Simpel360 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:36:
[...]
Omdat het zo'n "gedoe" geeft als het fout gaat?
Bijvoorbeeld bij aansprakelijkheid, collectieve werkzaamheden, er waait ook nog wel eens een dak van een huis en wie betaald of is er voor verantwoordelijk, huurder gaat weg en neemt zijn panelen mee dus "restschade", en zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken.
En ja, het kan zeker goed gaan maar de risico's, zit je daar als verhuurder op te wachten

Je zoekt problemen die er niet zijn (of niet zouden mogen zijn voor wie zijn zaken goed regelt).
Ik ken de wetgeving terzake in Nederland niet maar ook daar lijkt het me, als het al geen verplichting is, dat wanneer je een huis verhuurt er een degelijke brand- en aansprakelijkheidsverzekering wordt aangegaan. Stormschade zit (toch in België) in zo'n verzekering vervat. Waait een dak van een huis dan zal de verzekering deze schade vergoeden.
Wat betreft een PV installatie is dit afhankelijk van de afgesloten polis. Zit een PV installatie daar niet in vervat betaal je gewoon een kleine jaarlijkse meerprijs (hier bv. 12€/jaar) om de panelen te verzekeren.
Je moet als huurder immers (in België) altijd een brandverzekering afsluiten om je eigen inboedel te beschermen. De brandverzekering van de verhuurder-eigenaar dekt enkel de schade aan het gebouw, maar niet de inboedel van de huurder. Ook wordt door het afsluiten van een brandverzekering de huurdersaansprakelijkheid verzekerd. Dit houdt in dat je als huurder ook aansprakelijk bent voor de schade die je aan anderen veroorzaakt, waaronder je huisbaas of andere huurders in het gebouw.
Als verhuurder-eigenaar sluit men zelf een brandverzekering af voor het gebouw, al dan niet met ‘afstand van verhaal tegen de huurder’.
De huurder heeft de panelen helemaal niet mee te nemen. Hij plaats ze op een dak van een ander en daarover worden dan voorafgaandelijk afspraken over o.a. eigendom, kosten en baten, verzekeringen en onderhoud gemaakt. Gezien huurder vragende partij is bepaald de verhuurder de voorwaarden zoals die hem het beste uitkomen.
Uiteraard leggen huurder en verhuurder dat voorafgaand schriftelijk vast. Dan is er nadien ook geen enkele discussie mogelijk.
Een huurder die zomaar wijzigen aanbrengt aan een woning, inclusief plaatsen van panelen, trekt sowieso altijd aan het kortste eind. Je mag als huurder helemaal geen zonnepanelen op het dak van een huurwoning leggen zonder toestemming van de verhuurder.
De risico's zijn dus voor de huurder en niet voor de verhuurder.
Je kan uiteraard altijd vanalles "bedenken" maar dat is iets anders dan de realiteit van goed beheer van je eigendommen.
Dus ik herhaal, een huurder die op mijn eigendom op zijn kosten een PV installatie wil laten plaatsen door een installateur en waardoor ik eigenaar wordt van de PV-installatie en de huurder het gebruiksgenot krijgt is altijd welkom.
[
Voor 16% gewijzigd door
IvoB2 op 09-11-2023 16:00
]