En 14 dagen voor 4 januari alvast iets vastleggen en annuleren op 4-1? Dan heb je nog een backup als per 1-1 de boel ineens omhoogschietTruus01 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:17:
[...]
In ieder geval tot 2 of 4 januari, want ik wil mijn contract niet eerder stoppen.
Maar ik twijfel nu al voor dan...
Zal ik in mijn achterhoofd (proberen) te houden, want dan zou ik alsnog 14 dagen eerder het contract stoppen wat ik nu heb.Atomius schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:40:
[...]
En 14 dagen voor 4 januari alvast iets vastleggen en annuleren op 4-1? Dan heb je nog een backup als per 1-1 de boel ineens omhoogschiet
Maar ik verwacht eigenlijk niet dat per 1-1 de boel plots heel erg veranderd.
En misschien wacht ik sowieso nog wel langer af.
Weten jullie of je iets merkt van de verhoging van de energiebelasting per 1 januari als je zoals ik een vast contract hebt van juli ‘23 tot juli ‘24 en netto teruglevert?
Ik zou denken van niet omdat je nog steeds 1 kWh mag wegstrepen tegen 1 kWh opwek dankzij het salderen, of heb ik dat mis?
Edit: oh wacht, de verhoging energiebelasting geldt alleen voor gas. Voor mensen die alleen elektra afnemen verandert er dus niets?
Ik zou denken van niet omdat je nog steeds 1 kWh mag wegstrepen tegen 1 kWh opwek dankzij het salderen, of heb ik dat mis?
Edit: oh wacht, de verhoging energiebelasting geldt alleen voor gas. Voor mensen die alleen elektra afnemen verandert er dus niets?
[ Voor 18% gewijzigd door Atomius op 13-12-2023 10:49 ]
Gaat daar de belasting niet voor omlaag?Atomius schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:33:
In ieder geval zullen de kosten van de netbeheerder wijzigen.Atomius schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:33:
Ja en nog wat extra teruggave energiebelasting.Truus01 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:32:
[...]
Gaat daar de belasting niet voor omlaag?
Net de jaarafrekening van Greenchoice ontvangen: € 300 erbij lappen.
Blijkbaar heb ik het afgelopen jaar 700m3 gas verstookt, tegen 420m3 in 2021-2022. Ik vind dat toch wel een fors verschil. In mijn gedrag qua verwarmen en douchen is weinig veranderd. Koken doe ik elektrisch. Wel is vorig jaar in december mijn oude gasmeter vervangen door een slimme meter. Verbruik houd ik sindsdien bij met de P1-meter van HomeWizard, maar historische gegevens op maandniveau heb ik dus niet.
Maar ergens heb ik de indruk dat hier iets niet klopt. Ter context: ik woon alleen in een appartement/bovenwoning van ca. 70m2 met energielabel B. Mijn ouders wonen in een vrij belabberd geïsoleerde tussenwoning met 3 woonlagen. Die hebben in dezelfde periode het afgelopen jaar met 3 personen 740m3 gas verbruikt. En het is daar niet bepaald koud in huis. Daarnaast koken zij ook op gas.
Dit kan dan toch haast niet kloppen? De vraag is dan ook: hoe ga ik erachter komen wáár het niet klopt?
Blijkbaar heb ik het afgelopen jaar 700m3 gas verstookt, tegen 420m3 in 2021-2022. Ik vind dat toch wel een fors verschil. In mijn gedrag qua verwarmen en douchen is weinig veranderd. Koken doe ik elektrisch. Wel is vorig jaar in december mijn oude gasmeter vervangen door een slimme meter. Verbruik houd ik sindsdien bij met de P1-meter van HomeWizard, maar historische gegevens op maandniveau heb ik dus niet.
Maar ergens heb ik de indruk dat hier iets niet klopt. Ter context: ik woon alleen in een appartement/bovenwoning van ca. 70m2 met energielabel B. Mijn ouders wonen in een vrij belabberd geïsoleerde tussenwoning met 3 woonlagen. Die hebben in dezelfde periode het afgelopen jaar met 3 personen 740m3 gas verbruikt. En het is daar niet bepaald koud in huis. Daarnaast koken zij ook op gas.
Dit kan dan toch haast niet kloppen? De vraag is dan ook: hoe ga ik erachter komen wáár het niet klopt?
Je kan beginnen met de EAN code te controleren.KremlinCardinal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:36:
Die lijkt gewoon te kloppen.EJlol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:54:
[...]
Je kan beginnen met de EAN code te controleren.
Zie ook zo direct niet hoe dat van invloed is op de berekening als de verbruikscijfers wel overeenkomen met wat de meter zelf aangeeft.
Ik heb trouwens ook mijn verbruik omgerekend naar verbruik per gewogen graaddag (bron: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation). Hier zat tussen de twee jaargangen slechts 6 graaddagen verschil in, dus daar kan het hem niet in zitten.
Als vorig jaar je gasmeter is vervangen, dan heb je toch de meterstanden van toen en de huidige stand?KremlinCardinal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:36:
Maar ergens heb ik de indruk dat hier iets niet klopt. T
Tja... als je het verbruik niet periodiek (bijv. maandelijks) in de gaten houdt dan kan je de werking van de bemetering ook niet aanvechten.
Gebruik eens de optie bij www.mindergas.nl voor verbruiksbewaking in combinatie met buitentemperatuur.
Of je oude meter heeft nooit goed gewerktKremlinCardinal schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:36:
Meten is weten maar daar heb je nu niks meer aan, dus vanaf nu iedere week/maand bijhouden.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Neuh dat bijhouden zit wel goed. Vraag me vooral af of die meter wel goed is gekalibreerd, maar volgens mij is dat met geen mogelijkheid zelf te controleren. Ik zou nl. een veel groter verschil verwachten ook t.o.v. het verbruik van mijn ouders.klump4u schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:32:
[...]
Of je oude meter heeft nooit goed gewerkt![]()
Meten is weten maar daar heb je nu niks meer aan, dus vanaf nu iedere week/maand bijhouden.
Zal morgen Enexis eens bellen of die mee kunnen denken.
Gasprijs lange en korte termijn staat echt relatief laag... had dat echt niet verwacht, maar in principe is het al mogelijk om 1 of 3 jarige contracten voor 1 euro /m3 aan te bieden
Dan vergeet je nog de winst van de energiemaatschappijenArcticWolf schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:25:
Gasprijs lange en korte termijn staat echt relatief laag... had dat echt niet verwacht, maar in principe is het al mogelijk om 1 of 3 jarige contracten voor 1 euro /m3 aan te bieden
Had wel iets meegenomenHp68 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:33:
[...]
Dan vergeet je nog de winst van de energiemaatschappijen
Nieuwbericht van 5 sep 2023
Diverse Nederlandse energieleveranciers hebben het onmogelijk gemaakt voor klanten met zonnepanelen om 3-jarige contracten af te sluiten. Het maximum bij Essent, Eneco, Oxxio en Energie Direct is een jaar
Dit nieuwbericht op tweakers zet me aan het denken. Als de grote Essent en Eneco niet meer voor 3 jaar laten vast zetten, is dit niet een teken dat je dus juist nu voor 3 jaar bij een andere maatschappij moet vast zetten zo lang het nog kan? Zijn er analisten bij Essent en Eneco die iets weten wat wij niet weten? Hoe denken jullie hierover?
Diverse Nederlandse energieleveranciers hebben het onmogelijk gemaakt voor klanten met zonnepanelen om 3-jarige contracten af te sluiten. Het maximum bij Essent, Eneco, Oxxio en Energie Direct is een jaar
Dit nieuwbericht op tweakers zet me aan het denken. Als de grote Essent en Eneco niet meer voor 3 jaar laten vast zetten, is dit niet een teken dat je dus juist nu voor 3 jaar bij een andere maatschappij moet vast zetten zo lang het nog kan? Zijn er analisten bij Essent en Eneco die iets weten wat wij niet weten? Hoe denken jullie hierover?
Het afbouwen van de salderingsregeling was volgens de verantwoordelijke ambtenaren enkel vanaf 1 januari 2025 mogelijk als het wetsvoorstel in september 2023 aangenomen werd in de 1ste kamer. Ze hadden namelijk 16 maanden nodig om dit door te voeren.
Nu lijkt het erop dat het wetsvoorstel op zijn vroegst 15 januari wordt aangenomen. (na het kerstreces) Het is daarom niet uitgesloten dat het salderen pas na 1 januari 2025 wordt afgebouwd. Misschien zelfs wel 1 januari 2026. Het onderwerp is ook nog eens controversieel verklaard. De tegenstanders van het wetsvoorstel van Jetten waren oa. de PVV en BBB. Het kan dan ook nog worden aangepast na een formatie indien de eerste kamer het teruglegt.
Kortom onzekerheid over ingangsdatum 1 januari 2025 en dat werd in september 2023 duidelijk. (16 maanden eerder) Het moment dat een aantal energiemaatschappijen stoppen met het aanbieden van contracten die langer lopen dan 1 januari 2025.
Indirect lijkt het er mijn inziens op dat deze partijen net als Vandenbron voornemens zijn extra kosten te gaan rekenen als de salderingsregeling langer doorloopt.
Voor mij reden om voor 15 januari 2024 een 3 jarig contract af te sluiten.
