Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Ik gebruik nog geen 2-3kWh per dag in de zomer en wek 17kWh per dag op als de zon schijnt.

Dan kunnen ze dus beter uit of er iets nutteloos mee doen?
1400kWh zal zo'n 100 euro boete zijn.

Je kan niet elders 1400kWh kopen voor 100 euro.

Dus gewoon betalen en dat overschot gebruiken in de winter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:42:
[...]

1400kWh zal zo'n 100 euro boete zijn.

Je kan niet elders 1400kWh kopen voor 100 euro.

Dus gewoon betalen en dat overschot gebruiken in de winter 8)
Ja zo lang salderen nog kan wel ja, ik gebruik nu mijn zomerstroom om te verwarmen met aircos.

Maar over 2 jaar...

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Waarom zou je je PV opstelling terugschalen? Er is nog steeds een enorm tekort aan groene electriciteit, elke kWh helpt.
Als het straks meer kost om terug te leveren dan dit niet te doen, dan is het financieel logisch om een 'net-zero' profiel op je omvormer te activeren.

Milieutechnisch natuurlijk krankzinnig.. maar als dit is wat Nederland wil, dan zal ik dat ook doen. Zonde van bijna 10kWp maar goed.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Als het straks meer kost om terug te leveren dan dit niet te doen, dan is het financieel logisch om een 'net-zero' profiel op je omvormer te activeren.

Milieutechnisch natuurlijk krankzinnig.. maar als dit is wat Nederland wil, dan zal ik dat ook doen. Zonde van bijna 10kWp maar goed.
Voorlopig kost het niet meer om terug te leveren dan dat het opbrengt. Wat de toekomst brengt weten we niet maar ik zie het inderdaad wel gebeuren dat alle wind- en zonneparken ervoor gaan zorgen dat de panelen op de daken alleen nog maar voor direct gebruik zijn. Met dank aan de overheid die overal ruim baan geeft voor deze parken en niet nadenkt over het betrekken van de burgers.

Energiemaatschappijen moeten immers ook leven :+

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 19-01-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
JDx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:44:
[...]
ik gebruik nu mijn zomerstroom om te verwarmen met aircos.
Uiteraard gebruik je jouw zomerproductie niet om in de winter je L/L WP te laten draaien voor verwarming.
Daar wordt nu, toch wanneer je zelf niet genoeg productie hebt in de winter, gewoon ergens in een energiecentrale (in NL waarschijnlijk op gas) de nodige energie voor aangemaakt en over het openbare net tot bij jou gebracht. Net zoals bij de buren zonder PV. :)

Salderen is een politieke economische constructie, geen technische oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Uiteraard gebruik je jouw zomerproductie niet om in de winter je L/L WP te laten draaien voor verwarming.
Daar wordt nu, toch wanneer je zelf niet genoeg productie hebt in de winter, gewoon ergens in een energiecentrale (in NL waarschijnlijk op gas) de nodige energie voor aangemaakt en over het openbare net tot bij jou gebracht. Net zoals bij de buren zonder PV. :)

Salderen is een politieke economische constructie, geen technische.
True, ik gebruik mijn opgewekte geld om nu stroom te kopen, zo beter? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:31
Door die boete gaan mijn nekharen ook overeind staan. Ik kan zo slecht tegen dat soort dingen. Ik zet ook liever panelen uit dan dat ik maar een cent ga sponsoren aan een commerciele instelling. Keer op keer blijkt weer dat er geen enkel bedrijf is die er echt voor jou als klant is. Winst en aandeelhouders, meer telt er niet. Ik voel inmiddels zoveel haat dat ik hoop dat partijen als Budget Energie en Essent failliet gaan. Soms voel je je zo machteloos als een bedrijf weer iets nieuws door je strot heen drukt. 'Maar we doen het echt voor jou hoor'. Gadverdamme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Zolang er voldoende vraag is naar PV productie zal daar ook voor betaald worden.
Wanneer die vraag er tijdelijk NIET is en eg is nog geen afdoende technische methode uitgerold om tijdelijke overproductie op te slaan voor later verbruik heeft het milieu ook niets aan energieproductie die op het ogenblik dat ze geproduceerd wordt geen afnemers vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:48:
[...]
True, ik gebruik mijn opgewekte geld om nu stroom te kopen, zo beter? :+
En dat gaat goed zolang er iemand is die voldoende geld blijft geven voor jouw stroom op een ogenblik dat niemand hem nodig heeft en zolang iemand duur blijft betalen voor de energie die jij later nodig hebt terwijl je hem zelf niet kan produceren.
Je verlaat je dus volledig op derden om je eigen handel "winstgevend" te houden.
Maar dan moet je ook niet verwonderd zijn dat die derden op een bepaald ogenblik ook naar hun eigen winst gaan kijken en dat jouw handeltje daardoor minder winstgevend wordt.
Wil je jouw handeltje meer winst laten draaien zal je er vroeg of laat toch voor moeten zorgen dat je minder afhankelijk bent van derden en/of dat je meer gewilde producten gaat verkopen tijdens periodes dat er echt vraag naar is. Lijkt mij glashelder hoor.
Met alleen "haat" ga je er niet komen. Integendeel dat werkt contraproductief.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:50

Audione0

Strijdt der titanen

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Met dank aan de overheid die overal ruim baan geeft voor deze parken en niet nadenkt over het betrekken van de burgers.
Ik denk dat je kunt stellen dat de overheid juist wel nadenkt over het betrekken van de burgers >:)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Voorlopig kost het niet meer om terug te leveren dan dat het opbrengt. Wat de toekomst brengt weten we niet maar ik zie het inderdaad wel gebeuren dat alle wind- en zonneparken ervoor gaan zorgen dat de panelen op de daken alleen nog maar voor direct gebruik zijn. Met dank aan de overheid die overal ruim baan geeft voor deze parken en niet nadenkt over het betrekken van de burgers.

Energiemaatschappijen moeten immers ook leven :+
Energiemaatschappijen hoeven helemaal niet te leven. Als energie zo goedkoop wordt dat je er geen bedrijf van kan runnen, dan moet energie weer een publieke taak worden.

Dan kan het milieu ook meer voorop gesteld worden i.p.v. de eeuwige jacht op winst.
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Zolang er voldoende vraag is naar PV productie zal daar ook voor betaald worden.
Wanneer die vraag er tijdelijk NIET is en eg is nog geen afdoende technische methode uitgerold om tijdelijke overproductie op te slaan voor later verbruik heeft het milieu ook niets aan energieproductie die op het ogenblik dat ze geproduceerd wordt geen afnemers vindt.
Het is natuurkundig onmogelijk om elektriciteit op te wekken die niet ergens gebruikt wordt ;).

Het gaat echt alleen om geld. Er zijn momenten dat er zoveel energie is dat er niets voor betaald wordt. De reden dat de energieprijs negatief gaat is omdat er nog fossiele centrales staan te draaien terwijl ze niet nodig zijn op dat moment. Maar zolang een omvormer iets opwekt, wordt dat tegelijkertijd ergens verbruikt. Dat is gewoon een natuurwet. En dus milieuwinst.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:56:
[...]

En dat gaat goed zolang er iemand is die voldoende geld blijft geven voor jouw stroom op een ogenblik dat niemand hem nodig heeft en zolang iemand duur blijft betalen voor de energie die jij later nodig hebt terwijl je hem zelf niet kan produceren.
Je verlaat je dus volledig op derden om je eigen handel "winstgevend" te houden.
Maar dan moet je ook niet verwonderd zijn dat die derden op een bepaald ogenblik ook naar hun eigen winst gaan kijken en dat jouw handeltje daardoor minder winstgevend wordt.
Wil je jouw handeltje meer winst laten draaien zal je er vroeg of laat toch voor moeten zorgen dat je minder afhankelijk bent van derden en/of dat je meer gewilde producten gaat verkopen tijdens periodes dat er echt vraag naar is. Lijkt mij glashelder hoor.
Met alleen "haat" ga je er niet komen. Integendeel dat werkt contraproductief.
Ik volg echt helemaal niks van je verhaal, ik zie het wel aan de komende jaren wat de energierekening wordt, ik gebruik in ieder geval al bijna geen gas meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zou me toch maar eens verdiepen in de balansmarkt.
Er is nauwelijks tot geen milieuwinst om extra energie te gaan verbruiken om het net in balans te houden.
Het is een technische noodzaak maar daardoor ontstaat niet altijd milieuwinst.

En natuurlijk draait het bij bedrijven om de winst en om geld.
Dat is niet anders dan bij prosumenten die nu liggen te jammeren dat ze door de eventuele afschaffing van de saldering minder geld zullen overhouden en dus waarschijnlijk minder winst maken omdat ze niet flexibel genoeg zijn om in te spelen op wijzigende omstandigheden. Een bedrijf dat dit laatste niet kan zingt het ook niet eeuwig uit.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Ik zou me toch maar eens verdiepen in de balansmarkt.
Er is nauwelijks tot geen milieuwinst om extra energie te gaan verbruiken om het net in balans te houden.
Het is een technische noodzaak maar daardoor ontstaat niet altijd milieuwinst.
Waar heb je het over?

Zeg je nou dat ik oproep om extra energie te verbruiken? Ik zeg toch juist iets heel anders: ik zeg dat elke kWh die opgewekt wordt ook direct verbruikt moet worden en dus per definitie milieuwinst oplevert..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Ik volg echt helemaal niks van je verhaal,
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
En daarom dat je waarschijnlijk nog afhankelijk bent van salderen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Waar heb je het over?

Zeg je nou dat ik oproep om extra energie te verbruiken? Ik zeg toch juist iets heel anders: ik zeg dat elke kWh die opgewekt wordt ook direct verbruikt moet worden en dus per definitie milieuwinst oplevert..?
Ik heb het over de balansmarkt, een direct gevolg dat heus niet iedere kWh direct nuttig verbruikt wordt op het ogenblik dat hij geproduceert wordt.

Het is niet omdat op ogenblik van heel hoge productie je allerlei verbruiks gaat aanschakelen om productie en afname in balans te houden dat dit milieuwinst oplevert.
En nog veel minder dat je in de winter gascentrales gaat opschalen om verbruikers van energie te voorzien die denken dat hun overproductie van de zomer "ergens wordt bijgehouden" om in de winter voor hen vrij te geven en dan energetisch maar op los consumeren want het kost hen toch niets. Dat is zelfs nadelig voor het klimaat want het stoot extra CO2 uit (milieu en klimaat zijn trouwens verschillende zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Ik heb het over de balansmarkt, een direct gevolg dat heus niet iedere kWh direct nuttig verbruikt wordt op het ogenblik dat hij geproduceert wordt.
Waar gaan mijn lokaal geproduceerde kilowattjes dan naartoe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Audione0 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Ik denk dat je kunt stellen dat de overheid juist wel nadenkt over het betrekken van de burgers >:)
Hoe dan in dit geval? Elke gemeente moet zorgen dat er zonneparken en windmolens komen te staan in hun gebied. Deze parken zorgen er vervolgens voor dat er veel te veel aanbod is waardoor we nu met onbalans en profileringskosten zitten die aan de particulier worden doorberekend.

De parken zelf zijn van buitenlandse investeerders die daar flink aan verdienen. Met curtailing hebben ze binnen een paar dagen al meer verdiend dan dat ze aan de opgewekte energie zouden verdienen.

Als de overheid de burger zou betrekken zou ze die investeerders de deur wijzen en burgers helpen om de daken vol te leggen en de energie op de juiste momenten te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:50
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:04:
[...]

En natuurlijk draait het bij bedrijven om de winst en om geld.
Dat is niet anders dan bij prosumenten die nu liggen te jammeren dat ze door de eventuele afschaffing van de saldering minder geld zullen overhouden en dus waarschijnlijk minder winst maken omdat ze niet flexibel genoeg zijn om in te spelen op wijzigende omstandigheden. Een bedrijf dat dit laatste niet kan zingt het ook niet eeuwig uit.
Dat is natuurlijk onzin. Energiebedrijven kunnen het in het huidige systeem makkelijk eeuwig uitzingen omdat ze alle extra kosten die ze maken simpelweg door kunnen berekenen aan de consument. Een "prosument" kan dat niet. "oh zonnepanelen kosten ons geld, laten we een zonnepaneelboete introduceren, probleem opgelost" Hoe zie je een "prosument" dit doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Hoe dan in dit geval? Elke gemeente moet zorgen dat er zonneparken en windmolens komen te staan in hun gebied. Deze parken zorgen er vervolgens voor dat er veel te veel aanbod is waardoor we nu met onbalans en profileringskosten zitten die aan de particulier worden doorberekend.
Precies dat. De overheid betrekt de burger middels het doorberekenen aan de particulier.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Janpietertje89 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Energiebedrijven kunnen het in het huidige systeem makkelijk eeuwig uitzingen omdat ze alle extra kosten die ze maken simpelweg door kunnen berekenen aan de consument. Een "prosument" kan dat niet. "oh zonnepanelen kosten ons geld, laten we een zonnepaneelboete introduceren, probleem opgelost" Hoe zie je een "prosument" dit doen?
Een echte prosument (tweaker >:) ) kan dit zelf ook wel bedenken en inspelen op de veranderde marktomstandigheden, die je al van mijlenver zag aankomen als je een paar stapjes vooruit en niet alleen aan je eigen dakje denkt. Ik ben er verder ook niet blij mee, profiteer flink van de salderingsregeling, maar dat deze nu onhoudbaar wordt is echt geen verrassing.

Dat energiebedrijven geen filantropische instelling zijn is dat ook niet. Zodra de slappe overheid/ACM het proefballonnetje van v/d bron goedkeurde om de kosten voor onbalans/profilering/salderen richting de PV-consument te gaan duwen (omdat specifiek dat inherent onhoudbare business model als eerste onrendabel werd), was de hele regeling al opgeblazen door het verbod om onderscheid in klanten te maken effectief op te heffen. Als men toen gewoon de poot stijf had gehouden was v/d bron omgevallen/in essent opgegaan en was er verder niks aan de hand geweest.

De rest van de markt heeft nu namelijk geen enkele keuze meer om hier niet in mee te gaan al zouden ze het willen. Als je als energieboer dit spelletje nu niet op een of andere manier meespeelt prijs je jezelf vanzelf uit de markt voor de (meest) rendabele klanten (geen/weinig PV) en blijf je over met een te groot deel PV-salderende klanten zonder andere klanten om dit te compenseren en val je simpelweg om. Dat is niet fraai en ondermijnt enorm het draagvlak voor de transitie door het zoveelste voorbeeld van tijdens het spel de regels veranderen. Maar dan moet je boos worden op de laffe sportbond en scheidsrechter (Jetten en Wolfsen) en niet op de spelers, die maken uiteindelijk de regels niet.

Anyway, wat kan de prosument dan bijv. zelf doen:
- Kosten slikken, dan verdien je de panelen niet 10x maar 5x terug over de levensduur. Boehoe.
- Een dynamisch contract nemen, daar gaat het uiteindelijk toch heen. Als iedereen alleen de belasting zou mogen salderen zoals hierbij het geval is, is het probleem in 1x opgelost.
- (het merendeel van) de panelen herorienteren op een ligging O/W en N ipv Z.
- Eigen verbruik zoveel mogelijk verhogen.
- Een kleine accu plaatsen indien rendabel bij jou.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 12:33
Zenomyscus schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Door die boete gaan mijn nekharen ook overeind staan. Ik kan zo slecht tegen dat soort dingen. Ik zet ook liever panelen uit dan dat ik maar een cent ga sponsoren aan een commerciele instelling. Keer op keer blijkt weer dat er geen enkel bedrijf is die er echt voor jou als klant is. Winst en aandeelhouders, meer telt er niet. Ik voel inmiddels zoveel haat dat ik hoop dat partijen als Budget Energie en Essent failliet gaan. Soms voel je je zo machteloos als een bedrijf weer iets nieuws door je strot heen drukt. 'Maar we doen het echt voor jou hoor'. Gadverdamme.
Bij Essent ook nog eens dubbel/hypocriet/en allerlei andere woorden, want ze verkopen zelf zonnepanelen.
https://www.essent.nl/zonnepanelen
:r

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Waar gaan mijn lokaal geproduceerde kilowattjes dan naartoe?
Naar verbruikers.

Je maakt de denkfout dat op ieder ogenblik productie verbruikt wordt omdat het noodzakelijk is en dus milieuwinst betekent.

Om het op kleinere schaal en iets meer glashelder voor te stellen: wanneer jij om 12:00 uur bij een buitentemperatuur van 23° C en een wolkenloze hemel meer produceert dan je op dat ogenblik nuttig kan verbruiken en dan, als voorbeeld, maar elektrische vuurtjes gaat inschakelen om je lokaal geproduceerde kilowattjes te verbruiken levert dat, mijn mening, nul milieuwinst op.
Wanneer je die geproduceerde kilowattjes op het net zet en een ander dat voor je laat doen levert dat evenmin milieuwinst op.

Wanneer je putje winter om 18:00 uur en bij ongesneeuwde panelen nul productie hebt en het binnen 21°C warm wil hebben en mevr. Glashelder haar ovenschotel voor je wil prepareren levert het nul milieuwinst op dat elders een gascentrale harder moet gaan draaien om de benodigde kilowattjes tot bij jou te brengen.

Dat iemand anders je in de zomer evenveel geld gaf voor die nutteloos verstookte zomerse kilowattjes zodat je met dat geld in de winter kilowattjes kon laten opwekken door een gascentrale is iets totaal anders. Dat leverde je economisch voordeel op maar geen milieu- noch klimaatwinst.

Dat doet het pas wanneer je op elk ogenblik van de dag gaat produceren wat je zelf elk ogenblik van de dag gaat verbruiken. In de zomer dus niet meer produceren dan je zelf verbruikt of er nuttige vraag van derden is en in de winter genoeg kan produceren dan je zelf en anderen nodig hebben.

Wanneer er nuttige vraag is naar je productie zal er geld voor gegeven worden. Wanneer er geen vraag naar is zal er geld moeten betaald worden om het door anderen nutteloos te laten verbruiken of zal je, wanneer je dat niet wil betalen, zelf in balans moeten zien te houden.

Een deel van de lange termijn oplossingen werden hiervoor al gegeven.
Je kan er uiteraard ook voor kiezen om zelfs zo lang mogelijk van salderen te profiteren (maar er zal altijd iemand anders daar de rekening voor gepresenteerd worden) en pas effectief in te spelen op wijzigende omstandigheden wanneer iedereen dat doet. En de feiten achterna blijven hollen is zelden voordeliger dan ze proberen voor te blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Audione0 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Precies dat. De overheid betrekt de burger middels het doorberekenen aan de particulier.
Dan had ik je /s gemist :+

Maar de overheid berekent het niet door, dat doen de leveranciers. De overheid geeft alleen grote bedrijven en investeerders enorm veel voordelen om ervoor te zorgen dat het net nog meer gedestabiliseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Naar verbruikers.

Je maakt de denkfout dat op ieder ogenblik productie verbruikt wordt omdat het noodzakelijk is en dus milieuwinst betekent.

Om het op kleinere schaal en iets meer glashelder voor te stellen: wanneer jij om 12:00 uur bij een buitentemperatuur van 23° C en een wolkenloze winter meer produceert dan je op dat ogenblik nuttig kan verbruiken en dan, als voorbeeld, maar elektrische vuurtjes gaat inschakelen om je lokaal geproduceerde kilowattjes te verbruiken levert dat, mijn mening, nul milieuwinst op.
Ik maak helemaal geen denkfout.

Jij lijkt te denken dat ik op lijk te roepen tot het nutteloos verbruiken van energie op het moment dat er veel productie is maar dat heb ik helemaal nergens gezegd. Ik noemde wel een 'net-zero' profiel, wat grofweg inhoudt dat je (Enphase) zonneinstallatie alleen opwekt wat jij op dat moment nodig hebt: ergo 'net-zero' als in zero export naar het grid. Dat is iets compleet anders dan nutteloos stroom verbruiken om naar niet te exporteren. Alhoewel de impact voor het klimaat exact gelijk is natuurlijk.
Wanneer je die geproduceerde kilowattjes op het net zet en een ander dat voor je laat doen levert dat evenmin milieuwinst op.
Juist, maar wat nou als die ander zijn wasmachine of vaatwasser erop laat draaien? Dan is het toch gewoon een win?

Jij lijkt wel een beetje een obsessie te hebben met het nutteloos verbruiken van energie op het moment dat de prijs laag danwel negatief is :X Ik hoop dat je je realiseert dat de meeste mensen dat niet doen? Die zitten helemaal niet dynamisch en zullen alleen opstoken wat ze zelf opwekken of er bestaat gewoon voor hun een noodzaak om op dat moment stroom te gebruiken voor een random doel. Ondanks de negatieve prijs zullen zij gewoon hun kWh prijs moeten betalen (of wegsalderen).

De kans dat hier iemand in de wijk in de zomer nutteloos mijn kilowattjes weg gaat zitten stoken, het zal vast een enkeling zijn, maar zeker niet de meerderheid 8)7 Al is het al helemaal omdat je nog met belastingen zit en zo vaak zijn de tarieven hier niet zo ver negatief dat je daadwerkelijk verdiend op het wegstoken van elektriciteit.

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 19-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:14:
Maar de overheid berekent het niet door, dat doen de leveranciers. De overheid geeft alleen grote bedrijven en investeerders enorm veel voordelen om ervoor te zorgen dat het net nog meer gedestabiliseerd wordt.
Nee dat doet en deed de overheid niet.
Precies of jarenlange subsidies voor PV en het aanhoudend zeer lucratief blijven salderen geen grote voordelen heeft gegeven, en nog steeds geeft, aan de individuen die daar (tijdig) op hebben ingespeeld. |:(

Wie denkt dat PV heel nadelig is voor de eigen boekhouding doet het toch gewoon niet of legt zijn installatie stil. Makkelijk hoor.
Maar uiteraard doet het merendeel dat niet want stiekem weten ze ook wel dat het nog altijd veel voordeliger is, ook voor henzelf, om wel PV te hebben dan niet.
Alleen redeneren veel individuen op het dezelfde wijze als bedrijven (die ook maar door mensen gerund worden en geen zelfstandig orgaan zijn) en dat is dat meer winst nog altijd beter is dan minder winst en geven ze openlijk niet toe dat minder winst iets totaal anders is dan verlies. :+

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:20:
Juist, maar wat nou als die ander zijn wasmachine of vaatwasser erop laat draaien? Dan is het toch gewoon een win?
Inderdaad.
Er was in het begin, toen PV nog gestimuleerd moest worden, dan ook helemaal geen probleem.
Het probleem begon pas toen Henk en Marietje ook PV op hun dak gingen leggen en daar hun wasmachine en vaatwasser op lieten draaien. En omdat het zo lucratief was meer PV op hun dak gingen leggen dan ze zelf gingen verbruiken. En wanneer steeds meer mensen dat doen blijven er uiteindelijk niet genoeg vaatwassers en wasmachines over om de kWhtjes naar toe te sturen en moet men ze maar nutteloos gaan verstoken.
Het zit hier vol met voorbeelden van intenties om nutteloos kWhtjes te verstoken eenmaal het persoonlijke gewin daardoor zou verminderen/verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Janpietertje89 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:32:
[...]
Door zich al onafhankelijker op te stellen tegenover een energieleverancier?
Het is inherent aan een economisch model dat wanneer men van diensten wil gebruik maken door derden aangeleverd men afhankelijk is van de prijszetting door die derden. Het zou toch moeten geweten zijn dat in deze context die derden (energieleveranciers) doorgaans geen instellingen van openbaar nut zijn maar bedrijven met als doel zoveel mogelijk winst te maken? Wie dat niet beseft staat wel heel ver van de dagdagelijkse realiteit af.
En wie daar niet van afhankelijk wil zijn neemt best zelf (en tijdig) maatregelen.
Ik ben ook al jaren prosument en dan nog eentje met een modaal inkomen. Ik betaal al jaren geen eurocent meer aan energiebedrijven maar regel het zo dat het omgekeerd is. En tot op heden is dat voor zowel mijn energieleverancier als voor mezelf een win-win. De dag dat die situatie anders wordt scheiden onze wegen zich. En daar heb ik heus de overheid niet voor nodig.
Voor jou kan het dus onzin zijn en dan handel je daarnaar. Hopelijk is dat de meest lucratieve oplossing voor jou.
Voor mij is het lucratief en dan handel ik daar op die wijze naar.

Dit topic gaat nog altijd over de energierekening. En mijn "onzin" met betrekking tot de energierekening is al jaren dat het geld opbrengt ipv te kosten. Inderdaad, het ene jaar al wat meer dan het andere en in een steeds wijzigende omgeving (inherent aan het leven want bijna niets blijft eeuwig wat het voorheen was). Maar een jaartje minder winst maken is nog iets totaal anders dan te moeten betalen voor energie.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Beide is in meer- of mindere mate het geval. Bij negatieve energieprijzen door PV-overschotten zie je deels een verschuiving van verbruik dat er anders toch wel was geweest, maar dan deels uit grijze energie (e.g. (vaat)wasjes, auto's opladen, bedrijven die dan maar een extra voorraadje produceren), dat stukje is in principe winst voor het milieu.

Daarnaast gaan mensen de gratis energie maar "opfikken" met zaken die ze anders niet hadden gedaan en daar krijgen ze dan nog voor betaald ook. Dat is imho ook geen probleem zolang het net het nog aankan (het helpt het net zelfs in de meeste gevallen), of je het nou niet opwekt door je PV op no-feed-in mode te zetten of met weinig tot geen nut verbruikt, maakt uiteindelijk niet uit.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Dan had ik je /s gemist :+

Indd, ik had het overigens iets beter kunnen formuleren. My bad!

#the bank, lees overheid, always wins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Inderdaad.
Er was in het begin, toen PV nog gestimuleerd moest worden, dan ook helemaal geen probleem.
Het probleem begon pas toen Henk en Marietje ook PV op hun dak gingen leggen en daar hun wasmachine en vaatwasser op lieten draaien. En omdat het zo lucratief was meer PV op hun dak gingen leggen dan ze zelf gingen verbruiken. En wanneer steeds meer mensen dat doen blijven er uiteindelijk niet genoeg vaatwassers en wasmachines over om de kWhtjes naar toe te sturen en moet men ze maar nutteloos gaan verstoken.
Het zit hier vol met voorbeelden van intenties om nutteloos kWhtjes te verstoken eenmaal het persoonlijke gewin daardoor zou verminderen/verdwijnen.
Opzich is het ook nog steeds geen probleem dat iedereen zonnepanelen gaan nemen mits het energienetwerk eindelijk eens goed gaat werken en verzwaard gaat worden.
Er werd namelijk maar zo een 17% van het totale verbruik opgewekt door zonnepanelen in NL.

Het grote probleem zijn de oneerlijke kosten voor de niet PV bezitters en dat salderen onhoudbaar is door de onbelanst en kosten.

Door het afschaffen van salderen wordt het eigen verbruik gestimuleerd daardoor wordt het netwerk minder belast en zal er meer directe stroomverbruik zijn waardoor de onbelast hopelijk minder gaat worden.

Ik las trouwens berekeningen dat als het salderen afgeschaft wordt je de PV alsnog binnen circa 7 naar terug verdiend hebt.
Dus het blijft alsnog financieel houdbaar alleen minder winstgevend dan nu het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Audione0 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:41:
[...]
#the bank, lees overheid, always wins.
Niet mee eens.
Indien je denkt ze niet te kunnen verslaan speel dan gewoon hun spel mee en haal er mee je winst uit. :+
Mensen die niets doen en/of zich neerleggen bij een (veranderende) situatie zijn meestal de verliezers.

Banken betalen mij, ik betaal de banken niet.
Energiemaatschappijen betalen mij, niet andersom.
En wat betreft de overheid ben ik al mijn hele leven netto ontvanger.

Drie keer mis dus. :+

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Inderdaad.
Ik denk dat je een beetje een verstoord beeld van de werkelijkheid hebt. Het leeuwendeel van de mensen zitten helemaal niet op Tweakers, zijn niet of nauwelijks bezig met energie en verbruiken alleen wat ze nodig hebben.
Dat laatste is waarom er financiële stimulans nodig zal blijven. Als ik 7 cent kan verdienen aan terugleveren of 10 aan een bitcoin miner (is maar een hypothetisch voorbeeld), dan zet ik wel bitcoin miners aan het werk.

Terugleveren van groene energie moet lucratiever blijven dan nutteloos opstoken.

Maar momenteel gaat de discussie alleen maar over geld. Geld geld geld. Klimaat is helemaal niet boeiend voor de overheid, energiebedrijven of burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Dat laatste is waarom er financiële stimulans nodig zal blijven. Als ik 7 cent kan verdienen aan terugleveren of 10 aan een bitcoin miner (is maar een hypothetisch voorbeeld), dan zet ik wel bitcoin miners aan het werk.

Terugleveren van groene energie moet lucratiever blijven dan nutteloos opstoken.

Maar momenteel gaat de discussie alleen maar over geld. Geld geld geld. Klimaat is helemaal niet boeiend voor de overheid, energiebedrijven of burgers.
Uh?
Lees je zelf wel wat je schrijft?
Wanneer je zelf niet genoeg krijgt aan terugleveren ga je nog liever je energieverbruik opdrijven om via bitcoins meer geld te minen.
Om een paragraaf later beginnen te ranten dat het anderen alleen over geld geld geld gaat.
Niets mis mee maar dan moet je ook kunnen hebben dat bedrijven ook geld van je willen net zoals "burgers" nu geld van de overheid en de bedrijven willen.
Blijft uiteraard nog de vraag waar de milieuwinst zit in het minen van bitcoins. 8)7

Dat klimaat helemaal niet boeiend is voor een deel van de overheid en burgers (allemaal mensen dus) is correct maar liever dat niet doortrekken naar iedereen. Wanneer iedereen er zo over dacht waren er ook geen tegenstellingen binnen de maatschappij.
En maatregelen nemen die gunstig zijn voor het klimaat kunnen best ook geld opbrengen. Het ene sluit het ander niet uit. Toch wanneer je niet blijft stilstaan en mee gaat met wijzigende omstandigheden.

Het is hier putje winter bij een buitentemperatuur tussen -3,9°C en +0,3°C en een binnentemperatuur van 18.3°C en dankzij eigen opwek heb ik sinds middernacht 0 kWh teruggestuurd naar het net en slechts 270 Wh van het net afgehaald en al dubbel zoveel geproduceerd dan ik zelf verbruikt heb.
En dat zonder te salderen en tegen een "dagkost" van 6 cent. Ramp o ramp :+

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat je een beetje een verstoord beeld van de werkelijkheid hebt. Het leeuwendeel van de mensen zitten helemaal niet op Tweakers, zijn niet of nauwelijks bezig met energie en verbruiken alleen wat ze nodig hebben.
Daar vergis je je aardig in. Zeker sinds de prijsexplosie in '22 zijn hier echt een heleboel mensen vrij intensief mee bezig. Het armere deel van de maatschappij vooral om überhaupt het hoofd nog boven water te houden, het rijkere deel om er zelf beter van te worden onder de regenboogvlag van het klimaat (tot het ze één euro gaat kosten dan, dan liggen de prioriteiten toch anders). Ik kan bijna geen borrel verjaardag meer bezoeken of binnen no-time komen de omvormer-, ANWB- en laadpaal appjes tevoorschijn om de energie-penislengte onderling af te meten.
Duh. Dat is hoe het werkt in de grote mensenwereld.

spoiler:
Denk nou nog eens één stapje verder. Als de grootste klimaatzedenpredikers daadwerkelijk in hun eigen bullshit verhalen zouden geloven, zouden ze dan massaal dikke zonnepaneel-vrije villa's aan het strand kopen en de hele dag in privéjets naar klimaatconferenties met buiten-airco vliegen? Het is gewoon big business en je wordt gewoon voor de gek gehouden met al die klimaatangstporno. Voor mij is het gewoon een verdienmodel (spelletje meespelen als early adapter levert een hoop op), een manier om zo onafhankelijk/zelfstandig mogelijk te zijn en een technische hobby. Dat het (op termijn) goed is voor het milieu is leuk meegenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 19-01-2024 12:11 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RonJ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Daar vergis je je aardig in. Zeker sinds de prijsexplosie in '22 zijn hier echt een heleboel mensen vrij intensief mee bezig. Het armere deel van de maatschappij vooral om überhaupt het hoofd nog boven water te houden, het rijkere deel om er zelf beter van te worden onder de regenboogvlag van het klimaat (tot het ze één euro gaat kosten dan, dan liggen de prioriteiten toch anders). Ik kan bijna geen borrel verjaardag meer bezoeken of binnen no-time komen de omvormer-, ANWB- en laadpaal appjes tevoorschijn om de energie-penislengte onderling af te meten.
Wat ik voornamelijk bedoelde is dat zij vooral niet bezig zijn met het affakkelen van energie die in hun ogen nutteloos is :p
Voor mij is het gewoon een verdienmodel (spelletje meespelen als early adapter levert een hoop op) en een technische hobby. Dat het (op termijn) goed is voor het milieu is leuk meegenomen.[/spoiler]
Zo zit ik er ook in en dat verklaard gelijk waarom ik hierboven zo hypocriet was (@IvoB2) in mijn reactie. Ik weet ook dat het voor het klimaat niet goed is maar toch doe ik eraan mee :)

Op een of andere manier moeten we daar toch iets mee. Zolang voor iedereen het geld op #1 staat blijft klimaat een lastig onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Wat ik voornamelijk bedoelde is dat zij vooral niet bezig zijn met het affakkelen van energie die in hun ogen nutteloos is :p
Nou, de dynamische klantjes (minderheid, i know) echt wel hoor. Als men ergens eurotjes in ziet wordt men ineens heel gemotiveerd en creatief (precies waarom kapitalisme werkt er voor iedereen een zeker verdienmodel wil zijn als je een transitie zonder al teveel dwang wil doen). En dat zijn voor het overgrote deel bepaald geen tweakers.

Ik heb al de nodige bizarre affakkel-constructies gezien in de zomer, met haspels + ventilator-kacheltjes in de tuin op een warme zomerdag en ook al buurmannen meegemaakt die aan de EV-rijders kwamen vragen of we niet even daar "gratis" wilden komen opladen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05

copykat

Good copy isn't bad

timk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Waarom heb je zonnepanelen aangeschaft? Zonnepanelen waren geen verdienmodel neem ik aan?

Er zijn wel betere oplossingen te bedenken om van je overcapaciteit af te komen. Ga broden bakken bijvoorbeeld. Of schaal je PV opstelling wat terug zodat het beter in balans is met je eigen verbruik.
Om mn dagelijkse verbruik te leveren, dagelijks als in 24 uur/week/maand/jaar gemiddeld.
En omdat electrisch koken, electrische verwarming gefaseerd ingevoerd word. Dus eigen verbruik neemt vanzelf toe. Electrische voertuigen word ook de norm en bij laten leggen op basis van je verbruik op dat moment is relatief duur ivm in één keer "volleggen".
Of zoals ik zeg ik ben de investering aangegaan op basis van afspraken vd regering. Toegegeven dat is vaak garantie tot de deur.
(al zou de saldering alleen maar gelden totdat je panelen terugverdient zijn bij particulier en nominale opwekking. Rond je eigen verbruik en géén teruglever vergoeding rest kwh..)
De subsidies werden gekoppeld aan dat je goed bezig was voor het milieu.
Wat ze niet er bij vertellen is:
1 zonnepanelen kunnen het nieuwe asbest worden over x jaar als al die niet recyclebare panelen vd daken komen.
2 verhoogde service kosten voor de aangesloten apparatuur en kortere levensduur van de warmtepompen.
3 multi keer hogere aanschafkosten van WP's.
Dus hr combiketel op gas vs wp en wb is nu niet een financieel gunstige vergelijking voor de electrificatie.
Zeker niet voor bestaande huizen die gemodificeerd moeten worden wat als bedrag er ook bij komt.
Heel veel mensen hebben gerekend met de vergoedingen en saldering of hun investering voldoende gedekt is terugverdien model ten opzichte vd oude situatie. Op de manier van boetes en geen saldering schrijf je net zo hard af als een eigen auto.

(milieu)Principes zijn leuk als je ze kan betalen. :)

Door deze aanpassing is je investering weer opgerekt met 10k voor een thuisbatterij.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:14:
[...]
Zolang voor iedereen het geld op #1 staat blijft klimaat een lastig onderwerp.
En weer maak je een denkfout door iedereen over dezelfde kam te scheren.
En zoals ik al zei, maatregelen die nuttig zijn voor het klimaat kunnen gelijktijdig ook geld opbrengen voor diegene die ze neemt. Het ene sluit het ander niet uit. En dat is dan mooi meegenomen voor diegene die investeert en gelijktijdig voor het klimaat.
Ik nam tijdig maatregelen die me eerst geld gekost hebben maar nadien jaar na jaar geld opbrengen.
Naast onafhankelijker te zijn van de overheid en de energiemaatschappij (die overigens haar energie ook 100% klimaatneutraal produceert) haal ik vandaag, putje winter, geen kWh van het net en produceer de benodigde energie helemaal zelf. Daar moet dus een gascentrale al geen kWh extra voor produceren.
Wat is daar verkeerd aan voor het klimaat?
Het is dus een win-win: goed voor mijn eigen financiën en goed voor het klimaat. En salderen was daar helemaal niet voor nodig want dat doe ik ook al jaren, volkomen vrijwillig, niet meer.

Maar hey, wie elke dag verder wil ranten over al dan niet tot in de eeuwigheid moeten kunnen salderen moet dat maar doen. kWh produceren doet dat wel niet.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kijk als je in de zomer je overtollige electra kan verbruiken door domotica te laten bereken wat wanneer aan kan zodat je een zero kwh inname en afgifte hebt is het ideaal.
Maar in de realwold zijn dit soort oplossingen schreeuwend duur om aan te schaffen en behoorlijk instabiel en onbruikbaar op deze breedte graad vd wereld. Winter?
Domotica gestuurde waterboiler, vaatwasser, wasmachine , koelkast, warmtepomp enz.
Doemdenkend wat als er een softwarebug in zit en je ontdekt dit te laat?
Failure, fouttief gebruik, defecten, enz.
Drukke tijden voor service engineers met al die particulieren die vervolgens failiet gaan aan de uurlonen.
Hoe meer we in deze domotica gestuurde leefsituatie terecht komen destemeer we afhankelijk zijn en dus een verdienmodel worden waar je geen nee tegen kan zeggen.

Punt is inderdaad investeerders hebben zonne en wind energie parken gebouwd met mega subsidies en voordelen om snel te cashen en zij kunnen deze stroom aan bieden op de handels markt en een opwek profiel leveren zodat kolen en gas centrales daar op kunnen schakelen. Dat kan een particulier niet.
In de bergen kan je water omhoog pompen om weer naar beneden te laten lopen in de avond.
Hier kan je stroom niet opslaan behalve in milieu onvriendelijke contructies als accu's.
Ok dikke water balg in je kruipruimte om warmte op te slaan die je later weer gebruikt om behoefte mee te leveren. Zo iets.

Wat inderdaad is gebeurd dat vd bron de deur open gewrikt heeft voor anderen.
Mijn investeringen zullen puur voor portemonnee zijn en niet voor het milieu.
Regering boeit het milieu ook niks. Dus...
Tatasteel? Googledatacenters?
En olie en gas bedrijven?
Werkgelegenheid en brutonational product ja, milieu ? Neeeh alleen om te doen alsof en omdat we in europa iets afgesproken hebben wat we jaren genegeerd hebben omdat dat beter uitkwam.

Ik wil best beslissen met milieu aspecten als meeweegfactor maar net als Shel en andere grote bedrijven moet ik ook bepalen of milieu gunstige keuzes niet zeer ongunstig zijn voor het voortbestaan van mijn gezin en leef situatie. Dus winst leuk fijn, verlies? Alleen in zéér beperkte mate.

Tis jammer maar zo werkt het blijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 19-01-2024 13:18 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Opzich is het ook nog steeds geen probleem dat iedereen zonnepanelen gaan nemen mits het energienetwerk eindelijk eens goed gaat werken en verzwaard gaat worden.
Er werd namelijk maar zo een 17% van het totale verbruik opgewekt door zonnepanelen in NL.

Het grote probleem zijn de oneerlijke kosten voor de niet PV bezitters en dat salderen onhoudbaar is door de onbelanst en kosten.

Door het afschaffen van salderen wordt het eigen verbruik gestimuleerd daardoor wordt het netwerk minder belast en zal er meer directe stroomverbruik zijn waardoor de onbelast hopelijk minder gaat worden.

Ik las trouwens berekeningen dat als het salderen afgeschaft wordt je de PV alsnog binnen circa 7 naar terug verdiend hebt.
Dus het blijft alsnog financieel houdbaar alleen minder winstgevend dan nu het geval is.
Denk je dat de onbalanskosten flink lager zouden zijn als mensen geen panelen hadden op de daken? Die zonneparken en windmolens hebben toch echt een heel groot aandeel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
NicoHF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Het is puur een stimulans voor meer zonnepanelen, dus een soort subsidie. Daar is niets oneerlijks aan dus, behalve dan dat de regering eens fatsoenlijk beleid moet maken waarin ze aangeven wat het doel is en op welk punt ze de subsidie (salderen) af gaan bouwen.

Daarbij heeft de onbalans weinig te maken met salderen. Dat heeft veel meer te maken met de push om van het gas af te gaan en zo veel mogelijk richting elektriciteit te pushen (b.v. EVs). Salderen zal daar best enige invloed op hebben, maar dat zal in het niet vallen bij de rest (mensen hebben nu eenmaal een vast ritme waarbij je pieken in het verbruik krijgt.)
Met de huidige extra kosten die de leveranciers verzinnen ga je die 7 jaar echt niet meer halen. Die 7 jaar is nl. gebaseerd op het stuk eigen verbruik, maar als je daarnaast allerlei extra's moet betalen, gaat die 7 jaar natuurlijk weer hard omhoog.

Met het huidige beleid/regelingen is het gevolg heel simpel dat er steeds minder zonnepanelen zullen komen. En volgens mij staat dat haaks op de milieudoelen die we willen behalen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
copykat schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Wat ze niet er bij vertellen is:
1 zonnepanelen kunnen het nieuwe asbest worden over x jaar als al die niet recyclebare panelen vd daken komen.
2 verhoogde service kosten voor de aangesloten apparatuur en kortere levensduur van de warmtepompen.
3 multi keer hogere aanschafkosten van WP's.
Dus hr combiketel op gas vs wp en wb is nu niet een financieel gunstige vergelijking voor de electrificatie.
Zeker niet voor bestaande huizen die gemodificeerd moeten worden wat als bedrag er ook bij komt.
Heel veel mensen hebben gerekend met de vergoedingen en saldering of hun investering voldoende gedekt is terugverdien model ten opzichte vd oude situatie. Op de manier van boetes en geen saldering schrijf je net zo hard af als een eigen auto.
Heb je nog meer fabeltjes opgeduikeld?

1) Zonnepanelen zijn prima te recyclen. Of het (in de EU) op dit moment rendabel is, is 2 (hoge energieprijzen en heel weinig schaal door gebrek aan aanbod van panelen want die gaan decennia mee). Maar ook daar heeft men uiteraard natuurlijk weer niet in vooruitgedacht, dat had makkelijk ondervangen kunnen worden door een verwijderingsbijdrage van 1-2 tientjes per paneel. Dat gaat nu achteraf lastig worden.
2) Wat een onzin. Dat heeft nog nooit iemand kunnen aantonen. Als je gewoon fatsoenlijke c.q. enigszins moderne apparatuur koopt kan deze prima tegen 230+10% volt, dat lost de schakelende voeding wel op. Alleen oude meuk heeft theoretisch last van een hoog voltage.
3) Die zijn niet goedkoop op dit moment idd. Maar nog steeds is een WP in veruit de meeste gevallen rendabel.

Saldering is ook helemaal niet inherent verbonden met een warmtepomp of EV business case. Die zijn ook zonder goedkopere PV-stroom uit eigen opwek gewoon rendabel. Dat fabeltje lees ik hier ook elke week wel eens terug, maar met 0,35/kWh en 1,20/m3 voor aardgas geïmporteerd LNG rendeert een WP nog altijd uitstekend en juist in de bestaande huizen met meer verbruik.

Men neme simpelweg het aardgasverbruik in m3 en doen dat maal 1,5 tot 2 (ideale vs redelijke installatie) voor het verbruik in kWh. Doe je het goed, kan je er nog 300/jaar aan vastrecht voor gas afhalen. Het modificeren van de afgifte is juist vooral bij recent/nieuw gebouwde (en krap berekende) bouw van toepassing. De meeste oudere huizen zijn nog uitgelegd op veel meer afgifte voordat er enige isolatie, dubbelglas en HR-ketels inkwamen en werken meer dan prima met een WP zonder al teveel aanpassingen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Denk je dat de onbalanskosten flink lager zouden zijn als mensen geen panelen hadden op de daken? Die zonneparken en windmolens hebben toch echt een heel groot aandeel denk ik.
Stel ze hadden geen zonnepanelen dan waren de onbelanskosten idd lager geweest.

We moeten anders omgaan met de stroom vraag, meer directe verbruik om dit op te lossen.

Ik zelf vind de dal en hoog tarieven ook flink achterhaald, die zouden omgedraait moeten worden om meer stroom overdag te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
redwing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Het is puur een stimulans voor meer zonnepanelen, dus een soort subsidie. Daar is niets oneerlijks aan dus, behalve dan dat de regering eens fatsoenlijk beleid moet maken waarin ze aangeven wat het doel is en op welk punt ze de subsidie (salderen) af gaan bouwen.
Maar dan wel een subsidie die niet via de belastingdienst loopt en wordt uitgekeerd, maar één die de energieboeren moeten uitvoeren door de kosten hiervoor weg te halen uit de zakken van de achterblijvers. En nu is iedereen boos op die clubs ipv de overheid, die dit systeem bedacht- c.q. te lang in stand gehouden hebben.

En eens, het probleem is ook helemaal niet de afbouw op zich maar het grillige, onvoorspelbare beleid waar de belangen van de golfbaan-vrindjes zoals te doen gebruikelijk voorgaan op die van de kleinburgerij. Die kan door gebrek aan vertrouwen geen betrouwbare langetermijn businesscase meer opstellen en denkt dan niet onterecht "bekijk het dan maar met je transitie".
Daarbij heeft de onbalans weinig te maken met salderen. Dat heeft veel meer te maken met de push om van het gas af te gaan en zo veel mogelijk richting elektriciteit te pushen (b.v. EVs). Salderen zal daar best enige invloed op hebben, maar dat zal in het niet vallen bij de rest (mensen hebben nu eenmaal een vast ritme waarbij je pieken in het verbruik krijgt.)
Niet met salderen an sich maar wel degelijk met PV-opwek (en in mindere mate wind). Bewolking en wind zijn inherent slecht voorspelbaar en zeer lokaal variabel en daarmee ontstaat er een noodzaak voor kostbare onbalanscorrecties in het energiesysteem. EV laadpatronen zijn dat echter in veel grotere mate wél (en bovendien vrij eenvoudig via API's stuurbaar) en warmtepompen al helemaal, die draaien grotendeels 24/7 en het verbruik schaalt (exponentieel) vrij voorspelbaar mee met de buitentemperatuur. Daar ontstaat nauwelijks onbalans door en met stuurbare EV's kan je het zelfs oplossen voor een relatieve habbekrats.
Met de huidige extra kosten die de leveranciers verzinnen ga je die 7 jaar echt niet meer halen. Die 7 jaar is nl. gebaseerd op het stuk eigen verbruik, maar als je daarnaast allerlei extra's moet betalen, gaat die 7 jaar natuurlijk weer hard omhoog.

Met het huidige beleid/regelingen is het gevolg heel simpel dat er steeds minder zonnepanelen zullen komen. En volgens mij staat dat haaks op de milieudoelen die we willen behalen.
Die haal je dan in de meeste gevallen nog steeds makkelijk. Het probleem is alleen dat niemand meer gelooft dat dat binnen die 7 jaar ook zo blijft en er niet wéér allerlei onvoorziene verrassingen komen. Dus houdt men de hand op de knip. Dat gaan we nog heel wat jaren voelen in de bereidheid om mee te doen, zelfs al draait men nu alles terug. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:35:
[...]

[...]

Het is oneerlijk in de trant dat niet PV bezitters moeten meebetalen aan de onbelanskosten die veroorzaakt worden door overschotten op de stroommarkt.
Ik zelf vind het op van de zotte dat energiemaatschappijen geld moeten betalen aan bv een gascentralen als die moet afschalen, maar dit is momenteel wel de werkelijkheid dat zou moeten veranderen.
Maar zolang dat niet kan en gebeurd betaald iedereen met het huidige beleid mee aan die kosten dus ook de niet PV bezitters.

Door afschaffing van de saldering hopen ze op meer directe verbruik en dus een betere belans tussen vraag en aanbod, daardoor zal ook de ombelanskosten gaan dalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

RonJ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Heb je nog meer fabeltjes opgeduikeld?

1) Zonnepanelen zijn prima te recyclen. Of het (in de EU) op dit moment rendabel is, is 2 (hoge energieprijzen en heel weinig schaal door gebrek aan aanbod van panelen want die gaan decennia mee). Maar ook daar heeft men uiteraard natuurlijk weer niet in vooruitgedacht, dat had makkelijk ondervangen kunnen worden door een verwijderingsbijdrage van 1-2 tientjes per paneel. Dat gaat nu achteraf lastig worden.
Volgens mij was er iemand die een nieuw proces bedacht had zodat de panelen 100% recyclebaar werden. Nu werden ze nog veel "verhakseld" en was veel niet recyclebaar. Naar ik greep van het rtlnieuws item.
2) Wat een onzin. Dat heeft nog nooit iemand kunnen aantonen. Als je gewoon fatsoenlijke c.q. enigszins moderne apparatuur koopt kan deze prima tegen 230+10% volt, dat lost de schakelende voeding wel op. Alleen oude meuk heeft theoretisch last van een hoog voltage.
Onzin?
Hr cv onderhouds contract 120 euro per jaar. Een airco wp oh 250 euro per unit per jaar ? En lifetime? 10 jaar.
Wat gaat er stuk aan een hrcv? Mainpwb? Ik heb zelden een probleem gehad behalve jaarlijkse schoonmaken en t stickertje voor weer een jaartje. Dat zal met die complexe apparatuur als wp's niet zo zijn voorlopig. En het aantal Engineers die gecertificeerd zijn kosten per maand kwa salaris ook een stuk meer dan die gas cv reperateur. Kans op bezoeken voor het inregelen en naregelen is groter.
3) Die zijn niet goedkoop op dit moment idd. Maar nog steeds is een WP in veruit de meeste gevallen rendabel.

Saldering is ook helemaal niet inherent verbonden met een warmtepomp of EV business case. Die zijn ook zonder goedkopere PV-stroom uit eigen opwek gewoon rendabel. Dat fabeltje lees ik hier ook elke week wel eens terug, maar met 0,35/kWh en 1,20/m3 voor aardgas geïmporteerd LNG rendeert een WP nog altijd uitstekend en juist in de bestaande huizen met meer verbruik.

Men neme simpelweg het aardgasverbruik in m3 en doen dat maal 1,5 tot 2 (ideale vs redelijke installatie) voor het verbruik in kWh. Doe je het goed, kan je er nog 300/jaar aan vastrecht voor gas afhalen. Het modificeren van de afgifte is juist vooral bij recent/nieuw gebouwde (en krap berekende) bouw van toepassing. De meeste oudere huizen zijn nog uitgelegd op veel meer afgifte voordat er enige isolatie, dubbelglas en HR-ketels inkwamen en werken meer dan prima met een WP zonder al teveel aanpassingen.
Ik ben op dit moment met homewizard met p1meter continu aan het uitlezen zodat ik een beetje kan zien wanneer en wat er aan verbruik is. In gas en electra. En wat mn directe zonnestroom verbruik is en wat geüpload word om later weer te vereffenen. Bedoeling is zo weinig mogelijk overstroom te houden aan het eind vh boekjaar en in de toekomst zoweinig mogelijk stroom terugleveren.

Electrische kacheltjes zou ik met smart energysocket kunnen laten schakelen op overstroom van pv.
Airco, spiltairco's hoeven geen vloerverwarming investering en dus nieuwe topvloer. Hebben als nadeel dat de energie opbouw met zonnestroom in beton niet kan maar je kan wel de airco's laten verwarmen op basis van pv over capaciteit of koelen.
Een waterboiler is ook ongeveer 4kwh perjaar. Zelfs de leverancier geeft toe dat cv, gas, douche en tap water rendabeler is op dit moment dan een 120liter boiler. En de meeste wpboilers zijn zo groot en zwaar dat die niet via de trap je zolder kan worden opgesjouwd. Niet iedereen heeft op de begane grond ruimtes voor dit soort spul. Plus dat originele tapwaterleidingen op zolder bij je hrcv uitkomen. => installateur inhuren om dit aan te passen voor enige duizende euro's.

Als ik 300/mnd aan gas betaal. 13.000/300 is 43 maanden 3,6 jaar. Wat dus langer word voordat ik omdat je ook voor de extra electra moet bijbetalen. Als iedereen 15.000 kwh per jaar gaat verstoken zal dat ook komen op oei ons netwerk kan dit niet aan... Kost geld investeren blabla. Poef kostprijs per kwh omhoog.
En swinters is je pv opwekking onvoldoende voor je wp en boiler.

Nu ongeveer 2700kwh perjaar straks met aicro's 4000kwh?
Boiler er bij, weer 4000kwh.
Auto electrisch, 4000kwh?

Citroen c1 op benzine is hoeveel in aanschaf?
Zelfde met full electric?

Geen auto geen werk geen inkomen geen investering in eigen huis enz.
Openbaar vervoer word steeds duurder tegen slechtere levering.

Ik mag straks wel 4000 netto in de maand verdienen om überhaupt gezin draaiende te houden. Plus 2500 van de vrouw.
Sparen is er niet bij dus investeren ook niet met eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:58:
Kijk als je in de zomer je overtollige electra kan verbruiken door domotica te laten bereken wat wanneer aan kan zodat je een zero kwh inname en afgifte hebt is het ideaal.
Maar in de realwold zijn dit soort oplossingen schreeuwend duur om aan te schaffen en behoorlijk instabiel en onbruikbaar op deze breedte graad vd wereld. Winter?
Bwa, ik leef in dezelfde wereld als wie dan ook en ik heb heus geen domotica nodig om mijn energieverbruik te berekenen. Dat is hier zo eenvoudig dat dit nog uit het hoofd kan en door zelf op een paar knopjes te duwen. :)
Hier in huis is nauwelijks domotica aanwezig en het weinige dat er is stuur ik dan nog eens regelmatig zelf bij omdat ik dat nog altijd gecontroleerder kan dan eender welk domoticasysteem.
En ik ben nog altijd niet zo ver heen dat ik niet meer zelf op een knopje kan drukken wanneer het licht in een welbepaalde ruimte aanmoet, of net uit en om de wasmachine, vaatwas,..... in werking te stellen wanneer ik zelf kan vaststellen dat er buiten voldoende zon is en/of genoeg voorraad.
Je moet het niet moeilijker maken/voorstellen dan nodig.

En verder doe en laat je natuurlijk wat jezelf wil.
Maar dat gaat dan ook op voor ieder ander.

Ter info: ik heb een full electric woning met een nulenergierekening en verdien bovendien heus geen 4000 € netto per maand en dat heb ik ook nooit verdiend.
Wanneer jij 6500 € netto moet verdienen om maandelijks een huishoudende draaiende te houden heb je gewoon (energetisch) een heel riante levensstijl die, mijn mening, grenst aan overconsumptie.
Dat is dan jouw probleem en keuze maar het kan heus ook totaal anders.
Wij komen hier gemiddeld toe met een 1000 € netto per maand en een 1700 € als we het echt ruim laten hangen.

Ja en "Winter?" wat?
Hier is het nu putje winter (toch nog een tweetal dagen :) ) en zelfs dan heb ik drie keer meer lokaal geproduceerd dan verbruikt, is er 40Wh richting net gegaan en 370 Wh uit het net. Kostprijs: 6,2 cent.
6200 € netto per maand is hier dus absoluut geen vereiste. :)

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 16:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Stel ze hadden geen zonnepanelen dan waren de onbelanskosten idd lager geweest.

We moeten anders omgaan met de stroom vraag, meer directe verbruik om dit op te lossen.

Ik zelf vind de dal en hoog tarieven ook flink achterhaald, die zouden omgedraait moeten worden om meer stroom overdag te stimuleren.
Ik denk dat de mensen met panelen op de daken nog geen deuk in een pakje boter slaan als je naar het grote plaatje kijkt van onbalans. Hetzelfde met stimuleren van verbruik bij particulieren, dat is enorme onzin aangezien een particulier in de zomer niet elke dag zijn auto kan opladen of dagelijks 3x de wasmachine aanzet. Het zijn druppeltjes die hij aan verbruik kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Het is oneerlijk in de trant dat niet PV bezitters moeten meebetalen aan de onbelanskosten die veroorzaakt worden door overschotten op de stroommarkt.
Er is niets oneerlijks aan. Er is een transitie gaande naar andere electriciteitsbronnen, logischerwijs volgen daar kosten uit om dat mogelijk te maken waarbij de uptime nog altijd goed blijft.

Ook mensen zonder panelen hebben als de transitie is afgerond de lusten ervan, waarom zou het oneerlijk zijn om dan te vragen om er ook aan mee te betalen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:46
Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Ik denk dat de mensen met panelen op de daken nog geen deuk in een pakje boter slaan als je naar het grote plaatje kijkt van onbalans. Hetzelfde met stimuleren van verbruik bij particulieren, dat is enorme onzin aangezien een particulier in de zomer niet elke dag zijn auto kan opladen of dagelijks 3x de wasmachine aanzet. Het zijn druppeltjes die hij aan verbruik kan doen.
Zeker als je je bedenkt dat huishoudens ongeveer 14% gebruiken van het totale elektriciteitsverbruik. De andere 86% wordt verbruikt door de industrie... :7
De groep huishoudens worden wel volledig belast en aangeslagen om mee te betalen aan de "groene" transitie en onbalans.
De industrie / zware industrie wordt nauwelijks (extra) aangeslagen. En ook de industrie heeft tegenwoordig veel zonnepanelen op het dak liggen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RonJ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Maar dan wel een subsidie die niet via de belastingdienst loopt en wordt uitgekeerd, maar één die de energieboeren moeten uitvoeren door de kosten hiervoor weg te halen uit de zakken van de achterblijvers. En nu is iedereen boos op die clubs ipv de overheid, die dit systeem bedacht- c.q. te lang in stand gehouden hebben.

En eens, het probleem is ook helemaal niet de afbouw op zich maar het grillige, onvoorspelbare beleid waar de belangen van de golfbaan-vrindjes zoals te doen gebruikelijk voorgaan op die van de kleinburgerij. Die kan door gebrek aan vertrouwen geen betrouwbare langetermijn businesscase meer opstellen en denkt dan niet onterecht "bekijk het dan maar met je transitie".
Precies dit. Salderen heeft jarenlang prima gewerkt en nu is het tijd voor een ander systeem. Alleen had dat systeem al jaren geleden klaar gezet moeten worden inclusief de voorwaardes wanneer het in zou gaan.
[...]

Niet met salderen an sich maar wel degelijk met PV-opwek (en in mindere mate wind). Bewolking en wind zijn inherent slecht voorspelbaar en zeer lokaal variabel en daarmee ontstaat er een noodzaak voor kostbare onbalanscorrecties in het energiesysteem. EV laadpatronen zijn dat echter in veel grotere mate wél (en bovendien vrij eenvoudig via API's stuurbaar) en warmtepompen al helemaal, die draaien grotendeels 24/7 en het verbruik schaalt (exponentieel) vrij voorspelbaar mee met de buitentemperatuur. Daar ontstaat nauwelijks onbalans door en met stuurbare EV's kan je het zelfs oplossen voor een relatieve habbekrats.
Als je kijkt naar de echte onbalans zie je dat de onbalans in verbruik vele malen groter is dan bij opwekken (waarbij bij opwekken de PV van consumenten ook maar een klein deel is van het geheel). En wat stuurbaarheid betreft kan dat bij beide natuurlijk prima, mits het maar geregeld wordt.
[...]
Die haal je dan in de meeste gevallen nog steeds makkelijk. Het probleem is alleen dat niemand meer gelooft dat dat binnen die 7 jaar ook zo blijft en er niet wéér allerlei onvoorziene verrassingen komen. Dus houdt men de hand op de knip. Dat gaan we nog heel wat jaren voelen in de bereidheid om mee te doen, zelfs al draait men nu alles terug. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Als je bij de verkeerde energiemaatschappij zit, is het nu al lastig om die 7 jaar te halen. En inderdaad zoals je al zegt is het maar de vraag wat er nog meer gaat komen. Zeker omdat de regering/ACM al hebben laten zien dat ze alles toestaan. Want zelfs het kromme salderen wat sommige partijen nu doen wordt maar amper aangepakt (b.v. UC die per kwartaal saldeert)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
NicoHF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:06:
[...]
En is het dan ook oneerlijk dat de energieprijzen voor diezelfde niet PV bezitters lager zijn geworden dan als er geen PV was?
Ik zelf vind het op van de zotte dat energiemaatschappijen geld moeten betalen aan bv een gascentralen als die moet afschalen, maar dit is momenteel wel de werkelijkheid dat zou moeten veranderen.
Maar zolang dat niet kan en gebeurd betaald iedereen met het huidige beleid mee aan die kosten dus ook de niet PV bezitters.

Door afschaffing van de saldering hopen ze op meer directe verbruik en dus een betere belans tussen vraag en aanbod, daardoor zal ook de ombelanskosten gaan dalen
Alleen zit het grootste probleem in die onbalans niet bij de consument en sowieso ligt dat meer in verbruik dan het opwekken (als je kijkt naar de pieken wat het systeem aan moet kunnen). Waarbij b.v. een EV die thuis wordt opgeladen in de meeste gevallen toch echt geladen zal worden als de zon al weg is. Heel veel valt daar niet in aan te passen. Een heel deel van de onbalans zal je dus niet oplossen door de consument aan te pakken. En heel cru gezegd, als je de onbalans wilt verkleinen moet je simpelweg minder snel van het gas af willen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
copykat schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Volgens mij was er iemand die een nieuw proces bedacht had zodat de panelen 100% recyclebaar werden. Nu werden ze nog veel "verhakseld" en was veel niet recyclebaar. Naar ik greep van het rtlnieuws item.
Er zijn inmiddels meerdere bedrijven die met nieuwe(re) processen 95 tot >99% (in gewicht%) kunnen recyclen. Vooral het glas, evt. PFAS coatings en de brandwerende plastics in de stekkers zijn daarbij de lastige componenten. Waarom ze nu pas geld steken in die procesverbetering tov dom hakselen? Simpelweg omdat er nu pas een heel klein beetje volume aan te verwerken panelen wordt aangeboden. Zonder een continue stroom aan oude panelen is het lastig om veel geld in onderzoek en verwerkingsfabrieken te steken en die panelen blijken toch echt véél langer mee te gaan dan de tegenstanders beweren.

Bij lithium accu's zie je hetzelfde verhaal. Een hoop partijen met mooie technieken, maar die ze maar niet verder op kunnen schalen op dit moment omdat ze alleen kunnen teren op accu's uit de productie (die de QA eisen niet halen) en bijv. na flinke ongelukken. De rest van die accu's blijft nog volop in gebruik en ook die gaan veel langer mee dan gedacht.
Onzin?
Hr cv onderhouds contract 120 euro per jaar. Een airco wp oh 250 euro per unit per jaar ? En lifetime? 10 jaar.
Wat gaat er stuk aan een hrcv? Mainpwb? Ik heb zelden een probleem gehad behalve jaarlijkse schoonmaken en t stickertje voor weer een jaartje. Dat zal met die complexe apparatuur als wp's niet zo zijn voorlopig. En het aantal Engineers die gecertificeerd zijn kosten per maand kwa salaris ook een stuk meer dan die gas cv reperateur. Kans op bezoeken voor het inregelen en naregelen is groter.
Wat heeft je HR- en airco onderhoud met hogere kosten dankzij PV-opwek te maken? :?

Maar om er toch even op in te gaan, óók bij een warmtepomp/airco stelt het onderhoud geen reet voor. Dat er (te) veel voor wordt gevraagd is een ander verhaal, maar 250 per unit heb ik nog niet gezien. Ik laat jaarlijks de F-gassen druk checken door de leverancier voor het garantiebonnetje en doe de rest al heel wat jaren zelf (vinden ze helemaal prima, is voor die jongens ook niet hun favoriete klusje) en het stelt echt geen fluit voor, is niets meer dan de boel schoonmaken.

Ook gaat er bij een goed geïnstalleerde WP unit ook maar echt zelden wat aan kapot, net als bij ketels. Als er al wat is, is het net als bij ketels meestal iets met kleppen of de printplaten. Die zijn dan ook zo omgewisseld.
Ik ben op dit moment met homewizard met p1meter continu aan het uitlezen zodat ik een beetje kan zien wanneer en wat er aan verbruik is. In gas en electra. En wat mn directe zonnestroom verbruik is en wat geüpload word om later weer te vereffenen. Bedoeling is zo weinig mogelijk overstroom te houden aan het eind vh boekjaar en in de toekomst zoweinig mogelijk stroom terugleveren.

Electrische kacheltjes zou ik met smart energysocket kunnen laten schakelen op overstroom van pv.
Airco, spiltairco's hoeven geen vloerverwarming investering en dus nieuwe topvloer. Hebben als nadeel dat de energie opbouw met zonnestroom in beton niet kan maar je kan wel de airco's laten verwarmen op basis van pv over capaciteit of koelen.
Een waterboiler is ook ongeveer 4kwh perjaar. Zelfs de leverancier geeft toe dat cv, gas, douche en tap water rendabeler is op dit moment dan een 120liter boiler. En de meeste wpboilers zijn zo groot en zwaar dat die niet via de trap je zolder kan worden opgesjouwd. Niet iedereen heeft op de begane grond ruimtes voor dit soort spul. Plus dat originele tapwaterleidingen op zolder bij je hrcv uitkomen. => installateur inhuren om dit aan te passen voor enige duizende euro's.
Een P1 meter kan je niet zo heel veel mee. Je wil individuele verbruikers meten. Eigen verbruik verhogen is idd lastig, veel verder dan 35-40% kom je echt niet.

Verder moet je imho wat meer in mogelijkheden denken. WP-boiler naar de zolder (ja die is zwaar, und?) en monoblock tegen de gevel en klaar ben je.
Als ik 300/mnd aan gas betaal. 13.000/300 is 43 maanden 3,6 jaar. Wat dus langer word voordat ik omdat je ook voor de extra electra moet bijbetalen. Als iedereen 15.000 kwh per jaar gaat verstoken zal dat ook komen op oei ons netwerk kan dit niet aan... Kost geld investeren blabla. Poef kostprijs per kwh omhoog.
En swinters is je pv opwekking onvoldoende voor je wp en boiler.

Nu ongeveer 2700kwh perjaar straks met aicro's 4000kwh?
Boiler er bij, weer 4000kwh.
Auto electrisch, 4000kwh?

Citroen c1 op benzine is hoeveel in aanschaf?
Zelfde met full electric?

Geen auto geen werk geen inkomen geen investering in eigen huis enz.
Openbaar vervoer word steeds duurder tegen slechtere levering.

Ik mag straks wel 4000 netto in de maand verdienen om überhaupt gezin draaiende te houden. Plus 2500 van de vrouw.
Sparen is er niet bij dus investeren ook niet met eigen geld.
Ja, er zal geld in het netwerk gestoken moeten worden. Niet meer dan logisch. Uiteindelijk valt er een gasnetwerk weg om te onderhouden, dan zal het redelijk om het even worden.

Airco's is meer (vermindering gasverbruik *1,5 in kWh voor een goede), wp-boiler veel minder. Auto hangt helemaal van de km's af. Hopelijk niet teveel als je die in een C1 moet afleggen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
redwing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:05:
[...

Als je kijkt naar de echte onbalans zie je dat de onbalans in verbruik vele malen groter is dan bij opwekken (waarbij bij opwekken de PV van consumenten ook maar een klein deel is van het geheel). En wat stuurbaarheid betreft kan dat bij beide natuurlijk prima, mits het maar geregeld wordt.
Niet dat ik je niet geloof, maar heb je daar toevallig de onderliggende cijfers van? Ik kan het me bijna niet voorstellen namelijk. Zowel een WP als een EV zijn weliswaar hele zware verbruikers, maar hebben (zeker in grote aantallen) een super stabiele en voorspelbare belasting. Mijn EV laadt in principe urenlang door, als jedlix tenminste niet ingrijpt om jusit die onbalans te helpen oplossen tegen een vergoeding, maar dan is het door tennet gewenst/gestuurd.
Als je bij de verkeerde energiemaatschappij zit, is het nu al lastig om die 7 jaar te halen. En inderdaad zoals je al zegt is het maar de vraag wat er nog meer gaat komen. Zeker omdat de regering/ACM al hebben laten zien dat ze alles toestaan. Want zelfs het kromme salderen wat sommige partijen nu doen wordt maar amper aangepakt (b.v. UC die per kwartaal saldeert)
Dan moet je daar vooral weggaan he, stemmen met je portemonnee heeft veel meer invloed dan met het stembiljet zeg ik altijd. Verder eens.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
redwing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:13:
[...]

En is het dan ook oneerlijk dat de energieprijzen voor diezelfde niet PV bezitters lager zijn geworden dan als er geen PV was?
Dat stukje laten ze voor het gemak altijd maar weg uit de discussie. Maar idd, zonder de massale adoptie van PV de laatste jaren waren de gas- en energieprijzen nog altijd torenhoog geweest en was het nog steeds opbieden om de veel te schaarse kuubjes LNG te verwerven (waarvan de importcapaciteit verhogen jarenlange projecten zijn).
Alleen zit het grootste probleem in die onbalans niet bij de consument en sowieso ligt dat meer in verbruik dan het opwekken (als je kijkt naar de pieken wat het systeem aan moet kunnen). Waarbij b.v. een EV die thuis wordt opgeladen in de meeste gevallen toch echt geladen zal worden als de zon al weg is. Heel veel valt daar niet in aan te passen. Een heel deel van de onbalans zal je dus niet oplossen door de consument aan te pakken. En heel cru gezegd, als je de onbalans wilt verkleinen moet je simpelweg minder snel van het gas af willen.
Onbalans is niet het laden van je EV als het donker is. (landelijke) onbalans is simpelweg het verschil tussen wat de modellen vooraf voorspelt hebben en waar vooraf dus op ingekocht en ingeregeld is en de daadwerkelijke belasting/opwek die gecompenseerd moet worden om het systeem stabiel te houden. Dat zit 'm imho toch echt in de grillige opwek-kant en niet in zware en urenlange blokbelastingen van EV's en WP's.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
RonJ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:30:
Dat stukje laten ze voor het gemak altijd maar weg uit de discussie. Maar idd, zonder de massale adoptie van PV de laatste jaren waren de gas- en energieprijzen nog altijd torenhoog geweest en was het nog steeds opbieden om de veel te schaarse kuubjes LNG te verwerven (waarvan de importcapaciteit verhogen jarenlange projecten zijn).
Misschien even alle PV en private wind stroom in nederland in Juni uitschakelen als protest tegen het gezeik over salderen. Dan gaan de prijzen fors omhoog en staat de dam vol met niet PV houders die voor salderen zijn omdat het zo slecht nog niet was. Als dat allemaal met gas gestookt moet gaan worden betalen ze in notime 65 cent per kWh met hoe onze economie werkt. Wij hebben vast wel genoeg overproductie om een maandje op te vangen nu we nog kunnen salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
RonJ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:22:
[...]
Wat heeft je HR- en airco onderhoud met hogere kosten dankzij PV-opwek te maken? :?

Maar om er toch even op in te gaan, óók bij een warmtepomp/airco stelt het onderhoud geen reet voor. Dat er (te) veel voor wordt gevraagd is een ander verhaal, maar 250 per unit heb ik nog niet gezien. Ik laat jaarlijks de F-gassen druk checken door de leverancier voor het garantiebonnetje en doe de rest al heel wat jaren zelf (vinden ze helemaal prima, is voor die jongens ook niet hun favoriete klusje) en het stelt echt geen fluit voor, is niets meer dan de boel schoonmaken.
Zelfde ervaring hier:
Oudste WP (Split A2W voor CV en SWW) werd hier geïnstalleerd in 2013 en draait sindsdien probleemloos.
Nooit onderhoudskosten aan gehad. Buiten de vervanging van een flow switch. Kost dus ongeveer een 100€ op tien jaar. Daar hou je aan vaste aansluitkosten jaarlijks nog geen gastoevoer voor actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:44:
Misschien even alle PV en private wind stroom in nederland in Juni uitschakelen als protest tegen het gezeik over salderen.
Niemand die je tegenhoudt om het "goede" voorbeeld te stellen of om genoeg volk om je heen te verzamelen om hetzelfde te doen. :)
We zien volgende juni wel hoe het in de praktijk is afgelopen met die actie. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
[...]

Misschien even alle PV en private wind stroom in nederland in Juni uitschakelen als protest tegen het gezeik over salderen. Dan gaan de prijzen fors omhoog en staat de dam vol met niet PV houders die voor salderen zijn omdat het zo slecht nog niet was. Als dat allemaal met gas gestookt moet gaan worden betalen ze in notime 65 cent per kWh met hoe onze economie werkt. Wij hebben vast wel genoeg overproductie om een maandje op te vangen nu we nog kunnen salderen.
Ik denk dat het effect minder groot is als dat jij verwacht.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Er wordt nu al weken achtereen keihard gestookt op gas en kolen omdat er te weinig PV is (als die überhaupt al werkt) en de wind niet meer zo hard gaat als eind december en toch gaat de gasprijs omlaag... Verder importeren we (nucleaire) energie uit het buitenland wat ook redelijk goedkoop is. Dus "fors".. ik denk dat het weinig tot niks doet met de prijzen.

https://energy-charts.inf...tems=10111111101010100001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Er wordt nu al weken achtereen keihard gestookt op gas en kolen omdat er te weinig PV is (als die überhaupt al werkt) en de wind niet meer zo hard gaat als eind december en toch gaat de gasprijs omlaag... Verder importeren we (nucleaire) energie uit het buitenland wat ook redelijk goedkoop is. Dus "fors".. ik denk dat het weinig tot niks doet met de prijzen.

Mooie grafiek,je ziet duidelijk dat Solar momenteel niet de oorzaak is van hoge onbalans of profileringskosten.

Toch mag je als zonnepanelen bezitter ook deze maand de terugleverheffing betalen aan je leverancier.

Als salderen eraf gaat en de boetes blijven bestaan is het dus zaak om tijdens maanden van lage opwek naar een andere leverancier te gaan zodat je die boete niet voor 12 maanden aan je broek krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RonJ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:30:
[...]
Onbalans is niet het laden van je EV als het donker is. (landelijke) onbalans is simpelweg het verschil tussen wat de modellen vooraf voorspelt hebben en waar vooraf dus op ingekocht en ingeregeld is en de daadwerkelijke belasting/opwek die gecompenseerd moet worden om het systeem stabiel te houden. Dat zit 'm imho toch echt in de grillige opwek-kant en niet in zware en urenlange blokbelastingen van EV's en WP's.
Maar onbalans ontstaat wel wanneer mensen hun EV gaan opladen en vanwege b.v. weer of iets anders dat een uurtje later dan normaal doen. Het gaat dan ook aan zowel aanbod als verbruikskant veelal om de zwaardere apparaten die niet altijd op de verwachte momenten aangaan. Daarbij is de opwek-kant inderdaad wat grilliger, maar als je dat over een groter gebied bekijkt middelt dat ook weer aardig uit.

Uiteindelijk is het echte probleem dat we steeds meer elektrisch doen (zowel opwek als verbruik) , waardoor je ook vaker een grotere onbalans zult krijgen. En daarbij blijft natuurlijk staan dat de grote zonneparken een veel grotere impact hierop hebben dan de particuliere PV.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Bwa, ik leef in dezelfde wereld als wie dan ook en ik heb heus geen domotica nodig om mijn energieverbruik te berekenen. Dat is hier zo eenvoudig dat dit nog uit het hoofd kan en door zelf op een paar knopjes te duwen. :)
Hier in huis is nauwelijks domotica aanwezig en het weinige dat er is stuur ik dan nog eens regelmatig zelf bij omdat ik dat nog altijd gecontroleerder kan dan eender welk domoticasysteem.
En ik ben nog altijd niet zo ver heen dat ik niet meer zelf op een knopje kan drukken wanneer het licht in een welbepaalde ruimte aanmoet, of net uit en om de wasmachine, vaatwas,..... in werking te stellen wanneer ik zelf kan vaststellen dat er buiten voldoende zon is en/of genoeg voorraad.

Ter info: ik heb een full electric woning met een nulenergierekening en verdien bovendien heus geen 4000 € netto per maand en dat heb ik ook nooit verdiend.
Wanneer jij 6500 € netto moet verdienen om maandelijks een huishoudende draaiende te houden heb je gewoon (energetisch) een heel riante levensstijl die, mijn mening, grenst aan overconsumptie.
Wij komen hier gemiddeld toe met een 1000 € netto per maand en een 1700 € als we het echt ruim laten hangen.

Ja en "Winter?" wat?
Hier is het nu putje winter (toch nog een tweetal dagen :) ) en zelfs dan heb ik drie keer meer lokaal geproduceerd dan verbruikt, is er 40Wh richting net gegaan en 370 Wh uit het net. Kostprijs: 6,2 cent.
Totaal off topic maar ik zou bij jou wel eens stiekem om een hoekje willen kijken. Dat mag je als een compliment beschouwen..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Mooie grafiek,je ziet duidelijk dat Solar momenteel niet de oorzaak is van hoge onbalans of profileringskosten.

Toch mag je als zonnepanelen bezitter ook deze maand de terugleverheffing betalen aan je leverancier.

Als salderen eraf gaat en de boetes blijven bestaan is het dus zaak om tijdens maanden van lage opwek naar een andere leverancier te gaan zodat je die boete niet voor 12 maanden aan je broek krijgt.
Het vreemde is dat PV op die website niet overeenkomt met: https://energieopwek.nl/

Wind komt wel overeen... dus denk dat API voor PV en/of input van TenneT niet overeen komen. OF dat het energieopwek te optimistisch is om wat voor reden dan ook.

Als ik m'n dorp kijk (midden Nederland) dan zijn de meeste panelen nog volledig bedekt met sneeuw. Dus even uitgaande dat de panelen van half Nederland niet werken omdat er sneeuw op ligt vind ik de waardes die energieopwek.nl opgeeft wel heel bijzonder eigenlijk.

Verder is er natuurlijk wel een onbalans tussen zomer en winter... in de winter wordt er 3x zoveel energie verbruikt en PV heeft de afgelopen maanden erg weinig bijgedragen aan de mix.
Misschien is het zelfs zo dat PV ervoor gezorgd heeft dat de prijs hoger blijft dan noodzakelijk vanwege de profileringskosten. Juist omdat er gerekend is met een x% PV terwijl achteraf blijkt dat er niks tot weinig geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:46:
[...]

ik denk dat je me verkeerd begreep.
Als je dynamisch moet verbruiken op tarieven en dus wind en zonnestroom overschot zal je of thuis moeten zijn om verbruikers te starten met je vinger of remote met een app. Aangezien niet iedereen regelmatig thuis werkt en dus tussen 7:30 17:30 zijn veel mensen van huis. Dus de zon-dagen en uren zijn dan lastig op in te springen als je dat handmatig zou moeten doen. Even de wasmand leeg wassen zal toch terplekke moeten.

Overconsumptie? Neuh, verbouwingskosten. Gezin. Vaste lasten. Mijn huidige energie kosten liggen op 120 euro/mnd en misschien iets meer door de gasverbruik vanwege de kou.
Als je gekochte huis nog leunt op 1980 spul moet je snel investeren in verbeteringen en ik denk dat ik niet de enige ben die geen nieuwbouw kan kopen. Of geen geschikte nieuwbouw zie die ik zou willen kopen of op inschrijven. Juist die onderhouds en update kosten drogen je reserves hard op.
Offertes van warmtepompen en isolatie aanpassingen, enz. Doen je nu niet glimlachen van plezier.
En ik ben wel zo dat een investering van 10kplus zich moet terugverdienen. In comfort en in verbruikskosten. De "het is goed voor het milieu" dus het mag geld kosten is niet onzinnig maar staat wel laatste in mijn beslissingsflowchart. 🙂

Ja en "Winter?" wat?
Ok, ik heb 12 panelen en ongeveer 4000kwh per jaar opwekking denk ik. Nog geen jaar op dak. 7k betaald
Vaste lasten zouden ongeveer 1200 euro zijn en dan komen de losse kosten er nog bij.
Boodschappen, sport, leuke dingen, drankje, hapje enz. 6200 opmaken nee maar als je en moet aflossen om niet in je pensioenmoment tekort tekomen en moet investeren in gasloos worden kan het hard gaan met je inkomen. Alles wat "groen" is kost een vermogen. Kijk maar naar auto's.
2 jaar tijd 10k er bij. Voor een hybridfocus. Full electric is nog een tandje duurder.
Warmtepompen ,mijn offerte voor een hybrid wp/bestaande hrcv was inclusief vloerverwarming bg ex nieuwe vloer en nieuwe radiatoren boven 13k. Alleen om een werkende HR CV te vergroenen door electra als verwarming element toe tevoegen. Als die CV na 8 jaar "op" is wat dan? Nieuwe zwaardere WP? Of alleen een Eboiler? Nieuwe CV kost je 2k en gaat 20 jaar mee. 11k aan extra gasbudget lijkt me best een paar jaar te coveren toch? Of toch maar electrisch en splitairco's?
Gas fornuis omzetten tot 2fase inductie en nieuwe combioven. Heck meteen nieuwe keuken omdat die op is en uit elkaar valt.
En als je hier mee bezig bent veranderen ze continu de spelregels in je poging om een huis én je plek te maken én te "vergroenen" zodat je op termijn ook minder kosten heb aan energie verbruik.
Investeren in een openhaard ombouwen tot 70% verbeterd rendement hout/pellet verbranding? Wedden dat ze binnen nu en 2 jaar een stookverbod/beperking optuigen? Gewoon behouden als in 1980 is gebouwd is leuk voor de vlammetjes maar 90% vd warmte stijgt op door de schoorsteen.

Sommige smart oplossingen zijn puur vermaak en comfort. Huelichten bijvoorbeeld.
Simpele led kan ook. Maar friends of hue is best interessant. Of toch maar zigbee? Ook mijn schakelwerk is 1980 spul en aan vervanging toe omdat de click on click off versleten is. Zoiets loopt ook hard op als je gaat tellen.
Misschien luxeproblemen en luxe keuzes maar toch het stapelt hard op de keuzes en daaraan gekoppelde keuzes.
En de energie markt is door de continue koers wijzigingen best een bepalende factor in veel keuzes.
Onbetrouwbaar? Nee wel commercieel en onvoorspelbaar.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:34:
Totaal off topic maar ik zou bij jou wel eens stiekem om een hoekje willen kijken.
Alleen omdat jij het bent.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Zelfde ervaring hier:
Oudste WP (Split A2W voor CV en SWW) werd hier geïnstalleerd in 2013 en draait sindsdien probleemloos.
Nooit onderhoudskosten aan gehad. Buiten de vervanging van een flow switch. Kost dus ongeveer een 100€ op tien jaar. Daar hou je aan vaste aansluitkosten jaarlijks nog geen gastoevoer voor actief.
Ik zal even de offerte er bij moeten halen maar als mn geheugen goed is was het 2 buiten units en 4 binnen units onderhouden 250 euro per jaar. Dat het simpel is en gewoon even schoonmaken is eigenlijk irrelevant.
Een HRCV schoonmaken is ook niet moeilijk en zou je ook zelf kunnen. Mijn betoog is dat het gewoon duurder is als je het laat doen. Niet iedereen is handig genoeg. Wat zeker is is het duurdere uurloon voor de wp specialisten. En het koudemiddel onderhoud is ook wat ingewikkelder dan een gasbrander vrees ik dus specialistischer ergo hoger uurloon.

Zolang mn tapwater nog CV is blijft aansluitkosten bestaan voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:38:
ik denk dat je me verkeerd begreep.
Als je dynamisch moet verbruiken op tarieven en dus wind en zonnestroom overschot zal je of thuis moeten zijn om verbruikers te starten met je vinger of remote met een app. Aangezien niet iedereen regelmatig thuis werkt en dus tussen 7:30 17:30 zijn veel mensen van huis. Dus de zon-dagen en uren zijn dan lastig op in te springen als je dat handmatig zou moeten doen. Even de wasmand leeg wassen zal toch terplekke moeten.
Maar ik heb helemaal geen dynamisch energiecontact.
Integendeel, ik een een energiecontract met een 24/7 gelijke prijszetting.
Mijn wasmachine en vaatwasser zijn dan wel al van 2013 maar zelfs in die tijd al met een simpele timer uitgerust om in te stellen wanneer ze moeten starten.
En zelf wie uithuis werkt zou ik toch niet aanraden dat 7/7 te doen.
Ik woon overigens ook niet in een nieuwbouw.

[ Voor 67% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IvoB2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Mijn wasmachine en vaatwasser zijn dan wel al van 2013 maar zelfs in die tijd al met een simpele timer uitgerust om in te stellen wanneer ze moeten starten.
Integendeel, het is van oorsprong een zeer goedkope bouw uit de jaren negentig van vorige eeuw die nooit gebouwd werd als permanente bewoning.
De verbouwingskosten werden wel over meerdere jaren verspreid zodat het draaglijk was en waar kon deed ik het zelf.
De voorbije en huidige energiekosten liggen gemiddeld op 2000 € jaarlijks (voor alle duidelijkheid in mijn richting dus) en gas is er nooit geweest in de huidige woning. Die fase heb ik bewust overgeslagen.
De voorschotfactuur aan de energiemaatschappij is dus ook nul.
Overige vaste lasten zijn er nauwelijks.
Dat je na aankoop van een woning snel moet verbouwen en investeren is een eigen keuze maar geen noodzaak. De eerste woning die ik kocht was een 15de eeuwse woning en de enige verwarming was een open haard in de leefruimte (met een plafond van 340 cm hoog) en ramen met enkel glas.
De verbouwing heeft er zeven jaar geduurd en ik ben drie keer verhuisd binnen dezelfde woning.
Zo kan het dus ook. En idd met een gezin met voor de verbouwing rond was uitgebreid met 2 kinderen.
Die woning heeft zich, investeringen inbegrepen, bij de verkoop vele malen terugverdiend.
En zoals eerder al geschreven, 4000 € netto verdiende ik toen ook niet, zelfs niet met twee inkomens.
Mijn jarenlange ervaring is dus eerder tegengesteld aan de jouwe: investeren in een woning en ook in energiebesparende maatregelen heeft me altijd finaal geld opgeleverd ipv geld gekost. Keer op keer.
Mijn inductie is overigens, net zoals alles in en rond de huidige woning, monofase.
Ik zou niet weten waarom dat meerfasefase zou moeten zijn. Ik leef niet onder zo'n tijdsdruk dat het op een minuut meer of minder steekt om een maaltijd te bereiden.
Full electric is hier helemaal niet duurder. Toch niet wanneer je het planmatig aanpakt. Zoals ik schreef levert dat hier al tien jaar geld op ipv ook maar één euro te kosten.
Wanneer je bijna onafhankelijk bent van de prijszetting door derden en de overheid is er niets onvoorspelbaars aan de energierekening.

En de zaken gaan overdramatiseren helpt je uiteraard ook niet vooruit.
Net even gekeken in mn budgetapp
2023 stroom -313,16 mede omdat alle grote stroomverbruikers nog niet actief zijn maar wel al de panelen sinds april. Dus hopelijk volgend jaar beter gebalanceerd in combi met de 100% saldering. Die 3 jaar contract heb ik bewust gekozen om een stabiele kostenpost te hebben in de komende tijd zodat ik goed kan zien wat onze keuzes voor effect heeft. En electrisch wat speelruimte zonder kosten indien binnen opbrengst
Gas 785 euro. 785m3. 1 mei gestart. Geschat totaal ergens 1100m3/jaar.
Dat zou flink moeten verminderen als de airco's geplaatst worden. En alleen warmwater uit de CV komt.
Planmatig probeer ik te zijn
Bij verkoop heeft ons oude huis ook geld opgebracht maar zolang je er woont is verbouwen voor je zelf.
Gelukkig vind ik klussen leuk maar pfff ik ga denk ik aandelen kopen vd hornbach... Daar brengen we een hoop geld heen. Dit is ons eerste jaar hier en de verbouwingslijst loopt op. Dingen die we wisten en dingen die op komen als ideeën.
Elke verbouwing/aanpassing heeft key vragen.
1 uiterlijk en gebruik. Wat willen we en hoe?
2 kosten materiaal. Is het betaalbaar en zelf uitvoerbaar? Diy.
3 kunnen we meteen verbeteren in energiegebruik?
Passief en actieve energiebesparing?
4 in welke volgorde moet het ten opzichte van de andere aanpassingen van ons lijstje.
5 proberen ook te leven maar niet 10 jaar verbouwen. 3 jaar 5 tops.

Veel offertes en kennismakings gesprekken gehad over van alles of via email informatie verkregen.
Vloer isolatie in kruipruimte, wat en hoe? Kosten?
Wp? Airco?
Vloerverwarming?
Hoogrendement radiatoren of niet?
Zonnepanelen?
Gevel renovatie voegen?
Dak onderhoud?
Dak isolatie?

Ps op dit moment kouwe poten op mn tegels in de woonkamer op de bank.
Laser thermometer zegt 15 graden. Daar is nog wat winst te halen..... :+

Morgen eerst de keuken klaar maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik moest lachen 😄. Misschien dat ik erbik had moeten zeggen dat ik “binnen” bedoelde …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:36:
[...]
Elke verbouwing/aanpassing heeft key vragen.
Allemaal goed en wel maar uiteindelijk gaat het hier niet over eenmalige kosten maar over de periodiek terugkerende energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 06:00:
Misschien dat ik erbik had moeten zeggen dat ik “binnen” bedoelde …
Ook geen probleem.
Dit geheel "stuurt" de energierekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCrv0HzBQuwm6tDrWsWJaVbRY9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msEKDSLuI2USPcANmTkmGrxc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
IvoB2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Maar 2013 is ook vrij recent voor een wasmachine.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Ook geen probleem.
Dit geheel "stuurt" de energierekening:
[Afbeelding]
Mooi man! En goed overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Maar 2013 is ook vrij recent voor een wasmachine.
Zelfs op een stokoude wasmachine kan je, indien gewenst, een (op afstand!) schakelbare energiesocket plaatsen. Eenmalige kostprijs een 25 tot 30€.
Ik heb er bv. momenteel zes in gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IvoB2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Allemaal goed en wel maar uiteindelijk gaat het hier niet over eenmalige kosten maar over de periodiek terugkerende energierekening.
Klopt.
En wat ik begreep van de verschillen tussen wp op vloer verwarming of radiator dan zijn de radiators in het nadeel. Rendement met vloerverwarming is hoger.
Voordeel van WP LL airco is een breder bereik in temperatuur regeling, snellere reactie van aanzetten en temp.
Nadeel is je verwarmt alleen lucht dus uit is meteen afkoelen terwijl beton langer in je comfortzone blijft als het er eenmaal in zit.(in terms of niet salderen en gebruik het als de zon schijnt is denk ik de airco in het nadeel met verwarmen maar dik in het voordeel met hete dagen.)
Ik denk dat als ik de 2 unit's en vier wandunit's heb in geld en energieverbruik gunstiger zit dan nu met HR CV en wat losse electra panelen
Per kamer/woonkamer aan en uit te zetten dus je verwarmt alleen waar je wilt.
En de initiële (installatie)kosten zijn ook iets lager.
Zal straks even mn contract opsnorren en kijken wat er precies instaat over de 3jaar saldering.

Over de teruglever boetes is natuurlijk belangrijk hoe ze gaan meten.
Per (15)minuut of per dag, week, maand.
Als elke Kwh gemeten word en elke geleverde kWh meteen als "boetewaardig" geteld gaat worden zullen er veel mensen niet blij zijn. Ik las hierboven geloof ik dat ondanks de boete je saldering/ terug geleverde, "bewaarde", stroom goedkoper is dan vers geleverd. Maar ook dat gaat niet op als de saldering ophoud.
Dan is zonnestroom die je niet gebruikt negatieve energie voor de opwekker.
Dan is de zero teruglever software een must. Panelen uitschakelen als je teweinig gebruikt.

Vraag me af of dat uiteindelijk de bedoeling is uit milieu point of view. Je gooit potentieel groene stroom weg en moet dus meer "vuile" stroom opwekken.
Misschien zou " net balancing" kunnen werken dus als jou zonnestroom geleverd kan worden in jou directe omgeving aan je buren dat je dan wel vergoeding krijgt. Dan gooi je geen gratis groene stroom weg.

Uiteindelijk zou een netwerk van thuis batterijen ook zo moeten werken. Kleine lokale buffering om op verdeelbasis rond te sturen in de lokale grid.
Dus als mijn panelen extra opleveren en mijn batterij is al vol dan vul ik ook de thuisbatterij vd buren.
Dat is wel een nachtmerrie in administratie vrees ik bij houden van wie wat is en hoeveel.
Maar uiteindelijk is lokale groeps "stuwmeren" de oplossing voor overdag vullen en savonds leeg laten lopen. Iedereen zijn eigen "powerplant" en storage is denk ik niet te doen op veel locatie's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IvoB2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Zelfs op een stokoude wasmachine kan je, indien gewenst, een (op afstand!) schakelbare energiesocket plaatsen. Eenmalige kostprijs een 25 tot 30€.
Ik heb er bv. momenteel zes in gebruik.
K heb nu 4 energysockets die exact door geven wat het gebruik is en daar kan je ook programma's voor schrijven. In uitschakelen dus. Die zitten nu tussen mn drie electrische kachels om de teruggeleverde stroom weer te gebruiken. 1 paneel staat continu aan om de woonkamer 15 graden te houden als we weg zijn voor de huisdieren zodat de cv niet aanslaat.
En 4 lsc sockets die ik gekregen heb. Alleen aan uit denk ik. En remote. Moet ik nog een taak geven.

Remote schakelen is vooral handig als je denk ai volgens mij staat dat en dat nog aan.
(in bed de cv uitzetten. Of op te werk even checken of de kinderen niet vergeten zijn dingen terug te stellen.)

Vaatwassers zou je zomers kunnen vertragen met 3 uur van vullen en er geen aanpassing van leven voor hebben. (ja uitruimen als je thuiskomt ipv voordat je naar je werk gaat.)
Wasmachine is iets anders, beter klaar laten zijn vlak voordat je thuis komt ivm nattig blijven in de trommel kan gaan broeien en dan kan je opnieuw wassen. (bij nachtstroom ging ie bij ons altijd om 06isch aan en om 7uur centrifugeren. (houtenvloer dus eh buren waren niet altijd blij.) dat scheelde een hoop geld, nu is vaak dal en dag zelfde tarief of misschien 1 cent verschil dus nu is nachts wassen zinloos en straks met de dynamische contracten zelfs duurder. (dynamische contracten zijn voor de energieleverancier goud. Marktprijs+n(marge) klaar. Alle fluctuatierisico is voor de gebruiker.)

Ben benieuwd of er combi's zijn in 1trommel.
Warmtepomp droger in een wasmachine. Dan is je wasgoed meteen klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
copykat schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:56:
[...]

Ik zal even de offerte er bij moeten halen maar als mn geheugen goed is was het 2 buiten units en 4 binnen units onderhouden 250 euro per jaar. Dat het simpel is en gewoon even schoonmaken is eigenlijk irrelevant.
Een HRCV schoonmaken is ook niet moeilijk en zou je ook zelf kunnen. Mijn betoog is dat het gewoon duurder is als je het laat doen. Niet iedereen is handig genoeg. Wat zeker is is het duurdere uurloon voor de wp specialisten. En het koudemiddel onderhoud is ook wat ingewikkelder dan een gasbrander vrees ik dus specialistischer ergo hoger uurloon.

Zolang mn tapwater nog CV is blijft aansluitkosten bestaan voor gas.
2 buiten- en 4 binnenunits is dan ook wel een grote installatie. Dan vind ik 250 euro helemaal niet onredelijk voor de omvang van het werk. Dat is een lager uurloon dan de gemiddelde CV-specialist, die ook echt niet meer zo goedkoop zijn tegenwoordig.

Feenstra (even als voorbeeld) rekent voor 2-jaarlijks onderhoud aan je ketel 7,50 per maand, dat is ook al 180 euro per keer (waar ze minder werk voor doen). Wil je all-in onderhoud, dan is het 430 euro per 2 jaar.

Dat geef ik echt niet uit aan WP-onderhoud en reparatie hoor al zou ik alles laten doen, met 3 buiten en 6 binnenunits (1x L/W set, de rest is L/L).

Zowel voor ketels als WP's is 1x per 2 jaar ook meer dan voldoende. Koudemiddel onderhoud is trouwens helemaal niet zo ingewikkeld als iedereen denkt (heb het al vaak genoeg gezien). Het is een ander trucje waar je een examen voor moet doen, maar stelt uiteindelijk ook echt allemaal niet zoveel voor. Uiteindelijk is het allemaal redelijk om het even voor een gemiddelde woning.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Dat gaat nu goed, omdat we flink gas gebuffert hebben in de opslagen. En omdat er behoorlijk wat energieintensieve industrie is afgeschakeld of verdwenen in met name Duitsland. Met de huidige opslagen vs vraag komen we die paar maandjes prima door nu en dan is over het jaar heen de LNG-importcapaciteit redelijk voldoende. Zie: De al tijden gestaag dalende prijzen.

Daarnaast importeren we franse kernenergie, maar die hebben dat ook alleen maar over om te kunnen exporteren omdat er met name lokaal daar veel wind bijgekomen is (en veel groot onderhoud is afgerond).

Als je echter over het hele jaar heen de in de afgelopen 2 jaar bijgeplaatste PV- en windcapaciteit zou wegstrepen, dan hebben we ineens een flink tekort aan met name gas op jaarbasis. Dat moeten we (eu-breed) steeds meer importeren en die capaciteit is niet even zo 1,2,3 uitgebreid. Dan krijg je een typisch basislesje prijselasticiteit op basisbehoeften, dan knalt de prijs door het dak omdat iedereen op hetzelfde stukje gas tegen elkaar op gaat bieden. Eigenlijk precies wat er in het voorjaar en zomer van 2022 gebeurde.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

RonJ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:08:
[...]

2 buiten- en 4 binnenunits is dan ook wel een grote installatie. Dan vind ik 250 euro helemaal niet onredelijk voor de omvang van het werk. Dat is een lager uurloon dan de gemiddelde CV-specialist, die ook echt niet meer zo goedkoop zijn tegenwoordig.
1 Mitsubishi Heavy 20 // 35• Capaciteit: 60 // 115 m3; SRK 20 ZS-WF // SRK 35 ZS-WF
1 Buitenunit: SCM 40 20 ZS-W // SCM 45 ZS-W
1x 2,0kW (zolderkamer(slaapkamer)) en 1x 2,0kW (slaapkamer) op één 4,0kW multisplit aan de gevel op
muurbeugel.
- 1x 2,0kW (slaapkamer) en 1x 3,5kW (woonkamer) op één 4,5kW multisplit aan de gevel op
Dit was de bedoeling. belangrijkste ruimtes hebben dan eigen verwarming/koeling.
Badcel, hal overloop, twee ruimte zolder zijn of nog radiator of geen. ( kleine admin kamertje niks.)
Twee omdat een 1bu en 4bu teveel vermogen zou nodig hebben en ook te veel interne leidingen moeten worden gelegd.
Feenstra (even als voorbeeld) rekent voor 2-jaarlijks onderhoud aan je ketel 7,50 per maand, dat is ook al 180 euro per keer (waar ze minder werk voor doen). Wil je all-in onderhoud, dan is het 430 euro per 2 jaar.

Dat geef ik echt niet uit aan WP-onderhoud en reparatie hoor al zou ik alles laten doen, met 3 buiten en 6 binnenunits (1x L/W set, de rest is L/L).

Zowel voor ketels als WP's is 1x per 2 jaar ook meer dan voldoende. Koudemiddel onderhoud is trouwens helemaal niet zo ingewikkeld als iedereen denkt (heb het al vaak genoeg gezien). Het is een ander trucje waar je een examen voor moet doen, maar stelt uiteindelijk ook echt allemaal niet zoveel voor. Uiteindelijk is het allemaal redelijk om het even voor een gemiddelde woning.
Voor mijn CV
all in abonnement
Factuurdatum 20-04-2023
Vervaldatum 11-05-2023
Openstaand bedrag € 159,00

Betreffende de Essent :
vrij algemene tekst:
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief
inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik,
dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).
zal extra info opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Klopt.
En wat ik begreep van de verschillen tussen wp op vloer verwarming of radiator dan zijn de radiators in het nadeel. Rendement met vloerverwarming is hoger.
Uiteraard want hoe lager de aanvoertemperatuur hoe hoger het rendement bij een warmtepomp.
Je kan ook voor de middenweg kiezen en ipv VVW of radiatoren voor LT ventilo's (dan kan, indien radiatoren al aanwezig, meestal ook het leidingwerk behouden blijven). LT ventilo's werken bij een aanvoertemp. van 27 tot 35°C en hebben het bijkomend voordeel dat bij rechtstreekse instraling van de zon ze sneller schakelen dan VVW.
Met ieder systeem kan je afzonderlijke ruimteverwarming toepassen. Hangt af van hoe het initieel werd uitgevoerd. Met ventilo's is dat al helemaal geen probleem.
Met één buitenunit (A2W) kan je trouwens per ruimte zowel werken met oversized radiatoren, ventilo's, eventueel vlovloerverwarm en L/L units.
Met één buitenunit heb ik bv. een combinatie van DBE ventilo's in de leefruimte (waar veel glas aanwezig is voor rechtstreekse instraling, standaard ventilo in de curculatieruimte, L/L in de slaapkamers en oversized handoekradiator in de badkamer.
En de temp. is perfect per ruimte in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:06
copykat schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Betreffende de Essent :
vrij algemene tekst:
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief
inclusief energiebelasting en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik,
dat gelijk is aan € 0,05500 per kWh (geen btw).
zal extra info opvragen.
?
Of ze dan 80% gaan toepassen op het kale levertarief als de wet wordt aangenomen mbt TLV bedoel je?

Dat is dan wettelijk verplicht.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Niemand die je tegenhoudt om het "goede" voorbeeld te stellen of om genoeg volk om je heen te verzamelen om hetzelfde te doen. :)
We zien volgende juni wel hoe het in de praktijk is afgelopen met die actie. :)
....Het heeft natuurlijk alleen effect als iedereen het doet en stroom een stuk schaarser word in de zon uren en er gas bijgestookt moet worden.

1 persoon zeker met een minimale setup zoals ik gaat geen verschil maken maar als er landelijk een paar miljard kWh minder opwek is in een maand gaat dat toch wel een beste impact hebben. Dat moet immers elders bijgekocht worden wat vraag opdrijft en fossiele druk groter maakt. Gaat natuurlijk nooit gebeuren maar in realiteit zal het best een impact hebben op de stroom en mogelijk zelfs gas prijs van niet paneel houders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IvoB2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Uiteraard want hoe lager de aanvoertemperatuur hoe hoger het rendement bij een warmtepomp.
Je kan ook voor de middenweg kiezen en ipv VVW of radiatoren voor LT ventilo's (dan kan, indien radiatoren al aanwezig, meestal ook het leidingwerk behouden blijven). LT ventilo's werken bij een aanvoertemp. van 27 tot 35°C en hebben het bijkomend voordeel dat bij rechtstreekse instraling van de zon ze sneller schakelen dan VVW.
Ventilo's bedoel je dit?
Is dit een soort combi van de fancoils en airco?
Met ieder systeem kan je afzonderlijke ruimteverwarming toepassen. Hangt af van hoe het initieel werd uitgevoerd. Met ventilo's is dat al helemaal geen probleem.
Met één buitenunit (A2W) kan je trouwens per ruimte zowel werken met oversized radiatoren, ventilo's, eventueel vlovloerverwarm en L/L units.
Met één buitenunit heb ik bv. een combinatie van DBE ventilo's in de leefruimte (waar veel glas aanwezig is voor rechtstreekse instraling, standaard ventilo in de curculatieruimte, L/L in de slaapkamers en oversized handoekradiator in de badkamer.
En de temp. is perfect per ruimte in te stellen.
1 buiten unit als in warmtepomp voor radiatorwarmte? Water gevuld?
Kan je wat linkjes van je units posten zodat ik een beetje begrijp wat je bedoelt?
Hoe je jou warmte voorzienen op gebouwd heb?
Het enige wat we besloten hebben is geen VVW. Dus de rest is nog fluid.
Laatste idee is 4 binnen units en voor 1 en achter 1 buiten unit aan de gevel. Dus 2 om 2. Zuid Noord.
Ik heb een U leiding werk op mn HR CV en sinds een maand mn nest v3 weer op aangesloten.
Die wandelt tussen 15 17 en 19. En mn elctra kachels doen de basis warmte handhaven.
Noord slaapkamer heeft een mini kacheltje(zo'n schuurkacheltje) om tijdelijk de kou te verdrijven.
Slaapkamer radiatoren zijn weg wegens stucen en nooit terug gehangen omdat dat gr's waren en lelijk.
Badcel heeft een flink handoekenradiator. Die word bloed heet nu als ik die open zet.
Bg hal een flinke dubbele 200 x50cm radiator.(nieuw) om de voordeur kou op te vangen bedoelt om ook lagetemp aan te kunnen. Daar achter hangt aan de andere kant vd muur een oude gr t21 naast de wasmachine voorportaal. Aka garage laatste in de lus.
Woonkamer nog originele t21 en t31.( die voorlopig blijven totdat ik weet wat we gaan doen. Met de 2 airco's zou ik met die woonkamer airco maar heel weinig hoeven bij te stoken met gas.
Ik zit een beetje in de knoop met de warmwater voorziening en de resterende radiators. Nog een buiten unit voor een A2W systeem lijkt me een beetje overkill.
Airco is puur op zolder een must daar is het echt te warm af en toe.
In de slaapkamers zitten de t stukken nog in de 22mm leidingen. Bg is 15mm leiding.
Dit is een beetje sitetrack van energie rekening maar indirect natuurlijk wel van invloed op de rekening hoe je warmte maakt en transporteert en uitgeeft.
Efficiëntie is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:38:
[...]

?
Of ze dan 80% gaan toepassen op het kale levertarief als de wet wordt aangenomen mbt TLV bedoel je?

Dat is dan wettelijk verplicht.
Ga maandag bellen. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Meer die 3 jaar die ze mij belooft hebben als 100% saldering die wil ik expliciet geschreven hebben per mail.
De TLV is 5cent geloof ik. Eerlijk gezegd mogen ze het overschot ook gratis hebben aan het eind vh jaar zolang ik maar 100% saldering heb voor 3 jaar.
Mijn bedoeling is mijn eigen opgewekte zonne-energie weer in de winterseizoen terug te nemen als verwarmings energie. Zolang dat 1 op 1 weggestreept word ben ik al blij genoeg.
Tuurlijk leuk als je nog even 300 euro aan TLV krijgt maar dat is niet mijn goal geweest met de plaatsing.
De goal was break even komen als ik meer electrisch ging zoals koken, verwarming enz.
Niet "powerplant" spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

computerjunky schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:54:
[...]

....Het heeft natuurlijk alleen effect als iedereen het doet en stroom een stuk schaarser word in de zon uren en er gas bijgestookt moet worden.

1 persoon zeker met een minimale setup zoals ik gaat geen verschil maken maar als er landelijk een paar miljard kWh minder opwek is in een maand gaat dat toch wel een beste impact hebben. Dat moet immers elders bijgekocht worden wat vraag opdrijft en fossiele druk groter maakt. Gaat natuurlijk nooit gebeuren maar in realiteit zal het best een impact hebben op de stroom en mogelijk zelfs gas prijs van niet paneel houders.
Als er voor iedereen terugleverboetes komen per kwartier zal er bij elke software voor panelen een module komen die bijv. Met een p1 homewizard app automatisch regelt hoeveel panelen, micro-omvormers noodzakelijk, actief mogen zijn om geen -n kwh(terugleveren) te krijgen.
En ik denk dat ze dat ook het liefste hebben want dan kunnen ze veelmeer netto stroom leveren.

Electrische 120liter boiler, extra cv water buffer van x liter. Automatische in/uitschakeling airco's , thuis accu's. Dat soort dingen zouden dan je overstroom kunnen bufferen om maximaal panelen actief te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DBE, dynamisch boost effect => fans op een rijtje. Opwaarderen t21,31'ergers.(oude stalen bakken)
A2W air to water. De warmtepomp die naast of ter vervanging van je cv komt.
L/L airco's.
(@IvoB2 ik heb even voor mezelf beschreven wat je afkort zodat ik niet het verkeerd begrijp.
Dbe's ja was de bedoeling indien de CV lager gezet word of geheel vv word,
Die ventilo radiatoren, jaga hybrid bijv. , Sort of fancoils waren ook in mn lijstje, nadeel als koeling krijg je condensvorming op de cv leidingen en dus veel druipwater. Dus luchtdichte isolatie moest dan gedaan worden over de leidingen.
De fancoils moesten ook een afvoer en electra punt hebben. Zou een elektrische keramische plaat met fans ook even effectief zijn als een ventiloradiator voor slaapkamers? Als bij product voor de airco's(die kachels staan eigenlijk zelden aan en ik begreep ergens anders dat de airco units effectief (verbruikstechnisch) genoeg zijn en even zuinig of zuiniger tov electrisch keramische kachels.)
Ik zou electrisch keramische kachels plaatsen op plekken waar alleen af en toe de kou en belangrijker vocht verdreven moet worden. Schuren, bergingen, garages zolderkamers die geen slaapkamer zijn.
Volgens mij is zone verwarming de methode om je energie rekening laag te houden.

L/L 's zijn binnen units airco toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
copykat schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Meer die 3 jaar die ze mij belooft hebben als 100% saldering die wil ik expliciet geschreven hebben per mail.
De TLV is 5cent geloof ik. Eerlijk gezegd mogen ze het overschot ook gratis hebben aan het eind vh jaar zolang ik maar 100% saldering heb voor 3 jaar.
Mijn bedoeling is mijn eigen opgewekte zonne-energie weer in de winterseizoen terug te nemen als verwarmings energie. Zolang dat 1 op 1 weggestreept word ben ik al blij genoeg.
Tuurlijk leuk als je nog even 300 euro aan TLV krijgt maar dat is niet mijn goal geweest met de plaatsing.
De goal was break even komen als ik meer electrisch ging zoals koken, verwarming enz.
Niet "powerplant" spelen.
Ah, dat was niet heel duidelijk, er is je een toezegging gedaan vwb 100% saldering, ongeacht een evt. landelijke afbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:54:
...Het heeft natuurlijk alleen effect als iedereen het doet en stroom een stuk schaarser word in de zon uren en er gas bijgestookt moet worden.
Het punt is uiteraard dat iedereen redeneert dat zijn inbreng het verschil niet zal maken en het dus uiteraard geen effect zal hebben.
Je moet wel echt weinig mensenkennis hebben of redelijk naïef zijn wanneer je denkt genoeg mensen op hetzelfde tijdstip bijeen te krijgen die allemaal hetzelfde doen om iets van effect teweeg te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:24:
[...]
Ventilo's bedoel je dit?
Is dit een soort combi van de fancoils en airco?
Convectoren met gestuurde ventilatoren, bv. https://jaga.com/benl/dbh...0m50cXXVYgi8aAugTEALw_wcB

Indien gewenst ook nog eens te combineren met ventilatie (hybride versie).
1 buiten unit als in warmtepomp voor radiatorwarmte? Water gevuld?
Eén buitenunit A2W met koelmiddel (indien split of water indien mono) en één binnenunit die water opwarmt en vervolgens, naar behoefte, verdeelt naar radiatoren op water, convectoren op water, airco-units die warme lucht blazen.
Hier draaien op één split A2W buitenunit en één hydro binnenunit vier Jaga DBE ventilo's (leefruimte en gang), één oversized handoekradiator (badkamer) en twee L/L airco's (slaapkamers) en één boiler voor SWW.

Ik gebruik ze niet om te koelen.
Woning komt in de zomer binnenshuis sowieso niet boven de 21°C.
Het airco deel (L/L) in de slaapkamers is uiteraard makkelijk swichten tussen koelen en verwarmen (de hoofd hydro unit kan uiteraard maar gelijktijdig of verwarmen of koelen) maar op tien jaar tijd heb ik dat misschien een drietal keer gebruikt en dan telkens voor een uurtje.

A2A: air to air (een airco dus of L/L)
A2W: air to water (een WP met koelmiddel of water of L/W)
Bij een splitsysteem is er steeds een binnen- en buitenunit (het ding met de ventilator), bij A2W heb je ook nog een binnenunit om het water op temperatuur te brengen en je heft uiteraard in iedere ruimte nog de afgifteystemen nodig (blazer om koude of warme lucht te blazen bij L/L, radiatoren, VVW, ventilo's waarbij warm water de radiatorplaat of vloer warmte doet afstralen of de convectoren met ventilatoren warme lucht doet blazen.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Peet-je schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Ah, dat was niet heel duidelijk, er is je een toezegging gedaan vwb 100% saldering, ongeacht een evt. landelijke afbouw?
Ja. 3 jaar 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Met de kennis van nu >:)
Er zal ongetwijfeld in je algemene voorwaarden of contract staan dat de voorwaarden wijzigen bij wijziging van overheidswege opgelegd.

Dus tenzij die toezegging 100% juridisch is afgedekt is het niet meer dan de info die elke leverancier nu op haar pagina over salderen roept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stroom komt van windmolens, zonneparken, burgers met zonnepanelen, kolencentrales, gascentrales en een kerncentrale. Van alle zonnepanelen ligt 60% in weilanden. Het aandeel van burgers met zonnepanelen is dus uiterst klein. Het verwijten van onbalans aan burgers met zonnepanelen is hetzelfde als het mestoverschot wijten aan muizen. Bovendien kun je kolencentrales, gascentrales, windmolens en zonneparken afschakelen.
Onbalans in rekening brengen bij burgers is dus zeer dubieus.

Burgers met zonnepanelen leveren 0,0 kWh aan energieleveranciers en die slaan dus 0,0 kWh op en kunnen 0,0 kWh terugleveren. Terugleveren is onmogelijk en terugleververgoeding is een verzinsel.
Als je stroom levert aan het net gaat dat daarna in een fractie van een seconde naar de eerstvolgende vraag naar stroom en in een woonwijk zijn dat meestal je buren in je straat.
Als je stroom levert aan het net, gaat dat in een fractie van een seconde naar buren in de straat en die betalen b.v 45 cent aan hun leverancier b.v. Vandebron of Budget Energie.
Die maakt op deze stroom dezelfde winst als op al hun stroom en geen onkosten.
De buren betalen ook gewoon alle belastingen en heffingen op die stroom die jij later mag salderen.
De buren betalen 45 cent en jij krijgt ongeveer 45 cent voor precies dezelfde hoeveelheid.
De buren betalen jouw salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:32:
Burgers met zonnepanelen leveren 0,0 kWh aan energieleveranciers en die slaan dus 0,0 kWh op en kunnen 0,0 kWh terugleveren. Terugleveren is onmogelijk en terugleververgoeding is een verzinsel.
Dit heb je nu al een paar keer gepost. Volgens mij is dit pure semantiek. Ja, er wordt vaak gesproken over terugleveren waar de juiste term eigenlijk invoeding is. Voor die invoeding krijg je meestal geld. Ik ga hierbij even uit van een klassiek variabel of vast contract. Als je kunt salderen is de vergoeding voor ingevoede elektriciteit gelijk aan het leveringstarief, totdat je je eigen verbruik volledig gesaldeerd hebt. Als je nog meer elektriciteit invoedt ontvang je daarvoor de "netto terugleververgoeding".

Kun jij een verzinsel noemen, maar zo noemt men dat nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou, ik saldeer al een tijdje niet meer en heb een digitale meter.
Iedere geproduceerde kWh welke ikzelf niet verbruik en op het net zet komt wel degelijk op het conto van mijn eigen energieleverancier die hem op zijn beurt kan doorfactureren aan zijn eigen klanten die op dat ogenblik tekort komen omdat ze meer zelf verbruiken dan produceren of helemaal niet produceren. Mijn energieleverancier staat trouwens zelf ook deels in voor de balans van het net.
Mijn energieleverancier geeft mij daarvoor een vaste terugleververgoeding (bij een variabel contract) of een terugleververgoeding volgens de uurwaarde (bij een dynamisch contract) en doet het omgekeerde bij zijn klanten die afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:32:
Stroom komt van windmolens, zonneparken, burgers met zonnepanelen, kolencentrales, gascentrales en een kerncentrale. Van alle zonnepanelen ligt 60% in weilanden. Het aandeel van burgers met zonnepanelen is dus uiterst klein. Het verwijten van onbalans aan burgers met zonnepanelen is hetzelfde als het mestoverschot wijten aan muizen. Bovendien kun je kolencentrales, gascentrales, windmolens en zonneparken afschakelen.
Onbalans in rekening brengen bij burgers is dus zeer dubieus.

Als je stroom levert aan het net gaat dat daarna in een fractie van een seconde naar de eerstvolgende vraag naar stroom en in een woonwijk zijn dat meestal je buren in je straat.
Als je stroom levert aan het net, gaat dat in een fractie van een seconde naar buren in de straat en die betalen b.v 45 cent aan hun leverancier b.v. Vandebron of Budget Energie.
Die maakt op deze stroom dezelfde winst als op al hun stroom en geen onkosten.
De buren betalen ook gewoon alle belastingen en heffingen op die stroom die jij later mag salderen.

De buren betalen 45 cent en jij krijgt ongeveer 45 cent voor precies dezelfde hoeveelheid.
De buren betalen jouw salderen.
dit is de kern.
Maar wat ook geld is de buren hebben géén 8000 euro en meer geïnvesteert in hun electrische installatie en zijn afhankelijk van elke geleverde kwh.
En belangrijk is het rijk/staat/ministers hebben met subsidies burgers opgeroepen bij te dragen aan groene stroom en terugleveren om later weer te gebruiken was een regeerakkoord tot 2025 en dan afbouwen.

Boven staande bolt dat 60% niet privaat is maar bedrijfsmatig betekend dat dus die groot opbrengers de schuldige zijn. maar die hebben vemoedelijk een afname akkoord/contract gesloten met de energiemaatschappijen dus wijzen ze naar de groep die zich het minst kan verweren.
de burgers die midden in de transitie zitten van fossiele brandstof, gas of via kolencentrale naar electrische energie.

thuis accu?
voorbeeldje de Dacia Spring is 20.000 euro en heeft een accu capaciteit (netto) 25,0 kWh
een thuis accu kost je https://solarpowersupply....KgS9fiSRXrW4aAtQhEALw_wcB
20kwh is 10,5k.
2 er bij is 30Kwh en nog 6240 euro bij betalen. op 4 k na krijg je er een auto voor de boodschappen gratis bij als je een eigen plek hebt.

Ook hier is commerciele intentie op vraag en aanbod van toepassing. alleen deze vraag is kunstmatig gemaakt door noodzaak te veroorzaken.
en 30Kwh opslag is denk ik niet genoeg om je totale overproductie op te slaan gedurende het jaar.
als je 3-4Megawat per jaar opwekt en 70% daarvan is in 3-4 maanden dan mag je denk ik nog wel 30kwh er naast zetten om een beetje in de buurt te komen van je behoefte.
(sterker nog 65/74kw electrische auto betekend 100kwh minimaal opslag per dag om niet stroom weg te gooien.)

Mijn boosheid zit in de onbetrouwbare overheid die eerst iedereen een pad op duwt en als het dan vervolgens goed opgepakt word alle beloftes te laten verdampen in commerciële verpakking.
wel google in de hollandse kroon laten komen om mooi weer te spelen groen te zijn en vervolgens de bevolking te bestelen van wind energie(wat dus goedkoper zou zijn) en laten betalen voor hun net ondercapaciteit en ook nog te straffen voor panelen die leveren.
Afspraak is saldering tot 2025 en dan staps gewijs afbouwen. terugleveren belasten met kosten is dus niet afbouwen maar omzetten in inkomsten(belasting)

Eerlijker zou zijn als je teruglever "boete" een spaarrekening word om op termijn een thuisbatterij te kopen.
dan investeer je in een oplossing door het geld niet vrij te besteden te maken maar gekoppeld aan doorvergroenen en het terugleveren te verminderen.

Als laatste: De buren betalen jouw salderen.
eh nee de buren willen/kunnen niet investeren en verspreiden de investering over duurdere maandlasten.
Als je niet de saldering wilt betalen moet je ook panelen plaatsen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
copykat schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:07:
[...]
thuis accu?
voorbeeldje de Dacia Spring is 20.000 euro en heeft een accu capaciteit (netto) 25,0 kWh
een thuis accu kost je https://solarpowersupply....KgS9fiSRXrW4aAtQhEALw_wcB
20kwh is 10,5k.
2 er bij is 30Kwh en nog 6240 euro bij betalen. op 4 k na krijg je er een auto voor de boodschappen gratis bij als je een eigen plek hebt.
Dus die Dacia Spring van 20K is al voorzien van V2H?
en 30Kwh opslag is denk ik niet genoeg om je totale overproductie op te slaan gedurende het jaar.
Waarom zou je dat willen?
Koppel een thuisaccu (met een opslag berekend volgens het verbruik) aan een PV installatie en het grootste deel van het jaar wordt de accu dagelijks aangevuld met de overproductie. Er is helemaal geen nood om je totale overproductie van een jaar in één keer op te slaan voor de rest van het jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2024 18:47 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden