Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
m4bnl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Top. Dankjewel.
Ik hoop dat ik dezelfde waardes ga halen! ( Die van 700).
Ik denk dat het wel haalbaar is.
Wow. Dus dat isoleren heeft veel gedaan. Of ben je zelf ook anders gaan stoken?

Huidige bewoonster (80jaar). Gebruikt iets van 650kuub per jaar. Maar zij is ook erg zuinig. Grote kans dat zij erg koud stookt
Zij en haar man zijn ook de eerste, en tot nu toe de enige, bewoners van het huis geweest. Alle verwarmingsbuizen zijn al geïsoleerd etc. Dus hopelijk is het huis nog beter geïsoleerd dan dat ik denk
Ik ben van 20,5 naar max 19C gegaan, dat scheelt ook wel wat. En ik mis het ook niet die 20,5... 19C is warm zat, was even wennen maar vind het niet minder comfortabel bv.

Maar in februari 2021 hadden we een leuke sneeuwstorm en door die kou en wind kreeg ik het niet eens boven de 20C en joeg ik er soms wel 15 a 20m3 gas/dag doorheen.
De koudste dag van deze winter stookte ik op 19C (nagenoeg de hele dag) en het verbruik was net aan 8m3 op 1 dag.
Dus de isolatie helpt wel behoorlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:10
Wolly schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Hybride warmtepomp is echt zonde van je geld als je de mogelijkheid hebt om te klussen. Dat kost klauwen met geld.

Steek je geld in lage temperatuurverwarming en koop een Monobloc warmtepomp. Gooi gas de deur uit.
Is dat zo ja? Volgens mij kan ik niet zonder al te veel gedoe full electric gaan als ik mijn (toegegeven, vrij asociale) regendouche met 16L per minuut wil blijven gebruiken. Jaarverbruik gas incl. Koken en stoken op gas 750-825m3 per jaar.

Een Hybride WP lijkt mij voor met name verwarming op elektra een prima oplossing. Voor warm water in de keuken wil ik in de toekomst een water kookraan die ook warm water kan geven (zodra de huidige Quooker aan vervanging toe is). Maar dat is meer een comfort keuze dan minder gas.

Wij hebben samen 1 auto (EV), werken circa 50% thuis en hebben (tot zover dat boeit) geen kinderen. Ik weiger echter om mijn levensstijl ook nog om te gooien omwille van de drang om van het gas af te gaan.

Mocht ik er compleet naast zitten dan hoor ik dat graag hoor. Onze onderhoudsman adviseerde in onze situatie ook gewoon een hybride ipv de veel duurdere all-electric optie. Nu gewoon nog gas zolang de CV ketel nog goed is (nu 10 jaar oud vanuit nieuwbouw).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Thalaron schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:51:
[...]

Is dat zo ja? Volgens mij kan ik niet zonder al te veel gedoe full electric gaan als ik mijn (toegegeven, vrij asociale) regendouche met 16L per minuut wil blijven gebruiken. Jaarverbruik gas incl. Koken en stoken op gas 750-825m3 per jaar.

Een Hybride WP lijkt mij voor met name verwarming op elektra een prima oplossing. Voor warm water in de keuken wil ik in de toekomst een water kookraan die ook warm water kan geven (zodra de huidige Quooker aan vervanging toe is). Maar dat is meer een comfort keuze dan minder gas.

Wij hebben samen 1 auto (EV), werken circa 50% thuis en hebben (tot zover dat boeit) geen kinderen. Ik weiger echter om mijn levensstijl ook nog om te gooien omwille van de drang om van het gas af te gaan.

Mocht ik er compleet naast zitten dan hoor ik dat graag hoor. Onze onderhoudsman adviseerde in onze situatie ook gewoon een hybride ipv de veel duurdere all-electric optie. Nu gewoon nog gas zolang de CV ketel nog goed is (nu 10 jaar oud vanuit nieuwbouw).
Wat moet er dan veranderen in je levensstijl behalve je douche gedrag? van die 16 liter vallen er al 10 naast je.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Wolly schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Hybride warmtepomp is echt zonde van je geld als je de mogelijkheid hebt om te klussen. Dat kost klauwen met geld.

Steek je geld in lage temperatuurverwarming en koop een Monobloc warmtepomp. Gooi gas de deur uit.
Heb jij dan een monoblok warmtepomp voor 1.600? Of was deze eerder 16.000 euro ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:11:
[...]

Heb jij dan een monoblok warmtepomp voor 1.600? Of was deze eerder 16.000 euro ?
Die van mij was netto misschien 500 euro met alle subsidies destijds.Warmtepompboiler was misschien 300 euro. Appendages 1000.

Laat het bij elkaar 2000-2500 gekost hebben, meer niet.

Nu kost het nog steeds geen drol, er zit 2075euro subsidie op een wp van 7kW. Dat is meer dan genoeg voor een geisoleerd huis van 90m2. Aanschafprijs met een beetje shoppen 3900.

Met 4-5000 euro ben je klaar. Moet je wel zelf wat voor doen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
@klump4u mijn douchegedrag dus, en daar heb ik geen zin in. We hebben ook een ‘normale’ luxe douchekop ernaast hangen overigens.(.. die exact evenveel water verbruikt) waarbij er niet de helft langs me afvalt.

Wij gaan vrijwel nooit echt weg met vakantie of op bezoek bij een SPA of iets dergelijks. Onze douche is veelal ons ontspan moment/ SPA ruimte. Een hobby mag geld kosten zeg maar.

Al met al maakt die hobby full-electric gewoon lastig.

Verder doet het weinig af aan mijn opmerking volgens mij dat, in mijn situatie dus, een Hybride helemaal niet zo slecht zou zijn. Als mij dat wat kosten betreft niets bespaard of geen extra comfort geeft ten opzichte van een CV ketel dan tsja. Kijk ik de kat nog wel even uit de boom.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Die van mij was netto misschien 500 euro met alle subsidies destijds.Warmtepompboiler was misschien 300 euro. Appendages 1000.

Laat het bij elkaar 2000-2500 gekost hebben, meer niet.

Nu kost het nog steeds geen drol, er zit 2075euro subsidie op een wp van 7kW. Dat is meer dan genoeg voor een geisoleerd huis van 90m2. Aanschafprijs met een beetje shoppen 3900.

Met 4-5000 euro ben je klaar. Moet je wel zelf wat voor doen natuurlijk.
Met zelf installeren krijg je geen subsidie. Dus tel daar maar een aantal duizenden er bij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MacD007 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Met zelf installeren krijg je geen subsidie. Dus tel daar maar een aantal duizenden er bij op.
Tja keuzes maken, €16000,- om alles te laten doen of €7000,- en zelf doen, beide zonder subsidie.
€16000,- min €3000,- subsidie is nog een berg geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Thalaron schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:20:
@klump4u mijn douchegedrag dus, en daar heb ik geen zin in. We hebben ook een ‘normale’ luxe douchekop ernaast hangen overigens.(.. die exact evenveel water verbruikt) waarbij er niet de helft langs me afvalt.

Wij gaan vrijwel nooit echt weg met vakantie of op bezoek bij een SPA of iets dergelijks. Onze douche is veelal ons ontspan moment/ SPA ruimte. Een hobby mag geld kosten zeg maar.

Al met al maakt die hobby full-electric gewoon lastig.

Verder doet het weinig af aan mijn opmerking volgens mij dat, in mijn situatie dus, een Hybride helemaal niet zo slecht zou zijn. Als mij dat wat kosten betreft niets bespaard of geen extra comfort geeft ten opzichte van een CV ketel dan tsja. Kijk ik de kat nog wel even uit de boom.
Ook keuze natuurlijk, ieder zijn eigen ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Hoezo? De loodgieter hoeft alleen maar de machine aan te sluiten op de leidingen die je zelf natuurlijk al hebt getrokken naar de plek waar dat ding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ik dacht… ik ga voor de zekerheid eens kijken naar de transitie visie in onze gemeente. Dit om er zeker van de zijn dat ik wel of niet moet uitkijken voor een warmtenet (iets dat mij wat kosten en beperkingen niet aanstaat).

54(!) pagina’s met als ik er zo snel doorheen scan allemaal onzin. Op het tempo dat dit document laat zien waar ze mee bezig zijn dan denk ik dat ze in 2050 klaar zijn met inventariseren of het haalbaar is of niet. Ik heb mails in mijn spambox staan die lekkerder lezen…

Maar goed. Warmtenet was een niet rendabele bron gelet op geen zware industrie. Er stond zelfs een opmerking bij over dat de 2 supermarkten (die hooguit een laag rendement op lage temperatuur iets zouden kunnen betekenen) voor de balans van *weet ik het, iets vaags met een afkorting*

Als de gemeente er al geen haast mee heeft om ten minste een visie / plan te maken..

Ach ja.. medio 2025 maar eens kijken of we de CV ketel laten vervangen voor een CV ketel of dat het financieel inmiddels interessant(er) is om een andere oplossing te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:34:
[...]

Hoezo? De loodgieter hoeft alleen maar de machine aan te sluiten op de leidingen die je zelf natuurlijk al hebt getrokken naar de plek waar dat ding staat.
Dat kan, alleen heb je dan geen recht op de subsidie, het moet namelijk geïnstalleerd worden en niet alleen aangesloten. Lees de voorwaarden maar eens door op RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
klump4u schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:26:
[...]

Tja keuzes maken, €16000,- om alles te laten doen of €7000,- en zelf doen, beide zonder subsidie.
€16000,- min €3000,- subsidie is nog een berg geld.
Dat natuurlijk ook een optie, nu was die 16.000 van mij ook een beetje hoog, terwijl je in 2023 wel een prima warmtepomp kon kopen voor 1.600 euro incl subsidie en volledige installatie door een bedrijf.
Met gevolg dat je voor verwarming 95% minder gas nodig hebt, winst voor een stookseizoen circa 800 euro.
Dus de warmtepomp in 2 jaar terugverdiend. Doe dat maar eens met een warmtepomp van rond de 8000 euro, heb je dus 10 jaar voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:16
quazar schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:14:
Ik heb nog het bekende Unive/GC contract tot mei 2025 en nog met de oude opzegregeling. Betaal nu 0,375 voor elektra en 1,43 voor gas. Heeft iemand enig idee of ik via de klantenservice betere tarieven kan krijgen? Nu betaal ik 20ct/m3 teveel.

Edit: 20ct i.p.v. 0,20ct 7(8)7
Dat denk ik niet. Als ik op de website mijn termijnbedrag bereken, kom ik op tarieven rond de 33 cent voor stroom en 1,26 voor gas bij een eenjarig contract. Andere contractvormen zijn die via de coöperaties of de FNV. De tarieven daarvan zijn vergelijkbaar, met wat verschillen in vaste kosten en/of terugleververgoeding.

Wel echt voordeliger is het actietarief (welkom terug), maar als bestaande klant of wanneer je in het afgelopen jaar klant bent geweest, kom je daarvoor niet in aanmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:48
antidote schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 01:21:
[...]

Wel echt voordeliger is het actietarief (welkom terug), maar als bestaande klant of wanneer je in het afgelopen jaar klant bent geweest, kom je daarvoor niet in aanmerking.
Tarieven verder gedaald daar, nu €0,218 en €1,109 bij mij. Gaat de goeie kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:30:
[...]

Dat natuurlijk ook een optie, nu was die 16.000 van mij ook een beetje hoog, terwijl je in 2023 wel een prima warmtepomp kon kopen voor 1.600 euro incl subsidie en volledige installatie door een bedrijf.
Met gevolg dat je voor verwarming 95% minder gas nodig hebt, winst voor een stookseizoen circa 800 euro.
Dus de warmtepomp in 2 jaar terugverdiend. Doe dat maar eens met een warmtepomp van rond de 8000 euro, heb je dus 10 jaar voor nodig.
16.000 euro is echt geen gek bedrag hoor. Bij mij moeten de stooklijnen worden omgedraaid als ik m'n radiatoren wil behouden en dan nog een deel vervangen door LTV radiatoren. Of overal vloerverwarming aanleggen, dat gaat echt in de papieren lopen.
Graafwerk naar achter in de tuin en alles weer afwerken etc...

En ja, het meeste zou ik zelf kunnen doen / voorbereiden maar dan nog steeds kost het veel geld en tijd.

Alleen al voor de woonkamer:
dekvloer ophogen paar honderd euro
vloerverwarming: 2500 euro
nieuwe vloer: 4000~5000 euro

Of 3 LTV's: 5000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
thegreenhunter schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Tarieven verder gedaald daar, nu €0,218 en €1,109 bij mij. Gaat de goeie kant op.
De meest goedkope energie is die die je niet gebruikt, dus daar ligt mijn focus op. Zeker nu je weer prima volledig kunt salderen is de 100% afdekking via je zonnepanelen en een warmtepomp die het gasverbruik met 90% omlaag heeft gebracht een prima keuze. Daar kan geen enkele energieboer er tegen op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ArcticWolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:12:
[...]

16.000 euro is echt geen gek bedrag hoor. Bij mij moeten de stooklijnen worden omgedraaid als ik m'n radiatoren wil behouden en dan nog een deel vervangen door LTV radiatoren. Of overal vloerverwarming aanleggen, dat gaat echt in de papieren lopen.

En ja, het meeste zou ik zelf kunnen doen / voorbereiden maar dan nog steeds kost het veel geld en tijd.

Radiatoren upgraden naar T33 is het goedkoopste, ik had de keuze om vanaf de achterkant 9 meter door berging, keuken en woonkamer naar de hoofdleiding te gaan in de kelder of naast de voordeur en zo meteen de kelder in. Natuurlijk zeggen veel mensen dat ze dat niet willen in de voortuin maar mij zal het een worst wezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:24:
[...]

Dat kan, alleen heb je dan geen recht op de subsidie, het moet namelijk geïnstalleerd worden en niet alleen aangesloten. Lees de voorwaarden maar eens door op RVO.
Er is geen definitie van installeren te vinden op die site of wel? Stel dat ik bijvoorbeeld ervoor zou kiezen om mijn wp te vervangen dan is het niet meer dan twee kabels aansluiten en twee cv buizen. Als de loodgieter dat doet krijg je toch subsidie.

Dus gewoon ervoor zorgen dat alles al op de goede plek ligt, het staat je vrij om zelf een installatie aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:48
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:12:
[...]

De meest goedkope energie is die die je niet gebruikt, dus daar ligt mijn focus op. Zeker nu je weer prima volledig kunt salderen is de 100% afdekking via je zonnepanelen en een warmtepomp die het gasverbruik met 90% omlaag heeft gebracht een prima keuze. Daar kan geen enkele energieboer er tegen op. :)
Helemaal waar, echter heb ik zonnepanelen noch een warmtepomp. Het was meer ter info dat er, op dit moment, geen goedkopere 1 jaars tarieven zijn dan deze, bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Er is geen definitie van installeren te vinden op die site of wel? Stel dat ik bijvoorbeeld ervoor zou kiezen om mijn wp te vervangen dan is het niet meer dan twee kabels aansluiten en twee cv buizen. Als de loodgieter dat doet krijg je toch subsidie.

Dus gewoon ervoor zorgen dat alles al op de goede plek ligt, het staat je vrij om zelf een installatie aan te passen.
De voorwaarden staan duidelijk op de RVO site vermeld:

Voorwaarden installatie RVO
  • U laat de warmtepomp eerst installeren, daarna vraagt u de subsidie aan.
  • De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
  • U laat de warmtepomp installeren in een woning met een bouwjaar voor 1 januari 2019. Of u toont aan dat de omgevingsvergunning van het bouwwerk voor 1 juli 2018 is aangevraagd.
Eisen RVO subsidie

als je dus een bestaande warmtepomp laat vervangen door een nieuwe en je laat dit door een erkende installateur doen is er niets mis mee, of hij nu mogelijk maar enkele kleine handelingen moet verrichten of je hele installatie moet ombouwen is dan niet zo belangrijk.Dat is ook prima aan te tonen als er vragen over komen.

Echter als er niets staat en je plaatst dan ding zelf en een installateur komt het aan aansluiten, vrees ik dat dit niet volgens de hier boven genoemde voorwaarden valt. vergeet niet dat je dan in feite een strafbaar feit pleegd, minimaal falsheid in geschrifte, want je moet namelijk een bewijs voor de installatie overleggen.
Ik verwacht dat je ook weinig echte installateurs kunt gaan vinden die dit voor je gaan doen, het risico voor hun is veel te groot. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:33:
[...]

• De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
  • U laat de warmtepomp installeren in een woning met een bouwjaar voor 1 januari 2019. Of u toont aan dat de omgevingsvergunning van het bouwwerk voor 1 juli 2018 is aangevraagd.
Eisen RVO subsidie

als je dus een bestaande warmtepomp laat vervangen door een nieuwe en je laat dit door een erkende installateur doen is er niets mis mee, of hij nu mogelijk maar enkele kleine handelingen moet verrichten of je hele installatie moet ombouwen is dan niet zo belangrijk.Dat is ook prima aan te tonen als er vragen over komen.

Echter als er niets staat en je plaatst dan ding zelf en een installateur komt het aan aansluiten, vrees ik dat dit niet volgens de hier boven genoemde voorwaarden valt. vergeet niet dat je dan in feite een strafbaar feit pleegd, minimaal falsheid in geschrifte, want je moet namelijk een bewijs voor de installatie overleggen.
Ik verwacht dat je ook weinig echte installateurs kunt gaan vinden die dit voor je gaan doen, het risico voor hun is veel te groot. _/-\o_
De voorwaarden staan inderdaad vermeld, maar er staat niet wat bedoeld wordt met "De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf".

Heb jij dus al een mooie plek bedacht voor de wp waar hij met weinig meerwerk direct op je bestaande installatie kan worden aangesloten is dat prima. Toch zeg jij dat dit niet zo is in het dikgedrukte hierboven :?

En onthoud, je mag voor de subsidie gerust de wp zelf aanschaffen bij een ander bedrijf dan je loodgieter. Wellicht mag je hem volgens jouw logica dan niet op de juiste plek laten afleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Eisen RVO subsidie

Dit klopt niet met de werkelijkheid.

Ik heb zelf een monoblock warmtepomp geïnstalleerd. Vloerverwarming lag er al, dus alleen gesloten vloerverwarmingverdeler vervangen voor een open verdeler en wat elektra en CV leidingwerk aangelegd/aangepast en groepenkast uitgebreid. Tevens na het verwijderen van de CV ketel een 200 liter boilervat neergezet en aangesloten op de warmtepomp.

Toen ik klaar was met de installatie heb ik door een (partner)installateur van het bedrijf waar ik de warmtepomp heb gekocht een "inbedrijfstelling" laten uitvoeren waarbij er gekeken is of het installatiewerk correct is uitgevoerd. Daarna de ISDE-aanvraag gedaan en alle facturen opgestuurd en de subsidie is gewoon toegekend. Niks frauduleus, want op één van de facturen stond precies vermeld wat er gedaan was (inbedrijfstelling van de installatie).

De kale warmtepomp kostte iets van €4000,-en de subsidie was €2750,-, dus uiteindelijk heeft die wp mij €1250,- gekost. Uiteraard komen daar natuurlijk nog de appendages bij en heb ik later nog de stalen radiatoren op de bovenverdieping vervangen voor Jaga's, maar uiteindelijk vielen de kosten heel erg mee. Je moet alleen wel twee rechterhanden hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Tranquility @Wolly

De voorwaarden zijn wel degelijk aangescherpt:
Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist.
https://www.rvo.nl/subsid...naren/veelgestelde-vragen

Dus zelf een WP aanschaffen en inbedrijf laten stellen mag dus niet meer (of ja mag wel maar dan krijg je geen subsidie).

Zelf het graaf, leiding en elektra werk voorbereiden en dergelijke mag allemaal natuurlijk wel (kost overigens nog steeds tijd en geld).

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 17-02-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:54:
@Tranquility @Wolly

[...]

https://www.rvo.nl/subsid...naren/veelgestelde-vragen

Dus zelf een WP aanschaffen en inbedrijf laten stellen mag dus niet meer (of ja mag wel maar dan krijg je geen subsidie).
Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist.
Zelf kopen én installeren mag niet meer.

Zelf kopen mag schijnbaar wel degelijk, dat zie je ook in het Panasonic topic waar velen er zelf een kopen en laten installeren door een bedrijf met de juiste SBI code.
Zelf het leiding en elektra werk voorbereiden en dergelijke mag allemaal natuurlijk wel (kost overigens nog steeds tijd en geld).
Mooi, dat is precies wat ik betoogde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:01:
[...]

[...]

Zelf kopen mag schijnbaar wel degelijk, dat zie je ook in het Panasonic topic waar velen er zelf een kopen en laten installeren door een bedrijf met de juiste SBI code.

[...]

Of ze nemen het gewoon niet zo nauw bij het rvo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ArcticWolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:06:
[...]
Ik denk dat de soep gewoon niet zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Als ze het nauw zouden willen nemen moeten ze de eisen goed beschrijven. Die kunnen nu op allerlei manieren worden uitgelegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:15:
[...]
Als ze het nauw zouden willen nemen moeten ze de eisen goed beschrijven. Die kunnen nu op allerlei manieren worden uitgelegd.
Geïnstalleerd worden door de installateur kan betekenen dat de gehele warmtepomp en alles wat daarbij komt kijken door de installateur wordt geïnstalleerd, maar kan ook betekenen dat alleen de twee aanvoer- en retourleidingen van de wp op de CV-installatie in huis wordt aangesloten. De interpretatie van "Installeren" is dus heel breed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ArcticWolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:54:
@Tranquility @Wolly

Zelf het graaf, leiding en elektra werk voorbereiden en dergelijke mag allemaal natuurlijk wel (kost overigens nog steeds tijd en geld).
Precies dit dus. Ruimte te over voor interpretatie dus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Precies dit dus. Ruimte te over voor interpretatie dus. ;)
In principe niet... Er staat "volledige installatie". Veel duidelijker dan dat kan je het niet beschrijven.
En je hebt installatie en installatie... Je zou daar een definitie discussie over voeren wat men hier bedoelt.

Maar jullie vinden dat het anders kan/moet dus dan lees je het ook zo (ben ik het ook wel mee eens dat het anders kan) en het lijkt erop dat het rvo het ook niet zo nauw neemt, maar op de letter klopt het gewoon wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06 17:54
Ze willen graag dat we meer eigen opgewekte stroom gaan gebruiken, toch?

Wat nou als ze voor zonnepaneelhouders de normaal-dal tarieven opdraaien? Omgekeerde kosten prikkel zeg maar.

Of kan de infrastructuur dat dan niet aan?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:32:
[...]

In principe niet... Er staat "volledige installatie". Veel duidelijker dan dat kan je het niet beschrijven.
En je hebt installatie en installatie... Je zou daar een definitie discussie over voeren wat men hier bedoelt.
Die discussie voeren we dus :9 Het gaat over een volledige installatie van de warmtepomp.
Maar jullie vinden dat het anders kan/moet dus dan lees je het ook zo (ben ik het ook wel mee eens dat het anders kan) en het lijkt erop dat het rvo het ook niet zo nauw neemt, maar op de letter klopt het gewoon wat er staat.
Er zijn gewoon veel gevallen te bedenken waarbij een volledige installatie ook iets heel kleins kan zijn met een uurtje werk. Wellicht valt dat niet te beschrijven en keuren ze alles goed zolang er maar een factuur met de juiste SBI code voorbijkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:52:
[...]

De voorwaarden staan inderdaad vermeld, maar er staat niet wat bedoeld wordt met "De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf".

Heb jij dus al een mooie plek bedacht voor de wp waar hij met weinig meerwerk direct op je bestaande installatie kan worden aangesloten is dat prima. Toch zeg jij dat dit niet zo is in het dikgedrukte hierboven :?

En onthoud, je mag voor de subsidie gerust de wp zelf aanschaffen bij een ander bedrijf dan je loodgieter. Wellicht mag je hem volgens jouw logica dan niet op de juiste plek laten afleveren?
Nee, dat heb ik helemaal niet gezegd, alleen dat volgens de voorwaarden van de RVO (ik heb ze dus niet bepaald) dat de volledige installatie (en het lijkt me heel duidelijk door de toevoeging volledig dat dus de gehele installatie van de warmtepomp door een "bouwinstallatiebedrijf" geinstalleerd dient te worden. Dus volgens mij is dat dus niet alleen even aansluiten terwijl je zelf de rest van de installatie al hebt gedaan, want dan is de installatie niet meet vooledig door het bedrijf uitgevoerd. Lijkt me heel duidelijk.

de warmtepomp kopen kan natuurlijk wel zelf, want dat sluit de voorwaarden helemaal niet uit, en een heleboel webwinkels bieden ondertussen ook een installatieservice aan of van hun zelf of via een derde.
prima, dan voldoe je dus ook aan de voorwaarden.

ik heb er dus ook geen probleem mee als je dat zelf wilt doen, prima, alleen dan dus ook geen subsidie aanvragen.
Want die betalen wij allemaal, wil je die wel moet je gewoon aan de voorwaarden houden. simpel en eenvoudig. :)

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 17-02-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Tranquility schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Geïnstalleerd worden door de installateur kan betekenen dat de gehele warmtepomp en alles wat daarbij komt kijken door de installateur wordt geïnstalleerd, maar kan ook betekenen dat alleen de twee aanvoer- en retourleidingen van de wp op de CV-installatie in huis wordt aangesloten. De interpretatie van "Installeren" is dus heel breed..
Nee, want het wordt gespecificeerd als "volledige installatie" en dus niet "installatie", daar zit een wezelijk verschil in.
jou voorbeeld is dus geen volledige installatie. en dus geen subsidie. simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
martius schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:50:
Ze willen graag dat we meer eigen opgewekte stroom gaan gebruiken, toch?

Wat nou als ze voor zonnepaneelhouders de normaal-dal tarieven opdraaien? Omgekeerde kosten prikkel zeg maar.

Of kan de infrastructuur dat dan niet aan?
Waarom niet voor iedereen? Ze willen toch van het waardeloze PV stroom afkomen? En dan in de 4-6 minder zonnige maanden overdag normaal en in de zonnige maanden overdag dal. Ik zou zeggen dat het juist beter is dat mensen overdag zoveel als mogelijk verbruiken? Dan is er in de avond/ nacht ruimte om de EV op te laden (ja, dat kan ook overdag maar dat gaat niet altijd) en te koken.

Buiten dat boeit het hele normaal/ dal verhaal niet voor de PV bezitter zolang je je gehele verbruik kan salderen. Bij mij niet in ieder geval. Ook salderen ze eerst normaal tarief en daarna pas dal (Pure Energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Nee, dat heb ik helemaal niet gezegd, alleen dat volgens de voorwaarden van de RVO (ik heb ze dus niet bepaald) dat de volledige installatie (en het lijkt me heel duidelijk door de toevoeging volledig dat dus de gehele installatie van de warmtepomp door een "bouwinstallatiebedrijf" geinstalleerd dient te worden. Dus vollens mij is dat dus niet alleen even aansluiten terwijl je zelf de rest van de installatie al hebt gedaan, want dan is de installatie niet meet vooledig door het bedrijf uitgevoerd. Lijkt me heel duidelijk.
Je zei letterlijk:
Echter als er niets staat en je plaatst dan ding zelf en een installateur komt het aan aansluiten, vrees ik dat dit niet volgens de hier boven genoemde voorwaarden valt.
de warmtepomp kopen kan natuurlijk wel zelf, want dat sluit de voorwaarden helemaal niet uit, en een heleboel webwinkels bieden ondertussen ook een installatieservice aan of van hun zelf of via een derde.
prima, dan voldoe je dus ook aan de voorwaarden.

ik heb er dus ook geen probleem mee als je dat zelf wilt doen, prima, alleen dan dus ook geen subsidie aanvragen.
Want die betalen wij allemaal, wil je die wel moet je gewoon aan de voorwaarden houden. simpel en eenvoudig. :)
Je kunt er zelf voor zorgen dat dat werk zo min mogelijk tijd en geld kost, door bijvoorbeeld een gunstige plek te kiezen waar er maar zeer weinig werk benodig is voor de volledige installatie.

In mijn ogen is dat een volledige installatie. De RVO ziet het ook zo getuige de vele toekenningen op basis van zulk werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Thalaron schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Waarom niet voor iedereen? Ze willen toch van het waardeloze PV stroom afkomen? En dan in de 4-6 minder zonnige maanden overdag normaal en in de zonnige maanden overdag dal. Ik zou zeggen dat het juist beter is dat mensen overdag zoveel als mogelijk verbruiken? Dan is er in de avond/ nacht ruimte om de EV op te laden (ja, dat kan ook overdag maar dat gaat niet altijd) en te koken.

Buiten dat boeit het hele normaal/ dal verhaal niet voor de PV bezitter zolang je je gehele verbruik kan salderen. Bij mij niet in ieder geval. Ook salderen ze eerst normaal tarief en daarna pas dal (Pure Energie)
nog erger, ik heb niets meer een normaal/dal tarief maar gewoon een enkel tarief, was onder de streep goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Je zei letterlijk:

[...]

[...]

Je kunt er zelf voor zorgen dat dat werk zo min mogelijk tijd en geld kost, door bijvoorbeeld een gunstige plek te kiezen waar er maar zeer weinig werk benodig is voor de volledige installatie.

In mijn ogen is dat een volledige installatie. De RVO ziet het ook zo getuige de vele toekenningen op basis van zulk werk.
als je kiest (lijkt me geen werkzaamheden) waar deze het beste (denk daarbij ook aan geluid en eisen gemeente) kan staan, is dat natuurlijk geen enkel probleem.
dus daar heb je helemaal gelijk.
waar de schoen begint te knellen is als er al de complete nieuwe leiding ligt (van binnen naar buiten) die je dus zelf gedaan hebt. kun je dan nog van een volledige installatie spreken ??, lastig, lijkt me eerder niet.
De vraag is ook of de installateur dat ook wil, want hij zal natuurlijk ook garantie moeten geven over zijn werk. ??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:26
thegreenhunter schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Waar vind je deze tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-06 19:08
Even een vraagje.

Stel ik sluit nu een contract af dat pas in juni ingaat
En de prijzen of teruglever vergoeding veranderd. Mogen ze dit dan aanpassen? Of staan de bedragen vast die in het contract staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

m4bnl schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:02:
Even een vraagje.

Stel ik sluit nu een contract af dat pas in juni ingaat
En de prijzen of teruglever vergoeding veranderd. Mogen ze dit dan aanpassen? Of staan de bedragen vast die in het contract staan?
Wat in je contract staat natuurlijk, mits dit een vast contract is en geen variabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Oeps. Contract van eneco opgezegd. Deze zou tot juni lopen. Maar nu wil ik toch klant blijven tot juni... Iemand enig idee of je een contract opzegging ongedaan kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@m4bnl je contract loopt tot juni en je wilt blijven tot juni? Dan is het toch gewoon exact zoals je bet wil?!

En ik zou ze maandag gewoon even bellen of direct mailen met dat je je opzegging wilt annuleren. Mischien dan direct vragen naar een persoonlijk aanbod voor verlenging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Thalaron schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:56:
@m4bnl je contract loopt tot juni en je wilt blijven tot juni? Dan is het toch gewoon exact zoals je bet wil?!

En ik zou ze maandag gewoon even bellen of direct mailen met dat je je opzegging wilt annuleren. Mischien dan direct vragen naar een persoonlijk aanbod voor verlenging?
Ik heb dus donderdag gebeld.
Benoemd dat ik vanaf 1 maart niet meer gebruik wil maken van het contract. En dus het contract tijdens looptijd opzeg. 1 maart staat nu ook in de app als einddatum.
De voorlopige opzeg boete heb ik via de mail ontvangen. Deze staat dus nog niet vast.
Het orginele contract liep tot juni.

Maar ik wil de opzegging ongedaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

m4bnl schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:01:
[...]

Ik heb dus donderdag gebeld.
Benoemd dat ik vanaf 1 maart niet meer gebruik wil maken van het contract. En dus het contract tijdens looptijd opzeg. 1 maart staat nu ook in de app als einddatum.
De voorlopige opzeg boete heb ik via de mail ontvangen. Deze staat dus nog niet vast.
Het orginele contract liep tot juni.

Maar ik wil de opzegging ongedaan maken.
Waarom zelf opzeggen? Normaal doet je nieuwe leverancier dat voor jou.
Toch maar bellen maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
mitsumark schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Prima prijs zolang je geen zonnepanelen hebt.
Zeg dat, als je het vinkje aanzet krijgen we héél andere prijzen...

Contract afsluiten zonder melding aanwezigheid panelen dan maar. Wat niet gaat werken natuurlijk.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Laatst online: 22-03 07:57
Je kunt bij GC een contract afsluiten via energie cooperaties (https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/).

Hier kun je ook met zonnepanelen nog een 3-jarig contract afsluiten tegen redelijk gunstige tarieven - waarbij het niet uitmaakt voor de tarieven of je zonnepanelen hebt:
- Stroom normaal: 0.31707 / kWh
- Stroom dal: 0.25358 / kWh
- Stroom enkel: 0.28533 / kWh
- Teruglever vergoeding: Kale levertarief met een maximum van 0.115 EUR / kWh.
- Gas: 1.23151 / m3

Op deze manier heb je zekerheid voor de komende drie jaar, zeker in het geval dat je meer verbruikt dan je opwekt.

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 15:39
ArcticWolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Die 16K zie ik voorbijkomen voor een drop-in installatie en wat leidingwerk aanpassen, ex jaga’s dus

Edit: belachelijke prijzen in ieder geval.

Op MP zijn leuke jaga’s te koop :Y

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 18-02-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Fbuijzen schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:03:
Je kunt bij GC een contract afsluiten via energie cooperaties (https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/).

Hier kun je ook met zonnepanelen nog een 3-jarig contract afsluiten tegen redelijk gunstige tarieven - waarbij het niet uitmaakt voor de tarieven of je zonnepanelen hebt:
- Stroom normaal: 0.31707 / kWh
- Stroom dal: 0.25358 / kWh
- Stroom enkel: 0.28533 / kWh
- Teruglever vergoeding: Kale levertarief met een maximum van 0.115 EUR / kWh.
- Gas: 1.23151 / m3

Op deze manier heb je zekerheid voor de komende drie jaar, zeker in het geval dat je meer verbruikt dan je opwekt.
Ik zie dat het al wat omhoog is gegaan, bij mij deze week enkeltarief €0,29497

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Eigenlijk slaat het helemaal nergens op dat je voor subsidie het werk uit moet laten voeren.

Hier heb ik zonnepanelen laten installeren en ze zijn al 5 keer terug geweest en nog steeds zitten er fouten in de installatie (het werkt) maar er is prutswerk geleverd.

Er zou niks mis moeten zijn met inbedrijfstellen en dat het bedrijf je werk naloopt.

Ik krijg de indruk dat ze het belangrijker vinden dat de economie volle sjas blijft gaan dan dat er verduurzaamt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door elektriekert op 18-02-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
elektriekert schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Eigenlijk slaat het helemaal nergens op dat je voor subsidie het werk uit moet laten voeren.

Hier heb ik zonnepanelen laten installeren en ze zijn al 5 keer terug geweest en nog steeds zitten er fouten in de installatie (het werkt) maar er is prutswerk geleverd.

Er zou niks mis moeten zijn met inbedrijfstellen en dat het bedrijf je werk naloopt.

Ik krijg de indruk dat ze het belangrijker vinden dat de economie volle sjas blijft gaan dan dat er verduurzaamt wordt.
Ik denk dat het belangrijker is dat niet het hele land vol staat met onveilige installaties.
Dat sommige doe-het-zelvers het netjes en goed doen (maar niet mogen), en sommige "bedrijven" prutswerk opleveren neem je dan op de koop toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Iedereen hier nog bedankt voor de informatie over energie coöperaties!

Ik wist niet dat je dit kon gebruiken als je zelf niet in de gemeente/ plaats woonde van een dergelijke regeling. Ikzelf woon dus ergens waarbij er geen collectief iets is (tot zover ik kon vinden in ieder geval niet).

Via https://www.greenchoice.nl/bergenopzon/ staat het volgende als opmerking; Als Bergen op Zon-lid of sympathisant. Bij het invoeren van een compleet andere postcode (wel in Noord Brabant) kon ik de aanvraag gewoon doorlopen :)

Ten opzichte van Pure Energie verleng aanbod;
Lagere vaste leveringskosten; €14,46 per product per jaar

Stroom dal en normaal goedkoper, hoewel dat naar verwachting weinig zal boeien voor ons maar toch;
Normaal €0,15324 (€0,01782 goedkoper per kWh)
Dal €0,10077 (€0,06236 goedkoper per kWh)
Terugleveren €0,11500 (€0,05500 meer per kWh)

Gas (wat voor ons een grotere factor is op de eindnota, in ieder geval de komende jaren nog;
€0,43477 (vs €0,59936 = €0,16459 goedkoper).
Dat scheelt met een verbruik van 825m3 (2023) dus €135 per jaar(!!)

Wel verlies ik hierbij korting van €52,50 per product per jaar mee (€210 in totaal voor 2 jaar gas en stroom). Gelet op de lagere vaste leveringskosten is dit effectief nog maar een verschil van €38,04 en die lagere kosten gaan dan dus ook nog een jaar langer mee. Gelet op het verschil in de prijs voor gas verder ook totaal niet relevant meer :)

Of een jaar langer op termijn inderdaad de beste keuze is geweest... geen idee. Maar vooralsnog voor nu in ieder geval zekerheid dat ik de komende 3 jaar mijn rekening kan betalen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Gieliovd520 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:30:
[...]

Zeg dat, als je het vinkje aanzet krijgen we héél andere prijzen...

Contract afsluiten zonder melding aanwezigheid panelen dan maar. Wat niet gaat werken natuurlijk.
Jammer dat op deze manier de investeringen voor verzwaren van het net worden verhaald op de mensen die al moeite hebben met verduurzamen.
Mensen zonder panelen hebben een lager tarief, mensen met veel panelen kopen geen stroom in, maar als je geld had voor een paar panelen en ook een warmtepomp wordt je bij greenchoice keihard gestraft.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 18-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
Het verschil bij GC zit hem er met name in dat je met zonnepanelen alleen maar de optie hebt voor een variabel contract.

Via de energie cooperaties kun je 1 of 3 jaar vast kiezen met dezelfde tarieven als normaal bij GC zonder zonnepanelen.

Ik heb op dit moment een vast contract bij Engie met contract 2022.1 - waar nog de terugleververgoeding gekoppeld zit aan het level tarief. Ik heb lang getwijfeld maar uiteindelijk toch gekozen voor 3 jaar GC:
- bij Engie ga ik naar variabel vanaf Juni 2024 - en dan is er de optie dat de vaste leveringskosten verhoogd gaan worden, of dat Engie gaat proberen om smerige trucs uit te halen waar je dan weer via de geschillencommissie acthteraan moet
- Op dit moment lijkt 1 of 3 jaar vast goedkopere tarieven dan variabel. Er gaan berichten dat in 2025 de gasprijs weer omhoog gaat omdat er dan echt geen Russich gas meer naar EU komt (nu nog ~10% van het totaal). Futures laten ook hogere prijzen zien
- Met 3 jaar vast zit je de komende jaren goed qua salderen. Als dan de overheid toch salderen af gaat schaffen, heb je iig een redelijke teruglever vergoeding van 11.5 ct/kWh. Bij de huidige tarieven is het kale levertarief 15 ct/kWh.
- Bij Engie zou ik dan toch wat beter zitten - maar mijn hoogste kosten zitten in gasverbruik. Dus dan heb ik liever zekerheid qua salderen en een goede gasprijs.

Voor iedereen kan het natuurlijk anders zijn :)

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-06 23:05
mitsumark schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Prima prijs zolang je geen zonnepanelen hebt.
Greenchoice maakt het nog bonter dan Essent. Daar krijg je tenminste nog een 1 jaar contract, bij Greenchoice alleen maar variabel als je zonnepanelen hebt. En een gasprijs die € 0,40 duurder is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:00
Dit zie ik nu bij greenchoice als ik aangeef ook panelen te hebben. Stuk duurder dan het was en minder tlv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5ZN_kxv2A1ZPixLJbcYQsJaU_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUCkidn4n4c0RFITmYWnHswD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Io56lioiZJbcse2vHJHBVpw_a58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Di2fn9QXqa5IRr6iQqUsmF37.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Ja, de meeste subsidies zijn er niet voor particulieren maar om de BV Nederland aan de gang te houden.

Als ik zonnepanelen neem dan sluit ik het zelf wel aan... heb idd genoeg verhalen zoals die van jou gehoord dat je het meeste beter zelf kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MajaMestreech schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Greenchoice maakt het nog bonter dan Essent. Daar krijg je tenminste nog een 1 jaar contract, bij Greenchoice alleen maar variabel als je zonnepanelen hebt. En een gasprijs die € 0,40 duurder is ....
Bij GC ook 1 jaar vast en via een coöperatie 3 jaar vast

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mitsumark schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Ik denk dat het belangrijker is dat niet het hele land vol staat met onveilige installaties.
Dat sommige doe-het-zelvers het netjes en goed doen (maar niet mogen), en sommige "bedrijven" prutswerk opleveren neem je dan op de koop toe.
Als het om veiligheid gaat wil je een onafhankelijke inspectie achteraf, net zoals ze dat in de VS doen met de inspecteur.

Hier in NL willen we vooral bedrijven geld laten verdienen. Veiligheid doet er niet toe.

Dat zou overigens een prima oplossing zijn: doe het zelvers kan je dan gewoon hun ding laten doen en als de inspecteur het goedkeurt => subsidie! Het mooie is dat zakelijke prutsers dan gedwongen worden goed werk te leveren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:01:
[...]

[...]

Juist, zelf kopen en het geheel compleet laten installeren mag natuurlijk wel, echter dus niet een deel-installatie cq aansluiten, dat mag dus niet, tenminste als je subsidie wilt. lijkt me toch heel duidelijk.
maar hij zij ook:
Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist.
dus hel helemaal door een bedrijf laten installeren mag natuurlijk wel, echter alle voorwerk zelf doen en de installateur sluit hem alleen aan aan de door jou geplaatste leidingen ed mag dus niet tenminste als je subsidie wilt hebben.
zonder subsidie kan dat natuurlijk wel.
[...]

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 18-02-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mitsumark schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Daarom zou er in elk vakgebied een paar goede vaktechnisch moeten zitten die dan de "hobby" installaties nalopen op kwaliteit.
Maargoed, iedereen is te koop dus krijg je dat probleem weer

Dan heb je geen onveilige installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:56
MacD007 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:14:
[...]

Juist, zelf kopen en het geheel compleet laten installeren mag natuurlijk wel, echter dus niet een deel-installatie cq aansluiten, dat mag dus niet, tenminste als je subsidie wilt. lijkt me toch heel duidelijk.
maar hij zij ook:
dus hel helemaal door een bedrijf laten installeren mag natuurlijk wel, echter alle voorwerk zelf doen en de installateur sluit hem alleen aan aan de door jou geplaatste leidingen ed mag dus niet tenminste als je subsidie wilt hebben.
zonder subsidie kan dat natuurlijk wel.

[...]
Of je start zelf een bedrijfje als je toch al in de kor zit...

Dan voldoe je aan alle voorwaarden.
Wel even een normale factuur opstellen, niet een met 1 cent als kosten voor het installeren :F

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:59
Hvdbnl schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:54:
[...]

Of je start zelf een bedrijfje als je toch al in de kor zit...

Dan voldoe je aan alle voorwaarden.
Wel even een normale factuur opstellen, niet een met 1 cent als kosten voor het installeren :F
Moet je toch nog wel een erkend installateur zijn.

Zou mooi zijn als die installateur vervolgens bij mij (met een factuur zonder BTW) de klus ook komt klaren |:(

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Peet-je schreef op maandag 19 februari 2024 @ 01:03:
[...]

Zou mooi zijn als die installateur vervolgens bij mij (met een factuur zonder BTW) de klus ook komt klaren |:(
Wat is een ‘erkend installateur’ ?

Het enige criterium voor de subsidie is een of meerdere SBI codes AFAIK..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

"erkend" hoeft dan weer niet O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:14
Fbuijzen schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:04:
Het verschil bij GC zit hem er met name in dat je met zonnepanelen alleen maar de optie hebt voor een variabel contract.

Via de energie cooperaties kun je 1 of 3 jaar vast kiezen met dezelfde tarieven als normaal bij GC zonder zonnepanelen.

Ik heb op dit moment een vast contract bij Engie met contract 2022.1 - waar nog de terugleververgoeding gekoppeld zit aan het level tarief. Ik heb lang getwijfeld maar uiteindelijk toch gekozen voor 3 jaar GC:
- bij Engie ga ik naar variabel vanaf Juni 2024 - en dan is er de optie dat de vaste leveringskosten verhoogd gaan worden, of dat Engie gaat proberen om smerige trucs uit te halen waar je dan weer via de geschillencommissie acthteraan moet
- Op dit moment lijkt 1 of 3 jaar vast goedkopere tarieven dan variabel. Er gaan berichten dat in 2025 de gasprijs weer omhoog gaat omdat er dan echt geen Russich gas meer naar EU komt (nu nog ~10% van het totaal). Futures laten ook hogere prijzen zien
- Met 3 jaar vast zit je de komende jaren goed qua salderen. Als dan de overheid toch salderen af gaat schaffen, heb je iig een redelijke teruglever vergoeding van 11.5 ct/kWh. Bij de huidige tarieven is het kale levertarief 15 ct/kWh.
- Bij Engie zou ik dan toch wat beter zitten - maar mijn hoogste kosten zitten in gasverbruik. Dus dan heb ik liever zekerheid qua salderen en een goede gasprijs.

Voor iedereen kan het natuurlijk anders zijn :)
Je kunt ook je gas bij Engie houden (of ergen anders heen gaan) en alleen met stroom naar GC...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06 17:54
klopt het dat het nu ook niet meer mogelijk is om via een coöperatie een 3jarig contract af te sluiten als je zonnepanelen hebt bij GC?

[ Voor 12% gewijzigd door martius op 19-02-2024 12:04 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:56
[...]

Ja hoor dat kan hij/zij doen :)
Je hoeft niet erkend te zijn, ze kijken naar de SBI code.
Als dat installatie bedrijf is is het goed.

De groenteboer kan het dus ook doen voor je.
Er is, nog, geen erkende opleiding of iets.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Glashelder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 03:35:
[...]

Wat is een ‘erkend installateur’ ?

Het enige criterium voor de subsidie is een of meerdere SBI codes AFAIK..
Een bouwinstallatiebedrijf heeft de SBI code 43.2 bouwinstallatie, dus niet zoals eerder is aangegeven de groenteboer.

Hier de complete SBI lijst. SBI lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Een bouwinstallatiebedrijf heeft de SBI code 43.2 bouwinstallatie, dus niet zoals eerder is aangegeven de groenteboer.

Hier de complete SBI lijst. SBI lijst
Ja, zoals ik al zei, op SBI codes dus.

Dat is iets heel anders dan een 'erkend installateur'. Dat suggereert een soort lijst met goedgekeurde bedrijven en een dergelijke lijst bestaat niet voor de subsidies. Iedereen kan naar de KVK, zich inschrijven met de juiste SBI code en de subsidie aanvragen. De RVON zou die in theorie kunnen weigeren, maar je als kan aantonen dat het werk juist is uitgevoerd dan hebben ze geen andere optie dan toekennen lijkt mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Glashelder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Ja, zoals ik al zei, op SBI codes dus.

Dat is iets heel anders dan een 'erkend installateur'. Dat suggereert een soort lijst met goedgekeurde bedrijven en een dergelijke lijst bestaat niet voor de subsidies. Iedereen kan naar de KVK, zich inschrijven met de juiste SBI code en de subsidie aanvragen. De RVON zou die in theorie kunnen weigeren, maar je als kan aantonen dat het werk juist is uitgevoerd dan hebben ze geen andere optie dan toekennen lijkt mij..
Ja, dat zou kunnen, echter zijn heel veel klusbedrijfjes dus met een andere SBI code ingeschreven, deze vallen dan dus buiten de boot. Deze hebben vaak de code 43.3.

Let wel op, voor werkzaamheden aan de cv ketel is er dus wel een gecertificeerde bedrijf het zogenaamde CO certificaat, dit is zowel voor het personeel als het bedrijf van toepassing.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 19-02-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
martius schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:59:
klopt het dat het nu ook niet meer mogelijk is om via een coöperatie een 3jarig contract af te sluiten als je zonnepanelen hebt bij GC?
Daar lijkt het wel op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:55
martius schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:59:
Ja idd, rond 9 uur kon je nog kiezen voor 3 jaar en inmiddels is 1 jaar op dit moment het langst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:59
ArcticWolf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:57:
[...]

"erkend" hoeft dan weer niet O-)
Ze zeggen het hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEbd9xG_OjDHUAZGZ8XKzcQ3dH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6lnYuBCUWLnMx9NjLawTDJi.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die ambtenaren schrijven maar wat. Er is geen officiële lijst van erkende installateurs. Er wordt echt gekeken naar SBI codes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Die ambtenaren schrijven maar wat. Er is geen officiële lijst van erkende installateurs. Er wordt echt gekeken naar SBI codes.
Er staat iets erboven ook “waterpomp” :+

Enne, het is een kroeg, maar moet het hier niet wat meer gaan over de energierekening…?

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 19-02-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:56:
[...]

hoho niet iedereen over 1 kam scheren :P ben wel geen ambtenaar maar werk wel voor de overheid :+
De vraag is wat erkend inhoud hier want er zijn in principe maar 2 werkzaamheden waar mogelijk een erkenning voor nodig is en dat is alleen bij het verzwaren van de meterkast en voor het aansluiten van een hybride split unit.

Meestal is het verzwaren van de meterkast niet nodig (en anders komt de netbeheerder sowieso langs) en voor een monoblock WP heb je geen STEK monteur nodig.

Voor alle overige werkzaamheden is geen erkenning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kijk naar de echte voorwaarden; daar wordt uitgelegd wat dat erkend betekend; namelijk De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen, dat komt neer op bedrijven met een SBI code 43.2 bouwinstallatie, zie hier mijn eerdere post over dit onderwerp. exact wat @ArcticWolf ook zegt.
link post, daar saat ook een link naar de volledige SBI lijst.

bovengenoemde info vind je bij RVO: Link RVO subsidie warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ArcticWolf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:43:
[...]

hoho niet iedereen over 1 kam scheren :P ben wel geen ambtenaar maar werk wel voor de overheid :+

[...]

De vraag is wat erkend inhoud hier want er zijn in principe maar 2 werkzaamheden waar mogelijk een erkenning voor nodig is en dat is alleen bij het verzwaren van de meterkast en voor het aansluiten van een hybride split unit.

Meestal is het verzwaren van de meterkast niet nodig (en anders komt de netbeheerder sowieso langs) en voor een monoblock WP heb je geen STEK monteur nodig.
Vergeet niet de werkzaamheden aan een CV installatie (CV ketel, rookgasafvoer, ed, want daarvoor hebben zowel het bedrijf als ook de werknemers een CO certificatie nodig. Aleen kom je daar tijdens de installatie van een warmtepomp niet in aanraking, tenzij het gaat om verwijdering van een CV ketel, want dat deel schijnt dubius te zijn met wel of geen CO certificatie verplicht. (zeg maar opstart problemen).
Voor alle overige werkzaamheden is geen erkenning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gramser schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:18:
[...]

Er staat iets erboven ook “waterpomp” :+

Enne, het is een kroeg, maar moet het hier niet wat meer gaan over de energierekening…?
volgens mij maakt het wel of niet ontvangen van een subsidie voor een warmtepomp wel deel uit van je eigen energierekening, krijg je namelijk geen subsidie wordt deze namelijk een stuk hoger.
Heel veel mensen vergeten dat aanschaf en onderhoud van je verwarmingsinstallatie ook deel uit maken van je totale energierekening en niet alleen maar de nota van die energieboeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Vergeet niet de werkzaamheden aan een CV installatie (CV ketel, rookgasafvoer, ed, want daarvoor hebben zowel het bedrijf als ook de werknemers een CO certificatie nodig. Aleen kom je daar tijdens de installatie van een warmtepomp niet in aanraking, tenzij het gaat om verwijdering van een CV ketel, want dat deel schijnt dubius te zijn met wel of geen CO certificatie verplicht. (zeg maar opstart problemen).

[...]
Gaskraan bij de meter dichtdraaien is niet voldoende? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:24:
[...]

volgens mij maakt het wel of niet ontvangen van een subsidie voor een warmtepomp wel deel uit van je eigen energierekening, krijg je namelijk geen subsidie wordt deze namelijk een stuk hoger.
Heel veel mensen vergeten dat aanschaf en onderhoud van je verwarmingsinstallatie ook deel uit maken van je totale energierekening en niet alleen maar de nota van die energieboeren.
Niet met je eens. Aanschaf en onderhoud van mijn auto reken ik ook niet tot brandstofkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ArcticWolf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Ik weet precies hoe je je voelt ;). Heb ook jaren voor de rijksoverheid gewerkt en jij en ik weten precies wat voor volk ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gramser schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Niet met je eens. Aanschaf en onderhoud van mijn auto reken ik ook niet tot brandstofkosten.
Het zijn geen brandstofkosten. Het zijn vervoerskosten en die bestaan uit meerdere posten waarvan zowel aanschaf, onderhoud en brandstof deel uit maken net als nog een aantal anderen.

Het zelfde principe is van toepassing op energiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
hanev001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Het zijn geen brandstofkosten. Het zijn vervoerskosten en die bestaan uit meerdere posten waarvan zowel aanschaf, onderhoud en brandstof deel uit maken net als nog een aantal anderen.

Het zelfde principe is van toepassing op energiekosten.
Brandstofkosten zijn precies dat: kosten voor de brandstof, met accijnzen en alles wat die brandstofkosten tot brandstofkosten maken. Bij brandstofkosten ga ik natuurlijk niet de overige kosten van het vervoersmiddel verrekenen.

Hernoem het topic dan tot “de verwarmingsrekening”. Want dat verhoudt zich tot “vervoerkosten” zoals energiekosten zich verhouden tot brandstofkosten: als een component binnen een groter geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Erkend door de KvK bedoelen ze blijkbaar :)

Die regels zijn gelukkig erg ruim te interpreteren zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mijn Britse energieleverancier die ik intussen al 18 maanden heb bleef maar claimen dat er tekorten waren en ze daardoor geen IHD device konden sturen, en dat ik mijn energiegebruik maar op de website moest bijhouden.

Ik ben even ontploft op Twitter/X, en opeens krijg ik er nu eentje toegestuurd en £50 korting op de volgende energierekening. Je moet echt boos worden voor er wat gebeurt...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 16:18
Ik zit bij zondergas en wil weten of een overschot aan opgewekte energie gesaldeerd wordt met verbruik in dal. Of dat ze dat gedeelte dan teruggeven met een lage terugleververgoeding. Snapt iemand wat ze nou doen met de antwoorden die ik van ze kreeg hieronder??? Ik hoop dat ze dal en normaal tarief door elkaar kunnen salderen. Anders moet ik dus gaan bijhouden wanneer ik mijn EV laad zodat ik niet op 1 meter te veel teruglever.

Salderen.
Met het salderen en een vast contract ontvang je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting)
als je betaalt voor stroom die je op dat moment afneemt. Lever je op jaarbasis meer stroom terug dan je afneemt,
dan krijg je voor het jaarlijks restant na salderen de afgesproken terugleververgoeding.

En

Salderen.
We gebruiken beide telwerken. Eén voor het daltarief van 23:00 tot 07:00, in de weekenden en op feestdagen. En één voor het normaaltarief voor de overige perioden. Dus stroom in daluren opgewekt wordt weggestreept tegen stroom verbruikt in daluren en dat geldt ook voor de normaaluren.
Maar dat is alleen voor de kosten en opbrengsten van de stroom. De inkoopkosten en EB zijn altijd hetzelfde, ongeacht wanneer je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
michaeltb schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:10:
Ik zit bij zondergas en wil weten of een overschot aan opgewekte energie gesaldeerd wordt met verbruik in dal. Of dat ze dat gedeelte dan teruggeven met een lage terugleververgoeding. Snapt iemand wat ze nou doen met de antwoorden die ik van ze kreeg hieronder??? Ik hoop dat ze dal en normaal tarief door elkaar kunnen salderen. Anders moet ik dus gaan bijhouden wanneer ik mijn EV laad zodat ik niet op 1 meter te veel teruglever.

Salderen.
Met het salderen en een vast contract ontvang je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting)
als je betaalt voor stroom die je op dat moment afneemt. Lever je op jaarbasis meer stroom terug dan je afneemt,
dan krijg je voor het jaarlijks restant na salderen de afgesproken terugleververgoeding.

En

Salderen.
We gebruiken beide telwerken. Eén voor het daltarief van 23:00 tot 07:00, in de weekenden en op feestdagen. En één voor het normaaltarief voor de overige perioden. Dus stroom in daluren opgewekt wordt weggestreept tegen stroom verbruikt in daluren en dat geldt ook voor de normaaluren.
Maar dat is alleen voor de kosten en opbrengsten van de stroom. De inkoopkosten en EB zijn altijd hetzelfde, ongeacht wanneer je teruglevert.
Zondergas heeft toch alleen dynamische contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ArcticWolf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Gaskraan bij de meter dichtdraaien is niet voldoende? :o
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar met dit soort dingen heb ik toch wel echt schijt aan bureaucratisch Nederland..

Een gecertificeerde monteur inschakelen om een CV ketel te verwijderen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar met dit soort dingen heb ik toch wel echt schijt aan bureaucratisch Nederland..

Ben wel benieuwd wat er gebeurd als ik de gaskraan bij de meter dichtdraai en de ketel en leidingen verwijder en Stedin komt langs om alles af te doppen :+

Word ik dan gelynched? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:48:
Erkend door de KvK bedoelen ze blijkbaar :)

Die regels zijn gelukkig erg ruim te interpreteren zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken.
Eigenlijk dus niet, de SDI code is vrij strikt 42.3, dat zijn totaal 5 verschillende soorten bedrijven, dus bv geen klusbedrijf ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Glashelder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:35:
[...]

ik weet het ook niet, helaas zijn de regels een beetje onduidelijk, ik denk overigens dat het met het verwijderen wel meevalt, het meest gevaarlijke is de gasleiding, als je die gewoon met de kraan uitzet en dan afdopt zal het wel mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Eigenlijk dus niet, de SDI code is vrij strikt 42.3, dat zijn totaal 5 verschillende soorten bedrijven, dus bv geen klusbedrijf ed.
Je kan de juiste sbi laten toevoegen, daarmee voldoe je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
maharens schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Ja idd, rond 9 uur kon je nog kiezen voor 3 jaar en inmiddels is 1 jaar op dit moment het langst.
Zo.. dan was ik niets te laat lol.. zondagmiddag 3 jaar afgesloten..

Via de link die ik eerder had gepost inderdaad enkel variabel of 1 jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 19-02-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:26
Hier ook net te laat voor het Greenchoice 3 jarig contract :(
Wilde het gisteravond gaan regelen... En inderdaad alleen nog 1 jaar of variabel ter beschikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Razer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:18:
Hier ook net te laat voor het Greenchoice 3 jarig contract :(
Wilde het gisteravond gaan regelen... En inderdaad alleen nog 1 jaar of variabel ter beschikking.
In het Energieleveranciers aanbiedingentopic zijn er nog die het telefonisch kunnen krijgen. (de 3 jarige energie coöperatie optie met 0,115 TLV)

[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 20-02-2024 10:40 ]

Pagina: 1 ... 118 ... 151 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden