Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dinandus schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:25:
Wat mij bevreemdt is dat Vattenfall vanochtend beweerde dat het gemiddeld een verhoging a € 30 per maand voor de nieuwe tarieven vanaf 1 januari 2023 zou geven. Dat is natuurlijk een gemiddelde.
Als ik dan hierboven zie dat ze € 3,219 gaan rekenen per m3 en de prijs, die ik nu betaal sinds medio oktober, €2.027, zie ik niet waarop dat gemiddelde bedrag van € 30 verhoging kan zijn gebaseerd.
ERGENS klopt het niet, 30 € verhoging gemiddeld zou dan een maandverbruik van 30m3 zijn?
Natuurlijk klopt het niet. Ergens worden wij (of de staat) voor de gek gehouden.

Ben benieuwd naar de jaarrekening van Vattenfall trouwens.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wat mij bevreemdt is dat Vattenfall vanochtend beweerde dat het gemiddeld een verhoging a € 30 per maand voor de nieuwe tarieven vanaf 1 januari 2023 zou geven. Dat is natuurlijk een gemiddelde.
Als ik dan hierboven zie dat ze € 3,219 gaan rekenen per m3 en de prijs, die ik nu betaal sinds medio oktober, €2.027, zie ik niet waarop dat gemiddelde bedrag van € 30 verhoging kan zijn gebaseerd.
ERGENS klopt het niet, 30 € verhoging gemiddeld zou dan een maandverbruik van 30m3 zijn?
Wellicht het prijsplafond, terug naar 21% BTW en de veranderingen in de energiebelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:52
Vattenfall is voor 100% een Zweeds staatsbedrijf, waarschijnlijk moet de staatsschuld daar versneld afgelost worden en vandaar die extreme prijsverhoging vanaf 1 januari, die mede met ons belastinggeld wordt betaald via het prijsplafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

iketot schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:04:
[...]

Zou als ik jou was naar de VVE gaan om er voor te zorgen dat ze met sensors gaan werken en (als dat er nog niet is) LED verlichting..

Best overdreven om alle lampen 24/7 aan te hebben staan..
Oh, blijkbaar heb ik achterwege gelaten dat het om sociale woningbouw gaat. Dus geen VVE ;)

En de woningbouw zal echt geen bewegingsmelders gaan aanschaffen want dat kost geld, de energiekosten worden 1 op 1 doorgezet naar de huurders. Dat zou ik overigens ook doen, dus ik kan het ze ook niet kwalijk nemen :P

Edit: Alles is TL-verlichting, 8 watt per TL, als je 1.000 armaturen met TL en starters moet laten vervangen door een aannemer om daar led verloichting met nieuwe armaturen te gaan plaatsen kost dat echt giga veel geld, en is tevens kapitaal vernietiging.

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 14-11-2022 14:36 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-08 14:07
Gunner schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:28:
[...]

Natuurlijk klopt het niet. Ergens worden wij (of de staat) voor de gek gehouden.

Ben benieuwd naar de jaarrekening van Vattenfall trouwens.
Nu het maandbedrag hoog met het prijsplafond en aan het einde van het jaar om de klanten tegemoet komen de prijs verlagen(en dan zijn ze door het plafond heen).

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jongen87
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-03 15:57
Er stond 30 euro extra voor iedereen die meer dan het gasplafond verbruikt. Dus nadat je 1200 m3 tegen de overheidsprijs hebt verbruikt, betaal je voor de extra m3's daarbovenop gemiddeld 30 euro per maand extra volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-08 23:06
Vers uit de mailbox, tarieven modelcontract Vattenfall vanaf 1 januari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrCwnnGok0-Q2n-tEeSgsyNCExY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u5LqBbnoKZFeVG2nXkIPpGia.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEHO5566LC3MJFsv9linhRr83no=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QI3c9fjWD3Xo328C26wGJFt2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R0181
Carfanatic schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is echt een schofterige tariefsverhoging, als ik Jetten was zou ik snel afstappen van het prijsplafond. Beter die €190,= compensatie per maand blijven doorbetalen, dan zul je zien hoe snel de tarieven weer dalen omdat anders massaal wordt overgestapt naar goedkopere aanbieders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

R0181 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:46:
[...]

Dit is echt een schofterige tariefsverhoging, als ik Jetten was zou ik snel afstappen van het prijsplafond. Beter die €190,= compensatie per maand blijven doorbetalen, dan zul je zien hoe snel de tarieven weer dalen omdat anders massaal wordt overgestapt naar goedkopere aanbieders.
Nu is het ook gelijk duidelijk waarom de leveranciers zo graag willen dat er wordt gecompenseerd op basis van de verkoopprijs en niet de inkoopprijs… ;)

Het prijsplafond wordt een enorme kostenpost die we met z’n allen vroeg of laat moeten betalen door middel van bezuinigingen en/of belastingverhogingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
Uniciteit schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:49:
[...]

Nu is het ook gelijk duidelijk waarom de leveranciers zo graag willen dat er wordt gecompenseerd op basis van de verkoopprijs en niet de inkoopprijs… ;)

Het prijsplafond wordt een enorme kostenpost die we met z’n allen vroeg of laat moeten betalen door middel van bezuinigingen en/of belastingverhogingen.
Er was toch uitgerekend, dat wanneer het prijsplafond niet zou lukken en wanneer heel volgend jaar er €190,= per maand wordt gecompenseerd, dat dit ook nog eens miljarden goedkoper uitvalt? Dan zullen de prijzen ook gaan dalen, omdat overstappen naar goedkopere aanbieders dan opeens weer lonend gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:14

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

R0181 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:53:
[...]

Er was toch uitgerekend, dat wanneer het prijsplafond niet zou lukken en wanneer heel volgend jaar er €190,= per maand wordt gecompenseerd, dat dit ook nog eens miljarden goedkoper uitvalt? Dan zullen de prijzen ook gaan dalen, omdat overstappen naar goedkopere aanbieders dan opeens weer lonend gaat worden.
Was natuurlijk wel te verwachten dat dit ging gebeuren door de energiemaatschappijen, die ruiken geld en hangen nu een verhaal op van duur ingekocht etc., krijgen we het klassieke parachute-effect net als bij de benzineprijzen. Wel een absurde verhoging zeg, je BEV laden wordt zo nog duurder dan het rijden op benzine.

Want zeker met een laadpaal thuis is die 2900kWh op jaarbasis peanuts.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben wel benieuwd waar Engie mee komt, mijn contract verloopt 3 december en heb vooralsnog geen nieuwe tarieven gecommuniceerd gekregen. Behoud ik dan mijn huidige tarieven tot 1 januari en wat worden de nieuwe tarieven vanaf 1 januari ... }:O

Ook benieuwd wat de overheid gaat doen als de rest ook boven de 3 euro per m3 gaat zitten, je weet bijna zeker dat ze met dergelijke tarieven de overheid (en uiteindelijk ons) proberen te paaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:21:
Ben wel benieuwd waar Engie mee komt, mijn contract verloopt 3 december en heb vooralsnog geen nieuwe tarieven gecommuniceerd gekregen. Behoud ik dan mijn huidige tarieven tot 1 januari en wat worden de nieuwe tarieven vanaf 1 januari ... }:O

Ook benieuwd wat de overheid gaat doen als de rest ook boven de 3 euro per m3 gaat zitten, je weet bijna zeker dat ze met dergelijke tarieven de overheid (en uiteindelijk ons) proberen te paaien.
Engie is tot nu toe 1 van de weinigen die zich aan de 2 keer per jaar verhogingen (1-1 en 1-7) hield met redelijke tarieven. Engie lijkt me niet zo'n graaibedrijf die per 1 januari de tarieven opeens met 100% verhoogd, ik ben tot nu toe blij dat ik na het Welkom Energie drama er (net als jij) per 3-12 vorig jaar klant ben geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:18
Als ik dit zo lees van Vattenfall komen ze redelijk richting de tarieven die Oxxio nu al rekent. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USqCJJezHHFsB92MYGQTKBXCY6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U9zUmQt0eLn0lD7yjasPhQSW.png?f=user_large

Ben ik blij dat ik toch de gok genomen heb en naar Zonneplan ben gegaan.
Ik kan de hele dag het piektarief aanhouden van de afgelopen maanden, en nog veel voordeliger uit zijn....

Duurste is € 0.37 per kWh, en richting de 2,50 per m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:46:
[...]

"Ja maar het gas was zo duur in augustus dus dat moet u vanaf januari t/m juni 2023 aan ons betalen " :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Rob-T6 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:48:

Ben ik blij dat ik toch de gok genomen heb en naar Zonneplan ben gegaan.
Behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.
(ook Zonneplan deelnemer :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-08 20:05
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke contract heb je?

Wij zitten ook bij vattenfall met een variabel onbepaalde tijd. En ik heb geen mail ontvangen? Ook als ik inlog en kijk bij correspondentie is er niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:33
Wat een belachelijke prijzen, de gasprijs is al lang flink gedaald. Bij EasyEnergy heb ik de afgelopen maand ongeveer 1 euro per m3 betaald, is op moment iets duurder, 1,25 euro per m3.

Ik snap niet hoe ze op 2,62 euro per m3 uit komen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-08 13:25
R0181 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:53:
[...]

Klopt, bierviltje of sigarendoosje berekening (wat je wil :+ ) kwam op ongeveer 18 miljard voor de 190 euro compensatie. (give or take een miljard :9 ) Is in mijn ogen overigens verder om het even als het maar geregeld wordt, met name voor de groep die het echt nodig heeft.

De vraag is alleen of die 190 euro compensatie dan ook nog eens een incentive is om energie te besparen. Van het weekend las ik dat we een kwart minder aan energie verbruikten. Daar zie je dat een hoge prijs dus best wel werkt om de kachel een paar graden terug te draaien.

Maar goed voor dit "debacle" was tijdens het debat waar het prijsplafond uitrolde ook al gewaarschuwd, het hele verhaal wat ga je dan compenseren. Ik snap daarom werkelijk waar niet waarom er niet gewoon niet-openbaar gecompenseerd wordt (inkoop+kosten+x% winst) dat kun je dan laten controleren door de ACM, de uitkomst daarvan kun je gewoon openbaar communiceren in de vorm van er is voldaan aan de regeling. Alsof het een meerwaarde heeft om alle cijfers van die partijen openbaar te maken. Je hebt dan overigens ook geen marktverstorende werking van de regeling meer.

Overigens is het heel simpel, af te dwingen. Jetten laat zich in mijn ogen nogal gijzelen door een paar "dikke directeurtjes" die maximaal even over de rug van de burger gemeenschapsgeld willen harken. Energie is gewoon een primaire levensbehoefte.

Dus de overheid heeft in mijn ogen het volste recht om daar gewoon eisen aan te hangen net als dat ze daar meer dan genoeg middelen voor heeft om dat voor elkaar te krijgen. Waarbij nationalisatie zelfs een optie is wanneer de leveringszekerheid in geding komt, kijken hoe snel ze ineens tot een akkoord wanneer het Kabinet zou gaan dreigen met die maatregel.

[ Voor 74% gewijzigd door TIGER1125 op 17-11-2022 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nopheros schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:18:
Wat een belachelijke prijzen, de gasprijs is al lang flink gedaald. Bij EasyEnergy heb ik de afgelopen maand ongeveer 1 euro per m3 betaald, is op moment iets duurder, 1,25 euro per m3.

Ik snap niet hoe ze op 2,62 euro per m3 uit komen 8)7
De gasprijs is gedaald, maar dat is inkoop. We hebben al onze reserves bijna helemaal gevuld met idioot hoge prijzen, en daardoor zal het nog wel even gaan duren voordat we daar als consument iets van gaan merken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankje. Ik heb nog geen mail gehad maar deze prijzen zijn al wel op het online portal doorgevoerd. Ik kan m'n huidige prijzen dus niet meer zien.

M'n aanmelding voor day ahead zet ik dus door, dat lijkt me een no brainer :)

Hier moet ik nog wel aan toevoegen dat ik dit jaar Vattenfall heel dankbaar ben geweest. Uit m'n hoofd zat gas op 1,61 per m3 incl. 21% btw.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 14-11-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:33
RaZ schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:36:
[...]

De gasprijs is gedaald, maar dat is inkoop. We hebben al onze reserves bijna helemaal gevuld met idioot hoge prijzen, en daardoor zal het nog wel even gaan duren voordat we daar als consument iets van gaan merken.
Ben zelf ook consument volgens mij en merk het zelf direct. Had daarom verwacht dat de prijzen bij andere leveranciers ook mee zou dalen, blijkbaar niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-08 20:05
Cheesy schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:40:
[...]

Dankje. Ik heb nog geen mail gehad maar deze prijzen zijn al wel op het online portal doorgevoerd. Ik kan m'n huidige prijzen dus niet meer zien.

M'n aanmelding voor day ahead zet ik dus door, dat lijkt me een no brainer :)

Hier moet ik nog wel aan toevoegen dat ik dit jaar Vattenfall heel dankbaar ben geweest. Uit m'n hoofd zat gas op 1,61 per m3 incl. 21% btw.
Oude tarieven..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoFMhxzjC0Vhkh4A_lA7YsC6PfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ox072oIJkCyCpUOAF70FFmKb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Het is toch van de zotte dat die grote leveranciers, zoals Eneco, in hun automatisering een jaar na het einde van de vaste contacten nog steeds niet instaat zijn om met variabele prijzen te werken in hun portalen.

Als ik een CTO in mijn firma zou hebben die dit normaal vond was hij nu al lang onder begeleiding naar de uitgang gebracht.

Zouden ze een gedeelte van die gigantische winsten niet in een iets beter gemaakte automatisering kunnen stoppen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Nee dat is een andere tariefgroep.
@Carfanatic en ik hebben Modelcontract.

Dit waren/zijn ze:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YWV7VHh/vattenfall.png

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 14-11-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:20
Trank00l schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:25:
[...]

Ah netjes. Wanneer als ik vragen mag?
Afgelopen woensdag, dat is wel 3-4 dagen later dan er normaal geïncasseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Bij mij in het account van Vattenfall is al bij mijn contract het stroom tarief gewijzigd naar 0,66 per kw/h. Ik heb hier helemaal geen schrijven van gekregen, mag dit en gaat dit goed?

Edit:
Ben beetje spuit 11 zie ik. Blijkbaar betalen we nu nog de oude prijs. Controleren kunnen we niet echt. Je kan wel in de Vattenfall app kijken wat je uitgeeft per dag aan stroom. Dat zou dan op het oude tarief moeten zitten.

[ Voor 38% gewijzigd door OMD op 14-11-2022 20:19 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:50
RaZ schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:36:
[...]

Volgens mij staat de staat daar ook garant voor. We gooien nu echt miljarden weg, plus hebben zo geen goede prikkel om echt te gaan besparen, dus hebben volgend jaar ene nog veel groter probleem.
Van mij mogen ze nu alles nationaliseren, we luiden zo de ondergang van Nederland in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:40:
[...]

In "Correspondentie" zou je de oude tarieven nog gewoon moeten kunnen inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 10:25
Heb net mn jaarafrekening gekregen heb -50 kwh electra verbruik en gas +480 kuub. Heb 600,- euro dit jaar aan voorschot (dus 50,- euri permaand) betaald en ik krijg zo'n 240,- terug. Nu moet ik opeens 190,- euro aan voorschot betalen (er bekruipt mij een Welkom Energie trauma)😰. Indien ik het niet eens ben kan ik even contact opnemen. Wat zijn mijn rechten in deze kunnen ze dit klakkeloos mij opleggen een dergelijk maandelijks voorschot ??

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb het andersom:

Jaarafrekening: 5400kWh en 560m3.
Vorige jaarafrekening: 4150kWh en 993m3.
Jaar daarvoor woonde ik hier nog niet.

Nieuwe voorschot "gebaseerd op de afgelopen 3 jaar": 68 euro 👀🤷

Hoe komt Greenchoice daaaaar nu weer bij :?
Heb het toch maar wat hoger gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Snarfie31 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:16:
Heb net mn jaarafrekening gekregen heb -50 kwh electra verbruik en gas +480 kuub. Heb 600,- euro dit jaar aan voorschot (dus 50,- euri permaand) betaald en ik krijg zo'n 240,- terug. Nu moet ik opeens 190,- euro aan voorschot betalen (er bekruipt mij een Welkom Energie trauma)😰. Indien ik het niet eens ben kan ik even contact opnemen. Wat zijn mijn rechten in deze kunnen ze dit klakkeloos mij opleggen een dergelijk maandelijks voorschot ??
Had je toevallig een vast contract en krijg je nu te maken met de nieuwe tarieven?

En nog belangrijker: je komt wat verontwaardigd over, maar er wordt aangegeven contact op te nemen als je het niet eens bent met het voorschotbedrag. Heb je dit al gedaan? Misschien wordt het wel direct aangepast als je wijst naar de tarieven uit jouw contract en het verbruik uit jouw jaarafrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

In de app van Vattenfall wordt trouwens wel gerekend met de nieuwe prijzen. Vorige maand hadden we 187kwh op 22 euro. Nu staat die op 65kwh op 11 euro.

Je kan dus als consument niet controleren of Vattenfall liegt, wat ik dus nu wel een beetje begin te geloven.

Hoe moet ik nu controleren dat ze de waarheid vertellen dan dat ze de oude prijs nog hanteren tot 1 januari terwijl alle signalen op iets anders wijzen.

Misschien zie ik het verkeerd maar ik heb het nooit zo op dit soort grote bedrijven. Die komen vaak weg met dit soort fratsen.

[ Voor 13% gewijzigd door OMD op 14-11-2022 23:21 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razbunare
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04 17:15
OMD schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:19:
In de app van Vattenfall wordt trouwens wel gerekend met de nieuwe prijzen. Vorige maand hadden we 187kwh op 22 euro. Nu staat die op 65kwh op 11 euro.

Je kan dus als consument niet controleren of Vattenfall liegt, wat ik dus nu wel een beetje begin te geloven.

Hoe moet ik nu controleren dat ze de waarheid vertellen dan dat ze de oude prijs nog hanteren tot 1 januari terwijl alle signalen op iets anders wijzen.

Misschien zie ik het verkeerd maar ik heb het nooit zo op dit soort grote bedrijven. Die komen vaak weg met dit soort fratsen.
Ze communiceren nieuwe tarieven toch? Via berichten bij direct regelen kan je de communicatie in zien en zo zien wat de laatste tarieven zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Onderstaande staat in een mail van vandaag, ik lees nu voor het eerst weer dat men van plan is vaste contracten aan te bieden in 2023

Het prijsplafond vanaf 1 januari
Vanaf 1 januari verandert er veel op de energiemarkt. Zo gaat het prijsplafond in. Jij hebt nog een vast contract, dus het maakt niet direct een verschil. Maar het geeft wel zekerheid, mocht je contract in 2023 aflopen. Is dat het geval, dan zullen wij je in 2023 weer een nieuw vast aanbod doen. Uiteraard geldt dat energie besparen nog steeds een goede zaak is deze winter. Daarom besteden we ook nu weer veel aandacht aan energie besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenneh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-08 14:56

Wij kregen de eindafrekening gister.. 65 euro bijbetalen. Nieuwe tarief op 485 euro ipv 164 waar hij op stond; terwijl ik "vastzetten" had aangezet. Als je dat nu aan vinkt staat erbij dat Vattenfall het tarief dan niet omlaag zet; maar dat heb ik eerder niet gezien.

Inmiddels verwarmen we met een airco en hebben we zonnepanelen op dat dak; dus straks maar even bellen. Als ze het niet omlaag willen zetten stap ik direct over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter69nl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-05-2023
Gisteren ook de nieuwe tarieven ontvangen van Vattenfall. Beide gaan meer dan 100% omhoog 8)7 .

Gelukkig zit ons verbruik onder het plafond (dit jaar zelfs 400kw overschot en 1000m3 gas) dus hebben we geen last van deze verhoging. Wel gaan we de plafondprijzen betalen, welllicht dat Vattenfall later in het jaar de gastarieven gaat verlagen maar ja dan zijn de dure wintermaanden al geweest.

Het lijkt risicoloos te zijn om per 4 januari aanstaande (precies 1 jaar later als startdatum Vattenfall) over te stappen naar bv groenstroomlokaal met flexibele tarieven om zo een nog lagere rekening te krijgen over 2023.

- bijvoorbeeld leveringskosten die niet onder het prijsplafond vallen?

Klopt mijn stelling of zie ik een risico over het hoofd?

Hoe werkt het prijsplafond eigenlijk als ik bijvoorbeeld pas op 1 april overstap? Dan heb ik natuurlijk relatief veel gas verbruikt (meer dan het pro rato 3/12 deel) en krijg ik dan alsnog een dikke narekening van Vattenfall en hou ik bij de nieuwe leverancier veel over zonder dat dit wat oplevert.

Overigens gisteren een olieradiator besteld om het overschot aan KW in december om te zetten in warmte (immers 7ct teruglevering bij Vattenfall bij overschot, vanaf 1 september is dit naar 17 cent gegaan, echter overschot komt vanuit het voorjaar/zomer)

[ Voor 44% gewijzigd door peter69nl op 15-11-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 14:51

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb ze daar al wel vaker op betrapt en ook aan ze voorgelegd. Volgens Vattenval staan dan de nieuwe prijzen 'al klaar' omdat ze dat niet direct op de ingangsdatum kunnen doen, maar wordt er intern nog wel gerekend met de prijzen die op dat moment gelden.

Volkomen ontransparant en (voor mij) niet controleerbaar. Ik heb nog geen jaaroverzicht gezien met zoveel wisselende tarieven, maar als die niet netjes en volledig worden gespecificeerd en overeenkomen met de data genoemd in elke prijswijziging dan gaan we wel een robbertje knokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-08 18:58
superduper schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:55:
[...]

Ik heb ze daar al wel vaker op betrapt en ook aan ze voorgelegd. Volgens Vattenval staan dan de nieuwe prijzen 'al klaar' omdat ze dat niet direct op de ingangsdatum kunnen doen, maar wordt er intern nog wel gerekend met de prijzen die op dat moment gelden.

Volkomen ontransparant en (voor mij) niet controleerbaar. Ik heb nog geen jaaroverzicht gezien met zoveel wisselende tarieven, maar als die niet netjes en volledig worden gespecificeerd en overeenkomen met de data genoemd in elke prijswijziging dan gaan we wel een robbertje knokken.
Zie mijn bericht na contact met Vattenfall

Hongy in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-08 20:51
peter69nl schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:44:
Gisteren ook de nieuwe tarieven ontvangen van Vattenfall. Beide gaan meer dan 100% omhoog 8)7 .

Gelukkig zit ons verbruik onder het plafond (dit jaar zelfs 400kw overschot en 1000m3 gas) dus hebben we geen last van deze verhoging. Wel gaan we de plafondprijzen betalen, welllicht dat Vattenfall later in het jaar de gastarieven gaat verlagen maar ja dan zijn de dure wintermaanden al geweest.

Het lijkt risicoloos te zijn om per 4 januari aanstaande (precies 1 jaar later als startdatum Vattenfall) over te stappen naar bv groenstroomlokaal met flexibele tarieven om zo een nog lagere rekening te krijgen over 2023.

- bijvoorbeeld leveringskosten die niet onder het prijsplafond vallen?

Klopt mijn stelling of zie ik een risico over het hoofd?

Hoe werkt het prijsplafond eigenlijk als ik bijvoorbeeld pas op 1 april overstap? Dan heb ik natuurlijk relatief veel gas verbruikt (meer dan het pro rato 3/12 deel) en krijg ik dan alsnog een dikke narekening van Vattenfall en hou ik bij de nieuwe leverancier veel over zonder dat dit wat oplevert.

Overigens gisteren een olieradiator besteld om het overschot aan KW in december om te zetten in warmte (immers 7ct teruglevering bij Vattenfall bij overschot, vanaf 1 september is dit naar 17 cent gegaan, echter overschot komt vanuit het voorjaar/zomer)
Ik vind het een interessante. Ik denk dat je niks over het hoofd ziet, behalve de vaste klantenkorting van Vattenfall. Maar met die nieuwe prijzen maakt dat ook geen klap meer uit. Dus het is inderdaad een beter idee om een jaar bij een dagprijs leverancier te zitten met de kans dat er dagen zijn dat je prijzen hebt die onder het prijsplafond liggen, dan dat je gegarandeerd de prijsplafond prijzen krijgt van Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:32
Dagprijs leverancier.

Iets waar ik ook over na moet gaan denken.
(zitten nu 2e jaar bij Vattenfall, 1e jaar nog goed, afgelopen jaar pijnlijk variabel)

Afgelopen jaar 900m3 en 4500kWh verbruikt.
Prognose is zo'n 100m3 minder te verbruiken en in januari komen er 12 zonnepanelen (goed voor zo'n 4800kWh).

Dus als goed is zullen wij ook onder het plafond blijven.

Maar wat is een betrouwbare leverancier? Weet de naam niet meer, maar eentje die hier vaak voorbij kwam, heb ik een keer gegoogled en kwam online toch wel heel veel negatieve reacties tegen.

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 15-11-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:45:
Dagprijs leverancier.

Iets waar ik ook over na moet gaan denken.
(zitten nu 2e jaar bij Vattenfall, 1e jaar nog goed, afgelopen jaar pijnlijk variabel)

Afgelopen jaar 900m3 en 4500kWh verbruikt.
Prognose is zo'n 100m3 minder te verbruiken en in januari komen er 12 zonnepanelen (goed voor zo'n 4800kWh).

Dus als goed is zullen wij ook onder het plafond blijven.

Maar wat is een betrouwbare leverancier? Weet de naam niet meer, maar eentje die hier vaak voorbij kwam, heb ik een keer gegoogled en kwam online toch wel heel veel negatieve reacties tegen.
Ik heb gekozen om voor elektra geen risico te gaan lopen (inkoopprijs vs verkoopprijs). Door salderen verbruik ik ca. 0 op jaarbasis, dus blijf ik bij een traditionele leverancier (in mijn geval Vattenfall). Doordat ik ca. 0 verbruik maakt het tarief ook niet uit.

Voor gas pak ik wel dynamisch. Meer mensen in dit topic volgen deze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:13
Ik hoop in ieder geval dat er voor 1 dec wel duidelijkheid is over het prijsplafond mbt dynamische prijzen, dan kan ik precies op 1 jan overstappen zodat ik mijn oude lage Vattenfall prijzen kan maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

Maar ook Vattenfall is verplicht toch om naar die 0,40 per kWh te zakken per 1 januari? Ze zetten in ieder geval wel neer op de website dat per 1 januari de termijnbedragen worden afgestemd op het prijsplafond.

Ze zijn gewoon niet heel erg duidelijk maar goed, dat zijn dit soort bedrijven nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

OMD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:53:
Maar ook Vattenfall is verplicht toch om naar die 0,40 per kWh te zakken per 1 januari? Ze zetten in ieder geval wel neer op de website dat per 1 januari de termijnbedragen worden afgestemd op het prijsplafond.

Ze zijn gewoon niet heel erg duidelijk maar goed, dat zijn dit soort bedrijven nooit.
Zo werkt het prijsplafond niet. De leveranciers bepalen nog steeds de prijzen, maar consument betaald (tot het plafond) het plafond tarief en NL BV legt het verschil (deels) bij. Boven het plafond betaal je gewoon het tarief wat de leveranciers bepalen.

termijnbedragen kan je redelijk zelf aanpassen al dan niet na een telefoontje met de klantenservice

[ Voor 7% gewijzigd door superduper op 15-11-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

superduper schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:55:
[...]

Zo werkt het prijsplafond niet. De leveranciers bepalen nog steeds de prijzen, maar consument betaald (tot het plafond) het plafond tarief en NL BV legt het verschil (deels) bij. Boven het plafond betaal je gewoon het tarief wat de leveranciers bepalen.

termijnbedragen kan je redelijk zelf aanpassen al dan niet na een telefoontje met de klantenservice
Sorry, moest er even bij zeggen dat het uiteraard 0,40 is tot het prijsplafond van 2900kwh is. Wij zitten daar ruim onder. Zij moeten dan toch de prijs aanpassen naar 0,40 of begrijp ik het nog steeds verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
OMD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:58:
[...]

Sorry, moest er even bij zeggen dat het uiteraard 0,40 is tot het prijsplafond van 2900kwh is. Wij zitten daar ruim onder. Zij moeten dan toch de prijs aanpassen naar 0,40 of begrijp ik het nog steeds verkeerd?
Ja en nee, staat ook gewoon in de mail uitgelegd, zie:
Carfanatic in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEHO5566LC3MJFsv9linhRr83no=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QI3c9fjWD3Xo328C26wGJFt2.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 15-11-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb1969
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 09:03
Cheesy schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:40:
[...]

Ik heb gekozen om voor elektra geen risico te gaan lopen (inkoopprijs vs verkoopprijs). Door salderen verbruik ik ca. 0 op jaarbasis, dus blijf ik bij een traditionele leverancier (in mijn geval Vattenfall). Doordat ik ca. 0 verbruik maakt het tarief ook niet uit.

Voor gas pak ik wel dynamisch. Meer mensen in dit topic volgen deze weg.
Ja dit lijkt mij ook de verstandigste keuze. Day ahead mbt electriciteit kan toch betekenen dat je meer betaalt dan dat je terugkrijgt over je levering. Immers afname is meestal in de duurdere uren.

Welke aanbieders leveren alleen gas day ahead?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

Ik begrijp de nee niet. De mail is toch exact wat ik zeg? Onder de 2900kwh betaal ik 0,40 per kWh. Dit staat nu op 0,69. Dat moeten ze aanpassen per 1 januari. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb1969
En hoe werkt het prijsplafond met day ahead? Betekent dat de uurprijs gemaximaliseerd is of de gemiddelde dagprijs gemaximaliseerd?

In het geavl van het laatste is dan het gewogen gemiddelde zoals jij dat hebt afgenomen of is het een rekenkundig gemiddelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

OMD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:34:
[...]

Ik begrijp de nee niet. De mail is toch exact wat ik zeg? Onder de 2900kwh betaal ik 0,40 per kWh. Dit staat nu op 0,69. Dat moeten ze aanpassen per 1 januari. Toch?
ja en nee ;) Een tarief en wat je betaald is iets anders. Je betaald 0.40 maar het tarief is hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-08 18:58
OMD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:34:
[...]

Als het op 1 april 2023 naar 0.35 per kwh gaat dan betaal je 0.35 per kwh en niet 0.40 lijkt me. of je nu onder of boven de 2900 kwh zit op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
peterb1969 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:28:
[...]

Ja dit lijkt mij ook de verstandigste keuze. Day ahead mbt electriciteit kan toch betekenen dat je meer betaalt dan dat je terugkrijgt over je levering. Immers afname is meestal in de duurdere uren.

Welke aanbieders leveren alleen gas day ahead?
Neem hier eens een kijkje. Komt er op neer dat de resellers van EnergyZero meestal het goedkoopst zijn.
Smuggler in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
peterb1969 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:36:
En hoe werkt het prijsplafond met day ahead? Betekent dat de uurprijs gemaximaliseerd is of de gemiddelde dagprijs gemaximaliseerd?

In het geavl van het laatste is dan het gewogen gemiddelde zoals jij dat hebt afgenomen of is het een rekenkundig gemiddelde?
Daarom legt hij in zijn brief uit dat de vergoeding van het prijsplafond niet op uur- maar op maandbasis berekend zal worden. Zo wordt voorkomen dat dynamische klanten direct van het prijsplafond profiteren zodra elektriciteit of gas een uur of dag duur is, en winst in eigen zak steken op de uren of dagen dat de prijzen onder die van het prijsplafond liggen. In plaats daarvan worden alle gunstige en ongunstige uren over de periode van een maand eerst met elkaar verrekend. Komt daar per kubieke meter gas of kilowattuur stroom een gemiddeld bedrag uit dat boven het energieplafond ligt, dan wordt het meerdere gedekt door de overheid.
https://www.volkskrant.nl...en-te-voorkomen~bf1b1afa/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 10:25
Uniciteit schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:04:
[...]

Had je toevallig een vast contract en krijg je nu te maken met de nieuwe tarieven?

En nog belangrijker: je komt wat verontwaardigd over, maar er wordt aangegeven contact op te nemen als je het niet eens bent met het voorschotbedrag. Heb je dit al gedaan? Misschien wordt het wel direct aangepast als je wijst naar de tarieven uit jouw contract en het verbruik uit jouw jaarafrekening?
Is vandaag keurig en snel opgelost en door Vattenfall mn voorschot is teruggebracht naar 60,- per maand. Tja en verontwaardigd is uitvloeisel van mijn debacel eerst met Welkom Energie geld aan verloren en toen wurg contract Eneco waar ik niet voor gekozen hed maar de ACM wel.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Snarfie31 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:26:
[...]

Is vandaag keurig en snel opgelost en door Vattenfall mn voorschot is teruggebracht naar 60,- per maand. Tja en verontwaardigd is uitvloeisel van mijn debacel eerst met Welkom Energie geld aan verloren en toen wurg contract Eneco waar ik niet voor gekozen hed maar de ACM wel.
Ik snap je terughoudendheid in dat geval. Gelukkig zie je in dit geval dat het ook anders kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Krijg eindafrekening van Eneco.

1125 terug
Maandtermijn van 160 naar 149
Ben wel een tijd in het buitenland geweest de laatste jaar maar netjes dat mijn maandtermijn omlaag is gegaan ipv 400 a 500 zoals bij sommigen hier ondanks dat ze weinig verbruiken.

Portiek flatje met hoofdzakelijk stroom en klein beetje gas

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Klopt het dat je voor Vattenfall inmiddels 0,767733 (inclusief 10% korting) betaalt per KwH en 3,21 voor een m3 gas??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

mierenfokker schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:00:
Klopt het dat je voor Vattenfall inmiddels 0,767733 (inclusief 10% korting) betaalt per KwH en 3,21 voor een m3 gas??
Nee het is nog geen 1 januari
Per 1 januari wel
Zodra je boven je plafond zit dan

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 15-11-2022 21:02 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Dennis1812 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:02:
[...]

Nee het is nog geen 1 januari
Per 1 januari wel
Zodra je boven je plafond zit dan
Never mind.. niet helemaal naar beneden gescrolled

[ Voor 12% gewijzigd door mierenfokker op 15-11-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36
Ik ga nog meer betalen zag ik. Vind het vreemd dat er verschil inzit per contract. Kan iemand uitleggen hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 15:18
Ik zie in mijn Vattenfall app dat ik meer dan 750 euro terugkrijg, en dat ik mijn maandbedrag moet verlagen naar 38 euro. Contract loop af op 1 Feb 2023, is het handig om deze maximaal te verlagen of gewoon door te laten lopen voor 154 euro? Neem aan dat Vattenfall niet gaat klappen binnen 2 maanden toch 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Wel, wel, wel.. Wie had dat nou gedacht? Overheid gaat ingrijpen op de energiemarkt en de energieleveranciers gaan hun tarieven verhogen... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlchris
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-08 17:29
190 euro van Vattenfall is binnen, eerder dan verwacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb1969
Maar dat betekent als je zelf relatief veel energie in de duurdere uren afneemt je oer saldo duurder uit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb overigens totaal nog niks gehoord van Vattenval over de nieuwe tarieven per januari. Laatste correspondentie is van 6 sept. Snap niet dat dit zo versnippert en rommelig gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
GioStyle schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:07:
Wel, wel, wel.. Wie had dat nou gedacht? Overheid gaat ingrijpen op de energiemarkt en de energieleveranciers gaan hun tarieven verhogen... _O-
Na het grote succes van overheden die de gasprijs opdreven afgelopen zomer kon dit toch niet uitblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Laatst online: 04-08 17:12
superduper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:50:
Ik heb overigens totaal nog niks gehoord van Vattenval over de nieuwe tarieven per januari. Laatste correspondentie is van 6 sept. Snap niet dat dit zo versnippert en rommelig gaat.
Toevallig gisteravond de tarieven binnen gekregen. Denk dat ze niet heel veel verschillen met anderen die hier al eerder gepost hebben.

Elektra, "budgetstroom"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwcdzycbszbWFfYHkJAjWME6dLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtzYTvfinTTVXNpoNPktt2i0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAXct_aybTXznDwwj1UYX1q_6eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XELsU9TLiLUq3o3RWQvVUc8h.png?f=fotoalbum_large
Gas, "budgetgas"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdFXsXmGC4ls-Bt-W_nFVvpp7GI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkWL0HesCmbDlyQgkyUcXFLm.png?f=fotoalbum_large

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

RemcoDelft schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:59:
[...]

Na het grote succes van overheden die de gasprijs opdreven afgelopen zomer kon dit toch niet uitblijven?
Als ze nu net zo succesvol gaan ingrijpen en een prijsplafond voor de winsten van de energiebedrijven doorvoeren is dat allemaal prima. Als ze daar niets aan doen lachen de energie bedrijven zich slap, is het overheidsbeleid totaal ondoordacht en onverantwoordelijk en betalen alle nederlanders deze regeling links of rechtsom gewoon dik terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:04:
[...]

Als ze nu net zo succesvol gaan ingrijpen en een prijsplafond voor de winsten van de energiebedrijven doorvoeren is dat allemaal prima. Als ze daar niets aan doen lachen de energie bedrijven zich slap, is het overheidsbeleid totaal ondoordacht en onverantwoordelijk en betalen alle nederlanders deze regeling links of rechtsom gewoon dik terug.
Ze kunnen geen prijsplafond voor de winsten doorvoeren omdat ze dat niet kunnen berekenen. Nu wordt er een onderzoek gestart door een extern bedrijf maar zoals je wellicht weet zijn dat trucjes om duurbetaalde consultants aan het werk te zetten. De uitkomst is een honderden pagina's dik rapport waar uiteindelijk niemand iets mee kan en de energiebedrijven lachen zich rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wolly schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:06:
[...]

Ze kunnen geen prijsplafond voor de winsten doorvoeren omdat ze dat niet kunnen berekenen. Nu wordt er een onderzoek gestart door een extern bedrijf maar zoals je wellicht weet zijn dat trucjes om duurbetaalde consultants aan het werk te zetten. De uitkomst is een honderden pagina's dik rapport waar uiteindelijk niemand iets mee kan en de energiebedrijven lachen zich rot.
Ik ben er ook heel bang voor inderdaad. Maar het zou toch simpel zijn om te zeggen dat elke winst toename tov vorige jaar lastig is uit te leggen? Ze mogen best winst maken, maar als het 'in deze moeilijke tijden' ineens toch verdubbeld dan stort je dat maar mooi af in die plafondregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:10:
[...]

Ik ben er ook heel bang voor inderdaad. Maar het zou toch simpel zijn om te zeggen dat elke winst toename tov vorige jaar lastig is uit te leggen? Ze mogen best winst maken, maar als het 'in deze moeilijke tijden' ineens toch verdubbeld dan stort je dat maar mooi af in die plafondregeling.
Dat is inderdaad simpel om te zeggen, maar blijkbaar moeilijk uit te voeren. Daarnaast: Winst is natuurlijk simpel af te romen in zo'n groot bedrijf. Een extra investering hier, een extra afschrijving daar en misschien nog wat coronaverliezen die ook gecompenseerd kunnen worden.

Heilloze weg, puur bedacht om de mensen het gevoel te geven dat de bedrijven aangepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-08 14:48
Sjowhan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:03:
[...]

Toevallig gisteravond de tarieven binnen gekregen. Denk dat ze niet heel veel verschillen met anderen die hier al eerder gepost hebben.

Elektra, "budgetstroom"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gas, "budgetgas"
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id51BOmN3guHqFf7m-5v0TaOaLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iVU6bve4JBzRdGfG4rtDOz9.jpg?f=fotoalbum_large

Die van mij liggen een stukje lager, terwijl ik pas sinds 6 november klant ben. Aan jouw oude prijzen te zien ben jij al langer klant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Lassy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]

Die van mij liggen een stukje lager, terwijl ik pas sinds 6 november klant ben. Aan jouw oude prijzen te zien ben jij al langer klant....
Ik ben sinds 30 juni klant en heb ook pas gister voor het eerst nieuwe tarieven gehad, denk dat ze nieuwe klanten een beetje "sparen"

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Slasher schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:37:
[...]

Ik ben sinds 30 juni klant en heb ook pas gister voor het eerst nieuwe tarieven gehad, denk dat ze nieuwe klanten een beetje "sparen"
NIeuwe klanten starten al op een hoger tarief vanwege het 'te laat informeren' debacle. Bestaande klanten zien dus nu een verkapte, uitgestelde verhogin vermoed ik.

Maar anyway, gewoon onder het prijsplafond blijven dus..

[ Voor 6% gewijzigd door superduper op 16-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-07 15:17
Wij betalen nu sinds 30 november 0.85ct/kWh normaaltarief. Ondanks dat het een A++ woning betreft met enkel elektra is de prijs fors te noemen. Bijvoorbeeld maandag toen kostte de gehele dag 12,84 euro. Ik ben aan het twijfelen om toch over te stappen om een lager tarief te krijgen maar zie door de bomen het bos niet meer..

Overigens het prijsplafond is voor ons niet zo nuttig omdat we all-electric zijn en sowieso al boven de 2900kWh komen.

Nieuwe tarieven van Oxxio krijg ik pas weer over 2 maanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

superduper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:38:
[...]

NIeuwe klanten starten al op een hoger tarief vanwege het 'te laat informeren' debacle. Bestaande klanten zien dus nu een verkapte, uitgestelde verhogin vermoed ik.

Maar anyway, gewoon onder het prijsplafond blijven dus..
Dat zou kunnen. Ik ben benieuwd of het prijsplafond bij vattenfall gaat werken, want zoals ik lees zijn de energiebedrijven er nog niet klaar voor.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

PHPResource schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:39:
Wij betalen nu sinds 30 november 0.85ct/kWh normaaltarief. Ondanks dat het een A++ woning betreft met enkel elektra is de prijs fors te noemen. Bijvoorbeeld maandag toen kostte de gehele dag 12,84 euro. Ik ben aan het twijfelen om toch over te stappen om een lager tarief te krijgen maar zie door de bomen het bos niet meer..

Overigens het prijsplafond is voor ons niet zo nuttig omdat we all-electric zijn en sowieso al boven de 2900kWh komen.

Nieuwe tarieven van Oxxio krijg ik pas weer over 2 maanden..
Het prijsplafond is voor iedereen nuttig (behalve de stads/blokverwarmers nog) en in jou case kan je ook zeggen dat je er maximaal van profiteert. Alleen wat je boven het plafond zit kost wel wat ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:27
Ik heb onlangs de keuze gemaakt om over te stappen van Eneco naar Vattenfall per 25 november. Op moment van keuze was Vattenfall veel goedkoper dan het dure tarief van Eneco dat ik zou krijgen. Eneco zou 86 cent per kWh zijn en Vattenfall iets van 67 cent. Ik heb ondertussen geen mail gehad dat die verhogingen bij Vattenfall die vorige week zijn aangekondigd voor mij ook gaan gelden. Of is dat per definitie zo omdat ik op een variabel contract zit dat dit automatisch mee omhoog gaat en ze dit niet los mailen en ze alleen de aflopende vaste contracten een mail doen? Helaas was de 14 dagen bedenktijd net voorbij toen ze het bericht naar buiten deden.

Ik zit nog wel te kijken of ik wil blijven bij Vattenfall na 25 december want hoe ze nu omgaan met hun tarieven icm het prijsplafond gaat wat mij betreft tegen mijn gevoel in. Er vanuit gaande dat ik na een maand gewoon weer weg kan.

Zat zojuist nog wat rond te kijken en kwam deze prijzen tegen. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94ypxcvLMt9uGEj75uxfFvT14ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0w3ZW3dFciZfs7Sc4ybKYJQb.png?f=fotoalbum_large

Ik kan nergens in ieder geval scherpere tarieven vinden dan dit.

Alleen volgens mij klopt de berekening niet helemaal. Of ik snap het salderen nog niet helemaal goed. Ik verbruik op jaarbasis heel veel stroom, want full electric huis en twee EV's. Mijn opwekking op het normaal tarief is hoger dan mijn verbruik. Dat komt vooral omdat ik de EV's altijd nachts oplaad.

In deze berekening rekent ze een vergoeding voor het extra teruggeveerde normaal tarief vol door. Ik verbruik 5000 kWh en lever 6500 kWh terug op normaal tarief. Dan zou ik verwachten dat die 5000 gesaldeerd word en die 1500 extra wordt gebruik voor het salderen van het laag tarief. Opzicht is het wel gunstig als dit wel zou kloppen. :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 16-11-2022 11:16 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36
GAEvakYD schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:15:
Ik heb onlangs de keuze gemaakt om over te stappen van Eneco naar Vattenfall per 25 november. Op moment van keuze was Vattenfall veel goedkoper dan het dure tarief van Eneco dat ik zou krijgen. Eneco zou 86 cent per kWh zijn en Vattenfall iets van 67 cent. Ik heb ondertussen geen mail gehad dat die verhogingen bij Vattenfall die vorige week zijn aangekondigd voor mij ook gaan gelden. Of is dat per definitie zo omdat ik op een variabel contract zit dat dit automatisch mee omhoog gaat en ze dit niet los mailen en ze alleen de aflopende vaste contracten een mail doen? Helaas was de 14 dagen bedenktijd net voorbij toen ze het bericht naar buiten deden.

Ik zit nog wel te kijken of ik wil blijven bij Vattenfall na 25 december want hoe ze nu omgaan met hun tarieven icm het prijsplafond gaat wat mij betreft tegen mijn gevoel in. Er vanuit gaande dat ik na een maand gewoon weer weg kan.

Zat zojuist nog wat rond te kijken en kwam deze prijzen tegen. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
[Afbeelding]

Ik kan nergens in ieder geval scherpere tarieven vinden dan dit.

Alleen volgens mij klopt de berekening niet helemaal. Of ik snap het salderen nog niet helemaal goed. Ik verbruik op jaarbasis heel veel stroom, want full electric huis en twee EV's. Mijn opwekking op het normaal tarief is hoger dan mijn verbruik. Dat komt vooral omdat ik de EV's altijd nachts oplaad.

In deze berekening rekent ze een vergoeding voor het extra teruggeveerde normaal tarief vol door. Ik verbruik 5000 kWh en lever 6500 kWh terug op normaal tarief. Dan zou ik verwachten dat die 5000 gesaldeerd word en die 1500 extra wordt gebruik voor het salderen van het laag tarief. Opzicht is het wel gunstig als dit wel zou kloppen. :) :)
Ja dit is wel vreemd een maatschappij die het voordeel bij de klant legt. Lijkt op salderen per telwerk en terugleververgoeding van 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Laatst online: 04-08 17:12
Lassy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]

Klopt. Al sinds 2008 ofzo, heb nooit de behoefte gehad om over te stappen door oa blokverwarming&boiler welke pas 2 jaar geleden vervangen zijn door CV's. Ik denk dat ik nu een soort van prijsreparatie (en klanten die dus al langer klant zijn) heb gekregen.
Uiteindelijk zal het prijsplafond nu helpen om de kosten te drukken :)

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-07 15:17
superduper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:42:
[...]

Het prijsplafond is voor iedereen nuttig (behalve de stads/blokverwarmers nog) en in jou case kan je ook zeggen dat je er maximaal van profiteert. Alleen wat je boven het plafond zit kost wel wat ja.
Nou dat zie ik echt totaal anders. Klanten met gas en elektriciteit krijgen een plafond voor beiden. Wij als only-electric krijgen alleen elektriciteit vergoed maar voor dezelfde hoeveelheid kWh. Die compensatie van 1200 m3 gas missen wij dus.

Maar goed dat vind ik niet het grootste probleem. Heb meer moeite met de boevenbende die zulke exorbitante bedragen rekenen en alles zo niet transparant is als de pest.

Mijn vraag rest; loont overstappen als je nu 0,85ct/kWh betaalt? Met vergelijken kom ik op goedkopere uit maar ik lees ook her en der berichten dat het maandbedrag te hoog wordt ingeschaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvrh
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-12-2024
Delta per 1-1-2023 ook flink omhoog.
Uw nieuwe variabele prijzen
Uw huidige energieprijzen gelden sinds 1 oktober 2022 en zijn laag in vergelijking met die van onze concurrenten. Ze zijn gebaseerd op de energie die we inkochten vóór de enorme prijspiek van augustus. De prijzen per 1 januari 2023 zijn gebaseerd op de energie die we na deze piek inkochten. De prijzen waren toen een stuk lager dan in augustus, maar hoger dan uw huidige prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrsarqhX-_2Y_3iQS259C4y_0yI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SKJEtknWQMWjQBp4AH7AQmrU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:41

wontcachme

You catch me? No you wont

Nou, dit wordt voor ons bedrijf ipv € 10.000 per jaar aan stroomkosten € 40.000 met de nieuwe Vattenfall verhoging :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mZcAAfYGKQswYun6P8UgyUnJ.png

Dat wordt komend seizoen heel veel opzeggingen in staanplaatsen op de camping als we dit geheel doorberekenen.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
wontcachme schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:11:
Nou, dit wordt voor ons bedrijf ipv € 10.000 per jaar aan stroomkosten € 40.000 met de nieuwe Vattenfall verhoging :X
Dat snap ik niet. Als je tot december dit jaar ca. € 10000,- moet betalen met de tarieven die daar staan, dan wordt dat met de tarieven van 1 januari 2023 ca. € 16935,61. Dat is natuurlijk nog altijd een forse verhoging, maar geen € 40000,-.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

Nicap

Tsssk....

Jojan265 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:01:
[...]

Dat snap ik niet. Als je tot december dit jaar ca. € 10000,- moet betalen met de tarieven die daar staan, dan wordt dat met de tarieven van 1 januari 2023 ca. € 16935,61. Dat is natuurlijk nog altijd een forse verhoging, maar geen € 40000,-.
Wellicht bedoelde hij in vergelijking met vorig jaar en niet het ook al flink gestegen tarief van eind 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Jojan265 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:01:
[...]

Zie onderstaande
Nicap schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:13:
[...]

Wellicht bedoelde hij in vergelijking met vorig jaar en niet het ook al flink gestegen tarief van eind 2022.
Jep. Kwh prijs is ongeveer 4x zo hoog geworden dus dan van 10k naar 40k :X . We hadden dit jaar nog "mazzel" dat de BTW tijdelijk verlaagt was, maar die gaat dus ook weer omhoog per 1 januari.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
wontcachme schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:50:
[...]

Zie onderstaande

[...]

Jep. Kwh prijs is ongeveer 4x zo hoog geworden dus dan van 10k naar 40k :X . We hadden dit jaar nog "mazzel" dat de BTW tijdelijk verlaagt was, maar die gaat dus ook weer omhoog per 1 januari.
Wees blij met het prijs plafond voor consumenten anders had überhaupt niemand geld voor vakantie volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:56
wontcachme schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:11:

[Afbeelding]

Dat wordt komend seizoen heel veel opzeggingen in staanplaatsen op de camping als we dit geheel doorberekenen.
Misschien dat men dan ook op de camping wat bewuster omgaat met het energieverbruik. Ik zie nogal eens situaties waarvan ik mij ernstig afvraag of er ook maar één seconde bij stil gestaan is of de stroomvreter wel zo handig is.

Kachel aan in de voortent, terwijl je in de caravan kan zitten die tegenwoordig best aardig geïsoleerd is. Of juist de airco vol aan, terwijl de deur open staat en iedereen in de schaduw onder de luifel zit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Ivow85 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:06:
[...]

Misschien dat men dan ook op de camping wat bewuster omgaat met het energieverbruik. Ik zie nogal eens situaties waarvan ik mij ernstig afvraag of er ook maar één seconde bij stil gestaan is of de stroomvreter wel zo handig is.

Kachel aan in de voortent, terwijl je in de caravan kan zitten die tegenwoordig best aardig geïsoleerd is. Of juist de airco vol aan, terwijl de deur open staat en iedereen in de schaduw onder de luifel zit.
Ik ken het..... Wij hebben nog het geluk dat er per plek maar 4A is en niet meer (bedankt Liander :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toch is er iets merkwaardigs aan de hand binnen Europa.
B.v. in vergelijking met Oostenrijk betalen we alhier echt de hoofdprijs:

https://salzburg.orf.at/stories/3182430/

Die Salzburg AG erhöht die Strompreise ab 1. Jänner. Für Private steigt der Preis von aktuell 13,6 Cent pro Kilowattstunde auf 32,4 Cent pro Kilowattstunde. Weil für zwei Drittel der Salzburger Haushaltskunden aber die Strompreisbremse des Bundes greift, erhöhe sich ihre Rechnung im Schnitt um 1,80 Euro brutto pro Monat, hieß es am Mittwoch.

...
Für Betriebe wird der reine Strompreis von aktuell rund 12,6 Cent auf 29 Cent pro Kilowattstunde angehoben
...

Mitte Oktober wurde die Strompreisbremse ab 1. Dezember beschlossen. Sie deckelt den Strompreis für Haushaltskunden bis 2.900 Kilowattstunden auf zehn Cent.

...

Ja, je leest het goed, bij een stroomverbruik tot 2900kWh/jaar, betaal je 10cent/kWh. 7(8)7

Wat doen ze daar goed en hier fout? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-08 12:47
ehtweak schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:51:
Toch is er iets merkwaardigs aan de hand binnen Europa.
B.v. in vergelijking met Oostenrijk betalen we alhier echt de hoofdprijs:

https://salzburg.orf.at/stories/3182430/

Die Salzburg AG erhöht die Strompreise ab 1. Jänner. Für Private steigt der Preis von aktuell 13,6 Cent pro Kilowattstunde auf 32,4 Cent pro Kilowattstunde. Weil für zwei Drittel der Salzburger Haushaltskunden aber die Strompreisbremse des Bundes greift, erhöhe sich ihre Rechnung im Schnitt um 1,80 Euro brutto pro Monat, hieß es am Mittwoch.

...
Für Betriebe wird der reine Strompreis von aktuell rund 12,6 Cent auf 29 Cent pro Kilowattstunde angehoben
...

Mitte Oktober wurde die Strompreisbremse ab 1. Dezember beschlossen. Sie deckelt den Strompreis für Haushaltskunden bis 2.900 Kilowattstunden auf zehn Cent.

...

Ja, je leest het goed, bij een stroomverbruik tot 2900kWh/jaar, betaal je 10cent/KwH. 7(8)7

Ff denken, met zijn allen op VVD en D66 stemmen, daar begint het iig mee... :(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 10:27
Ja, je leest het goed, bij een stroomverbruik tot 2900kWh/jaar, betaal je 10cent/kWh. 7(8)7

Men heeft een heel groot aantal waterkrachtcentrales. Waar wij in NL op een windstille en bewolkte dag gas in de fik steken voor elektriciteit laten zij wat water door een pijpje lopen op basis van zwaartekracht. Op dagen dat zij een overschot aan bijvoorbeeld zonne-energie hebben wordt die energie gebruikt om het water weer terug omhoog te pompen. Beetje zoals wij vroeger watertorens voor drinkwater gebruikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-08 09:06

Bob

jadjong schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:02:
[...]

Men heeft een heel groot aantal waterkrachtcentrales. Waar wij in NL op een windstille en bewolkte dag gas in de fik steken voor elektriciteit laten zij wat water door een pijpje lopen op basis van zwaartekracht. Op dagen dat zij een overschot aan bijvoorbeeld zonne-energie hebben wordt die energie gebruikt om het water weer terug omhoog te pompen. Beetje zoals wij vroeger watertorens voor drinkwater gebruikten.
Dan nog, hier in Belgie zitten we rond de 40 cent, onze energiemix is toch goed vergelijkbaar met de Nederlandse? Ik lees jullie prijzen met verbazing. Productie gebeurt hier aan groothandelsprijzen van 10 a 20 cent (belpex). Waar gaat al jullie geld naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bob schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:06:
[...]

Waar gaat al jullie geld naartoe?
Winst en de broekzak van de directeur natuurlijk.

Er is 0,0 reden te bedenken dat het hier zo debiel duur moet zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jadjong schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:02:
[...]

Op dagen dat zij een overschot aan bijvoorbeeld zonne-energie hebben wordt die energie gebruikt om het water weer terug omhoog te pompen. Beetje zoals wij vroeger watertorens voor drinkwater gebruikten.
Idd, dat zijn de zogenaamde 'Pumpspeicherkraftwerke'.

Zoals hier b.v:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/919/41526694570_f9c96b6b0a_c.jpg
KaprunStauseen38 by Erik Haak, on Flickr

Recentelijk is men gestart met de uitbreiding zodat de toekomstige opwekcapaciteit boven de 1TW (!) uitkomt! 8)
Wikipedia: Kraftwerksgruppe Kaprun – Wikipedia

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:56

Het belangrijkste hierin wat 'wij' fout doen, is dat we geen hoge bergen hebben.

In landen met veel hoogteverschil stikt het van de waterkrachtcentrales, die al jarenlang bijna gratis stroom leveren op elk gewenst moment. Dus ook wanneer zon en wind niets opleveren. Wij moeten fossiele centrales aanzwengelen in de nacht en als de wind gaat liggen. Das een stuk duurder. Ook al omdat een deel van die fossiele in base-load moet blijven draaien, zelfs als er dankzij wind en zon een negatieve stroomprijs is.

In landen met veel waterkrachtcentrales wordt die overtollige wind- en zonne energie op steeds grotere schaal gebruikt om water juist weer naar boven te pompen. Zo vormen de stuwmeren een redelijk milieuvriendelijke batterij met behoorlijk rendement en 0 degradatie na verloop van tijd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• R0181
Er is maar 1 remedie, prijsplafond afschaffen met die absurde prijsverhogingen van veel energieleveranciers en overgaan op plan B wat er al is als het prijsplafond niet uitvoerbaar blijkt, de €190,= per maand blijven vergoeden aan de consument volgend jaar. Dit schijnt bovendien goedkoper uit te vallen en voorkomt dat energieleveranciers met ondoorzichtige in- en verkooptarieven extreme winsten gaan maken.
Prijsplafond afschaffen gaat bovendien weer concurrerend werken, omdat dan de markt weer opengegooid wordt en de prijzen daardoor zullen dalen omdat overstappen naar goedkopere leveranciers weer lonend wordt, nu blijven klanten hangen omdat ze toch niet boven het prijsplafond uitkomen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:17
Bob schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:06:
[...]

Dan nog, hier in Belgie zitten we rond de 40 cent, onze energiemix is toch goed vergelijkbaar met de Nederlandse? Ik lees jullie prijzen met verbazing. Productie gebeurt hier aan groothandelsprijzen van 10 a 20 cent (belpex). Waar gaat al jullie geld naartoe?
ik weet niet waar dat geld heen gaat nou goed een beetje weet ik het wel :)

maar ik weet wel waar ons gas heen gaat tegen lagere prijzen wat wij moeten betalen :|

• Cheesy
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 00:39:
[...]Dit schijnt bovendien goedkoper uit te vallen [...]
Moeten ze wel goed rekenen :X
https://www.rtlnieuws.nl/...mpensatie-blunder-duurder
Pagina: 1 ... 35 ... 153 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden