Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Afgelopen 2j dynamisch gehad maar nu de prijs best laag staat is het misschien slim om het vast te zetten.
500m2 per jaar
Hoe denken jullie daar over?
[ Voor 10% gewijzigd door Remco Tr op 04-08-2025 11:42 ]
Met zo'n redelijk laag verbruik is het bijna altijd voordeliger om vast te nemen mits je een aanbieding kan vinden met een hoge loyaliteitsbonus. Op dit moment is dat toevallig bij innovaenergie.nl zo (€ 255, wel goed de actievoorwaarden lezen), daar kan dynamisch niet tegenop.Remco Tr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:39:
Vast contracten voor gas zijn best voordelig. (€0,21)
Afgelopen 2j dynamisch gehad maar nu de prijs best laag staat is het misschien slim om het vast te zetten.
500m2 per jaar
Ik zou ook proberen om structureel onder de 500m3 te komen, dan betaal je een lager capaciteitstarief.
Dat is compleet onmogelijk Alleen de energiebelasting is al 57 cent.Remco Tr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:39:
500m2 per jaar
Niet onmogelijk als je uit gaat van kale gasprijs ex btw en belasting.hanev001 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:15:
[...]
Dat is compleet onmogelijk Alleen de energiebelasting is al 57 cent.
Ja als je grote delen van de prijs weglaat kan je daar misschien op uitkomen. Maar dat is echter totale nonsens want je moet wel alles betalen. Je houdt alleen je zelf voor de gek en misleidt anderen aangezien er op consumenten nivo inclusief heffingen en belastingen wordt gerekend.Remco Tr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:47:
[...]
Niet onmogelijk als je uit gaat van kale gasprijs ex btw en belasting.
Haha, inderdaad, met kale prijzen lijkt alles goedkoop, heeft dan ook totaal geen nut om daarmee te vergelijken.hanev001 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:52:
[...]
Ja als je grote delen van de prijs weglaat kan je daar misschien op uitkomen. Maar dat is echter totale nonsens want je moet wel alles betalen. Je houdt alleen je zelf voor de gek en misleidt anderen aangezien er op consumenten nivo inclusief heffingen en belastingen wordt gerekend.
Hoeveel betaal je voor je vaste gas aansluitkosten?Remco Tr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:39:
500m2 per jaar
Bij Stedin betaal je 186 €/jaar incl BTW indien onder de 500 m3/jaar. Tussen de 500-4000 m3/jaar is dat ca. 214 €/jaar.
Bij laag verbruik betaal je relatief veel vaste lasten (ca. 0.37 €/m3), nog afgezien van de energiebelasting ca. 0.58 €/m3. Dus dan kom je op 0.21 + 0.37 + 0.57 = 1.15 €/m3. Komt straks nog CO2 heffing bij denk ik. De kale consumentenprijs van 0.21 €/m3 is idd laag, maar ondergeschikt.
1 m3 aardgas is ruwweg equivalent aan 9 kWh verbrandingswaarde, maar de kosten per kWh zijn sterk afhankelijk van de tijd van de dag en jaargetijde (en evt PV installatie). Wanneer loont het om full electric te gaan is de vraag. Ik heb jaren geleden een (te dure grondgebonden) WP gekocht en ga de investering NIET terugverdienen, ondanks salderen. Ik had een lucht WP moeten nemen dan was het net wel gelukt.
Zo ver ik kan zien zijn de all in prijzen in Duitsland en Belgie vergelijkbaar. Toch staan aardgascentrales nog regelmatig bij (20-25% van het aardgasverbruik), dit is ook voor stroomexport. Ach ja energietransitie he.
.
[ Voor 13% gewijzigd door Crapton op 05-08-2025 14:50 ]
Las een berichtje over slimme zonneboilers die meten, net als homewizz , hoeveel zonnestroom teruggeleverd word. En dan die overschot gebruikt om warmwater voor te bereiden.
Nu wil t zijn dat ik al een tijdje zit te bedenken wat na D-Day in 2027 mn installatie zou moeten zijn idealiter.
Ik heb nu nog geen terugleverboete.
Op de planning:
HR- radiatoren. ( nu geen in slaapkamers omdat de oude gr nooit teruggeplaatst zijn, wist niet wat ik wilde dus na stucen nooit opnieuw terug gehangen )
Wil nu beginnen daar met de HR's en dan als de woonkamer gerenoveerd, aangepakt, word ook daar nieuwe HR radiatoren.
De CV is nu nog mn WW en CV voor t huis.
Geld om "even" alles te electrificeren naar Warmtepomp/airco is er niet dus ik ga stap voor stap.
Nu dacht ik bestaande CV systeem updaten naar HR connectoren is meteen rendabel en geschikt voor later als WP komt. Kost geld maar geen extreme aanpassingen. Dus een nobrainer.
De andere is warmwater. Een CV die doet huis verwarmen en WW verzorgen en eigenlijk vrij simpel en effectief.
Een WP kan geen WW verzorgen dus je moet een 2de apparaat hebben. En dat houd me een beetje tegen.
Die opstapelende kosten van apparaten en Onderhoudskosten die er mee bij komen.( los van de verbouwings kosten en ruimte inname)
25K aan investering doet veel m3 gas kopen over de jaren.
Je hebt WP boilers maar die zijn lompgroot en kunnen niet of nauwelijks de trap op.
Dus ik dacht een boiler die warmwater voorbereid en de CV niet laat aanslaan bij een WW aanvraag vanuit de keuken of elders en zelfs ons kan laten douchen.( in de zomer douche je vaker dan in de winter.)
Een gewone boiler zou je met een homewizz smart stekker kunnen zonnesmart maken maar een kant en klare is misschien wijzer. Er word 20 jaar als levensduur gegeven. ( nu weet ik dat boilers vaker stuk gaan door de water hardheid en de daaraan gekoppelde verkalking en dat boilervat en anode en zo belangrijk zijn voor levensverwachting.
Feenstra kwam boven drijven in mn googlenieuws maar er zijn vast meer leveranciers.
Wat zijn jullie ervaringen met die smartzonneboilers?
( dit apparaat kan wel eens in de zelfde tijd als mn HR radiatoren boven als update komen.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dat hoeft helemaal niet. Een warmtepomp kan gewoon warm water maken. Sterker nog, bijna altijd wordt dit bij een full electric huis door de warmtepomp gedaan.copykat schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:33:
[..]
Een WP kan geen WW verzorgen dus je moet een 2de apparaat hebben.
[..]
Een WP boiler is helemaal niet nodig.
Als je veel geld aan verduurzaming uit gaat geven zou ik me eerst even goed inlezen in de feiten en de mogelijkheden
[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 06-08-2025 10:41 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nu al voorbereiden op LT is geen slecht idee idd en zal ook bij de CV, zeker als deze zich op een lage temperatuur laat sturen, een leuke besparing opleveren. Denk even goed na of je kiest voor LT/oversized radiatoren of gelijk voor fancoils gaat, zodat je straks ook kan koelen.copykat schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:33:
Vakantietijd is vaak t moment dat je in bed even mobielt voordat je besluit de dag te beginnen.
Las een berichtje over slimme zonneboilers die meten, net als homewizz , hoeveel zonnestroom teruggeleverd word. En dan die overschot gebruikt om warmwater voor te bereiden.
Nu wil t zijn dat ik al een tijdje zit te bedenken wat na D-Day in 2027 mn installatie zou moeten zijn idealiter.
Ik heb nu nog geen terugleverboete.
Op de planning:
HR- radiatoren. ( nu geen in slaapkamers omdat de oude gr nooit teruggeplaatst zijn, wist niet wat ik wilde dus na stucen nooit opnieuw terug gehangen )
Wil nu beginnen daar met de HR's en dan als de woonkamer gerenoveerd, aangepakt, word ook daar nieuwe HR radiatoren.
De CV is nu nog mn WW en CV voor t huis.
Geld om "even" alles te electrificeren naar Warmtepomp/airco is er niet dus ik ga stap voor stap.
Nu dacht ik bestaande CV systeem updaten naar HR connectoren is meteen rendabel en geschikt voor later als WP komt. Kost geld maar geen extreme aanpassingen. Dus een nobrainer.
Niet? Ik heb vanochtend toch echt warm gedoucht.De andere is warmwater. Een CV die doet huis verwarmen en WW verzorgen en eigenlijk vrij simpel en effectief. Een WP kan geen WW verzorgen dus je moet een 2de apparaat hebben.
Een WP kan een indirect gestookt vat verwarmen dmv een 3-wegklep. Of je kiest idd voor een losse WP-boiler als dat zo uitkomt qua plaatsing of omdat je meer PV-opwek wilt gebruiken. Enige verschil is dat een WP-boiler een eigen compressor bovenop heeft zitten.En dat houd me een beetje tegen.
Die opstapelende kosten van apparaten en Onderhoudskosten die er mee bij komen.( los van de verbouwings kosten en ruimte inname)
25K aan investering doet veel m3 gas kopen over de jaren.
Je hebt WP boilers maar die zijn lompgroot en kunnen niet of nauwelijks de trap op.
Vrijwel elke boiler kan tegenwoordig het warmteelement (of de compressor/WP) activeren op basis van zonne-overschot. Mijn WP heeft een smart grid contact die eerst het boilervat verder opwarmt en daarna de ruimte verder gaat verwarmen of koelen.Dus ik dacht een boiler die warmwater voorbereid en de CV niet laat aanslaan bij een WW aanvraag vanuit de keuken of elders en zelfs ons kan laten douchen.( in de zomer douche je vaker dan in de winter.)
Een gewone boiler zou je met een homewizz smart stekker kunnen zonnesmart maken maar een kant en klare is misschien wijzer. Er word 20 jaar als levensduur gegeven. ( nu weet ik dat boilers vaker stuk gaan door de water hardheid en de daaraan gekoppelde verkalking en dat boilervat en anode en zo belangrijk zijn voor levensverwachting.
Feenstra kwam boven drijven in mn googlenieuws maar er zijn vast meer leveranciers.
Wat zijn jullie ervaringen met die smartzonneboilers?
Boilers van ge-emailleerd staal hebben een anode die elke x jaar vervangen moet worden, bij een RVS vat heb je die niet nodig en dus ook geen onderhoud/kosten. De soms iets hogere aanschafprijs verdien je dus weer terug, zeker als je het onderhoud uitbesteed.
Ergo, lees je even verder in. Vooralsnog zou ik m'n warm water lekker op de CV laten zitten, dat is nou juist het sterke punt van een CV-ketel. Een (WP-)boiler gaat pas echt renderen als je je gasaansluiting er door kan opzeggen.
All-electric.
Nee hoor, ik krijg een bonus van €245 en betaal €1,24 per m³.Tranquility schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:00:
-knip- bonussen betaal je uiteindelijk altijd zelf. De zgn. "besparingen" zijn BS.
Mijn verbruik is ca. 300m³ per jaar.
Netto prijs per m³ is dus €1,24 - (€245/300m³) = €0,42. Inclusief belasting.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
[...]
Dat hoeft helemaal niet. Een warmtepomp kan gewoon warm water maken. Sterker nog, bijna altijd wordt dit bij een full electric huis door de warmtepomp gedaan.
Een WP boiler is helemaal niet nodig.
Als je veel geld aan verduurzaming uit gaat geven zou ik me eerst even goed inlezen in de feiten en de mogelijkheden
[/quote]
Voor zover ik weet moet ik een boilervat hebben die verwarmt word bij een WP/gasbrander/electracoil als ik zeg 60liter wil voor bereiden. En hoe minder heet die 60liter is des te sneller is het "op" 1 omdat de mengkraan meer warm verbruikt en 2 omdat meer warmverbruiken betekend meer koud invoeren dat dus je warme liters negatief beïnvloed en dus weer sneller lauw water geeft.
En ik geloof dat je dat eentje moet hebben die af en toe naar 70 graden electrisch door verwarmt tegen legionella.
Ik begreep ook dat een WP minder heet water (40 graden of zo) kan maken zodat je dus óf een flink groter vat moet hebben of een secundaire verhitting om bij douchen het over te nemen.
Het is weer een tijdje geleden dat ik me ingelezen had in de WP versus Gas CV versus airco dus de techniek zal best weer verbeterd zijn maar ik neem aan dat de warmte pomp opgebrachte warmte die je bijv. Via coilleiding overdracht in t vat kan brengen niet perse veel hoger zijn dan 1 a 2 jaar geleden.
En investeren is meer dat ze het je door je strot proberen te duwen door prijsverhogingen. Mn CV op gas doet t nog prima voor de komende 10 jaar en die kan alles doen wat ik nodig heb. Dus technisch is er niets nodig om te vervangen.
Maar omdat ze je willen laten betalen voor overstroom omdat ze zelf grote gesubsidieerde, lees door ons betaalde, zonne en windparken hebben en die stroom willen verkopen moeten we als thuis consumenten gaan bedenken hoe we die zonnestroom gaan zelf opconsumeren. En thuisbatterij is niet echt rendabel als in je kan het niet opslaan voor maanden later en ik vraag me af of de investering ve batterij in 5 jaar terug verdiend is.( misschien als je de airco laat draaien snachts op die stroom.)
Andere oplossing is uitschakelen vd panelen bij terug leveren om zo kosten te ontlopen wat je krijgt niks voor je KW's dus waarom geven?
Ok ik dacht een zonneboiler is simpel naast een CV te gebruiken en kan ook nog bestaan naast een toekomstige WP LW ./airco. Dus soort alternatief van de hybride WP die in mijn ogen een dure tussen oplossing is omdat als je daar de CV weghaalt de WP die overblijft ondergedimensioneerd is en dus ook moet worden vervangen..
Dus ik dacht zonneboiler die mijn overstroom wil gebruiken en zo mn teruglevering op 0 houd,of in iedergeval zo weinig mogelijk, snijd aan 2 kanten.
1 gratis, op de investering hardware na dan, warm water in de zomer.
2 geen kosten door teruglevering aan mn energiemaatschappij.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dank voor je informatieve post.😊RonJ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
Nu al voorbereiden op LT is geen slecht idee idd en zal ook bij de CV, zeker als deze zich op een lage temperatuur laat sturen, een leuke besparing opleveren. Denk even goed na of je kiest voor LT/oversized radiatoren of gelijk voor fancoils gaat, zodat je straks ook kan koelen.
[...]
Niet? Ik heb vanochtend toch echt warm gedoucht.![]()
[...]
Een WP kan een indirect gestookt vat verwarmen dmv een 3-wegklep. Of je kiest idd voor een losse WP-boiler als dat zo uitkomt qua plaatsing of omdat je meer PV-opwek wilt gebruiken. Enige verschil is dat een WP-boiler een eigen compressor bovenop heeft zitten.
[...]
Vrijwel elke boiler kan tegenwoordig het warmteelement (of de compressor/WP) activeren op basis van zonne-overschot. Mijn WP heeft een smart grid contact die eerst het boilervat verder opwarmt en daarna de ruimte verder gaat verwarmen of koelen.
Boilers van ge-emailleerd staal hebben een anode die elke x jaar vervangen moet worden, bij een RVS vat heb je die niet nodig en dus ook geen onderhoud/kosten. De soms iets hogere aanschafprijs verdien je dus weer terug, zeker als je het onderhoud uitbesteed.
Ergo, lees je even verder in. Vooralsnog zou ik m'n warm water lekker op de CV laten zitten, dat is nou juist het sterke punt van een CV-ketel. Een (WP-)boiler gaat pas echt renderen als je je gasaansluiting er door kan opzeggen.
Edit warm douchen, ik bedoel je kan ( dacht ik) niet rechtstreeks douchen op je WP , hebt een buffervat nodig die je , langzaam, opwarmt en die heeft anti leginonella en hulp verwarming nodig als vat leeg raakt. dat bedoelde ik met extra apparaat.
Fancoils, naar gekeken ooit en dauwpunt, condenswater, deed me besluiten dat het misschien onhandig was. Leidingen moesten geïsoleerd worden/vervangen enz.
Hoe is in de praktijk de ombouw naar goedwerkende fancoil circuit in een bestaande situatie?
( linkje naar een voorbeeld zou fijn zijn.)
Ik neig naar een LtL airco/(bij)verwarming op zolder en in woonkamer op den duur ( veel warme dagen of klamme dagen hebben we nu niet maar dat schijnt wel toe te nemen in de toekomst.)
Ja ik heb 1 jaar geleden ook gekeken naar electrische boilers en kwam tot de conclusie dat electra ( buiten de wp dan blijkbaar) een slechte energie is voor warmwater maken. Dus investeren in eboiler ook.
Mn huis is nog niet klaar voor transitie naar WP.
Dit jaar tonzon laten plaatsen. Passieve energie verbruik reductie.
Dak isolatie(extra op de bestaande) is ook op de planning.( als de zolder gerenoveerd word)
Ik probeer :
1 zo weinig mogelijke apparaten te hebben ( Onderhoudskosten, vervangingskosten, runningkosten)
2 kosten bate ( terugverdientijd) zo positief mogelijk te maken waarbij 1 dus ook meespeelt.
3 het simpel te houden zodat je niet erg veel technische kennis moet hebben en regelmatig moet "inregelen" om t werkend te houden.
4 betaalbaar houden .
Vandaar dat ik zoek naar kleine stapjes die niet overbodig worden bij een volgende stap.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 06-08-2025 13:01 ]
Ze kunnen die bonussen ook gewoon in de tarieven verrekenen, dan wordt vergelijken een stuk transparanter. Nu "adverteren" ze met belachelijk hoge tarieven, en met zo'n bonus meegerekend worden die weer normaal. Het is een vorm van volksverlakkerij, zo zie ik het.V-8 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:27:
Nee hoor, ik krijg een bonus van €245 en betaal €1,24 per m³.
Mijn verbruik is ca. 300m³ per jaar.
Netto prijs per m³ is dus €1,24 - (€245/300m³) = €0,42. Inclusief belasting.
Beide concepten kan, warmwater met zelfde WP als voor verwarming.
Het enigste wat je oet bedenken is dat als WP bezig is voor WW, dat die op dat moment niet de verwarming kan verzorgen. Dat kan een dip geven als je voor verwarming geen thermische massa hebt, zoals vloerverwarming, maar alleen radiator voor LT verwarming.
In huidige woning heb ik een warmtepompboiler,in vorige woning had ik een warmtebuffer van 15kWh(warmte)
Met een hygienespiraal die WW voor verwarmt en dan in een 50ltr boiler die gewoonlijk door 1 van de 2 WP's werd naverwarmt. Dat was voldoende voor 2 douches (ca 2 uur) en 1000-1100ltr warm water.
Een WPB is gewoonlijk 200-300ltr en daarna heb je enige uren nodig voor je weer 50-60 graden warwater hebt.
De oude woning had toen ik in 2006 begon ~105kWh(w)/m2 nodig, de huidige begin ik met ~40kWh(w)/m2
Wat betreft thuisaccu, 5 jaar is wat krap voor ROI in diverse gevallen.
Ik denk dat je moet inlezen wat dat betreft er zijn verschillende gebuiks mogelijkheden.
-Je hebt concepten aangestuurd door een externe partij, samengevat als "onbalans accu", waarbij je heel goed (op moment is 250 euro/kwh opslag een normale prijs voor de grotere systemen (bij 48kWh voor 11 000 euro)
-Een kleine accu om de nachten door te komen.
-Een grotere accu om PV op te slaan voor eigengebruik en latere teruglevering, wat je daarvoor niet nodig hebt te gebruiken voor EPEX handel.
Het is heel sterk afhankelijk van de verhoudingen (verbruik/PV-opwek/handel) wat de ROI is met variatie van 4-10 jaar. (waar je sterk op moet letten is prijs per kWh opslag, aanbieders met > 400 euro/kwh opslag voor >10kWh systemen zijn gewoon te duur bij de huidige accu celprijzen <100euro/kwh is)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
In theorie kan mijn warmtepomp genoeg vermogen leveren om de warmte die ik uit het boilervat (!= buffervat, zo noem je een buffer voor CV-water) onttrek met de douche (met douche-WTW) gelijk weer aan te vullen. In de praktijk raakt het 300L RVS vat nooit leeg, not even close.copykat schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Dank voor je informatieve post.😊
Edit warm douchen, ik bedoel je kan ( dacht ik) niet rechtstreeks douchen op je WP , hebt een buffervat nodig die je , langzaam, opwarmt en die heeft anti leginonella en hulp verwarming nodig als vat leeg raakt. dat bedoelde ik met extra apparaat.
Legionella doet ie idd 1x per week. Eerst op de compressor tot 53C, daarna tot 60C op het element. Nieuwere R290 warmtepompen kunnen dat helemaal op de compressor, dan heb je dat laatste stukje op het element ook niet nodig.
Een fancoil moet je eigenlijk zien als een airco-binnenunit, maar dan met water ipv koudemiddel als transportmechanisme voor de warmte/energie. Deze hebben dan ook precies dezelfde randvoorwaarden qua installatie, geisoleerd leidingwerk, condensafvoer en stroom. Maar dat heb je dus ook allemaal nodig voor een airco binnenunit.Fancoils, naar gekeken ooit en dauwpunt, condenswater, deed me besluiten dat het misschien onhandig was. Leidingen moesten geïsoleerd worden/vervangen enz.
Hoe is in de praktijk de ombouw naar goedwerkende fancoil circuit in een bestaande situatie?
( linkje naar een voorbeeld zou fijn zijn.)
Ik neig naar een LtL airco/(bij)verwarming op zolder en in woonkamer op den duur ( veel warme dagen of klamme dagen hebben we nu niet maar dat schijnt wel toe te nemen in de toekomst.)
Omdat je aangaf de woning per verdieping verregaand te gaan renoveren is dat juist een mooie kans om dit mee te pakken en eea nu mee te nemen en mooi (lees onzichtbaar) weg te werken. Fancoils zijn er in vele vormen en maten, in alle bekende formfactors die je ook bij airco's ziet. Enige verschil is dus dat er water in de leidingen zit ipv koudemiddel. Er is hier (uiteraard) een apart draadje over op het forum, daar heb ik onderstaand plaatje weggehaald om je een idee te geven.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/K6KOdG3PwoChtGPW4UIclNeX.avif?f=user_large)
Wanneer je zoals je hieronder stelt als hoge prioriteit hebt om het aantal apparaten zoveel mogelijk te beperken kunnen fancoils een hele mooie optie zijn als alternatief voor een aparte airco installatie. Je kan dan uiteindelijk een L/W warmtepomp plaatsen voor zowel SWW, verwarmen als koelen in de hele woning.
"Normale" elektrische boilers doen alles op een weerstandselement (zoals een waterkoker). Dat is in euro's per liter warmwarer idd relatief erg duur, tenzij je die stroom toch al gratis als overschot hebt. Wanneer het vat door een warmtepomp (of die nou bovenop de tank zit of buiten staat) is deze echter goedkoper (of op z'n minst vergelijkbaar) in verbruik dan gas. Dat is vooral interessant als laatste stap, zodat je gasaansluiting eruitkan, die ook behoorlijk wat kost elk jaar.Ja ik heb 1 jaar geleden ook gekeken naar electrische boilers en kwam tot de conclusie dat electra ( buiten de wp dan blijkbaar) een slechte energie is voor warmwater maken. Dus investeren in eboiler ook.
Mn huis is nog niet klaar voor transitie naar WP.
Dit jaar tonzon laten plaatsen. Passieve energie verbruik reductie.
Dak isolatie(extra op de bestaande) is ook op de planning.( als de zolder gerenoveerd word)
Ik probeer :
1 zo weinig mogelijke apparaten te hebben ( Onderhoudskosten, vervangingskosten, runningkosten)
2 kosten bate ( terugverdientijd) zo positief mogelijk te maken waarbij 1 dus ook meespeelt.
3 het simpel te houden zodat je niet erg veel technische kennis moet hebben en regelmatig moet "inregelen" om t werkend te houden.
4 betaalbaar houden .
Vandaar dat ik zoek naar kleine stapjes die niet overbodig worden bij een volgende stap.
Nu eerst fancoils en/of LT-radiatoren plaatsen (incl. WP-geschikt groot leidingwerk) is helemaal geen slechte eerste stap. Als je dan straks klaar bent met het straktrekken van de verschillende verdiepingen is het relatief simpel en goedkoop om een warmtepomp als vervanger van de CV te plaatsen. Als je het zelf kan kost dit je dan maar een paar duizend euro.
Een andere optie is om boven de radiatoren juist te verwijderen en alleen nog airco's te gebruiken. Een L/W warmtepomp kan dan de begane grond bedienen met vloerverwarming en het warme water verzorgen. Dat heb ik hier gedaan. Dat is vooral een goede optie als je dusdanig goed na-isoleert dat je boven nauwelijks hoeft te verwarmen, maar juist vooral wil koelen.
Misschien handig om hier (al dan niet over een tijdje) even een eigen topic voor te openen. Er zijn meer wegen die naar rome leiden en je specifieke uitangssituatie en gebruikerswensen maken ook een hoop uit. Het is hier de kroeg, maar dit hoort eigenlijk in een apart draadje.
All-electric.
Een zonneboiler is duurder.copykat schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:33:
Een gewone boiler zou je met een homewizz smart stekker kunnen zonnesmart maken maar een kant en klare is misschien wijzer.
Een zonneboiler is een e-boiler, met een stukje slimme aansturing. Dus daar wil je juist niet in investeren?!copykat schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:47:
Ja ik heb 1 jaar geleden ook gekeken naar electrische boilers en kwam tot de conclusie dat electra ( buiten de wp dan blijkbaar) een slechte energie is voor warmwater maken. Dus investeren in eboiler ook.
Ook zijn er goedkoper e-boilers en heb je die door een jaar geen vastrecht aan gas te hoeven betalen al terugverdiend. (Zou je dus theoretisch alleen daarvan al ieder jaar een nieuwe kunnen kopen.)
(80L 100L)
Goede overwegingen.
Inderdaad maar in een kroeg kan je ook wel eens, kort ,op een onderwerp induiken tijdens een goed glas bier, ( nu koffiepauze in mn andere project. Tuin )
Ik krijg mn vrouw maar niet overtuigt dat vloerverwarming met koelingsmogelijkheid met een Ltw wp eigenlijk de ideale manier is. Iets met stof en moeilijk in huis door frezen. ( electrische verwarmings unit er los bij voor als je accuut warmte wilt. Klaar)
Toen optie LtL wp bedacht 2x split airco voor zolder, 2 slaapkamers en woonkamer.
Maar dat heeft wat lelijke leidingen tot gevolg. Liefst via buitenkant dus.
Dus dat is nu als optie in t laatje zeg maar.
Kwa koelen zoals jij meld, tja nu hebben we ventilatoren aan ( briesje als koeling) in de woonkamer wat vaak zat is.
De zolder is inderdaad na enige tijd warm weer te warm, daar heb ik nu een mobiele airco voor aan gesloten op de MV dak pijp met een Y stuk en een klep om af en toe iets te koelen. ( flink lawaai en zo maar 7 graden koelen voor t slapen gaan werkt.)
Ik zal inderdaad binnenkort weer eens een apart draadje starten.
Persoonlijk, zonder de WAF, denk ik dat ( nu ik jou zo hoor) vloerverwarming/koeling en fancoils in de slaapkamers op een LtW wp met zo'n rvs 200/300liter boilervat misschien de ideale 1 device for all is.
( 1 hickup, mn gang radiatoren en garage radiator heeft een leiding die al weg gewerkt is achter stuc werk.
Dus daar moet ik een workaround voor bedenken tijdens koelen ivm condens op je verlaagde plafond. Of weer even open maken en laten herstellen nadat de leidingen zijn vervangen...

Anyway nu is wel zo'n beetje t moment om knopen door te hakken kwa welk hoofdsysteem we willen hebben.
Dus welke voorbereiding gedaan moet zijn. En stick to the plan word t dan.
Mn pa woont nu in een warm/koeling per vloer appartement en dat is altijd 21 graden, ouderen en verzorgingsgbouw, das toch wel luxe.)
Mocht de ltw wp via vvw en fancoil toch te weinig kunnen in extremere situaties kan een 2de buiten unit en 2 split airco's nog worden bijgevoegd. Woonkamer/ zolder. De tussen verdieping zal dan in koelen en verwarmen beetje meegenieten van de twee andere woonlagen.
Mijn probleem is een beetje kosten inzicht ( hoeveel K we moeten reserveren om het uit tevoeren achter elkaar (spaargeld is een beetje verdampt door al de andere ook belangrijke aanpassingen.) en of keuzes beperkingen hebben die ik niet vooraf kan in schatten.
En dan verkopen aan de partner.....
* copykat gaat toch maar weer opnieuw inlezen in faincoil/vloerleidingen systeem als voorbereiding op van t gas af transitie.
Andere vraag die denk ik veel mensen bezig houd, is er eigenlijk ondertussen al beweging in de impasse van de salderings stop en your fucked met je panelen opbrengst naar een wat mildere vorm van subsidie afkicken?
Ik vrees dat ( wijk) accu's als buffer maar iets helpt en dat energiemaatschapijen/ regering liefst willen dat je ook betaald voor je eigen opgewekte stroom. Via belasting of via "wij slaan t voor je op in de "cloud" voor x euro/mnd per zoveel Kwh.
Als ik bekijk hoeveel duizenden euro's je enigzins gedwongen gestimuleerd word te investeren om een simpele gasgestookte HR CV-ketel te vervangen dan vind ik dat als simpel salaris verdiener best veel. En de hypotheek is zonder een extra bouwdepot al hoog genoeg. 25K zit je zo aan. ( inclusief afwerking)
Ik kan me gewoon niet permitteren keuzes temaken die maar half werken of extra toevoegingen moet hebben of door veranderingen door de regering opgelegd opeens een stuk minder voordelig/efficiënt zijn.
En ik vraag me ook af hoeveel de electra gaat kosten als gas geen inkomstenbron is voor t rijk. Zie de auto transities ook daar willen ze de geliefde accijnzen blijven binnenhalen door alles , natuurlijk duurder dan er voor, om te vormen naar km heffing. ( de nu onbelaste Kwh om te rijden is ondertussen een doorn in t oog van de kasmeester vd regering.)
Ja maar dan moet je inderdaad ook meteen van t gas af wil je dat voordeel kunnen halen.Truus01 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:08:
[...]
Een zonneboiler is duurder.
[...]
Een zonneboiler is een e-boiler, met een stukje slimme aansturing. Dus daar wil je juist niet in investeren?!
Ook zijn er goedkoper e-boilers en heb je die door een jaar geen vastrecht aan gas te hoeven betalen al terugverdiend. (Zou je dus theoretisch alleen daarvan al ieder jaar een nieuwe kunnen kopen.)
(80L 100L)
Mijn idee was een (smart) eboiler plaatsen om de stroom vd panelen te kunnen opgebruiken zodat ik geen kosten maak voor de opgewekte stroom op zonnige dagen.
Das nuttiger dan je panelen ( gedeeltelijk) uitschakelen.
Maar misschien is het zoals @RonJ oppert slimmer om eerst faincoil/ vvw te installeren en daar op je bestaande GasCV hoger rendement tehalen. Zodat we later de overstap naar gasloos makkelijker kunnen maken.
Cv er uit, WP plus boilervat er in. Klaar.
Een gasprijs van €0,42 (inclusief ruim €0,50 belasting) is geen normale prijs.Tranquility schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Ze kunnen die bonussen ook gewoon in de tarieven verrekenen, dan wordt vergelijken een stuk transparanter. Nu "adverteren" ze met belachelijk hoge tarieven, en met zo'n bonus meegerekend worden die weer normaal. Het is een vorm van volksverlakkerij, zo zie ik het.
Hier verliezen ze dik geld op, omdat het gas tegen een negatieve prijs wordt geleverd.
Bijzonder, wist niet dat er nog energieleveranciers waren zonder winstoogmerk..V-8 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:11:
Een gasprijs van €0,42 (inclusief ruim €0,50 belasting) is geen normale prijs.
Hier verliezen ze dik geld op, omdat het gas tegen een negatieve prijs wordt geleverd.

Maar die lage gasprijs is denk ik in combinatie met een elektriciteitscontract met hogere stroomtarieven, dat ze het daar tegenover wegstrepen? Anders is dit wel heel vaag.
Tja, ben twee jaar geleden ook van het gas af gegaan en heb een WP geïnstalleerd. Daarnaast een 200 liter boilervat die ik op de WP heb aangesloten voor het warme water. Werkt perfect hiero.copykat schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:09:![]()
Ja maar dan moet je inderdaad ook meteen van t gas af wil je dat voordeel kunnen halen.
Mijn idee was een (smart) eboiler plaatsen om de stroom vd panelen te kunnen opgebruiken zodat ik geen kosten maak voor de opgewekte stroom op zonnige dagen.
Maar misschien is het zoals @RonJ oppert slimmer om eerst faincoil/ vvw te installeren en daar op je bestaande GasCV hoger rendement tehalen. Zodat we later de overstap naar gasloos makkelijker kunnen maken.
Een 25 kWh accu kost minder en met een warmtepomp haal je daar vervolgens meer warmte uit.
Al heb je in de praktijk helemaal niets aan zoveel warmte, dus is het fijn dat je de 25 kWh ook voor andere dingen kan gebruiken - koken, wassen, gamen... desnoods handelen.
Kleinere boilers + sturing zijn duurder, kleinere accu's niet echt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb bij deze energieleverancier helemaal geen stroomcontract.Tranquility schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:24:
[...]
Bijzonder, wist niet dat er nog energieleveranciers waren zonder winstoogmerk..![]()
Maar die lage gasprijs is denk ik in combinatie met een elektriciteitscontract met hogere stroomtarieven, dat ze het daar tegenover wegstrepen? Anders is dit wel heel vaag.
Ik heb een dynamisch stroomcontract bij een compleet andere leverancier.
Dit is gewoon een 'foutje' hunnerzijds, ze hebben niet in de gaten gehad dat bij een dergelijk laag verbruik nog steeds een cashback actief was.
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut geen fan ben van COP1-oplossingen, maar een buffervat van 1000L is toch wel veel goedkoper dan €5.000?Proton_ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:43:
Een vat van 1000 liter kost €5000
1e hit op Google €1.050 https://www.123-kaminofen.de/product/1000-liter-buffervat/
Je zou ook met de €50/kWh van losse cellen kunnen vergelijken.
[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 06-08-2025 17:09 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah okay, thanks voor de verduidelijking!Proton_ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:05:
@V-8 true, het kan goedkoper (ik zat bij OEG te kijken naar hygiënebuffers) maar voor die prijs staat hij ergens in Duitsland uit 8 gaten te lekken. Voordat je daar thuis SWW uit hebt via een modulerende spiraal kom je een heel eind tot mijn punt
Het voornaamste waar ik je op wilde wijzen is dat ik je een zonneboiler afraad. Je zit dan vast aan hun 'smart' en het is duurder dan een simpele e-boiler en die zelf smart maken.copykat schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:09:
[...]
Ja maar dan moet je inderdaad ook meteen van t gas af wil je dat voordeel kunnen halen.
Maar jouw mogelijke eindoplossing klinkt nog beter.
Interessant, zo had ik nog niet naar eea gekeken. Is goed om dat in het achterhoofd te houden.Proton_ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:43:
Een vat van 1000 liter kost €5000 en kan iets van 90 kWh thermisch opslaan met COP1.
Een 25 kWh accu kost minder en met een warmtepomp haal je daar vervolgens meer warmte uit.
Al heb je in de praktijk helemaal niets aan zoveel warmte, dus is het fijn dat je de 25 kWh ook voor andere dingen kan gebruiken - koken, wassen, gamen... desnoods handelen.
Kleinere boilers + sturing zijn duurder, kleinere accu's niet echt.
En hoe maak jij die smart dan?Truus01 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:51:
[...]
Het voornaamste waar ik je op wilde wijzen is dat ik je een zonneboiler afraad. Je zit dan vast aan hun 'smart' en het is duurder dan een simpele e-boiler en die zelf smart maken.
Maar jouw mogelijke eindoplossing klinkt nog beter.
Inschakelen bij voldoende zonne stroom is heel wat anders dan een modulerend verwarmings element die nom kan houden
1 PVoutput . Dongen NB
Dat weet ik niet (ik ben niet zo'n tweaker).reneeke1970 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:32:
[...]
En hoe maak jij die smart dan?
Inschakelen bij voldoende zonne stroom is heel wat anders dan een modulerend verwarmings element die nom kan houden
De vraag is ook of dat nodig is. En of dat het prijsverschil waard is.
In het kader van terug lever boetes kan het best nuttig zijn. Letterlijk overschot in warm water duwen. Kan ook een element in je vloer verwarming zijn he.Truus01 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:10:
[...]
Dat weet ik niet (ik ben niet zo'n tweaker).
De vraag is ook of dat nodig is. En of dat het prijsverschil waard is.
Maar moet alleen niet te duur wezen natuurlijk.
Maar al bij al, je raad een zonne boiler af want het is goedkoper om zelf een normale boiler aan te passen. Je weet alleen niet hoe.
Tja blijft de vraag of een zonne boiler dan wel te duur is...
[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 07-08-2025 10:19 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Aangevraagd op 2-6, bericht verlenging beslistermijn met 8 weken op 23-7. Reken op 16 weken.AW_Bos schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:41:
Heeft iemand een verwachting hoelang deze aanvraag duurt?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Omdat ik daar hier op Tweakers wel al een en ander over gelezen heb en die conclusie heb kunnen trekken. En mocht ik de mijne smart of smart genoeg willen hebben, is dat op het forum ook terug te vinden hoe.reneeke1970 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:16:
Maar al bij al, je raad een zonne boiler af want het is goedkoper om zelf een normale boiler aan te passen. Je weet alleen niet hoe.
Tja blijft de vraag of een zonne boiler dan wel te duur is...
En verwacht ik dat dan (eventueel met wat hulp) toch wel te kunnen.
Ik gaf ook niet aan dat een zonneboiler 'te duur' is, maar duurder.
Eea hangt natuurlijk ook af wat voor e-boiler je zou willen kopen en met wat voor spul je het smart wilt maken en hoe smart. Als je een Daalderop koopt en nog een geheel Home Assistant systeem ervoor moet gaan aanschaffen, nog een P1 meter en nog een Pi voor verdere aansturing, dan zal die optie waarschijnlijk duurder zijn dan een zonneboiler.
Maar als je een e-boiler in de goedkope klasse koopt en die met een tijdsklok al iets slimmer maakt, dan ben je een stuk goedkoper uit.
Je geeft het antwoord eigenlijk al zelf, met ha en alles wat erbij komt word het te duur, dus beter compleet kopen.Truus01 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:01:
[...]
Omdat ik daar hier op Tweakers wel al een en ander over gelezen heb en die conclusie heb kunnen trekken. En mocht ik de mijne smart of smart genoeg willen hebben, is dat op het forum ook terug te vinden hoe.
En verwacht ik dat dan (eventueel met wat hulp) toch wel te kunnen.
Ik gaf ook niet aan dat een zonneboiler 'te duur' is, maar duurder.
Eea hangt natuurlijk ook af wat voor e-boiler je zou willen kopen en met wat voor spul je het smart wilt maken en hoe smart. Als je een Daalderop koopt en nog een geheel Home Assistant systeem ervoor moet gaan aanschaffen, nog een P1 meter en nog een Pi voor verdere aansturing, dan zal die optie waarschijnlijk duurder zijn dan een zonneboiler.
Maar als je een e-boiler in de goedkope klasse koopt en die met een tijdsklok al iets slimmer maakt, dan ben je een stuk goedkoper uit.
En met een timer of wat voor schakeling heb je geen garantie dat zon schijnt, of die ziet niet dat de auto al laad.
Dus zulk soort oplossingen zijn totaal niet slim, misschien nu een beetje, maar vanaf 2027 gewoon dom. En dit zijn dus de oplossingen die je op Tweakers leest, heb je niks aan.
Echt smart maken heb ik nog niemand zien doen.
Ik weet alleen dat @AUijtdehaag iets geknutseld heeft met Duitse producten, maar dat is al paar jaar geleden, dus of hij het nog gebruikt weet ik niet
1 PVoutput . Dongen NB
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Is dit niet een beetje late reactie? ;-)wpeterw schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:22:
[...]
AW_Bos schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:41:
Heeft iemand een verwachting hoelang deze aanvraag duurt?
Aangevraagd op 2-6, bericht verlenging beslistermijn met 8 weken op 23-7. Reken op 16 weken.
[ Voor 3% gewijzigd door R0181 op 07-08-2025 13:56 ]
Ja hoor werkt prima. Douche er bijna het hele jaar op. In de winter neemt de doorstroomverwarmer wijas pow het over.reneeke1970 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:29:
[...]
Je geeft het antwoord eigenlijk al zelf, met ha en alles wat erbij komt word het te duur, dus beter compleet kopen.
En met een timer of wat voor schakeling heb je geen garantie dat zon schijnt, of die ziet niet dat de auto al laad.
Dus zulk soort oplossingen zijn totaal niet slim, misschien nu een beetje, maar vanaf 2027 gewoon dom. En dit zijn dus de oplossingen die je op Tweakers leest, heb je niks aan.
Echt smart maken heb ik nog niemand zien doen.
Ik weet alleen dat @AUijtdehaag iets geknutseld heeft met Duitse producten, maar dat is al paar jaar geleden, dus of hij het nog gebruikt weet ik niet
RVS 450 ltr vat de jong Gorredijk met 3 spiralen aan elkaar geknoopt en op zijn kop gezet
Aton power to heat
Geen lekkages en gerommel met glycol.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DUDbVqGWyIJCol1yLgG8E4To.jpg?f=user_large)
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Het is een eigen gemaakte hygienespiraal buiten het vat doorgekoppeld (3-spiralen)
Vat op zijn kop om de spiraal zo hoog mogelijk te hebben in het vat
Inhoud vat is CV water. Circulatie pompje voor heel het vat door te warmen.
Zodoende met legionella weinig te maken
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2025 15:58 ]
450L rvs boiler ~€3000
1.5 kWh/dag stilstandsverlies
45 kWh laagwaardige warmteopslag
Dank voor deze praktijkonderbouwing voor mijn punt
Die staat gewoon ingesteld op bijwarmen elke dag van 13h to 15h.
Meestal is er zon genoeg maar als dat een keer niet zo is dan is dat ook niet zo erg.
De omvormer doet ook automatisch aan zero-export als de uurprijs te laag is.
De laatste dagen weer duidelijk te zien:
:strip_exif()/f/image/sgVgkTavSB5KpYIoxwXKKp9e.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kan nog wat goedkoper, maar je hebt het over minimaal 50 euro per kWh. Mijn laatste uitbreiding met LFP opslag was net iets meer dan 100 euro per kWh. Tenzij je het vat al hebt of goedkoop op de kop kunt tikken kan je inderdaad beter gewoon wachten tot LFP nog wat goedkoper wordt.Proton_ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:00:
Aton ~€800
450L rvs boiler ~€3000
1.5 kWh/dag stilstandsverlies
45 kWh laagwaardige warmteopslag
Dank voor deze praktijkonderbouwing voor mijn punt
@Wozmro Ik ga er dan van uit dat je een jaarlijks PV overschot hebt?
Haha daar is tie weer hoor.AUijtdehaag schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:46:
[...]
Ja hoor werkt prima. Douche er bijna het hele jaar op. In de winter neemt de doorstroomverwarmer wijas pow het over.
RVS 450 ltr vat de jong Gorredijk met 3 spiralen aan elkaar geknoopt en op zijn kop gezet
Aton power to heat
Geen lekkages en gerommel met glycol.
[Afbeelding]
Oke met aton dus, beetje hetzelde als ac thor denk ik. Nou goed te horen dat het al zo lang goed functioneerd, ga er hier toch ook eens over na denken
1 PVoutput . Dongen NB
Hier speelt de Vlaamse situatie.Rimco schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:14:
[...]
Het kan nog wat goedkoper, maar je hebt het over minimaal 50 euro per kWh. Mijn laatste uitbreiding met LFP opslag was net iets meer dan 100 euro per kWh. Tenzij je het vat al hebt of goedkoop op de kop kunt tikken kan je inderdaad beter gewoon wachten tot LFP nog wat goedkoper wordt.
@Wozmro Ik ga er dan van uit dat je een jaarlijks PV overschot hebt?
Kort samengevat:
- zoveel mogelijk zelf gebruiken
- overschot verkopen wanneer prijs positief.
Zoveel mogelijk panelen op het dak: 9kWp.
Vanaf 1 september wil ook proberen om de vloerverwarming 'op te laden' met een weerstand van 1200W, ongeveer 60m² tegelvloer.
Van pakweg 9h 's morgens tot 16h 's middags. (min de 2h dat de boiler moet bijwarmen).
Het is een experiment dus ik heb geen idee hoe ver ik zal komen.
Ik zal ongeveer 1x per dag een meting doen met een ir-thermometer om bij te houden hoe warm de vloer blijft.
En indien nodig springt de airco wel bij.
Simpeler en goedkoper dan je denkt:reneeke1970 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:32:
[...]
En hoe maak jij die smart dan?
https://gathering.tweaker...message/82689444#82689444
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Voor mij is dan het moeilijke node red haha, heb ik helemaal niks van /meeDoggieman schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:22:
[...]
Simpeler en goedkoper dan je denkt:
https://gathering.tweaker...message/82689444#82689444
1 PVoutput . Dongen NB
Kan natuurlijk ook met Home Assistant of met bijna iedere andere home automation software. Net waar je affiniteit ligt natuurlijk. Heb je helemaal "niets" met Home automation dan zou je nog Alli Express kunnen overwegen. Daar zijn kant en klare apparaten te koop die het zelfde kunnen inclusief CT klemmen (gezien...niet zelf getest)reneeke1970 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:05:
[...]
Voor mij is dan het moeilijke node red haha, heb ik helemaal niks van /mee
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Verwachting is dat ze mid september met een aanbieding komen. Dus voor degene die moeten/mogen verlengen..
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Hieronder de link om je aan te melden voor die collectieve inkoop van Eigen Huis.VidaR-9 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:34:
Vanochtend maar weer ingeschreven voor de collectieve inkoop van VEH. Vorig jaar was ik te laat voor de 3-jaars aanbieding en dus voor de 1-jaars aanbieding gegaan van Essent voor €0,18 per kWh. Verleningsaanbod van Essent zelf was €0,28 per kWh, dus daar werd ik niet direct enthousiast van. Zo scherp als dit jaar zal het waarschijnlijk niet meer worden.
Verwachting is dat ze mid september met een aanbieding komen. Dus voor degene die moeten/mogen verlengen..
https://collectieve-inkoo...nl/collectief/meld-je-aan
Maar goed. Vorig jaar de gok genomen en een iets hoger jaarverbruik opgegeven (300 m3), bij de eindafrekening is netjes de cashback verrekend en niet naar rato verminderd.
1 jaar gas gebruik heeft mij 130 euro winst opgeleverd. Ik laat de gasketel nog even hangen.

Wat ik wil hiermee wil zeggen is dat Innovo niet zo actief de voorwaarden voor de loyaliteitsbonussen hanteert.
Let wel; dit blijft een gok.
Ik heb de indruk dat leveranciers dit soort uitzonderingen juridisch wel in de voorwaarden hebben maar de uitwerking helemaal niet in hun IT systemen geïmplementeerd hebben. Wellicht omdat ze denken dat die voorwaarden genoeg afschrikken of omdat er maar weinig mensen gebruik (kunnen) maken van de hiaten in het systeem, aangezien zo'n aanbieding voornamelijk van toepassing is als je al heel weinig gas verbruikt.wmeester schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:52:
Discussie met Innova is bijzonder. Zulke hoge cashbacks, hoe kunnen die nog winst maken.
Maar goed. Vorig jaar de gok genomen en een iets hoger jaarverbruik opgegeven (300 m3), bij de eindafrekening is netjes de cashback verrekend en niet naar rato verminderd.
1 jaar gas gebruik heeft mij 130 euro winst opgeleverd. Ik laat de gasketel nog even hangen.
[Afbeelding]
Wat ik wil hiermee wil zeggen is dat Innovo niet zo actief de voorwaarden voor de loyaliteitsbonussen hanteert.
Let wel; dit blijft een gok.
Maar vraag niet hoe het kan, profiteer ervan
[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 19-08-2025 10:09 ]
Misschien begrijp je niet wat ik bedoel te zeggen met die zin. Op de langere termijn is het 100% zeker dat je met dynamische energie goedkoper uit bent, maar de kans dat je vanaf dag 1 al goedkoper uit bent is ook groter dan dat het vaste contract goedkoper is--incidentele bonussen even buiten beschouwing gelaten en zoals gezegd, er zijn ook dynamische contracten met (een soort van) bonussen.Novax schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:36:
[...]
Ja dat is uiteraard prima, maar dat geneuzel over gemiddelde en lange termijn wat minder.
Het feit dat het vanaf dag 1 niet gegarandeerd goedkoper is komt door marktomstandigheden. Je kan bv nu een vast contract aangaan en goedkoper uit zijn omdat de marktprijs daarna stijgt. Op de langere termijn filteren die effecten uit omdat het ook omgekeerd kan zijn.
Ik ben bv met al mijn dynamische contracten vanaf dag 1 (fors) goedkoper uit geweest.
Als f(x) de functie van de dynamische gasprijs is, en g(x) de functie van vaste gasprijs, dan is g(x) = f(x) + risico-opslag.
Maar eigenlijk moeten bij f(x) en g(x) ook nog de kosten van het bedrijf, en omdat het dynamische energie kopen veel minder organisatie dus kosten vereist, geldt ook: overhead dynamische energiebedrijf < overhead vaste energieleverancier.
In werkelijkheid is het natuurlijk complexer, maar je snapt het idee
[ Voor 8% gewijzigd door GeEkIe op 24-08-2025 23:06 . Reden: aanvulling ]
Deze discussie hebben we al eerder gehad. Je hebt het over gemiddelden, lange termijn, en nu weer kans. Die mensen die hier komen met hun specifieke situatie komen hier toch niet voor een lot in een loterij. Zo van: het maakt niet uit wat je situatie is neem maar dynamisch want dan is de kans groter dat je dan goedkoper uit bent, dat hoeft niet maar gemiddeld is het wel zo, veel succes! Dan heeft dit topic toch niet veel zin.GeEkIe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:45:
Misschien begrijp je niet wat ik bedoel te zeggen met die zin. Op de langere termijn is het 100% zeker dat je met dynamische energie goedkoper uit bent, maar de kans dat je vanaf dag 1 al goedkoper uit bent is ook groter dan dat het vaste contract goedkoper is--incidentele bonussen even buiten beschouwing gelaten en zoals gezegd, er zijn ook dynamische contracten met (een soort van) bonussen.
En die bonussen zijn niet incidenteel en juist onderdeel van het hele contract wisselen, die moet je dus niet buiten beschouwing laten, maakt niet uit of dat vast, variabel, of dynamisch is. Kijk voor de gein eens naar deze post: wmeester in "De energierekening - kroegtopic". En ja, dat is heel specifiek met een verbruik van maar 65m3 maar dat is ook het hele punt, wat @Truus01 ook al zei dat het situationeel is.
En ik ben ook helemaal niet tegen dynamisch, ik heb nota bene net nog iemand geadviseerd nu dynamisch/ variabel te gaan. Maar met daarbij meteen de kanttekening dat in zijn specifieke situatie met voor het eerst een nieuw huis het wellicht beter is om vast te nemen.
Ik heb mijn verbruik voor april 2024 t/m maart 2025 uit mijn HomeWizard P1 meter geëxporteerd en deze gecombineerd met de eerder genoemde dynamische prijzen. Ik lever minder terug dan dat ik opwek dus ik saldeer in de berekening de volledige energiebelasting van de teruggeleverde kWh's.
/f/image/dZs97g41rXj2aAG73zAwrx5Q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zneZWqPxXjLm5GVHHmt6hDeH.png?f=fotoalbum_large)
Tarieven voor mijn vaste contract waren t/m half oktober 2024 voor elektra per kWh €0,25 (enkeltarief) en €1,13 per m3 gas.
Vanaf half oktober 2024 levering elektra per kWh €0,21 normaal en 0,22 dal + €0,116 terugleverkosten. Per m3 gas €1,21.
Verbruik ±2000 dal, 2000 piek, 400 teruglevering en 450m3 gas. Ik verwarm elektrisch (in de winter 24/7), rijdt elektrisch maar laad met een granny charger, er liggen 3 panelen op het dak en gebruik gas voor SWW en een enkele kamer.
Ik vergelijk dus puur de stroom- en gaskosten zonder de vaste leveringskosten, netbeheerskosten, vermindering EB en loyaliteitsbonus.
Met mijn vaste contracten was ik in de periode van april 2024 t/m maart 2025 dus €138,87 goedkoper uit dan een dynamisch contract! En dan heb ik de loyaliteitsbonus nog niet eens meegenomen!
Met een 11kW lader en laden op de goede momenten kan je wellicht nog flink wat winst behalen. Nog steeds n=2 maar lijkt me zeker niet dat voor elk huishouden een dynamisch contract goedkoper is.
Maar wat heb je ervan opgestoken?
Dat is omdat je daarmee moet rekenen. En kan rekenen. Het is inherent aan het soort contract. En ik heb het niet alleen over langere termijn, waar inderdaad volledige zekerheid bestaat maar ook over de korte termijn, waar ook een uitspraak met een bepaalde zekerheid kan worden gedaan (kans groter dat je goedkoper uit bent dan niet maar dat is dus geen zekerheid!).Je hebt het over gemiddelden, lange termijn, en nu weer kans.
Nee, mensen komen hier om informatie in te winnen en eventueel advies over óf zij van energiecontract moeten wisselen, en zoja, welke mogelijkheden er dan zijn. Onder die opties vallen in sommige gevallen ook dynamische energiecontracten--of jij dit persoonlijk nou leuk vindt of niet.Die mensen die hier komen met hun specifieke situatie komen hier toch niet voor een lot in een loterij.
Dat heb ik nergens gezegd. Sterker: als je even terug leest dan zie je dat ik zelfs adviseer om als je voor zekerheid wilt gaan je naar vast moet. Het topic heeft zin als je alle mogelijkheden kent en de voor en nadelen van alle contracten leert kennen. Het is duidelijk dat juist jij nog wel wat kan leren van de voordelen van juist dynamische energiecontracten.Zo van: het maakt niet uit wat je situatie is neem maar dynamisch want dan is de kans groter dat je dan goedkoper uit bent, dat hoeft niet maar gemiddeld is het wel zo, veel succes! Dan heeft dit topic toch niet veel zin.
Nee, het wisselen van contracten kan vele redenen hebben. Bonussen kán maar hoeft niet een onderdeel daarvan zijn, zoals notabene uit de vraagstelling van @dutchnltweaker bleek. Je zit duidelijk in het verkeerde topic!En die bonussen zijn niet incidenteel en juist onderdeel van het hele contract wisselen, die moet je dus niet buiten beschouwing laten, maakt niet uit of dat vast, variabel, of dynamisch is. Kijk voor de gein eens naar deze post: wmeester in "De energierekening - kroegtopic". En ja, dat is heel specifiek met een verbruik van maar 65m3 maar dat is ook het hele punt, wat @Truus01 ook al zei dat het situationeel is.
Het lijkt erop dat je niet begrijpt wat de betekenis van die opmerking is. Ik zeg dat het (even) buiten beschouwing moet worden gelaten om de kale functies met elkaar te kunnen vergelijken. Dit, omdat bonussen sowieso steeds veranderen en omdat dynamische contracten OOK (een soort van) bonussen kennen. Bovendien is niet gezegd dat als iemand hier advies komt inwinnen dit betekend dat die sowieso steeds van energiecontract wil wisselen. Sommigen komen voor advies voor de langere termijn.
Kan je aangeven waar ik dit heb beweerd?En ik ben ook helemaal niet tegen dynamisch, ik heb nota bene net nog iemand geadviseerd nu dynamisch/ variabel te gaan. Maar met daarbij meteen de kanttekening dat in zijn specifieke situatie met voor het eerst een nieuw huis het wellicht beter is om vast te nemen.
Het lijkt erop dat jij denkt te kunnen stellen waar dit topic voor bedoeld is. Speciaal voor jou heb ik daarom de eerste zin in het TS nog even gekopieerd:
Dit topic is voor iedereen die wilt overstappen, maar twijfelt of nog vragen heeft en voor de anderen die hier wel advies over willen geven.
[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 25-08-2025 02:21 ]
Je komt met een voorbeeld waarin vast kennelijk eventjes gunstiger was. Maar zoals gezegd:Fuwor schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:57:
Ik snap niet dat je dat zo stellig brengt @GeEkIe. Ik heb zelf de kosten voor mijn verbruik voor mijn vaste contract eens vergeleken met wat dat zou kosten met een dynamisch contract. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de uurprijzen voor elektra en dagprijzen voor gas van (Jeroen.nl). Bij de inkoopprijs per kWH heb ik de energiebelasting a €0.1015, inkoopvergoeding a gemiddeld €0.0233 opgeteld. Hierover reken ik nog 21% BTW.
Ik heb mijn verbruik voor april 2024 t/m maart 2025 uit mijn HomeWizard P1 meter geëxporteerd en deze gecombineerd met de eerder genoemde dynamische prijzen. Ik lever minder terug dan dat ik opwek dus ik saldeer in de berekening de volledige energiebelasting van de teruggeleverde kWh's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tarieven voor mijn vaste contract waren t/m half oktober 2024 voor elektra per kWh €0,25 (enkeltarief) en €1,13 per m3 gas.
Vanaf half oktober 2024 levering elektra per kWh €0,21 normaal en 0,22 dal + €0,116 terugleverkosten. Per m3 gas €1,21.
Verbruik ±2000 dal, 2000 piek, 400 teruglevering en 450m3 gas. Ik verwarm elektrisch (in de winter 24/7), rijdt elektrisch maar laad met een granny charger, er liggen 3 panelen op het dak en gebruik gas voor SWW en een enkele kamer.
Ik vergelijk dus puur de stroom- en gaskosten zonder de vaste leveringskosten, netbeheerskosten, vermindering EB en loyaliteitsbonus.
Met mijn vaste contracten was ik in de periode van april 2024 t/m maart 2025 dus €138,87 goedkoper uit dan een dynamisch contract! En dan heb ik de loyaliteitsbonus nog niet eens meegenomen!
Met een 11kW lader en laden op de goede momenten kan je wellicht nog flink wat winst behalen. Nog steeds n=2 maar lijkt me zeker niet dat voor elk huishouden een dynamisch contract goedkoper is.
Zoals ik eerder ook heb uitgelegd is de KANS dat je vanaf het begin dynamisch goedkoper uit bent groter dan de KANS dat je met vast goedkoper uit bent, maar het is een kans < 1 dus geen zekerheid. Die zekerheid is er alleen op de lange termijn.op langere termijn
Bovendien zeg jij dat je ook opwekt en zelf verbruikt. Dat maakt de situatie fundamenteel anders en gaan zaken spelen als salderingssubsidie. Afgezien van het feit dat die subsidie gaat verdwijnen kan je natuurlijk geen eerlijke vergelijking doen als je het één subsidieert en het andere niet. Ik heb het over de kale kosten van dynamische en vaste energiecontracten.
Je hebt de bonussen van het dynamische contract ook niet meegenomenEn dan heb ik de loyaliteitsbonus nog niet eens meegenomen!
[ Voor 16% gewijzigd door GeEkIe op 25-08-2025 02:20 ]
Risico-opslag op termijn gascontracten is een extra bedrag dat energieleveranciers toevoegen aan de inkoopprijs van gas. Het fungeert als een buffer om risico's af te dekken die gepaard gaan met de aankoop van gas voor de toekomst.
Dit concept is vooral relevant bij vaste energiecontracten, waarbij de energieleverancier de prijs voor een langere periode (bijvoorbeeld een, twee of drie jaar) vastzet. De leverancier koopt het gas op de groothandelsmarkt in voor de toekomstige levering aan de consument. Omdat de gasprijs zeer volatiel kan zijn, loopt de leverancier het risico dat de inkoopprijs stijgt nadat ze de prijs met de consument hebben afgesproken.
De risico-opslag compenseert de leverancier voor dit prijsrisico. De hoogte van de opslag wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals:
Marktonzekerheid en volatiliteit: In periodes van geopolitieke spanningen, onzekerheid over de gasvoorraden of onverwachte weersomstandigheden, stijgt de volatiliteit van de gasmarkt. Leveranciers verhogen dan de risico-opslag om zich in te dekken tegen onverwachte prijsschommelingen.
Vraag en aanbod: Als de vraag naar gas hoog is en het aanbod krap, kunnen de prijzen snel stijgen. De risico-opslag is dan hoger.
Opslagcapaciteit: De mate waarin gasvoorraden zijn aangevuld speelt ook een rol. Lage voorraden vergroten de onzekerheid en daarmee de risico-opslag.
Bij dynamische energiecontracten is er over het algemeen geen risico-opslag, omdat de consument de actuele inkoopprijs van gas betaalt, die per dag of zelfs per uur kan variëren. Bij dit type contract ligt het prijsrisico volledig bij de consument en niet bij de leverancier.
Kortom, de risico-opslag is een essentieel onderdeel van de prijsbepaling van vaste gascontracten en weerspiegelt de onzekerheden en risico's in de groothandelsmarkt voor gas.
Als je het over een verschil tussen theorie en de praktijk hebt dan heb je hier een prachtig voorbeeld.GeEkIe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 01:24:
[...]
Je komt met een voorbeeld waarin vast kennelijk eventjes gunstiger was. Maar zoals gezegd:
[...]
Zoals ik eerder ook heb uitgelegd is de KANS dat je vanaf het begin dynamisch goedkoper uit bent groter dan de KANS dat je met vast goedkoper uit bent, maar het is een kans < 1 dus geen zekerheid. Die zekerheid is er alleen op de lange termijn.
Bovendien zeg jij dat je ook opwekt en zelf verbruikt. Dat maakt de situatie fundamenteel anders en gaan zaken spelen als salderingssubsidie. Afgezien van het feit dat die subsidie gaat verdwijnen kan je natuurlijk geen eerlijke vergelijking doen als je het één subsidieert en het andere niet. Ik heb het over de kale kosten van dynamische en vaste energiecontracten.
[...]
Je hebt de bonussen van het dynamische contract ook niet meegenomen

In theorie heb je een punt over de risico-opslag en de lagere overhead. Dat is de reden dat dynamisch vaak een heel scherpe optie kan zijn. Maar de praktijk is weerbarstiger, en je absolute stelling "op lange termijn altijd goedkoper" klopt gewoon niet. Mijn eigen data en die van Keuze.nl bewijzen dat.
Je wuift mijn voorbeeld weg met een paar argumenten, maar die houden geen stand:
- "Op langere termijn": Mijn berekening beslaat een volledig jaar (april '24 t/m maart '25). Als het over die periode al niet opgaat, is de term 'altijd' al van tafel. Zoals @Novax en @Truus01 ook al zeiden: het is situationeel. Het hangt enorm af van het moment waarop je een vast contract afsluit en de marktbewegingen gedurende dat jaar.
- "Salderingssubsidie": Dit is in mijn geval een afleidingsmanoeuvre. Ik heb maar 3 panelen met een teruglevering van ~400 kWh op een totaal verbruik van ~4000 kWh. De impact daarvan op de totaalkosten is minimaal. De vergelijking tussen de verbruikskosten blijft dus prima overeind.
- "Bonussen van het dynamische contract": Welke bonussen? Je noemt zelf de 'jaarbeloning' van Energiek die voor Q4 2024 op €26,62 uitkwam. Zelfs als we optimistisch zijn en dat extrapoleren naar €150 voor een heel jaar, is dat vaak nog steeds lager dan de welkomstbonussen van €250+ bij vaste contracten. Belangrijker nog: mijn berekening liet zien dat ik zonder mijn loyaliteitsbonus al €138,87 goedkoper uit was. Die bonus maakt mijn voordeel alleen maar groter.
Mijn punt is niet dat dynamisch slecht is, maar dat het niet de heilige graal is die je ervan maakt. Voor iemand die zijn verbruik actief kan en wil sturen (EV slim laden, thuisbatterij) kan het fantastisch uitpakken. Maar voor iemand met een ander profiel (zeker iemand met gasverbruik) kan een goed getimed vast contract met een flinke bonus net zo goed de winnaar zijn.
De "100% zekerheid" die je claimt, bestaat simpelweg niet in de energiemarkt.
Geldt ook in de praktijk, tenminste op langere termijn en misschien zelfs vanaf het begin, zoals bij 3 contracten van mijFuwor schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:03:
[...]
Als je het over een verschil tussen theorie en de praktijk hebt dan heb je hier een prachtig voorbeeld.

Ik ben geen pleitbezorger van dynamische contracten. Kan je aub aangeven waar ik dat zeg? Ik heb zelfs aangegeven dat een vast contract beter is als je zekerheid wil, toen die behoefte werd aangegeven.Mooi dat je pleitbezorger bent voor dynamische contracten maar laten we hier alsjeblieft op de specifieke situatie van de vraagsteller ingaan met het aanbod dat op dat moment beschikbaar is op de markt en niet generaliseren.
Je heb mijn reactie aan @Truus01 over Keuze.nl niet gelezen of niet begrepen.In theorie heb je een punt over de risico-opslag en de lagere overhead. Dat is de reden dat dynamisch vaak een heel scherpe optie kan zijn. Maar de praktijk is weerbarstiger, en je absolute stelling "op lange termijn altijd goedkoper" klopt gewoon niet. Mijn eigen data en die van Keuze.nl bewijzen dat.
Je hebt het dus niet begrepen. Een incidentele situatie door marktomstandigheden, zoals een hogere bonus of een stijgende energieprijs, kan betekenen dat een afgesloten vast jaarcontract gunstiger was. Maar als na dat jaar de prijzen weer dalen, en jij op de top dus weer een jaarcontract afsluit, dan is het precies omgekeerd. En op langere termijn is dynamisch dus altijd goedkoper. Een uitzondering kan zijn als je stelselmatig elk nieuwe contractperiode gunstiger bonussen kan vinden (die dan ook nog eens stelselmatig gunstiger moeten zijn dan de bonussen van dynamische contracten), maar dat is geen gegeven en niet een situatie waar hier primair vanuit wordt gegaan (dat is - nogmaals - een ander topic). Hier gaat het simpelweg om een andere aanbieder/contract. Daarnaast kan het dus heel goed (waarschijnlijker zelfs dan niet) dat een dynamisch contract al vanaf het begin gunstiger is.Je wuift mijn voorbeeld weg met een paar argumenten, maar die houden geen stand:
- "Op langere termijn": Mijn berekening beslaat een volledig jaar (april '24 t/m maart '25). Als het over die periode al niet opgaat, is de term 'altijd' al van tafel.
Klopt. Maar nog steeds is de kans dat een dynamisch energiecontract het komende jaar goedkoper zal zijn groter dan niet, bonussen uitgezonderd, en voor bonussen heb je een aparte topic op Tweakers. Maar sowieso kan dus niet worden gesteld dat een vast contract het komende jaar gunstiger is, zelfs met bonus, dan een dynamisch contract.Zoals @Novax en @Truus01 ook al zeiden: het is situationeel. Het hangt enorm af van het moment waarop je een vast contract afsluit en de marktbewegingen gedurende dat jaar.
10% is niet minimaal. En nogmaals, jouw berekening was een moment opname en niet indicatief voor de langere termijn. Bovendien kan door een gunstiger bonus/beloning van het dynamische contract deze alsnog gunstiger zijn!- "Salderingssubsidie": Dit is in mijn geval een afleidingsmanoeuvre. Ik heb maar 3 panelen met een teruglevering van ~400 kWh op een totaal verbruik van ~4000 kWh. De impact daarvan op de totaalkosten is minimaal. De vergelijking tussen de verbruikskosten blijft dus prima overeind.
Deze bonussen!- "Bonussen van het dynamische contract": Welke bonussen? Je noemt zelf de 'jaarbeloning' van Energiek die voor Q4 2024 op €26,62 uitkwam. Zelfs als we optimistisch zijn en dat extrapoleren naar €150 voor een heel jaar, is dat vaak nog steeds lager dan de welkomstbonussen van €250+ bij vaste contracten.
Energiek begon dat jaar/kwartaal met 0 klanten. En toch hebben ze alleen al tijdens die opstart, met dus opstartkosten en een beginstand van 0 klanten een jaarbeloning van €27 weten op te hoesten. Het is duidelijk dat er nu veel meer klanten zijn, waardoor het rendement van het bedrijf navenant hoger zal zijn. Jouw optimistische schatting zou wel eens erg pessimistisch kunnen blijken.
Mijn punt is ook niet dat dynamisch de heilige graal is, maar dat voor iemand die vraagt welk contract hij het beste kan kiezen - vast of variabel - voor een nieuwe woning zonder zonnepanelen, waarover deze discussie begon en waarin niet specifiek naar bonussen werd gevraagd, ook dynamisch het overwegen waard is. Dat noemde ik en ook de eigenschappen van dynamisch in het algemeen, en dat laatste is belangrijk omdat er uitzonderingen zijn. Kennelijk krijgen nogal wat mensen hier een sterke cognitieve dissonantie vanMijn punt is niet dat dynamisch slecht is, maar dat het niet de heilige graal is die je ervan maakt. Voor iemand die zijn verbruik actief kan en wil sturen (EV slim laden, thuisbatterij) kan het fantastisch uitpakken. Maar voor iemand met een ander profiel (zeker iemand met gasverbruik) kan een goed getimed vast contract met een flinke bonus net zo goed de winnaar zijn.

Die 100% zekerheid - nogmaals bonussen en incidentele veranderingen in de energieprijs op korte termijn daargelaten - is dus een feit.De "100% zekerheid" die je claimt, bestaat simpelweg niet in de energiemarkt.
[ Voor 12% gewijzigd door GeEkIe op 25-08-2025 15:13 . Reden: verbeteringen en aanvullingen ]
Ik durf zelfs te stellen dat de meerderheid van de Nederlanders eenvoudigweg een gunstig energiecontract wil hebben zonder jaarlijks te hoeven wisselen. Bonussen zijn in dat geval dus irrelevant. Dus als iemand die hier komt en bij Vattenfall zit, stelselmatig één vd duurste leveranciers, maar niet telkens wil wisselen, dan kan bv een dynamische energieleverancier zoals Energiek die garandeert altijd één vd goedkoopsten, danwel goedkoopste, te zijn, een interessante optie zijn, of één van de andere dynamische energieleveranciers die bonussen geven. Daarmee zeg ik niet dat dat de heilige graal is, want individuele invullingen zullen altijd mee moeten worden genomen
[ Voor 7% gewijzigd door GeEkIe op 25-08-2025 13:42 . Reden: verduidelijking ]
Ik heb dynamische energie omdat het voor mij gunstig is en omdat ik het begrijp. Dat heeft tot gevolg dat als nu de energieprijzen fors stijgen, ik niet in paniek raak en ook nog eens denk dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt, of zelfs dat ik op termijn duurder uit ben hiermee dan met vast.
Ik zou het mijn moeder niet aanraden omdat die het niet snapt, niet zal snappen, en wél gegarandeerd die emoties zal ervaren. Ze wil ook niet elke keer van aanbieder wijzigen dus daarmee is zij structureel duurder uit maar wel gelukkiger dan met dynamisch. En zoals je hierboven hebt kunnen lezen roept dynamische energie nogal wat emoties op, vooral bij diegenen die het onderliggende proces niet snappen. Die zien vaak alleen prijsstijgingen als bewijs dat vast beter is, en niet prijsdalingen of structureel lagere prijzen als bewijs dat het gunstiger kan zijn.
Het is dus enorm persoonlijkheid afhankelijk. En er is daarmee geen absolute uitspraak te doen of het ene danwel het andere 'beter' is.
[ Voor 6% gewijzigd door GeEkIe op 25-08-2025 17:57 . Reden: aanvulling ]
Ik ga je geheugen opfrissen: Je hebt mij toen gelijk gegeven: GeEkIe in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" En je zou proberen het te onthouden maar dat is niet echt gelukt.GeEkIe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 01:21:
Maar wat heb je ervan opgestoken?
Grappig, ik vat kort samen waar je het over hebt en dan ga je onnodig weer beschrijven wat ik heb samengevat.Dat is omdat je daarmee moet rekenen. En kan rekenen. Het is inherent aan het soort contract. En ik heb het niet alleen over langere termijn, waar inderdaad volledige zekerheid bestaat maar ook over de korte termijn, waar ook een uitspraak met een bepaalde zekerheid kan worden gedaan (kans groter dat je goedkoper uit bent dan niet maar dat is dus geen zekerheid!).
Bijzondere aanname, je quote mij daaronder waarin ik letterlijk zeg dat ik niet tegen dynamisch ben en dat ik zelfs iemand adviseer om dat te nemen.Onder die opties vallen in sommige gevallen ook dynamische energiecontracten--of jij dit persoonlijk nou leuk vindt of niet.
Zelfde antwoord als hierboven.Het is duidelijk dat juist jij nog wel wat kan leren van de voordelen van juist dynamische energiecontracten.
Je haalt er weer andere dingen bij. Ik heb het nergens gehad over redenen om van contract te wisselen. Ik reageer op weer een nieuwe uitspraak waarin je iets buiten beschouwing laat omdat dat niet past in je versimpelde stelling over kale kosten op de lange termijn.Nee, het wisselen van contracten kan vele redenen hebben. Bonussen kán maar hoeft niet een onderdeel daarvan zijn, zoals notabene uit de vraagstelling van @dutchnltweaker bleek. Je zit duidelijk in het verkeerde topic!
Het lijkt erop dat je niet begrijpt wat de betekenis van die opmerking is. Ik zeg dat het (even) buiten beschouwing moet worden gelaten om de kale functies met elkaar te kunnen vergelijken. Dit, omdat bonussen sowieso steeds veranderen en omdat dynamische contracten OOK (een soort van) bonussen kennen. Bovendien is niet gezegd dat als iemand hier advies komt inwinnen dit betekend dat die sowieso steeds van energiecontract wil wisselen. Sommigen komen voor advies voor de langere termijn.
De werkelijkheid op dit moment is dat bonussen onderdeel zijn van het contract wisselen en die gaan van €0 tot €500. En zolang er geen wettelijk verbod komt op bonussen zullen die onderdeel blijven van het contract wisselen. Staat ook gewoon in de topic start.
De redenen waarom mensen van contract wisselen en advies vragen is wat anders.
Ik zeg in die quote nergens iets over een bewering die je gedaan zou hebben.Kan je aangeven waar ik dit heb beweerd?
Je doet wel erg veel aannames over wat mensen denken en wel of niet begrijpen.Het lijkt erop dat jij denkt te kunnen stellen waar dit topic voor bedoeld is. Speciaal voor jou heb ik daarom de eerste zin in het TS nog even gekopieerd:
Als je terugkijkt is er niemand die kritisch reageert op je post waarin je dynamisch noemt als optie om te overwegen. Er wordt kritisch gereageerd op je post waarin je heel stellig tegen iemand zegt dat gemiddeld over langere tijd dynamisch altijd goedkoper is. Jij vindt en brengt dit als een feit maar daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld. Maar het voornaamste punt is dat het nogal een algemene stelling is terwijl het hier voornamelijk over individuele specifieke situaties gaat.
Ik vind AI antwoorden overbodige opvulling. En als je een antwoord van een AI chatbot kopieert zet dat er dan bij met ook de gebruikte prompt.GeEkIe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 01:34:
Misschien helpt dit:
Risico-opslag op termijn gascontracten is een extra bedrag dat energieleveranciers toevoegen aan de inkoopprijs van gas. Het fungeert als een buffer om risico's af te dekken die gepaard gaan met de aankoop van gas voor de toekomst.
Dit concept is vooral relevant bij vaste energiecontracten, waarbij de energieleverancier de prijs voor een langere periode (bijvoorbeeld een, twee of drie jaar) vastzet. De leverancier koopt het gas op de groothandelsmarkt in voor de toekomstige levering aan de consument. Omdat de gasprijs zeer volatiel kan zijn, loopt de leverancier het risico dat de inkoopprijs stijgt nadat ze de prijs met de consument hebben afgesproken.
De risico-opslag compenseert de leverancier voor dit prijsrisico. De hoogte van de opslag wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals:
Marktonzekerheid en volatiliteit: In periodes van geopolitieke spanningen, onzekerheid over de gasvoorraden of onverwachte weersomstandigheden, stijgt de volatiliteit van de gasmarkt. Leveranciers verhogen dan de risico-opslag om zich in te dekken tegen onverwachte prijsschommelingen.
Vraag en aanbod: Als de vraag naar gas hoog is en het aanbod krap, kunnen de prijzen snel stijgen. De risico-opslag is dan hoger.
Opslagcapaciteit: De mate waarin gasvoorraden zijn aangevuld speelt ook een rol. Lage voorraden vergroten de onzekerheid en daarmee de risico-opslag.
Bij dynamische energiecontracten is er over het algemeen geen risico-opslag, omdat de consument de actuele inkoopprijs van gas betaalt, die per dag of zelfs per uur kan variëren. Bij dit type contract ligt het prijsrisico volledig bij de consument en niet bij de leverancier.
Kortom, de risico-opslag is een essentieel onderdeel van de prijsbepaling van vaste gascontracten en weerspiegelt de onzekerheden en risico's in de groothandelsmarkt voor gas.
Dat was in een discussie waarbij bonussen een rol konden spelen. Hier gaat het over iemand die het niet over steeds wisselen en bonussen had, en daardoor geldt de stelling dat dynamische energiecontracten over langere tijd altijd goedkoper zullen zijn, simpelweg omdat vast en dynamisch hetzelfde is maar dat vast een risico-opslag bovenop de prijs krijgt--iets waar jij stelselmatig niet op reageert.Novax schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Ik ga je geheugen opfrissen: Je hebt mij toen gelijk gegeven: GeEkIe in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" En je zou proberen het te onthouden maar dat is niet echt gelukt.
[...]
Met een iets andere invulling. En je lijkt het nog steeds niet te snappen. Maar het leven zit vol humor inderdaadGrappig, ik vat kort samen waar je het over hebt en dan ga je onnodig weer beschrijven wat ik heb samengevat.
[...]
En ik dus iemand adviseerde vast te nemen.Bijzondere aanname, je quote mij daaronder waarin ik letterlijk zeg dat ik niet tegen dynamisch ben en dat ik zelfs iemand adviseer om dat te nemen.
[...]
Als het iemand niet gaat om de bonus maar bv om voor langere tijd bij dezelfde leverancier te blijven zitten, dan is die bonus irrelevant.Je haalt er weer andere dingen bij. Ik heb het nergens gehad over redenen om van contract te wisselen. Ik reageer op weer een nieuwe uitspraak waarin je iets buiten beschouwing laat omdat dat niet past in je versimpelde stelling over kale kosten op de lange termijn.
De werkelijkheid op dit moment is dat bonussen onderdeel zijn van het contract wisselen en die gaan van €0 tot €500. En zolang er geen wettelijk verbod komt op bonussen zullen die onderdeel blijven van het contract wisselen. Staat ook gewoon in de topic start.
De redenen waarom mensen van contract wisselen en advies vragen is wat anders.
Dus.Ik zeg in die quote nergens iets over een bewering die je gedaan zou hebben.
Als jij nog steeds niet begrijpt dat dynamische energiecontracten op langere termijn altijd goedkoper zijn - bonussen buiten beschouwing gelaten - dan lijkt het er sterk op dat je het inderdaad niet begrijpt.Je doet wel erg veel aannames over wat mensen denken en wel of niet begrijpen.
Vandaar dat ik bonussen - die bij zowel vaste als dynamische energiecontracten worden aangeboden, buiten beschouwing laat. Jij stelt dat het hier voornamelijk over individuele specifieke situaties gaat, maar het is goed om deze algemene kennis te hebben voor het maken van een keuze, ook voor individuele specifieke situaties, bv waarbij mensen niet op zoek zijn naar een zo gunstig mogelijke enkele contractperiode, maar als zij bijvoorbeeld over langere termijn zo goedkoop mogelijk uit willen zijn zonder telkens te wisselen.Als je terugkijkt is er niemand die kritisch reageert op je post waarin je dynamisch noemt als optie om te overwegen. Er wordt kritisch gereageerd op je post waarin je heel stellig tegen iemand zegt dat gemiddeld over langere tijd dynamisch altijd goedkoper is. Jij vindt en brengt dit als een feit maar daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld. Maar het voornaamste punt is dat het nogal een algemene stelling is terwijl het hier voornamelijk over individuele specifieke situaties gaat.
Misschien geloof je een ander:
Feit is dat een nieuw dynamisch energiecontract in theorie altijd goedkoper is dan een nieuw vast of variabel contract.
Dat het in theorie wordt genoemd heeft ermee te maken dat bonussen in individuele gevallen in een enkele contractperiode het kwartje kunnen doen omslaan, maar zoals gezegd: niet op de langere termijn.
[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 25-08-2025 19:15 . Reden: niet schreeuwen ]
Als 50% van mijn verbruik tussen 16:00 en 21:00 zou zitten, dan was ik afgelopen jaren veel meer kwijt geweest met dynamisch.
(nog afgezien van het fundamentele probleem dat je de kosten pas achteraf weet).
De verwachting is dat voor de meeste mensen dynamisch op termijn goedkoper is, daar wil ik in mee gaan
Maar de meeste mensen hebben geen idee van hun verbruiksprofiel of wat ze daar mee moeten ook.
Je probeert de "in theorie" in die zin te verduidelijken met je eigen invulling over bonussen die verder in het artikel niet genoemd worden, weer een aanname dus.GeEkIe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:28:
Misschien geloof je een ander:Feit is dat een nieuw dynamisch energiecontract in theorie altijd goedkoper is dan een nieuw vast of variabel contract.
Dat het in theorie wordt genoemd heeft ermee te maken dat bonussen in individuele gevallen in een enkele contractperiode het kwartje kunnen doen omslaan, maar zoals gezegd: niet op de langere termijn.
Maar je negeert de belangrijkste termen nieuw in de zin. Het exacte feit wat daar benoemd wordt klopt, als je voor een nieuw contract gaat zie je in de vergelijkers dat dynamisch vrijwel altijd goedkoper is. Maar dat is niet de stelling die jij als feit brengt, jij hebt het over de langere termijn. De langere termijn wordt wel even genoemd in het artikel maar is niet waar dit feit aan refereert.
Dan kan je wel weer makkelijk gaan beweren dat ik het niet begrijp maar het is nu al meerdere keren voorgekomen dat je zelf niet goed interpreteert wat anderen schrijven.
Omdat hij gewend is met cijfers en wisselende markt te werken op diverse vlakken is dynamisch voor hem een vorm van beleggen, handelen.
Ik ben meer praktisch ingesteld,
Als iets "werkt" wil ik t kunnen los laten op wat beperkte onderhouds acties na.
Als je veel thuis werkt dan is in de zomer met een airco en negatieve prijzen geld verdienen én lekker koel werken een optie. Scriptje die de prijzen in de gaten houd om tijdig de airco uit te schakelen. En je kan ff naar je washok lopen en de keuken om de vaatwasser en wasmachine aan t zetten.
Als je voornamelijk buiten de deur bent overdag moet je dit allemaal automatiseren omdat je niet altijd even op je homeassisent app de vaatwasser en wasmachine kan starten( als je bijvoorbeeld aan het rijden bent of een cnc draaibank moet bedienen). Dan is vermoedelijk je verbruik meer klassiek. Als je thuis bent.
Dan is in mijn ogen een vast contract voor een jaar of meer beter voor je maandelijkse bestedingspatroon.
De gene die ik vermoedelijk als minst voordelig zou betittelen is de variabele contracten verhogingen zijn steiler dan de verlagingen denk ik. ( kwestie van verliezen terug verdienen vd vaste contracten als die "onderwater" staan) pas als er een concurent variabele klanten gaat weg pikken zullen ze reageren.
Soms is het wel interessant om een aflopend vast contract even variabel door te laten lopen om je start datum vd nieuwe vaste contract gunstiger te laten starten.( aanbiedingen)
Bij mij ging dat mis toen eh Oekraïne ging meespelen in de gasprijzen( was geen kleine strubbeling maar een fullblown Europese oorlog geworden). Ik wilde september tot mei variabel laten lopen om in een gunstigere aanbiedingen plek te komen en dat deed wel ff au gelukkig deed de regering iets toen.
Ik denk dat toen dynamisch bij veel mensen de financiële situatie teveel onderdruk zal zetten. Zeker als je niet eerst "gebufferd" had met goedkope energieprijzen.
Aandelen en bitcoin zijn niet vluchtig zoals electra en gas als je aandelen/bitcoin laag staan kan je met méér kopen het break even point verlagen als t weer omhoog gaat. dat lukt je niet met energie want je kan t niet opslaan. Ok tegenwoordig electra wel via een accu en dan kan je handelen maar met gas gaat dat niet.
Ik hoop dat de solid state accu's een beetje snel de consumentenmarkt in komen.
Als zonnepaneel bezitter is een bufferaccu vermoedelijk de manier om geld te besparen en misschien voorzichtig snachts je reserve overschot te verkopen.(Als salderen ophoud en de markt niet met een goed alternatief komt voor je overtollige opgewekte stroom.) En ik denk dat het het energie netwerk ook efficiënter maakt. ( ze werken een beetje als condensator op een wissel stroom)
Dus als iedereen zeg 10kwh-15kwh op kan slaan kan je wind en zonne energie verdelen over alle huizen om de thuiskomers ook van goedkopere energie te voorzien. Een soort micro salderen dus. ( al ben ik dan benieuwd hoe dan de energiebelasting v de regering veranderd, vermoedelijk per kwh een vast bedrag en niet meer een percentage van je kwh prijs.)
Naja ik heb nog tot mei 2027 als t goed is en de regering niet opeens nog eerder de boel stopt.
Interessant
Mn huidige GC contract zonder TLK is een netto winst van 418 euro omdat mn staffelkosten niet hoef te betalen.
Ik betaal 30ct per kwh die ik extra afneem boven op mn 4Mwh die ik opwek.
In 2027 word t 102euro/maand extra aan opname extra salderings stroom. ( los van variaties in dynamisch contract en TLV.)
Heb ik nu nog geen inzicht in.
Stel ik neem een accu met EMS en een dynamisch contract en laat de software handelen.
10kw omvormer en 19.1kwh batterij.
Dan heeft hij uitgerekend ongeveer tussen de 1900 en de 2500 euro/jaar inkomsten tegen een investeringskosten van 80 euro/mnd.voor 15jaar op financierings voorwaarden.
Mn huidige "opslag" is nog tot mei 2027 gratis in opslag en afname. Wat minimaal 418euro/jaar oplevert aan niet hoeven betalen van TLK. En hij werkt zonder verlies van Kwh maanden na opwekken door. ( mn augustus zonne kwh kan ik in december weer afnemen tegen 0 euro.)
Vanuit dit principe is een domme thuis accu niet rendabel.( mn huidige contract houden met vaste kosten)
Handelen in de dynamische markt met een accu én mn huidige contract behouden voor mn eigen stroom verbruik zal vast niet kunnen.
Dus ik moet dan ook rekening houden met mn boete, afkoop van vroegtijdig stoppen contract.( al denk ik dat ze juichend in de gang staan en dan terug naar de telefoon gaan om mij te vertellen dat ik x euro moet betalen voor de afkoop.)
In zijn berekening komt hij uit met een -77 euro op mn electra rekening door een zelfstandig handelende accu met rekening houdend met mn eigen gebruik , op de onbelansmarkt en met mn zonnepaneel overschot.
Iets wat natuurlijk gaat meespelen is de onbelansmarkt door zonnepanelen van particulieren/mkb ers zal dempen als er meer mensen thuisaccu's die handelen hebben.
Aka je verdienmodel word minder positief.
Windmolen onbelans is in handen van energie maatschappijen en zij zullen de molens stil zetten om niet gratis stroom weg te geven overdag die ze snachts terug moeten kopen van de slimme accu's. Dus de ook die onbelans dempen.
Dus ik ben benieuwd wat een 19 jaar aan accu gemiddeld opbrengt aan onbelanshandel tot 2040.
Zijn hier mensen die een gunstig TLK loos contract opgezegd hebben om 15K euro's te investeren in een electrisch handelen met accu systeem en dynamisch contract?
Mijn instinkt/gevoel zegt dat ik minimaal 1 jaar nog moet wachten met de omvorming naar full electrisch. ( gas kosten zijn vrij laag nu)
Warmtepomp en thuisaccu. Eboiler.
Wat zo slim mogelijk stroom inkoopt en verkoopt met de accu en ondertussen mn water warmhoud en mn huis opwarmt.
Aangezien je contract is afgesloten voor de bekendmaking van de wet afschaffing salderingsregeling betaal je geen boete als je opzegt vanaf 1 januari 2027.copykat schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:02:
Dus ik moet dan ook rekening houden met mn boete, afkoop van vroegtijdig stoppen contract.( al denk ik dat ze juichend in de gang staan en dan terug naar de telefoon gaan om mij te vertellen dat ik x euro moet betalen voor de afkoop.)
met een 10kw/19.1kWh rond 2k behalen, ik zou maar eens een detailberekening vragen hoe dat opgebouwd is of zelf checkencopykat schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:02:
<knip>
Stel ik neem een accu met EMS en een dynamisch contract en laat de software handelen.
10kw omvormer en 19.1kwh batterij.
Dan heeft hij uitgerekend ongeveer tussen de 1900 en de 2500 euro/jaar inkomsten tegen een investeringskosten van 80 euro/mnd.voor 15jaar op financierings voorwaarden.
<knip>
(met data hier|), de trend is eerder de helft.
Die getallen waren in 1e helft van 2024 nog mogelijk.
Voor 2500 euro is gemiddeld >200 euro/maand, met een 10/19.1 systeem was laatste een reeele optie september 2024.
Voor handel met thuisaccu is na 2026 energiebelasting verschuldigd over alles wat de afnameteller telt, ik heb geen uitzondering daarop gezien of plannen van Minister van KGG,
Die je niet terug ontvangt bij teruglevering.
Een oplossing (oplossing voor dubbele belastingen) zou kunnen zijn via een aparte slimme meter, SAP, maar ook dat is nog niet uitgewerkt. (aanleg kost enige honderden euro's en aanleg kan soms een tijd duren afhankelijk van de regio, voor de reden zal netbeheerder niet warm lopen als die niet op enig moment uitsluit, in regio's die dichtbij het moeten instellen van een wachtrij voor kleinverbruiker zijn. ( nieuwe aasluitingen en verzwaringen)
[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 27-08-2025 23:33 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Belasting. Die is er ook niet tot 2027 voor saldering zonder TLK.
Mijn gevoel zegt dat op langere termijn en als meer mensen de thuis accu vooral gebruiken ( de einde saldering zal dit bufferen binnens huis noodzakelijk maken) als "condensator" , demping in de opbrengst curve vs gebruik curve zullen inzetten.
Dus de Kwh binnenshuis houden. Dit gedrag zal meteen invloed hebben op de zonne-energie overschot en dus onbelansmarkt.
En dus nog minder 24uur verschil opleveren dus minder handel winst te behalen.
En mijn huidige 0 euro 100% efficiency "accu" aka mijn leverancier, heeft geen handel maar ook geen running kosts ( hoeveel kwh verbruikt een 19Kwh set-up zelf?)
Wat nu wel zou kunnen dat de thuis accu beschikbaarheid terugloopt begin 2027 omdat er veel meer vraag is. Dus ook de installatie kosten gaan oplopen.
Dus is vermoedelijk ergens eind 2026 begin 2027 hardware installeren en inregelen en na je contract beëindiging pas de handelsstand instellen om een beetje extra euro's te verdienen met je overschot een beetje de sweetspot.
De meeste die sturing aanbieden voor "onbalansmarkt" nemen niet echt deel aan de balanceringsmarkt, maar creeren opzettelijk onbalans in eige portofolio of te wel doen aan passieve sturing, iets wat ontmoedigd wordt door de netbeheerders. Dat het mogelijk is heeft volgens mij te maken dat Tennet als TSO reactieve balancering doet, waar in andere landen deTSO actieve net balansering doet, ik ken geen andere EU-land dat reactieve methode gebruikt.copykat schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:58:
Thanks @Domba je hebt de eerste kink in de kabel laten zien.
Belasting. Die is er ook niet tot 2027 voor saldering zonder TLK.
Mijn gevoel zegt dat op langere termijn en als meer mensen de thuis accu vooral gebruiken ( de einde saldering zal dit bufferen binnens huis noodzakelijk maken) als "condensator" , demping in de opbrengst curve vs gebruik curve zullen inzetten.
Dus de Kwh binnenshuis houden. Dit gedrag zal meteen invloed hebben op de zonne-energie overschot en dus onbelansmarkt.
Naast de passieve "onbalans" zijn er ook die werkelijk deelnemen of willen aan de balanceringsmarkt zoals balansenergie, die een eigen topic heeft hier.
De onbalansmarkt is relatief klein in vermogen voor deze verzadigd, op zich heeft de potentie om goede resultaten te behalen, maar dan moet je wel goed gokken wat de systeembalans gaat doen.
Diegene die aanstuurt, doet dat met vermogen uit thuisaccu's van andere en het is ook niet zo transparant voor resultaat en opbrengst.
"Een "onbalans" thuisaccu doet op moment ook weinig met overige huishoudelijke verbruik, die twee zijn gescheiden op de energierekening, Als dat met EPEX wilt vergelijken, kan alleen met eind totaal van de energierekening.
Zonneplan Nexus, idle 70W en 12-13% omzet verliezenEn dus nog minder 24uur verschil opleveren dus minder handel winst te behalen.
En mijn huidige 0 euro 100% efficiency "accu" aka mijn leverancier, heeft geen handel maar ook geen running kosts ( hoeveel kwh verbruikt een 19Kwh set-up zelf?)
Balans energie systeem idle 116W en 14-15% omzet verliezen
Frank Sigenstore idle 136W omzet verlies weet ik niet.
Ik zelf ben een day ahead gebruiker met thuisaccu en PV, iets wat niet combineerbaar is "onbalans" .Wat nu wel zou kunnen dat de thuis accu beschikbaarheid terugloopt begin 2027 omdat er veel meer vraag is. Dus ook de installatie kosten gaan oplopen.
Dus is vermoedelijk ergens eind 2026 begin 2027 hardware installeren en inregelen en na je contract beëindiging pas de handelsstand instellen om een beetje extra euro's te verdienen met je overschot een beetje de sweetspot.
Mijn setup is niet weggelegd voor iedereen vanwege m2 PV of voor die minder 6000kWh/j verbruik.
Het overall verlies is 9-10%, maar in absolute getallen heb je het wel over 1500-1700kWh/j. Waarvan 840kwh/j vast is omdat apparatuur aanstaat.
Met salderen ga ik bij 75% van de afname aan teruglevering door nul voor de jaar rekening en zonder salderen bij 115%, maar verwachting is dat richting 125% opschuift. (en vergeet vooral niet het overall jaar verlies erbij op te tellen als je nog geen thuisaccu hebt)
Met een thuisaccu is ook mogelijk om netwerkkosten na 2027 te vermijden als nettarieven of time of use wordt ingevoerd.
Dat zal voor de meeste thuisaccu waarschijnlijk het ontbrekende deel zijn voor rendabel, daar bij komt eigen verbruik eerst en dan pas energiemarkten.
Alleen de huidige regering/politiek werkt vertragend, door steeds aan te zetten naar nieuwe varianten, die uitgewerkt moeten worden, waarvan je nu al kan zeggen dat na invoeren nog eens bijgesteld dient te worden.
Zelfde met netverzwaring, wat nu een hot topic is, maar te laat uit de startblokken eigenlijk had het plannen al moeten beginnen toen de re-dispatch verdubbelde in 2020-2022 ( 230 milj > 1,7 miljard).
Wat je daart ziet is dat een bepaalde netverzwaring vertraging oploopt en dan bij opnieuw de procedure moet doorlopen, maar in middels tijd niet stilgestaan en dat ipv oorspronkelijk 1 middenspanningslstation met zijn vermogen, ze voor 2 moeten gaan plannen.
Netto verlies door verbruik apparatuur.
10-15% van de energie die jezelf opslaat,
Ontlaad afval percentage en eigen verbruik vd apparatuur zeg maar. Nog een stukje degeneratie erbij bedenken.
Ik denk dat je zegt dat in de toekomst handel rendement van onbelansmarkt nog verder onder druk komt en dat de resultaten van gister teveel positief zijn om de resultaten van morgen echt te kunnen duiden. Aka ze spiegelen het te positief voor.
Wat ik ook bedacht is dat als je zeg 1800 euro omzet hebt in de handel je ook de vervanging van je apparatuur moet in werken in de grafiek.
15k en 20 jaar is 750 euro aan afschrijving die je opnieuw moet investeren bij de nieuwe accu.
Dus dan is het al 1050 euro/jaar.
15% runningkost electrisch en veroudering.
Dempende werking van de windmolen aansturen door energie opwekkers om de prijs vraag aanbod positief te houden door molens uit en aan te zetten, wij kunnen particulier dit met onze panelen maar dat zet geen zoden aan de dijk.
De belasting bij leveren en afnemen moet mee genomen worden. En vast nog wat factoren als inflatie van geld enz.15k is 20 jaar later niet de zelfde koopkracht.
Dus dan zou in mijn geval 10 euro per maand netto "winst" ongeveer de "Handel winst" een reële benadering zijn. En geen 77 euro.
Bij de huidige wetgeving en markt fluctuatie op korte (5jaar) termijn bedacht.
Als ik je goed begrijp komt er spits tarief aan bij de leveranciers. En die spits tarief zou je kunnen ontlopen met accu opslag. Maar zoals werktijden spreiding vooral langere tijd spits heeft op geleverd verwacht ik dat dat dan ook met de afname spits van stroom gaat gebeuren. ( accu's zullen met electrische verwarming enz ook sneller leeg zijn. Dus de spits verschuift.)
Alles op een hoop gegooid is de directe winst van een thuisaccu inhuis gebruik vd opgeslagen energie waar ( nu nog) geen belasting over geheven kan worden. ( dus nul kosten. Op de runningkost na dan) En de onbelans handel vooral een commercieel verkoop praatje. Voor mensen die 4Mwatt opwekken bedoel ik.
. ...
Heb ik je ongeveer zo goed begrepen?
Wat staat hier nu eigenlijk? Wat is die 115%? Van wat? Minder overschot van je opwek systeem dat je moet terugleveren op de tijd van opwekken?Ik zelf ben een day ahead gebruiker met thuisaccu en PV, iets wat niet combineerbaar is "onbalans" .
Mijn setup is niet weggelegd voor iedereen vanwege m2 PV of voor die minder 6000kWh/j verbruik.
Het overall verlies is 9-10%, maar in absolute getallen heb je het wel over 1500-1700kWh/j. Waarvan 840kwh/j vast is omdat apparatuur aanstaat.
Met salderen ga ik bij 75% van de afname aan teruglevering door nul voor de jaar rekening en zonder salderen bij 115%, maar verwachting is dat richting 125% opschuift. (en vergeet vooral niet het overall jaar verlies erbij op te tellen als je nog geen thuisaccu hebt)
[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 28-08-2025 11:45 ]
Twijfel alleen of ik maandbedrag moet gaan verlagen. Loopt tot april 2026 dus in principe betalen we dan teveel. Maar ik heb geen idee wat verbruik zal zijn. Wat ik zo inschat is bedrag wat reeds betaald is al genoeg voor hele jaar dadelijk.
Verlagen of niet?
De "onbalans" markt, wat de meeste aanbieden is passieve sturing en is opzettelijk onbalans in eigenportofolio creeren met de gok dat die tegen overgestelde is van de systeembalans.copykat schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:40:
@Domba , ik zie dat je veel verder bent in de de "energie rekenkunde" en ik probeer te begrijpen wat je geschreven hebt. En in mijn eigen woorden terug te zeggen.
Netto verlies door verbruik apparatuur.
10-15% van de energie die jezelf opslaat,
Ontlaad afval percentage en eigen verbruik vd apparatuur zeg maar. Nog een stukje degeneratie erbij bedenken.
Ik denk dat je zegt dat in de toekomst handel rendement van onbelansmarkt nog verder onder druk komt en dat de resultaten van gister teveel positief zijn om de resultaten van morgen echt te kunnen duiden. Aka ze spiegelen het te positief voor.
Op moment Tennet de info van die systeembalans, vertraagd zoals December '24 tot week 27 het resultaat instort, want de gok wordt groter. Waarom ontmoedigd Tennet passief meesturen, zoals op moment oaZonneplan en Frank energie nog doen, is omdat er oscilaties in het net optreden met amplitude tot wel 2 GW. Tennet wil ze wel als ze officieel deelnemen aan de balanseringsmarkt met een bod voor de biedladder, die Tennet dan afroept wanneer nodig is.
Dat zijn ook prijzen van gisteren.Wat ik ook bedacht is dat als je zeg 1800 euro omzet hebt in de handel je ook de vervanging van je apparatuur moet in werken in de grafiek.
15k en 20 jaar is 750 euro aan afschrijving die je opnieuw moet investeren bij de nieuwe accu.
Dus dan is het al 1050 euro/jaar.
De zonneplan nexus 10kW/20kWh is ~500 euro/kWh opslag en dat was een scherpe prijs in Q1 '24
Het systeem van Balans energie 12kw/48kWh is ~230 euro/kWh opslag (met lock-in van 2 jaar)
Voor de meest gebruikelijk LFP-cellen is de prijs gezakt naar 50-100 euro/kWh opslag door de massaproductie en aan het begin staan van overstap naar Na-ion cellen, die meer geschikt zijn voor warme koude regio's in de wereld, dan LFP-chemie. De Naxtra van CATL wordt in de markt gezet voor rond $20/kWh voor autofabrikanten er staan 18 automodelen van diverse in de rij voor de net opgestarte massaproductie, omdat er zoveel vraag is, is de prijs op moment voor consument nog hoger dan voor LFP-cellen per kWh-opslag (om volledig te kunnen gebruiken, heb je ook betaalbare bms-en en hybride omvormers nodig met voldoende spanningsbereik ).
Niet energieleveranciers, die hebben piek daltarief wat zou kunnen verandere, maar netwerkkosten,15% runningkost electrisch en veroudering.
Dempende werking van de windmolen aansturen door energie opwekkers om de prijs vraag aanbod positief te houden door molens uit en aan te zetten, wij kunnen particulier dit met onze panelen maar dat zet geen zoden aan de dijk.
De belasting bij leveren en afnemen moet mee genomen worden. En vast nog wat factoren als inflatie van geld enz.15k is 20 jaar later niet de zelfde koopkracht.
Dus dan zou in mijn geval 10 euro per maand netto "winst" ongeveer de "Handel winst" een reële benadering zijn. En geen 77 euro.
Bij de huidige wetgeving en markt fluctuatie op korte (5jaar) termijn bedacht.
Als ik je goed begrijp komt er spits tarief aan bij de leveranciers. En die spits tarief zou je kunnen ontlopen met accu opslag. Maar zoals werktijden spreiding vooral langere tijd spits heeft op geleverd verwacht ik dat dat dan ook met de afname spits van stroom gaat gebeuren. ( accu's zullen met electrische verwarming enz ook sneller leeg zijn. Dus de spits verschuift.)
De vaste netwerkkosten die je nu betaald, is de grootste component transportkosten van rond 350 euro/j.
Die verhuist of voor grootdeel (nog niet bekend), naar een netkosten per kWh, zoals we voor 2009 en alle andere EU landen hebben, dan krijg je 120-150 euro/j vaste netwerkkosten (ipv >500euro/j) en een nettarief voor elke kWh die je afneemt.
Dit was de uitgangsstudie tot begin dit jaar het uitgangspunt voor een 2x 24 uurs nettarief welke los is gelaten op wens van 2e Kamer en op moment is nog niet duidelijk of we iets vergelijkbaar krijgen als op hoogspanningsvlak al in gebruik is of alleen 1 of 2 piekblokken , waarbij het nettarief 10-25ct per afgenomen kWh hoger ligt in de piekblokken.
Om het makkelijker te makenAlles op een hoop gegooid is de directe winst van een thuisaccu inhuis gebruik vd opgeslagen energie waar ( nu nog) geen belasting over geheven kan worden. ( dus nul kosten. Op de runningkost na dan) En de onbelans handel vooral een commercieel verkoop praatje. Voor mensen die 4Mwatt opwekken bedoel ik.
. ...
Heb ik je ongeveer zo goed begrepen?
[...]
Wat staat hier nu eigenlijk? Wat is die 115%? Van wat? Minder overschot van je opwek systeem dat je moet terugleveren op de tijd van opwekken?
Mijn gem. afname prijs all-in is 23,72ct/kWh voor een jaar en ik ontvang zonder energiebelasting 20,0ct gemiddeld voor de kWh's over een jaar.
Ik moet meer kWh's terugleveren om ook de energiebelasting op de kWh goed te maken.
Bij mijn thuisaccu komt eigenverbruik eerst en als er ruimte is pas handel, wat mij de mogelijkheid geeft om off-grid, ontkoppelen van het net tot 20uur per dag op moment.
Het kan veel langer in principe, maar economisch is dat niet omdat je nog laag kunt inkopen en op dure uren terugleveren.
Altijd zo laag mogelijk. Zet gewoon een maandelijkse reservering op je eigen rekening i.p.v. die van de energieleverancier. Als de toko failliet gaat, dan heb je tenminste geen geld van ze tegoed.Highfive95 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:54:
Verlagen of niet?
Ik doe het ook niet meer. Maar ik heb het een keertje 1 jaar lang €500 per maand ingezet. Gemiddeld zaten wij (tweepersoonshuishouden) op €40. Alles netjes teruggekregen en gelukkig geen faillissement en toen met het energie plafond van de overheid ook gekregen en BTW eenmalig naar 9%. Ik spaar nu zelf via Raisin met wat rente. Toen ik het na 1 jaar terugkreeg was het een enorm bedrag.Martin7182 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:35:
[...]
Altijd zo laag mogelijk. Zet gewoon een maandelijkse reservering op je eigen rekening i.p.v. die van de energieleverancier. Als de toko failliet gaat, dan heb je tenminste geen geld van ze tegoed.
Ik heb nu op €100 per maand voor gas en stroom met straks een cashback van €350 in oktober 2025.
[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 28-08-2025 18:42 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Verbruik ongeveer 1200m3 gas, 5000kwh stroom, geen zonnepanelen, enkele meter.
[ Voor 11% gewijzigd door lvanhoe op 29-08-2025 06:06 ]
Tarieven zijn weer aan het stijgen, je kan nu al afsluiten met 14 dagen bedenktijd, zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"lvanhoe schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 06:04:
Heeft iemand ervaring met de collectieve inkoop energie van vereniging eigen huis? Ik moet per 1 oktober een nieuw contract. Loont het om te wachten op het aanbod van VEH, of verschilt dat historisch gezien niet zoveel van de goedkoopste aanbieding op de bekende vergelijkingssites als gaslicht/independer?
Bij VEH was ik voor alleen gas met dat aanbod, ook al was het maar € 1,158 of zo, duurder uit dan toen innova met € 1,26009 en € 320,- bonus. Het is geen no-brainer, je zal nog steeds alles door moeten (laten) rekenen.lvanhoe schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 06:04:
Heeft iemand ervaring met de collectieve inkoop energie van vereniging eigen huis? Ik moet per 1 oktober een nieuw contract. Loont het om te wachten op het aanbod van VEH, of verschilt dat historisch gezien niet zoveel van de goedkoopste aanbieding op de bekende vergelijkingssites als gaslicht/independer?
Situatie :
Wij verkopen ons huis, krijgen een slotfactuur op 8 augustus 2024 en deze wordt keurig betaald aan Luminus. Dit ahv overname document nieuwe eigenaars.Woning is aldus ook verkocht en verlaten op deze datum.
Ik denk dan ook dat hun administratie hiervan op de hoogte is.
Op 18 juli 2025 krijg ik plots bericht dat er een openstaand bedrag is en wij moeten betalen. Er werd op 15 juni 2025 (10 maanden na datum dus) een correctiefactuur opgesteld en verzonden naar ons oud adres.
Gezien wij aldus geen briefwisseling ontvingen wordt ons plots extra kosten aangerekend en werd er gedreigd met een deurwaarder. Man man man. Niveau.
Die energie maatschappijen zijn toch echt pure maffia. Een zelfstandige zou eens moeten 10 maanden na datum een correctiefactuur moeten sturen naar een klant …
en zelf die is waarschijnlijk nog te hoog

(Met gas zou mijn energierekening vermoedelijk ca. € 1300 - 1400/jaar hoger uitvallen)
[ Voor 34% gewijzigd door dunklefaser op 02-09-2025 14:50 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Budget Energie en NextEnergy.
Budget Energie is niet echt interessant, gezien je terugleverkosten hebt.
Met een modelcontract ben je dan al snel goedkoper.
Tarief 0,19364€/kWh bij 1 jaar contract
Tarief 0,22364€/kWh bij 2 jaar contract
NextEnergy heeft wel echt een stukje aanbieding.
Volgens jeroen.nl hebben ze standaard 0.0219€/kWh opslag bovenop het dat uur geldende tarief. En omgekeerd dus ook bij salderen.
In deze aanbieding is dat verlaagd naar 0.01€/kWh. En er komt nog een bonus van €100 bij.
Bij hogere verbruiken en hogere teruglevering (bijv warmtepomp en veel panelen), scheelt deze verlaagde opslag al snel tientjes per jaar.
Die terugleverkosten heb je overal toch? Ik kom nergens anders zo gunstig uit in ieder geval.Get!em schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:16:
Ik zie hier net het aanbod van VEH voor electriciteit.
Budget Energie en NextEnergy.
Budget Energie is niet echt interessant, gezien je terugleverkosten hebt.
Met een modelcontract ben je dan al snel goedkoper.
Tarief 0,19364€/kWh bij 1 jaar contract
Tarief 0,22364€/kWh bij 2 jaar contract
NextEnergy heeft wel echt een stukje aanbieding.
Volgens jeroen.nl hebben ze standaard 0.0219€/kWh opslag bovenop het dat uur geldende tarief. En omgekeerd dus ook bij salderen.
In deze aanbieding is dat verlaagd naar 0.01€/kWh. En er komt nog een bonus van €100 bij.
Bij hogere verbruiken en hogere teruglevering (bijv warmtepomp en veel panelen), scheelt deze verlaagde opslag al snel tientjes per jaar.
Nee, bij modelcontracten heb je in iedergeval tot aan 31-december geen terugleverkosten.VidaR-9 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:48:
[...]
Die terugleverkosten heb je overal toch? Ik kom nergens anders zo gunstig uit in ieder geval.
Zie topic modelcontracten.
Met salderen tot 0 of overproductie komt je dan meestal goedkoper uit (voor electra only). Mocht je nog wel gas hebben je saldeert naar nul, dan doe je electra op modelcontract, en gas op een bonus contract.
[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 09-09-2025 13:50 ]
Ah zo. Per saldo heb ik geen teruglevering, dus dat gaat voor mij niet op.Get!em schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:49:
[...]
Nee, bij modelcontracten heb je in iedergeval tot aan 31-december geen terugleverkosten.
Zie topic modelcontracten.
Doe de excelberekening van dat topic, en je weet of het voor jou alsnog voordelig is. Gezien de hoogte van de terugleverkosten bij sommige leveranciers kan een kleine hogere standaardtarief alsnog voordeliger zijn.VidaR-9 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:50:
[...]
Ah zo. Per saldo heb ik geen teruglevering, dus dat gaat voor mij niet op.
Edit: tarief van de laagste modelcontract is lager dan een andere aanbieder met 1 of 2 jaar vastcontract en terugleverkosten. Zo groot zijn ondertussen de verschillen.
[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 09-09-2025 14:22 ]
Die vlieger gaat hier niet op. Lever zo’n 4.000 terug en neem bruto zo’n 15.000 af. Dus sowieso na saldering nog meer dan 10.000 kWh af te rekenen.Get!em schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:55:
[...]
Doe de excelberekening van dat topic, en je weet of het voor jou alsnog voordelig is. Gezien de hoogte van de terugleverkosten bij sommige leveranciers kan een kleine hogere standaardtarief alsnog voordeliger zijn.
Edit: tarief van de laagste modelcontract is lager dan een andere aanbieder met 1 of 2 jaar vastcontract en terugleverkosten. Zo groot zijn ondertussen de verschillen.
Dus voor de VEH aanbieding gegaan, net als vorig jaar.
Ja, met dat soort getallen, is lager tarief en hogere bonus voordeliger.VidaR-9 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:47:
[...]
Die vlieger gaat hier niet op. Lever zo’n 4.000 terug en neem bruto zo’n 15.000 af. Dus sowieso na saldering nog meer dan 10.000 kWh af te rekenen.
Dus voor de VEH aanbieding gegaan, net als vorig jaar.
Ik weet 100% zeker dat daarbij stond dat ik 215€ welkomstbonus kreeg, maar nu ontkent Greenchoice dat er een bonus is.
"Bij dit contract hoort geen welkomstbonus. Ik snap dat dit misschien verwarrend kan zijn, omdat sommige andere contracten wel een bonus hebben. Met dit contract heeft u gekozen voor 100% groene windenergie uit Nederland en zo draagt u direct bij aan duurzame opwekking."
Heeft er toevallig iemand een screenshot gemaakt? Ik weet dat er toen velen in dit topic die aanbieding hebben afgesloten.
In je contract zou dan toch moeten staan dat er aan het eind van de rit een welkomstbonus is?LeBrun schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:18:
Zijn er nog mensen hier die in mei of juni 2024 bij Greenchoice een contract hebben afgesloten met de 'welkom terug' actie? Dat was op de valreep voor de invoering van de terugleververgoeding.
Ik weet 100% zeker dat daarbij stond dat ik 215€ welkomstbonus kreeg, maar nu ontkent Greenchoice dat er een bonus is.
"Bij dit contract hoort geen welkomstbonus. Ik snap dat dit misschien verwarrend kan zijn, omdat sommige andere contracten wel een bonus hebben. Met dit contract heeft u gekozen voor 100% groene windenergie uit Nederland en zo draagt u direct bij aan duurzame opwekking."
Heeft er toevallig iemand een screenshot gemaakt? Ik weet dat er toen velen in dit topic die aanbieding hebben afgesloten.
Ik kan me niet herinneren dat daar een bonus bij zat, het waren voornamelijk goede tarieven en voorwaarden. Dit was destijds de post Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" maar daar heb ik geen bonus genoemd.LeBrun schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:18:
Zijn er nog mensen hier die in mei of juni 2024 bij Greenchoice een contract hebben afgesloten met de 'welkom terug' actie? Dat was op de valreep voor de invoering van de terugleververgoeding.
En dit was dan denk ik de post waar je dat contract had afgelsoten? LeBrun in "De zonnepanelen-boete". Daar ook geen bonus. Het zou ook in je contract of e-mail moeten staan.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het door elkaar gehaald met mijn gas contract. Die heb ik apart afgesloten bij United Consumers. Sorry voor de verwarring, er staat inderdaad nergens een bonus vermeld bij GC. De bonus is dat ik geen terugleverkosten betaal. Nogmaals dank voor de tipNovax schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:57:
[...]
Ik kan me niet herinneren dat daar een bonus bij zat, het waren voornamelijk goede tarieven en voorwaarden. Dit was destijds de post Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" maar daar heb ik geen bonus genoemd.
En dit was dan denk ik de post waar je dat contract had afgelsoten? LeBrun in "De zonnepanelen-boete". Daar ook geen bonus. Het zou ook in je contract of e-mail moeten staan.
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden