IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:46:
[...]
Bwa, ik leef in dezelfde wereld als wie dan ook en ik heb heus geen domotica nodig om mijn energieverbruik te berekenen. Dat is hier zo eenvoudig dat dit nog uit het hoofd kan en door zelf op een paar knopjes te duwen.
Hier in huis is nauwelijks domotica aanwezig en het weinige dat er is stuur ik dan nog eens regelmatig zelf bij omdat ik dat nog altijd gecontroleerder kan dan eender welk domoticasysteem.
En ik ben nog altijd niet zo ver heen dat ik niet meer zelf op een knopje kan drukken wanneer het licht in een welbepaalde ruimte aanmoet, of net uit en om de wasmachine, vaatwas,..... in werking te stellen wanneer ik zelf kan vaststellen dat er buiten voldoende zon is en/of genoeg voorraad.
Je moet het niet moeilijker maken/voorstellen dan nodig.
ik denk dat je me verkeerd begreep.
Als je dynamisch moet verbruiken op tarieven en dus wind en zonnestroom overschot zal je of thuis moeten zijn om verbruikers te starten met je vinger of remote met een app. Aangezien niet iedereen regelmatig thuis werkt en dus tussen 7:30 17:30 zijn veel mensen van huis. Dus de zon-dagen en uren zijn dan lastig op in te springen als je dat handmatig zou moeten doen. Even de wasmand leeg wassen zal toch terplekke moeten.
En verder doe en laat je natuurlijk wat jezelf wil.
Maar dat gaat dan ook op voor ieder ander.
Ter info: ik heb een full electric woning met een nulenergierekening en verdien bovendien heus geen 4000 € netto per maand en dat heb ik ook nooit verdiend.
Wanneer jij 6500 € netto moet verdienen om maandelijks een huishoudende draaiende te houden heb je gewoon (energetisch) een heel riante levensstijl die, mijn mening, grenst aan overconsumptie.
Overconsumptie? Neuh, verbouwingskosten. Gezin. Vaste lasten. Mijn huidige energie kosten liggen op 120 euro/mnd en misschien iets meer door de gasverbruik vanwege de kou.
Als je gekochte huis nog leunt op 1980 spul moet je snel investeren in verbeteringen en ik denk dat ik niet de enige ben die geen nieuwbouw kan kopen. Of geen geschikte nieuwbouw zie die ik zou willen kopen of op inschrijven. Juist die onderhouds en update kosten drogen je reserves hard op.
Offertes van warmtepompen en isolatie aanpassingen, enz. Doen je nu niet glimlachen van plezier.
En ik ben wel zo dat een investering van 10kplus zich moet terugverdienen. In comfort en in verbruikskosten. De "het is goed voor het milieu" dus het mag geld kosten is niet onzinnig maar staat wel laatste in mijn beslissingsflowchart. 🙂
Dat is dan jouw probleem en keuze maar het kan heus ook totaal anders.
Wij komen hier gemiddeld toe met een 1000 € netto per maand en een 1700 € als we het echt ruim laten hangen.
Ja en "Winter?" wat?
Hier is het nu putje winter (toch nog een tweetal dagen

) en zelfs dan heb ik drie keer meer lokaal geproduceerd dan verbruikt, is er 40Wh richting net gegaan en 370 Wh uit het net. Kostprijs: 6,2 cent.
6200 € netto per maand is hier dus absoluut geen vereiste.

Ok, ik heb 12 panelen en ongeveer 4000kwh per jaar opwekking denk ik. Nog geen jaar op dak. 7k betaald
Vaste lasten zouden ongeveer 1200 euro zijn en dan komen de losse kosten er nog bij.
Boodschappen, sport, leuke dingen, drankje, hapje enz. 6200 opmaken nee maar als je en moet aflossen om niet in je pensioenmoment tekort tekomen en moet investeren in gasloos worden kan het hard gaan met je inkomen. Alles wat "groen" is kost een vermogen. Kijk maar naar auto's.
2 jaar tijd 10k er bij. Voor een hybridfocus. Full electric is nog een tandje duurder.
Warmtepompen ,mijn offerte voor een hybrid wp/bestaande hrcv was inclusief vloerverwarming bg ex nieuwe vloer en nieuwe radiatoren boven 13k. Alleen om een werkende HR CV te vergroenen door electra als verwarming element toe tevoegen. Als die CV na 8 jaar "op" is wat dan? Nieuwe zwaardere WP? Of alleen een Eboiler? Nieuwe CV kost je 2k en gaat 20 jaar mee. 11k aan extra gasbudget lijkt me best een paar jaar te coveren toch? Of toch maar electrisch en splitairco's?
Gas fornuis omzetten tot 2fase inductie en nieuwe combioven. Heck meteen nieuwe keuken omdat die op is en uit elkaar valt.
En als je hier mee bezig bent veranderen ze continu de spelregels in je poging om een huis én je plek te maken én te "vergroenen" zodat je op termijn ook minder kosten heb aan energie verbruik.
Investeren in een openhaard ombouwen tot 70% verbeterd rendement hout/pellet verbranding? Wedden dat ze binnen nu en 2 jaar een stookverbod/beperking optuigen? Gewoon behouden als in 1980 is gebouwd is leuk voor de vlammetjes maar 90% vd warmte stijgt op door de schoorsteen.
Sommige smart oplossingen zijn puur vermaak en comfort. Huelichten bijvoorbeeld.
Simpele led kan ook. Maar friends of hue is best interessant. Of toch maar zigbee? Ook mijn schakelwerk is 1980 spul en aan vervanging toe omdat de click on click off versleten is. Zoiets loopt ook hard op als je gaat tellen.
Misschien luxeproblemen en luxe keuzes maar toch het stapelt hard op de keuzes en daaraan gekoppelde keuzes.
En de energie markt is door de continue koers wijzigingen best een bepalende factor in veel keuzes.
Onbetrouwbaar? Nee wel commercieel en onvoorspelbaar.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....