Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:57
IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Dus die Dacia Spring van 20K is al voorzien van V2H?

[...]

Waarom zou je dat willen?
Koppel een thuisaccu (met een opslag berekend volgens het verbruik) aan een PV installatie en het grootste deel van het jaar wordt de accu dagelijks aangevuld met de overproductie. Er is helemaal geen nood om je totale overproductie van een jaar in één keer op te slaan voor de rest van het jaar.
Dat is natuurlijk niet waar. In de zomer kun je nooit alles van een dag opslaan en dan 's nachts gebruiken. Gemiddeld wek ik dagelijks 25kWh op en gebruik 's nachts 1kWh uit het net. Voor die maand heb ik dus een accu van 700kWh nodig om geen electriciteit te hoeven verkopen. Een boete valt dus niet te ontlopen. Als dat gebruik wordt, gaat de stekker uit de panelen en als het ook in de herfst en winter niet meer kan, dan gaan ze naar de stort.
Ook zijn de opbrengsten van de zonnepanelen nodig, om de WP terug te verdienen voor die versleten is.

[ Voor 5% gewijzigd door LangeFries op 24-01-2024 20:48 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Maar waarom zou je een mega accu aankopen om gedurende een maand of langer energie op te slaan die je toch niet zelf kan verbruiken.
De logica stelt gewoon dat je net genoeg energie opslaat die je zelf nodig hebt (tijdens de nacht en de dagen dat er minder productie is dan je denkt te gaan verbruiken op die dagen). Niet meer en niet minder.
Wat je tijdens die periode niet zelf kan verbruiken kan je beter verkopen tijdens de uren dat je er geld voor krijgt want dat zijn extra inkomsten en uiteraard vooral niet op het net zetten wanneer je dat geld zou kosten.

Wanneer ik tijdens de zomer dus 25 kWh opwek en daar 35% direct van verbruik (dus 6,24 kWh) en tijdens de uren dat de zon minder produceert dan er verbruik is voldoende reserve aanhou (stel een 5 kWh) om die uren te overbruggen tot de volgende dag heb je geen grote opslag nodig dan dat.
In de praktijk zal die opslag groter zijn (bv. drie keer zo groot) om deze brug over een grotere periode te kunnen rekken.
In de praktijk komt het er bv. hier op neer dat met een lokale opslag van 15 kWh ik tussen midden februari en half november 100% zelfvoorzienend ben. Dus heus geen accu van 700 kWh nodig.
De periode tussen half november en half februari kan deze opslag in de zelfvoorzienigheid voorzien tussen 40 en 50% (maar dat kan goedkoper met meer PV opgelost worden dan met meer kWh opslagcapaciteit).
Je dient tijdens deze relatief korte periode dan idd 50 tot 60% van het eigen verbruik nog van het net af te nemen. Maar de overproductie die je - zonder te salderen - tussen half februari en half november kon verkopen aan het net op de tijdstippen dat er geld voor werd geboden volstaat ruimschoots om de kosten voor afname van het net en alle vaste kosten te dekken. Ik hou er dan nog geld aan over. En dat zonder te salderen en zonder een belachelijk grote accu van 700 kWh.
Het is nl. niet zo dat PV maar één maand per jaar overproductie heeft en dat je dat dan moet gaan opslaan voor de rest van het jaar.

Je gaat er verkeerdelijk vanuit dat na salderen er ook altijd een boete is voor terugleveren.
Er is nu net, bij sommige leveranciers, een terugleverboete omdat er salderen is. Niet omgekeerd.

Wanneer je daar angst voor hebt dan sluit je toch gewoon een dynamisch contract af en ga je via een (kleine) accu je overproductie opslaan op tijdstippen dat je moet betalen om te injecteren en verkopen wanneer er (zelfs relatief veel) geld voor gegeven wordt.
Dan heb je bijna altijd voldoende voor eigen verbruik, betaal je geen boete op injecteren en krijg je nog eens geld voor het verkopen van overproductie op de uren dat er vraag is en te weinig PV-productie.

[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:17
IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:08:
Maar waarom zou je een mega accu aankopen om gedurende een maand of langer energie op te slaan die je toch niet zelf kan verbruiken.
De logica stelt gewoon dat je net genoeg energie opslaat die je zelf nodig hebt (tijdens de nacht en de dagen dat er minder productie is dan je denkt te gaan verbruiken op die dagen). Niet meer en niet minder.
Wat je tijdens die periode niet zelf kan verbruiken kan je beter verkopen tijdens de uren dat je er geld voor krijgt want dat zijn extra inkomsten en uiteraard vooral niet op het net zetten wanneer je dat geld zou kosten.

Wanneer ik tijdens de zomer dus 25 kWh opwek en daar 35% direct van verbruik (dus 6,24 kWh) en tijdens de uren dat de zon minder produceert dan er verbruik is voldoende reserve aanhou (stel een 5 kWh) om die uren te overbruggen tot de volgende dag heb je geen grote opslag nodig dan dat.
In de praktijk zal die opslag groter zijn (bv. drie keer zo groot) om deze brug over een grotere periode te kunnen rekken.
In de praktijk komt het er bv. hier op neer dat met een lokale opslag van 15 kWh ik tussen midden februari en half november 100% zelfvoorzienend ben. Dus heus geen accu van 700 kWh nodig.
De periode tussen half november en half februari kan deze opslag in de zelfvoorzienigheid voorzien tussen 40 en 50% (maar dat kan goedkoper met meer PV opgelost worden dan met meer kWh opslagcapaciteit).
Je dient tijdens deze relatief korte periode dan idd 50 tot 60% van het eigen verbruik nog van het net af te nemen. Maar de overproductie die je - zonder te salderen - tussen half februari en half november kon verkopen aan het net op de tijdstippen dat er geld voor werd geboden volstaat ruimschoots om de kosten voor afname van het net en alle vaste kosten te dekken. Ik hou er dan nog geld aan over. En dat zonder te salderen en zonder een belachelijk grote accu van 700 kWh.
Het is nl. niet zo dat PV maar één maand per jaar overproductie heeft en dat je dat dan moet gaan opslaan voor de rest van het jaar.

Je gaat er verkeerdelijk vanuit dat na salderen er ook altijd een boete is voor terugleveren.
Er is nu net, bij sommige leveranciers, een terugleverboete omdat er salderen is. Niet omgekeerd.

Wanneer je daar angst voor hebt dan sluit je toch gewoon een dynamisch contract af en ga je via een (kleine) accu je overproductie opslaan op tijdstippen dat je moet betalen om te injecteren en verkopen wanneer er (zelfs relatief veel) geld voor gegeven wordt.
Dan heb je bijna altijd voldoende voor eigen verbruik, betaal je geen boete op injecteren en krijg je nog eens geld voor het verkopen van overproductie op de uren dat er vraag is en te weinig PV-productie.
Als je een modulair systeem heb, bijvorbeeld Victron dan geeft dit systeem voldoende inzicht in alles. Mey behulp van deze data kun je vervolgens besluiten of het verstandiger is om meer PV te nemen of meer opslag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:08:

In de zomer heb ik ongeveer 150kWh per maand nodig, echter voor mijn WP in de winter zomaar 800kWh per maand, terwijl er net 100 uit de panelen komen. Wanneer ik daar de volle stroomprijs voor moet betalen, bespaard het ding tov gas ongeveer een factor 2. De investering van 15000 euro moet ik dan dus met een besparing van 1000 euro per jaar terug verdienen. Daarom schreef ik dat de WP geen goede aanschaf is zonder salderen en dat met een terugleverboete de zonnepanelen naar de stort kunnen. Gelukkig heb ik de zonnepanelen al geheel terugverdiend en de WP al voor de helft, terwijl die nog wel 10 jaar mee moet gaan, maar wanneer ik dit nu zou moeten doen, zou er een hoop idealisme bij moeten om beider aanschaf te rechtvaardigen, zeker gezien de gestegen prijzen.
En voor een accu van 5 a 15kWh zich terugverdiend heeft zijn we toch wel heel veel jaren verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:43
“Moet ik terugverdienen”.

Als we dat idee nou eens loslieten zou het verduurzamingsleven er een stuk makkelijker uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Gramser schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:55:
“Moet ik terugverdienen”.

Als we dat idee nou eens loslieten zou het verduurzamingsleven er een stuk makkelijker uitzien.
Wanneer je de eigenlijke mileuvervuiling van zo'n accu bekijkt, wil je hem alleen toepassen voor mobiele toepassingen, waar het echt niet anders kan, of binnen 2 jaar terugverdienen, zodat het milieutechnisch de vervuiling een beetje waard is. Als buurtbatterij zijn dat soort termijnen mogelijk. Bij een thuisaccu niet. Juist bij verduurzaming is het nodig te kijken of je netto het mileu verbeterd, of dat je het alleen maar verder verslechterd. Economisch terugverdienen is dan vaak nog niet voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door LangeFries op 24-01-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Als je een modulair systeem heb, bijvorbeeld Victron dan geeft dit systeem voldoende inzicht in alles. Mey behulp van deze data kun je vervolgens besluiten of het verstandiger is om meer PV te nemen of meer opslag.
Ik gebruik al jaren een Victron systeem.
En ik kan je, bij mijn verbruikersprofiel, zeggen dat 15 kWh opslag de max. is (eigenlijk bij aanvang teveel maar ik hou rekening met een jaarlijkse degradatie van 2% over een minimale gebruiksduur van tien jaar en een streefduur van 15 jaar) en om de zelfvoorzienigheidsgraad boven de 90% te brengen het veel goedkoper is de productie te verdubbelen dan de opslag.
De productie brengen naar een grootorde van 700 kWh is gewoon onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
LangeFries schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:38:
[...]

In de zomer heb ik ongeveer 150kWh per maand nodig, echter voor mijn WP in de winter zomaar 800kWh per maand, terwijl er net 100 uit de panelen komen. Wanneer ik daar de volle stroomprijs voor moet betalen, bespaard het ding tov gas ongeveer een factor 2. De investering van 15000 euro moet ik dan dus met een besparing van 1000 euro per jaar terug verdienen. Daarom schreef ik dat de WP geen goede aanschaf is zonder salderen en dat met een terugleverboete de zonnepanelen naar de stort kunnen. Gelukkig heb ik de zonnepanelen al geheel terugverdiend en de WP al voor de helft, terwijl die nog wel 10 jaar mee moet gaan, maar wanneer ik dit nu zou moeten doen, zou er een hoop idealisme bij moeten om beider aanschaf te rechtvaardigen, zeker gezien de gestegen prijzen.
En voor een accu van 5 a 15kWh zich terugverdiend heeft zijn we toch wel heel veel jaren verder.
Ik zie geen enkele reden waarom je een warmtepomp door PV volledig zou moeten laten terugverdienen. Moet het dan ook je auto, badkamer, whatever terugverdienen?
Dat je streeft om de meerprijs van WP ivm een gasinstallatie eruit te halen kan wel maar is iets totaal anders.
Wanneer je WP elke maand 800 kWh verbruikt had je in eerste instantie beter meer geïnvesteerd in meer isolatie van de woning zodat daarna het verbruik, een volledige winter, aanzienlijk lager lag.
Voor iedere kWh die je niet meer moet verbruiken, nooit meer, moet je nadien ook geen betalende oplossing, maand na maand, meer gaan zoeken.

Buurtbatterijen zijn hier gewoon geen optie dus daar kan ik geen rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
LangeFries schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Wanneer je de eigenlijke mileuvervuiling van zo'n accu bekijkt, wil je hem alleen toepassen voor mobiele toepassingen, waar het echt niet anders kan, of binnen 2 jaar terugverdienen, zodat het milieutechnisch de vervuiling een beetje waard is. Als buurtbatterij zijn dat soort termijnen mogelijk. Bij een thuisaccu niet. Juist bij verduurzaming is het nodig te kijken of je netto het mileu verbeterd, of dat je het alleen maar verder verslechterd. Economisch terugverdienen is dan vaak nog niet voldoende.
Ik snap wat je zegt. Ik sla meer aan op de redenering dat als een warmtepomp financieel niet “terug te verdienen” is, men het maar helemaal niet doet. Ik heb die argumentatie zelden gezien bij de keuze tussen een brandstofauto of een elektrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Ik gebruik al jaren een Victron systeem.
En ik kan je, bij mijn verbruikersprofiel, zeggen dat 15 kWh opslag de max. is (eigenlijk bij aanvang teveel maar ik hou rekening met een jaarlijkse degradatie van 2% over een minimale gebruiksduur van tien jaar en een streefduur van 15 jaar) en om de zelfvoorzienigheidsgraad boven de 90% te brengen het veel goedkoper is de productie te verdubbelen dan de opslag.
De productie brengen naar een grootorde van 700 kWh is gewoon onzin.
Dit zal voor iedereen anders zijn. Want met 15 kWh overbruggen wij hier de nacht niet in de zomer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
John245 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Dit zal voor iedereen anders zijn. Want met 15 kWh overbruggen wij hier de nacht niet in de zomer.
Dat zal @IvoB2 niet ontkennen - integendeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:11

copykat

Good copy isn't bad

Gramser schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:19:
[...]

Ik snap wat je zegt. Ik sla meer aan op de redenering dat als een warmtepomp financieel niet “terug te verdienen” is, men het maar helemaal niet doet. Ik heb die argumentatie zelden gezien bij de keuze tussen een brandstofauto of een elektrische.
Het probleem met vergroenen in huizen die van zich zelf een D of C label hebben dat het vaak niet simpel gas CV er uit WP lw er in.
Radiatoren vernieuwen of/en vloerverwarming plaatsen.
Isolatie levels verhogen van dak, kruipruimte, wanden.
Kozijnen indien ongeschikt voor hr++ glas vv , raamubbers en tochtstrips.
Mechanische ventiltatie en raam ventilatie toevoegen omdat je alles dicht isoleert.
Om maar iets te noemen.
Er zijn best nog veel huizen in de markt die door vorige bewoners als mijn tijd houd t wel uit op gas en ook op interieur onderhoud en isolatie verbetering.
* copykat heeft zo'n huis (edit) kortgeleden gekocht..

Dan is investering vs terugverdien model in wooncomfort en liefst ook in de berekende kosten vermindering.
Nu is dat laatste door de onbetrouwbare afspraken met levernaciers en het rijk/regering op drijfzand gebouwd. Dus ik reken nu niet meer met terugverdien model met saldering maar met kosten verhogende zomer opbrengst.
Dus als WP is een split airco slimmer dan een LW WP. Airco kan ook stroom verbruiken jn de zomer als comfort nl. Koeler huis. Niet groen maar wel terug verdienmodel. Nl meer comfort.

wat betreft de accu,
Saldering is opgebouwd in de zomer zonne uren en afgenomen in de winterse nacht uren.
Gemiddeld 3 a 4 megawat per jaar waarvan ongeveer 2,5 megawat "opgespaart" word.
Als je deze berekening vervroegd de prullebak in moet gooien door bovenstaande onbetrouwbaarheid dan is een bufferaccu, of buffer warmwater zak in je kruipruimte best een investering extra.
Als de winterse intake van stroom niet gesteund word door je panelen is het duurder dan gas behouden als je alles meetelt. Als de WP er eenmaal is zal de berekening vast minder moeizaam zijn en zeggen had je maar eerder moeten beginnen toen salderen nog bestond is onzin want niet iedereen was in de positie om dat te doen.

Nu worden we weer geforceerd in het plaatsen van opslag in joules of kwh's.
Of 20kwh of 2000kwh opslag noodzakelijk is om gelijkwaardig te kunnen werken als met salderen geen idee.
De waarheid zal vast ergens in het midden liggen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Inderdaad, daar doe ik twee tot drie volle dagen mee.
Het continuverbruik is hier een 50 tot 100W, gedurende een nacht van tien uur in de zomer is dat max. een 1,2 kWh en daar doe ik dan minstens tien nachten mee.

Ik heb eerst geïnvesteerd in een laag energieverbruik (woningisolatie, WP, energiezuinige toestellen,..) en dan pas in maatregelen hoe je dat resterende energieverbruik zo goedkoop mogelijk kan coveren.
Niet andersom want dan blijf je achter de feiten aanhollen en zijn alle maatregelen bovenmatig duur of zelfs niet uitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Inderdaad, daar doe ik twee tot drie volle dagen mee.
Het continuverbruik is hier een 50 tot 100W, gedurende een nacht van tien uur in de zomer is dat max. een 1,2 kWh en daar doe ik dan minstens tien nachten mee.

Ik heb eerst geïnvesteerd in een laag energieverbruik (woningisolatie, WP, energiezuinige toestellen,..) en dan pas in maatregelen hoe je dat resterende energieverbruik zo goedkoop mogelijk kan coveren.
Niet andersom want dan blijf je achter de feiten aanhollen en zijn alle maatregelen bovenmatig duur of zelfs niet uitvoerbaar.
Hier ook die volgorde aangehouden. Echter een vijver als hobby slurpt energie, ook al gebruiken we energiezuinige pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:05:
[...]
Het probleem met vergroenen in huizen die van zich zelf een D of C label hebben dat het vaak niet simpel gas CV er uit WP lw er in.
Dat hangt gewoon af van de prioriteiten die je stelt.
Maar het is wel degelijk mogelijk mits wat planning en het stellen van de juiste prioriteiten.
Bij aankoop had mijn huidige woning niet eens een energielabel. Alleen een spouwmuurisolatie van 4 cm, geen vloerisolatie, geen dakisolatie, ramen en glas uit de jaren negentig vorige eeuw, verwarming met een losse gaskachel aangesloten op een gasfles, enz....
Na jaren renovatie haalt ze met gemak een label A en is de energierekening sinds 2014 (het jaar dat ik er zlef ging wonen) gewoon nul (om correct te zijn, het brengt me jaarlijks een surplus op ipv geld te kosten en dat met een A2W en een A2A WP en een speksteenkachel als back up (wanneer er een langdurige netuitval zou zijn tijdens een dunkleflaute - wat nog nooit is gebeurd - of een technisch probleem met de WP).
Door het gericht plaatsen van driedubbel glas (op een deel van de oost en westgevel en de volledige zuidgevel van vloer tot plafond van de leefruimte) volstaan zelfs bij vriestemperaturen twee tot drie uur zon per dag om niet bij te moeten verwarmen en volledig op rechtstreeks kernfusie te verwarmen.
Vloerverwarming heb ik ook niet geplaatst. Een A2W WP werkt bijna net zo efficiënt met LT ventiloconvectoren. En in combinatie met rechtstreekse zonne-instraling zelfs efficiënter dan een vloerverwarming gezien de inertie van deze laatste.
Alhoewel ik niet de handigste harry ben heb ik bijna alle isolatie zelf geplaatst. Het is nl. geen grote kunst om rotswolflensen uit te rollen en PUR en PIR platen te bevestigen en af te tapen.
Afbreken (enige investering een breekhamer die net lang genoeg mee ging om alles uit te breken) kan ook bijna iedereen en puin afvoeren ook.

Uiteraard gaat dat niet op voor iedereen. Er is nl. bijna niets dat overal en altijd voor en door iedereen te doen is (met uitzondering misschien van te klagen en jammeren dat het niet te doen is, dat kan idd zowat iedereen :) ).
Maar wanneer men moet wachten tot het nemen van maatregelen doenbaar zijn voor iedereen gebeurt er juist niets en zit iedereen gewoon te wachten op iedereen. :+

Er heeft mij ook niemand gedwongen noch geforceerd tot het doen van wat dan ook.
Ik had nog altijd in een niet betaalbaar te verwarmen tochtig en vochtig krot kunnen wonen en de prioriteiten elders kunnen leggen.
Maar ik verkoos andere prioriteiten en alvast te beginnen met de eigen situatie zo te verbeteren dat het me de jaren erna nauwelijks nog geld zou kosten.

De keuze om niet meer te salderen heb ik ook zelf gemaakt. Uiteraard na het nemen van de nodige maatregelen. Ik kon nog tot minstens begin 2025 salderen.
Maar na wat rekenwerk (gelukkig hou ik al meer dan tien jaar alle data bij) kwam ik er al vlug achter dat niet meer salderen persoonlijk voordeliger was dan nog te blijven salderen tot het niet meer kon.

Overal en op alle domeinen vind je naysayers, deniers en doeners. En het gros dat daar ergens tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Hier ook die volgorde aangehouden. Echter een vijver als hobby slurpt energie, ook al gebruiken we energiezuinige pompen.
Hangt van de inrichting van de vijver af.
Onze vijver (ruim 20 are) verbruikt niet zoveel energie. Staat ook maar één pomp in (als fontein) die dan nog alleen maar werkt wanneer er genoeg overproductie is en al helemaal niet 's nachts. :)
Het reinigen van het zwemgedeelte van de vijver (12 x 50 m) gebeurt op natuurlijke wijze door aangepaste beplanting.
Maar het houden van een vijver (of andere een andere hobby) kan je ook niet beschouwen als een noodzakelijke basisbehoefte (zoals droog wonen en kunnen verwarmen) maar is een luxe keuze. Dus gewoon het stellen van een andere prioriteit en geen noodzaak.
Je gaat toch ook niet liggen klagen over het afschaffen van salderen en het nooit terug kunnen betalen van de investering in PV omdat je dan de jacuzzi en/of het verwarmde zwembad niet 24/7 meer kostenloos kan laten draaien?
(Kan uiteraard wel maar is de bedoeling niet om met eigen opwek de basisbehoeften te kunnen coveren en in elk geval mijn mening daarover). Luxe is nl. altijd een eigen keuze en nooit een noodzaak.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Die argumenten zijn voor iedereen anders toch? Ik rij benzine omdat ik het geld niet heb voor een elektrische auto en ik rij zo weinig dat ik het nut niet zie om te investeren in een elektrische auto, zelfs al wordt de benzine prijs 5 euro per liter.

Verder ligt mijn gasverbruik relatief laag dat het investeren in WP, PV, LTV/vloerverwarming en dergelijke het ook gewoon niet "waard" is (17,5 jaar terugverdientijd in mijn geval en werkt de WP dan nog wel goed?). En omdat ze steeds de "spelregels" veranderen is het nog maar de vraag of het bij 17,5 jaar blijft en of ik überhaupt dan nog hier woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:51:
[...]

Dat zal @IvoB2 niet ontkennen - integendeel.
Zoals ik al meermaals schreef: het vangt allemaal aan met het stellen van de juiste prioriteiten.
En dat blijkt ook weer uit deze reactie.

Ik haal het toch ook niet in mijn hoofd om in een louter financieel topic te gaan klagen dat ik niet rondkom omdat mijn prioriteit is dat ik minstens drie keer per jaar een all in luxe cruise moet kunnen maken? :+
Eerst zien naar bad, bed en brood en dan pas kijken of je verder kan springen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Die argumenten zijn voor iedereen anders toch? Ik rij benzine omdat ik het geld niet heb voor een elektrische auto en ik rij zo weinig dat ik het nut niet zie om te investeren in een elektrische auto, zelfs al wordt de benzine prijs 5 euro per liter.
Dat kan en mag dan ook maar op hoeveel jaar heb je je benzineauto dan terugverdiend?
Iemand die heel weinig rijdt en niet als beroep zal ook zijn benzineauto nooit terugverdienen.

Mee eens dat het voor iedereen anders is.
Niet iedereen kijkt naar het leven als louter iets waar alles zo snel mogelijk terugverdiend moet worden.

Wie dat kan bewerkstelligen heeft ook heel veel geluk. Dan moet men immers maar een paar jaar van dat leven gaan werken tot alles wat men nodig heeft één keer is aangekocht. De rest van de tijd verdiend het zichzelf allemaal gewoon terug. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Dat kan en mag dan ook maar op hoeveel jaar heb je je benzineauto dan terugverdiend?
Iemand die heel weinig rijdt en niet als beroep zal ook zijn benzineauto nooit terugverdienen.

Niet iedereen kijkt naar het leven als louter iets waar alles zo snel mogelijk terugverdiend moet worden.

Wie dat kan bewerkstelligen heeft ook heel veel geluk. Dan moet men immers maar een paar jaar van dat leven gaan werken tot alles wat men nodig heeft één keer is aangekocht. De rest van de tijd verdiend het zichzelf allemaal gewoon terug. :+
Dat klopt ook wel.

Maar waarom zou ik/je 40.000 euro investeren in een EV terwijl een benzine auto nog prima werkt (en precies hetzelfde doet)?

Zelfde met mijn CV installatie, waarom investeren in iets wat prima werkt voor een systeem wat precies hetzelfde doet. Qua comfort schiet ik er niks mee op, dus de enige prikkel zou financieel moeten zijn... maar die spelregels veranderen constant dus dan is het "beter" om niks te doen (op dit moment).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
ArcticWolf schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Dat klopt ook wel.

Maar waarom zou ik/je 40.000 euro investeren in een EV terwijl een benzine auto nog prima werkt (en precies hetzelfde doet)?

Zelfde met mijn CV installatie, waarom investeren in iets wat prima werkt voor een systeem wat precies hetzelfde doet. Qua comfort schiet ik er niks mee op, dus de enige prikkel zou financieel moeten zijn... maar die spelregels veranderen constant dus dan is het "beter" om niks te doen (op dit moment).
Ik zie dat anders. Ik zie een -deels afgedwongen door de overheid- verduurzamingsslag waarin tempo nodig is. Ik wil daar graag mijn steentje aan bijdragen. Ik heb het geluk dat ik voor de warmtepomp de financiën had liggen (ja, na sparen, geen lening ofzo). Terugverdientijd heb ik zijdelings naar gekeken, het ging mij om op een toekomstbestendige, duurzame manier geen aardgas meer nodig te hebben. Toen we jaren ervoor het huis verbouwden heb ik daar al rekening mee gehouden door de technische ruimte zo in te richten dan een wp en boiler “plug en play” op de begane grond waren. Nu staat het er. En zal het terugverdienen al begonnen zijn, los van de zonnepanelen die ik heb liggen.

Met een auto zit ik er hetzelfde in, maar terugverdientijd is helemaal geen factor van betekenis meer. Vier jaar terug had ik geen geld om direct een kleine gezinsauto te kopen, dus het werd private lease in de hoop dat in die vier jaar de EV-ontwikkelingen ook waren doorgesijpeld naar de onderkant van de markt.

Zat ik ff verkeerd. Er is geen kleine, betaalbare gezinsauto gekomen met een actieradius van pak ‘m beet 400-450km met een goedgekeurd trekgewicht van een schamele 1000 kg. Het begint pas een beetje leuk te worden vanaf 40k ofzo. Dan kijk ik niet naar terugverdientijd, maar gewoon wat ik redelijkerwijs kan makken.

En dus wordt het een tweedehands kleine zuinige benzineauto die ik “op” ga rijden, denk ik. Mijn vrouw werkt in de zorg en heeft een auto nodig die gewoon betrouwbaar is. In tegenstelling tot alle consultants die vanwege “representativiteit” een leaseauto “nodig hebben”, is hier wel sprake van een noodzaak gedreven door wettelijke zorgplicht. Maar de auto moet je dan wel zelf meebrengen. De vergoeding is niet eens voldoende voor de benzine, maar daarom gaan we zo zuinig mogelijk, en ook een beetje veilig vanwege de kostbare lading.

Duurzaamheid betekent keuzes durven maken. Wat mij betreft hoort terugverdientijd daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Dat klopt ook wel.

Maar waarom zou
Je moet helemaal niks.
Je maakt vrij de keuzes die voor jou het beste lijken.
Maar dan wel daar ook steeds zelf de gevolgen van dragen en niet klagen dat anderen lagere energierekeningen hebben, zich wel een WP kunnen veroorloven, wel met een goedkopere EV kunnen rijden omdat ze andere prioriteiten hebben, daardoor andere keuzes maken en andere gevolgen dragen.
Dat anderen dat wel kunnen is meestal gekomen door eigen keuzes (of de moed hadden verkeerde keuzes te herzien en bij te stellen) en zeker niet gewoon uit de lucht komen vallen en al helemaal niet door gewoon niets te doen.

Zelf heb ik nog altijd niet kunnen vinden hoe ik via gas en olie gratis energie kan produceren en verbruiken.
Via PV, WP, kortom elektriciteit, al jaren wel.
En dat gebeurde heus niet door aanhoudend "niets te doen".
En omdat de zon nog altijd voor iedereen gratis binnenkomt hebben wijzigende spelregels ook nauwelijks invloed op de productiviteit van de investeringen die ik op deze wijze doe. Tot op heden heeft er niemand enige invloed waar, wanneer en hoe de zon schijnt en hoe ik daar zelf mee omga.
Na een eenmalige investering wordt daardoor de energierekening jaar na jaar minder dan nul en kan ik met de overwinsten weer andere investeringen doen waardoor de kosten nog lager worden en de winst weer hoger. Een zichzelf versterkende evolutie dus. Maar dat gebeurde ook niet als bij toverslag maar door wel iets te doen en dat ook nog eens jaren vol te blijven houden.

Dat jij het anders kan daar is dan ook niets mis mee.
Niks doen is ook een keuze met zijn eigen gevolgen.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Natuurlijk gaat het om de terugverdientijd. Waarom zou je anders een systeem wat onbeperkt warmte kan leveren op hoge temperatuur inruilen voor een systeem dat veel meer ruimte nodig heeft en een beperkte hoeveelheid warm water kan leveren.

Als alles gratis was, zou ik het liefst stadswarmte hebben. Onbeperkt warm water en onbeperkt verwarming en geen periodiek onderhoud. Maar goed in de praktijk is dit de duurste oplossing.
Gas is een goede tweede. Iets goedkoper dan stadsverwarming, maar nog wel onbeperkt water en warmte. Wel heb je periodiek onderhoud nodig.
WP is qua gebruik het goedkoopst, maar qua investering het duurst. Het levert een beperkte hoeveelheid warmte en beperkte hoeveelheid warm water. Heeft ook onderhoud nodig, maar minder dan gas. Onderhoud is daarmee niet perse goedkoper, omdat er minder mensen zijn die dit kunnen. Het neemt ook de meeste ruimte in je huis en bij LW geeft het ook nog eens overlast aan de buren.

Ja dus best veel nadelen zo’n WP. Als het financieel geen voordeel oplevert moet je wel heel idealistisch zijn om hiervoor te kiezen boven gas/stadswarmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:18

bert pit

asdasd

[...]

Ik wel. De gehele leasemarkt werd een paar jaar geleden gedomineerd door mensen die minder bijtelling wilden en daarom een EV namen. Nu de bijtelling weer op niveau is, is het animo om EV te rijden ook lager.

Het zelfde geldt voor warmtepompen. Als je niet een recent huis hebt en het dus meer is dan een paar kabeltjes omsteken, heb je het zo over een investering van 35K. (nieuwe vloeren, vloerverwarming, WP, etc.)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@IvoB2 ik ben het met je eens dat het frame eerst klaar moet zijn voordat je de rest er op schroeft.
Daar ben ik sinds februari 2024, moment van sleutel krijgen, ook druk mee bezig.
Alle thermopeen uit 1979 tot 2010 isch laten vervangen voor hr++ en meteen bovenlichten van enkelglas vv voor hr++ dicht met ventilatiebox.
Dak isolatie besteld klusje tussendoor als de druk er afligt in woonkamer.., gevel vochtwerend gemaakt aan de regenslag kant en oost gevel onderzijde aangepakt.
Nieuwe groepenkast met zonnepanelen.
HR CV onderhoud gegeven, radiatoren die blijven krijgen ventilo's,
Indien ik in de kruipruimte klaar ben met riolering, electra bedrading, waterleidingen aanpassen en waarnodig vv zal er vloerisolatie komen.

Spouwmuur isolatie oostgevel , glaswol 1980. Zal iets mee kunnen/moeten gebeuren al zijn de berichten van die het al gedaan hebben minder enthousiast. (volspuiten betekend vochtslag risicov en niet geheel vullen van de nieuwe isolatie. (dit drukt de glaswol plat in je spouw)

Dit soort aanpassingen kosten tienduizende euro's ook al doe ik zoveel mogelijk zelf.
En die aanpassingen moeten zich verantwoorden, bewijzen, terug verdienen met verlagen energiekosten dat is gewoon een feit. De illusie dat Nederland volledig omzetten in Aplus woningen de wereld gaat redden milieu technisch heb ik niet en ik zie Nederland meer als proeftuin van de europesche unie.

De zonnepanelen zouden me moeten helpen de overbruggingsperiode te ondersteunen met oa saldering.
Bij aanschaf ingecalculeerd dat dit afgebouwd zou worden per 2025. Dus ratio 2027 verdwenen.
Dat geeft me 3 jaar om verbruik te beperken.
En deze planning word nu even onderuit geschoffeld door de "boeteregeling" die eigenlijk voornamelijk veroorzaakt is door commerciële zonnepaneel velden en windparken die puls gewijs "groene stroom" de markt op pushen.

Dus wat de energiemarkt nu effectief doet is mijn vergroening flink vertragen door het dichtknijpen van een belonings regeling.
Wat ik al eerder gemeld heb ik hoef geen geld voor de stroom die ik over hou na saldering.Die 5 cent per kwh TLV is leuk maar peanuts in vergelijking tot de salderingsregeling.

Ik vermoed dat veel huiseigenaren in het zelfde schuitje zit als mijn gezin.

En als bijkomend "probleem" is de materiaalkosten die door het dak gevlogen zijn door de "covid" en oorlogen zoals in Oekraïne. Ik vermoed ook een stukje vraag en aanbod managing om meer winst te maken voor de aandeelhouders.
Verbouwen in 2014 was een stuk goedkoper dan in 2024 heb ik gemerkt.
}:|

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 25-01-2024 13:00 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Natuurlijk gaat het om de terugverdientijd. Waarom zou je anders een systeem wat onbeperkt warmte kan leveren op hoge temperatuur inruilen voor een systeem dat veel meer ruimte nodig heeft en een beperkte hoeveelheid warm water kan leveren.
Je hebt blijkbaar nog steeds niet goed begrepen dat iedere situatie anders is en niet iedereen zijn leven is ingericht op terugverdientijd?

We kunnen het er dus op houden dat dit jouw voornaamste levensdoel is en je daar, zoals eerder geschreven, dan maar moet naar handelen.
Net zoals dat op een ander weer anders is en er dus ook niet louter naar terugverdientijd momoegekeken worden.

Die "ander" heeft misschien eerst goed gekeken en gerekend hoe zijn woning ook comfortabel warm kan gehouden worden met een veel lagere temperatuur en dat dit niet meer moet zijn dan nodig en dus al helemaal niet onbeperkt. En hoe je die lagere temperatuur bovendien nog eens deels gratis uit de energie aanwezig in de buitenlucht kan benutten. En er dan naar gehandeld waardoor hij de jaren nadien met een veel lagere tot afwezige lopende rekening zit.
Maar dan moet je wel in staat zijn om vooruit te kijken en op langere termijn te rekenen en niet volgens de waan van de dag en verder niets.
Zoals meermaals blijkt heeft de combinatie van onbeperkt hoge temperatuur ook zijn prijs.
Als alles gratis was, zou ik het liefst stadswarmte hebben. Onbeperkt warm water en onbeperkt verwarming en geen periodiek onderhoud. Maar goed in de praktijk is dit de duurste oplossing.
Wanneer alles gratis was zou het mij niet uitmaken wat de bron was.
Maar zoals je zelf al stelt is er een groot verschil tussen de wens en de praktijk.
Daarom dat ik dan ook voor in de praktijk en over de lange termijn voor de goedkoopste oplossing gekozen heb. En dat was inderdaad aanvankelijk niet de goedkoopste maar wel over de langere termijn.
Periodiek onderhoud is er voor een WP ook al niet nodig. Zoals ik eerder schreef heeft sinds 2013 het onderhoud me in totaal een 100 € gekost. Dat is dus een jaarlijkse kost van tien euro.
Bij mijn weten is dat, nodig of niet, bij gas zelfs een periodieke verplichting. In Vlaanderen toch al heel zeker.
Ook is de gasaansluiting hier niet gratis en komt deze rekening periodiek terug (al kan dat in Nederland anders zijn en daar gratis zijn of slechts een eenmalige lage kost).
De zon schijnt hier vooralsnog meer dan voldoende en gratis. Je zou zelfs kunnen stellen in onbeperkte mate en onafhankelijk van iedere wijzigende regelgeving. :)
Ja dus best veel nadelen zo’n WP. Als het financieel geen voordeel oplevert moet je wel heel idealistisch zijn om hiervoor te kiezen boven gas/stadswarmte.
Nee je moet gewoon verder kunnen denken en rekenen dan de eerste investering.
En zoals gewoonlijk (bv. ook bij EV-haters) vind je de grootste tegenstanders bij diegenen zonder praktijkervaring en niet bij diegenen die het al geruime tijd in gebruik hebben en spreken over eigen rechtstreekse ervaring.

En mijn eigen ervaring over de laatste tien jaar (zonder gas en zonder stadswarmte en zonder stookolie) en het derde jaar zonder salderen (maar met wel al ruim tien jaar PV en WP) is de volledige afwezigheid van welke energierekening dan ook waarbij de overwinsten uit PV dan (tezamen met subsidies die bijna voor iedereen gelden) ook nog eens de investering in o.a. een WP en thuisaccu ruimschoots compenseren.
Maar idd, je moest er wel eerst iets voor doen en niet gewoon niets.

Maar ik herhaal, ieder doet wat hij voor zijn situatie het beste vindt en draagt daar de gevolgen van zoals het betalen van de terugkerende rekeningen, het periodiek ontvangen van de overwinsten als gevolg van eigen keuzes en alles daar tussen int

Om terug naar het onderwerp van het topic terug te keren (ter herinnering "de energierekening"):
Ik heb PV sinds 2011 (eigen rechtstreekse kapitaalsinbreng 500€) en een A2A WP sinds december 2013 en sinds ik in deze woning woon (februari 2024) geen euro meer zelf moeten betalen aan de energierekening.
Integendeel ik ben op dat vlak zelfs netto ontvanger. En sinds ik omstreeks 2020 nog eens bewust ban het salderen afging zijn die overwinsten ook nog eens gestegen.
En dan ben ik zelfs nog niet eens overgeschakeld naar een dynamisch contract en via PV en accu gaan handelen op uurprijzen. Maar alles op de gepaste tijd.

Iemand die daarentegen voor gas, stadswarmte, stookolie,.... koos ipv full electric mag altijd bewijzen dat ook voor hun de energierekening uitdraait op geld ontvangen en niet geld doorstorten aan derden omdat ze daar totaal afhankelijk van zijn. Die keuze van energie is dus al zeker niet onbeperkt want je krijgt maar net zoveel aangeleverd dan je er voor wil of kan betalen en dit volgens de prijszetting bepaald door de aanleverende partij en niet door de consumerende partij.

Idealisme staat bij mij al helemaal niet op de eerste plaats want als doorgewinterde onafhankelijkheidsstrever is dat het individualisme en eigen gewin. Dat dit af en toe ook nog eens voordeliger is voor het klimaat is dan weer mooi extra meegenomen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:23:
[...]

……

Maak er geen absolute waarheden van… het gaat met jouw afwegingen dus wel om terugverdientijd. Maar wat jij als nadelen aandraagt, zijn dat voor mij niet. Ik heb helemaal geen onbeperkte hoeveelheid warm water nodig. Met zn drieen in dit huishouden hebben we meer dan genoeg aan de 270l in de WPB. Daarbij, als de beweging naar “aardgasvrij” doorzet, doe je er m.i. goed aan om toch naar een vorm van warmtepomp te gaan uitzien.

Maar je kunt ook wachten tot gas nóg duurder wordt, want dan wordt je terugverdientijd korter:+

Idealisme speelt bij mij zeker een rol. Toegegeven, ik heb de switch stapsgewijs gedaan. Dus verbouwd met een vooruitziende blik. En ik kon de financiën opbrengen, en kon door de staat van de woning heen kijken en daarom durfden we dit te kopen.

Achterover leunen en zeggen dat het allemaal niet uit kan, is ook een keuze, maar die wordt in mijn ogen dus soms wat makkelijk gemaakt.

@IvoB2 een gasaansluiting voor een huishouden in NL is een jaarlijkse kostenpost van zo’n €300-350 meen ik. Juist dat is vaak het laatste zetje dat mensen nodig hebben om helemaal van het gas af te gaan. Anders wordt het zo duur koken en douchen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 25-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:53:

@IvoB2 een gasaansluiting voor een huishouden in NL is een jaarlijkse kostenpost van zo’n €300-350 meen ik.
Ja dat weet ik ook wel.
Je mag kiezen of het van mijnentwege ironie of sarcasme was. :+
Op tien jaar tijd loop je dan al 3000 tot 3500 € achter zonder nog maar één kWh verbruikt te hebben.
Die kost alleen al is hoger dan destijds mijn meerprijs om in een WP-unit te investeren ipv in een gasketel.
De binnenunit (B50xH82xD32 cm)neemt ook niet meer plaats in dan een doorsnee gaswandketel.
Ja je moet ergens een kleine m² ruimte vinden (in ons specifiek geval 57 x 90 cm) voor de buitenunit maar daar staat dan weer tegenover dat ik de tuin niet heb moeten omspitten voor een gasleiding tussen de straat en de woning.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Ja dat weet ik ook wel.
Je mag kiezen of het van mijnentwege ironie of sarcasme was. :+
Ik dacht al, dat-ie dat niet weet... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Gramser op 25-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

bert pit schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Ik wel. De gehele leasemarkt werd een paar jaar geleden gedomineerd door mensen die minder bijtelling wilden en daarom een EV namen. Nu de bijtelling weer op niveau is, is het animo om EV te rijden ook lager.

Het zelfde geldt voor warmtepompen. Als je niet een recent huis hebt en het dus meer is dan een paar kabeltjes omsteken, heb je het zo over een investering van 35K. (nieuwe vloeren, vloerverwarming, WP, etc.)
De regering heeft dit opgevangen door bedrijven te verplichten in 2025 alleen maar EV te rijden in de lease.

Het probleem is ook dat elke financiële prikkel (subsidie) vaak bij investering's krachtige personen terecht komt en tegen de tijd dat het bereikbaar word voor de "gewone man/vrouw" die financiële prikkel omgezet word in een kostenpost. Omdat het te duur is voor de regering dit in stand te houden.
Accijnsinkomsten op brandstof lopen terug dus wegenbelasting op zwaardere voertuigen als EV's moeten dit gat opvullen. Indien dit onvoldoende is, is rekening rijden per km en type voertuig hun oplossing.
Dus al zou je volledig op je eigen zonnestroom rondrijden betaal je gewoon accijns op je eigen product.
Nu is het een gelukzalig verdienmodel. (word steeds kariger maar het was bijna gratis rond rijden.
Je eigen stroom voor marktwaarde plus 10% verkopen aan je laadpashouder thuis op de oprit, lage bijtelling.
(vriend van mij heeft tesla afbetaald met een lifetime gratis laden bij tesla charge points. Dus die rijd nu letterlijk op onderhoudskosten rond. Ok was wel even 120k lening afbetalen als ex-taxichaufeur maar nu niet totallos rijden en je hebt geen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:18

bert pit

asdasd

copykat schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:11:
[...]

De regering heeft dit opgevangen door bedrijven te verplichten in 2025 alleen maar EV te rijden in de lease.
Dit klopt niet hoor.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:45:
@IvoB2 ik ben het met je eens dat het frame eerst klaar moet zijn voordat je de rest er op schroeft.
Verbouwen in 2014 was een stuk goedkoper dan in 2024 heb ik gemerkt.
}:|
Bwa, ik heb mijn huidig huis dan ook niet op één jaar tijd verbouwd: gekocht in 2000, PV in 2011, bewoonbaar gemaakt tussen midden 2011 en begin 2014 en verder geoptimaliseerd tussen 2015 en 2021.
Kosten kan je ook spreiden.

En het is nu duurder maar eigen arbeid kost buiten eigen inzet geen geld.
In 2019 nog een stadskrot van bouwjaar vlak na WOII aangekocht en de covidperiode en lage rente (je kreeg bij wijze van spreken gratis geld toegestopt) juist benut om deze grondig te verbouwen tot een gecertificeerde klasse A woning met een energiekost van gemiddeld 20€/maand.
De woning is, na twee jaar regelmatige arbeid want je mocht toch bijna niets anders, door een vastgoedexpert nu al voorzichtig 120.000 € hoger ingeschat dan de som van de aankoopkosten, administratiekosten en renovatiekosten.
Alhoewel het duurder was zijn de overwinsten mee gestegen.
De combinatie van zoeken naar de geschikte locatie, je tijd nemen om te vergelijken en te rekenen, kosten spreiden en vooral zelf handelen is meestal veel winstgevender dan gewoon niets doen en werkloos zitten turen hoe het leven en de tijd aan je voorbij glijdt.
De inspanningen van heden zijn de winsten van de toekomst.
Nietsdoen zijn de verliezen van het heden en stapelen zich naar de toekomst toe ook nog eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nou bij ons Europees overkoepelend bedrijf wel.
Onder het MVO accoord.
De services rijd nu hybrid omdat er geen auto's zijn die en voldoende laadruimte hebben en voldoende actieradius om de dag een beetje netjes door te komen zonder overal te moeten tussenladen.
Ieder ander in het bedrijf mag alleen maar EV bestellen.

@IvoB2 [/quote]
Kosten kan je ook spreiden. [quote]
Dat probeer ik nu ook.
Elke uiterlijke aanpassing word eerst getoetst of er ook een milieu aanpassing kan worden toegepast.
Dakpannen sneldekkers, zijn eigenlijk "op" volgens de dakdekkers en aan vervanging toe. 40jaar plus.
Nou dat negeer ik maar even. Nieuwe ronde panelen over x jaar zal die pannen hopelijk wel uithouden.

Vandaar mijn initiële voorkeur dat elke milieu aanpassing iets moet toevoegen aan onze lasten verlaging.
Liefst met uiterlijke verbetering en comfort/woongenot verbetering.
Veel zelf doen betekend ook hobby plezier als in klussen is best leuk maar er gaat veel geld en tijd in zitten dus je moet het wel leuk vinden om het vol te houden. De financiële beloning is te laag om anders te denken van niks doen kost nog minder in geld en tijd dus zorgen voor morgen.
Ik ken zat mensen die roepen ik ben niet handig en laten doen is te duur dus ik boek wel een vakantie van het geld. (mijn huidige huis was daar een voorbeeld van.)

[ Voor 52% gewijzigd door copykat op 25-01-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Maak er geen absolute waarheden van… het gaat met jouw afwegingen dus wel om terugverdientijd. Maar wat jij als nadelen aandraagt, zijn dat voor mij niet. Ik heb helemaal geen onbeperkte hoeveelheid warm water nodig. Met zn drieen in dit huishouden hebben we meer dan genoeg aan de 270l in de WPB. Daarbij, als de beweging naar “aardgasvrij” doorzet, doe je er m.i. goed aan om toch naar een vorm van warmtepomp te gaan uitzien.

Maar je kunt ook wachten tot gas nóg duurder wordt, want dan wordt je terugverdientijd korter:+

Idealisme speelt bij mij zeker een rol. Toegegeven, ik heb de switch stapsgewijs gedaan. Dus verbouwd met een vooruitziende blik. En ik kon de financiën opbrengen, en kon door de staat van de woning heen kijken en daarom durfden we dit te kopen.

Achterover leunen en zeggen dat het allemaal niet uit kan, is ook een keuze, maar die wordt in mijn ogen dus soms wat makkelijk gemaakt.

@IvoB2 een gasaansluiting voor een huishouden in NL is een jaarlijkse kostenpost van zo’n €300-350 meen ik. Juist dat is vaak het laatste zetje dat mensen nodig hebben om helemaal van het gas af te gaan. Anders wordt het zo duur koken en douchen :+
Dat iets voor jou geen nadeel is, betekent niet dat het objectief gezien geen nadeel is. Natuurlijk hoeft een nadeel geen gevolgen te hebben voor iedereen. Ik heb zelf ook een warmtepomp en ben nog nooit zonder warm water komen te zitten en heb ook 270 liter. Maar het standaard aanbod was 180 liter, wat de kans weer aanzienlijk vergroot dat dit nadeel wel praktische gevolgen kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Dat iets voor jou geen nadeel is, betekent niet dat het objectief gezien geen nadeel is. Natuurlijk hoeft een nadeel geen gevolgen te hebben voor iedereen. Ik heb zelf ook een warmtepomp en ben nog nooit zonder warm water komen te zitten en heb ook 270 liter. Maar het standaard aanbod was 180 liter, wat de kans weer aanzienlijk vergroot dat dit nadeel wel praktische gevolgen kan geven.
Dat is precies mijn punt: er is keuze, en je doet er goed aan die keuzes te maken. Want slechts kijken naar wat de "standaard" is en daarop je keuze baseren, werkt lethargie en besluiteloosheid in de hand. Als je de opties hebt afgewogen en je komt tot de conclusie dat er echt helemaal niks geschikts voor je bij zit, soit, dan zij het zo. Maar ik hoop dat dan het snufje idealisme mee komt doen en toch tot handelen aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Je hebt blijkbaar nog steeds niet goed begrepen dat iedere situatie anders is en niet iedereen zijn leven is ingericht op terugverdientijd?

We kunnen het er dus op houden dat dit jouw voornaamste levensdoel is en je daar, zoals eerder geschreven, dan maar moet naar handelen.
Net zoals dat op een ander weer anders is en er dus ook niet louter naar terugverdientijd momoegekeken worden.

Die "ander" heeft misschien eerst goed gekeken en gerekend hoe zijn woning ook comfortabel warm kan gehouden worden met een veel lagere temperatuur en dat dit niet meer moet zijn dan nodig en dus al helemaal niet onbeperkt. En hoe je die lagere temperatuur bovendien nog eens deels gratis uit de energie aanwezig in de buitenlucht kan benutten. En er dan naar gehandeld waardoor hij de jaren nadien met een veel lagere tot afwezige lopende rekening zit.
Maar dan moet je wel in staat zijn om vooruit te kijken en op langere termijn te rekenen en niet volgens de waan van de dag en verder niets.
Zoals meermaals blijkt heeft de combinatie van onbeperkt hoge temperatuur ook zijn prijs.

[...]

Wanneer alles gratis was zou het mij niet uitmaken wat de bron was.
Maar zoals je zelf al stelt is er een groot verschil tussen de wens en de praktijk.
Daarom dat ik dan ook voor in de praktijk en over de lange termijn voor de goedkoopste oplossing gekozen heb. En dat was inderdaad aanvankelijk niet de goedkoopste maar wel over de langere termijn.
Periodiek onderhoud is er voor een WP ook al niet nodig. Zoals ik eerder schreef heeft sinds 2013 het onderhoud me in totaal een 100 € gekost. Dat is dus een jaarlijkse kost van tien euro.
Bij mijn weten is dat, nodig of niet, bij gas zelfs een periodieke verplichting. In Vlaanderen toch al heel zeker.
Ook is de gasaansluiting hier niet gratis en komt deze rekening periodiek terug (al kan dat in Nederland anders zijn en daar gratis zijn of slechts een eenmalige lage kost).
De zon schijnt hier vooralsnog meer dan voldoende en gratis. Je zou zelfs kunnen stellen in onbeperkte mate en onafhankelijk van iedere wijzigende regelgeving. :)

[...]

Nee je moet gewoon verder kunnen denken en rekenen dan de eerste investering.
En zoals gewoonlijk (bv. ook bij EV-haters) vind je de grootste tegenstanders bij diegenen zonder praktijkervaring en niet bij diegenen die het al geruime tijd in gebruik hebben en spreken over eigen rechtstreekse ervaring.

En mijn eigen ervaring over de laatste tien jaar (zonder gas en zonder stadswarmte en zonder stookolie) en het derde jaar zonder salderen (maar met wel al ruim tien jaar PV en WP) is de volledige afwezigheid van welke energierekening dan ook waarbij de overwinsten uit PV dan (tezamen met subsidies die bijna voor iedereen gelden) ook nog eens de investering in o.a. een WP en thuisaccu ruimschoots compenseren.
Maar idd, je moest er wel eerst iets voor doen en niet gewoon niets.

Maar ik herhaal, ieder doet wat hij voor zijn situatie het beste vindt en draagt daar de gevolgen van zoals het betalen van de terugkerende rekeningen, het periodiek ontvangen van de overwinsten als gevolg van eigen keuzes en alles daar tussen int

Om terug naar het onderwerp van het topic terug te keren (ter herinnering "de energierekening"):
Ik heb PV sinds 2011 (eigen rechtstreekse kapitaalsinbreng 500€) en een A2A WP sinds december 2013 en sinds ik in deze woning woon (februari 2024) geen euro meer zelf moeten betalen aan de energierekening.
Integendeel ik ben op dat vlak zelfs netto ontvanger. En sinds ik omstreeks 2020 nog eens bewust ban het salderen afging zijn die overwinsten ook nog eens gestegen.
En dan ben ik zelfs nog niet eens overgeschakeld naar een dynamisch contract en via PV en accu gaan handelen op uurprijzen. Maar alles op de gepaste tijd.

Iemand die daarentegen voor gas, stadswarmte, stookolie,.... koos ipv full electric mag altijd bewijzen dat ook voor hun de energierekening uitdraait op geld ontvangen en niet geld doorstorten aan derden omdat ze daar totaal afhankelijk van zijn. Die keuze van energie is dus al zeker niet onbeperkt want je krijgt maar net zoveel aangeleverd dan je er voor wil of kan betalen en dit volgens de prijszetting bepaald door de aanleverende partij en niet door de consumerende partij.

Idealisme staat bij mij al helemaal niet op de eerste plaats want als doorgewinterde onafhankelijkheidsstrever is dat het individualisme en eigen gewin. Dat dit af en toe ook nog eens voordeliger is voor het klimaat is dan weer mooi extra meegenomen.
Wil je iets veranderen moet je niet kijken naar je eigen situatie, maar naar wat de bevolking in het algemeen wil. Het is niet voor niets dat er nog zoveel onzuinige huizen zijn met enkel glas en nauwelijks isolatie. Mensen gaan gewoon liever 3x per jaar op vakantie ipv 2x op vakantie + enkel glas vervangen voor HR++ glas. Daarbij heeft HR++ glas daadwerkelijk voordeel voor mensen in comfort ten opzichte van enkel glas, terwijl voor Jan Modaal een warmtepomp in principe alleen maar nadelen heeft als het financieel niet goedkoper is.

Ben het met je eens dat een WP in principe geen onderhoud nodig heeft, maar gezien de schaarste aan mensen met kennis over de WP, hebben in de praktijk veel mensen toch een onderhoudscontract lopen. Alleen al om überhaupt iemand te kunnen krijgen mocht er een storing ontstaan bij de WP.

Heb zelf overigens ook een EV en een WP :) maar heb het idee dat jij meer een early adopter bent en daarom ook nogal handig bent. Helaas zijn de meeste mensen dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Wil je iets veranderen moet je niet kijken naar je eigen situatie, maar naar wat de bevolking in het algemeen wil.
Nou dan verschillen we hierin van mening want ik heb geen politieke ambities en ben geen verkozen vertegenwoordiger van welke belangengroep dan ook maar gewoon een simpele dude met een eigen huishouden. En daar gaan in de eerste plaats mijn inspanningen dan ook naar toe. Niet naar wat Jan, Piet en Marie denken dat ik al dan niet zou moeten doen.

Wanneer ik rondom mij heen kijk wat "de bevolking" wil dan zat ik waarschijnlijk nu ergens te niksen en liet ik daar bij voorkeur een ander voor opdraaien en liet ik dat luidop verkondigen door de eerste de beste populist die alleen toetert wat ik wil horen en verder weer niets.

Maar wanneer het jou lukt om niet naar de eigen situatie te kijken en daar vooral niet naar te handelen maar alleen doet wat "de bevolking" en "Jan Modaal" het liefst uit jouw mond wil horen mij niet gelaten en alle respect daarvoor.
Ben het met je eens dat een WP in principe geen onderhoud nodig heeft, maar gezien de schaarste aan mensen met kennis over de WP, hebben in de praktijk veel mensen toch een onderhoudscontract lopen. Alleen al om überhaupt iemand te kunnen krijgen mocht er een storing ontstaan bij de WP.
Dat is nu net mijn voornaamste punt: vooral NIET telkens doen wat de massa doet en vooral niet pas in beweging komen wanneer de meeste mensen daartoe door een ander verplicht worden maar eerder vooruit kijken en vooral je eigen ding doen voor het een algemeen aanvaard iets wordt en de standaard.
Heb zelf overigens ook een EV en een WP :) maar heb het idee dat jij meer een early adopter bent en daarom ook nogal handig bent. Helaas zijn de meeste mensen dit niet.
Dan is jouw idee over mij gedeeltelijk verkeerd.
Ik ben helemaal niet handig noch technisch aangelegd. Toch niet in deze materie.
Maar ik heb wel nog het voordeel genoten om de basis begrippen van lezen, schrijven en rekenen aangeleerd te krijgen en uit ondervinding vooral geleerd daar ook iets mee te doen en dat de meeste problemen gewoon een oplossing hebben en niet onoplosbaar noch onbetaalbaar zijn.

En me daarbij voorafgaandelijk te baseren op eigen opzoekwerk (wat anno 2023 al helemaal geen probleem meer mag zijn) en dan eventueel op zoek te gaan naar iemand die me dat voor een betaalbare prijs kan plaatsen en/of uitleggen. En liefst voor de massa doorheeft dat dit ook voor hen op termijn een goede oplossing is.En vooral geen rekening te houden met gepatenteerde naysayers en deniers en de slogan "kan niet" en "mag niet" toch eerst eens in de praktijk uit te testen ipv klakkeloos na te roepen en bij de pakken te blijven neerzitten.

Dat de meeste mensen daar anders over denken is hun goed recht maar ook meestal "helaas" voor henzelf.
Daarom en ik herhaal: ieder zijn eigen keuzes maar dat heeft ook telkens andere gevolgen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:30:
[...]
Dan is jouw idee over mij gedeeltelijk verkeerd.
Ik ben helemaal niet handig noch technisch aangelegd. Toch niet in deze materie.
Maar ik heb wel nog het voordeel genoten om de basis begrippen van lezen, schrijven en rekenen aangeleerd te krijgen en uit ondervinding vooral geleerd daar ook iets mee te doen en dat de meeste problemen gewoon een oplossing hebben en niet onoplosbaar noch onbetaalbaar zijn.
[...]
Ik denk dat je hiermee jezelf onderschat (en/of andere mensen overschat :+ ) Een gemiddeld persoon is gewoon niet geïnteresseerd in hoe iets werkt, maar wil gewoon dat het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Tja zo kan je wel bezig blijven want je gooit het nu over een totaal andere boeg.
Eerst van technisch onderlegd en handig naar de verlangens van een gemiddeld persoon (wat dat laatste ook mag zijn).
Ik zei dat ik niet technisch onderlegd ben en ook niet erg handig.
Ik schreef niet dat ik me erbij heb neergelegd een gemiddeld persoon te zijn en me bij gemiddelde eisen neer te leggen.
Je moet niet van nature technisch onderlegd zijn noch handig om voortdurend aan jezelf te werken om gemiddelden te kunnen overstijgen.
Dat laatste vraag gewoon initiatief komende uit jezelf en vooral proberen en doen, desnoods leren uit de eigen fouten en herdoen ipv je er gewoon bij neer te leggen dat niets doen het beste is.

On topic, mijn overtuiging is dat de energierekening alleen langdurig zal dalen door zelf initiatief te nemen en zelf te handelen en niet door te blijven wachten tot anderen dat voor je komen oplossen.
En dat geldt voor zowat de meeste zaken in het leven.

Wie geen interesse heeft hoe hij zijn eigen situatie kan verbeteren moet dan maar gewoon accepteren dat het dat doorgaans ook niet zal doen en daarvoor niet naar de overheid, de bedrijven, de anderen, whatever wijzen maar beter eerst eens goed bij zichzelf te rade gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Wil je iets veranderen moet je niet kijken naar je eigen situatie, maar naar wat de bevolking in het algemeen wil. Het is niet voor niets dat er nog zoveel onzuinige huizen zijn met enkel glas en nauwelijks isolatie. Mensen gaan gewoon liever 3x per jaar op vakantie ipv 2x op vakantie + enkel glas vervangen voor HR++ glas. Daarbij heeft HR++ glas daadwerkelijk voordeel voor mensen in comfort ten opzichte van enkel glas, terwijl voor Jan Modaal een warmtepomp in principe alleen maar nadelen heeft als het financieel niet goedkoper is.

M'n collega had het er laatst over dat een onderhoudscontract voor WPs duurder is dan voor een CV ketel, maar noemde verder geen getal.

CV ketel onderhoud is verder ook een lucratief iets en ben van mening dat de meeste ketels niet ieder jaar bekeken hoeven te worden. Laatste keer was de monteur binnen 5 min weg, maar rekende wel 90 euro (per jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:55:

Dat laatste vraag gewoon initiatief komende uit jezelf en vooral proberen en doen, desnoods leren uit de eigen fouten en herdoen ipv je er gewoon bij neer te leggen dat niets doen het beste is.
Je snapt natuurlijk ook wat @Z___Z hier wil zeggen: de mens is liever lui dan moe. Eigen inititiatief? Getver. Dit moet gewoon geregeld zijn! Ik betaal toch belasting! Of kies een andere dooddoener... En vervolgens overtuigt men zichzelf ervan dat niets doen het beste is. Want niemand doet het, waarom zou ik het dan wel doen?!

Mijn hoop is vooral op mezelf gericht, maar ik hoop wat mensen mee te krijgen. Deels is dat geslaagd: mijn vader is elektrisch gaan rijden en is over naar een hybride warmtepomp. Op zijn leeftijd vond hij de verbouwingen die nodig waren voor een full-electric oplossing te gortig. En dat snap ik ook wel weer. En hij doet het zeker ook uit idealisme. Nu m'n broer nog... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Je snapt natuurlijk ook wat @Z___Z hier wil zeggen: de mens is liever lui dan moe. Eigen inititiatief? Getver. Dit moet gewoon geregeld zijn! Ik betaal toch belasting! Of kies een andere dooddoener... En vervolgens overtuigt men zichzelf ervan dat niets doen het beste is. Want niemand doet het, waarom zou ik het dan wel doen?!
Ik schrijf in se niets anders hoor:
Telkens eigen keuzes met eigen gevolgen.
Wie liever lui dan moe is en te mak om eigen initiatief te nemen en gewoon naroept wat populisten hen in de oren fluistert heeft het recht die keuze te maken. Net zoals iemand die zelf initiatief wil nemen en wil handelen om vooruit te komen dat ook heeft. De gevolgen van die verschillende keuzes heeft telkens rechtstreeks andere gevolgen.
Maar je moet die gevolgen dan niet proberen toe te schrijven aan "de anderen". Je bent er zelf verantwoordelijk voor. En al heel zeker niet diegenen die wel initiatief nemen en daar voordeel uit halen proberen af te schilderen als "gewoon geluk hebben" en nog minder fraais.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:26
IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:58:
[...]

....maar daar staat dan weer tegenover dat ik de tuin niet heb moeten omspitten voor een gasleiding tussen de straat en de woning.
Hier in 'Olland doen we dat andersom. Dan zeg je je gascontract op en dan komt de netbeheerder onder dwang je tuin of oprit omspitten (en niet herstellen) om voor ieder individueel huishouden de gasleiding naar de straat weg te halen. Terwijl men op het hoofdkantoor nog een rapportje schrijft over het gebrek aan personeelscapaciteit voor de transitie. Totale waanzin.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben het eens met meerderen dat zelf employment en zelf studie aldan niet met hulp van derden om je woonomgeving en persoonlijke leven te verbeteren.
Sinds milieu hoog op de wereld agenda staat en Europa en dus Nederland aldanniet gedwongengestimuleerd bezig is afgesproken doelen te halen er een nieuwe markt is ontstaan.
Wachten totdat de "vergroening" je leefomgeving binnen schuift betekend dat je geen sturing er aan kan geven en als op openbaar vervoer wachtend te blauwbekken in het aftandse bushokje op de te late bus die vervolgens je afzet op een plek in de buurt van waar je wilde zijn maar of te vroeg of te laat voor je afspraak.

Dus je inlezen op mogelijkheden die je leefomgeving kunnen beïnvloeden en dan besluiten nemen op basis van die mogelijkheden is 1.
Wat uiteraard altijd van toepassing is budget, mogelijkheden en toepasbaarheid van je idee op je leefomgeving.
Elektrische fiets? Ev Scooter? Ev auto? OV?
Huurhuizen betekend afhankelijk zijn van je verhuurder. En dan is de energierekening een stuk moeilijker te beperken.
Maar met koophuizen zijn verbouwingen tweeledig.
Direct te benutten en van te genieten en verkoopwaarde verhogend.

Waar ik wel een punt van wil maken is de veranderende spelregels en onduidelijke werkelijke verbruikskosten (specificatiies zijn vaak ideale omstandigheden.) die juist met dit soort grote investeringen veel mensen kopschuw maken.
Zie de zonnepanelen die vraag is gekelderd sinds de salderings en terugleverboete berichten.
WP LW's zijn voor warmwater nog geen concurent voor de hrCV kwa efficiëntie
Dus of hybrid wp en dus nogsteeds gas of een wp boiler of electrische boiler naast een WP installatie.
De bedragen inclusief aanpassingen bestaande installatie zijn dermate dat veel mensen vertrouwen moeten op experts om een goed overzicht te krijgen. En die zijn vaak van commerciële komaf en eigenlijk verkoper.
Tel uit je winst eh hun winst. :+

Persoonlijk neig ik nog iets te wachten totdat de WP LW dermate hoge efficiëntie heeft dat warmtap water en douchewater en cv uit 1 apparaat kan komen. Dat er een combinatiebuffervat staat van 200liter die én je cv helpt én warmtap/douchewater verzorgt.
Wel zo dat de direct electrische verwarming alleen de anti legionella procedure is. En niet zelf nog 4kwh per jaar nodig heeft.
Die constructie zal mijn hrCV vervangen. Gelukkig kan die nog even mee.

Ondertussen kan je met keramische kachels en wpLL's je comfort verhogen terwijl je je gasverbruik verminderd. Je isolatiewaardelabel opkrikken met isolatiemateriaal installeren of laten installeren.

Nadeeltje is wel met die buitenunits is de antenne schotel look op alle huizen. Best aangezicht vervuilend.
Ik zou misschien een dual buitenunit interessant vinden.
Eentje die en de airco wp kan laten draaien en ook de wp voor cvwater en tapwater kan verzorgen.
Geen idee of die er al zijn.

Ik ga er eigenlijk van uit dat installatie's upgradable zijn om bijv. In de toekomst een buiten unit omte wisselen voor een combiunit zonder meteen all het leidingwerk te moeten vervangen.
Opzich nietmoeilijk
Koelen? Lwwp uit. LLwp aan.(airco)
Verwarmen water? Airco gaat uit, water verwarming aan tot de gewenste temp bereik is en dan kan de airco weer aan.
Verwarmen kamers? Airco unit én water units(radiators) kunnen aan dus combinatie van ll en lw.
Dus technisch zou dit niet erg moeilijk kunnen zijn dus ik hoop dat het commercieel ook interessant genoeg is om op de markt te brengen.

Volledig op droge airco lucht vertrouwen als warmtebron lijkt me niet ideaal.
Een beetje voorverwarmen (de 15graden handhaven) met cvwater en dan bij thuiskomst nog even doorzetten (veel sneller effectief) met warme lucht in de ruimtes waar je bent lijkt me een mooie combinatie maar dit zou voor mij 3 buiten unit's betekenen 2 airco's x4 binnenunits en 1 lwwp met een cv regelunit
Vrij dure oplossing en best eh vervuilend op mijn gevels.

1 ding is zeker niksdoen betekend uiteindelijk de boot missen dus je moet ergens beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ieder maakt zijn eigen rekening dus met hun winst heb ik eigenlijk geen zaken.
Mijn winst is makkelijk te becijferen want ik hou allemaal netjes bij.
Dat is dus bij benadering (dossier is nog niet volledig gesloten, nog 8 jaar van winsten te gaan dus een heel conservatieve schatting) 16.590 € overwinst (na aftrek van alle reeds gedane investeringen) doch zonder rekening te houden met al die jaren minderuitgaven voor gratis energie en geen rekening gehouden met vermeden kosten voor al die jaren gasaansluting en gasrekeningen maar wel rekening gehouden met alle wijzigende reglementering van de laatste 12 jaar inclusief bewust vervroegde uitstap uit de salderingsregeling

Wat is een WP LW? Een A2W WP?

Ter info: ik heb een A2W split WP en daar is zowel de CV voor de leefruimte op aangesloten (Lucht/Water) als de verwarming en koeling voor de slaapkamers (Lucht/Lucht) en de boiler voor SWW (Lucht/Water) en deze staat daar al sinds eind 2013 en is in gebruik sinds begin 2014. Wat jij vraagt bestaat dus wel degelijk al meer dan tien jaar (één buitenunit voor binnenunits L/L - L/W en SWW).
Het COP1 element voor SWW en CV heb ik al sinds 2015 uitgeschakeld met een druk op de knop.
Goed dat ik destijds niet op nog beter heb zitten wachten want dan kon ik voorgaande winstcijfers nu niet voorleggen. :+
En geen van de buitenunits (inmiddels heb ik ook een extra L/L WP voor de tussenseizoenen) staat in het zicht van wie dan ook. Eentje staat onder de carport (A2A) en naast de kliko's en laadpaal en eentje (A2A) op een plat dak tegen de achtergevel.
A2A en A2W buitenunits hou ik bewust ook technisch volledig gescheiden waardoor een technisch probleem bij één unit geen negatieve invloed heeft op de andere.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:53
Wij hebben de eindafrekening van Engie ontvangen en zijn benieuwd of ze op de juiste manier en per tariefperiode de afrekening maken. I.v.m. het terugleveren.
Iemand die hier zijn of haar blik op wil werpen?

[ Voor 64% gewijzigd door Johan-1986 op 30-01-2024 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
Johan-1986 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:29:
Wij hebben de eindafrekening van Engie ontvangen en zijn benieuwd of ze op de juiste manier en per tariefperiode de afrekening maken. I.v.m. het terugleveren.
Iemand die hier zijn of haar blik op wil werpen?
Je probeert je mede-tweakers wel aan het werk te zetten :? .
Je vertrouwt de afrekening blijkbaar niet helemaal. Wat heb je zelf al berekend en waarom denk je dat het niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:53
Ja klopt. Specifieke vraag is of het salderen per tariefperiode goed is uitgevoerd. Dit kan ik niet helemaal volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:39
Gramser schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Mijn hoop is vooral op mezelf gericht, maar ik hoop wat mensen mee te krijgen. Deels is dat geslaagd: mijn vader is elektrisch gaan rijden en is over naar een hybride warmtepomp. Op zijn leeftijd vond hij de verbouwingen die nodig waren voor een full-electric oplossing te gortig. En dat snap ik ook wel weer. En hij doet het zeker ook uit idealisme. Nu m'n broer nog... :P
Daarnaast is verandering voor veel mensen simpelweg heel eng. Dan moet je ineens nadenken over wat je zou willen en hoe je dat dan moet bereiken. En misschien vallen de resultaten wel tegen, bij een verkeerde keuze.
Als je gewoon blijft doen wat je altijd al doet, hoef je ook niet na te denken.

Maar daar tegenover staat inderdaad dat goed voorbeeld goed doet volgen.
Mijn ouders hebben inmiddels hun gasverbruik gehalveerd en ook zonnepanelen geplaatst nadat ik mijn vorige woning all-Electric had gemaakt en probleemloos met een warmtepomp kon verwarmen met een jaarlijkse energierekening van slechts 250 euro.
Mijn ouders wonen in een tussenwoning met vrij kleine tuin, dat maakt ze nog wat huiverig voor de stap naar all-electric, vooral vanwege het risico op geluidsoverlast in geval van slechte uitvoering.
Maar na jarenlang nagenoeg niets aan verduurzaming te hebben gedaan, hebben ze na het zien van mijn resultaten wel de vloer en het dak geisoleerd, alle ramen en deuren vervangen en zonnepanelen geplaatst.

Mijn schoonouders hebben een flink overschot aan zonnestroom op jaarbasis en zijn nu ook stappen aan het zetten richting gasloos. Inductiekookplaat doet het. De gashaard wordt waarschijnlijk vervangen voor een elektrische haard en de begane grond wordt nu grotendeels verwarmd met een airco. De cv-ketel draait nog tweemaal per dag om de vloerverwarming op BG en 1e verdieping even zijn werk te laten doen om zo koude voeten te voorkomen. Uiteindelijk komt er ter vervanging van die ketel wel een lucht-water warmtepompje om de vloeren een beetje aangenaam te houden. Ook weer naar aanleiding van de goede ervaringen die wij in onze vorige en huidige woning hebben met de warmtepomp.

Positieve praktijkevaringen van familieleden en goede vrienden doen vaak veel bij mensen die sceptisch zijn.

En met afgelopen jaar wederom 170.000 nieuwe warmtepompen (exclusief lucht-lucht, want dat rekent het CBS niet als warmtepomp) komen er inmiddels heel veel mensen in contact met familie, vrienden of collega's die inmiddels naar tevredenheid gebruik maken van een warmtepomp.
En de markt voor zonnepanelen schijnt te zijn ingestort. Maar toch is er vorig jaar ook weer een record aantal woningen van zonnepanelen voorzien. Dus dat instorten valt best mee.

Met elektrische auto's heb ik zelf minder, maar ook daar geldt: het worden er steeds meer en ze worden steeds normaler.

Met zonnepanelen, een warmtepomp of een elektrische auto hoor je al lang niet meer tot de "groene elite".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IvoB2 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Ieder maakt zijn eigen rekening dus met hun winst heb ik eigenlijk geen zaken.
Mijn winst is makkelijk te becijferen want ik hou allemaal netjes bij.
Dat is dus bij benadering (dossier is nog niet volledig gesloten, nog 8 jaar van winsten te gaan dus een heel conservatieve schatting) 16.590 € overwinst (na aftrek van alle reeds gedane investeringen) doch zonder rekening te houden met al die jaren minderuitgaven voor gratis energie en geen rekening gehouden met vermeden kosten voor al die jaren gasaansluting en gasrekeningen maar wel rekening gehouden met alle wijzigende reglementering van de laatste 12 jaar inclusief bewust vervroegde uitstap uit de salderingsregeling

Wat is een WP LW? Een A2W WP?
ja warmtepomp lucht water.
Ter info: ik heb een A2W split WP en daar is zowel de CV voor de leefruimte op aangesloten (Lucht/Water) als de verwarming en koeling voor de slaapkamers (Lucht/Lucht) en de boiler voor SWW (Lucht/Water) en deze staat daar al sinds eind 2013 en is in gebruik sinds begin 2014. Wat jij vraagt bestaat dus wel degelijk al meer dan tien jaar (één buitenunit voor binnenunits L/L - L/W en SWW).
Ok? En de slaapkamers Lucht/Lucht zijn dus wand airco's? Dus letterlijk een combinatie van warmcv water en warme lucht? Die optie is me niet aangeboden tijdens mn zoektocht en ik ging er van uit dat dat dus nog niet bestond/nietgoed werkte. Dat door wp verwarmde warmwater was ook een nee hier. :?
Misschien heb ik de verkeerde mensen uitegenodigd? Heb je type nummers of merken die dat aanbieden dan kan ik me inlezen.
Het COP1 element voor SWW en CV heb ik al sinds 2015 uitgeschakeld met een druk op de knop.
Goed dat ik destijds niet op nog beter heb zitten wachten want dan kon ik voorgaande winstcijfers nu niet voorleggen. :+
En geen van de buitenunits (inmiddels heb ik ook een extra L/L WP voor de tussenseizoenen) staat in het zicht van wie dan ook. Eentje staat onder de carport (A2A) en naast de kliko's en laadpaal en eentje (A2A) op een plat dak tegen de achtergevel.
A2A en A2W buitenunits hou ik bewust ook technisch volledig gescheiden waardoor een technisch probleem bij één unit geen negatieve invloed heeft op de andere.
Bij mij moeten de buitenunits voor en achter op de gevel komen ter hoogte van de eerste verdieping.
Zijkant is steeg/achtertuin buren.

Mijn wachten is nog maar 11 maanden actief. :+
Vooral ingegeven door volgorde en prio's van mijn vrouw in de verbouwing.
Jou combi A2W/A/Warmtapwater klinkt als een mooie unit om de CV te vervangen.
Van uitgaande dat hier 2 A2A units én 1 A2W én boiler SWW op aangesloten kunnen worden op 1 buitenunit.
Nog een 2de A2A voor de slaapkamer en woonkamer er bij.
Leidingwerk enz. Is dan ook makkelijker naar de binnenunits te krijgen.

COP1 element? De anti legionella unit?

Ik heb 3fase op zolder (PV is op 3fase aangesloten voor evenwichtigheid) dus die combi unit kan boven op krachtstroom aangesloten worden indien nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:50:
Ok? En de slaapkamers Lucht/Lucht zijn dus wand airco's? Dus letterlijk een combinatie van warmcv water en warme lucht? Die optie is me niet aangeboden tijdens mn zoektocht en ik ging er van uit dat dat dus nog niet bestond/nietgoed werkte. Dat door wp verwarmde warmwater was ook een nee hier. :?
Misschien heb ik de verkeerde mensen uitegenodigd? Heb je type nummers of merken die dat aanbieden dan kan ik me inlezen.
Ja inderdaad.
In de leefruimte voor de echte winterperiode Jaga LT DBE ventiloconvectoren die op de A2W buitenunit en de hydro binnenunit draaien.
In de slaapkamers L/L muurbinnenunits die op de A2W buitenunit en een splitbox binnenunit draaien.
In de badkamer een oversized Vasco handdoekradiator aan de muur die op de A2W buitenunit en de hydro binnenunit draait.
In de technische ruimte een verticale SWW boiler van 2 x 150 liter die op de A2W buitenunit en de hydro binnenunit draait (bovenste deel wordt verwarmd via de A2W unit, onderste deel is uitsluitend back up) .
In het bureel en de leefruimte voor de tussenseizoenen een A2A binnenunit in het plafond die op een afzonderlijke A2A buitenunit draait.

De A2W werkt hier al probleemloos (op de eenmalige vervanging van een slecht functionerende flow switch na) sinds 2013.
De A2A werd in dienst gesteld na de uitbreiding van 2019.

Als back up (bij technische problemen van de WP's of een langdurige elektro black out) is er ook nog een speksteenkachel met ong. 75 kW vermogen om in geval van nood de leefruimte volledig te verwarmen en via een warmtewisselaar gelijktijdig de volledige 300 liter van de SWW boiler op temperatuur te houden. Maar dat is een persoonlijke keuze (wegens off grid einddoel) en geen noodzaak.
COP1 element? De anti legionella unit?
De A2W WP kan maar SWW aanmaken tot 55°C en heeft voor hogere temperaturen een 1:1 verwarmingselement.
Voor de verwarming zit er ook nog een 1:1 element in indien het vermogen van de WP onvoldoende zou zijn bij zeer lage temperaturen (de A2W WP heeft maar een max. input vermogen van 4.3 kW en werd geplaatst toen de woning nog niet optimaal geïsoleerd was maar PV nog kon gesaldeerd worden).

Beide 1:1 elementen zijn idd uitgeschakeld.
Voor de CV is dat nu niet meer nodig gezien er bijna geen vermogen voor verwarming meer nodig is (aanvoertemp tussen 25 en max. 35°C, doorgaans 27°C en dat kan de A2W WP zonder problemen aan bij -10°C en lager heb ik hier nog nooit meegemaakt) en SWW wordt regelmatig gebruikt en doorgaans maar verwarmd tot max. 44°C en niet continu op temp. gehouden dus dan is dat 1:1 element ook voor niets nodig.

Werkt ook allemaal op monofase.
Gezien mijn einddoel off grid is is driefase overbodig en werkt monofase makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Ivow85 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Daarnaast is verandering voor veel mensen simpelweg heel eng. Dan moet je ineens nadenken over wat je zou willen en hoe je dat dan moet bereiken. En misschien vallen de resultaten wel tegen, bij een verkeerde keuze.

Mijn ouders hebben inmiddels hun gasverbruik gehalveerd en ook zonnepanelen geplaatst nadat ik mijn vorige woning all-Electric had gemaakt en probleemloos met een warmtepomp kon verwarmen met een jaarlijkse energierekening van slechts 250 euro.
Mijn ouders wonen in een tussenwoning met vrij kleine tuin, dat maakt ze nog wat huiverig voor de stap naar all-electric, vooral vanwege het risico op geluidsoverlast in geval van slechte uitvoering.
Maar na jarenlang nagenoeg niets aan verduurzaming te hebben gedaan, hebben ze na het zien van mijn resultaten wel de vloer en het dak geisoleerd, alle ramen en deuren vervangen en zonnepanelen geplaatst.

Mijn schoonouders hebben een flink overschot aan zonnestroom op jaarbasis en zijn nu ook stappen aan het zetten richting gasloos. Inductiekookplaat doet het. De gashaard wordt waarschijnlijk vervangen voor een elektrische haard en de begane grond wordt nu grotendeels verwarmd met een airco. De cv-ketel draait nog tweemaal per dag om de vloerverwarming op BG en 1e verdieping even zijn werk te laten doen om zo koude voeten te voorkomen. Uiteindelijk komt er ter vervanging van die ketel wel een lucht-water warmtepompje om de vloeren een beetje aangenaam te houden. Ook weer naar aanleiding van de goede ervaringen die wij in onze vorige en huidige woning hebben met de warmtepomp.

Positieve praktijkevaringen van familieleden en goede vrienden doen vaak veel bij mensen die sceptisch zijn.

En met afgelopen jaar wederom 170.000 nieuwe warmtepompen (exclusief lucht-lucht, want dat rekent het CBS niet als warmtepomp) komen er inmiddels heel veel mensen in contact met familie, vrienden of collega's die inmiddels naar tevredenheid gebruik maken van een warmtepomp.
En de markt voor zonnepanelen schijnt te zijn ingestort. Maar toch is er vorig jaar ook weer een record aantal woningen van zonnepanelen voorzien. Dus dat instorten valt best mee.

Met elektrische auto's heb ik zelf minder, maar ook daar geldt: het worden er steeds meer en ze worden steeds normaler.

Met zonnepanelen, een warmtepomp of een elektrische auto hoor je al lang niet meer tot de "groene elite".
Heel herkenbaar verhaal. Mond op mond reclame blijft toch het beste en zo verspreiden innovaties zich vanzelf als een olievlek. En er zijn toch geen handjes en apparaten voor iedereen tegelijk, dus laat de achterblijvers maar lekker mopperen en de rekening betalen. Voor de EV geldt precies hetzelfde, een hoop mensen die daar maar dezelfde uitgekauwde FUD en bullshit over blijven verspreiden zonder enige kennis of ervaring. Die blijven dan vaak naar eigen zeggen nog even wachten op de waterstofauto :') die toch echt allemaal veel beter zou moeten zijn. Nou, die matige frikandellen zijn al een tijdje op de markt en verkopen geheel terecht totaal niet.

Maar de oplossing is uiteindelijk simpel. "Wil je eens een rondje proberen anders?" Daarna verkoopt de BEV zichzelf en duurt het meestal niet lang meer voor er daar ook een oplader aan de gevel hangt. Tenzij terechte praktische bezwaren de overhand nemen natuurlijk, het is ook niet voor iedereen praktisch. Als ik elke avond een half uur op zoek mocht naar een publieke laadpaal die niet al 3 dagen bezet gehouden wordt door een Foutlander dan zou ik er ook binnen een week klaar mee zijn. VVE's die alle vooruitgang blijven blokkeren zijn ook een hele grote hindernis.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 26-01-2024 10:32 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
IvoB2 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Ja inderdaad.
In de leefruimte voor de echte winterperiode Jaga LT DBE ventiloconvectoren die op de A2W buitenunit en de hydro binnenunit draaien.
In de slaapkamers L/L muurbinnenunits die op de A2W buitenunit en een splitbox binnenunit draaien.
In de badkamer een oversized Vasco handdoekradiator aan de muur die op de A2W buitenunit en de hydro binnenunit draait.
In de technische ruimte een verticale SWW boiler van 2 x 150 liter die op de A2W buitenunit en de hydro binnenunit draait (bovenste deel wordt verwarmd via de A2W unit, onderste deel is uitsluitend back up) .
In het bureel en de leefruimte voor de tussenseizoenen een A2A binnenunit in het plafond die op een afzonderlijke A2A buitenunit draait.

De A2W werkt hier al probleemloos (op de eenmalige vervanging van een slecht functionerende flow switch na) sinds 2013.
De A2A werd in dienst gesteld na de uitbreiding van 2019.

Als back up (bij technische problemen van de WP's of een langdurige elektro black out) is er ook nog een speksteenkachel met ong. 75 kW vermogen om in geval van nood de leefruimte volledig te verwarmen en via een warmtewisselaar gelijktijdig de volledige 300 liter van de SWW boiler op temperatuur te houden. Maar dat is een persoonlijke keuze (wegens off grid einddoel) en geen noodzaak.

[...]

De A2W WP kan maar SWW aanmaken tot 55°C en heeft voor hogere temperaturen een 1:1 verwarmingselement.
Voor de verwarming zit er ook nog een 1:1 element in indien het vermogen van de WP onvoldoende zou zijn bij zeer lage temperaturen (de A2W WP heeft maar een max. input vermogen van 4.3 kW en werd geplaatst toen de woning nog niet optimaal geïsoleerd was maar PV nog kon gesaldeerd worden).

Beide 1:1 elementen zijn idd uitgeschakeld.
Voor de CV is dat nu niet meer nodig gezien er bijna geen vermogen voor verwarming meer nodig is (aanvoertemp tussen 25 en max. 35°C, doorgaans 27°C en dat kan de A2W WP zonder problemen aan bij -10°C en lager heb ik hier nog nooit meegemaakt) en SWW wordt regelmatig gebruikt en doorgaans maar verwarmd tot max. 44°C en niet continu op temp. gehouden dus dan is dat 1:1 element ook voor niets nodig.

Werkt ook allemaal op monofase.
Gezien mijn einddoel off grid is is driefase overbodig en werkt monofase makkelijker en goedkoper.
Welke A2W+A unit heb je nou precies? Ik ken ze op dit moment alleen van Panasonic en die zijn er dan alleen in één one-size-fits all model met één kanaal-L/L-binnenunit en maar één vermogen. Dat moet dan maar net passen. Jouw systeem lijkt me wat flexibeler en daarmee voor meer mensen geschikt.

Ik heb hier ook de combinatie A2W en A2A in gebruik en het allemaal lekker apart gehouden, maar ik heb ook geen gebrek aan ruimte voor buitenunits. Woon je in een rijtjeshuis, dan is dat echt niet gewenst en is er veel interesse (en maar weinig aanbod) voor een gecombineerde oplossing.

Hier ook een 9kW/3F back-up element in de warmtepomp, die heeft zo z'n functie bij defrosts icm een lage aanvoertemperatuur en bij een evt. storing in de buitenunit. Hier gaat de buitenunit tot -20 door en heb ik er nog een 3-split airco bij die dan mag meehelpen, dus hij zal verder nooit hoeven bijspringen op koude dagen. Want dat gaat natuurlijk op landelijke schaal niet werken. Als het toch weer een keer dik onder de -10 wordt en overal gaat de BUH erbij aan om met COP=1 bij te stoken, dan explodeert de stroomvraag zodanig dat het hele elektriciteitsnetwerk op zwart gaat.

Hier een vergelijkbare keuze gemaakt, we hebben wel een 3x25A aansluiting, met name voor de autolader. Maar verder zitten alle essentiële verbruikers bij elkaar op fase 1 en krijgt straks alleen die fase een accu c.q. back-up oplossing. Ik zie geen reden om dat voor de overige fases ook te doen, al valt de meerprijs wel mee.

Volledig off-grid zou ik zelf ook wel willen, maar dat vind ik echt een luchtkasteel op onze breedtegraad, tenzij je een leuke windturbine in je weiland kwijt kan, aan een bergriviertje in de Ardennen woont of een behoorlijk significant deel van de winter op een fossiele aggregaat wil gaan draaien. Er ligt hier nu 11,5kWp PV (en daar komt volgende week nog 4,4 O/W bij). Kijk ik dan even naar de verbruiksgrafieken in December dan is er nog geen 92kWh opgewekt, maar 1580 verbruikt. Haal ik de auto's er even af, dan is het ongeveer de helft en dan zou ik dus rond de 200 zonnepanelen neer moeten leggen om écht zelfstandig te zijn. Dat zou je reinste kapitaalvernietiging zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
[...]

De gashaard wordt waarschijnlijk vervangen voor een elektrische haard.
Mijn tip: Ga die dingen eerst even bekijken in de showroom voordat je er duizenden euro's aan uitgeeft. Ik heb het serieus overwogen, maar ben heel blij dat we even zijn gaan kijken, want ik vond het er écht niet uitzien in het echt, óók niet bij de topmodellen van Faber en Calfire.

Ik zou eens informeren of je de bestaande haard niet kan ombouwen naar propaan. Dan ben je voor een paar honderd euro klaar. Ik ben zelf toen toch voor een gashaard op propaan gegaan en ben hier heel tevreden mee. Icm een kleine UPS (of een analoger model) heb je dan meteen een back-up verwarming als de stroom uitvalt.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
RonJ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Hier ook een 9kW/3F back-up element in de warmtepomp, die heeft zo z'n functie bij defrosts icm een lage aanvoertemperatuur en bij een evt. storing in de buitenunit. Hier gaat de buitenunit tot -20 door en heb ik er nog een 3-split airco bij die dan mag meehelpen, dus hij zal verder nooit hoeven bijspringen op koude dagen. Want dat gaat natuurlijk op landelijke schaal niet werken. Als het toch weer een keer dik onder de -10 wordt en overal gaat de BUH erbij aan om met COP=1 bij te stoken, dan explodeert de stroomvraag zodanig dat het hele elektriciteitsnetwerk op zwart gaat.
Kan maar ik woon in centraal Vlaanderen en heb dus helemaal geen WP (Samsung hydro unit en General L/L unit) nodig die tot -20 kan doorgaan.
Andere situatie => andere oplossingen.
Deze winter was de laagste gemeten buitentemp hier-7.9 °C en kon de WP zelfs uit op die dagen door de combinatie van vorst en staalblauwe hemel.
De dagen dat de WP wel nodig waren was tijdens de vochtige, grijze regendagen maar dan schommelde de buitentemp. weer rond de 10°C wat weer een goede COP score opleverde.

Dat het hele elektriciteitsnet op zwart zou gaan is ook het laatste van mijn zorgen. :)
Ik heb thuis mijn eigen netwerk.

En als het tegen alle verwachtingen in klimatologisch een jaartje weer eens echt loos gaat ben ik daar ook op voorzien want zoals ik als schreef heb ik een speksteenkachel voor CV en SWW als back up en achter de tuin een Ha bos waar meer dood hout uit bosbeheer uitkomt dan ik ooit zou kunnen verstoken. Ik denk dat ik nu een voorraadje heb voor een jaar of tien (gerekend indien ik een volledige winter op hout zou moeten stoken wat me ook al heel onwaarschijnlijk lijkt). Bovendien trekt zo'n houtvoorraad ook onhandige (of luie?) buren aan. Na de zoveelste storm moet ik meermaals het aanbod weigeren om omgevallen bomen te komen verzagen tot brandhout. Ik krijg het niet meer gestapeld en tien jaar voorraad lijkt me ruim voldoende als back up. :)

En ook de autolader heeft aan 1x32A meer dan ruim voldoende gezien we doorgaans maar laden tussen de 2 en 4 kW. We moeten immers ook niet meer buitenhuis werken als we daar zelf geen zin in hebben.

De thuisaccu kan zowel off grid al on grid geschakeld worden en alle kringen in en rond de woning zitten daarop aangesloten. Het is niet omdat een kring op de back up van de accu zit dat je ook verplicht bent deze te gebruiken. Maar wanneer ze er allen opzitten kan je steeds zelf de keuze maken welke kring actief is en welke niet.
Volledig off-grid zou ik zelf ook wel willen, maar dat vind ik echt een luchtkasteel op onze breedtegraad
,
Ik weet niet waar jij woont maar ik woon in centraal Vlaanderen. Dus toegegeven al zuidelijker dan het uiterste zuidelijke punt van Nederland.
Ik bouw geen luchtkastelen maar op basis van eigen data. En die verzamel ik voor de breedtegraad waar mijn huidige woning gevestigd is al sinds 2011. Ik ben nu tussen half februari en half november al 100% off grid (allee virtueel want in de praktijk ben ik nog aangesloten op het grid om de TLV op te strijken van de overproductie waarmee ik de kWh afname in de maanden december en januari mee financier) en over het volledige jaar tussen de 85 en 90%. In december is dat rond de 40% en in januari rond de 50% zelfvoorzienend.
De opslagcapaciteit staat al op punt. Het enige wat nog moet gebeuren (maar daar is hier de tijd nog niet rijp voor, planning is rond mid 2031) is de productie verdubbelen en de EV in V2H kunnen schakelen (de V2L is in bestelling en mits wat - nog niet legale - aanpassingen kan die ook al V2H).

Maar ik heb niet van achter naar voor gewerkt maar van voor naar achter.
Dus niet proberen overmatige energieverbruik met allerlei technische middelen proberen te compenseren maar eerst de woning en alle verbruikers zo energiezuinig mogelijk gemaakt en wat dan nog nodig is proberen zelf op te wekken en op te slaan. Iedere kWh die je niet nodig hebt is een win-win situatie: je moet er nl. geen oplossing meer voor zoeken en het beetje waar je nog wel een oplossing voor moet zoeken is dan makkelijker en goedkoper te bereiken.
Wat jij in december verbruikt is voor mij het verbruik gedurende 7 maanden.

Zonnepanelen zijn voor mij ook geen kapitaalvernietiging. Naast gratis energie betalen ze, nadat ze zelf zijn afbetaald, de overige investeringen en dan hou ik er nog een cent aan over ook.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
IvoB2 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Kan maar ik woon in centraal Vlaanderen en heb dus helemaal geen WP (Samsung hydro unit en General L/L unit) nodig die tot -20 kan doorgaan.
Andere situatie => andere oplossingen.
Deze winter was de laagste gemeten buitentemp hier-7.9 °C en kon de WP zelfs uit op die dagen door de combinatie van vorst en staalblauwe hemel.
De dagen dat de WP wel nodig waren was tijdens de vochtige, grijze regendagen maar dan schommelde de buitentemp. weer rond de 10°C wat weer een goede COP score opleverde.

Dat het hele elektriciteitsnet op zwart zou gaan is ook het laatste van mijn zorgen. :)
Ik heb thuis mijn eigen netwerk.
Hier dit jaar ook zo rond de -8 als laagste punt. Maar het is natuurlijk geen gegeven dat de winters zo warm blijven als de laatste jaren. Ik heb zo recent als 2017 nog wel eens -16 gemeten.

De WP kon uit, als in, had geen volledige 24/7 run nodig? Of had je voldoende aan de zoninstraling? Dan heb je wel echt een passiefhuis(+) gebouwd.
En als het tegen alle verwachtingen in klimatologisch een jaartje weer eens echt loos gaat ben ik daar ook op voorzien want zoals ik als schreef heb ik een speksteenkachel voor CV en SWW als back up en achter de tuin een Ha bos waar meer dood hout uit bosbeheer uitkomt dan ik ooit zou kunnen verstoken. Ik denk dat ik nu een voorraadje heb voor een jaar of tien (gerekend indien ik een volledige winter op hout zou moeten stoken wat me ook al heel onwaarschijnlijk lijkt). Bovendien trekt zo'n houtvoorraad ook onhandige (of luie?) buren aan. Na de zoveelste storm moet ik meermaals het aanbod weigeren om omgevallen bomen te komen verzagen tot brandhout. Ik krijg het niet meer gestapeld en tien jaar voorraad lijkt me ruim voldoende als back up. :)
Daar kom je idd wel een tijdje mee vooruit. Al zullen de buren je stapeltje hout wel weten te vinden na een dag of 2 in de kou. ;)
En ook de autolader heeft aan 1x32A meer dan ruim voldoende gezien we doorgaans maar laden tussen de 2 en 4 kW. We moeten immers ook niet meer buitenhuis werken als we daar zelf geen zin in hebben.

De thuisaccu kan zowel off grid al on grid geschakeld worden en alle kringen in en rond de woning zitten daarop aangesloten. Het is niet omdat een kring op de back up van de accu zit dat je ook verplicht bent deze te gebruiken. Maar wanneer ze er allen opzitten kan je steeds zelf de keuze maken welke kring actief is en welke niet.
Als je zo weinig rijdt is dat idd een behoorlijk voordeel. Mobiliteit verbruikt gewoon extreem veel energie tov de rest. Ik werk ook heel veel thuis, maar moet ook genoeg dagen wél de weg op en dan vaak ook grotere afstanden. Dan is 11kW wel lekker, hoewel 1x32A dan ook nog voldoende snel gaat om 's-ochtends weer vol te zitten. 11kW geeft dan wel weer wat meer ruimte voor smart chargen tegen een vergoeding (jedlix). Helaas is 1x32 laden in NL sowieso niet echt een reële optie, want dan hou je met de aansluitingen van 1x35-40A nog steeds te weinig over voor de rest. Daarboven moet je naar 3-fase.
Ik weet niet waar jij woont maar ik woon in centraal Vlaanderen. Dus toegegeven al zuidelijker dan het uiterste zuidelijke punt van Nederland.
Ik bouw geen luchtkastelen maar op basis van eigen data. En die verzamel ik voor de breedtegraad waar mijn huidige woning gevestigd is al sinds 2011. Ik ben nu tussen half februari en half november al 100% off grid (allee virtueel want in de praktijk ben ik nog aangesloten op het grid om de TLV op te strijken van de overproductie waarmee ik de kWh afname in de maanden december en januari mee financier) en over het volledige jaar tussen de 85 en 90%. In december is dat rond de 40% en in januari rond de 50% zelfvoorzienend.
De opslagcapaciteit staat al op punt. Het enige wat nog moet gebeuren (maar daar is hier de tijd nog niet rijp voor, planning is rond mid 2031) is de productie verdubbelen en de EV in V2H kunnen schakelen (de V2L is in bestelling en mits wat - nog niet legale - aanpassingen kan die ook al V2H).
In het Gooi, smack in het midden van NL. Zoveel scheelt dat niet qua instraling/breedtegraad. Je hebt vooral een heel fors lager verbruik. Dan snap ik ook dat de PV-hoeveelheid maal 2-2,5 doen voor de wintermaanden nog wel leuk en praktisch haalbaar is. Ik zit echter op 5 en 9% zelfvoorziening (dec resp. januari, ex accu).
Maar ik heb niet van achter naar voor gewerkt maar van voor naar achter.
Dus niet proberen overmatige energieverbruik met allerlei technische middelen proberen te compenseren maar eerst de woning en alle verbruikers zo energiezuinig mogelijk gemaakt en wat dan nog nodig is proberen zelf op te wekken en op te slaan. Iedere kWh die je niet nodig hebt is een win-win situatie: je moet er nl. geen oplossing meer voor zoeken en het beetje waar je nog wel een oplossing voor moet zoeken is dan makkelijker en goedkoper te bereiken.
Wat jij in december verbruikt is voor mij het verbruik gedurende 7 maanden.

Zonnepanelen zijn voor mij ook geen kapitaalvernietiging. Naast gratis energie betalen ze, nadat ze zelf zijn afbetaald, de overige investeringen en dan hou ik er nog een cent aan over ook.
Dat heb ik hier ook wel gedaan hoor, de woning is tot aan de buitenmuren en wat vloerbalken gestript en vrijwel alle redelijkerwijs mogelijke aanpassingen en upgrades aan de woning qua isolatie e.d. zijn gedaan. E.g. 18cm PIR op het dak, 8cm spouwisolatie + overal multifolie in een voorzetwand aan de binnenkant, op 3v/d6 dakramen na is alles vervangen door triple glas en aluprof MB79SI+ kozijnen, vloeren zijn volledig vervangen door een geisoleerde versie, ERV ventilatie is aangelegd, witgoed is ook vrijwel allemaal nieuw en zo zuinig mogelijk. Maar het blijft een huis uit 1930, om richting nieuwbouw/passief/(jouw?) niveau te komen had ik het plat moeten gooien. Dat ging 'm om meerdere redenen niet worden. Ook zitten we in een andere levensfase schat ik, dan verbruik je toch een stukje meer energie. En tot slot is een deel van het verbruik ook gewoon luxe.

PV is voor mij in normale proporties ook zeker geen kapitaalvernietiging, ik heb er inmiddels behoorlijk wat liggen, maar voldoende neerleggen om het hele jaar door zelfvoorzienend te zijn (200-400 panelen), dan wordt het dat wel, al zou ik er de ruimte voor hebben wat ik ook niet heb. Dan kan ik het overschot ook niet meer op praktische wijze terugleveren en dan wordt het in verhouding een beetje belachelijk tov de winst. Ik accepteer dan maar dat ik in de wintermaanden afhankelijk van het net (en het met PV-overschot opgebouwde spaarpotje) zal blijven en vind dat verder ook allemaal geen probleem. Anders gezegd, het laatste kleine stukje van het jaar om écht helemaal off-grid te gaan is de enorme extra investering niet meer waard. Dat dat voor jou anders is begrijp ik, dan zou ik het zeker ook doen. Het blijft een mooi doel om na te streven. Al is het maar om niets meer te maken te hebben met de overheid op dit gebied.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
RonJ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:21:
De WP kon uit, als in, had geen volledige 24/7 run nodig?
Inderdaad.
De temperatuur zakt hier tijdens de nacht, afhankelijk van de buitentemperatuur tussen de 0,5 en 2°C.
Wanneer er tijdens de dag twee tot drie uur zon is dan is dat voldoende om de leefruimte terug op temperatuur te brengen en nog wat reserve op te bouwen (de volledige zuidwand van de leefruimte is in driedubbel glas en een deel van de oost- en westwand eveneens. De rest van de oostwand van de leefruimte is binnenmuur. De noordwand van de leefruimte heeft geen vensters en is bovendien volledig bekleed met kasten (zijde open keuken).
Of had je voldoende aan de zoninstraling?
Onder voorgaande voorwaarden wel.
Dan heb je wel echt een passiefhuis(+) gebouwd.
Nee. Is geen nieuwbouw maar een renovatie en daardoor is de vloer niet optimaal geïsoleerd (tussen de 4 en 8 cm pur met houtafwerking).
De dagen dat er geen zonne-instraling is (zoals bijna alle dagen van half november en december) moet er dus wel degelijk verwarmd worden om een comfortniveau te behouden.
Al zullen de buren je stapeltje hout wel weten te vinden na een dag of 2 in de kou.
Ik woon in een doodlopende straat met aan de ene zijde een bos zonder doorkijk en aan de andere zijde een waterpartij van tientallen meters breed en vanaf de straatkant is er geen inkijk (struikgewas en bamboe tot 12 meter hoog en vijf meter breed. Dus niet zoveel last van de "buren"; :)
Als je zo weinig rijdt is dat idd een behoorlijk voordeel. Mobiliteit verbruikt gewoon extreem veel energie tov de rest.
De EV wordt net veel gebruikt.
Wij delen deze met drie andere gezinnen en zijn zelf met twee. Dus vijf bestuurders voor één auto.
Het is bovendien een salarisauto met EU-laadkaart. Wanneer we niet thuis kunnen/willen laden laden we op het werk (partner moet normaal één keer per week op het werk aanwezig zijn) en aan destination chargers (Gaan bijna dagelijks naar de fitness en ook daar staan tien 22 kW palen. Bij regenweer en vorst en bij te weinig zon kunnen we dus ook daar altijd laden zonder te moeten omrijden).
We laden thuis voornamelijk op zon omdat de overproductie dan tot vijf keer meer opbrengt dan terugleveren aan het net.
Dus nogal wat opties om daar "mee te spelen".
Altijd genoeg range dus op voorraad.
De volgende EV is in bestelling en die heeft 800V technologie. Wanneer er plots onverwacht meer range moet zijn kan deze in no time ook bijladen aan een snellader. En met wat tweaken zou ie ook terug kunnen leveren aan de woning. :)

Ik heb maar een continu nachtverbruik van 50 tot 100W. Met 40A dus ruimte zat om op 1F32A te laden moest dat echt nodig zijn. Bovendien is de laadpaal voorzien van loadbalancing en dan kan het sowieso niet fout gaan. De laadpaal staat er al sinds Q1 2019 en heeft tot begin dit jaar zonder LB gewerkt en er was nooit een probleem.
Volgens mij heeft dat niet zozeer met het land te maken maar met het eigen verbruikersprofiel.
In het Gooi, smack in het midden van NL. Zoveel scheelt dat niet qua instraling/breedtegraad. Je hebt vooral een heel fors lager verbruik. Dan snap ik ook dat de PV-hoeveelheid maal 2-2,5 doen voor de wintermaanden nog wel leuk en praktisch haalbaar is. Ik zit echter op 5 en 9% zelfvoorziening (dec resp. januari, ex accu).
De afgelopen dertig dagen zit ik op een zelfverbruik van 98,9% en een zelfvoorzienigheidsgraad van 55,9%.
En dit bij een PV installatie van 20 x 280 Wp bij een omvormer van 5 kVA (hoger is in Vlaanderen op 1F niet toegelaten). Het huidige dak kan 26 panelen bevatten en die halen nu al 400 tot 450 Wp, ik verwacht dat tegen 2031 de kaap van de 500 Wp wel zal gehaald worden. Bovendien ga ik dan ook het dak vernieuwen dan kan het dakvlak (ZZO) ook nog iets groter zodat opschalen naar 13 kWp zeker geen probleem is.
Nu zit ik nog gekoppeld aan het net waardoor de verliezen tussen productie en opslag rond de 10% draaien.
Off grid kan dat DC => DC zonder AC omvormer en met MPPT waardoor de verliezen lager zijn en er dus meer overschiet van de productie om te verbruiken. Best haalbaar dus.
Dat is tenminste de huidige doelstelling volgens de huidige regelgeving. Moest die in de nabije toekomst weer wijzigen (wegvallen productievergoeding, verminderen terugleververgoeding,.....) kan er uiteraard altijd vlugger geschakeld worden.
Dat heb ik hier ook wel gedaan hoor, de woning is tot aan de buitenmuren en wat vloerbalken gestript en vrijwel alle redelijkerwijs mogelijke aanpassingen en upgrades aan de woning qua isolatie e.d. zijn gedaan.
Hier zit momenteel 26 cm rotswol onder de zoldervloer (woning is gelijkvloers en geen bewoonde ruimte onder zadeldak) maar daar komt na renovatie van de zoldervloer nog wat PIR bij.
De muren bevatten aan de buitenzijde 14 cm PIR (afgewerkt met hout) en de vloer zoals gezegd tussen de 4 en 8 cm pur (meer was niet mogelijk omdat er niet in de diepte gewerkt kon worden).
De "oude" ramen hebben dubbel glas met U-waarde 0,8 en de nieuwe (de zonnevangers in de leefruimte) driedubbel met U-waarde 0,6.
Maar het blijft ook een woning uit de jaren negentig van vorige eeuw met zijn beperkingen want aanvankelijk gebouwd als buitenverblijf met goedkope materialen.
Inmiddels, na 12 jaar renoveren, blijven er eigenlijk alleen de buitenmuren, binnenmuren en het dak over van de originele bouw. En dat dak gaat er ook nog eens af. :)
Strikt energetisch was het ook beter platgegooid maar dan had ik de kosten uiteraard niet over al die jaren kunnen spreiden en waren allerlei instanties zich met de zaak en vooral hun eisen komen bemoeien.

Niet dat ik iets tegen de overheid heb want ik ben al heel mijn leven netto-ontvanger van de federale overheid.
"Matheus" is my middle name. :+
Over de gewestelijke overheid (Vlaanderen dus) ben ik minder te spreken (daar hebben jullie in NL gelukkig geen last van) want die hun motto is: "wat we zelf doen doen we nog slechter dan nationaal geregeld". 8)7
En laat o.a. energie- en woonbeleid nu net onder die laatste hun bevoegdheid vallen. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Eens dat verandering "eng" is.

Maar "don't fix what ain't broken".

Als je huidige woning voldoet aan je comfort niveau, waarom zou je dan geld & tijd investeren in iets waar je moeite moet doen om ervoor te zorgen dat je het huidige niveau blijft houden?

In mijn geval moet ik de stooklijnen volledig omdraaien en LTV's plaatsen als ik een WP wil (hybride kan iets goedkoper) of op 3 etages vloerverwarming aanleggen, dan heb je het serieus over 15 a 20k investeren... weet je hoeveel gas je daarvan kan stoken ? En subsidie krijg je alleen als je het laat doen blijkbaar tegenwoordig.

De enige prikkel om nu over te gaan op een WP is financieel (en de gasprijs is juist gekelderd) en daarna ook het gemak met aanleggen... meestal net na de aankoop van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Is dit dus een W/L warmtepomp?!

(Off topic in het zonnepanelentopic, dus maar hier.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Truus01 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Lijkt erop ja. Wat een geld though.. 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-09 19:31
Truus01 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:47:
[...]

idd. Ik heb het in het Innova topic een keer gepost maar het lijkt erop dat ik de enige ben die het zo zou aansluiten.

jurgen purgen in "Innova 2.0 monoblock airco"

Mijn WP is op basis van dit principe aangesloten. Nu wil ik dat in een kleinere setup voor koeling gebruiken.

Het is uiteindelijk de bedoeling om het te koppelen op de vloerverwarmingsleidingen of eigenlijk op de buffer die op de retourleiding zit.
Ik vervang dan mijn huidige buffer met een groot buffervat van 300 liter met een grote warmtewisselaar erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLe7f2sLCbx07JFm9tw9J4ERlAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYdQmlK57sigRKmMqNUIyuHy.jpg?f=fotoalbum_large
snel schetsje

Ik zit alleen met een probleem om op te lossen. Ik wil het condenswater met het bronwater mee afvoeren, maar dan moet ik een manier vinden om het via een bepaalde manier weten te lozen om te voorkomen dat de druk in de leidingen te hoog wordt. Dus een overdrukventiel oid.

Mijn idee is dus om het vat te vullen met het bronwater(vloerverwarming) en dan de grote wisselaar te gebruiken om koud water, dat op wp aangesloten is op de koud water ingang, tbv SWW voor te verwarmen voordat de wp het verwarmt.
Of andersom dat de buffer gevuld is met koud water en dat de vloerverwarmingsleiding er dan door de wisselaar doorheen loopt.
De airco zal dit water verwarmen in de zomer en dus een koude retour hebben om zo effectief en efficiënt mogelijk te kunnen werken. Wanneer ik ga douchen of het zwembad vul met SWW zal het vat dus afkoelen en zo recycle ik de warmte uit mijn woning.
FF kort samengevat. :9

[ Voor 15% gewijzigd door jurgen purgen op 26-01-2024 20:22 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Tja Princen Budget energie zegt gewoon we maken verlies op klanten met zonnepanelen en ja dat is simpel weg een bedrijfsrisico dat je tig jaar geleden had kunnen zien aan komen en dus verkeerd beleid hebt gevoerd en nooit mag afschuiven op PV bezitters. Daar moet de politiek toch keihard ingrijpen water gas electra hebben een nutsfunctie kunnen en mogen geen onderdeel zijn van Winstmaximalisatie op commercieel gronden.

https://www.nporadio1.nl/...osten-we-worden-bedonderd

Dat is offtopic hier => naar de kroeg

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 30-01-2024 10:39 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, wanneer twee partijen een overeenkomst hebben dan hebben beiden het recht na afloop van de eerdere overeenkomst om de voorwaarden te herzien. Wanneer de andere partij het niet eens is met de nieuwe voorwaarden staat het haar volledig vrij om elders betere voorwaarden te bekomen.

Waarom moet "de politiek" hier dan op ingrijpen?
Mooi voorbeeld van de wispelturigheid van de "kiezers".
Wanneer de politiek iets beslist waar ze zelf geen voordeel uithalen is de politiek "niet te vertrouwen, "de roverheid", moeten ze zich vooral niet te veel bemoeien en nog meer van dat fraais.
Echter wanneer de keizer zich door een ander tekort gedaan voelt en/of geconfronteerd wordt met de eerste de beste crisis is hun de eerste om te staan roepen dat de politiek moet ingrijpen om eigen voordeel te kunnen behouden en hun nadeel zo vlug mogelijk moet gaan subsidiëren.

Het tegengestelde dus van het nastreven van "autonomie". :+
Wie energetisch autonoom wil en kan leven heeft nauwelijks last van de beslissingen genomen door bedrijven noch de politiek.

Dat is offtopic hier => naar de kroeg

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 30-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
IvoB2 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:52:
Tja, wanneer twee partijen een overeenkomst hebben dan hebben beiden het recht na afloop van de eerdere overeenkomst om de voorwaarden te herzien. Wanneer de andere partij het niet eens is met de nieuwe voorwaarden staat het haar volledig vrij om elders betere voorwaarden te bekomen.

Waarom moet "de politiek" hier dan op ingrijpen?
Mooi voorbeeld van de wispelturigheid van de "kiezers".
Wanneer de politiek iets beslist waar ze zelf geen voordeel uithalen is de politiek "niet te vertrouwen, "de roverheid", moeten ze zich vooral niet te veel bemoeien en nog meer van dat fraais.
Echter wanneer de keizer zich door een ander tekort gedaan voelt en/of geconfronteerd wordt met de eerste de beste crisis is hun de eerste om te staan roepen dat de politiek moet ingrijpen om eigen voordeel te kunnen behouden en hun nadeel zo vlug mogelijk moet gaan subsidiëren.

Het tegengestelde dus van het nastreven van "autonomie". :+
Wie energetisch autonoom wil en kan leven heeft nauwelijks last van de beslissingen genomen door bedrijven noch de politiek.
Dit is een iets off topic reactie mijn fout. Echter van mij mag iedereen winstmaken en ja je kan je contract beëindigen en voor een andere leverancier gaan. Echter een nutsbedrijf is een bedrijf dat opereert in een sector dat in een openbaar nut voorziet, zoals een energiebedrijf of drinkwatervoorziening. een van de bedoelingen om de dergelijke functies betaalbaar te houden dus niet door privatiseren commercieel te maken met alle gevolgen vandien zodra het goed uitkomt voor dergelijks energie bedrijven. Moet er niet aan denken dat je 1,- euri voor 1 liter water moet betalen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De netbeheerder is een (semi) nutsbedrijf.
Een energieleverancier is doorgaans een commercieel bedrijf en geen nutsbedrijf.

Niets mis met je voor al je basisvoorzieningen volledig afhankelijk te maken van de overheid noch commerciële bedrijven.
Maar dan moet je goed weten wat je wil en ook de voor- en nadelen van ieder systeem tegenover elkaar stellen en er je vooral van op de hoogte stellen.
Persoonlijk, en daar mag jij gerust een andere mening over hebben, verkies ik dan toch de vrije keuze tussen het zelf zo autonoom te mogen doen (wat hier voor afvoer rioolwater en aanvoer leidingwater al niet meer mag) en de aanbiedingen van verschillende energieleveranciers tegenover elkaar te kunnen afwegen.
Wanneer ik energie afneem van het openbare net is het ook steeds minder de prijs van de stroomcomponent (aangeleverd door een privébedrjf) die de belangrijkste factor is maar alle overheadkosten aangerekend door nutsbedrijven en (semi)overheidsbedrijven die een monopolie op hun diensten hebben.

Met autonomie heeft geen van beiden te maken. Dat is weer een andere keuze, nl. je tegenover de overheid, nutsbedrijven en commerciële bedrijven zo onafhankelijk mogelijk op te stellen en eigen autonomie na te streven. Wat een keuze is met zijn eigen voor- en nadelen.

Ik ken geen enkel systeem dat alleen maar voordelen heeft voor de ene partij en alle nadelen bij de andere partij legt en waar je verplicht bent aan deel te nemen. En al zeker niet in deze context.

Er zijn trouwens genoeg mensen die voor zichzelf de keuze maken om hun drinkwater louter bij een commerciële speler aan te kopen en daar tig keer de prijs voor te betalen dan bij een nutsbedrijf.
En je vergelijkt ook appelen met peren.
Doorgaans kan je voor aanlevering van leidingwater niet kiezen tussen verschillende aanbieders waarbij de leidingen beheerd worden door het nutsbedrijf. Bij energie is dat wel even anders.
En in landen of tijden waar energie volledig in handen was van één speler was dat niet noodzakelijk beter noch goedkoper.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
IvoB2 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:30:
De netbeheerder is een (semi) nutsbedrijf.
Een energieleverancier is doorgaans een commercieel bedrijf en geen nutsbedrijf.

Niets mis met je voor al je basisvoorzieningen volledig afhankelijk te maken van de overheid noch commerciële bedrijven.
Maar dan moet je goed weten wat je wil en ook de voor- en nadelen van ieder systeem tegenover elkaar stellen en er je vooral van op de hoogte stellen.

Met autonomie heeft geen van beiden te maken. Dat is weer een andere keuze, nl. je tegenover de overheid, nutsbedrijven en commerciële bedrijven zo onafhankelijk mogelijk op te stellen en eigen autonomie na te streven. Wat een keuze is met zijn eigen voor- en nadelen.

Ik ken geen enkel systeem dat alleen maar voordelen heeft voor de ene partij en alle nadelen bij de andere partij legt en waar je verplicht bent aan deel te nemen. En al zeker niet in deze context.
Nogmaals ik sta vrije markt economie voor echter voor onderdelen mbt essentiële voorzieningen zoals energie te privatiseren is het nu zover dat in Duitsland de overheid ten dele de energie sector aan het nationaliseren is om zaken op een redelijke manier in de hand te houden. En ja alles heeft zn voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan.
Maar dat is het tegengestelde van het nastreven van eigen verbruik trachten op te wekken en een zo hoog mogelijke autonomie na te streven.

Dat zijn nu eenmaal uiteenlopende keuzes en leren omgaan met de voor- en nadelen van de keuzes en niet steeds te willen schipperen en van mening veranderen afhankelijk van het eigen grootste voordeel in een welbepaald tijdsbestek want dan doe je aan cherry picking.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:10
Gisteren de eindnota van Eneco binnengekregen, vorig jaar variabel contract gehad en sinds begin mei 2023 zonnepanelen. Normaal en daltarief en een slimme meter.
Volgens mij hebben ze netjes de dure energie van begin van het jaar weggestreept tegen het overschot van de zomer. (en ook dal, tegen het overschot van normaal)
Maar kan het mishebben, ingewikkeld is het wel.

In de opbouw van het nieuwe termijnbedrag staat deze post opgenomen:
Extra i.v.m. constant termijnbedrag E 33,57 +
Iemand een idee waar dat vandaan komt?

Volgens Eneco is het:

"Dit is als het termijnbedrag verhoogd is"

en volgens een ander:

"Dat is een extra die al extra wordt ingerekend"
"Zodat er al een kleine buffer is zit, ik kan altijd aanraden om het bedrag iets hoger te zetten. liever geld terug dan bijbetalen!"

Klinkt als een extra zekerheid, mogelijk alleen bij een (forse) daling van het maandbedrag.
Mocht het verbruiksgedrag veranderen, dan blijft het maandbedrag nog even constant. :+

[ Voor 29% gewijzigd door RudolfR op 30-01-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Energierekening januari 2024:
Laat maar zitten. :X

[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:29:
Energierekening januari 2024:

Netafname: +10,234302 €
Netinjectie: -0,7125 €
Productievergoeding: -37,851 €

Nettokost: -28,33 €

Openstaande bebouwing van 139 m², full electric, twee permanente bewoners.
Hoe kom jij tot een negatieve rekening in januari? Wek je zoveel op? Hoeveel kWh heb je opgewekt en hoeveel verbruikt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Glashelder schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:36:
[...]

Hoe kom jij tot een negatieve rekening in januari? Wek je zoveel op? Hoeveel kWh heb je opgewekt en hoeveel verbruikt?
@IvoB2 heeft een hier niet veel voorkomende combinatie van apparatuur, contracten en gedrag. En hij zal je vertellen dat dat afhankelijk van de keuzes die je maakt voor iedereen haalbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gramser schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:39:
[...]

@IvoB2 heeft een hier niet veel voorkomende combinatie van apparatuur, contracten en gedrag. En hij zal je vertellen dat dat afhankelijk van de keuzes die je maakt voor iedereen haalbaar is ;)
Ja I know, maar ik wil nu wel eens weten hoeveel kWh hij opwekt en verbruikt :+

Het lijkt allemaal zo ongeloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

De kWh cijfers van productie, net injectie en netafname stonden al glashelder weergegeven in het desbetreffende topic:
IvoB2 in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Ik vermoed jaarafrekening. Want hier is de maand nog niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
:X

[ Voor 113% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:21:
Uh?
Laat nu toevallig de maand januari 2024 gelijk zijn aan de jaarrekening 2024.
Dat heb je meestal tijdens de eerste maand van het jaar. :+

Overigens is hier wat betreft de energierekening (waar dit topic over gaat) de maand wel al degelijk gedaan.
Het is immers al na zonsondergang. Er wordt tot 23:59 uur dus niets meer opgewekt en niets meer afgenomen van het net. Die paar Wh die nog richting net gaan zullen het verschil niet meer maken aan 7,5 cent/kWh. O-)

Dat is nu eenmaal het voordeel van grotendeels onafhankelijk te zijn van derden voor de huishoudelijke energievoorziening.
A;s je die paar cent niet betaal krijg je echt wel een deurwaarder op je deur. Dus die doen er echt wel toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

[ Voor 173% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@all kunnen we niet gewoon aannemen dat @IvoB2 gewoon zijn zaakjes goed voor elkaar heeft dankzij de keuzes die hij maakt? Begint een beetje op de kift te lijken zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gramser schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:46:
@all kunnen we niet gewoon aannemen dat @IvoB2 gewoon zijn zaakjes goed voor elkaar heeft dankzij de keuzes die hij maakt? Begint een beetje op de kift te lijken zo.
Ik was gewoon geïnteresseerd in wat hij anders doet dan de rest van ons. Ik lees hier echt niet alles. En het voelt nog altijd een beetje mysterieus, alsof niet alles verteld wordt :)

Voor all electric is het verbruik wel heel erg laag. Er loopt hier nog iemand rond, vdberg oid geloof ik, en van hem bleek uiteindelijk dat ie zich wast met een washandje en nauwelijks verwarmd. Ja dan snap ik dat lage verbruik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Ik was gewoon geïnteresseerd in wat hij anders doet dan de rest van ons. Ik lees hier echt niet alles. En het voelt nog altijd een beetje mysterieus, alsof niet alles verteld wordt :)

Voor all electric is het verbruik wel heel erg laag. Er loopt hier nog iemand rond, vdberg oid geloof ik, en van hem bleek uiteindelijk dat ie zich wast met een washandje en nauwelijks verwarmd. Ja dan snap ik dat lage verbruik wel :)
Ja ik vraag het me ook af. Ons inimale verbruik is 28 kWh per dag (en dat is in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Ja ik vraag het me ook af. Ons inimale verbruik is 28 kWh per dag (en dat is in de zomer).
28 kWh per dag in de zomer lijkt me dan weer heel veel :+ Wil niet weten wat je dan in de winter verbruikt..

Maar goed wie woont woon je in een villa van 800 m2, dan valt het waarschijnlijk mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:27:
[...]

28 kWh per dag in de zomer lijkt me dan weer heel veel :+ Wil niet weten wat je dan in de winter verbruikt..

Maar goed wie woont woon je in een villa van 800 m2, dan valt het waarschijnlijk mee ;)
In de winter verbruiken we niet extreem veel meer. Tenzij we de vijververwarming aanzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Excuseer, dit topic gaat over de energierekening.
Indien je een "rechtzaak" of "onderzoekscommissie" wil organiseren tegen mijn energieverbruik start je daar maar een eigen topic over op.
Er zullen er overigens weinig zijn die meer details geven over hun energieverbruik en vooral energiemanagement en ikzelf.

De meeste kennen niet eens het verschil tussen verbruik en netafname en halen dat maand na maand door elkaar. Wanneer je aanhoudend spijkers op laag water wil zoeken doe je dat daar maar.
Nou wat minder passief agressief mag ook wel. We zitten nog steeds in een kroeg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:10:
Nou wat minder passief agressief mag ook wel. We zitten nog steeds in een kroeg hoor.
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb mijn jaarafrekening ontvangen. ik heb volgens mijn zonnepanelen app 2800kwh opgewekt in 2023, maar essent verrekent maar 1700kwh. is dit iets gebruikelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Farabi schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:29:
Ik heb mijn jaarafrekening ontvangen. ik heb volgens mijn zonnepanelen app 2800kwh opgewekt in 2023, maar essent verrekent maar 1700kwh. is dit iets gebruikelijks?
Misschien.
Van die 2800kWh heeft je huis ook meteen iets gebruikt (en gaat dus niet langs de meter). Ongeveer 30% eigen verbruik is niet ondenkbaar.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
DaWizza schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:33:
[...]

Misschien.
Van die 2800kWh heeft je huis ook meteen iets gebruikt (en gaat dus niet langs de meter). Ongeveer 30% eigen verbruik is niet ondenkbaar.
ah oke, dat verklaart het dan. ik vond 1000kwh verschil nogal wat groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
Farabi schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:35:
[...]

ah oke, dat verklaart het dan. ik vond 1000kwh verschil nogal wat groot.
Je kan jezelf afvragen of je dagelijks gemiddeld 2,7 kWh gebruikt tijdens de uren waarin de zonnepanelen stroom opwekken.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

John245 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:45:
[...]

..... zelfs op dagen dat wij alle grootverbruikers (E-kachel, wasmachine en oven) aan hebben gehad, zitten we nog niet eens op de helft van dat en dat is 's winters :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Raven schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:53:
[...]

..... zelfs op dagen dat wij alle grootverbruikers (E-kachel, wasmachine en oven) aan hebben gehad, zitten we nog niet eens op de helft van dat en dat is 's winters :P
Not warmtepomp much, I presume :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gramser schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:59:
[...]

Not warmtepomp much, I presume :P
https://www.coolblue.nl/product/790785/eurom-ek3k-still.html , die we alleen gebruiken om de woonkamer van dit label F krot op temperatuur te krijgen, daarna CV-ketel pas aan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Raven schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:05:
https://www.coolblue.nl/product/790785/eurom-ek3k-still.html , die we alleen gebruiken om de woonkamer van dit label F krot op temperatuur te krijgen, daarna CV-ketel pas aan.
Als je daarna 3 m³ gas verstookt is dat ook gewoon die 28 kWh. :+ :Y)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@IvoB2 ik heb mn offerte leverancier van heavy industrie mitsubitsu L2L een email gestuurt met jou setup als voorbeeld.
Nope nada. Ja 2x L2L en 1x L2w met 3! Buitenunits.
Talkabout overkill

Samsung is de enige die ik tegenkom met een hydro combi module.

Misschien wat mailtjes op wagen richting daikin en mitsubitsu vragen of ze in de nabije toekomst wel instaat zijn zo'n combi te leveren.

De zolder en slaapkamer A2A, L2L is toch een overkill en die zou ideaal zijn als centrale combi.
Buiten unit op voorgevel geen lawaai overlast.
Leiding werk cv in de buurt dus minder gekudttt met omzetten.
Nadeeltje de airco op zolder nu net de belangrijkste in de zomer. 😅 en die is op deze unit aangesloten.
En om nu eerst een kleine buiten unit te plaatsen en over x jaar als de cv echt weg moet wéér een grotere dual neer te zetten ter vervanging....

Panasonic schijnt ook op te komen als betrouwbaar WP merk toch?
Zullen zij inovatief genoeg zijn om zo'n combisysteem te produceren/ontwikkelen?
Ik wacht liever een jaartje op iets dat ik wil dan doorzetten op iets dat net niet is wat ik wil namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:30:
@IvoB2 ik heb mn offerte leverancier van heavy industrie mitsubitsu L2L een email gestuurt met jou setup als voorbeeld.
Talkabout overkill

Misschien wat mailtjes op wagen richting daikin en mitsubitsu vragen of ze in de nabije toekomst wel instaat zijn zo'n combi te leveren.

De zolder en slaapkamer A2A, L2L is toch een overkill en die zou ideaal zijn als centrale combi.
Nadeeltje de airco op zolder nu net de belangrijkste in de zomer. 😅 en die is op deze unit aangesloten.
En om nu eerst een kleine buiten unit te plaatsen en over x jaar als de cv echt weg moet wéér een grotere dual neer te zetten ter vervanging....

Zullen zij inovatief genoeg zijn om zo'n combisysteem te produceren/ontwikkelen?
Ik wacht liever een jaartje op iets dat ik wil dan doorzetten op iets dat net niet is wat ik wil namelijk.
Je kunt wachten op een voor jou ideale situatie, of je situatie aanpassen aan de mogelijkheden die er nu al zijn.

Panasonic draait trouwens al echt wel even mee hoor. Is een heel apart topic over hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SmiGueL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Als je daarna 3 m³ gas verstookt is dat ook gewoon die 28 kWh. :+ :Y)
Als je het zo bekijkt :P , maar gas is duur, sinds de komst van die E-kachel (begin vorig jaar) hebben we op de jaarafrekening in nov 300m3 bespaard en 400kWh meer verbruikt t.o.v. jaar ervoor. Inmiddels ook radiatorfolie en spul voor zelfbouw SpeedComfort-fans liggen, hopelijk helpt dat ook wat.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
copykat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:30:
Talkabout overkill

Panasonic is nog altijd het enige A-merk (Samsung en LG wil je niet) die momenteel in NL met een totaaloplossing adverteert waarbij L/L en L/W op één buitenunit mogen. Maar die is er maar in één vermogen en met één kanaal binnenunit. Dat moet dan ook maar net bij je situatie passen dus.

Het enige goede alternatief als je niet 2 buitenunits wilt (want die 2x L/L kan natuurlijk wel gewoon op één buitenunit) en toch lekker onder het dauwpunt wilt koelen (en dus ook ontvochtigen!) is werken met fancoils ipv L/L binnenunits en dan alles op 1 L/W unit aansluiten. Dat werkt dan verder redelijk gelijkwaardig, maar je werkt dan met water als warmtetransportmiddel binnen het huis.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gramser schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Je kunt wachten op een voor jou ideale situatie, of je situatie aanpassen aan de mogelijkheden die er nu al zijn.

Panasonic draait trouwens al echt wel even mee hoor. Is een heel apart topic over hier op GoT.
Wat ik al eerder vermeld heb, ik woon er net en inventariseren is soms beter dan snel moderniseren.
Cv doet nog, is 10jaar oud. Genoeg kosten en verbeteringen nog te doen dus ik verveel me niet.

Ik wist dat Panasonic al een tijdje meedraait en airco's maakt en volgens mij hadden ze net een buiten unit gepresenteerd die niet in de winter volledig het proces moet omkeren voor ontdooien BU maar een subsystem geïntegreerd had die een percentage vd restwarmte gebruikt als ontdooimethode.
Ik vroeg me af of zij wel een L2L plus L2W plus buffervat en WWS systeem in hun assortiment hadden.
(s
Samsung komt iets minder goed over in de google search.

Persoonlijk vind ik het absurd dat we nog steeds hybride WP's als stick on your CV krijgen aangeboden met aparte buitenunit.( Prima voor plekken waar je niet de mogelijkheden hebt om door te stappen maar voor anderen gewoon een net niet oplossing.)
Dat is een tussen oplossing en je zal dan dus gewoon tevroeg weer moeten vervangen om de CV uit te faseren als die hybridwp onvoldoende vermogen heeft om alles over te nemen.

Ik hoef nu niet direct zo'n combi systeem maar ik wil wel kunnen voorsorteren op dat systeem door de juiste leverancier te kiezen. Zeg tussen 2 en 10 jaar een combinatie unit met geschikte buiten unit om de drie gevraagde activiteiten te kunnen leveren.
Warme lucht voor directe warmte vraag. Ben je in de kamer? Verwarming aan, verlaat je het? uit. Dat kan alleen met aircolucht of electrische kachel. En ik wil ook kunnen koelen dus geen electrische kachel.🙂

Warm water voor continu basiswarmte leveren en warm tap water produceren met buffervat om maximaal te renderen op overdag zonne energie. (overdag je huis op 15 gradenhouden en warmwater maken voor douchen en zo in de avond. Douche je niet? => buffervat warmte omzetten naar radiatoren. En bij zonlicht weer rustig opnieuw bufferen.
En dat graag met 1 buiten unit die efficient wisselt naar benodigde werkzaamheden.
Hé dat klinkt als een HR CV met een buffervat maar dat is op gas wat nooit gratis opgewekt is.

Ik krijg het gevoel dat we vooral gepiepeld worden met die standalone oplossingen. Iedereen éérst die warmtepomp en dan oja oeps u moet ook nog even deze optie kopen.... Ja we ruilen de buitenunit in.
Restwaarde is dagwaarde dus 250 euro......
Technisch moet het voor de bekende merken een peule schil zijn om zo'n schakelunit te produceren.
De cv/wp schakelunit is al bijna bruikbaar volgens mij.
Koude vraag? Airco aan totdat warmwater vraag de voorraad tapwater opgemaakt hebt.
Keuze instelling: Eco: Airco uit omschakelen en warmwater maken. Non eco: Electrische spiraal die er toch in moet voor anti legionella aan en airco aan laten.

Commercieel is het blijkbaar niet interessant om zo'n combi set aan te bieden.

@RonJ fancoil optie onderzocht en dat zou betekenen dat ik alle cv leidingen moet weg halen en geisoleerde leidingen moet terugplaatsen.niet mijn favoriete keuze.

Pagina: 1 ... 115 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden