• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-11 07:04
Op tweakers lees ik dat veel mensen de weg naar gasvrij zoeken als ze een woning verbouwen, is dit nu echt de toekomst of zal het allemaal zon vaart niet lopen?
Zelf stel ik me oprecht deze vraag ivm een zojuist gekochte woning uit 1993 waar de radiatoren hoofd verwarming zijn:)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BaBoK schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:11:
Op tweakers lees ik dat veel mensen de weg naar gasvrij zoeken als ze een woning verbouwen, is dit nu echt de toekomst of zal het allemaal zon vaart niet lopen?
Zelf stel ik me oprecht deze vraag ivm een zojuist gekochte woning uit 1993 waar de radiatoren hoofd verwarming zijn:)
Vooralsnog lijkt dat hier in Nederland de toekomst te zijn. Gemeentes zijn verplicht een warmtevisie op te stellen en als jouw wijk uit 93 is dan is de kans relatief groot dat je wijk naar al electric gaat.

Maar zoals altijd heb je geen garanties. Je kan erop gokken dat er een zeer rechtse regering komt die niets wilt weten van vergroening. Maar feit blijft wel dat Nederland een handtekening heeft gezet onder klimaatverdragen en èèn van de manieren om de uitstoot te verlagen is gasloos gaan. Ik heb zelf daarom mijn woning gasloos gemaakt. Momenteel zitten daar nog flinke financiële voordelen aan. Onze energierekening is al sinds jaren negatief. Als je tot het laatste moment wacht dan verwacht ik zelf dat arbeid en materialen nóg duurder gaan worden dan nu.

Maar het blijft een gok.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-11 15:02
Het klimaatverdrag kan gelukkig de blender in.

Je kan inderdaad via de gemeente opzoeken wat de toekomst plannen zijn, Transitievisie Warmte, voor het deel waar ik woon staat er: “besparingsbuurt met isolatie en hybride gasbesparing. Bij herijking de warmteoptie opnieuw beoordelen.”

Hier in mijn woning sinds vorig jaar een houtkachel laten plaatsen, ik ga nooit meer in 12 graden zitten.

Enkel nog gas voor het douchen en koken, stroom voordelig met dynamisch, geen panelen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

iMode schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:47:
Het klimaatverdrag kan gelukkig de blender in.
Hoe kom je daarbij? Ik denk dat dat nog niet zo eenvoudig is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-11 15:02
Glashelder schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Hoe kom je daarbij? Ik denk dat dat nog niet zo eenvoudig is.
Ik zeg “kan”, vriend Wilders, die nu op 52(!) zetels staat denkt het er het zelfde over, alleen noemt hij het de shredder, niet de blender :+

"De Klimaatwet, het Klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder", aldus Geert Wilders.

Ach we gaan het allemaal wel zien, ik zit nu lekker met de kids en de hond in 23 graden, ipv 12 d:)b

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:46
Vooralsnog is het ook nog zo dat de belasting op gas steeds hoger wordt en op stroom lager. Alleen al daardoor loont het om toch te kijken naar de mogelijkheden van gasloos.
Waar ik wel aan gedacht heb, is dat ik misschien toekomstige subsidies mis ben gelopen, doordat het dan misschien 'moet', terwijl het nu nog een keuze is. Mijn airco (L/L warmtepomp) is zonder subsidie geplaatst, misschien dat daar in de toekomst wel een subsidie op komt.
Maar in de tussentijd, mede dankzij zonnepanelen en salderen, is mijn energierekening (ver) negatief en ga ik er maar vanuit dat is die eventuele subsidie daar nu al mee 'verdien'.

Ik denk dat we uiteindelijk allemaal wel 'moeten'. En dat er op of voor dat moment ook nog veel overgaat naar hybride, wat in mijn ogen geld weggooien is, want dan moet je daarna alsnog naar gasloos.

Als je ook de mogelijkheid hebt voor zonnepanelen is het sowieso, denk ik, beter om het nu te toen, zolang salderen er nog is, zodat je de dure stroom voor verwarming in de winter nog mooi kunt terugverdienen met opwek in de zomer.
En de zekerheid van salderen is even volgende week de stemming in de Eerste Kamer afwachten, al is vrij zeker dat ze tegen de nieuwe wet stemmen en salderen nog wel een tijd blijft.
Al die tijd heb je daar dan dus voordeel van.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Glashelder schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:17:
[...]
. Ik heb zelf daarom mijn woning gasloos gemaakt. Momenteel zitten daar nog flinke financiële voordelen aan. Onze energierekening is al sinds jaren negatief. Als je tot het laatste moment wacht dan verwacht ik zelf dat arbeid en materialen nóg duurder gaan worden dan nu.

Maar het blijft een gok.
Wat was de investering en terugverdientijd?
Ik denk juist dat veel materialen goedkoper gaan worden.
Arbeid zal wel meevallen, relatief gezien ten opzichte van je eigen inkomen welke ook groeit.
Mijn huis gasloos maken heeft een terugverdientijd van 15-20 jaar, geen enkele partij die het aanraadt (maar ik verbruik al niet zoveel).

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:52
Als je je terugverdientijd wil verkorten moet je een duurder contract nemen.

Ik denk zelf dan weer niet dat materiaal op korte termijn goedkoper gaat worden.

• mitsumark
  • Nu online
Gramser schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:51:
Als je je terugverdientijd wil verkorten moet je een duurder contract nemen.
Of meer gaan verbruiken..
Ik denk zelf dan weer niet dat materiaal op korte termijn goedkoper gaat worden.
Alle grafiekjes laten vooralsnog een trend naar beneden zien.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mitsumark schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:53:
[...]
Arbeid zal wel meevallen, relatief gezien ten opzichte van je eigen inkomen welke ook groeit.
Mijn huis gasloos maken heeft een terugverdientijd van 15-20 jaar, geen enkele partij die het aanraadt (maar ik verbruik al niet zoveel).
Na aftrek subsidie paar duizend. Lachertje. Maar heb dan ook zo goed als alles zelf gedaan.

En achteraf had ik een andere warmtepomp genomen. Deze voldoet niet aan de geluidseisen. Gelukkig voor mij is het een 8 kW en houdt hij mijn huis warm met 80% begrenzing en dan is het wel acceptabel.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

iMode schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Ik zeg “kan”, vriend Wilders, die nu op 52(!) zetels staat denkt het er het zelfde over, alleen noemt hij het de shredder, niet de blender :+

"De Klimaatwet, het Klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder", aldus Geert Wilders.

Ach we gaan het allemaal wel zien, ik zit nu lekker met de kids en de hond in 23 graden, ipv 12 d:)b
Zonder het te kunnen onderbouwen denk ik dat dat door de shredder halen juridisch nog wel eens wat lastiger kan liggen dan we denken. Wilders roept wel vaker dingen.

En ik denk dat een NSC niet gaat accepteren dat een klimaatverdrag door de shredder gaat. Daar is de leider te autistisch voor.

• BaBoK
Glashelder schreef op zondag 11 februari 2024 @ 03:08:
[...]

Na aftrek subsidie paar duizend. Lachertje. Maar heb dan ook zo goed als alles zelf gedaan.

En achteraf had ik een andere warmtepomp genomen. Deze voldoet niet aan de geluidseisen. Gelukkig voor mij is het een 8 kW en houdt hij mijn huis warm met 80% begrenzing en dan is het wel acceptabel.
Subsidies krijg je toch enkel als je montage erbij laat doen of ben ik abuis?☺️

• Gramser
BaBoK schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Ook als je hem slechts “in bedrijf laat stellen”. Er zijn altijd manieren om de geest van de subsidie te omzeilen.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:48
Goed nadenken over je klus werkzaamheden!
Paar tips, leg onder je laminaat vloer op de begane grond goed isolerende ondervloer met reflectie naar boven.

Ik heb ook een aantal muren aan de binnenzijde geïsoleerd met een voorzetwand. Woonkamer 10cm pir, balkjes en gips. In de slaapkamers 6cm pir en daar gelijk met tack gips tegen aan geplakt.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-11 17:18

bert pit

asdasd

Ik ben vorig jaar voor gas en elektriciteit half maart overgestapt van Energiedirect naar een dynamisch contract bij Zonneplan.
Nu ben ik onder de 500 M3 gebleven met gas en zou ik volgens mij de netbeheerkosten deels terugkrijgen.

Weet iemand of dat ook geldt bij een contractwissel?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bert pit schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:07:
Ik ben vorig jaar voor gas en elektriciteit half maart overgestapt van Energiedirect naar een dynamisch contract bij Zonneplan.
Nu ben ik onder de 500 M3 gebleven met gas en zou ik volgens mij de netbeheerkosten deels terugkrijgen.

Dat gaat gezien de andere ervaringen pas gebeuren in het tweede jaar dat je onder de 500m3 zit.

Zie Capaciteitstarief gas <500 pas volgend jaar?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:46
mitsumark schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:53:
[...]
Niet te zeer luisteren naar 'partijen'.
Heb ik ook niet gedaan...

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:26
Wolly schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Dat gaat gezien de andere ervaringen pas gebeuren in het tweede jaar dat je onder de 500m3 zit.

Zie Capaciteitstarief gas <500 pas volgend jaar?
Bij mij ging het wel gewoon het eerste jaar meteen goed. (greenchoice) maar het gaat idd te vaak fout.

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-10 18:50
computerjunky schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Bij mij ging het wel gewoon het eerste jaar meteen goed. (greenchoice) maar het gaat idd te vaak fout.
Meen dat het er o.a. mee te maken heeft dat jan./febr. in de betreffende periode meegenomen moeten zijn.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:26
Peet-je schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:34:
[...]

Meen dat het er o.a. mee te maken heeft dat jan./febr. in de betreffende periode meegenomen moeten zijn.
Ah mijn eerste contract was nov-nov.

• Peet-je
computerjunky schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Ah mijn eerste contract was nov-nov.
Had ook met SJV te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KkHzXUJhKhVfRUS0MFnHugMv_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UY7Z65caewortVjDstFlHa5S.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: Milieucentraal

Heb het destijds ook wel eens tijdens mijn jaarcontract bij BudgetEnergie nagevraagd, geen idee of dat er mee te maken had (of Stedin keek naar voorgaand verbruik?), maar kreeg i.i.g. wel een correcte afrekening.
Fijn, want met terugwerkende kracht lukt sowieso niet.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27
Wilde net overstappen naar Mega, blijkt dat die een waarborgsom van 500 euro willen hebben. Kennelijk na een toets bij een partij die mijn kredietwaardigheid controleert. Ik heb volgens mij nog nooit van mijn leven een rekening niet betaald, dus geen idee waar dat vandaan komt.
Ga trouwens dan ook niet verder met deze partij, voor je het weet valt zo'n toko om en ben je je waarborg kwijt

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Peet-je schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Had ook met SJV te maken.
[Afbeelding]
Bron: Milieucentraal

Heb het destijds ook wel eens tijdens mijn jaarcontract bij BudgetEnergie nagevraagd, geen idee of dat er mee te maken had (of Stedin keek naar voorgaand verbruik?), maar kreeg i.i.g. wel een correcte afrekening.
Fijn, want met terugwerkende kracht lukt sowieso niet.
Hier zaten we vorig jaar (jaarafrekening in nov) onder de 500m3, daarna welgeteld een paar weken in het lage tarief, om daarna ineens weer in het hoge tarief te zitten door SJV...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gramser schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Ook als je hem slechts “in bedrijf laat stellen”. Er zijn altijd manieren om de geest van de subsidie te omzeilen.
Dacht dat ze die manieren laatst juist hebben dichtgetimmerd...

https://www.rvo.nl/subsid...naren/veelgestelde-vragen
Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist.

[ Voor 48% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2024 18:36 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Gramser
Ah, da’s mooi, dat had ik niet scherp.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BaBoK schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Tegenwoordig wel ja. Tegenwoordig mag je helemaal niets meer zelf doen. Dat krijg je in een lobbycratie.. :')

Blindelings vertrouwen in het bedrijfsleven :w

Verwijderd

bert pit schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:07:

De korting krijg je pas in het jaar daarop. Het maakt dan ook niet uit of je in het jaar dat je korting krijgt meer dan 500 kuub gebruikt. Er zit gewoon een vertraging van een jaar in.

Een contractwissel heeft hierop geen invloed. De energieleverancier moet jouw netbeheerkosten maandelijks ‘voorschieten’. De netbeheerder brengt in het tweede jaar het verlaagde tarief in rekening, wie de leverancier ook is.

Er zit nog een klein addertje onder het gras: als je heel dicht onder de 500 kuub blijft, gaat het feest mogelijk niet door, omdat de netbeheerder een vermenigvuldigingsfactor gebruikt. Je zit dan virtueel weer boven de 500. De veilige grens is zo’n 450 kuub. Dat is inderdaad heel flauw, maar wel de wet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2024 11:27 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:55:
[...]

De korting krijg je pas in het jaar daarop. Het maakt dan ook niet uit of je in het jaar dat je korting krijgt meer dan 500 kuub gebruikt. Er zit gewoon een vertraging van een jaar in.

Een contractwissel heeft hierop geen invloed. De energieleverancier moet jouw netbeheerkosten maandelijks ‘voorschieten’. De netbeheerder brengt in het tweede jaar het verlaagde tarief in rekening, wie de leverancier ook is.

Er zit nog een klein addertje onder het gras: als je heel dicht onder de 500 kuub blijft, gaat het feest mogelijk niet door, omdat de netbeheerder een vermenigvuldigingsfactor gebruikt. Je zit dan virtueel weer boven de 500. De veilige grens is zo’n 450 kuub. Dat is inderdaad heel flauw, maar wel de wet.
Bij mij is het na 2/3 van het contractjaar aangepast. Bij m'n ouders DIRECT na plaatsen airco. Het KAN dus wel. Je moet wel zelf bellen (in mijn geval) en het kan blijkbaar niet achteraf aangepast worden 🤔.
Vaag gedoe allemaal, ik durf te wedden dat als je weer meer dan 500m3 gaat gebruiken er ineens geen jaar vertraging is 😐

• Murphiess
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-02-2024
Hoi allemaal,

Ik ben nog altijd een beetje een leek in het energie gebied. Nu is dit mijn overzicht over 2023.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSlD-cwv7aBevhfcRXxpaH01pac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxrjQlch7SxIfpBYmOXwPwRN.jpg?f=fotoalbum_large

Nu krijg ik op mijn jaarafrekening een kleine 300 euro terug van Zonneplan. Zou dit voor mij nu voordeliger zijn als m’n verbruik gelijk staat aan m’n teruglevering? Qua vergoeding.

Alvast bedankt!

Verwijderd

dragon2 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Bij mij is het na 2/3 van het contractjaar aangepast. Bij m'n ouders DIRECT na plaatsen airco. Het KAN dus wel. Je moet wel zelf bellen (in mijn geval) en het kan blijkbaar niet achteraf aangepast worden 🤔.
Vaag gedoe allemaal, ik durf te wedden dat als je weer meer dan 500m3 gaat gebruiken er ineens geen jaar vertraging is 😐
Na eindeloos welles/nietes maakte Liander het verschil tussen het hoge en het lage tarief direct naar me over, op mijn IBAN. Moest wel het nummer doorgeven, want ze doen normaal alleen zaken met energieproviders. Wel met de disclaimer dat ik er officieel geen recht op had en dat het uit coulance was. Dus dezelfde ervaring als jij. Het kan zelfs achteraf, als je klaagt.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Murphiess schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:42:
Hoi allemaal,

Ik ben nog altijd een beetje een leek in het energie gebied. Nu is dit mijn overzicht over 2023.

[Afbeelding]

Nu krijg ik op mijn jaarafrekening een kleine 300 euro terug van Zonneplan. Zou dit voor mij nu voordeliger zijn als m’n verbruik gelijk staat aan m’n teruglevering? Qua vergoeding.

Alvast bedankt!
Een normaal contract waarbij je het verbruik kon salderen was goedkoper geweest dan dynamisch in jouw geval.

• Murphiess
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-02-2024
_l_Arjan_l_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Een normaal contract waarbij je het verbruik kon salderen was goedkoper geweest dan dynamisch in jouw geval.
Of in dit geval iets vaker onze EV thuis aan de stekker hangen? Zodat m’n afname nagenoeg gelijk of meer is dan de teruglevering aan het einde van het jaar.

Begrijp ik het zo goed?

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 20:50
Ik ben ook vrij om te kiezen wat ik nu wil. Ik heb nu zonneplan voor gas en elektra. Sinds deze maand zonnepanelen.

Opbrengst verwacht zo’n 6000. Verbruik vorig jaar 5500. Gasverbruik rond de 1600.

Ik dacht aan gas bij ANWB(enkel gas bij zonneplan mag niet) en elektra ergens 3 jaar vast.

Echter als ik kijk naar zonneplan met hun vaste kosten en de hoge kosten maandelijks bij andere langdurige contracten vraag ik me af of dit wel handig is en of dat nou echt voordeliger is?

Wat zouden jullie doen nu salderen nog even blijft.

Wanneer ik enkel elektra invoer bij gaslicht, lijkt het alsof

Europese Groene Stroom 2 jaar Vast van MEGA het beste langlopende contract is. Dan zou ik per maand 7 euro retour krijgen.

De nummer 2 en 3 is alsnog iets van 30 euro per maand aan vastrecht en andere bedragen.

En dan GAS bij de ANWB. IS dit ook volgens jullie de beste deal voor mij?

[ Voor 25% gewijzigd door meermarco op 13-02-2024 22:13 ]

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11 14:19
Goedenavond,

Ik lees allemaal boeman verhalen over kosten voor zonnepanelen houders ivm niet afschaffen salderen.

Weet iemand hoe dit zit bij Coolblue?

Ik heb maanden geleden een mail gehad dat ze kosten zouden rekenen. Ik dreigde toen met kort geding. Ik heb daarna nooit meer iets gehoord.

Groet

• FreakNL
  • Laatst online: 23:35

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb nog de oude GC/CB deal van september 2021. Ingangsdatum ergens eind oktober. Dus loopt dit jaar in oktober af.

Inmiddels ook PV maar zeker geen overschot.

Zou het zin hebben om GC te contacten dat ik nu al wil verlengen icm zo’n coöperatie dinges contract, 3 jaar vast.. Dit vanwege alle onzekerheden met PV boetes etc… Of gewoon wachten tot einde contract ?

De TLV van die coöperatie deal is hoger maar zolang saldering intact blijft heb ik daar niet mee te maken. Echter de overig tarieven zijn ook (marginaal) beter. Waar zit de adder? Iedereen zou dit toch moeten doen ipv de normale 3 jaar vast tarieven ?

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 14-02-2024 01:20 ]

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:08
FreakNL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:58:
Zou het zin hebben om GC te contacten dat ik nu al wil verlengen icm zo’n coöperatie dinges contract, 3 jaar vast.. Dit vanwege alle onzekerheden met PV boetes etc… Of gewoon wachten tot einde contract ?
Je kunt bij GC het contract tot 6 maanden voor de ingangsdatum afsluiten.
De TLV van die coöperatie deal is hoger maar zolang saldering intact blijft heb ik daar niet mee te maken. Echter de overig tarieven zijn ook (marginaal) beter. Waar zit de adder? Iedereen zou dit toch moeten doen ipv de normale 3 jaar vast tarieven ?
Ik weet van geen adder... ik heb 2 weken geleden ook dit contract afgesloten (ben netto terugleveraar). De vaste leveringskosten zijn ook lager, € 7,79 per maand in plaats van € 10,26 per maand.

Overigens zie ik de normale 3 jaar vast tarieven nu niet meer, alleen nog 1 jaar. Als je naar deze pagina gaat: https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ krijg je nu deze melding te zien: "Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw."

[ Voor 14% gewijzigd door Turrican op 14-02-2024 10:18 ]

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-10 21:09
Ik heb gister voor mijn moeder 3 jaar GC gas&stroom afgesloten via de bekende corporatie route. Maar nu stelde ze terecht de vraag; wat als we binnen die 3 jaar een warmtepomp plaatsen en helemaal van het gas afwillen? Zit ze dan 3 jaar aan dat gascontract vast (met 0m3 verbruik, maar wel vastrecht etc) of kun je dan ontbinden? Ik kon het zo snel niet vinden...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Thomas20 Dat kun je aan GC zelf vragen, bij mij was het in 2021 geen probleem.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-11 15:44

Audione0

Strijdt der titanen

Thomas20 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:13:
Ik heb gister voor mijn moeder 3 jaar GC gas&stroom afgesloten via de bekende corporatie route. Maar nu stelde ze terecht de vraag; wat als we binnen die 3 jaar een warmtepomp plaatsen en helemaal van het gas afwillen? Zit ze dan 3 jaar aan dat gascontract vast (met 0m3 verbruik, maar wel vastrecht etc) of kun je dan ontbinden? Ik kon het zo snel niet vinden...
Alleen als je gasmeter verwijdert wordt kun je van je vastrecht af. Betekent dus wanneer je geen gas meer afneemt en je gasmeter blijft zitten je dan elke x je vastrecht moet betalen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:28
Audione0 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Alleen als je gasmeter verwijdert wordt kun je van je vastrecht af. Betekent dus wanneer je geen gas meer afneemt en je gasmeter blijft zitten je dan elke x je vastrecht moet betalen.
De korting bij contracten met gas zijn hoger dan het vastrecht. Al helemaal als je de tarieven meeneemt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Audione0 Daar zitten een hoop nuances bij, in Gas de deur uit doen: Gratis! melden de meesten dat de gasmeter blijft zitten maar slechts de hoofdkraan een slot krijgt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-11 15:44

Audione0

Strijdt der titanen

Proton_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:32:
@Audione0 Daar zitten een hoop nuances bij, in Gas de deur uit doen: Gratis! melden de meesten dat de gasmeter blijft zitten maar slechts de hoofdkraan een slot krijgt.
Zou kunnen, geen ervaring mee. Bij ons is de meter nov ‘23 helemaal (gratis) verwijderd en tot aan de straat. Nadat de meter verwijderd was en Stedin dit administratief verwerkt had verviel het vastrecht pas.

[ Voor 11% gewijzigd door Audione0 op 14-02-2024 21:03 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 10:38
PP_Sound schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:35:
Er is in 2024 wel weer gesleuteld aan wat tarieven van netwerkkosten, belastingen en teruggave, misschien dat daar het verschil zit,
Was het aanbod nog in 2023?
Ik zit de energierekening van 2024 te bekijken. Daarin valt op dat de netbeheer/netwerkkosten sterk zijn verhoogd. Ik had over 8 euro gelezen, maar voor onze aansluiting (3*40, gewoon woonhuis maar wel nieuwbouw alles electrisch) is dat een kleine 42 euro per maand. Jawel, per maand.

Dat is een verhoging van 39% tov 2023 (toen 106 per maand). Ter vergelijk 10 Atm 3 x 25 A / 1 x 80 kost slechts 35 euro per maand (was 27 euro, +29%). Percentueel scheelt het “maar” 10%, maar in euro’s gaat het echt nergens over..

Is iedereen (met soort gelijke aansluiting) op de hoogte van deze achterlijke verhoging? En wat hebben jullie er tegen gedaan? Aansluitingswaarde toch maar verlagen?

(ondanks gasloos/warmtepomp, panelen en EV denk ik het niet nodig te hebben namelijk)

• Wolly
  • Niet online
errox schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:39:
[...]

Ik zit de energierekening van 2024 te bekijken. Daarin valt op dat de netbeheer/netwerkkosten sterk zijn verhoogd. Ik had over 8 euro gelezen, maar voor onze aansluiting (3*40, gewoon woonhuis maar wel nieuwbouw alles electrisch) is dat een kleine 42 euro per maand. Jawel, per maand.

Dat is een verhoging van 39% tov 2023 (toen 106 per maand). Ter vergelijk 10 Atm 3 x 25 A / 1 x 80 kost slechts 35 euro per maand (was 27 euro, +29%). Percentueel scheelt het “maar” 10%, maar in euro’s gaat het echt nergens over..

Is iedereen (met soort gelijke aansluiting) op de hoogte van deze achterlijke verhoging? En wat hebben jullie er tegen gedaan? Aansluitingswaarde toch maar verlagen?

(ondanks gasloos/warmtepomp, panelen en EV denk ik het niet nodig te hebben namelijk)
Tenzij je in een grote villa woont is 3x25 meer dan zat.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13
FreakNL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:58:
Ik heb nog de oude GC/CB deal van september 2021. Ingangsdatum ergens eind oktober. Dus loopt dit jaar in oktober af.

Inmiddels ook PV maar zeker geen overschot.

Nu het nog kan, zou ik meteen aanmelden voor een 3 jaar contract, alleen stroom, op de GC website via de coöperatie. Heb ik vorig jaar ook gedaan. Op die manier heb je voorlopig geen last van een terugleverboete, de 50 euro die je eventueel moet betalen voor vervroegd opzeggen valt daarbij in het niet.
Andere contractsoorten kun je bij GC als zonnepaneelbezitter alleen nog voor 1 jaar afsluiten.

• mitsumark
  • Nu online
antidote schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 00:29:
[...]

Nu het nog kan, zou ik meteen aanmelden voor een 3 jaar contract, alleen stroom, op de GC website via de coöperatie. Heb ik vorig jaar ook gedaan. Op die manier heb je voorlopig geen last van een terugleverboete, de 50 euro die je eventueel moet betalen voor vervroegd opzeggen valt daarbij in het niet.
Andere contractsoorten kun je bij GC als zonnepaneelbezitter alleen nog voor 1 jaar afsluiten.
Die 50 euro kan ook 500 zijn, afhankelijk van de "gemiste inkomsten".
Eventuele scenario's kun je wel uitrekenen.
https://www.independer.nl...eLGhI9IV4aKUaAuTrEALw_wcB

Verkeerd gelezen, klinkt inderdaad als een goed plan. Met het enige (kleine) risico dat prijzen (fors) lager kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 15-02-2024 01:12 ]

• Wolly
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 00:35:
[...]
Die 50 euro kan ook 500 zijn, afhankelijk van de "gemiste inkomsten".
Eventuele scenario's kun je wel uitrekenen.
https://www.independer.nl...eLGhI9IV4aKUaAuTrEALw_wcB
Nee, dat kan niet.
Voor contracten die voor 1 juni 2023 zijn ingegaan gelden nog de oude regels.

• mitsumark
  • Nu online
"Nu" is na juni 2023.
Ik lees waarschijnlijk niet goed, dacht dat omgaan naar gasloos nog zou gaan plaatsvinden binnen nieuwe contract, en dan opnieuw openbreken.

[ Voor 30% gewijzigd door mitsumark op 15-02-2024 01:12 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:37
[...]

Verlichten van de aansluiting kost bij Enexis 291,08, dat kan wel uit. Nooit vergeten dat het verschil tussen 3x25 en 3x35 zo groot is.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 15-02-2024 07:48 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Met zo'n aansluiting kun je beter terug naar gas :D

Ligt eraan hoe alles is afgeschakeld... Anders idd terug naar 3x25A

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemorgen,

mijn energiecontract loopt volgende maand af, ik gebruik per jaar 7500 en lever zo'n 6500 terug ivm warmtepomp. Nu kan ik bij Vattenfall nog een 3 jarig contract afsluiten waarin er nog gewoon gesaldeerd mag worden en nog geen terugleverboete gerekend word. Is het verstandig om nu meteen voor 3 jaar vast te zetten of wat zouden jullie mij adviseren ?

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:37
@erwin292 vastzetten en nog 3 paneeltjes ergens neerleggen

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inderdaad. Met die extra panelen voorkom je dat je alsnog gepakt wordt door het hogere kWh tarief die zonnepanelenbezitters voor hun kiezen krijgen >:)

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Turrican schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Je kunt bij GC het contract tot 6 maanden voor de ingangsdatum afsluiten.
Even voor de zekerheid, aangezien de leveranciers altijd heel geslepen zijn, maar als je nu een contract afsluit zonder terugleverboete en je laat die ingaan op 1 july, dan kunnen ze niet ineens die terugleverboetes alsnog instellen toch?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

antidote schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 00:29:
[...]

Waarom alleen stroom? Ik heb ook gas nodig...

Of kan je dat uit elkaar trekken dan?

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:22
FreakNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Ja, je kan verschillende leveranciers hebben!

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
erwin292 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:45:
Goedemorgen,

mijn energiecontract loopt volgende maand af, ik gebruik per jaar 7500 en lever zo'n 6500 terug ivm warmtepomp. Nu kan ik bij Vattenfall nog een 3 jarig contract afsluiten waarin er nog gewoon gesaldeerd mag worden en nog geen terugleverboete gerekend word. Is het verstandig om nu meteen voor 3 jaar vast te zetten of wat zouden jullie mij adviseren ?
welke warmtepomp heb jij dan, die wil namelijk ook graag, eentje die niet verbruikt maar terugleverd. merk en type graag, kunnen we hier ook dirrect een nieuw forum openen, "De warmte xxx die terugleverd", volgens mij wordt dat een hit. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Gramser
maharens schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Even voor de zekerheid, aangezien de leveranciers altijd heel geslepen zijn, maar als je nu een contract afsluit zonder terugleverboete en je laat die ingaan op 1 july, dan kunnen ze niet ineens die terugleverboetes alsnog instellen toch?
Ik denk/hoop/meen dat als jij een contract hebt afgesloten dat ergens in de toekomst ingaat, en je twee weken bedenktijd zijn voorbij, je een overeenkomst hebt waar beide partijen zich aan dienen te houden. Als er in de kleine lettertjes van dat contract dan staat dat het onderhevig aan blablabla kan zijn, heb je nog kans dat je pech hebt.

Maar eigenlijk verwacht ik dus dat je veilig zit.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50
Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:31:
Inderdaad. Met die extra panelen voorkom je dat je alsnog gepakt wordt door het hogere kWh tarief die zonnepanelenbezitters voor hun kiezen krijgen >:)
Inderdaad… dat doe ik nu ook (6000kWh klopt niet maar moest wat invullen)

Tarieven zonder panelen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efi9dJ2ZW-wHHjRIIZK9RhDOnvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tu3Spf0w60HXFk7POLJEVLgQ.png?f=fotoalbum_large

Tarieven met panelen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGPXPSi0ZWHco_lwEO_If4bv2ek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J0NJnaVAqDm65j3vY42STlpM.png?f=fotoalbum_large

Kosten met panelen i.c.m. 100% salderen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRcNyjIXxJHFN2EOGvVNJFL-2Ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h4P7w6FQk8YmLTZXzOQyrDux.png?f=fotoalbum_large

Conclusie;
Beter teveel dan te weinig panelen. Voordeel: terugverdientijd is hierdoor ook korter (soort van).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

maharens schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Ik heb vanmiddag een 3 jarig contract afgesloten bij GC met ingangsdatum 1 juli, in de voorwaarden die ik heb gekregen staat niks over een mogelijke wijziging i.v.m. terugleveren, voorwaarden zijn ook uit 2017. De leverancier mag niks meer veranderen aan het contract vanaf dat je het binnen hebt, jij kunt er echter nog 14dagen over nadenken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11 22:46
[...]

Netbeheerders doen de tarieven zoveel verhogen zodat ze hopen dat gebruikers die dit niet echt nodig hebben terug gaan naar bv 3*25A. Daardoor ontstaat er weer meer "ruimte" op het net. Die ruimte wordt immers bepaald op wat een aansluiting maximaal kan afnemen.

• BaBoK
Ik heb een nieuwe woning gekocht, kan ik dan ook het bestaande contract op de huidige meenemen naar een nieuwe woning? greenchoice 3 jaar vast enkel stroom..
Dit ivm zonnepanelen..

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13
FreakNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Dat kan: ik had een 2 jaar contract voor stroom en gas (Greenchoice "NL Windstroom"). Alleen voor stroom heb ik dit opengebroken, daarvoor heb ik nu het 3 jaars coöperatie contract.

Voor gas wil ik pas verlengen of openbreken na het stookseizoen. Hopelijk liggen de prijzen dan ook wat lager.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Online afgesloten, 3 jaar vast bij Greenchoice, ingangsdatum over 6 maanden.. Mijn oude contract loopt dan nog 2 maandjes, dus die 2 maandjes boeit me dan niet meer...

Gaat de boel dus morgen in volgens het contract in de mail.

Kan ik weer gaan bellen... Gezeik altijd...

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 16-02-2024 10:16 ]

• elektriekert
  • Laatst online: 20:15
FreakNL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:16:
Online afgesloten, 3 jaar vast bij Greenchoice, ingangsdatum over 6 maanden.. Mijn oude contract loopt dan nog 2 maandjes, dus die 2 maandjes boeit me dan niet meer...

Gaat de boel dus morgen in volgens het contract in de mail.

Kan ik weer gaan bellen... Gezeik altijd...
Dit heb ik al vaker voorbij zien komen hier.
Ik krijg min of meer het idee dat dit standaard is :F

• Gramser
elektriekert schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Dit heb ik al vaker voorbij zien komen hier.
Ik krijg min of meer het idee dat dit standaard is :F
Ging bij mij gewoon goed hoor. In de GC-app kan ik ook zien dat mijn levering over x aantal dagen start.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-11 17:18

bert pit

asdasd

BaBoK schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:30:
Ik heb een nieuwe woning gekocht, kan ik dan ook het bestaande contract op de huidige meenemen naar een nieuwe woning? greenchoice 3 jaar vast enkel stroom..
Dit ivm zonnepanelen..
Geen idee, maar als dat niet lukt is het wellicht een optie om het via een coöperatie af te sluiten. Daar heb je de mogelijkheid om af te sluiten voor 3 jaar met een redelijke TLV.

https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 16-02-2024 10:51 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Gramser schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:45:
[...]

Ging bij mij gewoon goed hoor. In de GC-app kan ik ook zien dat mijn levering over x aantal dagen start.
Bij mij ook goed gegaan, netjes op 1 july. Ik wil eerst nog een beetje opwek in april/mei/juni voordat ik overstap. Anders moet ik nu dokken voor mijn verbruik en heb ik bij GC veel teveel opwek om te salderen.

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-11 10:28
LA-384 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:19:
Vandaag bericht gekregen van leverancier over verhoging voorschotbedrag.

De netbeheerder gooit hun netbeheerkosten voor elektra gewoon even met 30% omhoog.. :(
T.o.v. 2020 bij Stedin 80% meer gaan betalen. In mijn ogen een kostenpost die vaak onder de radar blijft en waar ik vermoed dat deze in de aankomende jaren buiten proportioneel gaat stijgen vanwege al het achterstallige onderhoud en het bij benen van de uitbreidingswerkzaamheden en/of verzwaringswerkzaamheden.

Overigens is worden deze kosten volledig gecompenseerd door de "vermindering energiebelasting" d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door martius op 16-02-2024 12:14 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Peet-je
martius schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:10:
[...]

T.o.v. 2020 bij Stedin 80% meer gaan betalen. In mijn ogen een kostenpost die vaak onder de radar blijft en waar ik vermoed dat deze in de aankomende jaren buiten proportioneel gaat stijgen vanwege al het achterstallige onderhoud en het bij benen van de uitbreidingswerkzaamheden en/of verzwaringswerkzaamheden.

Overigens is worden deze kosten volledig gecompenseerd door de "vermindering energiebelasting" d:)b
De prijsstijging begint wel op te vallen hoor, heel wat mensen bekijken nu echt hun rekening beter dan voor 2020/2021.

De netbeheerders mochten jarenlang niet anticiperen op veranderingen in het netwerk omdat de aandeelhouders (w.o. heel, heel veel gemeenten) liever opbrengsten lieten uitbetalen dan investeren.

Alleen hebben we geen poot om op te staan, we kunnen het concluderen, waarbij we inmiddels ook gaan bijdragen aan rentebetalingen van leningen die nu door overheid/provincies worden verstrekt, maar linksom of rechtsom zijn we de klos.

De door jou genoemde "compensatie" is daar juist helemaal niet voor, de benaming "Vermindering Energiebelasting" zegt het al....
Ook de kosten van EB + de BTW daarop zijn niet mals.
Deze vermindering zou gelijk moeten staan aan de primaire levensbehoefte die iedereen heeft, nìet om door de overheden veroorzaakte missers te financieren.

Gewoon bizar dat opbrengsten zoals deze EB en van de gaswinning altijd direct zijn geconsumeerd en er nooit vooruit is gedacht door (een deel van) de opbrengsten te bestemmen voor toekomstige ontwikkelingen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Peet-je schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:05:
[...]
Gewoon bizar dat opbrengsten zoals deze EB en van de gaswinning altijd direct zijn geconsumeerd en er nooit vooruit is gedacht door (een deel van) de opbrengsten te bestemmen voor toekomstige ontwikkelingen.
Er is wel degelijk vooruit gedacht, alleen zitten we als Westerse wereld nou eenmaal vast in het dogma 'wet is wet', en dat maakt ons met ons in combinatie met het extreem trage wetgevingsproces enorm inflexibel. Er is hier wel vaker gezegd dat de netbeheerders wel wilden, maar niet mochten van de ACM, want die volgden de wet.

Met deze inflexibiliteit is de Westerse wereld gewoon zijn eigen graf aan het graven. Wij mogen dingen van onszelf niet, die andere landen wel gewoon doen en ons daarom niet alleen links en rechts maar ook vanaf boven inhalen. Kijk bijv. naar de auto-industrie. Die bestaat hier over 20 jaar niet meer.

• MacD007
Audione0 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:47:
[...]

Zou kunnen, geen ervaring mee. Bij ons is de meter nov ‘23 helemaal (gratis) verwijderd en tot aan de straat. Nadat de meter verwijderd was en Stedin dit administratief verwerkt had verviel het vastrecht pas.
vergeet niet dat het vastrecht eigenlijk gewoon netwerkkosten zijn, dus deze komen of direct of indirect via je energieboer direct van je eigen netbeheerder af, die bepaald dus waneer je voor je gas geen netwerkkosten betaald.
het zou zo maar kunnen dat een dichte gaskraan die verzegeld is voor hun al voldoende is, dit betekend namelijk voor hun geen onnodige kosten om de gasleiding helemaal tot aan de huisaansluiting te verwijderen, aan de andere kant hebben ze wel nog de kosten (afschrijving van de gasmeter, of ze deze dan nog ergens anders kunnen inzetten ? geen idee.

• MacD007
Peet-je schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:05:
[...]

De prijsstijging begint wel op te vallen hoor, heel wat mensen bekijken nu echt hun rekening beter dan voor 2020/2021.

De netbeheerders mochten jarenlang niet anticiperen op veranderingen in het netwerk omdat de aandeelhouders (w.o. heel, heel veel gemeenten) liever opbrengsten lieten uitbetalen dan investeren.

Alleen hebben we geen poot om op te staan, we kunnen het concluderen, waarbij we inmiddels ook gaan bijdragen aan rentebetalingen van leningen die nu door overheid/provincies worden verstrekt, maar linksom of rechtsom zijn we de klos.

De door jou genoemde "compensatie" is daar juist helemaal niet voor, de benaming "Vermindering Energiebelasting" zegt het al....
Ook de kosten van EB + de BTW daarop zijn niet mals.
Deze vermindering zou gelijk moeten staan aan de primaire levensbehoefte die iedereen heeft, nìet om door de overheden veroorzaakte missers te financieren.

moet je voor bij de politiek partijen de laaste 20 jaar gaan klagen, want zij hebben er voor gezorgd dat netbeheerders klem zaten en dus niet zo maar vooruit denkend investeringen mochten doen, nee dat was bij wet verboden. Overigens zijn de provincies en gemeenten als eigenaaren van de netbeheerders ook debet aan, want de winsten werden ipv in het uitbreiden van het net nu naar de hun gegaan, het was voor hun dus de kip met gouden eieren.
dus nu niet gaan klagen maar het oplossen. alleen dat gaat dus minimaal 15 jaar duren mogelijk zelfs nog langer.

• Peet-je
Glashelder schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Er is wel degelijk vooruit gedacht, alleen zitten we als Westerse wereld nou eenmaal vast in het dogma 'wet is wet', en dat maakt ons met ons in combinatie met het extreem trage wetgevingsproces enorm inflexibel. Er is hier wel vaker gezegd dat de netbeheerders wel wilden, maar niet mochten van de ACM, want die volgden de wet.

Met deze inflexibiliteit is de Westerse wereld gewoon zijn eigen graf aan het graven. Wij mogen dingen van onszelf niet, die andere landen wel gewoon doen en ons daarom niet alleen links en rechts maar ook vanaf boven inhalen. Kijk bijv. naar de auto-industrie. Die bestaat hier over 20 jaar niet meer.
Ik zal het ietwat aanvullen:
Gewoon bizar dat opbrengsten zoals deze EB en van de gaswinning altijd direct zijn geconsumeerd en er nooit vooruit is gedacht door (een deel van) de opbrengsten te bestemmen voor toekomstige ontwikkelingen door het in een speciaal fonds/potje te plaatsen waaruit -voor het landsbelang- kan worden geput indien nodig.
Ik zeg niet dat de netbeheerders niet vooruitdachten, maar onze wetgever.

• Peet-je
MacD007 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:35:
[...]

moet je voor bij de politiek partijen de laaste 20 jaar gaan klagen, want zij hebben er voor gezorgd dat netbeheerders klem zaten en dus niet zo maar vooruit denkend investeringen mochten doen, nee dat was bij wet verboden. Overigens zijn de provincies en gemeenten als eigenaaren van de netbeheerders ook debet aan, want de winsten werden ipv in het uitbreiden van het net nu naar de hun gegaan, het was voor hun dus de kip met gouden eieren.
dus nu niet gaan klagen maar het oplossen. alleen dat gaat dus minimaal 15 jaar duren mogelijk zelfs nog langer.
Ik reageer op een ander zijn post hè, ik klaag niet maar constateer een aantal zaken, die jij dan weer aan mij gaat vertellen
|:(

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

maharens schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Bij mij ook goed gegaan, netjes op 1 july. Ik wil eerst nog een beetje opwek in april/mei/juni voordat ik overstap. Anders moet ik nu dokken voor mijn verbruik en heb ik bij GC veel teveel opwek om te salderen.
GC wil bij mij niet augustus als ingangsdatum accepteren. Het is of nu of wachten. Contract loopt af in oktober. Ook bij GC

• MacD007
BaBoK schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:30:
Dit ivm zonnepanelen..
normaal gezien niet, echter zijn er een aantal energieboeren waar dat wel bij kan.

bij greenchoice staat het volgende: Als je gaat verhuizen moet je aan veel dingen denken, dus hebben we het zo makkelijk mogelijk gemaakt om je verhuizing te regelen. Ben je klant bij ons en wil je weten hoe je je contract mee verhuist of stap je over van een andere energieleverancier? Selecteer eerst of je klant bent of nieuw bij ons en lees er alles over!

Je kunt je verhuizing al zes maanden van tevoren aan ons doorgeven. Dan hebben wij genoeg tijd om alles voor je te regelen en je energiecontract mee te verhuizen naar je nieuwe adres. Nu kan het zo zijn dat je pas later weet wanneer de verhuizing plaats gaat vinden. Geen probleem, zolang dat minimaal twee dagen van te voren bij ons bekend is, verhuist Greenchoice jouw contract mee.

verhuizen greenchoice

dus bij Greenchoise kun je gewoon het meeverhuizen.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Ik heb nog het bekende Unive/GC contract tot mei 2025 en nog met de oude opzegregeling. Betaal nu 0,375 voor elektra en 1,43 voor gas. Heeft iemand enig idee of ik via de klantenservice betere tarieven kan krijgen? Nu betaal ik 20ct/m3 teveel.

Edit: 20ct i.p.v. 0,20ct 7(8)7

[ Voor 8% gewijzigd door quazar op 16-02-2024 17:40 ]

• Gramser
quazar schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:14:
Ik heb nog het bekende Unive/GC contract tot mei 2025 en nog met de oude opzegregeling. Betaal nu 0,375 voor elektra en 1,43 voor gas. Heeft iemand enig idee of ik via de klantenservice betere tarieven kan krijgen? Nu betaal ik 0,20ct/m3 teveel.
Denk niet bij GC. Dat zou raar zijn, dat is nou net het risico van een meerjarig contract…

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Gramser schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:17:
[...]

Denk niet bij GC. Dat zou raar zijn, dat is nou net het risico van een meerjarig contract…
Vorig jaar stonden ze hier wel voor open en heb ik de tarieven kunnen laten verlagen, net als veel andere Tweakers hebben laten doen.

• Gramser
quazar schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Vorig jaar stonden ze hier wel voor open en heb ik de tarieven kunnen laten verlagen, net als veel andere Tweakers hebben laten doen.
Wauw. Had ik niet verwacht! Had je toen nóg hogere tarieven dan?

Wat let je dan om het weer te proberen?

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik heb nog het bekende Unive/GC contract tot mei 2025 en nog met de oude opzegregeling. Betaal nu 0,375 voor elektra en 1,43 voor gas. Heeft iemand enig idee of ik via de klantenservice betere tarieven kan krijgen? Nu betaal ik 0,20ct/m3 teveel.
Afhankelijk van je verbruik zou je toch uit moeten kunnen rekenen wat het je oplevert als je die boete voor lief neemt en dan nu een nieuw contract neemt met betere tarieven? (bij GC of ergens anders)

• Wolly
  • Niet online
Voor 0,20ct zou ik geen moeite doen.

• Gramser
Wolly schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Voor 0,20ct zou ik geen moeite doen.
Zou hij 20ct bedoelen 😉?

• b_g_e
  • Laatst online: 02-11 20:59
Peet-je schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Ik zal het ietwat aanvullen:
Gewoon bizar dat opbrengsten zoals deze EB en van de gaswinning altijd direct zijn geconsumeerd en er nooit vooruit is gedacht door (een deel van) de opbrengsten te bestemmen voor toekomstige ontwikkelingen door het in een speciaal fonds/potje te plaatsen waaruit -voor het landsbelang- kan worden geput indien nodig.
Ik zeg niet dat de netbeheerders niet vooruitdachten, maar onze wetgever.
Noorwegen heeft /wel/ zo'n potje. (Potje!) Net als Alaska, trouwens. Vertrouwden de nederlanders elkaar niet genoeg? Bang dat het volgende kabinet erin zou gaan graaien? Of typisch gevalletje "mijn tijd zal het wel duren"? (Dat was natuurlijk ook zo.)

• Peet-je
b_g_e schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:14:
[...]

Noorwegen heeft /wel/ zo'n potje. (Potje!) Net als Alaska, trouwens. Vertrouwden de nederlanders elkaar niet genoeg? Bang dat het volgende kabinet erin zou gaan graaien? Of typisch gevalletje "mijn tijd zal het wel duren"? (Dat was natuurlijk ook zo.)
Tja, blijkbaar het laatste, dat graaien had juridisch toch kunnen worden dichtgetimmerd.

Er was ook ooit iemand zo bijdehand om de ODE te verzinnen (Opslag Duurzame Energie), die is jarenlang betaald en inmiddels geruisloos overgegaan in de Energiebelasting.

Had er toch ook nog wel iemand kunnen voorzien dat je daar het vermogen van je elektriciteitsnetwerk op aan moet laten sluiten en dat dat verre van gratis is.

Oorspronkelijk was de ODE om de fossiele brandstoffen terug te dringen middels groene energie. Voorzover ik het kan volgen is een heel groot deel naar investeermaatschappijen gegaan die prachtig mooie zonnepaneelvelden en windparken hebben verzorgd en er een zeer goed verdienmodel aan hebben i.c.m. curtailment.

Het subsidiedeel voor particulieren was beduidend lager, ondanks de PV, EV, warmtepompen en isolatiemaatregelen, die echter niet altijd voor een brede doelgroep haalbaar zijn.
Plus de particuliere markt krijgt nu een terugslag met boetes.

Laat ik dan maar niet eens beginnen over de gaswinning en oh ja, met afbouw van de fossiele subsidies is het ook nog niet zo best gesteld.

Niet heel erg gek dat men zich soms de pinautomaat vd overheid voelt.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik heb nog het bekende Unive/GC contract tot mei 2025 en nog met de oude opzegregeling. Betaal nu 0,375 voor elektra en 1,43 voor gas. Heeft iemand enig idee of ik via de klantenservice betere tarieven kan krijgen? Nu betaal ik 20ct/m3 teveel.

Edit: 20ct i.p.v. 0,20ct 7(8)7
Gewoon bellen en vragen of je kan oversluiten naar een nieuw huidig contract (even van tevoren tarieven bekijken uiteraard) zonder je extra kosten krijgt voor verbreken oude contract.
Vorig jaar ook gedaan met ook het bekende unive contract (en vele anderen ook). Was geen enkel probleem.

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:38
Ik kom er niet helemaal uit.

Ik wil overstappen en ik twijfel.
Ik heb nog geen zonnepanelen. Deze worden op ons nieuwe huis geplaatst in april.(uit 1968 energie label c)

We gaan 8 of 10 panelen van 410wp neerleggen. Dak op het zuiden.
Hoeveel we gaan verbruiken en gaan terug leveren is dus nog niet bekend.
Wij wonen, twee personen, nu in een appartement.
In de toekomst, twee a drie jaar, wil ik hybride verwarmen.

Huidig verbruik:
700kuub gas.
900kwh normaal
700dal

Stroomverbruik gaat toenemen in het nieuwe huis. Toekomst inductie en IR paneel badkamer. Lokaal elektrisch verwarmen.
Wasmachine, droger en vaatwasser aanzetten wanneer de zon schijnt.
10liter boiler beneden in de keuken

Onderstaande berekend met een inschatting van verbruik etc. is de stroom teruglevering een correcte/realistische inschatting?

Eneco 3 jaar
0,30 dal.en normaal *1500kwh=€450
1,21 kuub gas. * 800m3. = €968
9 cent terug levering. *1017. = €91,53
Jaar kosten: €1326

Greenchoise 2 jaar
0,28normaal. €380
0,21 dal. €84
1,25 gas. €1,000
8 cent teruglevering. €81,36
Jaar kosten €1310

Greenchoise 3 jaar
0,32normaal. €352
0,26 dal. €104
1,29 gas. €1032
0,11 teruglevering. €111
Jaar kosten €1376

Omdat wij stroom gaan opwekken is de stroomprijs niet zo boeiend. Correct?
Wij stoken nog op gas. Dus een zo laag mogelijke gasprijs lijkt mij het veiligst. Mocht het heel koud worden, of het nieuwe huis veel kouder zijn dan verwacht, is een hoge gasprijs niet fijn. Mee eens?
Maar hoe meer we terugleveren hoe meer geld we krijgen.

Welke cijfers en bedragen zijn het belangrijkst met zonnepanelen?

Voor welke zou jij gaan? En waarom

[ Voor 6% gewijzigd door m4bnl op 16-02-2024 19:14 ]

• Novax
  • Niet online
m4bnl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:10:
Wij stoken nog op gas. Dus een zo laag mogelijke gasprijs lijkt mij het veiligst. Mocht het heel koud worden, of het nieuwe huis veel kouder zijn dan verwacht, is een hoge gasprijs niet fijn. Mee eens?
Er zijn op dit moment losse 1 jarige gas contracten (bij gaslicht.com bv) die betere tarieven hebben dan bovenstaande plus nog een bonus. Je kan dus overwegen een apart stroom contract te nemen en een apart gas contract. Anders is Eneco wel interessant omdat je die nu nog voor 3 jaar af kan sluiten alsof je geen panelen hebt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb pas geleden een staatje gezien hoever vantevoren je ergens terecht kan om de boel vast te zetten..

Bij GC 6 maanden
Eneco 3 maanden
Coolblue een jaar zelfs.

Maar wat is de term hiervoor ook weer? Ik kom er nu niet uit met google :)

• Novax
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:46:
Ik heb pas geleden een staatje gezien hoever vantevoren je ergens terecht kan om de boel vast te zetten..

Bij GC 6 maanden
Eneco 3 maanden
Coolblue een jaar zelfs.

Maar wat is de term hiervoor ook weer? Ik kom er nu niet uit met google :)
https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment daar noemen ze het Maximum switchtermijn (of toch overnametermijn) :)

• MacD007
m4bnl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:10:
Ik kom er niet helemaal uit.

Ik wil overstappen en ik twijfel.
Ik heb nog geen zonnepanelen. Deze worden op ons nieuwe huis geplaatst in april.(uit 1968 energie label c)
ik neem aan dat het nieuwe contract voor het nieuwe huis bedoeld is.
Je hebt nu wel een super laag verbruik, met het nieuwe huis denk ik dat je heel snel op het dubbele en mogelijk zelfs nog meer kunt gaan komen.
heeft het nieuwe huis een warmtepomp of wil je daar naar toe?
welke installatie heeft het nieuwe huis, ook qua grotte vergelijkbaar of een stuk groter?
We gaan 8 of 10 panelen van 410wp neerleggen. Dak op het zuiden.
Hoeveel we gaan verbruiken en gaan terug leveren is dus nog niet bekend.
Wij wonen, twee personen, nu in een appartement.
In de toekomst, twee a drie jaar, wil ik hybride verwarmen.

Huidig verbruik:
700kuub gas.
900kwh normaal
700dal

Stroomverbruik gaat toenemen in het nieuwe huis. Toekomst inductie en IR paneel badkamer. Lokaal elektrisch verwarmen.
Wasmachine, droger en vaatwasser aanzetten wanneer de zon schijnt.
10liter boiler beneden in de keuken

Onderstaande berekend met een inschatting van verbruik etc. is de stroom teruglevering een correcte/realistische inschatting?

Eneco 3 jaar
0,30 dal.en normaal *1500kwh=€450
1,21 kuub gas. * 800m3. = €968
9 cent terug levering. *1017. = €91,53
Jaar kosten: €1326

Greenchoise 2 jaar
0,28normaal. €380
0,21 dal. €84
1,25 gas. €1,000
8 cent teruglevering. €81,36
Jaar kosten €1310

Greenchoise 3 jaar
0,32normaal. €352
0,26 dal. €104
1,29 gas. €1032
0,11 teruglevering. €111
Jaar kosten €1376

Welke cijfers en bedragen zijn het belangrijkst met zonnepanelen?

Voor welke zou jij gaan? En waarom

• m4bnl
MacD007 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:07:
[...]

ik neem aan dat het nieuwe contract voor het nieuwe huis bedoeld is.
Je hebt nu wel een super laag verbruik, met het nieuwe huis denk ik dat je heel snel op het dubbele en mogelijk zelfs nog meer kunt gaan komen.
heeft het nieuwe huis een warmtepomp of wil je daar naar toe?
welke installatie heeft het nieuwe huis, ook qua grotte vergelijkbaar of een stuk groter?

[...]
Nieuwe huis heeft geen warmtepomp.
Wij willen de vloer isoleren.
Platdak van de keuken isoleren
Eventueel het dak of zoldervloer nog beter isoleren
iR paneel in de badkamer
IR paneel bij de bank
Eventueel hybride warmtepomp

Huidige appartement :
Bouwjaar 1971
90m2. tweede verdieping. Dubbel glas uit 1981
Cv uit 2005
Regendouche
Nieuw huis:
Bouwjaar 1968
90m2 + zolder(. Vaste trap met luik) +/- 109m2
Hr++ glas met kunstof kozijnen
Keuken zit vast aan de woonkamer maar de keuken heeft een platdak uit 1978 met matige isolatie.
Cv uit 2018
Bad inc douche.

Wij verwarmen op 18,5° en 19°. Ook staat elke week wel 1 a 2 keer alleen in de avond aan. Ik stook erg zuinig.
Het is regelmatig 15° in huis wanneer wij wakker worden of even weg zijn geweest. Het is dus absoluut niet goed geisoleerd. Ik hoop dat het nieuwe huis comfortabel aanvoelt doordat het hr++ glas heeft.

Dus bij een extra verdubbeling is het belangrijk om een lage gas bedrag te hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door m4bnl op 16-02-2024 21:02 ]

• m4bnl
Novax schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:28:
[...]

Er zijn op dit moment losse 1 jarige gas contracten (bij gaslicht.com bv) die betere tarieven hebben dan bovenstaande plus nog een bonus. Je kan dus overwegen een apart stroom contract te nemen en een apart gas contract. Anders is Eneco wel interessant omdat je die nu nog voor 3 jaar af kan sluiten alsof je geen panelen hebt.
Ik zag het ja. Maar het kan ook gebeuren dat het veel duurder gaat worden. Maar ook goedkoper.
Drie jaar a twee jaar nu vast zetten geeft rust. Maar ook balen als het dus toch goedkoper kan.
Ik vind het maar lastig

• m4bnl
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door m4bnl op 16-02-2024 21:00 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
m4bnl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:53:
[...]

iR paneel in de badkamer
IR paneel bij de bank

Huidige appartement :
Bouwjaar 1971
Nieuw huis:
Bouwjaar 1968
Keuken zit vast aan de woonkamer maar de keuken heeft een platdak uit 1978 met matige isolatie.

Wij verwarmen op 18,5° en 19°. Ook staat elke week wel 1 a 2 keer alleen in de avond aan.
Het is regelmatig 15° in huis wanneer wij wakker worden. Het is dus absoluut niet goed geisoleerd. Ik hoop dat het nieuwe huis comfortabel aanvoelt doordat het hr++ glas heeft.

Dus bij een extra verdubbeling is het belangrijk om een lage gas bedrag te hebben?
Heb in 2022 het dak van m'n woning (ook 1968) geïsoleerd en dat scheelde nagenoeg 25% op m'n gasverbruik. Is je dak wel geïsoleerd?
HR++ helpt wel wat idd...

• m4bnl
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Heb in 2022 het dak van m'n woning (ook 1968) geïsoleerd en dat scheelde nagenoeg 25% op m'n gasverbruik. Is je dak wel geïsoleerd?
HR++ helpt wel wat idd...
Het dak is ooit geïsoleerd. Het zal niet voldoen aan de eisen van nu.
Zoldervloer is van hout.
Verdieping vloer beton.
Er zit een luik boven de vaste trap naar zolder. Dus dat scheelt al.

Mag ik vragen hoeveel kuub gas jij verbruikt en hoe hoog je de thermostaat zet?

• ArcticWolf
  • Niet online
m4bnl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Het dak is ooit geïsoleerd. Het zal niet voldoen aan de eisen van nu.
Zoldervloer is van hout.
Verdieping vloer beton.
Er zit een luik boven de vaste trap naar zolder. Dus dat scheelt al.

Mag ik vragen hoeveel kuub gas jij verbruikt en hoe hoog je de thermostaat zet?
Mijn huis is uit 1986, ook ca. 90m2 excl zolder (121m2 incl). Was weinig tot niet geïsoleerd toen ik er kwam wonen.
Heb de volgende zaken geïsoleerd sinds ik er woon:
Pannen dak met 15cm glaswol.
Houten zoldervloer, volledig geïsoleerd met 15cm glaswol
7cm spouw met Knauf supafill laten vullen
7cm PIF onder de benedenvloer (holsteen)
Ruit aan de voorzijde van m'n huis vervangen door HR++ (was dubbelglas uit 1981). Achterzijde wil ik dit jaar laten doen.

Ketel (met boiler) vervangen door een Nefit Proline CW5 (zonder boiler) in 2021 en alles waterzijdig ingeregeld.

Ik verbruik nu qua verwarming ca. 700m3 gas per jaar en de thermostaat staat meestal op 18C ('s ochtends of als ik thuis ben) of 19C (avond).
Tapwater en douchen is ca. 150m3 per jaar.

Historisch verbruik van de vorige eigenaar was ca. 1800m3/jaar }:O en in 2020/2021 had ik zelf ook een verbruik van 1600m3 in 1 jaar net voordat de "crisis" begon.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 16-02-2024 21:19 ]

• Wolly
  • Niet online
m4bnl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:53:
[...]

iR paneel in de badkamer
IR paneel bij de bank
Eventueel hybride warmtepomp

Huidige appartement :
Bouwjaar 1971
Cv uit 2005
Regendouche
Nieuw huis:
Bouwjaar 1968
Cv uit 2018
Bad inc douche.

Wij verwarmen op 18,5° en 19°. Ook staat elke week wel 1 a 2 keer alleen in de avond aan. Ik stook erg zuinig.
Het is regelmatig 15° in huis wanneer wij wakker worden of even weg zijn geweest. Het is dus absoluut niet goed geisoleerd. Ik hoop dat het nieuwe huis comfortabel aanvoelt doordat het hr++ glas heeft.

Hybride warmtepomp is echt zonde van je geld als je de mogelijkheid hebt om te klussen. Dat kost klauwen met geld.

Steek je geld in lage temperatuurverwarming en koop een Monobloc warmtepomp. Gooi gas de deur uit.

• m4bnl
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Mijn huis is uit 1986, ook ca. 90m2 excl zolder (121m2 incl). Was weinig tot niet geïsoleerd toen ik er kwam wonen.
Heb de volgende zaken geïsoleerd sinds ik er woon:
Pannen dak met 15cm glaswol.
Houten zoldervloer, volledig geïsoleerd met 15cm glaswol
7cm spouw met Knauf supafill laten vullen
7cm PIF onder de benedenvloer (holsteen)
Ruit aan de voorzijde van m'n huis vervangen door HR++ (was dubbelglas uit 1981). Achterzijde wil ik dit jaar laten doen.

Ketel (met boiler) vervangen door een Nefit Proline CW5 (zonder boiler) in 2021.

Ik verbruik qua verwarming ca. 700m3 gas per jaar en de thermostaat staat meestal op 18C ('s ochtends of als ik thuis ben) of 19C (avond).
Tapwater en douchen is ca. 150m3 per jaar.

Historisch verbruik van de vorige eigenaar was ca. 1800m3/jaar }:O en in 2020/2021 had ik zelf ook een verbruik van 1600m3 in 1 jaar net voordat de "crisis" begon.
Top. Dankjewel.
Ik hoop dat ik dezelfde waardes ga halen! ( Die van 700).
Ik denk dat het wel haalbaar is.
Wow. Dus dat isoleren heeft veel gedaan. Of ben je zelf ook anders gaan stoken?

Huidige bewoonster (80jaar). Gebruikt iets van 650kuub per jaar. Maar zij is ook erg zuinig. Grote kans dat zij erg koud stookt
Zij en haar man zijn ook de eerste, en tot nu toe de enige, bewoners van het huis geweest. Alle verwarmingsbuizen zijn al geïsoleerd etc. Dus hopelijk is het huis nog beter geïsoleerd dan dat ik denk
Pagina: 1 ... 117 ... 155 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden