Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Naar aanleiding van dit artikel van vanmorgen ben ik alvast eens gaan kijken naar de nieuwe energiekontrakten

https://nos.nl/artikel/25...-stijging-energierekening

Wellicht is paniek niet de beste raadgever.
Mijn contract met greenchoice 2 jaar vast loopt in september af en wil eigenlijk voor 1 juli opnieuw een vast kontrakt afsluiten. (en huidige open breken)

Situatie:
Full electric met warmtepomp die enkel in de winter draait
Zonnepanelen die te limiteren zijn op basis van teruglevering (ivm terugleverboete)
Thuis batterij 5,12 kWh die prima de nacht overbrugd, al dagen van 0 kWh verbruik (winter wordt anders uiteraard. (heb hem nu 3 weken)
450 ltr water (hygiene spiraal) die opgewarmd wordt door zon overschot (cop = 1)

Model kontrakt lijkt me dan prima, maar dat is maar voor 1 jaar en kan 2x per jaar gewijzigd worden (dus nut ontgaat me)
Dus kijk ik weer naar een 3-jarig vast kontrakt eventueel met terugleverboete (die beperkt wordt door limiet)
Dynamisch lijkt me ook een risico, wat gaan de winter uur tarieven doen? Bovendien heb je geen zekerheid.

Zit ik een beetje in de goede richting? Kan er iemand iets over zeggen?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2025 08:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:04
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:43:
Naar aanleiding van dit artikel van vanmorgen ben ik alvast eens gaan kijken naar de nieuwe energiekontrakten

Heb je alleen de kop gelezen?
Dit gaat om de vaste kosten en die stijgen bij elke contract gewoon mee, of je nu een dynamisch of vast contract voor 100 jaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:00
Novax schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:57:
[...]

Ik weet of dat bij deze zaak ook was maar bij die van Vattenfall speelde dit tijdens de energie crisis in 2022, toen was er niet veel keuze.
Dat de concurrentie vergelijkbare hoge tarieven (of nog hogere tarieven rekent) maakt niet dat het onredelijk is dat jouw aanbieder ook hoge tarieven rekent. Het staat je nog steeds vrij om weg te gaan als je het niet met de verhoging eens bent.

Dat andere partijen vergelijkbare of hogere tarieven rekent is in mijn ogen alleen maar een argument voor de energieleverancier dat de verhogingen wel degelijk "redelijk" waren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:34

Mijn contract met greenchoice 2 jaar vast loopt in september af en wil eigenlijk voor 1 juli opnieuw een vast kontrakt afsluiten. (en huidige open breken)

Situatie:
Zonnepanelen die te limiteren zijn op basis van teruglevering (ivm terugleverboete)
Thuis batterij 5,12 kWh die prima de nacht overbrugd, al dagen van 0 kWh verbruik (winter wordt anders uiteraard. (heb hem nu 3 weken)
450 ltr water (hygiene spiraal) die opgewarmd wordt door zon overschot (cop = 1)

Model kontrakt lijkt me dan prima, maar dat is maar voor 1 jaar en kan 2x per jaar gewijzigd worden (dus nut ontgaat me)
Dus kijk ik weer naar een 3-jarig vast kontrakt eventueel met terugleverboete (die beperkt wordt door limiet)
Dynamisch lijkt me ook een risico, wat gaan de winter uur tarieven doen? Bovendien heb je geen zekerheid.

Eneco introduceert nieuw contract met daltarief van 10 tot 17 uur
https://solarmagazine.nl/...ltarief-van-10-tot-17-uur
Zij bieden klanten een nieuw contract aan met 2 vaste stroomtarieven. Een laag tarief geldt tussen 10.00 en 17.00 uur en tussen 22.00 en 5.00 uur, wanneer er doorgaans meer groene stroom beschikbaar is. Tijdens die uren ligt het tarief 30 procent lager dan het tarief tijdens de piekuren.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Situatie:

Modelcontracten zijn er ook als variabel maandcontract met maandelijks opzeggen. Zie modelcontract topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:18
Zijn steeds meer bedrijven die afzien van de windmolens op zee, het blijft een duur proces en het schijnt ook niet duurzaam te zijn. Ook pleit Tennet dat de regering een deel voor de rekening neemt.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online

juist, en het artikel gaat wat hier ook door anderen al is aangegeven over de mogelijke stijging van je netwerkkosten, en daar kun je met een ander contract dus helemaal niets aan doen, want deze kosten zijn voor alle soorten contracten het zelfde.
waarom wil je het huidige openbreken? weet je wat daarvan de gevolgen zijn ?
je oude contract heeft mogelijk zelfs nu nog geen TLK of lage TLK, die nieuwere zijn een heel stuk hoger.
Situatie:
hoe ga je dat doen, uitzetten ?
klopt, met een PIB kun je prima tussen maart en oktober je nachtelijke verbruik mee overbruggen, dus als je een beetje slim met je grootverbruikers omgaat (dus deze dingen aan met zon en dus niet inde nacht je vaatwasser aan zetten) gaat dat veelal goed werken.

wat bedoel je met limiet ? deze TLK betaal je gewoon voor elke kWh die het net opgaat, met je PIB kun je dat maar zeer beperkt tegenhouden, idem dat je zo veel mogelijk tijdens de dag gaat verbruiken, je zult zien dat je niet tegen je PV kunt opboxen.
nee, zekerheid heb je dan niet, maar dat heb je met een model contract dus ook niet.
kijk eens wat de dynamische tarieven in 2025 gedaan hebben, bij bv ANWB energie kun je vrij eenvoudig het verloop van de kosten zien.
bv vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GchJRLufxfgsfrsJ4N7vN8ClAa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roz0RslzU3OuxAi2jMl5u5Iw.jpg?f=fotoalbum_large
en hier een twee dagen in januari toen de prijzen relatief hoog waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5yXCksCW_GVKxNvTUJ4KbPxXGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqEh13FYRbJNzgP3BnFr7AmT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoNFUUnIAaqOVYOgu4Qg7gsQEzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2i9Ef2XEjT200P4hauqtbYr.jpg?f=fotoalbum_tile

en hier de gemiddelde prijs over januari, ik zou echt eens gaan kijken naar dynamisch, afhankelijk van het merk omvormer kun je deze veelal prima voor dynamisch gaan instellen, mn als de prijs incl. energiebelasting onder nul komt, en dat is echt niet zo vaak, want dan moet dus de netto prijs al onder -0,12 cent (afgerond) gaan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsH7IQuS6cWfq7NTyL-6ARffl4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRpcSQZ97V0Jn5dwEKqa6DGa.jpg?f=fotoalbum_large
In januari betaal je bij dynamisch dus zelfs nog minder dan bij een vast contract waar je al heel snel minimaal 25ct/kWh betaald, en dat niet alleen in januari maar dus ook in mei, waar bij dynamisch je slechts circa 8 ct bedraagd. hier de link naar deze overzichten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsH7IQuS6cWfq7NTyL-6ARffl4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRpcSQZ97V0Jn5dwEKqa6DGa.jpg?f=fotoalbum_large

ik zou richting dynamisch gaan, en gewoon het verschil met je huidige lopende contract (als dat dus is afgelopen), dus je vast maand energiekosten tov de dynamische werkelijke kosten op een aparte spaarrekening storten, dat geld kun je dan eventueel gebruiken om de iets hogere kosten tijdens de winter, als dat al voorkomt, kunt betalen (dus geen risico) maar onder de streep waarschijnlijk wel stuk lagere energiekosten, en vergeet niet de meeste besparing krijg je door minder energie te gebruiken als je deze moet betalen.

Edit: de prijzen van ANWB zijn dus exclusief de energiebelasting, dus daar komt dus nog een kleine 12 - 14 cent elke keer er bovenop, helaas is de ANWB daar zeer onduidelijk op hun site dat daar zowel de energiebelasting en ik vermoed ook hun eigen vergoeding niet bij zit.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 30-05-2025 23:34 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
JJmac schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:45:
Zijn steeds meer bedrijven die afzien van de windmolens op zee, het blijft een duur proces en het schijnt ook niet duurzaam te zijn. Ook pleit Tennet dat de regering een deel voor de rekening neemt.
dat is helemaal hoe je "duurzaam" defineert, echt duurzaam is dat we geen energie meerverbruiken, maar ik vrees dat de mensheid hier al lang voorbij is geweest, dat begon eigenlijk al met het eerste vuurtje wat door door onze eerste voorouders is gemaakt.
Windenergie is in ieder geval een stuk duurzamer als de overige fossiele energie pruductieeenheden en ook duurzamer dan kernenergie, want ookal stoot deze geen CO2 uit, we zitten we toch met een niet bepaald klein probleem van kernafval, waar we tot nu toe niet echt een oplossing voor hebben, en de oplossingen alleen maar voor ons uit schuiven (dat noem ik dan pas onduurzaam), nog erger we weten niet eens hoe we dat langdurig moeten doen (alle huidige oplossingen zijn maar een tussenoplossing).
De echte doorslag met kernfusie laat heleaas nog steeds op zich wachten, hoewel daar de laatste tijd wel duidelijke vooruitgang is geboekt zal het nog best een tijd duren voordat dit op grote schaal omgezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders

Situatie:

Als je een advies vraagt geef dan ook inzicht van wat je verbruik op jaarbasis is en wat je zonnepanelen opbrengen is. Ik denk dat je energiekosten er anders gaat uitzien met een dynamische energiecontract en een extra batterij er bij. Bepalend is wat de laad en ontlaad capaciteit is van je batterij. Zodat je tijden het gebruik van je warmtepomp in de winter goedkope uren stroom kan inkopen. Hierdoor verlaag je de inkoopkosten van energiekosten ca 30 %
Dit jaar heb ik al 3.000 kWh verbruikt met nul € 0 kosten.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
clodders schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Als je een advies vraagt geef dan ook inzicht van wat je verbruik op jaarbasis is en wat je zonnepanelen opbrengen is. Ik denk dat je energiekosten er anders gaat uitzien met een dynamische energiecontract en een extra batterij er bij. Bepalend is wat de laad en ontlaad capaciteit is van je batterij. Zodat je tijden het gebruik van je warmtepomp in de winter goedkope uren stroom kan inkopen. Hierdoor verlaag je de inkoopkosten van energiekosten ca 30 %
Dit jaar heb ik al 3.000 kWh verbruikt met nul € 0 kosten.
ik denk dat hij een 5 kWh Marstek heeft, dat is een PIB met een maximale laad en ontlaad vermogen van <800W. prima om je sluipverbruik geduurende de avond en nacht door te brengen maar ongeschikt voor grootverbruikers als een warmtepomp.
Tijdens de winter verbruikt mijn warmtepomp tot wel 30 kWh/dag, dat krijg je dus met een kleine PIB met zijn laadontlaad beperking niet slim weg.
Daarvoor heb je dus een behoorlijke thuis-batterij nodig die ook snel weer op te laden is, de sweetpoint ligt hier ergens tussen 15-25 kWh capaciteit, zodat je snel tijdens goedkope uren de batterij kunt laden en via de batterij stroom tijdens uren uren je warmtpomp en de rest van je huis kunt laten lopen.
en dat natuurlijk in combinatie met een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alllen dank voor de inzichten.

Ik heb sinds 2013 al geen energierekening meer vanwege salderen en leef vrij zuinig met energie (ook zoveel mogelijk overdag)
Warmtepomp ook zoveel mogelijk overdag, maar ook vanwege geluid en rijtjeswoning.
Maar die kan buiten beschouwing worden gelaten, want winter = tekort aan zonnestroom

Ik denk dat het dan inderdaad beter is de tijd nog even uit te zitten totdat het kontrakt is afgelopen in septempber en dan toch over te gaan op dynamisch.
Prijzen < 25 ct kwh is dan wel aantrekkelijk tov vooraf vastgestelde tarieven welke vaak ook wel hoger liggen dan dat..
Op de vaste (netwerk) kosten heb je dan inderdaad geen invloed helaas bij een "vast kontrakt" en kunnen ook (half) jaarlijks herzien worden zoals ik het begrijp.

@MacD007 Jij ook bedankt voor het uitgebreide antwoord
Het is inderdaad een marstek 5,12 kWh die instelbaar is tot 2500 watt teruglevering
Ik volg de cell spanningen en temperaturen om te kijken of dat nog negatieve invloed heeft op levensduur.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:16:

Ik heb sinds 2013 al geen energierekening meer vanwege salderen en leef vrij zuinig met energie (ook zoveel mogelijk overdag)
Warmtepomp ook zoveel mogelijk overdag, maar ook vanwege geluid en rijtjeswoning.
Maar die kan buiten beschouwing worden gelaten, want winter = tekort aan zonnestroom

Ik denk dat het dan inderdaad beter is de tijd nog even uit te zitten totdat het kontrakt is afgelopen in septempber en dan toch over te gaan op dynamisch.
Prijzen < 25 ct kwh is dan wel aantrekkelijk tov vooraf vastgestelde tarieven welke vaak ook wel hoger liggen dan dat..
Op de vaste (netwerk) kosten heb je dan inderdaad geen invloed helaas bij een "vast kontrakt" en kunnen ook (half) jaarlijks herzien worden zoals ik het begrijp.
sterker nog, wettelijke aanpassingen en daar vallen de netwerkkosten ook onder hebben direct invloed en niet pas bij een half-jaarlijkse aanpassing.
Het is inderdaad een marstek 5,12 kWh die instelbaar is tot 2500 watt teruglevering
Ik volg de cell spanningen en temperaturen om te kijken of dat nog negatieve invloed heeft op levensduur.
bedenk wel dat je om dat te gebruiken je de Marstek op een eigen groep zonder dat daar nog andere verbruikers op aangesloten zijn moet plaatsen, anders blijft de <800W regeling (komt vanuit de netcode) gewoon gelden. Dus deze optie is voor een normaal WCD in je huis dus niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:04
JJmac schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:45:
Dat is dan toch nog steeds geld van de burgers, komt alleen via de belasting ipv netbeheerkosten bij de burgers vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:41:
[...]
sterker nog, wettelijke aanpassingen en daar vallen de netwerkkosten ook onder hebben direct invloed en niet pas bij een half-jaarlijkse aanpassing.

[...]

bedenk wel dat je om dat te gebruiken je de Marstek op een eigen groep zonder dat daar nog andere verbruikers op aangesloten zijn moet plaatsen, anders blijft de <800W regeling (komt vanuit de netcode) gewoon gelden. Dus deze optie is voor een normaal WCD in je huis dus niet bruikbaar.
Ik heb wel wat elektrotechnische kennis (ivwv) als achtergrond maar toch bedankt
Batterij staat ook niet in huis, dat slaapt wat rustiger. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:45
Zelf zit ik nog goed t/m juni 2027 qua contract van GC (11,5 cent TLV) maar ben toch maar even aan het oriënteren.

We wonen gasloos, verbruik is tussen de 4.500 - 5.000 kWh per jaar. Hiervan is ±40% direct verbruik. Tot op heden houden we nergens rekening mee. De panelen wekken tussen de 10.000 - 11.000 kWh per jaar op.

Als ik 2 Marstek (5,12 kWh) ga kopen en mijn verbruik een beetje ga aanpassen (wasmachine/vaatwasser en warmtepomp) dan zit ik vanaf maart t/m oktober zo goed als NOM volgens de gegevens uit de P1 (Home Wizard) meter van afgelopen jaar.

Ziet de batterij wanneer ik zonnestroom teruglever en hij deze gaat gebruiken (oftewel gaat de batterij dan opladen)?

Ik zou de batterijen in de garage willen en beide op een aparte groep zodat ze meer kunnen ontladen en sneller kunnen opladen.

Wat kost het ongeveer om ze beide op een aparte groep te hebben? Mijn woning is opgeleverd in februari 2021 dus de meterkast is vrij nieuw.

Of is het handig om nu al 2 batterijen te kopen of is nu kopen meer vanuit de hobby leuk?

[ Voor 9% gewijzigd door Bravertal op 30-05-2025 13:59 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Bravertal schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:26:
Zelf zit ik nog goed t/m juni 2027 qua contract van GC (11,5 cent TLV) maar ben toch maar even aan het oriënteren.

We wonen gasloos, verbruik is tussen de 4.500 - 5.000 kWh per jaar. Hiervan is ±40% direct verbruik. Tot op heden houden we nergens rekening mee. De panelen wekken tussen de 10.000 - 11.000 kWh per jaar op.

Als ik 2 Marstek (5,12 kWh) ga kopen en mijn verbruik een beetje ga aanpassen (wasmachine/vaatwasser en warmtepomp) dan zit ik vanaf maart t/m oktober zo goed als NOM volgens de gegevens uit de P1 (Home Wizard) meter van afgelopen jaar.

Ik zou de batterijen in de garage willen en beide op een aparte groep zodat ze meer kunnen ontladen en sneller kunnen opladen.

Wat kost het ongeveer om ze beide op een aparte groep te hebben? Mijn woning is opgeleverd in februari 2021 dus de meterkast is vrij nieuw.

Of is het handig om nu al 2 batterijen te kopen of is nu kopen meer vanuit de hobby leuk?
kijk ook eens bv naar de zendure PiB, mogelijk dat deze een betere upgrade mogelijkheid bieden. @Taro heeft daar een leuke topic over.
kosten; je praat dan over of 2 alamats B16 30mA (combinatie van IA en aardlekschakelaar, wel spanningsonafhankelijk, uitgaand van een merk (Eaton, Schneider, Hager of ABB) vanaf circa 45-75 euro per stuk.
of 2 IA (installatieautomaten) en nog twee plekken vrij op 2 van je bestaande aardlekschakelaars (let op, maximaal 4 groepen op één aardlekschakelaar) circa 20-30 euro per stuk, een losse aardlek, wil je dat op twee groepen heb je dus ook twee aardleks nodig. ook even uitgaand van type A, want type B zijn behoorlijk duur (circa 250 euro per stuk), type A moet je op circa 60-90 euro per stuk rekenen, daarom is vaak een alamat (aardlekautomaat) een betere en vooral goedkopere oplossing.
uiteraard dan nog de kabels, bevestiging en je hebt ook nog voldoende ruimte in je groepenkast nodig.
Stuur maar een foto van je groepenkast via een DM, dan kijk ik er wel naar.

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 30-05-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:41
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:16:

Heb jij de marstek open gesloopt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Nee die tijd is geweest :P
Gewoon hame-relay en hm2mqtt van github en de chinese cloud raadplegen en naar influxdb pompen via HA

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2025 16:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bravertal schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:26:

Ik heb hier +-1000 Euro betaald voor de volgende set-up:
  1. 3x20A automaat in de meterkast
  2. Kabel naar de garage
  3. Onderverdeelkast
  4. Hoofdschakelaar
  5. 3xB16
  6. 3xABB 4WCD
  7. Aarderail
  8. En hier en daar nog wat kleine werkzaamheden en optimalisaties.
Dat ziet er dan als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMe5xCHsY05-NeednRZbRzz8kHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sk9cjWGdxOt8xYPAD3alGMBm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcBEF6ALhyg6MQkeZy6mlj8MGSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXcjspRRlndtkLf8RZg0s0i3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxigeFYeCk_tNRluYeP6GfLhC9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPUxjvQu8gNOscz-O1HP2YkFXQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large

Oh, en geen feedback ivm SE5000K bekabeling aub, dat wordt nog verder opgepakt. Is in 2016 zo aangelegd, maar volgens de huidige normen - en mogelijk destijds al - niet meer ok.

Edit: Voor de volledigheid, ik had een deel hiervan prima zelf kunnen doen. Mocht echter in de toekomst de toko afbranden is het voor de verzekering wel handig om dit door een gecerticeerd elektricien uitgevoerd te hebben. Daarnaast zit er een rookmelder in de ruimte, zijn brandbare materialen in de stellingkasten ernaast weggehaald, is er ventilatie, meerdere grote brandblussers, etc. Ik heb niet de illusie dat een 9 kg Lithium brandblusser deze stapel kan blussen, maar al is het om te voorkomen dat het vuur overslaat van garage naar huis in afwachting van de brandweer dan ben ik al blij. En ja, ik weet dat ik die gassen niet in moet ademen....

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 30-05-2025 19:40 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

MacD007 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:05:
[...]
juist, en het artikel gaat wat hier ook door anderen al is aangegeven over de mogelijke stijging van je netwerkkosten, en daar kun je met een ander contract dus helemaal niets aan doen, want deze kosten zijn voor alle soorten contracten het zelfde.

[...]
waarom wil je het huidige openbreken? weet je wat daarvan de gevolgen zijn ?
je oude contract heeft mogelijk zelfs nu nog geen TLK of lage TLK, die nieuwere zijn een heel stuk hoger.

[...]
hoe ga je dat doen, uitzetten ?

[...]

klopt, met een PIB kun je prima tussen maart en oktober je nachtelijke verbruik mee overbruggen, dus als je een beetje slim met je grootverbruikers omgaat (dus deze dingen aan met zon en dus niet inde nacht je vaatwasser aan zetten) gaat dat veelal goed werken.

[...]
wat bedoel je met limiet ? deze TLK betaal je gewoon voor elke kWh die het net opgaat, met je PIB kun je dat maar zeer beperkt tegenhouden, idem dat je zo veel mogelijk tijdens de dag gaat verbruiken, je zult zien dat je niet tegen je PV kunt opboxen.

[...]
nee, zekerheid heb je dan niet, maar dat heb je met een model contract dus ook niet.

[...]

kijk eens wat de dynamische tarieven in 2025 gedaan hebben, bij bv ANWB energie kun je vrij eenvoudig het verloop van de kosten zien.
bv vandaag:
[Afbeelding]
en hier een twee dagen in januari toen de prijzen relatief hoog waren.
[Afbeelding][Afbeelding]

en hier de gemiddelde prijs over januari, ik zou echt eens gaan kijken naar dynamisch, afhankelijk van het merk omvormer kun je deze veelal prima voor dynamisch gaan instellen, mn als de prijs incl. energiebelasting onder nul komt, en dat is echt niet zo vaak, want dan moet dus de netto prijs al onder -0,12 cent (afgerond) gaan komen.
[Afbeelding]
In januari betaal je bij dynamisch dus zelfs nog minder dan bij een vast contract waar je al heel snel minimaal 25ct/kWh betaald, en dat niet alleen in januari maar dus ook in mei, waar bij dynamisch je slechts circa 8 ct bedraagd. hier de link naar deze overzichten.
[Afbeelding]

ik zou richting dynamisch gaan, en gewoon het verschil met je huidige lopende contract (als dat dus is afgelopen), dus je vast maand energiekosten tov de dynamische werkelijke kosten op een aparte spaarrekening storten, dat geld kun je dan eventueel gebruiken om de iets hogere kosten tijdens de winter, als dat al voorkomt, kunt betalen (dus geen risico) maar onder de streep waarschijnlijk wel stuk lagere energiekosten, en vergeet niet de meeste besparing krijg je door minder energie te gebruiken als je deze moet betalen.
Tof dat je de tijd hebt genomen om zo'n uitgebreide reactie te schrijven. 1 ding echter over de prijzen in de screenshot van de anwb, de tarieven zijn EX inkoopkosten en EX energiebelasting.

Ik persoonlijk vind het echt slecht dat ze die doen hij de anwb, zelfs frauduleus.
Bij al jouw berekeningen/prijzen moet je dit dit er dus nog bij op tellen

want dan moet dus de netto prijs al onder -0,12 cent (afgerond) gaan komen.
12 cent ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

EWK schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:39:
[...]
12 cent ;)
Bedoel je -0,12 Euro of -0,12 cent zoals je schrijft?

Want netto onder de 12 cent lukt wel, ik zit deze maand nog onder de 10 cent netto, incl. volledig thuisladen 2 EV's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9j_nn-YqMkqziXYmTPsrpHx1ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3S2s193NQwKCMDRQrFQvT8y1.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Taro schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:43:
[...]

Bedoel je -0,12 Euro of -0,12 cent zoals je schrijft?

Want netto onder de 12 cent lukt wel, ik zit deze maand nog onder de 10 cent netto, incl. volledig thuisladen 2 EV's:
[Afbeelding]
Ik bedoel 12 cent, denk dat macd dat ook bedoelde ipv 0,12 cent

Waar kwam je in februari opuit Taro?

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 30-05-2025 19:48 ]

Hoi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

EWK schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:47:
[...]

Ik bedoel 12 cent, denk dat macd dat ook bedoelde ipv 0,12 cent

Waar kwam je in februari opuit Taro?
Februari was een stuk hoger, maar nog steeds een prima tarief: 25,63 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyN-aVvTGE7pfxHrJQ4lV3ozrIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7uF3sWaiclJUetPn0GSsEkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid: Dit is incl. verwarmen met WP's, volledig thuisladen 2 EV's met 20k/km/stuk/jaar. Dus niet alles is te timen en de afname is relatief hoog. Vorig jaar hadden we nog maar 1 EV, dus was makkelijker. Sinds oktober een 5 kWh thuisaccu en de afgelopen maanden gaandeweg naar 36 kWh opgelopen. In juni komt daar nog 16 kWh bij, dus dan 50+ kWh.

Zo zag vorig jaar er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytnLnj0YU4GWZHhWqyn6z0yXVfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GcqWO8sBIbw5eS3Q4lg9Oam.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks de hogere afname dit jaar wel gemiddeld een lager tarief in maart, april en mei gerealiseerd. Vermoedelijk krijg ik januari en februari 2026 ook nog wel een stuk lager met deze strategie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
EWK schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:39:
[...]

Tof dat je de tijd hebt genomen om zo'n uitgebreide reactie te schrijven. 1 ding echter over de prijzen in de screenshot van de anwb, de tarieven zijn EX inkoopkosten en EX energiebelasting.

Ik persoonlijk vind het echt slecht dat ze die doen hij de anwb, zelfs frauduleus.
Bij al jouw berekeningen/prijzen moet je dit dit er dus nog bij op tellen

12 cent ;)
Dank, ik was daar namelijk ook al naar aan het kijken, wat ik wel verwarend vond is dat je blijkbaar wel incl. BTW en excl. BTW kunt kiezen maar blijkbaar hebben ze dus de energiebelasting er uit gehaald; dus dan zou je er nog 0,10148 euro er bij moeten zetten. (=energiebelasting excl BTW)
dus volgens deze site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kKyAbYkmBeM2KDNY6DV392qbqQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c49pUY7XvD7D7kS8UyMAK8Lr.png?f=user_large

ANWB prijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GchJRLufxfgsfrsJ4N7vN8ClAa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roz0RslzU3OuxAi2jMl5u5Iw.jpg?f=fotoalbum_large

kijk je bv dan om 10 uur dan lijkt e.e.a dus niet te kloppen ANWB 0 euro dus incl. Energiebelasting zou dit dus rond de 0,10-0,11 euro moeten zijn, echter in het voorbeeld van die andere site staat de teller op 0,19 euro, dat is bijna 100% verschil. ik moet hier nog naar kijken.
bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@MacD007 Ik kom/kwam nooit in dit topic totdat je mij tagde, ga ook niet uitgebreid teruglezen, maar als je naar bijv. Zonneplan kijkt doe je dit als volgt:

(Kale prijs + 0,11804) + 21% BTW.

Daarmee komt morgen uit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEBglrkXHbzi3tzn6vGEberW7UM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0e5YH1dhluzcb3uh5XNVt6Vk.png?f=user_large

En als ik mensen om mij heen met ANWB dynamische tarieven dan zie juichen met 0 ct, terwijl dat eigenlijk 12,7 cent/kWh is.... Dan mogen ze ANWB van mij wel een keer voor de rechter leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:31:
@MacD007 Ik kom/kwam nooit in dit topic totdat je mij tagde, ga ook niet uitgebreid teruglezen, maar als je naar bijv. Zonneplan kijkt doe je dit als volgt:

(Kale prijs + 0,11804) + 21% BTW.

Daarmee komt morgen uit op:
[Afbeelding]

En als ik mensen om mij heen met ANWB dynamische tarieven dan zie juichen met 0 ct, terwijl dat eigenlijk 12,7 cent/kWh is.... Dan mogen ze ANWB van mij wel een keer voor de rechter leiden.
Dank je, mijn fout, zo zie je leert elke dag van elkaar. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:40
@Taro 3 stapel's aan accu's en nog een hele rits in aantocht. Gaat dat niet een beetje richting standje overdreven?

50KWh, zonder de EV's, is voldoende om een huishouden (bijna) een week off-grid te halen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
D_Jeff schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:28:
@Taro 3 stapel's aan accu's en nog een hele rits in aantocht. Gaat dat niet een beetje richting standje overdreven?

50KWh, zonder de EV's, is voldoende om een huishouden (bijna) een week off-grid te halen
Mooi toch? De overheid heeft de salderingsregeling de nek omgedraaid en burgers anticiperen daarop. Ik heb zelf nog geen thuisaccu's, maar vanaf 2027 overweeg ik het wel. Eigen verbruik is hier rond de 40%. Met een paar thuisaccu's schroef je het op naar 60%. Krijgt de overheid nog steeds een stuk minder energiebelasting dan beoogd. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:23:
... Het staat je nog steeds vrij om weg te gaan als je het niet met de verhoging eens bent.
Uiteraard ben je nog steeds vrij om voor een andere leverancier te kiezen, maar in normale omstandigheden valt er in een concurrerende markt wat te kiezen en heb je ook voordeel van die keuze.

2022 was een uitzonderlijke periode, de keuzevrijheid was in de praktijk toen zeer beperkt, alle tarieven waren hoog, en er werden ook geen vaste contracten meer aangeboden. Het heeft voor een consument dan niet veel zin om actie te ondernemen zoals in de originele post waarop ik reageerde stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:15

Sorry? Daar red ik het in de winter nog geen 2 dagen mee.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
MacD007 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Dank, ik was daar namelijk ook al naar aan het kijken, wat ik wel verwarend vond is dat je blijkbaar wel incl. BTW en excl. BTW kunt kiezen maar blijkbaar hebben ze dus de energiebelasting er uit gehaald; dus dan zou je er nog 0,10148 euro er bij moeten zetten. (=energiebelasting excl BTW)
dus volgens deze site:
[Afbeelding]

ANWB prijs:
[Afbeelding]

kijk je bv dan om 10 uur dan lijkt e.e.a dus niet te kloppen ANWB 0 euro dus incl. Energiebelasting zou dit dus rond de 0,10-0,11 euro moeten zijn, echter in het voorbeeld van die andere site staat de teller op 0,19 euro, dat is bijna 100% verschil. ik moet hier nog naar kijken.
bedankt.
Zoals op de site van ANWB aangeeft is moet je nog de kosten van de ANWB en energiebelasting bij de tarieven optellen ca € 0,172 per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:53:
@reneeke1970
Nee die tijd is geweest :P
Gewoon hame-relay en hm2mqtt van github en de chinese cloud raadplegen en naar influxdb pompen via HA
Jaja.... Dat word te ingewikkeld Alfons

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Misschien jou huishouden zonder elektrische apparaten, voor mij kan dat anderhalve dag zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Je doet een aantal aannames, je kunt altijd beter eerst met een vraag dan met een mening/oordeel beginnen :)

Ik heb vorige week zondag op 1 dag 99,7 kWh afgenomen van het net. Laatst een keer 118 kWh op 1 dag. We koelen en verwarmen met 3 buiten en 5 binnen units. We koken elektrisch en de kinderen zitten veel teveel achter hun computers met constant 250+300 Watt verbruik.

Dat 50 kWh zonder EV's voldoende is voor een ander huishouden om bijna een week off-grid te gaan klopt misschien, maar voor dit huishouden is dat niet zo, want wij moeten wél met die EV's rekening houden. Er gaat 82 kWh bruto in de ene, 54 kWh bruto in de andere.

Daarnaast heb ik laatst al 1 stapel verkocht. En de nieuwe accu's die nog moeten binnenkomen zijn van het nieuwere type. Als die goed leverbaar worden en ik de bestelde binnen heb verkoop ik nog 1-2 stapels van het oude type. Dus we zitten hier in een transitie van oude naar nieuwe situatie. Ook krijg ik van het betreffende merk regelmatig producten ter review opgestuurd en tjah, die sla ik natuurlijk niet af. Laten we het er op houden dat ik tot nu toe gemiddeld 100 Euro per kWh heb betaald. Per week verdien ik met de accu's in de garage tussen de 15-25 Euro en dan heb ik het nog niet over de accu's die niet in de garage staan en niet op een HW 3-fase kWh meter zitten aangesloten. Dus denk dat het zo'n 125-150 Euro per maand oplevert. Met een beetje geluk heb ik ze al terugverdiend voordat de salderingsregeling stopt.

Dus het is maar net hoe je er naar kijkt en mee omgaat: Ik vind het niet overdreven, ik vind het een prachtig spel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
clodders schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:31:
[...]

Zoals op de site van ANWB aangeeft is moet je nog de kosten van de ANWB en energiebelasting bij de tarieven optellen ca € 0,172 per kWh
ik zag het nu ook, alleen is deze info dus verborgen achter een I symbool wat door de grijstint nauwelijks opvalt.
Waar ik de mist in mee gegaan ben was de optie incl. BTW, dus je kunt beter de prijs excl BTW nemen en daar dan weer € 0,12286 (en dat is dus energiebelasting incl BTW) + €0.0484 per kWh er bij optellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEblkrJYtbBl700t_MdS79AtDXI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/35ibqDS9VQyfxG16F7eeLsEg.png?f=user_large

echter ODE is op stroom al vanaf 2021 niet meer van toepassing. en hoe hoog hun inkoopvergoeding nu is ?
via jeroen.nl kom je dus achter: € 0.0484 kWh plus €7,01 /mnd

niet lekker transparant zou ik zeggen, maar dat zien we helaas wel bij meer van deze energieboeren.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 31-05-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
MacD007 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:34:
[...]

ik zag het nu ook, alleen is deze info dus verborgen achter een I symbool wat door de grijstint nauwelijks opvalt.
Waar ik de mist in mee gegaan ben was de optie incl. BTW, dus je kunt beter de prijs excl BTW nemen en daar dan weer € 0,12286 (en dat is dus energiebelasting incl BTW) + €0.0484 per kWh er bij optellen.

[Afbeelding]

echter ODE is op stroom al vanaf 2021 niet meer van toepassing. en hoe hoog hun inkoopvergoeding nu is ?
via jeroen.nl kom je dus achter: € 0.0484 kWh plus €7,01 /mnd

niet lekker transparant zou ik zeggen, maar dat zien we helaas wel bij meer van deze energieboeren.
Als kijkt op de site https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor dan kan je alle gegevens te zien deze wordt eenmaal per maand aangepast op de eerste van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
clodders schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Als kijkt op de site https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor dan kan je alle gegevens te zien deze wordt eenmaal per maand aangepast op de eerste van de maand
Dank, wat je hier wel niet in ziet, tenminste zag ik zo snel niet, zijn de uurprijzen per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
MacD007 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Dank, wat je hier wel niet in ziet, tenminste zag ik zo snel niet, zijn de uurprijzen per dag.
Dat klopt, de uurprijzen zijn o.a. te zien op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Maar dat is weer ex Inkoopvergoeding en ex energiebelasting

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
EWK schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:32:
[...]

Maar dat is weer ex Inkoopvergoeding en ex energiebelasting
Moet jezelf er bij optellen want dit is niet voor iedere leverancier anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:20

jefjef

learning by doing

Ik heb dus vorig jaar nav inkoop via eigen huis een 3 jarig contract met Essent afgesloten tegen 187 per maand. Wat ik heb opgegeven: 20 zonnepanelen, geschat verbruik 11.000 kWh en 356m3 gas. De 187 was dus mijn persoonlijk aanbod. Nu krijg ik in de app het advies het maand bedrag te verhogen daar er verwachte kosten tussen de 338 en 538 er bij gaan komen? Dat is toch vreemd je hebt toch een contract met vaste kosten?

[ Voor 0% gewijzigd door jefjef op 01-06-2025 14:36 . Reden: Tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:45
jefjef schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:18:
Ik heb dus vorig jaar nav inkoop via eigen huis een 3 jarig contract met Essent afgesloten tegen 187 per maand. Wat ik heb opgegeven: 20 zonnepanelen, geschat verbruik 11.000 kWh en 356m3 gas. De 187 was dus mijn persoonlijk aanbod. Nu krijg ik in de app het advies het Amanda’s bedrag te verhogen daar er verwachte kosten tussen de 338 en 538 er bij gaan komen? Dat is toch vreemd je hebt toch een contract met vaste kosten?
Wat is je daadwerkelijke verbruik tot nu toe?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Bravertal schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Wat is je daadwerkelijke verbruik tot nu toe?
Zie onderstaand Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_kbZ0aWSoDLTqvANgDJfFz8oWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8X6Vin11gNeiwna3M47WPi8g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik heb dus vorig jaar nav inkoop via eigen huis een 3 jarig contract met Essent afgesloten tegen 187 per maand. Wat ik heb opgegeven: 20 zonnepanelen, geschat verbruik 11.000 kWh en 356m3 gas. De 187 was dus mijn persoonlijk aanbod. Nu krijg ik in de app het advies het Amanda’s bedrag te verhogen daar er verwachte kosten tussen de 338 en 538 er bij gaan komen? Dat is toch vreemd je hebt toch een contract met vaste kosten?
Wat je hebt afgesproken zijn de tarieven, de 187 zijn je verwachte kosten per maand op basis van die tarieven in combinatie met je geschatte opgegeven verbruik. Essent verwacht nu dat uiteindelijk je meer gaat verbruiken dan de opgegeven schatting en geeft het advies om het termijn bedrag te verhogen zodat je bij de jaarrekening niet bij hoeft te betalen. Het is een advies dus je hoeft het niet te doen. Nu we de zomer in gaan kan het zijn dat de verwachting van Essent niet klopt en dat je de komende periode weer minder gaat verbruiken.

Het belangrijkste is of de jaarrekening uiteindelijk klopt, dan heb je de complete verbruikscijfers over het afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Ik heb dus vorig jaar nav inkoop via eigen huis een 3 jarig contract met Essent afgesloten tegen 187 per maand.
Hier maak je een denkfout. Je hebt tarieven vastgelegd per eenheid, geen vast maandbedrag.
Wat ik heb opgegeven: 20 zonnepanelen, geschat verbruik 11.000 kWh en 356m3 gas. De 187 was dus mijn persoonlijk aanbod. Nu krijg ik in de app het advies het maand bedrag te verhogen daar er verwachte kosten tussen de 338 en 538 er bij gaan komen? Dat is toch vreemd je hebt toch een contract met vaste kosten?
20 zonnepanelen zegt verder ook niets. Ze kunnen niet weten of je oude 200 wp'ers hebt liggen of 500wp'ers.
Die 187 was ook maar een schatting.
Je kunt het beste het zelf even doorrekenen.
Dus je verbruik x tarief + vaste kosten + terugleververgoeding - terugleverkosten voor stroom en dan gas erbij nog.
En als Essent het dan mis heeft, dat lekker negeren.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Ik heb dus vorig jaar nav inkoop via eigen huis een 3 jarig contract met Essent afgesloten tegen 187 per maand. Wat ik heb opgegeven: 20 zonnepanelen, geschat verbruik 11.000 kWh en 356m3 gas. De 187 was dus mijn persoonlijk aanbod. Nu krijg ik in de app het advies het maand bedrag te verhogen daar er verwachte kosten tussen de 338 en 538 er bij gaan komen? Dat is toch vreemd je hebt toch een contract met vaste kosten?
Heb je TLK ? want die worden namelijk wel op basis van je werkelijke teruglevering (dus alles wat je naar het net terugleverd), saldering wordt hier dus niet bij meegeteld.
heb je geen TLK (of boete) dan speelt dit natuurlijk niet.
heb je anders duidelijk meer verbruikt dan wat je had opgegeven?, want dat is eigenlijk de eerste oorzaak waarom een eerder maandbedrag te laag is geschat.
overige kosten mogen ze, zoals je zelf ook aangeeft ook bij een vast contact niet wijzigen, kijk anders even op de sitevan de ACM hoe je dit moet aanpakken.
succes

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 01-06-2025 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:05
Essent heeft na 5 tot 7 maanden genoeg info en kennis om vrij precies je echte jaarkosten in te schatten. Je laat overigens alleen je stroomverbruik zien. Maar de meeste euro's gaan op aan gas.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Oké dank allen, ik zal na de zomer terug kijken hoe reeel de geschatte kosten waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
jefjef schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:12:
Oké dank allen, ik zal na de zomer terug kijken hoe reeel de geschatte kosten waren
zou je nu al kunnen doen, tijdens de zomer zal je stroomverbruik gagenoeg heel laag zijn (alleen in de late avond/nacht) plus je gasverbruik (eigenlijk hier alleen SWW en als je nog op gas kookt ook dat verbruik)

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden