Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Daar komen we op het volgende punt. PV is logisch in combinatie met accu's. Maar dat levert weer een hogere investering op.Taro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:55:
Dat doe ik ook niet, daarom heb ik accu's.
Dus de kans dat we over 5 jaar tekort PV hebben is erg groot.
Bedankt voor je reactie. Ik vind 'dan kunnen we het op verjaardagen weer eens ergens anders over hebben' een vrij zwak argument, maar ik begrijp de kwinkslag. Ergens ben ik het ook wel eens met je suggestie dat we dan bewuster omgaan met onze stroom. Maar dat bewuster omgaan gaat in jouw idee volgens mij uit van het nog steeds beschikbaar zijn van het huidige (en toekomstige) potentieel. Terwijl bewuster omgaan met stroom ook kan betekenen dat je niet meer gaat opwekken dan je nodig hebt. Als 'mijn' stroom straks netto 0,3 cent (dus minder dan 1 cent) waard is en de energieboer het eigenlijk niet eens zegt te willen: prima. Als mijn (tegen die tijd) accu dan vol is voor het dagverbruik en de auto is opgeladen, dan belast ik liever mijn omvormer niet meer zodat die langer meegaat. (Wat op zich heel bewust omgaan met stroom is, alleen dan aan de opwek-kant.)Taro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:33:
[...]
Daar zijn meerdere redenen voor:
Technisch klaar voor:En misschien nog wel het belangrijkste: Het achter ons kunnen laten van het geklaag van heel veel mensen over dit alles. Dan kan het op verjaardagen weer eens over andere dingen gaan. Kunnen we naar de toekomst kijken ipv al die negatieve energie hier aan te besteden. Laten we niet blijven hangen in het verleden, maar werk maken van de toekomst. Het afschaffen van de salderingsregeling zorgt ervoor dat mensen het stroomnet niet meer als een grote accu gaan zien die winter en zomer overbrugt. Lekker je 1 op 1 elektrische kacheltje aanzetten in de winter, zonder erbij na te denken, omdat je in de zomer teveel stroom hebt teruggeleverd behoort dan tot het verleden. Mensen worden gedwongen bewuster om te gaan met hun stroom. Dat is beter voor de energietransitie - die is niet voor iedereen leuk - maar wel noodzakelijk.
- Laadpaal die op basis van zonnepanelenoverschot en dynamische tarieven kan laden
- Thuisaccu's die op basis van zonnepanelenoverschot en dynamische tarieven kunnen laden
- Zonnepanelen die automatisch uitschakelen als er negatieve stroomprijzen zijn, configureerbaar icm lege/volle accu's
Jij lijkt het goed voor elkaar te hebben voor het ogenblik dat salderen stopt. Daar heb je vast flink in geinvesteerd en met afschaffing van saldering ga je daar maximaal van profiteren. (Ik zit zelf overigens minus de accu's in een vergelijkbare situatie, dus ik heb nog ruimte genoeg om te optimaliseren.) Je hoort soms op die verjaardagen die je aanhaalt wel eens 'er mag wel een kleine crisis komen, zodat werklui weer normale prijzen gaan vragen' en (hier ook wel eens gelezen) 'ik hoop op een economische crisis zodat huizen weer betaalbaarder worden'. Het zin hebben in afschaffen van de salderingsregeling schaar ik ook onder dit soort uitspraken: puur omdat het jou voordeel oplevert (dan wel financieel, dan wel in een 'wat heb ik het goed voor elkaar!') ten koste van een vrij grote groep mensen die het minder getroffen heeft.
Het valt me sowieso op dat veel fervent voorstanders van afschaffing hier early adopters zijn van PV/accu e.d. Die met subsidie (en alsnog misschien een grote investerign) hun rekening omlaag gebracht hebben, van dat bespaarde geld het ecosysteem verder uitgebreid hebben en nu alle investeringen terugverdiend zijn vinden dat saldering wel kan stoppen en dat mensen die daartegen zijn bovendien 'maar eerder in hadden moeten stappen'. (En ja ik chargeer.)
(Ik ben overigens wel benieuwd wat de stroomprijs doet als een grote groep mensen de omvormer zo instelt dat hij uitschakelt bij negatieve prijzen, die kunnen dan toch niet negatief blijven zou je denken?)
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Nederland heeft een enorme hoeveelheid PV, veel meer dan andere landen. En we hebben nog lang niet genoeg. We waren op de goede weg.Novax schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:16:
Nederland is het enige land waar er een salderingsregeling is. Je vraagt je af hoe mensen met PV dat in andere landen doen
Voordat je dan nog meer PV gaat aanleggen lijkt me dan ook verstandig om het stroomnet en de vraag/aanbod balans op orde te hebben.phicoh schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:19:
[...]
Nederland heeft een enorme hoeveelheid PV, veel meer dan andere landen. En we hebben nog lang niet genoeg. We waren op de goede weg.
Ik weet niet hoe het in Duitsland wettelijk geregeld is, maar ik ken daar meerdere mensen met PV en een terugdraaiende meter.Novax schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:16:
Nederland is het enige land waar er een salderingsregeling is. Je vraagt je af hoe mensen met PV dat in andere landen doen
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Taro schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:55:
Het doel is niet je panelen uit te zetten: Het doel is meer zelf te verbruiken door apparaten uitgesteld te starten, een evt. aanwezige EV te laden of een accu te laden.
Taro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:42:
Veel mensen zien zonnepanelen als iets dat je plaatst en daarna niet meer naar omkijkt, ze passen hun gedrag niet aan. Maar ze zijn een middel om minder stroom van het net af te hoeven nemen, niet om maximaal terug te leveren in ruil voor een vergoeding. Dus probeer de uitgestelde starttijd op je wasmachine, droger en vaatwasser te gebruiken. Pas slimme stekkers toe, laad je fietsaccu op bij overschot ipv altijd 's avonds als je thuiskomt.
Als je een EV hebt laad je die als je thuis bent overdag op ipv direct na thuiskomst.
En natuurlijk volgt er nu een reactie als: Ja, maar dan ben ik op het werk... Tuurlijk, maar zoek naar kansen en mogelijkheden ipv problemen.
De gemiddelde Nederlander met panelen heeft daar niet alleen geen zin in, maar kan dit ook niet of nauwelijks.reneeke1970 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:28:
Gemiddelde Nederlander heeft daar geen zin in, die zet gewoon panelen uit.
De enigen die serieus hun verbruik kunnen aanpassen zijn mensen met een accu of rijdende accu. En dat zijn echt niet de meeste mensen met PV, want die hebben daar helemaal geen geld voor.
De wasmachine en vaatwasser overdag aan te zetten en de fietsaccu overdag te laden, zet nou niet bepaald zoden aan de dijk. Dan heb ik misschien een à twee (kW-) uurtjes aan eigen verbruik verplaatst, wat doe ik met de rest van de 20kWh die ik opwek op een zonnige dag?!
En wat met het niet te verplaatsen 's avond- vooral in de winterverbruik?!
Maar wel maal een paar honderd dagen per jaar.Truus01 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:25:
[...]
De wasmachine en vaatwasser overdag aan te zetten en de fietsaccu overdag te laden, zet nou niet bepaald zoden aan de dijk. Dan heb ik misschien een à twee (kW-) uurtjes aan eigen verbruik verplaatst
Wat was je plan toen je teveel PV liet neerleggen?wat doe ik met de rest van de 20kWh die ik opwek op een zonnige dag?!
En wat met het niet te verplaatsen 's avond- vooral in de winterverbruik?!
Begrijp mij uiteraard niet verkeerd, ik besef mij dat niet iedereen alle mogelijkheden heeft. Maar het valt op dat veel mensen geen plan hebben, het lastig vinden hun gedrag aan te passen en wel maximaal rendement verwachten.
In de laadpaal topics zie je mensen langskomen die vragen stellen in de vorm van: "Ik heb een goedkope laadpaal van 369 Euro via iBood gescoord, hoe maak ik die nu slim zodat ie met zonneoverschot/dynamisch kan laden?". Of mensen die hun dak vol met PV op Zuid leggen ipv na te denken over Oost-West opstellingen die meer eigenverbruik afdekken. En ja, dan moet je je daarin verdiepen. Een grote groep is daar niet mee bezig en wil daar niet mee bezig zijn. Maar is dan ook niet het gevolg dat je achter de feiten aanloopt? Als je geen tijd in onderzoek steekt loop je nou eenmaal de kans dat je suboptimale keuzes maakt. Dat geldt voor iedere aanschaf die je doet.
Op verjaardagen beginnen mensen over de wegenbelasting op onze auto's. Die counter ik direct door: Wij betaalden voorheen 50-75 Euro per auto per week aan benzine en krijgen nu 9 van de 12 maanden geld terug ondanks dat we 100% thuisladen. Dat dekt ruimschoots de wegenbelasting... En hup, het gesprek begon met een sneer en steek onder water met de hoop ons te raken. Dat is denk ik ook waar soms mijn felheid en directheid vandaan komt. Ik krijg via WhatsApp bijv. Telegraaf, AD en Autoblog berichten doorgestuurd over dat Tesla's niets meer waard zijn, de wegenbelasting op EV's hoog wordt, zonnepanelen niet meer lonen, etc.
Laatst kwam de achterbuurman hier langs, wilde even iets in de achtertuin zien. "Hey, een 2e Tesla? Die kosten nu ook niets meer toch? Liep langs de accu's in de garage: Die verdien je toch nooit terug? En zag toen de 4 losse panelen in de achtertuin: Daar verdien je toch niets meer mee?".

Ik vind het gewoon zo zonde om te zien, ik probeer het tegendeel te bewijzen en schiet daar misschien iets in door, dat besef ik mij. Maar het is goed/positief bedoeld. Ik hoop meer mensen mee te krijgen om te kijken naar wat er wél mogelijk is ipv te berusten in "Ik zet mijn zonnepanelen wel uit".
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
En voor degene die ze zelf bouwenJohan Bogle schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:34:
[...]
Een accu is alleen goed voor degene die ze verkopen
1 PVoutput . Dongen NB
Simpel toch, die krijgen daar veel geld voorNovax schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:16:
1 PVoutput . Dongen NB
Nu ben ik hier inmiddels een jaar (ca) mee bezig en krijg ik maar geen reactie naar ze herhaaldelijk te hebben gevraagd naar een reactie.
Hierom wil ik de geschillencommissie inschakelen. Is dat de meest logische stap?
https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/
Beetje klets. Hij is goed voor mij want hij geeft me een goed gevoel. Van nooit meer dan 50% nu in de eerste maand (mei) naar 90% zelfvoorziening. (1 HW accu, kleinverbruiker, 6 panelen, geen EV, geen WP of airco).
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
En wat is hierin de Klets, volg hem even niet?henkzelf schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:01:
[...]
Beetje klets. Hij is goed voor mij want hij geeft me een goed gevoel. Van nooit meer dan 50% nu in de eerste maand (mei) naar 90% zelfvoorziening. (1 HW accu, kleinverbruiker, 6 panelen, geen EV, geen WP of airco).
1 PVoutput . Dongen NB
Alles is nu toch wel gezegd toch? (Times thousand
Goed nieuws:
Met een half jaartje zijn er (met een beetje geluk) alweer verkiezingen.
Dus nu is er de kans volop met politieke partijen in overleg te gaan om hun standpunten te helpen formuleren omtrend de energiemarkt.
(Misschien iets met wat deliberalisering en de opdracht wat nuttigs te gaan doen met álle duurzaam opgewekte energie? )
Dan hebben we straks tenminste iets te kiezen.
De tijd van klagen is nu even voorbij (jammer he?
Of is die al bijna klaar ondertussen?

Als je echt denkt in je recht te staan wel. Maar eerste stap is formeel bezwaar indienen bij je energieleverancier. Lees ook artikel 13 en 18 van de Algemene Voorwaarden van je energie leverancier.BaBoK schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:00:
Ik moet nog ca. 1000euro terug krijgen in mijn optiek van mijn energieleverancier. In mijn optiek klopt d e eindafrekening niet.
Nu ben ik hier inmiddels een jaar (ca) mee bezig en krijg ik maar geen reactie naar ze herhaaldelijk te hebben gevraagd naar een reactie.
Hierom wil ik de geschillencommissie inschakelen. Is dat de meest logische stap?
https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/
@Johan Bogle zet de boel opscherp en jij geeft er een mini nuance bij en ik trek het heel wat breder. Maar, je hebt gelijk. "Klets" sloeg op Johan zijn uitspraak.reneeke1970 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:05:
[...]
En wat is hierin de Klets, volg hem even niet?
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Je reageert niet op mij, maar wat is teveel PV? Want je moet nogal wat hebben liggen om juist op de niet-zo-zonnige dagen voldoende opwek te hebben.Taro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:47:
[...]
Wat was je plan toen je teveel PV liet neerleggen?
Waarom ben je zo bezig met wat anderen van jouw aanpak vinden? Als dit voor jou werkt is dat toch helemaal prima? Jouw aanpak werkt nóg meer als saldering helemaal afgeschaft wordt, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je dat ergens wel een mooi idee vindt. Fijn als je aan de kant zit van de have's, en dat de have-not's het maar uitzoeken. (Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd, en in dat geval nu alvast excuus.)En hup, het gesprek begon met een sneer en steek onder water met de hoop ons te raken. Dat is denk ik ook waar soms mijn felheid en directheid vandaan komt. Ik krijg via WhatsApp bijv. Telegraaf, AD en Autoblog berichten doorgestuurd over dat Tesla's niets meer waard zijn, de wegenbelasting op EV's hoog wordt, zonnepanelen niet meer lonen, etc.
Laatst kwam de achterbuurman hier langs, wilde even iets in de achtertuin zien. "Hey, een 2e Tesla? Die kosten nu ook niets meer toch? Liep langs de accu's in de garage: Die verdien je toch nooit terug? En zag toen de 4 losse panelen in de achtertuin: Daar verdien je toch niets meer mee?".
Ik vind het gewoon zo zonde om te zien, ik probeer het tegendeel te bewijzen en schiet daar misschien iets in door, dat besef ik mij. Maar het is goed/positief bedoeld. Ik hoop meer mensen mee te krijgen om te kijken naar wat er wél mogelijk is ipv te berusten in "Ik zet mijn zonnepanelen wel uit".
Ik heb nog een tijdje een voor mijn situatie gunstig contract dus minder verbruiken levert mij nu nog voordeel op. Maar ik betrap me er nu al op dat ik denk - als salderen eraf is en mijn teruglevering levert 0,3 cent per kWh op - dat mijn zelfopgewekte energie echt gratis is. Dus dan gaan de wasmachine en droger aan met 1 shirt erin, gewoon omdat ik dat vanavond aan wil en er geen enkele incentive is om op verbruik te letten als het toch als waardeloos beschouwd wordt. Niet dat saldering dat per se oplost, dat zit meer in het beschikbaar komen van langdurige opslag, maar het huidige frame werkt verkwisting in de hand.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Oh oke, jij wat jij ermee doet is precies het doel van de accu, zo vaak mogelijk niks meer van het net afhalen. Dat ga ik hier ook spelenderwijs proberen, maar wel zo goedkoop mogelijk, dus met zelfbouw. En die accu gaat later mee de camper in zodra ik het huis verkoop.henkzelf schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:36:
[...]
@Johan Bogle zet de boel opscherp en jij geeft er een mini nuance bij en ik trek het heel wat breder. Maar, je hebt gelijk. "Klets" sloeg op Johan zijn uitspraak.
Al dat handelen, en daarmee het net overbelasten is vanaf 2027 gelukkig ook afgelopen.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij deze vier DuimpjesUgchel schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:52:
[...]
Je reageert niet op mij, maar wat is teveel PV? Want je moet nogal wat hebben liggen om juist op de niet-zo-zonnige dagen voldoende opwek te hebben.
[...]
Waarom ben je zo bezig met wat anderen van jouw aanpak vinden? Als dit voor jou werkt is dat toch helemaal prima? Jouw aanpak werkt nóg meer als saldering helemaal afgeschaft wordt, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je dat ergens wel een mooi idee vindt. Fijn als je aan de kant zit van de have's, en dat de have-not's het maar uitzoeken. (Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd, en in dat geval nu alvast excuus.)
Ik heb nog een tijdje een voor mijn situatie gunstig contract dus minder verbruiken levert mij nu nog voordeel op. Maar ik betrap me er nu al op dat ik denk - als salderen eraf is en mijn teruglevering levert 0,3 cent per kWh op - dat mijn zelfopgewekte energie echt gratis is. Dus dan gaan de wasmachine en droger aan met 1 shirt erin, gewoon omdat ik dat vanavond aan wil en er geen enkele incentive is om op verbruik te letten als het toch als waardeloos beschouwd wordt. Niet dat saldering dat per se oplost, dat zit meer in het beschikbaar komen van langdurige opslag, maar het huidige frame werkt verkwisting in de hand.
Oh, vergeet ook je wp niet uit te zetten, gewoon cop 1 element, geen slijtage en geen lawaai voor buren
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 04-06-2025 11:58 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Dankjewel voor de reactie.Novax schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:18:
[...]
Als je echt denkt in je recht te staan wel. Maar eerste stap is formeel bezwaar indienen bij je energieleverancier. Lees ook artikel 13 en 18 van de Algemene Voorwaarden van je energie leverancier.
Ja ik heb bezwaar gemaakt en ben met ze in contact geweest maar ze hebben nergens meer op gereageerd. "We gaan het uitzoeken" was de reactie maar nooit meer iets vernomen.
De eindafrekening heb ik ontvangen op 11-6-24..
Dan is nu toch de stap geschillencommissie of mis ik iets in het artikel?
De verkoop van zonnepanelen is in de maand mei fors onderuitgegaan. In de maand mei registreerden de Nederlandse netbeheerders slechts 12.565 nieuwe installaties, het laagste niveau sinds jaren.Taro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:42:
[...]
Hoezo? Het blijft toch nog steeds super interessant om zonnepanelen bij te leggen? Ze kosten bijna niets meer. De traditionele dino media doen je inderdaad geloven dat zonnepanelen geen nut meer hebben. De enige reden om niet bij te plaatsen is als je ze domweg extra gaat laten terugleveren, je moet wel proberen meer zelf te verbruiken.
Veel mensen zien zonnepanelen als iets dat je plaatst en daarna niet meer naar omkijkt, ze passen hun gedrag niet aan. Maar ze zijn een middel om minder stroom van het net af te hoeven nemen, niet om maximaal terug te leveren in ruil voor een vergoeding. Dus probeer de uitgestelde starttijd op je wasmachine, droger en vaatwasser te gebruiken. Pas slimme stekkers toe, laad je fietsaccu op bij overschot ipv altijd 's avonds als je thuiskomt. Als je een EV hebt laad je die als je thuis bent overdag op ipv direct na thuiskomst. En natuurlijk volgt er nu een reactie als: Ja, maar dan ben ik op het werk... Tuurlijk, maar zoek naar kansen en mogelijkheden ipv problemen.
De afgelopen maand bleek uit de cijfers van de netbeheerders juist dat de registratie van nieuwe zonnepaneelinstallaties zich had gestabiliseerd, maar in de maand mei is het aantal nieuw geregistreerde installaties met ruim 27 procent gedaald ten opzichte van de maand april. Dit alles blijkt uit informatie van de Nederlandse netbeheerders afkomstig van de database CERES*.

Consumer says no....
Bron: https://solarmagazine.nl/...n-maand-mei-fors-onderuit
Je zou wellicht nog een keer contact op kunnen nemen met het dreigement dat je naar de geschillen commissie gaat maar denk aan de termijn dat je binnen 12 maanden na de klacht de geschillen commissie moet inschakelen.BaBoK schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:04:
[...]
Dankjewel voor de reactie.
Ja ik heb bezwaar gemaakt en ben met ze in contact geweest maar ze hebben nergens meer op gereageerd. "We gaan het uitzoeken" was de reactie maar nooit meer iets vernomen.
De eindafrekening heb ik ontvangen op 11-6-24..
Dan is nu toch de stap geschillencommissie of mis ik iets in het artikel?
Als je dat nog niet gedaan hebt zoek ook even in het Themaforum: De Energierekening naar "geschillen" of bij de geschillen commissie zelf naar voorgaande uitspraken, om een idee te krijgen, bijvoorbeeld https://www.degeschillenc...ening-door-de-ondernemer/
Klopt, je moet eigenlijk voldoende hebben om winterdagen door te komen en accepteren dat het in de zomer niets oplevertUgchel schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:52:
[...]
Je reageert niet op mij, maar wat is teveel PV? Want je moet nogal wat hebben liggen om juist op de niet-zo-zonnige dagen voldoende opwek te hebben.
Klopt helemaal hoor, aard van het beestje, vind het leuk om in de praktijk te zien hoe het in de praktijk vanaf 1-1-2027 uitpaktWaarom ben je zo bezig met wat anderen van jouw aanpak vinden? Als dit voor jou werkt is dat toch helemaal prima? Jouw aanpak werkt nóg meer als saldering helemaal afgeschaft wordt, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je dat ergens wel een mooi idee vindt. Fijn als je aan de kant zit van de have's, en dat de have-not's het maar uitzoeken. (Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd, en in dat geval nu alvast excuus.)
Ik vind het daarnaast niet belangrijk wat anderen van mijn aanpak vinden. Door inzicht te geven in mijn aanvliegroute hoop ik anderen te motiveren in de can-do stand te gaan, mee te doen en samen een succes van de energietransitie te maken zonder daarbij in de klaagstand te blijven hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 04-06-2025 12:52 ]
Voldoende PV hebben om de winter door te komen is volkomen onrealistisch als je een wamtepomp hebt. Als ik dat zou willen doen dan heb ik het 20voudige nodig van wat er nu op het dak ligt.Taro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:50:
Klopt, je moet eigenlijk voldoende hebben om winterdagen door te komen en accepteren dat het in de zomer niets oplevertMaar dan heb je wel erg veel PV nodig. Dus logisch dat veel mensen een overschot hebben, maar het zou mooi zijn als we dat kunnen gebruiken om bijv. afname die avond/nacht te verminderen en dan is een kleine thuisaccu vaak al voldoende. Dus hopelijk worden die richting 1-1-2027 nóg goedkoper om veel mensen over de streep te trekken.
Dan praatje niet meer over een huis installatie maar over een zonnepark.
Op daken, muren, agri-pv, parkings,... alles vol. Niemand heeft daar last van want onder de panelen kan iedereen gewoon zijn ding doen als altijd.
En in de zomer met het gratis 'teveel stroom' produceren we sneeuw op het speelpleintje zodat de kinderen in de zomervakantie sneeuwmannen en iglo's kunnen maken.
Er is niets mis met heel veel energie verbruiken, zolang je er niets voor moet in brand steken.
Gewoon omzetten naar waterstof dat je in de winter weer opfikt om elektriciteit te maken. Weliswaar inefficient, maar wel een kringloop waarbij je volledig gebruik maakt van groene opwek. Pak er nog wat accu-capaciteit bij wat efficienter is voor de kortere dips en je kunt gewoon op blijven schalen totdat je elke dip op kunt vangen.Wozmro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:11:
Voldoende PV in de winter moet je eerder bekijken op maatschappelijk niveau.
Op daken, muren, agri-pv, parkings,... alles vol. Niemand heeft daar last van want onder de panelen kan iedereen gewoon zijn ding doen als altijd.
En in de zomer met het gratis 'teveel stroom' produceren we sneeuw op het speelpleintje zodat de kinderen in de zomervakantie sneeuwmannen en iglo's kunnen maken.
Er is niets mis met heel veel energie verbruiken, zolang je er niets voor moet in brand steken.
[removed]
Technisch allemaal mogelijk alleen wie gaat dat betalen. Je hebt allerlei extra apparatuur nodig die ook nog eens niet efficient gebruikt wordt. De gevolgen zullen een fors hogere prijs voor de stroom betekenen terwijl nu al iedereen klaagt dat het te duur is.redwing schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Gewoon omzetten naar waterstof dat je in de winter weer opfikt om elektriciteit te maken. Weliswaar inefficient, maar wel een kringloop waarbij je volledig gebruik maakt van groene opwek. Pak er nog wat accu-capaciteit bij wat efficienter is voor de kortere dips en je kunt gewoon op blijven schalen totdat je elke dip op kunt vangen.
In 1e instantie kost dit inderdaad veel geld. Daarna juist een stuk minder. Maar ga er sowieso maar van uit dat de stroomprijs zal gaan stijgen. Alleen voor het uitbreiden van het net zijn al vele miljarden nodig.hanev001 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:43:
[...]
Technisch allemaal mogelijk alleen wie gaat dat betalen. Je hebt allerlei extra apparatuur nodig die ook nog eens niet efficient gebruikt wordt. De gevolgen zullen een fors hogere prijs voor de stroom betekenen terwijl nu al iedereen klaagt dat het te duur is.
[removed]
Je kunt eerst uitrekenen hoeveel overcapaciteit je neer kan zetten voor de prijs van 1 GW electrolyser capaciteit.redwing schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Gewoon omzetten naar waterstof dat je in de winter weer opfikt om elektriciteit te maken.
Ik kom op ca €2000 per kW.
https://observatory.clean...nd-cost/electrolyser-cost
Verder lijkt er nog niet echt schaalvoordeel te komen, de negatieve learning curve kennen we van nucleair.
https://www.hydrogeninsig...-falling-bnef/2-1-1607220
The cost of producing and installing electrolysers for green hydrogen production in China, the US and Europe — three of the world’s biggest markets — has risen by more than 50% compared to last year, research house BloombergNEF (BNEF) has found, rather than the gradual reduction its analysis had previously indicated.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er is inderdaad nog wat werk aan de winkel om dit allemaal wat efficiënter te krijgen. Wel hebben dit soort dingen weinig onderhoud, dus als je de prijs per opgewekte kWh bekijkt klinken ze iig wel wat normaler, al is de prijs nu nog een stuk hoger dan de normale elektra-prijs.Proton_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:15:
[...]
Je kunt eerst uitrekenen hoeveel overcapaciteit je neer kan zetten voor de prijs van 1 GW electrolyser capaciteit.
Ik kom op ca €2000 per kW.
https://observatory.clean...nd-cost/electrolyser-cost
Verder lijkt er nog niet echt schaalvoordeel te komen, de negatieve learning curve kennen we van nucleair.
https://www.hydrogeninsig...-falling-bnef/2-1-1607220
[...]
En schaalvoordeel kan er wel komen, alleen moet er dan wel echt in geïnvesteerd worden. Momenteel is de vraag nog steeds te klein om echt goede investeringen te doen.
[removed]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is er iemand hier die vindt dat de overheid de juiste visie heeft en op de juiste wijze regie voert over onze energievoorziening?
:strip_exif()/f/image/sKS9QsCOgvUtHJMjx52Ani5l.jpg?f=fotoalbum_large)
Visie komt van onderuit, van nerds, kunstenaars, ondernemers,...
Uit mijn adviesvraag destijds:Taro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:47:
Wat was je plan toen je teveel PV liet neerleggen?
En daar kreeg ik toen toch vooral het advies om mijn dak wel zo vol mogelijk te leggen. (Dat was überhaupt het advies in die adviesvraag-topics, hoe het nu is, weet ik niet, ik lees die niet meer)Truus01 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:40:
Het doel is energiekosten besparen (en geld verdienen...)
Ik wil het dak zinvol, vol leggen. Hiermee bedoel ik ook dat mocht ik mijn huis verkopen en er een gezin in komt met een hoog verbruik, het zonde is dat er dan maar 4 panelen op liggen, als er makkelijk 10 op kunnen. Maar om er 15 op te leggen, puur omdat het zou kunnen, vind ik ook niet zinvol. (Ook ivm allerlei regeltjes en tarieven die de overheid en de energiebedrijven op elk moment weer kunnen wijzigen.)
Dus terugverdientijd neem ik mee wat dat betreft.
En dat kwam voor mij met investering en terugverdientijd toen ook nog uit.
(O/W kan natuurlijk ook weer niet iedereen, als je dak N/Z gericht is.)
Ik begrijp je wel hoor.Taro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:47:
Begrijp mij uiteraard niet verkeerd, ik besef mij dat niet iedereen alle mogelijkheden heeft. Maar het valt op dat veel mensen geen plan hebben, het lastig vinden hun gedrag aan te passen en wel maximaal rendement verwachten.
En ik probeer ook mijn enthousiasme en mijn (geïnformeerde) mening te delen met mensen.
Maar ik probeer ook heel veel dingen van meerdere kanten te bekijken. Mijn situatie is behoorlijk uniek en ik kan me daarom (denk ik) best aardig inleven in hoe het voor de 'ene kant' en de 'andere kant' is. (Als je al van kanten wilt spreken.)
Dus als 'rijke mensen' spreken over "je moet ook creatief omgaan met je verbruik en EV en accu's aanschaffen", dan ga ik daar tegenin, omdat er dus ook mensen zijn waarbij de investering voor PV al hoog was en waar geen geld is voor verdere mogelijkheden.
Ik ga aan de andere kant ook in tegen de mensen die zeggen dat eea (PV, gasloos) te duur zou zijn. Want ook dat hoeft niet. (Truus01 in "Goedkoop (<7,5k) gasloos geworden")
Vaak komt dan ook wel iemand die begint over de 'arme huurders' en dat geloof ik ook best, die hebben echt nog minder mogelijkheden, maar dat is weer een hele andere categorie dan mensen die wel een huis en PV hebben, maar toch 'arm' zijn.
Vandaar dat ik soms ook wat 'apart' uit de hoek kan komen.
En ik ben ook heel blij met mijn eigen opzet en beslissingen. En het heeft mij gebracht wat ik nodig had. Ik ga voorlopig ook geen zonnepanelen uitzetten.
En vanaf 2027 zien we dan wel weer. Tegen die tijd bekijken of dynamisch de betere optie is. Of dat er toch een accuutje kan komen.
Of wie weet, misschien dat het nieuwe kabinet het afschaffen van salderen doorzetten met tegelijkertijd een subsidie voor accu's. Of komen er toch plannen voor groot- (of groter) schalige opslag in wat meer centrale locaties. Buurtaccu's of zo.
Het duurt nog anderhalf jaar, dus er kan nog zoveel gebeuren.
Ik denk dat jij, @Taro, en ik redelijk op dezelfde lijn liggen. Maar dat we anders in onze 'middelen' zitten en daarom andere beslissingen kunnen/moeten nemen en net wat anders tegen de details aankijken, maar op hoofdlijnen toch dezelfde richting uit willen.
Mooie reactie 👍, niet iedereen heeft 2 Tesla's voor de deur staan en tientallen zonnepanelen op het dak waarvan de opgewekte stroom in die Tesla's kan worden gepompt en het overschot in een batterij accu's kan worden opgeslagen.Truus01 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:46:
[...]
Dus als 'rijke mensen' spreken over "je moet ook creatief omgaan met je verbruik en EV en accu's aanschaffen", dan ga ik daar tegenin, omdat er dus ook mensen zijn waarbij de investering voor PV al hoog was en waar geen geld is voor verdere mogelijkheden.
Vaak komt dan ook wel iemand die begint over de 'arme huurders' en dat geloof ik ook best, die hebben echt nog minder mogelijkheden, maar dat is weer een hele andere categorie dan mensen die wel een huis en PV hebben, maar toch 'arm' zijn.
Vandaar dat ik soms ook wat 'apart' uit de hoek kan komen.
Ik ben ook zo'n 'arme' huurder met zonnepanelen van de woningstichting, die leveren nu nog wat op, maar als straks het salderen wordt afgeschaft wordt voor velen de huur van die (verplicht aangebrachte) zonnepanelen hoger dan de opbrengst ervan. Helaas is het bij veel huurhuizen met zonnepanelen niet mogelijk om een laadpaal te installeren of om full-elektrisch te gaan, het is zoals de stichting wil zoals het is.
p.s., als iedereen het goed voor elkaar zou hebben, dan is er geen kroegtopic meer nodig over de hoge energierekening, maar eerder een businessclub voor succesvolle mensen.
Ik weet niet of je het wilt delen, maar ik ben wel benieuwd hoeveel huur je voor die panelen betaald en wat de jaaropbengst is.R0181 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:51:
[...]
Mooie reactie 👍, niet iedereen heeft 2 Tesla's voor de deur staan en tientallen zonnepanelen op het dak waarvan de opgewekte stroom in die Tesla's kan worden gepompt en het overschot in een batterij accu's kan worden opgeslagen.
Ik ben ook zo'n 'arme' huurder met zonnepanelen van de woningstichting, die leveren nu nog wat op, maar als straks het salderen wordt afgeschaft wordt voor velen de huur van die (verplicht aangebrachte) zonnepanelen hoger dan de opbrengst ervan. Helaas is het bij veel huurhuizen met zonnepanelen niet mogelijk om een laadpaal te installeren of om full-elektrisch te gaan, het is zoals de stichting wil zoals het is.
p.s., als iedereen het goed voor elkaar zou hebben, dan is er geen kroegtopic meer nodig over de hoge energierekening, maar eerder een businessclub voor succesvolle mensen.
Ik heb maar 6 panelen die vorig jaar ruim 1600 kWh opleverden en betaal er ± €180 p/j voor.jouwheld schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:57:
[...]
Ik weet niet of je het wilt delen, maar ik ben wel benieuwd hoeveel huur je voor die panelen betaald en wat de jaaropbengst is.
Mijn vriendin heeft 12 panelen die vorig jaar 3400 kWh opleverden en betaalt er ± €400 p/j voor.
Voor mij zal het niet zo veel uitmaken, maar voor haar gaat het straks meer kosten dan dat het oplevert wanneer salderen stopt en je amper nog iets voor je terug geleverde stroom vergoed krijgt.
Als de prijs van een ton CO2 naar 1000 gaat ipv 100 kan de business case hard gaan..Proton_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:51:
Nouja, als je maar in de gaten hebt dat "Gewoon omzetten naar waterstof" vooralsnog gewoon loeiduur is, zeker als je die capaciteit maar een paar honderd uur per jaar wil gebruiken.
Oh wow dan werkt inderdaad pas als stroomprijs 40 cent is, bij een 30% eigen verbruik.R0181 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:05:
[...]
Ik heb maar 6 panelen die vorig jaar ruim 1600 kWh opleverden en betaal er ± €180 p/j voor.
Mijn vriendin heeft 12 panelen die vorig jaar 3400 kWh opleverden en betaalt er ± €400 p/j voor.
Voor mij zal het niet zo veel uitmaken, maar voor haar gaat het straks meer kosten dan dat het oplevert wanneer salderen stopt en je amper nog iets voor je terug geleverde stroom vergoed krijgt.
Hier een andere huurder met ook zo'n 1600 kWh opbrengst en betaal 9,50 per maand in de servicekosten. Dus dat stijgt niet automatisch mee met de huur. Gelukkig liggen ze al vanaf augustus 2019. Nu een HW accu erbij en in mei 90% zelfvoorzienend.jouwheld schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:20:
[...]
Oh wow dan werkt inderdaad pas als stroomprijs 40 cent is, bij een 30% eigen verbruik.
Op het vorige maand overzicht nog niet het geval
:strip_exif()/f/image/W26nTxurNZgS0vFb405NDXvw.png?f=user_large)
//edit het kwam door een vage automatische vertaling van Google:
GAIAjohan in "De energierekening - kroegtopic"
[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 05-06-2025 20:04 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Nog even en dan staat er diefstal zeker?GAIAjohan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:06:
Iemand al gezien dat Greenchoice ‘grappig’ is door je afname van het net nu ‘misbruik’ te noemen?
[Afbeelding]
Je wordt gewoon beschuldigd onderhand.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Update: het bleek dat Google in Gmail een Nederlandse tekst vertaalde, naar een kromme versie van Nederlands en er zo de bovenstaande tekst van maakte.GAIAjohan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:06:
Iemand al gezien dat Greenchoice ‘grappig’ is door je afname van het net nu ‘misbruik’ te noemen?
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door esphome op 06-06-2025 11:36 ]
Ik kan dat nergens vinden in de app. Waar staat dat?GAIAjohan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:06:
[Afbeelding]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Slechte grap Verbruik mei —> misbruik van mij 😂GAIAjohan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:06:
[Afbeelding]
En bij mij staat gewoon Verbruik mei.
[ Voor 3% gewijzigd door Oogje op 05-06-2025 19:19 ]
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Het staat in de maandelijkse email die je ontvangt over je verbruik.Onbekend schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:17:
[...]
Ik kan dat nergens vinden in de app. Waar staat dat?
//edit
Blijkbaar stond er een vertaling in Gmail aan. Van Engels naar Nederlands, en die vertaalde het naar ‘misbruik van mij’..
Waarom dit bij deze mail automatisch zo stond weet ik echt niet.. sowieso was de mail gewoon in het Nederlands
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0mSMwebqkomJxxupeLB0m6jy.jpg?f=user_large)
[ Voor 51% gewijzigd door GAIAjohan op 05-06-2025 20:03 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Op zich wel geinig.GAIAjohan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:32:
[...]
Het staat in de maandelijkse email die je ontvangt over je verbruik.
//edit
Blijkbaar stond er een vertaling in Gmail aan. Van Engels naar Nederlands, en die vertaalde het naar ‘misbruik van mij’..
Waarom dit bij deze mail automatisch zo stond weet ik echt niet.. sowieso was de mail gewoon in het Nederlands
[Afbeelding]
Ik zou het voor de gein ook doorsturen naar Greenchoice met de vraag of ze dat echt zo bedoelen, of zo. Kijken hoe ze reageren. En wat zij bedenken dat oorzaken zouden kunnen zijn.
Dan daarna kun je aangeven dat je het ontdekt hebt en 'excuses voor het ongemak'.
Hiervoor was ik ook huurder, betaalde €2/paneel per maand. 9 panelen, a 300Wp, dus €18/maand, bij een opbrengst van 2100kWh-2500kWh per jaar.henkzelf schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:56:
[...]
Hier een andere huurder met ook zo'n 1600 kWh opbrengst en betaal 9,50 per maand in de servicekosten. Dus dat stijgt niet automatisch mee met de huur. Gelukkig liggen ze al vanaf augustus 2019. Nu een HW accu erbij en in mei 90% zelfvoorzienend.
Had daar verder geen grootverbruikers, dus erg lastig om die opwek ook daadwerkelijk te verbruiken op dat moment.
Ik betaal een vaste prijs van 12,60 per maand voor 6 panelen (op Oost).jouwheld schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:57:
[...]
Ik weet niet of je het wilt delen, maar ik ben wel benieuwd hoeveel huur je voor die panelen betaald en wat de jaaropbengst is.
Met deze panelen die van wocozon afkomen kun je lastig zien wat de opbrengst per jaar is. Real time iets zien kan ook niet, alleen achteraf (er is geen app

Wb hier vraagt dit jaar vaste prijs van 3 euro per paneel.
De meeste mensen tegelijk met mij en de afgelopen 3 jaar betalen 2,10 of iets meer per paneel PLUS de jaarlijkse huurverhogingen eroverheen (ik gelukkig niet).
Workaholic in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
De energieprijzen zijn wellicht gestegen ten opzichte van wanneer je het contract afsloot? Dan hoef je geen boete te betalen omdat de energiemaatschappij de ingekochte energie dan duurder kan verkopen aan een andere partij.Workaholic schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:01:
Iemand een idee waarom de opzegvergoeding bij delta 0 euro is? Contract van 1 jaar loopt nog tot oktober en nu opzeggen is 0 euro boete ? Of begrijp ik dit verkeerd
Workaholic in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als je wel een slimme meter hebt en wifi, dan kun je een Homewizard P1 in je meterkast steken, dan weet je in iedergeval live hoeveel energie er geëxporteerd wordt.dragon2 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:54:
[...]
Ik betaal een vaste prijs van 12,60 per maand voor 6 panelen (op Oost).
Met deze panelen die van wocozon afkomen kun je lastig zien wat de opbrengst per jaar is. Real time iets zien kan ook niet, alleen achteraf (er is geen app). Ik moet alles met de hand optellen
, komt op 1596 kWh vorig jaar.
Wb hier vraagt dit jaar vaste prijs van 3 euro per paneel.
De meeste mensen tegelijk met mij en de afgelopen 3 jaar betalen 2,10 of iets meer per paneel PLUS de jaarlijkse huurverhogingen eroverheen (ik gelukkig niet).
Met een energiecontract met kwartiersdata kan het ook (maar vaak pas de dag erna in hun apps)
Aanvullend: de HW plugin batterij is daarom ook wel interessant voor huurders met panelen: met de HW p1 in de meterkast en de plugin batterij heb je alsnog de mogelijkheid om te profiteren. Je hebt de monitoring van de omvormer van de PV zelf niet nodig namelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 06-06-2025 09:48 ]
https://www.budgetthuis.n...en_Gratis_stroom_2025.pdf punt 4:
Heb je zonnepanelen, en voed je tijdens de uren dat de stroom gratis is elektriciteit in op het elektriciteitsnet? Dan
salderen wij die elektriciteit met de elektriciteit die je gedurende diezelfde uren verbruikt. Over die (gesaldeerde)
verbruikte elektriciteit betaal je daarmee geen belasting.
Ik quote @netappie uit een ander topic die het treffend verwoordde:stiest schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:59:
Moet je nog oppassen voor kosten als je zonnepanelen hebt m.b.t. de 'zomerweekenden gratis energie' actie? Ik zag in de kleine lettertjes dat je de energie die je dan opwekt niet mag salderen tegen verbruikte energie op andere momenten.
Zowel met als zonder batterij is dit een waardeloze aanbieding als je zonnepanelen hebt:
YouTube: Energiemarketing 2025 rond 12:20
Deze 'actie' schijn je uit te kunnen zetten als ik de reacties op die video lees. Dan is het geen issue meer.headout schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:43:
[...]
Ik quote @netappie uit een ander topic die het treffend verwoordde:
[...]
Goede uiteenzetting en het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat onze energievoorziening zo omgeven is met korte termijn vaagheden, gestuurd door politici die elkaar de tent uitvechten (niet alleen de PVV). Nemen zij de juiste beslissingen, en waarom mogen burgers amper meepraten over zoiets belangrijks?Truus01 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:46:
En ik ben ook heel blij met mijn eigen opzet en beslissingen. En het heeft mij gebracht wat ik nodig had. Ik ga voorlopig ook geen zonnepanelen uitzetten.
En vanaf 2027 zien we dan wel weer. Tegen die tijd bekijken of dynamisch de betere optie is. Of dat er toch een accuutje kan komen.
Of wie weet, misschien dat het nieuwe kabinet het afschaffen van salderen doorzetten met tegelijkertijd een subsidie voor accu's. Of komen er toch plannen voor groot- (of groter) schalige opslag in wat meer centrale locaties. Buurtaccu's of zo.
Het duurt nog anderhalf jaar, dus er kan nog zoveel gebeuren.
Op basis van de kennis van nu en onveranderd afschaffen salderen, met een flinke PV overcapaciteit (teruglevering) is het dan verstandig (zonder extra investeringen in EV's of accu's):
- een vast contract te nemen met netto nul terugleververgoeding
- of beter een dynamisch contract en panelen automatisch uitzetten bij prijs < 0 €?
Is hier iets zinnigs over te zeggen of te berekenen? Is er een site waar je kan vergelijken?
Zie een vast contract als een verzekering. Bij een dynamisch contract heeft de leverancier geen risico en betaal je dus wat je krijgt. Bij een vast contract maakt de leverancier een schatting en doet daar wat extra risico-opslag bovenop.Crapton schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Goede uiteenzetting en het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat onze energievoorziening zo omgeven is met korte termijn vaagheden, gestuurd door politici die elkaar de tent uitvechten (niet alleen de PVV). Nemen zij de juiste beslissingen, en waarom mogen burgers amper meepraten over zoiets belangrijks?
Op basis van de kennis van nu en onveranderd afschaffen salderen, met een flinke PV overcapaciteit (teruglevering) is het dan verstandig (zonder extra investeringen in EV's of accu's):
- of beter een dynamisch contract en panelen automatisch uitzetten bij prijs < 0 €?
Is hier iets zinnigs over te zeggen of te berekenen? Is er een site waar je kan vergelijken?
Net als bij een verzekering zal dynamisch dan ook meestal goedkoper zijn, maar wel met het risico dat de prijzen snel omhoog kunnen gaan. Als dat geen probleem is zal dynamisch zo goed als altijd goedkoper uitpakken.
[removed]
Ben op zoek naar een nieuw jaar contract voor stroom en gas ivm de bonus.
Mijn huidige contract loopt volgende maand af.
Kan ik bij gaslicht bv of vergelijkbare gewoon naar het maandbedrag kijken en dan de goedkoopste pakken inclusief bonus of zijn er nog bepaalde aspecten waarmee ik rekening moet houden?
Het is afhankelijk van je exacte situatie, maar over het algemeen, zolang er nog salderen is en je zonnepanelen hebt en juist niet je verbruik kunt sturen met bv een EV of accu, dan is een vast contract gunstiger.Crapton schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Goede uiteenzetting en het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat onze energievoorziening zo omgeven is met korte termijn vaagheden, gestuurd door politici die elkaar de tent uitvechten (niet alleen de PVV). Nemen zij de juiste beslissingen, en waarom mogen burgers amper meepraten over zoiets belangrijks?
Kun je wel je opwek in een EV of accu opslaan, dan kan dynamisch interessant worden.
En zodra we niet meer kunnen salderen, kan dynamisch ook weer interessant zijn.
Een modelcontract kan ook nog een optie zijn.
Alle anderen betalen in één of andere vorm kosten die het salderen uitholt. Die kosten worden ook over het aantal te salderen kWh in rekening gebracht plus BTW. Je denkt ik saldeer nog en ik zie dat het één op één op de jaarrekening wordt verrekend.
Kijk je verder dan zie je de terugleverkosten staan en die worden berekend over het gesaldeerde en eventuele overproductie vanuit de zonnepanelen.
Ook als de er geen terugleverkosten in rekening gebracht kan worden dan verhoogt de energieleveranciers de vaste kosten zodanig dat menig één eieren voor hun geld kiezen en van contract wisselen of zelf verhuizen naar een andere energieleverancier. Natuurlijk zijn er uitzonderingen de overproductie zodanig groot is dat extra vaste kosten eruit kunnen.
De energieleveranciers hebben zo feitelijk een voorsprong genomen op het afschaffen van het salderen per 1 januari 2027.
Het salderen van voorheen is nu feitelijk een salderen-light geworden.
Ja, maar zolang je de duurdere winter-kWh saldeert met de goedkopere zomer kWh, en ook zo de avond-kWh met de dag-kWh, is een vast contract toch nog interessant.esphome schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:40:
Het salderen van voorheen is nu feitelijk een salderen-light geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 06-06-2025 23:08 ]
Ja, helaas wel.Truus01 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:07:
[...]
Ja, maar zolang je de duurdere winter-kWh saldeert met de goedkopere zomer kWh, en ook zo de avond-kWh met de dag-kWh, is een vast contract toch nog interessant.
Het is toch niet langer uit te leggen dat het terugleveren van 1 kWh in juli je recht geeft op het verbruiken van 1 kWh in februari?
[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 06-06-2025 23:25 ]
Klopt. Maar mijn reactie was meer nog richting de vraag van @Crapton. Althans, als de reactie van @esphome een reactie was op mijn reactie op die vraag...Taro schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:20:
[...]
Ja, helaas wel.
Het is toch niet langer uit te leggen dat het terugleveren van 1 kWh in juli je recht geeft op het verbruiken van 1 kWh in februari?
Hele zinvolle vraag voor velen. En moeilijk om antwoord op te geven. Nu zit ik in een iets andere situatie, maar zo veel mag dat niet uitmaken.Crapton schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Ik heb geen PV overcapaciteit en wel een EV.
Voor mij is de tweede optie het meest profijtelijk en dan laat ik de panelen niet eens uitzetten bij een negatieve prijs. Zoveel echte negatieve uren zijn er voor mij niet met ondercapaciteit.
Ik heb nu ervaring met winter en zomermaanden. In de wintermaanden is de in- en verkoopprijs bijna gelijk. In de zomermaanden is de verkoopprijs hoger. Om de winst of strop op jaarbasis uit te rekenen gaat mij iets te ver, maar het gevoel is dat ik ongeveer kiet draai. De winst zit in het niet betalen van de TLK
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Niet als de terugleverboete gelijk of hoger dan de kale prijs is.Truus01 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:07:
[...]
Ja, maar zolang je de duurdere winter-kWh saldeert met de goedkopere zomer kWh, en ook zo de avond-kWh met de dag-kWh, is een vast contract toch nog interessant.
Het is uit te leggen aan de hand van de elektriciteitswet, artikel 31c. Hoe vaak moeten we dat nog noemenTaro schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:20:
[...]
Ja, helaas wel.

Je begrijpt prima wat ik bedoel en die emoticon lijkt mij onnodig.Martin7182 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:23:
[...]
Het is uit te leggen aan de hand van de elektriciteitswet, artikel 31c. Hoe vaak moeten we dat nog noemen
Dan moet je een andere leverancier pakken.Martin7182 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:21:
[...]
Niet als de terugleverboete gelijk of hoger dan de kale prijs is.
Zo lang er miljarden aan SDE++ subsidies naar zonneparken gaan vind ik dat eigenlijk best wel uit te leggen.Taro schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:20:
[...]
Ja, helaas wel.
Of op zijn minst verrekening van de energiebelasting, zoals hier al vaker is gesuggereerd. Dat je in zomer en winter de werkelijke kale productieprijs betaalt (en niet die idiote merit order auctionprijs) daar kan ik wel inkomen.
Het probleem is dat de overheid de afgelopen 5-10 jaren heel veel subsidie heeft gestoken in het creeëren van zonnepark overcapaciteit, zonder dat particuliere PV bezitters of burgers in het algemeen daar enige invloed op hadden. Ik wil de rechtvaardiging vanuit de politiek wel eens horen afgezien dat ze geld nodig hebben om oorlog te financieren.
En zonder een fatsoenlijk plan wat te doen met die overcapaciteit --> afschakelen (curtailment), H2 productie, export noem maar op.
Ik vind dat ik als particuliere PV bezitter die met eigen geld een investering heeft gedaan op basis van overheid stimuleringsbeleid onevenredig hard getroffen wordt door protseling volledig afschaffen salderen. Zeker omdat de deal was salderen uit te faseren in 5 jaar. En zonder enige compensatie of alternatieve regeling, zie suggestie boven. Ik vind dat onbehoorlijk bestuur op een primaire nutsvoorziening.
(Nog niet genoemd die achterlijke netwerkkosten 88 miljard tbv aansluiting windparken op zee wat NIET in de kWh prijs zit maar in de netwerkkosten wordt gerotzooid. Zo fout dat!)
:strip_exif()/f/image/sKS9QsCOgvUtHJMjx52Ani5l.jpg?f=fotoalbum_large)
https://rom3d.maps.arcgis...a2235496395ce0a30355e61a5
De energieleverancier roomt dat voor zichzelf af, met het in rekening brengen van terugleverkosten. De enige die "volledig" het nu met gesloten beurs doet is de overheid die tot 2027. Terwijl die juist diegene was het salderen afschafte om zo meer belastingen binnen te krijgen. De overheid moet nu dus wachten tot 2027 voor meer inkomsten, tenzij je de extra BTW inkomsten meeneemt die zij nu krijgen vanuit de terugleverkosten die de energieleverancier in rekening brengt. Eén tweetje met de energie lobby?Taro schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:20:
[...]
Ja, helaas wel.
Ik begrijp de drang/dwang tot dynamische tarieven waar je jouw zonnepanelen uitzet als de kWh prijs negatief is.
Dit gaat niet voortduren, in de toekomst zal de energieprijs niet meer negatief worden omdat de andere zonnepaneelbezitters die niet dynamisch gaan ook gaan afregelen. Dit omdat er een enorme boete zit op het terugleveren van stroom, zo draaien die de overproductie door en voorzien dan alleen nog in hun eigen verbruik op dat moment. Die energie is niet direct verbruikt word gaat zo verloren.
Dan is de vraag of al die moeite die gestoken is in het op het dak krijgen van zonnepanelen nu de moeite waard is geweest. Was het uiteindelijke doel dat alleen die energie zouden gaan leveren die je op dat moment verbruikt in een huishouden.
Dan had men dat vanaf het begin moeten doen en verder vooruit kijken dan de bekende korte termijn in de politiek.
Idealiter zie je dat mensen zich in de winter bewust zijn van waar die stroom op dat moment vandaan komt om bijv. te voorkomen dat ze met inefficiënte apparaten "gratis" stroom uit de zomer gaan verbruiken omdat het ze toch niet in de portemonnee raakt. Of denken dat een elektrische kachel goedkoper is dan via gas verwarmen omdat 1 kWh stroom minder kost dan 1 m3 gas, genoeg voorbeelden van gezien.
Ik proef hier ook enorm veel onvrede richting de overheid en energiemaatschappijen: Laat vooral van je horen tijdens de komende verkiezingen, een andere manier om dat op te lossen is er volgens mij niet. En het verleden terugdraaien lukt al helemaal niet. Laten we dus vooruit kijken en de afgelopen decennia zien als leermomenten.
Om daar nog eens terug te komen, op welke partij moet je stemmen als energieleveranciers zich niet aan de (geest van de) wet houden? Of zal ik een EM-apparaat verzinnen dat de slimme meter laat stilstaan? Ik kan ook geitenpaadjes verzinnen al heb ik eigenlijk geen zin in zulke praktijken.Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:55:
Ik proef hier ook enorm veel onvrede richting de overheid en energiemaatschappijen: Laat vooral van je horen tijdens de komende verkiezingen, een andere manier om dat op te lossen is er volgens mij niet. En het verleden terugdraaien lukt al helemaal niet. Laten we dus vooruit kijken en de afgelopen decennia zien als leermomenten.
Dat gaan we vanzelf in de verkiezingsprogramma's en stemwijzers terugzien.Martin7182 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:03:
[...]
Om daar nog eens terug te komen, op welke partij moet je stemmen als energieleveranciers zich niet aan de (geest van de) wet houden? Of zal ik een EM-apparaat verzinnen dat de slimme meter laat stilstaan? Ik kan ook geitenpaadjes verzinnen al heb ik eigenlijk geen zin in zulke praktijken.
Hopelijk zorgt het volgende kabinet ervoor dat je je diepgewortelde frustratie achter je kunt laten.
Ha ha, denk je echt dat energieleveranciers zich dan opeens wel iets van de wet gaan aantrekken? Of ja, het kabinet kan natuurlijk wel de energieleveranciers schrappen en er weer een nutsvoorziening van makenTaro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:54:
[...]
Dat gaan we vanzelf in de verkiezingsprogramma's en stemwijzers terugzien.
Hopelijk zorgt het volgende kabinet ervoor dat je je diepgewortelde frustratie achter je kunt laten.
Ik heb overigens alleen plaatsvervangende frustratie, want ik betaal geen cent TLK en krijg al jaren geld toe op de energierekening. Maar ik gun het niemand om uitgeknepen te worden op een eerste levensbehoefte als energie.
Als we zelf geen reden meer vinden om gefrustreerd te zijn dan doen we het toch plaatsvervangend.
Hier geen vertrouwen in de politiek, dit omdat de minsters komen en gaan maar het ambtenaren apparaat en de lobby blijft bestaan. Er zal dus meer moeten gebeuren en dan al die feesten van de democratie waar ondertussen de honden geen brood van lust. Veel beloftes vooraf, lange onderhandelingen met ruime ijskasten en dan tijdens de rit elkaar maar frustreren. Gaat echt niet meer goed komen.Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:55:
@Crapton & @esphome Jullie quoten mij en halen er andere factoren bij die er zeker toe doen, maar niet rechtvaardigen dat een kWh in de zomer gelijk wordt gesteld aan een kWh in de winter. Dat staat wat mij betreft los van windparken, subsidies, etc. Voor die 1 kWh in de winter gaat waarschijnlijk een gas-/kolencentrale aan en voor die 1 kWh in de zomer doet de zon dat "gratis" voor je.
Idealiter zie je dat mensen zich in de winter bewust zijn van waar die stroom op dat moment vandaan komt om bijv. te voorkomen dat ze met inefficiënte apparaten "gratis" stroom uit de zomer gaan verbruiken omdat het ze toch niet in de portemonnee raakt. Of denken dat een elektrische kachel goedkoper is dan via gas verwarmen omdat 1 kWh stroom minder kost dan 1 m3 gas, genoeg voorbeelden van gezien.
Er zijn dan ook genoeg voorbeelden van burgers die wel goed hebben nagedacht en hun investeringen hebben gedaan met een compleet plaatje in gedachten. Waaronder ook burgers zijn die hun plezier halen uit de "subsidie jacht" en zo er een sport van maken om zoveel mogelijk daarvan te vergaren.
De energietransitie wordt er dag voor dag ingeramd en allerlei rampscenario's worden opgedist alsof het fastfood is. Maakt niet waar en hoe, zolang het maar het doel dient.
Lokaal voorbeeld, Hier loopt een project om de gehele wijk van gas te krijgen. Met veel goede moed is er begonnen maar de vaart is er ondertussen wel uit, iedereen moet toch weer het zelf uitzoeken om van het gas te gaan om all electric te gaan. Daarnaast is de motivatie bij de bewoners, met het "schadelijk" verklaren van zonnepanelen, er ook niet beter op geworden.
Zelf ben ik al meer een jaar all electric. Had ik geen zonnepanelen gehad, dan gebruikte ik nu nog steeds gas.
Wie weet, dan ga ik toch straks weer aan het gas. Het is dan ook maar goed dat de combiketel en gasfornuis er nog steeds hangt/staat en zo ook weer zo in gebruik kunnen worden genomen.
Het is dan tot een experiment verworden, een mislukt experiment.
Als je hard kan maken dat de leveranciers zich niet aan de wet houden dan moet je naar de rechter stappen. Maar afgezien van zo nu een dan wat zaken over verschil in uitleg van contracten gebeurd dat niet omdat daar blijkbaar geen grond voor is.Martin7182 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:03:
[...]
Om daar nog eens terug te komen, op welke partij moet je stemmen als energieleveranciers zich niet aan de (geest van de) wet houden? Of zal ik een EM-apparaat verzinnen dat de slimme meter laat stilstaan? Ik kan ook geitenpaadjes verzinnen al heb ik eigenlijk geen zin in zulke praktijken.
Een manier bedenken om de meter te manipuleren lijkt mij een goed manier om zelf met een rechter te maken te krijgen omdat dit fraude is.
De energieleverancier houden zich juist nog meer aan wat er niet in de wet staat. Bij navraag bij de ACM of dit nu wel zo kan, zegt die ook steeds "het staat niet in de wet en dan mag het".Martin7182 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:43:
[...]
Ha ha, denk je echt dat energieleveranciers zich dan opeens wel iets van de wet gaan aantrekken?
knip
De ACM houdt wel de data van het onderzoek naar de terugleverkosten uit het zicht van belanghebbenden. Dat staat nu juist wel in de wet dat zij dat mogen doen.
Je zou haast gaan denken dat de wet(ten) met opzet zo in elkaar steekt, wie weet ook na lang lobbyen en wie weet zelfs het meeschrijven door lobbyisten aan die wet(ten). Dat laatste is speculatie en het kan natuurlijk wel zuiver koffie zijn, maar dan bedenk ik weer het ontstaat vanuit de politiek en dan kan het haast geen zuivere koffie zijn. Ervaringen en hoop strijden hier dan met elkaar.
En uw voorstel om de dingen beter te maken is?esphome schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:28:
[...]
Hier geen vertrouwen in de politiek, dit omdat de minsters komen en gaan maar het ambtenaren apparaat en de lobby blijft bestaan. Er zal dus meer moeten gebeuren en dan al die feesten van de democratie waar ondertussen de honden geen brood van lust. Veel beloftes vooraf, lange onderhandelingen met ruime ijskasten en dan tijdens de rit elkaar maar frustreren. Gaat echt niet meer goed komen.
Er zijn dan ook genoeg voorbeelden van burgers die wel goed hebben nagedacht en hun investeringen hebben gedaan met een compleet plaatje in gedachten. Waaronder ook burgers zijn die hun plezier halen uit de "subsidie jacht" en zo er een sport van maken om zoveel mogelijk daarvan te vergaren.
De energietransitie wordt er dag voor dag ingeramd en allerlei rampscenario's worden opgedist alsof het fastfood is. Maakt niet waar en hoe, zolang het maar het doel dient.
Lokaal voorbeeld, Hier loopt een project om de gehele wijk van gas te krijgen. Met veel goede moed is er begonnen maar de vaart is er ondertussen wel uit, iedereen moet toch weer het zelf uitzoeken om van het gas te gaan om all electric te gaan. Daarnaast is de motivatie bij de bewoners, met het "schadelijk" verklaren van zonnepanelen, er ook niet beter op geworden.
Zelf ben ik al meer een jaar all electric. Had ik geen zonnepanelen gehad, dan gebruikte ik nu nog steeds gas.
Wie weet, dan ga ik toch straks weer aan het gas. Het is dan ook maar goed dat de combiketel en gasfornuis er nog steeds hangt/staat en zo ook weer zo in gebruik kunnen worden genomen.
Het is dan tot een experiment verworden, een mislukt experiment.
Wel graag vanaf vandaag richting de toekomst en niet van: 'we hadden beter...'. Ook de politiek kan niet tijdreizen of in de toekomst kijken.
Ik had hier mijn antwoord op geschreven maar kon die niet posten vanwege een server fout. Misschien komt die nog een keer erdoor.Wozmro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:51:
[...]
En uw voorstel om de dingen beter te maken is?
Wel graag vanaf vandaag richting de toekomst en niet van: 'we hadden beter...'. Ook de politiek kan niet tijdreizen of in de toekomst kijken.
Voor Henk & Ingrid die goed van vertrouwen zijn en er niet zo bovenop zitten.Wozmro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:57:
Plaatsvervangende frustratie, die vind ik wel een goeie.
Als we zelf geen reden meer vinden om gefrustreerd te zijn dan doen we het toch plaatsvervangend.
Ik heb er persoonlijk (nog) niet mee te maken, dus de gang naar de rechter is er niet. Ik ben wel alert op prijsafspraken aka kartelvorming. Ik ga geen slimme meter manipuleren maar kan de energieleverancier wel legaal op kosten jagen als ik dat zou willenhanev001 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:43:
[...]
Als je hard kan maken dat de leveranciers zich niet aan de wet houden dan moet je naar de rechter stappen. Maar afgezien van zo nu een dan wat zaken over verschil in uitleg van contracten gebeurd dat niet omdat daar blijkbaar geen grond voor is.
Een manier bedenken om de meter te manipuleren lijkt mij een goed manier om zelf met een rechter te maken te krijgen omdat dit fraude is.
Zet de gedachten over kartelvorming maar uit je hoofd en gebruik je tijd voor iets nuttigs.Martin7182 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:28:
[...]
Ik heb er persoonlijk (nog) niet mee te maken, dus de gang naar de rechter is er niet. Ik ben wel alert op prijsafspraken aka kartelvorming. Ik ga geen slimme meter manipuleren maar kan de energieleverancier wel legaal op kosten jagen als ik dat zou willen
Kartelvorming is een ernstig vergrijp waar streng op gelet wordt door de toezichthouders. Geen enkel bedrijf wil daar zelfs maar voor onderzocht worden laat staan dat ook echt doen omdat daar grote straffen op staan.
Ik kan me niet voorstellen hoe je denkt de leveranciers legaal op kosten te jagen. Als je een rechtzaak wil beginnen dan zal je zelf ook kosten moeten maken en als je die verliest kan je ook nog eens opdraaien voor hun kosten. Dit komt een beetje als grootspraak over.
1. Afschaffen Merit orderWozmro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:51:
[...]
En uw voorstel om de dingen beter te maken is?
2. Kerncentrales bouwen (SMR & kweek)
3. Geen grootschalige windenergie op zee en gebruik aansluitinvesteringen (88 MILJARD) voor kernenergie
Waarom adfschaffen merit order --> wegens verstorende effecten. Systeem stamt uit de 90-er jaren en NIET geschikt voor energietransitie:
- Hoge elektriciteitsprijzen bij afhankelijkheid van dure bronnen: houdt geen rekening met mix
- Negatieve elektriciteitsprijzen:
- Beperkte prikkels voor investeringen in flexibiliteit:
- Marktverstoring door subsidies en regelgeving:
- Impact op conventionele producenten:
- Regionale verschillen en netcongestie:
Dus als je wint dan verlies je nog steeds. Zelf meegemaakt bij Engie, de klant wint de slag maar zij de oorlog.hanev001 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:52:
[...]
Zet de gedachten over kartelvorming maar uit je hoofd en gebruik je tijd voor iets nuttigs.
Kartelvorming is een ernstig vergrijp waar streng op gelet wordt door de toezichthouders. Geen enkel bedrijf wil daar zelfs maar voor onderzocht worden laat staan dat ook echt doen omdat daar grote straffen op staan.
Ik kan me niet voorstellen hoe je denkt de leveranciers legaal op kosten te jagen. Als je een rechtzaak wil beginnen dan zal je zelf ook kosten moeten maken en als je die verliest kan je ook nog eens opdraaien voor hun kosten. Dit komt een beetje als grootspraak over.
Het onafhankelijker maken van de klant komt ook maar niet van de grond ondanks dat van de EU moet.
Met veel klanten kun je heel ver komen met beetjes geld schrapen waar het eigenlijk niet mag. Klanten die protesteren kom je tegemoet maar dat zijn er niet zoveel, zeker als het om een klein bedrag gaat en er veel moeite gedaan moet worden.esphome schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:10:
[...]
Dus als je wint dan verlies je nog steeds. Zelf meegemaakt bij Engie, de klant wint de slag maar zij de oorlog.
Het onafhankelijker maken van de klant komt ook maar niet van de grond ondanks dat van de EU moet.
Maar het gaat ook wel eens goed; toen BE onze energieleverancier overnam vanwege faillissement, zag ik de bui al hangen met ingangsdatum 30 dec. 35.000 klanten × €6 vaste leveringskosten is toch ruim €200.000 inkomsten voor de laatste twee dagen van het jaar. Maar gelukkig kregen we dat geld zonder klagen na twee maanden teruggestort
De SolarEdge kan ik instellen dat ie niet teruglevert bij negatief bedrag.
Voor gas ga ik ter zijner tijd nog even kijken of ik toch vast kan gaan als ik iets voor rond de 1.20 vind.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Je zou Innova kunnen overwegen voor gas, met 700m3 zit je net op de grens dat je €305 korting krijgt. Het tarief is €1,28446 maar door de hoge korting wordt dat effectief €1,28446 - (305/700) = €0.8487Mimiix schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:45:
Voor gas ga ik ter zijner tijd nog even kijken of ik toch vast kan gaan als ik iets voor rond de 1.20 vind.
Ik heb verder geen ervaring met Innova maar het is volgens de actievoorwaarden wel belangrijk dat je dan uiteindelijk niet minder dan 700m3 verbruikt want dan kan de korting verlaagd worden.
Waar vind je die korting? Via Innova krijg ik 305 euro korting te zien bij een verbruik van 700m3.Novax schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:52:
[...]
Je zou Innova kunnen overwegen voor gas, met 700m3 zit je net op de grens dat je €350 korting krijgt. Het tarief is €1,28446 maar door de hoge korting wordt dat effectief €1,28446 - (350/700) = €0,78446
Ik heb verder geen ervaring met Innova maar het is volgens de actievoorwaarden wel belangrijk dat je dan uiteindelijk niet minder dan 700m3 verbruikt want dan kan de korting verlaagd worden.
Oops, nul omgedraaid, ik heb het aangepast. Korting is nog steeds hoogMagreet1 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:05:
Waar vind je die korting? Via Innova krijg ik 305 euro korting te zien bij een verbruik van 700m3.
Thanks voor de tip! Enige lastige is, ik zit eerder onder die 700 dan er boven. Ik vermoed dat ze niet uitkeren als ik rond de 600 blijf?Novax schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:52:
[...]
Je zou Innova kunnen overwegen voor gas, met 700m3 zit je net op de grens dat je €305 korting krijgt. Het tarief is €1,28446 maar door de hoge korting wordt dat effectief €1,28446 - (305/700) = €0.8487
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Volgens de voorwaarden wordt de loyaliteitsbonus evenredig gekort als het verbruik afwijkt van het opgegeven verbruik, maar toch zou ik op of boven de 700m3 blijven.Mimiix schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:59:
[...]
Thanks voor de tip! Enige lastige is, ik zit eerder onder die 700 dan er boven. Ik vermoed dat ze niet uitkeren als ik rond de 600 blijf?
Andere optie is nog de mogelijke tip bij United Consumers hier Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" korting is daar minder maar tarief is ook lager. Actie voorwaarden zijn iets beter maar zou dan wel 600m3 invullen.
Merit order is iets dat vanzelf ontstaat in een vrij markt. Dus je zegt eigenlijk, de vrije markt voor elektriciteitsproduktie afschaffen. Lijkt me politiek niet haalbaar want een veel te link idee.Crapton schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:06:
[...]
1. Afschaffen Merit order
2. Kerncentrales bouwen (SMR & kweek)
3. Geen grootschalige windenergie op zee en gebruik aansluitinvesteringen (88 MILJARD) voor kernenergie
Waarom adfschaffen merit order --> wegens verstorende effecten. Systeem stamt uit de 90-er jaren en NIET geschikt voor energietransitie:
- Hoge elektriciteitsprijzen bij afhankelijkheid van dure bronnen: houdt geen rekening met mix
- Negatieve elektriciteitsprijzen:
- Beperkte prikkels voor investeringen in flexibiliteit:
- Marktverstoring door subsidies en regelgeving:
- Impact op conventionele producenten:
- Regionale verschillen en netcongestie:
Een vrij markt wordt altijd verstoord door subsidies. Dat heeft weinig met de merit order te maken. Goedkope groene stroom die maar af en toe beschikbaar is werd altijd verstorend. Met of zonder merit order.
De aansluitingen van wind op zee heeft de overheid zelf naar zich toe getrokken. De overheid zou dat weer los kunnen laten, dan hebben alleen het probleem dat netwerk infrastruur niet meer in handen is van de overheid.
Ja, een verbod van wind op zee zou ook kunnen. Maar waarom?
Niet te vergeten dat kerncentrales meer kosten (zowel in bouw als gebruik) waardoor dat niet je gewenste eind-situatie is. Niet dat ik tegen kerncentrales ben, maar dan als vervanging van de gascentrales.phicoh schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Merit order is iets dat vanzelf ontstaat in een vrij markt. Dus je zegt eigenlijk, de vrije markt voor elektriciteitsproduktie afschaffen. Lijkt me politiek niet haalbaar want een veel te link idee.
Een vrij markt wordt altijd verstoord door subsidies. Dat heeft weinig met de merit order te maken. Goedkope groene stroom die maar af en toe beschikbaar is werd altijd verstorend. Met of zonder merit order.
De aansluitingen van wind op zee heeft de overheid zelf naar zich toe getrokken. De overheid zou dat weer los kunnen laten, dan hebben alleen het probleem dat netwerk infrastruur niet meer in handen is van de overheid.
Waarbij de genoemde punt 1,3,4,6 alsnog niet worden opgelost. Want de kosten zullen hoger worden. Netcongestie krijg je alsnog omdat niet alleen aanbod omhoog gaat, ook de vraag stijgt (en dan zeker de piek-vragen. Subsidies zijn alsnog nodig, ander zal geen leverancier een kerncentrale gaan bouwen en ik zie niet in waarom iemand bij kerncentrales meer zou inversteren in flexibiliteit?
[removed]
Oneens. Je maakt een denktfout.phicoh schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Merit order is iets dat vanzelf ontstaat in een vrij markt. Dus je zegt eigenlijk, de vrije markt voor elektriciteitsproduktie afschaffen. Lijkt me politiek niet haalbaar want een veel te link idee.
Merit order is NIET iets wat zomaar ontstaat in een vrije markt. Het is een afspraak die in de 90-er jaren is gemaakt, toen de bronnen van energie aanbod anders lagen dan nu. Onduidelijk waarom men dit gekozen heeft, want er zijn betere alternatieven. Vgl alle huren per dag afrekenen tegen de hoogste huur omdat de duurste het laatste is wat op dat moment beschikbaar is. Markwerking? Willen we dit en is dat in ons belang?
De grote fout is dat het gehele energieaanbod wordt afgerekend tegen de laatste incrementele aanbied prijs. Ofwel is er 500 MW fossiel nodig om de vraag van 12 GW te voltooien dan wordt ALLE aanbod afgerekend tegen de fossiel prijs. Zie vandaag rond 20 h --> 0.21 €/kWh.
Dit is bizar want een groot deel van het aanbod komt van goedkopere hernieuwbare en gesubsidieerde bronnen zoals PV installaties en windstroom. Dit remt grootschalige investering in batterijbuffers want op deze manier is het vet cashen voor energieproducenten, zelfs voor particuliere PV eigenaars op dynamisch contract met overschot.
Je kan ook werken met een gemiddelde kostprijs, en sturen op lage gemiddelde kostprijs. Dat zorgt net als bij merit order voor zo laag mogelijke stroomprijs. Marktwerking is m.i. geen onfeilbaar heilig principe. We zien dat bv banken hun tarieven afstemmen, en ook bij energieleveranciers kijkt men gewoon naar elkaar. En wat te denken van de "woningmarkt", zo verziekt als het maar zijn kan door marktwerking, jubeltonnen en misdadig slechte regie van de overheid op alle vlakken. De energiemarkt is nog niet zo erg maar begint er wel op te lijken.
-------------------
Kostprijs is niet de enige bepalende factor mbt keuze energiebronnen. Netstabiliteit en leveringszekerheid zijn fundamenteel, ook op donkere windstille winter avonden. Daarom alleen al kerncentrales nodig, ook lokaal dmv SMR's zodat netwerk ontzien wordt. Stroom lokaal produceren en gebruiken spaart dure netwerk investeringen uit. 88 MILJARD voor aansluiting wind op zee en dan klagen dat kernenergie zo duur is??
Ik heb niet gezegd verbod wind op zee. Maar reken wel ALLE netwerkkosten mee in de investering door de energieproducent en niet op kosten van de belastingbetaler. Dat is vals spelen met fake kostprijzen.
Wat betreft kostprijs maak een analyse van alle kosten van de verschillende bronnen overr de levensduur (>60 jaar kerncentrale, 20 jaar windmolens op zee en zonneparken!) incl. infrastructuur en je zal zien dat kernenergie WEL uiterst concurrerend is. Er worden politiek wenselijke feitenvrije drogredeneringen gehanteerd om kernenergie in een kwaad daglicht te stellen, ondanks overdadig bewijs (Frankrijk, Zweden, Spanje, Finland enz) dat kernenergie een uitstekende basis is voor een fossielvrij betrouwbaar lage kosten energie systeem. Zeker met kweekreactoren is het efficient gebruik van splijtstof optimaal.
Ik zie kernenergie als tussenoplossing voor 50 jaar tot we in de toekomst wellicht thorium reactoren hebben of kernfusie oid.
Blijft onverlet dat energiebesparing altijd wenselijk is en het meeste zoden aan de dijk zet. Maar zo lang je mensen en bedrijven blijft importeren zal de vraag blijven stijgen. Fossiel voor wegvervoer uitfaseren zal heel veel extra stroom vragen, dus het overschot wat we nu hebben is vast en zeker een tijdelijke zaak. .
[ Voor 10% gewijzigd door Crapton op 11-06-2025 12:00 ]

In een vrije markt wil iedere producent zoveel mogelijk geld ontvangen en wil iedere afnemer zo min mogelijk betalen. De markt prijs is waar vraag en aanbod bij elkaar komen.Crapton schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:29:
Merit order is NIET iets wat zomaar ontstaat in een vrije markt.
Een afnemer die heel weinig wil betalen loopt het risico niets te kunnen kopen. Een aanbieder die een enorm hoge prijs vraag loopt het risico niets te verkopen.
En dat is precies wat merit order doet.
Stel een windpark kan 's avond stroom leveren. Maar er is ook stroom nodig uit gas. Dan zal dat windpark de stroom aanbieden voor net iets lager dan stroom uit gas. De afnemers moeten toch die prijs betalen andere hebben ze geen stroom.
Dus het idee hat het zonder merit order anders wordt kan alleen als je de vrij markt afschaft. Maar blijkbaar is dat een moeilijk concept voor velen. Niemand gaat doet de moeite om uit te leggen waarom de prijzen anders zullen zijn zonder merit order. Dat wordt altijd als feit gepresenteert.
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden