Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taipau666
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:26
Terugleverkosten, nou daar ben ik als laatinstapper mooi mee in de aap gelogeerd. Hopen dat hier een beetje een stokje gestoken voor wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Titu schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:44:
[...]

Het is ook bij bestaande klanten
Alleen voor mensen met een variabel contract.
Terugleverkosten gelden voor klanten met zonnepanelen. Vanaf wanneer de terugleverkosten gelden is afhankelijk van je contract.

• Voor contracten die per 16 januari 2024 worden afgesloten, brengen we voor zowel vaste als variabele contracten terugleverkosten in rekening.
• Voor bestaande klanten met een variabel contract brengen we vanaf 1 maart 2024 terugleverkosten in rekening.
• Voor bestaande klanten met een vast contract wijzigt er tijdens de contractperiode niets. Vanaf het moment dat je je contract verlengt of overgaat op een variabel contract, brengen we terugleverkosten in rekening.
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten

En dat is logisch, die kiezen er immers voor om de voorwaarden niet vast te leggen voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Taipau666 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:44:
Terugleverkosten, nou daar ben ik als laatinstapper mooi mee in de aap gelogeerd. Hopen dat hier een beetje een stokje gestoken voor wordt.
De ACM heeft al gezegd dat het is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:43:
[...]

Je betaalt alleen de belasting.

Als je zonnepanelen hebt is het waarschijnlijk wel zaak om daar geen nieuw contract af te sluiten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik scheef ook erbij. Dus als 2e of 2e aanbieder.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:48:
[...]

Ik scheef ook erbij. Dus als 2e of 2e aanbieder.
Op tweede meter voor de lezers die dit niet volgen.

Maar beter gewoon Tibber dan, wss is het daar wel echt gratis op die momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Op tweede meter voor de lezers die dit niet volgen.

Maar beter gewoon Tibber dan, wss is het daar wel echt gratis op die momenten.
Heb is teruggekeken op die momenten (een kleine steekproef) en op een groot aantal dagen betaal je op die moenten nog wel significant.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Taipau666 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:44:
hou er maar rekening mee dat dit zo doorzet.
Zo lang de overheid de salderingsregeling niet afschaft, gaan de leveranciers over op dit soort acties.
De een noemt het terugleveringskosten, de ander verdisconteert het in de vaste leverkosten. Waarschijnlijk zijn ze nog verplicht te salderen, maar met flexibele leverkosten en slimme meters kun je dat als leverancier natuurlijk wel sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik moet in juli weer op zoek naar een nieuw contract. Ik kijk dit ook met argus ogen aan, heb mijn 9 panelen net 2 jaar liggen. En anders gaat per 15 juli de stekker uit de panelen en neem ik wel tijdelijk een dynamisch contract. De stekker gaat er wel weer in als ik een leverancier weet te vinden die die niet doet of tot er meer duidelijkheid is vanuit de overheid over deze fratsen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:00
Cobb schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:05:
Ik moet in juli weer op zoek naar een nieuw contract. Ik kijk dit ook met argus ogen aan, heb mijn 9 panelen net 2 jaar liggen. En anders gaat per 15 juli de stekker uit de panelen en neem ik wel tijdelijk een dynamisch contract. De stekker gaat er wel weer in als ik een leverancier weet te vinden die die niet doet of tot er meer duidelijkheid is vanuit de overheid over deze fratsen.
In plaats van de stekker eruit zou je ook kunnen kijken of je omvormer een "net zero" modus heeft. Voorwaarde is dan wel dat de omvormer weet hoeveel er teruggeleverd wordt via de huisaansluiting (een extra kWh-meter dus of een andere manier om die informatie in de omvormer te krijgen, dat is voor elk merk/type omvormer anders).

De omvormer gaat dan de geleverde energie aftoppen op je eigen lokale gebruik, en zorgt dan voor "nul op de meter".

Veel (moderne) omvormers hebben die optie omdat het in een aantal landen verboden is om energie terug te leveren aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Als je omvormer die mogelijkheid niet heeft dan dump je het overschot in een (grote) boiler die in serie staat met je WPB. Dan hoef je op wisselvallige dagen niet zo vaak te schakelen. Is die ook vol dan via HA of Node red gewoon de panelen uitschakelen (Tasmota oid)

Thuis accu voor nacht verbruik kan ook helpen hierin.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar laten we even uitgaan van de volgende gegevens en versimpelde berekeningen.
kWh prijs: € 0,30
terugleververgoeding per kWh €0,05
jaarlijks verbruik: 5000kWh
teruglevering: 3500kWh

Na salderen blijft er dus 1500kWh over (a €450,-)

Daarnaast betaal je dus de terugleverboete, in dit voorbeeld kom je in schaal 4, voor een totaal van 12x€30=€360,-. In feite betaal je dus €360 / 3500kWh = €0,10 per kWh om het net als 'accu' te mogen gebruiken.
kWh prijs: € 0,30
terugleververgoeding per kWh €0,05
jaarlijks verbruik: 5000kWh
teruglevering: 7500kWh

Na salderen blijft er dus -2500kWh over (a - €125,-)

Daarnaast betaal je dus de terugleverboete, in dit voorbeeld kom je in schaal 5, voor een totaal van 12x€40=€480,-. In feite betaal je dus €480 / 5000kWh = €0,10 per kWh om het net als 'accu' te mogen gebruiken.
Misschien zie ik wel iets helemaal over het hoofd, maar als ik dat zo bekijk vind ik dat niet eens zo heel erg absurd. Natuurlijk is volledig gratis salderen hardstikke mooi, maar het transporteren van al die energie kost ook geld. Toch voelt het niet echt rechtvaardig voor mij als zonnepaneelbezitter.

Het uitschakelen van je zonnepanelen is ook een idee, maar dat werkt volgens mij alleen maar wanneer je het hele jaar door voldoende opwekt (of al voldoende hebt opgewekt). Het blijft immers goedkoper om te salderen.

Het wordt wel vervelend als je veel meer opwekt dan je zelf gebruikt. De kWh's die je meer opwekt dan je gebruikt kosten je gewoon geld. Als je er 5ct per kWh voor krijgt en deze gemiddeld 10ct per kWh terugleverboete kosten moet daar dus gewoon geld achteraan.
Never mind, als je meer opwekt dan je gebruikt gaan ze uit van je daadwerkelijke gebruik ipv je teruglevering.

[ Voor 19% gewijzigd door Nhz op 16-01-2024 16:04 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
@Cobb en @Taipau666, er zijn gelukkig nog leveranciers die het wel (redelijk) netjes doen voor zonnepaneelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:10:
@Cobb en @Taipau666, er zijn gelukkig nog leveranciers die het wel (redelijk) netjes doen voor zonnepaneelhouders.
Voorlopig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 16:59
Homewin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:21:
Hebben andere ook voor een gelijke keus gestaan en wat is daaruit gekomen?
Geen ervaring hiermee, maar misschien kun je (tijdelijk) een dynamisch contract overwegen. Deze zijn later vrij makkelijk om te zetten naar een vast contract en geeft je de mogelijkheid om te kijken hoe je nieuwe verbruik eruit komt te zien.

Wel even opletten met de zonnepanelen, want die worden ook op het dan geldende (uur)tarief verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:33
Nico-G schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Let wel: de terugleverheffingen gaan over het opgestelde terugleververmogen van de panelen, niet over de teruglevering per periode. 8)7
Als ik het goed begrijp, bedoel je dus dat je bv als je panelen en je hebt er 10 van 450wp, dat je dan een heffing krijgt over 4500kWh? Ipv dat je bijvoorbeeld maar over een jaar 500kWh echt teruglevert aan het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jewie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Wel even opletten met de zonnepanelen, want die worden ook op het dan geldende (uur)tarief verrekend.
Als Budget Energie ook de saldering uitvoert op basis van het principe 'Bij saldering ontvang je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor stroom die je op dat moment afneemt.' betekent dat dus dat alles wat teruggeleverd wordt gedurende de gratis uren in het weekeinde ook voor 0,00 in de saldering komt.

Zeker gezien de actievoorwaarden die het volgende bevat denk ik dat ze hier wel op uit zijn.
De actie vereist dat je een werkende slimme meter hebt (die op afstand uitleesbaar is) en toestemming aan ons
geeft om je meterstanden per kwartier op te vragen bij je netbeheerder. Zo kunnen we namelijk bepalen welke
elektriciteit je verbruikt tijdens de uren dat de stroom gratis is. Als we op enig moment niet kunnen beschikken over
de benodigde meterstanden, dan kan je (voor de betreffende periode(s)) geen aanspraak maken op de gratis stroom
Of breng ik ze nu op een idee })

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 17-01-2024 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

[ Voor 106% gewijzigd door JKP op 17-01-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:11

d0s

sssst

ben2513 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:22:
Greenchoice vast via een energiecoöperatie lijkt mij nog steeds de beste aanbieding voor mensen met zonnepanelen én overschot. 11.5 ct tlv vast voor 3 jaar, dan zit je ook maar minstens drie jaar goed zonder boete.
Greenchoice heeft er ook merkwaardige praktijken qua salderen op nagehouden. Is ook een heel topic over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
d0s schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Greenchoice heeft er ook merkwaardige praktijken qua salderen op nagehouden. Is ook een heel topic over.
Uiteraard, daarom schreef ik ook dat GC een goed idee is voor mensen mét overschot. Want dan doen ze het gewoon prima daar.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:48:
[...] De ACM heeft al gezegd dat het is toegestaan.
Naar de letter van de wet zouden ze gelijk kunnen hebben. Naar de geest zeker niet. Nu nog aan de rechter vragen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Naar de letter van de wet zouden ze gelijk kunnen hebben. Naar de geest zeker niet. Nu nog aan de rechter vragen...
De geest van wat? Tegen wie / wat zou je een aanklacht willen indienen dan 8)7

Salderen had al lang afgeschaft moeten worden, dan had je dit gezeik niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Nhz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:09:
Gisteren de eindnota van vd Bron gehad, daar klopte van de zogenaamde 'prijsplafondkorting' niet zoveel, hebben nog niet de helft gekregen van wat het moet zijn.

Niet geheel toevallig loopt bij ons een 'energiecontract-jaar' ook van 1-1 tm 31-12. Ik heb elke maand de meterstanden van onze (toen nog) ferraris doorgegeven, maar omdat de prijzen per kwartaal veranderden heb ik een einnota welke verdeeld is in vier tijdvakken. Op basis van mijn maandelijkse gebruik, de kWh-prijs (inc belasting) in die maand en het maximale maand-gebruik voor het plafond kan ik precies per maand uitrekenen hoeveel 'plafondkorting' ik zou moeten ontvangen.

Wij zitten ivm all-electric elke maand boven het maximale verbruik voor het prijsplafond. In principe is de som dus niet zo heel moeilijk: maandelijkse korting = (berekende kwh prijs - €0,40) * maximale maandverbruik voor plafond. Vervolgens tel je alle maandelijkse kortingen op en je hebt je jaarkorting.

In plaats daarvan komt vd Bron met een rekenmethode op basis van het gemiddelde jaartarief. Daarmee hengelen ze natuurlijk weer een hoop extra centen binnen bij mensen met een variabel contract. De tarieven aan het einde van het jaar waren met circa €0,35 per kWh immers veel lager dan aan het begin van het jaar (circa €0,75 per kWh).

In het kort komt het er op neer dat ze me met ongeveer €100,- 'korting' af willen schepen, terwijl ik circa €215,- zou moeten krijgen.
Hier nog even op terug komend. Na contact is het me duiddelijk wat ze precies doen. Ze rekenen een gemiddelde kWh prijs op jaarbasis uit. Bijvoorbeeld:

periode 1: 1500kwh a €0,80 = €1200,-
periode 2: 1000kwh a €0,50 = €500,-
periode 3: 600kwh a €0,25 = €150,-
periode 4: 1600kwh a €0,20 = €320,-

Totaal €2170,- voor 4700kWh. Dat is gemiddeld €0,461 per kWh. Wat €0,061 boven het prijsplafond zit. Je krijgt dan dus maximaal 2900kWh x €0,061 = €176,90 korting.

Terwijl als je dit per periode uitrekend:
periode 1 maximaal 886,9kWh a €0,40 korting = €354,76 korting
periode 2 maximaal 501,4kWh a €0,10 korting = €50,14 korting
periode 3 onder prijs plafond
periode 4 onder prijs plafond

Totale korting dus €354,76 + €50,14 = €404,90.

Dat is een verschil van €228,00, dat vind ik nogal een verschil.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
guru schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Je hebt gelijk.. volledig over het hoofd gezien ten tijde van het afsluiten op 22 dec '24. Mijn oude contract is nog niet afgelopen, maar de 14 dagen bedenktijd bij Vandebron is wel verstreken.. Heb gisteren panelen laten plaatsen. En flink ook, boven mijn verbruik. Voel me nu een beetje genaaid. Wat nu?
Toch overstappen? Zolang de huidige prijzen gelijk of hoger zijn dan de prijzen van de aanbieding, zal er geen opzegboete zijn (check https://www.independer.nl...act/opzegvergoeding#boete om de boete uit te rekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:06
Nhz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Hier nog even op terug komend. Na contact is het me duiddelijk wat ze precies doen. Ze rekenen een gemiddelde kWh prijs op jaarbasis uit. Bijvoorbeeld:

Totaal €2170,- voor 4700kWh. Dat is gemiddeld €0,461 per kWh. Wat €0,061 boven het prijsplafond zit. Je krijgt dan dus maximaal 2900kWh x €0,061 = €176,90 korting.

Goed punt, is ergens na te gaan of dit vanuit/samen met de overheid zo is afgesproken, of is dit creatief boekhouden?
Bij een tussentijdse leverancierswisseling loopt het sowieso anders lijkt me.
@Linea of @Domba, jullie enig idee, gezien jullie "oog" op Den Haag?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:27:
[...] De geest van wat? Tegen wie / wat zou je een aanklacht willen indienen dan 8)7

Salderen had al lang afgeschaft moeten worden, dan had je dit gezeik niet gehad.
Voor de eerste regel, lees mijn reactie nog eens?

Nee salderen moet niet afgeschaft, het moet door zijn eigen succes, en daarmee grotere prijs verschillen, worden aangepast.
  1. De belasting moet net als de btw worden gesaldeerd / tegen elkaar worden weggestreept.
  2. De prijs van elektra moet afhankelijk worden van het moment. Afname en teruglevering.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Peet-je schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Goed punt, is ergens na te gaan of dit vanuit/samen met de overheid zo is afgesproken, of is dit creatief boekhouden?
Bij een tussentijdse leverancierswisseling loopt het sowieso anders lijkt me.
@Linea of @Domba, jullie enig idee, gezien jullie "oog" op Den Haag?
Ik pas , ik heb CEK23 onvoldoende gevolgd
Of er een consumenten versie is weet ik niet maar RVO is wel met iets bezig geweest als eerste aanzet,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:28
Misschien een domme vraag, maar welke getallen moet je nu precies invullen bij de diversie vergelijkingssites als je zonnepanelen hebt?

Is dat voor je verbruik het netto verbruik dat de meter aangeeft? Of het bruto verbruik inclusief het directe gebruik vanuit de zonnepanelen dat niet door de meter wordt gezien?

En is dat voor de "opwek"' zoals die sites het noemen, de teruglevering zoals de meter die laat zien? Of de totale opwek inclusief eigen gebruik?

De sites zijn er niet echt duidelijk over. En als ik bijv. via gaslicht.com toestemming geeft om mijn gegevens op te halen via IDIN, wordt het nettoverbruik getoond. Helaas moet ik dan m'n teruglevering nog zelf invullen, want die kunnen ze weer niet zien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
Mr Magic schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:14:
Misschien een domme vraag, maar welke getallen moet je nu precies invullen bij de diversie vergelijkingssites als je zonnepanelen hebt?

Is dat voor je verbruik het netto verbruik dat de meter aangeeft? Of het bruto verbruik inclusief het directe gebruik vanuit de zonnepanelen dat niet door de meter wordt gezien?

En is dat voor de "opwek"' zoals die sites het noemen, de teruglevering zoals de meter die laat zien? Of de totale opwek inclusief eigen gebruik?

De sites zijn er niet echt duidelijk over. En als ik bijv. via gaslicht.com toestemming geeft om mijn gegevens op te halen via IDIN, wordt het nettoverbruik getoond. Helaas moet ik dan m'n teruglevering nog zelf invullen, want die kunnen ze weer niet zien 8)7
Ze willen weten wat je afneemt van het net (dus zonder je eigen directe verbruik, daar verdienen ze tenslotte niet aan). En daarnaast willen ze weten wat je teruglevert. Dus niet je overschot na salderen, maar wat jij over het jaar heen het net opstuurt. En dat dan soms ook nog in normaal- en daltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
In en export. Wat je direct verbruikt is niet relevant.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
@Gramser Bedankt. Ik vermoedde dat al, maar het is nogal slecht geformuleerd op sommige sites. Als je aangeeft zonnepanelen te hebben vraag Independer bijv. om de "opwek", maar ze bedoelen dan dus teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:22
Mr Magic schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:14:

Op gaslicht staat dat je de stroomafname en teruglevering op jaarbasis moet invullen. Wat je zelf gebruikt voor de meter betaal je niet, dus is ook niet relevant voor de berekening. Op de eindafrekening staan de meterstanden, T1 (verbruik laag), T2 (verbruik hoog), T3 (teruglevering laag), T4 (teruglevering hoog). Wat je dus netto teruglevert bij T3 en T4 vul je dus in als zonne-opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
@TwiSteD1 gaslicht.com was een voorbeeld.

Maar bijv. bij Independer vragen ze "hoeveel stroom wek je op?" als je aangeeft zonnepanelen te hebben.

Ik zie nu trouwens dat andere sites zoals Pricewise en de Consumentenbond het wel over teruglevering hebben.

Dus eigenlijk werd ik alleen in de war gebracht door Independer. Mijn excuses :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guru
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-09 22:30
DaanTriple7 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:27:
@bove027

Dankjewel voor het plaatsen van je bericht. Ik heb vanmiddag veel energieleveranciers zitten vergelijken maar ik werd er niet veel wijzer van.
Bij OXXIO op hun eigen site bleek mijn situatie best gunstig geprijsd, dus ik ben daar nu ook naar overgestapt. In heb alleen niet gekeken naar addertjes onder het gras maar ik moet het contract nog ontvangen.
Heb je al meer info betreft de voorwaarden/kleine letters? Ik overweeg ook om vandaag over te stappen naar OXXIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guru
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-09 22:30
ben2513 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:22:
Greenchoice vast via een energiecoöperatie lijkt mij nog steeds de beste aanbieding voor mensen met zonnepanelen én overschot. 11.5 ct tlv vast voor 3 jaar, dan zit je ook maar minstens drie jaar goed zonder boete.
Dit klinkt goed. Heb je een linkje via waar ik mij kan inschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Mr Magic schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:32:
@TwiSteD1 gaslicht.com was een voorbeeld.

Maar bijv. bij Independer vragen ze "hoeveel stroom wek je op?" als je aangeeft zonnepanelen te hebben.

Ik zie nu trouwens dat andere sites zoals Pricewise en de Consumentenbond het wel over teruglevering hebben.

Dus eigenlijk werd ik alleen in de war gebracht door Independer. Mijn excuses :+
Ik vind het helemaal geen gekke verwarring - ik liep er vorige week ook tegenaan. En dan meer tegen het woord "teruglevering", waarbij ik als kronkel het salderingsoverschot veronderstelde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:39
Nhz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Zo zou het volgens mij ook moeten. Per maand bekijken hoeveel kWh binnen het prijsplafond valt en dat verrekenen aan Euro 0,40 en de kWh die daar boven zijn verbruikt verrekenen aan het tarief van die periode. Als ze de prijsplafond kWh van 1 periode van een aantal maanden bij elkaar optellen mag geen probleem zijn, maar wel goed verrekenen. 23-01 eindigt het jaar voor mij bij Essent dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 17:07
Zat net te kijken bij Independer en Budget Energie.
Als ik via Independer een jaar contract afsluit bij Budget ben ik 20 euro per maand goedkoper uit,bij Budget op de site zelf is het hetzelfde verbruik duurder 8)7

Net klantenservice gebeld die het beaamde :?
Kom ik nog voor verrassingen te staan,dat verschil is toch best veel.

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GRAD85 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
Zat net te kijken bij Independer en Budget Energie.
Als ik via Independer een jaar contract afsluit bij Budget ben ik 20 euro per maand goedkoper uit,bij Budget op de site zelf is het hetzelfde verbruik duurder 8)7

Net klantenservice gebeld die het beaamde :?
Kom ik nog voor verrassingen te staan,dat verschil is toch best veel.
Gebeurd wel vaker, had ik met Oxxio ook destijds. Er wordt heel veel gehandeld en uitgewisseld qua contracten dus kan zomaar dat bepaalde contracten exclusief worden aangeboden etc.

Maar goed, enige wat je zeker weet is dat je linksom of rechtsom genaaid wordt.

Gasprijs bijv. staat al weken rond de 30 euro per MWh (bron: https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=5714606) en toch blijven de 1 of meerjaar contracten qua gas rond de 1,30 euro per m3 steken... dat klopt gewoon niet |:( variabele gasprijs bij Greenchoice bv is ook 1,5 euro per m3... hoe dan }:O

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 17-01-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
ArcticWolf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Maar goed, enige wat je zeker weet is dat je linksom of rechtsom genaaid wordt.

Gasprijs bijv. staat al weken rond de 30 euro per MWh (bron: https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=5714606) en toch blijven de 1 of meerjaar contracten qua gas rond de 1,30 euro per m3 steken... dat klopt gewoon niet |:( variabele gasprijs bij Greenchoice bv is ook 1,5 euro per m3... hoe dan }:O
Das dus nu ook het geval bij Innova,heb daar een 3 jarig contract tot 21-1-2025.

Mijn tarief begon met € 0,66940 per m3 ex en is nu € 1,51542 per m3 inclusief |:(

Normaaltarief € 0,16898 per kWh ex en nu € 0,33611 per kWh inclusief,

Je snapt wel dat ik daar weg wil,roversbende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:09
@guru

Ik kan in de overeenkomst geen rode vlaggen ontdekken.

Het enige wat me opviel:
"We trekken je teruggeleverde stroom eerst af van je normaal verbruik, daarna van je dal verbruik."

Hoe er gesaldeerd wordt kan verschillen per leverancier. De manier van OXXIO maakt voor mij geen verschil. Ik lever meer terug dan ik verbruik, dus de 9 cent vergoeding is een hele verbetering tov de 5 van budget energie waar ze mij 480 euro boete op jaarbasis voor willen rekenen.

[ Voor 75% gewijzigd door DaanTriple7 op 17-01-2024 16:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GRAD85 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Das dus nu ook het geval bij Innova,heb daar een 3 jarig contract tot 21-1-2025.

Mijn tarief begon met € 0,66940 per m3 ex en is nu € 1,51542 per m3 inclusief |:(

Je snapt wel dat ik daar weg wil,roversbende
Zeg je hier nou dat Innova je vaste 3 jarige contract stilletjes heeft opengebroken en de tarieven heeft verhoogd :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Domba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Ik pas , ik heb CEK23 onvoldoende gevolgd
Of er een consumenten versie is weet ik niet maar RVO is wel met iets bezig geweest als eerste aanzet,
Dank voor de reactie (y)

[ Voor 65% gewijzigd door Peet-je op 18-01-2024 14:08 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Glashelder schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Zeg je hier nou dat Innova je vaste 3 jarige contract stilletjes heeft opengebroken en de tarieven heeft verhoogd :?
Zo staat het bij mijn contract ,die site is pas vernieuwd dus misschien dat er fouten inzitten.
Heb ook gebeld naar de klantenservice en daar vertellen ze doodleuk dat het ligt aan de belastingen enzo.
Maar die mevrouw wist ook niks te vertellen als [sorry snap het ook niet]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GRAD85 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Zo staat het bij mijn contract ,die site is pas vernieuwd dus misschien dat er fouten inzitten.
Heb ook gebeld naar de klantenservice en daar vertellen ze doodleuk dat het ligt aan de belastingen enzo.
Maar die mevrouw wist ook niks te vertellen als [sorry snap het ook niet]
Daar moeten dan zeker dikke fouten in zitten of iemand heeft iets gerookt daar :P Die verschillen zijn echt niet te verklaren door de belastingen... _O-

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
ArcticWolf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:47:

Het risico dat gas volgende winter toch weer duur is is hoog, daar betaal je voor. Anders moet je variabel nemen bij een andere partij, draag je zelf het risico.

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 17-01-2024 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peet-je
guru schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Heb je al meer info betreft de voorwaarden/kleine letters? Ik overweeg ook om vandaag over te stappen naar OXXIO.
&
guru schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:39:
[...GC]

Dit klinkt goed. Heb je een linkje via waar ik mij kan inschrijven?
Lekker makkelijk, heb je überhaupt zelf al iets gelezen in dit topic?
Zullen we je vlees/vegaburger anders ook voor je komen snijden?

[ Voor 21% gewijzigd door Peet-je op 17-01-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:07:
[...]

Zo zou het volgens mij ook moeten. Per maand bekijken hoeveel kWh binnen het prijsplafond valt en dat verrekenen aan Euro 0,40 en de kWh die daar boven zijn verbruikt verrekenen aan het tarief van die periode. Als ze de prijsplafond kWh van 1 periode van een aantal maanden bij elkaar optellen mag geen probleem zijn, maar wel goed verrekenen. 23-01 eindigt het jaar voor mij bij Essent dus ik ben benieuwd.
Nee, de subsidieregeling kijkt niet per maand bij niet-dynamische contracten.
het gemiddelde contractuele leveringstarief voor elektriciteit in € per kWh per kleinverbruikaansluiting, op basis van de leveringstarieven in € per kWh die in 2023 door de subsidieontvanger in rekening zijn gebracht aan de kleinverbruikaansluiting gewogen naar de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 is geleverd aan deze kleinverbruikaansluiting, waarvoor de toepassing van het prijsplafond heeft plaatsgevonden en een eindfactuur is verstrekt;
https://wetten.overheid.nl/BWBR0047628/2022-12-15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:04:
[...]

Het risico dat gas volgende winter toch weer duur is is hoog, daar betaal je voor. Anders moet je variabel nemen bij een andere partij, draag je zelf het risico.
Variabel is gewoon ook hoog en de lange termijn een paar jaar vooruit is ook gewoon "laag".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
ArcticWolf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Variabel is gewoon ook hoog en de lange termijn een paar jaar vooruit is ook gewoon "laag".
Volgens mij valt dat wel mee, Frank energie rekent 44ct.
Dat jij voor 1000m3 uiteindelijk 1400 euro moet aftikken ligt niet zozeer aan de marktprijs of winsten van de energiemaatschappij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFiiYsQ0d-vVk3Gvdk5gyqY2s7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bamsr5EiOAqGghojNLCasfiy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Misschien is dit al eerder besproken maar ik kon het niet vinden. Als je op gaslicht.com bij Teruglevering 0 invult krijg je bij sommige partijen (die nog geen expliciete terugleverheffing hebben) voordeligere tarieven voor Stroom dan wanneer je bij Teruglevering wel een hoeveelheid invult. Zijn er hier mensen die op die manier een contract hebben afgesloten via gaslicht.com maar wel terugleveren?

De leverancier kan zien dat je teruglevert en hoeft de aanvraag niet te accepteren, maar doen ze dit dan ook niet in de praktijk? Als ik het zo zie is er verder geen verschil in het product behalve dat het wel of niet in het lijstje van gaslicht.com voorkomt op basis van de ingevulde waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee, Frank energie rekent 44ct.
Dat jij voor 1000m3 uiteindelijk 1400 euro moet aftikken ligt niet zozeer aan de marktprijs of winsten van de energiemaatschappij.

[Afbeelding]
Dat is een dynamisch contract, geen variabel :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Novax schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:52:
Misschien is dit al eerder besproken maar ik kon het niet vinden. Als je op gaslicht.com bij Teruglevering 0 invult krijg je bij sommige partijen (die nog geen expliciete terugleverheffing hebben) voordeligere tarieven voor Stroom dan wanneer je bij Teruglevering wel een hoeveelheid invult. Zijn er hier mensen die op die manier een contract hebben afgesloten via gaslicht.com maar wel terugleveren?

De leverancier kan zien dat je teruglevert en hoeft de aanvraag niet te accepteren, maar doen ze dit dan ook niet in de praktijk? Als ik het zo zie is er verder geen verschil in het product behalve dat het wel of niet in het lijstje van gaslicht.com voorkomt op basis van de ingevulde waarden.
Kom je maar op een manier achter, zelf proberen, succes en laat het hier even weten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:43
GRAD85 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:29:

€0,6694 * 1.21 (BTW) + €0,705 belasting is toch gewoon €1,515 per m3?
€0,16898 * 1.21 (BTW) + €0,132 belasting = €0,336 per kWh

Volgens mij klopt het dus wel. :)
Glashelder schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:03:
Daar moeten dan zeker dikke fouten in zitten of iemand heeft iets gerookt daar :P Die verschillen zijn echt niet te verklaren door de belastingen... _O-
Waar kom jij op uit dan? >:)

[ Voor 26% gewijzigd door SmiGueL op 17-01-2024 22:28 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
ArcticWolf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Dat is een dynamisch contract, geen variabel :>
Uhm, nee :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCtUKOZ3o-OPEB7hs72uC4uozfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V87190f6q9BWXBc9RhQuikT6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bijzonder... naar mijn weten is de definitie van een variabele contract gebaseerd op een modelcontract die enkel op 1 juni en 1 januari wijzigt adhv. de prijs situatie (tenzij uitzonderlijke situaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
ArcticWolf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:30:
[...]

Bijzonder... naar mijn weten is de definitie van een variabele contract gebaseerd op een modelcontract die enkel op 1 juni en 1 januari wijzigt adhv. de prijs situatie (tenzij uitzonderlijke situaties).
Ik heb me er ook niet in verdiept, maar budget energie heeft iets vergelijkbaars (tarief tot 31 maart) en greenchoice geeft 1 maand tariefgarantie maar is veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Nee, de subsidieregeling kijkt niet per maand bij niet-dynamische contracten.

[...]

https://wetten.overheid.nl/BWBR0047628/2022-12-15
Right, deze kromme manier van rekenen klopt dus wel. Ik heb mezelf dus in de vingers gesneden en had beter na de zomer elders een variabel contract kunnen nemem. Dan had vd Bron de laatste 'goedkope maanden' niet kunnen middelen met de twee duurdere eerste periodes.

Weer een gevalletje van iets onnodig krom maken...

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Even gemist dat er ex in stond :')

Ging er vanuit dat het beiden inclusief was. Dat gezegd hebbende was het in 2022 wel een hèèl goed tarief geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Zonet een jaar contract afgesloten bij Budget via Gaslicht scheelt me behoorlijk + een bonus van 240 euro,kan ik mijn 100 euro boete van betalen en hou ik nog geld over :)

De tarieven zijn incl. 21% btw, en overheidsheffingen van 2024
Stroom
Normaal tarief
€ 0,2744 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
€ 0,2744 /kWh
0-10000 kWh
Gas
€ 1,2499 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
€ 13,99 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Gaat wel lekker met de gasprijs, kreeg elke maand een aanbieding voor 1 jaar vast van Eneco, maar variabel gebleven omdat ik dacht als zij dit aan kunnen bieden, dan verwachten zij ook niet dat het weer stijgt.

En gelukkig is het zo gelopen als ik had gehoopt, de aanbieding blijft maar dalen.

Vraag me alleen wel af hoe ver het nog kan zakken met de gasprijs, gebruik alleen stroom, maar dat blijft wel aan elkaar gekoppeld. Op 7 februari veranderen mijn variabele tarieven weer (elke 3 maanden), als de gasprijs niet veel verder zakt ga ik eens kijken naar 1 jaar vast, dan neem ik volgende winter ook mooi mee.

De aanbieding is nu 32 cent voor stroom en 1,25 voor gas.

Benieuwd wat m'n variabele tarieven 7 februari worden (nu 36/1,47), ik vermoed iets van 30/1,25.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:14

copykat

Good copy isn't bad

Ik geloof dat ik net op tijd een deal met Essent gemaakt heb over 100% salderen voor 3 jaar.
Ze maken de zonnepanelen bezitters het terugverdienen extra lastig nu en je moet wéér door investeren in een thuis accu. En die zijn op dit moment vrij prijzig en niet rendabel voor gewone huishoudens. (investering vs terugverdientermijn.)

Waar ik een beetje bang voor ben is dat het afgesproken contract dat in mei ingaat door "verandering van wetgeving" aangepast kan worden ten nadelen van mij. Kan Essent de 100% saldering afschalen?
Door bijv. Terugleverkosten in rekening te brengen in de zon-dagen?
Nu is het 0 euro zolang ik het in 1 boekjaar weer verbruik.
Dat ik niks of bijna niks krijg voor overstroom aan het eind vh jaar maakt me minder uit.
(kwestie van gewoon electrische verwarming aanzetten in de winter totdat je 1 kwh moet bijbetalen.)
Maar een "opslag/bewaarvergoeding" vergoeding betalen maakt de deal van 3 jaar een stuk minder interessant.
(kwh prijs en gas prijs zijn niet slecht maar ook niet concurrerend.)

Ben overigens blij dat ik weer weg ga bij Budget na hun "bommetje" .

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
Gaat wel lekker met de gasprijs, kreeg elke maand een aanbieding voor 1 jaar vast van Eneco, maar variabel gebleven omdat ik dacht als zij dit aan kunnen bieden, dan verwachten zij ook niet dat het weer stijgt.

En gelukkig is het zo gelopen als ik had gehoopt, de aanbieding blijft maar dalen.

Vraag me alleen wel af hoe ver het nog kan zakken met de gasprijs, gebruik alleen stroom, maar dat blijft wel aan elkaar gekoppeld. Op 7 februari veranderen mijn variabele tarieven weer (elke 3 maanden), als de gasprijs niet veel verder zakt ga ik eens kijken naar 1 jaar vast, dan neem ik volgende winter ook mooi mee.

De aanbieding is nu 32 cent voor stroom en 1,25 voor gas.

Benieuwd wat m'n variabele tarieven 7 februari worden (nu 36/1,47), ik vermoed iets van 30/1,25.
Ik zit bij Oxxio sinds juni 23 voor 1,226 euro/m3 (nu dan 1,316 vanwege de btw stijging) 3 jaar vast, maar 1,25 euro/m3 is gewoon nog te hoog omdat de prijs lager is dan in juni...

Gemiddelde gasprijs voor 1 jaar is 30 euro per MWh op de TTF (en staat al een paar weken onder de 35 euro), omgerekend is dat 0,32 euro per m3 (incl. transport gelden), daar komt dan 0,71 euro/m3 BTW bij = 0,32 + 0,71 = 1,03 euro/m3

Ik snap dat ze wat risico toeslag moeten rekenen en winst (of course), maar 1,25 euro /m3 is best wel hoog voor dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
copykat schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:16:
Ik geloof dat ik net op tijd een deal met Essent gemaakt heb over 100% salderen voor 3 jaar.
Ze maken de zonnepanelen bezitters het terugverdienen extra lastig nu en je moet wéér door investeren in een thuis accu. En die zijn op dit moment vrij prijzig en niet rendabel voor gewone huishoudens. (investering vs terugverdientermijn.)

Waar ik een beetje bang voor ben is dat het afgesproken contract dat in mei ingaat door "verandering van wetgeving" aangepast kan worden ten nadelen van mij. Kan Essent de 100% saldering afschalen?
Door bijv. Terugleverkosten in rekening te brengen in de zon-dagen?
Nu is het 0 euro zolang ik het in 1 boekjaar weer verbruik.
Dat ik niks of bijna niks krijg voor overstroom aan het eind vh jaar maakt me minder uit.
(kwestie van gewoon electrische verwarming aanzetten in de winter totdat je 1 kwh moet bijbetalen.)
Maar een "opslag/bewaarvergoeding" vergoeding betalen maakt de deal van 3 jaar een stuk minder interessant.
(kwh prijs en gas prijs zijn niet slecht maar ook niet concurrerend.)

Ben overigens blij dat ik weer weg ga bij Budget na hun "bommetje" .
Het verbaast me dat je een "deal" hebt kunnen maken waarbij je 100% kunt blijven salderen... kun je daar meer over vertellen? Volgens mij is salderen, en de voorgenomen afbouw, wettelijk bepaald en kan een energieleverancier daar niet aan tornen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Ik zit bij Oxxio sinds juni 23 voor 1,226 euro/m3 (nu dan 1,316 vanwege de btw stijging) 3 jaar vast, maar 1,25 euro/m3 is gewoon nog te hoog omdat de prijs lager is dan in juni...

Gemiddelde gasprijs voor 1 jaar is 30 euro per MWh op de TTF, omgerekend is dat 0,32 euro per m3 (incl. transport gelden), daar komt dan 0,71 euro/m3 BTW bij = 0,32 + 0,71 = 1,03 euro/m3

Ik snap dat ze wat risico toeslag moeten rekenen en winst (of course), maar 1,25 euro /m3 is best wel hoog voor dit moment...
Ja daarom gebruik ik ook airco's als verwarming, ik weiger dat gas te gebruiken.

En de inkoop is inderdaad het laagste sinds 2 jaar, nog lager dan ver voor de oorlog 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Gemiddelde gasprijs voor 1 jaar is 30 euro per MWh op de TTF (en staat al een paar weken onder de 35 euro), omgerekend is dat 0,32 euro per m3 (incl. transport gelden), daar komt dan 0,71 euro/m3 BTW bij = 0,32 + 0,71 = 1,03 euro/m3
Toch mooi dat de belasting op aardgas weer gewoon ruim het dubbele is van de kale gasprijs. De schoonste brandstof ooit wordt zwaar belast, terwijl houtstook wat duizenden levens per jaar kost accijnsvrij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

RemcoDelft schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Toch mooi dat de belasting op aardgas weer gewoon ruim het dubbele is van de kale gasprijs. De schoonste brandstof ooit wordt zwaar belast, terwijl houtstook wat duizenden levens per jaar kost accijnsvrij is.
Ja het is idioot, 60% ofzo van de prijs is belasting, als het al niet meer is.

Vlak voor de oorlog was het 37 ofzo? Nu 27...

Volgens mij was het in "normale" tijden iets van 20 op de TTF en betaalden wij 80 cent voor gas. En 16 cent voor stroom. Tenminste die prijzen kan ik me herinneren.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 18-01-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:46:
[...]

JDx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Ja het is idioot, 60% ofzo van de prijs is belasting, als het al niet meer is.

Vlak voor de oorlog was het 37 ofzo? Nu 27...

Volgens mij was het in "normale" tijden iets van 20 op de TTF en betaalden wij 80 cent voor gas. En 16 cent voor stroom. Tenminste die prijzen kan ik me herinneren.
Ik vind het voornamelijk schrijnend dat ze het moeilijker maken om over te stappen op full electric. Ik verbruik letterlijk de helft aan gas door alle maatregelen die ik heb genomen en ik betaal MEER dan daarvoor... ik ben er wel klaar mee met maatregelen nemen. Het is totaal niet interessant meer om nog te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31
[...]

Dat zag iedereen natuurlijk van veraf aankomen. Zoals altijd is de prijzen verhogen ontzettend makkelijk, maar ze gaan eigenlijk nooit meer echt naar beneden. Volgens mij krijg ik ook nog steeds een kwartje van ene Kok? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 16:19
Bij de vertaling van de gasprijs op de groothandelsmarkt naar consumentenprijs is er ook nog een profielfactor: de extra kosten doordat je niet continu evenveel afneemt maar fluctueert

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:04:
Bij de vertaling van de gasprijs op de groothandelsmarkt naar consumentenprijs is er ook nog een profielfactor: de extra kosten doordat je niet continu evenveel afneemt maar fluctueert
Dat zijn toch die 2 cent /m3 transport kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vanaf de TTF kom je gemiddeld op iets van 30 cent momenteel, 70 cent energiebelasting erbij, maar dan ook nog 21% BTW he, ben je die misschien vergeten? Dan nog 10% van winstmarge, dan zit je wel op die 1,25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:12:
Vanaf de TTF kom je gemiddeld op iets van 30 cent momenteel, 70 cent energiebelasting erbij, maar dan ook nog 21% BTW he, ben je die misschien vergeten? Dan nog 10% van winstmarge, dan zit je wel op die 1,25.
Ah ben de 21% vergeten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sterker nog, zelfs al was gas gratis, alleen al door de belasting betaal je 70,5 cent * 1,21 + een beetje winst voor de leverancier, dan zit je al op bijna 95 cent per m3!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 16:19
ArcticWolf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Dat zijn toch die 2 cent /m3 transport kosten?
neeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p294elY3x-FsNTH-UsNqOfBzj4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/moroys55XaXvghdYKBxa3abX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfafHBfAJhL500DJz0n52jqbZos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tIiQsPSJwrtvM8H3rhIarg2c.png?f=user_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bij gaslicht.com is nu Engie alleen gas één jaar vast voor € 1,2063 (met €125 bonus). Terwijl de meeste andere rond de € 1,26 zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gramser schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Het verbaast me dat je een "deal" hebt kunnen maken waarbij je 100% kunt blijven salderen... kun je daar meer over vertellen? Volgens mij is salderen, en de voorgenomen afbouw, wettelijk bepaald en kan een energieleverancier daar niet aan tornen.
Zoek even op mn signname en essent in dit topic , ik heb enige tijd terug de deal besproken hier.
Moet nu van lopik naar A'dam rijden...🙂

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo, lunch.

Wat me opvalt is dat veel leveranciers aansturen op dynamische contracten voor maximaal profiteren..
Wat natuurlijk onzin is voor veel particulieren.
Hoeveel huishoudens kunnen dagelijks schakelen op aanbod/prijs?
Als je niet thuis werkt moet je alles remote doen of een van de twee volwassene moet huisman/vrouw worden omdat te managen. En iedereen weet dat een eigen huis vaak twee werkende eigenaren nodig heeft. Of je hebt geen relatie wat ook steeds meer voorkomt en moet alles alleen doen.

Mkb, kantoren, thuisbedrijven die kunnen zakelijk er voordeel bij hebben overdag electrisch warmstoken en s'avonds gesloten.
De saldering is de enige reden om panelen te plaatsen zonder computergestuurde warmte(grond)pompen inversteringen en vloer verwarming. Dus heel veel huis eigenaren met oudere woningen dan 2018, laat staan 19xx bouwjaar woningen moet flink investeren in isolatie en dergelijke om gebruik te kunnen maken van de voordelen van overdag (voor) verwarmen en s'avonds niet.

Split airco's zullen dan de zomer zonne-energie gewoon opmaken om niet te hoeven betalen.
Deur open en airco aan tot de zonnestroom op is. Das stuk beter voor t milieu :+

Ik hoop van die keuzes nog even af te zijn met dat 3 jaarcontract.
Kan ik mooi electrisch koken, airco's introduceren /investeren in mn huis ondertussen.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 18-01-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
Belasting is 0,58301 ex btw

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
CeeBee schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Belasting is 0,58301 ex btw
0,71 euro ex btw per 1 januari dit jaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:43
JDx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:17:
Sterker nog, zelfs al was gas gratis, alleen al door de belasting betaal je 70,5 cent * 1,21 + een beetje winst voor de leverancier, dan zit je al op bijna 95 cent per m3!
ArcticWolf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Die €0,705 is incl btw.

Zie ook de berekening hier:
SmiGueL in "De energierekening - kroegtopic"

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 18-01-2024 19:17 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

SmiGueL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:15:
[...]

[...]

Die €0,705 is incl btw.

Zie ook de berekening hier:
SmiGueL in "De energierekening - kroegtopic"
Ahh ok, nou zit je alsnog op zo'n 75 cent zelfs al is gas gratis. Absurd eigenlijk.

Feitelijk komt de gasprijs nooit meer onder de euro zo. Denk dat 1,10 ofzo het meest gunstigste is wat we nog gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

copykat schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:31:
Zo, lunch.

Wat me opvalt is dat veel leveranciers aansturen op dynamische contracten voor maximaal profiteren..
Wat natuurlijk onzin is voor veel particulieren.
Hoeveel huishoudens kunnen dagelijks schakelen op aanbod/prijs?
Als je niet thuis werkt moet je alles remote doen of een van de twee volwassene moet huisman/vrouw worden omdat te managen. En iedereen weet dat een eigen huis vaak twee werkende eigenaren nodig heeft. Of je hebt geen relatie wat ook steeds meer voorkomt en moet alles alleen doen.

Mkb, kantoren, thuisbedrijven die kunnen zakelijk er voordeel bij hebben overdag electrisch warmstoken en s'avonds gesloten.
De saldering is de enige reden om panelen te plaatsen zonder computergestuurde warmte(grond)pompen inversteringen en vloer verwarming. Dus heel veel huis eigenaren met oudere woningen dan 2018, laat staan 19xx bouwjaar woningen moet flink investeren in isolatie en dergelijke om gebruik te kunnen maken van de voordelen van overdag (voor) verwarmen en s'avonds niet.

Split airco's zullen dan de zomer zonne-energie gewoon opmaken om niet te hoeven betalen.
Deur open en airco aan tot de zonnestroom op is. Das stuk beter voor t milieu :+

Ik hoop van die keuzes nog even af te zijn met dat 3 jaarcontract.
Kan ik mooi electrisch koken, airco's introduceren /investeren in mn huis ondertussen.
Eigenlijk is alles waar de leveranciers je op aansturen negatief voor jou, net als dat ze mij al maanden een vast contract proberen aan te smeren, terwijl de prijs bleef dalen.

Ik zit variabel inmiddels al ver onder het eerste aanbod. Als de prijzen stagneren ga ik kijken naar vast.

Als ik dan begin maart een jaarcontract neem en het gaat volgende winter weer omhoog zit ik de hele winter nog goed, mensen die in oktober of november voor 1 jaar vast zijn gegaan zitten aankomende winter weer met hetzelfde probleem als het gestegen is.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 18-01-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
copykat schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:16:
Vergeet het maar. Wettelijke wijzigingen worden altijd doorgevoerd.
En laat anders je contract voorwaarden maar zien waar dit staat.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 18-01-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
jobr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Hij gaf aan dat dat in dit topic terug te vinden was. Een snelle zoektocht van mij heeft nog niks opgeleverd. Maar het leek mij ook knap onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
ArcticWolf schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Essent variabel prijs gas per 1-1-2024 ex. btw :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xKjgKOO4VrpWtLpaQZTsnjl8RU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wffsI3ujir6k9C8j82mf1htO.png?f=fotoalbum_large

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
Gramser schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Hij gaf aan dat dat in dit topic terug te vinden was. Een snelle zoektocht van mij heeft nog niks opgeleverd. Maar het leek mij ook knap onwaarschijnlijk.
Ik heb, toch al een hele tijd geleden, vooral gelezen overeen enkeling die telefonisch benaderd was voor zo'n 100% salderen-deal. Bleek en bleef allemaal wat vaag.
Ik weet ook niet of ik dat in dit topic heb gelezen of in het energieleveranciers aanbiedingen topic.

Wat natuurlijk wel kan, als tegen die tijd inderdaad het salderen wordt afgebouwd, is dat de energiemaatschappij die 100% garandeert niet echt door middel van salderen, maar in de vorm van een korting oid.

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 18-01-2024 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gramser schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:40:
[...]

copykat in "De energierekening - kroegtopic"

Zal van het weekend even het contract pdfje op snorren.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 19-01-2024 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

jobr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Belastingen en netbeheerkosten vallen inderdaad buiten de essent deal beheer maar als het goed is is de saldering perjaar 365dagen wegstrepen het aanbod voor 3 jaar.
Maar ik ben inderdaad een beetje huiverig op de "opgelegde" aanpassingen door regering.
In therorie vervalt de overeenkomst als ze de saldering verwerpen denk ik.
Dus kan ik boete vrij verplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Ik zat zojuist aan het ontbijt eens te denken, gaat die terugleverboete niet voorbij aam het gelijkheidsbeginsel?

Er zijn nog veel huishoudens met een ferraris meter. Tenzij ze daar elke dag de meterstanden van gaan opvragen hebben die mensen enorm voordeel van hun oude meter.

Stel daf je 5000kWh van het net afneemt en ongeveer 4000kWh op andere momenten weer teruglevert. Aan het eind van het jaar is dat netto 1000kWh gebruikt. De ferraris eigenaar zal dan geen terugleverboete ontvangen, terwijl de 'slimme meter eigenaar' deze wel krijgt.

Valt dit niet onder onderscheid maken op een punt waar de klant zelf geen invloed op heeft?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Hoe word er gecontroleerd dat de terugleverboete niet als winst uit de vergelijking komt?
Vaak zijn er in "we moeten wel" bedragen verkapte winsten zie de boodschappen als zonnebloem olie en dergelijke.

Ander ding is hoe kunnen we er van uitgaan dat die terugleverboete 100% gebruikt word om het netwerk beter geschikt gemaakt word om zonnestroom op te vangen? Want anders is die boete een verdienmodel.

Nou ik zal de stroom desnoods bij 40 graden in de schaduw met een electrische kachel opmaken. :+
Volgens mij is er ook geen drempel (xkwh perdag/maand niet beboet) dus door de angst terug te leveren ga je meer gebruiken of je panelen uit te zetten => meer betaalde kwh dus ook een verkapt verdienmodel.

Ik ga maar weer investeren in een houtkachel. }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
copykat schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:38:
Hoe word er gecontroleerd dat de terugleverboete niet als winst uit de vergelijking komt?
Vaak zijn er in "we moeten wel" bedragen verkapte winsten zie de boodschappen als zonnebloem olie en dergelijke.

Ander ding is hoe kunnen we er van uitgaan dat die terugleverboete 100% gebruikt word om het netwerk beter geschikt gemaakt word om zonnestroom op te vangen? Want anders is die boete een verdienmodel.

Nou ik zal de stroom desnoods bij 40 graden in de schaduw met een electrische kachel opmaken. :+
Volgens mij is er ook geen drempel (xkwh perdag/maand niet beboet) dus door de angst terug te leveren ga je meer gebruiken of je panelen uit te zetten => meer betaalde kwh dus ook een verkapt verdienmodel.

De terugleverboete wordt helemaal niet gebruikt om het netwerk beter geschikt te maken, als je dat zou willen dan zou de netbeheerder het moeten innen (en het vervolgens ook daaraan besteden).

En of de leverancier er winst op maakt is gissen. Winst maken is ook niet verboden, de ACM zegt te controleren of de winst wel binnen bepaalde marges blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:53:
[...]

De terugleverboete wordt helemaal niet gebruikt om het netwerk beter geschikt te maken, als je dat zou willen dan zou de netbeheerder het moeten innen (en het vervolgens ook daaraan besteden).

En of de leverancier er winst op maakt is gissen. Winst maken is ook niet verboden, de ACM zegt te controleren of de winst wel binnen bepaalde marges blijft.
Wordt die boete eigenlijk op jaarbasis of bijvoorbeeld elke mooie zomerdag dat je teruglevert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:38
copykat schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:38:

Waarom heb je zonnepanelen aangeschaft? Zonnepanelen waren geen verdienmodel neem ik aan?

Er zijn wel betere oplossingen te bedenken om van je overcapaciteit af te komen. Ga broden bakken bijvoorbeeld. Of schaal je PV opstelling wat terug zodat het beter in balans is met je eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Nhz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 05:56:
Ik zat zojuist aan het ontbijt eens te denken, gaat die terugleverboete niet voorbij aam het gelijkheidsbeginsel?

Er zijn nog veel huishoudens met een ferraris meter. Tenzij ze daar elke dag de meterstanden van gaan opvragen hebben die mensen enorm voordeel van hun oude meter.

Stel daf je 5000kWh van het net afneemt en ongeveer 4000kWh op andere momenten weer teruglevert. Aan het eind van het jaar is dat netto 1000kWh gebruikt. De ferraris eigenaar zal dan geen terugleverboete ontvangen, terwijl de 'slimme meter eigenaar' deze wel krijgt.

Valt dit niet onder onderscheid maken op een punt waar de klant zelf geen invloed op heeft?
In Vlaanderen hebben ze dat jaren geleden al "opgelost" door bezitters van een analoge meter forfaitair te belasten op het max. vermogen van de omvormer. Ik zou er dus niet zomaar vanuirtgaan dat bij een wijzigende salderingsregeling bezitters van een analoge meter de dans geheel ontspringen.
Anderzijds krijg je hier met een DM en een variabel/vast contract ook geen boete voor terugleveren gezien ook de TLV altijd gelijk blijft en, mits inachtneming van de opzegtermijn, doorgaans 2 maanden, ook steeds kan aangepast worden.
Meer en meer leveranciers rekenen hier juist forfaitaire kosten aan voor wie nog een analoge meter heeft want daar kan de teruglevering niet per uur gemeten worden.
De "eerlijkste" methode is nog altijd een dynamische tarief waarbij je per uur de kost voor afname betaalt en per uur wordt afgerekend (positief of negatief) volgens eventuele teruglevering. En dit telkens volgens de markt van vraag en aanbod.
Al dat gezever en gepalaver zou dus heel eenvoudig op te lossen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:16:
[...]

Wordt die boete eigenlijk op jaarbasis of bijvoorbeeld elke mooie zomerdag dat je teruglevert?
Op jaarbasis wordt gekeken hoeveel je hebt teruggeleverd, daar wordt de boete op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
timk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Waarom heb je zonnepanelen aangeschaft? Zonnepanelen waren geen verdienmodel neem ik aan?

Er zijn wel betere oplossingen te bedenken om van je overcapaciteit af te komen. Ga broden bakken bijvoorbeeld. Of schaal je PV opstelling wat terug zodat het beter in balans is met je eigen verbruik.
Waarom zou je je PV opstelling terugschalen? Er is nog steeds een enorm tekort aan groene electriciteit, elke kWh helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Op jaarbasis wordt gekeken hoeveel je hebt teruggeleverd, daar wordt de boete op gebaseerd.
Niks mee te maken dus als je 3500 gebruikt en 2100 opwekt, dat scheelt, thanks voor je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Niks mee te maken dus als je 3500 gebruikt en 2100 opwekt, dat scheelt, thanks voor je antwoord.
Helaas wel tenzij je die 2100 direct verbruikt en niet langs de meter laat gaan (wat in normale situaties onmogelijk is).

Reken met 30% direct verbruik dus je zal over 1400kWh de boete moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Helaas wel tenzij je die 2100 direct verbruikt en niet langs de meter laat gaan (wat in normale situaties onmogelijk is).

Reken met 30% direct verbruik dus je zal over 1400kWh de boete moeten betalen.
Ik gebruik nog geen 2-3kWh per dag in de zomer en wek 17kWh per dag op als de zon schijnt.

Dan kunnen ze dus beter uit of er iets nutteloos mee doen?

Pagina: 1 ... 113 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden