom-tarieven tot 1 juli 2023? Ik zit nu bij Vattenfall en zit dik boven het stroom-plafond dus dit klinkt wel als de moeite..
Nope helaas niet. Ik heb alleen stroom nodig en kreeg daardoor de prijzen van Alleen stroom te zien.

Wel bijzonder inderdaad dat je alleen kunt aanvragen tijdens kantoordagen en ook alleen tussen 0900 en 1700. Lijkt mij dat ze heel beperkt en gecontrontroleerd nieuwe klanten toelaten en elk moment kunnen ingrijpen als de toestroom te groot word. Mede omdat op je de website niet snel kunt vinden hoe je als nieuwe klant tarieven kunt bekijken en berekenen. Gelukkig hebben we dus Google die ons de directe link kan verschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 19:04
Vanaf 1 januari ga ik ook meer betalen bij Vattenfall zoals meerdere hier (volgens mij nog hoger dan de andere die ik zag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32T4IkT3ZYic1b9wDjYnuKLaOnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWg8izqo3uGj80T9IT8di8Nu.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik veel zonnepanelen dus stroom kom ik netto per jaar op 0 uit. Weet iemand hoe dat zit met de prijs plafonds?

Ik heb een afspraak met mijn werkgever dat die de stroom betaald voor mijn EV. Ik heb die nu gelijk staan met mijn stroomprijs maar 80 cent slaat helemaal nergens op. Wat is dan slim op de prijsplafond prijs zetten? Ik ga er natuurlijk overheen qua verbruik maar aan de andere kant compenseer ik dat met zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Ik zit nu bij Vattenfall die zoals bekend €3,20 voor gas en €0,88 voor stroom gaan rekenen vanaf 1 januari. Hier wil ik dus sowieso niet blijven. Qua gas bleef ik dit afgelopen verbruiksjaar net binnen de 1200m3 (als bare minimum, dan stonden echt alleen de radiatoren in de woonkamer en keuken aan, in de rest van het huis is het nu een keurige 12 graden), qua stroom zit ik er door een groot huis en thuiswerkers die werkkamers elektrisch verwarmen ver boven (5200kWh). Geen zonnepanelen.

Ik worstel een beetje met het deel van mijn verbruik in 2023 dat boven het prijsplafond-maximum gaat zijn. Loont het voor mij om nu al rond te gaan kijken voor een nieuwe aanbieder per 1-1-2023? Ik kan via gaslicht.com bijvoorbeeld een variabel contract nemen bij Budget Energie met de volgende tarieven:

Stroom € 0,5574 /kWh

Gas € 2,1150 /m3

Heeft het voor mij al zin om dit nu af te sluiten per 1 januari, gegeven dat Budget Energie aangeeft de tarieven maandelijks te kunnen wijzigen, of heeft het voor mij pas zin om op het moment dat ik boven het verbruiksplafond kom qua stroom of gas, dán op zoek te gaan naar de dan goedkoopste aanbieder?

I mean begrijp ik het goed dat het feitelijk tot de 1200m3 gas en 2900khw stroom helemaal niets uitmaakt bij welke leverancier je zit (zolang er toch niemand onder het prijsplafond zit) en dat pas op het moment dat je er over heen gaat, je daadwerkelijk naar de goedkoopste leverancier moet gaan kijken? Of heb ik een enorme brainfart en kan ik beter nu al iets regelen?

[ Voor 55% gewijzigd door lvanhoe op 21-11-2022 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Crysania schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:08:

Ik heb een afspraak met mijn werkgever dat die de stroom betaald voor mijn EV. Ik heb die nu gelijk staan met mijn stroomprijs maar 80 cent slaat helemaal nergens op. Wat is dan slim op de prijsplafond prijs zetten? Ik ga er natuurlijk overheen qua verbruik maar aan de andere kant compenseer ik dat met zonnepanelen
Die zonnepanelen waren toch niet gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
lvanhoe schreef op maandag 21 november 2022 @ 06:13:
Heeft het voor mij al zin om dit nu af te sluiten per 1 januari, gegeven dat Budget Energie aangeeft de tarieven maandelijks te kunnen wijzigen, of heeft het voor mij pas zin om op het moment dat ik boven het verbruiksplafond kom qua stroom of gas, dán op zoek te gaan naar de dan goedkoopste aanbieder?

I mean begrijp ik het goed dat het feitelijk tot de 1200m3 gas en 2900khw stroom helemaal niets uitmaakt bij welke leverancier je zit (zolang er toch niemand onder het prijsplafond zit) en dat pas op het moment dat je er over heen gaat, je daadwerkelijk naar de goedkoopste leverancier moet gaan kijken? Of heb ik een enorme brainfart en kan ik beter nu al iets regelen?
Het enige wat je nu kan doen is overstappen naar dynamisch, afhankelijk wanneer je stroom verbruikt.
Overstappen naar een andere variabele aanbieder zou ik pas na begin december doen. Leveranciers moeten 30 dagen vooraf hun nieuwe tarieven bekendmaken. Vattenfall is heel erg vroeg, maar dat wil niet zeggen dat andere leveranciers niet ook de komende 2 weken een aankondiging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

[Afbeelding]
Wat maakt die 15% uit op dat bedrag????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Alleen op elektra toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Ja.. en niet de belasting enz. Alleen hun variabel tarief. Dus die 15% extra korting is gelijk ook datgene wat ze iig winst maken. Absurd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik heb vanmorgen ook eindelijk de email van Vattenfall gehad, dat duurde een poos. Wellicht zat ik achterin de batch. Ze hebben er al rekening mee gehouden dat ik weg ga met gas, want ik heb alleen het stroom-overzicht ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online

-lang verhaal-

Staat er in het contract dan niet:

"Je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd waarvan de tarieven maandelijks kunnen wijzigen"

Dat staat namelijk wel op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]

Eneco beloofde mij ook tot juni 2023 tarief van 1,46 per m3 vast te zetten ...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

OMD

mierenfokker schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:11:
[...]

Ja.. en niet de belasting enz. Alleen hun variabel tarief. Dus die 15% extra korting is gelijk ook datgene wat ze iig winst maken. Absurd!!
Dus een bedrijf mag geen winst maken volgen jouw stelling. Je bent in ieder geval geen ondernemer :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:57
Van der Berg schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 01:45:
Vandaag op werk discussie gehad met collega's over het prijsplafond. Een collega vertelde ziet er leuk uit, maar de belasting op gas en stroom gaat weer van 9% naar 21% per 1 januari 2023 dus die plafond komt het zelfde neer wat we nu betalen. Klopt dit of is het gewoon onzin? De tarieven gaan wel omlaag maar de BTW gaat juist weer naar 21%.

Ik was ook heel blij met het prijsplafond, maar ik dacht niet aan de BTW verhoging naar 21%. Ik denk dat het uiteindelijk gaat mee vallen. Wij zijn geen grote verbruikers qua stroom en gas.
je ziet nu al dat leveranciers vrolijk hun prijzen verhogen. De enige die vrolijk worden van het prijs-plafond zijn de energie-leveranciers en mensen die stug bij hun te dure leverancier blijven zitten.

De Nederlandse burger krijgt hier gewoon een hele dure lening en de energie-leveranciers kopen een nieuwe Model S.

Ik geef de leveranciers hier geen schuld, zij doen gewoon wat bedrijven doen (cashen!). De overheid heeft hier gewoon grof gefaald en het falen gaat gewoon door.

Dat prijsplafond is prima, maar het mag wmb niet uitbetaald worden aan energie-leveranciers. Als energie-leveranciers dat geld willen, is dat een vorm van financiële steun en die mogen ze alleen krijgen als ze een deel eigendom verkopen aan de overheid, en/of voor X jaar geen bonussen uitkeren oid, of ze (de leveranciers dus) krijgen maximaal zoveel cent boven de inkoopprijs.

Linksom of rechtsom moet dat geld dan in ieder geval niet in de handen komen van een paar rijke mannen (of dames)

[ Voor 30% gewijzigd door Gamebuster op 21-11-2022 11:32 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
OMD schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:26:
[...]

Dus een bedrijf mag geen winst maken volgen jouw stelling. Je bent in ieder geval geen ondernemer :+
Het is ook niet alleen de schuld van Vattenfall. Het geldt voor alle personen/instanties die hier verantwoordelijk voor zijn.

Ik ben dan wellicht geen ondernemer, maar heb wel door dat het aan de onderkant van de samenleving inmiddels geen lekker leven meer is. Het is treurig voor die mensen. Dus er is niks mis met mijn oogkleppen die sommige wel hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:25:
[...]
De Nederlandse burger krijgt hier gewoon een hele dure lening.
De overheid heeft hier gewoon grof gefaald.
Dit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
En de volgende volgt weer..

https://www.nu.nl/economi...t-variabele-tarieven.html

Zit bij Essent maar heb nog geen nieuwe tarieven gehad..

Wat een lachertje is dit beleid zeg, jemig.. Deze lui lachen zich rot, kunnen vragen wat ze willen, het wordt toch allemaal betaald.

Heb van Essent ook nog de 190 euro niet gehad.. de maand December wordt alweer bijna afgeschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
ze hadden beter iedereen paar k aan subsidie kunnen geven voor het aanschaffen van isolatie, zonnepanelen etc in plaats van 40 miljard pompen waarvan meeste naar die energiemaatschappijen gaan. Wat een slechte oplossing zeg. en dan na 1 jaar mag je de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
iketot schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:58:
En de volgende volgt weer..

https://www.nu.nl/economi...t-variabele-tarieven.html

Zit bij Essent maar heb nog geen nieuwe tarieven gehad..

Wat een lachertje is dit beleid zeg, jemig.. Deze lui lachen zich rot, kunnen vragen wat ze willen, het wordt toch allemaal betaald.

Heb van Essent ook nog de 190 euro niet gehad.. de maand December wordt alweer bijna afgeschreven.
Inderdaad… Ik vond Essent altijd best oké, maar nu ze alweer verhogen, begin ik toch te twijfelen. En die 190 euro inderdaad… Door ‘dingen’ was het niet gelukt om dit te verrekenen met je maandbedrag, kreeg ik te horen. Inmiddels is het alweer een mooi poosje november, staat in de (hakkiekrakkie) Essent app dat ze de 190 euro hebben uitbetaald, maar heb ik mooi niets ontvangen. De volgende maandafschrijving staat daarentegen alweer volledig te wachten in de app, dus voor december zou het verrekenen ook wel ‘per ongeluk’ fout gaan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
Figo112 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:12:
ze hadden beter iedereen paar k aan subsidie kunnen geven voor het aanschaffen van isolatie, zonnepanelen etc in plaats van 40 miljard pompen waarvan meeste naar die energiemaatschappijen gaan. Wat een slechte oplossing zeg. en dan na 1 jaar mag je de hoofdprijs betalen.
Zo'n plan B is er wanneer het prijsplafond niet uitvoerbaar zou zijn, als daar op wordt overgestapt zullen de tarieven weer net zo snel dalen als dat ze nu stijgen en zal er massaal overgestapt worden naar de goedkoopste aanbieders.
R0181 in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Nu online
wolly_a schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:26:
[...]

Inderdaad… Ik vond Essent altijd best oké, maar nu ze alweer verhogen, begin ik toch te twijfelen. En die 190 euro inderdaad… Door ‘dingen’ was het niet gelukt om dit te verrekenen met je maandbedrag, kreeg ik te horen. Inmiddels is het alweer een mooi poosje november, staat in de (hakkiekrakkie) Essent app dat ze de 190 euro hebben uitbetaald, maar heb ik mooi niets ontvangen. De volgende maandafschrijving staat daarentegen alweer volledig te wachten in de app, dus voor december zou het verrekenen ook wel ‘per ongeluk’ fout gaan…
Same! Was altijd vrij tevreden en de extreme verhogingen bleven uit.. Tot de vorige verhoging die binnen de 30 dagen was en er mensen gingen klagen.. Vanaf dat moment ben ik ook niet meer tevreden, dubbele verhoging op 1 november, en nu alweer per 1 januari.. :'(

Ga op de zaak over naar Zonneplan, als dat goed bevalt, thuis ook overwegen, moet me dan alleen verdiepen in hoe salderen werkt, want thuis wek ik (als het goed is, heb ze nog geen jaar) me verbruik op met de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:24

Nicap

Tsssk....

R0181 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:28:
[...]

Zo'n plan B is er wanneer het prijsplafond niet uitvoerbaar zou zijn, als daar op wordt overgestapt zullen de tarieven weer net zo snel dalen als dat ze nu stijgen en zal er massaal overgestapt worden naar de goedkoopste aanbieders.
R0181 in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Ik snap ook niet dat ze dat niet zelf hebben bedacht in Den Haag.Je hoeft toch geen geleerde te zijn om in te zien dat dat een veel betere oplossing is. Of zouden er toch heel veel mensen zijn die dat geld dan niet gaan gebruiken voor de energie rekening.En vervolgens er helemaal aan onder doorgaan. Het zal vast allemaal niet zo eenvoudig zijn.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
Onderstaande was ook te verwachten door de energie compensatie en corona compensatie dat het weer terug bij de burgers komt.

https://www.telegraaf.nl/...atskas-op-orde-te-krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Nicap schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:39:
[...]

Ik snap ook niet dat ze dat niet zelf hebben bedacht in Den Haag.Je hoeft toch geen geleerde te zijn om in te zien dat dat een veel betere oplossing is. Of zouden er toch heel veel mensen zijn die dat geld dan niet gaan gebruiken voor de energie rekening.En vervolgens er helemaal aan onder doorgaan. Het zal vast allemaal niet zo eenvoudig zijn.
Wij denken sowieso niet echt in potjes. Wel de verwarming paar graden lager zodat we ongeveer op hetzelfde jaarbedrag uitkomen. Van die 190 euro zijn we zaterdag heerlijk uit eten geweest onder het mom van 'gehad van Rutte'. Zit ik toch weer in potjes te denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Cheesy schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:48:
[...]

Wij denken sowieso niet echt in potjes. Wel de verwarming paar graden lager zodat we ongeveer op hetzelfde jaarbedrag uitkomen. Van die 190 euro zijn we zaterdag heerlijk uit eten geweest onder het mom van 'gehad van Rutte'. Zit ik toch weer in potjes te denken :P
Nu nog die 1000 euro van hem :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
[...]

Dat loopt vast op de uitvoerbaarheid op korte termijn. Je krijgt voor 31 december het niet voor elkaar om 2.5 miljoen woningen zo te verbouwen dat ze van het gas af kunnen. Zelfs enkel het isoleren en dan deze winter nog een klein beetje gas stokek gaat je niet lukken. Geen poppetjes, geen grondstoffen en onze nationale isolatiefabrikant is het mikpunt van boerend Nederland wat betreft stikstof dus die productie zie ik ook nog wel omlaag gaan waardoor er mog minder materialen beschikbaar zijn.

Met een hele krappe planning durf ik het wel aan om te rekenen met vier man die een week bezig is per huis. Van de drie opties (isolatie, glas, warmtepomp) doen ze er dan twee.
Dat zijn 2.5 miljoen weken die zij bezig zijn, dat is net ff te lang. :P Als je met 16 weken rekent(het moment dat men over prijsplafonds na dacht) moet je 156 duizend huizen per week ombouwen, daar heb je 600 duizend bouwvakkerts voor nodig. Gaat ook niet lukken....

Het prijsplafond is de enige 'oplossing' die op de korte termijn haalbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
[...]

Plan B kan niet omdat de publieke opinie zich tegen deze regeling zal keren. Zo zijn er hier mensen die voor die 190 euro uit eten gaan... als maar genoeg mensen dat roepen op Facebook en Instagram dan zal het draagvlak snel verdwijnen. Terwijl dit de snelste, goedkoopste en waarschijnlijk beste oplossing is.

Ditzelfde zag je een jaar of tien geleden met het omgekeerde eigen risico van 250 euro. Je kreeg 250 euro terug (of zoiets) als je geen zorgkosten had gemaakt. Die regeling is kapot gegaan doordat 'gezonde mensen een cadeautje kregen'. Terwijl het een goede stok was om geen onnodige zorgkosten te maken en vele malen beter dan het alternatief een eigen risico van 385,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
moshimoshi schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:34:
[...]
Plan B kan niet omdat de publieke opinie zich tegen deze regeling zal keren. Zo zijn er hier mensen die voor die 190 euro uit eten gaan... als maar genoeg mensen dat roepen op Facebook en Instagram dan zal het draagvlak snel verdwijnen. Terwijl dit de snelste, goedkoopste en waarschijnlijk beste oplossing is.
Het prijsplafond is natuurlijk ook de beste oplossing, plan B zou alleen in werking treden wanneer het prijsplafond niet uitvoerbaar blijkt te zijn. Die uitvoerbaarheid, daar gaat het juist om, nu moeten ondoorzichtige winstpercentages worden bepaald en worden afgeroomd van op verschillende momenten ingekochte energie met verschillende inkooptarieven op die momenten.
Dit is monnikenwerk om dat allemaal te gaan controleren en om later overwinsten weer te gaan terugvorderen wat de bedoeling is, er zitten bovendien een paar leveranciers bij met buitenlandse roots waar ook winsten naar toe vloeien.
Als plan B doorgaat met de €190,= p/m door te blijven betalen volgend jaar, zullen er zat mensen zijn die dat geld onterecht krijgen, maar het is veel makkelijker uitvoerbaar dan het prijsplafond en waarschijnlijk ook nog eens goedkoper. Met een ondoorzichtig prijsplafond zit de kans erin dat er miljarden verdwijnen in de zakken van leveranciers, vanwege de ondoorzichtigheid en het grijze gebied wat ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
R0181 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:17:
[...]

Als plan B doorgaat met de €190,= p/m door te blijven betalen volgend jaar
Het zou nog veel beter zijn om dat alleen t/m april te doen. De zomer komen we wel door, en volgende winter kan de situatie weer heel anders zijn.
Hoeveel miljard heb ik hiermee bespaard? Laat ze maar uit eten gaan :+

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 21-11-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
iketot schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:58:
Die 190 euro wordt verrekend met je termijnbedrag.
https://www.essent.nl/ken...atie-energie-prijsplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alleen schrijft Essent dit termijnbedrag bij ons op 1-11 af en vervolgens moet je tot december wachten tot je de 190 euro krijgt. Nu redden we ons gelukkig wel, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen erg zuur is als Essent nog een maandje gaat speculeren met jouw geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
wolly_a schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:46:
[...]

Alleen schrijft Essent dit termijnbedrag bij ons op 1-11 af en vervolgens moet je tot december wachten tot je de 190 euro krijgt. Nu redden we ons gelukkig wel, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen erg zuur is als Essent nog een maandje gaat speculeren met jouw geld.
Het doel van dit bedrag is om de energie rekening van november en december te kunnen betalen. Dus of je het nu per 1-11 of 31-11 krijgt maakt niet uit dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Nu online
Tenzij het al is afgeschreven wat het geval is.
Ze doen gewoon extreem moeilijk, en hadden het allang kunnen verrekenen of terug storten.

En het is bedoeld om de rekening mee te kunnen betalen ja van November en December, dus als je de rekening 5 november betaald en het pas 30 november terug krijgt ben je te laat .. want november is al betaald..

Nu maakt het voor mij ook niet echt uit, maar het ging meer over dat Essent best een prima leverancier was maar dat dat redelijk snel is veranderd de afgelopen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Leveranciers krijgen de vrije hand met het aankomende prijsplafond.
https://www.ad.nl/economi...ie-meer-betaalt~aa053504/

[ Voor 11% gewijzigd door R0181 op 21-11-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

R0181 schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:01:
Leveranciers krijgen de vrije hand met het aankomende prijsplafond.
https://www.ad.nl/economi...ie-meer-betaalt~aa053504/
Winst Maximalisatie, daar worden mensen goed voor betaalt binnen de leveranciers.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Will_M schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:17:
[...]
Winst Maximalisatie, daar worden mensen goed voor betaalt binnen de leveranciers.
Inderdaad, maak het maar zo duur mogelijk, daar merken de klanten toch niets van met het prijsplafond en ze lopen niet weg. Mooier kunnen ze het niet maken voor de leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
lvanhoe schreef op maandag 21 november 2022 @ 06:13:
Ik zit nu bij Vattenfall die zoals bekend €3,20 voor gas en €0,88 voor stroom gaan rekenen vanaf 1 januari. Hier wil ik dus sowieso niet blijven. Qua gas bleef ik dit afgelopen verbruiksjaar net binnen de 1200m3 (als bare minimum, dan stonden echt alleen de radiatoren in de woonkamer en keuken aan, in de rest van het huis is het nu een keurige 12 graden), qua stroom zit ik er door een groot huis en thuiswerkers die werkkamers elektrisch verwarmen ver boven (5200kWh). Geen zonnepanelen.

Heeft iemand hier misschien nog iets zinnigs op te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
lvanhoe schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:15:
[...]

Heeft iemand hier misschien nog iets zinnigs op te zeggen?
Het prijsplafond wordt verdeeld in maanden obv verbruiksprofielen.

Stel dat jij dus overstapt in april 2023 dan viel over de periode januari t/m maart maar een gedeelte van die 2900kWh en 1200m3 onder het prijsplafond. Had je in die maanden dus een flink verbruik, bijvoorbeeld 1450kWh, dan loop je kans dat je prijsplafond maar geldt voor bijvoorbeeld 1000 kWh.

Het is even afwachten hoe die verbruiksprofielen eruit komen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Wolly schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:28:
[...]

Het prijsplafond wordt verdeeld in maanden obv verbruiksprofielen.

Stel dat jij dus overstapt in april 2023 dan viel over de periode januari t/m maart maar een gedeelte van die 2900kWh en 1200m3 onder het prijsplafond. Had je in die maanden dus een flink verbruik, bijvoorbeeld 1450kWh, dan loop je kans dat je prijsplafond maar geldt voor bijvoorbeeld 1000 kWh.

Het is even afwachten hoe die verbruiksprofielen eruit komen te zien.
Is dit algemene kennis? Ik ben me hier toch redelijk in aan het verdiepen en dit is de eerste keer dat ik dat hoor. Kortom, als ik in januari laten we zeggen 200m3 gas verbruik, dan valt niet die volledige 200m3 onder het prijsplafond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
lvanhoe schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:43:
[...]

Is dit algemene kennis? Ik ben me hier toch redelijk in aan het verdiepen en dit is de eerste keer dat ik dat hoor. Kortom, als ik in januari laten we zeggen 200m3 gas verbruik, dan valt niet die volledige 200m3 onder het prijsplafond?
Blz 9 onderaan, punt c.
https://open.overheid.nl/...ijdelijk-prijsplafond.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvanhoe
Thanks. Begrijp ik het goed dat de overheid hiermee in feite zegt: kies vooral 1 aanbieder in 2023 en zorg dat je jaarperiode van 1 januari 2023 tot 1 januari 2024 loopt, want bij een overstap gedurende het jaar maak je het extreem gecompliceerd voor jezelf, met de kans dat je jezelf in je voet schiet? Als in, ik kan dit nog enigszins volgen maar mijn moeder van 75 niet bepaald.

En begrijp ik het ook goed dat als ik dus op laten we zeggen 1 april overstap van Vattenfall naar Engie, en ik zit van 1 januari t/m 31 maart boven mijn 'verbruikersprofiel' qua stroom, dat ik dan bij mijn afrekening van Vattenfall al vanaf 1 januari 'dure stroom' heb gebruikt? En dat het dus wel al loont om op 1 januari de 'beste aanbieder' te hebben gevonden voor je situatie?

Sorry voor eventueel domme vragen, trying to make sense of it (en hopelijk hebben anderen er ook iets aan).

[ Voor 38% gewijzigd door lvanhoe op 22-11-2022 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

lvanhoe schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 03:18:
[...]

Thanks. Begrijp ik het goed dat de overheid hiermee in feite zegt: kies vooral 1 aanbieder in 2023 en zorg dat je jaarperiode van 1 januari 2023 tot 1 januari 2024 loopt, want bij een overstap gedurende het jaar maak je het extreem gecompliceerd voor jezelf, met de kans dat je jezelf in je voet schiet? Als in, ik kan dit nog enigszins volgen maar mijn moeder van 75 niet bepaald.

En begrijp ik het ook goed dat als ik dus op laten we zeggen 1 april overstap van Vattenfall naar Engie, en ik zit van 1 januari t/m 31 maart boven mijn 'verbruikersprofiel' qua stroom, dat ik dan bij mijn afrekening van Vattenfall al vanaf 1 januari 'dure stroom' heb gebruikt? En dat het dus wel al loont om op 1 januari de 'beste aanbieder' te hebben gevonden voor je situatie?

Sorry voor eventueel domme vragen, trying to make sense of it (en hopelijk hebben anderen er ook iets aan).
Ik denk niet per se van 1 jan tot 1 jan een start en eind contract, maar meer het gehele jaar bij 1 leverancier.
Echter moet het verbruiksprofiel ruimte laten voor speling anders ga je sowieso een lager plafond hebben op het moment dat je gaat wisselen tussen leveranciers.
Maar als ze ruimte over laten voor speling en dat wordt inzichtelijk, dan is het weer mogelijk om een iets ruimer plafond te hebben als je een aantal keer gaan wisselen tussen leveranciers. En natuurlijk zal die ruimte gewoon 0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:49
Goed gevonden! Vreemd genoeg is dit in de massamedia nog niet of nauwelijks benoemd. Waarschijnlijk omdat het vrij complex is en niet in 1 minuut in een item past ;) ..

[ Voor 34% gewijzigd door Valorian op 22-11-2022 07:13 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 150 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden