• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:04
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:20:
[...]

@RonJ fancoil optie onderzocht en dat zou betekenen dat ik alle cv leidingen moet weg halen en geisoleerde leidingen moet terugplaatsen.niet mijn favoriete keuze.
Dat snap ik inderdaad, maar dat moet je in het geval van L/L binnenunits ook doen, alleen komt er dan een koelleidingset (en natuurlijk een condensafvoerleiding) naast de bestaande CV-leiding. Dat is uiteindelijk niet heel anders dan een geisoleerde cv-leiding. Met als nadeel dat je dan én een radiator én een binnenunit in een (slaap)kamer hebt.

Edit: Hoeveel PV heb je/komt er? Want dat bufferen klinkt allemaal leuk, maar in de maanden dat je echt flink verwarmt (en waar dus het merendeel van je verbruik zit) moet je behoorlijk wat PV hebben liggen om überhaupt een (significante hoeveelheid) overschot, omgezet in warmte in een grote tank te kunnen bufferen (nog even los van het comfort nadeel van wisselende temperaturen binnen). Zo'n groot buffervat geeft ook weer eigen stilstandsverliezen en vereist extra pompen e.d. die ook weer het hele jaar door stroom verbruiken en je totale rendement drukken.

Net als de warmte van het koelen naar je boilervat ontsluiten, dat klinkt allemaal heel leuk in de folder, maar dat is in max. een uurtje wel gebeurd in de zomer (er gaat maar 1-2 kWh elektriciteit naar SWW op een dag als je dat via een WP opwekt). De rest van de dag moet je die warmte alsnog gewoon afvoeren. Ik vraag me dan sterk af of alle extra complexiteit en overhead wel opweegt tegen de hele kleine potentiële winst. Als je alleen al kijkt wat die mogelijkheid aan extra hardware e.d. kost, dan kan je beter 2 PV paneeltjes extra neerleggen voor het SWW verbruik.

Ik zou dat allemaal alleen overwegen als je écht geen 2e buitenunit kwijt kan.

[ Voor 49% gewijzigd door RonJ op 01-02-2024 11:41 ]

All-electric.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:25
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Wat ik al eerder vermeld heb, ik woon er net en inventariseren is soms beter dan snel moderniseren.
Cv doet nog, is 10jaar oud. Genoeg kosten en verbeteringen nog te doen dus ik verveel me niet.

Ik wist dat Panasonic al een tijdje meedraait en airco's maakt en volgens mij hadden ze net een buiten unit gepresenteerd die niet in de winter volledig het proces moet omkeren voor ontdooien BU maar een subsystem geïntegreerd had die een percentage vd restwarmte gebruikt als ontdooimethode.
Ik vroeg me af of zij wel een L2L plus L2W plus buffervat en WWS systeem in hun assortiment hadden.
(s
Samsung komt iets minder goed over in de google search.

Persoonlijk vind ik het absurd dat we nog steeds hybride WP's als stick on your CV krijgen aangeboden met aparte buitenunit.( Prima voor plekken waar je niet de mogelijkheden hebt om door te stappen maar voor anderen gewoon een net niet oplossing.)
Dat is een tussen oplossing en je zal dan dus gewoon tevroeg weer moeten vervangen om de CV uit te faseren als die hybridwp onvoldoende vermogen heeft om alles over te nemen.

Ik hoef nu niet direct zo'n combi systeem maar ik wil wel kunnen voorsorteren op dat systeem door de juiste leverancier te kiezen. Zeg tussen 2 en 10 jaar een combinatie unit met geschikte buiten unit om de drie gevraagde activiteiten te kunnen leveren.
Warme lucht voor directe warmte vraag. Ben je in de kamer? Verwarming aan, verlaat je het? uit. Dat kan alleen met aircolucht of electrische kachel. En ik wil ook kunnen koelen dus geen electrische kachel.🙂

Warm water voor continu basiswarmte leveren en warm tap water produceren met buffervat om maximaal te renderen op overdag zonne energie. (overdag je huis op 15 gradenhouden en warmwater maken voor douchen en zo in de avond. Douche je niet? => buffervat warmte omzetten naar radiatoren. En bij zonlicht weer rustig opnieuw bufferen.
En dat graag met 1 buiten unit die efficient wisselt naar benodigde werkzaamheden.
Hé dat klinkt als een HR CV met een buffervat maar dat is op gas wat nooit gratis opgewekt is.

Ik krijg het gevoel dat we vooral gepiepeld worden met die standalone oplossingen. Iedereen éérst die warmtepomp en dan oja oeps u moet ook nog even deze optie kopen.... Ja we ruilen de buitenunit in.
Restwaarde is dagwaarde dus 250 euro......
Technisch moet het voor de bekende merken een peule schil zijn om zo'n schakelunit te produceren.
De cv/wp schakelunit is al bijna bruikbaar volgens mij.
Koude vraag? Airco aan totdat warmwater vraag de voorraad tapwater opgemaakt hebt.
Keuze instelling: Eco: Airco uit omschakelen en warmwater maken. Non eco: Electrische spiraal die er toch in moet voor anti legionella aan en airco aan laten.

Commercieel is het blijkbaar niet interessant om zo'n combi set aan te bieden.

@RonJ fancoil optie onderzocht en dat zou betekenen dat ik alle cv leidingen moet weg halen en geisoleerde leidingen moet terugplaatsen.niet mijn favoriete keuze.
Ik snap je overwegingen hoor. Maar het risico is dat je bevriest in je gedachtegang en keuzes, waardoor je überhaupt keuzes voor je uitschyuift. En met "je" bedoel ik "men". In jouw geval, als je er net woont, kan ik me voorstellen dat je sowieso eerst het huis wil leren kennen en uitvinden waar het (of er) laaghangend fruit is.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:50

copykat

Good copy isn't bad

RonJ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Dat snap ik inderdaad, maar dat moet je in het geval van L/L binnenunits ook doen, alleen komt er dan een koelleidingset (en natuurlijk een condensafvoerleiding) naast de bestaande CV-leiding. Dat is uiteindelijk niet heel anders dan een geisoleerde cv-leiding. Met als nadeel dat je dan én een radiator én een binnenunit in een (slaap)kamer hebt.
Huidige status: Slaapkamers 1e verdieping radiatoren zijn weg alleen stijgleidingen/ voor bg radiatoren in de woonkamer zijn er nog. CV bedient 2 dikke woonkamer radiatoren, 1 in de gang, 1 in de badcel, 1 in garage/washok, 1 op zolder in onze slaapkamer omdat ik daar niet hoefde te stucen voorlopig.

Edit: Hoeveel PV heb je/komt er? Want dat bufferen klinkt allemaal leuk, maar in de maanden dat je echt flink verwarmt (en waar dus het merendeel van je verbruik zit) moet je behoorlijk wat PV hebben liggen om überhaupt een (significante hoeveelheid) overschot, omgezet in warmte in een grote tank te kunnen bufferen (nog even los van het comfort nadeel van wisselende temperaturen binnen). Zo'n groot buffervat geeft ook weer eigen stilstandsverliezen en vereist extra pompen e.d. die ook weer het hele jaar door stroom verbruiken en je totale rendement drukken.
12 => 3700-4000kwh/jaar.
Dat overschot/salderen staat ook op losse schroeven. Regering en energiebedrijven veranderen het speelveld op dit moment behoorlijk. Dus het huidige stroom gebruiken van de zomer in de winter concept kan je doorstrepen. Eigenlijk is koeling, airco en zonnewarmteboiler(niet electrisch verwarmen) het enige product dat met pv's zonder saldering overeind blijft pp deze breedtegraad vd wereld.
Gas gestookte waterverwarming als met je moderne HRCV is geloof ik nogsteeds het meest efficiënt in joules per m3/kwh berekend
Net als de warmte van het koelen naar je boilervat ontsluiten, dat klinkt allemaal heel leuk in de folder, maar dat is in max. een uurtje wel gebeurd in de zomer (er gaat maar 1-2 kWh elektriciteit naar SWW op een dag als je dat via een WP opwekt). De rest van de dag moet je die warmte alsnog gewoon afvoeren. Ik vraag me dan sterk af of alle extra complexiteit en overhead wel opweegt tegen de hele kleine potentiële winst. Als je alleen al kijkt wat die mogelijkheid aan extra hardware e.d. kost, dan kan je beter 2 PV paneeltjes extra neerleggen voor het SWW verbruik.

Ik zou dat allemaal alleen overwegen als je écht geen 2e buitenunit kwijt kan.
Mijn huidige operatiemodus is:
Wil ik comfort in de hete zomerdagen?
Indien ja : 1 of 2 L2L sets van 2buitenunit 1binnenunit laten monteren in dit jaar of volgend jaar die ook electrisch kunnen bijverwarmen. Rest gewoon laten doen door de CV.
Tapwater ,douchewater, winter basisverwarming.
Kleine investering(2k) in de openhaard, die er toch niks zit te doen, inbouwunit voor meer efficiëntie in houtverbranding en warmte overdracht naar mn woonkamer toe. 15% naar 70-90% naar t schijnt.
Is nog gezellig ook. Leuk voor de koude weekenden en december avonden.

Overwegen om dit jaar nog een hrcv te kopen en in de doos te laten totdat mn huidige overlijd.
En de tijd laten gaan om te zien wat er gebeurd in WP land..

:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gramser schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Ik snap je overwegingen hoor. Maar het risico is dat je bevriest in je gedachtegang en keuzes, waardoor je überhaupt keuzes voor je uitschyuift. En met "je" bedoel ik "men". In jouw geval, als je er net woont, kan ik me voorstellen dat je sowieso eerst het huis wil leren kennen en uitvinden waar het (of er) laaghangend fruit is.
Laaghangend fruit is isoleren.
Glas, tochtstrips, dak isolatie, kruipruimte isolatie. Dit is in progres.
Nieuw hr++glas, tochtstrips na de schilder.
Dakisolatie ligt klaar om te (zelf) plaatsen. Kruipruimte word gedaan als ik niet meer onder de vloer hoef voorlopig. (ruimte)
Spouwmuur isolatie is mixed feelings. Veel vocht problemen door afgesloten spouwmuur en onvoorzien loopwater , condens, regenslag door stenen heen, enz. in de spouw.
Huidig systeem is je oude glaswol plat laten drukken door nieuwe isolatie en alles dicht smeren kwa ventilatie gaten. Niet direct de beste methode denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 01-02-2024 12:56 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:30:
Samsung is de enige die ik tegenkom met een hydro combi module.
Daarom heb ik in 2013 dan ook voor dit systeem gekozen.
Maar dat was toen nog op basis van 100% salderen en een niet geïsoleerde woning.
Moest ik nu moeten kiezen zou ik het weer helemaal anders aanpakken.
Het SWW boilervat is bv. veel te groot voor onze SWW behoeften, koelen moeten we de woning sowieso niet en de huidige winters zijn zo relatief warm dat de WP meer afstaat dan aan.
Vandaag bv. weer een dag dat het achteraan de leefruimte (waar er dus geen rechtstreekse zonne-instraling is) al 20.8°C is zonder dat de WP in actie moet komen.

Maar ik hoop dat het huidige systeem het nog trekt tot de volgende grote renovatieronde in 2031 (dak eraf en PV productie minstens verdubbelen en opslag van de huidige DC=>AC=>DC=AC grotendeels overschakelen naar DC => DC => AC. En uiteraard, afhankelijk van de stand van de techniek dan, alsnog een systeem D met WTW installeren op de zoldervloer.

Midden dit jaar beginnen ook de experimenten met de nieuwe BEV en V2H.
Dan kan de opslag uitbreiden van 15 naar 89 kWh. Scheelt ook weer een slok op de borrel.
En tegen 2031 zal V2H hopelijk ook wel genormaliseerd zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 01-02-2024 13:35 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:10
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:49:
[...]
Kleine investering(2k) in de openhaard, die er toch niks zit te doen, inbouwunit voor meer efficiëntie in houtverbranding en warmte overdracht naar mn woonkamer toe. 15% naar 70-90% naar t schijnt.
Ik kan je zeggen dat die 15% naar 90% wel zal kloppen. Ik heb hier een tijdje een kapot ruitje gehad van de houtkachel waardoor de houtkachel een paar weken zonder deur heeft gestookt (dus als open haard ) en je bent gelijk heel veel warmte kwijt. Het is het verschil tussen een warm hoekje om bij te staan en een hele warme kamer.

Een warmtepomp zou theoretisch goedkoper moeten stoken, maar mijn ervaring is dat ik meer gas bespaar dan dat het hout kost (en dan heb ik afgelopen jaar gewoon hout besteld, dus duur hout)

[removed]

• RonJ
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:49:
[...]

12 => 3700-4000kwh/jaar.
Dat overschot/salderen staat ook op losse schroeven. Regering en energiebedrijven veranderen het speelveld op dit moment behoorlijk. Dus het huidige stroom gebruiken van de zomer in de winter concept kan je doorstrepen. Eigenlijk is koeling, airco en zonnewarmteboiler(niet electrisch verwarmen) het enige product dat met pv's zonder saldering overeind blijft pp deze breedtegraad vd wereld.
Gas gestookte waterverwarming als met je moderne HRCV is geloof ik nogsteeds het meest efficiënt in joules per m3/kwh berekend
Vergeet het hele bufferverhaal maar dan, je opwek in de wintermaanden zal dan vrijwel allemaal direct door het vaste verbruik + warmtepomp worden verbruikt. De winst in de tussenperiode is te klein om al die extra complexiteit te verantwoorden.
Mijn huidige operatiemodus is:
Wil ik comfort in de hete zomerdagen?
Indien ja : 1 of 2 L2L sets van 2buitenunit 1binnenunit laten monteren in dit jaar of volgend jaar die ook electrisch kunnen bijverwarmen. Rest gewoon laten doen door de CV.
Tapwater ,douchewater, winter basisverwarming.

Overwegen om dit jaar nog een hrcv te kopen en in de doos te laten totdat mn huidige overlijd.
En de tijd laten gaan om te zien wat er gebeurd in WP land..

:)
Ik zou dan idd maar gewoon beginnen met een set airco's (is er ook in 3-4 split variant op 1 buitenunit). 2x een 1-2 split is alleen interessant als je ze het merendeel van de tijd niet tegelijkertijd gebruikt. Daar haal je voor relatief weinig al heel veel winst en koelcomfort in de zomermaanden.

Die ketel tig jaar neerleggen zou ik persoonlijk laten, die gaat alleen maar afschrijven en mogelijk zelfs kapot van het lange stilliggen (uitgedroogde rubbers, pomp gaat vastzitten, etc.). Die blijven echt nog wel wat jaren te koop mocht je toch daarvoor willen gaan.

Ik zou eerst eens kijken waar je op uitkomt met die airco's en het zo veel mogelijk verder verbeteren van de basis c.q. isolatie. Dat is prio 1,2 en 3 en levert altijd meer op. Zoals @IvoB2 al schreef, wat je sowieso niet verbruikt hoef je ook niet technisch op te lossen. Dan is dat stukje CV op gas uiteindelijk alsnog makkelijk te vervangen, bijv. door een monoblock en boilervat of wp-boiler. Voordeel is dat je dan exact het verbruik weet in de nieuwe situatie en exact het juiste vermogen kan nemen.

Dat kan imho al heel snel uit tov gas (incl. vaste lasten daarvan) en staat verder totaal los van PV en salderen. Ook een WP die volledig op het net draait is goedkoper in verbruik. De trend waarin gas steeds hoger belast wordt zie ik zo 1,2,3 echt niet meer omkeren.

All-electric.

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 18:15
John245 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Ja ik vraag het me ook af. Ons inimale verbruik is 28 kWh per dag (en dat is in de zomer).
Goeie genade. In de zomer verbruik ik nog geen 5 kWh per dag. Het is wel een nieuwbouw appartement (oplevering maart 2023) van maar 65 vierkante meter. Koudste dag sinds ik hier woon was 10 januari dit jaar en toen was mijn verbruik bijna 25 kWh. WP+WTW installatie met vloerverwarming en temperatuur op 19 C.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:03
Cloggs schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Goeie genade. In de zomer verbruik ik nog geen 5 kWh per dag. Het is wel een nieuwbouw appartement (oplevering maart 2023) van maar 65 vierkante meter. Koudste dag sinds ik hier woon was 10 januari dit jaar en toen was mijn verbruik bijna 25 kWh. WP+WTW installatie met vloerverwarming en temperatuur op 19 C.
Hier verbruikt de vijver (met Koi's) al 12 kWh per dag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@RonJ helder verhaal.
Die 2x 12 split is constructioneel. Zo weinig mogelijke dikke plinten in huis waar de leidingen achter lopen.
Voor zijde achterzijde zou met slaapkamers nog kunnen, bed staat er voor dus weinig zicht.
Maar woonkamer is een ander verhaal, dat zou dan langs de buiten gevel moeten.
En iets met vermogen geloof ik volgens de offertemaker.

Met 2 is het buiten kleine stukjes naar binnen en klaar.
(ergens heb gelezen dat er minimale transportlengte moet zijn tussen binnenunit en buitenunit dus hoe dat werkt moet ik nog precies op papier hebben.)

Eerst keuken afmaken.
Dan Garage isoleren, nieuwe openslaande deuren op de plek vd kanteldeur er in als werk/klusruimte.
Washokje voorzien van vochtregulerende ventilatie. (droger)
Electra wcd's en schakelmateriaal vernieuwen. (hue friends?)
Tuin en schuur moderniseren en uit 1980 trekken.
Tussendoor dak isoleren en kruipruimte.
Ohja genieten van nieuwe huis met BBQ en zo.....😁
Leuke klusjes als kasten bouwen aanpassen.
WC renoveren.
Ik hoor MDV al weer iets toevoegen...... :X

Hier ergens tussen moet dat airco verhaal gepropt worden.

Zoals ik al zei ik verveel me niet :9

• RonJ
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:07:
@RonJ helder verhaal.
Die 2x 12 split is constructioneel. Zo weinig mogelijke dikke plinten in huis waar de leidingen achter lopen.
Voor zijde achterzijde zou met slaapkamers nog kunnen, bed staat er voor dus weinig zicht.
Maar woonkamer is een ander verhaal, dat zou dan langs de buiten gevel moeten.
En iets met vermogen geloof ik volgens de offertemaker.

Met 2 is het buiten kleine stukjes naar binnen en klaar.
(ergens heb gelezen dat er minimale transportlengte moet zijn tussen binnenunit en buitenunit dus hoe dat werkt moet ik nog precies op papier hebben.)

Eerst keuken afmaken.
Dan Garage isoleren, nieuwe openslaande deuren op de plek vd kanteldeur er in als werk/klusruimte.
Washokje voorzien van vochtregulerende ventilatie. (droger)
Electra wcd's en schakelmateriaal vernieuwen. (hue friends?)
Tuin en schuur moderniseren en uit 1980 trekken.
Tussendoor dak isoleren en kruipruimte.
Ohja genieten van nieuwe huis met BBQ en zo.....😁
Leuke klusjes als kasten bouwen aanpassen.
WC renoveren.
Ik hoor MDV al weer iets toevoegen...... :X

Hier ergens tussen moet dat airco verhaal gepropt worden.

Zoals ik al zei ik verveel me niet :9
Ja, praktischer is het wel met meerdere units, qua kosten ook om het even. Zolang je die units verder prima kwijt kan (en een extra unit mooier/beter weg te werken vind dan een goot) zou ik dat niet laten. Je hebt idd een minimale leidinglengte, die verschilt per model/fabrikant. Meestal 1-1,5meter, die kan je dan vrij makkelijk kwijt door de unit waar meer naar links/rechts te hangen buiten. Direct door de muur en op de koppeling (dus 50-60cm leiding) gaat niet werken, dan is er te weinig lengte voor het gas om goed te verdampen achter het expansieventiel en ook qua olie gaat het dan niet goed.

Verder heel herkenbaar lijstje dit, ik ben blij dat ik na (vandaag precies) 2 jaar inmiddels al heel wat fases/klusjes verder ben. Alleen nog een volle lijst met lagere prio zaken als plintjes, traptredes en de tuin enzo. :)

All-electric.

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

TAA

Liever IRC

Raven schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:53:
[...]

..... zelfs op dagen dat wij alle grootverbruikers (E-kachel, wasmachine en oven) aan hebben gehad, zitten we nog niet eens op de helft van dat en dat is 's winters :P
Ik kan m'n auto niet eens voor de helft laden met 28kWh. YMMV :z

Januari '24 was een heftige maand dankzij de strenge vorst (5kW naverwarmer op de WP) met 1.188kWh bruto verbruik, 148kWh opwek en 70% direct verbruik daarvan dus netto 1.040kWh op de teller. Net iets meer als de netto invoeding van juni vorig jaar :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@RonJ met de trap ben ik je voor....😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92KBYd-D_b2FSrHEDgTvC1jw_sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjEKfQI7PgRoJVOMMeVMVUc8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unyjsxvbFRIhX9gzqzYXxZpV6mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwOXV23exZLZgE81N67vgyGv.jpg?f=fotoalbum_large
Plakpvc laminaat en met hamerite radiatorlak geverfde aluminiumstrips.
Punten gescoord het de binneshuisarchitect.... *O*

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-11 15:44

Audione0

Strijdt der titanen

Gramser schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Nou wat minder passief agressief mag ook wel. We zitten nog steeds in een kroeg hoor.
En we weten dat mensen in de kroeg, en vooral als ze dronken zijn “altijd” de smeuïge waarheid vertellen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
Ben benieuwd in deze geprivatiseerde energie markt wat wij als particulieren van prijsontwikkelingen kunnen verwachten.
Stel 1 kuub gas = 1,30 waarvan 0,70 belasting.

Er word een politiek besluit genomen enegrie belasting wordt verlaagd incl btw naar totaal 0,20 ipv 0,70.
Binnen hoeveel tijd word die 0,50 verschil bij de inkomsten van de energie bedrijven getrokken ze verzinnen wel wat. Omdat het kan en mag marktwerking _O- of beter winst maximalisatie. We zien het bij olie bedrijven die er als de kippen bij zijn om prijzen te verhogen en traag indien marktprijzen dalen.

Kortom wat schieten wij als consumenten hier iets mee op en pleit dit niet voor het nationaliseren van de energiemarkt die een nutsfunctie vertegenwoordigt een eerste levensbehoefte. Hoe houw je die marktpartijen in toom.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Snarfie31
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:45:
@RonJ met de trap ben ik je voor....😁
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plakpvc laminaat en met hamerite radiatorlak geverfde aluminiumstrips.
Punten gescoord het de binneshuisarchitect.... *O*
Grappig zo goed als zelfde trap thuis opgeknapt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UihLE-nZ59TMih3CGZHnyxWEfrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feewxsjERSNjnauLin2JZRDe.jpg?f=fotoalbum_large

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00
Snarfie31 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:58:
Ben benieuwd in deze geprivatiseerde energie markt wat wij als particulieren van prijsontwikkelingen kunnen verwachten.
Stel 1 kuub gas = 1,30 waarvan 0,70 belasting.

Er word een politiek besluit genomen enegrie belasting wordt verlaagd incl btw naar totaal 0,20 ipv 0,70.
Binnen hoeveel tijd word die 0,50 verschil bij de inkomsten van de energie bedrijven getrokken ze verzinnen wel wat. Omdat het kan en mag marktwerking _O- of beter winst maximalisatie. We zien het bij olie bedrijven die er als de kippen bij zijn om prijzen te verhogen en traag indien marktprijzen dalen.

Kortom wat schieten wij als consumenten hier iets mee op en pleit dit niet voor het nationaliseren van de energiemarkt die een nutsfunctie vertegenwoordigt een eerste levensbehoefte. Hoe houw je die marktpartijen in toom.
Ja laten we de hele energiesector nationaliseren omdat ze theoretisch de gasprijzen verhogen na een theoretische belastingverlaging. Goed plan _/-\o_

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Ja laten we de hele energiesector nationaliseren omdat ze theoretisch de gasprijzen verhogen na een theoretische belastingverlaging. Goed plan _/-\o_
Ik ga een veenweiland kopen en turf steken! Dat zal ze leren!

Overigens ik heb net een een officiële klacht gemaakt tegen die "adviseur" wegens liegen voor commercieel gewin bij Essent. Via VEH informatie ingewonnen.(die 3 jaar 100% salderen garantie belofte.)
Volgende stap is op basis van wet persoongegevens al mijn gegevens ter inzage opvragen bij Essent inclusief de voicelogs.

Op mn laatste mail nog geen reactie gehad. Vh weekend de volgende maar sturen.
Druk er op houden.

• Snarfie31
Kalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Gaat me meer om wat kan je als overheid doen om die prijzen in toom te houden. Dus wat zijn effective alternatieven Nationaliseren is er een van wat in Duitsland ook ten dele gebeurt. Omzigt waarschuwde al voor het prijsplatfond dat energie bedrijven daar misbruik van maken door exorbitante metname gas prijzen van over de 3,- euri per kuub opeens te introduceren. Precies dat is gebeurt. Privatisering wekt soms het slechte in bedrijven op. Tja gezien winstmaximalisatie begrijpelijk daarom hoort de energie sector en wat mij betreft ook de ziekte verzekering niet in een geprivatiseerde commerciële omgeving thuis (specifiek). Dus elke actie die de overheid zou inniteren als een dergelijk belasting verlaging zou waarschijnlijk gedoemd zijn op termijn te mislukken.

https://pieteromtzigt.nl/...voor-gas-en-elektriciteit

• Kalentum
Snarfie31 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Gaat me meer om wat kan je als overheid doen om die prijzen in toom te houden. Dus wat zijn effective alternatieven Nationaliseren is er een van wat in Duitsland ook ten dele gebeurt. Omzigt waarschuwde al voor het prijsplatfond dat energie bedrijven daar misbruik van maken door exorbitante metname gas prijzen van over de 3,- euri per kuub opeens te introduceren. Precies dat is gebeurt. Privatisering wekt soms het slechte in bedrijven op. Tja gezien winstmaximalisatie begrijpelijk daarom hoort de energie sector en wat mij betreft ook de ziekte verzekering niet in een geprivatiseerde commerciële omgeving thuis (specifiek). Dus elke actie die de overheid zou inniteren als een dergelijk belasting verlaging zou waarschijnlijk gedoemd zijn op termijn te mislukken.

https://pieteromtzigt.nl/...voor-gas-en-elektriciteit
Er is 1 energiebedrijf wat misbruik van die situatie heeft gemaakt, de rest zat al vrij snel weer onder het prijsplafond. Het is zelfs zo dat de overheid had verwacht 23,5 miljard euro kwijt te zijn aan deze regeling, dat is niet gebeurd, het is uiteindelijk 4,3 miljard euro geworden. Van misbruik door energiebedrijven is dus geen sprake.

Het nationaliseren van het Duitse Uniper (daar doel je toch op) is te vergelijken met bv nationalisatie van ABN-AMRO: een noodgreep in een noodsituatie. En ze zijn al aan het kijken hoe dat weer teruggedraaid kan worden.

Dus jij wilt naar voorbeeld van een niet-bestaand voorbeeld (In Duitsland worden geen energiebedrijven genationaliseerd) een niet-bestaand probleem (misbruik van prijsplafond) oplossen.

Ik zie echt geen reden voor het in staatshanden brengen van de energielevering. Dat gedoe met zonnepanelen zou ook spelen als de salderingsregeling volledig door een staatsbedrijf zou worden uitgevoerd. Onbalanskosten en profileringskosten heb je ook als heel Nederland zijn energie afneemt van 1 staatsbedrijf.

Enige argument is dan 'eerste levensbehoefte', maar dan zie ik niet in waarom we dan ook niet de hele voedselvoorziening en wonen gaan nationaliseren. Dan heb je het gewoon over politieke keuze over hoe je een land (of een continent) inricht en daar zijn betere topics voor dan een topic over de energierekening.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Kalentum wat natuurlijk wel gebeurd is met alles wat uit staatcontrole naar "concurrerende open markt" is gegaan dat het duurder is geworden voor de consument. (dat zou vermoedelijk ook onder staatscontrole ook gebeurd maar wel minder omdat de winst en dividend factor niet mee hoeft te doen.)
De staat is ook onbetrouwbaar. Subsidies zijn altijd korte termijn worsten die je voor gehouden word om de lange termijn consequensies , veranderende regelgeving, niet belangrijk genoeg te laten blijken.
Ik heb liever geen subsidie en langdurige afspraken waar je op kan bouwen dan wat nu gebeurd.

Als bijv. Vatenfall misbruik gemaakt van het prijsplafond heeft moet je die aanpakken en beboeten voor meer dan ze verdient hebben of anders verbieden zaken te doen in Nederland totdat ze openheid van zaken geven.
In mijn ogen is dat diefstal van staatsgeld en dus indirect van ons allemaal. Dat het volgens de mazen van de wet zou mogen betekend dat er blijkbaar hele groepen advocaten er óók flink geld op verdiend hebben om dit mogelijk te maken.
Nog een reden om méér controle te hebben op energie.

Maar goed t kwartje van Kok principe is altijd van toepassing op zaken die je niet makkelijk kan stoppen met kopen/gebruiken. Via de staat of via internationale bedrijven die meer omzet hebben dan een klein land.
De illusie dat iets eerlijk en netjes gaat bij dit soort dingen ben ik allang verloren, sinds de covid er een record aan nieuwe miljarders bij zijn gekomen en multi-multimiljonairs is dat wel bewezen dat algemeen belang altijd achter persoonlijke rijkdom staat.
En al die belastingcenten die toen in paniek zijn geïnvesteerd zijn opgezogen door die gasten en de belastingbetaler mag die rekening betalen.
Die energie omzetting door jarenlange afwachtende houding is nu ook door die zelfde "paniek" om op tijd te zijn in dat zelfde stramien.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45
hoe zit het eigenlijk als je een bepaalde hoeveelheid solar hebt opgewekt en je gaat van variable naar zeg een jaar contract of zo.
betekend het dan bij overgaan je de gehele opgewekte stroom word verrekend met de huidige want dat lijkt me erg ongunstig
ik neem aan dat je dan het beste kan wachten totdat je variable contact bijna aan zijn einde van 1 jaar zit voor de afrekening en dan pas overstappen?

• Snarfie31
Kalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Ik zie echt geen reden voor het in staatshanden brengen van de energielevering. Dat gedoe met zonnepanelen zou ook spelen als de salderingsregeling volledig door een staatsbedrijf zou worden uitgevoerd. Onbalanskosten en profileringskosten heb je ook als heel Nederland zijn energie afneemt van 1 staatsbedrijf.
Interessant hoe zie jij dat salderen door staatsbedrijf uitgevoerd een van de grootste ergernissen van energie bedrijven. Die huidige kosten zijn ook zwaar overdreven meende 2,7 mld over 7 jaar is iets minder dan 400 mln per jaar. Komt niet in de buurt van die 4,3 mld gemoeid met het prijsplatfond kosten. Kan je bijna 11 jaar mee voort.

• Kalentum
copykat schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:28:
@Kalentum wat natuurlijk wel gebeurd is met alles wat uit staatcontrole naar "concurrerende open markt" is gegaan dat het duurder is geworden voor de consument. (dat zou vermoedelijk ook onder staatscontrole ook gebeurd maar wel minder omdat de winst en dividend factor niet mee hoeft te doen.)
Je weet niet of energie nu duurder of goedkoper is dan wanneer de regionale / provinciale energiebedrijven nog de levering zouden doen. Geen idee. Het is nu wel een hele competatieve markt en het inschatten van de benodigde inkoop is heel moeilijk. Het bedrijf dat dat het beste kan maakt de meeste winst en dat zal het bedrijf zijn dat het beste de balans tussen inkoop en verkoop kan inschatten.

En omdat prijs gewoon een heel belangrijk onderscheid is tussen de bedrijven zie je dat ook terug in de tarieven. Je kan kiezen tussen wat meer conservatieve bedrijven en bedrijven die scherp aan de wind zeilen.
De staat is ook onbetrouwbaar. Subsidies zijn altijd korte termijn worsten die je voor gehouden word om de lange termijn consequensies , veranderende regelgeving, niet belangrijk genoeg te laten blijken.
Ik heb liever geen subsidie en langdurige afspraken waar je op kan bouwen dan wat nu gebeurd.

Als bijv. Vatenfall misbruik gemaakt van het prijsplafond heeft moet je die aanpakken en beboeten voor meer dan ze verdient hebben of anders verbieden zaken te doen in Nederland totdat ze openheid van zaken geven.
In mijn ogen is dat diefstal van staatsgeld en dus indirect van ons allemaal. Dat het volgens de mazen van de wet zou mogen betekend dat er blijkbaar hele groepen advocaten er óók flink geld op verdiend hebben om dit mogelijk te maken.
Nog een reden om méér controle te hebben op energie.
Ja mee eens. De rol van de (onderbezette) ACM moet beter geborgd zijn. Maar je ziet dus dat bedrijven die misbruik maken daar wel wat van horen
https://nos.nl/artikel/25...misbruik-van-prijsplafond
Maar goed t kwartje van Kok principe is altijd van toepassing op zaken die je niet makkelijk kan stoppen met kopen/gebruiken. Via de staat of via internationale bedrijven die meer omzet hebben dan een klein land.
De illusie dat iets eerlijk en netjes gaat bij dit soort dingen ben ik allang verloren, sinds de covid er een record aan nieuwe miljarders bij zijn gekomen en multi-multimiljonairs is dat wel bewezen dat algemeen belang altijd achter persoonlijke rijkdom staat.
En al die belastingcenten die toen in paniek zijn geïnvesteerd zijn opgezogen door die gasten en de belastingbetaler mag die rekening betalen.
Die energie omzetting door jarenlange afwachtende houding is nu ook door die zelfde "paniek" om op tijd te zijn in dat zelfde stramien.
Je gooit veel dingen op een hoop.

Maar normaal gesproken is het zo dat bedrijven geld mogen verdienen en dat ze failliet gaan als ze te weinig verdienen. Ten tijde van COVID en ook de energiecrisis 2022 ontstond er een situatie waarbij de overheid zeersnel moest handelen om een ineenstorting van de economie te voorkomen. Ja dat kost belastingcenten (en een flink deel van de ondernemers is nog aan het terugbetalen) maar in het algemeen vind ik wel dat we er zo goed doorheen geholpen zijn. Daar zijn dingen misgegaan maar als je in een week een regeling uit de hoge hoed moet toveren dan is fraude (of ongewenste bijwerkingen) helaas niet te vermijden.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:13:
Je gooit veel dingen op een hoop.
meer dat bij algemene basis behoeftes de concurentie veel vaker een schijn concurentie is bij de grote bedrijven, lunch gesprekken tussen de vertegenwoordigers in de schaduw zorgen er voor dat ze elkaars tarieven niet teveel onderdruk zetten om investeerders/aandeelhouders voldoende rendement te laten houden. (niet kopen zoals bijv. boodschappen is lastig en je moet dan heel inventief zijn met een grote groep mensen om de omzet te laten zakken om ze te laten voelen dat ze verkeerd bezig zijn. Dat bedoel ik met dat mensen( zeker de meeste die in megabedrijven werken in de top) altijd meer willen in geld en macht en weinig bezig zijn met algemeen goed en zo.
Echte concurentie zal er ook zijn maar ik heb helaas de hoop laten varen op eerlijke handel.
Maar normaal gesproken is het zo dat bedrijven geld mogen verdienen en dat ze failliet gaan als ze te weinig verdienen. Ten tijde van COVID en ook de energiecrisis 2022 ontstond er een situatie waarbij de overheid zeersnel moest handelen om een ineenstorting van de economie te voorkomen. Ja dat kost belastingcenten (en een flink deel van de ondernemers is nog aan het terugbetalen) maar in het algemeen vind ik wel dat we er zo goed doorheen geholpen zijn. Daar zijn dingen misgegaan maar als je in een week een regeling uit de hoge hoed moet toveren dan is fraude (of ongewenste bijwerkingen) helaas niet te vermijden.
Zeker de gewone ondernemers zijn hier de klos geweest en die staatssteun was goed maar veel zullen alsnog onderwater lopen of (bijna) failliet gaan door de lasten van terug/uitgestelde betaling betalen.

Laten we het er op houden dat de onafhankelijke onderzoeks commissies erg hun best moeten doen in deze wereld.
(Net als vroeger met die verzekeringen die de maatschappijen later herstelbetalingen moesten doen onder dwang van de commisie wegens te hoge "behandelingskosten".) Zonder een actieve en scherpe waakhond met klauwen en tanden zullen de mega grote bedrijven boven de wet willen varen omdat ze zich onschendbaar wanen en hun bonus en dividend leidend is in hun beslissingen.

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 03-02-2024 21:30 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kalentum schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Is dat zo? Is het niet juist zo dat onbalanskosten nu juist duur zijn omdat de nood hoog is als partijen gevraagd wordt gas bij te geven om de onbalans op te lossen?

Laten we eerlijk wezen: dat is gewoon duur omdat marktpartijen veel geld daar voor kunnen vragen. Een kuubje gas om gas bij te geven is niet ineens duurder als het is om onbalans op te lossen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RonJ
Glashelder schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Is dat zo? Is het niet juist zo dat onbalanskosten nu juist duur zijn omdat de nood hoog is als partijen gevraagd wordt gas bij te geven om de onbalans op te lossen?

Laten we eerlijk wezen: dat is gewoon duur omdat marktpartijen veel geld daar voor kunnen vragen. Een kuubje gas om gas bij te geven is niet ineens duurder als het is om onbalans op te lossen?
Even los van dat vraag en aanbod hier idd de prijzen bepalen (terecht) en nauwelijks de daadwerkelijke kostprijs van flexvermogen, dat kuubje gas om kortstondig gas bij te geven is op zichzelf niet duurder, máár dit kuubje wordt in een peaker-plant tegen een veel lager rendement verstookt, namelijk met een rendement van 20-35% (hoe korter de piek, hoe lager het rendement) voor een gasturbine tegen 60% voor een reguliere "trage" gascentrale. Dus je hebt al 2-3x zoveel gas nodig voor dezelfde hoeveelheid opgewekte energie.

Daar komt dan nog bij dat die peaker-centrale maar relatief weinig draaiuren heeft tov een grote centrale. Dus de overhead kosten (grond, personeel, onderhoud, netaansluiting, afschrijving, etc.) moeten over veel minder draaiuren worden omgeslagen. Het is dus opzich niet raar dat de kosten voor (zeer) kortstondig onbalansvermogen enkele malen hoger liggen dan trager te regelen- of baseload vermogen. De draaiuren lopen inmiddels al steeds verder terug trouwens, omdat er veel meer flexvermogen in de vorm van af/opschakelende bedrijven en aanstuurbare EV's (bijv. via Jedlix of smart charging palen) zijn bijgekomen die concurreren met kortcyclisch regelbaar gas. Dat maakt het resterende stukje op gas alleen wel nóg steeds duurder, want de vaste kosten worden niet minder. Een beetje zoals bij particulieren met een hybride warmtepomp ;)

Die peakercentrales zullen de komende jaren steeds onrendabeler worden en uiteindelijk vrijwel volledig worden vervangen door goedkopere én technisch superieure EOS (voornamelijk accu-based). In veel andere landen is dat al in vergaande mate het geval. Hoewel dit soort berichten hoopvol stemmen lopen we in NL behoorlijk achter op dit vlak om velerlei redenen.

All-electric.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:14
https://www.ad.nl/binnenl...bc2bdc07ed6e48e&auth_rd=1

Lopen ze achter ofzo? Stroom is nu goedkoopste in afgelopen 3 jaar. Ik zie ook weinig verandering in komen...

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:03:
https://www.ad.nl/binnenl...bc2bdc07ed6e48e&auth_rd=1

Lopen ze achter ofzo? Stroom is nu goedkoopste in afgelopen 3 jaar. Ik zie ook weinig verandering in komen...
Beter lezen?

Gas is veel duurder geworden.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-11 21:32
Even een vraagje, wij hebben de mogelijkheid om over te stappen op een nieuw aangelegd Warmtenet. Nu zijn we aan het kijken wat de kosten hiervan zijn, nu vertelde ze mij dat het grote voordeel is van de teruggave energie belasting. Dit zou inhouden dat je een enorme teruggave krijgt van de energie rekening.
Is er iemand die gas loos is die mij hier meer kan over informeren.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• ArcticWolf
  • Niet online
JJmac schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:56:
Even een vraagje, wij hebben de mogelijkheid om over te stappen op een nieuw aangelegd Warmtenet. Nu zijn we aan het kijken wat de kosten hiervan zijn, nu vertelde ze mij dat het grote voordeel is van de teruggave energie belasting. Dit zou inhouden dat je een enorme teruggave krijgt van de energie rekening.
Volgens mij is het enige voordeel wat je hebt dat je geen vastrecht voor gas hebt... maar vastrecht voor warmtenet is volgens mij nog hoger 8)7

Vermindering van energiebelasting krijgt iedereen en bedraagt dit jaar 631,39 euro.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
JJmac schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:56:
Je kan alleen belasting terug krijgen als er belasting betaald is. Dus ze bedoelen waarschijnlijk de vermindering energiebelasting die iedereen ontvangt die stroom afneemt. Heeft niets met verwarming of gas levering te maken. Als ze beweren dat dit wel met een warmtenet te maken heeft is dat een leugen.

• JJmac
hanev001 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Je kan alleen belasting terug krijgen als er belasting betaald is. Dus ze bedoelen waarschijnlijk de vermindering energiebelasting die iedereen ontvangt die stroom afneemt. Heeft niets met verwarming of gas levering te maken. Als ze beweren dat dit wel met een warmtenet te maken heeft is dat een leugen.
Dit had meer te maken met totale kosten en het verschil was nihil.
Het vastrecht is 420 euro pj
Huur warmtemeter 32 euro pj
Huur afleverset cv-wisselaar 177 euro pj
In totaal 628 euro, hier komt voor de huidige cv onderhoud te vervallen.
De prijs van GJ in 2024 is 44,36.

• RonJ
Communaal verwarmen, zeker als het niet binnen één verwarmde schil is, is gewoon altijd een héél slecht idee. Het is een inherent inefficiënte manier van verwarmen door de leidingverliezen en (mede) hierdoor noodzakelijke hoge aanvoertemperaturen, aangevuld met een (semi-)commerciële partij die een monopolie positie krijgt als jouw warmteleverancier, waarbij je aan de goden overgeleverd bent qua warmteprijzen (als die al enigszins gereguleerd worden dan verhogen ze gewoon de huur van de randapparatuur) en uitstappen op z'n minst heel erg duur gemaakt wordt (tot praktisch zelfs onmogelijk bij contracttermijnen van decennia, wat bij nieuwbouw gebruikelijk is).

Ik zou een huis dat aangesloten is op een warmtenet met geen stok aanraken op Funda. Als er hier zoiets aangelegd zou worden zou ik zelfs acuut verhuizen.

All-electric.

• hanev001
  • Nu online
JJmac schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Huur afleverset cv-wisselaar 1777 euro pj
420 + 32 + 1777 = 2229 niet 628
En zelf al is het bedrag 628 juist dan is dat duidelijk meer zijn dan een normaal CV onderhouds contract.+ de besparing op netwerkkosten voor gas.
De gebruikskosten zal je moeten omrekenen naar een prijs die vergelijkbaar met gas (circa 30m3)

• ArcticWolf
  • Niet online
JJmac schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Huur afleverset cv-wisselaar 1777 euro pj
Voor gas betaal ik:
225,64 euro pj netbeheerkosten
77,88 vast leveringskosten
1,3397 euro/m3 gas (ca 800m3/jaar)
CV onderhoud is 90 euro pj (maar vaak gewoon weggegooid geld).

totaal = 1465 euro pj.

Bij een warmtenet zou ik uitkomen op ca. 25,5GJ (~800m3 gas)
1131 + 32 + 420 + 177 = 1760 euro pj.

Scheelt nogal wat... of heb ik iets gemist?

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-10 11:27
ArcticWolf schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Scheelt nogal wat... of heb ik iets gemist?
Afschrijving ketel ?

pvoutput

• ArcticWolf
  • Niet online
Dat is een interessante en een lastige... mijn vorige ging 24 jaar mee. Maar de monteur die de nieuwe heeft geïnstalleerd in 2021 waarschuwde al dat de meeste moderne ketels meestal niet de 15 gingen halen.

Als ik 12 jaar aan hou dan kom ik op: 1800 / 12 = 150 euro pj.

• hanev001
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Dat is een interessante en een lastige... mijn vorige ging 24 jaar mee. Maar de monteur die de nieuwe heeft geïnstalleerd in 2021 waarschuwde al dat de meeste moderne ketels meestal niet de 15 gingen halen.

Als ik 12 jaar aan hou dan kom ik op: 1800 / 12 = 150 euro pj.
Vallen die aanschaf kosten niet weg tegen de start aansluitkosten van een warmtenet. Deze lopen ook vaak in de duizenden euros.

• JJmac
(Huur afleverset is 177 euro)
Warmtestad is van Groningen en heeft geen winstoogmerk en het aanleggen en aansluiten is gratis.
Met het oog op dat de warmtenet los gekoppeld wordt van het gas en de verhoging op het gas, dit jaar 11 cent en wat wordt het volgend jaar?
Nu kan ik zo instappen en mijn ketel is 12 jaar oud, zeg het maar.

• hanev001
  • Nu online
JJmac schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:25:
Warmtestad is van Groningen en heeft geen winstoogmerk en het aanleggen en aansluiten is gratis.
Met het oog op dat de warmtenet los gekoppeld wordt van het gas en de verhoging op het gas, dit jaar 11 cent en wat wordt het volgend jaar?
Als je om advies vraagt is mijn mening nooit aan beginnen.

De verwijzing naar de stijging van de gasprijs is gevaarlijk omdat tot op heden de prijzen van wamtenet gebruik juist aan de gasprijs gekoppeld is. Er is een discussie om dat te veranderen maar wie weet of dat gebeurd en wanneer.

Bij een CV -ketel ben je vrij om je eigen gas leverancier te kiezen met het voor jouw beste contract. Bij een warmtenet zit je (vaak voor vele jaren) vast aan een leverancier die alleen in toom gehouden wordt door de maximum tarieven van het ACM maar verder mag vragen wat ze willen.

Daarnaast is er nog de betrouwbaarheid. Een CV is een stabiele vorm van verwarmen en zelfs als er een keer iets mis gaat is dat snel verholpen. Je hoeft niet lang te zoeken om tot de ontdekken te komen dat dit bij warmtenetten niet het geval is.

• kx22
ArcticWolf schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:06:
[...]

Beter lezen?

Gas is veel duurder geworden.
Nee gasprijs is niet duurder geworden!
Gasprijs zit nu bij GreenChoice op €1,20 per kuub.
Dat is niet meer zo laag geweest sinds begin oorlog in Oekraïne.
Afgelopen 6 maanden zat het ook ronde €1,30 - €1,50.
Terwijl we daarvoor wel eens €3,00 hebben aangetikt.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43
Zomaar benieuwd: hoeveel stroom gebruiken jullie per dag als je een weekje weg bent? Dus voor koelkast/vriezer verdwaalde adapters en stekkerdozen, de cv-ketel, et cetera?

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
kx22 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:29:
[...]

Hij heeft 't terecht over de belasting op gas. Dat is sterk gestegen per 1 januari.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
JJmac schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:25:
Je rekent met de getallen van nu. Het track record van de meeste warmtenetten loopt qua kosten niet in het voordeel van de consument.

Je kan met gas altijd van leverancier wisselen. Ook zou je altijd nog naar full-electric kunnen gaan.

Als ze hier aan warmtenetten zouden beginnen, zou ik overslaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

In 2019/20 betaalde ik nog 0,77 cent incl belasting... Dus ik weet niet hoor }:O

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:08
Valorian schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:51:
Zomaar benieuwd: hoeveel stroom gebruiken jullie per dag als je een weekje weg bent? Dus voor koelkast/vriezer verdwaalde adapters en stekkerdozen, de cv-ketel, et cetera?
Mijn huis idle is ongeveer 2.2 / 2.4 kWh per dag. Dat is internet, receiver, Amerikaanse koelkast en de hoge vriezer en zaken als de afzuiger/ventilatie en cv.

Bijna 2 daarvan is de vriezer en koelkast. (435 en 285 op jaarbasis) een gewone koelkast is zuiniger en een 2de vriezer is een keuze maar voor mij noodzaak vanwege de moestuin.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 05-02-2024 14:22 ]

• Kalentum
Als ik mijn best doe? max 0,9 kWh per dag. In juni 2022, twee weken lang.

Kan me vaag herinneren dat we toen ook de vriezer uit hadden.

[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 05-02-2024 14:28 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:08
ArcticWolf schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:15:
[...]

In 2019/20 betaalde ik nog 0,77 cent incl belasting... Dus ik weet niet hoor }:O
Ik betaalde toen met een nog langdurig contract nog geen 65 cent. Toen ik hier kwam wonen in 2016 betaalde ik 52 cent per m³

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:08
1 kWh per dag.
Tafelmodel koelkast, Synology NAS, router, Hue-basis, Intergas CV met gateway.
's Avonds een paar lampen aan tegen inbrekers.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43
Ik zit zelf op 1.4 per dag. Dat is voor internet, mechanische ventilatie, cv-ketel, koelkast, kleine vriezer en misschien een paar verdwaalde stekkerdozen die ik vergat te verwijderen. Daarnaast nog het Philips Hue systeem, inclusief enkele lampen die 2x per dag een kwartiertje aan gaan als de kattenoppas langs komt (via bewegingssensor bij voordeur). En een paar lampen die kort aan gaan met bewegingssensor als de kat langsloopt (badkamer, wc, gang boven). Daar had ik nog iets op kunnen besparen maar veel zal het niet zijn ;)

• RonJ
Mijn allerlaagste dagverbruik in 2023 (in een week dat we op vakantie waren) was 9,05kWh. Daar staat dan een PV-opwek van toen 67kWh (dit jaar tegen de 100/dag) tegenover.

Hierin zit o.a.:
- 2,5kWh/dag voor centrale WTW + besturingshardware v/d (kanaal)airco's
- 3 kWh/dag voor het totale netwerk (UDM pro, 5 switches, 6 AP's, 6 camera's) en een aantal pi's met o.a. home assistant, NAS, pihole, etc.
- 1 kWh/dag voor hoge vriezer, hoge koelkast (beide Liebherr) en een 120cm wijnklimaatkast.
- 0,3kWh/dag voor decentrale WTW's in kelder, garage en tuinhuis.
- 0,25kWh/dag stand-by voor de Quooker/keukenboiler.
- 0,35kWh/dag voor de warmtepomp besturing.
- Overig stand-by verbruik van apparatuur, vooral domotica/dimmers/zigbee lampen, etc. TV's en werkplekken e.d. gaan altijd hard van de stroom af met een schakelaar als ze niet gebruikt worden.

[ Voor 51% gewijzigd door RonJ op 05-02-2024 15:12 ]

All-electric.

• Kalentum
RonJ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:03:
[...]

Mijn allerlaagste dagverbruik in 2023 (in een week dat we op vakantie waren) was 9,05kWh.
Dat is best hoog voor als je niet thuis bent. Mijn gemiddelde verbruik per dag over een heel jaar zit rond de 7 kWh.

• kx22
ArcticWolf schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Ik heb het over de oekraine oorlog die begon ergens in feb/maart 2022.
Dus geen idee waarom je 2019/20 erbij haalt.

• RonJ
kx22 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:09:
[...]
Dus geen idee waarom je 2019/20 erbij haalt.
Omdat gas (en daarmee ook stroom) nooit meer zo goedkoop zal worden als vóór de Oekrainse proxyoorlog. De jaren (decennia) daarvoor blijven toch het referentiepunt qua energieprijzen voor de meeste mensen. Nog even helemaal los van de belastingcomponent, die ik ook niet meer zie terugkantelen.

[ Voor 27% gewijzigd door RonJ op 05-02-2024 15:19 ]

All-electric.

• RonJ
Kalentum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Dat is best hoog voor als je niet thuis bent. Mijn gemiddelde verbruik per dag over een heel jaar zit rond de 7 kWh.
I know. Maar het is grotendeels wat het is. Zie edit voor een uitsplitsing.

En ja, daar kan evt. nog wát van uit tijdens de vakantie, maar dat vind ik dan de moeite niet voor die 1-2 weekjes vakantie per jaar. En we vinden het bijv. ook fijn om de katten (en de daarvoor zorgende buurpuber) af en toe een beetje in de gaten te houden met de camera's als we weg zijn en de domotica simuleert aanwezigheid met o.a. lampen en gordijnen, dus het netwerk, alarm, domotica, etc. blijft sowieso aan.

All-electric.

• kx22
RonJ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Omdat gas (en daarmee ook stroom) nooit meer zo goedkoop zal worden als vóór de Oekrainse proxyoorlog. De jaren (decennia) daarvoor blijven toch het referentiepunt qua energieprijzen voor de meeste mensen. Nog even helemaal los van de belastingcomponent, die ik ook niet meer zie terugkantelen.
Maar dat is niet de inhoud van het artikel wat ik linkte.
Het artikel waar ik op refereer gaat vanuit dat velen nog slechter uit komen dit jaar qua energiekosten (door oa belasting op gas).
Mijn mening is dat we juist beter af zijn dan de afgelopen 2 jaar. Dus het artikel is te laat / slecht getimed.

• Kalentum
kx22 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Het artikel waar ik op refereer gaat vanuit dat velen nog slechter uit komen dit jaar qua energiekosten (door oa belasting op gas).
Mijn mening is dat we juist beter af zijn dan de afgelopen 2 jaar. Dus het artikel is te laat / slecht getimed.
Het gelinkte artikel gaat over 2035

Zie ook https://www.essent.nl/ove...tussen-energierekeningen/

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Je kan een oorlogssituatie toch niet als referentiepunt gebruiken?

Meest "stabiele" referentie was 2019 voor zowel inkoop gas als belasting. Nu 5 jaar later is de gemiddelde consumentenprijs met ca. 80% gestegen tov. 2019.
En in het artikel staat dat de belasting op gas de aankomende 10 jaar nog wel zal blijven stijgen, dan klopt het artikel toch gewoon?

• JJmac
DutchOwnage schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Hij heeft 't terecht over de belasting op gas. Dat is sterk gestegen per 1 januari.
Klopt, ik heb een contract vorig jaar afgesloten op 1,33, vanaf januari is er 11 cent bij opgekomen en als ik het artikel lees in de media van vandaag zou het me niet verbazen als het volgend jaar omhoog gaat.
Door de verhoging is de warmtenet nu goedkoper dan op gas, kan nu gratis instappen.

Verwijderd

DutchOwnage schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:56:
[...]

€0,12

• RonJ
[...]

spoiler:
Het AD produceert sowieso alleen maar clickbate pulp van uiterst bedenkelijk niveau. Lees dan wat beters ;)

Je mening hierover is simpelweg veel te kort door de bocht. Er zijn veel teveel groepen om één conclusie te trekken (en dat doet Essent dan ook niet). Als je "we" definieert als de gemiddeld wat rijkere Tweakers die het zich kunnen permitteren om het energieverbuik (of het nou voor verwarmen, douchen of autorijden is) "ff" (in een tijdspanne van een paar jaar) naar elektrisch te verschuiven, dan zijn "we" beter uit dan 2 jaar geleden ja. Maar die extreme en korte piek in de prijzen is een nogal slecht referentiepunt. Tov de situatie daarvoor is ook deze groep ook slechter af, al rendeert eea naar verhouding beter, zeker als je je WP, PV, etc. vóór de gekte op de markt al had aangeschaft.

Maar lang niet iedereen kan (of wil, het is ook een keuze) dat allemaal maar even doen. Dan ga je dus wel degelijk steeds harder nat tov anderen de komende 10 jaar en dát is nou precies wat Essent terecht stelt. De spread tussen de achterblijvers (of dat nou een keuze is of niet) en voorlopers zal steeds groter worden, dát is het punt en simpelweg een feit en gevolg van het beleid. Deels is dat misschien ergens nog terecht (als je andere luxe prioriteiten hebt) en er moet onder aan de streep ook wat aan te verdienen zijn om de massa die het wél kan dergelijke grote investeringen te laten doen, maar deels is dat ook onterecht en ontstaat er een groter wordende groep armeren, ouderen, etc. die geen kant op kan en wél met de steeds hoger wordende rekening blijft zitten.

En ook die enorme piek in gasprijzen raakte lang niet iedereen even hard. Ik ken er genoeg die het geluk hadden net daarvoor toevallig een contract voor 3-5 jaar te hebben afgesloten. Die mensen lachen zich nu nog rot (maar zijn wel degelijk geraakt door de gestegen belastingen op gas). Ook de Elektrische voorlopers zoals ondergetekende konden dit allemaal makkelijk(er) opvangen door over te stappen op dynamische contracten (die relatief veel interessanter zijn als je je verbruik voor een groot deel kan sturen) en/of een flinke sloot PV (al was het tegen de hoofdprijs tov nu) op het dak te leggen.

Kortom, het is veel te kort door de bocht door te stellen dat "we" beter af zijn en dat is ook niet de strekking van het hele artikel c.q. wat Essent aankaart.

All-electric.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:31
JJmac schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Klopt, ik heb een contract vorig jaar afgesloten op 1,33, vanaf januari is er 11 cent bij opgekomen en als ik het artikel lees in de media van vandaag zou het me niet verbazen als het volgend jaar omhoog gaat.
Door de verhoging is de warmtenet nu goedkoper dan op gas, kan nu gratis instappen.
Het zou me niets verbazen dat ze zoveel mogelijk klanten willen hebben met langdurige contracten. Eenmaal binnen is binnen

• ArcticWolf
  • Niet online
JJmac schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Hier komt geeneens zo'n warmtenet, had de gemeente al laten weten voor 2020 :+

Toen adviseerde ze nog een hybride pomp/ketel te nemen. Nu zal het advies wel veranderd zijn naar "neem een WP/WPB".
Maar dat komt wel als ik weer een keer ga verhuizen naar een ander huis, vind het nu wel okay met het verbruik.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:08
[...]

In oktober 2021 sloot ik net op tijd een driejarig contract af met GC, inkoopactie bij de consumentenbond. Gasprijs 0,86 euro/kuub, met dank aan stijgende belasting inmiddels opgelopen tot 1,04 euro/m3.
Electriciteit was toen 25 cent/kWh, nu 22.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:05
gerritjan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:58:
[...]

In oktober 2021 sloot ik net op tijd een driejarig contract af met GC, inkoopactie bij de consumentenbond. Gasprijs 0,86 euro/kuub, met dank aan stijgende belasting inmiddels opgelopen tot 1,04 euro/m3.
Electriciteit was toen 25 cent/kWh, nu 22.
Je bedoelt voor gas €1,04741, is toch nog hoger dan jij zegt. :-)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:01
0,8kWh

• John245
28 kWh per dag als we weg zijn.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• ArcticWolf
  • Niet online
max 1 kWh per dag (NAS, koelkast, modem en switches).

• Catdogsf
.

[ Voor 99% gewijzigd door Catdogsf op 06-02-2024 02:47 ]

• Catdogsf
.

[ Voor 98% gewijzigd door Catdogsf op 06-02-2024 02:26 ]

• Catdogsf
2,4 kWh per dag.

• Gramser
John245 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:48:
[...]

28 kWh per dag als we weg zijn.
In het kader van #durftevragen:

Hóe dan?!

• John245
Gramser schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 05:47:
[...]

In het kader van #durftevragen:

Hóe dan?!
Vijver 0,5 kWh continue
Redundant netwerk / server 0,4 kWh continue
De rest zou wel koelkast en andere kleine dingen zijn

Maar hebben dit jaar een project gestart. Gaan energieverbruik op individueel niveau monitoren. Dit jaar is de KPI 10%, volgend jaar 20%, etc... En willen op minimaal 80% komen.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Wat we verbruiken met een dag/ weekend weg kan ik zo niet zeggen. Ons gemiddelde vóór we een EV hadden zat op 12-12,5 kWh per dag. Dat is al aan de hoge kant voor een 2 persoons huishouden. Wat het huidige gemiddelde per dag is mét EV moet ik nog een keer uitrekenen.

@John245 je vijver verbruikt dus evenveel als wij met het gehele huishouden bij elkaar. Gezien je spreekt over redundant netwerk, server en KPI’s lijkt het mij dat het hier niet meer gaat over een normale situatie?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Gramser
@John245 wat bedoel je met 10%, 20% etc.? Wil je zoveel verbruik individueel gemonitord hebben, of wil je die percentages besparen op je energieverbruik?

• John245
Thalaron schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:47:
Wat we verbruiken met een dag/ weekend weg kan ik zo niet zeggen. Ons gemiddelde vóór we een EV hadden zat op 12-12,5 kWh per dag. Dat is al aan de hoge kant voor een 2 persoons huishouden. Wat het huidige gemiddelde per dag is mét EV moet ik nog een keer uitrekenen.

@John245 je vijver verbruikt dus evenveel als wij met het gehele huishouden bij elkaar. Gezien je spreekt over redundant netwerk, server en KPI’s lijkt het mij dat het hier niet meer gaat over een normale situatie?
Ik was eens op bezoek bij iemand die ook Koi's had om iets over te nemen en die verbruikte 20 kWh voor zijn vijver. Dan valt het verbruik bij ons wel mee. En hobby's mogen geld kosten.

Hangt van je definitie van normaal af. Het huis is behoorlijk geautomatiseerd en de WAF zou sterk omlaag gaan indien er iets niet werkt. En vind het zelf ook wel prettig dat ik onderhoud kan doen zonder dat we tijdelijk geen WiFi hebben.

• John245
Gramser schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:52:
@John245 wat bedoel je met 10%, 20% etc.? Wil je zoveel verbruik individueel gemonitord hebben, of wil je die percentages besparen op je energieverbruik?
Zoveel willen we individueel gemonitord hebben.

40% besparen is makkelijk. Gewoon de vijver uitzetten :) Maar er zitten al energiezuinige pompen op dus realistisch is daar niks te besparen. En de winter zouden we het toerental kunnen terugschroeven en dat kan zelfs automatisch, maar dat projectje blijft iedere keer liggen. Misschien is omhoog stemmen op onze projectenlijst (die oneindig lang is).

• Gramser
John245 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:12:
[...]

40% besparen is makkelijk. Gewoon de vijver uitzetten :) Maar er zitten al energiezuinige pompen op dus realistisch is daar niks te besparen. En de winter zouden we het toerental kunnen terugschroeven en dat kan zelfs automatisch, maar dat projectje blijft iedere keer liggen. Misschien is omhoog stemmen op onze projectenlijst (die oneindig lang is).
Maar waarom wil je dan monitoren als het doel niet eens bezuinigen is?

• Kalentum
Thalaron schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:47:

De oorspronkelijke vraag ging over verbruik als je er een paar dagen niet bent. Dus ik neem aan dat die EV daar niet zo heel veel invloed op heeft

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:54
John245 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:12:
[...]

Zoek eens op "airlift". Ik weet niet of dit mogelijk is bij je vijver maar met een airlift verbruik je zeer weinig stroom en verplaats je erg veel water. Voorwaarde is wel dat je geen opvoerhoogte hebt.

• John245
Gramser schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:21:
[...]

Maar waarom wil je dan monitoren als het doel niet eens bezuinigen is?
Inzicht in verbruik. En misschien komen we wel dingen tegen waar wel op te bezuinigen is. En in de toekomst komen er misschien ook nieuwe technieken.

En data is kennis

En kennis is geld

• John245
Robje1244 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Zoek eens op "airlift". Ik weet niet of dit mogelijk is bij je vijver maar met een airlift verbruik je zeer weinig stroom en verplaats je erg veel water. Voorwaarde is wel dat je geen opvoerhoogte hebt.
Dat hebben we hier dus wel want de hele installatie staat in de kelder.

• Gramser
John245 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:23:
[...]

Inzicht in verbruik. En misschien komen we wel dingen tegen waar wel op te bezuinigen is. En in de toekomst komen er misschien ook nieuwe technieken.

En data is kennis

En kennis is geld
En ik maar denken dat kennis “macht” was. Daar gaat het dus mis bij mij 😉. Maar het begint bij inzicht, misschien is er laaghangend fruit waar je niet aan denkt nu. Succes!

• RonJ
-

[ Voor 115% gewijzigd door RonJ op 14-02-2024 10:03 ]

All-electric.

• RonJ
.

[ Voor 98% gewijzigd door RonJ op 06-02-2024 21:43 ]

All-electric.

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 17:40
Gezien de ontwikkelingen, wat is wijsheid? Bij Vattenfal kun je nog een 3-jarig contract afsluiten tegen een tarief van € 0,3123 en voor de teruglevering € 0,045 per kwh. Vaste maandelijkse kosten € 12,-
Heb je ook nog een bedenktijd van 14 dagen waarin je ervanaf kunt..

Zijn er redenen om dit niet te doen? Zo sluit je boetes en dergelijke uit of mis ik een belangrijk punt om dit vooral niet te doen?

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 17:40
Gezien de saldeer ontwikkelingen, wat is wijsheid? Bij Vattenfal kun je nog een 3-jarig contract afsluiten tegen een tarief van € 0,3123 en voor de teruglevering € 0,045 per kwh. Vaste maandelijkse kosten € 12,-
Heb je ook nog een bedenktijd van 14 dagen waarin je ervanaf kunt..

Zijn er redenen om dit niet te doen? Zo sluit je boetes en dergelijke uit of mis ik een belangrijk punt om dit vooral niet te doen?

• Gramser
Dat is een ernstig lage TLV. Maar zoek even het topic over “de beste terugleververgoeding” op.

Alternatief is het debat van vanavond en de stemming over de energiewet vokgende week afwachten.

• Van der Berg
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een mailtje ontvangen van Vattenfall: Ik heb Vattenfall 1 jaar vaste contact sinds 1 oktober 2023. Huishouden op basis van tweepersoonshuishouden

Het ontvangen van de jaarafrekening wordt als een spannend moment ervaren. Dat gaan we veranderen.

We geven u voortaan een aantal keer per jaar een Seintje; een e-mail om te checken of het termijnbedrag nog past bij uw verbruik. Zo weet u steeds waar u aan toe bent. En is de jaarafrekening, die u rond 8 oktober 2024 ontvangt, geen verrassing meer.

Uw termijnbedrag is nu € 100,00.Verlaag het termijnbedrag naar € 11,0 0.Het termijnbedrag past weer bij uw verbruik.

Bij Budget Energie kreeg ik nooit deze advies en daar stond mijn termijnbedrag op €600 :)

Dit termijnbedragadvies is op basis van uw slimme-meterstanden op 6 februari 2024 van adres:

Stroom:
Telwerk 1 (kWh): 340
Telwerk 2 (kWh): 305
Telwerk 3 (kWh): 0
Telwerk 4 (kWh): 0

Gas:
Gas (m3): 81

Ik krijg ook een Cashback van €105 op mijn eerste jaarnota

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 07-02-2024 12:16 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Essent heeft gereageerd.
Saldering garantie. Nope can't do.
Aanpassing op mn tarieven ivm ongustigere overeenkomst kon ook niet.

Wel boete vrij opzeggen vh huidige 3 jaar contract wat nog moet in gaan.
Sinds okt nov 2023 zijn de energie prijzen gezakt maar de overige zaken gestegen volgens mij
Heeft dit nog invloed op het opzeggen? Of veranderen die sowieso tijdens een contractduur?

Eerste indruk bovenstaande vattenfall 3jaar lijkt gunstiger. Ik zit geloof ik op 36ct en 5cnt TLV
TLV is natuurlijk pas 80% vd kale prijs als saldering ophoud. En dat moet ik ook nog zien gebeuren met de wildgroei van bedrijfsgebonden kosten overdracht naar de gebruiker van zonnepanelen.

3 jaar contracten waren vroeger even rust maar nu met die wetgevingsveranderingen staat er ook niks vast behalve je kwh en m3 prijs.

Heeft t nog zin om 3 jaar contracten te nemen op dit moment?

• Van der Berg
copykat schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:26:
Essent heeft gereageerd.
Aanpassing op mn tarieven ivm ongustigere overeenkomst kon ook niet.

Wel boete vrij opzeggen vh huidige 3 jaar contract wat nog moet in gaan.
Sinds okt nov 2023 zijn de energie prijzen gezakt maar de overige zaken gestegen volgens mij
Heeft dit nog invloed op het opzeggen? Of veranderen die sowieso tijdens een contractduur?

Eerste indruk bovenstaande vattenfall 3jaar lijkt gunstiger. Ik zit geloof ik op 36ct en 5cnt TLV
TLV is natuurlijk pas 80% vd kale prijs als saldering ophoud. En dat moet ik ook nog zien gebeuren met de wildgroei van bedrijfsgebonden kosten overdracht naar de gebruiker van zonnepanelen.

3 jaar contracten waren vroeger even rust maar nu met die wetgevingsveranderingen staat er ook niks vast behalve je kwh en m3 prijs.

Heeft t nog zin om 3 jaar contracten te nemen op dit moment?
Ik heb in mijn geval gekozen voor 1 jaar vast. 3 jaar vond ik toen nog onzeker. Wat als de prijzen enorm gaan dalen en ik 3 jaar vast zit.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Gramser
Van der Berg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Ik heb in mijn geval gekozen voor 1 jaar vast. 3 jaar vond ik toen nog onzeker. Wat als de prijzen enorm gaan dalen en ik 3 jaar vast zit.
En wat als ze over een jaar ineens keihard gaan stijgen en je niet meer aan een vast contract kunt?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Beide hebben gelijk tot het tegendeel bewezen is. 😋

Als ik me goed herinner zijn belastingen los van contractduur.
Leveringskosten energiemaatschappij gekoppeld aan contract.
Leveringskosten liander, in ons geval, veranderen ook gewoon tijdens contract toch?

Saldering lijkt niet direct op te houden wegens ernstige protesten maar Jette is weer heerlijk onduidelijjk.
Energiemaatschappijen zijn ondertussen los van de opslag op kwh en misschien ook m3gas die al achter de schermen gebeurd voor jaren op zonnepaneel bezitters om zo wat terug te verdienen ook al pure teruglever kosten aan het optuigen.
Budget, vd bron, en vast nog een paar.

Mijn "probleem" is inschatten of door die veranderingen ook de contract gebonden zaken veranderen.
Kwh prijs en gas prijs. Als je moet betalen voor terugleveren zou dus die schimmige opslag ook moeten verdwijnen maar dat kan je niet controleren of je moet met je buren praten die geen panelen hebben en hun ook in de zelfde tijd laten offreren.

Punt is: Vroegah was 3 jaar contract 3 jaar rust alles is 3 jaar t zelfde. Nu is het enige wat je blijkbaar vast zet de kwh en m3 kale prijs.

• Van der Berg
Gramser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:05:
[...]

En wat als ze over een jaar ineens keihard gaan stijgen en je niet meer aan een vast contract kunt?
Daar was ik ook bang voor en dacht dat dit wel zou kunnen gebeuren als het prijsplafond er per 1 januari zou verdwijnen. Maar ik verwachte dat de prijzen nog verder konden dalen.

• Gramser
Van der Berg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Daar was ik ook bang voor en dacht dat dit wel zou kunnen gebeuren als het prijsplafond er per 1 januari zou verdwijnen. Maar ik verwachte dat de prijzen nog verder konden dalen.
Kortom, de glazen bol is mistig ;) Ik heb voor 3 jaar vast bij GC gekozen met 11,5 ct TLV. Dan weet ik in ieder geval voor een deel vast wel waar ik aan toe ben :+

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
copykat schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:26:
Essent heeft gereageerd.
Had niet anders verwacht :)

• Gramser
jobr schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Had niet anders verwacht :)
Balen inderdaad @copykat maar het kwam al niet meer als een verrassing denk ik…?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gramser schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Balen inderdaad @copykat maar het kwam al niet meer als een verrassing denk ik…?
Eeeh nee.😁

Maar ik heb er een officiële klacht van gemaakt en per mail mn persoonsgegevens op gevraagd inclusief vocielogs.
Bel gebeld door klachten service en heb duidelijk gemaakt dat ik vooral boos ben op de herhaalde misinformatie door de adviseur.
Kijk ik begrijp dat saldering, tijdelijke opslag van je overtollig opgewekte energie, iets moet kosten.
Maar nu is het schimmig en onduidelijk.
Het zou moeten zijn: 2000 -3500kwh opslag van kwh voor de winter(essentie van salderen) kost je x euro per maand. En dan is je kwh en gas tarief het zelfde als iemand die geen panelen heeft.
Wat niet makkelijk bewijsbaar nu niet zo is/schijnt te zijn. (veh of consumentenbond had dit getest geloof ik.)
Net even gekeken wat mn huidige contract is dat in zou gaan in mei.
Nu bij essent:(3jaar)
0,38259 en dal 0,38017 /kwh.
0,23014/0,22772 vaste leverings kosten 7,49/mnd , netbeheerkosten. 0,94641/dag (346,39/jaar.)
Belasting 0,15245/kwh en 1,63075 vermindering energie belasting/dag.
Gas 1,32169/m3
Vaste leveringskosten 7,49/mnd
0,65620/dag netbeheerkosten en energiebelasting zone1 0,59266/m3.

Hier kan ik kosteloos vanaf om een nieuwe aanbieding van essent of een ander te krijgen.
Ik moet nog even kijken of er een alternatief is voor bovenstaande die goedkoper is. (ik heb nu geen idee of bovenstaande goed slecht of netjes voor 3 jaar is...)

Op basis van 3600kwh dubbeltarief 2600kwh TL en 1000m3
Is vattenfall 1 euro duurder op 1 jaar.
3 jaar :
0,324764
0,292820
Of enkel 0.307703
Gas 1,287815
139,45/mnd
139,95/mnd
Terug lv is 0,045cnt.
Essent 0,055cnt

Het lijkt er op dat mn huidige 3 jaar duurder is.
En op site alleen 1 jaar vergelijk.
Dan is essent 1 cent/m3 goedkoper.
En met stroom ook een fractie.

Kijken of de klantenservice van essent een 3jarig aanbod wil doen zonder misinformatie.

Vattenfall email en screenshot gedaan.

Mijn vermoeden is dat gas duurder gaat worden, en ik kan nog niet vh gas af

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 07-02-2024 22:51 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nou t lijkt er op dat salderen nog niet uit t water geschoten is.

Van het weekend maar besluiten of VattenFall een goed alternatief is.
Essent kon geen nieuw bod doen. Blablabla.
Nou mooi. Dan cancel ik maandag de oude en ga ik naar een ander.
Vattenfall kan ook 1 jaar vast electra en 3 jaar gas.
Twijfel een beetje wat wijsheid is want 3jaar vast is ook drie jaar geen kosten voor terugleveren.
Electra kan natuurlijk prijstechnisch in storten.

Pagina: 1 ... 116 ... 155 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden