stormfly schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:51:
[...]
Klopt ik heb daar inderdaad geen idee van. Als een warmtepomp zo zuinig is volgens jou hoe verklaar je dan hoe die 45kWh verdeeld is? Die 45kWh komt van een winterse dag. Ik heb gisteren aan een anderecollega gevraagd met een groot huis en een geen-gas ontwerp. Die verbruikt nu, relatief warm, al 25kWh voor zijn woning.
Hoe ziet dat verbruik er volgens jou uit op de tijdslijn van 24hr? Heb jij een P1 meter draaien waar je eens een grafiekje van kan delen?
Vraag je me nu naar de isolatiestaat van de woning en de levensstijl van je buurman?
Hoe kan ik die vraag nu beantwoorden. Ik ken jou niet en je buurman nog minder.
Het is niet omdat een warmtepomp, bij gebruik in de juiste omstandigheden, zuinig en efficiënt met energie omgaat dat de levenstijl van je buurman dat is.
Wanneer de woning van de buurman bovendien niet goed geïsoleerd is, hij het overal op 25°C warm wil hebben en het een gezin van tien is dat elke dag pp een uur onder de douche staat zal het verbruik in gas niet zuiniger zijn. Een benodigde kWh blijft een verbruikte kWh. Alleen maakt een WP uit 1 kWh drie tot vier keer meer warmte dan uit gas.
Het is heus niet de warmtepomp die meer kWh verbruikt dan gas dat doet hoor. Integendeel.
Zijn gasverbruik in kWh zou bij eenzelfde levensstijl en in dezelfde woning drie tot vier keer zo hoog zijn. en in dit seizoen waarschijnlijk tot vijf keer hoger (voor verwarming, niet voor SWW).
Mijn verbruikscijfers worden iedere maand, per onderdeel, gepubliceerd op dit forum.
Aan een grafiek van de P1 meter heb je in deze context niets want ik heb een PV installatie en een thuisaccu.
De P1 meter toont alleen wat je op het net injecteert en van het net afneemt en niet het verbruik en al helemaal niet het verbruik van ieder toestel.
Hier een grafiek van het
totale verbruik over 24 uur (gemeten met een verbruiksmeter en dus niet de meting van netafname en netteruglevering) van gisteren met A2A WP verwarming actief tussen 08:00 en 22:00 uur (buitentemperatuur tussen de 8,9 en 11,6°C, binnen temperatuur 19-20°C). Het grootste verbruik situeert zich tussen 18:00 en 19:00 uur (950 Wh) en dat komt dan nog door het meerverbruik van het inductievuur.
Eveneens thuiswerk door één tot twee personen tussen 06:00 en 24:00 uur.
Was dus woning in full electric modus.
Gezien dit een topic is over de energierekening: totale virtuele kostprijs voor die 24 uur: 0,435 € of gemiddeld 0,018125 € per uur.
Betreft trouwens geen nieuwbouw maar een open bebouwing uit midden jaren negentig vorige eeuw en stap voor stap gerenoveerd tussen 2011 en 2020.
Edit:
Vandaag een veel koudere dag en zwaar bewolkt (dus geen invloed door zonne-instraling via glas op de verwarming). Dan stijgt het verbruik naar een 200 tot 250 Wh per uur (totaalrekening kan uiteraard pas om 22:00 uur gemaakt worden).
[
Voor 91% gewijzigd door
IvoB2 op 16-11-2023 12:06
]