Proton_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:15:
[...]
Investeringen in netwerk en opslag zijn ook een voorwaarde voor inpassing van kernenergie, dus waarom sommige voorstanders van kernenergie die kosten alleen naar renewables rekenen is me een raadsel.
Huh? Ik heb laatst een analyse gemaakt van de kostprijs van zon, wind, fossiel, kernenergie incl. afval, onderhoud, levensduur aansluiting. Hier geplaatst maar verwijderd door moderator omdat analyse met AI gemaakt was. Dat mag blijkbaar niet op Tweakers.
Er bleek in elk geval uit dat kernenergie in verhouding helemaal niet zo duur is, o.a. door de levensduur van wel 60 jaar. Windenergie op zee vergt een zeer grote investering en veel onderhoud met een levensduur van 20-30 jaar als je het al haalt.
Er is in Zeeland net een 380 kV lijn aangelegd. Overigens ook bij de Eemshaven tbv de bestaande centrales daar. Als je daar een kerncentrale zet dan is de infrastructuur er al. Bovendien technisch veel minder complex want geen gelijkspanningsconversie. Eventuele locale aanpassingen kan je wel aan de bouwkosten van een kerncentral toerekenen. Daarom pleit ik voor SMR's in combinatie met kweekreactoren. Locale kleinschalige stroomvoorziening spaart juist op dure investeringen in het netwerk. Vraagaanpassing volg je met op en af regelen.
Als je windparken ver op de Noordzee wil bouwen moet je speciaal daarvoor op zee een kabel insfrastructuur aanleggen. Het is toch onzinnig dit niet mee te rekenen. Wordt de kostprijs per kWh dan te hoog versus alternatieven dan gaat dat hele project in de kliko.
Ik vind het totaal onzinnig om zoveel geld in onbetrouwbare windstroom te steken alleen wegens overdreven bangmakerij over kernafval. Opslag van kernafval is niet giga kostbaar omdat de hoeveelheid zeer gering is. In tegenstelling tot de CO2 uitstoot van fossiel.
Zon en wind is er niet altijd, bv 's nachts, in de winter en op windstille dagen. En die momenten zijn er. Fossiel is doodlopende straat. Dus wat dan wel als kernenergie niet mag?
Al vaker gezegd hier: met kweekreactoren verbruik je de spijtstof bijna volledig en blijft er minder radioactief afval achter wat ook een veel kleinere halveringstijd heeft (enkele 100-en jaren). China, Rusland en India zijn er al ver mee. Kweekreactoren recyclen nuclear afval van conventionele centrales.
[
Voor 11% gewijzigd door
Crapton op 11-06-2025 20:31
]