R0181 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:53:
[...]
Er was toch uitgerekend, dat wanneer het prijsplafond niet zou lukken en wanneer heel volgend jaar er €190,= per maand wordt gecompenseerd, dat dit ook nog eens miljarden goedkoper uitvalt? Dan zullen de prijzen ook gaan dalen, omdat overstappen naar goedkopere aanbieders dan opeens weer lonend gaat worden.
Klopt, bierviltje of sigarendoosje berekening (wat je wil

) kwam op ongeveer 18 miljard voor de 190 euro compensatie. (give or take een miljard

) Is in mijn ogen overigens verder om het even als het maar geregeld wordt, met name voor de groep die het echt nodig heeft.
De vraag is alleen of die 190 euro compensatie dan ook nog eens een incentive is om energie te besparen. Van het weekend las ik dat we een kwart minder aan energie verbruikten. Daar zie je dat een hoge prijs dus best wel werkt om de kachel een paar graden terug te draaien.
Maar goed voor dit "debacle" was tijdens het debat waar het prijsplafond uitrolde ook al gewaarschuwd, het hele verhaal wat ga je dan compenseren. Ik snap daarom werkelijk waar niet waarom er niet gewoon niet-openbaar gecompenseerd wordt (inkoop+kosten+x% winst) dat kun je dan laten controleren door de ACM, de uitkomst daarvan kun je gewoon openbaar communiceren in de vorm van
er is voldaan aan de regeling. Alsof het een meerwaarde heeft om alle cijfers van die partijen openbaar te maken. Je hebt dan overigens ook geen marktverstorende werking van de regeling meer.
Overigens is het heel simpel, af te dwingen. Jetten laat zich in mijn ogen nogal gijzelen door een paar "dikke directeurtjes" die maximaal even over de rug van de burger gemeenschapsgeld willen harken. Energie is gewoon een primaire levensbehoefte.
Dus de overheid heeft in mijn ogen het volste recht om daar gewoon eisen aan te hangen net als dat ze daar meer dan genoeg middelen voor heeft om dat voor elkaar te krijgen. Waarbij nationalisatie zelfs een optie is wanneer de leveringszekerheid in geding komt, kijken hoe snel ze ineens tot een akkoord wanneer het Kabinet zou gaan dreigen met die maatregel.
[
Voor 74% gewijzigd door
TIGER1125 op 17-11-2022 09:07
]