En volgens mij is dat helemaal geen moeilijke beslissing.
Dat is gewoon gedurende een langere tijd voldoende data verzamelen, op basis van die data gaan rekenen en op basis van de uitslag gaan handelen.
Dat blijkbaar veel mensen een probleem hebben om een inspanning te doen om data te verzamelen en te gaan rekenen en vooral om zelf te handelen is iets totaal anders.
Het moet ook niet altijd via de makkelijkste weg gaan ("laat de anderen het maar voor mij oplossen"), moeilijk kan ook en leidt doorgaans ook nog eens tot betere resultaten op langere termijn. Gewoon een kwestie van in het begin door te bijten.
Ik heb dus al jaren geleden gerekend en gehandeld (terwijl ik nog tot minstens 1/1/2025 kon salderen) want niet meer salderen en maatregelen nemen om minder te verbruiken en op basis daarvan eigen energie te produceren en op te slaan gaf me niet alleen meer onafhankelijk tov de overheidsbelastingen, de prijszetting door energieboeren en onvoorziene omstandigheden maar was economisch ook nog eens voordeliger.
Je moet wel de moeite doen om dat voor jezelf te berekenen en niet uitsluitend afgaan op wat men op sociale media verkondigd op basis van buikgevoel en weerstand tegen iedere verandering.
Als ik zie hoe het merendeel in Nederland ook niet een heel denderend inkomen heeft of gewoon de isolatiemaatregelen niet wil betalen dan ga je er ook niet komen met een paar kWh opslag en onafhankelijkheid van het net.
Ik had en heb een heel modaal inkomen uit arbeid.
Bovendien altijd een job gehad waar je alleen een basisdiploma voor nodig had en waar iedereen met een normale gezondheid voor kon solliciteren en beginnen. Altijd volk tekort. Maar je moest er wel een beetje inspanningen voor willen leveren in plaats van je op voorhand gewonnen te geven.
De investering in mijn PV-installatie heeft me exact 500€ aan eigen middelen gekost. Lijkt me niet onoverkomelijk voor het merendeel van het werkende deel van de bevolking.
De rest gefinancierd met een lening. Die binnen de 5 jaar al was terugbetaald met de opbrengsten van PV. En vervolgens alleen maar geld opleverde om verder te investeren in de overige maatregelen (o.a. 15,4 kWh eigen opslag wat ruim voldoende is om 90% van de tijd in het eigen huishoudelijk verbruik te voorzien).
Mensen die niet willen dragen daar uiteraard zelf de gevolgen van. Dat is iets total anders dan dat het niet mogelijk is of dat men het niet kan. Daar begint uiteraard alles mee: je moet het om te beginnen zelf willen.
Zoals gewoonlijk zijn er weer tig redenen waarom iets niet zou kunnen om vooral maar zelf niets te moeten doen.
De huidige woning was overigens bij aankoop een uitgewoond weekendverblijf zonder enige vorm van isolatie. Dat heeft me er ook niet van weerhouden dat stap voor stap aan te pakken om zo goed mogelijk te isoleren (beter dan vele duurdere nieuwbouw die men tegenwoordig neerzet) en energetische maatregelen te nemen. Je moet dan uiteraard wel bereid zijn om af en toe zelf je handen vuil te maken.
Dan schiet het harder op dan je alleen te concentreren op redenen waarom iets wel eens niet zou kunnen.
Hier zeggen ze altijd: waar een wil is is een weg. En dat dit dan niet altijd de meest voor de hand liggende noch gemakkelijkste weg is dat is ook een feit. Maar het eindresultaat mag er dan wel wezen.
Ik beweer ook helemaal niet dat iedereen die weg moet volgen.
Ik zeg alleen dat het mogelijk is voor wie die dat echt wil.
Ik heb er ook geen probleem mee wanneer anderen er voor kiezen te blijven wachten tot anderen het voor hen komen oplossen en in afwachting hun energierekeningen blijven betalen.
Ieder zijn eigen keuze en de gevolgen die daaruit voortvloeien.
[
Voor 4% gewijzigd door
IvoB2 op 08-11-2023 08:43
]