Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-06 14:39
Gramser schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:18:
[...]

Enne, het is een kroeg, maar moet het hier niet wat meer gaan over de energierekening…?
In principe heeft heel veel te maken met de energierekening, inflatie, loonaanpassingen, etc. ;)
Dit topic is langzaam overgegaan naar een topic waar weer andere topics voor zijn, hier gaat het nu over warmtepompen, energieleveranciers, zonnepanelen, verbouwingen, etc., daar zijn allemaal aparte topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 21:43
Ik kan bij GC nog gewoon verlengen voor 2 jaar echter is dit piek dal tarief en dit wil ik nooit ik wil alleen contracten met enkel tarief en het verschil piek dal is echt enorm (32.19 cent vs 25.74 cent gas is 1.209.

Greenhcoice is echt al maanden zeer slecht bereikbaar. Ze mogen daat wel een paar mensen extra aan nemen van die mooie winsten van ze.
Ik wou per 1 jan een contract om zo alles mooi rond 1 jaar te hebben maar kreeg ze gewoon 6 weken lang niet te pakken eind vorig jaar. Bizar gewoon en eigenlijk onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
computerjunky schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:17:
Ik kan bij GC nog gewoon verlengen voor 2 jaar echter is dit piek dal tarief en dit wil ik nooit ik wil alleen contracten met enkel tarief en het verschil piek dal is echt enorm (32.19 cent vs 25.74 cent gas is 1.209.

Greenhcoice is echt al maanden zeer slecht bereikbaar. Ze mogen daat wel een paar mensen extra aan nemen van die mooie winsten van ze.
Ik wou per 1 jan een contract om zo alles mooi rond 1 jaar te hebben maar kreeg ze gewoon 6 weken lang niet te pakken eind vorig jaar. Bizar gewoon en eigenlijk onacceptabel.
De laatste pagina's van het topic van de link gaan bijna alleen maar over de Greenchoice aanbiedingen, er staan ook reacties dat er enkeltarief genomen kan worden, voor €0,285kWh, dus enkeltarief moet ook voor jou mogelijk zijn. Energieleveranciers aanbiedingentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
R0181 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:13:
[...]

De laatste pagina's van het topic van de link gaan bijna alleen maar over de Greenchoice aanbiedingen, er staan ook reacties dat er enkeltarief genomen kan worden, voor €0,285kWh, dus enkeltarief moet ook voor jou mogelijk zijn. Energieleveranciers aanbiedingentopic
Ah, Anyway enkel tarief is voor mij helaas alleen 1 jarig als ik op de site kijk. tenzij ik natuurlijk het vinkje ik heb panelen uitvink... De enige manier waarop ik 2 jaar kan krijgen is door verlenging te accepteren. 3 jaar kan dus helemaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIAEno836NhJrXqAo63R8hwY9ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NBRA1iIClc7GbqMMK7jTfSPp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rRwoRvLRwNAK0lUzoEgJ-rD6mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5i0jAytVYvsOJmWJq4Wl2S2q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:53

Ze bellen mij anders 10x per maand (zeker de laatste paar maanden van vorig jaar), moet ik ze doorverbinden voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57

Je kan GC gewoon bellen om te wisselen tussen enkel en dubbel tarief, ook achteraf.

Ja, als je 2 minuten wacht en weer ophangt dan krijg je ze niet te pakken. Ik had ze vandaag binnen 10 min aan de lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:09

copykat

Good copy isn't bad

Thalaron schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:30:
[...]

Zo.. dan was ik niets te laat lol.. zondagmiddag 3 jaar afgesloten..

Via de link die ik eerder had gepost inderdaad enkel variabel of 1 jaar.
Ik wilde vorige week voor 3 jaar. Maar kon nog niet bij Vattenfall max 2 maanden geloof ik.

En nu is het weg.😭

Gelukkig zakken de tarieven nog...
Dan maar 1 jaar straks.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:50
jobr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Je kan GC gewoon bellen om te wisselen tussen enkel en dubbel tarief, ook achteraf.

Ja, als je 2 minuten wacht en weer ophangt dan krijg je ze niet te pakken. Ik had ze vandaag binnen 10 min aan de lijn.
In welke situatie zou enkel tarief gunstig zijn? Met zonnepanelen lijkt me dat weinig relevant?

De verwachting is dat ik zo goed als 100% zal salderen. Dus voor mij niet heel relevant maar ook wanneer je niet alles kan salderen zie ik niet hoe enkel tarief gunstig(er) kan zijn?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:06:
[...]

ik weet het ook niet, helaas zijn de regels een beetje onduidelijk, ik denk overigens dat het met het verwijderen wel meevalt, het meest gevaarlijke is de gasleiding, als je die gewoon met de kraan uitzet en dan afdopt zal het wel mogen.
De regels zijn toch niet onduidelijk? In het Besluit bouwwerken leefomgeving (sinds 1-1-2024 van kracht) staat in artikel 6.45 lid 2 toch heel duidelijk dat een certificaat is vereist voor installeren, repareren, onderhouden, in bedrijf stellen en vrijgeven voor gebruik.
En daarmee dus niet voor uit bedrijf nemen, demonteren en afvoeren.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Thalaron schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:20:
[...]

In welke situatie zou enkel tarief gunstig zijn? Met zonnepanelen lijkt me dat weinig relevant?

De verwachting is dat ik zo goed als 100% zal salderen. Dus voor mij niet heel relevant maar ook wanneer je niet alles kan salderen zie ik niet hoe enkel tarief gunstig(er) kan zijn?
Als je niet een netto terugleveraar bent.
Hangt er dan vanaf hoeveel verbruik en teruglevering hebt op de afzonderlijke tellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
jobr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Hangt er dan vanaf hoeveel verbruik en teruglevering hebt op de afzonderlijke tellers.
Dan zal dubbel tarief voor ons beter zijn denk ik. Áls we al meer afnemen dan opwekken dan is de kan dat dit in daluren zal plaatsvinden groot.

De auto (EV) proberen we altijd wel te laden wanneer er opwek is, maar dat lukt vaak niet vanwege werktijden. Dus dan staat ie na etenstijd tot in de ochtend aan de lader.

Maar goed, als je dus niet alles kan salderen dan is het de vraag wanneer je veel verbruik hebt en/of je simpelweg niet wilt nadenken over wanneer je afneemt.

Voor ons niet echt intrek dus, scheelt weer een belletje/mail sturen :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Thalaron schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Dan zal dubbel tarief voor ons beter zijn denk ik. Áls we al meer afnemen dan opwekken dan is de kan dat dit in daluren zal plaatsvinden groot.

De auto (EV) proberen we altijd wel te laden wanneer er opwek is, maar dat lukt vaak niet vanwege werktijden. Dus dan staat ie na etenstijd tot in de ochtend aan de lader.

Maar goed, als je dus niet alles kan salderen dan is het de vraag wanneer je veel verbruik hebt en/of je simpelweg niet wilt nadenken over wanneer je afneemt.

Voor ons niet echt intrek dus, scheelt weer een belletje/mail sturen :)
Bij bijvoorbeeld GC en Engie kun je altijd nog switchen tussen enkel en dubbel tarief. Met terugwerkende kracht tot je laatste jaarfactuur of begin contract periode.
Ik heb bijv de laatste paar dagen voor mijn jaarafrekening nog gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:21
jobr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Normaal gesproken zul je toch een terugleveraar zijn in normaal tarief en een afnemer in daltarief? Bij eneco gaat men eerst alles terugleveren bij normaal tarief en daarna van dal zodat je altijd lager uit bent met dubbel. Werkt dat bij GC dan anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
Davidrrr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Normaal gesproken zul je toch een terugleveraar zijn in normaal tarief en een afnemer in daltarief? Bij eneco gaat men eerst alles terugleveren bij normaal tarief en daarna van dal zodat je altijd lager uit bent met dubbel. Werkt dat bij GC dan anders?
Bij GreenChoice: https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOmM4V0VEcExn8VsOI4lVHZfWIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZYT3q4Hngj7v23lsAn80FvYI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqz--jsBUjdOM8aBc03lRFc27mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQ4JTByVg6Wec2vC1iRS82OR.png?f=fotoalbum_large

Ik heb navraag gedaan wat nu van toepassing is, just in case. Dit omdat ik 2 afneem tarieven heb maar wel 1 teruglever tarief. Mijn interpretatie was dus dat optie 1 en 2 van toepassing zouden zijn en 3 (die zéér ongunstig is IMHO in alle gevallen. Mijn conclusie klopte (in mijn geval in ieder geval);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjUV-ZlA2EUXBykONespna4g-go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtZx3LCaouHqy6WR1wdMQRnY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Mjier schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:21:
[...]

De regels zijn toch niet onduidelijk? In het Besluit bouwwerken leefomgeving (sinds 1-1-2024 van kracht) staat in artikel 6.45 lid 2 toch heel duidelijk dat een certificaat is vereist voor installeren, repareren, onderhouden, in bedrijf stellen en vrijgeven voor gebruik.
En daarmee dus niet voor uit bedrijf nemen, demonteren en afvoeren.
dank je, daar had ik nog niet naar gekeken, daar was ik ook op zoek naar. dus je hebt helemaal gelijk, demonteren valt der dus niet onder. ben ik het volledig mee eens (was overigens ook wel mijn verwachting, maar omdat ik dat dus niet expliciet zag staan bracht me dat aan het twijfelen. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zat me vanochtend eigenlijk te bedenken toen ik wakker werd.
1 ik heb Essent afgezegd, was 3 jaar maar de "sfeer" was verziekt met hun acties.
Beetje spijt nu alles geen 3 jaar maar max 1 jaar is maar aan de andere kant markt is dalende dus. Voor komend jaar goedkoper.
2 vattenfall telefonische service weet ook niet wat ze "boven" bekonkelen.
Ik wilde die 3 jaar maar moest wachten omdat de site en dus ook via servicelijn niet meer dan 2 maanden van te voren konden afsluiten.
(de persoon melde dat de 3 jaarcontracten voorlopig bleven bestaan. Blink 1 week later ;w 3 jaar contract.)

Eigenlijk is de regering de schuldige met hun vooruit schuiven van concrete beslissingen ten aanzien van een eerlijk systeem.
Daarom zijn de energiemaatschapijen ook onbetrouwbaar en waaien met elke wind mee als een 1 zeils bootje van piepschuim.

Ik hoop echt dat komend jaar er een goed systeem komt met saldering, (ik bedoel centrale opslagmogelijkheid van je stroom als bij een bank daar blijft je gestorte geld ook niet stil liggen tijdens je sparen en word gebruikt voor anderen die het dan nodig hebben.)
Lokale thuisaccu's zijn brandtechnisch en milieutechnisch onwenselijk in grote kwhopslag.
Bufferen voor de avond en nacht is prima. (moet dan 120% zijn van je EV accu capaciteit als je alleen thuis wilt laden. 80% voor je voertuig en 40% voor koken, verwarmen enz.
Met een slim agenda systeem om je autoaccu als backup te gebruiken als je maar 100km hoeft te rijden de volgende dag.

Voor de gewone man die minder kan investeren in fancy middelen is saldering in de vorm van centrale buffering tegen een "huurprijs" de meest ideale manier.
De 80% kale prijs vergoeding is uiteraard een lokkertje.
1 je kriigt dan een plus 15% op je leverings kosten en je betaald uiteindelijk belasting over je eigen stroom bij weer gebruiken.
2 ze zullen de winterse prijzen bekijken omdat dat je netto binnenhaal moment is in grote getalen kwh.
Onder het motto een schoenenfabriek is er niet om schoenen te maken maar om winst te maken.

Jette in dit geval de frontman in de milieu transitie, is leugenachtig als een marketingman.
Halve waarheden en weglaten van dingen die negatief uitstralen op het te verkopen product.
In mijn ogen onwenselijk bij de primaire levensbehoeftes van een gehele bevolking.
De energieleveranciers moeten een dienst leveren die door de gehele laag van de bevolking betaalbaar blijft. En de regering moet met wet en regelgeving zorg dragen voor de gewone man afnemers.
Door hun vooruitschuif politiek word het het zelfde als met de milieu afspraken in de EU in 200x.
Een grote stronthoop die nu paniek om "we moeten onze afspraken na komen en we hebben nogmaar 1 jaar" opgeleverd heeft in een idealistische WP push. Smijt er maar wat subsidies tegen aan alla de mediamarkt btwloze dagen en mensen stappen wel in om mee te doen en later pakken we dat geld weer terug met aanpassingen in de cijfertjes als ze niet meer terug kunnen.

Imo kan je nu beter investeren in passieve besparing zoals isoleren en verminderen van energieverbruik.
Onder het motto wat er niet in hoeft gestopt te worden hoef je ook niet te kopen.
Zonnepanelen plaatsen op verbruik en opwaarderen gedurende de veranderendebehoefte is bulshit. Naplaatsen kost zoveel dat je voordeel van minder investeren door minder panelen en geen oververbruik er door tenietgedaan word.
Los van de verschillende types die dan op je dak liggen wat de werking van je omvormer beïnvloed.

Ik hoop echt dat deze impasse snel over is want nu zijn we het stootkussen tussen hat schip en de kade.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:46
Nou daar is weer een grote aanbieder met nieuwe regels/kosten rondom zonnepanelen

Greenchoice keert daltarief om en rekent extra kosten voor zonnepanelenklant https://www.nu.nl/economi...or-zonnepanelenklant.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 16:13
Ik snap Greenchoice ook wel, de overheid komt niet met oplossingen, dus dan maar met hogere tarieven de consumenten met zonnepanelen weren. Met steeds meer zonnestroom en het niet afbouwen van het salderen moeten zij nog steeds alle dure winterstroom uitwisselen met opgewekte zonnestroom waarvoor ze in de de zomer steeds vaker zelfs een negatieve prijs voor krijgen. Dan is het toch logisch dat de energieleveranciers deze profiteurs niet langer willen en meer zien als een liability?

Op deze manier zie ik voor me dat iedereen met zonnepanelen over 5 jaar een dynamisch contract heeft met een thuisbatterij. Als Jetten nou een visie had voor de komende 10 jaar, dan had hij het afbouwen van het salderen samen met een subsidie voor een thuisbatterij als wet ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
laredo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:40:
Nou daar is weer een grote aanbieder met nieuwe regels/kosten rondom zonnepanelen

Greenchoice keert daltarief om en rekent extra kosten voor zonnepanelenklant https://www.nu.nl/economi...or-zonnepanelenklant.html
Tja was te verwachten na die kortzichtige reactie van de overheid.

Enige positieve is dat de stap tot 2 nieuwe kerncentrales nog wel gewoon loopt (al zal EDF waarschijnlijk wel afvallen na dat debacle Hinkley Point C).

@TwiSteD1
Een thuisbatterij gaat hem ook niet worden. Niet met de huidige prijzen en opslagcapaciteit:
https://www.rtlnieuws.nl/...thuisbatterij-aanschaffen

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 21-02-2024 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TwiSteD1 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:44:
Ik snap Greenchoice ook wel, de overheid komt niet met oplossingen, dus dan maar met hogere tarieven de consumenten met zonnepanelen weren. Met steeds meer zonnestroom en het niet afbouwen van het salderen moeten zij nog steeds alle dure winterstroom uitwisselen met opgewekte zonnestroom waarvoor ze in de de zomer steeds vaker zelfs een negatieve prijs voor krijgen. Dan is het toch logisch dat de energieleveranciers deze profiteurs niet langer willen en meer zien als een liability?

Op deze manier zie ik voor me dat iedereen met zonnepanelen over 5 jaar een dynamisch contract heeft met een thuisbatterij. Als Jetten nou een visie had voor de komende 10 jaar, dan had hij het afbouwen van het salderen samen met een subsidie voor een thuisbatterij als wet ingediend.
Ondertussen blijven ze zelf wel gewoon zonneweides aanleggen en om daar middels curtailment dan de hoofdprijs aan te verdienen :+ En ter info, dat levert ze veel meer op dan de productie van nuttige energie..

Wie zijn hier nou de profiteurs? 8)7 _O-

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

TwiSteD1 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:44:

Dan hadden ze dit fenomeen 10 jaar geleden al bedacht.
De thuisbatterij is niet het zelfde als salderen en de stroomvretende WP's zijn dus vooral in de winter met weinig zon slurpers.
Dat de energie leveranciers niet de kosten willen ophoesten is logisch maar ik denk dat we allemaal een windmolen op een paal in de achtertuin van 10 bij 6m moeten plaatsen.😁
Net als vroeger al die tv antenne's.
Want panelen zijn een stuk minder effectief in de momenten dat je stroom wilt.
In de avond en nacht en in de koudere maanden.

Maar om de paneelbezitter's profiteurs te noemen gaat me wat ver.
De meeste paneel kopers zijn gewoon meegegaan in de wens van de regering groener te zijn.
4 tot 12 panelen op je dak. Toen kwam het WP verhaal en dat is d:)b voor het milieu en niks duurder dan gas want je kan salderen d:)b
Ook hier zijn de meeste op basis van de milieu uitspraken door de promoters overgestapt naar hybride of geheel.
Meeste in investering naar betere wereld met wat financiële voordelen als gas duur blijft.
Uiteraard gingen er mensen over de top naar leverancier spelen om geld te verdienen.
Door veel meer op te wekken dan ze per jaar nominaal verbruiken.

Wat er nu gebeurd is een voetbal wedstrijd waar ze de spelregels per minuut veranderen.
En dan vinden ze het raar dat er mensen beschadigd raken.

Ik persoonlijk heb panelen vorig jaar geplaatst omdat ik later WP's A2A of A2W en electrische tapwater verwarming wil in dit huis. Nee geen zwembad verwarmen in de zomer want dat gaat top met panelen.
Gewoon gezins huis en normaal leven.
Terug verdienen zal ik uiteraard nogsteeds maar door de je moet meer betalen omdat je panelen hebt ben ik in de winter extra de lul door de extra hogere tarieven. En dát is unfair.
Je stroom zomers verbruiken? Ramen open en airco aan? Zoiets?
Nou dat is 100% haaks op milieu. Alhoewel als iedereen dat doet zal de aardeopwarming een stuk minder zijn _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 06:30
copykat schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:11:
[...]

Dat de energie leveranciers niet de kosten willen ophoesten is logisch maar ik denk dat we allemaal een windmolen op een paal in de achtertuin van 10 bij 6m moeten plaatsen.😁
Net als vroeger al die tv antenne's.
Ik neem aan dat je dit wat sarcastisch bedoeld want een windmolentje op een schaal die in je tuin past, da's pas echt kapitaalvernietiging! Voor dat zelfde geld kan je dan beter PV aan die paal hangen😂🤣

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
Glashelder schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Ondertussen blijven ze zelf wel gewoon zonneweides aanleggen en om daar middels curtailment dan de hoofdprijs aan te verdienen :+ En ter info, dat levert ze veel meer op dan de productie van nuttige energie..

Wie zijn hier nou de profiteurs? 8)7 _O-
Ja, kolencentrales dik betalen om niet te draaien, vergunningen voor zonneweides geven die daarna betaald worden om uit te zetten. Wat een KNUDDE land leven we ook in, om miljarden door het putje laten stromen. Een verplichting voor zonneweides om een batterijpack te installeren kwam ook pas veel te laat. Wanneer komt er nou eens een minister die durft en visie heeft.

Ik snap dat batterijen nu nog niet uit kunnen, maar de prijzen worden wel steeds lager per kWh. Samen met subsidie kan het wel rendabel worden in de komende jaren hoop ik. Dan hoeven we ook niet al die miljarden te investeren in het stroomnet.

[ Voor 5% gewijzigd door TwiSteD1 op 22-02-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:34

ManiacsHouse

Scheisse!

laredo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:40:

Eigenlijk best discutabel. Want stel dat je nou nooit wat teruglevert? (Okay lastig wellicht) En alles gebruikt of opslaat? Greenchoice gaat nu dus geld vragen en regels bepalen voor de apparatuur na de meter. Hebben ze daar überhaupt iets van te vinden? Het is puur extra kosten omdat je in het bezit bent van panelen... Of je ze nou gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Eigenlijk best discutabel. Want stel dat je nou nooit wat teruglevert? (Okay lastig wellicht) En alles gebruikt of opslaat? Greenchoice gaat nu dus geld vragen en regels bepalen voor de apparatuur na de meter. Hebben ze daar überhaupt iets van te vinden? Het is puur extra kosten omdat je in het bezit bent van panelen... Of je ze nou gebruikt of niet.
Het gaat er dan ook niet om dat je zonnepanelen hebt maar om de hoeveelheid die je teruglevert aan het net, je kan bijvoorbeeld ook een windmolen hebben in plaats van zonnepanelen. Maar er wordt iedere keer over zonnepanelen gesproken omdat dat het meest voorkomt. Als je 0 teruglevert vul je 0 in en dan krijg je niet die kosten of heffing.

Wel interessant wat dan de regels zijn mocht je de apparatuur op zero-export zetten zoals in sommige andere landen verplicht is. Dan lever je niet terug aan het net maar moet je het volgens mij nog wel aanmelden bij https://energieleveren.nl. Die registratie krijgen de energieleveranciers ook. Maar bij zero-export krijg je sowieso geen saldering of terugleververgoeding dus het zal waarschijnlijk niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:34

ManiacsHouse

Scheisse!

Novax schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Het gaat er dan ook niet om dat je zonnepanelen hebt maar om de hoeveelheid die je teruglevert aan het net, je kan bijvoorbeeld ook een windmolen hebben in plaats van zonnepanelen. Maar er wordt iedere keer over zonnepanelen gesproken omdat dat het meest voorkomt. Als je 0 teruglevert vul je 0 in en dan krijg je niet die kosten of heffing.

Wel interessant wat dan de regels zijn mocht je de apparatuur op zero-export zetten zoals in sommige andere landen verplicht is. Dan lever je niet terug aan het net maar moet je het volgens mij nog wel aanmelden bij https://energieleveren.nl. Die registratie krijgen de energieleveranciers ook. Maar bij zero-export krijg je sowieso geen saldering of terugleververgoeding dus het zal waarschijnlijk niet veel uitmaken.
Het is dus een terugleverkosten/belasting/whatever. Maar wel interessant als je dus niks teruglevert. En hoe fair is het dat men 1 vast bedrag wil gaan hanteren niet afhankelijk van hoeveel je teruglevert. Is dit ontmoedigen van of gewoon lekker cashen want X zonnepaneelbezitters maal vast bedrag per maand is waarschijnlijk lekker cashen.
Vastrecht kunnen ze dus zelf bepalen... In Jip en Janneke taal staat het op internet als zijnde een abbonement of je nou wel of niet iets afneemt/teruglevert. Dus het is wel degelijk extra kosten voor paneelbezitters/terugleveraars.
Hoeft men blijkbaar ook verder niet te onderbouwen waarom en waar dat geld daadwerkelijk heengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:32:
En hoe fair is het dat men 1 vast bedrag wil gaan hanteren niet afhankelijk van hoeveel je teruglevert. Is dit ontmoedigen van of gewoon lekker cashen wat X zonnepaneelbezitters maal vast bedrag per maand is waarschijnlijk lekker cashen.
Dat komt denk ik simpelweg omdat Greenchoice niet genoeg tijd heeft om zo snel iets nieuws te implementeren (zowel juridisch als technisch) Zie hier hoe de constructie van GC werkt Novax in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:22
Ik voel een nationale actiedag aankomen, 20-6 de langste dag van 2024, iedereen de gehele dag zijn omvormers afschakelen...

Hier ook 3j GC vast, als hun nu ook het contract aanpassen met de opmerking, als u het niet eens bent, kunt u kosteloos opzeggen, waarom dan ooit nog een vast contract.... 7(8)7

[ Voor 42% gewijzigd door vanderv op 21-02-2024 15:45 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:20
Nou ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Vanaf maart gaat mijn nieuwe contract in. Denk dat ik dan in deze ronde nog “geraakt” wordt, maar in de volgende ronde wel.

Hoe snel dat dan is..? We gaan het zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Doggieman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:39:
[...]

Ik neem aan dat je dit wat sarcastisch bedoeld want een windmolentje op een schaal die in je tuin past, da's pas echt kapitaalvernietiging! Voor dat zelfde geld kan je dan beter PV aan die paal hangen😂🤣
Ja. 😁

Punt is decentrale energie opwekking is bij de meeste vinexwiijken alleen mogelijk in zonnepanelen en heatpipepanelen.
Heatpipes werken alleen de zomer goed, denk maar aan die zwarte tonnen op t dak in zuideuropa.
In ons klimaat heb je 4 tot 6 maanden er een stuk minder aan.
Dus door de negatieve impuls op bezit/gebruik van zonnepanelen per huishouden is decentrale per huishouden opwekking een specifieke toepassing geworden.
Thuis werkende, EV op de lader tijdens zonuren, huismoederende personen in de zomer.
Want dan heb je max rendement op je "gratis" stroom.

Leuker kunnen we het niet maken wel duurder is het nieuwe Jetten slogan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 06:30
copykat schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Ja. 😁

Leuker kunnen we het niet maken wel duurder is het nieuwe Jetten slogan.
Ja... ik word er ook af en toe wel eens een beetje moedeloos van. Maar ach.... mag en kan persoonlijk niet echt klagen😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Waarom zou je als zonnepaneelbezitter dag- en nachttarief willen? Is 1 enkel tarief niet beter?

Qua salderen per tariefperiode.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Kareem schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:11:
Waarom zou je als zonnepaneelbezitter dag- en nachttarief willen? Is 1 enkel tarief niet beter?

nacht(dal) tarief is ook in het weekend. Maar volgens gaslicht.com is enkel inderdaad beter https://www.gaslicht.com/...room%20teruglevert?%C2%A0

[ Voor 27% gewijzigd door Novax op 21-02-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Kareem schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:11:

Dat is natuurlijk alleen relevant wanneer er ook per teller gesaldeerd zou worden. Bij GreenChoice is dat in (mijn) ieder geval niet zo. Bij mijn huidige contract bij Pure Energie ook niet.

Wel even goed opletten natuurlijk want als ze dat wél doen lijkt mij, zoals ook in dat artikel omschreven is, dat je jezelf flink in de vingers snijdt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
Volgens mij salderen de meesten eerst het "normaal" tarief en daarna pas dal tarief.
Persoonlijk lever ik jaarlijks meer terug dan m'n "normaal" verbruik, maar verbruik wel meer dan m'n totale teruglevering. Dan betaal ik dus het daltariefvoor voor het overige deel, wat in mijn sitiatie gunstiger uitpakt dan enkeltarief.
Maargoed, zal om 2 tientjes per jaar gaan ofzo, verschilt per situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 21-02-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Ik denk dat het zonder salderen niet veel uitmaakt of je enkel of dubbel tarief hebt en met salderen heb je denk ik ook geen nadeel van enkel tarief, maar kun je dat wel hebben of krijgen met dubbel tarief.

Daarom is enkel tarief denk ik het best.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Kareem schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:03:
Ik denk dat het zonder salderen niet veel uitmaakt of je enkel of dubbel tarief hebt en met salderen heb je denk ik ook geen nadeel van enkel tarief, maar kun je dat wel hebben of krijgen met dubbel tarief.

Daarom is enkel tarief denk ik het best.
Ik verbruik 1000kWh meer dan ik teruglever, dit verschil maak ik tijdens daluren (EV opladen), dus zou ik wel nadeel hebben van enkeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
mitsumark schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:54:
Volgens mij salderen de meesten eerst het "normaal" tarief en daarna pas dal tarief.
Persoonlijk lever ik jaarlijks meer terug dan m'n "normaal" verbruik, maar verbruik wel meer dan m'n totale teruglevering. Dan betaal ik dus het daltariefvoor voor het overige deel, wat in mijn sitiatie gunstiger uitpakt dan enkeltarief.
Maargoed, zal om 2 tientjes per jaar gaan ofzo, verschilt per situatie.
Je saldeerd op kWh en niet op Euro's, dus dat maakt geen verschil, het voordeel is pas zichbaar als je normaal terugleveren meer is dan je nomaal verbruik, want dan staat deze teller op nul en gaan ze verder met dal.
Algemeen is je normaal terugleveren namelijk hoger dan je dal terugleveren.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Eneco (waar ik al zit) heeft de aanbieding voor 1 jaar vast vandaag weer verlaagd, ik volg de TTF al weken/maanden en verwachtte deze daling al, kreeg al elke maand een mail met "ga voor zekerheid, ga voor vast", maar nooit op in gegaan, maar veel lager dan dit gaat het niet worden denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3CMl2WM.png

Heb het dus nu maar voor een jaar vast gezet, neem ik mooi het volgende stookseizoen mee. Ik zit nu nog op 36 cent en 1,47 variabel, dus dat scheelt nogal.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

mitsumark schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:05:
[...]

Ik verbruik 1000kWh meer dan ik teruglever, dit verschil maak ik tijdens daluren (EV opladen), dus zou ik wel nadeel hebben van enkeltarief.
Bij mij is het eerder andersom, heb ik dan voordeel van enkeltarief?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:40:
Eneco (waar ik al zit) heeft de aanbieding voor 1 jaar vast vandaag weer verlaagd, ik volg de TTF al weken/maanden en verwachtte deze daling al, kreeg al elke maand een mail met "ga voor zekerheid, ga voor vast", maar nooit op in gegaan, maar veel lager dan dit gaat het niet worden denk ik.

[Afbeelding]

Heb het dus nu maar voor een jaar vast gezet, neem ik mooi het volgende stookseizoen mee. Ik zit nu nog op 36 cent en 1,47 variabel, dus dat scheelt nogal.
Dat dacht ik vorig jaar zomer ook... Had toen 1,223 /m3 (nu 1,33) 3 jaar vast gezet en de prijs blijft maar kelderen. Nu verbruik ik niet de wereld aan gas maar toch...
23 euro per MWh (ook op de langere termijn). Nog even en hij duikt onder de 20 euro :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Dat dacht ik vorig jaar zomer ook... Had toen 1,223 /m3 (nu 1,33) 3 jaar vast gezet en de prijs blijft maar kelderen. Nu verbruik ik niet de wereld aan gas maar toch...
23 euro per MWh (ook op de langere termijn). Nog even en hij duikt onder de 20 euro :+
Ja ik kan sowieso maar 1 jaar vast, vanwege zonnepanelen en ik wilde niet eerder over naar vast dan 1 maart zodat ik de hele koude periode volgend jaar mee pak.

Aangezien ik nu nog veel hoger zit maakt het niet zo veel uit als het over een maandje nog goedkoper wordt, want die maand die ik dan heb gewacht op een paar cent lager tarief heb ik ondertussen wel al een veel lager tarief dan ik nu heb.

Volgende winter stoken voor 27 cent per kWh (middels 2 airco's), ik vind het prima!

Juist de mensen die ze in november allemaal overgehaald hebben om voor vast te gaan zodat ze de winter veilig zaten zijn bedrogen, want die moeten vlak voor de winter weer opnieuw afsluiten. Tenzij het nog veel verder daalt natuurlijk, dan hebben zij geluk, ik heb er nu wel een fijn gevoel bij.

• mitsumark
Kareem schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Bij mij is het eerder andersom, heb ik dan voordeel van enkeltarief?
Als je meer teruglevert dan in totaal verbruikt is (met 100% salderen) eigenlijk alleen het teruglevertarief van belang (naast de vaste maandelijkse kosten).

Als je minder teruglevert dan verbruikt, en dit (extra) verbruik vooral "overdags" hebt, zou het enkeltarief gunstiger kunnen zijn.

Maargoed, het verschil tussen de tarieven is maar een paar cent, dus het is tientjes werk op jaarbasis voor de meeste mensen.

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Ja ik kan sowieso maar 1 jaar vast, vanwege zonnepanelen en ik wilde niet eerder over naar vast dan 1 maart zodat ik de hele koude periode volgend jaar mee pak.

Aangezien ik nu nog veel hoger zit maakt het niet zo veel uit als het over een maandje nog goedkoper wordt, want die maand die ik dan heb gewacht op een paar cent lager tarief heb ik ondertussen wel al een veel lager tarief dan ik nu heb.

Volgende winter stoken voor 27 cent per kWh (middels 2 airco's), ik vind het prima!

Juist de mensen die ze in november allemaal overgehaald hebben om voor vast te gaan zodat ze de winter veilig zaten zijn bedrogen, want die moeten vlak voor de winter weer opnieuw afsluiten. Tenzij het nog veel verder daalt natuurlijk, dan hebben zij geluk, ik heb er nu wel een fijn gevoel bij.
Dat is wel fijn idd.

Mijn streven is onder de 500m3/jaar uit te komen, geen idee of ik dat ga halen zonder hybride systeem maar we gaan het zien. Een warmtepompboiler is geen optie want die past niet zonder de ketel te verwijderen ;)
En volledig gasloos gaan zie ik voorlopig ook niet zitten.

Met alle toeslagen en onzekerheden mbt saldering ben ik straks meer per maand kwijt dan met m'n huidige installatie :+ (die nog minstens 10 jaar mee kan)

• JDx

JDx

Ben ik ^

mitsumark schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Als je meer teruglevert dan in totaal verbruikt is (met 100% salderen) eigenlijk alleen het teruglevertarief van belang (naast de vaste maandelijkse kosten).

Als je minder teruglevert dan verbruikt, en dit (extra) verbruik vooral "overdags" hebt, zou het enkeltarief gunstiger kunnen zijn.

Maargoed, het verschil tussen de tarieven is maar een paar cent, dus het is tientjes werk op jaarbasis voor de meeste mensen.
En zoals bij Eneco gewoon gelijk, hoef je ook niet moeilijk te doen met enkel, dubbel, dal gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas20
  • Laatst online: 24-05 14:23
Proton_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:31:
@Thomas20 Dat kun je aan GC zelf vragen, bij mij was het in 2021 geen probleem.
Inmiddels reactie van GC dat dit geen probleem is inderdaad:
Beste,

Bedankt voor uw e-mail waarin u vraagt of het mogelijk is om uw gascontract kosteloos te beëindigen als uw gasmeter word verwijderd. Ik help u graag verder.

Goed dat u van plant bent om volledig gasloos te worden. Zodra u een afspraak heeft gemaakt met de netbeheerder om uw gasmeter te laten verwijderen, kunt u de bevestiging van deze afspraak naar ons doorsturen. Wij beëindigen daarna kosteloos uw gascontract.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
Greenchoice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Inderdaad leek het erop dat het 3 jarige contract wat wij bij Oxxio afsloten vorig jaar juni niet meer lager kon bij andere leveranciers.
Het voordeel wat wij wel hebben zijn de lage leveringskosten van Oxxio, €6,49 p/m per product.
Als ik nu een proefberekening invul (kan maar max voor 1 jaar vast) bij Greenchoice waar veel Tweakers nu naar zijn overgestapt, dan is het tarief van gas veel goedkoper dan van ons contract, (stroom is zelfs €0,01kWh duurder) maar de leveringskosten zijn veel hoger (ik heb 6 zonnepanelen).

Groene stroom
Variabele leveringskosten normaal (per kWh)
€ 0,31218
Variabele leveringskosten dal (per kWh)
€ 0,32428
Netto terugleververgoeding (per kWh)
€ 0,05000
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 14,79000

Bosgecompenseerd gas
Variabele leveringskosten (per m3)
€ 1,15751
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 8,19000

Ik ben net als jij niet zo'n veelverbruiker en dan is het verschil onder aan de streep bijna nihil.
Leveringskosten Oxxio €155,76 p/j
Leveringskosten Greenchoice €275,76 p/j

Met die €120,= verschil in leveringskosten is het voor mij met zonnepanelen pas boven een verbruik van 666m3 om het verschil van de €0,18 per m3 te voelen in de portemonnee en 100m3 (€18,=) meer of minder maakt ook geen wereld van verschil op jaarbasis.
Ik ben nog steeds tevreden over Oxxio. ;)

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:13

Audione0

Strijdt der titanen

JDx schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:40:
ik volg de TTF al weken/maanden en verwachtte deze daling al, kreeg al elke maand een mail met "ga voor zekerheid, ga voor vast"
T bericht wat eneco suggereert is dat ze het voor de klant doen.. de werkelijkheid zegt natuurlijk heel wat anders en dat ze het voor zichzelf doen.
Hier staat feitelijk, dat eneco vastigheid wil in geldstroomcontinuiteit, lees meer winst.

Ik denk dat de prijs nog verder gaat zakken...

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 22-02-2024 14:20 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• JDx

JDx

Ben ik ^

Audione0 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:53:
[...]

T bericht wat eneco suggereert is dat ze het voor de klant doen.. de werkelijkheid zegt natuurlijk heel wat anders en dat ze het voor zichtzelf doen.
Hier staat feitelijk, dat eneco vastigheid wil in geldstroomcontinuiteit, lees meer winst.

Ik denk dat de prijs nog verder gaat zakken...
Die melding in de app heb ik de afgelopen 2 maanden niet meer gehad. Maar dat was inderdaad ook mijn redenatie in oktober, november, december, als ze dit nu aan kunnen bieden, dan weten zij ook dat het nog verder gaat zakken. Maar ik vind het nu wel mooi geweest met die 36 cent, over 3 weken naar 27 cent.

Hoe laag zou gas eigenlijk kunnen worden, alleen de belasting is al 70,5 cent en dan moeten ze er nog wat aan verdienen natuurlijk. Stel de inkoop is gratis, dan kom je denk ik alsnog op 90 cent/m3?

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 22-02-2024 14:04 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Essent verlaagt tarief stroom en gas met 10% voor miljoen huishoudens
2 uur geledenin GELD

DEN BOSCH (ANP) - Essent verlaagt de tarieven voor stroom en gas met 10 procent. De nieuwe tarieven gelden voor bijna 1 miljoen huishoudens met een variabel energiecontract en gaan op 1 april in.

Voor klanten met een gemiddeld verbruik levert dit een besparing op van bijna 1000 euro vergeleken met een jaar geleden.
https://www.telegraaf.nl/...-voor-miljoen-huishoudens
'
Hoe kan 10% verlaging van de levertarieven nu 1000 euro schelen op de rekening :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wolly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:02:
[...]

'
Hoe kan 10% verlaging van de levertarieven nu 1000 euro schelen op de rekening :?
Haha idd, die van mij is ook maar 600 euro ofzo.

En 10% nou... dan hebben mensen dus een rekening van 10.000 euro? Of leggen ze het verkeerd uit, volgens mij is de rekening bij een gemiddeld gezin maar 1200 ofzo, dan gaan ze opeens naar 200? :+

Ik zou dan van 36,6 cent naar 33 cent gaan, zet ook geen zoden aan de dijk.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 22-02-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:02:
[...]

'
Goeie vraag. Essent stelt dat in hun persbericht en waarom zou je als media een bron als Essent in twijfel trekken? Dat print je toch gewoon :9
**De besparing van bijna1000 euro op jaarbasis geldt voor een klant met een gemiddeld verbruik van 2900 kWh en 1200 m3 en is inclusief 21% BTW en energiebelastingen voor respectievelijk 2023 en 2024.
We hebben dure tijden gehad maar vrijwel niemand betaalde volgens mij 833 euro p/m, laat staan dat dat het gemiddelde was :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Goeie vraag. Essent stelt dat in hun persbericht en waarom zou je als media een bron als Essent in twijfel trekken? Dat print je toch gewoon :9

[...]

We hebben dure tijden gehad maar vrijwel niemand betaalde volgens mij 833 euro p/m, laat staan dat dat het gemiddelde was :o
Mijn ouders zaten volgens mij op 630 met 26 zonnepanelen, maar dat is een huis met kantoor eraan.

• TwiSteD1
Ze vergelijken de tarieven met de hoogste piek van begin 2023, toen ging het richting de 2,5 euro per m3.

[ Voor 176% gewijzigd door TwiSteD1 op 22-02-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

TwiSteD1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:17:
Ze vergelijken de tarieven met de hoogste piek van begin 2023, toen ging het richting de 2,5 euro per m3.
Dus ze verlagen de prijs van nu met 10% maar maken de besparingsvergelijking met een jaar geleden... suf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TwiSteD1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:17:
Met het prijsplafond was het 'maar' EUR 1,45 dacht ik.

Dat maakt allemaal nog niet dat 10% verlaging gelijkstaat aan 1000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
JDx schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:22:
[...]

Dus ze verlagen de prijs van nu met 10% maar maken de besparingsvergelijking met een jaar geleden... suf
Heel suf inderdaad, want eigenlijk moet je gewoon de tarieven van het hele jaar gebruiken om te vergelijken het is immers een variabel contract, geen vast contract? Dit is dus misleidende reclame, niemand met een normaal verbruik heeft vorig jaar zoveel meer betaald, ook niet bij Essent.
Op 1 april 2023 gaat het tarief voor stroom bij Essent omlaag naar zo'n 0,48 euro per kilowattuur. Voor gas betalen Essent-klanten 47 procent minder: 1,82 euro per kubieke meter.
Essent rekent met het volgende verbruik:
**De besparing van bijna1000 euro op jaarbasis geldt voor een klant met een gemiddeld verbruik van 2900 kWh en 1200 m3 en is inclusief 21% BTW en energiebelastingen voor respectievelijk 2023 en 2024.
Dat is dus 2184 gas + 1392 stroom = 3.576 met de tarieven van 1 april 2023.
Dat is dus 1584 gas + 980 stroom = 2.564 met de tarieven van 1 april 2024.

Dat is dus een besparing van 1.000 euro :+

[ Voor 12% gewijzigd door TwiSteD1 op 22-02-2024 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwiSteD1
Wolly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Met het prijsplafond was het 'maar' EUR 1,45 dacht ik.

Dat maakt allemaal nog niet dat 10% verlaging gelijkstaat aan 1000 euro.
Inderdaad, het prijsplafond gold voor heel 2023. Dus de besparing is dus nog veel minder eigenlijk.
Met het prijsplafond betaalde je voor gas tot 1.200 m3 maximaal € 1,45 en voor elektra tot 2.900 kWh maximaal € 0,40.

1740 + 1.160 = 2900

Dus de besparing is dus eigenlijk maar 336 euro, dat is niet bijna duizend euro.

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Die melding in de app heb ik de afgelopen 2 maanden niet meer gehad. Maar dat was inderdaad ook mijn redenatie in oktober, november, december, als ze dit nu aan kunnen bieden, dan weten zij ook dat het nog verder gaat zakken. Maar ik vind het nu wel mooi geweest met die 36 cent, over 3 weken naar 27 cent.

Hoe laag zou gas eigenlijk kunnen worden, alleen de belasting is al 70,5 cent en dan moeten ze er nog wat aan verdienen natuurlijk. Stel de inkoop is gratis, dan kom je denk ik alsnog op 90 cent/m3?
71 cent/m3 belasting en btw over gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
ArcticWolf schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:39:
[...]

Dus €0,8591 per m3 gas puur aan belasting incl. BTW..

Tsja. Dat prijsplafond grapje moet natuurlijk ergens mee worden terug gehaald..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:39:
[...]

Ja nou stel de inkoop wordt in een extreem gunstig geval 10, komt er nog BTW bij, verdiensten van de leverancier, dan zit je minimaal op 95 cent/m3 toch, of komen er nog meer kosten bij.

Dynamisch is nu 1,07/m3 bij een TTF die is geëindigd op 24 gisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Thalaron schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:52:
[...]

Dus €0,8591 per m3 gas puur aan belasting incl. BTW..

Nee die 71 cent is incl btw.

excuus... je betaald ook btw over de gasprijs.

Dus bv 25 cent per m3 (inkoop 25 euro per MWh = ca 25 cent per m3 + 2 cent transportkosten) + btw + 71 cent = bruto gasprijs/m3 + winst/risico opslag = netto gasprijs/m3.

[ Voor 27% gewijzigd door ArcticWolf op 22-02-2024 18:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0181
Thalaron schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:52:
[...]

Is met een hoop dingen zo, de mensen gaan vanwege de dure gasprijs veel minder stoken, dus er komt minder belasting binnen, dat wordt opgevangen door de belasting dan maar te verhogen om hetzelfde of meer weer terug te krijgen.
Idem met roken, alcohol, verkeersboetes, autobrandstof, etc., er wordt altijd een excuus voor die verhogingen aangevoerd, maar het gaat maar om 1 ding, om de tekorten vanwege vermindering(en) aan te vullen door verhogingen.

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58
Even een wellicht domme vraag, die ik net snel kan vinden via google;

wat vul je nu in op energie vergelijkingssites?
je gesaldeerde stroom gebruik ? (dus wat je werkelijk afgenomen hebt NA verrekening opwek panelen) of je kale stroomverbruik? (dus exclusief opwekking) ik kan namelijk geen getal in de min invullen (-800 normaal)

ik heb zonnepanelen en dan wordt ook je teruglevering gevraagd.
vul ik dan mijn totale opwek in? of echt puur mijn teruglevering? Als het alleen dat laatste is, kom ik niet uit mijn mijn verbruik; het systeem weet dan niet dat het nog mijn kale verbruik moet verrekenen

ergo; kale verbruik en totale opwekking invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
honda-noob schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:10:

je gesaldeerde stroom gebruik ? (dus wat je werkelijk afgenomen hebt NA verrekening opwek panelen) of je kale stroomverbruik? (dus exclusief opwekking) ik kan namelijk geen getal in de min invullen (-800 normaal)

vul ik dan mijn totale opwek in? of echt puur mijn teruglevering? Als het alleen dat laatste is, kom ik niet uit mijn mijn verbruik; het systeem weet dan niet dat het nog mijn kale verbruik moet verrekenen

Dit is echt hit en mis. Bij sommige alleen netto teruglevering na saldere. Bij andere totaal verbruik na de meter en opwel na de meter
ik kijk er niet eens naar ik vil gewoon 130 en 1300 in en kijk naar de tarieven en bereken het zelf wel. iklever netto 600 terug dus verbruik = 0 - 600x tlv + vastleverkosten x12 of 365 afhankelijk van hoe het weergegeven word.

Je zal echt zelf moeten berekenen of kijken hoe het berekend word of het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

honda-noob schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:10:

Het is in bijna alle gevallen gewoon je totale opwek.

Bij mij is het 3500kWh, 50/m3, 2100kWh opwek (met een systeem van 8x300 panelen).

Dan komt er iets van 55 euro uit vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58
Thnx voor de reacties. Zal even kijken met invullen van totale opwek en kale stroomafname, kijken wat de systemen als uitkomst geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met wat een energie leverancier doet als je een langdurig contract hebt en je neemt halverwege zonnepanelen?
Wordt het contract dan gewijzigd, of behoudt je de voorwaarden tijdens afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:59
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:06:
Heeft iemand ervaring met wat een energie leverancier doet als je een langdurig contract hebt en je neemt halverwege zonnepanelen?
Wordt het contract dan gewijzigd, of behoudt je de voorwaarden tijdens afsluiten?
contract is contract

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maar jij als afnemer wijzigt de voorwaarden toch? Je voegt iets toe wat niet afgesproken was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Maar jij als afnemer wijzigt de voorwaarden toch? Je voegt iets toe wat niet afgesproken was.
Nee want als het goed is staat nu al in je afgesloten contract wat er gebeurd als je gaat terugleveren en wat de vergoeding is als je netto teruglevert. Eén van de voorwaarden is wel dat je de zonnepanelen aanmeldt bij energieleveren.nl.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 16-06 20:16
redwing schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Omdat je dat niet gaat veranderen. Daarbij heb je wel gezien wat voor problemen het in China heeft gegeven. Bovenal neemt de bevolkingsgroei al sterk af omdat je ziet dat het geboortecijfer in landen die zich meer ontwikkelen vanzelf omlaag gaat (In b.v. Nederland is die al ruim onder de 2)

[...]

Verwarmen met een warmtepomp zorgt weliswaar nu nog voor meer CO2 uitstoot, maar alle verwachtingen en trends zijn dat dat binnen de levensduur van een CV (15 jaar) dat omgedraaid is. Nu nog CV-ketels installeren zal dan ook gedurnde de levensduur zeer waarschijnlijk zorgen voor een hogere CO2 uitstoot. En als je nog 5 jaar CV-ketels zou installeren is het zeker dat het gaat leiden tot een hogere CO2 uitstoot. Zoals ik in mijn post hierboven al zei gaat het juist over de toekomst. Puur de focus op vandaag leggen zorgt voor een vertraging van de energietransitie en leidt daarmee juist tot meer uitstoot.

[...]

En dit klopt natuurlijk helemaal, maar dat roep ik al vanaf het begin van dit topic. Het grootste probleem in dit hele verhaal ligt bij de regering die totaal geen lange termijn visie/plan heeft en maar met de waan van de dag mee aan het gaan is.
Ik vind het onvoorstelbaar om de bevolking zowel moreel als financieel (belasting) onder druk te zetten terwijl je een stad zo groot als Eindhoven per jaar het land laat binnenkomen en maar blijft doorgaan met nieuwe gebouwen en distri & industrieparken en nu bewapening en oorlog.

Dat alles vreet stroom en grondstoffen en is tegenovergesteld van duurzaam. Dat tast mijn "geloof" in energietransitie, klimaatbeleid en mijn eigen taak daarin ernstig aan. Ik ben geen gekke Gerritje. Overheid MOET de goede richting aangeven. Dat doet men niet.

Punt 2 mbt WP is allemaal best leuk maar je vergeet dat de burger ervoor moet betalen. Dan moet je dat wel aantrekkelijk maken, want het is erg duur. Wie profiteren? De installatietechiekers, fabrikanten, energie adviseurs enz. Klimaat als verdienmodel zonder dat de burger er ook maar iets op vooruit gaat.

Vergeet niet dat Duitsland stoken op aardgas juist promoot. En dan moeten wij er hier af?

Helemaal met jou eens mbt regering. Stel idioten als kip zonder kop zonder enig technisch inzicht en gezond verstand.

Salderen moet je slechts deels zien als subsidie voor PV installaties maar hoofdzakelijk als aanmoediging WP's. Zelfs met salderen is de WP financiele business case erg lastig en eigenlijk ook de CO2 business case. De huidige discussie is teveel korte termijn en op PV gericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:41
Crapton schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Salderen moet je slechts deels zien als subsidie voor PV installaties maar hoofdzakelijk als aanmoediging WP's. Zelfs met salderen is de WP financiele business case erg lastig en eigenlijk ook de CO2 business case. De huidige discussie is teveel korte termijn en op PV gericht.
Zucht, daar gaan we weer. Er is juist een meer dan prima business case voor de WP, mits je dit een klein beetje slim doet (je bent immers een tweaker ;) ) en niet je net 3 jaar oude HR-ketel weggooit en bij dezelfde lokale CV-boer 15 mille aftikt voor een slecht geïnstalleerde split WP. In de meeste gevallen heb je het over zo'n 2-5K na subsidie, waarbij de energiekosten voor verwarmen en warm water minimaal halveren. Qua CO2 is het ook een heel stuk gunstiger, maar dat kan me persoonlijk verder jeuken.

PV/Salderen maakt het verhaal hoogstens nóg interessanter, maar is totaal niet randvoorwaardelijk en staat er in feite helemaal los van.

Verder kan ik me wel vinden in je verhaal. Vooral de almaar voortdurende combinatie van wagenwijd openstaande grenzen en tegelijkertijd de bouw van woningen en bijbehorende infra platleggen met die belachelijke stikstofbullshit is totaal gekmakend, ondanks dat ik persoonlijk alleen maar beter wordt van deze kunstmatig gecreëerde schaarste.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 23-02-2024 16:32 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 15:08
Ik vraag me af of je door salderen eerder een warmtepomp zou aanschaffen. In plaats van dat ik nu 400m³ in de CV stop, kan ik ook 3000 KWh in infrarood panelen stoppen die ik dan opwek met extra zonnepanelen. Over de energie betaal ik geen belasting door het salderen en dan ben ik goedkoper uit dan met een warmtepomp. Maar dan moet de zonnepaneelboete geen roet in het eten gooien. En het is niet goed voor de energietransitie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 23:00
hanev001 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:59:
[...]

Ik kan alleen maar vaststellen dat we het fundamenteel oneens zijn Alles wat jij als positief benoemd zie ik juist als negatieve gevolgen van een onderdrukkend beleid. Wat ik humoristich vindt is dat je D66 als populisten bestempeld terwijl ik ze zie als de grootste kwaaddoener van het beleid.
Met het PVV achtige beleid onderdruk je juist weer aan de andere kant, namelijk dat je oplegt dat dijken in de toekomst omhoog moeten en mensen moeten verhuizen vanwege teveel of juist te weinig water.
Wat mij betreft hef je gewoon enorm veel CO2 belasting direct bij de uitstoter als boete, je weet immers dat daar het kwaad zit tegen de maatschappij, en schaf inkomstenbelasting af. Daarna is iedereen vrij om te doen wat hij/zij wil...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:41
jan-- schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:39:
Ik vraag me af of je door salderen eerder een warmtepomp zou aanschaffen. In plaats van dat ik nu 400m³ in de CV stop, kan ik ook 3000 KWh in infrarood panelen stoppen die ik dan opwek met extra zonnepanelen.
Alice Bots approves. :+

All-electric.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:18
Crapton schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Ik vind het onvoorstelbaar om de bevolking zowel moreel als financieel (belasting) onder druk te zetten terwijl je een stad zo groot als Eindhoven per jaar het land laat binnenkomen en maar blijft doorgaan met nieuwe gebouwen en distri & industrieparken en nu bewapening en oorlog.
En ik vind het onvoorstelbaar dat mensen zo slecht geïnformeerd worden. Want die mensen die het land binnenkomen zijn grotendeels arbeidsmigranten en niet, zoals o.a. de PVV ons wil doen geloven, gelukszoekers die ons bakken met geld kosten. Zonder die migranten zou b.v. ASML niet zo groot zijn gegroeid en zou ook de hele tuinbouw op zijn gat gaan.
Maar wat ik helemaal niet snap is dat je in de huidige situatie nog kunt klagen over bewapening/oorlog? Wil je echt dat Rusland heel Europa inneemt of op zijn minst op zijn gat gooit? Want dat is wat gaat gebeuren als je niet zorgt voor een goede defensie en ervoor zorgt dat Oekraïne Rusland kan tegen houden.
Dat alles vreet stroom en grondstoffen en is tegenovergesteld van duurzaam. Dat tast mijn "geloof" in energietransitie, klimaatbeleid en mijn eigen taak daarin ernstig aan. Ik ben geen gekke Gerritje. Overheid MOET de goede richting aangeven. Dat doet men niet.
Oftewel gebrek aan informatie zorgt ervoor dat je denkt dat wat er nu gebeurt slecht is. En de overheid doet te weinig en heeft geen overkoepelend plan, maar de dingen die hier net genoemd worden (grotendeels gestuurd vanuit Brussel) zijn nu net wel de dingen die echt nut hebben.
Punt 2 mbt WP is allemaal best leuk maar je vergeet dat de burger ervoor moet betalen. Dan moet je dat wel aantrekkelijk maken, want het is erg duur. Wie profiteren? De installatietechiekers, fabrikanten, energie adviseurs enz. Klimaat als verdienmodel zonder dat de burger er ook maar iets op vooruit gaat.
Ook hier weer, jij vergeet even dat het die burger juist geld oplevert. Gezien de trend in energiekosten (en vooral gasprijzen), zal een hybride warmtepomp binnen een paar jaar al terugverdient zijn. Juist door dat nu te verplichten zorgt ervoor dat de burger geld over houdt. Maar wederom is dit het verschil tussen korte termijn (CV is goedkoper) en lange termijn (verbruik hybride-CV is goedkoper)
Vergeet niet dat Duitsland stoken op aardgas juist promoot. En dan moeten wij er hier af?
En zo ook dit. De normale stap die gevolgd wordt is kolen->gas->elektra. Duitsland is nog bezig met de eerste stap, wij zijn echter al een stap verder. En dan kun je zeggen dat wij het rustig aan kunnen doen, maar ook hier is het op de langere termijn veel voordeliger om de stap wel te maken.
Het is een beetje hetzelfde als met zonnepanelen. Als je die al 10 jaar hebt liggen ben je er goed geld mee aan het besparen. Maar daarvoor heb je wel ooit moeten investeren.
Helemaal met jou eens mbt regering. Stel idioten als kip zonder kop zonder enig technisch inzicht en gezond verstand.

Ook hier mist weer informatie, een WP is juist helemaal niet lastig terug te verdienen. Ik heb hier airco's hangen en als jk het verbruik daarvan vergelijk met wat ik minder aan gas verbruik zijn die al binnen 5 jaar terug verdient.
Maar ook daarbij zou ik veel meer goede informatie-voorziening vanuit de overheid verwachten. Want momenteel denken nog steeds veel te veel mensen dat een airco of WP duur/onrendabel is. Maar ook die CO2 business case wordt er vaak bijgehaald, waarbij die inderdaad momenteel geldig is en een WP juist meer CO2 kost. Kijk je echter over de levensduur, dan is de energiemix al zover verandert dat de WP het makkelijk van de CV wint.

Kort gezegd zie je dat vanuit Europa de goede stappen komen, alleen zou er vanuit de regering ook veel meer sturing (en vooral een goed plan) moeten zijn. Maar bovenal mis ik steevast de goede informatievoorziening waardoor er heel veel onzin rond gaat en waardoor mensen de bverkeerde keuzes maken.

En een kleine edit, dit is niet bedoeld om je aan te vallen want ik zie bij teruglezen dat het wel soms zo over zou kunnen komen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
Crapton schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:40:
Punt is: schaf salderen af en niemand koopt meer een dure WP. Huisverwarming blijft een basis behoefte dus aardgas kan de regering niet afschaffen of te duur maken. Gaat gewoon niet. Mensen houden hun CV ketel, kopen desnoods een reserve of kopen die in Duitsland.
Met de huidige tarieven is een warmtepomp in gebruik al aanzienlijk goedkoper dan een CV-ketel. Investering in een LW-warmtepomp is voor de meest huishoudens behoorlijk significant, als de TVT te hoog wordt terwijl de saldeerregeling wordt afgebouwd, dan is daar een makkelijk oplossing voor: gas duurder maken.

Feit is nu gewoon dat ik een zwembad in de tuin kan zetten, leg nog ergens een paar panelen en iemand zonder zonnepanelen betaald uiteindelijk onder de streep de rekening voor mijn verbruik wanneer de zon niet schijnt. 8)7

Jetten had gewoon die wet iets beter dicht moeten timmeren dat de TL-boetes niet mogelijk waren geweest, paar partijen die zich in beide kamers wat minder populistisch op hadden moeten stellen en dan hadden we gewoon voorspelbaar beleid voor de komende 7 jaar gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@Crapton die gaspromotie heeft Duitsland allang weer ingetrokken, https://www.wattisduurzaa...ardgasketel-in-duitsland/
En als echte Tweaker zorg je zelf dat je van het gas afkomt, zo duur is dat dan niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Crapton Reken na:
- Kolenstroom doet 800 gram CO2 per kWh(e)
- Aardgas doet 240 gram CO2 per kWh(th) *
- Een goed geïnstalleerde warmtepompinstallatie haalt sCOP4.5 (de mijne 5).
-> een warmtepomp op kolen doet dus tussen de 200-160 gram per kWh(th) en dat is echt worst case
-> een warmtepomp op kolenstroom stoot dus minder uit en kost minder per kWh.
Bovendien draait er geen warmtepomp op kolenstroom maar op de mix die in de winter significant uit windstroom en gasgestookt bestaat. Ik laat het aan jou om de milieuwinst uit te rekenen van het draaien van een warmtepomp op een gascentrale.

* well-to-burner, excl de secundaire methaanuitstoot die bij de winning hoort, anders komt er een onbekende hoeveelheid bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:31
Proton_ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:49:
@Crapton Reken na:
Ik laat het aan jou om de milieuwinst uit te rekenen van het draaien van een warmtepomp op een gascentrale.
Jij weet net zo goed dat het om euro's gaat, de eerste die PV primair voor het klimaat op z'n dak legt moet ik nog tegenkomen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hoevenpe Tja, same difference.
Net als dat mijn EV met een aggregaat in de kofferbak zuiniger rijdt dan een dieselauto is dat verschil bij een warmtepomp-op-gas nog veel groter; dat kost ongeveer de helft per kWh(th).

Het probleem is niet de techniek, op het moment lijkt het grootste probleem het kennisdelen te zijn over eenvoudige, doelmatige installaties. De hybride installaties van €15k (met €2k aan hardware na subsidie) slaan natuurlijk helemaal nergens op.

En juist de grootverbruikers waar de meeste winst te halen is met een warmtepomp krijgen te horen dat hun huis ongeschikt is :?

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 23-02-2024 21:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:12:
@hoevenpe Tja, same difference.
Net als dat mijn EV met een aggregaat in de kofferbak zuiniger rijdt dan een dieselauto is dat verschil bij een warmtepomp-op-gas nog veel groter; dat kost ongeveer de helft per kWh(th).

Het probleem is niet de techniek, op het moment lijkt het grootste probleem het kennisdelen te zijn over eenvoudige, doelmatige installaties. De hybride installaties van €15k (met €2k aan hardware na subsidie) slaan natuurlijk helemaal nergens op.

En juist de grootverbruikers waar de meeste winst te halen is met een warmtepomp krijgen te horen dat hun huis ongeschikt is :?
Dit zie je verkeerd is mijn mening, ik denk dat "rest" het nut er niet van in zien die investering te doen.
Waarom investeren in een systeem wat reeds voldoet wat het moet doen, van die 10.000 euro investering voor een volledig WP/WPB systeem (of meer in mijn geval) kan ik de aankomende 10 jaar nog prima gas stoken.

Voorbeeld:
Een gas CV-installatie heeft altijd gedaan wat het moest doen en met 70 cent per m3 (2018 prijzen) kan je prima een woning goed verwarmen en mee douchen, 365 dagen lang voor 120 euro per maand. Dit is naar huidige maatstaven verhoogd naar 200 euro per maand (bijv), en de installatie voldoet alsnog steeds.. waarom zou je dan zoveel geld investeren in iets waar je mogelijk pas over 10 jaar profijt van hebt.

Er zijn genoeg (waarschijnlijk het merendeel) die geen 10.000 euro hebben rondslingeren... dus waarom zou je die moeite nemen.

Als ik naar mijzelf kijk dan moet de gasprijs toch wel richting de 3 euro/m3 gaan voordat ik mijzelf "gedwongen" voel om echt van het gas af te gaan. En dan is er nog een heel groot deel in Nederland wat niet vrijwillig naar een ander systeem kan (sociale huur, etc).

Welk persoon kijkt meer dan 10 jaar vooruit qua toekomst? (ik niet iig).

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 23-02-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Laatst online: 29-04 16:39
@redwing Dank dat je moeite neemt hier zo zorgvuldig en gemotiveerd op te reageren. Ik wist niet waar te beginnen. "Maar hoe dan?!". Maar goed. Eén op de vier in dit land...
Correct, zij het dat de moskovieten niet de logistieke capaciteit hebben om meer dan een paar honderd meter op te schuiven, laat staan door te stoten naar hier. Avdiivka ligt al tien jaar aan het front. Moet je kijken wat ze aan doden en spul hebben moeten uitgeven om het te veroveren. M.i.: Eerder op de geldstromen letten, naar politieke partijen en zo - Euros uit Rusland zijn gevaarlijker dan tanks.
Oftewel gebrek aan informatie zorgt ervoor dat je denkt dat wat er nu gebeurt slecht is. En de overheid doet te weinig en heeft geen overkoepelend plan, maar de dingen die hier net genoemd worden (grotendeels gestuurd vanuit Brussel) zijn nu net wel de dingen die echt nut hebben.
...
Al nuttig commentaar van anderen. Maar nogmaals bedankt voor de moeite.
En een kleine edit, dit is niet bedoeld om je aan te vallen want ik zie bij teruglezen dat het wel soms zo over zou kunnen komen.
Mwah. De post waarop je antwoordt heeft hier en daar wat onredelijks, nog niet het schuim op de lippen, maar toch.

Was een samenleving maar net zo makkelijk te tweaken als de domotica, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:37:
[...]
...
Er zijn genoeg (waarschijnlijk het merendeel) die geen 10.000 euro hebben rondslingeren... dus waarom zou je die moeite nemen.

Als ik naar mijzelf kijk dan moet de gasprijs toch wel richting de 3 euro/m3 gaan voordat ik mijzelf "gedwongen" voel om echt van het gas af te gaan.

Maar wil je dan niet, dat het voor de volgende generaties een beetje te doen blijft? We hebben deze klimaat / stikstof / woningnood -toestand juist te danken aan deze instelling. Alles maar voor je uitschuiven. Met mij gaat het goed en mijn tijd zal het wel duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:18
b_g_e schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:39:
@redwing Dank dat je moeite neemt hier zo zorgvuldig en gemotiveerd op te reageren. Ik wist niet waar te beginnen. "Maar hoe dan?!". Maar goed. Eén op de vier in dit land...

[...]

Correct, zij het dat de moskovieten niet de logistieke capaciteit hebben om meer dan een paar honderd meter op te schuiven, laat staan door te stoten naar hier. Avdiivka ligt al tien jaar aan het front. Moet je kijken wat ze aan doden en spul hebben moeten uitgeven om het te veroveren. M.i.: Eerder op de geldstromen letten, naar politieke partijen en zo - Euros uit Rusland zijn gevaarlijker dan tanks.
Alleen zie je ook dat ze dat vooral voor elkaar krijgen door Westerse materieel en munitie. Zonder dat waren ze in de eerste dagen al onder de voet gelopen (zonder Javelins denk ik niet dat ze de boel hadden kunnen stoppen)
[...]

Al nuttig commentaar van anderen. Maar nogmaals bedankt voor de moeite.

[...]

Mwah. De post waarop je antwoordt heeft hier en daar wat onredelijks, nog niet het schuim op de lippen, maar toch.

Was een samenleving maar net zo makkelijk te tweaken als de domotica, niet?
Tja, helaas is dat inderdaad niet zo, maar het kan geen kwaad om de pijnpunten te benoemen. Want heel simpel gezegd hadden veel van de huidige problemen met pro-actief beleid voorkomen kunnen worden. En dan kunnen we nu wel de gevolgen bespreken maar eigenlijk is het al veel eerder fout gegaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@redwing
Allemaal goede punten maar waar ik een beetje chagrijnig van word is door gebrek aan daadkracht in de regering er mazen in de wet zijn waardoor er op de "vrije markt" allerlei schimmige zaken zijn.
Dat je moet betalen voor het "even bewaren van de Kwh's als de subsidie vh rijk ophoud naar de bedrijven toe lijkt mij logisch. Het salderen kost geld punt. En dat moet ergens betaald worden. Via generieke belasting inning of door de gebruiker van salderingsdienst.
Je betaald ook voor een cloudopslag, een geld opslag, een goederenopslag.
Maar dat is helder.
Zoveel per maand voor zoveel Gigabyte/Terrabyte of zoveel per maand voor diensten van je geld veilig kunnen gebruiken of zoveel per maand voor xm3 box.
En hoe je die gebruikt, veel transisites of weinig, vol of niet vol doet niet terzaken.
Past t niet doe je een upgrade, heb je teveel ongebruikte ruimte een downgrade.

Maar de nu overal opduikende schimmige hidden opslag(en) die nu plaatsvind en de niet welkom bonus(lees geen welkomsbonus) vind ik pure misbruik van de mazen van de energiewetgeving en slecht voor het vertrouwen in eerlijke en heldere dienstverlening..van een basis/levensbehoefte.
Dus als ik met geregistreerde panelen niks terug lever omdat op zonnige momenten de Airco's vol laat draaien betaal ik per kwh nog steeds meer dan mn buurman zonder panelen omdat ik geregisteerde panelen heb? En waarom moet mijn gas prijs of leveringskosten op gas ook duurder zijn?
En waar kan ik controleren hoe deze opslag opgebouwd is? En welk % van de niet panelen bezitters?
Wat als ik mn panelen uitzet/los koppel van de meter? Krijg ik dan de opslag terug?

Het is een beetje als de autoverzekering: Als je een zwarte vw golf heb betaal je meer premie dan een zelfde golf in een andere kleur. "want zwarte golfjes maken meer schade...kijk maar naar de statistieken.."
Nope excelsheetridder het is de bestuurder die het doet niet de kleur. Dat is profilering en dat is verboden politie mag het ook niet.. O-)
Ook dit staat nergens beschreven , er is geen lijst met welke kleur het goedkoopst is in premie en welke het duurst. Het is een een methode om meer premie te innen om de kosten baten verhouding te verbeteren.
Dus als jij zwarte auto's mooi vind en heel netjes rijd ben je nog steeds meer aan het betalen.

Er moet een duidelijke controle zijn op de aangeboden tarieven. Die moeten los staan van PV's.
En op basis van je gewenste bandbreedte van "opslag door dienstverlener" een maandelijks abonnement.
Overloop van je kwh's , netto terugleveren dus op jaar basis moet beloont worden met verelectrificeer adviezen en kortingen(subsidies) via het rijk omdat te doen. En geen netto geld.
(Dit drukt de particuliere overproducenten voor winsten.)
Soort zegeltjes vd de supermarkt principe. Sparen voor iets nieuws. (ook die vervallen na verloop van tijd als je ze niet gebruikt en zijn alleen geld waard voor de dingen die ze zelf bepalen.
Isoleren, verelectrificeren, van het gas af komen enz.
Met de mogelijkheid om het weg te geven aan anderen (minder financieel krachtigen) indien je het zelf niet meer nodig hebt.

Nu is het een gevalletje makelaars gekte in de energiemarkt. En de regelgeving en controle loopt enorm achter. Je weet dat je gepiepeld word maar je kan geen cijfers hard maken en het speelveld veranderd spontaan om de zoveel tijd.

Onder deze omstandigheden is investeren van (tien)duizende euro's in omzetten oude CV installaties naar electrische alternatieven voor veel mensen/huishoudens geen uitgemaakte zaak.
En thuisaccu's en EV's zijn ook niet voor iedereen weggelegd.

In retroperspective alle early adopters van PV's met salderen hebben daardoor al veel kunnen sparen om met dat geld te investeren en zijn nu weer spekkoper.(zelfde als de leaserijders van EV's) Ook hierin was dit niet voor elke huishouden mogelijk.
Geld, dakruimte, enz.

Ook ik/wij kon(den) pas na verhuizing panelen plaatsen en denken aan WP's. In ons vorige huis was de ruimte en fysieke eigenschappen vh huis ongunstig voor dat soort investeringen.
Ons plan in vergroenen is de afgelopen maanden steeds meer in de verdrukking gekomen door onzekere kostenposten.(los van de algehele inflatie)

Het komt er op neer dat vertrouwen in de energie leveranciers en de regering op een eerlijke behandeling als particulier huishouden behoorlijk geschaad is de afgelopen maanden.
Wees gewoon helder en open.
Kale energie prijs.
Leverings kosten.
PV teruglever hoeveelheid salderingsservice(abonnement voor "bewaren" van je opgewekte stroom die je even niet nodig hebt.
Belastingen

Kortingen en aanbiedingen voor vergroeningsmogelijkheden. (stoppen met welkomst bonussen omdat die betaald worden door loyale klanten. (dat vind iedereen wel gewoon))

Sorry voor de rant maar ik ben zo klaar met de politiek en hun tandeloze geleuter en draaikonterij.
Ze kunnen niet eens het eens worden om te regeren.
En dat niets kunnen beslissen want ze zijn demissionair en moeten alleen lopende zaken draaiende houden maakt het nog makkelijker voor die energie giganten hun rendement te verhogen met mazen in de wet zoeken en gebruiken. En wij consumenten kunnen niet stoppen met kopen vh product als we niet eens zijn met de prijs/kosten want het zijn primaire behoeftes die we afnemen van ze.
Er is schijn concurrentie. Essent? Vd bron?
Hoeveel van de aanbieders zijn er echt zelfstandig als bedrijf en geen tak in een grotere boom?
En als zodanig gebruikt om proefballonnetjes op te laten?
Deze methodiek is in veel gebieden gebeurd.
Internet, webshops, brandstof enz. Schijn concurrentie. Schijnkeuze.

Einde rant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
b_g_e schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Maar wil je dan niet, dat het voor de volgende generaties een beetje te doen blijft? We hebben deze klimaat / stikstof / woningnood -toestand juist te danken aan deze instelling. Alles maar voor je uitschuiven. Met mij gaat het goed en mijn tijd zal het wel duren...
Als ik een grootverbruiker zou zijn dan wel, maar ik verbruik relatief weinig energie vergeleken met de meeste mensen hier @ Tweakers. Als ik zie hoeveel sommige mensen/gezinnen hier verbruiken en die moord en brand roepen mbt. het afschaffen van de salderingsregeling dan schaam ik mij bijna voor de medemens.

Linksom of rechtsom ik verdien een dergelijke investering waarschijnlijk nooit terug (als ik blijf wonen waar ik woon) en qua comfort schiet ik er niks mee op.
Enige wat ik kan doen is beter isoleren en zuiniger zijn met energie (wat ik wel doe), ik snap dan ook niet waarom veel mensen zeggen dat ze juist meer energie verbruiken dan voorheen, ik probeer juist steeds minder te verbruiken... dat lijkt mij ook de enige oplossing voor het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
redwing schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:43:
[...]

En dan kunnen we nu wel de gevolgen bespreken maar eigenlijk is het al veel eerder fout gegaan.
Dat dit misgaat weten we sinds (op z'n laatst) 1972. *bron? Nou ja, die onderzoeken van de aardoliemaatschappijen van toen. Die heb ik even niet bij de hand.

Het was veel goedkoper geweest in 1980 al te beginnen met "de energie-transitie". Maar goed, zure regen is wel gelukt. Dit niet. En ondertussen weten mensen niet beter.

Nog iets meer on topic: Wat gebeurt er met de energie-rekening als AMOC gaat liggen? Daar zou de winter zomaar 10 graden kouder van kunnen worden. De wetenschap ziet het aankomen, maar weet niet of het over 2, 20 of 200 jaar gebeuren zal. Dan woon je qua klimaat opeens in het noorden van Zweden (hier) en had je de isolatie misschien toch liever op -10 dan op 0 graden C afgestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:49:
[...]

... ik probeer juist steeds minder te verbruiken... dat lijkt mij ook de enige oplossing voor het klimaat.
Okay, ik volg je. Dankjewel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b_g_e
hoevenpe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Jij weet net zo goed dat het om euro's gaat, de eerste die PV primair voor het klimaat op z'n dak legt moet ik nog tegenkomen.
Waar spreken we af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
ArcticWolf schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Als ik een grootverbruiker zou zijn dan wel, maar ik verbruik relatief weinig energie vergeleken met de meeste mensen hier @ Tweakers. Als ik zie hoeveel sommige mensen/gezinnen hier verbruiken en die moord en brand roepen mbt. het afschaffen van de salderingsregeling dan schaam ik mij bijna voor de medemens.

Linksom of rechtsom ik verdien een dergelijke investering waarschijnlijk nooit terug (als ik blijf wonen waar ik woon) en qua comfort schiet ik er niks mee op.
Enige wat ik kan doen is beter isoleren en zuiniger zijn met energie (wat ik wel doe), ik snap dan ook niet waarom veel mensen zeggen dat ze juist meer energie verbruiken dan voorheen, ik probeer juist steeds minder te verbruiken... dat lijkt mij ook de enige oplossing voor het klimaat.
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van je situatie. Niet iedereen woont in een 0-op-de-meter vrijstaande villa met 10kWp en WP.

Als je in een oud niet geïsoleerde huurwoning zit en geen budget hebt om daar iets aan te doen (los van of de huurbaas het toelaat) dan kan het zomaar zijn dat je of in de kou kan gaan zitten of heel veel energie nodig hebt.

Daarnaast is de vraag wat je verstaat onder meer energie verbruik. Wij verbruiken nu circa 3.500 kWh meer (moeten gemiddeld 1 keer per week de auto laden) dan 2 jaar geleden. Daar staat tegenover dat we geen benzine meer nodig hebben. Maar al met al dus meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
Hallo ik zou graag jullie mening horen over het volgende;

Cv ketel welke ik nu heb ik is 15 jaar oud. Er mankeert tot op heden niks aan, zouden jullie met het oog op het niet meer kunnen krijgen van een enkel cv gas vanaf 2026 er volgend jaar een nieuwe inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

bjornty schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:21:

Cv ketel welke ik nu heb ik is 15 jaar oud. Er mankeert tot op heden niks aan, zouden jullie met het oog op het niet meer kunnen krijgen van een enkel cv gas vanaf 2026 er volgend jaar een nieuwe inzetten?
Als je verder niks van plan ben om te verduurzamen of om minder of geen gas te verbruiken zou ik zeggen ja nu doen, alleen niet over 5 jaar of zo hier komen klagen dat gas zo duur is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:36
bjornty schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:21:

Ik zit in een beetje vergelijkbare situatie. Mijn ketel is van 2001. Daar mankeert ook helemaal niets aan. Word eigenlijk alleen maar gebruikt voor het SWW. Verwarming gaat nu veelal via l/l warmtepomp. Cv ketel is voor verwarming de back up om een heel koude periode te overbruggen of het hele huis te verwarmen.

Ik ga dat ding dus niet vervangen. Volgens de cv monteur is dat ding gewoon goed en eventueel lonend te repareren. Gaat het stuk kan er volgens de regeltjes een nieuwe neergehangen worden, omdat een warmtepomp niet rendabel is terug te verdienen binnen 7 jaar. Ik kan dan ook kiezen voor een l/w warmtepomp. Die zijn dan misschien wel goedkoper en met minder kinderziektes.
De vaste lasten voor de gasaansluiting zie ik maar als een verzekeringspremie.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 16-06 20:16
Mbt discussie over uitstoot kwam ik dit tegen (in het Duits) mn vergelijking WP vs aardgas CV. Ik had nog niet vanuit CO2 perspectief gerekend, maar uiteraard zal WP op windstroom of atoomstroom geen CO2 uitstoten tov CV ketel. Dat betwist ik ook niet zie mijn eerdere post.

Maar dan moet die stroom er ook zijn zoals zon, wind of atoomstroom. En geen biomassa want dat is m.i. absoluut niet duurzaam. Begrijp dat Amer in 2024 overgaat naar 100% biomassa. Dus wij laten bomen kappen in Estland en Canada en USA, per schip naar hier om te verbranden?

Ik blijf wel betwisten dat de hele inspanning in NL incl bevolkingsgroei nul komma nada klimaat zoden aan de dijk zet. Dus waarom zou ik dan investeren? Juist voor de pbp.

https://www.polarstern-en...rgleich-von-brennstoffen/

Afbeeldingslocatie: https://cdn.sanity.io/images/umwef3gg/production/e57bfa76e08bfd3bc548fc1f2a6d20ed6c02529d-2460x1538.png?w=2460&fm=webp

-------------------------------------------------------------------------

Ik heb een grondgebonden WP en volledig gasloos incl tapwater. Dat was erg duur ca 17k. De pbp berekening is zeer sterk afhankelijk van de aardgas prijs. Toen ik de installatie liet plaatsen was die gasprijs ca 0.35 €/m3, nu 3x meer. Door belastingdruk te verhogen probeert de regering de WP relatief aantrekkelijker te maken dus met de stok in plaats van lokken met de wortel salderen.

Overigens zit aan belastingen een bovengrens want op een gegeven moment kunnen armere mensen in NL energie als levensbehoefte niet meer betalen. Tevens kunnen ze de investering in een WP niet betalen of ze zitten in een gammel huurhuis. Belastingen verhogen is dan geen oplossing.

Maak ik mijn de WP berekening met gegevens van nu zonder salderen en zonder energiekorting kom ik op ca 16 jaar pbp, met salderen zonder energie korting op 7.5 jaar gebaseerd op terugleverprijs 0.05 €/kWh. Met inzicht van nu zou ik op basis salderen misschien een goedkopere lucht WP nemen. Zonder salderen weet ik nog niet wat ik zou doen, misschien idd een split airco in de hoofdwoonruimte. Zonnepanelen erbij misschien, ook afhankelijk van wel of niet salderen en de energiecowboys.

https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

-----------------------------------------------------------------------

Ik zeg het nog eens salderen hoeft de energiebedrijven niet veel geld te kosten mits je de stroom 's nachts gebruikt bv voor je WP. In de winternachten is stroom bijna zo goedkoop als midden op de dag in de zomer.

Dat gaat met een vloerverwarming buffer & WP & goede regeling. Kan ook met dynamisch contract, maar dan wel eerlijk teruglever prijs in de zomer en geen strafheffing. Als zonneparken een vergoeding krijgen voor het stilleggen in de zomer dan wil ik op dezelfde manier behandeld worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Crapton op 24-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Ik kan dan ook kiezen voor een l/w warmtepomp. Die zijn dan misschien wel goedkoper en met minder kinderziektes.
Kinderziektes is een onzin argument, die techniek is beproefd en werkt prima tenzij je misschien een C-merk koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ArcticWolf schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:37:
[...]

Dit zie je verkeerd is mijn mening, ik denk dat "rest" het nut er niet van in zien die investering te doen.
Waarom investeren in een systeem wat reeds voldoet wat het moet doen, van die 10.000 euro investering voor een volledig WP/WPB systeem (of meer in mijn geval) kan ik de aankomende 10 jaar nog prima gas stoken.

Voorbeeld:
Een gas CV-installatie heeft altijd gedaan wat het moest doen en met 70 cent per m3 (2018 prijzen) kan je prima een woning goed verwarmen en mee douchen, 365 dagen lang voor 120 euro per maand. Dit is naar huidige maatstaven verhoogd naar 200 euro per maand (bijv), en de installatie voldoet alsnog steeds.. waarom zou je dan zoveel geld investeren in iets waar je mogelijk pas over 10 jaar profijt van hebt.

Als ik naar mijzelf kijk dan moet de gasprijs toch wel richting de 3 euro/m3 gaan voordat ik mijzelf "gedwongen" voel om echt van het gas af te gaan. En dan is er nog een heel groot deel in Nederland wat niet vrijwillig naar een ander systeem kan (sociale huur, etc).

Mijn punt was dat een doelmatige warmtepompinstallatie om 500 m³ te vervangen niet meer dan pakweg €5k zou hoeven kosten ex subsidie. Die 10k moet omlaag.
Je kunt van bijvoorbeeld Quatt/Pomp AO veel zeggen (slordig, slecht tweakbaar etc), maar doelmatig is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:36
Wolly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Kinderziektes is een onzin argument, die techniek is beproefd en werkt prima tenzij je misschien een C-merk koopt.
Zeker niet. De techniek kan dan wel beproefd zijn zo langzamerhand, maar installateurs en monteurs zijn nog niet allemaal op het gewenste niveau. Ook nu nog weinig concurrentie door de booming markt.

Ik kan dus nog wel even wachten met mijn lage gasverbruik. Terugverdientijd is nu waarschijnlijk langer dan mijn eigen levensduur.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
b_g_e schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:54:
[...]

.Het was veel goedkoper geweest in 1980 al te beginnen met "de energie-transitie". Maar goed, zure regen is wel gelukt. Dit niet. En ondertussen weten mensen niet beter.
Over zure regen hoor je hier inderdaad niets meer, evenals over het gat in de ozonlaag wat mede door het gebruik van drijfgassen is ontstaan en waar in de jaren '80 flinke paniek door ontstond.
Met het verbod op gebruik van CFK's en het vervangen van CFK voor HFK is het vergroten van dat ozongat gestopt en herstelt het zich zelfs. https://www.rtlnieuws.nl/...e-afbraak-van-de-ozonlaag
Pagina: 1 ... 119 ... 151 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden