Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 10:36
let op de jaarrekening van Oxxio.

Bij een verbruik van 3500 kWh en 2800 kWh teruglevering verwacht ik geen afrekening voor normaal verbruik maar alleen voor dal terwijl dit nu wel het geval was op de eindafrekening. Wacht nog op Oxxio om dit uit te zoeken. Maar als ze dit nu bij een ieder doen zijn ze niet correct aan het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:52
Hongy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:47:

Bij een verbruik van 3500 kWh en 2800 kWh teruglevering verwacht ik geen afrekening voor normaal verbruik maar alleen voor dal terwijl dit nu wel het geval was op de eindafrekening. Wacht nog op Oxxio om dit uit te zoeken. Maar als ze dit nu bij een ieder doen zijn ze niet correct aan het salderen.
Er zijn wel leveranciers die per telwerk salderen. Maar Oxxio zou dat niet doen volgens Gaslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hongy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:47:

Stel je wekt met je eigen zonnepanelen 3.000 kWh op per jaar. En je verbruikt 4.000 kWh per. Dan saldeer je tot 3.000 kWh. Voor de 1.000 kWh die we je nog leveren vanuit het stroomnet betaal je dan nog het stroomtarief dat we hebben afgesproken in je contract.

Wat hebben jullie afgesproken dan?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 22:09

copykat

Good copy isn't bad

bjornty schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:21:
Hallo ik zou graag jullie mening horen over het volgende;

Cv ketel welke ik nu heb ik is 15 jaar oud. Er mankeert tot op heden niks aan, zouden jullie met het oog op het niet meer kunnen krijgen van een enkel cv gas vanaf 2026 er volgend jaar een nieuwe inzetten?
Wat is het energielabel van je woning?
Kan je nog hoger komen zonder extreme extra kosten per m2?
(zoals pannen er af en dak isoaltie nieuwe pannen er op., buitengevel isolatie enz. Dingen die je niet snel zal doen.)

Wat is je huidige gas verbruik hoger/ lager dan gemiddeld. (staat tegenwoordig al bij je facturen vd leverancier)

Indien je niet snel richting het isolatieniveau kan komen dat je nodig hebt om een WP A2W of A2A te kunnen gebruiken dan zal een nieuwe extra zuinige HR combiketel die geschikt is om als helft van een hybrid systeem te werken zeker een goedkope upgrade zijn.

1- Nieuwe HR combiketels zijn zuiniger met gas per liter opgewarmd water. Direct terugverdien model als in zonder andere verbeteringen meteen besparing.
2- je oude ketel kan misschien niet gekoppeld worden aan een WP system om samen een hybridsystem te worden. Te oude mainpwb's die dan vervangen moeten worden voor nieuwe geschikte als dat kan wat vrij prijzig is. (kwestie van je typenummer opzoeken en kijken of ze geschikt zijn om als helft van een hybridsystem te dienen.)
3 als je een huis hebt die nog oude CV systeem heeft dat volledig omgebouwd moet worden kan je ook die in gedeeltes doen.
Nieuwe radiatoren? Met ventilo's? CV leidingen diameter vergroten en lager stoken. (70-60-50)
(je hebt meer water doorstroom nodig als je minder kjoules vervoerd via water. Dus meer volume. Liters in je systeem.)

Dus nu nog een gasgestookte HRcombiketel plaatsen kan een gunstige beslissing zijn.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 25-02-2024 07:34 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-04 16:39
offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 25-02-2024 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e

Cv ketel welke ik nu heb ik is 15 jaar oud. Er mankeert tot op heden niks aan, zouden jullie met het oog op het niet meer kunnen krijgen van een enkel cv gas vanaf 2026 er volgend jaar een nieuwe inzetten?
Ik heb ook een oude HR ketel hangen die het nog prima doet. Bij de servicebeurt begon de techneut daar ook over, inderdaad. Maar waarom zou je? Gewoon lekker opstoken dat ding. En als 'ie stuk gaat een warmtepomp erin. Als 'ie nog drie tot vijf jaar meegaat, heb je even de tijd om je in te lezen en wat geld opzij te leggen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 10:36
EWK schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Stel je wekt met je eigen zonnepanelen 3.000 kWh op per jaar. En je verbruikt 4.000 kWh per. Dan saldeer je tot 3.000 kWh. Voor de 1.000 kWh die we je nog leveren vanuit het stroomnet betaal je dan nog het stroomtarief dat we hebben afgesproken in je contract.

Wat hebben jullie afgesproken dan?
Contract was 3- jarig die pas begin 2025 afloopt. Dus salderen over beide telwerken heen. Jaar 1 had ik geen normaal verbruik maar jaar 2 wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08

De vraag is eerder, wil je meer gaan verduurzamen of blijf je bij je CV-ketel (oud of nieuw)?

Als het antwoord: ja, wil meer verduurzamen is, dan zou ik even wachten, kijk dan eens naar een warmtepomp, bv Quatt, die voor redelijk weinig geld, en ja dat is dus meer dan een nieuwe CV ketel, maar daar betaal je dus ook al snel ergens tussen de 2.000 en 3.000 euro voor incl. installatie, en bij jaap de beeunhaas kun je met de nieuwe eisen dus ook niet terecht.
De Quatt warmtepomp kost je netto iets onder de 3.000 euro, alleen daar heb je dus geen warm water mee en de Quatt heeft ook af en toe nog hulp nodig van de CV-ketel. Het is tenslotte ook maar een hybride. kijk anders gewoon op het forum van de Quatt ( lees mn eerst eens de TS door ; Forum Quatt warmtepomp deel 2))

wil cq kun je niet verduurzamen dan heb je geen keuze, en kun je bv ook niet naar een warmtepomp, beetje afhankelijk van je situatie zou het zo maar kunnen dat je ook na 2026 nog naar een nieuwe CV-ketel kunt (de vraag is alleen of deze dan niet een stuk duurder zijn geworden omdat er gewoon minder gemaakt worden).
Dus met die mogelijke prijsstijgingen en een nieuwe CV ketel zal zeker nog zuiniger zijn dan de huidige.

Met mijn combiantie van gas gestookte CV-ketel (backup en warm water (SWW)) en de Warmtepomp heb ik mijn gasverbruik van 1200m3 (2022) naar nu minder dan 200m3 (2024).
Door mijn pv installatie (afbetaald) dek ik ook het meerverbruik van de warmtepomp (circa 1800 kWh/jaar) volledig af.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
copykat schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:44:
Maar de nu overal opduikende schimmige hidden opslag(en) die nu plaatsvind en de niet welkom bonus(lees geen welkomsbonus) vind ik pure misbruik van de mazen van de energiewetgeving en slecht voor het vertrouwen in eerlijke en heldere dienstverlening..van een basis/levensbehoefte.
Dus als ik met geregistreerde panelen niks terug lever omdat op zonnige momenten de Airco's vol laat draaien betaal ik per kwh nog steeds meer dan mn buurman zonder panelen omdat ik geregisteerde panelen heb? En waarom moet mijn gas prijs of leveringskosten op gas ook duurder zijn?
En waar kan ik controleren hoe deze opslag opgebouwd is? En welk % van de niet panelen bezitters?
Wat als ik mn panelen uitzet/los koppel van de meter? Krijg ik dan de opslag terug?
Je doet wel wat zielig hoor. Zo schimmig is het allemaal niet. En als het je niet bevalt kies je een andere leverancier die niet schimmig is.
Of je doet je panelen weg als je hier niet tegen kan.
En als je voor gas een ander contract neemt heb je daar ook geen last meer van.
Je buurman kan ook een ander contract hebben waardoor hij veel minder betaald dan een ander. Moet ie dan ook hetzelfde gaan betalen als een ander met een slechter contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
b_g_e schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Ik heb ook een oude HR ketel hangen die het nog prima doet. Bij de servicebeurt begon de techneut daar ook over, inderdaad. Maar waarom zou je? Gewoon lekker opstoken dat ding. En als 'ie stuk gaat een warmtepomp erin. Als 'ie nog drie tot vijf jaar meegaat, heb je even de tijd om je in te lezen en wat geld opzij te leggen, toch?
Anders is hij je als klant kwijt :+

Nee grapje, maar het lastige is dat een CV ketel (brandstof: gas daargelaten) een erg fijn apparaat is. Ding kan heel snel water verwarmen tot een gewenste temperatuur en als die uit staat wordt er niks verbruikt.

Ombouwen naar een WP/WPB installatie kost geld, tijd en energie en het is maar de vraag of je dat ook binnen (aanzienlijke) tijd datzelfde ervoor terug krijgt. Misschien besluit je over 5 jaar wel te verhuizen, misschien is er dan nog wel overwaarde, misschien ook niet etc..

@MacD007
Een hybride installatie vereist ook nog een nieuwe ketel.

Verder is het verschil tussen minder gas verbruiken maar meer elektriciteit verbruiken dermate laag qua kosten dat een hybride installatie nagenoeg "weggegooid" geld is.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 24-02-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jobr schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Je doet wel wat zielig hoor. Zo schimmig is het allemaal niet. En als het je niet bevalt kies je een andere leverancier die niet schimmig is.
Je buurman kan ook een ander contract hebben waardoor hij veel minder betaald dan een ander. Moet ie dan ook hetzelfde gaan betalen als een ander met een slechter contract?
of die buurman heeft een nog slechter variabel contract dan jij, ? wie weet dat ?
uitschakelen van je panelen kom je niet ver mee, iedem ze laten verwijderen (moet ik nog zien dat iemand uit eigen beweging deze er af haalt). Je moet er gewoon zoveel op zetten dat je je eigen jaarverbruik volledig daar mee kunt afdekken en een warmtepomp aanschaffen.
resultaat nul stroomkosten en minimale gaskosten (in 2024 heb ik zelf nul stroomafname en een gasverbruik van met iets meer dan 175 m3, dus dat mijn gas dan iets meer kost, boeit me niet, de vaste kosten netto totaal 85 euro. en nog geen 215 euro gas = totaal 300 euro per jaar ! ; dat is €25 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ArcticWolf schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Nee grapje, maar het lastige is dat een CV ketel (brandstof: gas daargelaten) een erg fijn apparaat is. Ding kan heel snel water verwarmen tot een gewenste temperatuur en als die uit staat wordt er niks verbruikt.

Ombouwen naar een WP/WPB installatie kost geld, tijd en energie en het is maar de vraag of je dat ook binnen (aanzienlijke) tijd datzelfde ervoor terug krijgt. Misschien besluit je over 5 jaar wel te verhuizen, misschien is er dan nog wel overwaarde, misschien ook niet etc..

@MacD007
Een hybride installatie vereist ook nog een nieuwe ketel.
Nee, er moet wel een cv ketel aanwezig zijn, maar die hoeft dus niet nieuw te zijn, en met een warmtepomp zou die Cv ketel, zker als deze nog in goede staat is nog jaren mee gaan. omdat hij dus naast SWW bijna niet aan moet gaan. Waarschijnlijk zelfs minder dan 5% (berekend vanuit het verbruik). Bij mij is deze hooguit een paar minuten per dag aan, als het kouder word (onder 0) dan is dat dus ook niet continu maar slaat al en to bij.
Verder is het verschil tussen minder gas verbruiken maar meer elektriciteit verbruiken dermate laag qua kosten dat een hybride installatie nagenoeg "weggegooid" geld is.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 24-02-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:59:
[...]

Nee, er moet wel een cv ketel aanwezig zijn, maar die hoeft dus niet nieuw te zijn, en met een warmtepomp zou die Cv ketel, zker als deze nog in goede staat is nog jaren mee gaan. omdat hij dus naast SWW bijna niet aan moet gaan. Waarschijnlijk zelfs minder dan 5% (berekend vanuit het verbruik). Bij mij is deze hooguit een paar minuten per dag aan, als het kouder word (onder 0) dan is dat dus ook niet continu maar slaat al en to bij.

[...]
Mijn vorige ketel was 23 jaar en toen was het toch wel einde verhaal en dat was nog uit de tijd dat het meeste degelijk werd gebouwd.
15 jaar geleden is alweer uit een periode dat alles wat minder goed werd gebouwd, dus om een hybride pomp naast een ketel te zetten in 2026 is best wel een dingetje.

Ik heb nu een ketel uit 2021 en de monteur waarschuwde al dat 12 a 15 jaar waarschijnlijk het maximum zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ArcticWolf met een degelijke warmtepomp ernaast maakt de gasketel zo weinig draaiuren dat hij jou misschien gaat overleven.
Afhankelijk van je SWW gebruik natuurlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-01 05:57
copykat schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:44:
@redwing

Het is een beetje als de autoverzekering: Als je een zwarte vw golf heb betaal je meer premie dan een zelfde golf in een andere kleur. "want zwarte golfjes maken meer schade...kijk maar naar de statistieken.."
Nope excelsheetridder het is de bestuurder die het doet niet de kleur. Dat is profilering en dat is verboden politie mag het ook niet.. O-)
In de VS is dit de gewoonste zaak van de wereld. Voor een rode auto betaal je meer verzekeringspremie. Heeft niets met profilering te maken, want er wordt gekeken naar de auto, niet naar de bestuurder. Dat is dus het *omgekeerde* van profilering. Maar het werkt ook andersom: sommige Amerikanen rijden graag in een rode auto omdat ze anderen willen laten weten: ik kan dit betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
ArcticWolf schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Niet als 'ie op cursus gaat, al is er aan een WP natuurlijk veel minder onderhoud.
Het is zeker gebruiks- en installatievriendelijk. Een beetje stroom voor de print en de onsteker en de waterpomp & bij warmtevraag knalt er 30 kW aan energie uit als het moet.

@bjornty - Misschien moet je even in hier gaan neuzen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

Nee, deze: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

[ Voor 6% gewijzigd door b_g_e op 24-02-2024 20:47 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:50
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 25-02-2024 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

jobr schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Zielig?
Dus je beweert dat de vattenfalls en essents en eneco's en zo hun tarieven niet aanpassen met intikken van je postcode en huisnummer als je geregistreerde panelen hebt? En zonder dat te vermelden dat je meer betaald omdat je panelen hebt?
Dat tarieven aangepast worden is tot daar aan toe maar dat het niet vermeld word is in mijn ogen inderdaad schimmig.
Als je gebruik maakt van een vpn verbinding zodat ze je ip adres niet kunnen bewaren en koppelen aan je eerdere invullen en een adres gebruikt die geen panelen heeft en je vult de zelfde verbruiks gegevens in krijg je een ander bedrag/ tarieven. Dat is getest door kassa

Ik ben voor heldere en eerlijke berekeningen.
Dat de bezitter van panelen een bedrag moet gaan betalen voor gebruik van salderen, weg strepen van zonnestroom tegen winter/nacht stroom is nu wel een beetje een feit geworden.
Dat de regering hiermee in hun voet geschoten hebben door dit niet te voorzien en vroegtijdig de wetgeving en informatie voor toekomstige PV aanschaffer's al jaren beter beschreven hadden moeten is ook wel duidelijk.

Nu zie je door de uitspraak, ook weer een "we schuiven deze heikele kwestie door naar het nieuwe cabinet na de verkiezingen want anders worden we er op afgerekend" van de politiek. Want het nee we gaan zo door voorlopig impliceert dat de leveranciers het maar zelf moeten uitzoeken. Wat ze dus doen naar eigen inzicht in het grijze gebied van new territory.
Wat de regering had moeten doen is, nee we gaan door met salderen en op deze en deze manier verdelen we de kosten hiervoor. Maar die slappe lapzwansen lopen als zo vaak achter de feiten aan.
Vrije markt werking? _O-
Sinds dat is gedaan met ziektekosten is het alleen maar duurder geworden met méér winsten voor de farmaceutische industrie. Dus de illusie dat dit wel werkt met energieleveranciers heb ik niet.(ook iets waar je nu eenmaal niet zonder kan.)

Dus zielig nee, negatief om de huidige kostencarrousel verschuiving naar de burger? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dalenbloem schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:09:
[...]

In de VS is dit de gewoonste zaak van de wereld. Voor een rode auto betaal je meer verzekeringspremie. Heeft niets met profilering te maken, want er wordt gekeken naar de auto, niet naar de bestuurder. Dat is dus het *omgekeerde* van profilering. Maar het werkt ook andersom: sommige Amerikanen rijden graag in een rode auto omdat ze anderen willen laten weten: ik kan dit betalen.
En waarom is een rode duurder?
Is de verf duurder? Dus herstel kost meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 21:43
copykat schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:44:
[...]

En waarom is een rode duurder?
Is de verf duurder? Dus herstel kost meer?
Historisch worden/werden rode auto's vaker gestolen. Dat wat hier 20 jaar geleden ook het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 24-02-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mitsumark schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:12:
[...]
Heb je daar ook enige onderbouwing bij?
Tata steel behoort bij de besten van Europa en zelfs de wereld als het gaat om CO2.
Heb je het nieuws nog gevolgd de laatste tijd over onderzoeken van de afgelopen 10 jaar?
Dat ze ondertussen druk bezig zijn met groenstaal wil niet zeggen dat ze de afgelopen 15 jaar niet alle mazen van de wet hebben opgezocht om maar niet te hoeven betalen voor dingen die niks opleveren voor het bedrijfsresultaat en dat daarmee de gezondheid van de omwonende geschaad zijn en dus ook het milieu opzich deed niet terzake. Zelfs de omgevingsdienst die een controlerende functie had kwam er niet geheel smetteloos af. En de overheid, rijk, provincie, gemeentelijke besturen heeft ook vaak uit "denk aan de banen en strategisch belang" ook regelmatig weggekeken of dingen door de vingers gezien.
CO2 uitstoot is het minste probleem van Tatasteel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

computerjunky schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:45:
[...]

Historisch worden/werden rode auto's vaker gestolen. Dat wat hier 20 jaar geleden ook het geval.
Echt? Alleen nieuwe zeker want histories gezien worden rode auto's roze en valer als de ouder worden.😁

Ik heb overigens wel eens een artikel gelezen over zichtbaarheid van autokleuren bij slecht weer.
En op basis daarvan schijnt een grijze auto het best er uit te komen in de reguliere kleuren die leasetechnisch goedkoper zijn wegens betere restwaarde. Iets met contrast.
Zwart, blauw, wit, grijs,
(jaren geleden is dit toen ons bedrijf moest kiezen wat de leaseauto's voor de service voor kleur moesten hebben onderzocht. En grijs was de betere kleur.
Minder vuil zichtbaar.
Beter zichtbaar in slechtweer.
Hogere inruilwaarde.
Aka lagere leaseprijs.
Neutraal met bedrijfsstickers.

Overigens kortgeleden heeft marketing gekozen voor wit en enorme stickers achterop. Dus blijkbaar boeide dit allemaal opeens niet meer, voor de service engineersvoertuigen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
copykat schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Zielig?
Dus je beweert dat de vattenfalls en essents en eneco's en zo hun tarieven niet aanpassen met intikken van je postcode en huisnummer als je geregistreerde panelen hebt? En zonder dat te vermelden dat je meer betaald omdat je panelen hebt?
Dat tarieven aangepast worden is tot daar aan toe maar dat het niet vermeld word is in mijn ogen inderdaad schimmig.
Als je gebruik maakt van een vpn verbinding zodat ze je ip adres niet kunnen bewaren en koppelen aan je eerdere invullen en een adres gebruikt die geen panelen heeft en je vult de zelfde verbruiks gegevens in krijg je een ander bedrag/ tarieven. Dat is getest door kassa

Ik ben voor heldere en eerlijke berekeningen.
Dat de bezitter van panelen een bedrag moet gaan betalen voor gebruik van salderen, weg strepen van zonnestroom tegen winter/nacht stroom is nu wel een beetje een feit geworden.
Dat de regering hiermee in hun voet geschoten hebben door dit niet te voorzien en vroegtijdig de wetgeving en informatie voor toekomstige PV aanschaffer's al jaren beter beschreven hadden moeten is ook wel duidelijk.

Nu zie je door de uitspraak, ook weer een "we schuiven deze heikele kwestie door naar het nieuwe cabinet na de verkiezingen want anders worden we er op afgerekend" van de politiek. Want het nee we gaan zo door voorlopig impliceert dat de leveranciers het maar zelf moeten uitzoeken. Wat ze dus doen naar eigen inzicht in het grijze gebied van new territory.
Wat de regering had moeten doen is, nee we gaan door met salderen en op deze en deze manier verdelen we de kosten hiervoor. Maar die slappe lapzwansen lopen als zo vaak achter de feiten aan.
Vrije markt werking? _O-
Sinds dat is gedaan met ziektekosten is het alleen maar duurder geworden met méér winsten voor de farmaceutische industrie. Dus de illusie dat dit wel werkt met energieleveranciers heb ik niet.(ook iets waar je nu eenmaal niet zonder kan.)

Dus zielig nee, negatief om de huidige kostencarrousel verschuiving naar de burger? Ja.
Hey @copycat,

Wat is nou kern van wat je wil zeggen? Als jouw post een pan suddervlees was met een sausje, dan zou ik hem nog wat verder inkoken, zeg maar.

/- Ik had een heel epistel geschreven, over marktwerking en zo + mijn bezwaren , etc... en nu weer weggehaald. Want het werd te groot. Internet, Forum = liever hapklare brokken.-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
Waar heeft kassa het over IP-adressen die bij gehouden worden? Lijkt mij overigens vrij zinloos, gezien je in de tools altijd postcode + huisnummer in moet vullen en dan weten ze automatisch dat je wel of geen PV hebt en hoe je verbruiksprofiel eruit ziet.

Je bent je wel bewust dat we in Nederland grote medicijn tekorten hebben, omdat we de laagste prijzen aan farmaceuten betalen? In zo'n beetje ieder ander land in Europa verdienen de farmaceuten per pil meer dan in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
copykat schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:36:
1- Nieuwe HR combiketels zijn zuiniger met gas per liter opgewarmd water. Direct terugverdien model als in zonder andere verbeteringen meteen besparing.
Ook dit klopt niet, HR-ketels zijn niet bepaald nieuw, grote kans dat de oude ketel ook al een HR-ketel is. Een HR-ketel komt pas tot z'n recht als het water slechts tot lage (~30 graden) temperaturen verwarmd hoeft te worden. Bij een aanvoertermperatuur van 70 graden doet een VR-ketel z'n werk praktisch net zo efficient.

Grootste impact kan je verwachten voor het elektra verbruik, nieuwe pompen zijn een stuk efficienter. Maar dat gaat geen impact geven op het gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

b_g_e schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:13:
[...]

Hey @copycat,

Wat is nou kern van wat je wil zeggen? Als jouw post een pan suddervlees was met een sausje, dan zou ik hem nog wat verder inkoken, zeg maar.

/- Ik had een heel epistel geschreven, over marktwerking en zo + mijn bezwaren , etc... en nu weer weggehaald. Want het werd te groot. Internet, Forum = liever hapklare brokken.-/
Kern.
1 zonnepanelen zijn een stuk minder rendabel geworden en onzekerheid in lange termijn kwa opbrengst /eigengebruik aka salderen maakt het ook niet beter. (met dank aan de regering.)
Dus iedereen die vrijkortgeleden ingestapt is in bezit en gebruik van PV's hebben opeens andere TVT.
2 marktwerking is alleen van toepassing als er keuze is. Indien iedereen het zelfde doet is er geen marktwerking. Ook hier is regering en die afdeling die controlerende taak heeft , ben even hun naam kwijt, behoorlijk passief in reguleren/helder houden van de speelruimte in deze.
3 gezien WP's vooral tijdens weinig zon uren veel stroom verbruiken, schemer, donker, nacht, koude tijden is dus de kostenpost per graad verwarming van je huis hiervoor ook opeens flink gaan schuiven op op zijn minst onduidelijk in kosten geworden voor nieuwe adapters.

Dus zolang er geen regulering door wetgeving vanuit de regering komt zijn we overgeleverd aan de ideeën van de energiemaatschappijen en de netbeheerders. En die denken in winst en marktpercentage en minder in milieu en betaalbaar houden van een zeer belangrijk onderdeel van leefbaar houden van je woning.

Kernachtig genoeg?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Oilman schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:18:
[...]

Waar heeft kassa het over IP-adressen die bij gehouden worden? Lijkt mij overigens vrij zinloos, gezien je in de tools altijd postcode + huisnummer in moet vullen en dan weten ze automatisch dat je wel of geen PV hebt en hoe je verbruiksprofiel eruit ziet.
en die invulling van je eigen postadres kunnen ze koppelen aan je ipadres dat je gebruikt zodat als je iemand ander zijn adres invult ter vergelijk wat dan herkent word omdat je het zelfde ip adres gebruikt.
[...]

Je bent je wel bewust dat we in Nederland grote medicijn tekorten hebben, omdat we de laagste prijzen aan farmaceuten betalen? In zo'n beetje ieder ander land in Europa verdienen de farmaceuten per pil meer dan in Nederland.
Ja want ik krijg elke keer als mn recept opnieuw verstrekt word een ander merk. ;)
Reden? Leverings problemen, vergoedingslijsten verzekering veranderd, ....... Gestopt met vragen waarom weer een nieuw ander doosje.
En nog steeds worden die medicijnen elke keer duurder ondanks de patent verlooptijden.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 25-02-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Oilman schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:21:
[...]

Ook dit klopt niet, HR-ketels zijn niet bepaald nieuw, grote kans dat de oude ketel ook al een HR-ketel is. Een HR-ketel komt pas tot z'n recht als het water slechts tot lage (~30 graden) temperaturen verwarmd hoeft te worden. Bij een aanvoertermperatuur van 70 graden doet een VR-ketel z'n werk praktisch net zo efficient.

Grootste impact kan je verwachten voor het elektra verbruik, nieuwe pompen zijn een stuk efficienter. Maar dat gaat geen impact geven op het gasverbruik.
Grootste energie verbruikswinst was boilerbuffervat naar geen boilerbuffervat bij cv's.
Het op temperatuur houden van tapwater was killing voor je gasverbruik. (Grappig genoeg gaan we met de WP's weer terug naar grote buffervaten warmwater...😁)
Verbeterde branders/warmtewisselaars was er ook 1.
Verbeterde software voor pompaansturing en naloop.
Verbeterde digitale (smart) thermostaten en opentherm is ook een functie die je gasverbruik verminderen.
Inderdaad betere pompen en wisselkleppen voor warmwater/CVwater.
Afhankelijk welk model hij heeft kan er dus verbetering optreden met een nieuwe HRCV.
Hoe hoger je warmte transport moet zijn wegens je radiatorencapaciteit des te meer gas je verbruikt.
Dus radiatoren spelen ook mee niet alleen een nieuwe CV bij je warmte instelling.
Dus als de persoon voor een nieuwe CV gaat is moderniseren van de radiatoren ook iets wat goed geld op kan leveren. Oude GR enkelplaats vervangen voor t22's en cv temp terug brengen van 70 naar 60-55-50 is dus ook mogelijk met de bestaande CV. (Die kunnen later met de WP ook weer van nut zijn dus is een lange termijn investering) paar ventilo's er bij om het rendement extra te verhogen.) misschien de leidingen aanpassen voor toekomstig lage temperatuur transport. 45-40 graden. (Al heb ik begrepen dat de nieuwere / toekomstige WP's A2W zuiniger en hogere temperaturen kunnen leveren waardoor dikkere(grotere diameter) leidingen misschien niet meer nodig zijn.
Al dit is goedkoper dan een WP.
Totdat de gasprijs en belastingen op gas je inhalen.
En dan kan je altijd nog een WP plaatsen met hopelijk een vriendelijkere aanschafprijs dan nu omdat je de cv installatie al hebt aangepast. En die aanpassingen verdienen zich tijdens de gas CV ook al terug.

(Niet iedereen kan vloerverwarming plaatsen zonder grote bijkosten. En veel bovenverdiepingen kunnen niet zonder grote aanpassingen vloerverwarming handelen. )

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 25-02-2024 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
Oilman schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Met de huidige tarieven is een warmtepomp in gebruik al aanzienlijk goedkoper dan een CV-ketel. Investering in een LW-warmtepomp is voor de meest huishoudens behoorlijk significant, als de TVT te hoog wordt terwijl de saldeerregeling wordt afgebouwd, dan is daar een makkelijk oplossing voor: gas duurder maken.

Feit is nu gewoon dat ik een zwembad in de tuin kan zetten, leg nog ergens een paar panelen en iemand zonder zonnepanelen betaald uiteindelijk onder de streep de rekening voor mijn verbruik wanneer de zon niet schijnt. 8)7

Jetten had gewoon die wet iets beter dicht moeten timmeren dat de TL-boetes niet mogelijk waren geweest, paar partijen die zich in beide kamers wat minder populistisch op hadden moeten stellen en dan hadden we gewoon voorspelbaar beleid voor de komende 7 jaar gehad.
Gasprijs omhoog brengt de armeren in de samenleving in grote problemen. Niet iedereen heeft geld om te investeren. Denk ook aan huurders en huurhuizen. Allemaal leuk bedacht maar iemand moet dat betalen.

Of ben jij van: de "rijken" moeten verduurzaming voor de "armen" betalen? Wie zijn dan "rijk" en wie "arm"? De staat mag en kan niet onbeperkt herverdelen..

Inderdaad kan je misbruik maken van salderen door je zwembad ermee te verwarmen. Zijn weinig mensen die een binnenzwembad hebben en een WP om dat te verwarmen. Als je zoveel geld hebt ga je toch niet van dit soort saldeerzuig dingetjes bedenken?

Welke partijen waren dan populistisch en waarom is dat een excuus voor Jetten en zijn megaclub ramptenaren om hun werk niet goed te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
Crapton schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Gasprijs omhoog brengt de armeren in de samenleving in grote problemen. Niet iedereen heeft geld om te investeren. Denk ook aan huurders en huurhuizen. Allemaal leuk bedacht maar iemand moet dat betalen.

Of ben jij van: de "rijken" moeten verduurzaming voor de "armen" betalen? Wie zijn dan "rijk" en wie "arm"? De staat mag en kan niet onbeperkt herverdelen..

Inderdaad kan je misbruik maken van salderen door je zwembad ermee te verwarmen. Zijn weinig mensen die een binnenzwembad hebben en een WP om dat te verwarmen. Als je zoveel geld hebt ga je toch niet van dit soort saldeerzuig dingetjes bedenken?

Welke partijen waren dan populistisch en waarom is dat een excuus voor Jetten en zijn megaclub ramptenaren om hun werk niet goed te doen?
Nogmaals, hoe gaat een energieboer aan een 'klant' met meer PV-opbrengst dan elektra verbruik ook maar een Euro verdienen? Winter kWh'tjes zijn gemiddeld duurder dan die in de zomer, ze trekken gewoon aan het kortste eind. Niets kunnen verdienen en wel de onbalanskosten mogen betalen voor een steeds groter deel van je klanten, dan is het niet meer dan logisch dat je daar in je bedrijfsvoering op in probeert te spelen voordat je rode cijfers gaat draaien.

Salderen is gewoon volledig onhoudbaar in de huidige vorm, als partijen daar geen oog voor willen hebben i.c.m. de uitspraken die er de afgelopen maanden gedaan zijn dan is dat wel behoorlijk populistisch en heeft het weinig met goed bestuur te maken. Dan gaat de industrie het zelf proberen op te lossen en kan je het toch moeilijk kwalijk nemen dat een bedrijf met een winstdoelstelling probeert extra te compenseren om zo meer te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb nog even tot mei voordat contract afloopt en denk dat een 1jaarcontract voor nu de maximum looptijd gaat worden.
Ik hoop dat de energiemaatschapijen weer stabiliseren na de passieve kamer uitspraak over behouden salderen wat de box met exploderende popcorn op hun schoot gezet heb.
Opzich is salderen geen slecht systeem.
Alleen het succes heeft het opgeblazen tot een probleem van wie gaat de rekening oppakken van het prijsverschil?
Thuisaccu's en EV accubuffermethodes zijn een pleister geen oplossing.
(Zal bij een aantal mensen goed werken maar niet bij de huurhuizen en kleine/middelgrote rijtjeshuiskoopwinningen want die hebben A geen eigen parkeerplaats en B vaak geen geld om die besparende investering te doen. C of geen ruimte of toestemming om die hardware te plaatsen.

Dus totdat er een oplossing is die breed ingezet kan worden is salderen , hopelijk met centraler opslaan van de overtollige electrische energie in bijv. Waterstof en slimmer EV laden , dus meer laadpalen die auto aan en uit gaan als je geparkeerd staat op basis van beschikbaarheid. (60%?van de auto's staat stil gedurende de dag dus als er veel EV's zijn zijn er 60% accu's beschikbaar voor buffering.)
Probleem is infrastructuur. Capaciteit.
Er zijn nu al openbare laadpaal tekorten.

Voor velen is salderen de enige usecase met panelen die zinnig is. (zie de enorme afname in offertes na de bom die de energiemaatschapijen gelegd hebben dat velen pas op de plaats maken.)
Oudere woningen kunnen niet gebruik maken van de piekmomenten van "goedkopestroom" omdat ze te snel weer afkoelen/opwarmen wegens isolatie levels die niet beter kunnen worden gemaakt zonder slopen tot de fundering.
Huizen moeten gebouwd worden die dat wel kunnen om op willekeurige tijd energie te gebruiken voor 24 uur verwarming/verkoeling.
Ze breken bij ons arbeiders woningen af (jaren 30) die letterlijk enkelvoudig houten bovenverdiepingen hadden met een zadeldak en gammele dakuitbouw met een raamframe als muur en houten vloeren en label "Z" hadden voor nieuwbouw. Kans is groot dat de huidige bewoners deze nieuwbouw niet kunnen betalen ondanks dat het een woningcorporatie is die dit aanstuurt en niet een investeerder die zich nu richt op kleinschalige projecten omdat die winsttechnisch makkelijker zijn. Al die mensen en gezinnen zijn helemaal niet bezig met WP's maar met door de maand komen zonder schulden.
Zonnepanelen op t dak van een huurhuis heb je als huurder ook weinig aan.

Gezien de regering niet vooruitwerkt/regeert omdat ze nog steeds aan het kissebissen zijn, zijn we afhankelijk van wat de energieleveranciers ons aanbieden. En die denken nu ook korte termijn.
Variabel, dynamisch, 1jaarcontracten.

Laten we hopen dat er uiteindelijk wat visie en stabiliteit komt in de energiewereld.
En niet proefballonnetje na proefballonnetje die weer doorgeprikt worden om die zonnepanelen salderingswet popcornbox weg te houden van je schoot. (die hoort op de schoot van de regering imo.)
Eerst maar eens kijken wat 3600kwh en 800m3 doet met en zonder 2000kwh terugleveren. Bij jaarcontracten.
Eerste wat opvalt is je krijgt geen korting van 345 euro na een jaar meer als je panelen aanklikt.
Tweede is 0,2701 zonder pv en 0,2602/kwh met pv.
Ik ga straks ze even in detail vergelijken.
Want er zit meer verschil in. Los van 2000kwh minder stroomverbruik op de eindfactuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Ik heb een vraag. Ik ga binnenkort verhuizen naar nieuwbouw. Kan ik mijn energiecontract een week eerder dan oplevering in laten gaan, zodat we tijdens de voorschouw (vooroplevering) al stroom hebben, zodat we alvast kunnen checken of alle stopcontacten het doen? Dit leek me handig in geval een stopcontact het niet zoe doen, zodat we het nog kunnen doorgeven aan de aannemer zodat ze het eventueel nog kunnen fixen bij oplevering?

Iemand die dit weet, of heb je altijd al stroom bij nieuwbouw, ook zonder contract? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Specialsta schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:33:
Ik heb een vraag. Ik ga binnenkort verhuizen naar nieuwbouw. Kan ik mijn energiecontract een week eerder dan oplevering in laten gaan, zodat we tijdens de voorschouw (vooroplevering) al stroom hebben, zodat we alvast kunnen checken of alle stopcontacten het doen? Dit leek me handig in geval een stopcontact het niet zoe doen, zodat we het nog kunnen doorgeven aan de aannemer zodat ze het eventueel nog kunnen fixen bij oplevering?

Iemand die dit weet, of heb je altijd al stroom bij nieuwbouw, ook zonder contract? Alvast bedankt!
Er staat gewoon spanning op de installatie, ook als je nog geen energiecontract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:13

Audione0

Strijdt der titanen

Er zit altijd prik op de woning, dit noemen ze een bouwaansluiting

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:21
Warmtenet zoals al eerder beschreven laten we aan ons voorbij gaan, nu zijn we aan het kijken naar alternatieven, een kennis met een redelijk nieuw huis heeft een Warmtepomp en die had het moeilijk een paar weken geleden met de nachtvorst en gebruikte op sommige dagen wel 60 KWh. Mijn installateur zegt Hybride Elga Ace 4KW en krijg je 2400 subsidie.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Oilman schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Er staat gewoon spanning op de installatie, ook als je nog geen energiecontract hebt.
Audione0 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Er zit altijd prik op de woning, dit noemen ze een bouwaansluiting
Oke bedankt jongens! Dan neem ik gelijk mijn laptop en oplader mee, kan ik makkelijker alles noteren ipv pen en papier. :*) Weet een van jullie of je de internetaansluiting ook kunt testen bij een voorschouw? Een contract met bv Ziggo moet je denk ik dan wel voor oplevering in laten gaan wil ik de internetaansluiting kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:32
Specialsta schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:16:
[...]

[...]

Oke bedankt jongens! Dan neem ik gelijk mijn laptop en oplader mee, kan ik makkelijker alles noteren ipv pen en papier. :*) Weet een van jullie of je de internetaansluiting ook kunt testen bij een voorschouw? Een contract met bv Ziggo moet je denk ik dan wel voor oplevering in laten gaan wil ik de internetaansluiting kunnen testen?
Ik zou een BENNING SDT 1 of vergelijkbaars gebruiken. Als je die niet heb ff aan de aannemer vragen of je die kan lenen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Specialsta schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:16:
Weet een van jullie of je de internetaansluiting ook kunt testen bij een voorschouw? Een contract met bv Ziggo moet je denk ik dan wel voor oplevering in laten gaan wil ik de internetaansluiting kunnen testen?
Zo aanvragen dat je al wel de spullen hebt om het in die week te testen maar nog wel in de 14 dagen bedenktijd zit? (14 dagen bedenktijd zal meestal ook pas starten bij succesvolle activatie van de apparatuur)

[ Voor 9% gewijzigd door Novax op 25-02-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
John245 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:22:
[...]

Ik zou een BENNING SDT 1 of vergelijkbaars gebruiken. Als je die niet heb ff aan de aannemer vragen of je die kan lenen.
Dank voor je reactie, handig apparaatje zo te zien. Heb het helaas niet in huis, maar met een oplader met telefoon kun je ook checken of een stopcontact het doet toch? Of is de spanning op stopcontacten bij de voorschouw niet volledig? Sorry ben een noob hierin.
Novax schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Zo aanvragen dat je al wel de spullen hebt om het in die week te testen maar nog wel in de 14 dagen bedenktijd zit? (14 dagen bedenktijd zal meestal ook pas starten bij succesvolle activatie van de apparatuur)
Ah goede oplossing ja! Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:32
Specialsta schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Dank voor je reactie, handig apparaatje zo te zien. Heb het helaas niet in huis, maar met een oplader met telefoon kun je ook checken of een stopcontact het doet toch? Of is de spanning op stopcontacten bij de voorschouw niet volledig? Sorry ben een noob hierin.

[...]

Ah goede oplossing ja! Dank je!
Dit apparaat test iets meer. Maar je mag ervan uit gaan dat de rest in orde is. Niet perse noodzakelijk om uitgebreid te testen. Maar bij test met telefoon merk je niet of de aarde niet is aangesloten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 00:00
JJmac schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:01:
Warmtenet zoals al eerder beschreven laten we aan ons voorbij gaan, nu zijn we aan het kijken naar alternatieven, een kennis met een redelijk nieuw huis heeft een Warmtepomp en die had het moeilijk een paar weken geleden met de nachtvorst en gebruikte op sommige dagen wel 60 KWh. Mijn installateur zegt Hybride Elga Ace 4KW en krijg je 2400 subsidie.
Met jouw huis kan 200% elektrisch ook!!! :+

Wellicht al op het lucht/water topic rond geneuzeld?
Daar kan men je helpen als je ook je huidig verbruik kan aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
John245 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:37:
[...]

Dit apparaat test iets meer. Maar je mag ervan uit gaan dat de rest in orde is. Niet perse noodzakelijk om uitgebreid te testen. Maar bij test met telefoon merk je niet of de aarde niet is aangesloten.
Helder, dank voor de snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
elektriekert schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Met jouw huis kan 200% elektrisch ook!!! :+

Wellicht al op het lucht/water topic rond geneuzeld?
Daar kan men je helpen als je ook je huidig verbruik kan aangeven.
Ga ik kijken, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-05 00:06
Ik heb ook een vraagje, ik lees de laatste tijden meer deze topic, echter kom ik er niet helemaal uit en wil graag advies. Mijn vaste energiecontract bij Pure Energie loopt bijna af. Ik kan nu verlengen. Ik heb een nieuwbouwwoning met 16 zonnepanelen en een verbruik met 2 personen rond 400 kwh per maand. Geen gas thuis. Als ik niks doe wordt de energiecontract automatisch omgezet naar een energiecontract met variabele tarieven. Of ik kan dus weer de vaste contract verlengen, kan ook naar 2 jaar. Ik betaal nu alleen 5€ in de maand ofwel € 60 in de jaar en krijg rond € 500 aan het eind van het jaar terug van wat ik heb teruggeleverd. Is dit goed/veel? En is pure energie goed en kan ik echt meer terug krijgen bij een andere leverancier? Ik doe hierbij screenshots met gegevens van de ‘aanbieding’ als ik inlog bijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azFRex3rprtSIKTSv2Qi2aCD_Xg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2tdkIGUItL1bJVdlhjvU6JHP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlkb9m7yzFwc-Dszv8gGQMlV3fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QDKgqTf23SUz7bZSWVV1OkyS.png?f=fotoalbum_large pure energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Als je beide huizen bezit, op je naam hebt, kan je ook gewoon gas en stroom gebruiken op "nacalculatie".
Voor een paar dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:00
mennoza schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:02:
Ik heb ook een vraagje, ik lees de laatste tijden meer deze topic, echter kom ik er niet helemaal uit en wil graag advies. Mijn vaste energiecontract bij Pure Energie loopt bijna af. Ik kan nu verlengen. Ik heb een nieuwbouwwoning met 16 zonnepanelen en een verbruik met 2 personen rond 400 kwh per maand. Geen gas thuis. Als ik niks doe wordt de energiecontract automatisch omgezet naar een energiecontract met variabele tarieven. Of ik kan dus weer de vaste contract verlengen, kan ook naar 2 jaar. Ik betaal nu alleen 5€ in de maand ofwel € 60 in de jaar en krijg rond € 500 aan het eind van het jaar terug van wat ik heb teruggeleverd. Is dit goed/veel? En is pure energie goed en kan ik echt meer terug krijgen bij een andere leverancier? Ik doe hierbij screenshots met gegevens van de ‘aanbieding’ als ik inlog bij[Afbeelding]

[Afbeelding] pure energie
Ik zou eerst eens op de knop ‘prijsopbouw’ drukken want die gegevens zeggen veel meer over de daadwerkelijke kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoza
Rojado schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Ik zou eerst eens op de knop ‘prijsopbouw’ drukken want die gegevens zeggen veel meer over de daadwerkelijke kosten
Ohja heb erop geklikt en nu toegevoegd hier Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COZwW_qKZvyX99ExCaeKFjlFhmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qsOJ79k7L5cAfIivcy9yZKsu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_-cl93kSGRvzottnkDCVdPphLQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JSRZ11Zv2irAe5DVnVWFnFML.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JJmac schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:01:
Lekker 60kWh gasgestookte kWh's ;)

Maar wat zijn je huis specs? Ben zelf geen voorstander van een hybride pomp maar het ligt wel een beetje aan je situatie. Het verbruik wat je bespaard aan gas verbruik je weer aan elektra, dus qua maandelijkse kosten win je er weinig mee (vooral als de gasprijs laag blijft...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Lekker 60kWh gasgestookte kWh's ;)

Maar wat zijn je huis specs? Ben zelf geen voorstander van een hybride pomp maar het ligt wel een beetje aan je situatie. Het verbruik wat je bespaard aan gas verbruik je weer aan elektra, dus qua maandelijkse kosten win je er weinig mee (vooral als de gasprijs laag blijft...).
Bij omzetten van gas naar stroom in een centrale is het rendement ongeveer 60% afgerond levert 1m3 gas dus 5KwH stroom op.
Vanwege de COP van een warmtepomp is verwarmen op elektriciteit dus al bij COP 1.6 efficiënter dan stoken op gas met een hr ketel (dus zelfs als je eerst gas gebruikt om elektriciteit op te wekken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
mennoza schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:22:
[...]

Ohja heb erop geklikt en nu toegevoegd hier [Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich geen verkeerde tarieven. In ieder geval geen teruglever boete. Dat is met name waarom velen hier kiezen voor een 2 of 3 jarig contract om die boete, die inmiddels meerdere leveranciers vragen, voorlopig te ontwijken.
Maar kijk zeker nog even in oudere berichten om een gevoel te krijgen qua prijzen en of langer vastzetten met zonnepanelen nu aantrekkelijk lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Yaay schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:37:
[...]

Bij omzetten van gas naar stroom in een centrale is het rendement ongeveer 60% afgerond levert 1m3 gas dus 5KwH stroom op.
Vanwege de COP van een warmtepomp is verwarmen op elektriciteit dus al bij COP 1.6 efficiënter dan stoken op gas met een hr ketel (dus zelfs als je eerst gas gebruikt om elektriciteit op te wekken).
Het was maar een pun...

Overigens bij 60kWh per dag moet je je zorgen gaan maken over je isolatie... mijn koudste dag was 8m3 en nagenoeg de hele dag door gestookt op 19C (121m2 opp.). 8 * 9,5 = 76kWh thermische energie.

Bij een COP van 4 zou ik dus hooguit 19kWh verbruiken. 60kWh zou dus gelijk staan aan 25m3 gas, dat is best veel.
Zelfs met een COP van 2 zou ik onder de 40kWh blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
ArcticWolf schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:55:
[...]

Bij een COP van 4 zou ik dus hooguit 19kWh verbruiken. 60kWh zou dus gelijk staan aan 25m3 gas, dat is best veel.
Op die paar dagen per jaar dat de warmtepomp zo staat te stampen, ligt de COP waarschijnlijk dichter bij de 3 dan bij de 4. Zeker wanneer er ook nog een SWW-run tussen zit. Want je hebt een lage brontemperatuur (uitgaande van lucht-water) en een hogere aanvoertemperatuur.

Maar op zachte dagen zoals eigenlijk deze hele februari compenseer je dat weer makkelijk met een COP van 5 of hoger.

Wel is het enigszins zorgwekkend dat zulke waardes al gehaald worden met een beetje nachtvorst. 60kWh is gemiddeld 2,5kW continue. Dat is ongeveer een 7-8kW warmtepomp die op vol vermogen staat te stampen.

Bij een woning die voorheen een al niet heel zuinige 1500m³ gas verstookte, zou je verwachten dat een 8kW warmtepomp pas bij strenge nachtvorst en lichte of matige vorst overdag dit soort verbruikswaarden laat zien.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
copykat schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:30:
[...]

Kern.
1 zonnepanelen zijn een stuk minder rendabel geworden en onzekerheid in lange termijn kwa opbrengst /eigengebruik aka salderen maakt het ook niet beter. (met dank aan de regering.)
Dus iedereen die vrijkortgeleden ingestapt is in bezit en gebruik van PV's hebben opeens andere TVT.
Momenteel is salderen nog gewoon mogelijk, al is de toekomst ongewis en bezinnen de energieleveranciers zich op maatregelen. Maar dit zal toch hoogstens betekenen dat het installeren van een PV-installatie minder gunstig wordt voor de energierekening, maar nog steeds niet ongunstig?
2 marktwerking is alleen van toepassing als er keuze is. Indien iedereen het zelfde doet is er geen marktwerking. Ook hier is regering en die afdeling die controlerende taak heeft , ben even hun naam kwijt, behoorlijk passief in reguleren/helder houden van de speelruimte in deze.
Bij economie heb ik ooit geleerd dat een markt ook transparant moet zijn en je makkelijk moet kunnen in- en uitstappen. Daar is ook vaak geen sprake van. En een markt is in principe altijd gereguleerd, inderdaad. Zelfs de "vrije" markt.

Dat "iedereen hetzelfde doet" kan ook het gevolg zijn van het beperkte aantal manieren om geld te verdienen op deze markt. Wel schieten er overal weer energie-coörperaties uit de grond, die eerder op solidariteit dan op winstoogmerk gestoeld zijn. Wat zou het met de energierekening doen als nutsbedrijven weer non-profit werden?
3 gezien WP's vooral tijdens weinig zon uren veel stroom verbruiken, schemer, donker, nacht, koude tijden is dus de kostenpost per graad verwarming van je huis hiervoor ook opeens flink gaan schuiven op op zijn minst onduidelijk in kosten geworden voor nieuwe adapters.

Dus zolang er geen regulering door wetgeving vanuit de regering komt zijn we overgeleverd aan de ideeën van de energiemaatschappijen en de netbeheerders. En die denken in winst en marktpercentage en minder in milieu en betaalbaar houden van een zeer belangrijk onderdeel van leefbaar houden van je woning.
De afbouw van de saldering (die niet doorgegaan is) leek me niet bijzonder bruut of zo. En wellicht komt er inderdaad een moment, dat we als samenleving moeten besluiten het PV-zomer-overschot /niet meer/ te compenseren met fossiele energie in de winter (of nacht). Maar meer duidelijkheid over de plannen zou wel fijn zijn, ja.
Kernachtig genoeg?
:)
Zeker, dankjewel!

N.B. @ mods: zie, ik doe mijn best on-topic te blijven, zelfs in de kroeg!

[ Voor 1% gewijzigd door b_g_e op 25-02-2024 21:08 . Reden: belangrijke woorden vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoza
Rojado schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Op zich geen verkeerde tarieven. In ieder geval geen teruglever boete. Dat is met name waarom velen hier kiezen voor een 2 of 3 jarig contract om die boete, die inmiddels meerdere leveranciers vragen, voorlopig te ontwijken.
Maar kijk zeker nog even in oudere berichten om een gevoel te krijgen qua prijzen en of langer vastzetten met zonnepanelen nu aantrekkelijk lijkt te zijn.
Is het dan beter om weer een vaste contract te nemen/verlengen (en dan 1 of 2 jarig?) of automatisch laten omzetten naar variabele?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
mennoza schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:08:
[...]

Is het dan beter om weer een vaste contract te nemen/verlengen (en dan 1 of 2 jarig?) of automatisch laten omzetten naar variabele?
Ik heb natuurlijk geen glazen bol en onze Haagse vrienden zijn ook een beetje onvoorspelbaar (Saldering) net als de energie bedrijven (Terugleverboete).
Wil je zekerheid met de hier en daar nu nog redelijke tarieven dan is een 2 of 3 jaars contract niet verkeerd. Hoewel 3 jaars contracten in combinatie met zonnepanelen nauwelijks nog te krijgen zijn.
Eigenlijk maken de tarieven in jou geval niet zoveel uit, je gebruikt immers evenveel als je terug levert.
Als je dus nu met een meerjarig contract voorlopig van de teruglever boete weg kunt blijven dan is dat jouw winst. Dus niet de tarieven op zich maar het ontwijken van de teruglever boete is jouw belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 10:58
mennoza schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:02:
Ik heb ook een vraagje, ik lees de laatste tijden meer deze topic, echter kom ik er niet helemaal uit en wil graag advies. Mijn vaste energiecontract bij Pure Energie loopt bijna af. Ik kan nu verlengen. Ik heb een nieuwbouwwoning met 16 zonnepanelen en een verbruik met 2 personen rond 400 kwh per maand. Geen gas thuis. Als ik niks doe wordt de energiecontract automatisch omgezet naar een energiecontract met variabele tarieven. Of ik kan dus weer de vaste contract verlengen, kan ook naar 2 jaar. Ik betaal nu alleen 5€ in de maand ofwel € 60 in de jaar en krijg rond € 500 aan het eind van het jaar terug van wat ik heb teruggeleverd. Is dit goed/veel? En is pure energie goed en kan ik echt meer terug krijgen bij een andere leverancier? Ik doe hierbij screenshots met gegevens van de ‘aanbieding’ als ik inlog bij[Afbeelding]

[Afbeelding] pure energie
Een jaar contract bij Oxxio gaat je zelfs een betere deal geven. Daarbij heb je ook het voordeel dat de volledige Eneco groep nog niet aan teruglever boetes doet (zit er wel aan te komen, dus wacht niet te lang)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
ArcticWolf schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:55:
[...]
Overigens bij 60kWh per dag moet je je zorgen gaan maken over je isolatie... mijn koudste dag was 8m3 en nagenoeg de hele dag door gestookt op 19C (121m2 opp.). 8 * 9,5 = 76kWh thermische energie.
Het is een vrij nieuw huis wat is gebouwd, ik zal wat meer info inwinnen, de 60KWh vond ik zorgwekkend hoog ivm aanschaf en kosten. Ik duik hier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Hallo medetweakers :) Ik heb nog een vraag.

Hoeveel euro per maand totaal aan stroom is normaal voor een a++ nieuwbouwappartement van 75m2 uit 2024 voor 1 persoonhuishouden? Is 90 euro normaal voor alleen stroom?

(Ik maak me zorgen omdat ik vroeger in een ouder appartement voor 95,-euro (dus 5,- euro meer) er zelfs gas bij had en nu niet! (ik heb helaas ook niets aan die energie-vergelijkingswebsites, want het termijnbedrag wat ik ga betalen na het afsluiten van het contract is totaal anders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
Iemand ervaring met hoe Essent saldeert bij een vast jaarcontract met dubbeltarief?
Mijn aanvraag voor enkeltarief is misgegaan en heb nu een contract met normaal- en daltarief.
Ik krijg het niet gecorrigeerd.

Via de chat zeggen ze het overschot van normaal ook te gebruiken om dal weg te salderen, maar dat lees ik niet helemaal terug in de tekst op de website:
Dubbeltarief en enkeltarief met zonnepanelen

Heb je zonnepanelen en maak je gebruik van enkeltarief? Dan krijg je een vergoeding voor elke kWh die je opwekt. Alles binnen je verbruik wordt gesaldeerd (tegen je verbruik weggestreept) en voor alles daarboven krijg je een vergoeding. Bij dubbeltarief splitsen we deze vergoeding op tussen de daluren en normaaluren. Nog steeds interessant, want de zon schijnt vooral tijdens de duurdere normaaluren.
https://www.essent.nl/ken...-enkeltarief-dubbeltarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Specialsta schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:28:

Hoeveel euro per maand totaal aan stroom is normaal voor een a++ nieuwbouwappartement van 75m2 uit 2024 voor 1 persoonhuishouden? Is 90 euro normaal voor alleen stroom?

(Ik maak me zorgen omdat ik vroeger in een ouder appartement voor 95,-euro (dus 5,- euro meer) er zelfs gas bij had en nu niet! (ik heb helaas ook niets aan die energie-vergelijkingswebsites, want het termijnbedrag wat ik ga betalen na het afsluiten van het contract is totaal anders.)
Begin eens met het verbruik per maand te vergelijken ipv het maandbedrag, want dat zegt helemaal niks.

Je elektriciteitsverbruik zal nu veel hoger zijn als je niet meer verwarmt en kookt en baddert met gas. En dat verbruik is in winter (veel) hoger dan in de zomer (net als met gas).

Waarschijnlijk komt het verwachtte gebruik in je nieuwe huis van het historische verbruik van de vorige bewoners. Dat kan iets zeggen, maar soms ook niet (hoe hoog staat de thermostaat, zijn er nu of waren er eerder grote verbruikers zoals waterbed, aquarium, enz).

En dan zijn de prijzen nog hoger dan ze een paar jaar geleden waren.

Dus, kijk eerst eens wat je in je oude huis per kwh betaalde en wat je nu betaalt, daar kan ook al flink verschil in zitten (tenzij je je vaste contract heb meegenomen).
En dan je verwachtte gebruik bedenken (is lastig bij een nieuw huis).

Eigenlijk weet je pas na een jaar in een huis wonen, bij gelijkblijvende omstandigheden (niet ineens een aquarium neerzetten of medebewoner nemen), wat je jaarverbruik zal zijn en of je voorschotbedrag dus klopte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crapton
Oilman schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Nogmaals, hoe gaat een energieboer aan een 'klant' met meer PV-opbrengst dan elektra verbruik ook maar een Euro verdienen? Winter kWh'tjes zijn gemiddeld duurder dan die in de zomer, ze trekken gewoon aan het kortste eind. Niets kunnen verdienen en wel de onbalanskosten mogen betalen voor een steeds groter deel van je klanten, dan is het niet meer dan logisch dat je daar in je bedrijfsvoering op in probeert te spelen voordat je rode cijfers gaat draaien.

Salderen is gewoon volledig onhoudbaar in de huidige vorm, als partijen daar geen oog voor willen hebben i.c.m. de uitspraken die er de afgelopen maanden gedaan zijn dan is dat wel behoorlijk populistisch en heeft het weinig met goed bestuur te maken. Dan gaat de industrie het zelf proberen op te lossen en kan je het toch moeilijk kwalijk nemen dat een bedrijf met een winstdoelstelling probeert extra te compenseren om zo meer te verdienen.
Daar ben ik het niet mee eens. Je volgt precies de framing van de energiecowboys.

Bekijk je de dynamische stroomprijs wel eens? Bv vrijdag 23 feb van 01:00-06:00 was de stroomprijs vrijwel NUL. In de winter. Als je het hebt over gemiddelden waar is jouw data? Zie onder voor de actuele stand van zaken. Groen is de netto prijs. Wiens taak is het om de netbelasting in orde te houden en overschotten goed te verkopen? Waarom blijven de kolencentrales aanstaan en wie betaalt dat dan - ja niemand lult daarover hoeveel dat kost als de dynamische stroomprijs nul is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMUWkL88LVDjmSfOa9I_M8GcimA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfabZryAkp1AEsxxMOBPlIfg.png?f=fotoalbum_large

De prijs fluctueert, en dat is ook in de zomer. Energiecowboys framen dat in de zomer de stroomprijs ALTIJD laag is, dat is gewoon BS. Maandag 10 juli 2023 15:30 uur was de kale prijs 0.055 €/kWh.

Bovendien verkopen die energiecowboys die stroom veelal door tegen vaste prijzen. In de zomer maken ze dus VEEL winst op geleverde stroom ook van particulieren. Buiten die midden-op-de dag piekmomenten levert de zomer stroom ook met dynamisch tarief veel geld op!

Zonneparken met SDE+ subsidie krijgen een not bene een afschakelverdoeding, waarom particulieren niet?
Als er niets te verdienen met zomerstroom waarom legt Eneco bij Woensdrecht een zonnepark van 88.000 panelen aan? Of is de business case de stilleg vergoeding, die alle niet zonnepaneel bezitters moeten betalen. Is dat eerlijker dan salderen?

Hoeveel winst maakt Eneco? Verdienen ze niet genoeg? Waarom zoveel winst over een primaire levensbehoefte?

Afschaffen salderen zal wel gaan gebeuren (voor de staat gaat het gewoon om belastinggeld, niet om klimaat) maar ik pleit voor een betere bescherming van de particulieren PV bezitters en een eerlijke stroomprijs. Ter overwerhging neem de totaal geleverde stroom x momentane prijs en trek af van de geleverde stroom x momentane prijs. Geen energiebelasting. Overschot terugleverprijs is de momentane prijs. Met slimme meter is dit prima te doen. Energiebedrijven maken zo geen verlies.

Maar niet zoals het nu gaat met een soort vaste staffel waarbij totaal onduidelijk is waarop dat is gebaseerd. Heb je met aanmoediging van Jetten en co geinvesteerd in overcapaciteit aan panelen word je nu gestraft, terwijl er zonneparken met subsidie worden aangelegd. Die stroom is precies hetzelfde.

De goedwillende particulier wordt genaaid door overheid en energiecowboys. Gewoon voor het geld, zoals altijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Crapton op 26-02-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Als ik Google lees ik dat water koken met een waterkoker goedkoper zou zijn dan water aan de kook brengen met het GASfornuis.
Maar een waterkoker is cop 1, en hier lees ik altijd dat gas dan goedkoper is of geldt dat alleen bij de cv ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:46:
Als ik Google lees ik dat water koken met een waterkoker goedkoper zou zijn dan water aan de kook brengen met het GASfornuis.
Maar een waterkoker is cop 1, en hier lees ik altijd dat gas dan goedkoper is of geldt dat alleen bij de cv ketel?
Een hr ketel heeft een rendement van 95%, water koken op gas in een pannetje komt niet boven de 60%.

Kortom het maakt elkaar niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
Ja op bepaalde momenten van de dag is dat zo.

- 1 kWh nachtstroom in winter of dagstroom in zomer bij zon = 0 € dynamisch tarief + evt energie belasting.

- 1 kWh op aardgas is netto ca 0.27 €/9 kWh/m3 = 0.03 €/kWh, of bruto 1.20 €/9 = 0.13 €/kWh.

Dus wat het rendement van de opwekking en omzetting ook is maakt zo niets uit. Nul = nul.

Op bepaalde momenten van de dag is stroom goedkoper dan aardgas per eenheid energie. Dat heeft te maken met de grote onbalans op het net door wind of zonnestroom en het aan laten staan van de biomassa-kolencentrales.

Dit gaat niet lang meer duren, totdat er bv electrolisers en batterijen online komen. Dan worden de piekmomenten afgevlakt.

Ik herhaal mezelf: de framing van de energiecowboys is sterk, en veel goedgelovige linkse klimaatdenkers volgen dat klakkeloos. Die prijs stroom is over een paar jaar niet meer negatief als het overschot omgezet kan worden in batterijopslag of chemische opslag (waterstof of ammoniak) of beter balanceren over het internationale netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Crapton op 26-02-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Crapton schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Ja op bepaalde momenten van de dag is dat zo.

- 1 kWh nachtstroom in winter of dagstroom in zomer bij zon = 0 € dynamisch tarief + evt energie belasting.

- 1 kWh op aardgas is netto ca 0.27 €/9 kWh/m3 = 0.03 €/kWh, of bruto 1.20 €/9 = 0.13 €/kWh.

Dus wat het rendement van de opwekking en omzetting ook is maakt zo niets uit. Nul = nul.

Op bepaalde momenten van de dag is stroom goedkoper dan aardgas per eenheid energie. Dat heeft te maken met de grote onbalans op het net door wind of zonnestroom en het aan laten staan van de biomassa-kolencentrales.

Dit gaat niet lang meer duren, totdat er bv electrolisers en batterijen online komen. Dan worden de piekmomenten afgevlakt.

Ik herhaal mezelf: de framing van de energiecowboys is sterk, en veel goedgelovige linkse klimaatdenkers volgen dat klakkeloos. Die prijs stroom is over een paar jaar niet meer negatief als het overschot omgezet kan worden in batterijopslag of chemische opslag (waterstof of ammoniak) of beter balanceren over het internationale netwerk.
Uiteraad is het zo als er een negatieve stoomprijs is dat met de waterkoker goedkoper is.

Maar ik zou het graag puur en alleen per energie eenheden willen zien of er vanuit gaan dat er een vast energie contract is.

Voor het gemak fictieve prijzen erbij:

Gas €1.28
Stroom €0.34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 00:00
NicoHF schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Uiteraad is het zo als er een negatieve stoomprijs is dat met de waterkoker goedkoper is.

Maar ik zou het graag puur en alleen per energie eenheden willen zien of er vanuit gaan dat er een vast energie contract is.

Gas €1.28
Stroom €0.34
Dat wordt met een stopwatch meten hoe snel het water naar het kookpunt gaat tussen de 2 opties.
En je moet de calorische waarde van het gas uitzoeken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wat mij iig heeft geholpen is water koken met een waterkookding dat werkt met een drukknop (en niet het water voorverwarmd houdt). Dwz hij verwarmt alleen precies de hoeveelheid water die je nodig hebt. Met een waterkoker zette ik altijd (veel) teveel water...

Ik heb zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hITEdyEnz4LV3vMrdioiIj3N7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yv1GQIZvGnYwbg77b1detug.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@NicoHF op een klein steelpannetje is het rendement van een doorsnee gaspit <40%, de meeste warmte gaat langs de pan en verdwijnt door de afzuigkap (normefficiëntie wordt met een grote pan gemeten en komt niet boven de 60%)
Als je dan ook nog het deksel vergeet is een waterkoker merkbaar sneller en goedkoper in gebruik.

Een passende fluitketel met extra warmtewisselaar-rokje zal wel goedkoper zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:56
Specialsta schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:28:

Tja, is de verwarming ook elektrisch? Gebruik je veel een wasdroger? Heb je ook moderne inductiekookplaat?
Prijs per maand zegt dus niks!
Wat is geschat verbruik bij deze prijs?
Wat is de voorgestelde inclusieve prijs per kWh en de vaste lev. kosten per maand/dag?
De overige kosten voor netbeheer enz, zijn voor ieder gelijk.

Ik woon met 2 personen in nieuw (2023) app. van 95 m3 in tussenlaag met vloerverwarming (boven en onderburen :) ) en verbruik ca 1500 kWh/jr

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Gas €1.28
Stroom €0.34
https://www.libelle-lekke...-vuur-wat-is-het-zuinigst

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:06
Ben ook maar voor 3 jaar GreenChoice gegaan, alleen stroom nu. Lever iets meer terug dan ik verbruik maar niet veel. Kan zo nog drie jaar salderen.
Nu binnenkort rondkijken voor 800 kuub gas.
Huidige contract loopt tot 15-06-2024 en dat is voor andere contract net te lang om af te sluiten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:04:
@NicoHF op een klein steelpannetje is het rendement van een doorsnee gaspit <40%, de meeste warmte gaat langs de pan en verdwijnt door de afzuigkap (normefficiëntie wordt met een grote pan gemeten en komt niet boven de 60%)
Als je dan ook nog het deksel vergeet is een waterkoker merkbaar sneller en goedkoper in gebruik.

Een passende fluitketel met extra warmtewisselaar-rokje zal wel goedkoper zijn.
Dank voor je antwoord.
Dus hieruit kan ik concluderen dat het klopt wat er stond, ik twijfelde namelijk.

Dan beter dus om water eerst te koken met de waterkoker en dan in de pan gieten, is nog sneller ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Wat mij iig heeft geholpen is water koken met een waterkookding dat werkt met een drukknop (en niet het water voorverwarmd houdt). Dwz hij verwarmt alleen precies de hoeveelheid water die je nodig hebt. Met een waterkoker zette ik altijd (veel) teveel water...

Ik heb zo'n ding:
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie maar dit is meer om thee te zetten en niet echt iets om een pan water voor te koken te zetten lijkt mij.

Ik gebruik trouwens gewoon een waterkoker waarvan ik de temperatuur kan instellen.
En giet er altijd net genoeg in voor een mok, dat gokken gaat mij vrij goed af heb bijna nooit water over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:50
Proton_ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:04:
Heb je daar een berekening bij? Zelfs in je worst case scenario kom ik op ruwweg gelijk geprijsd.
Daarnaast, bij alleen water koken zet je de afzuigkap niet aan, de helft van het jaar verwarm je dan gewoon je huis (rendement 100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mitsumark bij een gasvlam zou je sowieso moeten overventileren om de NOx af te voeren (of je neemt een hoger risico op astma voor lief).
Met deksel is het om het even, zonder deksel komt het dus in het voordeel van de waterkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:28
Cobb schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:03:
Ben ook maar voor 3 jaar GreenChoice gegaan, alleen stroom nu. Lever iets meer terug dan ik verbruik maar niet veel. Kan zo nog drie jaar salderen.
Nu binnenkort rondkijken voor 800 kuub gas.
Huidige contract loopt tot 15-06-2024 en dat is voor andere contract net te lang om af te sluiten.
Maak niet de fout om te denken dat omdat je een driejarig contract hebt, je nog drie jaar kunt salderen. Dat wordt niet bepaald door je energiecontract maar door de (grillen van) de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
Gramser schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:34:
[...]

Maak niet de fout om te denken dat omdat je een driejarig contract hebt, je nog drie jaar kunt salderen. Dat wordt niet bepaald door je energiecontract maar door de (grillen van) de overheid.
Stel je hebt een vast energie contract voor 3 jaar. De overheid schaft in hun oneindige wijsheid salderen.af.

Geeft jou dat dan als consument het recht om je contract op te zeggen? De voorwaarden veranderen als de energiecowboy de overheid volgt. De energiecowboy kan namelijk ook gewoon wel blijven salderen, er is immers geen verplichting daarmee te stoppen. Er is juist geen verplichting om te blijven salderen, maar het mag m.i. wel.

Zou een dynamisch contract gunstiger zijn als je een WP hebt, en dat ding stuurt op basis van stroomprijs?

[ Voor 8% gewijzigd door Crapton op 27-02-2024 08:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Crapton Je sluit een contract af voor de kale (terug)leveringstarieven. De energiebelasting, btw en salderen staan los van het contract. Salderen is in principe een verplichte subsidie vanuit de overheid en de energiebelasting en btw zijn sowieso verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:29:
@Crapton Je sluit een contract af voor de kale (terug)leveringstarieven. De energiebelasting, btw en salderen staan los van het contract. Salderen is in principe een verplichte subsidie vanuit de overheid en de energiebelasting en btw zijn sowieso verplicht.
Staat salderen zomaar los van het energiecontract? Dat vraag ik mij dus af. Het is een wezenlijk onderdeel van de overeenkomst. Belasting en netwerkkosten worden via energiebedrijf geind, worden doorberekend dat is geheel duidelijk.

https://www.energievergel...edrag-in-2024-hoe-kan-dat

Afschaffen salderen is geen verplichting. Een energiebedrijf kan ook kiezen salderen tot einde contract door te laten lopen. Dat is max 3 jaar.

Ik denk dat energiebedrijven bij afschaffen salderen binnen de contractlooptijd een kostenvrije opzeg moeten aanbieden. Of als ze de voorwaarden willen aanpassen met een teruglever vergoeding. Ik kan online niets vinden over hoe dit juridisch zit.

https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen

[ Voor 22% gewijzigd door Crapton op 27-02-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Crapton schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Staat salderen zomaar los van het energiecontract? Dat vraag ik mij dus af. Het is een wezenlijk onderdeel van de overeenkomst. Ook belasting en netwerkkosten zitten verrekend in het contract.

Een energiecowboy kan kiezen salderen tot einde contract door te laten lopen. Dat is max 3 jaar.

Volgens mij is het afschaffen salderen een eenzijdige wijziging van het contract en een mogelijke reden om het contract kostenvrij op te zeggen. Ik denk dat energiebedrijven bij afschaffen salderen binnen de contractlooptijd een kostenvrije opzeg moeten aanbieden. Ik kan online niets vinden over hoe dit juridisch zit.

Er staat waarschijnlijk in de overeenkomst dat de tarieven kunnen wijzigen door belastingen en dergelijke...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crapton schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Staat salderen zomaar los van het energiecontract? Dat vraag ik mij dus af. Het is een wezenlijk onderdeel van de overeenkomst. Belasting en netwerkkosten worden via energiebedrijf geind, worden doorberekend dat is geheel duidelijk.

Afschaffen salderen is geen verplichting. Een energiebedrijf kan ook kiezen salderen tot einde contract door te laten lopen. Dat is max 3 jaar.

Ik denk dat energiebedrijven bij afschaffen salderen binnen de contractlooptijd een kostenvrije opzeg moeten aanbieden. Of als ze de voorwaarden willen aanpassen met een teruglever vergoeding. Ik kan online niets vinden over hoe dit juridisch zit.

Het staat nergens, omdat het niet zo is.

Salderen is een overheidsmaatregel, die staat los van je contract.

Als je denkt van niet, dan ben ik benieuwd naar de letterlijke tekst van je contract waar zou staan dat er gesaldeerd wordt. Want dat moet er dan gewoon letterlijk staan wil het een reden zijn.

/edit: de reden om voor langdurige contracten te kiezen is dus niet dat je dan zeker bent dat die periode gesaldeerd wordt. Maar om te voorkomen dat de terugleververgoedingen de pan uit rijzen in de tussentijd. Want die zijn wel onderdeel van het contract.

[ Voor 17% gewijzigd door ArthurMorgan op 27-02-2024 08:55 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

De overheid is zo traag dat het niet heel waarschijnlijk lijkt op dit moment dat binnen die 3 jaar salderen ineens wordt afgeschaft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Glashelder schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:17:
[...]

De overheid is zo traag dat het niet heel waarschijnlijk lijkt op dit moment dat binnen die 3 jaar salderen ineens wordt afgeschaft.
Dat ben ik wel met je eens, maar dat maakt mijn punt niet ineens onwaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
ArthurMorgan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Het staat nergens, omdat het niet zo is.

Salderen is een overheidsmaatregel, die staat los van je contract.

Als je denkt van niet, dan ben ik benieuwd naar de letterlijke tekst van je contract waar zou staan dat er gesaldeerd wordt. Want dat moet er dan gewoon letterlijk staan wil het een reden zijn.

/edit: de reden om voor langdurige contracten te kiezen is dus niet dat je dan zeker bent dat die periode gesaldeerd wordt. Maar om te voorkomen dat de terugleververgoedingen de pan uit rijzen in de tussentijd. Want die zijn wel onderdeel van het contract.
Ik zit bij Delta, en heb mijn contract er eens op nageslagen, onderstaand uit de productvoorwaarden:

Vergoeding bij teruglevering
Als u zelf stroom opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan kunt u deze stroom
direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt levert u via uw aansluiting terug
aan het elektriciteitsnet. Dit heet teruglevering. Op uw jaarnota worden de afgenomen
hoeveelheid stroom en de teruggeleverde hoeveelheid stroom volgens de wettelijke
regeling met elkaar gesaldeerd.

Salderen staat dus in de overeenkomst, met referentie aan de wettelijke regeling. Dat zou inderdaad betekenen dat het contract blijft wat het is en wijziging salderingsregeling juridisch geen reden voor opzegging kan zijn. Duidelijk.

Echter afschaffen salderen is een geleidelijke transitie over 6-7 jaar in stapjes. Dus ik zal er weinig last van hebben in een vast contract van 3 jaar. Waarschijnlijker inderdaad dat mijn contract afgelopen is voordat salderen afschaffen begint.

Nu moet ik nog zorgen voor een mogelijkheid mijn WP alleen te laten draaien als de stroomprijs laag is. Helaas betaal ik dan wel volle mep energiebelasting en netbeheerkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Crapton schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:08:
Echter afschaffen salderen is een geleidelijke transitie over 6-7 jaar in stapjes. Dus ik zal er weinig last van hebben in een vast contract van 3 jaar. Waarschijnlijker inderdaad dat mijn contract afgelopen is voordat salderen afschaffen begint.
Geleidelijk afschaffen over 6 jaar was het plan maar dat kan natuurlijk ook veranderen. Bijvoorbeeld dat de eerste stap groter wordt dus meteen al minder dan 64% salderen. Denk dat er voor 2025 nu niets meer veranderd maar voor 2026 misschien al wel, zeker met die terugleverboetes waar ze neem ik aan wat aan willen doen in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:18
Glashelder schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:17:
[...]

Als er binnen 3 haar een regering gevormd gaat worden, dan is ook nog de vraag hoe lang het gaat duren voordat er een aangepast of nieuw wetsvoorstel ligt.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
OpaDus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Tja, is de verwarming ook elektrisch? Gebruik je veel een wasdroger? Heb je ook moderne inductiekookplaat?
Prijs per maand zegt dus niks!
Wat is geschat verbruik bij deze prijs?
Wat is de voorgestelde inclusieve prijs per kWh en de vaste lev. kosten per maand/dag?
De overige kosten voor netbeheer enz, zijn voor ieder gelijk.

Ik woon met 2 personen in nieuw (2023) app. van 95 m3 in tussenlaag met vloerverwarming (boven en onderburen :) ) en verbruik ca 1500 kWh/jr

Succes.
dragon2 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Begin eens met het verbruik per maand te vergelijken ipv het maandbedrag, want dat zegt helemaal niks.

Je elektriciteitsverbruik zal nu veel hoger zijn als je niet meer verwarmt en kookt en baddert met gas. En dat verbruik is in winter (veel) hoger dan in de zomer (net als met gas).

Waarschijnlijk komt het verwachtte gebruik in je nieuwe huis van het historische verbruik van de vorige bewoners. Dat kan iets zeggen, maar soms ook niet (hoe hoog staat de thermostaat, zijn er nu of waren er eerder grote verbruikers zoals waterbed, aquarium, enz).

En dan zijn de prijzen nog hoger dan ze een paar jaar geleden waren.

Dus, kijk eerst eens wat je in je oude huis per kwh betaalde en wat je nu betaalt, daar kan ook al flink verschil in zitten (tenzij je je vaste contract heb meegenomen).
En dan je verwachtte gebruik bedenken (is lastig bij een nieuw huis).

Eigenlijk weet je pas na een jaar in een huis wonen, bij gelijkblijvende omstandigheden (niet ineens een aquarium neerzetten of medebewoner nemen), wat je jaarverbruik zal zijn en of je voorschotbedrag dus klopte.
Dank voor jullie reactie. Mijn vraag was inderdaad iets te algemeen gesteld. Naast dat het nieuwe appartement 75m2 en A++ is, heeft het verder vloerverwarming (stadswarmte) en een inductiekookplaat, waar ik elke dag op zou gaan koken. Wassen en drogen 1x per week en de verwarming staat standaard op 21 graden. Verder niet veel bijzonders, ik douche 2x per dag 5 tot 10 minuten, kijk elke avond tv en game een uurtje.

Dat de energiemaatschappij het verwachte verbruik heeft gebaseerd op historisch verbruik van vorige bewoners kan niet, want het is nieuwbouw (2024) en vroeger heeft er ook nooit een ander huis of appartement gestaan. Ze kunnen het ook niet baseren op het verbruik van mij op dit moment (waar ik nu woon) omdat ik huur en een meter deel met een ander appartement en de eigenaar alles betaald. Momenteel kan ik het verbruik ook niet opvragen dus vroeg me af of 90,- euro voor alleen stroom in mijn zojuist geschetste situatie hoog is in mijn nieuwe woning waar ik over enkele maanden naar ga verhuizen? (0,29133/kwh en 108 euro per jaar vaste kosten gaat het worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Specialsta schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:22:
[...]

[...]

Dank voor jullie reactie. Mijn vraag was inderdaad iets te algemeen gesteld. Naast dat het nieuwe appartement 75m2 en A++ is, heeft het verder vloerverwarming (stadswarmte) en een inductiekookplaat, waar ik elke dag op zou gaan koken. Wassen en drogen 1x per week en de verwarming staat standaard op 21 graden. Verder niet veel bijzonders, ik douche 2x per dag 5 tot 10 minuten, kijk elke avond tv en game een uurtje.

Dat de energiemaatschappij het verwachte verbruik heeft gebaseerd op historisch verbruik van vorige bewoners kan niet, want het is nieuwbouw (2024) en vroeger heeft er ook nooit een ander huis of appartement gestaan. Ze kunnen het ook niet baseren op het verbruik van mij op dit moment omdat ik huur en een meter deel met een ander appartement en de eigenaar alles betaald. Momenteel kan ik het verbruik ook niet opvragen dus vroeg me af of 90,- euro voor alleen stroom in mijn zojuist geschetste situatie hoog is? (0,29133/kwh en 108 euro per jaar vaste kosten gaat het worden)
Ik snap nog steeds niks van je situatie, je geeft aan dat de eigenaar alles betaald maar aan wie betaal je die 90 euro dan?

En 90 euro pm is serieus veel stroom voor je 1tje als je ook nog eens stadsverwarming hebt als waterverwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Ik snap nog steeds niks van je situatie, je geeft aan dat de eigenaar alles betaald maar aan wie betaal je die 90 euro dan?

En 90 euro pm is serieus veel stroom voor je 1tje als je ook nog eens stadsverwarming hebt als waterverwarming...
Dat gaat over mijn huidige situatie. Ik huur nu, en ga eigenaar worden van een nieuwbouwappartement over enkele maanden. ik ga dus verhuizen. Voor het nieuwbouwappartement heb ik zojuist een contract afgesloten en het voorgestelde termijnbedrag is 90,- voor alleen stroom. ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door Specialsta op 27-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 09:33
Eerder deze week via Greenchoice het FNV contract afgesloten. Bellen ze me net, dat ik als oud- klant een aanbieding krijg. "We bieden nu nog de oude leveringskosten aan en scherpe tarieven".

Dat het belangrijk was om ze nu vast te zetten, omdat zonnepanelenbezitters binnenkort geld kwijt zijn voor het terugleveren van stroom. Zou gaan over zo'n 400,- per jaar met 2400kwh. Waar halen ze dit vandaan? Is dit gewoon bangmakerij?

De tarieven zijn gelijk aan die van de FNV, maar dan zonder de aantrekkelijke korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Specialsta schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Dat gaat over mijn huidige situatie. Ik huur nu, en ga eigenaar worden van een nieuwbouwappartement over enkele maanden. ik ga dus verhuizen. Voor het nieuwbouwappartement heb ik zojuist een contract afgesloten en het voorgestelde termijnbedrag is 90,- voor alleen stroom. ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
ahhh duidelijk

Ik woon alleen en verbruik ca. 1600kWh per jaar en met de belastingvrije voet betaal ik in principe alleen netbeheerkosten en leveringskosten a 388 euro pj.

Als je geen elektrische verwarming, warmtepomp of boiler hebt dan zal dan zal je ook zo rond dat bedrag zitten voor alleen elektra.

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 27-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:56:
[...]

ahhh duidelijk

Ik woon alleen en verbruik ca. 1600kWh per jaar en met de belastingvrije voet betaal ik in principe alleen netbeheerkosten en leveringskosten a 388 euro pj.

Als je geen elektrische verwarming, warmtepomp of boiler hebt dan zal dan zal je ook zo rond dat bedrag zitten voor alleen elektra.
Dat is 32,33 tegenover 90,- per maand. Dat is wel een heel verschil. Ik heb nog 12 dagen de bedenktijd. Ik had wel nog een medewerker gesproken en die zei dat een termijnbedrag maar een schatting is en na de eerste 3 maanden dat ik er ga wonen er een nieuw termijnbedrag komt dat gebaseerd is op je echte verbruik. Wat denk jij, zal ik het contract ontbinden of zal het wel goedkoper worden dan die 90,- euro? (ik ga 0,29133 / kwh betalen, ik weet niet of dat veel van jou verschilt?) Alvast bedankt weer voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Specialsta schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Dat is 32,33 tegenover 90,- per maand. Dat is wel een heel verschil. Ik heb nog 12 dagen de bedenktijd. Ik had wel nog een medewerker gesproken en die zei dat een termijnbedrag maar een schatting is en na de eerste 3 maanden dat ik er ga wonen er een nieuw termijnbedrag komt dat gebaseerd is op je echte verbruik. Wat denk jij, zal ik het contract ontbinden of zal het wel goedkoper worden dan die 90,- euro? (ik ga 0,29133 / kwh betalen, ik weet niet of dat veel van jou verschilt?) Alvast bedankt weer voor je reactie!
Ik betaal 0,30 en 0,34 euro per kwh, dus heel groot is het verschil niet.

Maar ik zie op gaslicht.com veel lagere tarieven langskomen... misschien toch nog even rondshoppen voordat je verder gaat met deze partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:05
Crapton schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Ik zit bij Delta, en heb mijn contract er eens op nageslagen, onderstaand uit de productvoorwaarden:

Vergoeding bij teruglevering
Als u zelf stroom opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan kunt u deze stroom
direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt levert u via uw aansluiting terug
aan het elektriciteitsnet. Dit heet teruglevering. Op uw jaarnota worden de afgenomen
hoeveelheid stroom en de teruggeleverde hoeveelheid stroom volgens de wettelijke
regeling met elkaar gesaldeerd.

Salderen staat dus in de overeenkomst, met referentie aan de wettelijke regeling. Dat zou inderdaad betekenen dat het contract blijft wat het is en wijziging salderingsregeling juridisch geen reden voor opzegging kan zijn. Duidelijk.
Hier staat dus tot 5 keer toe het woordje 'stroom' en niet energiebelasting en BTW. Dit is dus NIET salderen.
Salderen is het volledig wegstrepen tegen elkaar van geleverde stroom + belasting tegen teruggeleverde stroom + belasting. Dus mischien nu: onduidelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:11
Specialsta schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Die 90 euro is een voorschotbedrag, dus het gaat niet om 'goedkoper' kunnen vinden elders. Het is een hoog voorschotbedrag, maar dat betekent simpelweg dat je na afloop van het eerste jaar meer terugkrijgt. Je kan aangeven dat je een lager voorschotbedrag wilt betalen (bijvoorbeeld 45 euro) gezien je verwachtte stroomverbruik, en zelfs dan krijg je waarschijnlijk wat terug als je inderdaad zo'n laag verbruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:06
[...]

Je kon wel eens gelijk hebben.

(3 jarige Greenchoice)
Dit staat over salderen in het contract:
Salderen we verrekenen op je jaarnota’s het verschil tussen wat je van ons afneemt en wat je
aan het net teruglevert. We noemen dit salderen. Met de salderingsregeling ontvang
je voor de elektriciteit die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt
voor elektriciteit die je op dat moment afneemt. Heb je een meter met draaiende
telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto afname
minus teruglevering.

Dit staat in de algemene voorwaarden die als bijlage bij het contract hoort.
Salderen: voor de berekeningswijze voor de resterende hoeveelheid stroom passen wij de wettelijke
salderingsregels toe zoals die van tijd tot tijd zullen gelden. Dat betekent dat de SJA en de SJI met
elkaar worden gesaldeerd overeenkomstig de geldende salderingsregels.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Cobb schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Je kon wel eens gelijk hebben.

(3 jarige Greenchoice)
Dit staat over salderen in het contract:
Salderen we verrekenen op je jaarnota’s het verschil tussen wat je van ons afneemt en wat je
aan het net teruglevert. We noemen dit salderen. Met de salderingsregeling ontvang
je voor de elektriciteit die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt
voor elektriciteit die je op dat moment afneemt. Heb je een meter met draaiende
telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto afname
minus teruglevering.

Dit staat in de algemene voorwaarden die als bijlage bij het contract hoort.
Salderen: voor de berekeningswijze voor de resterende hoeveelheid stroom passen wij de wettelijke
salderingsregels toe zoals die van tijd tot tijd zullen gelden. Dat betekent dat de SJA en de SJI met
elkaar worden gesaldeerd overeenkomstig de geldende salderingsregels.
Ik heb ook gelijk, vind ik ;)

Als dat namelijk niet het geval was geweest, had elke leverancier die hele salderingsregel al uit zijn voorwaarden geflikkerd en niet op een wetswijziging gewacht. Maar dat is nou eenmaal niet aan de energieleveranciers... dus die verzinnen omwegen om hun verliezen te beperken. Waarbij de zonnepanelenbezitter nu de gebeten hond gaat worden (los van het salderen dat dus voorlopig blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
Ik kan alleen dit niet volgen:
Crapton schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Ik herhaal mezelf: de framing van de energiecowboys is sterk, en veel goedgelovige linkse klimaatdenkers volgen dat klakkeloos.

[...]
Je zet zo heel makkelijk, zonder onderbouwing "veel" mensen weg. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 21:43
Net eindelijk Greenchoice gesproken en toch maar een vast contract geregeld.

2 jaar met de volgende (enkel) tarieven :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmyL3XLBU-AnI9QQn_3k_nxnM7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OsypKyaQhD6FArEHFFIigwk5.png?f=fotoalbum_large

Wou het even vermelden omdat ik zo dus toch niet de 14.79 euro per maand aan vastlever boete krijg die je op de website wel lijkt te krijgen. Dus voor de mensen met panelen misschien handig om te weten. Gewoon gevraagd naar een contract met enkel levertarief en dit kwam er uit. Gemiddeld nog goedkoper per kWh ook als het verlengaanbod met piek/dal dat er klaar stond.
Ik ben de komende 2 jaar iig even van de energie stress af. Succes iedereen met jullie energie stress.
Pagina: 1 ... 120 ... 151 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden