Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:35

Dennis1812

Amateur prutser

Z___Z schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:12:
Ik snap best dat je kan wonen op 18 graden, maar dat is toch niet vol te houden als je thuis werkt? Op de bank kan je een deken pakken, maar met handschoenen aan typen lijkt me toch vrij lastig.
Ach mijn werkplek bezuinigt ook en is rondom de 18 graden.
Overheid moet het goede voorbeeld geven.

Oftewel alle medewerkers nemen nu elektrische dekens mee van huis en prikken die constant in.
Besparing op gas en elektra schiet de lucht in

En het medewerkerstevredenheid onderzoek ligt rond het vriespunt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:25
Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:22:
Hoe doen jullie dat? Met een partner, die steeds de thermostaat omhoog draait :-( Het is momenteel redelijk warm voor de tijd van het haar, maar mijn partner draait gewoon de thermostaat omhoog waardoor de verwarming aanspringt }:|

Het leuke is, de energierekening loopt via mijn rekening en ik ben mij echt bewust dat het nu heel duur geworden is. Bij mijn vrouw daarin tegen is dat totaal anders: die kookt ook nog steeds noodle soepjes voor lunch, i.p.v. een droge broodham eten waarbij je geen gas verstookt.
Tijd om te scheiden. Je wederhelft geen warme lunch gunnen... _O- Dan ben je echt af hoor. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of pak een elektrische waterkoker. Of een quooker.

Een droge boterham vind ik ook wat karig eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-08 10:52
Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:22:
Hoe doen jullie dat? Met een partner, die steeds de thermostaat omhoog draait :-( Het is momenteel redelijk warm voor de tijd van het haar, maar mijn partner draait gewoon de thermostaat omhoog waardoor de verwarming aanspringt }:|

Het leuke is, de energierekening loopt via mijn rekening en ik ben mij echt bewust dat het nu heel duur geworden is. Bij mijn vrouw daarin tegen is dat totaal anders: die kookt ook nog steeds noodle soepjes voor lunch, i.p.v. een droge broodham eten waarbij je geen gas verstookt.
De verwarming staat bij ons nu op 19,5 ipv eerder gerust op 21 graden. Verder douche ik misschien iets korter, ga er geen 15 minuten meer onder staan te filosoferen.

Maar dat laatste wat je noemt, zo ver zou ik niet snel gaan. Het is me een verdubbeling van m'n energiekosten waard om niet op dat soort dingen te hoeven letten. Als je het geld niet hebt is het een ander verhaal natuurlijk l.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik snap best dat je kan wonen op 18 graden, maar dat is toch niet vol te houden als je thuis werkt? Op de bank kan je een deken pakken, maar met handschoenen aan typen lijkt me toch vrij lastig.
Kantoorpersoneel is gewoon verwend :X Ik heb vroeger als orderpicker gewerkt en in die grote magazijnen is het in de winter altijd koud, op de kantoren daarin tegen was het net een sauna.

• Marco-Peters
GioStyle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:11:
[...]

Tijd om te scheiden. Je wederhelft geen warme lunch gunnen... _O- Dan ben je echt af hoor. :D
Als ik nog alleen zou wonen, zou ik zelfs in de winter de verwarming uit zetten met deze energieprijzen. Je kunt je waardeloze euro namelijk maar 1x uitgeven: aangezien je op vakantie ook meer euros nodig hebt, probeer ik hier en daar te besparen oOo

Gisteren Netflix via een Turkse VPN en Turkse Netflix cadeaukaarten afgesloten, toch ruim € 10 per maand bespaard op die manier. Premium kost in Turkije namelijk maar € 6 en vervolgens, log je gewoon zonder VPN in Nederland in :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:36:
[...]

Als ik nog alleen zou wonen, zou ik zelfs in de winter de verwarming uit zetten met deze energieprijzen. Je kunt je waardeloze euro namelijk maar 1x uitgeven: aangezien je op vakantie ook meer euros nodig hebt, probeer ik hier en daar te besparen oOo

Gisteren Netflix via een Turkse VPN en Turkse Netflix cadeaukaarten afgesloten, toch ruim € 10 per maand bespaard op die manier. Premium kost in Turkije namelijk maar € 6 en vervolgens, log je gewoon zonder VPN in Nederland in :)F
Frauderen voor een tientje, ja goed bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Trank00l schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:39:
[...]

Frauderen voor een tientje, ja goed bezig.
Frauderen? Het is gewoon toegestaan, je bent Tweaker of je bent het niet. Je kunt ook Netflix in Duitsland afsluiten, als je dat zou willen. Levert je alleen geen besparing op.

• Trank00l
  • Niet online
Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:43:
[...]

Frauderen? Het is gewoon toegestaan, je bent Tweaker of je bent het niet. Je kunt ook Netflix in Duitsland afsluiten, als je dat zou willen. Levert je alleen geen besparing op.
Wellicht moet je de definitie van fraude eens opzoeken; Fraude is 'opzettelijke misleiding om onrechtmatig voordeel te verkrijgen'

Daarnaast is Netflix actief bezig om dit soort methodes tegen te gaan. Dat doen ze echt niet omdat het allemaal gewoon toegestaan is. Maargoed doe wat je niet laten kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

Je zou ook in de stad de prullenbakken en vuilcontainers kunnen doorzoeken. Ik heb gehoord dat daar voldoende eten is te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Trank00l schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:51:
[...]

Wellicht moet je de definitie van fraude eens opzoeken; Fraude is 'opzettelijke misleiding om onrechtmatig voordeel te verkrijgen'

Daarnaast is Netflix actief bezig om dit soort methodes tegen te gaan. Dat doen ze echt niet omdat het allemaal gewoon toegestaan is. Maargoed doe wat je niet laten kan.
Het is alleen fraude als het bij wet verboden is. Digitale producten kopen over de grens is voor zover ik weet niet verboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27
Ik zit qua elektriciteitsverbruik op ongeveer 100 kWh en qua gas op ongeveer 7 m3. Betaal maandelijks 75 euro, maar als dit zo laag blijft dan krijg ik ongetwijfeld terug. Vooralsnog heb ik de kachel nog niet aan gehad, het is nu 17 graden binnen. Mijn kachel staat op 15 graden, als ik extra warmte wil heb ik nog een extra kacheltje (maar die heb ik vooralsnog niet gebruikt). Hopelijk houd ik het dan bij max. 200 kWh en 10 m3.

In principe werk ik op kantoor en als ik dan 's avonds thuiskom is het totaal geen probleem. Ik heb een kleine woonkeuken, dus als ik dan kook (op gas) warmt het ook makkelijk een 0,5 tot 1 graden op. Voor de rest zit ik heerlijk onder de wollen dekens. Als ik thuis werk is het echter wel meer merkbaar dat het toch best frisjes is. Al moet ik zeggen (ik was vorig jaar al begonnen met flink besparen) dat ik het beter lijk uit te houden dan vorig jaar.

Het enige probleem vind ik de luchtvochtigheid. Die is tussen de 60 en 70%. Denk dat ik daarom alleen al af en toe de (elektrische) kachel even aan moet zetten?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Marco-Peters
GioStyle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:52:
[...]

Je zou ook in de stad de prullenbakken en vuilcontainers kunnen doorzoeken. Ik heb gehoord dat daar voldoende eten is te vinden.
Wat doe je in dit topic, als je geen geld wilt besparen? Help de energierekening is hoog, maar ik vertik het om op andere kostenposten te besparen 8)7

Ja ik sta ook om klokslag 7 uur in de Plus, om brood van gisteren te kopen. Dat zelfde brood wat jij gisteren voor € 2,50 kocht, koop ik dan voor € 0,50 totaal en eet daar twee dagen ontbijt en lunch mee.

Voorheen zou ik ook niet via Turkije Netflix genomen hebben: maar het leven wordt stervensduur en nu moet je besparen, waar je kunt besparen. De Turkse Lira is nog waardelozer dan onze euro, dus zodoende is Netflix in Turkse Lira vele malen goedkoper.

Ik vind het nogal frappant dat hier direct met fraude gegooid wordt: ook dat een € 10 besparing op € 16 niets voor zou stellen, schijnbaar is het leven nog niet duur genoeg voor sommige van jullie. Overigens had ik het bewust in kleine letters gezet, omdat het gewoon een van de dingen is waarop ik bespaar. Om de inflatie en energierekening te compenseren. Dus verder is het offtopic.

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 10-11-2022 08:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Als ik alleen zou wonen zou ik niet weten wat ik met 't geld moet doen :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Marco-Peters schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:11:
[...]

Wat doe je in dit topic, als je geen geld wilt besparen? Help de energierekening is hoog, maar ik vertik het om op andere kostenposten te besparen 8)7

Ja ik sta ook om klokslag 7 uur in de Plus, om brood van gisteren te kopen. Dat zelfde brood wat jij gisteren voor € 2,50 kocht, koop ik dan voor € 0,50 totaal en eet daar twee dagen ontbijt en lunch mee.

Voorheen zou ik ook niet via Turkije Netflix genomen hebben: maar het leven wordt stervensduur en nu moet je besparen, waar je kunt besparen. De Turkse Lira is nog waardelozer dan onze euro, dus zodoende is Netflix in Turkse Lira vele malen goedkoper.

Ik vind het nogal frappant dat hier direct met fraude gegooid wordt: ook dat een € 10 besparing op € 16 niets voor zou stellen, schijnbaar is het leven nog niet duur genoeg voor sommige van jullie. Overigens had ik het bewust in kleine letters gezet, omdat het gewoon een van de dingen is waarop ik bespaar. Om de inflatie en energierekening te compenseren. Dus verder is het offtopic.
Stel je niet zo aan. Dat je wilt besparen is prima en niets mis mee, maar het feit dat je letterlijk steelt van een bedrijf door informatie op te geven die niet klopt hoort volgens mij niet toch?

De abbo's hebben niet voor niets een andere prijsklasse omdat er gewoon andere content getoond wordt. Daar zit ook een prijskaartje aan voor Netflix, en die betalen zij nu voor jou. Lijkt me niet echt de bedoeling toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

Wat is er mis met mijn suggestie? Jij komt over als een cheapskate. Er is niets mis met besparen, maar als je wederhelft geen warme lunch mag, omdat het gas en dus geld kost, dan kan je prima alternatieven aandragen zoals verwarmen met elektriciteit, omdat dat misschien goedkoper uitvalt. Maar een droge boterham aansmeren, omdat je gas wil besparen… Dan valt mijn suggestie prima in jouw straatje.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:03
Franciesco schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:00:
@Mawlana staat jouw wtw dan op een te hoog debiet ingesteld en/of wordt er toch veel lucht afgezogen in de naast gelegen ruimte waardoor je die "tocht" krijgt?
Goede vraag, ik heb totaal geen verstand van (mechanische) ventilatie. Ik ga maar eens het eea onderzoeken. Zelfs op de laagste stand (100m³/h) voel ik in de avond koude lucht.
Sendak239 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:44:
[...]

Ten eerste zou de lucht niet ijskoud moeten zijn omdat een wtw die opwarmt. Ten tweede zou je ventielen kunnen nemen die de lucht beter verspreiden, denk aan Zehnder Comfovalve. Verder zou ik bij drie ventielen per stuk geen enorme luchtstroom verwachten. Tandje lager zetten?
Het is een huurwoning, ik ga geen veranderingen aanbrengen aan het ventilatiesysteem. Zie hierboven, 100m³/h levert al koude lucht op. En 100m³/h is te laag voor twee volwassenen in huis heb ik begrepen, dus het staat vaak hoger. De slaapkamers zijn ook frisjes (met ieder 1 ventiel).

Misschien de verhuurder maar eens vragen om het opnieuw in te laten regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mawlana op 10-11-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-07 09:09
Ik ben nooit echt blij geweest met de klantenservice van Essent. Maar toch nog even een pluim dat ze 6 weken de tijd hebben om mij een eindafrekening te sturen en dat ik 'm 4 dagen!! na ingang van mijn energiecontract elders heb gekregen. En hij klopt overigens ook 100%. Het zal vast volledig geautomatiseerd gaan, maar ik ben er erg over te spreken dat ze niet tot de laatste week wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Mawlana schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:46:
[...]

Goede vraag, ik heb totaal geen verstand van (mechanische) ventilatie. Ik ga maar eens het eea onderzoeken. Zelfs op de laagste stand (100m³/h) voel ik in de avond koude lucht.

[...]

Het is een huurwoning, ik ga geen veranderingen aanbrengen aan het ventilatiesysteem. Zie hierboven, 100m³/h levert al koude lucht op. En 100m³/h is te laag voor twee volwassenen in huis heb ik begrepen, dus het staat vaak hoger. De slaapkamers zijn ook frisjes (met ieder 1 ventiel).

Misschien de verhuurder maar eens vragen om het opnieuw in te laten regelen.
Weet je wat voor merk/type WTW systeem je hebt (heb je misschien een foto)? Met een beetje uitzoekwerk zou je kunnen vinden of er een bypass in zit en dat die per abuis altijd "aan" c.q. open staat - door een verkeerde instelling van de comforttemperatuur of omdat het gewoon kapot is) waardoor je koude lucht binnenhaalt ipv voorverwarmde lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Vincm schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:46:
[...]

Weet je wat voor merk/type WTW systeem je hebt (heb je misschien een foto)? Met een beetje uitzoekwerk zou je kunnen vinden of er een bypass in zit en dat die per abuis altijd "aan" c.q. open staat - door een verkeerde instelling van de comforttemperatuur of omdat het gewoon kapot is) waardoor je koude lucht binnenhaalt ipv voorverwarmde lucht.
Het betreft een Renovent Excellent 300. Bypass stond op auto en bypass temperatuur op 18,5 °C. Volgens de status stond de bypass wel dicht. :F

Afgelopen zomer heb ik zitten spelen met de bypass-instellingen omdat ik het huis maar niet gekoeld kreeg. Automatische bypass werkte niet.

Ik heb bypass nu op 'uit' staan (ipv auto) en bypass temperatuur op 22 °C. Volgens mij zou nu qua werking niets moeten veranderen, want bypass stond dicht en staat nog steeds dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19

Vrijdag

De Zwarte

Oh dat kan prima hoor. Vorig jaar zat ik in trainingsbroek, met een trui en een kamerjas met pantoffels aan in een slaapzak thuis te werken met dunne handschoenen. Binnentemperatuur was zo tussen de twaalf en veertien graden ofzo, maar als je af en toe wat thee drinkt is dat allemaal voldoende. Thermostaat staat nu ook op 15,5 zo te zien. Gewoon vest en pantoffels is genoeg tot nu toe.

Maar ik heb dan ook een schurfthekel aan warmte in huis.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
Vrijdag schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:25:
[...]

Oh dat kan prima hoor. Vorig jaar zat ik in trainingsbroek, met een trui en een kamerjas met pantoffels aan in een slaapzak thuis te werken met dunne handschoenen. Binnentemperatuur was zo tussen de twaalf en veertien graden ofzo, maar als je af en toe wat thee drinkt is dat allemaal voldoende. Thermostaat staat nu ook op 15,5 zo te zien. Gewoon vest en pantoffels is genoeg tot nu toe.

Maar ik heb dan ook een schurfthekel aan warmte in huis.
Dit vind ik ook wel wat overdreven. Op mijn werkplek is het 17graden, als het kouder wordt warm ik het (elektrisch) iets op tot een graad of 18 en dan is het (voorlopig) weer klaar. Zolang je bezig blijft is het i.m.o. prima vol te houden zeg maar.
Koude handen krijg ik vaak wel van het typewerk, maar daar kan ik prima tegen.

Wel leuk om te lezen (uit een eerdere reactie van @Verwijderd ) dat 'placebo-warmte' blijkbaar ook een dingetje is. Natuurlijk is het deels geestelijk, maar aan de andere kant verwacht ik daarbij ook dat ze het wel koud/ fris vinden, maar omdat er wordt aangegeven dat het 20 graden is, ze dan maar iets meer aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FlyingPineapple schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:23:
Ik ben nooit echt blij geweest met de klantenservice van Essent. Maar toch nog even een pluim dat ze 6 weken de tijd hebben om mij een eindafrekening te sturen en dat ik 'm 4 dagen!! na ingang van mijn energiecontract elders heb gekregen. En hij klopt overigens ook 100%. Het zal vast volledig geautomatiseerd gaan, maar ik ben er erg over te spreken dat ze niet tot de laatste week wachten.
Hier zowel vorig jaar als dit jaar 3 dagen :D

Leuk bedragje terug, waarbij we gezien de hoogte dachten dat de €190 erbij in zat, bleek niet het geval :o , het voorschot is echter van €120 naar €300 gegaan :|

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

jbdeiman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:29:
[...]

Dit vind ik ook wel wat overdreven. Op mijn werkplek is het 17graden, als het kouder wordt warm ik het (elektrisch) iets op tot een graad of 18 en dan is het (voorlopig) weer klaar. Zolang je bezig blijft is het i.m.o. prima vol te houden zeg maar.

Wel leuk om te lezen (uit een eerdere reactie van @Verwijderd ) dat 'placebo-warmte' blijkbaar ook een dingetje is. Natuurlijk is het deels geestelijk, maar aan de andere kant verwacht ik daarbij ook dat ze het wel koud/ fris vinden, maar omdat er wordt aangegeven dat het 20 graden is, ze dan maar iets meer aantrekken.
Het is ook wel persoonlijk natuurlijk. Waar wat er ook nog bijkomt, is dat mijn appartementje echt waardeloos geïsoleerd is. Papier maché en dubbel kippengaas zou effectiever zijn, zeg maar. Daarbij ben ik er inmiddels gewend aan, plus heb ik het gewoon niet zo snel koud. Als het 's winters écht koud is, zet ik af en toe even zo'n elektrisch kacheltje aan. Dat vind ik praktischer dan dat de cv aan moet om mijn hele woning te verwarmen.

En ondanks dat ik een mooi weer motorrijder ben, ben ik verder toch meer een wintermens. Van vakanties in warme gebieden word ik ook niet erg vrolijk.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 08:59

Agent47

I always close my contracts.

Hier in huis is het 18 graden en dat vind ik wel het minimale.
Als ik het echt koud krijg op mijn kantoortje dan doe ik nog een badjas om. Het is maar wat je zelf wilt.
Tussen de middag loop ik een rondje, dan is het binnen inderdaad weer warm.

Ik hou het denk ik wel vol zo. Ik ga gewoon douchen elke dag, maar dan minder lang als voorheen. Ik blijf gewoon de wasmachine, vaatwasser en alles gebruiken. Ik ga niet mezelf kou laten lijden.

Ik snap nog steeds niet dat sommigen de verwarming op 20+ hebben staan ( tenzij je net een baby hebt of ziek bent o.i.d. ) maar dat zal wel aan mij liggen. Of je het kan betalen is dan nog een tweede :9

[ Voor 40% gewijzigd door Agent47 op 11-11-2022 09:44 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
Mawlana schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:11:
[...]

Het betreft een Renovent Excellent 300. Bypass stond op auto en bypass temperatuur op 18,5 °C. Volgens de status stond de bypass wel dicht. :F

Afgelopen zomer heb ik zitten spelen met de bypass-instellingen omdat ik het huis maar niet gekoeld kreeg. Automatische bypass werkte niet.

Ik heb bypass nu op 'uit' staan (ipv auto) en bypass temperatuur op 22 °C. Volgens mij zou nu qua werking niets moeten veranderen, want bypass stond dicht en staat nog steeds dicht.
OK, dan lijkt daar het probleem niet in te zitten. Heb je de waardes wel eens uitgelezen via het display, en dan bedoel ik de aanvoer van buiten huis naar de unit (in feite de buitentemperatuur), de aanvoer van de unit richting je huis (zou dus hoger moeten zijn), de afvoer van je huis naar de unit (ongeveer hetzelfde) en vervolgens de afvoer van de unit naar buiten (die zou flink afgekoeld moeten zijn, maar wel iets boven de eerste aanvoertemperatuur)? Dan kan je wel een idee vormen of die warmte-terugwinning wel werkt. Ik ken de unit en diens terminologie niet, maar ik zie in deze handleiding dat je wel het een en ander uit kan lezen.

Voor mij was het vroeger ook een beetje een black box, maar sinds de lente kan ik actueel mijn wtw-systeem uitlezen via home assistant en ik heb me verbaasd over hoeveel warmte er teruggewonnen wordt (natuurlijk kunnen de interne sensoren zo een 0,5 a 1 graad afwijken).

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/636e0ae62f53f/636e0ae62b4ec-Screenshot_2022-11-11_at_09.41.29.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
Vrijdag schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:35:
[...]

Het is ook wel persoonlijk natuurlijk. Waar wat er ook nog bijkomt, is dat mijn appartementje echt waardeloos geïsoleerd is. Papier maché en dubbel kippengaas zou effectiever zijn, zeg maar. Daarbij ben ik er inmiddels gewend aan, plus heb ik het gewoon niet zo snel koud. Als het 's winters écht koud is, zet ik af en toe even zo'n elektrisch kacheltje aan. Dat vind ik praktischer dan dat de cv aan moet om mijn hele woning te verwarmen.

En ondanks dat ik een mooi weer motorrijder ben, ben ik verder toch meer een wintermens. Van vakanties in warme gebieden word ik ook niet erg vrolijk.
Ik bedoelde ook niet dat ik jou hierin vind overdrijven, maar dat ik dat persoonlijk niet zou doen. (Sorry voor de slechte woordkeuze hierin). Wij stookten tot vorig jaar het hele huis als ik thuiswerkte (werk op zolder, maar de thermostaat van de verwarming zit in de woonkamer) wanneer ik het koud had. Maar er gaat dan zinloos heel veel warmte verloren en dat is inderdaad/ zeker zonde.

Heb jij dit overigens altijd al gehad dat je het niet snel koud hebt (heb ik ook niet, maar stilzitten bij 16 graden ofzo vind ik niet erg lekker), of is dat ook enigszins zo gegroeid?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:02
[...]

wat loop je je eigen te verdedigen als het goedkoper kan gewoon doen zal jou je reet roesten wat een ander er van vind
het is ook niet zo dat je een oud vrouwtje het brood uit de mond haalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Vincm schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:43:
[...]

OK, dan lijkt daar het probleem niet in te zitten. Heb je de waardes wel eens uitgelezen via het display, en dan bedoel ik de aanvoer van buiten huis naar de unit (in feite de buitentemperatuur), de aanvoer van de unit richting je huis (zou dus hoger moeten zijn), de afvoer van je huis naar de unit (ongeveer hetzelfde) en vervolgens de afvoer van de unit naar buiten (die zou flink afgekoeld moeten zijn, maar wel iets boven de eerste aanvoertemperatuur)? Dan kan je wel een idee vormen of die warmte-terugwinning wel werkt. Ik ken de unit en diens terminologie niet, maar ik zie in deze handleiding dat je wel het een en ander uit kan lezen.

Voor mij was het vroeger ook een beetje een black box, maar sinds de lente kan ik actueel mijn wtw-systeem uitlezen via home assistant en ik heb me verbaasd over hoeveel warmte er teruggewonnen wordt (natuurlijk kunnen de interne sensoren zo een 0,5 a 1 graad afwijken).

Huidige situatie:

[Afbeelding]
Qua temperatuur kan ik alleen de actuele temperatuur uit de woning (19.5) en de actuele temperatuur van buitensensor (11.8) uitlezen. Ik kan dus niet achterhalen of de aangevoerde lucht wordt verwarmd.

Ik zou mijn wtw-unit ook willen uitlezen en koppelen aan homeassistant, maar ik heb nog geen goede documentatie kunnen vinden over het uitlezen via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

jbdeiman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:48:
[...]

Ik bedoelde ook niet dat ik jou hierin vind overdrijven, maar dat ik dat persoonlijk niet zou doen. (Sorry voor de slechte woordkeuze hierin). Wij stookten tot vorig jaar het hele huis als ik thuiswerkte (werk op zolder, maar de thermostaat van de verwarming zit in de woonkamer) wanneer ik het koud had. Maar er gaat dan zinloos heel veel warmte verloren en dat is inderdaad/ zeker zonde.

Heb jij dit overigens altijd al gehad dat je het niet snel koud hebt (heb ik ook niet, maar stilzitten bij 16 graden ofzo vind ik niet erg lekker), of is dat ook enigszins zo gegroeid?
No offence taken hoor :)

Alleen de ruimte verwarmen waar je zit is denk ik ook wel zo praktisch. Nu heb ik in mijn appartementje maar drie kamers (twee slaap, één woon) die niet groot zijn, maar als ik alleen thuis ben vind ik het niet echt nodig. Wat ik voor het naar bed ga dan ook nog doe, is ongeveer een half uurtje voordat ik ga slapen, een kruik in bed leggen. Dan is het warm genoeg om in slaap te vallen.

Ik heb dat altijd gehad trouwens, altijd al warm van mezelf. Was mijn (ex)vriendin altijd wel blij mee ;)
De lage binnentemperatuur is als ik alleen thuis ben. Wanneer ik mijn zoontje heb (om de week) dan gaat de verwarming op 18 overdag en 's nachts op 17. Heb lekkere warme pantoffels en een onesie voor hem. Plus, als hij lekker bezig is met spelen heeft hij er dan ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57

_Apache_

For life.

Stook zelf niet als ik alleen thuis ben. De beneden verdieping zakt dan naar de 17,5, 18C.
Bovenverdieping blijft lang warm, wel heb ik wat minder de ramen open, want dat doet het wel goed afkoelen.

Heb zelf spaanse sloffen gekocht, en die houden mij prima aangenaam warm, wandelt ook nog eens comfortabel.

Wel loopt er een verwarmingsbuis onder mijn bureau door, dus als de verwarming aan slaat, kunnen mijn voeten rusten op een warme buis.

Ons maandbedrag is van 70 (werkelijk 55eu) naar 150 gegaan. Het is even de vraag wat onze werkelijke kosten gaan worden, want die tarieven lopen tot aan januari, en dan is het stookseizoen nog in volle kracht.

Verbruik
1100kWH

Teruglevering
2000kWh

Gas
650m3

Prijzen
1,9eu / m3 gas
50c stroom, 35 laag tarief.

Door de warme oktober / begin november zie ik het jaar op jaar gas verbruik een duik maken. Jaar op jaar is nu tm 365 dagen geleden. Dus die kan enkel dag zakken / stijgen. Is nu van (midden okt) van 645m3 gas, naar 619m3 gezakt.

[ Voor 32% gewijzigd door _Apache_ op 11-11-2022 10:36 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:22
Agent47 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:41:
Hier in huis is het 18 graden en dat vind ik wel het minimale.
Als ik het echt koud krijg op mijn kantoortje dan doe ik nog een badjas om. Het is maar wat je zelf wilt.
Tussen de middag loop ik een rondje, dan is het binnen inderdaad weer warm.

Ik hou het denk ik wel vol zo. Ik ga gewoon douchen elke dag, maar dan minder lang als voorheen. Ik blijf gewoon de wasmachine, vaatwasser en alles gebruiken. Ik ga niet mezelf kou laten lijden.

Ik snap nog steeds niet dat sommigen de verwarming op 20+ hebben staan ( tenzij je net een baby hebt of ziek bent o.i.d. ) maar dat zal wel aan mij liggen. Of je het kan betalen is dan nog een tweede :9
Voor die €1,25/m3 die ik vandaag betaald zet ik gewoon mijn verwarming op 21. Ik ga niet mezelf kou laten lijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:14
Sjoan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:56:
[...]

Voor die €1,25/m3 die ik vandaag betaald zet ik gewoon mijn verwarming op 21. Ik ga niet mezelf kou laten lijden.
21 graden? Heerlijk! Wij (ik, 2 dochters en hond) komen eraan! *O* oOo

Hier 16 graden met een kuub prijs van 4,- Euro
Gelukkig start de 18e mijn contract bij Zonneplan <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imx8j42PoVEZJQkGNnm1bonaWKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntr5CZkwDErBNVarauFmvNEu.jpg?f=fotoalbum_large
Wij hebben tot nu toe nog niet hoeven stoken, maar na een koude nacht was onze woonkamer vanochtend 17,0 graden. Dus hebben we de verwarming nu wel aangezet. Op dit moment verwarmen we alleen onze woonkamer naar 18,5 graden.

Wat mij nu vooral opvalt is dat CV telkens aangaat om een beetje te stoken, als het goed is komt dat door OpenTherm, steeds beetje stoken zodat het niet veel gas verbruikt. Ik vraag me af of dit "schadelijk" is? De gegevens zover ik weet:

Aanvoertemperatuur: 50 graden
CV vermogen: 14 kW
OpenTherm

Woonkamer was erg snel van 17 naar 18,5 gegaan vanochtend, dus het kost niet teveel moeite. Lekker zo laten of zouden jullie wat anders doen?

PS: Sorry als ik het in de verkeerde topic post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:06
Sjoan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:56:
[...]

Hier idem. Helaas staat het programma van Daikin geen 20,5 graden toe, anders hadden we de temperatuur iets verlaagd. De prijs is vandaag gemiddeld €0,26 per KWh all-in. En de zonnepanelen doen ook nog wat. Dus de warmtepomp mag lekker blijven pruttelen.

1 t/m 10 november zijn onze werkelijk gerealiseerde energiekosten €2,35.

@Treveo
Heb je een modulerende thermostaat en ketel, of ingesteld op aan/uit?
Want met de huidige temperaturen is 14kW véél te veel om je woning te verwarmen en dat verklaart wanneer er niet gemoduleerd wordt dan direct waarom de ketel steeds maar even aan gaat om het cv-water tot 50 graden te verwarmen en daarna weer een tijdje uit moet tot het cv-water weer een paar graden is afgekoeld. Om dan weer in korte tijd met 14kW dat water tot 50 graden te verwarmen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ivow85 op 12-11-2022 10:33 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Sinds ik met lucht/lucht verwarm zie ik dat het energieverbruik bij 20 vs 22 graden minimaal is.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:18:
[Afbeelding]
Wij hebben tot nu toe nog niet hoeven stoken, maar na een koude nacht was onze woonkamer vanochtend 17,0 graden. Dus hebben we de verwarming nu wel aangezet. Op dit moment verwarmen we alleen onze woonkamer naar 18,5 graden.

Wat mij nu vooral opvalt is dat CV telkens aangaat om een beetje te stoken, als het goed is komt dat door OpenTherm, steeds beetje stoken zodat het niet veel gas verbruikt. Ik vraag me af of dit "schadelijk" is? De gegevens zover ik weet:

Aanvoertemperatuur: 50 graden
CV vermogen: 14 kW
OpenTherm

Woonkamer was erg snel van 17 naar 18,5 gegaan vanochtend, dus het kost niet teveel moeite. Lekker zo laten of zouden jullie wat anders doen?

PS: Sorry als ik het in de verkeerde topic post.
Je raakt die 14kw niet kwijt in alleen je woonkamer daarom gaat hij telkens aan en uit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-08 20:17
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:33:
[...]

Je raakt die 14kw niet kwijt in alleen je woonkamer daarom gaat hij telkens aan en uit.
En zie hier waarom alleen beneden verwarmen niet perse goedkoper is, zeker als je een paar graden omhoog wil kan t beter zijn om boven mee te stoken, simpelweg omdat je ketel minder pendelt.

Hier stook ik boven tot 18.5, terwijl beneden maar 19,5 gaat, zo is beneden sneller warm terwijl het niet meer gas kost (je systeem is namelijk al warm..)

android since G1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:00

Yucon

*broem*

jbdeiman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:29:
[...]

Je ontdekt dit jaar allemaal nieuwe dingen.

Ik verbaas me er dit jaar ook over dat 17 graden in huis blijkbaar gewoon prima te doen is. En achter m'n bureau stop ik m'n voeten in een verwarmde slof dat trekt veel minder dan je zou verwachten en met een dekentje over m'n benen vind ik het wel prima zo.

En daarnaast heb ik laatst bij toeval voor het eerst in jaren weer echte sportschoenen gekocht. Daarvoor had ik ofwel normale nette schoenen, ofwel nette schoenen verkleed als sneakers. Maar die hebben allemaal vrij dunne harde zolen. Nu merk ik tot m'n verbazing dat je met sportschoenen vanwege de schuimzolen gewoon echt heel erg veel warmere voeten houdt.

Het zijn interessante tijden. Ik ben benieuwd als het echt koud wordt waar precies de grens ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06
iMode schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:05:
[...]

Dat blijft het grote probleem. Hier kost een kuub nog ruim 2 jaar 80 cent en dus gewoon 20 graden. Ondanks onze minimale energie rekening deze week toch 190 euro ontvangen/verrekend. Die had van mij best naar een situatie als waar jij in zit gemogen, heb er gisteren lekker van gegeten bij de lokale middenstand :-)

Hopelijk krijgen we dat gedrocht van een prijsplafond nog werkend voor 1-1 dan komt het nog enigszins op de plek waar het nodig is!

[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh op 12-11-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ivow85 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:29:
@Treveo
Heb je een modulerende thermostaat en ketel, of ingesteld op aan/uit?
Want met de huidige temperaturen is 14kW véél te veel om je woning te verwarmen en dat verklaart wanneer er niet gemoduleerd wordt dan direct waarom de ketel steeds maar even aan gaat om het cv-water tot 50 graden te verwarmen en daarna weer een tijdje uit moet tot het cv-water weer een paar graden is afgekoeld. Om dan weer in korte tijd met 14kW dat water tot 50 graden te verwarmen.
Als het goed is heb ik modulerende thermostaat en ketel, OpenTherm staat in ieder geval aan in de thermostaat.

Even denken, ik ben vrij nieuw met dit soort dingen. 14 kW vermogen betekent toch alleen hoe snel hij water tot 50 graden verwarmt? Is het niet andersom? Dat 50 graden aanvoertemperatuur te hoog is voor nu waardoor de CV ketel steeds moet afkoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
iMode schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:05:
[...]

Ik zit al bij Zonneplan, vandaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat ik het snap, ik weet alleen niet of nu beter is om die 14 kW te verlagen of 50 graden aanvoertemperatuur te verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat ik het snap, ik weet alleen niet of nu beter is om die 14 kW te verlagen of 50 graden aanvoertemperatuur te verlagen
Als je die 50 graden nog verder verlaagd gaat hij nog sneller aan en uit.

Die 14 kw moet naar beneden zodat hij rustiger door kan branden op laag vermogen.

Waar verwarm je mee trouwens?
Radiatoren of vloerverwarming?

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 12-11-2022 12:24 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:23:
[...]

Als je die 50 graden nog verder verlaagd gaat hij nog sneller aan en uit.

Die 14 kw moet naar beneden zodat hij rustiger door kan branden op laag vermogen.

Waar verwarm je mee trouwens?
Radiatoren of vloerverwarming?
Met 2 radiatoren in de woonkamer, maar die 14 kW zou toch "automatisch" door OT ingeregeld moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:28:
[...]

Met 2 radiatoren in de woonkamer, maar die 14 kW zou toch "automatisch" door OT ingeregeld moet worden?
Dat zou wel moeten maar met 2 radiatoren zit je waarschijnlijk nog te laag met je afgifte en kan de ketel zijn minimale vermogen daar niet in kwijt.

Kun je zien tot hoever de ketel terug gaat in vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:35:
[...]

Dat zou wel moeten maar met 2 radiatoren zit je waarschijnlijk nog te laag met je afgifte en kan de ketel zijn minimale vermogen daar niet in kwijt.

Moet ik straks even kijken, zou verhogen van de aanvoertemperatuur naar 60 graden ook goede optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:37:
[...]
Moet ik straks even kijken, zou verhogen van de aanvoertemperatuur naar 60 graden ook goede optie zijn?
Dan hebben je radiatoren wat meer afgifte dat zou dus positief moeten werken tegen het pendelen.

Je radiatoren moeten het water net zo snel kunnen afkoelen als dat je ketel het verwarmd dan pendelt hij niet meer.

Bij lagere temperatuur heb je meer afgifte oppervlakte nodig om je vermogen in de kamer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:46:
[...]

Dan hebben je radiatoren wat meer afgifte dat zou dus positief moeten werken tegen het pendelen.

Je radiatoren moeten het water net zo snel kunnen afkoelen als dat je ketel het verwarmd dan pendelt hij niet meer.

Bij lagere temperatuur heb je meer afgifte oppervlakte nodig om je vermogen in de kamer te krijgen.
Man, goede uitleg. Ik snap het nu al veel beter. Ik ga eerst met lager vermogen proberen want dat is volgens mij qua gasverbruik het gunstigste.

Ik vraag me alleen dan wel af "wanneer" ik hem weer hoger moet zetten. Wanneer is de CV ketel "te lang" aan het stoken dat het beter is om brandervermogen te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:52:
[...]
Wanneer is de CV ketel "te lang" aan het stoken dat het beter is om brandervermogen te verhogen.
En dat valt dus naast een aantal andere zaken onder het inregelen van je installatie, bij mij staat het vermogen op 10.
Ongetwijfeld zal dit bij -20 buiten wat opgeschroefd moeten worden, hangt van het acceptatie gevoel van de eigenaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:35:
[...]

Heb de ketel gecheckt, 5 kW is laagst en in zag ook de optie "auto", is die interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:58
Ik heb over na gedacht en volgens mij een dynamische contract is beter voor mensen zonder zonnepanelen.
Hier mijn gedachten, heb niet echt verstand van zo,Jip en Janneke taal 😉

Ik heb zonnepanelen genoeg voor mijn verbruik ( dus elektra is zo goed als gratis) en hebt ook nog over, maar krijg ik weinig geld voor.
Dus ik dacht, het is beter deze te gebruiken in de winter met elektrische verwarming, scheelt mij veel gas.

Als het zo is, dan kan ik naar een dynamische gas contract gaan, omdat ik onder de plafond zit en kan alleen maar goedkoper worden (niet 100% zeker natuurlijk) dan een variabele.

Is het zo makkelijk, of zit ik zoals gewoonlijk volledig naast 🤣?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:31
Wij stoken nooit en het hele jaar door niet. Nieuwbouw appartement oppervlakte 65m2. De thermostaat staat nu bij ons op 20 graden en heb ik de thermostaat op 5 graden gezet al jaren. Hij zal niet gaan stoken. Wij wonen 4 hoog en het appartement van ons is 7 hoog en wij wonen precies in het midden. Boven en onder ons maar ook links en rechts hebben wij buren wonen.

€190 heb ik afgelopen vrijdag ontvangen termijn november en nu december nog €190 en per 1 januari 2023 het prijsplafond

[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 13-11-2022 13:17 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:01
Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:19:
[...]

Heb de ketel gecheckt, 5 kW is laagst en in zag ook de optie "auto", is die interessant?
Zelf gaan klooien aan je eigen CV installatie is af te raden. Om je CV daadwerkelijk goed in te regelen heb je een warmtebeeldcamera of thermometer nodig, flow meter etc.

Dit noemen wij waterzijdig inregelen en hierbij wordt ook je cv handmatig in de juiste instellingen gezet. Als je geen verstand hebt van CV installaties, er niet zelf aan beginnen. Er kan meer mis dan goed gaan en dan zit je ineens met een incorrect ingesteld cv systeem te stoken wat misschien meer kost dan dat het voorheen was.

De beste manier om op je gasrekening te besparen is door gewoon een installateur hier voor in te schakelen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
MrBas schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:55:
Zelf gaan klooien aan je eigen CV installatie is af te raden. Om je CV daadwerkelijk goed in te regelen heb je een warmtebeeldcamera of thermometer nodig, flow meter etc.
Ik snap het, maar mijn installateur stelde zelfs 14 kW voor met 60 graden aanvoer temperatuur. Dat is sowieso veel te veel. Ik ben me bewust van de "risico's" maar ik denk dat ik veel kan leren en via de P1 meter kan ik ook goed zien of er efficiënt gestookt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Treveo schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:13:
[...]

Ik snap het, maar mijn installateur stelde zelfs 14 kW voor met 60 graden aanvoer temperatuur. Dat is sowieso veel te veel. Ik ben me bewust van de "risico's" maar ik denk dat ik veel kan leren en via de P1 meter kan ik ook goed zien of er efficiënt gestookt wordt.
Snap ik, daarnaast stook je met open therm protocol toch? Dus telkens laag vermogen om oets te verwarmen? OT stuurt namelijk in percentages, anders dan het andere protocol: aan/uit (100% vermogen).

Dat de rest aangeeft dat het onzin is voor 1 ruimte te stoken slaat ook nergens op. Ik heb in mijn hele huis op alle kamers radiatorthermostaatknoppen. Beneden in de woonkamer de thermostaat op de 24v klep bij mn vloerverwarmingsverdeler en stook per ruimte. 2 radiators niet voorzien van knop en deze staan altijd open om pendelen te voorkomen (sport van by-pass). Stoken per ruimte met een bypass werkt vele malen sneller dan alle ruimtes tegelijk (flow wordt verdeeld).

Ow en als een ketel het niet nodig acht die 14kW te gebruiken op OT protocol gaat ie dat ook zeker niet doen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
MrBas schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:20:
Ow en als een ketel het niet nodig acht die 14kW te gebruiken op OT protocol gaat ie dat ook zeker niet doen.
Helaas gebeurt dat dus wel, hij pendelde enorm, dus was het vermogen te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MrBas schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:20:
[...]

Snap ik, daarnaast stook je met open therm protocol toch? Dus telkens laag vermogen om oets te verwarmen? OT stuurt namelijk in percentages, anders dan het andere protocol: aan/uit (100% vermogen).
Dat andere protocol moduleert tegenwoordig toch gewoon op dT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Treveo schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:30:
[...]

Heb je nu ook verandering kunnen waarnemen na je aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Treveo schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:30:
[...]

Staan er toevallig meerdere radiatoren dicht in je woning?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ronald.42 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:05:
[...]

Heb je nu ook verandering kunnen waarnemen na je aanpassingen?
Vandaag niet hoeven stoken, was nog 18+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
MrBas schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:28:
[...]

Staan er toevallig meerdere radiatoren dicht in je woning?
Klopt, correct, de kinderkamers gaan pas beetje open als het echt koud is buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Treveo schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:56:
[...]

Klopt, correct, de kinderkamers gaan pas beetje open als het echt koud is buiten
Hoeveel radiatoren heb je in je woning? Hoeveel staan er dicht? Hoeveel staan er deels open. Pendelen kan meerdere dingen betekenen. Heb je je leidingwater wel eens verschoond? Zet is een radiator erbij welke vol open staat, heb je het dan nog steeds?

Allemaal dingen die overigens gewoon op het grote interweb te vinden zijn :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
MrBas schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:59:
[...]

Hoeveel radiatoren heb je in je woning? Hoeveel staan er dicht? Hoeveel staan er deels open. Pendelen kan meerdere dingen betekenen. Heb je je leidingwater wel eens verschoond? Zet is een radiator erbij welke vol open staat, heb je het dan nog steeds?

Allemaal dingen die overigens gewoon op het grote interweb te vinden zijn :)
8 radiatoren, en 6 dicht :') . Alleen 2 beneden in de woonkamer en keuken staan vol open. Ik wacht even af tot ik weer moet stoken om te kijken hoe het er dan uitziet :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 11:41
Van der Berg schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:03:
Wij stoken nooit en het hele jaar door niet. Nieuwbouw appartement oppervlakte 65m2. De thermostaat staat nu bij ons op 20 graden en heb ik de thermostaat op 5 graden gezet al jaren. Hij zal niet gaan stoken. Wij wonen 4 hoog en het appartement van ons is 7 hoog en wij wonen precies in het midden. Boven en onder ons maar ook links en rechts hebben wij buren wonen.

€190 heb ik afgelopen vrijdag ontvangen termijn november en nu december nog €190 en per 1 januari 2023 het prijsplafond
Ik acht de kans aanwezig dat je zelfs in januari nog een keer 190 euro gaat krijgen, als “makkelijk uitvoerbaar plan B”, want de overheid/energieboeren geven aan dat het rondkrijgen van het nieuwe plafond-plan voor 1 januari erg ambitieus is…

PS: Kun je je aansluiting niet opzeggen? Dan ben je ook nog van vastrecht-kosten af 😅

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Valorian schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:46:
[...]

Ik acht de kans aanwezig dat je zelfs in januari nog een keer 190 euro gaat krijgen, als “makkelijk uitvoerbaar plan B”, want de overheid/energieboeren geven aan dat het rondkrijgen van het nieuwe plafond-plan voor 1 januari erg ambitieus is…
Trouwens ook bizar hoe de energieleveranciers wanhopig de winstmarges proberen te beschermen. Ik zou het bijna chantage van de energieleveranciers richting de overheid noemen. Er wordt echt niets onredelijks voorgesteld door de overheid.

Je zou bijna zeggen: gooi het plan maar in de prullenbak en laat de overheid een nieuwe energieleverancier opzetten per as januari. Dan mogen al die commerciële aanbieders, zonder prijsplafond en subsidie, gaan concurreren met de staat die contracten gaat aanbieden voor €1,45/€0,40. Dan kunnen we gelijk tegen spotprijzen de gascontracten opkopen van de energieleveranciers die dan omvallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 13-11-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe zie je dat voor je met gasopslagen die voor een groot deel gevuld zijn met extreem duur ingekocht gas waar de overheid garanties op heeft afgegeven? :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Glashelder schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:13:
Hoe zie je dat voor je met gasopslagen die voor een groot deel gevuld zijn met extreem duur ingekocht gas waar de overheid garanties op heeft afgegeven? :)
Als ik nu op de site van Essent inlog en kijk naar dat wat ik mag gaan betalen dan vraag ik mezelf toch wel af hoe ze daar 'rekenen' (tellen kunnen ze in ieder geval niet).

M'n jaar contract loopt van 25-Maart -25-Maart maar ze berekenen de jaarafrekening (én dus het voorschot daar op) op de huidige gasprijs waarbij ze ook verwachten dat het verbruik gelijk is aan dat wat ze voor een gelijkwaardige woning hebben ingeschat.

Ze krijgen een tientje per maand.... En de rest misschien later nog wel eens van me 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Treveo schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:52:
[...]

Ik vraag me alleen dan wel af "wanneer" ik hem weer hoger moet zetten. Wanneer is de CV ketel "te lang" aan het stoken dat het beter is om brandervermogen te verhogen.
Het antwoord op deze vraag is nogal flauw: als je je huis niet meer op temperatuur houdt, dan moet het vermogen hoger. Een warmtepomp 'stookt' met weinig vermogen (5-8kWh voor een normaal huis) en maakt hele lange runs. 10-15 uur stoken is geen probleem, mits je huis maar warm blijft.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Yucon schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:44:
[...]

Je ontdekt dit jaar allemaal nieuwe dingen.

Ik verbaas me er dit jaar ook over dat 17 graden in huis blijkbaar gewoon prima te doen is. En achter m'n bureau stop ik m'n voeten in een verwarmde slof dat trekt veel minder dan je zou verwachten en met een dekentje over m'n benen vind ik het wel prima zo.

En daarnaast heb ik laatst bij toeval voor het eerst in jaren weer echte sportschoenen gekocht. Daarvoor had ik ofwel normale nette schoenen, ofwel nette schoenen verkleed als sneakers. Maar die hebben allemaal vrij dunne harde zolen. Nu merk ik tot m'n verbazing dat je met sportschoenen vanwege de schuimzolen gewoon echt heel erg veel warmere voeten houdt. Ik heb deze sloffen. Ziet er niet uit, maar heel fijn in de winter.

Het zijn interessante tijden. Ik ben benieuwd als het echt koud wordt waar precies de grens ligt.
Pantoffels (hoog model, tot over de enkels) met lekker warme sokken én een dikke inlegzool, gewoon voor een paar cent bij Scapino of Action. Dan maken je voeten geen direct contact met de grond. Doordat het hogere pantoffels zijn, blijven je enkels ook lekker warm en heb je geen last van tocht.

Ik ben zelf niet echt fan van het dragen van schoenen in huis, maar da's meer omdat ik dat een beetje vies vind :$

[ Voor 8% gewijzigd door Vrijdag op 14-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zo Vattenfall is begonnen met het overmaken van die 190 euro.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 13:22

backupdevice

Boeh!

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Al mensen wat ( 190 euro ) ontvangen op de rekening van Shell Energy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Laatst online: 14-08 14:48
Ik zie nu dat de tarieven in het online contract hoger zijn dan wat per email is gecommuniceerd bij aangaan contract (ingang 6 november). Ik heb verder geen bericht ontvangen m.b.t. wijzigingen.

Contract ontvangen per email (20-10-2022):
Enkel: € 0,694649
Gas: € 2,816541
Vermindering energiebelasting: € -68,73 per maand
incl 21% BTW

Online contract Mijn Vattenfall:
Enkel: € 0,765676 per kWh
Gas: € 2,865038 per m³
Vermindering energiebelasting: € -49,74 per maand
incl 21% BTW

Dit kan toch niet zomaar?
Vraag staat reeds uit bij Vattenfall.

[ Voor 16% gewijzigd door Lassy op 14-11-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja omdat ze duur gas gekocht hebben.
Maar. Ze weten niet hoeveel het stijgt. Dat is van veel factoren afhankelijk ofzo
Maar ze weten precies voor hoeveel ze t gas hebben gekocht..
En wanneer profiteren we weer van prijsdalingen?

Echt wat een raar iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik woon in hoogbouw, dus de flat heeft een 3x50a aansluiting voor de lift, de verlichting in de 5 trappenhuizen staat 24/7 aan, de 5 gangen om naar de schuur/berging te gaan staan 24/7 aan, en de 2 containerhokken voor afval ook.

Het verbruik is 2.200 kWh per maand.

De nieuwe tarieven zijn 91ct voor dag-tarief en 71ct voor snachts. En ga ik maar eens rekenen met nachttarief.

2.200 x 0,71 = 1.560 euro per maand, gedeeld door 60 appartementen is dat 26 euro per maand aan verbruik alleen al. Leveringskosten en netbeheerkosten heb ik daar niet eens bij zitten. Maar laat ik daar nu eens 4 euro van maken, en is dat 30 euro per maand.

Ik betaal nu 6 euro in de maand aan elektra via de servicekosten. De eindnota van de servicekosten komt zo rond juni of juli 2023, en dan hou ik gewoon rekening dat ik 12 x 25 euro moet gaan bijbetalen, en dat mn servicekosten van 11 euro naar de 35 euro per maand zal gaan in juli.

Goed en wel, allemaal natte vingerwerk natuurlijk, pure speculatie, en het gaat nog wel even duren eer die nota komt, maar ik hou hier nu alvast rekening mee. En misschien valt het allemaal wel mee :P

Edit: Het gaat om sociale woningbouw, en geen koop met een VVE

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:45
Na het Welkom debacle heb ik een modelcontract bij Vattenfall. Zover ik mij kan herinneren betaalde ik voor gas €1,61 oid. Maar als ik nu naar mijn Vattenfall ga zie ik een heel ander bedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taFYtN1MtxkuNjcDLrPUyIWJSTI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vzb6h3Mm0S6PRe1VzoXn7aQt.jpg?f=user_large

Ook geen mail gekregen ofzo, heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carfanatic schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:11:
Na het Welkom debacle heb ik een modelcontract bij Vattenfall. Zover ik mij kan herinneren betaalde ik voor gas €1,61 oid. Maar als ik nu naar mijn Vattenfall ga zie ik een heel ander bedrag?

[Afbeelding]

Dan heb je hun bericht gemist. In principe wijzigen de variabele leveringskosten 2x per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Wolly schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:17:
[...]

Dan heb je hun bericht gemist. In principe wijzigen de variabele leveringskosten 2x per jaar.
Ik heb hetzelfde, zie ik nu door dat berichtje, maar heb nooit bericht gehad.

Edit: @Carfanatic ben ze nu aan het bellen om te vragen hoe dit kan en mag.

[ Voor 12% gewijzigd door Mnaada op 14-11-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Lassy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:37:
Ik zie nu dat de tarieven in het online contract hoger zijn dan wat per email is gecommuniceerd bij aangaan contract (ingang 6 november). Ik heb verder geen bericht ontvangen m.b.t. wijzigingen.

incl 21% BTW

incl 21% BTW

Waarschijnlijk zie je je mail een btw-tarief van 9% en op de site 21%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Sjoan schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:28:
[...]

Waarschijnlijk zie je je mail een btw-tarief van 9% en op de site 21%.
Ik heb er nog expres bijgezet dat alles incl 21% BTW is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-08 18:58
Lassy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:37:

incl 21% BTW

incl 21% BTW

Het vaste contract van mijn ouders is op 04/10/2022 verlopen en naar variabel onbepaalde tijd gegaan. Nu zie ik dat op de persoonlijke Vattenfall pagina bij contract elec normaal eur 0.948265/kwh, dal eur 0.714614/kwh en gas eur 3.219447/m3 is maar na contact via whatsapp met vattenfall heb ik zwart op wit dat de laatste tarieven van de correspondentie gelden tot 1 januari. Het is blijkbaar voor hen niet mogelijk om de contract tarieven op de huidige tarieven te houden tot op 1 januari die nieuwe tarieven ingaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
Uniciteit schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:47:
[...]

Trouwens ook bizar hoe de energieleveranciers wanhopig de winstmarges proberen te beschermen. Ik zou het bijna chantage van de energieleveranciers richting de overheid noemen. Er wordt echt niets onredelijks voorgesteld door de overheid.

Je zou bijna zeggen: gooi het plan maar in de prullenbak en laat de overheid een nieuwe energieleverancier opzetten per as januari. Dan mogen al die commerciële aanbieders, zonder prijsplafond en subsidie, gaan concurreren met de staat die contracten gaat aanbieden voor €1,45/€0,40. Dan kunnen we gelijk tegen spotprijzen de gascontracten opkopen van de energieleveranciers die dan omvallen.
ik denk niet dat de energie leveranciers hoeven om te vallen. Er moet alleen een concurrent (lees overheid) zijn waardoor ze om geen klanten te verliezen de beste inkoopprijs moeten aanbieden. En niet lukraak inkopen omdat de overheid het verschil betaalt.

Tevens stel de energieleveranciers maakten 20% winst op de oude lage tarieven van eur 0.25 /kwh en eur 0,85/m3. reken dat naar absolute bedragen en zet in 2023 die absolute winst per kwh/m3 op de inkoopprijs. Dan moet de leverancier nog steeds hetzelfde kunnen doen met de winst als in 2021. Als ze nu 20% op de inkoopprijs 2023 zetten hebben ze toch een overwinst van jewelste...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mnaada
Vattenfall zegt dat dit alvast de tarieven zijn van januari, tot januari betaal je oude prijs die je nu hebt. Ze is er verder zeker van dat het prijsplafond echt in gaat vanaf januari zegt ze.

[ Voor 6% gewijzigd door Mnaada op 14-11-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
- Dit is opgelost -

[ Voor 97% gewijzigd door jinglewood op 16-11-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Trank00l schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
Wordt verrekend/betaald met je maandtermijn, hier iedere maand rond de 24e. Kom maar door met die €180, betaal €10 per maand…
Terwijl de gas futures al ruim 2 maanden tegen de €100 per mWh gaat, om en nabij €1 per kuub… |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Carfanatic schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:11:

[Afbeelding]

Hier precies hetzelfde. Zit de wachten op de eindafrekening toen ik dit zag staan. Neem aan dat dit dan vanaf 1 januari is?….. tot nu toe vielen de tussentijdse verhogingen wel mee. Dit is echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Dakillerbean schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:20:
[...]

Wordt verrekend/betaald met je maandtermijn, hier iedere maand rond de 24e. Kom maar door met die €180, betaal €10 per maand…

[...]

Terwijl de gas futures al ruim 2 maanden tegen de €100 per mWh gaat, om en nabij €1 per kuub… |:(
Ah ok, op mijn factuur stond rond de 11de een x bedrag maar nog niets gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnaada
nautic schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:21:
Hier precies hetzelfde. Zit de wachten op de eindafrekening toen ik dit zag staan. Neem aan dat dit dan vanaf 1 januari is?….. tot nu toe vielen de tussentijdse verhogingen wel mee. Dit is echt veel.
Mnaada schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:56:
Vattenfall zegt dat dit alvast de tarieven zijn van januari, tot januari betaal je oude prijs die je nu hebt. Ze is er verder zeker van dat het prijsplafond echt in gaat vanaf januari zegt ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb het altijd al gevonden, maar de timing van het eindigen van de lage BTW is ook een aparte. Op dit moment.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Ja zag het net. Nu hopen dat ze het termijn bedrag handmatig nog wat naar beneden kunnen zetten voor ons. Gas verbuik zal niet meer dan 900 m3 zijn dus komen niet boven het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
Antwoord van Vattenfall op mij vraag Lassy in "Help! De energierekening - kroegtopic"
In het systeem word al rekening gehouden met de nieuwe energiebelasting vanaf 1 januari 2023, je rekent af tegen de tarieven die je in je contract ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Lassy schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:30:
[...]

Ik heb er nog expres bijgezet dat alles incl 21% BTW is ;)
Haha, oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:26
Maar dan klopt het nog niet, ik zit al jaren bij Vattenfall, ik heb july een verhoging gehad en in oktober ook.

Als ik nu onder mijn contract ga kijken staan de tarieven van vermoedelijk januari er in.

Verhoging July
Variabele leveringskosten € 0,798479 € 0,986559
Overheidsheffingen € 0,544161 € 0,490195
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3) € 1,342640 € 1,476754 per m³

Verhoging Oktober
Variabele leveringskosten € 0,986559 € 1,530578
Overheidsheffingen € 0,490195 € 0,490195
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3) € 1,476754 € 2,020773 per m³

En nu staat onder mijn huidige contract: €3,219447 per m³

ik zou van 1 oktober tot 1 januari dus eigenlijk € 2,020773 moeten betalen en niet €3,219447 want dat gaat pas in vanaf januari

Voor stroom geld exact hetzelfde, zie ook alleen nog maar de hogere tarieven staan.

Volgens vattenfall moet ik nu ook ineens bijbetalen, i.p.v. dat ik +/- 700 euro terug krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door Equazor_ op 14-11-2022 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48
RaZ schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:45:
Ik woon in hoogbouw, dus de flat heeft een 3x50a aansluiting voor de lift, de verlichting in de 5 trappenhuizen staat 24/7 aan, de 5 gangen om naar de schuur/berging te gaan staan 24/7 aan, en de 2 containerhokken voor afval ook.

Het verbruik is 2.200 kWh per maand.

De nieuwe tarieven zijn 91ct voor dag-tarief en 71ct voor snachts. En ga ik maar eens rekenen met nachttarief.

2.200 x 0,71 = 1.560 euro per maand, gedeeld door 60 appartementen is dat 26 euro per maand aan verbruik alleen al. Leveringskosten en netbeheerkosten heb ik daar niet eens bij zitten. Maar laat ik daar nu eens 4 euro van maken, en is dat 30 euro per maand.

Ik betaal nu 6 euro in de maand aan elektra via de servicekosten. De eindnota van de servicekosten komt zo rond juni of juli 2023, en dan hou ik gewoon rekening dat ik 12 x 25 euro moet gaan bijbetalen, en dat mn servicekosten van 11 euro naar de 35 euro per maand zal gaan in juli.

Goed en wel, allemaal natte vingerwerk natuurlijk, pure speculatie, en het gaat nog wel even duren eer die nota komt, maar ik hou hier nu alvast rekening mee. En misschien valt het allemaal wel mee :P
Zou als ik jou was naar de VVE gaan om er voor te zorgen dat ze met sensors gaan werken en (als dat er nog niet is) LED verlichting..

Best overdreven om alle lampen 24/7 aan te hebben staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:03
Trank00l schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:36:
Ja, netjes het verschil ontvangen tussen het voorschot en de 190eur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
Equazor_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:00:
[...]

Maar dan klopt het nog niet, ik zit al jaren bij Vattenfall, ik heb july een verhoging gehad en in oktober ook.

Als ik nu onder mijn contract ga kijken staan de tarieven van vermoedelijk januari er in.

Verhoging July
Variabele leveringskosten € 0,798479 € 0,986559
Overheidsheffingen € 0,544161 € 0,490195
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3) € 1,342640 € 1,476754 per m³

Verhoging Oktober
Variabele leveringskosten € 0,986559 € 1,530578
Overheidsheffingen € 0,490195 € 0,490195
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3) € 1,476754 € 2,020773 per m³

En nu staat onder mijn huidige contract: €3,219447 per m³

ik zou van 1 oktober tot 1 januari dus eigenlijk € 2,020773 moeten betalen en niet €3,219447 want dat gaat pas in vanaf januari

Voor stroom geld exact hetzelfde, zie ook alleen nog maar de hogere tarieven staan.

Volgens vattenfall moet ik nu ook ineens bijbetalen, i.p.v. dat ik +/- 700 euro terug krijg.
Zolang je geen nieuwe tarieven in je correspondentie ziet gelden de tarieven van de laatste correspondentie. Het tarief van eur 3.219447/m3 geldt pas vanaf 1 januari 2023. blijkbaar kan Vattenfall dat in contract niet laten staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:26
Hongy schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:17:
[...]

Zolang je geen nieuwe tarieven in je correspondentie ziet gelden de tarieven van de laatste correspondentie. Het tarief van eur 3.219447/m3 geldt pas vanaf 1 januari 2023. blijkbaar kan Vattenfall dat in contract niet laten staan....
Ah ok, inderdaad geen verhoging bij de correspondentie staan, alleen bij contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Lightning89 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:12:
[...]

Ja, netjes het verschil ontvangen tussen het voorschot en de 190eur!
Ah netjes. Wanneer als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
Wat mij bevreemdt is dat Vattenfall vanochtend beweerde dat het gemiddeld een verhoging a € 30 per maand voor de nieuwe tarieven vanaf 1 januari 2023 zou geven. Dat is natuurlijk een gemiddelde.
Als ik dan hierboven zie dat ze € 3,219 gaan rekenen per m3 en de prijs, die ik nu betaal sinds medio oktober, €2.027, zie ik niet waarop dat gemiddelde bedrag van € 30 verhoging kan zijn gebaseerd.
ERGENS klopt het niet, 30 € verhoging gemiddeld zou dan een maandverbruik van 30m3 zijn?
Pagina: 1 ... 34 ... 153 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden