Ik zit nog een paar weken bij Oxxio, daarna eindelijk van die dure boevenpraktijken af. Maar het klopt inderdaad dat de app altijd aan het rekenen is met de huidige tarieven, ook als de tarieven omlaag gaan. Kan een lekker vertekend beeld geven.PHPResource schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:53:
Meer mensen die bij Oxxio zitten? Per 30 oktober gaan wij 85ct per kWh betalen. In de app wordt nu sinds vandaag plotseling gerekend met 92ct/kWh?
Bovendien hebben ze die opgehoogde prijs ook maar toegepast op voorgaande maanden, waardoor je dus helemaal niet meer weet wat je moet betalen
Ik heb momenteel helemaal geen tarieven meer in mijn Oxxio app staan
Volgens de mail van eind september zouden per 30-10 nieuwe tarieven in gaan maar geen tarief meer te zien in de app.
Volgens de mail van eind september zouden per 30-10 nieuwe tarieven in gaan maar geen tarief meer te zien in de app.
Meerdere Tweakers waaronder ik zijn in januari in zee gegaan met Leaseplan Energy omdat die goedkope tarieven had voor 3 jaar vast.
Ik ontving deze e-mail van ze. Het is alleen maar een naamsverandering.
Tarieven en contract blijven gelijk. Maar ik vind het niet prettig dat ze niet meer gekoppeld worden aan de grote naam Leaseplan!
Ik ontving deze e-mail van ze. Het is alleen maar een naamsverandering.
Tarieven en contract blijven gelijk. Maar ik vind het niet prettig dat ze niet meer gekoppeld worden aan de grote naam Leaseplan!
/f/image/KRuEeqOsJhv8fEYYFe9FzMI5.png?f=fotoalbum_large)
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
dank voor het antwoord nu weet ik dat hier niemand het weet waarbij mogelijk er toch waren die al meer wisten dan de gewone burgerDennis1812 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Je vraagt en geeft zelf het antwoord.
Het is nog onbekend, niemand hier weet het.
Ik gok dat ook de minister het nog niet weet
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
die zal nog wel aan het wachten zijn tot dat de energie bedrijven zelf met een voorstel komen net zoals het prijs plafond voorstel 2 weken voor prinsjes dag ( zoals jetten dit op tv vertelde )Dennis1812 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:12:
Ik gok dat ook de minister het nog niet weet
Misschien even kvk checken of er niet echt meer veranderd is?pms1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:05:
[Afbeelding]
Ik weet wel dat de nieuwe naam (net zoals vele anderen) op hetzelfde adres is gevestigd.mrVroom schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:27:
[...]
Misschien even kvk checken of er niet echt meer veranderd is?
- EnergyZero B.V.
- Energygame
- Mijndomein Energie
- Mijndomein Energie Diensten
- 4YEF Energie Diensten
- Eemnes Energie Diensten
- Energie Diensten
- LeasePlan Energiediensten
- Groene Stroom Lokaal Energiediensten
- Energiediensten
- ZonderGas Energie Diensten
- FC Energie
- 010 Energie Diensten
- Omnia Energie Diensten
- ANWB Energiediensten
- Energie VanOns Energie Diensten
- PowerD Energie Diensten
ANWB gaat trouwens ook Energie leveren met een eigen vergunning:
https://www.anwb.nl/huis/energie/anwb-energie
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
-mag weg
[ Voor 98% gewijzigd door Cheesy op 01-11-2022 20:45 ]
Heeft Essent sinds vandaag weer iets 'nieuws' verzonnen? Ik mag m'n verbruik op 'Mijn Essent' nu niet bekijken of inzien zonder aan (nieuwe?) voorwaarden te voldoen én nogmaals te accepteren dat ze m'n slimme meter kunnen uitlezen.
Die meter mochten en konden ze al uitlezen gezien het feit dat ze de rekeningen konden versturen waarbij ik al, zolang als dat ik weet, elk jaar geld terug krijg van ze én er sinds die 'slimme' meter ook niemand iets is komen vragen aan me....
Die meter mochten en konden ze al uitlezen gezien het feit dat ze de rekeningen konden versturen waarbij ik al, zolang als dat ik weet, elk jaar geld terug krijg van ze én er sinds die 'slimme' meter ook niemand iets is komen vragen aan me....
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Naar aanleiding van m'n vorige post (en dan bewust niet middels een 'edit'): Welke DUMB-ASS heeft er voor gekozen om een (Google) Re-Captcha voor de log-in te zetten bij Mijn Essent?
Waarom moeten ik, en andere mensen, Google gaan voorzien van AI input bij het herkennen van objecrten op 'willekeurige' foto's?
Waarom moeten ik, en andere mensen, Google gaan voorzien van AI input bij het herkennen van objecrten op 'willekeurige' foto's?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 03-11-2022 10:57 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Essent stuurt rekeningen zonder gespecificeerde BTW, voor een BTW specificatie willen ze een zakelijke overeenkomst en een nieuwe overeenkomst (= véél meer betalen). Dus je kunt als klant niet controleren of ze de BTW correct hebben berekend, er is ook geen vermeldingen van tarieven exclusief BTW, het BTW percentage en waarover wel of geen BTW berekend is.
Zijn er mensen bij Essent met zonnepanelen die een rekening zonder BTW hebben gekregen? Ik vind dat ze die ten minste op verzoek moeten verstrekken aangezien je soms zelf de BTW moet of wil opgeven bij de Belastingdienst. Helaas heeft de ACM afspraken gemaakt waarin niet expliciet is opgenomen dat de BTW op de rekening vermeld moet zijn. Je kunt het wel simpeler willen maken, maar het moet wel controleerbaar zijn.
Zijn er mensen bij Essent met zonnepanelen die een rekening zonder BTW hebben gekregen? Ik vind dat ze die ten minste op verzoek moeten verstrekken aangezien je soms zelf de BTW moet of wil opgeven bij de Belastingdienst. Helaas heeft de ACM afspraken gemaakt waarin niet expliciet is opgenomen dat de BTW op de rekening vermeld moet zijn. Je kunt het wel simpeler willen maken, maar het moet wel controleerbaar zijn.
Bedoel je de voorschotnota of de eindafrekening?mrmrmr schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:28:
Essent stuurt rekeningen zonder gespecificeerde BTW, voor een BTW specificatie willen ze een zakelijke overeenkomst en een nieuwe overeenkomst (= véél meer betalen). Dus je kunt als klant niet controleren of ze de BTW correct hebben berekend, er is ook geen vermeldingen van tarieven exclusief BTW, het BTW percentage en waarover wel of geen BTW berekend is.
Met betrekking tot het laatste zal dit ongetwijfeld op de eindafrekening naar voren komen. Met betrekking tot de voorschotnota zie ik, dat Oxxio (en vermoedelijk andere leveranciers ook) dit ook zonder BTW specificatie stuurt.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Is er trouwens al iets bekend over het budgetplafond met salderen...gaat er eerst gesaldeerd worden en dan pas kijken naar verbruik of...
Nog niet bekend, is blijkbaar nog onderwerp van gesprek...Jthem schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:13:
Is er trouwens al iets bekend over het budgetplafond met salderen...gaat er eerst gesaldeerd worden en dan pas kijken naar verbruik of...
De voorschot nota is altijd ex btw, omdat het een voorschot is.Leut schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:44:
[...]
Bedoel je de voorschotnota of de eindafrekening?
Met betrekking tot het laatste zal dit ongetwijfeld op de eindafrekening naar voren komen. Met betrekking tot de voorschotnota zie ik, dat Oxxio (en vermoedelijk andere leveranciers ook) dit ook zonder BTW specificatie stuurt.
Pas als de geleverde dienst gefactureerd wordt (i.e. eindafrekening) kan de btw bepaald worden.
Volgens mij is de energieleverancier per wet verplicht om de btw op de factuur te vermelden.
Edit:
https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen
- het bedrag dat u vraagt, exclusief btw
- het btw-tarief dat van toepassing is op de geleverde goederen of dienst
- het btw-bedrag
[ Voor 18% gewijzigd door JackBol op 02-11-2022 13:32 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Waarom staat er op je bankafschrift dan een BTW bedrag inzake de afschrijving van je voorschot ?JackBol schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:30:
[...]
De voorschot nota is altijd ex btw, omdat het een voorschot is.
Ik heb alvast een schatting gemaakt van mijn kosten 2021 vs 2022 incl. alle kortingen.
Ik ga van €550 naar €130, energielabel C, per jaar. Wel bizar al die kortingen van de overheid. Mijn tarieven zijn overigens halverwege het jaar verdubbeld maar worden ruimschoots gecompenseerd door de energietoeslag. (Vebruik ongeveer 1200 kwh/450m³).
Dan maar een mooi goed doel zoeken voor de mensen die het echt nodig hebben.
Ik ga van €550 naar €130, energielabel C, per jaar. Wel bizar al die kortingen van de overheid. Mijn tarieven zijn overigens halverwege het jaar verdubbeld maar worden ruimschoots gecompenseerd door de energietoeslag. (Vebruik ongeveer 1200 kwh/450m³).
Dan maar een mooi goed doel zoeken voor de mensen die het echt nodig hebben.
Toevallig heb ik mij maandag ook aangemeld bij Zonneplan en het contract gaat op 21 november in. Vandaag heb ik de energiemeter ontvangen. Het aansluiten gaat vrij soepel en zie dat de terug levering van zonnepanelen netjes wordt geregistreerd. Alleen het verbruik had in de eerste 5 minuten een piek en staat nu al anderhalf uur op 0.TheBrut3 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
Ik heb mijzelf gisteren aangemeld bij Zonneplan en het contract gaat daar 21 dagen later in. Dan hebben ze, naar eigen zeggen, voldoende tijd om aan hun kan alles te regelen en om het opzeggen bij de oude leverancier (deze hanteert 9 dagen) te regelen.
Weet jij toevallig of je het daadwerkelijk verbruik pas gaat zien zodra je contract actief is?
Ik heb die dongel er gelijkt ingeprikt toen ik hem kreeg, maar heb volgens mij pas de dag daarop gekeken in de app. Lijkt het nu gewoon netjes te doen en mijn contract moet nog ingaan, dus de prijzen kloppen niet met wat ik nu betaal.Audiowaste schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:12:
Toevallig heb ik mij maandag ook aangemeld bij Zonneplan en het contract gaat op 21 november in. Vandaag heb ik de energiemeter ontvangen. Het aansluiten gaat vrij soepel en zie dat de terug levering van zonnepanelen netjes wordt geregistreerd. Alleen het verbruik had in de eerste 5 minuten een piek en staat nu al anderhalf uur op 0.
Weet jij toevallig of je het daadwerkelijk verbruik pas gaat zien zodra je contract actief is?
Ik bedoel de jaarafrekening.Leut schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:44:
[...]
Bedoel je de voorschotnota of de eindafrekening?
Dat is inderdaad wat ik ook zou verwachten, dat ik gewoon mijn verbruik zou zien ondanks mijn contract nog niet is ingegaan. Misschien heel even wachten want ik zie nu dit op hun website staan:TheBrut3 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:23:
[...]
Ik heb die dongel er gelijkt ingeprikt toen ik hem kreeg, maar heb volgens mij pas de dag daarop gekeken in de app. Lijkt het nu gewoon netjes te doen en mijn contract moet nog ingaan, dus de prijzen kloppen niet met wat ik nu betaal.
Er is een tijdelijke storing in de dataverwerking van de App. We werken aan een oplossing. Je hoeft hiervoor niets te doen.
Op je bankafschrift staat nooit een BTW bedrag. Dubbelcheck maar even.maharens schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:14:
[...]
Waarom staat er op je bankafschrift dan een BTW bedrag inzake de afschrijving van je voorschot ?
100% dat ik in mijn mutatieregel op mijn bankafschrift een BTW-bedrag heb staan bij Vattenfall. Ik begrijp niet zo goed waarom jij dit zo zeker weet dat dit niet zo is als ik het zelf al geconstateerd heb.JackBol schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:35:
[...]
Op je bankafschrift staat nooit een BTW bedrag. Dubbelcheck maar even.
Er staat letterlijk BTW en het bedrag is ook inderdaad 9%
[ Voor 7% gewijzigd door maharens op 02-11-2022 17:59 ]
Wellicht heb je gelijk, ik kan inderdaad niet op je rekening kijken.maharens schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:58:
[...]
100% dat ik in mijn mutatieregel op mijn bankafschrift een BTW-bedrag heb staan bij Vattenfall. Ik begrijp niet zo goed waarom jij dit zo zeker weet dat dit niet zo is als ik het zelf al geconstateerd heb.
Er staat letterlijk BTW en het bedrag is ook inderdaad 9%
Maar wel bijzonder interessant. Aangezien het voorschotbedrag helemaal niet te correleren is aan verbruik.
Stel dat je verbruik €600/jaar is.
Als je tussen Januari en Juni €10/maand voorschot overmaakt met 21% rente en vervolgens tussen juli en dec €90/maand met 9% rente, ben ik benieuwd hoe die energiemaatschappij dat recht gaat trekken.
Bij de jaarafrekening wordt er een aparte afrekening van de BTW gemaakt. Ik vraag me alleen af hoe ze weten welk deel van je verbruik in welke periode valt als je geen slimme meter hebt.JackBol schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:03:
[...]
Wellicht heb je gelijk, ik kan inderdaad niet op je rekening kijken.
Maar wel bijzonder interessant. Aangezien het voorschotbedrag helemaal niet te correleren is aan verbruik.
Stel dat je verbruik €600/jaar is.
Als je tussen Januari en Juni €10/maand voorschot overmaakt met 21% rente en vervolgens tussen juli en dec €90/maand met 9% rente, ben ik benieuwd hoe die energiemaatschappij dat recht gaat trekken.
Maar als ze dat weten, dan maken ze de balans op en halen eigenlijk de voorschotten en de voorgeschoten BTW hier weer af.
Op basis van de opgegeven meterstanden berekenen ze het verbruik op dagniveau en weten ze hoeveel kWh met 21% BTW en met 9% BTW gerekend moet worden.maharens schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:07:
[...]
Bij de jaarafrekening wordt er een aparte afrekening van de BTW gemaakt. Ik vraag me alleen af hoe ze weten welk deel van je verbruik in welke periode valt als je geen slimme meter hebt.
Maar als ze dat weten, dan maken ze de balans op en halen eigenlijk de voorschotten en de voorgeschoten BTW hier weer af.
Energieleveranciers moeten ieder kwartaal de BTW afdragen aan de belastingdienst net als ieder ander bedrijf en schieten dit echt niet voor. Het voorschot is daarom incl. BTW. Anders is je voorschot altijd 21% te weinig en schiet het ook niet op als nut van een voorschot.
Helaas is dat alleen zo bij diensten die aan andere bedrijven worden geleverd en er zijn nog wat uitzonderingen.JackBol schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:30:
Edit:
https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen
- het bedrag dat u vraagt, exclusief btw
- het btw-tarief dat van toepassing is op de geleverde goederen of dienst
- het btw-bedrag
Dat is op zich wel raar want dezelfde belastingdienst vraagt om de BTW terug te betalen als je ondernemer voor de BTW bent. Eigenlijk hadden ze energiebedrijven moeten verplichten BTW te vermelden.
Maar als iemand nou geen slimme meter heeft en dit niet doorgegeven heeft op het moment dat het btw-percentage naar 9% ging? Dan zullen ze de stand gaan schatten wellicht?Gecko123 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:04:
[...]
Op basis van de opgegeven meterstanden berekenen ze het verbruik op dagniveau en weten ze hoeveel kWh met 21% BTW en met 9% BTW gerekend moet worden.
Energieleveranciers moeten ieder kwartaal de BTW afdragen aan de belastingdienst net als ieder ander bedrijf en schieten dit echt niet voor. Het voorschot is daarom incl. BTW. Anders is je voorschot altijd 21% te weinig en schiet het ook niet op als nut van een voorschot.
Ik had dezelfde vraag en dit zegt Greenchoice daarover:maharens schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:11:
[...]
Maar als iemand nou geen slimme meter heeft en dit niet doorgegeven heeft op het moment dat het btw-percentage naar 9% ging? Dan zullen ze de stand gaan schatten wellicht?
Welk deel van het verbruik voor 1 juli en welk deel na 1 juli is geweest berekenen we op basis van het gemiddelde verbruiksritme in nederland. We doen hetzelfde om te berekenen welk deel van een verbruik voor 1 januari en welk deel na 1 januari is, als de energiebelasting verandert.
Hoe bereken ik precies de dagprijzen bij EnergyZero? Heb ik het goed als ik zo bereken voor vandaag (https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven) per m³ en exclusief de vaste leverkosten:
Gasprijs: €0,43
Inkoopkosten: €0,05230
Energiebelasting: €0,39591
ODE: €0,09429
Totaal: €0,9725 per m³
Is dit correct? In hun voorbeeld zag ik regiotoeslag per m³ ook, maar als ik prijs berekening laat maken, zie ik regiotoeslag niet bij staan, hoe zit dat?
Gasprijs: €0,43
Inkoopkosten: €0,05230
Energiebelasting: €0,39591
ODE: €0,09429
Totaal: €0,9725 per m³
Is dit correct? In hun voorbeeld zag ik regiotoeslag per m³ ook, maar als ik prijs berekening laat maken, zie ik regiotoeslag niet bij staan, hoe zit dat?
Super…
NLE is veranderd naar BudgetEnergie
Afgesproken tarieven voor oktober per kWh: 65c
Krijg net een mail met verbruik staat er in de mail: 90c per kWh.
Ik word er gruwelijk bij genaaid 🤬
Help!
Help!
Wat verwacht je nu precies van ons? Je denkt dat een grote partij als Budget Energie denkt dat ze stiekem met andere tarieven kunnen rekenen zonder dat al die duizenden klanten erachter komen?Njinje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:24:
Super…
Help!
Het is zeer de vraag of het prijsplafond voor energie wel in kan gaan op 1 januari. Energieleveranciers weten nog altijd niet precies hoe de regeling eruit moet zien, en vrezen dat hun systemen niet op tijd klaar zijn om de maatregel uit te voeren. Dat bevestigen meerdere betrokkenen aan Nieuwsuur.
https://nos.nl/nieuwsuur/...anuari-op-losse-schroeven
Lekker dan... getreuzel waar niemand wat mee op schiet
I intend to live forever. So far, so good.
Apart dat het niet gaat lukken per 1 januari. Dan wordt mijn 3 jaar contract bij GreenChoice/Univé opeens weer een erg goede keuze achteraf.
Waarschijnlijk gaat men nu even kijken hoe de reacties gaan zijn.
Denk wel dat deze tegemoetkoming voor minder woekerwinsten bij de energiemaatschappijen leidt.
Waarschijnlijk gaat men nu even kijken hoe de reacties gaan zijn.
Denk wel dat deze tegemoetkoming voor minder woekerwinsten bij de energiemaatschappijen leidt.
Wij zitten enorm onder de norm van het prijsplafond. Ik ben benieuwd naar de definitieve tarieven van het prijsplafond. Ik ben vooral benieuwd naar de tarieven voor normaal en daltarief. Ik heb gelezen dat de normaaltarief €0,40,- per kWh is en voor gas €1.45,- per M3. Ik mis alleen de tarieven van de daltarief.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Mijn termijnbedrag bij greenchoice is €50 per maand. Ik heb inmiddels een nota voor € -140 ontvangen. De energiekorting (€190) staat gespecificeerd.
Uw notabedrag wordt rond 6 november 2022 bijgeschreven op het bij ons bekende IBAN XXXXXXXXXXXXXXX.
Die 40 cent is het plafond, ongeacht hoog, laag of 1 tarief.Van der Berg schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:50:
Wij zitten enorm onder de norm van het prijsplafond. Ik ben benieuwd naar de definitieve tarieven van het prijsplafond. Ik ben vooral benieuwd naar de tarieven voor normaal en daltarief. Ik heb gelezen dat de normaaltarief €0,40,- per kWh is en voor gas €1.45,- per M3. Ik mis alleen de tarieven van de daltarief.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Vandaag mijn afrekening gehad over 1-10-2021 t/m 1-10-2022. We wonen hier net 1 jaar dus tussentijds werd telkens het maandbedrag niet bijgesteld omdat ze nog geen 1ste afrekening hebben kunnen maken. Ik heb vanaf Mei mijn maandbedrag maar opgehoogd naar €200,- omdat ik het niet wist.
Verbruik:
Stroom: 1942kWh
Stroom terug geleverd: 1918kWh
Gas: 961M3
Enfin, maandbedrag is verlaagd naar €160,- en krijg €600,- terug
Dat maandbedrag zet ik wel weer terug op €200,- want daar was ik al wel aan gewend. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik min of meer quite zou spelen, misschien paar tientjes terug zou krijgen maar dat het maandbedrag wel zou stijgen.
Situatieschets:
Rijtjeshuis uit 1982, houten kozijnen beneden, slechte enkelglas voordeur en gedateerd kunststof boven. Tuin op het zuiden waar wij heel veel glas hebben dus zon warmt altijd lekker op. De panelen staan ook op het zuiden. Normaal hadden wij de verwarming altijd op 20-21 graden staan, eind December is die teruggezet op 18. Omdat ik minimaal 4 dagen thuiswerk ben ik vanaf December ook eens gestopt met maar elke dag te douchen en mezelf gewoon te wassen (met koud water, vind ik zelfs fijn).
Verbruik:
Enfin, maandbedrag is verlaagd naar €160,- en krijg €600,- terug
Situatieschets:
Rijtjeshuis uit 1982, houten kozijnen beneden, slechte enkelglas voordeur en gedateerd kunststof boven. Tuin op het zuiden waar wij heel veel glas hebben dus zon warmt altijd lekker op. De panelen staan ook op het zuiden. Normaal hadden wij de verwarming altijd op 20-21 graden staan, eind December is die teruggezet op 18. Omdat ik minimaal 4 dagen thuiswerk ben ik vanaf December ook eens gestopt met maar elke dag te douchen en mezelf gewoon te wassen (met koud water, vind ik zelfs fijn).
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:02
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ze willen compensatie op basis van de verkoopprijs op de website ipv de inkoopprijs ? Wow dat wist ik nietIkWilbert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:20:
Het is zeer de vraag of het prijsplafond voor energie wel in kan gaan op 1 januari. Energieleveranciers weten nog altijd niet precies hoe de regeling eruit moet zien, en vrezen dat hun systemen niet op tijd klaar zijn om de maatregel uit te voeren. Dat bevestigen meerdere betrokkenen aan Nieuwsuur.
Van mij mag de 190 euro per maand wel blijven ipv een prijsplafond. Krijg ik toch elke maand 134 euro bijgestort op mijn rekening.IkWilbert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:20:
Natuurlijk willen ze dat, het blijven bedrijven met winstbejag...triest en pervers is het welWe Are Borg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:49:
[...]
Ze willen compensatie op basis van de verkoopprijs op de website ipv de inkoopprijs ? Wow dat wist ik niet
Ik heb vanaf Oktober 2022 mijn maandbedrag maar opgehoogd naar €500,- per maand. Na mijn jaarnota in september 2022. Ik kreeg een behoorlijk bedrag terug €2000,- afgelopen September. Eind September heb ik €300,- betaald en vanaf eind Oktober betaal ik €500,- per maand tot volgende jaar september 2023. Ik weet dat er risico's in mee kan gaan. Maar ik verwacht niet dat de 4e grootste energiemaatschappij van Nederland binnen 1 jaar iets zal overkomen, is mijn verwachting. Ik spaar zelf nog apart per maand. Ik doe deze methode al 10 jaar. Dit jaar is het hoogste bedrag per maand in 10 jaar.
Op basis van tweepersoonshuishouden:
:strip_exif()/f/image/d1tgXq5mNBwUTfQ85yGZtdNM.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget Energie stelde zelf voor een maandbedrag
van €109,- in hun jaarnota, maar mijn verbruik is tot nu toe op €88,- voor stroom en gas in Oktober 2022 (September was dit €32,64 o.a. wegens vakantie) en straks met het prijsplafond kan dit opeens de helft minder zijn wegens de lagere tarieven. Voor september 2022 zaten wij op een 3 jarige vaste contract uit 2019.
Op basis van tweepersoonshuishouden:
:strip_exif()/f/image/d1tgXq5mNBwUTfQ85yGZtdNM.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget Energie stelde zelf voor een maandbedrag
van €109,- in hun jaarnota, maar mijn verbruik is tot nu toe op €88,- voor stroom en gas in Oktober 2022 (September was dit €32,64 o.a. wegens vakantie) en straks met het prijsplafond kan dit opeens de helft minder zijn wegens de lagere tarieven. Voor september 2022 zaten wij op een 3 jarige vaste contract uit 2019.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Wat is de reden dat je spaart via je je energieleverancier? Als je toch nog zelf apart spaart (en het geld daadwerkelijk opzij legt), waarom zou je je geld dan gratis stallen bij de energieleverancier? Altijd fijn om cash achter de hand te houden lijkt me.Van der Berg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:16:
Ik heb vanaf Oktober 2022 mijn maandbedrag maar opgehoogd naar €500,- per maand. Na mijn jaarnota in september 2022. Ik kreeg een behoorlijk bedrag terug €2000,- afgelopen September. Eind September heb ik €300,- betaald en vanaf eind Oktober betaal ik €500,- per maand tot volgende jaar september 2023. Ik weet dat er risico's in mee kan gaan. Maar ik verwacht niet dat de 4e grootste energiemaatschappij van Nederland binnen 1 jaar iets zal overkomen, is mijn verwachting. Ik spaar zelf nog apart per maand.
Inderdaad, ik snap ook niet zo goed, dat na de opmerkingen van Omtzigt (met name de vraag wat er nu eigenlijk gecompenseerd ging worden) in dat debat/de kamerbrief erna niet gelijk keihard gezegd is de meerprijs op de inkoopprijs plus een x-percentage om de overhead en de investeringscapaciteit van de leveranciers te waarborgen.Lassy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:16:
[...]
Natuurlijk willen ze dat, het blijven bedrijven met winstbejag...triest en pervers is het wel
Dan is alles gedekt, en duidelijk voor alle partijen. Voor de Overheid hadden de komende maanden dan "pech of geluk" geweest qua gevolgen van de begroting met de ontwikkelingen van de energieprijs. Wanneer ze nu toegeven aan de consumentenprijzen blijf je gewoon én kunstmatig de prijzen hoog houden ongeacht de ontwikkelingen in de markt en met gemeenschapsgeld de energiebedrijven aan het spekken bent een jaar lang.
Om daarna weer terugfloten te worden door Brussel omdat je ongeoorloofde staatssteun aan het geven bent.
https://nos.nl/nieuwsuur/...anuari-op-losse-schroevenDe Europese Commissie heeft echter aangegeven dat hiermee het risico te groot is dat de sector meer geld krijgt dan ze kwijt zijn aan de klant, wat neerkomt op staatssteun aan energiebedrijven. Dat is tegen de Europese regels.
Overigens werkt de regeling zoals de leveranciers hem voorstellen in het artikel volledig marktverstorend, want er is namelijk een incentive om de prijzen niet te verlagen, waar de hele maatschappij last van zal hebben. Alleen al op grond daarvan kun je niet akkoord gaan met die afspraak, want wie geen compensatie krijgt blijft kunstmatig hoge prijzen betalen.
Vraag me overigens of zoiets juridisch stand zou kunnen houden, wanneer er straks een duidelijk dalende trend zou zijn en de prijzen dan kunstmatig hoog blijven. Je kunt nu nog spreken van een vertragingseffect met het oog op het moment van inkoop en verkoop. Wanneer de prijzen, als voorbeeld, de helft blijven van een paar maanden geleden kun je dat van de zomer niet meer met droge ogen beweren dat het vertragingseffect daar een rol in zou spelen.
Het zou overigens wel ironisch zijn, wanneer blijkt dat de voorstelling van de leveranciers na een jaar uitvoeren illegaal blijkt te zijn, en de excessieve bedragen boven de inkoop op last van Brussel teruggevorderd moeten worden.
[ Voor 26% gewijzigd door TIGER1125 op 04-11-2022 10:13 ]
Of gewoon de belasting verlaging en heffing korting verhoging behouden zoals afgelopen jaar . Heeft iedereen er wat aan op het gebied van koopkracht.Ernemmer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:03:
[...]
Van mij mag de 190 euro per maand wel blijven ipv een prijsplafond. Krijg ik toch elke maand 134 euro bijgestort op mijn rekening.
1 PVoutput . Dongen NB
Goed geregeld van GC dan.Mawlana schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:21:
Mijn termijnbedrag bij greenchoice is €50 per maand. Ik heb inmiddels een nota voor € -140 ontvangen. De energiekorting (€190) staat gespecificeerd.
[...]
Essent zou verrekenen met je maandbedrag, echter hebben ze vandaag ons volledige maandbedrag afgeschreven à 150 euro in plaats van 40 euro over te maken..
* Zucht*

Zie nu in Mijn Essent het volgende staan :
Je ontvangt in november en december een tegemoetkoming van € 190. Is je termijnbedrag al afgeschreven voor we deze tegemoetkoming hebben verrekend? Geen zorgen, dan betalen we € 190 aan je terug. Dit bedrag staat uiterlijk aan het eind van de maanden november en december op je rekening.
Dus dan gaan ze het uiterlijk eind van de maand toch overmaken, zo ongelofelijk onhandig, stort het gewoon naar iedereen en incasseer normaal de termijn bedragen..
[ Voor 34% gewijzigd door iketot op 04-11-2022 10:47 ]
Ook in de uitzending van Nieuwsuur: https://www.npostart.nl/nieuwsuur/03-11-2022/VPWON_1334695
Op 7:00: "Die argumenten dat de IT-systemen het niet aan kunnen, dat zien ze meer als gelegenheidsargumenten"
Aldus de overheid die dit allemaal aanvankelijk (logischerwijs) gewoon bij de Toeslagen-afdeling van de Belastingdienst wilden neerleggen, maar die riepen meteen dat hun sytemen dat niet aan konden op zo'n korte termijn. Dat was toen een prima argument, twee maanden éérder
Op 7:00: "Die argumenten dat de IT-systemen het niet aan kunnen, dat zien ze meer als gelegenheidsargumenten"
Aldus de overheid die dit allemaal aanvankelijk (logischerwijs) gewoon bij de Toeslagen-afdeling van de Belastingdienst wilden neerleggen, maar die riepen meteen dat hun sytemen dat niet aan konden op zo'n korte termijn. Dat was toen een prima argument, twee maanden éérder

Die 190 euro per maand is voor mij een stuk fijner.reneeke1970 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:04:
[...]
Of gewoon de belasting verlaging en heffing korting verhoging behouden zoals afgelopen jaar . Heeft iedereen er wat aan op het gebied van koopkracht.
Dat wordt ook besproken, daar zal een hoop juridische haarkloverij bij komen kijken.TIGER1125 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:00:
[...]
Het zou overigens wel ironisch zijn, wanneer blijkt dat de voorstelling van de leveranciers na een jaar uitvoeren illegaal blijkt te zijn, en de excessieve bedragen boven de inkoop op last van Brussel teruggevorderd moeten worden.
BronOok willen bedrijven dat het ministerie niet terugkomt op de afspraken over de wijze waarop de besteding van de ruim 23 miljard wordt gecontroleerd. I
Van Greenchoice dacht ik dat ze het resterende bedrag pas eind van de maand zouden overmaken, maar het lukt hen blijkbaar om het op de normale incassodatum over te maken.iketot schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:44:
[...]
Goed geregeld van GC dan.
Essent zou verrekenen met je maandbedrag, echter hebben ze vandaag ons volledige maandbedrag afgeschreven à 150 euro in plaats van 40 euro over te maken..
* Zucht*
Zie nu in Mijn Essent het volgende staan :
Je ontvangt in november en december een tegemoetkoming van € 190. Is je termijnbedrag al afgeschreven voor we deze tegemoetkoming hebben verrekend? Geen zorgen, dan betalen we € 190 aan je terug. Dit bedrag staat uiterlijk aan het eind van de maanden november en december op je rekening.
Dus dan gaan ze het uiterlijk eind van de maand toch overmaken, zo ongelofelijk onhandig, stort het gewoon naar iedereen en incasseer normaal de termijn bedragen..
/f/image/bnZ7Dn5eogIX0rTodTf77tYT.png?f=fotoalbum_medium)
Zowel het termijnbedrag als de energiekorting staan erop, dus ik denk niet dat ik bang hoef te zijn dat Greenchoice die € 50 niet gaat meenemen in de eindnota. Komen we snel achter, want m'n contract is ingegaan op 31 december 2021 (3j).
Yup, zoals (door mij) verwacht: de energiemaatschappijen hebben de regering bij de bal***...en nu maar knijpen...IkWilbert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:20:
Ik doe dit want over 3-4 jaar wil ik waarschijnlijk mijn Toyota Aygo met bouwjaar 2010 vervangen door een splinternieuwe Toyota Aygo X 0KM van €25.000,- Ik heb het gevoel dat ik hierdoor serieus iets kan opbouwen.Mawlana schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:43:
[...]
Wat is de reden dat je spaart via je je energieleverancier? Als je toch nog zelf apart spaart (en het geld daadwerkelijk opzij legt), waarom zou je je geld dan gratis stallen bij de energieleverancier? Altijd fijn om cash achter de hand te houden lijkt me.
Daarnaast spaar ik zelf apart per maand voor leuke dingen of vakanties (of gewoon als spaargeld). Ik spaar ook nog eens extra pensioen op via DELA en dat komt over 30 jaar vrij als ik met pensioen mag.
[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 04-11-2022 11:54 ]
OK dat is het antwoord op de vraag waarom je spaart, niet op de vraag waarom je dit bij je energieleverancier stalt.Van der Berg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:49:
Ik doe dit want over 3-4 jaar wil ik waarschijnlijk mijn Toyota Aygo met bouwjaar 2010 vervangen door een splinternieuwe Toyota Aygo X 0KM van €25.000,- Ik heb het gevoel dat ik hierdoor serieus iets kan opbouwen.
Daarnaast spaar ik zelf apart per maand voor leuke dingen of vakanties. Ik spaar ook nog eens extra pensioen op via DELA en dat komt over 30 jaar vrij als ik met pensioen mag.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik begrijp nog steeds niet waarom je via de energieleverancier spaart. Het levert je namelijk niks op, behalve risico's.Van der Berg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:49:
[...]
Ik doe dit want over 3-4 jaar wil ik waarschijnlijk mijn Toyota Aygo met bouwjaar 2010 vervangen door een splinternieuwe Toyota Aygo X 0KM van €25.000,- Ik heb het gevoel dat ik hierdoor serieus iets kan opbouwen.
Daarnaast spaar ik zelf apart per maand voor leuke dingen of vakanties. Ik spaar ook nog eens extra pensioen op via DELA en dat komt over 30 jaar vrij als ik met pensioen mag.
Kan je niet een extra spaarrekening openen of extra potje aanmaken voor "reservering energiekosten"? Dan maak je het bedrag (boven het geschat termijbedrag) over naar dit potje in plaats van de energieleverancier. Met een beetje geluk kan je nog ergens 0,1% rente ontvangen.
Voor het hele jaar zou leuk zijn jaErnemmer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:48:
[...]
Die 190 euro per maand is voor mij een stuk fijner.
1 PVoutput . Dongen NB
Las ik nou in dit topic iets over de maandelijkse facturen? Ik zit nu weer bij budget energie ivm fusie NLE en daar staat doodleuk op mijn factuur dat mijn voorschot elke maand inclusief btw is. Klopt dit ?
Ja inclusief leveringskosten en BTW. Ik zit bij Budget EnergiemrVroom schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:34:
Las ik nou in dit topic iets over de maandelijkse facturen? Ik zit nu weer bij budget energie ivm fusie NLE en daar staat doodleuk op mijn factuur dat mijn voorschot elke maand inclusief btw is. Klopt dit ?
Zonder enig geluk kun je, gegarandeerd door het depositogarantiestelsel, 0.85% ontvangen of 2.5% als je het een jaar kunt missen (via Raisin).Mawlana schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:56:
[...]
Ik begrijp nog steeds niet waarom je via de energieleverancier spaart. Het levert je namelijk niks op, behalve risico's.
Kan je niet een extra spaarrekening openen of extra potje aanmaken voor "reservering energiekosten"? Dan maak je het bedrag (boven het geschat termijbedrag) over naar dit potje in plaats van de energieleverancier. Met een beetje geluk kan je nog ergens 0,1% rente ontvangen.![]()
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Haha, sparen voor een auto via je energieleverancier. En dan word ik beticht van een dom wereldbeeld hebben…

Ik doe dit al jaren extra inleggen bij de energiemaatschappij. Dat is een van de redenen niet alleen auto. Ik ben er bijna maar wil flink sparen op alle mogelijke manieren. Het idee dat je op het eind groot bedrag teruggestort krijg is leuk. Er zijn risico's aan vast. Maar het nadeel kan weer zijn dat je alles kwijt ben bij een faillissementGioStyle schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:27:
Haha, sparen voor een auto via je energieleverancier. En dan word ik beticht van een dom wereldbeeld hebben…
Ipv een groot bedrag teruggestort krijgen, heb je, als je het geld zelf beheert, na dezelfde periode datzelfde grote bedrag natuurlijk gewoon op je rekening staan.Van der Berg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:36:
[...]
Ik doe dit al jaren extra inleggen bij de energiemaatschappij. Dat is een van de redenen niet alleen auto. Ik ben er bijna maar wil flink sparen op alle mogelijke manieren. Het idee dat je op het eind groot bedrag teruggestort krijg is leuk. Er zijn risico's aan vast. Maar het nadeel kan weer zijn dat je alles kwijt ben bij een faillissement
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Ja precies hier ook elke maand gewoon 190 euro gestort krijgen maar daarmee krijgen de PV houders wel een erg oneerlijk voordeel tegenover de niet PV houders doordat ze al beschermd worden door saldering.Ernemmer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:03:
[...]
Van mij mag de 190 euro per maand wel blijven ipv een prijsplafond. Krijg ik toch elke maand 134 euro bijgestort op mijn rekening.
Of je nou 100 euro per 1kw betaalt of 10 cent maakt niet uit zolang je binnen het opgewekte gebruik blijft.
En daardoor krijg je ook fratsen dat mensen gaan verwarmen met elementen ipv op gas als hun opgewekte energie nog niet "op" is als je er anders maar 5 cent voor terug krijgt.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2022 13:42 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik snap dit echt niet; zou een van de allerlaatste opties zijn om zo te sparen. Ten eerste: je moet zeker goed je verbruik afdekken, liefst met een klein beetje extra om tegenvallers op te vangen zodat je niet bij hoeft te leggen,.Van der Berg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:36:
[...]
Ik doe dit al jaren extra inleggen bij de energiemaatschappij. Dat is een van de redenen niet alleen auto. Ik ben er bijna maar wil flink sparen op alle mogelijke manieren. Het idee dat je op het eind groot bedrag teruggestort krijg is leuk. Er zijn risico's aan vast. Maar het nadeel kan weer zijn dat je alles kwijt ben bij een faillissement
Sparen kan je tegenwoordig automatisch doen in allerlei potjes. Als je jezelf niet vertrouwd zodra je ergens geld ziet staan zou ik daar aan gaan werken..
Iemand die iets zinnigs kan zeggen wanneer (bijvoorbeeld) Vattenfall de nieuwe variabele tarieven van 1 januari bekend gaat maken?
Lijkt me toch wel zo'n beetje half november normaal gesproken?
Niet alleen de PV houders hebben er dan voordeel bij, maar ook diegenen die langdurige goedkope contracten hebben afgesloten als die €190,= p/m door blijft lopen ipv het prijsplafond. Mijn vriendin heeft sinds maart een 5 jarig contract bij ZonderGasEnergie, van een prijsplafond gaat zij niets merken met haar goedkope tarieven, ze krijgt nu al de komende 2 maanden met de 2 keer €190,= meer dan dat ze in een jaar kwijt is aan haar contract bij ZGE.mr_evil08 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:40:
[...]
Ja precies hier ook elke maand gewoon 190 euro gestort krijgen maar daarmee krijgen de PV houders wel een erg oneerlijk voordeel tegenover de niet PV houders doordat ze al beschermd worden door saldering.
Of je nou 100 euro per 1kw betaalt of 10 cent maakt niet uit zolang je binnen het opgewekte gebruik blijft.
En daardoor krijg je ook fratsen dat mensen gaan verwarmen met elementen ipv op gas als hun opgewekte energie nog niet "op" is als je er anders maar 5 cent voor terug krijgt.
Ach aan de andere kant, de oplossing 190 euro iedere maand per huishouden over heel 2023 (bij 8 miljoen huishoudens, zo'n 18 miljard) is goedkoper dat de voorgestelde eerdere oplossing met het prijsplafond die volgens de ramingen van het Kabinet waarschijnlijk 23 miljard ging kosten.R0181 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:16:
[...]
Niet alleen de PV houders hebben er dan voordeel bij, maar ook diegenen die langdurige goedkope contracten hebben afgesloten als die €190,= p/m door blijft lopen ipv het prijsplafond. Mijn vriendin heeft sinds maart een 5 jarig contract bij ZonderGasEnergie, van een prijsplafond gaat zij niets merken met haar goedkope tarieven, ze krijgt nu al de komende 2 maanden met de 2 keer €190,= meer dan dat ze in een jaar kwijt is aan haar contract bij ZGE.
Ze kijken maar even wat ze doen, zo lang die compensatie er maar komt voor de mensen die het echt nodig hebben in plaats van ons weer druk te gaan maken om de bijvangst die voordeel heeft van de breedte van de regeling.
Edit:
Je kunt er natuurlijk op wachten dat wanneer het prijsplafond niet van de grond komt en de oplossing die 190 euro is, de Politiek het nodig vindt om die discussie weer opnieuw te gaan voeren. Waarna het allemaal weer weken duurt voordat het allemaal opgetuigd en uitgeschreven is, maar de mensen die het echt nodig hebben weer langer kunnen wachten.
[ Voor 24% gewijzigd door TIGER1125 op 04-11-2022 14:27 ]
Ik denk ook niet dat ze het erg vindt, ze betaalt nu €23,= per maand, dus een leuk extraatje elke maand om de inflatie op te vangen.TIGER1125 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:20:
[...]
Ach aan de andere kant, de oplossing 190 euro iedere maand per huishouden over heel 2023 (bij 8 miljoen huishoudens, zo'n 18 miljard) is goedkoper dat de voorgestelde eerdere oplossing met het prijsplafond die volgens de ramingen van het Kabinet waarschijnlijk 23 miljard ging kosten.
Ze kijken maar even wat ze doen, zo lang die compensatie er maar komt voor de mensen die het echt nodig hebben in plaats van ons weer druk te gaan maken om de bijvangst die voordeel heeft van de breedte van de regeling.
Uiterlijk 1 maand van tevorenCheesy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:11:
Iemand die iets zinnigs kan zeggen wanneer (bijvoorbeeld) Vattenfall de nieuwe variabele tarieven van 1 januari bekend gaat maken?
In retrospect, it was inevitable
Je mag het bij mij ook wel een jaartje stallen hoor....Van der Berg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:36:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
“Fratsen”? Ik mag toch gewoon een elektrische kachel gebruiken ipv mijn cv-ketel.mr_evil08 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:40:
[...]
Ja precies hier ook elke maand gewoon 190 euro gestort krijgen maar daarmee krijgen de PV houders wel een erg oneerlijk voordeel tegenover de niet PV houders doordat ze al beschermd worden door saldering.
Verwarmen onder de salderingsregeling kost me niets, met de cv-ketel meer dan 300 euro in een koude maand.
Of moet ik me nu ergens schuldig over gaan voelen.
Gewoon lekker opstoken die kilowatjes!zer0l schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:43:
[...]
“Fratsen”? Ik mag toch gewoon een elektrische kachel gebruiken ipv mijn cv-ketel.
Verwarmen onder de salderingsregeling kost me niets, met de cv-ketel meer dan 300 euro in een koude maand.
Doen wij ook, alleen dan met wat meer rendement dan een straalkacheltje.
Mooi dat je op tijd hebt kunnen en willen investeren in een zwikje paneeltjes.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
De electrische kilowattuurtjes die je in winter stookt worden gewoon opgewekt door gas (en kolen-)verbranding. maar dan een stuk minder efficient. Deze link gaat over de milieuimpact, maar een bijkomend effect is dat we sneller door onze strategische gasvoorraad zijn als iedereen electrisch gaat stoken.zer0l schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:43:
“Fratsen”? Ik mag toch gewoon een elektrische kachel gebruiken ipv mijn cv-ketel.
Klopt maar dit is niet het duurzaam topic.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:50:
[...]
De electrische kilowattuurtjes die je in winter stookt worden gewoon opgewekt door gas (en kolen-)verbranding. maar dan een stuk minder efficient. Deze link gaat over de milieuimpact, maar een bijkomend effect is dat we sneller door onze strategische gasvoorraad zijn als iedereen electrisch gaat stoken.
Dit is het help energie is duur kroeg topic.
Dus als iemand dan op een dergelijke manier goedkoop de winter door kan is dat prima.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik verwacht niet dat het prijsplafond op 1 Januari 2023 komt. Want iedereen moet zijn plasje erover doen.. lekker polderen... het gaat denk ik net zo lang duren als de toeslagenaffaire die nog steeds niet is opgelost..TIGER1125 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:20:
[...]
Ach aan de andere kant, de oplossing 190 euro iedere maand per huishouden over heel 2023 (bij 8 miljoen huishoudens, zo'n 18 miljard) is goedkoper dat de voorgestelde eerdere oplossing met het prijsplafond die volgens de ramingen van het Kabinet waarschijnlijk 23 miljard ging kosten.
Edit:
Je kunt er natuurlijk op wachten dat wanneer het prijsplafond niet van de grond komt en de oplossing die 190 euro is, de Politiek het nodig vindt om die discussie weer opnieuw te gaan voeren. Waarna het allemaal weer weken duurt voordat het allemaal opgetuigd en uitgeschreven is, maar de mensen die het echt nodig hebben weer langer kunnen wachten.
En de energieleveranciers duwen wel de gas en electra prijzen wel omhoog zodat zij hun winsten kunnen behouden.
Al een paar maanden douche ik bij de basic-fit ( pasje van een kennis) en zit zelf in een huurhuis met energielevel D . Verhuurder wil niks verduurzamen,etc . Dus ik bespaar gelukkig door te douchen bij de basic-fit .
Ik heb nog een paar werkende powerbanks en gelukkig heb ik een kantoorbaan waar ik die kan opladen zodat ik mijn telefoon zo kan opladen dat het mij niks kost.
Betaal 0.95 EUR per kWH stroom en 3.63 EUR per kuub gas.. dus dat het de afgelopen tijd zo warm is geweest is eigenlijk wel een zegen voor mij, maar als het echt een strenger winter wordt haal ik het niet met die 190 euro compensatie, denk dat ik dan maar in verwarmd winkelcentrum in het weekend met wifi gaat zitten overdag ..
[ Voor 3% gewijzigd door Rockvee2 op 04-11-2022 19:53 ]
En wiens schuld zou dat zijn? Laten we is even kijken naar de gasprijzen van alle Europese landen. Kijktip: het betoog van Omtzigt over het gas export/verkoop beleid van de NL overheid.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:50:
[...]
De electrische kilowattuurtjes die je in winter stookt worden gewoon opgewekt door gas (en kolen-)verbranding. maar dan een stuk minder efficient. Deze link gaat over de milieuimpact, maar een bijkomend effect is dat we sneller door onze strategische gasvoorraad zijn als iedereen electrisch gaat stoken.
Ik pas even om de schuld bij de burger te leggen die nu elektrisch gaat stoken.
Met alle respect, maar er zijn toch wel betere manieren om te besparen op energie? Wat kost het opladen van een telefoon nou? Misschien kost het je wel meer aan benzine om het extra gewicht van de powerbanks mee te nemen. Of meer aan voedsel omdat je door het extra gewicht meer verbrandt op de fiets.Rockvee2 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:51:
Ik heb nog een paar werkende powerbanks en gelukkig heb ik een kantoorbaan waar ik die kan opladen zodat ik mijn telefoon zo kan opladen dat het mij niks kost.
Ik doe regelmatig elke 2 weken een invoering van mijn gas/electra meter op de Eneco website.
Ik kwam erachter dat ik een week geleden de verkeerde stand had ingevoerd van 47000 ipv 74000. Schrok me de pleuris want er stond € 25597,66Verbruikt tot nu toe voor de maand November.
Mijn jaar contract is nog niet ten einde maar ik neem aan dat een menselijke fout toch wel te verhelpen is?
Ook altijd leuk dat je hier op een vrijdag achterkomt en de klantenservice het hele weekend dicht is.
Ik kwam erachter dat ik een week geleden de verkeerde stand had ingevoerd van 47000 ipv 74000. Schrok me de pleuris want er stond € 25597,66Verbruikt tot nu toe voor de maand November.
Mijn jaar contract is nog niet ten einde maar ik neem aan dat een menselijke fout toch wel te verhelpen is?

Ook altijd leuk dat je hier op een vrijdag achterkomt en de klantenservice het hele weekend dicht is.
[ Voor 11% gewijzigd door BlueWaffle op 04-11-2022 23:06 ]
Dat snappen ze heus wel dat het een foutje was, je zal vast niet de enige zijnBlueWaffle schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:05:
Ik doe regelmatig elke 2 weken een invoering van mijn gas/electra meter op de Eneco website.
Ik zou me geen zorgen maken en gewoon even bellen als ze open zijn.
Dat of de politie staat volgende week op de stoep want mijn vebruik is ineens 7k per dag kwa gasArjantje72 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:18:
[...]
Dat snappen ze heus wel dat het een foutje was, je zal vast niet de enige zijn![]()
Ik zou me geen zorgen maken en gewoon even bellen als ze open zijn.
Verspilling van fossiele brandstoffen op inefficiënte wijze maakt energie komende winter duur(der) als dat op grotere schaal gaat plaatsvinden. Daarnaast zorgt grootschalig gebruik van elektrische kacheltjes voor risico's op stroomuitval.Ronald.42 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:00:
[...]
Klopt maar dit is niet het duurzaam topic.
Dit is het help energie is duur kroeg topic.
Dus als iemand dan op een dergelijke manier goedkoop de winter door kan is dat prima.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik heb zelf geen auto, alleen een fiets dus het kost mij niksLA-384 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:47:
[...]
Met alle respect, maar er zijn toch wel betere manieren om te besparen op energie? Wat kost het opladen van een telefoon nou? Misschien kost het je wel meer aan benzine om het extra gewicht van de powerbanks mee te nemen. Of meer aan voedsel omdat je door het extra gewicht meer verbrandt op de fiets.
De tips die ik al heb uitgevoerd
Verwarming max op 18.5 graden
CV is gefinetuned
Kleedjes/Plaits
Heel veel apparaten (zoveel als het veilig is/kan) op 1 stekkerdoos die je met 1 knop kan uitschakelen
Tochtstrips op de ramen
Overal LED lampen waar mogelijk is .
Ik gebruik de GoodtoGo app
Ik kan zelf verder geen tips vinden om nog meer te besparen.
Leefstijl is gezond (rook niet, drink geen alcohol,etc).
[ Voor 31% gewijzigd door Rockvee2 op 04-11-2022 23:44 ]
Schuld is een groot woord wat mij betreft. De andere kant is dat wanneer je nu je in de zomer opgewekte PV gaat gebruiken dmv de salderingsregeling om hier elektrisch mee te gaan verwarmen (COP 1 uitgezonderd infra-rood panelen) je zeer waarschijnlijk elektra van kolen of gas centrale gebruikt, wanneer iedereen dit gaat doen raken de voorraden snel leeg en gaat de prijs omhoog van elektra…zer0l schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:44:
[...]
En wiens schuld zou dat zijn? Laten we is even kijken naar de gasprijzen van alle Europese landen. Kijktip: het betoog van Omtzigt over het gas export/verkoop beleid van de NL overheid.
Ik pas even om de schuld bij de burger te leggen die nu elektrisch gaat stoken.
ook voor de mensen die geen PV hebben en dus nu niet een mooie saldeershow kunnen opvoeren met hun overige elektrische apparaten…
Ik pleit voor solidariteit 😁
Daarnaast zit er in 1 m3 gas 10kwh aan energie, bij goed afgestelde HR ketel haal je er zelfs nog iets meer uit… kortom de kWh prijs moet 1/10 zijn van de gasprijs om zelfde hoeveelheid energie te leveren voor hetzelfde geld… nu snap ik dat je beter spot verwarming kunt doen met elektrische kachel, echter met de meeste variabele contracten zit de kWh prijs nog steeds maar op 1/5 van de gasprijs, dus financieel ook niet snel aantrekkelijk…
En dan last, but not least; bij lagere temperatuur zorgt dezelfde hoeveelheid vochtigheid voor een hogere relatieve luchtvochtigheid… een relatief vochtige lucht kost meer energie om te verwarmen en levert ook mogelijk schimmel/condens/vocht problemen/schade op voor huis en gezondheid…
Dat is kinderspel, vorig jaar ook een verkeerde stand ingevuld 🤣 ik had toen gebeld en ze kijken alleen naar je meter stand niet wat er in de app staat. Komt goed.BlueWaffle schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:05:
:strip_exif()/f/image/1WWyPi62EAdvlq1IrJd2ilw6.jpg?f=fotoalbum_medium)
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Vind dat je nog steeds veel gas verbruikt dan. Wij hebben ook tuin op het zuiden. Rijtjeshuis uit 1991 zonder verdere maatregelen. Okt 2021 tm okt 2022 hebben we maar 385 kuub gas verbruikt.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:31:
Vandaag mijn afrekening gehad over 1-10-2021 t/m 1-10-2022. We wonen hier net 1 jaar dus tussentijds werd telkens het maandbedrag niet bijgesteld omdat ze nog geen 1ste afrekening hebben kunnen maken. Ik heb vanaf Mei mijn maandbedrag maar opgehoogd naar €200,- omdat ik het niet wist.
Verbruik:
Enfin, maandbedrag is verlaagd naar €160,- en krijg €600,- terugDat maandbedrag zet ik wel weer terug op €200,- want daar was ik al wel aan gewend. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik min of meer quite zou spelen, misschien paar tientjes terug zou krijgen maar dat het maandbedrag wel zou stijgen.
Situatieschets:
Ik deed het vroeger wel toen ik van salarisstrook naar salarisstrook leefde. Termijnbedrag van 200 bij Eneco zodat ik het iig niet op kon maken. Soort stok achter de deur. Uiteindelijk is het echter een sigaar uit eigen doos. Nu ik meer verdien dan ik redelijkerwijs opmaak doe ik het ook niet meer. Miniem termijnbedrag naar de leverancier en de rest op de spaarrekening.superduper schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:59:
[...]
Ik snap dit echt niet; zou een van de allerlaatste opties zijn om zo te sparen. Ten eerste: je moet zeker goed je verbruik afdekken, liefst met een klein beetje extra om tegenvallers op te vangen zodat je niet bij hoeft te leggen,.
Sparen kan je tegenwoordig automatisch doen in allerlei potjes. Als je jezelf niet vertrouwd zodra je ergens geld ziet staan zou ik daar aan gaan werken..
Bedragen die @Van der Berg overmaakt zijn helemaal van de zotte.
Begrijp niet hoezo je niet overstapt naar een dynamisch contract ala easy energie.Rockvee2 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:40:
[...]
Ik heb zelf geen auto, alleen een fiets dus het kost mij niks
De tips die ik al heb uitgevoerd
Verwarming max op 18.5 graden
CV is gefinetuned
Kleedjes/Plaits
Heel veel apparaten (zoveel als het veilig is/kan) op 1 stekkerdoos die je met 1 knop kan uitschakelen
Tochtstrips op de ramen
Overal LED lampen waar mogelijk is .
Ik gebruik de GoodtoGo app
Ik kan zelf verder geen tips vinden om nog meer te besparen.
Leefstijl is gezond (rook niet, drink geen alcohol,etc).
Je hebt letterlijk de opzegboete in 1 maand of minder terugverdiend.
Je tarieven bij Eneco zijn onnodig hoog.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
“Verspilling”Ivow85 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:32:
[...]
Verspilling van fossiele brandstoffen op inefficiënte wijze maakt energie komende winter duur(der) als dat op grotere schaal gaat plaatsvinden. Daarnaast zorgt grootschalig gebruik van elektrische kacheltjes voor risico's op stroomuitval.

Ken wel behoorlijk wat voorbeelden van verspilling in deze wereld. Mijn gezin warm houden in 1 kamer van het huis staat daar niet tussen.
Ik vind zijn verbruik meevallen voor een huis uit 1982. Net iets lager dan het gemiddelde volgens milieu centraal.FreakNL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 05:57:
[...]
Vind dat je nog steeds veel gas verbruikt dan. Wij hebben ook tuin op het zuiden. Rijtjeshuis uit 1991 zonder verdere maatregelen. Okt 2021 tm okt 2022 hebben we maar 385 kuub gas verbruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door darkdesign op 05-11-2022 07:04 ]
Dat laatste is onmogelijk, je kan geen energie laten ontstaan uit het niets. Voor NL gas is het eerder 9 kWh/m3 en met realistische efficiëntie haal je er waarschijnlijk rond de 8 kWh aan warmte uit.E.D. schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:36:
Daarnaast zit er in 1 m3 gas 10kwh aan energie, bij goed afgestelde HR ketel haal je er zelfs nog iets meer uit…
Die "107% efficiëntie" waar HR-ketels mee schermen, is gemeten t.o.v. een niet HR-ketel, dus zonder condensatie van verbrandingsgassen, waarbij je ca. 80-85% van de gemaakte warmte effectief gebruikt (de rest vliegt de schoorsteen uit). Een HR-ketel maakt daar op zijn best 90% van. Zie: Wikipedia: Hoogrendementsketel
Upvote voor je solidariteit-opmerking. Nu expres overschot affikken is jammer als het niet nodig is.
[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 05-11-2022 09:04 ]
Redelijk eens met de rest van je betoog maar die is wel hèèl optimistisch. Met een hèèl goed afgestelde ketel moet je al blij zijn als je meer dan 9 kWh uit een kuub gas haalt. Meer dan 10 is gewoon absoluut onmogelijk. Meestal zal het rond de 8 zitten.E.D. schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:36:
[...]
Daarnaast zit er in 1 m3 gas 10kwh aan energie, bij goed afgestelde HR ketel haal je er zelfs nog iets meer uit…
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
In een kuub aardgas zit zelfs geen 10kw eerder 9.77kwGlashelder schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:22:
[...]
Redelijk eens met de rest van je betoog maar die is wel hèèl optimistisch. Met een hèèl goed afgestelde ketel moet je al blij zijn als je meer dan 9 kWh uit een kuub gas haalt. Meer dan 10 is gewoon absoluut onmogelijk. Meestal zal het rond de 8 zitten.
En met het werkelijke rendement zou je met all vloerverwarming daar een 90% van nuttig kunnen inzetten.
Doe je het met old skool radiatoren kom je bij de 80% in de buurt.
Maar de folder van de ketel zegt rendement 100 nog wat procent weet je wel..

Zat totaal verkeerd.NeutraleTeun schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:33:
Ik ben al een tijdje op zoek naar mijn tarieven, maar kan ze niet zo makkelijk vinden bij Vattenfall. Enkel een zeer gespecificeerde lijst.
[Afbeelding]
Is het dan gewoon een kwestie van alle bedragen in een som zetten?
Verbruik bij deze kosten is btw 1000m3 en 4500kWh.
[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 05-11-2022 10:05 ]
The best is yet to come
Infrarood panelen hebben evengoed een cop van 1 toch?E.D. schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:36:
(COP 1 uitgezonderd infra-rood panelen)
Ze halen niet magischerwijs warmte uit een andere bron dan elektriciteit.
De enige reden waarom ze als zuiniger worden bestempeld, komt doordat ze jouw lichaamsoppervlak direct kunnen verwarmen, ipv de lucht rondom jou heen/van de ruimte waarin je je bevindt. Dat betekent minder vermogen noodzakelijk voor hetzelfde gevoel van warmte, omdat er minder oppervlak/volume verwarmt hoeft te worden. Maar tegelijkertijd bijna alleen effectief wanneer je nagenoeg stil blijft zitten.
Dit is natuurlijk wel heel makkelijk afgeven op een verbruik. Ik zou zeggen, ga maar los:FreakNL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 05:57:
[...]
Vind dat je nog steeds veel gas verbruikt dan. Wij hebben ook tuin op het zuiden. Rijtjeshuis uit 1991 zonder verdere maatregelen. Okt 2021 tm okt 2022 hebben we maar 385 kuub gas verbruikt.
Twee onder 1 kap uit 2008, tuin op het zuiden, 14-2-21 t/m 14-2- 22: 1091 m3.
Kortom, zonder (genoeg) details zegt een verbruik niets.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Dat blijft een Tweakers dingetjeThe Executer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:27:
[...]
Dit is natuurlijk wel heel makkelijk afgeven op een verbruik. Ik zou zeggen, ga maar los:
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Had me vast gelukt door de kachel op 16 graden te zetten. Ik denk dat zelfs woningen met een warmtepomp misschien nog wel veel verbruiken in jouw opzicht.FreakNL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 05:57:
[...]
Twee onder 1 kap is heel iets anders dan een rijtjeshuis. Veel meer buitenmuur.The Executer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:27:
[...]
Dit is natuurlijk wel heel makkelijk afgeven op een verbruik. Ik zou zeggen, ga maar los:
Het verbaast me gewoon dat je met een (simpel?) rijtjeshuis met een tuin op het zuiden met veel raamwerk zoveel verbruik hebt.
Misschien heeft het met lokatie in het land te maken…
[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2022 08:44 ]
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden