Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:56

FreakNL

Well do ya punk?

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:38:
[...]

Had me vast gelukt door de kachel op 16 graden te zetten. Ik denk dat zelfs woningen met een warmtepomp misschien nog wel veel verbruiken in jouw opzicht.
Nope. Wij stoken wanneer nodig. Maar het is nu in de huiskamer 21 graden, waarom zou ik dan stoken?

Overigens gebruiken de buren rechts en links ook maar 400-600 kuub. Dus het is niet dat zij mij warm stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:39
NeutraleTeun schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:33:
Ik ben al een tijdje op zoek naar mijn tarieven, maar kan ze niet zo makkelijk vinden bij Vattenfall. Enkel een zeer gespecificeerde lijst.

[Afbeelding]

Is het dan gewoon een kwestie van alle bedragen in een som zetten?

Verbruik bij deze kosten is btw 1000m3 en 4500kWh.
De bedragen staan er toch keurig op vermeld:

Stroom normaal:€ 0,551627 per kWh
Stroom dal: € 0,434257 per kWh
Gas: € 2,243243 per m3

Dit zijn de totaal prijzen incl. energiebelasting en BTW.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
FreakNL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:43:
[...]
Overigens gebruiken de buren rechts en links ook maar 400-600 kuub.
Kijk, dank U ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-09 20:35
Wij hebben een hoekwoning met tuin op oost en daardoor zeer weinig zonlicht. Betreft gezinswoning 1978, gasverbruik vorig jaar met zonneregeling 950m3. Oud dubbelglas en vloerisolatie.

Aanvullend: ingestelde tempratuur vloerverwarming beneden 19,5 met nachtverlaging.

[ Voor 18% gewijzigd door Dashlane op 05-11-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:40
Jojan265 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:46:
[...]

De bedragen staan er toch keurig op vermeld:

Stroom normaal:€ 0,551627 per kWh
Stroom dal: € 0,434257 per kWh
Gas: € 2,243243 per m3

Dit zijn de totaal prijzen incl. energiebelasting en BTW.
Ik haal het er niet uit.
En @Dean Martin komt ook met andere bedragen.
Dus zo heel duidelijk is het dan toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:29:
[...]

Ik haal het er niet uit.
Ja, alleen was ik wel echt aan het slapen achteraf gezien :D zat totaal verkeerd. Ik dacht dat je je totale kosten wilde weten, en heb die neergezet in een ietwat onhandige notatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Dean Martin op 05-11-2022 10:05 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:39
NeutraleTeun schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:29:
[...]

Ik haal het er niet uit.
Helemaal onderaan zie je dat de bedragen incl. BTW zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjUOw4AZo1sCvOu-3VqCXfeF4xM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HECEoiA6lqfoPr0VyvZwQ0UM.png?f=user_large

In de specificatie zie je bij stroom de totaal bedragen en waar deze op gebaseerd zijn. In jouw geval dus:

2222 kWh gebruikt met normaal tarief. Per kWh kost dit € 0,551627 incl. overheidsheffing. Zonder overheidsheffing is dit per kWh € 0,470206.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZhSyc0pOc1qR-hhhMjX27NTyiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aqAZb9xRSuYQ7vbSJGUJKqge.png?f=user_large

Je moet er nog wel even rekening mee houden, dat deze specificatie met 21% BTW rekent. Vanaf juli tot januari is dit 9%, maar dat wordt niet in deze specificatie weergegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Jojan265 op 05-11-2022 11:09 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 18:00
FreakNL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:42:
[...]

Twee onder 1 kap is heel iets anders dan een rijtjeshuis. Veel meer buitenmuur.

Het verbaast me gewoon dat je met een (simpel?) rijtjeshuis met een tuin op het zuiden met veel raamwerk zoveel verbruik hebt.

Misschien heeft het met lokatie in het land te maken…
Uiteindelijk kan je niks opmaken met alleen deze info. Ligt geheel aan de situatie:

Heb je een bad en zit je hier vaak in, douche je 2x per dag. Is 20 graden voor jou de perfecte temperatuur in huis tijdens de winter, heb je koudeval bij ramen, staat je cv wel gped ingeregeld en heb je waterzijdig ingeregeld. Allemaal redenen waarom het verbruik wat hoger is.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 16:33
FreakNL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 06:04:
[...]

Ik deed het vroeger wel toen ik van salarisstrook naar salarisstrook leefde. Termijnbedrag van 200 bij Eneco zodat ik het iig niet op kon maken. Soort stok achter de deur. Uiteindelijk is het echter een sigaar uit eigen doos. Nu ik meer verdien dan ik redelijkerwijs opmaak doe ik het ook niet meer. Miniem termijnbedrag naar de leverancier en de rest op de spaarrekening.

Bedragen die @Van der Berg overmaakt zijn helemaal van de zotte.
Ik verdien goed per maand (het kan altijd beter) en ik heb een onbepaalde tijd contract. Ik en mijn vrouw werken beiden Fulltime. Ik doe dit niet omdat ik mogelijk geld te kort kom. Ik vind het leuk dat ik op het eind een groot bedrag terug krijg en dan gaat alles op mijn spaarrekening.

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 05-11-2022 11:42 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:39
@Van der Berg de hoofdredenen waarom men verbaasd hierover is:
  • Je loopt risico om je geld kwijt te raken bij een faillissement van de energieleverancier. Dit heb je niet bij een onder depostio garantie stelsel vallende bank of instantie
  • Je ontvangt 0% rente terwijl je het geld ook elke maand tegen b.v. een rente van (nu) 0,5% bij Leaseplanbank kan stallen (die ook onder het NLse deposito garantie stelsel valt en de spaarrekening is gratis). Of nog iets meer rente bij een buitenlandse spaarrekening.
Maar uiteraard is het je eigen keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
Van der Berg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:33:
[...]

Ik verdien goed per maand (het kan altijd beter) en ik heb een onbepaalde tijd contract. Ik en mijn vrouw werken beiden Fulltime. Ik doe dit niet omdat ik mogelijk geld te kort kom. Ik vind het leuk dat ik op het eind een groot bedrag terug krijg en dan gaat alles op mijn spaarrekening.
Ik wil je geld ook wel iedere maand stallen en einde jaar het hele bedrag weer aan je terug over maken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
E.D. schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:36:
[...]

Schuld is een groot woord wat mij betreft. De andere kant is dat wanneer je nu je in de zomer opgewekte PV gaat gebruiken dmv de salderingsregeling om hier elektrisch mee te gaan verwarmen (COP 1 uitgezonderd infra-rood panelen) je zeer waarschijnlijk elektra van kolen of gas centrale gebruikt, wanneer iedereen dit gaat doen raken de voorraden snel leeg en gaat de prijs omhoog van elektra…
ook voor de mensen die geen PV hebben en dus nu niet een mooie saldeershow kunnen opvoeren met hun overige elektrische apparaten…
Ik pleit voor solidariteit 😁

Daarnaast zit er in 1 m3 gas 10kwh aan energie, bij goed afgestelde HR ketel haal je er zelfs nog iets meer uit… kortom de kWh prijs moet 1/10 zijn van de gasprijs om zelfde hoeveelheid energie te leveren voor hetzelfde geld… nu snap ik dat je beter spot verwarming kunt doen met elektrische kachel, echter met de meeste variabele contracten zit de kWh prijs nog steeds maar op 1/5 van de gasprijs, dus financieel ook niet snel aantrekkelijk…

En dan last, but not least; bij lagere temperatuur zorgt dezelfde hoeveelheid vochtigheid voor een hogere relatieve luchtvochtigheid… een relatief vochtige lucht kost meer energie om te verwarmen en levert ook mogelijk schimmel/condens/vocht problemen/schade op voor huis en gezondheid…
Je kunt inderdaad wel stellen dat elektrisch verwarmen direct door fossiele energie wordt opgewekt. De hoeveelheid energiecentrales zijn gebouwd op piekbelasting dus op de koudste dag zal dat ene elektrische kacheltje zorgen voor een hogere piekbelasting. Dat betekent meer energiecentrales en dus hogere maatschappelijke kosten en energierekening voor de maatschappij.

Goed voor het milieu zou zijn om op deze en windstille momenten juist het minste energie te gebruiken.

Een elektrische kachel is dus niet goed te praten als algemeen gewenst gedrag ookal is dat voor een individu het goedkoopst. Daarintegen zijn er natuurlijk legio manieren om ook bij te dragen aan een goed milieu dus maakt iemand niet meteen een slecht mens :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Van der Berg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:33:
[...]

Sowieso is dit al niet slim en kost het je rente. Maar iedereen die met een faillissement te maken heeft gehad verklaart je echt helemaal voor gek 8)7

En zeg niet dat omvallen niet kan, zeker niet in deze rare tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:48
FreakNL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 05:57:
[...]

Vind dat je nog steeds veel gas verbruikt dan. Wij hebben ook tuin op het zuiden. Rijtjeshuis uit 1991 zonder verdere maatregelen. Okt 2021 tm okt 2022 hebben we maar 385 kuub gas verbruikt.
Wij hebben nu vanaf 1 december 2021 800 kuub gas verbruikt, ook een rijwoning, maar dan uit 1973. Ook weer 10 jaar ouder dan diegene waar jij op reageert.
Warmte/ temperatuur verloop is ook erg afhankelijk van de wind enzo die eventueel op het huis staat, bomen die de zon weghoudt enzovoorts. Maar ook weer van de grote van het huis en de indeling. Op hoeveel oppervlakte zitten de ramen en staat de wind bijvoorbeeld?

1 grote kamer + keuken kost meer om te verwarmen dan wanneer dit kleinere losse kamers zijn die je niet allemaal volledig verwarmen hoeft.
En natuurlijk de staat/ leeftijd van de gevels, qua isolatie (ook van het glas) en hoe e.e.a. onder de vloer is.
Ik ken huizen waar zonder vloer isolatie het toch beter is geregeld dan bij anderen (vermoedelijk doordat e.e.a. daar in meer kamers is opgedeeld onder de vloer, dan bij een ander.
Dan heb je nog de gasketel, de afstand die warmwater af moet leggen, bijvoorbeeld voor de douche.

Hoe dan ook volgens mij is het gebruik best netjes. Wij zitten dus ook in een rijtjeshuis, met 1,5 werkende persoon (de ene fulltime, maar 3 dagen thuiswerk) en ze ander parttime die is doordeweeks ook 3 dagen thuis.
Daarnaast 2 kinderen, dat zorgt ook wel voor meer verbruik. Ook die informatie helpt om een beter beeld te krijgen van hoe het verbruik is. Simpel gesteld, is bij de een 7 dagen iemand thuis, bij de ander alleen in het weekend (en trek je er dan nog op uit), zijn er ook veel meer momenten om te (moeten) stoken.
En als je 4 maal in de week bij een sportvereniging bent en daar doucht, scheelt dat in verbruik thuis natuurlijk ook ten opzichte van iemand die juist wel vooral thuis doucht.

Lang verhaal kort, i.m.o. zijn er heel veel parameters om rekening mee te houden en kan je een vergelijking niet zo eenvoudig maken.

[ Voor 3% gewijzigd door jbdeiman op 05-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als je wilt kijken of je het beter doet tov een ander of een andere periode moet je naar verbruik per graaddag kijken.

Zomaar roepen dat je x m3 verbruikt is eigenlijk non-info.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 19:16
De kritiek op verbruik hier vind ik ook vrij onnozel (totaal gebrek aan inlevingsvermogen). Zelfs kritiek op de Tweaker die ‘spaart’ via een energie leverancier is (als het om een grote! leverancier gaat!) onnozel door opnieuw het totale gebrek aan inlevingsvermogen. ‘Je moet naar bank nooit van gehoord voor bijna niet bestaande rente bladiebla.’ Terwijl zat mensen die discipline helemaal niet hebben om geld op een spaarrekening te laten staan, ipv uit te geven. Waarvoor zo’n verborgen potje een veel betere oplossing is. En ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:04
Gecko123 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:06:
[...]

Goed voor het milieu zou zijn om op deze en windstille momenten juist het minste energie te gebruiken.
Goed voor het milieu zou dus zijn dat.. je in de kou gaat zitten? Wat had jij in gedachten dan?

Er moet gewoon slimmer met energie worden omgegaan, zolang opgewekte energie bijna niets waard is op de zonnige dagen en duur op koude winterdagen zal er iets moeten worden bedacht om deze energie op te slaan, dat is mijn inziens de enige manier om efficiënt alle goedkope opgewekte energie te gebruiken.
Dit is echter niet interessant voor energiebedrijven, die willen natuurlijk wel centjes verdienen/omzet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 08:46
LA-384 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:22:
[...]

Infrarood panelen hebben evengoed een cop van 1 toch?
Ze halen niet magischerwijs warmte uit een andere bron dan elektriciteit.

De enige reden waarom ze als zuiniger worden bestempeld, komt doordat ze jouw lichaamsoppervlak direct kunnen verwarmen, ipv de lucht rondom jou heen/van de ruimte waarin je je bevindt. Dat betekent minder vermogen noodzakelijk voor hetzelfde gevoel van warmte, omdat er minder oppervlak/volume verwarmt hoeft te worden. Maar tegelijkertijd bijna alleen effectief wanneer je nagenoeg stil blijft zitten.
Klopt, helemaal mee eens 👍🏻 Inderdaad beide COP 1, met de stralingwarmte van infra rood begin je direct met mensen/objecten op te warmen ipv dat je met een elektrische kachel eerst de lucht gaat verwarmen (daarom had ik ook geschreven “ uitgezonderd infrarood”)

[ Voor 3% gewijzigd door E.D. op 06-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 08:46
Glashelder schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:22:
[...]

Redelijk eens met de rest van je betoog maar die is wel hèèl optimistisch. Met een hèèl goed afgestelde ketel moet je al blij zijn als je meer dan 9 kWh uit een kuub gas haalt. Meer dan 10 is gewoon absoluut onmogelijk. Meestal zal het rond de 8 zitten.
Ok fair point 👍🏻 Iets minder energie uit een kuub gas noted… aan me betoog voor wat betreft verwarmen met gas vs elektrisch veranderd weinig… met meeste huidige variabele contracten is het het twee keer zo duur met elektrisch tov gas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Sinds 1 november heb ik een contract bij Vandebron.
Nu zie ik voor bv. 2 november dat ik 2x zoveel heb teruggeleverd dan verbruikt, maar dat ik toch moet betalen voor die dag.

En voor de hele maand staat nu dit:
Netto verbruikt. 3,02kWh
Normaal 22,29
Dal 9,76
Terug -29,03

Maar de kosten zijn:
Netto kosten. 15,71 euro
Elektriciteit 27,43
Vaste kosten -6,11
Teruglevering -5,61

Klopt dit? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:35
Pingu007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:33:
Sinds 1 november heb ik een contract bij Vandebron.
Nu zie ik voor bv. 2 november dat ik 2x zoveel heb teruggeleverd dan verbruikt, maar dat ik toch moet betalen voor die dag.

En voor de hele maand staat nu dit:
Netto verbruikt. 3,02kWh
Normaal 22,29
Dal 9,76
Terug -29,03

Maar de kosten zijn:
Netto kosten. 15,71 euro
Elektriciteit 27,43
Vaste kosten -6,11
Teruglevering -5,61

Klopt dit? 8)7
De eerste leverancier die juiste tussentijdse verbruikskosten juist weergeeft inclusief teruglevering/salderen heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:08
n0pe schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:43:
[...]

De eerste leverancier die juiste tussentijdse verbruikskosten juist weergeeft inclusief teruglevering/salderen heb ik nog niet gevonden.
Ik snap ook niet waarom ze het online nog weergeven. Het maakt het nodeloos verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:46
LA-384 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:04:
[...]

Ik snap ook niet waarom ze het online nog weergeven. Het maakt het nodeloos verwarrend.
Voor de mensen die er verstand van hebben is het verwarrend.
Maar voor die andere 90 procent van de klanten ziet het er schitterend uit.
Is zo ook stuk makkelijker om de mensen zover te krijgen tot een te hoog voorschot over te gaan...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:08
reneeke1970 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:47:
[...]

Voor de mensen die er verstand van hebben is het verwarrend.
Maar voor die andere 90 procent van de klanten ziet het er schitterend uit.
Is zo ook stuk makkelijker om de mensen zover te krijgen tot een te hoog voorschot over te gaan...
Daar heb je een punt, de meerderheid zal idd geen eigen energiemonitor hebben. En als men standaard teveel telt bij die online overzichten, valt de jaarafrekening weer mee en blijft er voor de consument geen bittere nasmaak hangen. In dat opzicht zou het een bewuste keuze zijn van de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jbdeiman schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:33:
[...]

Wij hebben nu vanaf 1 december 2021 800 kuub gas verbruikt, ook een rijwoning, maar dan uit 1973. Ook weer 10 jaar ouder dan diegene waar jij op reageert.
Warmte/ temperatuur verloop is ook erg afhankelijk van de wind enzo die eventueel op het huis staat, bomen die de zon weghoudt enzovoorts. Maar ook weer van de grote van het huis en de indeling. Op hoeveel oppervlakte zitten de ramen en staat de wind bijvoorbeeld?

1 grote kamer + keuken kost meer om te verwarmen dan wanneer dit kleinere losse kamers zijn die je niet allemaal volledig verwarmen hoeft.
En natuurlijk de staat/ leeftijd van de gevels, qua isolatie (ook van het glas) en hoe e.e.a. onder de vloer is.
Ik ken huizen waar zonder vloer isolatie het toch beter is geregeld dan bij anderen (vermoedelijk doordat e.e.a. daar in meer kamers is opgedeeld onder de vloer, dan bij een ander.
Dan heb je nog de gasketel, de afstand die warmwater af moet leggen, bijvoorbeeld voor de douche.

Hoe dan ook volgens mij is het gebruik best netjes. Wij zitten dus ook in een rijtjeshuis, met 1,5 werkende persoon (de ene fulltime, maar 3 dagen thuiswerk) en ze ander parttime die is doordeweeks ook 3 dagen thuis.
Daarnaast 2 kinderen, dat zorgt ook wel voor meer verbruik. Ook die informatie helpt om een beter beeld te krijgen van hoe het verbruik is. Simpel gesteld, is bij de een 7 dagen iemand thuis, bij de ander alleen in het weekend (en trek je er dan nog op uit), zijn er ook veel meer momenten om te (moeten) stoken.
En als je 4 maal in de week bij een sportvereniging bent en daar doucht, scheelt dat in verbruik thuis natuurlijk ook ten opzichte van iemand die juist wel vooral thuis doucht.

Lang verhaal kort, i.m.o. zijn er heel veel parameters om rekening mee te houden en kan je een vergelijking niet zo eenvoudig maken.
Idd, je kan niet zwart/wit zeggen dat iemand teveel of te weinig gebruikt; ik zit nu op 616m3 (en moet nog tot 3 december om een vol jaar te maken). Douche vaak 2x per dag (heb een eigen paard + voltijd baan).

Over 2021 en 2020 zat ik op 1600m3 gemiddeld (alleenstaand), rijtjeshuis totaal niet geïsoleerd. Eind 2020 wel wat zaken geïsoleerd (beneden vloer en spouw), maar januari/februari 2021 waren uitzonderlijk koud, dus verbruik bleef gelijk met 2020... zat op sommige dagen wel rond de 20m3 per dag, het stoken kon de tocht niet tegen gaan.
Later in 2021 de buitendeuren van nieuwe tochtstrips voorzien en nieuwe valdorpels. Ook de grootste ruit in m'n huis laten vervangen door HR++ (was dubbelglas uit 1982).

Daarna had ik het plan om in 2022/23 de rest te gaan isoleren (rest van de ruiten vervangen, dak en zoldervloer isoleren + goed aansluiten op de spouw).

Maar toen ging WE failliet en zat ik met een torenhoge gasprijs van Eneco (destijds)... heb toen maar in m'n reserves gegraven en m'n dak en zoldervloer geïsoleerd (bijna helemaal klaar... had wat constructie tegenslagen).

Zelfs nadat ik bijna alles zelf heb gedaan, heb ik toch tegen de 10.000 euro uitgegeven (excl. vakantiedagen die ik heb opgenomen) aan het eind van de rit. En dat geld heeft ook niet iedereen zomaar liggen (laat staan als je het niet zelf kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
ArcticWolf schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:03:
[...]

Idd, je kan niet zwart/wit zeggen dat iemand teveel of te weinig gebruikt; ik zit nu op 616m3 (en moet nog tot 3 december om een vol jaar te maken). Douche vaak 2x per dag (heb een eigen paard + voltijd baan).

Over 2021 en 2020 zat ik op 1600m3 gemiddeld (alleenstaand), rijtjeshuis totaal niet geïsoleerd. Eind 2020 wel wat zaken geïsoleerd (beneden vloer en spouw), maar januari/februari 2021 waren uitzonderlijk koud, dus verbruik bleef gelijk met 2020... zat op sommige dagen wel rond de 20m3 per dag, het stoken kon de tocht niet tegen gaan.
Later in 2021 de buitendeuren van nieuwe tochtstrips voorzien en nieuwe valdorpels. Ook de grootste ruit in m'n huis laten vervangen door HR++ (was dubbelglas uit 1982).

Daarna had ik het plan om in 2022/23 de rest te gaan isoleren (rest van de ruiten vervangen, dak en zoldervloer isoleren + goed aansluiten op de spouw).

Maar toen ging WE failliet en zat ik met een torenhoge gasprijs van Eneco (destijds)... heb toen maar in m'n reserves gegraven en m'n dak en zoldervloer geïsoleerd (bijna helemaal klaar... had wat constructie tegenslagen).

Zelfs nadat ik bijna alles zelf heb gedaan, heb ik toch tegen de 10.000 euro uitgegeven (excl. vakantiedagen die ik heb opgenomen) aan het eind van de rit. En dat geld heeft ook niet iedereen zomaar liggen (laat staan als je het niet zelf kan).
Heel herkenbaar, zo zaten wij ook bij WE, wij krijgen dadelijk vloerisolatie en de ongeïsoleerde (houten) voorgevel wordt vervangen voor kunststof met isolatie.
Vloerisolatie hadden we al gehad, maar hadden pech met lekkage, waardoor de vloer nat was en men niet kon isoleren. Dus die komen over een maand (en deze week worden de lekkages bij de toiletten (gelukkig aanvoer) verholpen) alsnog om de vloer te isoleren. Dat helpt al een boel, aangezien deze nu niet geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Zo, greenchoice heeft het verschil tussen voorschot en 190 euro overgemaakt. Het staat op de rekening.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Franciesco schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:02:
@Van der Berg de hoofdredenen waarom men verbaasd hierover is:
  • Je loopt risico om je geld kwijt te raken bij een faillissement van de energieleverancier. Dit heb je niet bij een onder depostio garantie stelsel vallende bank of instantie
  • Je ontvangt 0% rente terwijl je het geld ook elke maand tegen b.v. een rente van (nu) 0,5% bij Leaseplanbank kan stallen (die ook onder het NLse deposito garantie stelsel valt en de spaarrekening is gratis). Of nog iets meer rente bij een buitenlandse spaarrekening.
Maar uiteraard is het je eigen keuze.
Voor mensen die boven de vrijstelling VRH komen is dit in principe dus wel rendabel, 1,35% netto VRH versus 0,5% spaarrente. Lijkt me alsnog evident dat 0,85% "rendement" voor stallen bij een energieleverancier absoluut onwenselijk is voor het risico dat je loopt.

Ik snap het sentiment wel dat het leuker is om geld terug te krijgen dan om bij te betalen, zelfs als het niet volledig rationeel is. Zelf doe ik het in principe ook, ik schat mijn KOT (kinderopvangtoeslag) altijd heel behoudend in zodat ik op nacalculatie altijd terug krijg. Verschil zit hem er natuurlijk in dat het risico ongeveer zo klein is als risico kan zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:27
ArthurMorgan schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:22:
Zo, greenchoice heeft het verschil tussen voorschot en 190 euro overgemaakt. Het staat op de rekening.
Yep, hier ook. € 140 bijgeschreven (en € 50 verrekend met voorschot). :Y De Varta F21 accu die ik afgelopen zaterdag heb moeten kopen voor de auto doet nu iets minder pijn (€ 150). :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09 19:47
assje schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:43:
Voor mensen die boven de vrijstelling VRH komen is dit in principe dus wel rendabel, 1,35% netto VRH versus 0,5% spaarrente. Lijkt me alsnog evident dat 0,85% "rendement" voor stallen bij een energieleverancier absoluut onwenselijk is voor het risico dat je loopt.
Het is een soort hele slechte depositoregeling waarbij je geld een jaar lang vast staat zonder mogelijkheid dit open te breken, je hebt bijna de garantie dat je het niet terugkrijgt als je "bank" omvalt en het rendement is gegarandeerd 0%. Wie zich echt zo druk maakt om de belastingen over dat geld kan het nog beter in de spreekwoordelijke oude sok stoppen en het niet opgeven -- zolang het niet meer is dan € 560 (of 1120 met partner) is dat nog geheel legaal ook. :P

Als je desondanks ziet hoeveel mensen dit doen zou je bijna gaan denken dat banken dit als product aan moeten gaan bieden -- dus iedere maand een bedrag per incasso, maar ieder jaar (zeg met kerst) krijg je het geheel of gedeeltelijk uitgekeerd. Je kunt dit natuurlijk zelf ook wel opzetten met een spaarrekening en automatische opdrachten, maar als de bank het allemaal ineens regelt heb je er geen omkijken naar. Wellicht iets voor in de apps.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24

lord_fh

PS5

Ik weet even niet goed wat te doen...

Jaar verbruik stroom: +-2100kwh
Jaar vebruik gas: +- 600m3

Wij hadden per januari variabel bij oxxio (1,51 gas en 27 cent stroom) maar per 1 nov hebben ze dat omhoog gegooid naar 3,37€ (W T F !! ) en 92 cent.

Ik weet nu niet goed wat te doen, we zitten straks dik onder het plafond, maar ik vind die bedragen echt belachelijk. ik kan bijv. naar budget energie, maar wat schiet dat op voor die ene maand dat dat plafond nog niet in werking is ? (als ik dat al per 1 dec over kan zetten)

kan ik beter wachten en volgend jaar kijken naar overstap ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lord_fh schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:28:

Wij hadden per januari variabel bij oxxio (1,51 gas en 27 cent stroom) maar per 1 nov hebben ze dat omhoog gegooid naar 3,37€ (W T F !! ) en 92 cent.

Ik weet nu niet goed wat te doen, we zitten straks dik onder het plafond, maar ik vind die bedragen echt belachelijk. ik kan bijv. naar budget energie, maar wat schiet dat op voor die ene maand dat dat plafond nog niet in werking is ? (als ik dat al per 1 dec over kan zetten)

Zou eerder naar een day-ahead aanbieder gaan zoals Zonneplan voor die ene maand, dat doet menig Tweaker momenteel... Overstappen is normaliter in 3weken geregeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 07-11-2022 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01
lord_fh schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:28:

Ook die ene maand kan aardig wat verschil maken, december is (normaal gesproken ;)) een koudere maand. Gemiddeld zit zo'n 17% van een jaarverbruik gas in december, in jouw geval is dat dan 102 m3.

Met Budget Energie (2,06 per m3) als voorbeeld:
102 m3 * € 3.37 = € 343.74
102 m3 * € 2.06 = € 210.12

Een verschil van €133.62.

En zoals @Enforcer aangeeft, bij de dynamische aanbieders zijn de tarieven (in ieder geval op het moment) nog een stuk lager. Hier heb je onderaan een aantal meer aanbieders als je daar interesse in hebt: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:02
Melkunie schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:44:
[...]

Ook die ene maand kan aardig wat verschil maken, december is (normaal gesproken ;)) een koudere maand. Gemiddeld zit zo'n 17% van een jaarverbruik gas in december, in jouw geval is dat dan 102 m3.

Met Budget Energie (2,06 per m3) als voorbeeld:
102 m3 * € 3.37 = € 343.74
102 m3 * € 2.06 = € 210.12

Een verschil van €133.62.

En zoals @Enforcer aangeeft, bij de dynamische aanbieders zijn de tarieven (in ieder geval op het moment) nog een stuk lager. Hier heb je onderaan een aantal meer aanbieders als je daar interesse in hebt: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Even een n00b vraagje, over de dynamische prijzen.
Als ik nu op Zonneplan of Tibber of Frank mijn verbruik invoer om te kijken wat ze me kunnen bieden, dan rekenen ze allemaal met ongeveer 38 cent - alleen tibber zit wat hoger op 48 cent.

Als ik kijk op jou link, dan zijn de tarieven de afgelopen tijd (iig tot 14 oktober) amper boven de 25 cent gekomen.

Nu snap k dat zij een gemiddelde moeten geven, maar klopt het dus dat het nu goedkoper is dan wat zij nemen als voorbeeld, of komen er nog allemaal kosten bij ?

Zie namelijk dit staan :

Tarieven Zonneplan

Stroom 6000 kWh ✕ € 0,38 € 2.285,16
Verbruik € 1.796,63
Opslag Duurzame Energie € 221,43
Energiebelasting € 267,10

Netbeheer en vaste kosten € -493,93
Vaste leveringskosten stroom € 75,00
Handling fee stroom € 18,00
Netbeheerkosten stroom € 237,84
Vermindering energiebelasting € -824,77

Per jaar € 1.791,22
Per maand € 149,27

Zit nu bij PrikEnergie die vorige maand bijna failliet ging, en ik was daar akkoord met hogere tarieven (dacht dat is beter dan nieuw contract moeten afsluiten tegen de hoofdprijs) gegaan van 12 cent naar 42 cent..

Dus ben nu toch serieus aan het overwegen om over te stappen naar Zonneplan bv, zeker als ik kijk naar de tarieven, want me auto opladen nu is best duur :-p Als ik dat door dynamische prijzen beetje kan beperken zou mooi zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door iketot op 07-11-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:58
Weet iemand of de energiebelastingen voor 2023 al definitief zijn? en wat er met de ODE (Opslag duurzame energie) gaat gebeuren?

Kan wel dit (https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2023/) artikel vinden maar op de site van de belastingdienst staat het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even een vraagje, wat is jullie gasverbruik per dag deze dagen en gemiddeld per jaar (incl sww)?
We zitten in een nieuwe woning en ik probeer een inschatting te maken van de verbruiksgegevens.

Ik zit zelf tussen de 4 en 5m3 per dag (sinds deze week). Verbruik vorige bewoner was zo'n 1900m3 per jaar, maar dat was voordat wij isolatie flink hebben uitgebreid en vloerverwarming aangelegd.
Ik hoop in de nieuwe situatie rond de 1500m3 per jaar uit te komen. (= 8kw warmtepomp).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2022 20:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Sport_Life schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:46:
Even een vraagje, wat is jullie gasverbruik per dag deze dagen en gemiddeld per jaar (incl sww)?
We zitten in een nieuwe woning en ik probeer een inschatting te maken van de verbruiksgegevens.

Ik zit zelf tussen de 4 en 5m3 per dag. Verbruik vorige bewoner was zo'n 1900m3 per jaar, maar dat was voordat wij isolatie flink hebben uitgebreid en vloerverwarming aangelegd.
Ik hoop in de nieuwe situatie rond de 1500m3 per jaar uit te komen.
0,5 tot 1m3 per dag nu. Een keer een uitschieter naar 2m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BFmango schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:49:
[...]

0,5 tot 1m3 per dag nu. Een keer een uitschieter naar 2m3.
En gemiddeld per jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
Vorig jaar volgens mij 900m3. Toen lette ik er wel minder op dan ik nu doe...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:06

Dennis1812

Amateur prutser

Sinds dit weekend de CV weer draait 3-5m³ per dag.

Zonnige dagen gaat hij gewoon weer uit of als we hele dag weg zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Sport_Life hoe ga je de genoemde gasverbruikswaardes vergelijken met je eigen situatie?
Dat is toch onmogelijk zonder (veel) meer gegevens?
  • Type woning (appartement, tussenwoning, vrijstaand etc)
  • Inhoud woning
  • Welke ruimtes worden verwarmd
  • Bouwjaar en/of aangebrachte isolatie
  • Locatie woning (in de stad/buitengebied)
  • Ingestelde ruimtetemperatuur
  • Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:41
Franciesco schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:11:
@Sport_Life hoe ga je de genoemde gasverbruikswaardes vergelijken met je eigen situatie?
  • Inhoud woning
  • Etc
Precies. Lastig vergelijken vrees ik. Zelf zit ik op 800m3 gas per jaar met een label E of F (geen idee, nooit aangevraagd) huis van 96 jaar oud, 75m2. Niet ontevreden, maar mijn verbruik wordt vooral beperkt door niet zoveel stookuren ivm weinig thuis en in mijn eentje. Denk dat mijn buren het drievoudige wegbranden met exact hetzelfde huis en ongeveer dezelfde isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123

Ik zit zelf tussen de 4 en 5m3 per dag (sinds deze week). Verbruik vorige bewoner was zo'n 1900m3 per jaar, maar dat was voordat wij isolatie flink hebben uitgebreid en vloerverwarming aangelegd.
Ik hoop in de nieuwe situatie rond de 1500m3 per jaar uit te komen. (= 8kw warmtepomp).
De beste indicatie is verbruik per graaddag berekenen en bijhouden met een of andere tool. Dit geeft je een goede indicatie wat je dagverbruiken zijn bij welke temperatuur en berekent een jaarprognose van je verbruik. Ieder huis is anders maar meestal zit het wel in de buurt.

Mindergas.nl vind ik een goeie. Zelf gebruik ik energiemanageronline.nl voor het bijhouden daar zie je ook per graaddag en kun je elektra ook in bijhouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:02
Lees net een update bij Radar dat Budget Energie per direct en met terugwerkende kracht (per 1 juli) toch jaarlijks saldeert, ook voor variabele contracten.
Staat inmiddels ook op hun website: https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen

Zag het hier nog niet terug, maar misschien nuttig om te vermelden..
.. in ieder geval net binnen mijn bedenktermijn, dus overstap naar Next kan hier voorlopig even in de ijskast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:58

Www.mindergas.nl invullen met een paar gasmeterstanden uit het verleden en je krijgt heel snel inzicht op basis van graaddagen. Weer, temperaturen, huizen zijn allemaal niet te vergelijken namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

iketot schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:53:
[...]

Even een n00b vraagje, over de dynamische prijzen.
Als ik nu op Zonneplan of Tibber of Frank mijn verbruik invoer om te kijken wat ze me kunnen bieden, dan rekenen ze allemaal met ongeveer 38 cent - alleen tibber zit wat hoger op 48 cent.

Als ik kijk op jou link, dan zijn de tarieven de afgelopen tijd (iig tot 14 oktober) amper boven de 25 cent gekomen.

Nu snap k dat zij een gemiddelde moeten geven, maar klopt het dus dat het nu goedkoper is dan wat zij nemen als voorbeeld, of komen er nog allemaal kosten bij ?

Zie namelijk dit staan :

Tarieven Zonneplan

Stroom 6000 kWh ✕ € 0,38 € 2.285,16
Verbruik € 1.796,63
Opslag Duurzame Energie € 221,43
Energiebelasting € 267,10

Netbeheer en vaste kosten € -493,93
Vaste leveringskosten stroom € 75,00
Handling fee stroom € 18,00
Netbeheerkosten stroom € 237,84
Vermindering energiebelasting € -824,77

Per jaar € 1.791,22
Per maand € 149,27

Zit nu bij PrikEnergie die vorige maand bijna failliet ging, en ik was daar akkoord met hogere tarieven (dacht dat is beter dan nieuw contract moeten afsluiten tegen de hoofdprijs) gegaan van 12 cent naar 42 cent..

Dus ben nu toch serieus aan het overwegen om over te stappen naar Zonneplan bv, zeker als ik kijk naar de tarieven, want me auto opladen nu is best duur :-p Als ik dat door dynamische prijzen beetje kan beperken zou mooi zijn.
Als je een elektrische auto hebt dan is dat de reden om over te stappen. Zeker als je deze ook nog eens automatisch slim kan laden

Er is een heel topic over:
het grote day ahead energie prijzen topic.

Die gemiddelde prijzen mogen ze 1x in de 3 maanden wijzigen. En daarin rekening houden met hoe duur het daarvoor was....
Met die berekeningen kan je niet eens onderling goed vergelijken omdat ze allemaal een andere prijs hanteren. Afhankelijk van wanneer ze het veranderd hebben.

In het bovenstaande topic staat een excel om dynamische leveranciers met elkaar te vergelijken.

Afgelopen oktober zat ik op een kale prijs van 12,5 cent per kWh... Nog goedkoper dan voor de crisis.
Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Een kWh kan naar een euro of hoger. En gas kan ook terug naar de 3 euro per m³.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Franciesco schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:11:
  • Inhoud woning
  • Etc
Ik ga ervan uit dat als mijn dagelijks verbruik nu overeenkomt met een dagelijks verbruik van iemand anders zijn jaarverbruik ook ongeveer gelijk is. Type woning is dan irrelevant: een kleine vrijstaande woning met label B kan hetzelfde verbruik (per dag of gemiddeld per jaar) hebben als een groot appartement met label F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Smuggler schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:32:
[...]

Als je een elektrische auto hebt dan is dat de reden om over te stappen. Zeker als je deze ook nog eens automatisch slim kan laden

Er is een heel topic over:
het grote day ahead energie prijzen topic.

Die gemiddelde prijzen mogen ze 1x in de 3 maanden wijzigen. En daarin rekening houden met hoe duur het daarvoor was....
Met die berekeningen kan je niet eens onderling goed vergelijken omdat ze allemaal een andere prijs hanteren. Afhankelijk van wanneer ze het veranderd hebben.

In het bovenstaande topic staat een excel om dynamische leveranciers met elkaar te vergelijken.

Afgelopen oktober zat ik op een kale prijs van 12,5 cent per kWh... Nog goedkoper dan voor de crisis.
Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Een kWh kan naar een euro of hoger. En gas kan ook terug naar de 3 euro per m³.
Bedankt voor je antwoord!

Ik ken het topic inderdaad thanks! Jij bevestigt dus eigenlijk wat ik dacht, het kan veel goedkoper.

Het is voor mij op me kantoor ik laad daar met een krachtstroom lader dus niet erg slim maar als ik weet dat het tussen 11 en 13 goedkoop is kan ik natuurlijk ff de auto in de stroom pluggen, kost iets meer moeite maar goed.

Je zegt dat het geen garanties is voor de toekomst maar het komende jaar hebben we het prijsplafond welke 2 cent onder mijn prijs nu zit.. dus ik ga of dat betalen, of minder..

Nog een vraag, waar je misschien het antwoord op hebt. Ik verbruik alleen stroom in het kantoor ongeveer 6K per jaar.

Straks met het prijsplafond, stel de eerste 3K zijn onder de 40 cent per kWh en heb ik dus geen gebruik nodig van het plafond en dan 1K hoger dan het plafond. Worden die dan gecapped op t prijsplafond of niet omdat ik de max aantal af te nemen kWh binnen het prijsplafond al voorbij ben ? Snap je wat ik bedoel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

iketot schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:33:
[...]

Bedankt voor je antwoord!

Ik ken het topic inderdaad thanks! Jij bevestigt dus eigenlijk wat ik dacht, het kan veel goedkoper.

Het is voor mij op me kantoor ik laad daar met een krachtstroom lader dus niet erg slim maar als ik weet dat het tussen 11 en 13 goedkoop is kan ik natuurlijk ff de auto in de stroom pluggen, kost iets meer moeite maar goed.

Je zegt dat het geen garanties is voor de toekomst maar het komende jaar hebben we het prijsplafond welke 2 cent onder mijn prijs nu zit.. dus ik ga of dat betalen, of minder..

Nog een vraag, waar je misschien het antwoord op hebt. Ik verbruik alleen stroom in het kantoor ongeveer 6K per jaar.

Straks met het prijsplafond, stel de eerste 3K zijn onder de 40 cent per kWh en heb ik dus geen gebruik nodig van het plafond en dan 1K hoger dan het plafond. Worden die dan gecapped op t prijsplafond of niet omdat ik de max aantal af te nemen kWh binnen het prijsplafond al voorbij ben ? Snap je wat ik bedoel ?
Als je de eerste 2900kwh voorbij bent moet je gaan betalen. Of de eerste 2900kwh nu onder of boven de plafondprijs zat maakt niet uit.

Maar dat is zover ik weet nog niet definitief. Dus het is nog even afwachten

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Donderdag is er een debat met Jetten in de tweede kamer. Hieronder een link (directe link naar pdf) van zijn brief van gisteren aan de kamer.

https://www.rijksoverheid...ijdelijk-prijsplafond.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Smuggler schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:01:
[...]

Als je de eerste 2900kwh voorbij bent moet je gaan betalen. Of de eerste 2900kwh nu onder of boven de plafondprijs zat maakt niet uit.

Maar dat is zover ik weet nog niet definitief. Dus het is nog even afwachten
Ah OK.. nou ja dat is een risico dat ik wel wil nemen 😁😁

Thanks voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 14:08
Nieuw contract van Eneco gekregen, stroom 10 cent duurder, vorige contract was van september.

Je nieuwe stroomtarief per 08-12-2022
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,77694
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal € 0,61190
(Voorheen: Eneco HollandseWind & Zon Variabel)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40

Je nieuwe gastarief per 08-12-2022
Eneco Gas Variabel per m3 € 2,71414
(Voorheen: Eneco Gas Variabel)
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Sport_Life schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:04:
[...]

Ik ga ervan uit dat als mijn dagelijks verbruik nu overeenkomt met een dagelijks verbruik van iemand anders zijn jaarverbruik ook ongeveer gelijk is. Type woning is dan irrelevant: een kleine vrijstaande woning met label B kan hetzelfde verbruik (per dag of gemiddeld per jaar) hebben als een groot appartement met label F.
Als bij jou de verwarming elke dag aan staat en bij een ander maar 3 dagen per week dan heb je niet zo veel aan één dagverbruik relateren aan een jaarverbruik. En dan zijn er nog tig van variabelen die een vergelijking moeilijk maken. Oktober en november zijn bijvoorbeeld tot nu toe behoorlijk zacht (verbruik ligt hier zo'n 40% lager dan vorig jaar).

Maar ik wil best het verbruik met je delen. De afgelopen week was hier elke dag iemand thuis en stond de verwarming van 7 tot 21 op 20 graden. Het verbruik was 12 m3. Dus ongeveer 1,7 m3 per dag met historisch jaarverbruik van 800 in zachte winter en 900-1000 m3 in koude winter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 13:39
In dit topic is regelmatig gevraagd hoe het nu zat met het stroomverbruik en salderen t.o.v. het prijsplafond. Bij vraag 120 in de kamerbrief van Jetten staat het antwoord:

120. Wat is de impact van het prijsplafond op de energierekening van een
huishouden dat saldeert met zonnepanelen? Kunt u dit met een rekenvoorbeeld
toelichten?

Antwoord: Uitgangspunt is dat er zo min mogelijk wisselwerking is tussen het prijsplafond en
de salderingsregeling. Eerst zal de salderingsregeling worden toegepast. Het
prijsplafond geldt voor het netto verbruik dat in 2023 na salderen resteert.

Voorbeeld: Indien door een huishouden bijvoorbeeld 2000 kWh wordt ingevoed en 3000 kWh wordt
afgenomen, is de netto afname 1000 kWh en valt daarmee volledig onder het
prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29

backupdevice

No Risk , Full Push

Wat te doen. Zit nog bij Oxxio op ene variabel contract en betaal de hoofdprijs voor gas ( 3,40 per M3 en 92 cent per kWh .

Budget biedt aan ( wel per maand ) 2 euro per M3 en 61c per kWh

Wordt wel per maand naar de prijs gekeken.

Zou een slam dunk moeten zijn maar ik heb het gevoel dat ik iets mis

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
backupdevice schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:24:
Wat te doen. Zit nog bij Oxxio op ene variabel contract en betaal de hoofdprijs voor gas ( 3,40 per M3 en 92 cent per kWh .

Budget biedt aan ( wel per maand ) 2 euro per M3 en 61c per kWh

Wordt wel per maand naar de prijs gekeken.

Zou een slam dunk moeten zijn maar ik heb het gevoel dat ik iets mis
Ik stap via pricewise voor 1 maand over naar budgetenergie. Daarna geldt het prijsplafond en ga ik voor gas voor een dynamisch contract. Voor stroom blijf ik nog bij powerpeers. Prijs maakt niet uit, want saldeer alles weg. Als ik op 0 sta kijk ik wel of ik ergens naar toe kan die een hogere tlv heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29

backupdevice

No Risk , Full Push

Misschien toch nog een maand slikken en in januari gaan kijken wat de prijzen elders zijn ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-09 11:41
zacht schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:28:
Donderdag is er een debat met Jetten in de tweede kamer. Hieronder een link (directe link naar pdf) van zijn brief van gisteren aan de kamer.

Link is dood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:05
Ik denk dat het inmiddels deze moet zijn, staat een pdf link in.
https://www.rijksoverheid...er-tijdelijk-prijsplafond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
HikariMisako schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat het inmiddels deze moet zijn, staat een pdf link in.
https://www.rijksoverheid...er-tijdelijk-prijsplafond
Hartelijk dank, deze link doet het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:19:
Misschien toch nog een maand slikken en in januari gaan kijken wat de prijzen elders zijn ?
Waarom zou je nu nog die 3euro per maand voor gas moeten slikken terwijl de dynamische aanbieders daar ver onder zitten? Zeker als blijkt dat eind November en heel December dalijk een hele koude maand gaat worden kun je maar beter nu even dat maandje alvast zo goedkoop mogelijk zitten. In het nieuwe jaar kijk je dan maar weer verder als het verbruiksplafond van de grond komt en je je pas in de 9e tot 12e maand van het jaar hoeft te kijken als het plafond bijna bereikt is naar welke aanbieder op dat moment de goedkoopste is. Eventueel zijn er dan alweer vaste contracten mogelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 15:37
backupdevice schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:19:
Wat is dan je voordeel van het variabele contract? Kun je overstappen, doe je het niet.
Je krijgt er heus geen kerstkaart voor of je wel of niet blijft zitten.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 20:20
Ik lees dat het bijzonder is dat Budget Energie per maand rekent, maar dat is toch (afgezien van salderen) ook het geval bij de andere aanbieders met variabele tarieven?

Zo kijkt Vattenfall bijvoorbeeld mee met de slimme meter en staat straks op de jaarafrekening precies wat je in nov/dec hebt verbruikt tegen het hoge top tarief nog eventjes. Dat verbruik wordt niet meer uitgesmeerd over een heel jaar maar ik een de periodes verdeelt per tarief. In het geval van oude meters doen ze een educated guess.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Will_M schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:08:
Naar aanleiding van m'n vorige post (en dan bewust niet middels een 'edit'): Welke DUMB-ASS heeft er voor gekozen om een (Google) Re-Captcha voor de log-in te zetten bij Mijn Essent?

Waarom moeten ik, en andere mensen, Google gaan voorzien van AI input bij het herkennen van objecrten op 'willekeurige' foto's?

:X
Mezelf maar even quoten :9

Essent heeft inmiddels d'r AI sponsoring van Google (Re-Captcha) weer van d'r site gehaald d:)b

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoe doen jullie dat? Met een partner, die steeds de thermostaat omhoog draait :-( Het is momenteel redelijk warm voor de tijd van het haar, maar mijn partner draait gewoon de thermostaat omhoog waardoor de verwarming aanspringt }:|

Het leuke is, de energierekening loopt via mijn rekening en ik ben mij echt bewust dat het nu heel duur geworden is. Bij mijn vrouw daarin tegen is dat totaal anders: die kookt ook nog steeds noodle soepjes voor lunch, i.p.v. een droge broodham eten waarbij je geen gas verstookt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34

IkWilbert

Het is mij!

Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:22:
Hoe doen jullie dat? Met een partner, die steeds de thermostaat omhoog draait :-( Het is momenteel redelijk warm voor de tijd van het haar, maar mijn partner draait gewoon de thermostaat omhoog waardoor de verwarming aanspringt }:|

Het leuke is, de energierekening loopt via mijn rekening en ik ben mij echt bewust dat het nu heel duur geworden is. Bij mijn vrouw daarin tegen is dat totaal anders: die kookt ook nog steeds noodle soepjes voor lunch, i.p.v. een droge broodham eten waarbij je geen gas verstookt.
Jouw rekeningnummer aanpassen naar die van haar.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dashlane

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or-istopa8rtmeKJXYILXadV3Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxVVzG9wTn2QEAUG4dbeQxb5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:51
Hierover heb ik serieuze afspraken gemaakt.

Dat noodle soepje zal de kosten niet zijn, echter het omhoog draaien van de thermostaat wel. Misschien moet je eens inzichtelijk maken (d.m.v. P1 meter) wat het doet met het gasverbruik per dag en reken dat eens om naar euro's aan de hand van de huidige gasprijs. Toen was het hier zo over.

[mannenpraat] Vrouwen hebben het nou eenmaal vaak koud en willen graag warmte, dat heb ik opgelost door ze een stoov warmtekussen cadeau te doen [/mannenpraat]

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana

Heeft ze enig besef van wat haar actie kost? Maak dát inzichtelijk.

"Schat, een graadje hoger kost € 5 per dag. Dat is € 150 per maand. Dat zijn 150 euro's minder die ik kan besteden aan ons. ;) "

"Schat, je noodle soepje kost € 2 aan gas. Ik heb liever dat je voor € 4 een vers broodje bij de bakker haalt dan dat je € 2 betaalt voor dit soepje. :> " Kan je voor € 4 eigenlijk een vers broodje halen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Mawlana schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:34:
[...]

"Schat, een graadje hoger kost € 5 per dag. Dat is € 150 per maand. Dat zijn 150 euro's minder die ik kan besteden aan ons. ;) "

"Schat, je noodle soepje kost € 2 aan gas. Ik heb liever dat je voor € 4 een vers broodje bij de bakker haalt dan dat je € 2 betaalt voor dit soepje. :> " Kan je voor € 4 eigenlijk een vers broodje halen? :P
En €150,- betekent zeker wel minimaal 2x minder uit eten die maand, als je dat weleens doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Enforcer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:36:
[...]

En €150,- betekent zeker wel minimaal 2x minder uit eten die maand, als je dat weleens doet :)
Yep. Zorg ervoor dat het extra gasverbruik consequenties heeft, in plaats van minder geld over te maken naar de spaarrekening. Dat heeft bij mijn vrouw geholpen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Mawlana schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:34:
[...]

Ik heb weleens een screenshot van de energierekening gestuurd: in oktober relatief weinig gas gebruikt, namelijk 23m3 en dat is dan al € 62 totaal. Dan moet de winter nog beginnen.

Ze draaide net ook de verwarming omhoog: want toen ik op het toilet zat, hoorde ik de CV ketel weer lawaai maken. Naja heb haar erop aangesproken, maar ze heeft er lak aan. Weet ook niet of het veel zin heeft, om dan telkens weer de thermostaat terug omlaag te draaien.

Want die CV-Ketel is toch al begonnen met verwarmen: mijn vrouw zei zo van, dat ze het koud was. Terwijl straks de woning gewoon, door de buitenwarmte verwarmd wordt. Morgens op de fiets is het ook frisjes, maar smiddags zweet ik mij dan een ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:43:
[...]

Ik heb weleens een screenshot van de energierekening gestuurd: in oktober relatief weinig gas gebruikt, namelijk 23m3 en dat is dan al € 62 totaal. Dan moet de winter nog beginnen.
Dat is nog te vaag en achteraf. Wees specifieker, en bij voorkeur zo snel mogelijk. Bijvoorbeeld in de avond of de volgende ochtend.
Want die CV-Ketel is toch al begonnen met verwarmen: mijn vrouw zei zo van, dat ze het koud was.
"Ik heb liever dat je een leuk truitje koopt dan dat je speelt met de thermostaat. Elke maand. :> "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:11
Hier de afspraak dat we in principe overdag niet stoken (tenzij oma oppast en het koud heeft, dan gooit ze hem maar omhoog) en in de avond iets minder hoog dan voorheen. Wel heeft ze een groot dik kleed gekocht waar ze savonds op de bank onderkruipt en hoor nooit meer dat het koud is.
Zelf loop ik het hele jaar bijna in T-shirt… die wedstrijd met de kachel is er eentje uit de categorie ‘pick your battles’ bij mij…

Overigens… ons contract loopt tot februari, dus eigenlijk hoeft het niet 😉 maar om alvast te wennen…

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heel herkenbaar.. Ik heb tegenwoordig een app, zet ik m gewoon weer op 18 :) (wat warm genoeg is met vvw).

We hebben ook wat halogeenspotjes die ik nog moet vervangen (van vorige eigenaar), die zet ze ook gerust een hele dag aan of de buitenverlichting overdag .

Financiële prikkel heeft ze niet echt, ook niet bij de hoge prijzen. Dus ik moet iets anders bedenken.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Nirrilith schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:33:
[...]
[mannenpraat] Vrouwen hebben het nou eenmaal vaak koud en willen graag warmte, dat heb ik opgelost door ze een stoov warmtekussen cadeau te doen[/mannenpraat]
Dit zijn wel serieus leuke producten! Thanks voor de tip :-) Niet dat ik een klagende vrouw heb die de verwarming elke keer maar aangooit (hij is nog niet aangeweest) maar een lekker warm kussentje of kleedje is wel prettig straks met de echte koude maanden denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Sport_Life schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:01:
[...]
We hebben ook wat halogeenspotjes die ik nog moet vervangen (van vorige eigenaar), die zet ze ook gerust een hele dag aan of de buitenverlichting overdag .
Goede, ik moet de lampen in de keuken nog vervangen. We hebben daar twee lampen met ieder 15x10W G4. :X Ik had de lampen voor een leuk prijsje gekocht destijds, en we vonden ze mooi. Ze gebruikt beide lampen als bijverlichting. :')

Damn, dure grap hoor 30 nieuwe G4 lampjes kopen... Misschien maar eens inclusief armatuur en al vervangen voor een Zigbee variant. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Op mijn werk zetten veelal van mijn collega de vloerverwarming op 35 als ze het even koud. Ik krijg het ze niet uitgelegd over traagsysteem en dat het een thermostaat knop is, niet harder of zachter.

Mocht je dit probleem hebben?
Je kunt vaak in de installarmenu van de thermostaat een Max. zetten. Heb ik ook gedaan, als de kinderen met de knopjes gaan spelen dat het niet 30graden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:46
*knip*
Troll. We houden het vriendelijk en respectvol naar elkaar.

[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 09-11-2022 09:28 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:43:
[...]

Ze draaide net ook de verwarming omhoog: want toen ik op het toilet zat, hoorde ik de CV ketel weer lawaai maken. Naja heb haar erop aangesproken, maar ze heeft er lak aan. Weet ook niet of het veel zin heeft, om dan telkens weer de thermostaat terug omlaag te draaien.

Want die CV-Ketel is toch al begonnen met verwarmen: mijn vrouw zei zo van, dat ze het koud was. Terwijl straks de woning gewoon, door de buitenwarmte verwarmd wordt. Morgens op de fiets is het ook frisjes, maar smiddags zweet ik mij dan een ongeluk.
Ligt er natuurlijk wel aan wat ze koud vindt in mijn ogen, hier draaien we de verwarming open wanneer de tempearatuur onder de 17 graden komt. Op de bank gewoon een dekentje over, en voor de rest zorgen dat je lekker bezig bent. Het huishouden, of andere zaken (ik werk thuis) kan je ook zo doen dat je bezig blijft en niet zo met de koude bezig bent. We doen dit nu een jaar zo, en ook mijn vrouw heeft het minder snel koud ondertussen.
Heel veel van deze zaken zijn puur gewenning.

Maar als het 18+ graden is en ze zet de verwarming aan, dan moet ze of het dekentje maar pakken, of een dikkere trui/ broek aan (of even buiten fris worden, dan is het binnen iig voor het gevoel niet meer zo koud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu sinds 4nov mindergas.nl ingevuld, en kom op 0,424 m3/graaddag. Uitgaande van 2819,96 graaddagen in 2021 zou ik in 2021 uitkomen op 1195m3. Dat lijkt me erg weinig/zuinig? (vorige eigenaar zat op 1900m3 in 2020).
Is de gemeten periode te kort of niet meetbaar ivm relatief warme tijd van het jaar? Of kan dit het effect zijn van extra (dak)isolatie , vloerverwarming en de ketel instellen?

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:58
Sport_Life schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:33:
Ik heb nu sinds 4nov mindergas.nl ingevuld, en kom op 0,424 m3/graaddag. Uitgaande van 2819,96 graaddagen in 2021 zou ik in 2021 uitkomen op 1195m3. Dat lijkt me erg weinig/zuinig? (vorige eigenaar zat op 1900m3 in 2020).
Is de gemeten periode te kort of niet meetbaar ivm relatief warme tijd van het jaar? Of kan dit het effect zijn van extra (dak)isolatie , vloerverwarming en de ketel instellen?
Vergelijken met vorige eigenaar is niet te doen, omdat je niet weet wat zijn gebruiken waren. Veel/weinig thuis geweest, op welke temperatuur er gestookt werd etc.

Verder korte periode projecteren is nog lastig, zeker omdat het dit jaar relatief warm is. Bij een kouder jaar is mijn verbruik per graaddag ook wat hoger. Mede omdat ik nu bijv. minder geneigd ben de verwarming aan te zetten omdat het net niet koud genoeg is, terwijl bij koudere temperaturen ik 'm wel aan zou zetten.

Met goed de ketel instellen kun je zeker veel winnen en i.c.m. dakisolatie niet onmogelijk. Daarnaast is mijn ervaring met vloerverwarming dat het sneller comfortabel is, dus dat de thermostaat een halve graad tot een graad lager staat dan wanneer ik de vloerverwarming uit heb staan (pompschakelaar).

[ Voor 14% gewijzigd door VERNederlander op 09-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 17:35
jbdeiman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:27:
[...]

Ligt er natuurlijk wel aan wat ze koud vindt in mijn ogen, hier draaien we de verwarming open wanneer de tempearatuur onder de 17 graden komt. Op de bank gewoon een dekentje over, en voor de rest zorgen dat je lekker bezig bent. Het huishouden, of andere zaken (ik werk thuis) kan je ook zo doen dat je bezig blijft en niet zo met de koude bezig bent. We doen dit nu een jaar zo, en ook mijn vrouw heeft het minder snel koud ondertussen.
Heel veel van deze zaken zijn puur gewenning.

Maar als het 18+ graden is en ze zet de verwarming aan, dan moet ze of het dekentje maar pakken, of een dikkere trui/ broek aan (of even buiten fris worden, dan is het binnen iig voor het gevoel niet meer zo koud).
Het zal ongetwijfeld een deel gewenning zijn, maar ik vind 21 graden tijdens film kijken uitermate prettig.
Ik ga niet zitten bibberen omdat ik de verwarming niet omhoog wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Trichoglossus schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:56:
[...]

Het zal ongetwijfeld een deel gewenning zijn, maar ik vind 21 graden tijdens film kijken uitermate prettig.
Ik ga niet zitten bibberen omdat ik de verwarming niet omhoog wil zetten.
Mijn vrouw was van huis uit ook 20,5/21 graden gewend, ik was 19 graden gewend, dus ik vond (en vind) 21 graden in huis erg warm. Ik bedoelde er vooral mee te zeggen dat wanneer ze de verwarming aanzet en het al 19,5/ 20 graden is in huis, ik heel goed begrijp dat de partner vindt dat dat onnodig stoken is. Als het echt fris is (en dat is voor de een bij een lagere temperatuur dan bij een ander) dan is er natuurlijk echt wel wat voor te zeggen.
Wij proberen het ook aangenaam te houden hoor en (zonder dat de isolatiewerkzaamheden al zijn uitgevoerd, er komt nog vloer isolatie en een nieuwe (geïsoleerde) gevel in de woning is het een paar avonden afgekoeld tot 17 graden, maar zoals de laatste avonden is het niet onder de 18 graden geweest.
Afkoelen doet het vooral (en snel) wanneer er veel wind is, is het rustig, dan blijft de warmte iig een stuk beter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik snap best dat je kan wonen op 18 graden, maar dat is toch niet vol te houden als je thuis werkt? Op de bank kan je een deken pakken, maar met handschoenen aan typen lijkt me toch vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
Ach, ieder mens is toch anders. Persoonlijk vind ik het onder de 19c niet meer behaaglijk in huis ( als je stil zit).
Maar ik heb wel de afspraak met mezelf gemaakt, om in ieder geval te proberen de verwarming voor 16.00 uur niet aan te zetten. Dit is normaal de tijd dat ik thuis zou komen van mijn werk. Het lukt goed, inderdaad niet te lang achter elkaar stil te zitten, even naar buiten tussendoor want dan voelt binnen opeens weer warm ondanks dat het 18c is in huis.

Vanaf 16.00 "mag" ik het voor mezelf weer behaaglijk maken, dan gaat ie op 20c, max 20.5c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb hier even nadat ik gelezen heb over mindergas.nl ook m'n gegevens ingevoerd van de laatste twee jaar (sinds 01-01-2021).

Ondanks dat de site zegt dat je ook iets moet doen met onderscheid tussen verwarmen en andere zaken;
Voor zo accuraat mogelijke berekeningen dien je een inschatting van je 'energieverbruik overig' per maand op te geven. Dit is dus het verbruik voor alles behalve verwarming, dus bijvoorbeeld voor koken en warm water. Hierdoor kan MinderGas.nl het verbruik voor het verwarmen van je huis en het verbruik voor overige zaken onderscheiden.
Ik heb die gegevens niet echt. is dat echt belangrijk?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
DutchOwnage schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:16:
Ach, ieder mens is toch anders. Persoonlijk vind ik het onder de 19c niet meer behaaglijk in huis ( als je stil zit).
Maar ik heb wel de afspraak met mezelf gemaakt, om in ieder geval te proberen de verwarming voor 16.00 uur niet aan te zetten. Dit is normaal de tijd dat ik thuis zou komen van mijn werk. Het lukt goed, inderdaad niet te lang achter elkaar stil te zitten, even naar buiten tussendoor want dan voelt binnen opeens weer warm ondanks dat het 18c is in huis.

Vanaf 16.00 "mag" ik het voor mezelf weer behaaglijk maken, dan gaat ie op 20c, max 20.5c.
Bij ons in de woonkamer is het al dagen 20 graden zonder te stoken (nieuwbouw, goede isolatie). Toch voelt het héél fris aan vanwege de drie wtw-inblaasventielen op het plafond in de woonkamer. Die ijskoude lucht voel je... Thermostaat hoger zetten heeft niet veel nut dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Mawlana staat jouw wtw dan op een te hoog debiet ingesteld en/of wordt er toch veel lucht afgezogen in de naast gelegen ruimte waardoor je die "tocht" krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
zacht schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:28:

link werkt niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 17:17
Ook leuk dat Eneco niet kan rekenen met verschillende prijzen in een contract jaar. Hield altijd de app in de gaten of ik mijn maand bedrag kon verhogen/verlagen maar nu is het hele jaar teruggerekend met het tarief wat pas actief is vanaf 1 November. (0.75 euro dal en 0.95 euro normaal)

Daar gaat mijn financiële planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:11:
Ook leuk dat Eneco niet kan rekenen met verschillende prijzen in een contract jaar. Hield altijd de app in de gaten of ik mijn maand bedrag kon verhogen/verlagen maar nu is het hele jaar teruggerekend met het tarief wat pas actief is vanaf 1 November. (0.75 euro dal en 0.95 euro normaal)

Daar gaat mijn financiële planning.
Gelukkig kan je nog in Mijn Eneco inloggen en daar je exacte verbruik en totaalnota inzien van de afgelopen maanden, daar staat het namelijk wel correct...

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 09-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:29:
Ik heb hier even nadat ik gelezen heb over mindergas.nl ook m'n gegevens ingevoerd van de laatste twee jaar (sinds 01-01-2021).

Ondanks dat de site zegt dat je ook iets moet doen met onderscheid tussen verwarmen en andere zaken;

[...]

Ik heb die gegevens niet echt. is dat echt belangrijk?
Pak je gasverbruik van de zomermaanden als de CV zeker weten niet aan staat. Dan heb je goede schatting van je gasverbruik voor overig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom

Zonder gekheid heb ik van die absurd warme dekentjes gekocht. Vrouw blij poezen blij.
En inderdaad inzicht geven in wat het kost per dag.

Als wij november net als vorig jaar doen zijn wij deze maand 700 euro kwijt aan stroom met het tarief.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 21:29

Thermostaat loskoppelen en gewoon laten hangen , het systeem aansluiten via wifi en je partner geen inlog geven uiteraard😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Kan Rob Jetten de Eneco baas een prijs plafond aanbieding doen die ze niet kunnen afslaan?

YouTube: The Horse Head - The Godfather (1/9) Movie CLIP (1972) HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
Dit zag ik niet aankomen; afgelopen voorjaar betaalde ik 1,03 voor propaan en nu 0,96 voor een liter.
Die houden we dus mooi in ere zeg maar :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

mooiemeneer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:26:
[...]

Thermostaat loskoppelen en gewoon laten hangen , het systeem aansluiten via wifi en je partner geen inlog geven uiteraard😂
LPT: disclaimer, de niet zuinigerds kunnen dit bericht skippen
thermostaat gewoon laten hangen en de komende weken de calibratie instelling gebruiken om steeds 0,5c bij te stellen naar beneden. Heb hier temperatuur van 20 graden (werkelijk 18,5) voor de dames met gewoon degelijk trui aan en nog geen klachten gehad in jaar, placebo warmte van 20c zit lekker warm tussen de oren en kost in harde euro's stuk minder :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:20
Mawlana schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:51:
[...]

Bij ons in de woonkamer is het al dagen 20 graden zonder te stoken (nieuwbouw, goede isolatie). Toch voelt het héél fris aan vanwege de drie wtw-inblaasventielen op het plafond in de woonkamer. Die ijskoude lucht voel je... Thermostaat hoger zetten heeft niet veel nut dus...
Ten eerste zou de lucht niet ijskoud moeten zijn omdat een wtw die opwarmt. Ten tweede zou je ventielen kunnen nemen die de lucht beter verspreiden, denk aan Zehnder Comfovalve. Verder zou ik bij drie ventielen per stuk geen enorme luchtstroom verwachten. Tandje lager zetten?
Pagina: 1 ... 33 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden