Ook ik ben op zoek naar een nieuw contract. Nou lees ik net dat per 1-7 de terugleververgoeding bij o.a. Essent omhoog gaat van 5 naar 15 cent.
Daarmee verandert de uitkomst van eerdere berekening nogal. Wet iemand of er nog meer verassingen per 1-7 op stapel staan?
Daarmee verandert de uitkomst van eerdere berekening nogal. Wet iemand of er nog meer verassingen per 1-7 op stapel staan?
Als je veel teruglevert kan je ook de nieuwe tarieven per 1 juli van modelcontracten in de gaten houden. Daar zitten nog geen terugleverkosten bij, zie ook Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025Geheugenbank schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:05:
Ook ik ben op zoek naar een nieuw contract. Nou lees ik net dat per 1-7 de terugleververgoeding bij o.a. Essent omhoog gaat van 5 naar 15 cent.
Heb je ook naar de schaal terugleverkosten gekeken?Geheugenbank schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:05:
Terugleverkosten zijn kosten die je betaalt voor stroom die je teruglevert aan het net.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Ik had anderhalve week geleden bij Innova energie een contract voor 3 jaar afgesloten, maar inmiddels is de korting van €575 naar €625 gestegen + ik ben vergeten cashbackXL te gebruiken waar je nog eens €50 extra krijgt. Het liefst zou ik bij een grotere energiemaatschappij zitten, mocht de pleuris nog een keer uit zou breken, dan heb je niet een energieleverancier die “omvalt” Of stel ik me nou aan? Ben er nu zo lang mee bezig dat ik door de bomen het bos niet meer zie🤣
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
Je zit dus nog binnen je 14 dagen bedenktijd. Dus als eea gunstiger voor je is, opzeggen en opnieuw aanvragen, met al die hogere kortingen en Cashback.NinjaKiwiNL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:53:
Ik had anderhalve week geleden bij Innova energie een contract voor 3 jaar afgesloten, maar inmiddels is de korting van €575 naar €625 gestegen + ik ben vergeten cashbackXL te gebruiken waar je nog eens €50 extra krijgt. Het liefst zou ik bij een grotere energiemaatschappij zitten, mocht de pleuris nog een keer uit zou breken, dan heb je niet een energieleverancier die “omvalt” Of stel ik me nou aan? Ben er nu zo lang mee bezig dat ik door de bomen het bos niet meer zie🤣
Succes.
Nee! Dank je.clodders schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Heb je ook naar de schaal terugleverkosten gekeken?
Terugleverkosten zijn kosten die je betaalt voor stroom die je teruglevert aan het net.
Hallo allemaal. Weet iemand hier hoe het gaat met de afrekening bij een onvolledig jaar?
Concreet: blijven de staffels even groot (zodat je in een lagere staffel komt vanwege de opzegging) of worden die proportioneel berekend (bv. 2/3 als het contract stopt na 8 van de 12 maanden).
Heeft iemand zoiets al eens gehad?
Concreet: blijven de staffels even groot (zodat je in een lagere staffel komt vanwege de opzegging) of worden die proportioneel berekend (bv. 2/3 als het contract stopt na 8 van de 12 maanden).
Heeft iemand zoiets al eens gehad?
Kreeg vandaag de mail van Essent om de meterstanden door te geven, schijnbaar doet mij. Slimme meter het niet. Ze wilde graag de standen om de hogere teruglevering te berekenen.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Ik zou vooral je maandbedrag net wat lager zetten dan je daadwerkelijke verbruik. Als de partij dan omvalt dan heb je geen geld meer van ze tegoed. Als er eentje failliet zou gaan dan kan je gewoon weer overstappen.NinjaKiwiNL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:53:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een woning buitenaf gekocht. Gas, stroom en veel zonnepanelen. Teruglevering is meer dan gebruik (oude bewoners).
Gas is 1500kuub
Ik dacht; heel veel zonnestroom dus dynamisch
Maar nu krijg ik opeens veel buikpijn omdat salderen heel anders werkt.
Ik zit bij Eneco.
Stel ik lever in de zomer veel terug (duh) met een prijs van circa 10 cent
En in de winter betaal ik constant 80 cent pkwh
Dan werkt salderen toch helemaal niet met dynamisch?
150 uur teruglevering is dan nooit gelijk aan 150 uur afname in winter
Ben ik niet gewoon heel dom???
Ik heb sinds kort een woning buitenaf gekocht. Gas, stroom en veel zonnepanelen. Teruglevering is meer dan gebruik (oude bewoners).
Gas is 1500kuub
Ik zit bij Eneco.
Met bonussen kunnen vaste contracten nu best oké zijn. En ook modelcontracten zijn nog minimaal 6 maanden OK als je evenveel of meer exporteert dan importeert.mrVroom schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:19:
Hallo allemaal,
Gas is 1500kuub
Ik zit bij Eneco.
@mrVroom met een dynamisch contract saldeer je alleen de belastingen. Die zijn zo'n 13 tot 15 cent per kWh. Dus voor elke kWh die je in de zomer teruglevert mag je een belastingvrij kWh in de winter kopen. Of dynamisch gunstig is hangt van veel factoren af. Een pluspunt is dat je niet te maken hebt met terugleverkosten. En omdat je ook gas hebt voor verwarming hoef je 's winters misschien niet heel veel stroom te kopen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gelukt?qwasd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:49:
[...]
Bedankt. Het ging nu wel goed inderdaad. Nu heb ik echter 2 aanvragen lopen bij United Consumers. Kan ik hun bellen om alleen de laatste door te laten gaan of moet ik helemaal opnieuw beginnen?
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Ja nog bedankt. Alle aanvragen zijn geannuleerd na contact met de klantenservice en ik moest de aanvraag opnieuw doen. Nu ging het allemaal in één keer goed.
Zeg er loopt zo'n campagne van geen grote verbruikers aanzetten van 16u tot 21u. Sta daar best sympathiek tegenover. Vroeg me alleen wel af of ik mijn vaatwasser ook niet aan mag zetten terwijl ik op dat moment flink teruglever.
Daarop voortbordurend zat ik te denken. Stel je hebt een contract met terugleverboete en je hebt overschot, ook in de namiddag/vroege avond. Dan zou je dus je afwasmachine aan kunnen zetten en zelf die opwek direct kunnen verbruiken, altijd goed zou je denken. Maar de overheid heeft dat kennelijj liever niet, want het net kan jouw kWh goed gebruiken gezien de hoge vraag op dat moment.
Maar dan word je eigenlijk een paar keer benadeeld, of niet?
1. Je levert terug en krijgt daarvoor een terugleverboete. Ironisch genoeg wordt jouw opgewekte energie op dat moment duur doorverkocht aan de buurman.
2. Je start je vaatwasser om 21u als er geen opwek meer is en betaalt alsnog voor je energie. Even los van het salderen.
Dus hoe geneigd zijn mensen dan om dit dringende overheidsadvies te volgen, vraag ik mij af.
Als ik een denkfout maak hoor ik het graag.
Daarop voortbordurend zat ik te denken. Stel je hebt een contract met terugleverboete en je hebt overschot, ook in de namiddag/vroege avond. Dan zou je dus je afwasmachine aan kunnen zetten en zelf die opwek direct kunnen verbruiken, altijd goed zou je denken. Maar de overheid heeft dat kennelijj liever niet, want het net kan jouw kWh goed gebruiken gezien de hoge vraag op dat moment.
1. Je levert terug en krijgt daarvoor een terugleverboete. Ironisch genoeg wordt jouw opgewekte energie op dat moment duur doorverkocht aan de buurman.
2. Je start je vaatwasser om 21u als er geen opwek meer is en betaalt alsnog voor je energie. Even los van het salderen.
Dus hoe geneigd zijn mensen dan om dit dringende overheidsadvies te volgen, vraag ik mij af.
@Atomius de overheid richt zich op de massa en de massa heeft zijn panelen op zuid liggen en die hebben geen grote opwek meer tussen 16:00 en 21:00.
Ik weet niet zo goed of je een denkfout maakt of gewoon bewust je gezonde verstand uit hebt gezet? Het lijkt mij toch wel logisch dat je ook zelf wel kan bedenken dat de overheid niet gaat oproepen om vooral niet je eigen stroom te verbruiken...Als ik een denkfout maak hoor ik het graag.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het lijkt mij helemaal niet zo'n gek idee als de overheid zou bedoelen dat iedereen moet voorkomen om grootverbruikers aan te zetten in het genoemde tijdvak, ook de netto terugleveraars. Immers, er is een netto tekort aan kWh, dus de teruggeleverde kWh van de terugleveraars kunnen goed gebruikt worden om het tekort te verminderen. Maar goed, gezien je onnodig onaardige reactie, laat ik het hierbij.Glashelder schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:24:
@Atomius de overheid richt zich op de massa en de massa heeft zijn panelen op zuid liggen en die hebben geen grote opwek meer tussen 16:00 en 21:00.
[...]
Ik weet niet zo goed of je een denkfout maakt of gewoon bewust je gezonde verstand uit hebt gezet? Het lijkt mij toch wel logisch dat je ook zelf wel kan bedenken dat de overheid niet gaat oproepen om vooral niet je eigen stroom te verbruiken...
Sorry, op dit forum komt het met enige regelmaat voor naar mijn idee dat mensen bewust reacties met een cynische ondertoon posten, wetende dat het niet klopt wat ze zeggen. Als dat bij jou niet zo was, excuusAtomius schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:16:
[...]
Het lijkt mij helemaal niet zo'n gek idee als de overheid zou bedoelen dat iedereen moet voorkomen om grootverbruikers aan te zetten in het genoemde tijdvak, ook de netto terugleveraars. Immers, er is een netto tekort aan kWh, dus de teruggeleverde kWh van de terugleveraars kunnen goed gebruikt worden om het tekort te verminderen. Maar goed, gezien je onnodig onaardige reactie, laat ik het hierbij.
Ik denk dat je je moet afvragen wat een grootverbruiker is. Een wasmachine, vaatwasser of droger kan in veel gevallen prima draaien op je eigen zonnestroom. Een elektrische auto die met 11 kW laadt dan weer niet.. Ik zou de oproep van de overheid dus zo zien in dat je binnen het genoemde tijdvak moet voorkomen dat je verbruikers aanzet die aanzienlijk meer verbruiken dan je zelf opwekt.
Ik ken ook mensen met huizen die gerust de halve dag 15 kW terugleveren (best krap op 3x25A). Voor hun geldt dit natuurlijk dan weer niet..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Op dit moment is er maar 1 plek waarop de netbeheerder kan zien (en dus afregelen) dat je importeert of exporteert, namelijk jouw meter in de meterkast.Atomius schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:16:
[...]
Het lijkt mij helemaal niet zo'n gek idee als de overheid zou bedoelen dat iedereen moet voorkomen om grootverbruikers aan te zetten in het genoemde tijdvak, ook de netto terugleveraars. Immers, er is een netto tekort aan kWh, dus de teruggeleverde kWh van de terugleveraars kunnen goed gebruikt worden om het tekort te verminderen. Maar goed, gezien je onnodig onaardige reactie, laat ik het hierbij.
Bovendien wordt je ook daarop afgerekend zoals je al noemt, dus daarop kun je ook zelf financieel het voordeligst sturen zoals je contract in elkaar steekt.
Als je dus zelf verbruikt vanuit PV of batterij, gaat het niet door de meter heen (even afgezien van de fases waarop dit plaatsvindt) draagt dat verder niet bij aan de extra congestie op het net.
Daarnaast is een vaatwasser als voorbeeld genomen, maar dat is niet echt een grootverbruiker. Een oude stofzuiger (<2014) van 2000W even door je huis heen halen (15min) verbruikt meer.
Gaat met name om EV laden of bijv een Warmtepomp/Boiler (tbv tapwater). Ze hebben ook al lang aangegeven dat koken toch echt wel logisch is op dat tijdstip, dus ook met inductie.
Poeh... Vanaf vorige maand kon ik veranderen van energiecontract... Toen vergeleken maar eigenlijk viel alles me tegen als ik kijk naar wat we terug leveren en verbruiken. We zijn qua gas naar ongeveer 800m³ terug gegaan en we leveren netto zo'n 1500kWh terug per jaar. (bij opwekking van +/- 5.000kWh p/j). Vorige maand besloten te wachten op het nieuwe "energietermijn" vanaf 1 juli.
De dynamische contracten lijken in de berekening goed uit te pakken, maar in de praktijk kan ik me dat niet voorstellen met wat we terugleveren en in de winter uit het net trekken. Dat we daar na het saldeer tijdperk iets mee moeten is duidelijk, maar nu nog even niet. We sturen namelijk totaal niet op verbruik op het moment dat we opwekken, maar daar houden prijs vergelijkers niet of nauwelijks rekening mee. Wat is nou wijsheid qua contract en contractduur?
De dynamische contracten lijken in de berekening goed uit te pakken, maar in de praktijk kan ik me dat niet voorstellen met wat we terugleveren en in de winter uit het net trekken. Dat we daar na het saldeer tijdperk iets mee moeten is duidelijk, maar nu nog even niet. We sturen namelijk totaal niet op verbruik op het moment dat we opwekken, maar daar houden prijs vergelijkers niet of nauwelijks rekening mee. Wat is nou wijsheid qua contract en contractduur?
11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo
Sturen op verbruik, dat is wijsheid.Sven2912 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:36:
Poeh... Vanaf vorige maand kon ik veranderen van energiecontract... Toen vergeleken maar eigenlijk viel alles me tegen als ik kijk naar wat we terug leveren en verbruiken. We zijn qua gas naar ongeveer 800m³ terug gegaan en we leveren netto zo'n 1500kWh terug per jaar. (bij opwekking van +/- 5.000kWh p/j). Vorige maand besloten te wachten op het nieuwe "energietermijn" vanaf 1 juli.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Als je logisch nadenkt is het toch heel simpel? In de uren dat men adviseert het verbruik te beperken zoveel mogelijk terugleveren omdat er dan dus vaak (niet altijd!) sprake is van een tekort, zie ook de dynamische tarieven. We gaan toch samen de energietransitie in?Atomius schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:03:
Zeg er loopt zo'n campagne van geen grote verbruikers aanzetten van 16u tot 21u. Sta daar best sympathiek tegenover. Vroeg me alleen wel af of ik mijn vaatwasser ook niet aan mag zetten terwijl ik op dat moment flink teruglever.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik ben niet zo overtuigd van jouw gedachte dat er in die uren een tekort is. Mjn begrip van de situatie is dat er in de perioden het maximum aan transportcapaciteit bereikt is en dat er dus daarom niet aan de vraag voldaan kan worden. Dat is ook de reden dat men vreest voor het uitvallen van het net omdat dit overbelast wordt en daardoor uitgeschakeld moet worden om kabels en transformatoren niet de beschadigen.Taro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:07:
[...]
Als je logisch nadenkt is het toch heel simpel? In de uren dat men adviseert het verbruik te beperken zoveel mogelijk terugleveren omdat er dan dus vaak (niet altijd!) sprake is van een tekort, zie ook de dynamische tarieven. We gaan toch samen de energietransitie in?
Als er niet meer aan de vraag kan worden voldaan is er toch juist sprake van een tekort? Er is is om verschillende redenen een tekort: Meer vraag dan aanbod en problemen om het aanbod dat er is op de juiste plaats te kunnen krijgen.hanev001 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Ik ben niet zo overtuigd van jouw gedachte dat er in die uren een tekort is. Mjn begrip van de situatie is dat er in de perioden het maximum aan transportcapaciteit bereikt is en dat er dus daarom niet aan de vraag voldaan kan worden. Dat is ook de reden dat men vreest voor het uitvallen van het net omdat dit overbelast wordt en daardoor uitgeschakeld moet worden om kabels en transformatoren niet de beschadigen.
Waarom zou je je ook houden aan de vraag vanuit te overheid om rekening te houden met je stroomverbruik tussen 16.00 en 21.00?
Diezelfde overheid die enorm laks is in het sturen en regelen van het netcapaciteit en zich totaal niet bemoeid met energieleveranciers die maar wat doen met terugleverboetes. Ze zijn mij allang kwijt geraakt.
Zorg eerst voor duidelijke spelregels tussen leverancier en afnemer.
Sowieso, bij mij in de wijk zijn alle trafo's en netverzwaringen doorgevoerd, dus voor hier is het sowieso geen issue.
Diezelfde overheid die enorm laks is in het sturen en regelen van het netcapaciteit en zich totaal niet bemoeid met energieleveranciers die maar wat doen met terugleverboetes. Ze zijn mij allang kwijt geraakt.
Sowieso, bij mij in de wijk zijn alle trafo's en netverzwaringen doorgevoerd, dus voor hier is het sowieso geen issue.
Gasloos sinds 2020.
Dat laatste hebben ze dan toch maar wel goed geregeldHerkz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:06:
Waarom zou je je ook houden aan de vraag vanuit te overheid om rekening te houden met je stroomverbruik tussen 16.00 en 21.00?
Hier zijn ze al 2,5 jaar bezig met niks. Stedin reageert niet meer op mijn maildraad met ze.
Ondertussen een fantastische consumentenbond aanbieding... Je zou de panelen bijna van je dak aftrekken.
Ondertussen een fantastische consumentenbond aanbieding... Je zou de panelen bijna van je dak aftrekken.
:strip_exif()/f/image/VVltEnTUWdcJ94Pp9ThTpBkT.png?f=user_large)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Vanaf 2027 betalen ze dus helemaal niets meer voor de teruglevering?Señor Sjon schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:40:
Hier zijn ze al 2,5 jaar bezig met niks. Stedin reageert niet meer op mijn maildraad met ze.
[Afbeelding]
Bij innova betaal je dus +-2 cent per teruggeleverde kWhJesaul schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:24:
[...]
Vanaf 2027 betalen ze dus helemaal niets meer voor de teruglevering?
Hoi!
Bizar aanbod. Als je via Innova zelf afsluit voor 3 jaar ben je al goedkoper uit omdat daar de terugleverkosten lager zijn dan de terugleververgoeding (€ 0,11000 ipv. € 0,13310). En dat via de ConsumentenbondSeñor Sjon schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:40:
[Afbeelding]

Andere voorlopige conclusie, volgens Innova kost de saldering regeling ze dus €0,01815, de resterende €0,11495 zou dan bestaan uit de hogere inkoop en onbalans kosten.Señor Sjon schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:40:
[Afbeelding]
Dit komt totaal niet overeen met de teruglever tarieven die Greenchoice eerder dit jaar bekend maakte voor vanaf 1-1-2027: € 0,05059 TLV en € 0,05310 TLK, de TLK zelf lijken dus niet gebaseerd op werkelijke kosten maar meer om de balans voor de leverancier een beetje kloppend te maken
[ Voor 7% gewijzigd door Novax op 12-07-2025 09:52 ]
Bij mij is het een "nieuwe" wijk, voltage is stabiel dus zal wel goed zitten.Simpel360 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:29:
[...]
Dat laatste hebben ze dan toch maar wel goed geregeld
Maar dat sluit een groter/landelijk probleem zoals laatst in Spanje niet uit natuurlijk, daar zit je dan met je nieuwe trafo die nergens stroom vandaan krijgt.
Klopt.mitsumark schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Bij mij is het een "nieuwe" wijk, voltage is stabiel dus zal wel goed zitten.
Maar dat sluit een groter/landelijk probleem zoals laatst in Spanje niet uit natuurlijk, daar zit je dan met je nieuwe trafo die nergens stroom vandaan krijgt.
Daarom sloeg mijn opmerking ook alleen op het laatste zoals vermeld.
Ps. Hier ook een recente wijk maar helaas ondanks de extra geplaatste trafo's niet zo stabiel maar ook 70-80% PV.
Kan iemand uitleggen hoe een dergelijk 1-jarig UC gascontract uit kan voor de aanbieder? Tarief 1,23/m3 met 230 cashback bij 500m3 verbruik. Komt neer op 0,77/m3, dat niet ver af zit van het aandeel belasting.Novax schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:10:
[...]
Volgens de voorwaarden wordt de loyaliteitsbonus evenredig gekort als het verbruik afwijkt van het opgegeven verbruik, maar toch zou ik op of boven de 700m3 blijven.
Andere optie is nog de mogelijke tip bij United Consumers hier Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" korting is daar minder maar tarief is ook lager. Actie voorwaarden zijn iets beter maar zou dan wel 600m3 invullen.
Niet echt bij lagere verbruiken en de hoge bonus is ook eigenlijk voor het hogere verbruik, maar ze spelen een beetje met de tarieven en de bonus. Sinds gisteren is het tarief € 1,2567 en de bonus €260hpt870 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:27:
[...]
Kan iemand uitleggen hoe een dergelijk 1-jarig UC gascontract uit kan voor de aanbieder? Tarief 1,23/m3 met 230 cashback bij 500m3 verbruik. Komt neer op 0,77/m3, dat niet ver af zit van het aandeel belasting.
1-1-2027 staat niet alleen de afschaffing van de NL-salderingsregeling op de kalender
ook de invoering van het ETS2 systeem van de Europese unie.
Dit heeft vermoedelijk een directe impact op consumentenprijzen m.n. voor fossiele brandstoffen.
Een wat korte uitleg is op overstappen.nl te vinden.
Een uitgebreider report met wat meer achtergrondinfo komt van Raboresearch (Sanne de Boer)
Ook ABNAMRO - ESG economist heeft een onderzoek/analyse gepubliceerd.
Voorspelling: "Average household energy bills could rise by 319 to 489 euros per year"
Tips (open deur): "Households can reduce costs by adopting energy-efficient practices and shifting to alternative transportation modes"
Dit heeft vermoedelijk een directe impact op consumentenprijzen m.n. voor fossiele brandstoffen.
Een uitgebreider report met wat meer achtergrondinfo komt van Raboresearch (Sanne de Boer)
Voorspelling: "Average household energy bills could rise by 319 to 489 euros per year"
Tips (open deur): "Households can reduce costs by adopting energy-efficient practices and shifting to alternative transportation modes"
[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 13-07-2025 23:50 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Geweldig gaat mijn energie contract in en dan is de website van Delta energie opeens uit de lucht. Iemand ervaring met deze toko? Het leek mij een betrouwbaar bedrijf.
Ja alle paupers in Nederland die in (sociale) huur zitten moeten even een waterpomp aanschaffen en hun huis verbouwen.dunklefaser schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:48:
1-1-2027 staat niet alleen de afschaffing van de NL-salderingsregeling op de kalender
En uitgebreider report met wat meer achtergrondinfo komt van Raboresearch (Sanne de Boer)
As usual zullen de armsten het hardst geraakt worden door de klimaatverandering.
Huurder gaat huis verbouwen en schaft een waterpomp aan? Waar?emeralda schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:55:
[...]
Ja alle paupers in Nederland die in (sociale) huur zitten moeten even een waterpomp aanschaffen en hun huis verbouwen.
As usual zullen de armsten het hardst geraakt worden door de klimaatverandering.
Het hardst getroffen door klimaatsverandering én door maatregelen er tegen - kan niet anders.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Delta Energie is onderdeel van Vattenfall dus zou betrouwbaar moeten zijn. (In de veronderstelling dat je Vattenfall betrouwbaar vindt).emeralda schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:52:
Geweldig gaat mijn energie contract in en dan is de website van Delta energie opeens uit de lucht. Iemand ervaring met deze toko? Het leek mij een betrouwbaar bedrijf.
En dan moet je wel eerst een ZAV (Zelf Aangebrachte Voorziening) krijgen van de verhuurder. Je mag maar niet zo maar wat gaten buiten naar binnen in de muur boren en/of de warmwatervoorziening laten aanpassen.
Verlaat je de woning en dan loop je ook nog het risico dat je alles weer in de originele staat moet terugbrengen en dan moet er alles weer uitgesloopt worden. Verstandiger is om er dan helemaal niet aan te beginnen....aan die klimaattransitie als huurder.
Verlaat je de woning en dan loop je ook nog het risico dat je alles weer in de originele staat moet terugbrengen en dan moet er alles weer uitgesloopt worden. Verstandiger is om er dan helemaal niet aan te beginnen....aan die klimaattransitie als huurder.
En wat als de woningbouwcorporatie op eigen initiatief met de energie/warmtetransitie begint en zonnepanelen en warmtepompen plaatst?esphome schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:56:
En dan moet je wel eerst een ZAV (Zelf Aangebrachte Voorziening) krijgen van de verhuurder. Je mag maar niet zo maar wat gaten buiten naar binnen in de muur boren en/of de warmwatervoorziening laten aanpassen.
Volgens goed ingelichte (secondaire) bronnen lijken daarmee ook problemen te ontstaan, bijvoorbeeld als de salderingsregeling verdwijnt.
Gaat niet zonder instemming van de huurder. Voor projekten straks bij 70% deelname meen ik. Ken de huurwet niet uit mijn hoofd.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Klopt.henkzelf schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:22:
Gaat niet zonder instemming van de huurder. Voor projekten straks bij 70% deelname meen ik. Ken de huurwet niet uit mijn hoofd.
Aantal jaren terug is er in mijn (sociale) huurappartement een ronde geweest om de blokverwarming om te zetten naar CVketel per appartement. Hier was er enkel in de flat waar ik woonde (er zijn er 3 in de wijk, waarvan die van mij de grootste) genoeg (>70%) goedkeuringen om de blokverwarming om te zetten. De andere 2 flats haalden deze meerderheid niet, waardoor zij nog (steeds) op blokverwarming zitten.
Ik heb toen voor deze verandering gestemd, voor namelijk omdat de boiler van 50 liter (o.i.d.) vaak niet voldeed (douchen, schoonmaken, afwassen etc) en ik de maandelijkse stookkosten (te) hoog vond voor het gebruik wat ik had.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjowhan op 15-07-2025 10:10 ]
http://specs.tweak.to/5253
Vraagje over hoe energieleveranciers en netbeheerders teruglevering en afname bepalen 3 fase PV vs 1 fase verbruikers.
Ik heb 3x25A aansluiting, en sinds kort een Homewizard P1 meter. Nu de afwasmachine aan valt me op dat verbruik op fase 1 vanaf het net ca 1200 W is, terwijl op fase 2 en 3 wordt teruggeleverd ca. -700 -800 W per fase.
Mijn PV levert momenteel bijna 3 kW, dus dat moet ruim voldoende zijn voor de afwasmachine. Maar die 3 kW is verdeeld over de 3 fasen. Omdat de afwasmachine, stofzuigert en wasmachine allemaal 1 fase zijn kan het dus voorkomen dat ondanks zon en opbrengst enz ik toch enkele 100-en W uit het net trek.
Dus straks als salderen is afgeschaft dan toch energiebelasting betalen wegens 3 fase vs 1 fase? Bij een dynamisch contract moet de vraag en levering van de stroom zich opheffen, maar de energiebelasting niet. Het zullen geen grote bedragen zijn, want de apparaten draaien nooit lang, maar gaat ook over het principe.
Ik lever totaal ruim terug, maar doordat de verbruiker 1 fase is vs 3 fase PV moet ik toch energiebelasting betalen. Het lijkt tevens dat het 1 fase verbruik wisselt over de 3 fasen als ik naar de meting kijk. Eerst een piek op fase 1, en later op fase 3. Hoe werkt dat dan?
Graag jullie inzichten. Is er een manier om dit te voorkomen? 1 fase thuisbatterij, maar dat is veel en veel duurder dan die energiebelasting en zitten verbruikers en batterij altijd op dezelfde fase.
Ik heb 3x25A aansluiting, en sinds kort een Homewizard P1 meter. Nu de afwasmachine aan valt me op dat verbruik op fase 1 vanaf het net ca 1200 W is, terwijl op fase 2 en 3 wordt teruggeleverd ca. -700 -800 W per fase.
Mijn PV levert momenteel bijna 3 kW, dus dat moet ruim voldoende zijn voor de afwasmachine. Maar die 3 kW is verdeeld over de 3 fasen. Omdat de afwasmachine, stofzuigert en wasmachine allemaal 1 fase zijn kan het dus voorkomen dat ondanks zon en opbrengst enz ik toch enkele 100-en W uit het net trek.
Dus straks als salderen is afgeschaft dan toch energiebelasting betalen wegens 3 fase vs 1 fase? Bij een dynamisch contract moet de vraag en levering van de stroom zich opheffen, maar de energiebelasting niet. Het zullen geen grote bedragen zijn, want de apparaten draaien nooit lang, maar gaat ook over het principe.
Ik lever totaal ruim terug, maar doordat de verbruiker 1 fase is vs 3 fase PV moet ik toch energiebelasting betalen. Het lijkt tevens dat het 1 fase verbruik wisselt over de 3 fasen als ik naar de meting kijk. Eerst een piek op fase 1, en later op fase 3. Hoe werkt dat dan?
Graag jullie inzichten. Is er een manier om dit te voorkomen? 1 fase thuisbatterij, maar dat is veel en veel duurder dan die energiebelasting en zitten verbruikers en batterij altijd op dezelfde fase.
[ Voor 8% gewijzigd door Crapton op 18-07-2025 11:21 ]
Je hebt iets wat men noemt: 'salderen over de meter' (of intern salderen) dat betekent dat het netto totaal afname of teruglevering over de fases op je meter gebruikt wordt als factuurinformatie.Crapton schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:17:
Vraagje over hoe energieleveranciers en netbeheerders teruglevering en afname bepalen 3 fase PV vs 1 fase verbruikers.
Jouw energieleverancier ziet niet dat jij op een moment:
- - 3000 W teruglevering PV
- + 1000 W vaatwasser
- + 1500 W inductiekookplaat
Je mag namelijk niet benadeeld worden als gebruiker dat jij 3 fasen hebt i.p.v. 1 fase.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ah... dank dat verduidelijkt de zaak en is ook logisch. Ik kende de term intern salderen niet, behalve uit de stikstof wetgeving
.
Bij even zoeken op die term krijg je veel info, er is zelfs een Tweakers topic over https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650683.
Bij even zoeken op die term krijg je veel info, er is zelfs een Tweakers topic over https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650683.
Precies! In je Homewizard Energy app kun je gewoon kijken naar het "Stroom totaal" overzicht in plaats van de "3-fase distributie"True schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:30:
[...]
Je hebt iets wat men noemt: 'salderen over de meter' (of intern salderen) dat betekent dat het netto totaal afname of teruglevering over de fases op je meter gebruikt wordt als factuurinformatie.
Jouw energieleverancier ziet niet dat jij op een moment:gebruikt, maar die ziet enkel: - 500 W teruglevering.
- - 3000 W teruglevering PV
- + 1000 W vaatwasser
- + 1500 W inductiekookplaat
Je mag namelijk niet benadeeld worden als gebruiker dat jij 3 fasen hebt i.p.v. 1 fase.
De focus ligt in die reclame heel erg op wasmachines, vaatwassers en niet op auto'sAtomius schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:03:
Terwijl wij nu dusdanig veel zonnestroom hebben, dat elektrische auto's om 9:30 in de ochtend ingeplugd zouden moeten zijn en DAN moeten laden. Niet om 17:00. Die paar korte pulsen van wasmachines en vaatwassers gaan geen grote impact hebben hoor. (even wat water in een vaatwasser opwarmen tot 50°C is misschien 15 min 2kW trekken)
Ik weet niet eens mensen die meteen als ze thuiskomen een wasmachine op 95 graden aanzetten? En koken doe je toch uberhaupt rond die tijd?
Auto's kunnen juist netcongestie tegengaan, als we de zonnegolf in auto's laden en als ze STANDAARD bidirectioneel (DC) laden krijgen, met een iets duurdere laadpaal kan je dan gewoon jezelf van stroom voorzien en het stroomnet ook helpen!
Maar zoals men het nu doet "ik rijd met de auto naar werk, ik kom nu thuis bam ik plug hem in" daarmee ontwricht je juist het stroomnet.
Zo'n auto die 7, 11 of zelfs 22kW CONTINU gaat
:strip_exif()/f/image/zvz28WWKXSthcTa29zwRCkSM.jpg?f=fotoalbum_large)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Dat komt nog welTrue schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:30:
[...]
fase 1: WP
fase 2: PV
fase 3: Oven
oid
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Dit is een niet erg praktisch idee. Waar heb je een auto voor, juist om hem te gebruiken en een belangrijke functie is om daarmee naar het werk te gaan en dan kan dat ding dus niet thuis aan een laadpaal staan.barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:34:
Auto's kunnen juist netcongestie tegengaan, als we de zonnegolf in auto's laden en als ze STANDAARD bidirectioneel (DC) laden krijgen, met een iets duurdere laadpaal kan je dan gewoon jezelf van stroom voorzien en het stroomnet ook helpen!
Maar zoals men het nu doet "ik rijd met de auto naar werk, ik kom nu thuis bam ik plug hem in" daarmee ontwricht je juist het stroomnet.
Heb nog nooit een installateur meegemaakt die een dergelijke starre aansluitnorm hanteert, een beetje installateur kent het belang van faseverdeling en zal dit in ieder huis proberen toe te passen. De grotere installateurs die hele wijken aansluiten zullen zeker geselecteerd worden op hun kennis van richtlijnen van de netbeheerders m.b.t. faseverdeling. En de aansluitingen van de overige 'prutsers' zullen elkaar wel een beetje uitmiddelen.silverball schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:42:
[...]
Dat komt nog wel, als de faseproblematiek steeds groter wordt door het star aansluiten van nieuwbouwwijken.
oid
Ik gebruik autos zakelijk om ermee te rijden. Die rijdt dus midden op de dag.hanev001 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:44:
[...]
Dit is een niet erg praktisch idee. Waar heb je een auto voor, juist om hem te gebruiken en een belangrijke functie is om daarmee naar het werk te gaan en dan kan dat ding dus niet thuis aan een laadpaal staan.
Autos kunnen overdag zeker laden, want heeeeel veel mensen hebben een baan waar ze heel de dag zitten, daar kan je hem echt wel aan een stroompunt hangen. Dat hoeft niet thuis.
En autos kunnen onderdeel zijn van oplossing van netcongestie . Deze houding is juist het probleem.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Dat moet wel thuis, want thuis laden is veel goedkoper dan op werk. Nu moet je openbaar ~55 cent/kWh betalen (Shell Recharge) terwijl je thuis ~25 cent/kWh betaalt. De hele EV transitie valt sowieso om bij het hoge publieke laadtarief. Er onstaat nu al een tweedeling tussen mensen die thuis goedkoop op PV kunnen laden en mesnen die op straat moeten laden.barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Ik gebruik autos zakelijk om ermee te rijden. Die rijdt dus midden op de dag.
Autos kunnen overdag zeker laden, want heeeeel veel mensen hebben een baan waar ze heel de dag zitten, daar kan je hem echt wel aan een stroompunt hangen. Dat hoeft niet thuis.
En autos kunnen onderdeel zijn van oplossing van netcongestie . Deze houding is juist het probleem.
PV levert aan het eind van de middag nog wat op, dus ik prik sinds de terugleverboete m'n EV meteen als ik thuis kom in ipv na 23:00 pas te laden, want ik kan beter dat laatste beetje PV energie zelf verbruiken, dan in de daluren laden. Ookal zorgt dit voor het meeste druk op het elektriciteitsnetwerk.
Lees eerst eens de post waar ik op reageerde. Dat ging over thuis opladen.barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Jouw argument werkt trouwens ook niet want als de auto gebruikt wordt om naar het werk te gaan dan worden ze meestal geparkeerd op een parkeerterrein of in een garage met tientallen of zelfs honderden andere auto's. Als die dan allemaal aangesloten moeten worden veroorzaak je juist een lokaal net probleem in plaats van het net te helpen.
Dat is dus de idioterie. Dat je zoveel betaalt voor een stroompunt. (een AC lader is niet eens een lader, de lader zit in jouw auto zelf)Z___Z schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:43:
[...]
Dat moet wel thuis, want thuis laden is veel goedkoper dan op werk. Nu moet je openbaar ~55 cent/kWh betalen (Shell Recharge) terwijl je thuis ~25 cent/kWh betaalt. De hele EV transitie valt sowieso om bij het hoge publieke laadtarief. Er onstaat nu al een tweedeling tussen mensen die thuis goedkoop op PV kunnen laden en mesnen die op straat moeten laden.
PV levert aan het eind van de middag nog wat op, dus ik prik sinds de terugleverboete m'n EV meteen als ik thuis kom in ipv na 23:00 pas te laden, want ik kan beter dat laatste beetje PV energie zelf verbruiken, dan in de daluren laden. Ookal zorgt dit voor het meeste druk op het elektriciteitsnetwerk.
Stroom kost geen 55ct/kWh om 10:00 overdag in de zomer, sterker nog, de prijzen zijn negatief, als je afneemt zou je zelf geld toe moeten krijgen...
Maar niet iedereen gaat met de auto naar werk hoor, helaas wel te veel mensen
Vooralsnog heb ik nooit honderden elektrische auto's bij elkaar gezien. En lang niet iedereen pakt de auto, dus ik denk dat als je de mensen thuis laat laden die niet elke dag met de auto gaan dat op PV tijden doen (9:30-16:00) en de anderen overdag op hun werk, dat je best aardig uit zal komen. Met het pisritje dat de gemiddelde NLer maakt woon-werk hoef je namelijk niet per se elke dag aan het net.hanev001 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Lees eerst eens de post waar ik op reageerde. Dat ging over thuis opladen.
Jouw argument werkt trouwens ook niet want als de auto gebruikt wordt om naar het werk te gaan dan worden ze meestal geparkeerd op een parkeerterrein of in een garage met tientallen of zelfs honderden andere auto's. Als die dan allemaal aangesloten moeten worden veroorzaak je juist een lokaal net probleem in plaats van het net te helpen.
En je kan ook met 3kW laden als je lang de tijd neemt om te laden. Mijn mini installatie op mijn huis levert al 4kW, als je een parkeergarage vol zou leggen kan je dus al aardig wat auto's laden
Het had ook veel beter gereugleerd moeten worden. Toen de eerste laadpalen er kwamen waren de gebruikers vooral PHEV rijders. Die laden dan 10 kWh/dag en toen was het tarief maar 25-30 cent. Nu laden mensen er een EV aan 40 kWh en soms meerdere EVs per dag en kost het 55 cent. Aangezien de laadpaalaanbieder een monopolie heeft, zal de prijs ook niet zakken zonder regulering. Concurrentie zou kunnen als je maximaal 50% van de laadpalen in 1 wijk mag exploiteren. Dan zouden er minimaal 2 aanbieders zijn, waardoor er concurrentie ontstaat. Al zal de gemiddelde leaserijder het een worst wezen hoeveel het tarief is.barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:50:
[...]
Dat is dus de idioterie. Dat je zoveel betaalt voor een stroompunt. (een AC lader is niet eens een lader, de lader zit in jouw auto zelf)
Stroom kost geen 55ct/kWh om 10:00 overdag in de zomer, sterker nog, de prijzen zijn negatief, als je afneemt zou je zelf geld toe moeten krijgen...
Maar niet iedereen gaat met de auto naar werk hoor, helaas wel te veel mensen
Dat er een deel van de auto's gewoon overdag rijden is niet het probleem. Niet iedereen werkt 5 of meer dagen. Er zijn ook deeltijdwerkers, werklozen, bejaarden en thuiswerkers. Een groot deel van de werknemers rijdt alleen maar naar het bedrijf toe. En kan daar vaak laden voor dezelfde tarieven of lager dan thuis.barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Het grote probleem zijn de vaste prijzen. Voor de laadpalen maar ook de contracten thuis. Het maakt helemaal niets uit of je om 17.00 gaat laden of om 22.00. Vooral de mensen die niet thuis kunnen laden zullen als er om 17.00 plek is de auto daar neerzetten en laden. Eventueel zet hij hem later nog weg, zodat de buurman ook kan laden.
Meer dynamische contracten zou een zegen zijn voor de nestcongestie. Dan krijg je een financiële beloning als je op een ander tijdstip gaat laden. Dat zou ook bereikt kunnen worden door een korting op de energiebelasting te geven voor die contracten. Bijvoorbeeld na 1- 1-2027 als er veel geld vrij komt ivm het schrappen van de salderingsregeling.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Het is inderdaad een bijzondere situatie tav opladen van je EV, en dan hebben we het nog niet over bedrijfswagens.
Onderstaande link geeft veel data, o.a. aantal laadpunten en capaciteit en ook "slim laden".
Er zou netcongestie zijn, terwijl er toch nog jaarlijks honderden laadpunten (en enige datacenters) bijkomen. Nu ligt er heel ruw ca. 1.2 GW aan max capaciteit. Hoe wordt dit geregeld?
Het snellaadpaal verbruik ca. 1.5 GWh/dag, met ca 40% van de vraag tussen 16:00-21:00.
Wat betreft dynamische tarieven: snellaadpaal aanbieders kopen waarschijnlijk in tegen vaste contracten en niet op de spot markt. Maar... https://www.evupdate.nl/e...tegen-dynamische-tarieven ... gaat komen. Als er een duidelijke prijsprikkel is dan passen EV gebruikers vast hun gedrag wel aan, en ik verwacht zelfs bij lease wagens. Immers de bedrijven zullen "groen" willen zijn en daar hoort niet bij fossiele stroom in hun prachtige EV's. Dus daar hoort een gedragsaanpassing bij bedrijven en leaserijders bij met een aanwijzing "Gij zult laden wanneer de prijzen laag zijn". Dat helpt dan meteen tegen netcongestie in de avond.
Maar het probleem schuift met groeiend aantal EV's en zeker ook bedrijfswagens. Dat wordt interessant...
https://laadinfrastructuu...ellaadpunten-en--locaties
https://www.rvo.nl/onderw...h-vervoer/stand-van-zaken
Onderstaande link geeft veel data, o.a. aantal laadpunten en capaciteit en ook "slim laden".
Er zou netcongestie zijn, terwijl er toch nog jaarlijks honderden laadpunten (en enige datacenters) bijkomen. Nu ligt er heel ruw ca. 1.2 GW aan max capaciteit. Hoe wordt dit geregeld?
Het snellaadpaal verbruik ca. 1.5 GWh/dag, met ca 40% van de vraag tussen 16:00-21:00.
Wat betreft dynamische tarieven: snellaadpaal aanbieders kopen waarschijnlijk in tegen vaste contracten en niet op de spot markt. Maar... https://www.evupdate.nl/e...tegen-dynamische-tarieven ... gaat komen. Als er een duidelijke prijsprikkel is dan passen EV gebruikers vast hun gedrag wel aan, en ik verwacht zelfs bij lease wagens. Immers de bedrijven zullen "groen" willen zijn en daar hoort niet bij fossiele stroom in hun prachtige EV's. Dus daar hoort een gedragsaanpassing bij bedrijven en leaserijders bij met een aanwijzing "Gij zult laden wanneer de prijzen laag zijn". Dat helpt dan meteen tegen netcongestie in de avond.
Maar het probleem schuift met groeiend aantal EV's en zeker ook bedrijfswagens. Dat wordt interessant...
https://laadinfrastructuu...ellaadpunten-en--locaties
https://www.rvo.nl/onderw...h-vervoer/stand-van-zaken
[ Voor 21% gewijzigd door Crapton op 21-07-2025 12:34 ]
Wijzigen de prijzen van een openbaar oplaadpunt (Shell recharge of weet ik het)?
Met tanken heb je bij sommige tankstations ook 'happy hour' met extra korting. Als ze zoiets gaan doen met laadpunten, zou dat toch ook beter zijn?!
Met tanken heb je bij sommige tankstations ook 'happy hour' met extra korting. Als ze zoiets gaan doen met laadpunten, zou dat toch ook beter zijn?!
Jouw idee was toch juist zoveel mogelijk mobiele accu's aan het net te hangen om daarmee de netcongestie te verhelpen?barta123 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:52:
Met het pisritje dat de gemiddelde NLer maakt woon-werk hoef je namelijk niet per se elke dag aan het net.
Naar mijn weten worden 1-fase aansluitingen per huisnummer via een formule gerouleerd zodat per 3 1-fase huishoudens er steeds een andere fase wordt gebruikt en dus alle 3 de fases gemiddeld gezien gelijkmatig belast zouden moeten worden. Ik ga er vanuit dat bij 3-fase aansluitingen Fase 1 niet altijd dezelfde Fase 1 als bij de buren is, maar ze die per huisnummer doorschuiven. Daardoor krijg je bij het star aansluiten alsnog een nette(re) verdeling.silverball schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:42:
[...]
Dat komt nog wel, als de faseproblematiek steeds groter wordt door het star aansluiten van nieuwbouwwijken.
oid
Edit: De formule is overigens huisnummer delen door 3, het restant bepaalt de fase:
#8 / 3 = 2, 2 resteert: Fase 2
#9 / 3 = 3, 0 resteert: Fase 3
#10 / 3 = 3, 1 resteert: Fase 1
[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 23-07-2025 17:02 ]
Dat mag een methode geweest zijn die vroeger werkte omdat stroom gebruik redelijk per aansluiting was te voorspellen. Dat gaat nu mis om dat er grote verschillen zijn ontstaan. Huizen kunnen zonnepanelen hebben of niet, een warmtepomp of niet, een EV of niet. Zaken die fors invloed hebben op het gebruik per aansluiting in de zelfde straat en bekabeling.Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:42:
[...]
Naar mijn weten worden 1-fase aansluitingen per huisnummer via een formule gerouleerd zodat per 3 1-fase huishoudens er steeds een andere fase wordt gebruikt en dus alle 3 de fases gemiddeld gezien gelijkmatig belast zouden moeten worden. Ik ga er vanuit dat bij 3-fase aansluitingen Fase 1 niet altijd dezelfde Fase 1 als bij de buren is, maar ze die per huisnummer doorschuiven. Daardoor krijg je bij het star aansluiten alsnog een nette(re) verdeling.
Edit: De formule is overigens huisnummer delen door 3, het restant bepaalt de fase:
#8 / 3 = 2, 2 resteert: Fase 2
#9 / 3 = 3, 0 resteert: Fase 3
#10 / 3 = 3, 1 resteert: Fase 1
Gemiddeld gezien over een hele wijk zal zeker niet iedere fase 100% gelijk belast worden, maar een gemiddelde doet natuurlijk wel veel. Daarnaast is het advies om PV en EV over 3-fases te verspreiden als je die gebruikt ipv 1-fase er natuurlijk ook niet voor niets.hanev001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:38:
[...]
Dat mag een methode geweest zijn die vroeger werkte omdat stroom gebruik redelijk per aansluiting was te voorspellen. Dat gaat nu mis om dat er grote verschillen zijn ontstaan. Huizen kunnen zonnepanelen hebben of niet, een warmtepomp of niet, een EV of niet. Zaken die fors invloed hebben op het gebruik per aansluiting in de zelfde straat en bekabeling.
Als ik hier naar de fases kijk zie ik doorgaans max 0,1-1,2 Volt verschil per fase. Goed genoeg lijkt mij.
Heb hier overigens ook meer accucapaciteit & accuvermogen op de fase met de hoogste PV opbrengst geplaatst en de verschillende accu omvormers en PV bewust zoveel mogelijk over de 3 verschillende fases verspreid. 100% gelijk is lastig, maar als iedereen er een beetje op let doet dat al heel veel.
Je ziet een belangrijk iets over het hoofd. Pas de laatste jaren worden nieuwe woningen standaard op 3 fasen aangesloten. Maar het overgrote deel van de huizen heeft nog steeds 1 fase en valt er helemaal niets te verdelen maar is gebonden aan de keuze die de netwerkbeheerder soms al tientallen jaren geleden gemaakt heeft.Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:43:
[...]
Gemiddeld gezien over een hele wijk zal zeker niet iedere fase 100% gelijk belast worden, maar een gemiddelde doet natuurlijk wel veel. Daarnaast is het advies om PV en EV over 3-fases te verspreiden als je die gebruikt ipv 1-fase er natuurlijk ook niet voor niets.
Als ik hier naar de fases kijk zie ik doorgaans max 0,1-1,2 Volt verschil per fase. Goed genoeg lijkt mij.
Heb hier overigens ook meer accucapaciteit & accuvermogen op de fase met de hoogste PV opbrengst geplaatst en de verschillende accu omvormers en PV bewust zoveel mogelijk over de 3 verschillende fases verspreid. 100% gelijk is lastig, maar als iedereen er een beetje op let doet dat al heel veel.
Op een bewolkte dag hier al vlot 3V verschil.Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:43:
[...]
Zonnig oplopend naar 5V tussen Fase 1 en Fase 3. 251V wordt door fase 1 regelmatig aangetikt.
Lager dan 234V komt t hier ook niet ‘s nachts en midden in de nacht vaak pieken tot boven de 242V.
Voltage grafiek van 1 dag ziet er uit als een achtbaan waar je heel misselijk in wordt
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 23-07-2025 19:52 ]
Hoe lang geleden is men dan gestart met de 1-fase rotatie?hanev001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:51:
[...]
Je ziet een belangrijk iets over het hoofd. Pas de laatste jaren worden nieuwe woningen standaard op 3 fasen aangesloten. Maar het overgrote deel van de huizen heeft nog steeds 1 fase en valt er helemaal niets te verdelen maar is gebonden aan de keuze die de netwerkbeheerder soms al tientallen jaren geleden gemaakt heeft.
Hier is laatst enexis in het nieuwbouwwijkje (100 woningen) geweest om overal te checken hoe alles zit aangesloten. Ze hebben besloten om hier en daar faserotatie toe te passen, om de belasting beter te verdelen. Ik was niet thuis, maar wel bij mensen die op dat moment wel thuis waren. Volgens mij zaten alle.pv installaties allemaal op dezelfde fase aangesloten.
Hier hebben we van tevoren een brief over gehad.
Hier hebben we van tevoren een brief over gehad.
Misschien dat het hier helpt dat ik de 1-fase PV set bewust op de fase met het laagste voltage heb geplaatst waardoor ze redelijk gelijk worden getrokken en met EV en accu's bewust via 3-fases stuur op vermogen. Maar zie hier ook nauwelijks <234 Volt en vaak overdag 242-247 Volt. Zonder EV laden en accu's gaat dat al snel naar 251-252V, gelukkig pas 2-3x een uitvallende SolarEdge omvormer gezien. Sinds ik meer accuvermogen op die fase heb geplaatst is dat niet meer voorgekomen.Get!em schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:51:
[...]
Op een bewolkte dag hier al vlot 3V verschil.
Zonnig oplopend naar 5V tussen Fase 1 en Fase 3. 251V wordt door fase 1 regelmatig aangetikt.
Lager dan 234V komt t hier ook niet ‘s nachts en midden in de nacht vaak pieken tot boven de 242V.
Voltage grafiek van 1 dag ziet er uit als een achtbaan waar je heel misselijk in wordt
Dat heeft niets met die rotatie te maken maar de door mij al genoemde ongelijke belasting.Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:52:
[...]
Hoe lang geleden is men dan gestart met de 1-fase rotatie?
Neem mij zelf als voorbeeld. Ik heb zonnepanelen,HW-batterijen, een warmtepomp en een EV. Dat alles op een enkele fase die al 30jaar geleden op mijn huis is aangesloten.
Mijn buren aan weerszijden hebben geen van die zaken. Het mag duidelijk zijn dat mijn gebruik totaal anders is als dat van hun en dat er dus een forse onevenwichtigheid bestaat tussen de 3 huisaansluitingen die waarschijnlijk elk op een andere fase zitten.
Dit is een patroon dat door de hele wijk bestaat. Mensen die nog gewoon het 30 jaar oude gebruiks patroon vertonen afgewisseld met mensen die compleet van dat oorspronkelijke patroon zijn afgeweken.
Jawel, voor jouw beperkte N=1 of N=3 steekproef klopt dat, maar doe dat maal bijv. 1000 huishoudens in een wijk, wissel per huis van 1-fase, dan kan dat alsnog flink gelijk worden getrokken doordat het een gemiddelde betreft. De volgende 6 huizen kunnen natuurlijk precies andersom uitpakken. Maar kan uiteraard ook heel erg afwijken als het ongelukkig genoeg niet netjes is verdeeld.hanev001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:06:
[...]
Dat heeft niets met die rotatie te maken maar de door mij al genoemde ongelijke belasting.
Neem mij zelf als voorbeeld. Ik heb zonnepanelen,HW-batterijen, een warmtepomp en een EV. Dat alles op een enkele fase die al 30jaar geleden op mijn huis is aangesloten.
Mijn buren aan weerszijden hebben geen van die zaken. Het mag duidelijk zijn dat mijn gebruik totaal anders is als dat van hun en dat er dus een forse onevenwichtigheid bestaat tussen de 3 huisaansluitingen die waarschijnlijk elk op een andere fase zitten.
Dit is een patroon dat door de hele wijk bestaat. Mensen die nog gewoon het 30 geleden gebruiks patroon vertonen afgewisseld met mensen die compleet van dat oorspronkelijke patroon zijn afgeweken.
Ik begrijp zeker wat je bedoelt, ons huis piekt ook enorm vs de buren met 0 Wp PV, alles op gas en de andere buren met 3k Wp PV. In de rest van de straat zie je toch wel iedere 2-4 huizen een autolader, meer/minder PV, etc. Een gemiddelde over een wijk trekt als het goed is wel een en ander recht, maar zal inderdaad nooit 100% gelijk zijn.
Ik woon in het centrum van Wijhe. Olst-Wijhe heeft jaren lang 'zon op dak' gepromoot, wat heel goed is aangeslagen.
Toch zit ik in het centrum tussen woningen met gigantische kieren tussen de kozijnen, enkelsteense aanbouw, enkel glas, en minimale pv.
Ik heb zelf 19 panelen. 13Z, 6OW. Het voltage op mijn (nu nog enkele) fase is prachtig.
:strip_exif()/f/image/EpkrOO6awFxVpTDe9VLoNvcn.jpg?f=fotoalbum_large)
De buren betalen 300 euro per maand aan hun energieleverancier. Ik betaalde voor de invoering van de terugleverboete 0.
Nu met het dynamische contract moet ik nog even zien wat het maandgemiddelde over een jaar gaat zijn, maar dat is lastig vergelijken aangezien er een EV is aangeschaft.
Toch zit ik in het centrum tussen woningen met gigantische kieren tussen de kozijnen, enkelsteense aanbouw, enkel glas, en minimale pv.
Ik heb zelf 19 panelen. 13Z, 6OW. Het voltage op mijn (nu nog enkele) fase is prachtig.
:strip_exif()/f/image/EpkrOO6awFxVpTDe9VLoNvcn.jpg?f=fotoalbum_large)
De buren betalen 300 euro per maand aan hun energieleverancier. Ik betaalde voor de invoering van de terugleverboete 0.
Nu met het dynamische contract moet ik nog even zien wat het maandgemiddelde over een jaar gaat zijn, maar dat is lastig vergelijken aangezien er een EV is aangeschaft.
[ Voor 17% gewijzigd door DaanTriple7 op 23-07-2025 21:16 ]
Uit ervaring, bij mij ook bij BudgetEnergie. Toen ik daar naar vroeg werd me dat verteld, dat dit standaard is en bij alle leveranciers. Als je klaagt willen ze er nog wel eens 'uit coulance' iets aan doen.
Ik ben jaloers op die lijn.DaanTriple7 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:11:
Ik woon in het centrum van Wijhe. Olst-Wijhe heeft jaren lang 'zon op dak' gepromoot, wat heel goed is aangeslagen.
[Afbeelding]
/f/image/AUi1NDb5U2JFAvXKx3bnnjvP.png?f=fotoalbum_large)
Hier heeft mijn directe lijn met de Stedin helpdesk het opgegeven en de werkzaamheden die in 2024/25 voltooid zouden zijn, zijn nog geen stap dichterbij. Nu moet je via MijnStedin dit melden, maar ik heb een kleine postcode. 'Gelukkig' stond daar al e.e.a. aangemeld als probleem.
Mijn geluk kennende zal de boel in april 2026 weer voluit gaan, dan is net mijn gunstige vier jarig energiecontract afgelopen.
Hij kan ook op het werk aan de laadpaal staanhanev001 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:44:
[...]
Dit is een niet erg praktisch idee. Waar heb je een auto voor, juist om hem te gebruiken en een belangrijke functie is om daarmee naar het werk te gaan en dan kan dat ding dus niet thuis aan een laadpaal staan.

Hier is het verschil tijdens piekmomenten tussen de hoogste en de laagste fase vaak rond de 10V (!). Geen idee hoe dat kan, nieuwbouwwijk gestart met bouwen rond jaar 2000. Ik heb 2 enkelfase omvormers op de juiste fase zittenTaro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:13:
[...]
Jawel, voor jouw beperkte N=1 of N=3 steekproef klopt dat, maar doe dat maal bijv. 1000 huishoudens in een wijk, wissel per huis van 1-fase, dan kan dat alsnog flink gelijk worden getrokken doordat het een gemiddelde betreft. De volgende 6 huizen kunnen natuurlijk precies andersom uitpakken. Maar kan uiteraard ook heel erg afwijken als het ongelukkig genoeg niet netjes is verdeeld.
Ik begrijp zeker wat je bedoelt, ons huis piekt ook enorm vs de buren met 0 Wp PV, alles op gas en de andere buren met 3k Wp PV. In de rest van de straat zie je toch wel iedere 2-4 huizen een autolader, meer/minder PV, etc. Een gemiddelde over een wijk trekt als het goed is wel een en ander recht, maar zal inderdaad nooit 100% gelijk zijn.
Nu piekte vorig jaar de slechte fase vaak rond de 248V, sinds er deze winter nieuwe trafostations zijn geplaatst is dit wel iets verbeterd.
Ter illustratie, even random snel zonnige dag erbij gezocht van dit jaar.:
/f/image/wOCQ77xSw8iGS51QhaS8k98P.png?f=fotoalbum_large)
@Dersan De fases moet je als afzonderlijke entiteiten zien. Als een huis een enkele fase heeft dan wordt die volgens een systeem op één van de drie fases aangesloten.
Zo kan het zo zijn dat net die woningen zonnepanelen hebben en de andere fases weinig zonnepanelen zitten. Als de woning drie fases heeft zoals bij jou dan kun de fases uitkiezen waar het voltage het laagst is.
Hie heeft Enexis de fases opnieuw verdeelt door woningen op een fase te zetten waar nog niet zoveel werd teruggeleverd. Het gevolg is dat mijn voltage juist gestegen is, terwijl ik niet van fase ben gewisseld door Enexis.
Zo kan het zo zijn dat net die woningen zonnepanelen hebben en de andere fases weinig zonnepanelen zitten. Als de woning drie fases heeft zoals bij jou dan kun de fases uitkiezen waar het voltage het laagst is.
Hie heeft Enexis de fases opnieuw verdeelt door woningen op een fase te zetten waar nog niet zoveel werd teruggeleverd. Het gevolg is dat mijn voltage juist gestegen is, terwijl ik niet van fase ben gewisseld door Enexis.
Roze en paars tekenen bijna exact dezelfde grafiek, maar met een klein verschil op de y-as. Bijzonder.Señor Sjon schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:37:
[...]
Ik ben jaloers op die lijn.
[Afbeelding]
Hier heeft mijn directe lijn met de Stedin helpdesk het opgegeven en de werkzaamheden die in 2024/25 voltooid zouden zijn, zijn nog geen stap dichterbij. Nu moet je via MijnStedin dit melden, maar ik heb een kleine postcode. 'Gelukkig' stond daar al e.e.a. aangemeld als probleem.
Mijn geluk kennende zal de boel in april 2026 weer voluit gaan, dan is net mijn gunstige vier jarig energiecontract afgelopen.
Klopt, ik heb een 3 fase omvormer, maar die heeft lang niet iedereen in de buurt, dus sommige fases hebben het zwaarder dan andere.DaanTriple7 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:53:
[...]
Roze en paars tekenen bijna exact dezelfde grafiek, maar met een klein verschil op de y-as. Bijzonder.
Mijn ervaring is dat de aanbiedingen echt zijn, als je een contract afsluit ga je ook betalen wat er staat.Slawkooo schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:52:
Is het normaal dat elke vergelijkingssite zulke verschillende aanbiedingen aanbiedt? De tarieven voor elektriciteit en gas van dezelfde aanbieder zijn totaal verschillend voor gaslight- en overstappen[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]. Zelfs de jaarlijkse rendementen zijn compleet verschillend. Is dit echt of gewoon oplichterij?
Maar het is ook oplichterij, want ze beweren de "beste deal" voor je te vinden of "alle leveranciers" te vergelijken, maar in veel gevallen laten ze een heleboel aanbiedingen niet zien.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
De aanbiedingen bij de vergelijkers zijn vrijwel allemaal hetzelfde, deze kunnen echter wel per dag wijzigen en het moment van wijzigen wil nog wel per vergelijker verschillen.Slawkooo schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:52:
Is het normaal dat elke vergelijkingssite zulke verschillende aanbiedingen aanbiedt? De tarieven voor elektriciteit en gas van dezelfde aanbieder zijn totaal verschillend voor gaslight- en overstappen[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]. Zelfs de jaarlijkse rendementen zijn compleet verschillend. Is dit echt of gewoon oplichterij?
Maar je eerste screenshots zijn nogal gek (van Pricewise lijkt het?). Cashbacks zijn altijd afgeronde getallen, het lijkt er op dat daar alles zonder BTW is (staat er ook bij).
Nu zie ik dat" overstappen" uiteindelijk gewoon een hoger rendement oplevert, vandaar dat er zoveel verschil is. De elektriciteitstarieven zijn bijna overal hetzelfde. Ik vraag me af waarom er zo'n groot verschil is in het uiteindelijke rendement?Slawkooo schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoog tijd dat de ACM die bonussen aan banden leggen. Die maken een eenvoudige prijsvergelijking niet mogelijk en wordt het er allemaal niet overzichtelijker op, zeker voor de niet-tweaker.. Het is een verkapte manier van prijsmainpuatie en de energieleveranciers doen alsof ze heel genereus zijn en met cadeautjes strooien. Die betaal je uiteindelijk altijd zelf. De zgn. "besparingen" zijn BS.
Bonussen zijn verder een manier voor de energieleverancier om deze niet uit te hoeven betalen als je niet helemaal aan bepaalde voorwaarden voldoet, vaak beschreven in kleine lettertjes, zoals te weinig verbruik, o.i.d. Dat kan niet met een gewoon vast tarief. Weet ook dat niets gratis is in deze wereld, zeker niet bij energieleveranciers.
Bonussen zijn verder een manier voor de energieleverancier om deze niet uit te hoeven betalen als je niet helemaal aan bepaalde voorwaarden voldoet, vaak beschreven in kleine lettertjes, zoals te weinig verbruik, o.i.d. Dat kan niet met een gewoon vast tarief. Weet ook dat niets gratis is in deze wereld, zeker niet bij energieleveranciers.
Veel mensen betalen die bonussen uiteindelijk zelf omdat ze blijven hangen.
En de ondoorzichtigheid leidt tot verkeerde keuzes.
Helaas, de "vrije markt-economie" maakt het er niet leuker en niet mooier en niet makkelijker op.
Focussen op een maandbedrag is gevaarlijke korte termijn politiek. kWh/m3 tarieven zijn relevanter.
En de ondoorzichtigheid leidt tot verkeerde keuzes.
Helaas, de "vrije markt-economie" maakt het er niet leuker en niet mooier en niet makkelijker op.
Focussen op een maandbedrag is gevaarlijke korte termijn politiek. kWh/m3 tarieven zijn relevanter.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Typisch is dat opeens alle leveranciers met bonussen strooien, dit was vroeger ook zo, maar na het faillissement van Welkom Energie zagen 90.000 klanten die 'welkomstbonus' in het faillissement verdwijnen.
Misschien mede door dat faillissement en alle negatieve berichtgeving destijds over bonussen is er een tijd gestopt met het aanbieden van contracten met een bonus.
Op de vergelijkingssites zie je aanbieders met maandtarieven waar de bonus al in verwerkt is waardoor het met die bonus, plus de leveringskosten, terugleveringskosten en gas/stroom tarieven het steeds onoverzichtelijker wordt, maar misschien is dat ook wel de bedoeling. ;-)
Misschien mede door dat faillissement en alle negatieve berichtgeving destijds over bonussen is er een tijd gestopt met het aanbieden van contracten met een bonus.
Op de vergelijkingssites zie je aanbieders met maandtarieven waar de bonus al in verwerkt is waardoor het met die bonus, plus de leveringskosten, terugleveringskosten en gas/stroom tarieven het steeds onoverzichtelijker wordt, maar misschien is dat ook wel de bedoeling. ;-)
Dat had denk ik meer te maken met de energiecrisis zelf (waardoor Welkom Energie failliet ging), in die tijd werden er ook bijna geen vaste contracten meer aangeboden.R0181 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:18:
Typisch is dat opeens alle leveranciers met bonussen strooien, dit was vroeger ook zo, maar na het faillissement van Welkom Energie zagen 90.000 klanten die 'welkomstbonus' in het faillissement verdwijnen.
Ik schreef ook 'misschien mede'.Novax schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:23:
[...]
Dat had denk ik meer de maken met de energiecrisis zelf (waardoor Welkom Energie failliet ging), in die tijd werden er ook bijna geen vaste contracten meer aangeboden.
Toch waren er wel redelijk wat vaste contracten na dat faillissement, ik zat dagelijks op het Welkom Energie topic en kreeg daar de aanbieders te zien waar er naar werd overgestapt, ik koos toen voor Engie.
Ik denk dat de bonussen meer afhangen van de continuïteit van de (inkoop)tarieven, voor de energiecrisis waren de tarieven jarenlang stabiel en toen werden er ook bonussen uitgekeerd, nu zijn de tarieven ook al weer een tijd redelijk stabiel (wel 50% hoger dan voor de crisis) en de bonussen verschijnen weer.
Vind het wel frappant dat er nog steeds enorme cashback acties zijn die in mijn geval gelijk liggen aan de teruglever boetes.
Die boetes zijn dus nog steeds complete onzin.
Degene zonder panelen krijgen ook die cashback. Dus het vereffend toevallig in jouw geval de terugleverkosten, maar uiteindelijk klopt er iets anders gewoon niet in hun prijsstelling.computerjunky schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:05:
Vind het wel frappant dat er nog steeds enorme cashback acties zijn die in mijn geval gelijk liggen aan de teruglever boetes.
Leveranciers spelen gewoon in op het koopgedrag van de gemiddelde Nederlander: het met open ogen in allerlei marketingtrucs trappen zoals aanbiedingen, kortingen, 2=1 tot 5=2 acties enz.
En dus ook de cashbacks. Waarbij de consumenten vaak niet in de gaten hebben dat de tarieven, vaste kosten en terugleverboetes hoger en ongunstiger zijn zodat je uiteindelijk als consument genaaid wordt…..
En dus ook de cashbacks. Waarbij de consumenten vaak niet in de gaten hebben dat de tarieven, vaste kosten en terugleverboetes hoger en ongunstiger zijn zodat je uiteindelijk als consument genaaid wordt…..
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Als je je verbruik redelijk kan schatten maakt dit niet zoveel uit omdat je toch het jaarbedrag moet vergelijken, zowel bij de leveranciers zelf als bij de vergelijkers, daar zijn regels voor. Zie die cashbacks ook liever verdwijnen al kunnen ze nog wel onverwachte voordelen opleveren door "fouten" van de energieleverancier, met name bij een laag gasverbruik. Daar moet je dan wel specifiek op gericht zijn, wat de gemiddelde consument niet zal zijn.PeepPeepPeep schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:56:
Leveranciers spelen gewoon in op het koopgedrag van de gemiddelde Nederlander: het met open ogen in allerlei marketingtrucs trappen zoals aanbiedingen, kortingen, 2=1 tot 5=2 acties enz.
Ik vind die bonus nog wel transparant, daar zit maar 1 vaste regel aan (soms 2), alleen de terugleverboetes niet.
Als ik 500kWh meer of minder invul bij 1 van de 4 vakjes (normaal/dal, import/export), komen er opeens compleet andere bedragen en andere aanbieders naar boven.
Terwijl je zou zeggen, dat is een tientje per maand ofzo.
Ik moet dus van tevoren al weten of ik komende contractsduur iets ga doen met elektrificatie of zonnepanelen/accu en wat dat dan exact gaat veranderen.
Ook de terugverdienberekeningen van leveranciers hebben daar moeite mee.
De 1 zegt die 5000 euro verdien je in 15 jaar terug, de ander zegt (voor hetzelfde ding, met dezelfde opbrengst) die 5000 euro verdien je in 10 jaar terug, maar net waar ze mee rekenen...
Als ik 500kWh meer of minder invul bij 1 van de 4 vakjes (normaal/dal, import/export), komen er opeens compleet andere bedragen en andere aanbieders naar boven.
Ik moet dus van tevoren al weten of ik komende contractsduur iets ga doen met elektrificatie of zonnepanelen/accu en wat dat dan exact gaat veranderen.
De 1 zegt die 5000 euro verdien je in 15 jaar terug, de ander zegt (voor hetzelfde ding, met dezelfde opbrengst) die 5000 euro verdien je in 10 jaar terug, maar net waar ze mee rekenen...
Ik heb afgelopen 3 jaar exact alle dagelijkse verbruiken in een sheet bijgehouden (dankzij de geweldige hardware en app van HomeWizard). Eerste jaar met plaatsing zonnepanelen en afstoten gas. Midden dit jaar op basis van alle getallen en simulatie daarbij batterijen laten plaatsen.mitsumark schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:12:
Ik vind die bonus nog wel transparant, daar zit maar 1 vaste regel aan (soms 2), alleen de terugleverboetes niet.
De getallen zeggen heel veel. Zo had ik met mijn zonnepanelen vorig jaar 20 procent minder opbrengst dan het jaar ervoor. Dit jaar is tot nu toe goed, maar kan met een slecht najaar ook weer minder worden. Ik heb sinds februari een dynamische contract, dit even terzijde.
Wat ik wil zeggen: je sluit een nieuw contract af op grond van getallen van afgelopen jaar (en dus bepaal je daarmee welke leverancier het wordt). Maar een slecht jaar (b.v. een winter met paar weken echt vriezen zonder veel zon) of juist een goed jaar (zoals 2 jaar geleden) kunnen ervoor zorgen dat je juist heel duur uit gaat zijn omdat je voor een hoge gasprijs hebt gekozen of dat de teruglevering stukken hoger is dan verwacht.
Het blijft dus altijd een gok…….
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Misschien kan ik hier wat wijzer worden over mijn energiecontract van Vattenval.
Wij hebben een lading zonnepelen en leveren veel meer terug dan we verbruiken. Dit heeft ons jaren veel geld opgeleverd en de panelen hebben we er er allang weer uit, maar ik probeer nu de terugleverboete te begrijpen in verhouding tot de terugleververgoeding en salderen.
Terugleverboete: 585/5763 = 0,1015 per kwh. (€ 585)
Teruglevergoeding: 5763x0.1230 = 708,85 (€ 708,85)
Direct verbruik 950x0.2467 = 234,36
Ik vraag mij even af of die teruglevergoeding nu is voor 5763kwh of de opwek (6500kwh) minus salderen (2400) = 4100kwh x die 0.1230.
Voor de terugleverboete rekenen ze wel alles wat ik teruglever, los van het salderen. Anders kwam ik daar ook wel uit op 4100kwh.

ps: wanneer ik hier niet goed zit dan hoor ik het graag!
Wij hebben een lading zonnepelen en leveren veel meer terug dan we verbruiken. Dit heeft ons jaren veel geld opgeleverd en de panelen hebben we er er allang weer uit, maar ik probeer nu de terugleverboete te begrijpen in verhouding tot de terugleververgoeding en salderen.
- Wij verbruiken zo'n 2500kwh per jaar en wekken +/- 6500kwh op.
- Vattenval schat dat wij in schaal 18 komen van de terugleverboete a 585 euro.
- Teruglevering: 5763kwh.
- Wij krijgen een terugleververgoeding van 0.1230ct.
- Direct verbruik zal +/- 950kwh zijn en de stroomprijs is 0.2467ct
Terugleverboete: 585/5763 = 0,1015 per kwh. (€ 585)
Teruglevergoeding: 5763x0.1230 = 708,85 (€ 708,85)
Direct verbruik 950x0.2467 = 234,36
Ik vraag mij even af of die teruglevergoeding nu is voor 5763kwh of de opwek (6500kwh) minus salderen (2400) = 4100kwh x die 0.1230.
Voor de terugleverboete rekenen ze wel alles wat ik teruglever, los van het salderen. Anders kwam ik daar ook wel uit op 4100kwh.

ps: wanneer ik hier niet goed zit dan hoor ik het graag!
Is het 0,1230 en 0,2467ct? De stroomprijs zal haast zeker 0,2467 Euro zijn. De terugleververgoeding zou best in centen kunnen zijn.Pakhaas schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:33:
- Wij verbruiken zo'n 2500kwh per jaar en wekken +/- 6500kwh op.
- Vattenval schat dat wij in schaal 18 komen van de terugleverboete a 585 euro.
- Teruglevering: 5763kwh.
- Wij krijgen een terugleververgoeding van 0.1230ct.
- Direct verbruik zal +/- 950kwh zijn en de stroomprijs is 0.2467ct
De terugleververgoeding is (meestal) alleen voor het overschot, het deel na het salderen, inderdaad.
Heb je een vast contract? Ik zou bijna zeggen, nu nog overstappen naar een modelcontract.
[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 03-08-2025 17:05 ]
Ja je hebt gelijk. Stroom 0,2467 en terugleververgoeding per kwh 0,1230.Truus01 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:03:
[...]
Is het 0,1230 en 0,2467ct? De stroomprijs zal haast zeker 0,2467 Euro zijn. De terugleververgoeding zou best in centen kunnen zijn.
De terugleververgoeding is (meestal) alleen voor het overschot, het deel na het salderen, inderdaad.
Heb je een vast contract? Ik zou bijna zeggen, nu nog overstappen naar een modelcontract.
Dat zou dan in ons geval de opwek, minus directverbruik minus salderen zijn. Afgerond 6500 - 950 - 2400 = 3150kwh a 0,1230 = € 387,45De terugleververgoeding is (meestal) alleen voor het overschot, het deel na het salderen, inderdaad.
Salderen 2400 x 0,2467 = € 592,08
Direct verbruik: 950x 0,2467 = € 234,36
Terugleverboete -€ 585
Dus onze zonnepanelen leveren nog op: € 628,89
Of zie ik nog wat over het hoofd.
Wat bedoel je trouwens met een modelcontract? Wij kunnen pas vanaf 22 november overstappen. Zijn vorig jaar net naar deze partij gegaan omdat ons 3 jaarcontract bij een ander afliep en die veel duurder werd.
(de investering is trouwens al een paar jaar terugverdiend)
[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 03-08-2025 18:17 ]
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden