@
redwing
Allemaal goede punten maar waar ik een beetje chagrijnig van word is door gebrek aan daadkracht in de regering er mazen in de wet zijn waardoor er op de "vrije markt" allerlei schimmige zaken zijn.
Dat je moet betalen voor het "even bewaren van de Kwh's als de subsidie vh rijk ophoud naar de bedrijven toe lijkt mij logisch. Het salderen kost geld punt. En dat moet ergens betaald worden. Via generieke belasting inning of door de gebruiker van salderingsdienst.
Je betaald ook voor een cloudopslag, een geld opslag, een goederenopslag.
Maar dat is helder.
Zoveel per maand voor zoveel Gigabyte/Terrabyte of zoveel per maand voor diensten van je geld veilig kunnen gebruiken of zoveel per maand voor xm3 box.
En hoe je die gebruikt, veel transisites of weinig, vol of niet vol doet niet terzaken.
Past t niet doe je een upgrade, heb je teveel ongebruikte ruimte een downgrade.
Maar de nu overal opduikende schimmige hidden opslag(en) die nu plaatsvind en de niet welkom bonus(lees geen welkomsbonus) vind ik pure misbruik van de mazen van de energiewetgeving en slecht voor het vertrouwen in eerlijke en heldere dienstverlening..van een basis/levensbehoefte.
Dus als ik met geregistreerde panelen niks terug lever omdat op zonnige momenten de Airco's vol laat draaien betaal ik per kwh nog steeds meer dan mn buurman zonder panelen omdat ik geregisteerde panelen heb? En waarom moet mijn gas prijs of leveringskosten op gas ook duurder zijn?
En waar kan ik controleren hoe deze opslag opgebouwd is? En welk % van de niet panelen bezitters?
Wat als ik mn panelen uitzet/los koppel van de meter? Krijg ik dan de opslag terug?
Het is een beetje als de autoverzekering: Als je een zwarte vw golf heb betaal je meer premie dan een zelfde golf in een andere kleur. "want zwarte golfjes maken meer schade...kijk maar naar de statistieken.."
Nope excelsheetridder het is de bestuurder die het doet niet de kleur. Dat is profilering en dat is verboden politie mag het ook niet..
Ook dit staat nergens beschreven , er is geen lijst met welke kleur het goedkoopst is in premie en welke het duurst. Het is een een methode om meer premie te innen om de kosten baten verhouding te verbeteren.
Dus als jij zwarte auto's mooi vind en heel netjes rijd ben je nog steeds meer aan het betalen.
Er moet een duidelijke controle zijn op de aangeboden tarieven. Die moeten los staan van PV's.
En op basis van je gewenste bandbreedte van "opslag door dienstverlener" een maandelijks abonnement.
Overloop van je kwh's , netto terugleveren dus op jaar basis moet beloont worden met verelectrificeer adviezen en kortingen(subsidies) via het rijk omdat te doen. En geen netto geld.
(Dit drukt de particuliere overproducenten voor winsten.)
Soort zegeltjes vd de supermarkt principe. Sparen voor iets nieuws. (ook die vervallen na verloop van tijd als je ze niet gebruikt en zijn alleen geld waard voor de dingen die ze zelf bepalen.
Isoleren, verelectrificeren, van het gas af komen enz.
Met de mogelijkheid om het weg te geven aan anderen (minder financieel krachtigen) indien je het zelf niet meer nodig hebt.
Nu is het een gevalletje makelaars gekte in de energiemarkt. En de regelgeving en controle loopt enorm achter. Je weet dat je gepiepeld word maar je kan geen cijfers hard maken en het speelveld veranderd spontaan om de zoveel tijd.
Onder deze omstandigheden is investeren van (tien)duizende euro's in omzetten oude CV installaties naar electrische alternatieven voor veel mensen/huishoudens geen uitgemaakte zaak.
En thuisaccu's en EV's zijn ook niet voor iedereen weggelegd.
In retroperspective alle early adopters van PV's met salderen hebben daardoor al veel kunnen sparen om met dat geld te investeren en zijn nu weer spekkoper.(zelfde als de leaserijders van EV's) Ook hierin was dit niet voor elke huishouden mogelijk.
Geld, dakruimte, enz.
Ook ik/wij kon(den) pas na verhuizing panelen plaatsen en denken aan WP's. In ons vorige huis was de ruimte en fysieke eigenschappen vh huis ongunstig voor dat soort investeringen.
Ons plan in vergroenen is de afgelopen maanden steeds meer in de verdrukking gekomen door onzekere kostenposten.(los van de algehele inflatie)
Het komt er op neer dat vertrouwen in de energie leveranciers en de regering op een eerlijke behandeling als particulier huishouden behoorlijk geschaad is de afgelopen maanden.
Wees gewoon helder en open.
Kale energie prijs.
Leverings kosten.
PV teruglever hoeveelheid salderingsservice(abonnement voor "bewaren" van je opgewekte stroom die je even niet nodig hebt.
Belastingen
Kortingen en aanbiedingen voor vergroeningsmogelijkheden. (stoppen met welkomst bonussen omdat die betaald worden door loyale klanten. (dat vind iedereen wel gewoon))
Sorry voor de rant maar ik ben zo klaar met de politiek en hun tandeloze geleuter en draaikonterij.
Ze kunnen niet eens het eens worden om te regeren.
En dat niets kunnen beslissen want ze zijn demissionair en moeten alleen lopende zaken draaiende houden maakt het nog makkelijker voor die energie giganten hun rendement te verhogen met mazen in de wet zoeken en gebruiken. En wij consumenten kunnen niet stoppen met kopen vh product als we niet eens zijn met de prijs/kosten want het zijn primaire behoeftes die we afnemen van ze.
Er is schijn concurrentie. Essent? Vd bron?
Hoeveel van de aanbieders zijn er echt zelfstandig als bedrijf en geen tak in een grotere boom?
En als zodanig gebruikt om proefballonnetjes op te laten?
Deze methodiek is in veel gebieden gebeurd.
Internet, webshops, brandstof enz. Schijn concurrentie. Schijnkeuze.
Einde rant.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....