Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Wolly schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:15:
[...]

Natuurlijk kunnen de voorwaarden van een modelcontract wijzigen, dit gaat echter wel via de formele wegen en kan niet zomaar door een leverancier of leveranciers ingevoerd worden.

De laatste keer was in 2016.
Ik snap het nog niet helemaal of we praten langs elkaar heen. Ik heb vorig jaar bij SamenOm een modelcontract aangevraagd. Gisteren kreeg ik een mail dat ze terugleververgoeding gaan hanteren per 1 januari. Op basis waarvan kan SamenOm het modelcontract aanpassen? Op basis dat ik al 1 jaar klant bent? Nu scroll ik misschien overal heel snel doorheen, maar ik zie nergens een termijn staan van 1 jaar (of langer/korter).

Als ik nu per 1 januari weer een modelcontract aanvraag; Wat weerhoud de energiemaatschappij ervan dat ik op 1 februari een mail krijg met "we gaan terugleververgoedingen vragen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het elektra net is berekend en geinstalleerd op 1600Watt afname per aansluiting.

Een wp zit daar natuurlijk dik boven met het normale huishoudelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
grote_oever schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:15:
[...]

Ik snap het nog niet helemaal of we praten langs elkaar heen. Ik heb vorig jaar bij SamenOm een modelcontract aangevraagd. Gisteren kreeg ik een mail dat ze terugleververgoeding gaan hanteren per 1 januari. Op basis waarvan kan SamenOm het modelcontract aanpassen? Op basis dat ik al 1 jaar klant bent? Nu scroll ik misschien overal heel snel doorheen, maar ik zie nergens een termijn staan van 1 jaar (of langer/korter).

Als ik nu per 1 januari weer een modelcontract aanvraag; Wat weerhoud de energiemaatschappij ervan dat ik op 1 februari een mail krijg met "we gaan terugleververgoedingen vragen".
Je had die mail niet moeten krijgen of je hebt toch geen modelcontract. Een leveraNcier kan alleen het modelcontract aanpassen nadat in de staatscourant is gepubliceerd dat dit contract is gewijzigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:09:
Zo nieuwe aanbieding gehad van Essent
3 jaar contract.
3 jaar 100% saldering stroom.
Gas 0.72903 en 89,88 vastrecht per jaar
Netbeheerkosten per jaar 203,56.
Energie belastingen 370,41 per jaar

Electra is gebaseerd op bijna 1 op 1 saldering.
4000Kwh.

Normaal 0.23
Dal 0,2277
Netbeheerskosten 325,89/jaar
Leveringskosten 89.88/jaar
Energiebelasting is 0,15245/kwh maar omdat het vermoedelijk 0 word.
Vermindering energie belasting -1.63522 per dag.
Dat zou dus betekenen 1200 euro aan gas per jaar en nihil aan stroom. Voor drie jaar.
Indien meer stroom verbruikt gaat worden neemt gas verbruik af.

Die drie jaar 100% saldering gegarandeerd is eigenlijk wel aantrekkelijk.
En 5 cent teruglever vergoeding bij overblijven kwh na een jaar.

Maand termijn bedrag zou 88 euro zijn. Beetje t zelfde als ik nu heb voor een jaar.
Nu tekenen en dan in mei in gaan voor 3 jaar.

Voor zover ik het systeem begrijp is alleen de leveringskosten van contractleveraar en de rest meer van belasting en netbeheerder die zijn dus niet vast voor driejaar toch?

Al en al volgens mij best een aardig aanbod.
(los van de kwh en m3 prijzen die kunnen stijgen en dalen de komende jaren die ik niet kan voorspellen.)
Dit zijn vooroorlogse prijzen joh, qua gas is rond de € 1,30 - € 1,40 per m³ voor een 3 jarig contract eerder de standaard. Of is dit zakelijk?

Edit: Ik zie nu dat je het goed zegt: die € 0,72903 zijn slechts de variabele leverkosten.
Daar komen dan de vaste leverkosten (inderdaad die € 90/jaar) en netbeheerkosten nog overheen. Energiebelasting is in NL € 0,59266 per m³ en die noem jij als vast bedrag. Dat viel mij daardoor de eerste keer niet op. In totaal zit je dus op € 1,33/m3 wat inderdaad niet slecht is.

Ik heb zelf een aanbod van Greenchoice voor 3 jaar (ik ben door hún gebeld, nu heb ik nog zo'n 'Univé contract' met gunstige opzegvoorwaarden).
salderen per jaar
11,5 ct terugleververgoeding
1,35 per m³ gas

Tarieven voor elektra maken mij niet zo veel uit, ik lever behoorlijk wat meer terug dan ik verbruik.

@copykat Belastingen, netbeheer etc. is inderdaad niet vast voor de 3 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Tehh op 15-11-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:35:
[...]

Dit zijn vooroorlogse prijzen joh, qua gas is rond de € 1,30 - € 1,40 per m³ voor een 3 jarig contract eerder de standaard. Of is dit zakelijk?
Is ex belasting, kan niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:34

copykat

Good copy isn't bad

Truus01 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:43:
[...]

Op zich prima, maar die gekke garantie van 3 jaar lang 100% salderen die je steeds meer ziet is pure onzin.
En 5ct TLV is laag.
Uiteraard heb ik gevraagd hoe dat zich verhoud met de wetgeving die in principe ingaat in 2025.
Salderings afbouw. 67% geloof ik eerste jaar.
Wettelijk mogen ze gewoon de ontbrekende percentages zelf bijleggen in de eind afrekening.
En dat is wat ze doen. (mocht het wet wéér opgeschoven uitgesteld worden ach dan had ik nu evengoed zekerheid. En dat wilde ik nu meer dan goedkoopste vh moment hebben.)
En ik heb specifiek gevraagd of saldering per boekjaar of per maand was.
(zomer winter maanden.) ook dat is netjes beschreven als per jaar.

5ct is inderdaad niet veel maar ik vermoed dat ik sowieso niet veel netto terug lever. Dus dat boeit niet echt.
Ik zit nu al op 3400-3600kwh per jaar zonder de LLwp's en electrisch koken.
Tuurlijk zou ik kunnen bezuinigen met sluipstromen.Ik heb nu homewizard aangeschaft en standbij gebruik is redelijk hoog 40kwh per week door nassservers en laptops enz. Maar ik heb nu toch stroom "over" dus w.g.a.f.
Ik meet nu 3 electrische kacheltjes om te zien wat mn netto verbruik is van mn stroom.
In de toekomst zal de LLwp en de andere zaken die electrisch zijn mn solaropbrengst verbruiken.
Komende drie jaar gewoon mn electrische verbruik fine tunen en dan zie ik wel weer verder.
De hybrid wp is me te duur in aanschaf gezien alle bijkomende kosten als vloerverwarming plus vloer isolatie en nieuwe topvloer, HR radiatoren/ lagetemp of hybrid forced air en alles wat ze nu voor veel geld door je strot willen duwen.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wolly schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:16:
Het elektra net is berekend en geinstalleerd op 1600Watt afname per aansluiting.

Een wp zit daar natuurlijk dik boven met het normale huishoudelijk gebruik.
Niet natuurlijk (iets anders dan 'natuurlijk niet' ;) )
Afgelopen 3 jaar is mijn warmtepomp niet boven de 1400 watt gekomen (uurgemiddeld, komend van 800 m³ gas).
De aansluitwaarde is inderdaad 15A/3 kW, om dat in mijn huis te halen moet het 24 uur -22 worden. Dan hebben we andere problemen dan het stroomnet (en dan wil ik hem best aan mijn V2L auto hangen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wolly schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:16:
Dat kan ik niet volgen.
Waarom laat men dan veel hogere aansluitingen toe?
Waarom is dan in Vlaanderen de forfaitaire huishoudelijke capaciteit al 2,5 kW en weet men uit de gegevens van de DM dat het gemiddelde op iets boven de 4 kW ligt?

Mijn WP draait nu overigens sporadisch (meer niet dan wel) op een 0,1 kW.
Het max. input vermogen zit op 4 kW. In de meest extreme omstandigheden (welke ik in werkelijkheid nog niet meegemaakt heb) kan het dus nooit boven de 4 kW uitkomen.

Wanneer ik met de A2W WP SWW aanmaak in de meest extreme omstandigheid (150 liter van 12°C naar 50°C waarbij de WP water van 55°C moet aanmaken en dit beneden een buitentemperatuur van 10°C) kom ik nog maar aan een belasting van 2,6 kW.

En dat is (hier) dan nog een theoretische benadering. De netafname is hier softwarematig begrensd op 14A (3,2 kW) dus er kan in de praktijk nooit een hogere waarde van het net afgenomen worden. Waar die begrenzing niet is kan je uiteraard wel de theoretische waarden bereiken.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:45:
[...]

Dat kan ik niet volgen.
Overboeking. Het ene huis neemt 0 kW af en het andere weer 3200W. Uiteindelijk is het net voor woonhuizen gebouwd op een gemiddelde van die 1600.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hp197
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:40
Ik heb een uitspraak van de geschillencommissie tussen mij en PP over de vraag of ze een modelcontract op 5 Juli mochten wijzigen.

TL;DR komt het erop neer dat de datums in een modelcontract voorbeelden zijn, en dat de ACM (en de geschillencommissie) het modelcontract uitleggen als manier dat er 30 dagen bedenktijd moet zijn.
quote: Geschillencommissie energie
Anders dan de consument is de commissie van oordeel dat tarieven vaker dan tweemaal per jaar kunnen worden gewijzigd. Hetgeen in de overeenkomst is vermeld dient niet strikt te worden geïnterpreteerd, maar houdt in dat een consument er rekening mee moet houden dat tarieven in ieder geval per 1 juli en 1 januari kunnen worden gewijzigd. Een en ander is ook conform de uitleg welke de ACM als opsteller van het modelcontract geeft. Daarbij moet worden bedacht dat de door de energiemaatschappijen te betalen prijzen bij de inkoop van met name gas in sterke mate varieerden. Het zou in strijd met de redelijkheid en billijkheid die de overeenkomst tussen partijen beheerst zijn als de tarieven slechts op twee momenten in het jaar zouden kunnen worden gewijzigd. Dan zou een energieleverancier die geconfronteerd wordt met hogere tarieven die niet kunnen doorberekenen en dat zou mogelijk een faillissement betekenen. Anderzijds geldt ook dat als tarieven dalen energiemaatschappijen die daling ten goede moeten kunnen laten komen van hun klanten. Het zou onbillijk zijn consumenten een dergelijk voordeel te onthouden. Wel dient er sprake te zijn van een redelijke aanzeggingstermijn voor de voorgestelde tariefwijziging, opdat de consument een redelijke termijn (door de ACM bepaald op in ieder geval 30 dagen) geboden moet worden om zijn contract te beëindigen en een andere leverancier te zoeken. Zoals uit het overgelegde dossier blijkt is daar in dit geval sprake van.
Een modelcontract is dus eigenlijk gewoon een flexibel contract, zolang de leverancier zich maar aan de 30 dagen houd.

Ik vind het zelf een hele rare uitleg van het modelcontract, maar goed, hier moeten we het mee gaan doen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:45:
[...]

Dat kan ik niet volgen.
Waarom is dan in Vlaanderen de forfaitaire huishoudelijke capaciteit al 2,5 kW en weet men uit de gegevens van de DM dat het gemiddelde op iets boven de 4 kW ligt?

Mijn WP draait nu overigens sporadisch (meer niet dan wel) op een 0,1 kW.
Het max. input vermogen zit op 4 kW. In de meest extreme omstandigheden (welke ik in werkelijkheid nog niet meegemaakt heb) kan het dus nooit boven de 4 kW uitkomen.

Wanneer ik met de A2W WP SWW aanmaak in de meest extreme omstandigheid (150 liter van 12°C naar 50°C waarbij de WP water van 55°C moet aanmaken en dit beneden een buitentemperatuur van 10°C) kom ik nog maar aan een belasting van 2,6 kW.

En dat is (hier) dan nog een theoretische benadering. De netafname is hier softwarematig begrensd op 14A (3,2 kW) dus er kan in de praktijk nooit een hogere waarde van het net afgenomen worden. Waar die begrenzing niet is kan je uiteraard wel de theoretische waarden bereiken.
Dat is net zoals een electrische installatie in je huis.

Mijn hoofdaansluiting is 3x32A of ca 22kW
En er zijn een 10 tal kringen van 20A, en een paar zwaardere van 3F16A.
Als elke kring op 90% van de voorziene capaciteit werkt, dan vliegt de hoofdzekering er uit.

Als er in jouw straat van 40 huizen, 20 mensen een laadpaal zetten en alle 20 om 18h thuis komen, hun auto in steken en om 18h30 zetten ze allemaal hun frietketel en oven aan, dan vliegt de wijkzekering er ook uit.

Alles voorzien op de mogelijke piek is ondoenbaar, of schandalig duur.
En dat is ineens ook de reden voor het piektarief in België.

Bedrijven betalen al jaren (en dan bedoel ik 35jaar+) een deel van hun energiefactuur op de kwartuurpiek die ze veroorzaken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:38
IvoB2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:50:
[...]

Excuseer maar je hebt duidelijk geen flauw idee hoe een WP werkt.
Er bestaan trouwens WP'en van verschillende vermogens waarbij er nog een groot verschil is tussen de nominale capaciteit van de WP en het maximale input vermogen.

Op dit eigenste ogenblik draait hier bv. een WP met een max. input vermogen van 4 kW maar die neem bij opstart kortstondig 800 Wh vermogen op om daarna te dalen naar 150 tot 200 Wh en dat laatste slechts periodiek waardoor het verbruik vandaag (tussen 06:00 en 22:00 uur) ergens zal uitkomen op een 1000 Wh en de netbelasting door de Wp kortstondig niet hoger zal zijn dan 0,8 kW.
Het is niet omdat een WP een verwrmingscapaciteit heeft van bv. 6 kW en een max. inputvermogen van 4 kW dat ze doorlopend het net met dit vermogen belast.
Je bedoelt 800 W en 150 tot 200 W vermogen.
Maar dit is in de herfst. 200 W × COP 5 = 1000 W thermisch vermogen. Je moet wel een heel klein huisje hebben met top-isolatie als dit tijdens koude winterdagen ook genoeg is. Ik geloof best dat zonnepanelen een grotere belasting op het net vormen dan een warmtepomp, maar geen factor 10 o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50
hp197 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:06:
Hetgeen in de overeenkomst is vermeld dient niet strikt te worden geïnterpreteerd
LOLWUT. Wat zijn overeenkomsten überhaupt nog waard op deze manier. Gek he, dat mensen de boel niet meer vertrouwen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:04:
[...]
Alles voorzien op de mogelijke piek is ondoenbaar, of schandalig duur.
En dat is ineens ook de reden voor het piektarief in België.
Maar dat beweer ik dan ook helemaal niet en dat is mijn punt niet.
Uiteraard moet niet ieder huishouden zijn max. beschikbaar vermogen gaan gebruiken en zeker niet op hetzelfde tijdstip.
Mijn punt is dat wanneer de netbeheerder zelf een forfait instelt op 2,5 kW (dus daar al geen technisch probleem mee heeft) en wanneer hij over cijfers beschikt dat de gemiddelde vermogensvraag in een huishouden een 4 kW bedraagt (bijna allemaal binnen dezelfde tijdsvorken) hij zijn net dan maar op 1,6 kW zou voorzien.

Het capaciteitstarief volgens klokkwartierpiek zoals het nu is ingevoerd voorkomt dat overigens niet. Het laat je alleen meer betalen voor meer capaciteit, ongeacht het tijdstip dat je dat vraagt. Meer netcapaciteit is technisch dus altijd nog mogelijk, alleen betaal je er meer voor. En het is niet omdat je meer betaalt dat het net dan plots technisch wel geschikt is. En met klokkwartieren houdt het vanuit technisch oogpunt al helemaal geen steek. Het net zou dus overbelast geraken wanneer je x kW exact binnen één klokkwartier vraagt maar niet wanneer je diezelfde x kW over 2 klokkwartieren spreidt?
En dat het voor het net even belastend is wanneer je op je eentje in de wijk tijdens een weekendnacht om 03:00 uur 's morgens y kW vermogen vraagt dan wanneer de halve wijk op een werkdag om 07:00 uur en/of om 18:00 uur y kW per huishouden vraagt is ook technische onzin.

Ik ben overigens niet tegen een capaciteitstarief volgens individueel verbruik maar dat je dat kan "afkopen" door meer te betalen is technisch gezien onzin en dat een capaciteitstarief 24/7 dezelfde tarieven hanteert is ook redelijk nutteloos om mensen te sturen naar de uren waar er doorgaans minder vermogen van het net gevraagd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Martin7182 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:20:
[...]
Je bedoelt 800 W en 150 tot 200 W vermogen.
Inderdaad. 8)7
Maar dit is in de herfst. 200 W × COP 5 = 1000 W thermisch vermogen. Je moet wel een heel klein huisje hebben met top-isolatie als dit tijdens koude winterdagen ook genoeg is. Ik geloof best dat zonnepanelen een grotere belasting op het net vormen dan een warmtepomp, maar geen factor 10 o.i.d.
Dit is een A2A WP installatie voor de tussenseizoenen en verwarmt alleen de leefruimte (ongeveer 75 m²/175 m³)
De isolatie is inderdaad in 2019/2020 aangepast aan meer dan de hedendaagse norm.
Komt daar nog bij dat - wat betreft de leefruimte - deze op zuidoost bestaat uit een volledig glazen wand (driedubbel glas) en op oost en west voor een deel. Bij een paar uur zwakke herfstzon (of stralende winterzon) moet de A2A dan nauwelijks bijspringen.
Bij aanhoudende vriestemperaturen zonder zon trekken we ons dan terug in een deel van de leefruimte die dan terugvalt van 75m² naar een 48 m² om slechts dit deel te verwarmen (en met A2W WP) en veel kleinere ramen heeft (die dan, indien nodig, nog eens volledig afgesloten kunnen worden met dikke houten luiken) en volledig valt binnen de geïsoleerde schil zonder de grotere verliezen van het driedubbel glas (U-waarde 0,6).

De volledige woning (open bebouwing, uitsluitend gelijkvloers) beslaat 139m²/145 m³ bewoonde opp. waar het deel buiten de leefruimte praktisch nooit bijverwarmd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:05:
[...]

Uiteraard moet niet ieder huishouden zijn max. beschikbaar vermogen gaan gebruiken en zeker niet op hetzelfde tijdstip.
Mijn punt is dat wanneer de netbeheerder zelf een forfait instelt op 2,5 kW (dus daar al geen technisch probleem mee heeft) en wanneer hij over cijfers beschikt dat de gemiddelde vermogensvraag in een huishouden een 4 kW bedraagt (bijna allemaal binnen dezelfde tijdsvorken) hij zijn net dan maar op 1,6 kW zou voorzien.

Het capaciteitstarief volgens klokkwartierpiek zoals het nu is ingevoerd voorkomt dat overigens niet. Het laat je alleen meer betalen voor meer capaciteit, ongeacht het tijdstip dat je dat vraagt. Meer netcapaciteit is technisch dus altijd nog mogelijk, alleen betaal je er meer voor. En het is niet omdat je meer betaalt dat het net dan plots technisch wel geschikt is. En met klokkwartieren houdt het vanuit technisch oogpunt al helemaal geen steek. Het net zou dus overbelast geraken wanneer je x kW exact binnen één klokkwartier vraagt maar niet wanneer je diezelfde x kW over 2 klokkwartieren spreidt?
En dat het voor het net even belastend is wanneer je op je eentje in de wijk tijdens een weekendnacht om 03:00 uur 's morgens y kW vermogen vraagt dan wanneer de halve wijk op een werkdag om 07:00 uur en/of om 18:00 uur y kW per huishouden vraagt is ook technische onzin.

Ik ben overigens niet tegen een capaciteitstarief volgens individueel verbruik maar dat je dat kan "afkopen" door meer te betalen is technisch gezien onzin en dat een capaciteitstarief 24/7 dezelfde tarieven hanteert is ook redelijk nutteloos om mensen te sturen naar de uren waar er doorgaans minder vermogen van het net gevraagd wordt.
Dat piektarief stuurt gedrag...
Door dat piektarief laad ik mijn auto met 4kW ipv 11kW, en we proberen gewoon machines te laten draaien als de zon schijnt en niet als we gelijktijdig aan het koken zijn. Maar ik ga wel mijn steak bakken terwijl de friteuse aan staat...

Maar laat ons eerlijk zijn, dat piektarief blijft een laag bedrag op een doorsnee electriciteitsrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:55
IvoB2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:05:
[...]

Allereerst gebruiken meestal niet alle huizen precies het maximum van dat forfait. Dat forfait houdt in dat je gerust na elkaar de stofzuiger, de wasmachine en de wasdroger aan kunt zetten en dat alles samen met wat gebruikelijk stand-by apparatuur, de koelkast, verlichting en een radio of tv zonder meer capaciteitstarief te moeten betalen.
Maar niet de hele straat gaat gelijktijdig stofzuigen, wassen en drogen.

Voor wat betreft de normale huishoudelijke verbruiken zal op elk willekeurig moment een significant deel van de woningen aanzienlijk minder verbruiken dan die 2,5kW. En dan ook echt aanzienlijk. Tijdens een gewone avond, warmtepomp niet meegerekend, blijft ons verbruik onder 200W. Uitgezonderd de 2 minuten om even theewater te koken met de waterkoker.

En als dan toch iedereen tegelijkertijd wat meer dan die 1600W gebruikt is er nog niet direct een probleem. Kabels, de wijktransformator en de wijk-zekering kunnen net als de hoofdzekering in de eigen groepenkast best enige tijd een behoorlijke overbelasting verwerken. Een uur lang 50% overbelasting geeft geen probleem. Een kwartier 100% overbelasting kan de installatie ook prima aan. Iedereen kan dus gerust om 18.00 uur de oven of Inductiekookplaat aanzetten zonder dat dit een probleem vormt.

Zolang het aantal woningen met warmtepomp en/of elektrische auto in een straat nog een kleine minderheid betreft, is die 1600W per woning geen enkel probleem.
In Nederland is in oude stadswijken het elektriciteitsnet soms op maar 1000W of nog minder per woning berekend. En dat gaat in praktijk prima. In Nederland kent het stroomnet zeer weinig storingen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:08:
[...]

Allereerst gebruiken meestal niet alle huizen precies het maximum van dat forfait. Dat forfait houdt in dat je gerust na elkaar de stofzuiger, de wasmachine en de wasdroger aan kunt zetten en dat alles samen met wat gebruikelijk stand-by apparatuur, de koelkast, verlichting en een radio of tv zonder meer capaciteitstarief te moeten betalen.
Maar niet de hele straat gaat gelijktijdig stofzuigen, wassen en drogen.

Voor wat betreft de normale huishoudelijke verbruiken zal op elk willekeurig moment een significant deel van de woningen aanzienlijk minder verbruiken dan die 2,5kW. En dan ook echt aanzienlijk. Tijdens een gewone avond, warmtepomp niet meegerekend, blijft ons verbruik onder 200W. Uitgezonderd de 2 minuten om even theewater te koken met de waterkoker.

En als dan toch iedereen tegelijkertijd wat meer dan die 1600W gebruikt is er nog niet direct een probleem. Kabels, de wijktransformator en de wijk-zekering kunnen net als de hoofdzekering in de eigen groepenkast best enige tijd een behoorlijke overbelasting verwerken. Een uur lang 50% overbelasting geeft geen probleem. Een kwartier 100% overbelasting kan de installatie ook prima aan. Iedereen kan dus gerust om 18.00 uur de oven of Inductiekookplaat aanzetten zonder dat dit een probleem vormt.

Zolang het aantal woningen met warmtepomp en/of elektrische auto in een straat nog een kleine minderheid betreft, is die 1600W per woning geen enkel probleem.
In Nederland is in oude stadswijken het elektriciteitsnet soms op maar 1000W of nog minder per woning berekend. En dat gaat in praktijk prima. In Nederland kent het stroomnet zeer weinig storingen.
Gelijktijdigheid inschatten is inderdaad een wetenschap op zich.

Laat ons eens kijken wat het gemiddeld verbruik van een woning is.
Gemiddeld is dat 3600 kWh/jaar, of ca 10 kWh per dag.
Nemen we dan aan dat dit 8kWh overdag is en 2 kWh 'snachts.
Dan zouden we met 8 kWh tussen 7 en 21h zowat 8000/14 = 600W gemiddeld verbruiken.
En daarvoor hebben we dan meestal een aansluiting van ca 10kW.

De belangrijkste piek is de avondpiek die bij de meeste gezinnen zit tussen 18 en 20h.
Maar je snapt direct dat het net nooit 10kW aan elk huis kan leveren gedurende uren zonder dat het net daarop aangepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:35:
[...]

Dat piektarief stuurt gedrag...
Door dat piektarief laad ik mijn auto met 4kW ipv 11kW, en we proberen gewoon machines te laten draaien als de zon schijnt en niet als we gelijktijdig aan het koken zijn. Maar ik ga wel mijn steak bakken terwijl de friteuse aan staat...

Maar laat ons eerlijk zijn, dat piektarief blijft een laag bedrag op een doorsnee electriciteitsrekening.
M.a.w. dat piektarief stuurt jouw gedrag binnen de beperkende grenzen van dat piektarief.
De toekomst zal uitwijzen of het voldoende mensen in voldoene mate zal aansturen en dat op de tijdstippen dat het er echt toe doet.

Ik heb het ook niet over het bedrag van het capaciteitstarief want dat stoort me niet. Zeker al niet persoonlijk want ik betaal louter het forfaitaire minimum. Of ik nu 1 kW vermogen trek of 9 kW dat maakt hier helemaal niets uit voor de ffactuur.Het blijft toch maar afgerekend op 2,5 kW (en zonder de netheffing op kWh verbruik).
Maar louter voor de sport hou ik er, net zoals voor de invoering van het capaciteitstarief, wel rekening mee (zit berekend op de laatste tien maanden op een factuiratiepiek van 2,8 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ivow85 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:08:
[...]
Maar die "minderheid" is hier in de wijk al niet meer zo van toepassing.
Aan een op de drie woningen hangt al een laadpaal aan de gevel en zeker de helft van de woningen heeft een warmtepomp als hoofdverwarming. En het net geeft tot nu toe ook nog geen kik.
Het overgrote deel van de auto's in de wijk zijn salarisauto's. En binnen enkele jaren moeten die allemaal vervangen worden door elektrische exemplaren. Iedere maand komt er in de wik wel een BEV bij en gaat een ICE eruit. Jaren gaat dat dus heus niet meer duren voor de meerderheid veel meer elektriciteit gaat verbruiken tijdens dezelfde piekmomenten.

Soit, we zien wel waar het eindigt. Blijkbaar niets om wakker van te liggen en lost zich vanzelf op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 22:10
grote_oever schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:02:
[...]

Yep, deze mail heb ik ook gehad:

[...]

Blijf er gewoon gillend gek van worden. Met name deze zin:

[...]

Net even gekeken in mijn Domoticz en zie dit getal staan bij teruglevering: 9841 kWh

Als ik dat bereken kom ik op een bedrag uit van 738,65 euro kosten voor mijn teruglevering.

Nadeel is wel dat ik bijna al het stroom verbruik door EV en de warmtepomp. Flink geïnvesteerd in zonnepanelen net voordat alle shit over terugleververgoeding los ging. Ik voel me bijna smerig omdat ik een flinke terugleveraar ben.

Ben even snel door de topic hier op tweakers aan scrollen. Maar is er ergens een overzicht welke leveranciers er aan deze terugleververgoedingen doet? En hoeveel dit per leverancier is? Want hier moet ik toch echt goed naar kijken voor 2024.
Bij green choice kan je nog 2 jarige of 3 jarige contract afsluiten. Ik stap morgenochtend van OM naar GC voor 0,33747 per kWh voor komende twee jaar. Wij leveren ruim 5000 terug, dus in ieder geval geen zonnepaneel boete komende twee jaar..

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 22:35
Ruud888 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:49:
Samenom gaat vanaf 1jan ook een extra terugleververgoeding toepassen
1000kw 96euro
Daarna 36euro per 500kw

Dus ik ga overstappen.
Blij dat ik vanaf december van SamenOm (Tegenstroom) overstap naar Engie.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
IvoB2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:50:
[...]

Excuseer maar je hebt duidelijk geen flauw idee hoe een WP werkt.
Er bestaan trouwens WP'en van verschillende vermogens waarbij er nog een groot verschil is tussen de nominale capaciteit van de WP en het maximale input vermogen.

Op dit eigenste ogenblik draait hier bv. een WP met een max. input vermogen van 4 kW maar die neem bij opstart kortstondig 800 W vermogen op om daarna te dalen naar 150 tot 200 W en dat laatste slechts periodiek waardoor het verbruik vandaag (tussen 06:00 en 22:00 uur) ergens zal uitkomen op een 1000 Wh en de netbelasting door de Wp kortstondig niet hoger zal zijn dan 0,8 kW.
Het is niet omdat een WP een verwrmingscapaciteit heeft van bv. 6 kW en een max. inputvermogen van 4 kW dat ze doorlopend het net met dit vermogen belast.

Wanneer men een eerlijk capaciteitstarief toepast zal de verbruiker bij eenzelfde capaciteit eenzelfde bedrag betalen ongeacht de herkomst van de verbruiker en de richting van de belasting.
Dat energieleveranciers daar hun eigen interpretatie aan geven is niet vreemd te noemen. Het zijn doorgaans bedrijven met een winstoogmerk en geen liefdadigheidsinstellingen. Het is dus niet vreemd dat ze de winst willen maximaliseren en daar hun klanten voor gebruiken.
Wie dat niet wenst moet van energieleverancier veranderen of nog beter zelf zoveel mogelijk instaan voor zijn energieproductie en die zelf optimaal gebruiken en het het net niet (mis)gebruiken als virtuele babatteri

edit energiewaarden.
Klopt ik heb daar inderdaad geen idee van. Als een warmtepomp zo zuinig is volgens jou hoe verklaar je dan hoe die 45kWh verdeeld is? Die 45kWh komt van een winterse dag. Ik heb gisteren aan een anderecollega gevraagd met een groot huis en een geen-gas ontwerp. Die verbruikt nu, relatief warm, al 25kWh voor zijn woning.

Hoe ziet dat verbruik er volgens jou uit op de tijdslijn van 24hr? Heb jij een P1 meter draaien waar je eens een grafiekje van kan delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:19

TAA

Liever IRC

stormfly schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:51:
[...]

Klopt ik heb daar inderdaad geen idee van. Als een warmtepomp zo zuinig is volgens jou hoe verklaar je dan hoe die 45kWh verdeeld is? Die 45kWh komt van een winterse dag. Ik heb gisteren aan een anderecollega gevraagd met een groot huis en een geen-gas ontwerp. Die verbruikt nu, relatief warm, al 25kWh voor zijn woning.

Hoe ziet dat verbruik er volgens jou uit op de tijdslijn van 24hr? Heb jij een P1 meter draaien waar je eens een grafiekje van kan delen?
Ik wil wel wat info delen; situatie is een huis (~650m3) uit 2007 full electric met bodem warmtepomp (overal LTV). Een mooi voorbeeld van 3 situaties relatief kort achter elkaar vorig jaar:

Tussenbedrijf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjZltB0vNzLT_yc54JoMTIueunc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q71o1VCTaOoJOAgHSTbtMKoe.png?f=fotoalbum_large

Verwarmingsbedrijf: (inmiddels ZP geïnstalleerd vandaar teruglevering)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sa9n1gKBQ-dDso2_vLj1yCuvy_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YO9TGZMIMZv40BepysFih3QL.png?f=fotoalbum_large

Naverwarming (buiten temp<-3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtGnuwYBXy388zXNYvShf6JlsC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bXqS00kOSSCYNydbQ6ngILck.png?f=fotoalbum_large

Op een dag als gisteren was het bruto verbruik ~23kWh.

Let wel; dit is een relatief oud (16jr) warmtepomp systeem. Geloof best dat daar e.e.a. in verbeterd is. Ons jaarverbruik ligt normaal tussen de 7.500 en 9.500 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
stormfly schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:51:
[...]

Vraag je me nu naar de isolatiestaat van de woning en de levensstijl van je buurman?
Hoe kan ik die vraag nu beantwoorden. Ik ken jou niet en je buurman nog minder.
Het is niet omdat een warmtepomp, bij gebruik in de juiste omstandigheden, zuinig en efficiënt met energie omgaat dat de levenstijl van je buurman dat is.
Wanneer de woning van de buurman bovendien niet goed geïsoleerd is, hij het overal op 25°C warm wil hebben en het een gezin van tien is dat elke dag pp een uur onder de douche staat zal het verbruik in gas niet zuiniger zijn. Een benodigde kWh blijft een verbruikte kWh. Alleen maakt een WP uit 1 kWh drie tot vier keer meer warmte dan uit gas.

Het is heus niet de warmtepomp die meer kWh verbruikt dan gas dat doet hoor. Integendeel.
Zijn gasverbruik in kWh zou bij eenzelfde levensstijl en in dezelfde woning drie tot vier keer zo hoog zijn. en in dit seizoen waarschijnlijk tot vijf keer hoger (voor verwarming, niet voor SWW).

Mijn verbruikscijfers worden iedere maand, per onderdeel, gepubliceerd op dit forum.
Aan een grafiek van de P1 meter heb je in deze context niets want ik heb een PV installatie en een thuisaccu.
De P1 meter toont alleen wat je op het net injecteert en van het net afneemt en niet het verbruik en al helemaal niet het verbruik van ieder toestel.

Hier een grafiek van het totale verbruik over 24 uur (gemeten met een verbruiksmeter en dus niet de meting van netafname en netteruglevering) van gisteren met A2A WP verwarming actief tussen 08:00 en 22:00 uur (buitentemperatuur tussen de 8,9 en 11,6°C, binnen temperatuur 19-20°C). Het grootste verbruik situeert zich tussen 18:00 en 19:00 uur (950 Wh) en dat komt dan nog door het meerverbruik van het inductievuur.
Eveneens thuiswerk door één tot twee personen tussen 06:00 en 24:00 uur.
Was dus woning in full electric modus.
Gezien dit een topic is over de energierekening: totale virtuele kostprijs voor die 24 uur: 0,435 € of gemiddeld 0,018125 € per uur. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Hmtyd0M0W3KGd1tpWSCEtI04ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi1HrteGLtC08WJdQK67sxXw.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft trouwens geen nieuwbouw maar een open bebouwing uit midden jaren negentig vorige eeuw en stap voor stap gerenoveerd tussen 2011 en 2020.

Edit:
Vandaag een veel koudere dag en zwaar bewolkt (dus geen invloed door zonne-instraling via glas op de verwarming). Dan stijgt het verbruik naar een 200 tot 250 Wh per uur (totaalrekening kan uiteraard pas om 22:00 uur gemaakt worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHCz0ZsqYlA20-dFVxuCTGE_ipc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ksc4mFU6XJocoRuN7C0PJII6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door IvoB2 op 16-11-2023 12:06 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

icecreamfarmer

en het is

Een snelle huiskamervraag.

Kunnen mensen momenteel hun eindafrekening downloaden via de Essent website?

Ik krijg deze melding:
Oeps, er gaat iets mis. Door een storing zijn je facturen niet zichtbaar. Probeer je het later nog eens?
Nu zit ik al een maand of 4 niet meer bij essent maar de eindafrekening zou toch beschikbaar moeten zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 22:39
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:40:
Een snelle huiskamervraag.

Kunnen mensen momenteel hun eindafrekening downloaden via de Essent website?
[...]

Nu zit ik al een maand of 4 niet meer bij essent maar de eindafrekening zou toch beschikbaar moeten zijn.
Nou... effe opletten:

Ik ben op 11 november overgestapt en al op 17 nov. de eindafrekening gehad.(periode april-nov)
MAAR
Voorbeeld van WEGWERKEN prijsplafond door leverancier:

periode 1 : 400 kWh voor 0,50 ct = 200,00 euro
periode 2 : 600 kWh voor 0,33 ct= 198,00 euro

Totaal 1000 kWh voor 398,00 euro.

U krijgt GEEN compensatie prijsplafond!!! (was max 0,40 ct/kWh)
"
Immers, volgens de E-leverancier:
Prijsplafond
Waren uw gemiddelde tarieven in 2023 hoger dan het prijsplafond? Dan ontvangt u hiervoor een vergoeding. Deze vindt u op de jaarafrekening onder het kopje: `Overige kosten en kortingen`. U ontvangt geen vergoeding als uw gemiddelde tarief lager was dan het prijsplafond.
"
Klopt dit wel?
Nu betaalt de verbruiker dus toch gewoon de prijs boven het plafond!
Niks geen max. kWh-tarief.!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Laatst online: 15-09 21:44

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

OpaDus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:45:
[...]

Nou... effe opletten:

Ik ben op 11 november overgestapt en al op 17 nov. de eindafrekening gehad.(periode april-nov)
MAAR

"
Prijsplafond
Waren uw gemiddelde tarieven in 2023 hoger dan het prijsplafond? Dan ontvangt u hiervoor een vergoeding. Deze vindt u op de jaarafrekening onder het kopje: `Overige kosten en kortingen`. U ontvangt geen vergoeding als uw gemiddelde tarief lager was dan het prijsplafond.
"
Klopt dit wel?
Ben geen expert, maar begrijp het volgende van de regeling..
(mits vast afgesproken prijs, niet dynamisch contract)
Binnen de (prijs) periode kijkt men naar de verbruik grens, alles wat daar onder zit gaat in 2023 tegen het plafond tarief. max 40 eurocent of lager als dit is afgesproken.

50 cent is hoger dan het plafond tarief en dat mag volgens mij niet.
Het lijkt slim van de energieboer om een gemiddelde te nemen maar dat is niet de bedoeling volgens mij.
Je kunt immers ook geen verbruik meenemen naar een andere tariefperiode.

Zo is daar weer een discussie, het is zo duidelijk, not!

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:50
[...]

Nou... effe opletten:

MAAR

"
Prijsplafond
"
Klopt dit wel?
Keurig weggewerkt volgens de intenties van de regeling.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
  • Laatst online: 11-09 22:08
Wilmaas schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:47:
[...]

Ben geen expert, maar begrijp het volgende van de regeling..
(mits vast afgesproken prijs, niet dynamisch contract)
Binnen de (prijs) periode kijkt men naar de verbruik grens, alles wat daar onder zit gaat in 2023 tegen het plafond tarief. max 40 eurocent of lager als dit is afgesproken.

50 cent is hoger dan het plafond tarief en dat mag volgens mij niet.
Het lijkt slim van de energieboer om een gemiddelde te nemen maar dat is niet de bedoeling volgens mij.
Je kunt immers ook geen verbruik meenemen naar een andere tariefperiode.

Zo is daar weer een discussie, het is zo duidelijk, not!
Het nemen van een gemiddelde is volgens mij ook niet de bedoeling. Eneco doet dat niet, in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

civspeler schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:59:
[...]

Het nemen van een gemiddelde is volgens mij ook niet de bedoeling. Eneco doet dat niet, in elk geval.
inderdaad, deze vond ik nog op de site van independer.

"De overheid heeft besloten dat het prijsplafond bij een dynamisch tarief werkt op basis van het tarief dat je in een maand gemiddeld betaald hebt per kWh elektriciteit of m3 gas. Komt dit maandgemiddelde uit boven de prijs van het prijsplafond, dan wordt het verschil gedekt door de overheid"

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

[...]

Nou... effe opletten:

MAAR

"
Prijsplafond
"
Klopt dit wel?
Ook nog even dit, u betaalt nu bijvoorbeeld 39,8 eurocent, het prijsplafond is 40 eurocent inclusief belastingen, rekent de energiebier nu ook maximaal 0,2 cent belasting, zodat er in totaal niet meer dan die 40 eurocent is berekend?
Bij mij ging ook dit mis namelijk, betaal 62 eurocent inclusief belastingen, uh dat willen ze.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
  • Laatst online: 11-09 22:08
Wilmaas schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:03:
[...]

inderdaad, deze vond ik nog op de site van independer.

"De overheid heeft besloten dat het prijsplafond bij een dynamisch tarief werkt op basis van het tarief dat je in een maand gemiddeld betaald hebt per kWh elektriciteit of m3 gas. Komt dit maandgemiddelde uit boven de prijs van het prijsplafond, dan wordt het verschil gedekt door de overheid"
Ik heb me helemaal in het begin weleens verdiept in de exacte werking van dat prijsplafond. En wat ik me ervan kan herinneren is dat er bij verschillende tariefperiodes inderdaad gewerkt dient te worden met een soort vooraf vastgestelde "maandplafonds" (die in de winter hoger liggen dan in de zomer).

Maar dat er ook gemiddeld zou mogen worden over meerdere tariefperiodes ben ik toentertijd echt nergens tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

civspeler schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ik heb me helemaal in het begin weleens verdiept in de exacte werking van dat prijsplafond. En wat ik me ervan kan herinneren is dat er bij verschillende tariefperiodes inderdaad gewerkt dient te worden met een soort vooraf vastgestelde "maandplafonds" (die in de winter hoger liggen dan in de zomer).

Maar dat er ook gemiddeld zou mogen worden over meerdere tariefperiodes ben ik toentertijd echt nergens tegengekomen.
Gezien het feit dat er geen overschot gebruik mee mag worden genomen naar een andere periode lijkt me dat ook niet de bedoeling. Maar kan het verkeerd zien

Inderdaad als je per maand een tarief hebt en er in die maand meer verbruik is dan het plafond zal het afgesproken tarief gelden boven dat max. maandgebruik. Bij @opadus is dat niet aan de orde lijkt me. Dat voorbeeld verbruik past prima binnen het plafond lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Nou... effe opletten:

MAAR

"
Prijsplafond
"
Klopt dit wel?
Past het in hun eigen plaatje met die periodes/maanden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuCbGvmslBpZDlXyolxNcb1aEsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTFjMAvOM9vBxdS6x2Mlt3Bc.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.essent.nl/kla...ergieprijzen/prijsplafond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
[...]

Nou... effe opletten:

MAAR

"
Prijsplafond
"
Klopt dit wel?
Dat lijkt me niet juist.. De implementatie van het prijsplafond vond ik vrij ingewikkeld, maar op de website van de Rijksoverheid staat:
Wat gebeurt er als de energieprijzen lager worden dan de tarieven van het prijsplafond?
De energieleveranciers kunnen dan goedkoper energie inkopen. Op termijn gaan dan ook uw energietarieven omlaag. Als de tarieven in uw contract lager worden dan de tarieven van het prijsplafond, betaalt u vanaf dan het tarief uit uw contract. U bent dus nooit duurder uit.
Niks over gemiddelden. Ik zou het nog eens aankaarten. Het kost de energieleverancier ook niks (behalve dan administratief meer gedoe): de belastingbetaler betaalt het deel van de rekening boven het prijsplafond..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:29
Zo vangt de energieleverancier zelfs dubbel. Eenkeer van de klant en een keer het boven het prijsplafond van de overheid.

Ik heb al meer gevallen gezien waarbij ze eea zo 'goochelen' om zoveel mogelijk van de overheid te krijgen. En dan het liefst zo dat het niet negatief is voor de klant, want dan klaagt die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
dragon2 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:30:
[...]
Past het in hun eigen plaatje met die periodes/maanden?
Ja hoor, het gekozen voorbeeld is met fictieve aantallen en prijzen door mij gebruikt om aan te geven hoe de E-leverancier (voorheen NUON ;) ) nu rekende.

Ik had een jaarafrekening gehad in maart, waar over periode jan-eind maart keurig het verschil tussen toen 0,77 Euro en de 0,40 Euro /kWh wel separaat werd verrekend, maarja dat was één tariefperiode.

Gedurende 2de kwartaal zat tarief nog 8 cent boven plafondprijs en pas vanaf 1 juli eronder de 40 cent en vanaf 1 oktober nog goedkoper. (plafondvolumes spelen geen rol hier!)

Doordat ik half november naar ENGIE ging kreeg ik nu (snel!) een afrekening volgens gegeven rekenvoorbeeld met fictieve hoeveelheden en tarieven in 2 tariefperioden.(Op rekening wel 3 tariefperioden)
En nu dus opeens geen aftoppen van dure tarief meer!
Ach het gaat in werkelijkheid maar om relatief gering bedrag (10 euro), maar mij bevalt deze gang van zaken niet.

Dus als een jaarafrekening precies rond jaarwisseling start dan zijn er 4 tariefperiodes met 2 periode met bijv.hoge prijs (boven plafond van 40 cent)en zijn mogelijk het laatste half jaar met lage prijzen en hoger verbruik bepalend of je voor de hoge prijs in eerste jaar helft afgetopt wordt.
Terwijl ik altijd gehoord had dat plafond er sprake was van een maximumprijs.

Wie heeft dit ook eerder ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

OpaDus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:45:
[...]

Ja hoor, het gekozen voorbeeld is met fictieve aantallen en prijzen door mij gebruikt om aan te geven hoe de E-leverancier (voorheen NUON ;) ) nu rekende.

Ik had een jaarafrekening gehad in maart, waar over periode jan-eind maart keurig het verschil tussen toen 0,77 Euro en de 0,40 Euro /kWh wel separaat werd verrekend, maarja dat was één tariefperiode.

Gedurende 2de kwartaal zat tarief nog 8 cent boven plafondprijs en pas vanaf 1 juli eronder de 40 cent en vanaf 1 oktober nog goedkoper. (plafondvolumes spelen geen rol hier!)

Doordat ik half november naar ENGIE ging kreeg ik nu (snel!) een afrekening volgens gegeven rekenvoorbeeld met fictieve hoeveelheden en tarieven in 2 tariefperioden.(Op rekening wel 3 tariefperioden)
En nu dus opeens geen aftoppen van dure tarief meer!
Ach het gaat in werkelijkheid maar om relatief gering bedrag (10 euro), maar mij bevalt deze gang van zaken niet.

Dus als een jaarafrekening precies rond jaarwisseling start dan zijn er 4 tariefperiodes met 2 periode met bijv.hoge prijs (boven plafond van 40 cent)en zijn mogelijk het laatste half jaar met lage prijzen en hoger verbruik bepalend of je voor de hoge prijs in eerste jaar helft afgetopt wordt.
Terwijl ik altijd gehoord had dat plafond er sprake was van een maximumprijs.

Wie heeft dit ook eerder ervaren?
Had u deze ook meegekregen? 40 eurocent is namelijk netto!!, gaat het dan nog steeds om 10 euro?

"Ook nog even dit, u betaalt nu bijvoorbeeld 39,8 eurocent, het prijsplafond is 40 eurocent inclusief belastingen, rekent de energiebier nu ook maximaal 0,2 cent belasting, zodat er in totaal niet meer dan die 40 eurocent is berekend?"

zelf niet het probleem van een gemiddelde, alleen prijsplafond of hoger dan, in 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Nou... effe opletten:

MAAR

"
Prijsplafond
"
Klopt dit wel?
In de wet wordt inderdaad gesproken over het gemiddelde tarief.
gemiddelde contractuele leveringstarief voor elektriciteit in € per kWh per kleinverbruikaansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Wolly schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:25:
[...]

In de wet wordt inderdaad gesproken over het gemiddelde tarief.

[...]
dit klopt, het gaat hier echter om de subsidie aan de energie leveranciers.

"Regeling van de Minister voor Klimaat en Energie van 12 december 2022, nr. WJZ/ 22493242, houdende regels inzake een subsidie voor leveranciers ter bekostiging van een plafond voor energietarieven voor kleinverbruikers in 2023 (Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023)"

Maar hoe moet een leverancier omgaan met die kleinverbruiker? dat staat daar niet volgens mij.

Overigens zie ik de site van Vattenval (voorheen NUON) dat men inderdaad het gemiddelde neemt/berekend tijdens de contract periode, als dit zo in het contract staat lijkt achteraf klagen minder terecht
(maar misschien niet direct onterecht, als dit volgens de wet niet de bedoeling is)

[ Voor 16% gewijzigd door Wilmaas op 19-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
Dus achteraf heb ik "geluk" gehad dat ik aan eind van de dure tariefperiode van 77 ct/kWh een jaarafrekening kreeg. Hierdoor is dure tarief van eerste maanden 2023 wel volledig afgetopt.

Voor iedereen die in najaar een jaar/eindafrekening krijgt is mate van aftopping van de dure prijs in voorjaar, afhankelijk van verbruik en tarief in laatste half jaar, en mogelijk nihil. Dan heb je de volle dure prijs voor je kiezen gekregen.

Maar goed, weer wat wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
"Beste [naam],

Per 1 januari 2024 wijzigen de tarieven van uw zakelijke variabele energiecontract voor [adres]. Dit is het gevolg van de prijsontwikkeling op de energiemarkt in de afgelopen maanden. Ook veranderen de energiebelasting en netbeheerkosten. Op www.vattenfall.nl/tarieven-januari-2024 leest u er meer over. U vindt uw nieuwe tarieven in de bijlage."

Zakelijke, WTF? Lijkt vooralsnog op een typo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 17:32
Riddler85 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:57:
[...]

Bij green choice kan je nog 2 jarige of 3 jarige contract afsluiten. Ik stap morgenochtend van OM naar GC voor 0,33747 per kWh voor komende twee jaar. Wij leveren ruim 5000 terug, dus in ieder geval geen zonnepaneel boete komende twee jaar..
Ik ben momenteel ook aan het kijken om over te stappan van SamenOm naar een andere partij en heb daarbij ook gekeken naar Greenchoice.
Ik heb via gaslicht.com mijn waardes ingevuld zonder en met zonnepanelen, en het aparte is dat wanneer je zonnepanelen hebt zowel het normaal- als daltarief bijna 3 cent hoger ligt dan zonder, en heet het NL windstroom. De iets goedkopere tarieven die NL Groene stroom heten zijn bij ingeven van teruglevering niet beschikbaar.

Op hun eigen website lijkt dit verschil er niet te zijn.

Ook hierbij dus opletten wanneer je aanbiedingen gaat vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Cheesy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:41:
"Beste [naam],

Per 1 januari 2024 wijzigen de tarieven van uw zakelijke variabele energiecontract voor [adres]. Dit is het gevolg van de prijsontwikkeling op de energiemarkt in de afgelopen maanden. Ook veranderen de energiebelasting en netbeheerkosten. Op www.vattenfall.nl/tarieven-januari-2024 leest u er meer over. U vindt uw nieuwe tarieven in de bijlage."

Zakelijke, WTF? Lijkt vooralsnog op een typo.
Ze hebben er een update onder gezet :)
22 november 2023: In de mails die op 22 november zijn verstuurd, staat ten onrechte dat je zakelijke energietarieven veranderen. Dit is helaas een fout. Het gaat niet om zakelijke tarieven. In de PDF-bijlage bij je mail en het bericht in Mijn Vattenfall zie je wel de juiste tekst staan. Onze excuses voor het ongemak.
Doen Vattenfall en Essent wel slim op de verkiezingsdag. Alle tariefwisselingen dit jaar waren enorm nieuws elke keer, maar nu is de media met andere zaken bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Momenteel hebben wij variabel bij Budget Energie en volgens de schatting van Gaslicht.com is ons verbruik:

1222 kWh normaaltarief
1406 kWh daltarief

Ons rekening bij Budget Energie zal ongeveer €85,- per maand zijn. Wij wonen in een appartement en hebben geen gas, geen zonnepanelen of een elektrische auto.

Op gaslicht.com voor 1 jaar vast krijg ik de volgende top 3 te zien:
1. Mega:
€50,49 per maand
€605,94 per jaar

2. Vandebron
€55,69 per maand
€668,27 per jaar

3. Engie
€56,62 per maand
€679,50 per jaar
Alleen als ik even snel bv zoek op Mega zie ik gelijk een aantal klachten, dus wellicht moet ik niet voor de goedkoopste gaan als ik voor een 1 jarig contract ga.

Ook ben ik best benieuwd naar een dynamisch contract, wat ook mogelijk is bij mijn huidige leverancier. Alleen mocht ik toch voor dynamisch gaan, denk ik bv over te stappen naar
Tibber:
€45,96 per maand
€551,52 per jaar
Dit is dan het goedkoopste uit het rijtje, maar geen garantie wat de prijzen in de toekomst worden. Enige wat wij dan kunnen doen bij besparing bij een dynamisch contract is om de wasjes te timen, wat we nu al doen tijdens daluren.

Ik wil best de overstap/gok doen naar Tibber, maar mijn vrouw is nog niet helemaal overtuigd en is bang dat de prijzen fors gaan stijgen. Alleen zal dit met ons verbruik naar mijn idee reuze meevallen. Iemand nog andere aanbevelingen of advies in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bossie83 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:24:
[...]

Ik ben momenteel ook aan het kijken om over te stappan van SamenOm naar een andere partij en heb daarbij ook gekeken naar Greenchoice.
Ik heb via gaslicht.com mijn waardes ingevuld zonder en met zonnepanelen, en het aparte is dat wanneer je zonnepanelen hebt zowel het normaal- als daltarief bijna 3 cent hoger ligt dan zonder, en heet het NL windstroom. De iets goedkopere tarieven die NL Groene stroom heten zijn bij ingeven van teruglevering niet beschikbaar.

Op hun eigen website lijkt dit verschil er niet te zijn.

Ook hierbij dus opletten wanneer je aanbiedingen gaat vergelijken.
Maar ben je dan goedkoper uit als je het via de website van gc afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koessien
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-02 22:46
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een nieuw huis gekocht en ga eind januari verhuizen.

Momenteel zit ik bij Powerpeers met een variabel contract (hoge tarieven 😅) en wil eigenlijk liefst overstappen.

Huidige situatie is een nieuwbouw tussenhuis en volgens Powerpeers zijn we (4 pers) vaak 15-40% zuiniger dan gemiddeld.
Dit jaar is het verwachte verbruik:
2300kwh
550kwh opgewekt
900m3 gas

Nieuwe situatie wordt een bestaande tweekapper met energielabel A.
Het huidige gezin (5pers) verbruikte:
4100kwh
1650kwh opgewekt
900m3 gas

Er moet sowieso een nieuwe cv ketel komen, dus die ga ik vervangen. (Intergas cw5)
Ik ben ook van plan om een 3kw warmtepompje er naast te hangen voor de vloerverwarming beneden. (Met subsidie kost me dat bijna niks)

Kunnen jullie mij van een van advies voorzien hoe ik nu moet gaan zoeken en vergelijken tussen de energie aanbieders.

Factoren zoals meer zonnepanelen en de warmtepomp zullen natuurlijk een rol gaan spelen. Ik verwacht niet dat ik minder ga gebruiken dan ik za opwekken.

Moet ik de waardes van de huidige situatie aanhouden?
Of moet ik die waardes een beetje aanpassen naar de nieuwe situatie?
Of kan ik beter uitgaan van de situatie van het andere gezin dat er nu woont?

Moet ik me focussen op lage gasprijzen of juist op lage stroom prijzen?

Ook twijfel ik een beetje of ik een dynamisch contract moet doen of dat ik beter eerst een jaar vast doen.
Nou hoor/lees ik hier en daar dat waarschijnlijk de prijzen komend jaar gaan stijgen, vandaar.
Iemand ervaring met dynamische contracten die wat tips zou willen geven?

Misschien dat er wat domme vragen tussen zitten, maar ik probeer een beetje te begrijpen waar ik me op moet focussen, want ik zie zoveel termen en tarieven voorbij komen 😅😅

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 17:32
Wolly schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:56:
[...]

Maar ben je dan goedkoper uit als je het via de website van gc afsluit?
Van wat ik zie zijn de tarieven met zonnepanelen gelijk bij GC en Gaslicht.
Wanneer je geen zonnepanelen hebt is het aangeboden tarief bij gaslicht iets lager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:22
koessien schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:43:
Goedemorgen Tweakers,

Momenteel zit ik bij Powerpeers met een variabel contract (hoge tarieven 😅) en wil eigenlijk liefst overstappen.

Huidige situatie is een nieuwbouw tussenhuis en volgens Powerpeers zijn we (4 pers) vaak 15-40% zuiniger dan gemiddeld.
2300kwh
550kwh opgewekt
900m3 gas

4100kwh
1650kwh opgewekt
900m3 gas

Er moet sowieso een nieuwe cv ketel komen, dus die ga ik vervangen. (Intergas cw5)
Ik ben ook van plan om een 3kw warmtepompje er naast te hangen voor de vloerverwarming beneden. (Met subsidie kost me dat bijna niks)

Kunnen jullie mij van een van advies voorzien hoe ik nu moet gaan zoeken en vergelijken tussen de energie aanbieders.

Factoren zoals meer zonnepanelen en de warmtepomp zullen natuurlijk een rol gaan spelen. Ik verwacht niet dat ik minder ga gebruiken dan ik za opwekken.

Ook twijfel ik een beetje of ik een dynamisch contract moet doen of dat ik beter eerst een jaar vast doen.
Nou hoor/lees ik hier en daar dat waarschijnlijk de prijzen komend jaar gaan stijgen, vandaar.

Misschien dat er wat domme vragen tussen zitten, maar ik probeer een beetje te begrijpen waar ik me op moet focussen, want ik zie zoveel termen en tarieven voorbij komen 😅😅

Alvast bedankt!
Ben je al bekend met het l/w warmtepomp topic?
Als je al vvw hebt en de ruimte hebt voor een boiler vat kan je wellicht beter helemaal overstappen. Cv-ketel eruit en full electric gaan

https://gathering.tweaker...list_messages/2180676/209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koessien
elektriekert schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:24:
[...]

Ben je al bekend met het l/w warmtepomp topic?
Als je al vvw hebt en de ruimte hebt voor een boiler vat kan je wellicht beter helemaal overstappen. Cv-ketel eruit en full electric gaan

https://gathering.tweaker...list_messages/2180676/209
Bedankt voor de tip, maar ga ik dan niet veel meer moeten investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
koessien schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:17:
[...]

Bedankt voor de tip, maar ga ik dan niet veel meer moeten investeren?
Dat ligt eraan wat je zelf kan/wil doen.
De monoblocks zijn voor een dhz prima zelf te installeren.
Ik neem aan dat je de 3kW zelf zou willen installeren?

Neem een kijkje in het subforum zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koessien
elektriekert schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:32:
[...]

Dat ligt eraan wat je zelf kan/wil doen.
De monoblocks zijn voor een dhz prima zelf te installeren.
Ik neem aan dat je de 3kW zelf zou willen installeren?

Neem een kijkje in het subforum zou ik zeggen :)
Ga ik doen!

Probleem met zelf installeren is dat je dan je subsidie misloopt 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 22:13
xileS schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:21:
Momenteel hebben wij variabel bij Budget Energie en volgens de schatting van Gaslicht.com is ons verbruik:

1222 kWh normaaltarief
1406 kWh daltarief

Ons rekening bij Budget Energie zal ongeveer €85,- per maand zijn. Wij wonen in een appartement en hebben geen gas, geen zonnepanelen of een elektrische auto.

Op gaslicht.com voor 1 jaar vast krijg ik de volgende top 3 te zien:

[...]

Alleen als ik even snel bv zoek op Mega zie ik gelijk een aantal klachten, dus wellicht moet ik niet voor de goedkoopste gaan als ik voor een 1 jarig contract ga.

Ook ben ik best benieuwd naar een dynamisch contract, wat ook mogelijk is bij mijn huidige leverancier. Alleen mocht ik toch voor dynamisch gaan, denk ik bv over te stappen naar
[...]

Tibber, maar mijn vrouw is nog niet helemaal overtuigd en is bang dat de prijzen fors gaan stijgen. Alleen zal dit met ons verbruik naar mijn idee reuze meevallen. Iemand nog andere aanbevelingen of advies in deze situatie?
Gemiddeld genomen is Tibber echt wel voordelig, vooral bij zoveel daltarief. Als de prijzen blijvend fors stijgen, wat ik niet verwacht, krijg je die uiteindelijk bij elke leverancier doorberekend.

Maar de jaarcontracten zijn nu ook redelijk betaalbaar. Mega vervangen door Vattenfall en kies iets uit die top drie. Zie ook energievergelijk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

koessien schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:53:
[...]

Ga ik doen!

Probleem met zelf installeren is dat je dan je subsidie misloopt 😅
Dat is niet zo. Gewoon een bedrijf zoeken wat even komt kijken en een factuurtje stuurt voor een inspectie oid. Er zijn er ook genoeg geweest die gewoon de aankoopfactuur hebben gestuurd met foto’s als bewijs en die hebben gewoon subsidie gekregen.

Mijn L/W heb ik voor 95% zelf aangesloten. Alleen het ingebruiksstelling (ik heb een split) heb ik laten doen.

Of je gaat zelf naar de KVK :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koessien
Glashelder schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:52:
[...]

Dat is niet zo. Gewoon een bedrijf zoeken wat even komt kijken en een factuurtje stuurt voor een inspectie oid. Er zijn er ook genoeg geweest die gewoon de aankoopfactuur hebben gestuurd met foto’s als bewijs en die hebben gewoon subsidie gekregen.

Mijn L/W heb ik voor 95% zelf aangesloten. Alleen het ingebruiksstelling (ik heb een split) heb ik laten doen.

Kijk dit zijn handige tips! Bedankt!
Even verder onderzoeken 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:40
Glashelder schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:52:
[...]

Dat is niet meer zo, de RVO heeft de eisen aangescherpt. Enkel een factuur voor inbedrijfstelling is niet meer genoeg, er staat letterlijk dat je de warmtepomp niet zelf mag installeren. Dat is inmiddels verduidelijkt in de voorwaarden om subsidie te krijgen: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
koessien schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:43:
Goedemorgen Tweakers,

2300kwh
550kwh opgewekt
900m3 gas

4100kwh
1650kwh opgewekt
900m3 gas

Alvast bedankt!
Je zal eerst zo goed mogelijk moeten inschatten wat je verbruik en opwek bijvoorbeeld het komende jaar zal gaan zijn eventueel met bandbreedtes. Daarna kun je kijken welk jaarcontract of ander type contract het goedkoopst voor je is. Welk huis het is is niet relevant want een energiecontract kun je in principe meeverhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Insert12 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:33:
[...]

Dat is niet meer zo, de RVO heeft de eisen aangescherpt. Enkel een factuur voor inbedrijfstelling is niet meer genoeg, er staat letterlijk dat je de warmtepomp niet zelf mag installeren. Dat is inmiddels verduidelijkt in de voorwaarden om subsidie te krijgen: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp
Wanneer is dat veranderd dan? En hoe controleren ze dat?

Ik heb recentelijk nog € 2850 aan subsidie geïncasseerd.

Ècht typisch Nederland wel weer.. op deze manier is het echt een subsidie voor het bedrijfsleven. Hopelijk draait de PVV dat soort onzin de nek om.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Glashelder schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:50:
[...]

Wanneer is dat veranderd dan? En hoe controleren ze dat?

Ik heb recentelijk nog € 2850 aan subsidie geïncasseerd.

Ècht typisch Nederland wel weer.. op deze manier is het echt een subsidie voor het bedrijfsleven. Hopelijk draait de PVV dat soort onzin de nek om.
Geen idee wanneer dit veranderd is, ik hoorde het zo ongeveer een maand geleden voor het eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is op 10 november aangepast volgens het internet archief.

Benieuwd of de soep echt zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend...

Evengoed om te kotsen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koessien
Gecko123 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:45:
[...]

Je zal eerst zo goed mogelijk moeten inschatten wat je verbruik en opwek bijvoorbeeld het komende jaar zal gaan zijn eventueel met bandbreedtes. Daarna kun je kijken welk jaarcontract of ander type contract het goedkoopst voor je is. Welk huis het is is niet relevant want een energiecontract kun je in principe meeverhuizen.
Wat zou jij doen in mijn geval? Eerst starten met een jaarcontract en op basis daarvan de keuze voor eventueel dynamisch maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
koessien schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:09:
[...]

Wat zou jij doen in mijn geval? Eerst starten met een jaarcontract en op basis daarvan de keuze voor eventueel dynamisch maken?
Omdat je aangeeft nu een duur variabel contract te hebben kun je sowieso een dynamisch contract overwegen omdat je geen opzegtermijn hebt (1 maand in de praktijk) Als ineens de marktprijzen voor een jaarcontract zakken of van nieuwe verbruiksinzichten vs risico veranderd de situatie dan kun je altijd nog voor een jaar vastleggen.

Zit in de nieuwe woning al een slimme meter? Zo niet dan zal je op moment van verhuizing eerst naar een jaarcontract moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sendak239 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:53:
[...]

Gemiddeld genomen is Tibber echt wel voordelig, vooral bij zoveel daltarief. Als de prijzen blijvend fors stijgen, wat ik niet verwacht, krijg je die uiteindelijk bij elke leverancier doorberekend.

Maar de jaarcontracten zijn nu ook redelijk betaalbaar. Mega vervangen door Vattenfall en kies iets uit die top drie. Zie ook energievergelijk.nl
Als ik het zo zie verbruik ik idd meer daltarief dan normaal tarief.

Thanks, op energievergelijk.nl zie je tijdens het vergelijken ook dynamische tarieven zie ik (bij andere vergelijkers zoals gaslicht zag ik die niet). Als ik het op prijs sorteer krijg ik de volgende top 3:
1. Next Energy (Dynamisch):
€44,87 per maand
€538,49 per jaar

2. Tibber (Dynamisch):
€47,94 per maand
€575,31 per jaar

3. Vattenfall (1 jaar vast):
€53,11 per maand
€637,36 per jaar
Ik snap niet waarom daar Vattenfall wel in de top 3 overzicht komt en bv bij Gaslicht niet. En daar zie ik enkel 1 stroom tarief en dus geen daltarief staan..

Als prijzen fors blijven stijgen, dan zit je met een vast contract toch juist goedkoper? Of stijgen dan bv toch bepaalde belastingen mee ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Glashelder schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:50:
[...]
Als het aan de PVV ligt, dan draaien ze de hele subsidie de nek om, waarschijnlijk. :+
Staat dan wel tegenover dat ze energie-belasting en btw op energie willen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
xileS schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:47:
[...]
Als prijzen fors blijven stijgen, dan zit je met een vast contract toch juist goedkoper? Of stijgen dan bv toch bepaalde belastingen mee ofzo?
Als prijzen stijgen, dan zit je waarschijnlijk met een vast contract nu inderdaad goedkoper. Belastingen zijn voor alle contractvormen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
[...]

Wat moet er dan op de rekening staan?

Een erkende installateur kan leuk geld verdienen als hij alleen de gevraagde installatie-rekening van bvb 200euro gaat rekenen.
Dan hebben beide partijen een koopje.

Ik heb het gedaan met mijn Warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dextertje schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:44:
[...]

Als het aan de PVV ligt, dan draaien ze de hele subsidie de nek om, waarschijnlijk. :+
Staat dan wel tegenover dat ze energie-belasting en btw op energie willen verlagen.
Op de manier zoals het nu gaat dan is dat misschien wel beter :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Zoveel vragen... hoe willen ze dat aangetoond hebben en er staat ook niet erkend 8)7

Verder jammer dat deze maatregelen de prijzen stuwen van de bedrijven en dat investeringsdrempel hoger wordt gelegd. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling? Of juist wel... nog meer vragen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Ruud888 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:13:
[...]

Wat moet er dan op de rekening staan?

Een erkende installateur kan leuk geld verdienen als hij alleen de gevraagde installatie-rekening van bvb 200euro gaat rekenen.
Dan hebben beide partijen een koopje.

Ik heb het gedaan met mijn Warmtepompboiler.
ArcticWolf schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:46:
[...]

Zoveel vragen... hoe willen ze dat aangetoond hebben en er staat ook niet erkend 8)7

Verder jammer dat deze maatregelen de prijzen stuwen van de bedrijven en dat investeringsdrempel hoger wordt gelegd. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling? Of juist wel... nog meer vragen :+
Waarschijnlijk moet er levering, installatie en inbedrijfstelling op de factuur staan en daarbij een reëel bedrag. Vermoedelijk als gevolg van dit soort praktijken: https://www.bouweninstall...alleerd-dan-geen-subsidie

Het gaat er hier om dat er geen bouwtechnisch installatiebedrijf op de factuur gemeld staat, maar de achterliggende irritatie bij de RVO komt vermoedelijk door een factuur van €0,01. Dat is ook niet handig, door zulke facturen in te dienen maak je het voor jezelf en voor anderen kapot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het blijft evengoed bijzonder dat we hier blijkbaar in een land leven waarbij veel geld betalen voor een installatie blijkbaar voor de politiek een garantie is dat apparaten 'deskundig geïnstalleerd' worden. Het is gewoon lachwekkend.

Beter laat je die installaties dan op een of andere manier inspecteren door een bedrijf. Dat kan op een soortgelijke manier zoals we met huizen omgaan: verkoop door partij A, taxatie door partij B.

Mijn buren zijn nu een hybride WP aan het laten installeren en het is triest, maar zij betalen gewoon meer 2 keer zoveel dan ik voor full electric heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Insert12 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:09:
[...]

[...]

Waarschijnlijk moet er levering, installatie en inbedrijfstelling op de factuur staan en daarbij een reëel bedrag. Vermoedelijk als gevolg van dit soort praktijken: https://www.bouweninstall...alleerd-dan-geen-subsidie

Het gaat er hier om dat er geen bouwtechnisch installatiebedrijf op de factuur gemeld staat, maar de achterliggende irritatie bij de RVO komt vermoedelijk door een factuur van €0,01. Dat is ook niet handig, door zulke facturen in te dienen maak je het voor jezelf en voor anderen kapot.
Hmm okay, blijf het vreemd vinden dat ze het zo willen inrichten.

Je wilt met de subsidie toch juist stimuleren dat mensen gaan investeren in verbeteringen. De subsidie is toch helemaal niet interessant meer als de investeringsdrempel daardoor zo hoog wordt dat mensen eerder afhaken.

Ik zat laatst toevallig ook te kijken en helaas moet er nogal wat leidingwerk omgedraaid worden in m'n huis maar als ik het zelf zou doen dan ben ik enkele honderden euro's kwijt voor alle nieuwe leidingen en koppelingen en nog wat afwerking van de muren/vloer, graafwerk in de tuin etc. Dan ben ik 4500 euro kwijt (voor pomp en leidingwerk) excl subsidie, als ik dan 2600 euro subsidie had gekregen dan had ik het zo gedaan. (=1900 euro netto)
Als ik het moet laten doen (graafwerk doe ik echt wel zelf...) dan ben je zo 3000 euro verder (als je het daar voor red), dan verlies ik er zelfs met subsidie op tov. als ik het zelf doe 8)7 (4000 + 3000 - 2600 = 4400 euro netto).

Ik snap dat je bij een split-unit bv. even een stekmonteur erbij moet hebben maar bij monoblok en WP boilers is er weinig gevaar, voornamelijk eigen risico aan de huisinstallatie maar ja...

Snap dit beleid echt niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
ArcticWolf schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:35:
[...]

Hmm okay, blijf het vreemd vinden dat ze het zo willen inrichten.

Je wilt met de subsidie toch juist stimuleren dat mensen gaan investeren in verbeteringen. De subsidie is toch helemaal niet interessant meer als de investeringsdrempel daardoor zo hoog wordt dat mensen eerder afhaken.

Ik zat laatst toevallig ook te kijken en helaas moet er nogal wat leidingwerk omgedraaid worden in m'n huis maar als ik het zelf zou doen dan ben ik enkele honderden euro's kwijt voor alle nieuwe leidingen en koppelingen en nog wat afwerking van de muren/vloer, graafwerk in de tuin etc. Dan ben ik 4500 euro kwijt (voor pomp en leidingwerk) excl subsidie, als ik dan 2600 euro subsidie had gekregen dan had ik het zo gedaan. (=1900 euro netto)
Als ik het moet laten doen (graafwerk doe ik echt wel zelf...) dan ben je zo 3000 euro verder (als je het daar voor red), dan verlies ik er zelfs met subsidie op tov. als ik het zelf doe 8)7 (4000 + 3000 - 2600 = 4400 euro netto).

Ik snap dat je bij een split-unit bv. even een stekmonteur erbij moet hebben maar bij monoblok en WP boilers is er weinig gevaar, voornamelijk eigen risico aan de huisinstallatie maar ja...

Snap dit beleid echt niet :X
Ik vind het niet meer dan logisch. Men heeft niet voor niets een ketelwet opgetuigd om te voorkomen dat particulieren zelf gaan hannesen in cv installaties. Dezelfde redenatie vindt onze overheid opgaan voor warmtepompen. Je moet een bepaalde deskundigheid en kennis van zaken hebben om een toestel te installeren. Daarbij kan een installateur een opleiding volgen bij de fabrikant om die kennis op te doen.

De gemiddelde particulier heeft die kennis niet en weet niet waar rekening mee te houden in een installatie. Tweakers zijn dan ook niet de gemiddelde particulieren maar een heel stuk beter geïnformeerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Insert12 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:47:
[...]

Ik vind het niet meer dan logisch. Men heeft niet voor niets een ketelwet opgetuigd om te voorkomen dat particulieren zelf gaan hannesen in cv installaties. Dezelfde redenatie vindt onze overheid opgaan voor warmtepompen. Je moet een bepaalde deskundigheid en kennis van zaken hebben om een toestel te installeren. Daarbij kan een installateur een opleiding volgen bij de fabrikant om die kennis op te doen.

De gemiddelde particulier heeft die kennis niet en weet niet waar rekening mee te houden in een installatie. Tweakers zijn dan ook niet de gemiddelde particulieren maar een heel stuk beter geïnformeerd.
Men heeft de ketelwet opgetuigd vanwege een lobby, niets meer en niets minder. Je gaat niet alle huishoudens met een gasketel in het land op kosten jagen om 5 doden per jaar. En alsof die industrie de afgelopen decennia heeft aangetoond 'deskundig' te zijn _O- Waterzijdig inregelen doen ze nog steeds niet. Ketels staan nog steeds gewoon standaard op 80 graden, lekker makkelijk d:)b Er is een reden dat waterzijdig inregelen pas verplicht is als 30% van de radiatoren vervangen worden. Op die manier blijft het optioneel in 99% van de installaties. Prima uitgelobbyed.

Installateurs hebben gewoon concurrentie nodig van de DHZ'er om de prijs te drukken. De prijzen van een volledige installatie zijn gewoon echt krankzinnig. Bedrijven steken die subsidie gewoon lekker in hun zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Insert12 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:47:
[...]

Werken met gas is toch echt iets anders dan werken met water. Geef gewoon de richtlijnen mee voor de installatie van zo'n ding... in de installatie handleiding van een WP staan sowieso al de eisen hoe je hem moet afzekeren etc. En de gemiddelde particulier gaat ook niet zomaar zo'n ding in z'n achtertuin neer zetten zonder zich enigszins in te lezen...
Degene die het via een monteur willen laten doen, ook prima, maar je vertraagd nu moedwillig een beleid. En daarnaast veroorzaken die subsidies ook weer hogere prijzen bij de installatiebedrijven.

Laatst had ik een "erkende" monteur over de vloer en die beweerde bij hoog en bij laag dat ik van 3x25 naar 3x35 moest voor een WP 8)7 lekker advies...

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 27-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Glashelder schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:55:
[...]

Men heeft de ketelwet opgetuigd vanwege een lobby, niets meer en niets minder. Je gaat niet alle huishoudens met een gasketel in het land op kosten jagen om 5 doden per jaar. En alsof die industrie de afgelopen decennia heeft aangetoond 'deskundig' te zijn _O- Waterzijdig inregelen doen ze nog steeds niet. Ketels staan nog steeds gewoon standaard op 80 graden, lekker makkelijk d:)b Er is een reden dat waterzijdig inregelen pas verplicht is als 30% van de radiatoren vervangen worden. Op die manier blijft het optioneel in 99% van de installaties. Prima uitgelobbyed.

Installateurs hebben gewoon concurrentie nodig van de DHZ'er om de prijs te drukken. De prijzen van een volledige installatie zijn gewoon echt krankzinnig. Bedrijven steken die subsidie gewoon lekker in hun zak.
Dankzij die gasketelweg is er inmiddels ten minste een minimum opleidingsniveau en kwaliteitsborging. Veel fouten die in de afgelopen decennia zijn opgetuigd worden nu met onderhoud opgelost, het toestel voldoet immers niet meer aan de voorschriften. Dat zie je wel al aan een aantal topics hier op Tweakers. Bovendien is er een administratieplicht bijgekomen voor de installateur zodat het duidelijk is wie er verantwoordelijk is voor een installatie. Iedereen mocht er aankomen en dat heeft tot een hoop slechte installaties geleid. Door certificering en hopelijk ook controle op uitvoering moet dat beter worden.

Waterzijdig inregelen is gewoon verplicht bij een vervanging van de cv ketel én bij vervanging van minimaal 30% bij de radiatoren. Bij enkel ketelvervanging dus ook verplicht. Daar kun je je installateur ook op aanspreken als dat niet gebeurt.
ArcticWolf schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:11:
[...]

Werken met gas is toch echt iets anders dan werken met water. Geef gewoon de richtlijnen mee voor de installatie van zo'n ding... in de installatie handleiding van een WP staan sowieso al de eisen hoe je hem moet afzekeren etc. En de gemiddelde particulier gaat ook niet zomaar zo'n ding in z'n achtertuin neer zetten zonder zich enigszins in te lezen...
Degene die het via een monteur willen laten doen, ook prima, maar je vertraagd nu moedwillig een beleid. En daarnaast veroorzaken die subsidies ook weer hogere prijzen bij de installatiebedrijven.
Niemand die je belemmert om een wp zelf aan te schaffen en te installeren. Je krijgt er alleen geen subsidie meer voor. Doe je alles zelf dan bespaar je sowieso een hoop geld trouwens. Installatiekosten van een wp zijn niet mals en alleen arbeid is soms al de hele subsidie. Dan kan het alsnog lonen om zelf alles te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:55:
[...]

Had idd laatst ook ketelonderhoud gehad van zo'n erkend iemand... was ook meteen de laatste keer. Ik vertrouw hem niet nog eens aan de installatie te komen met die vage uitspraken van hem :X hij zei overigens ook dat ik hem beter terug kon zetten op 75C (staat nu op 60C). :?

En m'n ketel is in 2021 geïnstalleerd door een "erkende" monteur en die heeft de afscheider achter de pomp geplaatst ipv ervoor :/ helaas mijn fout dat ik daar veel te laat achter kwam, maar heb er verder niet meer naar gekeken na de installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 27-11-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dan maar even wat SBI codes laten toevoegen bij de KVK?
Wat is een “bouwinstallatiebedrijf” eigenlijk?
Volgens de RVO is dat een bedrijf dat bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven met een
Standaard Bedrijfsindeling (SBI code, bestaat uit 4 of 5 cijfers) voor “Bouwinstallatie”. Dat zijn alle
bedrijven die staan ingeschreven met een SBI code die begint met 43.2 met daaronder de
subcategorieën:
43.21 Elektrotechnische bouwinstallatie
43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur
43.22.1 Loodgieters- en fitterswerk, installatie van sanitair
43.22.2 Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur
43.29 Overige bouwinstallatie
De laatste “Overige bouwinstallatie” omvat o.a.: - installatie, reparatie en onderhoud van liften,
roltrappen en bliksemafleiding; hekwerken en traliewerken; - aanbrengen van isolatiemateriaal tegen
warmte, geluid of trillingen, van isolatiemateriaal aan buizen, leidingen, ketels e.d.;
verlichtingssystemen, scoringsborden e.d. in stadions e.a. sportaccommodaties; schermdoeken,
verduisteringsinstallaties in tuinderskassen; benzineservicestations; stalinrichtingen.

Of een bedrijf ooit een warmtepomp of zonneboiler heeft geïnstalleerd en daar verstand van heeft is
blijkbaar niet van belang
ArcticWolf schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:20:
[...]

Had idd laatst ook ketelonderhoud gehad van zo'n erkend iemand... was ook meteen de laatste keer. Ik vertrouw hem niet nog eens aan de installatie te komen met die vage uitspraken van hem :X hij zei overigens ook dat ik hem beter terug kon zetten op 75C (staat nu op 60C). :?

En m'n ketel is in 2021 geïnstalleerd door een "erkende" monteur en die heeft de afscheider achter de pomp geplaatst ipv ervoor :/ helaas mijn fout dat ik daar veel te laat achter kwam, maar heb er verder niet meer naar gekeken na de installatie.
Dat soort dingen.. dat bedoel ik. Het interesseert ze gewoon niet. Erin, eruit en factuurtje sturen. Doekoes incasseren, daar gaat het om.

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 27-11-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polsen
  • Laatst online: 24-02 23:18
Wat is de beste manier van vergelijken? Ik neem aan de tarieven exclusief btw? Heel raar is dat als ik Greenchoice vergelijk in netto tarieven uitkom het goedkoopst via greenchoice.nl/welkom maar als ik bruto vergelijk bij gaslicht.com. Ik kan zo 123 niet ontdekken waar dat inzit. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Laatst online: 15-09 12:45
Heb het volgende probleem:
Ik wil naar zonneplan, zat hiervoor er ook bij. Heb een huis gekocht, met overbrugging.
Echter zegt zonneplan, we kunnen pas 19 decembert ingaan.
Enexis zegt u moet een contract hebben voor 18 december. Beiden willen niet buigen. (Echt...)

Van zonneplan zegt: Moet u maar een spoedcontract ergens anders zoeken.
Omdat de aansluiting tijdelijk is, wil ik gewoon een contract: betalen wat je gebruikt. Dynamisch dus.

Is er een energieleverancier dat:
1. Dynamisch contract heeft.
2. Met spoed kan afsluiten.(Zodat het voor de 18e ingaat.)

Zonneplan valt dus af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Immutable schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:22:
Ik wil naar zonneplan, zat hiervoor er ook bij. Heb een huis gekocht, met overbrugging.
Enexis zegt u moet een contract hebben voor 18 december. Beiden willen niet buigen. (Echt...)

Omdat de aansluiting tijdelijk is, wil ik gewoon een contract: betalen wat je gebruikt. Dynamisch dus.

Zonneplan valt dus af..
Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:42

Audione0

Strijdt der titanen

Zonneplan valt dus af..
Kan enexis niet een variabel contract aanbieden voor een maand? En na een maand ga je naar zonneplan?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

Zonneplan valt dus af..
Wat raar van Zonneplan.. hoezo kan het niet per direct? 8)7

@Audione0 Enexis is een netbeheerder, geen leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje

Zonneplan valt dus af..
Zoals @MvdV75 al zei: Tibber. Ik wil daarbij toevoegen dat normaal gesproken de vroegst mogelijk startdatum 18 dagen in de toekomst is.
Als ik het vandaag zou aanvragen, dan is 16/12 de eerstmogelijke datum.
Dus je hebt nog tot overmorgen, als je bij Tibber wilt (je kunt ook op elk moment daarna overstappen naar Zonneplan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-09 22:52
Ik sta voor de uitdaging te bepalen wat het ideale moment is om over te stappen, in overweging nemend dat ik vermoed dat VOM op de jaarrekening de saldering per tariefperiode toe gaat passen, wat waarschijnlijk financieel nadelig gaat zijn.

Vrijopnaam variabel sinds maart 2023, en ik maak gebruik van een digitale meter (niet-slim).

Hier zijn mijn huidige cijfers:

Verbruik: 1850 kWh
Teruglevering: 2574 kWh
Tegoed: 724 kWh

Daarnaast heb ik 263 m³ gas verbruikt.

Is het verstandig om over te stappen vóórdat mijn tegoed is opgebruikt, of juist erna?

workzone

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
workzone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:41:
Ik sta voor de uitdaging te bepalen wat het ideale moment is om over te stappen, in overweging nemend dat ik vermoed dat VOM op de jaarrekening de saldering per tariefperiode toe gaat passen, wat waarschijnlijk financieel nadelig gaat zijn.

Vrijopnaam variabel sinds maart 2023, en ik maak gebruik van een digitale meter (niet-slim).
(..)
workzone
Hoe zou VOM per tariefperiode moeten salderen, als je geen slimme meter gebruikt? Ze kunnen dan namelijk geen standen uitlezen per tariefperiode.
Normaal gesproken is het voordelig om eerst je tegoed op te maken, want meestal is je terugleververgoeding lager dan wanneer je kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-09 22:52
dextertje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:32:
[...]

Hoe zou VOM per tariefperiode moeten salderen, als je geen slimme meter gebruikt? Ze kunnen dan namelijk geen standen uitlezen per tariefperiode.
Normaal gesproken is het voordelig om eerst je tegoed op te maken, want meestal is je terugleververgoeding lager dan wanneer je kan salderen.
Dat hebben ze helaas bij de vorige afrekening ook gedaan, pas onlangs ontdekt, het ging toen maar om de maanden jan-feb-maart met een terug levering van 75kwh, waarbij ze zelf de verdeling gemaakt hebben over de maanden. (en salderen-per-tarief-periode)

Momenteel heb ik meer zonnepanelen en is de eindafrekening over een jaar, dat kan vrij nadelig uit gaan vallen. Vervelend is ook dat ik dit niet vooraf uit kan uitrekenen, ik ken hun verdeel sleutel niet over de maanden.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
Viper® schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:08:
Hier ook de brief binnen (ex-vriendin), 4 cent
Volgens mij laagste vergoeding van alle leveranciers.
Maar wel 40c rekenen voor leveren. Lekker cashen.
Kunnen we hier nu eens mee stoppen? We hebben in Nederland een van de meest concurrende energiemarkten voor consumenten. We zijn door een jarenlang defect allocatiemodel plus de salderingsregeling gewoon helemaal het beeld kwijtgeraakt bij wat een reële prijs is voor onvoorspelbare zonnestroom. Nog even op de dag een gascentrale opregelen omdat het toch bewolkter is dan voorspeld, of een overschot wegwerken omdat het toch zonniger is, pakt heel duur uit. Zoek de onbalans prijzen van Tennet maar op. Leveringstarief minus kosten van dat risico managen, dat is een reële waarde voor je invoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ntram schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:33:
[...]

Kunnen we hier nu eens mee stoppen? We hebben in Nederland een van de meest concurrende energiemarkten voor consumenten. We zijn door een jarenlang defect allocatiemodel plus de salderingsregeling gewoon helemaal het beeld kwijtgeraakt bij wat een reële prijs is voor onvoorspelbare zonnestroom. Nog even op de dag een gascentrale opregelen omdat het toch bewolkter is dan voorspeld, of een overschot wegwerken omdat het toch zonniger is, pakt heel duur uit. Zoek de onbalans prijzen van Tennet maar op. Leveringstarief minus kosten van dat risico managen, dat is een reële waarde voor je invoeding.
Dat het huidige model aangepast zal moeten worden ben ik met je eens. Waar ik moeite mee heb, is dat energiemaatschappijen allerlei geitenpaden bewandelen omdat de politiek maar niet tot actuele wetgeving komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
Afas schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:40:
[...]

Dat het huidige model aangepast zal moeten worden ben ik met je eens. Waar ik moeite mee heb, is dat energiemaatschappijen allerlei geitenpaden bewandelen omdat de politiek maar niet tot actuele wetgeving komt.
Op de energiebelasting na is dit dossier inmiddels immuun voor de politiek. Al het andere wordt een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ntram schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:33:
[...]

Valt ook wel weer mee, NL is zeker niet de goedkoopste
https://www.energievergel...er-dan-in-rest-van-europa
Dat is binnen de EU. Volgens mij hebben ze in US en Canada prijzen van rond de $0.10 per kwh.

Overigens zouden we in de wereld al veel meer met kernenergie moeten doen.

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 12:36
Zijn er meer mensen bij wie het momenteel rond de 8 graden is op de slaapkamer/bovenverdieping in de avond/nacht?

Ik heb een huis van 220m2 en ik verwarm alleen de benedenverdieping. Slaapkamer zit boven de onverwarmde garage. Ik zit te twijfelen of boven de verwarming aan moet voor een beter leefklimaat daarzo. Wat is jullie idee daarbij? Kan deze temperatuur kwaad voor vocht/schimmelvorming/slaap?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:30
lvanhoe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 03:53:
Zijn er meer mensen bij wie het momenteel rond de 8 graden is op de slaapkamer/bovenverdieping in de avond/nacht?

Ik heb een huis van 220m2 en ik verwarm alleen de benedenverdieping. Slaapkamer zit boven de onverwarmde garage. Ik zit te twijfelen of boven de verwarming aan moet voor een beter leefklimaat daarzo. Wat is jullie idee daarbij? Kan deze temperatuur kwaad voor vocht/schimmelvorming/slaap?
Boven de 14/15 graden houden.
En, nu sowieso, goed blijven ventileren.

• Immutable
  • Laatst online: 15-09 12:45
dextertje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:55:
[...]

Zoals @MvdV75 al zei: Tibber. Ik wil daarbij toevoegen dat normaal gesproken de vroegst mogelijk startdatum 18 dagen in de toekomst is.
Als ik het vandaag zou aanvragen, dan is 16/12 de eerstmogelijke datum.
Dus je hebt nog tot overmorgen, als je bij Tibber wilt (je kunt ook op elk moment daarna overstappen naar Zonneplan).
Bedankt voor alle reacties. Heb ook nog gas, zal afgesloten worden maar moet het nu wel even overnemen. Heb ANWB gedaan, qua dynamisch. Gewoon lekker betalen wat ik gebruik en eventueel relatief snel stopzetten. :) Tibber helaas heeft geen gas. bedankt iig,

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik heb het vorig jaar tot 9 graden laten komen en had de roosters soms dicht omdat ik het koud vond, wilde gas besparen, ben nu schimmel aan het wegpoetsen en opnieuw verven.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:09

https://www.rtlnieuws.nl/...pen-slapen-kou-ventileren

Wij slapen altijd met het raam open 's nachts. Overdag wel dicht. Nog nooit last gehad van schimmel. Bij 5 graden gaat de verwarming aan (komt elk jaar 2 a 3x voor).

Het raam open (op een kier) zorgt ervoor dat het vocht weg kan, en niet binnen in de slaapkamer blijft.

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 20:10
wij stookten ook minimaal boven vorige winter, maar dan moet je GOED ventileren lijkt het, anders is het risico dat er inderdaad vocht neerslaat en je schimmel krijgt. Ik heb ook in de badkamer opnieuw het plafond geverfd...

Niet optimaal, maar ik ben nu aan het experimenteren hoe het is als de cv in de ochtend 1,5 uur aanslaat en verwarmt, waarbij boven de radiatoren open staan, en verder tijdens de dag met de L/L warmtepomp (airco) alleen de woonkamer te verwarmen.

We gebruiken verder daarbij een ontvochtiger na het douchen (oud huis, badkamer heeft geen ventilatie) en een warmtekachel om korstondig warm te maken als we naar bed gaan. Dat is wel gedoe. Wellicht rond bedtijd ook de CV weer even aan laten schieten...

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

artjan schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:16:
wij stookten ook minimaal boven vorige winter, maar dan moet je GOED ventileren lijkt het, anders is het risico dat er inderdaad vocht neerslaat en je schimmel krijgt. Ik heb ook in de badkamer opnieuw het plafond geverfd...

Niet optimaal, maar ik ben nu aan het experimenteren hoe het is als de cv in de ochtend 1,5 uur aanslaat en verwarmt, waarbij boven de radiatoren open staan, en verder tijdens de dag met de L/L warmtepomp (airco) alleen de woonkamer te verwarmen.

We gebruiken verder daarbij een ontvochtiger na het douchen (oud huis, badkamer heeft geen ventilatie) en een warmtekachel om korstondig warm te maken als we naar bed gaan. Dat is wel gedoe. Wellicht rond bedtijd ook de CV weer even aan laten schieten...
Ik heb gewoon dit hele jaar 25 euro opzij gelegd elke week en nu hangt er een airco op de overloop, die staat op 14/15 graden, ben nog aan het experimenteren en dan 24/7, behalve 's nachts tussen 1 en 5 gaat hij uit (sinds vandaag). Hij kan fluisterstil, maar de defrost cycles maken meer lawaai, vooral als het stil is.

Gebruik de CV nu alleen nog om te douchen, of heeeel af en toe heet water in de keuken. En ik zie nu al dat ik ten opzichte van vorig jaar 45 euro heb bespaard in november.

Edit: beneden had ik dus al een airco in de woonkamer.

In de Eneco app heb je nu een vinkje "simulate heatpump" en dan komt ie gewoon op hetzelfde bedrag uit als wat ik nu gebruik. Dus 8 zonnepanelen en 2 airco's en je hebt hetzelfde resultaat als een warmtepomp, alleen iets minder comfort denk ik. Mijn ouders hebben geen blaasding in de kamer, maar gewoon vloerverwarming aan de warmtepomp.

Ga volgend jaar (met 8 zonnepanelen a 300W) naar schatting 50/maand betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 30-11-2023 09:22 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• IvoB2

Nee, hier is het nu 10°C in een niet verwarmde ruimte met overal glas en dat stijgt naar 16°C op een dag als eergisteren (met enkele uren zonneinstraling).

Op de niet verwarmde slaapkamer (maar grenzend aan de verwarmde leefruimte) daalt de temperatuur tegen de morgen naar 14°C (maar daar staat de raam wel de ganse nacht op kipstand en gaat pas dicht twee uur na opstaan).

Open bebouwing van 139m² (waarvan 48 m² continu verwarmd en 75m² door de dag) en zonder verdieping (zolder onbewoond, isolatie in zoldervloer/plafond gelijkvloers).
Vloerisolatie is PUR op welfsels (60 cm boven volle grond, ontoegankelijk is bufferzone voor grondwater) en tussen de 4 en 8 cm dik.

Schimmelvorming bewaak je best door meting. Schommelt hier tussen de 45% (verwarmd gedeelte) en 60% (niet verwarmd maar verlucht gedeelte).
Ik woon nu al tien jaar in huidige woning met alleen de leefruimte verwarmd in de winter en nog geen spoor van schimmelvorming (maar wel steeds goed ventileren).

Dit jaar is de verwarming in de werkruimte (we werken thuis en werkruimte is een deel van de leefruimte) aangegaan rond 20/10 (en dan lag het etmaalverbruik tussen de 0,7 en 2,3 kWh) en de verwarming in de volledige leefruimte aangeschakeld op 23/11 en verbruiken we tussen de 3 en 5 kWh per etmaal (binnentemperatuur tussen 18 en 20°C).
De energiebalans stond op 28/11 op 208,67kWh netafname (te tellen vanaf 1/1/23) en op 2576,62 kWh teruglevering en de energierekening op - 275,77 € (min 123 € vaste kosten).
Uiteraard volgt de maand december nog om een volledig jaaroverzicht te verkrijgen en dan zal er nauwelijks nog teruglevering zijn en relatief veel afname (geschat nog een 150 kWh).

De hamvraag is dus niet zozeer je kamertemperatuur maar de vochtigheidsgraad en hoe (lang) je verlucht op de bovenverdieping.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2023 10:34 ]

• elektriekert
JDx schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb gewoon dit hele jaar 25 euro opzij gelegd elke week en nu hangt er een airco op de overloop, die staat op 14/15 graden, ben nog aan het experimenteren en dan 24/7, behalve 's nachts tussen 1 en 5 gaat hij uit (sinds vandaag). Hij kan fluisterstil, maar de defrost cycles maken meer lawaai, vooral als het stil is.

Gebruik de CV nu alleen nog om te douchen, of heeeel af en toe heet water in de keuken. En ik zie nu al dat ik ten opzichte van vorig jaar 45 euro heb bespaard in november.

Edit: beneden had ik dus al een airco in de woonkamer.

In de Eneco app heb je nu een vinkje "simulate heatpump" en dan komt ie gewoon op hetzelfde bedrag uit als wat ik nu gebruik. Dus 8 zonnepanelen en 2 airco's en je hebt hetzelfde resultaat als een warmtepomp, alleen iets minder comfort denk ik. Mijn ouders hebben geen blaasding in de kamer, maar gewoon vloerverwarming aan de warmtepomp.

Ga volgend jaar (met 8 zonnepanelen a 300W) naar schatting 50/maand betalen.
50€ klinkt goed, maar je geeft geen verbruik op.

Das roeren in een pot yoghurt
Pagina: 1 ... 109 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden