Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Ik zit in een beetje in tweestrijd. Ik heb een contract bij Eneco, tegen tarieven rond de 33 (dal) en 37ct (piek). Dat contract houdt ergens in de zomer weer op. Het is een 1-jarig contract.

Ik heb geen gas en ik heb wél zonnepanelen. Nu wil het geval dat als ik bij Pure Energie kijk, de tarieven piek/dal daar uit komen op 29,8 en 29,9ct. Ik wek veel meer op dan ik verbruik. We mogen nog salderen. Wat ik me nu afvraag is het volgende.

Volgens de Eneco chatbot, als ik bereken wat mijn opzegboete zou worden, dan komt daar uit dat ik geen opzegboete heb, omdat de tarieven nu hoger zijn dan ik heb en dús volgt er geen boete. Ik heb hiervoor ook gebeld toen ik dat zag staan, en de medewerkster wist mij hetzelfde te vertellen. Prima. De vraag is. Ik leg NU dan bij Pure Energie de tarieven vast, maar er komen dan 14 dagen bedenktijd. Wat nou als tijdens die 2 weken de tarieven van Eneco zakken tot het punt waarop ik wél een boete moet betalen. Dan moet ik weliswaar NU geen boete betalen, maar over 2 weken wel, of werkt dat zo niet?

Toch heeft Pure Energie een stuk lagere tarieven. Het voelt prettiger om minder te betalen ook al mag ik salderen en heeft het dus verder eigenlijk geen effect. Echter, aangezien er geen peil op te trekken is wat de prijzen doen, kun je er dan wel vanuit gaan dat de prijzen in de zomer veel lager zijn dan nu, terwijl ik <30ct nu eigenlijk al laag vind.

Daarnaast, als het salderen daadwerkelijk zou worden afgebouwd wil je een zo laag mogelijk tarief hebben voor het gedeelte dat je zou moeten betalen. Daarnaast vraag ik me af wat de politiek gaat doen, want die terugleverboete is vervelend, en als dat toegestaan wordt zie ik dat straks elke leverancier dat doen. Dan denk ik wellicht van had ik 'toen (= nu) nog maar iets gedaan.

Dat terugleveren is leuk, maar als ik ergens dit jaar een EV zou gaan rijden (dat is een grote áls) lever ik niks meer terug, en dus zou ik met het TLV ook niks meer van doen hebben, en dus wil ik dan ook zo laag mogelijke tarieven hebben.

Van de andere kant, als ik dit nu doe dan zit ik uiteraard over een jaar met einde contract, oftewel midden in de winter in plaats van midden in de zomer. In de winter zijn de tarieven over het algemeen hoger dan in de zomer.

Kortom, warrig verhaal en ik heb geen idee wat nu handig is.

- Zo laten en hopen dat in de zomer de tarieven (nog) lager zijn dan nu en dan nog niet elke leverancier een TLB heeft.
- Nu een stap maken en lagere tarieven hebben, waarbij het risico dan is dat het contract ophoudt in de winter wanneer de tarieven meestal hoger zijn, maar vooralsnog dan niks te maken hebben met een TLB en bij aanschaf van een EV ik in ieder geval lagere tarieven heb dan nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Just_A_User op 06-01-2024 15:56 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Just_A_User schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:43:

Volgens de Eneco chatbot, als ik bereken wat mijn opzegboete zou worden, dan komt daar uit dat ik geen opzegboete heb, omdat de tarieven nu hoger zijn dan ik heb en dús volgt er geen boete. Ik heb hiervoor ook gebeld toen ik dat zag staan, en de medewerkster wist mij hetzelfde te vertellen. Prima. De vraag is. Ik leg NU dan bij Pure Energie de tarieven vast, maar er komen dan 14 dagen bedenktijd. Wat nou als tijdens die 2 weken de tarieven van Eneco zakken tot het punt waarop ik wél een boete moet betalen. Dan moet ik weliswaar NU geen boete betalen, maar over 2 weken wel, of werkt dat zo niet?
Ik heb mij toevallig deze week aangemeld bij een nieuwe leverancier, terwijl ik nog een contract bij Oxxio heb lopen.

Na de aanmelding bij de nieuwe leverancier kreeg ik een e-mail van Oxxio met de “voorlopige opzegboete”.

Dit staat daarin over de berekening van de opzegboete:
Voor de hoogte van je opzegboete, kijken we naar:
-het leveringstarief van je huidige contract;
-het leveringstarief van een soortgelijk energiecontract dat we aanbieden op de dag dat je opzegt (referentieproduct) en
-het verschil tussen je geschatte verbruik tijdens je contract en wat je al verbruikt hebt tot aan de beëindigingdatum (resterende hoeveelheid energie)

Je opzegboete berekenen we dan door:
(je contractprijs – prijs referentieproduct) x resterende hoeveelheid energie

Is je contractprijs hoger dan de prijs van het referentieproduct? Dan betaal je dus een opzegboete. Anders niet.
En dit zijn de kleine lettertjes in de mail met hoe de definitieve opzegboete wordt berekend:
Alle bovenstaande bedragen zijn exclusief overheidsheffingen en 21% btw, tenzij anders vermeld. Over je berekende opzegboete betaal je namelijk 21% btw. Het ingeschat resterend verbruik voor je stroom en/of gas is gebaseerd op je verbruik vanaf start levering tot aan je opzegdatum. Dit hebben we doorgerekend over je resterende looptijd van je contract. Hierbij nemen we eigen opwek mee. Bijvoorbeeld uit zonnepanelen, waarbij we ook saldering toepassen zoals in je contract vermeldt. Heb je minder dan 120 dagen bij ons stroom en/of gas afgenomen? Dan gebruiken we als uitgangspunt de historische verbruiksgegevens van je adres uit het CAR register van de netbeheerders. Heb je een dubbele meter en word je daarop afgerekend voor je stroomverbruik? Dan werken we met een gewogen gemiddelde van het dal- en normaalleveringstarief uit je contract en bij het referentieproduct. Als je je energiecontract daadwerkelijk beëindigt na opzegging op de door jou genoemde einddatum, dan staat het referentieproduct vast en wordt dit ook gebruikt bij de definitieve opzegboete. In alle andere gevallen kan het referentieproduct wijzigen. Het resterende verbruik kan afwijken, omdat we bij de definitieve opzegboete je eindstanden gebruiken. Uiterlijk bij de eindnota ontvang je je definitieve opzegboete.
Ik heb even een deel dik gedrukt, want dat is volgens mij het meest relevante deel van het opzegboete verhaal. Ik lees het als volgt: ‘Je hebt een overstap aangevraagd, dit is de boete zoals we ‘m nu berekenen. Stap je daadwerkelijk over op de overstapdatum? Dan zijn de referentieprijzen waarmee de boete wordt berekend definitief. Verplaats je de overstapdatum nog? Dan volgt er een nieuwe berekening met de referentieprijzen van dat moment.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Uniciteit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Ik heb mij toevallig deze week aangemeld bij een nieuwe leverancier, terwijl ik nog een contract bij Oxxio heb lopen.

Na de aanmelding bij de nieuwe leverancier kreeg ik een e-mail van Oxxio met de “voorlopige opzegboete”.

Dit staat daarin over de berekening van de opzegboete:

[...]

En dit zijn de kleine lettertjes in de mail met hoe de definitieve opzegboete wordt berekend:

[...]

Ik heb even een deel dik gedrukt, want dat is volgens mij het meest relevante deel van het opzegboete verhaal. Ik lees het als volgt: ‘Je hebt een overstap aangevraagd, dit is de boete zoals we ‘m nu berekenen. Stap je daadwerkelijk over op de overstapdatum? Dan zijn de referentieprijzen waarmee de boete wordt berekend definitief. Verplaats je de overstapdatum nog? Dan volgt er een nieuwe berekening met de referentieprijzen van dat moment.’
Dank voor je reactie. Oxxio = Eneco dacht ik. Goed, dus het gaat om de prijzen van het moment waarop boete wordt berekend. Nu kan die boete er komen op het moment dat de referentieprijzen lager worden dan mijn prijzen, maar die kans is klein aangezien het gaat vriezen.

Het enige waar ik dan nog mee zit is dat ik mijn 'einde jaar-moment' verleg van de zomermaanden naar de wintermaanden. Ik weet niet of dat een goed idee is.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Catdogsf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Mooi dat je dat bespaard, maar ben echt benieuwd wat was je kwijt voor je gehele installatie van je warmtepomp? Want dat bedrag wat je kwijt bent, moet je ook vergelijken met wat je elk jaar goedkoper uit bent en dat door elkaar delen, want de investering in je warmtepomp wil je toch ook eruit halen?, tenminste dat lijkt mij...
Want stel je warmtepomp investering kost totaal €10.000 en dat had je niet gedaan, had je bij TR 4% rente opgebracht per jaar. (€400)

Wat ik probeer te zeggen, is het allemaal wel zo voordelig op de langere termijn zo'n warmtepomp? Ook rekening houdende met onderhoud en eventuele reparaties.
Met een hybride durf ik niet te zeggen. Dat zijn wel heel erg dure m3 met vastrecht. Plus je hebt nog steeds de onderhoudskosten van een gasketel.
Een full-electric was wellicht beter geweest en is gezien over 15 jaar voordeliger dan een gasketel.

Maar buiten het financiële plaatje, het gaat om de reductie van broeikasgassen. En dat is over de heel lange termijn altijd voordelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Catdogsf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Wat ik probeer te zeggen, is het allemaal wel zo voordelig op de langere termijn zo'n warmtepomp? Ook rekening houdende met onderhoud en eventuele reparaties.
Zoals bij iedere investering van toepassing is (als je basics dan toch wil voorstellen als een investering met TVT) hangt veel af van het ogenblik van instappen.
Zo heb ik bv. in 2011 al voldoende PV gelegd (eigen investering 500 €) en in 2013 een A2W WP geïnstalleerd voor CV en SWW (eigen investering 6000 tot 6500 € maar dat bedroeg de volledige installatie van CV en SWW die je grotendeels ook zou hebben gehad met gas als daar zijn leidingwerk, convectoren, boilervat, sturingen, arbeidskost,.... enige verschil was dus de relatieve lage meerkost WP/hydro unit tov gasketel).
Sinds 2014 dus geen enkele kost meer voor energie noch vaste kosten voor gas.
Enige onderhoudskost in al die jaren was de vervanging van een flow switch van enkele tientallen euro.
An sich al veel minder dan het verplichte 2-jaarlijkse onderhoud van een gasketel en de vaste aansluitkosten voor gas. Om over de verbruikskosten van gas nog maar te zwijgen.
Tel uit je winst. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 18:37

l3p

www.^.nl

Misschien dat jullie het weten.
Sinds 1-1-24 heb ik een contract via GreenChoice.
Afgesproken prijs staat in contract €0,31055

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVQ7KmAU8e3-rwzqfgqyEp49K18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVkMCtp4EA0hyRbjidnJPw9d.jpg?f=fotoalbum_large

Echter bij tarieven staat €0,36682

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycNNPrxJ2jQf2ujFe86R5iwbrq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgxAubDBG6HJClp557M4F6ym.jpg?f=fotoalbum_large

En wanneer ik bij het dagelijks verbruik van 5 Jan kijk kom ik ook uit op bijna €0,36682
€7,30 / 20 kWh = €0,365

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnUhk3D1D-wwo-bGSyhEiCtRh_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2N66r7aGldmX2fT625LMu0V.jpg?f=fotoalbum_large

Reken ik verkeerd of moet ik misschien gewoon de maand afwachten?

[ Voor 6% gewijzigd door l3p op 07-01-2024 00:16 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

l3p schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:58:

[Afbeelding]
Klik eens op het pijltje omlaag... dan zijn de kosten uitgesplitst en zie je gelijk waar het verschil zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Ik heb de screenshot even aangepast, ik zie nog steeds verschillen.

[ Voor 88% gewijzigd door l3p op 07-01-2024 00:18 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Maandag Greenchoice even mailen dat het niet lijkt te kloppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Er is in 2024 wel weer gesleuteld aan wat tarieven van netwerkkosten, belastingen en teruggave, misschien dat daar het verschil zit,
Was het aanbod nog in 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:44
l3p schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:58:
Misschien dat jullie het weten.
Sinds 1-1-24 heb ik een contract via GreenChoice.
Afgesproken prijs staat in contract €0,31055

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En wanneer ik bij het dagelijks verbruik van 5 Jan kijk kom ik ook uit op bijna €0,36682
€7,30 / 20 kWh = €0,365

[Afbeelding]

Reken ik verkeerd of moet ik misschien gewoon de maand afwachten?
Ja je ziet het verkeerd, het enige waar je naar mag kijken en mag vergelijken is het volgende.

Pak je contract erbij die je hebt afgesloten en kijk alleen naar "Leveringstarief (excl. btw)", dat moet overeenkomen met elkaar, de rest zijn kosten die of verhoogd of verlaagd worden, wat je te danken heb aan de regering en GC ook niets aan kan doen.
Het enige wat je dus hebt afgesproken met GC is je Leveringstarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:55
Jullie kunnen toch allemaal zien dat het kale leveringstarfief 5ct hoger is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
mitsumark schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:07:
Je hebt gelijk, het is nog vroeg voor mij, had een latertje vannacht. Hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
IvoB2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Zoals bij iedere investering van toepassing is (als je basics dan toch wil voorstellen als een investering met TVT) hangt veel af van het ogenblik van instappen.
Zo heb ik bv. in 2011 al voldoende PV gelegd (eigen investering 500 €) en in 2013 een A2W WP geïnstalleerd voor CV en SWW (eigen investering 6000 tot 6500 € maar dat bedroeg de volledige installatie van CV en SWW die je grotendeels ook zou hebben gehad met gas als daar zijn leidingwerk, convectoren, boilervat, sturingen, arbeidskost,.... enige verschil was dus de relatieve lage meerkost WP/hydro unit tov gasketel).
Sinds 2014 dus geen enkele kost meer voor energie noch vaste kosten voor gas.
Enige onderhoudskost in al die jaren was de vervanging van een flow switch van enkele tientallen euro.
An sich al veel minder dan het verplichte 2-jaarlijkse onderhoud van een gasketel en de vaste aansluitkosten voor gas. Om over de verbruikskosten van gas nog maar te zwijgen.
Tel uit je winst. :)
Dat is zeker niet verkeerd, voor die prijs zou ik dan ook wel willen switchen, denk alleen niet dat het in mijn geval ook zo goedkoop zal zijn.
Heb al zonnepanelen op mijn dak liggen, (opbrengst 3500 kWh per jaar) voor de rest vraag ik mij wel af of mijn huis zo 1 2 3 geschikt is, misschien dat jij daar enigzins antwoord op kan geven?
Heb een rijtjeshuis, (bg, 1e, 2e etage) geen vloerverwarming/vloerinsolatie, dubbelglas achterzijde, hr++ voorzijde, overal gewoon nog radiatoren. (8 stuks)
Gewoon een Remeha CV. (hangt op de 2e etage)
Is het dan allemaal wel zo makkelijk en voordelig om over te stappen op zo'n ding als de uwe?
Moet ik bv alle radiatoren gaan vervangen, zit namelijk niet te wachten op een verbouwing in welke aard dan ook. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Catdogsf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:24:
[...]
Dat is zeker niet verkeerd, voor die prijs zou ik dan ook wel willen switchen, denk alleen niet dat het in mijn geval ook zo goedkoop zal zijn.
Bijkomen persoonlijk voordeel was dat ik niet moest switchen maar onmiddellijk heb gekozen voor WP ipv voor gas. Dat voorkwam dubbele kosten.
Om allerlei redenen niet gekozen voor vloerverwarming (o.a. om flexibel te kunnen inspelen op zonne-instraling en niet optimaal te behalen vloerisolatie) maar voor LT ventiloconvectoren.
Is het dan allemaal wel zo makkelijk en voordelig om over te stappen op zo'n ding als de uwe?
Moet ik bv alle radiatoren gaan vervangen, zit namelijk niet te wachten op een verbouwing in welke aard dan ook. :-)
Je moet met zoveel parameters rekening houden dat het ondoenbaar is om op afstand haalbare uitspraken te doen over de woning van een ander.
Maar ik heb nooit beweerd dat het makkelijk is. Dat was het hier ook niet.
De huidige woning heb ik aangekocht in 1999/2000, werd in 2011 voorzien van PV, in 2013 van een A2W WP, betrokken in 2014 en nog verder gerenoveerd/geoptimaliseerd tussen 2014 en 2020 en het einde is volgens de huidige planning ergens voorzien medio 2031. :)

Vanzelf gaat het uiteraard niet gebeuren. Wie op geen enkele wijze wil/kan renoveren/verbouwen zal uiteraard blijven steken in de huidige cijfers. Dat lijkt me nogal vanzelfsprekend. Nog pain no gain. :)

Voorlopige conclusie: voordelig was het zeker (de cijfers, meer opbrengst uit energie dan het kost, spreken voor zich). Allemaal zo makkelijk zeker niet. Maar dat laatste is van voorbijgaande aard. De positieve cijfers zijn een blijvertje. :)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 07-01-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Catdogsf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:05:
[...]
Ja je ziet het verkeerd, het enige waar je naar mag kijken en mag vergelijken is het volgende.
mitsumark schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:07:
Ik denk dat ik maandag gewoon even met GC ga bellen, hoe ik er ook naar kijk het wordt me niet duidelijk.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
l3p schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:59:
[...]

[...]

Ik denk dat ik maandag gewoon even met GC ga bellen, hoe ik er ook naar kijk het wordt me niet duidelijk.
Hou mij/ons op de hoogte, ben benieuwd wat voor antwoord ze gaan geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38
Zie net ook bij mijn vast contract (Essent) dat de energie prijs ca 2 cent is gedaald en de gasprijs van 1,33 naar 1,44 is gegaan. Is dat de extra belasting vraag ik mij af?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
JJmac schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:59:
Zie net ook bij mijn vast contract (Essent) dat de energie prijs ca 2 cent is gedaald en de gasprijs van 1,33 naar 1,44 is gegaan. Is dat de extra belasting vraag ik mij af?
Via Google kwam ik wel op deze pagina terecht:
https://www.energievergel...24-aan-je-energierekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zijn er hier Belgen toevallig?
Ik ben van de zomer in Belgie gaan wonen, De berekening van het voorschot werd op 850 euro per 3 maanden gezet. Vond ik erg hoog, leverancier gaf aan je woont er pas net, kijk het even aan.
15 Zonnepanelen geïnstalleerd, en half jaar verder , dus leverancier gebeld. "Ja, we gaan het opnieuw berekenen".
Nieuw bedrag: 845 euro per 3 maanden -.-, oke, het is 5 euro omlaag gegaan.. maar ... wtf?
Gaasverbruik weet ik niet exact, maar stroomverbruik per maand:
100kWh overdag
100kWh nachttarief
2.6 kW piekverbruik

We zijn een gezin van 2 personen, dus dit zijn redelijk normale getallen lijkt me (+panelen zijn er pas sinds oktober). Is stroom altijd zo duur -.-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:27:
Zijn er hier Belgen toevallig?
Ik ben van de zomer in Belgie gaan wonen, De berekening van het voorschot werd op 850 euro per 3 maanden gezet. Vond ik erg hoog, leverancier gaf aan je woont er pas net, kijk het even aan.
15 Zonnepanelen geïnstalleerd, en half jaar verder , dus leverancier gebeld. "Ja, we gaan het opnieuw berekenen".
Nieuw bedrag: 845 euro per 3 maanden -.-, oke, het is 5 euro omlaag gegaan.. maar ... wtf?
Gaasverbruik weet ik niet exact, maar stroomverbruik per maand:
100kWh overdag
100kWh nachttarief
2.6 kW piekverbruik

We zijn een gezin van 2 personen, dus dit zijn redelijk normale getallen lijkt me (+panelen zijn er pas sinds oktober). Is stroom altijd zo duur -.-?
Zoals al zovaak gezegd hier, maandbedrag/voorschot zegt niets. Je contract nalezen wat de werkelijke eenheidsprijzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Zoals al zovaak gezegd hier, maandbedrag/voorschot zegt niets. Je contract nalezen wat de werkelijke eenheidsprijzen zijn.
ja dat is het hem nu juist, ik heb een contract bij een .... bedrijf. Het is een variabel contract (wekelijkse veranderingen), prima, dan wil ik weten wat de tarieven zijn. Ah ja, dat kan je online in je mymega opzoeken. Oh maar meneer uw contract is niet goed ingeladen. U kunt dit nu nog niet zien, maar dat komt vast komende jaren wel goed.

Leuk, ik heb meer dan 10 maal met ze aan de telefoon gehangen, de laatste keer hebben ze een mail gestuurd met de mededeling dat ik het contract mag ontbinden. Niemand kan me vertellen waar mijn contract blijft en welke tarieven ik heb. In ieder geval niet de tarieven die ik in origine toegestuurd kreeg, en ook niet de tarieven die op de website staan...

Tips? (sorry voor rant, ik ga naar bed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

l3p schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:59:
[...]

[...]

Net 30 minuten aan de telefoon gehangen en het is me nog niet helemaal duidelijk.
1 x doorverbonden omdat de eerste het niet uit kon leggen.

Volgens de 2e dame: Al heb ik mijn contract 22 december afgesloten om 1 januari in te gaan voor 31 cent, in januari is door de regering het bedrag verhoogd naar 36 cent. Dit door de belasting en netbeheerkosten.
Ik zelf zie die kosten hetzelfde zijn alleen het leveringstarief is de lucht in gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo2Tf4tj1K-eL9rVnR7m_kg3sZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6T1KdX3ntUVRYjFPYDGqChy.jpg?f=fotoalbum_large

Is er iemand die dit ook kan controleren of er ook een verschil in zit?
Even bij 'Mijn Contract' https://mijn.greenchoice.nl/contract/levering

En dan op dit linkje klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDzjFC7W2dVi6kBJzW8DahWcDzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UdtgiPuChjg6pEoIEAjwVPJr.jpg?f=user_large

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Dan moet het kloppen, helder overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 08:27
l3p schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:00:
[...]
Volgens de 2e dame: Al heb ik mijn contract 22 december afgesloten om 1 januari in te gaan voor 31 cent, in januari is door de regering het bedrag verhoogd naar 36 cent. Dit door de belasting en netbeheerkosten.
Ik zelf zie die kosten hetzelfde zijn alleen het leveringstarief is de lucht in gegaan.
Beetje vreemd verhaal. De energiebelasting is juist verlaagd per 1 januari, en netbeheerkosten zitten niet in je gebruiksafhankelijke tarief.

In jouw screenshots zie ik inderdaad een ander (hoger) kaal tarief per 1 januari, en dat moeten ze maar eens verklaren lijkt me.

Bij mij zijn de tarieven per 1 januari 0,37800 per kWh normaaltarief (was 0,039880) en 0,37299 per kwh daltarief (was 0,39379). Jaarcontract ingegaan op 22 juli 2023.

Als je in de app vanaf "Overzicht" naar "Contract >" gaat en dan naar "Tariefoverzicht >" krijg je een overzicht van al je tarieven van het afgelopen jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Turrican op 08-01-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:14
Prijs van elektriciteit bij Engie is momenteel dusdanig scherp dat ik 0,07 per kWh goedkoper uit zou zijn dan in mijn huidige contract.

Ik kan mijn oude contract opzeggen voor 50,- boete (oude regime); daarnaast zijn de vaste leveringskosten bij Engie 50,- hoger. Per saldo dus 100,- kosten die ik moet goedmaken.

100 / 0,07 = 1.429 kWh om de extra kosten goed te maken. Met ons verbruik is dat anderhalve maand.

Engie lijkt geen "boete" in rekening te brengen voor teruglevering, dus ook dat is prima.

Zie ik nog iets over het hoofd in mijn overweging om vervroegd over te stappen?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
VidaR-9 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:43:
Prijs van elektriciteit bij Engie is momenteel dusdanig scherp dat ik 0,07 per kWh goedkoper uit zou zijn dan in mijn huidige contract.

Ik kan mijn oude contract opzeggen voor 50,- boete (oude regime); daarnaast zijn de vaste leveringskosten bij Engie 50,- hoger. Per saldo dus 100,- kosten die ik moet goedmaken.

100 / 0,07 = 1.429 kWh om de extra kosten goed te maken. Met ons verbruik is dat anderhalve maand.

Engie lijkt geen "boete" in rekening te brengen voor teruglevering, dus ook dat is prima.

Zie ik nog iets over het hoofd in mijn overweging om vervroegd over te stappen?
Dat als je zonnepanelen hebt ze per telwerk salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:14
Hp68 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Thnx.
Hier geen show stopper gezien verbruik 4-5x zo hoog is als opwek.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Afgelopen december was zowat de somberste sinds mijn metingen vanaf 2011.
Gelukkig was er voor de energierekening wel veel wind waardoor de eenheidsprijs voor netafname energie uiteindelijk (per kWh) de goedkoopste maand was.

Dat brengt de eindrekening voor december op:
NetInjectie: 1,10 kWh x 0,11 € = 0,121 €
Netafname: 116,99 x (13,56+10,04284)+6%BTW = 116,99 x 0,250190104 € = 29,269740267 €

Totaal: 29,148740267 €
Productie: 50,5 x 0,33 € = 16,665 €

Netto energiekost maand december 23: 12,483 €. :)B (variabel contract)

Ter vergelijking: had ik voor een dynamisch contract bij dezelfde energieleverancier gekozen dan zou de eindafrekening er als volgt uitzien:
21,73 € + 5 € = 26,73€ - 16,665€ = 10,065 €.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2024 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

l3p schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Net 30 minuten aan de telefoon gehangen en het is me nog niet helemaal duidelijk.
1 x doorverbonden omdat de eerste het niet uit kon leggen.

[Afbeelding]

Is er iemand die dit ook kan controleren of er ook een verschil in zit?
Even bij 'Mijn Contract' https://mijn.greenchoice.nl/contract/levering

En dan op dit linkje klikken:

[Afbeelding]
Na de derde keer bellen en weer 2x doorverbonden te zijn eindelijk bingo :+
Naar aanleiding van ons telefonische contact stuur ik u deze e-mail. Zojuist had u een vraag met betrekking tot de tarieven in uw Mijn Greenchoice account. De tarieven staan momenteel niet juist in uw account omdat het dubbeltarief na de start van de levering omgezet is naar enkeltarief. De verwerkingstijd hiervan om dit zichtbaar te maken in uw account is over het algemeen 10 a 12 dagen. Graag verzoek ik u dan ook even af te wachten. Mocht het volgende week nog niet zichtbaar zijn kunt u contact met ons opnemen of even reageren op deze e-mail.

Uw tarieven:
Enkeltarief

Kale leveringstarief: € 0,14787
All-in : € 0,31057

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
JJmac schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Dan moet het kloppen, helder overzicht.
Ook goed om te zien dat gasloos, alleen al op basis van dit overzicht, loont. Het scheelt je die verhoging van €11 en een deel van de €7 van de netbeheerkosten. Dus kom je dit jaar zelfs gunstiger uit dan vorig jaar. (Gemiddeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ja dat gas loos komt eraan, hier wordt aan een nieuwe warmtenet gewerkt, maar daar twijfel ik heel sterk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:38
Hp68 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Ik heb vanaf december '21 t/m juni '23 bij Engie gezeten en heb toen voor enkeltarief gekozen, omdat enkeltarief dicht bij het daltarief zat. Bij mij is niet per telwerk gesaldeerd, al het verbruik is als enkeltarief verrekend en gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
l3p schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:04:
[...]

Na de derde keer bellen en weer 2x doorverbonden te zijn eindelijk bingo :+

[...]
Staan bij mij al 1,5 maand niet goed, althans heb enkel tarief maar er staat normaal en dal tarief. Heb al 3x iemand gesproken, maar was volgens hun niets aan te doen. Jaarnota zou wel enkel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Bij mij is sinds deze morgen alles aangepast en kloppen de tellingen bij verbruik nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnUhk3D1D-wwo-bGSyhEiCtRh_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2N66r7aGldmX2fT625LMu0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niSJ1ehnuJMSn-DbfiBPIJ7Gz30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBwlqf7gFB2j7QR3ESOHOioX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 153% gewijzigd door l3p op 09-01-2024 15:10 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
Ik had vandaag wederom maar gebeld en de medewerkster had het voor de zekerheid nog even nagevraagd en jahoor... waarschijnlijk is het bij mij morgen in de app ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
Ik kwam ook deze merkwaardige opmerking tegen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSNduqJ8HbFYfXCA2UVdIPIwlA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lrHyQr0Cds6A0RMIlz1p5xLh.png?f=fotoalbum_large

Nog een manier om zonnepaneel houders het net even wat lastiger te maken?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Cobb schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:58:
[Afbeelding]

Is al langer zo bij budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 00:28
Cobb schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:58:
[Afbeelding]

Weet niet of enkeltarief altijd of sinds kort niet mogelijk is.
Vaste leveringskosten, ongeacht of dit voor 1 maand òf 1 dag is, brengen ze meen ik al jaren volledig in rekening.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
Peet-je schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:30:
[...]

Weet niet of enkeltarief altijd of sinds kort niet mogelijk is.
Vaste leveringskosten, ongeacht of dit voor 1 maand òf 1 dag is, brengen ze meen ik al jaren volledig in rekening.
Mijn contract bij Budget loopt af op 15-07 , ik kan dus bij de volgende overstap beste per 01-08 overstappen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 00:28
Cobb schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Mijn contract bij Budget loopt af op 15-07 , ik kan dus bij de volgende overstap beste per 01-08 overstappen?
Je zal de 1e betalen voor de gehele maand en bij de vlgd leverancier vanaf de eerste levering, dus qua leverkosten is blijven mss. voordeliger t/m de laatste dag.

Mochten je tarieven bij de nieuwe leverancier echter lager zijn, kun je evt. wel je verbruikskosten bekijken om te kijken of je die leverkosten (wrs. zo'n €3 per produkt = gas e/o energie voor die halve maand) mss. daardoor "terug kunt verdienen", evt. middels een iets hogere tlv indien van toepassing.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
Even in de meer geschikte kroeg...
Gramser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:55:
Grmpf. Moet dit jaar aan een nieuw energiecontract en als rasechte (wat een vreemd woord eigenlijk) behoudende Nederlander kies ik het liefst voor zekerheid. Ik doe mijn hele leven al driejarige contracten. Maar, nu wil ik dat weer en kom ik tot de ontdekking dat eigenlijk alleen GreenChoice dat aanbiedt, tenminste voor mij als nieuwe klant. Eneco adverteert ermee maar dat zal wel voor bestaande klanten en/of niet-zonnepanelenbezitters bedoeld zijn.

Verbruiksdiscriminatie potverdrie. Mijn contract loopt pas augustus af maar eigenlijk wil ik ruim voor die tijd een keuze gemaakt hebben.
Helemaal gelijk.

Je hebt zonnepanelen, dan is het in ieder geval van belang om op te letten op 'zonnepaneelboetes'; heffingen, extra hoge kosten, hoge tarieven, etc, dus nog buiten of je een lang vast contract kunt krijgen.
Ook letten op correcte saldering, al gaat dat met een vast contract (en enkeltarief) meestal wel goed.
Ik weet het niet zeker, maar lever jij niet ook meer terug dan je verbruikt? Dus wil je eigenlijk een contract met een zo hoog mogelijke TLV.
En laat nu net daar GreenChoice via een coöperatie de gunstigste in zijn, en 3 jaar vast, en die kun je een half jaar van tevoren afsluiten (plus/minus een paar dagen) dus eind van deze maand eens bellen en waarschijnlijk kun je het dan snel genoeg afsluiten. Als je het passend vindt, natuurlijk.
Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011

Nhz

Gisteren de eindnota van vd Bron gehad, daar klopte van de zogenaamde 'prijsplafondkorting' niet zoveel, hebben nog niet de helft gekregen van wat het moet zijn.

Niet geheel toevallig loopt bij ons een 'energiecontract-jaar' ook van 1-1 tm 31-12. Ik heb elke maand de meterstanden van onze (toen nog) ferraris doorgegeven, maar omdat de prijzen per kwartaal veranderden heb ik een einnota welke verdeeld is in vier tijdvakken. Op basis van mijn maandelijkse gebruik, de kWh-prijs (inc belasting) in die maand en het maximale maand-gebruik voor het plafond kan ik precies per maand uitrekenen hoeveel 'plafondkorting' ik zou moeten ontvangen.

Wij zitten ivm all-electric elke maand boven het maximale verbruik voor het prijsplafond. In principe is de som dus niet zo heel moeilijk: maandelijkse korting = (berekende kwh prijs - €0,40) * maximale maandverbruik voor plafond. Vervolgens tel je alle maandelijkse kortingen op en je hebt je jaarkorting.

In plaats daarvan komt vd Bron met een rekenmethode op basis van het gemiddelde jaartarief. Daarmee hengelen ze natuurlijk weer een hoop extra centen binnen bij mensen met een variabel contract. De tarieven aan het einde van het jaar waren met circa €0,35 per kWh immers veel lager dan aan het begin van het jaar (circa €0,75 per kWh).

In het kort komt het er op neer dat ze me met ongeveer €100,- 'korting' af willen schepen, terwijl ik circa €215,- zou moeten krijgen.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
Truus01 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:55:
Even in de meer geschikte kroeg...

[...]

Helemaal gelijk.

Je hebt zonnepanelen, dan is het in ieder geval van belang om op te letten op 'zonnepaneelboetes'; heffingen, extra hoge kosten, hoge tarieven, etc, dus nog buiten of je een lang vast contract kunt krijgen.
Ook letten op correcte saldering, al gaat dat met een vast contract (en enkeltarief) meestal wel goed.
Ik weet het niet zeker, maar lever jij niet ook meer terug dan je verbruikt? Dus wil je eigenlijk een contract met een zo hoog mogelijke TLV.
En laat nu net daar GreenChoice via een coöperatie de gunstigste in zijn, en 3 jaar vast, en die kun je een half jaar van tevoren afsluiten (plus/minus een paar dagen) dus eind van deze maand eens bellen en waarschijnlijk kun je het dan snel genoeg afsluiten. Als je het passend vindt, natuurlijk.
Succes.
Ik wist helemaal niet (meer) dat daar een apart kroegtopic voor was, dus dank. Ik bedacht me ook: waarom wachten met overstappen? Ik heb nu een flink overschot en dit jaar kan ik nog gebruik maken van volledig salderen (waarbij dat komende jaren best onzeker is) dus een boete bij Coolblue voor lief nemen is misschien helemaal zo gek nog niet, als ik bij GC de zomermaanden van dit jaar tegen de hogere TLV (het dubbele namelijk) vast meepak. Of is dat een gekke gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:34
Vreemde situatie bij Greenchoice.

In september een contract afgesloten voor stroom en gas per 1-1. Netjes contractbevestiging gehad. De app laat nu mijn verbruik zien voor gas maar niet voor stroom. Volgens de whatsapp van Greenchoice hebben ze een opzegging ontvangen voor stroom. Dat heb ik uiteraard niet gedaan en ik heb ook geen enkel bericht hierover ontvangen. De app geeft mijn tarieven voor stroom wel weer plus een einddatum voor stroom. De dame op whatsapp geeft aan dat ik maar met sales moet bellen voor een nieuw contract voor stroom (met de huidige tarieven). Ik sta nu in de wacht bij de klantenservice (50+ minuten). Iemand eerder iets soortgelijks meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs911
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 15:07
Hallo,
Ik heb een contract via oxxio per mail binnen gekregen. Ik kon vandaag inloggen en kwam er achter dat de tarieven niet het zelfde zijn ten opzichte van mijn contract. Zou ik hier nog iets aan kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12UQ1imEt0WsVQ-tdmI5hCJ9YV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XOf3vRTKxH19M2QyUev6tbU6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpHCDNUmOj0Jn8VhNhDnCyANJIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3VJGNLNd5sPoqm6ox0O0XyYh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtGQARlVUy9MZyjYS2UzucoVNPs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2NwpDtO9clT3EOEE4UmFvgLn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Dit lijkt puur het verschil in btw. Dat is gewijzigd per 1 januari. Kijk even of je de kale prijzen kan vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Thijs911 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:06:
Hallo,
Ik heb een contract via oxxio per mail binnen gekregen. Ik kon vandaag inloggen en kwam er achter dat de tarieven niet het zelfde zijn ten opzichte van mijn contract. Zou ik hier nog iets aan kunnen doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is 11 cent per m3 gas bij gekomen aan btw, dus het klopt wel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Even voor de duidelijkheid zodat ik dit voor eens en altijd correct invul in de HomeWizard app.
Wat moet ik in de app invullen voor tarieven als dit mijn contractuele prijzen zijn?
(En hoe komt dat bedrag precies tot stand zodat ik dit in de toekomst niet nogmaals hoef te vragen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCw4RXCe8v2Y3YXeS130YvIeo-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jSPGlqv4ykSVjCneBK637FTS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwAlAZbQzIceTjM6s0Ab_e8WPi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIHd9k9dTHAWgi4MSMU5or3U.jpg?f=fotoalbum_large

(wellicht een domme vraag, maar validatie is nooit verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:06
robcoenen schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:42:
Even voor de duidelijkheid zodat ik dit voor eens en altijd correct invul in de HomeWizard app.
Wat moet ik in de app invullen voor tarieven als dit mijn contractuele prijzen zijn?
(En hoe komt dat bedrag precies tot stand zodat ik dit in de toekomst niet nogmaals hoef te vragen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(wellicht een domme vraag, maar validatie is nooit verkeerd)
De totale variabele kosten voor gas en voor elektra.
En indien aanwezig ook de vaste kosten per maand zoals deze vermeld staan en de tlv.
In mijn P1monitor heb ik dus voor elektra zowel normaal als dal hetzelfde tarief ingevuld daar het bij mij ook enkeltarief is.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Sjowhan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:16:
[...]
En indien aanwezig ook de vaste kosten per maand zoals deze vermeld staan en de tlv.
Maar die vaste kosten, die zijn per maand, niet per kWH zoals de app rekent. Dan krijg je toch alsnog een vertekend beeld? (niet dat enige afwijking heel spannend is, maar toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Mag ik jullie een vraagje voorleggen? Zoals ik eerder aangaf loopt mijn drie jaar oude, goedkope, energiecontract af, in augustus. Ik heb een terugleververgoeding van €0,04 bij Coolblue Energie, en lever zeker 2MWh terug op jaarbasis.

Dit jaar kan ik nog volledig salderen. Dan zou het best logisch zijn om vanaf in ieder geval de lente/zomermaanden een nieuw contract aan te gaan waarbij ik een dubbel zo hoge TLV krijg? Ik zou dan wel een boete van €50,- krijgen bij Coolblue, maar dat maak ik makkelijk goed met de TLV van de nieuwe leverancier.

Daarbij komt nog dat ik zie dat steeds minder aanbieders langdurige vaste contracten voor zonnepaneleneigenaars aanbieden. En ik vermoed dat a) energie hoe dan ook duurder wordt op de langere termijn en b) steeds meer aanbieders zonnepaneleneigenaren zullen "weren" of terugleverkosten zullen rekenen.

Is het raar om dan over te stappen voor einde contract, of juist wijs?

Edit: een gasaansluiting heb ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:04
Is er bij Zonneplan een makkelijke manier om te zien wat je verbruikt hebt qua stroom/gas + teruglevering?
Of moet je dan echt alle maand facturen bij elkaar gaan optellen?

Ik zie nergens een jaaroverzicht staan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:21

mdeiman

Projet 45

So_Surreal schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:47:
Is er bij Zonneplan een makkelijke manier om te zien wat je verbruikt hebt qua stroom/gas + teruglevering?
Of moet je dan echt alle maand facturen bij elkaar gaan optellen?

Ik zie nergens een jaaroverzicht staan helaas.
In de app is alles prima te zien. Per dag, maand, jaar.
Verbruik en de kosten/opbrengsten.

Fijne app.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gramser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:04:
Mag ik jullie een vraagje voorleggen? Zoals ik eerder aangaf loopt mijn drie jaar oude, goedkope, energiecontract af, in augustus. Ik heb een terugleververgoeding van €0,04 bij Coolblue Energie, en lever zeker 2MWh terug op jaarbasis.

Dit jaar kan ik nog volledig salderen. Dan zou het best logisch zijn om vanaf in ieder geval de lente/zomermaanden een nieuw contract aan te gaan waarbij ik een dubbel zo hoge TLV krijg? Ik zou dan wel een boete van €50,- krijgen bij Coolblue, maar dat maak ik makkelijk goed met de TLV van de nieuwe leverancier.

Daarbij komt nog dat ik zie dat steeds minder aanbieders langdurige vaste contracten voor zonnepaneleneigenaars aanbieden. En ik vermoed dat a) energie hoe dan ook duurder wordt op de langere termijn en b) steeds meer aanbieders zonnepaneleneigenaren zullen "weren" of terugleverkosten zullen rekenen.

Is het raar om dan over te stappen voor einde contract, of juist wijs?

Edit: een gasaansluiting heb ik niet meer.
Rustig in de kroeg… niemand een mening..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30
Gramser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Rustig in de kroeg… niemand een mening..?
Wat ik zou doen: een driejarig contract bij Greenchoice, via een energiecoöperatie heb je 11,5 cent tlv, ingangsdatum na de winter, bijvoorbeeld 1 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
antidote schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Wat ik zou doen: een driejarig contract bij Greenchoice, via een energiecoöperatie heb je 11,5 cent tlv, ingangsdatum na de winter, bijvoorbeeld 1 april.
Dat “via een energiecoöperatie” snap ik niet helemaal - kun je daar wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gramser schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:45:
[...]

Dat “via een energiecoöperatie” snap ik niet helemaal - kun je daar wat meer over vertellen?
Ken je google?

https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nee, vertel ;)

Zonder gekheid, ik had al wat zitten googlen maar de energiecoöperaties hier in de buurt kwamen nogal hobby-bobberig over. Ik zal nog wat verder neuzen. Eerlijkheidshalve had ik nog niet geprobeerd het via de site van GC zelf te vinden, dat helpt. Ik zie dat je dan inderdaad 11,5 ct TLV kunt krijgen, de leveringstarieven zijn echter ook weer wat hoger. En het is me niet duidelijk of ik nou lid van de coöperatie moet zijn, maar ik geloof van niet. Ik duik er verder in, dank!

[ Voor 29% gewijzigd door Gramser op 12-01-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gramser schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:39:
[...]

Nee, vertel ;)

Zonder gekheid, ik had al wat zitten googlen maar de energiecoöperaties hier in de buurt kwamen nogal hobby-bobberig over. Ik zal nog wat verder neuzen. Eerlijkheidshalve had ik nog niet geprobeerd het via de site van GC zelf te vinden, dat helpt. Ik zie dat je dan inderdaad 11,5 ct TLV kunt krijgen, de leveringstarieven zijn echter ook weer wat hoger. En het is me niet duidelijk of ik nou lid van de coöperatie moet zijn, maar ik geloof van niet. Ik duik er verder in, dank!
De reden dat ik je naar Google verwees is omdat ik verwacht dat je in dit topic al alles had gelezen over Greenchoice en cooperaties. Er staan immers meer dan voldoende posts over deze manier van afsluiten.

En nee, je hoeft geen lid te zijn van een cooperatie. Sympathiseren is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:54:
[...]

De reden dat ik je naar Google verwees is omdat ik verwacht dat je in dit topic al alles had gelezen over Greenchoice en cooperaties. Er staan immers meer dan voldoende posts over deze manier van afsluiten.

En nee, je hoeft geen lid te zijn van een cooperatie. Sympathiseren is voldoende.
My bad Wolly. Ik ga het in dit topic nog eens nazoeken dan. Hoewel ik bij de andere topics waarin in actief ben andere members hier vaak genoeg op wijs, heb ik dat ditmaal zelf verzuimd. Ik ga lezen, en dank voor je heads-up O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
[...]

Zonder gekheid, ik had al wat zitten googlen maar de energiecoöperaties hier in de buurt kwamen nogal hobby-bobberig over. Ik zal nog wat verder neuzen. Eerlijkheidshalve had ik nog niet geprobeerd het via de site van GC zelf te vinden, dat helpt. Ik zie dat je dan inderdaad 11,5 ct TLV kunt krijgen, de leveringstarieven zijn echter ook weer wat hoger.
In energiecoöperaties heb ik me nog niet verdiept, maar voor dit doeleinde hoeft dat ook niet. Bij dit contract zijn de tarieven relatief hoog, maar zolang je meer stroom teruglevert dan afneemt maakt dat niet uit. Voor zover ik weet geldt hetzelfde voor overstappen vóór het einde van het contract: op een netto-terugleveraar heeft GC geen gemiste inkomsten en wordt er geen overstapboete gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Je geeft zelf aan nog te salderen. De netafnameprijs maakt voor jou dan toch het verschil niet.
Je moet dus de focus leggen op de terugleverprijs en om die 50€ goed te maken en bij jouw opgegeven teruglevering zou deze minstens (om break even te zijn maar daar doe je het uiteraard niet voor) 2,5 cent per teruggeleverde kWh hoger moeten zijn dan de huidige. Liefst dus meer want aan break even heb je ook niets.

Welk contract dat is daar kan ik je persoonlijk niet verder bij helpen want ik heb andere contracten en voorwaarden. :)
Maar de TLV (en de vaste kosten!) van iedere beschikbare leverancier met elkaar vergelijken kan toch zo moeilijk niet zijn? Hier biedt de regulator daar zelfs een vergelijkingssite voor aan waar je de eigen gegevens kan invullen en dan vergelijken. Geen idee of dat in NL ook bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Je geeft zelf aan nog te salderen. De netafnameprijs maakt voor jou dan toch het verschil niet.
Je moet dus de focus leggen op de terugleverprijs en om die 50€ goed te maken en bij jouw opgegeven teruglevering zou deze minstens (om break even te zijn maar daar doe je het uiteraard niet voor) 2,5 cent per teruggeleverde kWh hoger moeten zijn dan de huidige. Liefst dus meer want aan break even heb je ook niets.

Welk contract dat is daar kan ik je persoonlijk niet verder bij helpen want ik heb andere contracten en voorwaarden. :)
Maar de TLV (en de vaste kosten!) van iedere beschikbare leverancier met elkaar vergelijken kan toch zo moeilijk niet zijn? Hier biedt de regulator daar zelfs een vergelijkingssite voor aan waar je de eigen gegevens kan invullen en dan vergelijken. Geen idee of dat in NL ook bestaat.
Dank je Ivo. Mijn twijfel zat ‘m vooral in de mistige glazen bol. Als ik nu ga voor de hoogste TLV, snij ik mezelf dan over een jaar niet in de vingers als salderen wordt afgebouwd? Voor een jaar is dit een no-brainer, dat is gewoon winst pakken, maar daarna? Dat soort overwegingen.

Maar ik denk dat ik er met hulp van dit forum wel uit ben - zeker nu ik de energiecoöperatieweg ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Niemand heeft hier die werkende heldere glazen bol.
Op dat gebied zal niemand je bruikbare info kunnen geven. Hoogstens de eigen mening.

Op dat gebied heb ik het uiteraard makkelijker.
Gezien ikzelf zoveel mogelijk zaken in eigen hand wil houden al enkele tijd geleden gekozen om niet meer te salderen. Dus ook geen onzekerheden meer daarover.
Maar dat was in een andere situatie (salderen in VL is niet gelijk aan salderen in NL).

Zelf neem ik de weinige stroom die ik nog van het net afneem al tientallen jaren af via een coöperatie en dat op basis van een variabel contract (nu met een maandelijks variërende netafnameprijs).
De toekomst ken ik ook niet. Wanneer de TLV hier zou zakken onder de 4 cent/kWh (nu nog 7,5 cent/kWh) zou een dynamisch contract voordeliger kunnen worden. Tenminste wanneer de vaste kosten daarvoor weer niet stijgen (in 2023 overwegend nog nul euro, nu al 5€/maand). Opvolgen en flexibel blijven en inspelen op de eigen situatie blijft dus steeds de boodschap.

[ Voor 91% gewijzigd door IvoB2 op 12-01-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:33:
Niemand heeft hier die werkende heldere glazen bol.
Op dat gebied zal niemand je bruikbare info kunnen geven. Hoogstens de eigen mening.

Op dat gebied heb ik het uiteraard makkelijker.
Gezien ikzelf zoveel mogelijk zaken in eigen hand wil houden al enkele tijd geleden gekozen om niet meer te salderen. Dus ook geen onzekerheden meer daarover.
Maar dat was in een andere situatie (salderen in VL is niet gelijk aan salderen in NL).
Jouw situatie is me bekend, en inderdaad zoals je aangeeft, anders in NL. Ik ben benieuwd waar het heen gaat hier. Het energielandschap is best snel aan het veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is hier niet anders.
Het is hier een verkiezingsjaar dus politici van allerlei slag zijn er weer met hun (loze) beloften als daar zijn het vertraagd tot niet verder uitrollen van de digitale meter, het verminderen van de bijdragen op het gebruik van fossiele brandstoffen,.......
Na de verkiezingen waarschijnlijk weer net het tegenovergestelde.
Vandaar dat je maar één zekerheid hebt en dat is zoveel mogelijk alles in eigen hand houden. Kost bij aanvang wat meer maar geeft een heldere glazen bol op termijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Misschien dan een contract voor 1 jaar ipv 3 jaar?
Natuurlijk loop je het risico dat het (weer) duurder wordt, maar dat weet je toch nooit.
(energiemaatschappijen vertellen je altijd dat het duurder wordt en je het beste 3 jaar of meer kunt nemen)

En dan om verder aan te haken, kun je tegen die tijd alsnog alles in eigen hand nemen, ik zou echt niet te ver vooruit kijken anno jaren 20.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 12-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
mitsumark schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:42:
Misschien dan een contract voor 1 jaar ipv 3 jaar?
Natuurlijk loop je het risico dat het (weer) duurder wordt, maar dat weet je toch nooit.
(energiemaatschappijen vertellen je altijd dat het duurder wordt en je het beste 3 jaar of meer kunt nemen)
Daar zit mijn grootste twijfel: de termijn. Ik zoek altijd naar zekerheid en dan denk ik toch aan drie jaar. Als de afbouw doorgaat kom ik er gauw genoeg achter wat voor mij het beste gaat werken met de dan geldende regels. En als wat @antidote aangeeft waar is, hoef ik me geen zorgen te maken over een overstapboete als ik toch eerder wil stoppen. Maar dat probeer ik nog te checken.

Edit: gevonden zo te zien. Is gebonden aan nieuwe regels sinds halverwege vorig jaar. Ze berekenen eerst wat je naar verwachting zou hebben afgenomen tot einde looptijd en laten daar dan een sommetje op los. https://www.greenchoice.n...g/resterende-hoeveelheid/

[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 12-01-2024 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Gramser schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Daar zit mijn grootste twijfel: de termijn. Ik zoek altijd naar zekerheid en dan denk ik toch aan drie jaar. Als de afbouw doorgaat kom ik er gauw genoeg achter wat voor mij het beste gaat werken met de dan geldende regels. En als wat @antidote aangeeft waar is, hoef ik me geen zorgen te maken over een overstapboete als ik toch eerder wil stoppen. Maar dat probeer ik nogvte checken.
Zekerheid bestaat alleen in de vorm van teveel betalen, je kunt niet met zekerheid goedkoper uit zijn.
Als je nu bv 3 jaar vast kiest kan het zomaar zijn dat je over de gehele termijn 1000 euro teveel betaalt, het zit nog altijd 50% boven de tarieven van 2 jaar geleden..
Als je nu 1 jaar kiest, kan het zomaar zijn dat over 1 jaar alles 2x zo duur is, tja...

Toevallig had ik 3 jaar geleden een 3-jarig contract afgesloten en heb ik daardoor de hele crisis overgeslagen, maar dat was zeker geen keuze op basis van zekerheid / voortschrijdend inzicht, gewoon mazzel (leuk aanbod destijds). Het eerste jaar was ik daardoor wel iets duurder uit omdat de kwh prijs nog zakte van 21ct naar 18ct.

Mijn contract loopt deze week af, ik ga denk gewoon voor 1 jaar vast bij een grote partij, en dan zie ik wel wat de wereld aan veranderingen brengt (oorlog, klimaat, prijzen kwh, prijzen olie, elektrische auto, warmtepomp, extra zonnepanelen, terugleverboetes, lokale opslag, je weet het allemaal niet).

Edit: ik merk nu wel dat het keuzestress oplevert, misschien is dat al voldoende om gewoon weer voor 3 jaar te gaan, anders heb je dit elk jaar (of continu) :|

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 12-01-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat was het voor mij dus ook. Hele crisis overgeslagen, maar wel door een vast contract voor drie jaar. En op dit moment is het leidend dat ik op jaarbasis netto teruglever. Daar zie ik geen snelle veranderingen in komen, een EV zit er financieel niet in. Een warmtepomp heb ik al, en een grotere verbruiker dan dat ga ik niet snel krijgen.

Keuzes, keuzes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mitsumark schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Zekerheid bestaat alleen in de vorm van teveel betalen, je kunt niet met zekerheid goedkoper uit zijn.
Door zoveel mogelijk in eigen hand te nemen en te sturen verhoog je de eigen zekerheid uiteraard wel en heb je ook een duidelijker en zekerder zicht op je eigen kostprijs voor de langere termijn.
Dat dit niet voor iedereen haalbaar/wensbaar is dat is een feit maar staat daar naast.
De opgeklopte energiecrisis toonde dat ook aan. Eigenlijk was er geen energie tekort maar was het meer een spelletje van bepaalde spelers in het kader van "never waste a good crisis" om daar letterlijk extra munt uit te slaan en daarbij bijgestaan door overheden die wel ergens een klok hoorden luiden maar de klepel nooit echt gevonden hebben.
Je zoveel mogelijk afschermen van derde spelers geeft dus wel degelijk meer zekerheid en loont zelfs. De energiecrisis heeft me zelfs meer extra geld opgeleverd uit energiemaatregelen dan in de tijden zonder crisis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
IvoB2 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:35:
[...]
Door zoveel mogelijk in eigen hand te nemen en te sturen verhoog je de eigen zekerheid uiteraard wel en heb je ook een duidelijker en zekerder zicht op je eigen kostprijs voor de langere termijn.
Dat dit niet voor iedereen haalbaar/wensbaar is dat is een feit maar staat daar naast.
De opgeklopte energiecrisis toonde dat ook aan. Eigenlijk was er geen energie tekort maar was het meer een spelletje van bepaalde spelers in het kader van "never waste a good crisis" om daar letterlijk extra munt uit te slaan en daarbij bijgestaan door overheden die wel ergens een klok hoorden luiden maar de klepel nooit echt gevonden hebben.
Je zoveel mogelijk afschermen van derde spelers geeft dus wel degelijk meer zekerheid en loont zelfs. De energiecrisis heeft me zelfs meer extra geld opgeleverd uit energiemaatregelen dan in de tijden zonder crisis. :)
Klopt, maar dan praat je wel over (forse) investeringen en/of er continu mee bezig zijn.
Natuurlijk heb je met een variabel contract of beter nog meer zelfvoorzienend en een accu meer in eigen hand, maar zeker in dat laatste geval zou ik geld weggooien.

Als er nog een crisis komt ben je met meerjarig contract vast beter uit, maar dan niet klagen dat je teveel betaalt (of gewoon 2-3 jaar niet naar kijken en het nieuws niet volgen).

Heb net ook een energievergelijker ingevuld.
gas 561
verbruik piek 704
verbruik dal 3584
teruglevering 3365

1 jaar 90 per maand
2 jaar 110 per maand
3 jaar 120 per maand

In het komende/eerste jaar verdien ik dus al 250-350 euro met een 1 jarig contract, die win je niet zo snel meer terug tenzij er weer een crisis komt..

Variabel komt op 80 per maand, maar ik weet niet zo goed wat de variatie daarin kan zijn.
Ik kan het opladen van de EV (1500kWh), de vaatwasser/wasmachine/droger wel aardig timen 's nachts, al is dat niet altijd gewenst, zeker niet in het weekend.
Mn 24/7 sluipverbruik is wel vrij fors, zegge 350W.

Daarnaast is natuurlijk het prijsplafond komen te vervallen, dus het lijkt mij een relatief hoog risico.
(de bitcoin beleggingen van de energiemarkt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
Gramser schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Daar zit mijn grootste twijfel: de termijn. Ik zoek altijd naar zekerheid en dan denk ik toch aan drie jaar. Als de afbouw doorgaat kom ik er gauw genoeg achter wat voor mij het beste gaat werken met de dan geldende regels. En als wat @antidote aangeeft waar is, hoef ik me geen zorgen te maken over een overstapboete als ik toch eerder wil stoppen. Maar dat probeer ik nog te checken.

Edit: gevonden zo te zien. Is gebonden aan nieuwe regels sinds halverwege vorig jaar. Ze berekenen eerst wat je naar verwachting zou hebben afgenomen tot einde looptijd en laten daar dan een sommetje op los. https://www.greenchoice.n...g/resterende-hoeveelheid/
Vorige maand heb ik als check nog de rekentool in de Mijn Greenchoice omgeving ingevuld. Je krijgt dan een indicatie van de opzegvergoeding: tariefverschil x aantal kWh teruglevering geeft een negatief bedrag. Dat betalen ze niet uit :) maar de opzegvergoeding wordt op nul gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mitsumark schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Klopt, maar dan praat je wel over (forse) investeringen en/of er continu mee bezig zijn.
Uiteraard, no pain no gain.
Ik zie eenmalige investeringen en/of investeringen op de langere termijn dan ook niet als geld weggooien maar durven te investeren met als doel op termijn geld te besparen en al zeker meer onafhankelijk te zijn van de prijszettingen en winstmarges van derde partijen.
Ik ben daar niet continu mee bezig maar wel al doorlopend sinds 2011.
En die praktijk leert me dat ik heel weinig geld heb weggegooid maar bovenop de volgehouden investeringen vooral er geld aan heb overgehouden. En dit bovenop de jarenlange afwezige energierekening.

Net zoals vorig jaar zal ook in 2024 mijn voorschotfactuur op nul euro blijven en zal ik bij de jaarnota weinig tot niets moeten betalen (in 2023 trok ik nog terug maar daar kan ik nu nog een uitspraken over doen want dat hangt af van het aantal uren zonneschijn tussen nu en begin oktober 24).
Ieder jaar verdien ik, bovenop de nulfactuur voor energie, ook nog eens een tweeduizend euro.
Zijn uiteraard geen bedragen om van achterover te vallen maar ik ontvang liever jaarlijks netto 2000 € dan jaarlijks te denken dat ik geld verdien door iets minder te betalen aan derden. Betalen is nog altijd minder eigen geld en netto ontvangen meer eigen geld. :)

Maar uiteraard ieder zijn zienswijze waaruit eigen maatregelen volgen met elk hun eigen gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
antidote schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Vorige maand heb ik als check nog de rekentool in de Mijn Greenchoice omgeving ingevuld. Je krijgt dan een indicatie van de opzegvergoeding: tariefverschil x aantal kWh teruglevering geeft een negatief bedrag. Dat betalen ze niet uit :) maar de opzegvergoeding wordt op nul gesteld.
Met een hele belangrijke disclaimer
Een uiteindelijke opzegvergoeding kan afwijken van deze indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
mitsumark schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:01:
[...]
Als er nog een crisis komt ben je met meerjarig contract vast beter uit, maar dan niet klagen dat je teveel betaalt (of gewoon 2-3 jaar niet naar kijken en het nieuws niet volgen).

Heb net ook een energievergelijker ingevuld.
gas 561
verbruik piek 704
verbruik dal 3584
teruglevering 3365

1 jaar 90 per maand
2 jaar 110 per maand
3 jaar 120 per maand

In het komende/eerste jaar verdien ik dus al 250-350 euro met een 1 jarig contract, die win je niet zo snel meer terug tenzij er weer een crisis komt..
Stroom en gas zie ik als twee van elkaar los staande producten. Qua contract is dat ook het geval, door alleen voor stroom het contract open te breken en een nieuw driejarig contract af te sluiten.
Daardoor is stroom nul euro per maand (netto teruglevering) zolang salderen in stand blijft en/of einde contract over bijna drie jaar. Gascontract loopt nog ruim anderhalf jaar, voorschot is nu een kleine 100 euro per maand (jaarverbruik 700 m3).

Nu een gascontract nemen voor twee of drie jaar zou ik ook niet doen. Na het stookseizoen ga ik weer kijken of er een significant goedkoper aanbod is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:39:
Met een hele belangrijke disclaimer
Wat ik uit de berekening van de indicatie haal is dat om op een positief bedrag opzegvergoeding te komen, het tariefverschil met mijn huidige contract negatief moet zijn.

De tarieven die ze vergelijken (voor een netto-terugleveraar) zijn die van de TLV van het huidige contract (11,5 cent) en hun normale huidige TLV van 8 cent. Tariefverschil is dus 3,5 cent, keer negatieve hoeveelheid afname stroom is negatieve opzegvergoeding.

Om op een negatief tariefverschil te komen, zou de TLV op het moment van opzeggen hoger moeten liggen dan die in mijn contract. De kans daarop lijkt mij uiterst gering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
antidote schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Wat ik uit de berekening van de indicatie haal is dat om op een positief bedrag opzegvergoeding te komen, het tariefverschil met mijn huidige contract negatief moet zijn.

De tarieven die ze vergelijken (voor een netto-terugleveraar) zijn die van de TLV van het huidige contract (11,5 cent) en hun normale huidige TLV van 8 cent. Tariefverschil is dus 3,5 cent, keer negatieve hoeveelheid afname stroom is negatieve opzegvergoeding.

Om op een negatief tariefverschil te komen, zou de TLV op het moment van opzeggen hoger moeten liggen dan die in mijn contract. De kans daarop lijkt mij uiterst gering.
Stel dat de nieuwe wet erdoor komt en stel dat de TLV dan minimaal 80% van het kale levertarief zijn dan zit je op 14 cent TVL. Maar het voordeel is dan wel dat je tot de dag voor de wet ingaat natuurlijk 'gratis' kan opzeggen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Nou, de kogel is door de kerk: vanaf maart een driejarig contract voor stroom, via energiecoöperatie.

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 22:00
domme vraag misschien haha.
Maar als ik op independer stroom gebruik moet invullen. Moet dat dan basis stroom verbruik zijn per jaar.
Of stroomverbuik maar teruglevering als berekend in het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Wij hebben sinds eind vorig jaar een slimme meter, per 01-01 een nieuw vast contract. Nu zie ik in de app van Budget Energie verbruiksgetallen voorbij komen die nooit kunnen kloppen. Zou zouden we op 09-01 2365kWh gebruikt hebben (2181normaal, 184dal). Dat kan natuurlijk nooit, een kleine 100kWh per uur. Voor de hele maand komen ze nu al op 2991kWh.

Als ik op de meter zelf kijk kom ik ook op hele andere gegevens. Voor de hele maand kom ik nog niet eens 1/3e van dat gebruik.

Hoe serieus moet ik die automatisch uitgelezen gegevens in de app nemen? 8)7

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nhz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:23:
Wij hebben sinds eind vorig jaar een slimme meter, per 01-01 een nieuw vast contract. Nu zie ik in de app van Budget Energie verbruiksgetallen voorbij komen die nooit kunnen kloppen. Zou zouden we op 09-01 2365kWh gebruikt hebben (2181normaal, 184dal). Dat kan natuurlijk nooit, een kleine 100kWh per uur. Voor de hele maand komen ze nu al op 2991kWh.

Als ik op de meter zelf kijk kom ik ook op hele andere gegevens. Voor de hele maand kom ik nog niet eens 1/3e van dat gebruik.

Lees je het wel goed af? Is het niet toevallig een jaarstand..?

En: wat antwoordde BE op deze vraag ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
lHybridl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:18:
domme vraag misschien haha.
Maar als ik op independer stroom gebruik moet invullen. Moet dat dan basis stroom verbruik zijn per jaar.
Of stroomverbuik maar teruglevering als berekend in het?
Het is geen domme vraag, maar ik snap niet zo goed wat je bedoelt? Over het algemeen moet je aangeven wat je van het net hebt afgenomen, en wat je hebt teruggeleverd op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Gramser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Lees je het wel goed af? Is het niet toevallig een jaarstand..?

En: wat antwoordde BE op deze vraag ;)?
Ja ik lees het wel goed af. Dinsdag 09-01 2365kWh. Ook al zou ik het verkeerd aflezen en zou het een jaargebruik zijn, dan nog is het veel te veel. Zoals gezegd geeft de meter zelf veel lagere (logischere) waarden. Voor de maand januari zitten we krap aan op 1000kWh.

BE heeft momenteel een wachtrij van 30+ mensen, daar heb ik nu geen tijd voor.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nhz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Ja ik lees het wel goed af. Dinsdag 09-01 2365kWh. Ook al zou ik het verkeerd aflezen en zou het een jaargebruik zijn, dan nog is het veel te veel. Zoals gezegd geeft de meter zelf veel lagere (logischere) waarden. Voor de maand januari zitten we krap aan op 1000kWh.

BE heeft momenteel een wachtrij van 30+ mensen, daar heb ik nu geen tijd voor.
Oh neem me niet kwalijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Gramser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Oh neem me niet kwalijk…
Ik neem jou niets kwalijk? Het is toch op zijn minst bijzonder te noemen dat de automatisch uitgelezen gegevens zo ver van de werkelijkheid af liggen. Voor mij is die slimme meter vrij nieuw, maar de eerste ervaringen zijn op deze manier niet perse goed te noemen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nhz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Ik neem jou niets kwalijk? Het is toch op zijn minst bijzonder te noemen dat de automatisch uitgelezen gegevens zo ver van de werkelijkheid af liggen. Voor mij is die slimme meter vrij nieuw, maar de eerste ervaringen zijn op deze manier niet perse goed te noemen.
Ik heb dat nog nooit gezien bij de energieboeren waar ik heb gezeten en ik heb al redelijk lang een slimme meter. Lijkt me overduidelijk een fout. De enige die je daarbij kan helpen is toch echt BE. Dus je zult daar tijd voor moeten maken. Er zal niet een Tweaker voor je in de wachtrij gaan staan :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Gramser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:02:
Nou, de kogel is door de kerk: vanaf maart een driejarig contract voor stroom, via energiecoöperatie.

Ben benieuwd...
Hier ook, maar gewoon 1 jaar vast. Maar nu blijkt er nog 14 dagen wachttijd op te zitten ivm "koop op afstand".
Nu zit ik dus met 14 dagen á 39ct/kwh en €1.39/m3 in de koudste week van de afgelopen 3 jaar |:(
Verwarming nog een graadje omlaag, de was uitstellen en niet thuiswerken deze dagen :+

Edit: kost me pakweg 1 euro per dag extra, gelukkig gister de EV nog even vol geladen :)

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 15-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nhz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Never mind ;). Ik las ook verkeerd zie ik, je hebt die slimme meter pas sindskort.

Tuurlijk is het raar, maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet aan je slimme meter ligt maar aan de app van BE. Anders zou je wat fotos en screenshots van meter en app kunnen posten, dan kunnen we meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Glashelder schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Ik heb dat nog nooit gezien bij de energieboeren waar ik heb gezeten en ik heb al redelijk lang een slimme meter. Lijkt me overduidelijk een fout. De enige die je daarbij kan helpen is toch echt BE. Dus je zult daar tijd voor moeten maken. Er zal niet een Tweaker voor je in de wachtrij gaan staan :p
Of een contactformuliertje invullen..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Allright, ik ga eind vd middag wel even in de wacht zitten bij BE. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lakota
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-09 11:39
Ik ben in december gebeld door Oxxio met aanbod om klant te worden. Toevallig die week voor 3 jaar een contract voor elektriciteit afgesloten bij GreenChoice (ivm salderen) en bij Engie voor gas (1200 a 1300m3). Aangezien het aanbod van Oxxio goedkoper was heb ik Engie geannuleerd (in de 14 dagen termijn) en via de mail op de "Ja, ik ga het contract aan"-knop gevestigd.

Ik kreeg echter maar geen bevestiging van het contract. Vanwege de feestdagen even ontschoten om er achteraan te bellen en vandaag eindelijk iemand te pakken gekregen bij Oxxio. Men kon zien dat ik inderdaad 1 dag na de offerte akkoord was gegaan maar na lang wachten in de wachtrij kreeg ik te horen dat men mij nooit een "Gas-only"-contract had mogen aanbieden en dat ze dat dus ook niet gingen doen...
Ik heb aangegeven dat ik dat telefonisch allemaal duidelijk besproken had met de medewerker en dat ik mijn andere contract heb opgezegd voor Oxxio maar ze wilden mij niet tegemoet komen of het contact toch aangaan. Heel vervelende zaak: zij maken een fout en leggen de nadelige gevolgen bij mij neer.
Iemand een idee of ik hier nog iets mee kan?
Of is het zinvoller om dan maar naar een ander contract te kijken? Ik zit nu nog variabel bij GreenChoice met 1,50 per kuub dus het lijkt me dat "snel" overstappen al snel voordeliger kan zijn.
Scheelt misschien ook een hoop geze*k met Oxxio aangezien ze niet echt welwillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lakota schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:22:
Ik ben in december gebeld door Oxxio met aanbod om klant te worden. Toevallig die week voor 3 jaar een contract voor elektriciteit afgesloten bij GreenChoice (ivm salderen) en bij Engie voor gas (1200 a 1300m3). Aangezien het aanbod van Oxxio goedkoper was heb ik Engie geannuleerd (in de 14 dagen termijn) en via de mail op de "Ja, ik ga het contract aan"-knop gevestigd.

Ik kreeg echter maar geen bevestiging van het contract. Vanwege de feestdagen even ontschoten om er achteraan te bellen en vandaag eindelijk iemand te pakken gekregen bij Oxxio. Men kon zien dat ik inderdaad 1 dag na de offerte akkoord was gegaan maar na lang wachten in de wachtrij kreeg ik te horen dat men mij nooit een "Gas-only"-contract had mogen aanbieden en dat ze dat dus ook niet gingen doen...
Ik heb aangegeven dat ik dat telefonisch allemaal duidelijk besproken had met de medewerker en dat ik mijn andere contract heb opgezegd voor Oxxio maar ze wilden mij niet tegemoet komen of het contact toch aangaan. Heel vervelende zaak: zij maken een fout en leggen de nadelige gevolgen bij mij neer.
Iemand een idee of ik hier nog iets mee kan?
Of is het zinvoller om dan maar naar een ander contract te kijken? Ik zit nu nog variabel bij GreenChoice met 1,50 per kuub dus het lijkt me dat "snel" overstappen al snel voordeliger kan zijn.
Scheelt misschien ook een hoop geze*k met Oxxio aangezien ze niet echt welwillend zijn.
Kun je helemaal niks mee meestal en kost waarschijnlijk meer dan het oplevert.

Kan je Greenchoice niet bellen voor een aanbod?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Nhz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:23:

Volgens de helpdesk van Budget Energie is dit een fout in de software die ze gebruiken. Daar wordt momenteel schijnbaar hard aan gewerkt.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
Ons 3 jarige energiecontract met Budget Energie loopt in september af.
Hebben destijds hele gunstige tarieven afgesloten (al afgesloten in april 2021) voor zowel stroom en gas.

Nu zijn/komen er grote veranderingen waardoor we niet precies weten waar we goed aan doen.

1. We hebben sinds kort een warmtepomp en per april wordt gasaansluiting afgesloten.
2. Er komt dakisolatie.
3. Er komt op onze platte dak voor circa 2/3 een extra, goed geïsoleerde, verdieping op.
4. Op het huidige en nieuwe dak komen circa 14 zonnepanelen.
5. We gaan onze huidige slaapverdieping anders verwarmen. Afhankelijk van hoe koel het blijft met de dakisolatie en de dakopbouw gaan we hopelijk voor vloerverwarming, als het erg warm blijft in de zomer, gaan we ipv vloerverwarming voor airco's.

Dit totaalplaatje maakt dat ik ons toekomstig verbruik lastig in te schatten vind.
Zonder airco's is de schatting dat we of quitte spelen of meer verbruiken. Dat is met salderen dus tijdelijke situatie.

Verder heb ik inmiddels ook door dat je soms gunstigere contracten kan afsluiten als je zowel gas en stroom afsluit én als je nog geen zonnepanelen hebt.
Daarom overweeg ik om op korte termijn al een meerjarig contract af te sluiten omdat we dan nog de gasaansluiting hebben en nog geen zonnepanelen.
Hebben andere ook voor een gelijke keus gestaan en wat is daaruit gekomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Homewin op 16-01-2024 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
Leuk om als extra aanbieder er bij te nemen: https://nos.nl/artikel/25...en-wel-soms-gratis-stroom

Zou jet helemaal gratis zijn of betlalen we nog wel de belasting.?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:35
John245 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:37:
Leuk om als extra aanbieder er bij te nemen: https://nos.nl/artikel/25...en-wel-soms-gratis-stroom

Ja de belasting betaal je wel.

"In het weekeinde van april tot en met augustus van 12 tot 17 uur betalen klanten met een nieuw vast contract niets voor hun elektriciteit, behalve dan de 13 cent per kWh aan energiebelasting."

[ Voor 21% gewijzigd door Titu op 16-01-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:37:

Je betaalt alleen de belasting.

Als je zonnepanelen hebt is het waarschijnlijk wel zaak om daar geen nieuw contract af te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rFb1ydC0/screenshot-361.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mrTtTRq1/screenshot-362.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:35
Wolly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:43:
[...]

Je betaalt alleen de belasting.

Als je zonnepanelen hebt is het waarschijnlijk wel zaak om daar geen nieuw contract af te sluiten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is ook bij bestaande klanten
Pagina: 1 ... 112 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden