Dat snap ik inderdaad, maar dat moet je in het geval van L/L binnenunits ook doen, alleen komt er dan een koelleidingset (en natuurlijk een condensafvoerleiding) naast de bestaande CV-leiding. Dat is uiteindelijk niet heel anders dan een geisoleerde cv-leiding. Met als nadeel dat je dan én een radiator én een binnenunit in een (slaap)kamer hebt.copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:20:
[...]
@RonJ fancoil optie onderzocht en dat zou betekenen dat ik alle cv leidingen moet weg halen en geisoleerde leidingen moet terugplaatsen.niet mijn favoriete keuze.
Edit: Hoeveel PV heb je/komt er? Want dat bufferen klinkt allemaal leuk, maar in de maanden dat je echt flink verwarmt (en waar dus het merendeel van je verbruik zit) moet je behoorlijk wat PV hebben liggen om überhaupt een (significante hoeveelheid) overschot, omgezet in warmte in een grote tank te kunnen bufferen (nog even los van het comfort nadeel van wisselende temperaturen binnen). Zo'n groot buffervat geeft ook weer eigen stilstandsverliezen en vereist extra pompen e.d. die ook weer het hele jaar door stroom verbruiken en je totale rendement drukken.
Net als de warmte van het koelen naar je boilervat ontsluiten, dat klinkt allemaal heel leuk in de folder, maar dat is in max. een uurtje wel gebeurd in de zomer (er gaat maar 1-2 kWh elektriciteit naar SWW op een dag als je dat via een WP opwekt). De rest van de dag moet je die warmte alsnog gewoon afvoeren. Ik vraag me dan sterk af of alle extra complexiteit en overhead wel opweegt tegen de hele kleine potentiële winst. Als je alleen al kijkt wat die mogelijkheid aan extra hardware e.d. kost, dan kan je beter 2 PV paneeltjes extra neerleggen voor het SWW verbruik.
Ik zou dat allemaal alleen overwegen als je écht geen 2e buitenunit kwijt kan.
[ Voor 49% gewijzigd door RonJ op 01-02-2024 11:41 ]
All-electric.
:strip_exif()/f/image/KjEKfQI7PgRoJVOMMeVMVUc8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwOXV23exZLZgE81N67vgyGv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/feewxsjERSNjnauLin2JZRDe.jpg?f=fotoalbum_large)