Nu lijkt het erop dat het wetsvoorstel op zijn vroegst 15 januari wordt aangenomen. (na het kerstreces) Het is daarom niet uitgesloten dat het salderen pas na 1 januari 2025 wordt afgebouwd. Misschien zelfs wel 1 januari 2026. Het onderwerp is ook nog eens controversieel verklaard. De tegenstanders van het wetsvoorstel van Jetten waren oa. de PVV en BBB. Het kan dan ook nog worden aangepast na een formatie indien de eerste kamer het teruglegt.
Kortom onzekerheid over ingangsdatum 1 januari 2025 en dat werd in september 2023 duidelijk. (16 maanden eerder) Het moment dat een aantal energiemaatschappijen stoppen met het aanbieden van contracten die langer lopen dan 1 januari 2025.
Indirect lijkt het er mijn inziens op dat deze partijen net als Vandenbron voornemens zijn extra kosten te gaan rekenen als de salderingsregeling langer doorloopt.
Voor mij reden om voor 15 januari 2024 een 3 jarig contract af te sluiten.
Gratisymoona schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:11:
[Afbeelding]
Ik kreeg een tarief update, maar in plaats van getallen staan er nu streepjes bij Netbeheerkosten. Wat betekent dat?
Ik heb deze ook net gehad. Wat me meer negatief opvalt is dat in de vorige communicatie (van eind september) een gastarief vanaf 1 november is van 1,357 per m3 maar in de nieuwe tarievenspecificatie inderdaad ineens 1,47 staat. Waar komt die 1,47 ineens vandaan?ymoona schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:11:
[Afbeelding]
Ik kreeg een tarief update, maar in plaats van getallen staan er nu streepjes bij Netbeheerkosten. Wat betekent dat?
Kunnen ze leuk spreken van een daling maar het voelt dan nog steeds als een stijging.
[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 21-12-2023 16:22 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Misschien omdat de energiebelasting in 2024 omgaat.Gunner schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:20:
Waar komt die 1,47 ineens vandaan?
Das grappig, ik heb net voor volgend jaar mei ingaand 3 jaar vast gezet met 100% saldering.psycho-realm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:01:
Nieuwbericht van 5 sep 2023
Werd zelf gebeld door Essent als oud klant.
Heb zelfs het aanbod 1 maand vertraagd zodat ik geen opzeg boete hoefde te betalen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Mogelijk al vind ik dat niet heel erg goed gecommuniceerd. zou dan sowieso om 11 cent per kuub zijn (verschil 59 en 70 cent)jobr schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:20:
[...]
Misschien omdat de energiebelasting in 2024 omgaat.
Volgens communicatie zouden ze me voor november ook vragen om m’n meterstanden. Ook nooit gebeurd.
Ze maken er wel een potje van
Het is eigenlijk eerlijker en logischer om te kijken naar wat je fysiek precies teruglevert aan het net.PeterDee schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:47:
[...]
Toch schandalig dat dit op deze manier is toegestaan 😡
We hebben als zonnepaneelhouder al voordeel van het zeer oneerlijke effect van het 100% salderen.
Als je dan nog een keer deze staffels ook in ons voordeel laat uitvallen, dan is het dubbel voordeel voor ons. Het hele salderen maakt zonnepanelen feitelijk zwaar gesubsidieerd. Vandaar dat we in ons regenachtige land in verhouding de meeste panelen per inwoner hebben van de wereld.
Energieleveranciers zijn vaak ook geldwolven, maar we moeten ze niet alles aanrekenen. Vanuit hun perspectief zijn wij probleemklanten die soms zelfs geld kosten.
Immers, als je 4000 kWh opwekt en verbruikt, dan lever je stroom waar ze een 10 cent per kWh voor kunnen vragen op dat (piek)moment. Maar ze moeten via salderen jou dan later weer dezelfde kWh ter waarde van 15 cent gratis teruggeven. Dus 10 cent winst en 15 cent verlies, dus netto 5 cent verlies op jouw opgewekte en teruggeleverde kWh. (Deze waardes zijn ter illustratie, die wijzigen nogal). Daarbij hebben ze ook nog de algemene kosten voor onderhoud en gebruik van het stroomnet (maar daar betalen wij ook aansluitkosten en dagelijkse kosten bij).
Ondertussen zien wij als salderende klant niks op onze rekening, want beide kWh-en worden voor ons weggestreept. Maar fysiek kan dit uiteraard niet en bestaan ze dus wel degelijk op het stroomnet.
De energiebedrijven hebben het in eigen hand, rekenen alles door en maken genoeg winst. Maar het salderen op zich is niet een eerlijk systeem.
Leverering en afname zou volledig gescheiden van elkaar moeten zijn, het zijn ook niet dezelfde kWh-tjes. En zo zal het worden na afschaffing van salderen. En dus ook voor de staffels voor teruglevering. Alleen die kunnen volgens de regels nu al zonder saldering.
Daarom moet het systeem ook veranderen, en dat gaat het.Playa del C. schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 05:21:
[...]
Het is eigenlijk eerlijker en logischer om te kijken naar wat je fysiek precies teruglevert aan het net.
We hebben als zonnepaneelhouder al voordeel van het zeer oneerlijke effect van het 100% salderen.
Als je dan nog een keer deze staffels ook in ons voordeel laat uitvallen, dan is het dubbel voordeel voor ons. Het hele salderen maakt zonnepanelen feitelijk zwaar gesubsidieerd. Vandaar dat we in ons regenachtige land in verhouding de meeste panelen per inwoner hebben van de wereld.
Energieleveranciers zijn vaak ook geldwolven, maar we moeten ze niet alles aanrekenen. Vanuit hun perspectief zijn wij probleemklanten die soms zelfs geld kosten.
Immers, als je 4000 kWh opwekt en verbruikt, dan lever je stroom waar ze een 10 cent per kWh voor kunnen vragen op dat (piek)moment. Maar ze moeten via salderen jou dan later weer dezelfde kWh ter waarde van 15 cent gratis teruggeven. Dus 10 cent winst en 15 cent verlies, dus netto 5 cent verlies op jouw opgewekte en teruggeleverde kWh. (Deze waardes zijn ter illustratie, die wijzigen nogal). Daarbij hebben ze ook nog de algemene kosten voor onderhoud en gebruik van het stroomnet (maar daar betalen wij ook aansluitkosten en dagelijkse kosten bij).
Ondertussen zien wij als salderende klant niks op onze rekening, want beide kWh-en worden voor ons weggestreept. Maar fysiek kan dit uiteraard niet en bestaan ze dus wel degelijk op het stroomnet.
De energiebedrijven hebben het in eigen hand, rekenen alles door en maken genoeg winst. Maar het salderen op zich is niet een eerlijk systeem.
Leverering en afname zou volledig gescheiden van elkaar moeten zijn, het zijn ook niet dezelfde kWh-tjes. En zo zal het worden na afschaffing van salderen. En dus ook voor de staffels voor teruglevering. Alleen die kunnen volgens de regels nu al zonder saldering.
Straks kun(moet?) je een apart contract afsluiten voor terugleveren. Zoiets wat nu alleen kan met een SAP.
Maar dat ze voor die tijd al, met deze omweg, het salderen de nek omdraaien, lijkt me niet helemaal te kloppen. En ik vind het vrij bizar dat dit soort praktijken niet teruggefloten lijken te worden.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Eens en wel typisch iets voor de energiemaatschappijen, politiek en ACM. Dat is de laatste paar jaar een bende.Mud.Starrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:19:
[...]
Daarom moet het systeem ook veranderen, en dat gaat het.
Straks kun(moet?) je een apart contract afsluiten voor terugleveren. Zoiets wat nu alleen kan met een SAP.
Maar dat ze voor die tijd al, met deze omweg, het salderen de nek omdraaien, lijkt me niet helemaal te kloppen. En ik vind het vrij bizar dat dit soort praktijken niet teruggefloten lijken te worden.
Het wordt in 2024 tijd om te kijken naar eigen opslag en/of gebruik van de zonnestroom.
Ik ben het met de vorige reageerders eens.
Ik heb voor mijzelf ook een berekening gemaakt als Energie van ons mijn leverancier was.
Ik ben een ras-saldeerder want mijn verbruik is hoger dan de opwek van de panelen. Alle opbrengst wordt dus of direct verbruikt of gesaldeerd met later gebruik. De bruto teruglevering is door mij 2700kWh. Als ik nog beter mijn best zou doen met verschuiven van verbruik naar de uren dat de panelen opwekken, zou ik nog lager kunnen uitkomen. De kosten zouden voor mij €205 per jaar zijn. Ik vind dat nogal meevallen en zou er voor tekenen als het hele salderen er af is.
Dan zal ik nog meer de EV overdag laden en ook andere apparaten overdag aan het werk zetten.
Opbrengst panelen = 4200 kWh
totale verbruik = 6100 kWh
Ik heb voor mijzelf ook een berekening gemaakt als Energie van ons mijn leverancier was.
Ik ben een ras-saldeerder want mijn verbruik is hoger dan de opwek van de panelen. Alle opbrengst wordt dus of direct verbruikt of gesaldeerd met later gebruik. De bruto teruglevering is door mij 2700kWh. Als ik nog beter mijn best zou doen met verschuiven van verbruik naar de uren dat de panelen opwekken, zou ik nog lager kunnen uitkomen. De kosten zouden voor mij €205 per jaar zijn. Ik vind dat nogal meevallen en zou er voor tekenen als het hele salderen er af is.
Dan zal ik nog meer de EV overdag laden en ook andere apparaten overdag aan het werk zetten.
Opbrengst panelen = 4200 kWh
totale verbruik = 6100 kWh
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Maar deels mee eens, we moeten kijken of we salderen kunnen vervangen door andere vorm van ondersteuning, want alleen afschaffen om het verouderde bussines model van energieleveranciers instand te houden zonder rekening te houden met fysieke, dat gaat niet lang goedPlaya del C. schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 05:21:
[...]
Het is eigenlijk eerlijker en logischer om te kijken naar wat je fysiek precies teruglevert aan het net.
De energieleveranciers hebben via prijsplafond regeling en TTB ca 4,55 miljard euro aan ondersteuning ontvangen van de overheid, een uitsplitsing naar gas en elektra heb ik niet gevonden op een gemiddelde prijs marktprijs voor de kale kWH over het jaar van 9,8ct/kWh, die sommige nu bij plussen in de vasten terugleveringkosten, Anders maak eens het vergelijk met dynamische energieleveranciers die voor 4000kWh salderende ongeveer 100 euro aan onkosten hebben en nu een hogere opslag moeten rekenen deels vanwege kosten socialiseren, wat niet nodig is als het geen onderdeel zou zijn van levertarief , wat het model meer toekomst bestendig zou maken.
Geheel dynamisch is ook niet de oplossing, maar vasthouden aan vaste en variable contracten net zomin, maar iets er tussen in met grotere blokken dan een uur met time of use met ondersteunig van PV bij huishoudens. Het idee van loskoppelen is aardig maar gedoemd te mislukken,
Nog een laag erbij in het bouwsel met een aggregator, dat is gedoemd om te mislukken, waar dient die de opgewekte kWh's van huishoudens af te zetten?
Energieleveranciers hebben opwek die ze kunnen dumpen op de markt zo gauw marktprijs boven nu komt vanwege een subsidie van 5-12ct en die kunnen al geen verbruikers/afnemers vinden vanwege eerste 5-7 jaar te weinig kabels en vraag neemt ook af met de opkomst van energie hubs, die opwek en grootverbruikers concentreert achter een groepsaansluiting omdat zowel opwek met prijsgarantie als afname opzoek zijn naar een aansluiting.
De aggregator raakt alleen zijn verzamelde kWh's kwijt tegen bij betaling, wanneer denk je dat alleen op basis van direct eigenverbruik rendabel is, in een aanbod markt?
Je zal PV bij kleinverbruikers moeten blijven ondersteunen, alleen al vanwege dat energieleveranciers eigen of aan zich gebonden PV opwek hebben met 15 jaar een gegarandeerde prijs garantie per kWh als de marktprijs niet negatief is of niet meerdere uren.
Flexibiliteit als waterstoffabrieken verwacht daar niet te veel van voor net stabilisatie die hebben een bouwtijd en eigen windmolens die veel meer opwekken dan benodigd is voor de hydrolyse zelf , die hebben ook een keerzijde zoals in augustus-november met periode van weinig wind en ook weinig PV opwek zou dat betekenen dat ze stil komen te liggen, omdat te ondervangen heb je opslag nodig voor de waterstaf en dat is nog lastiger en kost meer tijd dan CO2 -opslag operationeel te krijgen. Ook om de aansluitkosten van 90 miljard van opwek op zee te drukken en je minder kabels naar de 2GW stopcontacten op zee hebt.
Van zowel wind als PV is er nog veel te weinig om uit fossiele bron te vervangen en wat ontbreekt is een verdeelsleutel als er wel voldoende is, want opslag kost ook energie, iets wat je zeker niet kan overlaten aan energieleverancier, politiek is hier eigenlijk aanzet.
Timing intoductie vast terugleverkosten, door een vertrekkende directeur bij een energieleverancier en bij toezichthouder vertrekkende directeur energie naar een andere functie.
Reacties uit politiek gedempt met de tussentijdse verkiezingen, waardoor andere volgende en zullen nog meer volgen als er geen reactie en richting komt na de radiostilte tot februari 2024 ivm de formatiebesprekingen, de energieleveranciers hebben het roer gegrepen om de kosten af te wentelen op huishoudens. De energierekening is al opgelopen gemiddeld voor iemand met bijstand naar ~10% en twee keer modaal ~5% (Nibud)
Wat uit balans raakt is aanbod en vraag en daar zou je hoog en laag tarief eens op moeten aanpassen, naar een beter time of use, we krijgen steeds meer opwek als huishoudens, ook op jaarbasis, terwijl het net electriciteitverbruik terugloopt.
Op jaarbasis is het electriciteits verbruik dalende CBS-definitie), na 15 jaar min of meer stabiel, direct achter de meter verbruik vindt niet alleen plaats bij huishoudens ook bij andere en via nog zeer lokale energie hubs (zo ongeveer elk bedrijventerrein/park is nu bezig met een scan of van plan)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Als je bij ‘vanons’ nu een regulier jaarcontract afsluit krijg je 0,04 euro per terug geleverde kWh.Gerardus1956 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:57:
De kosten zouden voor mij €205 per jaar zijn. Ik vind dat nogal meevallen en zou er voor tekenen als het hele salderen er af is.
Na saldeeen krijg je voor jouw 2700 KwH dus 108 euro. Netto betaal je dus bijna 100 euro voor het terugleveren van 2700 KwH.
Ik snap dat het huidige model op lange termijn onhoudbaar maar er moet toch een redelijke tussenweg zijn.
Ik ga er sowieso van uit dat na de salderingsregeling de TLV hoger wordt. Nu bieden ze gewoon te weinig ivm die regeling en hopen ze door die lage prijs dat de klanten zich bij een andere leverancier aanmelden.Yaay schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:41:
[...]
Als je bij ‘vanons’ nu een regulier jaarcontract afsluit krijg je 0,04 euro per terug geleverde kWh.
Na saldeeen krijg je voor jouw 2700 KwH dus 108 euro. Netto betaal je dus bijna 100 euro voor het terugleveren van 2700 KwH.
Ik snap dat het huidige model op lange termijn onhoudbaar maar er moet toch een redelijke tussenweg zijn.
Voor mij zal de afschaffing van die regeling dan ook geen financiële pijn doen. Waarschijnlijk ga ik dan toch over naar dynamisch. Ik snap ook al niet dat vele terugleveraars dat nu nog niet doen.
Momenteel ben ik ook de welkomskorting al kwijt.
edit: de berekening klopt niet. Ik zal ook die 2700 kWh nog voor het volle geld moeten kopen. Daarom ook het dynamische contract als de TLV niet (veel) hoger wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door Gerardus1956 op 26-12-2023 19:58 ]
Tenzij het wettelijk wordt bepaald (waarbij in de afbouw saldering bijv 80% van het kale tarief wordt afgedwongen) zie ik niet helemaal waarom leveranciers (die nu massaal naar de +/- 4 cent terugleververgoeding gaan) ineens een hogere tlv zouden gaan bieden.Gerardus1956 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:33:
[...]
Ik ga er sowieso van uit dat na de salderingsregeling de TLV hoger wordt. Nu bieden ze gewoon te weinig ivm die regeling en hopen ze door die lage prijs dat de klanten zich bij een andere leverancier aanmelden.
Voor mij zal de afschaffing van die regeling dan ook geen financiële pijn doen. Waarschijnlijk ga ik dan toch over naar dynamisch. Ik snap ook al niet dat vele terugleveraars dat nu nog niet doen.
Momenteel ben ik ook de welkomskorting al kwijt.
De dynamische tarieven zijn gemiddeld over het jaar wellicht vrij goed maar juist op de momenten dat je het meest opwekt is de stroom op de dynamische markt niet veel waard, ik vermoed dan ook dat je op jaarbasis maar een heel karige tlv overhoudt (kijk maar eens naar de netto prijzen bij dynamische contracten).
Die nu dynamisch hebben, hebben nu vaak een reden of hebben een aangepast verbruik.Yaay schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:01:
[...]
Tenzij het wettelijk wordt bepaald (waarbij in de afbouw saldering bijv 80% van het kale tarief wordt afgedwongen) zie ik niet helemaal waarom leveranciers (die nu massaal naar de +/- 4 cent terugleververgoeding gaan) ineens een hogere tlv zouden gaan bieden.
De dynamische tarieven zijn gemiddeld over het jaar wellicht vrij goed maar juist op de momenten dat je het meest opwekt is de stroom op de dynamische markt niet veel waard, ik vermoed dan ook dat je op jaarbasis maar een heel karige tlv overhoudt (kijk maar eens naar de netto prijzen bij dynamische contracten).
-Niels- heeft al eens zijn data op basis van een vast/variabel contract herberekend met Day a head uurtarief en in grafiek weergegeven.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Kun je niet de tarieven per uur (dynamisch) ergens terug halen en dat langs je opwek/verbruik leggen om zo een gewogen gemiddelde over het jaar €/kwh te krijgen?Yaay schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:01:
[...]
speel eens met energy-charts voor gewenste periode, export heeft ook naar csv en xlsxSarpo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:58:
[...]
Kun je niet de tarieven per uur (dynamisch) ergens terug halen en dat langs je opwek/verbruik leggen om zo een gewogen gemiddelde over het jaar €/kwh te krijgen?
Juist niet, de prijs voor afname gaat simpelweg weer naar de oude normaal (10c/kWh ex belasting). Een TLV van 4-5c is dan vergelijkbaar met hun eigen inkooptarief (3-6c). Dat moet dan wel zonder terugleverheffing.Gerardus1956 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:33:
[...]
Ik ga er sowieso van uit dat na de salderingsregeling de TLV hoger wordt.
De laatste paar jaar zijn de uitzondering, niet de norm.
Voor de oorlog in Ukraine had ik een TLV tussen de 5-11c, beetje afhankelijk vh jaar waren er wel of geen goede aanbiedingen. In het jaar van 5c zag je ons energieverbruik ook flink omhoog gaan, want salderen en stroom is bijna gratis. Toen de TLV de afgelopen jaren enorm hoog stond (65c) halveerde ons stroomverbruik. Dus ja, het stimuleert vergroening wel, dat was ook het doel
Ik zou er niet op rekenen, we hebben nu bijna 9GW wind opwek en marktprijs gaat al naar nul en wordt er ook nog afgeschakeld vanwege 6 uur negatieve marktprijs de sde+ subsidie niet wordt uitbetaald, doelstelling voor 2030 is 21GW waarvan al voor 6,5GW de voorbereidingen iets langer lopen.pirke schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:10:
[...]
Juist niet, de prijs voor afname gaat simpelweg weer naar de oude normaal (10c/kWh ex belasting). Een TLV van 4-5c is dan vergelijkbaar met hun eigen inkooptarief (3-6c). Dat moet dan wel zonder terugleverheffing.
Kleinverbruikers waaronder huishoudens hebben meer aan PV opwek dan er op een rustige middag is aan verbruik tov 2023 is er >2GW bij gekomen en dan heb je nog grootverbruikers met nog meer PV, die afgeschakeld wordt omdat we niet meer exportcapaciteit hebben of vanwege negatieve marktprijs geen SDE+ subsidie krijgen. In 2023 hadden we al 3,5% negatieve uren en 3,5% minder dan 1 ct/kWh kale markt uurprijs, voor 2024 zou dat weleens kunnen verdubbelen, voorlopig wordt van 5-6% uitgegaan
Verwijderd
Ja, dit systeem is niet houdbaar, ik denk dat iedereen het daarmee eens is. De hype om de vinger te wijzen naar de zonnepaneelhouders als aso's die de prijs voor de buren opdrijven is echter walgelijke marketing van de grootboeren.
Zolang bijvoorbeeld een Engie 5+ miljard winst draait en nog steeds op koers ligt om bijna 9% dividend uit te keren (Ja, aanschaf aandelen zijn zo sneller terugverdiend dan panelen...), en energieboeren een fortuin verdienen met het aanleggen van zonneparken met het doel die vaak uit te moeten zetten vanwege de bizarre vergoedingen als ze uit moeten...
... terwijl dezelfde partijen vrijwel niets doen aan uitbreiden van opslag van energie...
Dan is de verhouding toch erg scheef. Ja, subsidies zijn er om gedrag te veranderen, en groot en klein doen dat dus ook. Maar wat nodig is is opslag en wie kan rekenen weet dat er geen thuisbatterij is die je de winter doorhelpt.
Dus: zonneparken moeten stoppen, salderen moet in bepaalde mate blijven, afschuiven van het probleem op andere consumenten moet voorkomen worden (plafond?) en grote opslag moet beperkt gesubsidieerd worden.
Waarom beperkt? Omdat de markt de oplossing op zich al heeft: als je goedkoop kan inkopen, opslaan en dan op 'dure' momenten je goedkope energie kan leveren dan is je overall inkoopprijs lager.
We hoeven niet straks wéér met een situatie te zitten zoals met de fossiele subsidies. De winsten en uitkeringen zijn op dit moment al niet gezond.
Zolang bijvoorbeeld een Engie 5+ miljard winst draait en nog steeds op koers ligt om bijna 9% dividend uit te keren (Ja, aanschaf aandelen zijn zo sneller terugverdiend dan panelen...), en energieboeren een fortuin verdienen met het aanleggen van zonneparken met het doel die vaak uit te moeten zetten vanwege de bizarre vergoedingen als ze uit moeten...
... terwijl dezelfde partijen vrijwel niets doen aan uitbreiden van opslag van energie...
Dan is de verhouding toch erg scheef. Ja, subsidies zijn er om gedrag te veranderen, en groot en klein doen dat dus ook. Maar wat nodig is is opslag en wie kan rekenen weet dat er geen thuisbatterij is die je de winter doorhelpt.
Dus: zonneparken moeten stoppen, salderen moet in bepaalde mate blijven, afschuiven van het probleem op andere consumenten moet voorkomen worden (plafond?) en grote opslag moet beperkt gesubsidieerd worden.
Waarom beperkt? Omdat de markt de oplossing op zich al heeft: als je goedkoop kan inkopen, opslaan en dan op 'dure' momenten je goedkope energie kan leveren dan is je overall inkoopprijs lager.
We hoeven niet straks wéér met een situatie te zitten zoals met de fossiele subsidies. De winsten en uitkeringen zijn op dit moment al niet gezond.
Mee eens, een hogere TLV is niet te verwachten, wel gaming.pirke schreef op woensdag 27 december 2023 @ 07:41:
@Domba Dat is toch in lijn met mijn boodschap "de prijzen zullen dalen, niet stijgen"? Ik reageerde op het bericht "de TLV gaat straks weer omhoog".
Als kleinverbruiker heb je geen toegang tot onbalansmarkt. wel sommige grotere PV met SDE+ die nog voor elke geleverde SDE subsidie ontvangen als marktprijs x uur niet negatief is.
Reden waarom ik heel veel zonnepanelen op oost en west kant wil gooien in combinatie met een batterij.Yaay schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:01:
[...]
Tenzij het wettelijk wordt bepaald (waarbij in de afbouw saldering bijv 80% van het kale tarief wordt afgedwongen) zie ik niet helemaal waarom leveranciers (die nu massaal naar de +/- 4 cent terugleververgoeding gaan) ineens een hogere tlv zouden gaan bieden.
Twee kamelen bulten + daartussen een batterij. En dan kijken hoe het gaat. Misschien later nog panelen in de tuin dan die op het zuiden gericht zijn. We gaan het zien.
Dat is nu exact wat ik de laatste 18 maanden gedaan heb.Sarpo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:58:
[...]
Kun je niet de tarieven per uur (dynamisch) ergens terug halen en dat langs je opwek/verbruik leggen om zo een gewogen gemiddelde over het jaar €/kwh te krijgen?
En bij mijn verbruikersprofiel* blijkt dan juist dat een variabel contract voordeliger is dan een dynamisch.
Om de reden die al aangehaald werd: wanneer je overproductie hebt van je PV is dat meestal op de tijdstippen dat dynamisch het minst betaalt voor teruglevering. En wanneer je niet oppast mag je de productie verminderen of betalen om terug te leveren.
*PV + eigen opslag waarbij op jaarbasis de netteruglevering vooralsnog hoger is dan de netafname.
:strip_exif()/f/image/ZwPN5n6jmPjmKzBi6xdoWcc2.jpg?f=fotoalbum_large)
Links de totaalprijs voor een dynamisch contract. Rechts de totaalprijs voor een variabel contract bij dezelfde leverancier. En dan wordt de extra vaste kost van 60€ voor een dynamisch contract nog niet eens in rekening gebracht (maar deze verschilt van leverancier tot leverancier).
:strip_exif()/f/image/4EEiOPeja2fTazWefXB3KtfE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aJL0iwuLpcf4NIFqIXDF1i8F.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit de prijsgrafieken blijkt dat voor afname dynamisch dan wel doorgaans lager zit dan variabel maar, logisch ook, dat voor injectie variabel hoger zit dan dynamisch.
Maar voor wie zonnepanelen heeft (met eventueel opslag) speelt de lagere dynamische prijs maar een drietal maanden per jaar (de rest van het jaar is er sowieso nauwelijks tot geen netafname) terwijl de hogere variabele injectieprijs (vooral tijdens uren van overproductie) de volle negen maanden voordeel oplevert.
Zet je die prijzen tegen elkaar af speelt dat, vooralsnog, in het voordeel van variabel.
[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2023 21:04 ]
Ik bedoelde hier vooral periode in het jaar, ongeacht de ligging zullen de terugleververgoedingen tussen mei-aug (wanneer veel pv-eigenaren een groot deel van hun jaar opwek realiseren) erg laag liggen en door de steeds meer toenemende capaciteit alleen maar verder dalen.Immutable schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:31:
[...]
Reden waarom ik heel veel zonnepanelen op oost en west kant wil gooien in combinatie met een batterij.
Twee kamelen bulten + daartussen een batterij. En dan kijken hoe het gaat. Misschien later nog panelen in de tuin dan die op het zuiden gericht zijn. We gaan het zien.
Een oost-west opstelling ligt je piek nog steeds tussen die 2 kamelenbulten maar is hij minder spits.
Ik verwacht op termijn wel een subsidie voor thuis batterijen, dat zal ook het punt zijn waarop veel particulieren zullen gaan investeren in een thuis accu (en dat wordt dan ook rendabel met afbouw saldering).
Wel denk ik dat de echte oplossing toch vooral een combinatie van factoren gaat zijn:
- uitbreiding net capaciteit
- lokale / regionale opslag (waterstof)
- vergroten / verbreden aanbod (kernenergie)
- meer sturen van gebruik / opwek
- technologie (bijv. Gebruik van EV accu’s voor lokale opslag .
Helaas veelal zaken die zomaar (tientallen)jaren in beslag kunnen nemen om te realiseren, maar hopelijk weerhoudt ons dat niet om daar asap mee te beginnen.
Ik heb Greenchoice vanmiddag gebeld.
Die hadden het over een 3 jarig contract voor iets van 31 cent. TLV was 8 cent. 11,5 ct was alleen als je aangesloten was bij een coöperatie.
Ik dacht dat dat niet uitmaakte? Maar kennelijk wel.
@Truus01 weet jij al wat je doet?
Die hadden het over een 3 jarig contract voor iets van 31 cent. TLV was 8 cent. 11,5 ct was alleen als je aangesloten was bij een coöperatie.
Je kunt je eenvoudig aanmelden met een cooperatie op deze site:Atomius schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:36:
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
en dan heb je de tlv van 11,5 ct.
Ik heb net bij budget energie een contract afgesloten via independer: Tarief stroom (normaal) - €0,27987
Tarief stroom (dal) - €0,27987
Dit zou met alle belastingen zijn. Nu zie ik op het budget energie contract de volgende tarieven:
Normaaltarief: € 0,30067 Daltarief: € 0,30067
Wat mis ik hier?
Dit zou met alle belastingen zijn. Nu zie ik op het budget energie contract de volgende tarieven:
Wat mis ik hier?
Independer laat de tarieven met de overheidsheffingen van 2024 zien en het contract van budget energie is nog met de overheidsheffingen van dit jaar (volgend jaar betaal je ruim 2 cent minder belasting op stroom)wrstylo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:35:
Ik heb net bij budget energie een contract afgesloten via independer: Tarief stroom (normaal) - €0,27987
Wat mis ik hier?
Is het raar om elektra en gas bij verschillende leveranciers te doen? Geen enkele vergelijker biedt dit als mogelijkheid.
Gewoon 1x vergelijken excl gas, en 1x alleen gas zou dan wel moeten werken? Of gaat er dan iets verkeerd..?
Ik zou dan bv uitkomen op Frank energie voor elektra (10 euro per maand), en greenchoice voor gas (80 euro per maand), dat moet gewoon kunnen?
Gewoon 1x vergelijken excl gas, en 1x alleen gas zou dan wel moeten werken? Of gaat er dan iets verkeerd..?
Ik zou dan bv uitkomen op Frank energie voor elektra (10 euro per maand), en greenchoice voor gas (80 euro per maand), dat moet gewoon kunnen?
Kan prima!mitsumark schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:18:
Is het raar om elektra en gas bij verschillende leveranciers te doen? Geen enkele vergelijker biedt dit als mogelijkheid.
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Bij gaslicht.com kun je voor alleen gas kiezen.mitsumark schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:18:
Kan inderdaad niet bij alle vergelijkers.
Ik heb stroom geregeld. Voor gas ben ik ook nog op zoek per 1 juni 11m3.
Ik twijfel nog. Ik denk dat ik nog een tijdje afwacht.Atomius schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:36:
Ik heb Greenchoice vanmiddag gebeld.
Eventueel naar Eneco voor een jaar met TLV 9ct en vaste kosten van €5,99/mnd.
Zo doe ik het ook. Voor gas heb ik een vast contract bij Greenchoice, gevonden via Independer. Voor stroom dynamisch tarief bij Tibber.mitsumark schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:18:
Iemand met meer gebruik dan opbrengst, dynamisch vs variabel vs contract overwogen?
Ik heb 5000 kwh teruglevering en 7500 gebruik. Twijfel tussen Tibber en jaarcontract Engie. Engie vooral omdat 5000kwh al is afgedekt vanwege salderen. Ook met 2 telwerken kom ik daar aardig gunstig bij uit.
Heb een ev en warmtepomp dus heb wat schuifruimte. Heb HA dus heb ook wat automatiseringsmogelijkheden. Ben benieuwd naar jullie afwegingen!
Ik heb 5000 kwh teruglevering en 7500 gebruik. Twijfel tussen Tibber en jaarcontract Engie. Engie vooral omdat 5000kwh al is afgedekt vanwege salderen. Ook met 2 telwerken kom ik daar aardig gunstig bij uit.
Heb een ev en warmtepomp dus heb wat schuifruimte. Heb HA dus heb ook wat automatiseringsmogelijkheden. Ben benieuwd naar jullie afwegingen!
Ik krijg net een mail van Vandebron die begint met "Aangezien je contract over een paar dagen afloopt..". Dat is raar, want mijn vaste contract loopt tot juni 2024. Kijk ik in de app, eindigt mijn contract ineens doodleuk op 1 januari 2024. Geen bericht gehad over tussentijdse opzegging dus geen idee wat de aanleiding is. Dat is toch raar? Ik ben wel een beetje klaar met de fratsen van Vandebron moet ik zeggen.
Ik probeer nu mijn nieuwe contract te laten mailen via de Vandebron portal zodat ik een bewijs heb dat het 1 januari afloopt en ik snel kan overstappen naar een andere partij, maar die mail komt niet aan. Misschien hebben ze gewoon last van een storing. Maar erg veel vertrouwen geeft dit niet.
Ik probeer nu mijn nieuwe contract te laten mailen via de Vandebron portal zodat ik een bewijs heb dat het 1 januari afloopt en ik snel kan overstappen naar een andere partij, maar die mail komt niet aan. Misschien hebben ze gewoon last van een storing. Maar erg veel vertrouwen geeft dit niet.
[ Voor 26% gewijzigd door Bigs op 31-12-2023 14:03 ]
Vergelijkbare situatie, met alleen wat lagere getallen en geen HA. Moet dus handmatig, maar dat is niet zo'n probleem gezien leeftijd.I-King schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:40:
Iemand met meer gebruik dan opbrengst, dynamisch vs variabel vs contract overwogen?
Ik heb het dus gelaten bij een 1 jarig vast contract. Nu enkele maanden oud en naar huidige prijzen wat aan de dure kant.
Ik ging er van uit dat ik met dynamisch wel geld zou verdienen, maar daar wel veel voor moest doen. De winst zou volgens mij niet bar groot zijn. Risico voor de winter op hoge prijzen was ook wel een punt.
Het salderen en de vaste winst die dat oplevert is wel een punt. Zeker als je alle opwek kunt salderen.
Salderingsregeling weg, ben ik ook naar dynamisch.
Het kan ook zijn dat iemand anders op jouw adres een contract heeft afgesloten. Dat kan per vergis, maar ook een minder malafide energiemaatschappij die toevallig wat gegevens van jou heeft.Bigs schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:59:
Ik krijg net een mail van Vandebron die begint met "Aangezien je contract over een paar dagen afloopt..". Dat is raar, want mijn vaste contract loopt tot juni 2024. Kijk ik in de app, eindigt mijn contract ineens doodleuk op 1 januari 2024. Geen bericht gehad over tussentijdse opzegging dus geen idee wat de aanleiding is. Dat is toch raar? Ik ben wel een beetje klaar met de fratsen van Vandebron moet ik zeggen.
Het kan dus zo zijn dat je morgen een leuke welkomsmail krijgt van een andere maatschappij.
Grappig, ik heb op Feestboek meer van dat soort meldingen van Vandebron gelezen.. lijkt me eerder een storing dan een bewuste actieBigs schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:59:
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De computer van Vattenfall denkt dat ik een warmtepomp heb, terwijl ik mijn overschot cop1 opstook.Glashelder schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:04:
[...]
Grappig, ik heb op Feestboek meer van dat soort meldingen van Vandebron gelezen.. lijkt me eerder een storing dan een bewuste actieHet werd ook direct ontkend door de klantenservice..
:strip_exif()/f/image/dWhu5z48z9NQRhMyDLpKQdpQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij doen dat ook. Warmtepomp is voor ons niet rendabel. Komen dit jaar uit op 700 kuub gas. En dan moeten we nog een uitbouw verbouwen en echt isoleren. Dat is nu een koud deel van de woning. Tlv eneco is 0.09 en we verbruiken minder dan we leveren. Wij hebben vaak een kacheltje op stroom aan waar we zitten. Gaat perfect. Slaapkamers en zo hebben wij nooit verwarming aan. Besparing met gas en dan de investering die we moeten doen slaat nergens op. Zal voorlopig niet veranderen denk ik.CeeBee schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:46:
[...]
De computer van Vattenfall denkt dat ik een warmtepomp heb, terwijl ik mijn overschot cop1 opstook.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 31-12-2023 18:24 ]
Totdat salderen ineens patsboem wordt afgeschaft (net als in België) en dan is het huilen 
En dat is denk ik wel wat er gaat gebeuren. De huidige wet gaat stranden, de PVV wil er niet aan en een volgende regering schaft het in èèn keer af.
En dat is denk ik wel wat er gaat gebeuren. De huidige wet gaat stranden, de PVV wil er niet aan en een volgende regering schaft het in èèn keer af.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Even nuanceren: salderen is in België helemaal niet eensklaps afgeschaft.Glashelder schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:53:
Totdat salderen ineens patsboem wordt afgeschaft (net als in België) en dan is het huilen
In het gewest Vlaanderen kan je wel niet meer salderen indien je een nieuwe PV installatie plaatst en een digitale meter hebt/krijgt. Wat ook niet nodig is want de prijzen voor PV zakken jaar na jaar.
Oudere installaties kunnen de meter weigeren tot eind 2024 en alsnog blijven salderen (volgens de voorwaarden in Vlaanderen die nooit zo gunstig waren dan de Nederlandse vorm van salderen).
Je kan ook vrijwillig als prosument vervroegd een digitale meter aanvragen en niet meer salderen maar afrekenen volgens afname en injectie. Afhankelijk van je verbruikersprofiel (bv. op jaarbasis meer injecteren dan van het net afnemen) kan dat dan zelfs voordeliger zijn dan salderen en is het eerder lachen dan huilen geblazen.
Wie vervroegd een DM aanvraagt en geplaatst krijgt krijgt er zelfs nog een premie in cash bovenop om het "leed te verzachten". Daar kan je dan, voor wie tijdig beslist heeft en handelde bovenop ook nog eens een premie voor een warmtepomp krijgen (ook al staat die er al jaren) en een premie voor een thuisaccu. Gebruik je de premies om te herinvesteren blijft PV, ook zonder salderen, een feestje.
Dit jaar zal, zonder de gratis energie mee in rekening te brengen, de netto opbrengst uit PV (en zonder te salderen) hier weer dicht tegen de 2000 € aanleunen. Partytime
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 31-12-2023 19:32 ]
Even een vraagje.. en niet raar bedoelt. Hoe kan het dat het allemaal zo verschillend in verschillende landen werkt? En dan in het bijzonder tussen Nederland en België die dicht tegen elkaar aan liggen.IvoB2 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:28:
[...]
Even nuanceren: salderen is in België helemaal niet eensklaps afgeschaft.
In het gewest Vlaanderen kan je wel niet meer salderen indien je een nieuwe PV installatie plaatst en een digitale meter hebt/krijgt. Oudere installaties kunnen de meter weigeren tot eind 2024 en alsnog blijven salderen (volgens de voorwaarden in Vlaanderen die nooit zo gunstig waren dan de Nederlandse vorm van salderen).
Je kan ook vrijwillig als prosument vervroegd een digitale meter aanvragen en niet meer salderen maar afrekenen volgens afname en injectie. Afhankelijk van je verbruikersprofiel (bv. op jaarbasis meer injecteren dan van het net afnemen) kan dat dan zelfs voordeliger zijn dan salderen en is het eerder lachen dan huilen geblazen.
Je zou zeggen 1 wereldbol 1 milieu dus de regels en of klimaat opvattingen moeten gelijk zijn toch?
Of het nu rechtse of linkse politiek is. Sommigen dingen kunnen niet links of rechts zijn, het is gewoon wel of niet waar. Warm of koud, zoet of zuur. Zwart of wit.
Of draait het eigenlijk toch allemaal om de centen? Of ligt de waarheid gewoon in het midden?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Alles draait om de centen en wie die het meest handig die in zijn zakken kan laten verdwijnen.Audione0 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:35:
[...]
Even een vraagje.. en niet raar bedoelt. Hoe kan het dat het allemaal zo verschillend in verschillende landen werkt? En dan in het bijzonder tussen Nederland en België die dicht tegen elkaar aan liggen.
Je zou zeggen 1 wereldbol 1 milieu dus de regels en of klimaat opvattingen moeten gelijk zijn toch?
Of het nu rechtse of linkse politiek is. Sommigen dingen kunnen niet links of rechts zijn, het is gewoon wel of niet waar. Warm of koud, zoet of zuur. Zwart of wit.
Of draait het eigenlijk toch allemaal om de centen? Of ligt de waarheid gewoon in het midden?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Eenvoudig, politieke beslissingen.Audione0 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:35:
[...]
Even een vraagje.. en niet raar bedoelt. Hoe kan het dat het allemaal zo verschillend in verschillende landen werkt? En dan in het bijzonder tussen Nederland en België die dicht tegen elkaar aan liggen.
Er is nog steeds geen "wereldregering".Je zou zeggen 1 wereldbol 1 milieu dus de regels en of klimaat opvattingen moeten gelijk zijn toch?
Zelfs de wegcode binnen de EU verschilt van land tot land. In België, net als de nettarieven, zelfs van regio tot regio.
Heb dit een paar dagen geleden gedaan.aa4ever schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:04:
[...]
Je kunt je eenvoudig aanmelden met een cooperatie op deze site:
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
en dan heb je de tlv van 11,5 ct.
Levertarief 31 ct enkel, TLV 11,5.
Het lijkt er nu op dat het levertarief naar 37 ct is gestegen..
De vaste kosten zijn ook nog iets omhoog gegaan.Atomius schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Heb dit een paar dagen geleden gedaan.
Levertarief 31 ct enkel, TLV 11,5.
Het lijkt er nu op dat het levertarief naar 37 ct is gestegen..
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik heb een jaar contract sinds 21-06-23 Bij Essent. Maar zie nu dat de Totaal tarief gas gestegen is was eerst:
€ 1,33318 / m³ en nu € 1,44596/m3
Elektriciteit is juist gedaald.
normaaltarief elektriciteit: € 0,38840 / kWh en nu €0,36760 / kWh
daltarief elektriciteit : € 0,38598 / kWh en nu € 0,36518 / kWh
Ik dacht bij een vast contract blijft dat toch een jaar vast staan?
De energiebelasting zit hierbij inbegrepen en deze is op zowel elektriciteit als gas veranderd per vandaag.jaaoie17 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:53:
Ik heb een jaar contract sinds 21-06-23 Bij Essent. Maar zie nu dat de Totaal tarief gas gestegen is was eerst:
Per vandaag zijn de belastingen gewijzigd en deze worden altijd doorberekend. In een vast contract blijft alleen de kale leverprijs gedurende de looptijd gelijk.jaaoie17 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:53:
Ik zie het. Had niet gekeken naar de belastingen.hanev001 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:58:
[...]
Per vandaag zijn de belastingen gewijzigd en deze worden altijd doorberekend. In een vast contract blijft alleen de kale leverprijs gedurende de looptijd gelijk.
Nog 1 ding he. Zie ook dit staan.
Totaal tarief gas (1 t/m 1.000 m3)
€ 1,44596/m3
Totaal tarief gas (1.001 t/m 170.000 m3)
€ 1,44596/m3
Stel als ik boven die 1000 m3 kom. Dan blijf ik toch gewoon € 1,44596 betalen?
Zelfde geld hier dan toch ook voor? Dan ga je toch niet dubbel betalen, als je boven de 2900 kWh komt?
Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 2.900 kWh)
€ 0,36760/kWh
Totaal elektriciteit Normaaltarief (2.901 t/m 10.000 kWh)
€ 0,36760/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 2.900 kWh)
€ 0,36518/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (2.901 t/m 10.000 kWh)
€ 0,36518/kWh
[ Voor 48% gewijzigd door jaaoie17 op 01-01-2024 11:14 ]
Volgens deze website is de belasting op gas ongeveer 11 cent omhoog gegaan. Van € 0,59266 naar € 0,70544 is exact € 0,11278. En dat is ook precies het verschil wat je op het vaste contract ziet.jaaoie17 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:53:
De belasting op elektriciteit is met 2 cent verlaagt van € 0,15245 naar € 0,13165 = € 0,0280.
En dat zie je ook precies bij jouw energietarief.
Wat jouw energiebedrijf met de tarieven doet is helemaal correct.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik ziet net iets heel raars in Mijn Oxxio, benieuwd of andere gebruikers hetzelfde hebben.
Totaal tarief van Gas zou per vandaag stijgen (hogere belasting), het totaal tarief van stroom zou dalen. Echter zijn juist mijn electra tarieven flink duurder geworden volgens het overzicht van Oxxio:
Tarief per vandaag voor stroom:
:strip_exif()/f/image/ezAHE41zqIdRFCwQas0yh1xU.jpg?f=fotoalbum_large)
Tarief gas per vandaag:
:strip_exif()/f/image/ZskGxoH5OpOT8PjgcC1G8j0X.jpg?f=fotoalbum_large)
All-in tarief zoals ze tot gisteren waren:
:strip_exif()/f/image/9jPaLrLErIBFaCDQ46yszIay.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer mensen met Oxxio met dezelfde ervaring? Hier lijkt iets niet helemaal goed te gaan.
Totaal tarief van Gas zou per vandaag stijgen (hogere belasting), het totaal tarief van stroom zou dalen. Echter zijn juist mijn electra tarieven flink duurder geworden volgens het overzicht van Oxxio:
:strip_exif()/f/image/ezAHE41zqIdRFCwQas0yh1xU.jpg?f=fotoalbum_large)
Tarief gas per vandaag:
:strip_exif()/f/image/ZskGxoH5OpOT8PjgcC1G8j0X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9jPaLrLErIBFaCDQ46yszIay.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer mensen met Oxxio met dezelfde ervaring? Hier lijkt iets niet helemaal goed te gaan.
Ik heb hetzelfde. Stroom prijs normaal tarief is 0,50cl cent per kWh. Gas is van 1,20 naar 1,94 gegaan. Gaat dus iets niet helemaal goed daar....Razer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:16:
Ik ziet net iets heel raars in Mijn Oxxio, benieuwd of andere gebruikers hetzelfde hebben.
[Afbeelding]
Tarief gas per vandaag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is een fout, in de app staan alle tarieven nog van 2023, bij de stroomtarieven in MijnOxxio zijn de netbeheerkosten meer dan verdubbeld en de vermindering energiebelasting is ruim €630,- meer per jaar. De netbeheerkosten bij gas lijken ook niet te kloppen (zijn bij mij €432,64) en het gastarief per m3 zijn weer die van 2022 (bij mij €1,93236m3).Razer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:16:
[Afbeelding]
Tarief gas per vandaag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is er eigenlijk aan de hand bij vattenfall? Vragen ze om je meterstanden, prima helemaal goed maar de link in de email is de hele dag al offline.
ik probeerde het op oudjaarsdag in te loggen in de App, ging het ook mis.. Website gaf aan dat men onderhoud aan het plegen was. Nu een wachtrij om in te loggen - zal vast wel met de aangepaste energiebelasting te maken hebben. Normaal geen problemen ermee maar nooit eerder voorgekomen dat er een wachtrij is om op de omgeving in te loggen.Gunner schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:22:
Wat is er eigenlijk aan de hand bij vattenfall? Vragen ze om je meterstanden, prima helemaal goed maar de link in de email is de hele dag al offline.
Oh. Na de wachtrij melding dat er storing is, wel in kunnen loggen maar daarna opnieuw werkzaamheden.. Lijkt wel de bank die af en toe storingen hebben
[ Voor 11% gewijzigd door Sjowhan op 02-01-2024 10:20 ]
http://specs.tweak.to/5253
Ik had een half uur geleden geen problemen om de standen door te geven, gewoon via de link in de email. Die app gebruik ik niet.Sjowhan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:18:
[...]
ik probeerde het op oudjaarsdag in te loggen in de App, ging het ook mis.. Website gaf aan dat men onderhoud aan het plegen was. Nu een wachtrij om in te loggen - zal vast wel met de aangepaste energiebelasting te maken hebben. Normaal geen problemen ermee maar nooit eerder voorgekomen dat er een wachtrij is om op de omgeving in te loggen.
Ik kom ook niet in de Mijn omgeving vandaag, het zal wel druk zijn.Gunner schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:22:
Kan iemand mijn adviseren. Ik kwam er vandaag achter dat mijn 3 jarig abonnement van ik bij Eneco had afgesloten en in nov 2023 zou ingaan door een fout nog niet actief is . Ik heb contact gehad ze kunnen dit als nog recht breien of ik kan een nieuw contract afsluiten voor 1 jaar niet langer ivm zonnepanelen.
Prijzen in nov 2023 voor 3 jaar ( gaat dit door nieuwe belasting heffing dan nog omhoog ???)
Stroom 0,386 dal
0,425 normaal
Gas 1,398
Prijzen 1 jaar volgens klantenservice incl 2024 belastingtarieven
Stroom dal en normaal 0,3276
Gas 1,3181
Wat denken jullie ?
Prijzen in nov 2023 voor 3 jaar ( gaat dit door nieuwe belasting heffing dan nog omhoog ???)
Stroom 0,386 dal
0,425 normaal
Gas 1,398
Gas 1,3181
Wat denken jullie ?
Als dat de tarieven zijn zoals ze in november zijn gecommuniceerd, dan zal het gastarief nog wat hoger worden en het elektriciteitstarief ietsjes lager.5150time schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:27:
Kan iemand mijn adviseren. Ik kwam er vandaag achter dat mijn 3 jarig abonnement van ik bij Eneco had afgesloten en in nov 2023 zou ingaan door een fout nog niet actief is . Ik heb contact gehad ze kunnen dit als nog recht breien of ik kan een nieuw contract afsluiten voor 1 jaar niet langer ivm zonnepanelen.
Stroom 0,386 dal
0,425 normaal
Gas 1,398
Het hangt er ook nog vanaf wat je teruglevert/saldeert. Daarnaast is een belangrijke factor of je het inderdaad 3 jaar vast wil hebben.Prijzen 1 jaar volgens klantenservice incl 2024 belastingtarieven
Gas 1,3181
Wat denken jullie ?
Puur op het eerste gezicht denk ik: je hebt geluk, want de tarieven zijn aardig gedaald. Maar dat hangt dus echt van je teruglevering af en wat voor contract je wil.
Je kunt daarnaast nu ook nog bij andere leveranciers kijken.
Zodra het een beetje druk wordt bij Vattenfall dan blijkt dat ze maar erg weinig capaciteit hebben en sowieso is bij problemen hun klantenservice zwaar onder de maat.coazter schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:03:
[...]
Ik kom ook niet in de Mijn omgeving vandaag, het zal wel druk zijn.
ik heb nog een contract tot 1/7 bij Engie, die lopen nu al te klooien met de voorwaarden bij bestaande klanten.
Heb ongeveer 3000kWh overschot per jaar.
Ik lees dat het nuttig zou kunnen zijn om nu vast 3 jaar bij Greenchoice af te sluiten, klopt dat?
Heb ongeveer 3000kWh overschot per jaar.
Ik lees dat het nuttig zou kunnen zijn om nu vast 3 jaar bij Greenchoice af te sluiten, klopt dat?
Tijd van werken, tijd van rusten
Te hoog.5150time schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:27:
Stroom 0,386 dal
0,425 normaal
Gas 1,398
Gas 1,3181
Wat denken jullie ?
Maar alle vaste contract prijzen zijn nu te hoog. Ik denk dat ze het inkoop "verlies" van afgelopen jaar proberen weg te schrijven.
Misschien een tijdje variabel nemen?
Vandaag verhuisd naar nieuwe woning en morgen is sleuteloverdracht oude woning. Ik had bij 1 energieleverancier tijdelijk 2 contracten (1 voor oude; onbepaalde tijd en 1 voor nieuwe woning voor 1 jaar vast). Online kon ik de verhuizing doorgeven. Oude wordt per datum sleuteloverdracht opgezegd. Dit had ik ook zo aangegeven. Per email kreeg ik een bevestiging van opzegging nieuwe woning, terwijl dit de oude woning moet zijn. Kort erna opnieuw hetzelfde online doorgegeven en toen kreeg ik per mail wel de opzegging van oude woning.
Ik ga morgenochtend gelijk bellen naar de energieleverancier.
Weet iemand of je een opzegging kunt annuleren? Wellicht dat iemand hier bekend mee is.
Ik ga morgenochtend gelijk bellen naar de energieleverancier.
Weet iemand of je een opzegging kunt annuleren? Wellicht dat iemand hier bekend mee is.
Ik heb er voor gekozen om me toch aan te melden bij Engie. Zij salderen per telwerk, maar op basis van mijn gebruik kan ik hoogtarief volledig wegsalderen en is mijn 2500kWh overschot volledig in 't daltarief. Maw, ik saldeer 5000kWh gegarandeerd, en 2500 kWh tegen een tarief van zo'n 23 cent. Om daar met dynamisch onder te komen moet én de opbrengst gemiddelde voor de 7500 hoog zijn en de kosten voor de 5000kWh relatief laag. De kans om duurder uit te komen achtte ik vrij aanwezig.I-King schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:40:
Voor wie ook een dergelijke overweging maakt... Ik ga dus van 38 cent bij Powerpeers naar 23, dus die 50 opzegboete is zo terugverdiend
Vandaag bericht gekregen van leverancier over verhoging voorschotbedrag.
De netbeheerder gooit hun netbeheerkosten voor elektra gewoon even met 30% omhoog..
De netbeheerder gooit hun netbeheerkosten voor elektra gewoon even met 30% omhoog..
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 05-01-2024 14:19 ]
Hallo! Heeft iemand een kort advies voor ons...
Zitten bij Oxxio en het vaste bedrag is zojuist variabel gegaan omdat de vaste periode afgelopen is, en daarmee astronomisch gestegen naar
- 0.38 eu/kwh stroom (was 0.31)
- 1.49 eu/m3 gas (was 1.18)
Ik zie dat dat stukke duurder is dan de huidige vaste prijzen, bv Oxxio vast 1j is nu:
- 0.31 eu/kwh stroom
- 1.20 eu/m3 gas
Logische stap hier lijkt om meteen een 1j contract te nemen indien we bij Oxxio zouden blijven, of een variabel contract bij een andere leverancier; bv Frank variabel via overstappen.nl
- 0.26 eu/kwh stroom
- 1.14 eu/kwh gas
Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Zitten bij Oxxio en het vaste bedrag is zojuist variabel gegaan omdat de vaste periode afgelopen is, en daarmee astronomisch gestegen naar
Ik zie dat dat stukke duurder is dan de huidige vaste prijzen, bv Oxxio vast 1j is nu:
- 0.31 eu/kwh stroom
- 1.20 eu/m3 gas
Logische stap hier lijkt om meteen een 1j contract te nemen indien we bij Oxxio zouden blijven, of een variabel contract bij een andere leverancier; bv Frank variabel via overstappen.nl
- 0.26 eu/kwh stroom
- 1.14 eu/kwh gas
Boris96
Je hebt keuze uit 54 energieleveranciers die hebben allemaal een managment.hanev001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:01:
[...]
Wat bedoel met 54 keer. Je hebt maar een leverancier en dus ook maar 1 maal de vaste kosten van die leverancier.
Bij een overheids situatie heb dan die kosten plus de kosten van die controle. Is dus altijd duurder.
Anders kijk eens in diverse jaarverslagen hoeveel medewerkers minder energieleverancier had in 2022 met 25% minder afzet aan gas en elektra ivm de energiecrisis de verbruiker hard op de rem trapte, terwijl klanten service om klanten te woord te staam versterkt moest worden. Een energieleverancier doet meestal wel wat meer dan alleen aan kleinverbruikers verkopen. Over alle gemiddeld zal al snel 1 medewerker per 5-10k klanten zijn met alle 54 een directie
Het aantal bedrijven is niet relevant. Als klant heb je slecht met 1 bedrijf te maken. Als er een aantal bedrijven verdwijnen wil dit niet zeggen dat hun kosten dan overgaan naar een ander bedrijf. Klanten Ja en deze zullen inderdaad kosten als gevolg hebben maar omdat die extra klanten ook voor die extra kosten betalen heeft dat geen enkele invloed of de kosten per klant.Domba schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:49:
[...]
Je hebt keuze uit 54 energieleveranciers die hebben allemaal een managment.
Anders kijk eens in diverse jaarverslagen hoeveel medewerkers minder energieleverancier had in 2022 met 25% minder afzet aan gas en elektra ivm de energiecrisis de verbruiker hard op de rem trapte, terwijl klanten service om klanten te woord te staam versterkt moest worden. Een energieleverancier doet meestal wel wat meer dan alleen aan kleinverbruikers verkopen. Over alle gemiddeld zal al snel 1 medewerker per 5-10k klanten zijn met alle 54 een directie
Dat een dik betaalde directeur zijn baan en zijn inkomen verliest is totaal onbelangrijk en heeft geen enkele invloed op een contract en kosten van een ander bedrijf.
@Atomius, Ik ben toch voor GC met 11,5ct gegaan (per 1-7)...Truus01 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:53:
[...]
Ik twijfel nog. Ik denk dat ik nog een tijdje afwacht.
Eventueel naar Eneco voor een jaar met TLV 9ct en vaste kosten van €5,99/mnd.
Ik ook, per 1-7, aangevraagd 29-12Truus01 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:21:
[...]
@Atomius, Ik ben toch voor GC met 11,5ct gegaan (per 1-7)...
De vraag is vooral of je vast, variabel of dynamisch wil. Dat is gewoon een hele andere keuze - los van de tarieven.Boris96 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:30:
Hallo! Heeft iemand een kort advies voor ons...
- 0.31 eu/kwh stroom
- 1.20 eu/m3 gas
- 0.26 eu/kwh stroom
- 1.14 eu/kwh gas
Als je voor vast kiest, lijkt het met sowieso verstandig dat je even je verbruik invult op een site als www.gaslicht.com. Ik zie daar nu al aanbieders die lagere tarieven hanteren dan Oxxio 1 jaar vast én ook nog een welkomstbonus geven.
hier vergelijkbaar, ca 8000kwh opbrengst en een 12500 verbruik, ook engie afgeslotenI-King schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:41:
[...]
Ik heb er voor gekozen om me toch aan te melden bij Engie. Zij salderen per telwerk, maar op basis van mijn gebruik kan ik hoogtarief volledig wegsalderen en is mijn 2500kWh overschot volledig in 't daltarief. Maw, ik saldeer 5000kWh gegarandeerd, en 2500 kWh tegen een tarief van zo'n 23 cent. Om daar met dynamisch onder te komen moet én de opbrengst gemiddelde voor de 7500 hoog zijn en de kosten voor de 5000kWh relatief laag. De kans om duurder uit te komen achtte ik vrij aanwezig.
Voor wie ook een dergelijke overweging maakt... Ik ga dus van 38 cent bij Powerpeers naar 23, dus die 50 opzegboete is zo terugverdiend
Dat bedoel ik niet. Iedere energie leverancier heeft een organisatie (directeur, secretaresse, medewerkers, etc), wellicht een kantoor gebouw of ruimte, een website, een bank voor betalingen, etc etc. Er zijn meer dan 50 energie leveranciers. Dus deze kosten worden meer dan 50 keer gemaakt en zal dus door iemand betaald moeten worden. Door wie denk je? Juist.hanev001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:01:
[...]
Wat bedoel met 54 keer. Je hebt maar een leverancier en dus ook maar 1 maal de vaste kosten van die leverancier.
Bij een overheids situatie heb dan die kosten plus de kosten van die controle. Is dus altijd duurder.
Het zijn allemaal commerciele organisaties die gemakkelijk geld willen verdienen. Net zoals bij de ziektekostenverzekeraars.
Tevens kun je je ook nog eens bedenken dat ze allemaal met elkaar afspraken maken om de prijzen vergelijkbaar te maken en vooral de facturen onbegrijpbaar te maken.
Heb je 1 Nutsbedrijf zoals vroeger, gecontroleerd door de overheid en eventueel een ACM, dan krijgt iedereen eerlijke prijzen en verrekening van het energie verbruik.
@Lochnes Waarom niet kiezen voor enkel tarief bij Engie?
ik heb een EV die snachts oplaad en een warmtepomp doe overdag loopt en zonnepanelen met meer verbruik totaal dan opbrengst. ik denk dat ik aan meer dalverbuik dan piekverbruik kan komen en kan daarop een beetje sturen met laadmomenten van de ev. dan is dat hele lage daltarief gunstig en ik verwacht het piektarief op nul netto te kunnen salderenSamplex schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 01:48:
@Lochnes Waarom niet kiezen voor enkel tarief bij Engie?
+1MajaMestreech schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:24:
[...]
Dat bedoel ik niet. Iedere energie leverancier heeft een organisatie (directeur, secretaresse, medewerkers, etc), wellicht een kantoor gebouw of ruimte, een website, een bank voor betalingen, etc etc. Er zijn meer dan 50 energie leveranciers. Dus deze kosten worden meer dan 50 keer gemaakt en zal dus door iemand betaald moeten worden. Door wie denk je? Juist.
Het zijn allemaal commerciele organisaties die gemakkelijk geld willen verdienen. Net zoals bij de ziektekostenverzekeraars.
Tevens kun je je ook nog eens bedenken dat ze allemaal met elkaar afspraken maken om de prijzen vergelijkbaar te maken en vooral de facturen onbegrijpbaar te maken.
Heb je 1 Nutsbedrijf zoals vroeger, gecontroleerd door de overheid en eventueel een ACM, dan krijgt iedereen eerlijke prijzen en verrekening van het energie verbruik.
Ook het argument dat de overheid vanuit efficiëntie redenen ouderwets is is met het huidig modern geschoolde personeel dat is opgeleid met nieuwste management inzichten en automatiserings tools onzin. Tevens bij nationaliseren komt er zoveel personeel vrij in de energie sector dat de overheid kan uitkiezen. Nationaliseren zou een must en een zegen zijn om neoliberale misstanden te corrigeren zeker wanneer het een nuts functie betreft waar wij allen metname de financieel zwakke onder ons afhankelijk van zijn. 50x de zelfde kosten uitgeven is natuurlijk een nobrainer om kosten structureel te besparen.
[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 06-01-2024 08:14 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Vroeger had iedere gemeente zijn eigen energiebedrijf, meestal GEB genaamd (gemeentelijk energie bedrijf) ook allemaal met directie e.d. dus dat werd toen ook al gewoon betaald door de consument.MajaMestreech schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:24:
[...]
Dat bedoel ik niet. Iedere energie leverancier heeft een organisatie (directeur, secretaresse, medewerkers, etc), wellicht een kantoor gebouw of ruimte, een website, een bank voor betalingen, etc etc. Er zijn meer dan 50 energie leveranciers. Dus deze kosten worden meer dan 50 keer gemaakt en zal dus door iemand betaald moeten worden. Door wie denk je? Juist.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
En ook nog gebouwen voor voorlichting met het bijbehorende personeel.klump4u schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Vroeger had iedere gemeente zijn eigen energiebedrijf, meestal GEB genaamd (gemeentelijk energie bedrijf) ook allemaal met directie e.d. dus dat werd toen ook al gewoon betaald door de consument.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Mooi dat je dat bespaard, maar ben echt benieuwd wat was je kwijt voor je gehele installatie van je warmtepomp? Want dat bedrag wat je kwijt bent, moet je ook vergelijken met wat je elk jaar goedkoper uit bent en dat door elkaar delen, want de investering in je warmtepomp wil je toch ook eruit halen?, tenminste dat lijkt mij...Chielp schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:01:
[...]
Het is natuurlijk bedoelt om mensen aan de warmtepomp te krijgen. Wij hebben dit jaar een hybride warmtepomp aangeschaft en voor ons gaat de hoeveelheid verbruikt gas van ongeveer 1800m3 naar 400m3 en de hoeveelheid stroom met 2500 kWh omhoog naar 3800 kWh (inclusief zonnepanelen).
Dat is 400 * 0,11278 = 45,11 euro meer aan gas, maar
3800 * 0,0208 = 79,04 minder aan stroom. Voor ons levert het dus geld op (en doet het ook precies wat de regering wil bereiken, mensen van het gas af halen)
Want stel je warmtepomp investering kost totaal €10.000 en dat had je niet gedaan, had je bij TR 4% rente opgebracht per jaar. (€400)
Wat ik probeer te zeggen, is het allemaal wel zo voordelig op de langere termijn zo'n warmtepomp? Ook rekening houdende met onderhoud en eventuele reparaties.
Dat zat er aan te komen vorig jaar, dat prijzen kunstmatig hoog werden gehouden om zo extra veel subsidie binnen te harken, ik ben benieuwd of er nog meer leveranciers hiervan beschuldigd gaan worden.
https://nos.nl/artikel/25...misbruik-van-prijsplafond
https://nos.nl/artikel/25...misbruik-van-prijsplafond
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden