Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:58:
[...]

50€ klinkt goed, maar je geeft geen verbruik op.

Das roeren in een pot yoghurt
50m3 gas

3000kWh gok ik (sta nu op 2150, maar december moet nog*)
1200kWh feed-in (opwek 2100kWh/jaar gemiddeld)
---
1800kWh betalen

*en had jan/feb nog geen airco boven, dus stookte nog een beetje gas, wordt nu stroom

[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 30-11-2023 10:30 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• JDx

JDx

Ben ik ^

De vast contract aanbieding van Eneco is in ieder geval 62/maand, maar die gaan nog uit van een gasverbruik van 189m3 en dat vervalt grotendeels. Komt stroom voor terug, dus daar reken ik een 10 euro voordeel aan.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 30-11-2023 10:35 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:29
lvanhoe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 03:53:
Zijn er meer mensen bij wie het momenteel rond de 8 graden is op de slaapkamer/bovenverdieping in de avond/nacht?

Ik heb een huis van 220m2 en ik verwarm alleen de benedenverdieping. Slaapkamer zit boven de onverwarmde garage. Ik zit te twijfelen of boven de verwarming aan moet voor een beter leefklimaat daarzo. Wat is jullie idee daarbij? Kan deze temperatuur kwaad voor vocht/schimmelvorming/slaap?
Ja. En is met goed ventileren geen probleem.

• Truus01
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb gewoon dit hele jaar 25 euro opzij gelegd elke week en nu hangt er een airco op de overloop, die staat op 14/15 graden, ben nog aan het experimenteren en dan 24/7, behalve 's nachts tussen 1 en 5 gaat hij uit (sinds vandaag). Hij kan fluisterstil, maar de defrost cycles maken meer lawaai, vooral als het stil is.

Gebruik de CV nu alleen nog om te douchen, of heeeel af en toe heet water in de keuken. En ik zie nu al dat ik ten opzichte van vorig jaar 45 euro heb bespaard in november.

Edit: beneden had ik dus al een airco in de woonkamer.

In de Eneco app heb je nu een vinkje "simulate heatpump" en dan komt ie gewoon op hetzelfde bedrag uit als wat ik nu gebruik. Dus 8 zonnepanelen en 2 airco's en je hebt hetzelfde resultaat als een warmtepomp, alleen iets minder comfort denk ik. Mijn ouders hebben geen blaasding in de kamer, maar gewoon vloerverwarming aan de warmtepomp.

Ga volgend jaar (met 8 zonnepanelen a 300W) naar schatting 50/maand betalen.
Mooi. Ik kom al een jaar zo'n €25 per week te kort.

Maarre, voor alleen wat heet water, waarom dan niet over op een boiler? Scheelt je in ieder geval de vast lasten van gas (€250/300 per jaar).

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 20:10
Ja nog een airb boven erbij zou ideaal zijn om daar warmte te generen (en vocht te verminderen). Daar is de indeling echt beroerd qua kamers en hal, daar maar eens met installateur naar laten kijken.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Truus01 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:18:
[...]

Mooi. Ik kom al een jaar zo'n €25 per week te kort.

Maarre, voor alleen wat heet water, waarom dan niet over op een boiler? Scheelt je in ieder geval de vast lasten van gas (€250/300 per jaar).
Die vaste lasten zijn veel lager als je minder dan 500m3 gebruikt. Volgens mij 12 euro per maand.

Gaat wel gebeuren als de CV kapot gaat, maar die is nog niet zo oud. Of je moet al interesse hebben in een HR++ ketel, dan kan een boiler misschien uit ;)

Sorry het is 12 network cost + 5,99 fixed delivery. Ik douche niet lang en niet elke dag, zo'n boiler moet volgens mij constant op temperatuur gehouden worden, die stroom is ook niet gratis.

De CV levert alleen warm water wanneer nodig. En wat kost een beetje boiler inclusief installatie en verwijdering van de CV ketel, want daar moet ie dan komen.

Ik betaal 285 in totaal aan warm water (fixed + gebruik), volgens mij gebruikt zo'n boiler ook best wat.

[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 30-11-2023 13:48 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kan het de app natuurlijk laten doen, volgens "het internet" gebruikt een elektrische boiler zo'n 1500kWh per jaar, als ik dat toe voeg bij alleen stroom (750 bij piek en dal op gedaan).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gqDc5Gk.png

3000kWh
50m3

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vfmCWO3.png
4500kWh
0m3

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 30-11-2023 13:56 ]

• jszvd
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:27
dutchgio schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Hier heb je je antwoord:

[...]

De belasting komt vanuit de overheid, daar kan Zondergas niets aan doen. En zo is dat dus ook in de voorwaarden beschreven.
Ik zou verwachten dat de energieleverancier (ZonderGas in dit geval) over de btw wijzigingen pro actief informeert, om dit soort vragen voor te zijn. Maar dat is volgens mij niet door hen gedaan (ik heb niets ontvangen van hen).
Belasting op gas gaat per januari 2024 omhoog (tenzij de Eerste Kamer in december tegenstemt), dus zullen de tarieven weer hoger worden. Tarieven overzicht exclusief en inclusief btw kan wat mij betreft een stuk duidelijker bij ZonderGas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:41:
[...]
Sorry het is 12 network cost + 5,99 fixed delivery. Ik douche niet lang en niet elke dag, zo'n boiler moet volgens mij constant op temperatuur gehouden worden, die stroom is ook niet gratis.
Wanneer je niet lang een douche neemt kom je toe met een boiler met beperkte inhoud en die moet je dan ook niet continu op temperatuur houden, al zeker niet wanneer je niet iedere dag een douche neemt.

Neem dan een elektrische doorstromer (indien je aansluiting dit toelaat) of een WP-boiler. In combinatie met PV (indien mogelijk) heb je dan 3/4 van het jaar gratis warm water.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nu vraag ik me wel af, gebruikt een elektrische boiler echt 1500kWh per jaar?

En zijn er ook boilers die je uit kan zetten en alleen even aan voor het douchen, zoals een waterkoker. Neem aan dat er dan geen water in mag blijven ivm legionella.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Die vaste lasten zijn veel lager als je minder dan 500m3 gebruikt. Volgens mij 12 euro per maand.

Gaat wel gebeuren als de CV kapot gaat, maar die is nog niet zo oud. Of je moet al interesse hebben in een HR++ ketel, dan kan een boiler misschien uit ;)

De CV levert alleen warm water wanneer nodig. En wat kost een beetje boiler inclusief installatie en verwijdering van de CV ketel, want daar moet ie dan komen.

Ik betaal 285 in totaal aan warm water (fixed + gebruik), volgens mij gebruikt zo'n boiler ook best wat.
Bij Liander is netbeheer gas bij < 500m³/a in 2023 € 169,95 en het voorstel voor 2024 is € 191,18
als ik me niet vergis. De netbeheertarieven voor 2024 worden binnenkort door de ACM goedgekeurd..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:32:
Nu vraag ik me wel af, gebruikt een elektrische boiler echt 1500kWh per jaar?
Hangt ervan af hoeveel liter water je wil opwarmen/op temperatuur houden.
Neem aan dat er dan geen water in mag blijven ivm legionella.
Hangt ervan af hoelang je telkens de waterinhoud ongebruikt laat stilstaan en/of hoe hoog je voor een douche te nemen de temperatuur brengt/laat zakken.
In een huishoudelijke omgeving (als in dagelijks verbruik SWW) en inhoud één keer per week op 60°C is de kans op legionella bijna nihil.

• JDx

JDx

Ben ik ^

dunklefaser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:34:
[...]

Bij Liander is netbeheer gas bij < 500m³/a in 2023 € 169,95 en het voorstel voor 2024 is € 191,18
als ik me niet vergis. De netbeheertarieven voor 2024 worden binnenkort door de ACM goedgekeurd..
Enexis is het nu 144 euro, kan zo niet vinden wat het wordt, maar bij eenzelfde stijging 161,99 euro.
IvoB2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:37:
[...]

Hangt ervan af hoeveel liter water je wil opwarmen/op temperatuur houden.

[...]

Hangt ervan af hoelang je telkens de waterinhoud ongebruikt laat stilstaan en/of hoe hoog je voor een douche te nemen de temperatuur brengt/laat zakken.
In een huishoudelijke omgeving (als in dagelijks verbruik SWW) en inhoud één keer per week op 60°C is de kans op legionella bijna nihil.
Tja, laten we zeggen 5 minuten 3x per week? Heel vroeger in de sociale huur zat er een soort kookwekker knop op de boiler, als het water koud was en je draaide die aan, had je na een half uur weer warm water.

[ Voor 45% gewijzigd door JDx op 30-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
artjan schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:16:
wij stookten ook minimaal boven vorige winter, maar dan moet je GOED ventileren lijkt het, anders is het risico dat er inderdaad vocht neerslaat en je schimmel krijgt. Ik heb ook in de badkamer opnieuw het plafond geverfd...
Dat heb ik dus ook meegemaakt, met lang en heet douchen in de koude maanden krijg je volop stoom wat overal op neerslaat en schimmel veroorzaakt wanneer er niet goed geventileerd wordt.
Ik heb de eerste keer toen er schimmel op het plafond kwam, de hele badkamer opnieuw gewit. Daarna kwam het opnieuw voor dat er schimmelplekken optraden, echter heb ik die ingespoten met schimmelreiniger (Action) en het plafond werd weer spierwit, dus de eerste keer was het opnieuw witten achteraf ook niet nodig geweest met deze methode en kostte me een hoop onnodig werk.
Nu houden we er rekening mee, door altijd het doucheraampje open te zetten tijdens douchen, de afzuiger op maximaal en na het douchen de douchedeur open te laten staan.
Als er af en toe alsnog een spikkeltje opduikt, even inspuiten en het verdwijnt als sneeuw voor de zon, want die reiniger (chloor) doodt de micro-organismen die schimmel veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ook erg goed setje, had die spuitbus bijna niet nodig, veegde de schimmelplekken zo weg.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y064Kpy.png

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:43:
[...]
Tja, laten we zeggen 5 minuten 3x per week? Heel vroeger in de sociale huur zat er een soort kookwekker knop op de boiler, als het water koud was en je draaide die aan, had je na een half uur weer warm water.
Iedereen doet wat hij zelf wil maar energetisch gezien heeft het weinig tot geen zin om tientallen liters water 24/7 op temperatuur te houden voor 15 min. verbruik per week.
Hoe lang het duurt voor je terug warm water hebt hangt af van:
- Het beschikbaar vermogen
- De vertrektemperatuur
- De doeltemperatuur

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:51:
[...]
Ook erg goed setje, had die spuitbus bijna niet nodig, veegde de schimmelplekken zo weg.
Maar je pakt dan niet de oorzaak van het probleem aan maar gaat kortstondig alleen de symptomen te lijf met...... een ander vergif in een woonomgeving.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:52:
[...]

Iedereen doet wat hij zelf wil maar energetisch gezien heeft het weinig tot geen zin om tientallen liters water 24/7 op temperatuur te houden voor 15 min. verbruik per week.
Hoe lang het duurt voor je terug warm water hebt hangt af van:
- Het beschikbaar vermogen
- De vertrektemperatuur
- De doeltemperatuur
Daarom is de CV ketel nu nog ideaal, doet alleen iets als je ook echt aan het douchen bent, net zoals een doorstromer, maar dan heb je nog geen warm water in de keuken.

Vraag was alleen of het kan, boiler aanzetten een half uurtje voor het douchen, daarna weer uit. Dat kan!

Ik lees dat je voor 5-10 minuten douchen een 40-60 liter boiler nodig hebt. Ik zei wel 5 minuten, maar soms sta je er al gauw iets langer onder denk ik.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:55:
[...]

Maar je pakt dan niet de oorzaak van het probleem aan maar gaat kortstondig alleen de symptomen te lijf met...... een ander vergif in een woonomgeving.
Ik had een lek dak, door niet te verwarmen en niet goed te ventileren werden de kleine schimmelplekjes in no-time grote groene plekken. Dat was weer een heel ander verhaal die hier niet thuis hoort.

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:56:
[...]
Ik zei wel 5 minuten, maar soms sta je er al gauw iets langer onder denk ik.
Wanneer je zelf niet zeker bent hoe lang je onder de douche staat gaan wij het zeker niet weten. :)
Indien je met die "je" het tegen mij had: ik weet exact hoeveel warm water ik in deze periode dagelijks verbruik in de douche: gemiddeld een halve liter warm en een 5 tot 10 liter koud.
Kost me dan hoogstens 2 tot 4 kWh elektriciteit per week (SWW op WP en verwarmd tot 42°C).
En dat hoogstens drie maanden per jaar (de overige maanden zonne-energie op overschot voor o.a. SWW).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2023 15:23 ]

• R0181
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:51:
[...]
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkkEnYFofRGObUv-KbNsO9bogoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXzsEm0Z4f9Bsbuw3DwwA6aM.jpg?f=fotoalbum_large

€2,98 bij de Action, werkt perfect.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Via Gas/licht.com een vergelijking gedaan.

Ingevoerd , alleen stroom met dubbelmeter. Normaal 1100kWh Dal 1100kWh per jaar .

Komt een bedrag uit bij Buget Energie van €36 p.m ./ €432 p.j , 1 jarig contract.

Leek mij een goede aanbieding momenteel betaal ik voor dit verbruik €52 pm bij Oxxio zonder contract.

Krijg net mn contract binnen en zie ik dat de bedragen van €36 p.m ./ €432 p.j horen bij een verbruik van 872 kWh normaal en 835 kWh dal.

Ik voel me nu een beetje in de maling genomen ik heb die 1100kWh ingevuld en ging er vanuit dat daar ook de bedragen op afgestemd zouden worden.

Wordt ik nu in de maling genomen of snap ik iets niet, ik kan er natuurlijk nog wel weer van af maar wil wel graag duidelijkheid.

• R0181
https://www.rijnmond.nl/n...-stedin-verhoogt-tarieven

De tarieven van de netbeheerders gaan ook in een snel tempo omhoog, bij Stedin is de verhoging sinds 2022 in 2024 al bijna €20,= per maand.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
R0181 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:37:
https://www.rijnmond.nl/n...-stedin-verhoogt-tarieven

De tarieven van de netbeheerders gaan ook in een snel tempo omhoog, bij Stedin is de verhoging sinds 2022 in 2024 al bijna €20,= per maand.
Yep, dus niet te hard mekkeren als je zonnepanelen op een paar zomerdagen even uitvallen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
BarryH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:50:
[...]
Yep, dus niet te hard mekkeren als je zonnepanelen op een paar zomerdagen even uitvallen.
Hier ontgaat me het punt van?

Ik lees:
Stedin verdeelt alle kosten die het bedrijf in een jaar maakt over alle aansluitingen die het verzorgt. Dat bedrag is voor iedereen met hetzelfde soort aansluiting even hoog. Stedin verhoogt elk jaar de tarieven. In 2023 kwam er 10,02 euro per maand bij ten opzichte van 2022, het jaar daarvoor kwam er 2,23 euro per maand bij.
Het zijn, wanneer ik het goed begrijp, dus vaste aansluitkosten?
Wat heeft dat te maken met het uitvallen van een PV installatie? Vaste kosten betaal je met of zonder PV, met of zonder PV productie. Toch?

Maar het maakt nog maar eens duidelijk dat wie voor zijn energievoorziening van derden afhankelijk blijft de rekening zal betalen. Is het niet per kWh dan wel per kW of gewoon een vaste (hogere) aansluitkost.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2023 16:57 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
IvoB2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:55:
[...]

Hier ontgaat me het punt van?

Ik lees:

[...]

Het zijn, wanneer ik het goed begrijp, dus vaste aansluitkosten?
Wat heeft dat te maken met het uitvallen van een PV installatie? Vaste kosten betaal je met of zonder PV, met of zonder PV productie. Toch?

Maar het maakt nog maar eens duidelijk dat wie voor zijn energievoorziening van derden afhankelijk blijft de rekening zal betalen. Is het niet per kWh dan wel per kW of gewoon een vaste (hogere) aansluitkost.
In NL zijn er inderdaad nog puur vaste kosten per aansluiting voor netbeheer (voor de kleinere aansluitingen voor particulieren en kleinbedrijf, niet voor grootbedrijf).

Het punt is dat de kosten van de netbeheerder, dus ook de investeringen, door ons allemaal samen worden opgebracht.
Collectief zijn we er daarom bij gebaat als de netbeheerder zich focust op netverbeteringen die zoden aan de dijk zetten. Dus: warmtepompen mogelijk maken, Wind op zee en land, zonneparken bij wind, zon icm accu's

Netverbeteringen met lage toegevoegde waarde (b.v. om 50 opwekuren per jaar capaciteitstekort op te lossen, of een zonnepark met een netaansluiting obv de WP capaciteit) zijn minder nuttig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
Ja dat begrijp ik wel want die vaste netkosten zijn er hier ook (een 110€ per aansluiting = forfaitair min. capaciteitstarief + 14€ kosten databeheer).

Maar ik zie niet het verband met "niet te hard mekkeren wanneer je PV installatie in de zomer even uitvalt"?
Daar betaal je dan niet meer noch minder vaste kosten voor de netaansluiting door.

Los daarvan moet je PV installatie helemaal niet uitvallen in de zomer door toedoen van het openbaar netwerk.
(Maar dan moet je zelf maatregelen nemen)

Wanneer ik (hoge) vaste kosten dien te betalen wil ik daarvoor ook een gegarandeerde service krijgen.
Wanneer men die niet kan verlenen voor een betaalbare prijs kan ik dat geld beter steken in een eigen service. :)

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2023 17:48 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Hier afgelopen jaar voor het eerst onder de 500m3, inmiddels voor 't komende jaar in lage (<500m3) tarief, helaas geld dit niet met terugwerkende kracht :/

Van wat ik zo gauw terug kan vinden gaan we dan (bij tarieven per 1 juli 2022*) van € 168,0518 naar € 124,4873 p/j

*Google cache link daar directe door Google gevonden link dood lijkt te zijn |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ramrodwillem schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:15:

Ingevoerd , alleen stroom met dubbelmeter. Normaal 1100kWh Dal 1100kWh per jaar .

Komt een bedrag uit bij Buget Energie van €36 p.m ./ €432 p.j , 1 jarig contract.

Leek mij een goede aanbieding momenteel betaal ik voor dit verbruik €52 pm bij Oxxio zonder contract.

Krijg net mn contract binnen en zie ik dat de bedragen van €36 p.m ./ €432 p.j horen bij een verbruik van 872 kWh normaal en 835 kWh dal.

Ik voel me nu een beetje in de maling genomen ik heb die 1100kWh ingevuld en ging er vanuit dat daar ook de bedragen op afgestemd zouden worden.

Wordt ik nu in de maling genomen of snap ik iets niet, ik kan er natuurlijk nog wel weer van af maar wil wel graag duidelijkheid.
Als jij een slimme meter hebt dan kijken ze naar je verbruik op dat adres. Zou dus moeten kloppen en je wordt zeker niet in de maling genomen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:08
ramrodwillem schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:15:

Naar mijn idee heb je niks aan p.m. bedrag opgave. Als je de eenheidsprijs weet kun je dat bedrag pm zelf ook wel uitrekenen.

pvoutput

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
THE_BASE schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:56:
[...]

Als jij een slimme meter hebt dan kijken ze naar je verbruik op dat adres. Zou dus moeten kloppen en je wordt zeker niet in de maling genomen.
Ik begrijp het niet echt , is voor mij de 1e keer om op deze manier over te stappen.

Ik heb een slimme meter, maar als ik 2x 1100 kWh in vul en er komt dan een bedrag van €36 p.m ./ €432 p.j uit als aanbieding. Waarom is het bedrag dan het zelfde als bij een verbruik van 872 kWh normaal en 835 kWh dal. Dan zou dat bedrag toch lager moeten zijn ivm met minder verbruik?

• THE_BASE
  • Niet online
ramrodwillem schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:57:
[...]

Ik begrijp het niet echt , is voor mij de 1e keer om op deze manier over te stappen.

Ik heb een slimme meter, maar als ik 2x 1100 kWh in vul en er komt dan een bedrag van €36 p.m ./ €432 p.j uit als aanbieding. Waarom is het bedrag dan het zelfde als bij een verbruik van 872 kWh normaal en 835 kWh dal. Dan zou dat bedrag toch lager moeten zijn ivm met minder verbruik?
Ah, zo. Geen idee inderdaad. Die 872/83 kWH halen ze uit je slimme meter en is exclusief de welkomstbonus. Bij die 36 euro per maand op de website kan dit er in verwerkt zijn.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:43:
Ik heb een 80L boiler. Als ik die vanuit koud water verwarm (naar bijna maximaal, want legionellabestrijding en heter water gemengd met koud water geeft in totaal meer warm water op ongeveer 37gr), ben ik ongeveer 5kWh kwijt (precies weet ik het niet, ik heb geen slimme meter en ook geen slimme stekker om het verbruik exact te meten). Dit opwarmen duurt wel een paar uur. Voordat ik ga douchen zet ik de boiler uit, want anders gaat die onder het douchen het aangetrokken koude water opwarmen.
Ik kan dan een klein kwartier douchen. Heet, zoals gezegd, rond de 37gr, vooral lekker met deze gure dagen. En ik heb een regendouche.
Dus als jij 5 minuten doucht, dan zou jij met 40L voldoende hebben. 30L wordt denk ik wat krap, maar kan vast ook nog. 40L zal dan waarschijnlijk ook ongeveer de helft in verbruik zijn. (En de helft van de tijd, althans, mijn boiler is 2kW.)
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:56:
Daarom is de CV ketel nu nog ideaal, doet alleen iets als je ook echt aan het douchen bent, net zoals een doorstromer, maar dan heb je nog geen warm water in de keuken.
Voor heet water in de keuken zou je een quooker kunnen nemen, maar die schijnen best een behoorlijk verbruik nog te hebben. Een kleine keukenboiler kan ook, of wat gewoon een waterkoker.

Snel gerekend zou jij dus ongeveer op 3*3*52=468 + wat voor de waterkoker -> op 500kWh zitten voor een boiler.
Een boiler zelf hoeft niet duur te zijn: Eldom 50L, €169 en is zelf te installeren. (Al heb ik gelukkig hulp gehad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Truus01 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:51:
[...]

Ik heb een 80L boiler. Als ik die vanuit koud water verwarm (naar bijna maximaal, want legionellabestrijding en heter water gemengd met koud water geeft in totaal meer warm water op ongeveer 37gr), ben ik ongeveer 5kWh kwijt (precies weet ik het niet, ik heb geen slimme meter en ook geen slimme stekker om het verbruik exact te meten). Dit opwarmen duurt wel een paar uur. Voordat ik ga douchen zet ik de boiler uit, want anders gaat die onder het douchen het aangetrokken koude water opwarmen.
Ik kan dan een klein kwartier douchen. Heet, zoals gezegd, rond de 37gr, vooral lekker met deze gure dagen. En ik heb een regendouche.
Dus als jij 5 minuten doucht, dan zou jij met 40L voldoende hebben. 30L wordt denk ik wat krap, maar kan vast ook nog. 40L zal dan waarschijnlijk ook ongeveer de helft in verbruik zijn. (En de helft van de tijd, althans, mijn boiler is 2kW.)

[...]

Voor heet water in de keuken zou je een quooker kunnen nemen, maar die schijnen best een behoorlijk verbruik nog te hebben. Een kleine keukenboiler kan ook, of wat gewoon een waterkoker.

Snel gerekend zou jij dus ongeveer op 3*3*52=468 + wat voor de waterkoker -> op 500kWh zitten voor een boiler.
Een boiler zelf hoeft niet duur te zijn: Eldom 50L, €169 en is zelf te installeren. (Al heb ik gelukkig hulp gehad.)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en berekening, nu heb ik een beetje een idee in welke richting ik moet denken en wat ik kan gaan doen als de CV het begeeft. Om het nu te doen heeft niet veel nut op een rekening van (volgens Eneco) straks 42 euro per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
De energierekening voor november 2023 op basis van een open bebouwing met twee personen van 139m² bewoonbare opp. met een verwarmd volume (combi A2A en A2W) tussen de 111 en 175 m³.
Full electric (WP'en, PV en thuisaccu) - geen gas.
=> verbruikskosten 23,96 € (huidige prijs = netto prijs excl. capaciteitstarief + databeheer => capaciteitstarief = 2,5 kW, kost capaciteitstarief + databeheer = +10€).

Injectievergoeding: 0,830 kWh x 0,11 € = 0,0913 €
Netafname: 90,964 x (14,81+10,04284*)+6%BTW = 23,96 €
Totaal: 33,872265 €
Productievergoeding: 105,3 x 0,33 € = 34,75 €
Eindtotaal: -0,88 tegoed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNSBXzafMtveBcQjEnJ0tSHFUN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SXb1jwXbJGUZIG85reOrw5s.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebqapC2wHOy90podxOWibRZ1zPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dRAAwSaIcJK4T1wsfBSy3U3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zloJ2l_xyjcOowxnu7IHcG_J-Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6UfIPgIie82624hC3Hc9nXh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlRqwVe1ECFxJH531IGk7l3LtYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Qd52NyRi4IACW0jgzG5Ac07.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 01-12-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
ramrodwillem schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:57:
[...]

@CeeBee geeft het al aan: je hebt niks aan het maandbedrag. Kijk naar de tarieven en maak op basis daarvan de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
Mijn vrouw houdt netjes alles bij.
Sinds 2019 wonen we in een huis van 170m2 woonoppervlak en ca 450 m3 inhoud.
Er hangt een Atag CV, maar sinds 2 jaar nu 21 zonnepanelen in oost-west op stelling (10/11) en 3 MHI airco's.

Beneden hebben we dit jaar in juni een 6.3KW hyper inverter gehangen, op onze slaapkamer hangt een 2.5KW en op zolder waar we werken een 5.0 KW.

2020:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGSc_PLTmZWWeKz1YmPmdFL4CsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NzIJFsHwn5HBFGmWAe7Zv6Rp.png?f=user_large

2021:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iymN-80wh8m734NJMJs1jPjgJ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kmiVS3yumNL5mUzp0dEv7lic.png?f=user_large

2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BLh2yOzmV3X3sM9_AG1u0olNcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NoYSVxYyIkdCszzq5jIrFJQS.png?f=user_large

2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AxIcRDaE7DGGq2KiMzrEgYS7hI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nhNeuAnCUmj9AzlmpYEVvjNM.png?f=user_large

Afgelopen maand hoofdzakelijk op de airco's gewarmd. De afgelopen 2 a 3 dagen de verwarming even aangehad tussen 18:00 en 19:00 omdat de kleine naar bed gaat en we hem niet op een kamer van 12 a 14 graden willen leggen, tussen de 16 en 18 vind ik prima. Op onze slaapkamer is het nu zo'n 14 a 15 graden. En ik wil het dus niet in de rest van het huis te zeer laten afkoelen omdat je dan vocht en schimmel problemen kan krijgen.

Vanaf 2022 een significant minder gasverbruik in de winter, nadat ik de boel geprobeerd heb waterzijdig in te regelen en de verwarming simpelweg niet hoger dan 18.5 te zetten.

Nu dus veel met de airco. We gaan het zien als we in maart beland zijn of en hoeveel goedkoper we uit zijn en of we door gaan op deze manier.

Ik zit nu op het pad, als ik 2 airco's in huis moet aanzetten, ik toch neig naar de CV verwarming in te schakelen.

We werken en zijn overigens veel thuis, zeker 4 a 5 van de 7 dagen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

loewie1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:18:
Ik zit nu op het pad, als ik 2 airco's in huis moet aanzetten, ik toch neig naar de CV verwarming in te schakelen.
Puur uit nieuwsgierigheid, maar waarom speelt het aantal apparaten een rol? Uiteindelijk zijn toch de kosten leidend lijkt me, of je nou 1 apparaat werkend hebt of 10..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Glashelder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:18:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, maar waarom speelt het aantal apparaten een rol? Uiteindelijk zijn toch de kosten leidend lijkt me, of je nou 1 apparaat werkend hebt of 10..
Vanwege het cumulatieve energie verbruik van 2 airco's die op vermogen moeten leveren. Ik kan me voorstellen dat 1 airco goedkoper is, maar 2 airco's die allebei 2k a 3k watt trekken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

loewie1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:54:
[...]

Vanwege het cumulatieve energie verbruik van 2 airco's die op vermogen moeten leveren. Ik kan me voorstellen dat 1 airco goedkoper is, maar 2 airco's die allebei 2k a 3k watt trekken.
Je moet wel hele, hele zware airco's hebben willen die 2000 a 3000 watt per stuk trekken :D

Meest airco's zullen gemiddeld niet boven de 300 a 400 watt uitkomen. Ter vergelijking, mijn L/W warmtepomp draait al de hele dag op zo'n 700 watt. Twee units op 300 a 400 watt is helemaal niet slecht hoor :)

Die 3,5 of 5kW op het label verwijst zeer zeker niet naar het vermogen dat uit het net getrokken wordt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Glashelder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:58:
[...]

Je moet wel hele, hele zware airco's hebben willen die 2000 a 3000 watt per stuk trekken :D

Meest airco's zullen gemiddeld niet boven de 300 a 400 watt uitkomen. Ter vergelijking, mijn L/W warmtepomp draait al de hele dag op zo'n 700 watt. Twee units op 300 a 400 watt is helemaal niet slecht hoor :)

Die 3,5 of 5kW op het label verwijst zeer zeker niet naar het vermogen dat uit het net getrokken wordt.
Ik heb op dit moment as we speak aan staan in ons huis:
De 6.3KW, de 5.0 KW en een klein elektro kacheltje in de garage om te voorkomen dat de waterleiding bevriest (deze is instelbaar in trappen van 650 watt tot 2300 watt hij staat nu op 1300 watt).

Daarnaast onze beide computers boven (1 PC, 1 Laptop, 3 schermen) en de rest van het huis. Ons sluipverbruik 's nachts is 0.17 KWH per uur.

Er is nu in 8 uur tijd al 21 KWH doorheen gegaan, als ik dat dan deel door 8 uur (we zijn deze ochtend om 07:15 begonnen met warmen) is dat gemiddeld genomen 2.6 KWH per uur. Dat is toch veel of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 01-12-2023 15:07 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:18
Glashelder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:58:
[...]

Hier staan mijn duo spit inverter van Gree met 3.8kW verwarmings vermogen (momenteel maar 1 binnen unit aan) bij deze buiten temperaturen gewoon 1700 Watt te trekken hoor!

300 a 400 Watt zie ik nooit. Een keer 650 watt op z'n laagst. Dit was/is dan met buiten temperaturen van rond de 6 graden.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

loewie1984 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:07:
[...]

Ik heb op dit moment as we speak aan staan in ons huis:
De 6.3KW, de 5.0 KW en een klein elektro kacheltje in de garage om te voorkomen dat de waterleiding bevriest (deze is instelbaar in trappen van 650 watt tot 2300 watt hij staat nu op 1300 watt).

Daarnaast onze beide computers boven (1 PC, 1 Laptop, 3 schermen) en de rest van het huis. Ons sluipverbruik 's nachts is 0.17 KWH per uur.

Er is nu in 8 uur tijd al 21 KWH doorheen gegaan, als ik dat dan deel door 8 uur (we zijn deze ochtend om 07:15 begonnen met warmen) is dat gemiddeld genomen 2.6 KWH per uur. Dat is toch veel of niet?
Je zult eens moeten meten hoeveel kWh je airco's verstoken. Zo'n elektrisch kacheltje wil ook wel.. Zonder een goede meting valt er niet zoveel over te zeggen. 21 kWh in 8 uur is best veel, maar als 10,4 kWh daarvan voor rekening komt van die straalkachel, dan blijft er nog maar 10,6 kWh over voor de rest van je huis. Trekken we het sluipverbruik van die 10,6 kWh af, dan blijft er nog 9,24 kWh over voor je airco's. Dat s per airco 570 watt continu :) Dat is momenteel niet onrealistisch.

(je computers een schermen zitten nu wel in die 570 watt.. het is dus minder dan dat)
Doggieman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:09:
[...]

Hier staan mijn duo spit inverter van Gree met 3.8kW verwarmings vermogen (momenteel maar 1 binnen unit aan) bij deze buiten temperaturen gewoon 1700 Watt te trekken hoor!

300 a 400 Watt zie ik nooit. Een keer 650 watt op z'n laagst. Dit was/is dan met buiten temperaturen van rond de 6 graden.
Dat vind ik voor zo'n kleine unit wel heel erg veel. Ik heb jarenlang verwarmd met een simpele 3,5 kW Haier en die zat in de praktijk op dit soort dagen zo rond de 800 watt.

Met dat soort vermogens heb ik wel beetje mijn twijfel of het zowel milieutechnisch als in euro's wel intressant is om met dat ding te blijven verwarmen :o Vermoed dat de COP heel laag is..

Wat voor Gree heb je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Tja.... wat is veel? 2 wassen drogen in een droger is hier ook zo'n 3,5 kWh. Met mijn airo de woonkamer en keuken stoken met deze temperatuur buiten is gemiddeld zo'n 23 kWh aan totaal dag verbruik. Dus inclusief koken, WPB, verlichting en al het andere.

Je stookt geen gas. Dat is een besparing. Helemaal als je echt gasloos bent. Maar komt je warmte niet van gas dan komt het van stroom. Het wordt verschoven. Of dat uiteindelijk goedkoper is daar zul je dan even aan moeten rekenen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Glashelder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:25:
[...]

Je zult eens moeten meten hoeveel kWh je airco's verstoken. Zo'n elektrisch kacheltje wil ook wel.. Zonder een goede meting valt er niet zoveel over te zeggen. 21 kWh in 8 uur is best veel, maar als 10,4 kWh daarvan voor rekening komt van die straalkachel, dan blijft er nog maar 10,6 kWh over voor de rest van je huis. Trekken we het sluipverbruik van die 10,6 kWh af, dan blijft er nog 9,24 kWh over voor je airco's. Dat s per airco 570 watt continu :) Dat is momenteel niet onrealistisch.

(je computers een schermen zitten nu wel in die 570 watt.. het is dus minder dan dat)

[...]

Dat vind ik voor zo'n kleine unit wel heel erg veel. Ik heb jarenlang verwarmd met een simpele 3,5 kW Haier en die zat in de praktijk op dit soort dagen zo rond de 800 watt.

Met dat soort vermogens heb ik wel beetje mijn twijfel of het zowel milieutechnisch als in euro's wel intressant is om met dat ding te blijven verwarmen :o Vermoed dat de COP heel laag is..

Wat voor Gree heb je precies?
Tja... weet niet of dat verbruik hoog is. Hebbgeen vergelijk. Het is een GWH12ACC-K6DNA1F/I

Heb boven ook nog 2 Mitsubitshi's. Heb ik bijna nooit aan. Zal een kijken wat die doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF_T-WHszolrbK_1ykAy3utTplM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XziZtOymJLlqKlvexazfNT1A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Doggieman op 01-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Doggieman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:27:
[...]

Tja.... wat is veel? 2 wassen drogen in een droger is hier ook zo'n 3,5 kWh. Met mijn airo de woonkamer en keuken stoken met deze temperatuur buiten is gemiddeld zo'n 23 kWh aan totaal dag verbruik. Dus inclusief koken, WPB, verlichting en al het andere.

Je stookt geen gas. Dat is een besparing. Helemaal als je echt gasloos bent. Maar komt je warmte niet van gas dan komt het van stroom. Het wordt verschoven. Of dat uiteindelijk goedkoper is daar zul je dan even aan moeten rekenen.
Kijk we zitten bij Tibber, dus dynamisch. Laat ik voor het gemak even conservatief rekenen. 040 cent per kwh x 30 kwh op een dag is 12 eu. Met dit weer deden we afgelopen winters makkelijk 10 tot 15 m3 en zelfs 20 per dag om het mondjesmaat 18.5 graden te houden.

Dus zeg 15m3 x 2 eu nu (want we zitten ook hier dynamisch bij de ANWB) is 30 piek. Nog steeds winst op dat vlak dus.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Doggieman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:33:
[...]

Tja... weet niet of dat verbruik hoog is. Hebbgeen vergelijk. Het is een GWH12ACC-K6DNA1F/I

Heb boven ook nog 2 Mitsubitshi's. Heb ik bijna nooit aan. Zal een kijken wat die doen.

[Afbeelding]
En die schermafbeelding is van je Gree of Mitsubishi?

Het is ietwat verwarrend, want er is vandaag 4 kWh verbruikt. Als dat je Gree is dan heeft die dus gemiddeld zo'n 500 watt getrokken (bij 8 uur in bedrijf zijn).

De meest logische verklaring lijkt mij dat het ding net ontdooit is, en dat hij nu even flink doorstampt. Die pieken zijn vaak vrij kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Glashelder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:45:
[...]

En die schermafbeelding is van je Gree of Mitsubishi?

Het is ietwat verwarrend, want er is vandaag 4 kWh verbruikt. Als dat je Gree is dan heeft die dus gemiddeld zo'n 500 watt getrokken (bij 8 uur in bedrijf zijn).

De meest logische verklaring lijkt mij dat het ding net ontdooit is, en dat hij nu even flink doorstampt. Die pieken zijn vaak vrij kort.
Ja... Dat is van de Gree. Draait nog geen 8 uur hoor. Staat sinds zo half twee aan schat ik.

Net nog even gekeken. Is nu zo'n - 1 graad al de hele dag. Trek constant zo'n 1600 Watt nu. Lijkt mij redelijk normaal toch? Maar nogmaals.... heb niet echt een referentie.

De Mitsubitshi boven even aangezet. Na opwarmen doet deze nu zo'n 450 Watt gemiddeld. Dus lijkt me ook redelijk normaal voor die wat kleinere ruimte.

Redelijk geïsoleerd vrijstaand huis op de vlakte. Dus tja... Het verbruik lijkt mij normaal maar kan met niemand vergelijken.
Als ik zo zie op de diverse forums dan komt het aardig overeen lijkt het. De uitschieters hoog en laag daargelaten.

[ Voor 33% gewijzigd door Doggieman op 01-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:27:
[...]
Je stookt geen gas. Dat is een besparing. Helemaal als je echt gasloos bent. Maar komt je warmte niet van gas dan komt het van stroom. Het wordt verschoven.
Bij een straalkachel klopt dat want de COP is 1 maar ik mag toch voor je hopen dat je warmtepomp met een merkelijk hogere COP dan 1 draait?
Bij een COP van 3 haal je bij iedere 3 kW warmtevermogen maar 1 kW uit de elektriciteitsvoorziening en gelukkig geen 3 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
IvoB2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:56:
[...]

Bij een straalkachel klopt dat want de COP is 1 maar ik mag toch voor je hopen dat je warmtepomp met een merkelijk hogere COP dan 1 draait?
Bij een COP van 3 haal je bij iedere 3 kW warmtevermogen maar 1 kW uit de elektriciteitsvoorziening en gelukkig geen 3 kW.
Ja... dat klopt, maar dat leek me ondertussen ook wel algemeen bekend toch? Uiteindelijk ging het er bij de vraagsteller om of het "veel" was. En dat is naar mij bescheiden mening relatief en afhankelijk van veel factoren.

Ik hoor sommige mensen een verbruik noemen voor een airco van 500/600 Watt constant. Ja... dan is mijn 1700 Watt best veel. Maar hoe is hun huis geisoleerd? Staat het vrij? Hoe koud is het buiten? Allemaal factoren die mee tellen toch?

Ik zelf heb een woonkamer van 7x5 met daaraan een open keuken van 6x3. Best wel veel ramen met alleen dubbelglas. Keuken vloer is niet geisoleerd, woonkamer wel. Vrijstaand en op de open vlakte.
Dan vind ik het (voor mezelf althans) nog meevallen die 1700 Watt. Het is er dan zo'n 19 graden.
Want als ik het vergelijk met een ventilator kacheltje van het zelfde vermogen houd ik die beide ruimtes niet op die zelfde temperatuur voor mijn gevoel bij - 2 graden wat het momenteel buiten is.

Maar zou graag eens vernemen van anderen wat hun verbruik over de dag is van hun airco. Dit zodat ik eens een ruw vergelijk kan maken of mijn airco wel deugt. Al weet ik dat dit moeilijk zal zijn omdat de omstandigheden bij iedereen anders zijn.

De Mitsubitshi's boven op de 1e etage komen nu ook niet onder de 400 Watt. Deze schakelen wel af na verloop van tijd want ze kunnen gewoon niet lager terug regelen. Het is er dan gewoon de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:14:
Ik hoor sommige mensen een verbruik noemen voor een airco van 500/600 Watt constant. Ja... dan is mijn 1700 Watt best veel. Maar hoe is hun huis geisoleerd? Staat het vrij? Hoe koud is het buiten? Allemaal factoren die mee tellen toch?
Mijn WP heeft vandaag al 3500 Wh verbruikt bij een binnentemperatuur van 19°C.
Het is en was buiten tussen -0,4 (09:00 uur en +0,8°C (15:53 uur) en momenteel - 0,8°C, dalend met à,56°C per uur (gemeten onder thermometerhut).
Bewoonbare oppervlakte 139 m²/320 m³ - verwarmde oppp (leefruimte met open keuken): 75 m²/175 m³.
Vloerisolatie tussen 4 en 8 cm PPU
Plafondisolatie 26 cm rotswol
Muurisolatie 14 cm PIR
Ramen met een U-waarde tussen 0,6 (driedubbel) en 0,8 (dubbel met edelgas).
Open bebouwing aan bos- en waterrand. Alles gelijkvloers. Geen gas.

Edit: ter vergelijking, vandaag een zonnige dag waardoor temperatuur niet onder de 17,2°C zakt en we pas beginnen te verwarmen vanaf 14:40 uur.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
Iemand nog een tip voor de huur/leen van een goede warmtebeeld camera? Omgeving Berkel en Rodenrijs.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Cobb schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:11:
Iemand nog een tip voor de huur/leen van een goede warmtebeeld camera? Omgeving Berkel en Rodenrijs.
Check ook peerby.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Qua stroom zit je prima. Voor gas kun je dynamisch overwegen en kom je hiervoor wellicht 10% goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25
Beste mensen,

Werd net gebeld door Greenchoice.

Vraagje, is het inderdaad waar wat zij beweren? Ze zeggen dat als je nu een contract bij ze afsluit, je geen last hebt van de verhoging van de energiebelasting per 1-1-24.

Maar, dat mag toch altijd los van je kale tarieven worden doorberekend?

Want dit is de overheid die de belasting verhoogt.

Of heb ik het mis?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:28:
Beste mensen,

Vraagje, is het inderdaad waar wat zij beweren? Ze zeggen dat als je nu een contract bij ze afsluit, je geen last hebt van de verhoging van de energiebelasting per 1-1-24.

Of heb ik het mis?
Nooit een energiecontract afsluiten bij iemand die jou belt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:28:
Beste mensen,

Of heb ik het mis?
Dat is echt onzin, de energiebelasting staat los van het kale leveringstarief.

Zou overigens een klacht indienen voor dat soort praktijken of een Google review achterlaten.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 07-12-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Z___Z schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:40:
[...]

Nooit een energiecontract afsluiten bij iemand die jou belt.
Check :)
ArcticWolf schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:48:
[...]

Dat is echt onzin, de energiebelasting staat los van het kale leveringstarief.

Zou overigens een klacht indienen voor dat soort praktijken of een Google review achterlaten.
Ja, dat dacht ik dus ook en dat zei ik letterlijk tegen de telefoonmevrouw. Maar zij bleef volhouden dat als ik nu zou afsluiten, ik er geen last van zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Doggieman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:14:
[...]

Ja... dat klopt, maar dat leek me ondertussen ook wel algemeen bekend toch? Uiteindelijk ging het er bij de vraagsteller om of het "veel" was. En dat is naar mij bescheiden mening relatief en afhankelijk van veel factoren.

Ik zelf heb een woonkamer van 7x5 met daaraan een open keuken van 6x3. Best wel veel ramen met alleen dubbelglas. Keuken vloer is niet geisoleerd, woonkamer wel. Vrijstaand en op de open vlakte.
Dan vind ik het (voor mezelf althans) nog meevallen die 1700 Watt. Het is er dan zo'n 19 graden.
Want als ik het vergelijk met een ventilator kacheltje van het zelfde vermogen houd ik die beide ruimtes niet op die zelfde temperatuur voor mijn gevoel bij - 2 graden wat het momenteel buiten is.

Maar zou graag eens vernemen van anderen wat hun verbruik over de dag is van hun airco. Dit zodat ik eens een ruw vergelijk kan maken of mijn airco wel deugt. Al weet ik dat dit moeilijk zal zijn omdat de omstandigheden bij iedereen anders zijn.

De Mitsubitshi's boven op de 1e etage komen nu ook niet onder de 400 Watt. Deze schakelen wel af na verloop van tijd want ze kunnen gewoon niet lager terug regelen. Het is er dan gewoon de ingestelde temperatuur.
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat standaard dubbelglas het enkelglas van vroeger is :+ vervang dat door HR++ of HR+++ glas en je merkt echt een wereld van verschil. Heb nu maar een gevoerd gordijn gehangen voor m'n achterpui (met standaard dubbelglas) en je merkt alsnog koude trek aan die zijde. M'n grote ruit aan de voorzijde wel laten vervangen door HR++ glas en die zijde blijft redelijk constant in temperatuur. De achterpui komt volgend jaar aan de beurt.

Beste is de kozijnen vervangen en gelijk HR+++ erin (of bestaande kozijnen en vacuumglas).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Atomius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:02:
[...]

[...]

Ja, dat dacht ik dus ook en dat zei ik letterlijk tegen de telefoonmevrouw. Maar zij bleef volhouden dat als ik nu zou afsluiten, ik er geen last van zou hebben.
En hoewel de naam Greenchoice genoemd werd, is het de vraag of ze dit zelf waren of een vaag bemiddelingsbureau.
Niet om GC een hand boven het hoofd te houden, maar om aan te geven hoe achterbaks die telefoontjes soms zijn.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
De Greenchoicemevrouw heeft me wel getriggered om mijn energiecontract nog eens tegen het licht te houden.

Ik woon nog niet zo lang in een verbouwde woning dus het verbruik is heel erg gissen. Hebben een warmtepomp en zonnepanelen.

Ik schat zo in dat de zonnepanelen zo'n 7500-8000 kWh opwekken in 1 jaar.

Het elektraverbruik zal zo'n 6000-7000 kWh zijn.

Er is dus best een kans dat ik netto teruglever, maar nogmaals, moeilijk in te schatten.

Ik heb mijn 1-jarige contract uitgezocht op terugleveren. Heb nog een relatief hoge terugleververgoeding tot 1-7-2024.

Ik twijfel nu echter of het beetje wat ik (mogelijk) teruglever opweegt tegen de boel nu 2-3 jaar vastzetten. Ik zie in het TLV topic dat er diverse mensen zijn die dat doen, uit angst voor mogelijke boetes voor terugleveren.

Wat zouden jullie mij aanraden? Ik kan mijns inziens een paar dingen doen:

1) Contract uitzitten en afwachten tot voorjaar/zomer '24 en dan opnieuw kijken.
2) Mijn huidige contract openbreken en de boel voor 2-3 jaar vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
[...]
Je kunt dat ook opvatten als: per 1/1/2024 verlagen wij de prijzen dusdanig, dat je er geen last van hebt. 8)
Dit zijn zo van die uitspraken waar de details er echt toe doen.
Atomius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:28:
(..)
Ik twijfel nu echter of het beetje wat ik (mogelijk) teruglever opweegt tegen de boel nu 2-3 jaar vastzetten. Ik zie in het TLV topic dat er diverse mensen zijn die dat doen, uit angst voor mogelijke boetes voor terugleveren.

1) Contract uitzitten en afwachten tot voorjaar/zomer '24 en dan opnieuw kijken.
Kans is inderdaad vrij groot dat je komend voorjaar vrijwel alle partijen een 'boete' hebben voor terugleveren. Met de huidige verkiezingsuitslag is de kans behoorlijk dat aanpassing van de salderingsregeling nog langer wordt uitgesteld en daar hebben de energiemaatschappijen last van.

Dus ik zou uitzoeken wat het openbreken kost en zien wat het opbrengt om de boel voor 2-3 jaar vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Las dat Eneco de prijzen voor een vast contract ook weer heeft verlaagd en warempel ze zijn weer lager dan de vorige aanbieding, gelukkig maar, want ik heb nog variabel en de gok genomen dat de prijzen dalen.

Waar de aanbieding een tijdje geleden nog 67 euro was is dat nu 59 euro per maand.

Tarieven van 36,5 cent voor stroom en 1,27 voor gas. Betaal nu net iets meer, maar verwacht eigenlijk dat de aanbieding over een maand of 2 nog scherper wordt. Op 7 februari veranderen mijn variabele tarieven weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:32:
Waar de aanbieding een tijdje geleden nog 67 euro was is dat nu 59 euro per maand.
Waar slaan de prijzen van die aanbieding op?
Ze kunnen op voorhand toch niet weten hoeveel energie je gaat verbruiken en daar een vaste maandprijs opplakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:37:
[...]

Waar slaan de prijzen van die aanbieding op?
Ze kunnen op voorhand toch niet weten hoeveel energie je gaat verbruiken en daar een vaste maandprijs opplakken?
Het geschatte verbruik is niet veranderd, de tarieven wel flink omlaag.

Waarom beantwoord je altijd elke opmerking met een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:13
Gewoon even ter info:

Vorig jaar zelfde dag zaten we op 406€/MWh, vandaag is dat 106€/MWh intraday energieprijs.

Het kan verkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:07
[...]

[...]

Ik vermoed dat hem om een ingehuurd bureau gaat, wellicht een idee om hier melding van te maken bij Greenchoice zelf.
Geen idee of ze er uberhaupt iets aan zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:11:
Waarom beantwoord je altijd elke opmerking met een vraag.
Wanneer iets me niet duidelijk is en het onderwerp interesseert mij dan stel ik daar een vraag over. Mag het?

Uiteraard met als doel om een duidelijk antwoord te krijgen.
Wat het nu nog maar half is.

Dus de opmerking gaat gewoon over een te betalen voorschot op basis van een schatting en heeft dus in feite niets te maken met de werkelijke afrekening want voor hetzelfde geld stellen ze dat bij stijgende prijzen weer naar boven bij?

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:35:
Gewoon even ter info:

Vorig jaar zelfde dag zaten we op 406€/MWh, vandaag is dat 106€/MWh intraday energieprijs.

Het kan verkeren.
Maar daar heeft de eindklant weinig aan.
Die heeft alleen iets aan het soort contract dat hij dan lopend had en welke prijzen er gehanteerd werden tussen opname meterstanden en welke afrekening daar daadwerkelijk op volgt.
Net zoals een voorschot eenzijdig opgelegd door een leverancier ook niet altijd iets zegt over de eindafrekening. Tijdens de energiecrisis waren er leveranciers die voorschotten vroegen die tot acht keer hoger waren dan nadien nodig bleek te zijn.

Neem je alle overheidssteun mee in aanmerking (ook al in een vlaag van paniek genomen) dan was elektriciteit vorig jaar in bepaalde gevallen (in België) zelfs goedkoper dan nu

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Even voor de zekerheid.. United consumers is gewoon een aanbieder toch?

Niet zoals vereniging eigen huis die Vandebron onder hun naam aanbied?

Hun 1 jaar contract is vrij scherp, maar ik wil geen gekke voorwaarden rondom mijn teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
ArcticWolf schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:20:
[...]

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat standaard dubbelglas het enkelglas van vroeger is :+ vervang dat door HR++ of HR+++ glas en je merkt echt een wereld van verschil. Heb nu maar een gevoerd gordijn gehangen voor m'n achterpui (met standaard dubbelglas) en je merkt alsnog koude trek aan die zijde. M'n grote ruit aan de voorzijde wel laten vervangen door HR++ glas en die zijde blijft redelijk constant in temperatuur. De achterpui komt volgend jaar aan de beurt.

Beste is de kozijnen vervangen en gelijk HR+++ erin (of bestaande kozijnen en vacuumglas).
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt hoor. Maar ik zal voorlopig e.e.a. wat airco verbruik aangaat maar voor lief nemen.

Heb prima kunststof kozijnen. En om deze nu allemaal nu al te gaan vervangen zie ik nu even niet zitten financieel. Misschien wel eens kijken naar HR++.

Voorlopig salderen we nog en ik heb wel een paar kWh op jaarbasis over. Dus hoef er geen stroom voor in te kopen. Dus moet maat even zo.

Maar het maakt me wel duidelijk dat ik echt nog wel wat solar er bij wil hebben. Al was het alleen maar om mijn accu systeem (mocht dat er komen) wat meer te kunnen vullen. Alles compleet electrisch zie ik in mijn huihouden nog niet zo gauw gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ArcticWolf schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:20:
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat standaard dubbelglas het enkelglas van vroeger is :+ vervang dat door HR++ of HR+++ glas en je merkt echt een wereld van verschil.
Dat is niet mijn ervaring. Wereld van verschil is erg overdreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 09:43
Atomius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:28:

3) wachten tot 4 januari; dan kun je een contract afsluiten bij Greenchoice met startdatum 1 juli 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 20:10
Kan niet vinden of dit al eens genoemd was, maar in de discussie over extra betalen door zonnepaneelhouders ivm salderen omdat het de energiebedrijven zoveel kost is wellicht terecht, maarrr jouw en mijn panelen zorgen wel voor een lagere algemene stroomprijs.

"In de praktijk daalt met elke 1% toename zon&wind in de mix de gem. stroomprijs per dag met circa 1%."
https://x.com/BM_Visser/status/1731945501455708633?s=20

Die Martien Visser deelt vaker leuke inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blijft uiteraard de hamvraag hoeveel % de panelen op jouw dak de algemene stroomprijs doen dalen en wat het aandeel wind in het geheel is.
Sinds november is mijn aandeel in de prijszetting door PV al nul want ik verbruik het 100% zelf. :+
Mijn energieleverancier heeft er dus niets aan want hij kan het niet doorverkopen naar anderen.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
greatgonzo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:34:
Even voor de zekerheid.. United consumers is gewoon een aanbieder toch?

Niet zoals vereniging eigen huis die Vandebron onder hun naam aanbied?

Hun 1 jaar contract is vrij scherp, maar ik wil geen gekke voorwaarden rondom mijn teruglevering
Nee, UC levert van iemand anders. Mijn vorige contract daar was de stroom van Engie. Maar je hebt niks van doen met Engie en wel alles rechtstreeks met UC. Het is dus volgens mij wel net anders dan bij VEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
antidote schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:33:
[...]

3) wachten tot 4 januari; dan kun je een contract afsluiten bij Greenchoice met startdatum 1 juli 2024
Ja of 2 januari toch?

Klinkt als een goed idee om even te wachten. Alleen.. Is de kans groot dat ze begin januari allemaal al een terugleverboete hebben ingevoerd denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Atomius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:54:
[...]

Ja of 2 januari toch?

Klinkt als een goed idee om even te wachten. Alleen.. Is de kans groot dat ze begin januari allemaal al een terugleverboete hebben ingevoerd denk je?
Ik zou die glazen bol ook wel willen.
Ik wacht zelf in ieder geval toch nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Truus01 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:58:
[...]

Ik zou die glazen bol ook wel willen.
Ik wacht zelf in ieder geval toch nog even af.
Haha ja. Hoe lang ben jij van plan te wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 09:43
Atomius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:54:
[...]

Ja of 2 januari toch?

De 4 januari heb ik van Gaslicht, Greenchoice heeft maximaal 180 dagen overnametermijn. De afweging tussen de overstapboete en de mogelijke invoering van een terugleverboete kan ik niet voor je maken ;)

Zelf zat ik in een andere situatie: ik had al een meerjarencontract bij Greenchoice, met nog anderhalf jaar looptijd. Nu overstappen betekent voor mij sowieso een overstapboete, maar die is nog volgens de oude regeling. Die 50 euro heb ik er wel voor over om anderhalf jaar extra gevrijwaard te zijn van terugleverboetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ik vraag me eigenlijk af hoe ze die teruglever boete gaan implementeren als de mensen nog een gewone ferraris meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Doggieman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:31:
Ik vraag me eigenlijk af hoe ze die teruglever boete gaan implementeren als de mensen nog een gewone ferraris meter hebben.
Die hebben mazzel want ze kunnen alleen over hun netto teruglevering die boete krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Dan tegen die tijd als het zo ver is maar met een verlengsnoer naar de buren denk ik. Voor beiden win/win. Hij goedkope stroom voor z'n auto/huis, ik een leuke vergoeding ipv een boete. Beter dan steeds uit en aan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:35:
[...]
Die hebben mazzel want ze kunnen alleen over hun netto teruglevering die boete krijgen.
Je kan uiteraard op een ferrarismeter ook een forfaitair vergoeding opleggen gebaseerd op het max. omvormervermogen van de PV installatie. Al wie dan een omvormer heeft met een hoog piekvermogen heeft minder mazzel. :) (cfr. bv. Vlaanderen waar je met een terugdraaiende teller een forfaitaire heffing krijgt op het omvormervermogen en dit zowel ten gunste van de netbeheerder als sommige leveranciers. Dubbel op dus).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:40:
Dan tegen die tijd als het zo ver is maar met een verlengsnoer naar de buren denk ik. Voor beiden win/win. Hij goedkope stroom voor z'n auto/huis, ik een leuke vergoeding ipv een boete. Beter dan steeds uit en aan zetten
In de veronderstelling dat die verlengsnoer krachtig genoeg is, niet over openbaar domein gaat en je buur ieder kwartier telkens exact gaat verbruiken wat jij zelf niet verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:32:
Las dat Eneco de prijzen voor een vast contract ook weer heeft verlaagd en warempel ze zijn weer lager dan de vorige aanbieding, gelukkig maar, want ik heb nog variabel en de gok genomen dat de prijzen dalen.

Tarieven van 36,5 cent voor stroom en 1,27 voor gas. Betaal nu net iets meer, maar verwacht eigenlijk dat de aanbieding over een maand of 2 nog scherper wordt. Op 7 februari veranderen mijn variabele tarieven weer.
Lange termijn gasprijzen zijn relatief laag, bijna lager dan afgelopen juni: https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=5325990

Misschien gaat het toch wel weer terug naar de euro/m3 (droomt verder :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:03:
[...]

Je kan uiteraard op een ferrarismeter ook een forfaitair vergoeding opleggen gebaseerd op het max. omvormervermogen van de PV installatie. Al wie dan een omvormer heeft met een hoog piekvermogen heeft minder mazzel. :) (cfr. bv. Vlaanderen waar je met een terugdraaiende teller een forfaitaire heffing krijgt op het omvormervermogen en dit zowel ten gunste van de netbeheerder als sommige leveranciers. Dubbel op dus).
Die gegevens zijn niet bekend bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:41:
[...]
In Vlaanderen wel. Ander uitgangspunt dus.
In Vlaanderen worden alle overheadkosten waaronder het capaciteitstartief en het prosumententarief geheven door de energieleverancier die dat vervolgens 1:1 doorstort aan netbeheerder en overheden.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Atomius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:00:
[...]

Haha ja. Hoe lang ben jij van plan te wachten?
In ieder geval tot 2 of 4 januari, want ik wil mijn contract niet eerder stoppen.
Maar ik twijfel nu al voor dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Doggieman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:31:
De heffing kan moeilijk geïmplementeerd worden, maar de 'boete' in de vorm van hogere vaste leverkosten kunnen helaas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penthi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-07 23:30
Sinds ruim een jaar heb ik een HW p1 dongle hangen, maar nu ben ik twee volgende stappen aan het nemen. Vanaf eind deze maand ga ik over op zonneplan dynamisch en rond diezelfde tijd arriveert hopelijk ook de hardware om home assistant mee te gaan draaien (odroid n2+). Nu heb ik straks dus twee p1-dongles en ik vraag me eigenlijk af of ze beiden actief moet houden (en dus een actieve splitter moet aanschaffen) of dat de zonneplan connect alles kan wat HW ook kan en dat ik de HW dus kan uitfaseren en doorpassen naar een familielid.

Weten mensen hier van dingen die de HW p1meter wel kan en de zonneplan niet of vice-versa (al dan niet icm met home assistant) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:11:
[...]
Lange termijn gasprijzen zijn relatief laag, bijna lager dan afgelopen juni: https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=5325990

Misschien gaat het toch wel weer terug naar de euro/m3 (droomt verder :+ )
Ik zat toevallig ook naar de termijnprijzen te kijken en die zijn nu zelfs lager als toen wij begin juni de 3 jarige contracten afsloten bij Oxxio en dachten dat het niet meer goedkoper kon. ;)
https://m2m-energy.com/future_prices.php?product=gas
Maar ik ben toch blij dat ik toen voor Oxxio gekozen heb met €0,33 kWh enkeltarief en €1,22m3 en als het nog een paar centen goedkoper kan dan dit, scheelt dat met mijn verbruik hooguit een paar tientjes op jaarbasis.
Je ziet nu wel lagere tarieven langskomen in het energieleveranciers topic, maar die hebben vaak weer hogere leveringskosten, zodat het op jaarbasis allemaal niets uitmaakt.
p.s., ik las van de week ook ergens dat de gasprijzen weer omhoog zouden gaan doordat vanwege de kou er weer veel gas verbruikt wordt, dit is in de TTF nog niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:41:
[...]

Je moet het wel opgeven bij energieleveren.nl. Zal de leverancier dat niet op kunnen vragen bij de netbeheerder? Ik vermoed van wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:57:
[...]

Je moet het wel opgeven bij energieleveren.nl. Zal de leverancier dat niet op kunnen vragen bij de netbeheerder? Ik vermoed van wel :)
Die administratie is gebaseerd op wat mensen ingeven, er zit geen controle op de ingevoerde data.

En hoeveel mensen zullen hun registratie bijhouden bij uitbreiding of sloop van de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:18:
[...]
*knip*

p.s., ik las van de week ook ergens dat de gasprijzen weer omhoog zouden gaan doordat vanwege de kou er weer veel gas verbruikt wordt, dit is in de TTF nog niet te zien.
Ja vreemd, meestal is de TTF juist zo volatile dat je die trend of verwachtingen meteen terugziet in de cijfers. Kan zijn dat er echt geen "tekort" wordt verwacht en dat daarom de prijzen gelijk blijven/dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:59:
[...]

Die administratie is gebaseerd op wat mensen ingeven, er zit geen controle op de ingevoerde data.

En hoeveel mensen zullen hun registratie bijhouden bij uitbreiding of sloop van de installatie?
Dat is zeker waar, maar omdat het nu nog geen nadelige gevolgen heeft als je gewoon eerlijk bent verwacht ik dat de meeste mensen gewoon ingevuld hebben wat ze hebben. Komt nog bij dat in veel gevallen de installateur de melding doet en die zal al helemaal geen onjuiste gegevens opgeven denk ik ;)

Dat laatste: hoe vaak zal uitbreiding voorkomen buiten dit forum? Niet zó vaak denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Glashelder schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:57:
[...]

Denk het niet gezien de GDPR wetgeving.
En dan heb je er nog niet zoveel aan. Het maakt nogal wat uit als je panelen op Noord of Zuid liggen. Dus de daadwerkelijk opwek kan nogal wat variëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jobr schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:04:
[...]

En dan heb je er nog niet zoveel aan. Het maakt nogal wat uit als je panelen op Noord of Zuid liggen. Dus de daadwerkelijk opwek kan nogal wat variëren.
GDPR of AVG heeft hier niet zoveel mee te maken. Je energieleverancier weet al wie je bent en zij kunnen wel beargumenteren voor de wet waarom ze moeten weten wat voor omvormer je hebt (if any) en/of hoeveel vermogen dat ding heeft.

AVG is geen middel om alles maar verborgen te houden. Er zijn casussen (zoals deze) waarbij een bedrijf gewoon rechtmatig over bepaalde gegevens mag beschikken.

En volgens mij ging over het factureren op basis van omvormervermogen. Dan is het niet relevant of je panelen oost/west of zuid liggen of voor mijn part ondersteboven. Dan moet je maar een omvormer nemen die gepast is voor de situatie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jobr schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:04:
[...]

GDPR is EU wetgeving.
Wanneer dit in Vlaanderen (BE) kan dan kan dit ook in NL. Beiden zijn immers EU lidstaten (toch nog zolang Wilders zich geen Nexit veroorlooft :+ ).
Het piekvermogen van een omvormer heeft trouwens niets te maken met het aantal panelen, de ligging, de oriëntatie noch het aantal kWp van de panelen.
Een heffing op omvormervermogen (juist omdat dit een vast en gekend gegeven is) is juist op forfaitaire basis omdat bij ontbreken van een digitale meter er geen exacte meting kan gebeuren. Net daarom is de forfaitaire oplossing voor non digitale terugdraaiende meters hier ingevoerd.
Ik zeg niet dat men dat daarom in NL ook zal doen (want het is tenslotte een politieke beslissing) maar technisch is het geen probleem noch volgens de GDPR regelgeving.
In Vlaanderen is men zelfs verplicht de omvormer en panelen met hun technische gegevens bij de netbeheerder aan te melden voor indienststelling en parallel met het openbaar net. Lijkt me ook enigzins logisch gezien je gaat injecteren op de faciliteiten van deze netbeheerder en leveranciers kosten krijgen aangerekend voor het in balans houden van dat net (waarbij injecteren op dat net daarbij een rol speelt).
Wie zijn privacy 100% wil vrijwaren mag altijd zichzelf van het net laten afsluiten en thuis een eilandinstallatie in bedrijf stellen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 09-12-2023 21:38 ]

Pagina: 1 ... 110 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden