Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:22
IvoB2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Zonder te weten om hoeveel waterverbruik per dag dat gaat (liters, aantal personen, doeltemperatuur, vertrektemperatuur) valt naar weinig concreet over te zeggen.
Persoonlijk vind ik dat ook heel veel.
Hier kost (met WP) het opwarmen van 150 liter water van 18 naar 42°C tussen de 0,8 (zomer) en 1,6 kWh (winter). Voor twee personen (150 liter is idd veel te veel voor 2 personen daar moet dus nog iets aan gedaan worden).
Jij hebt dan een maandverbruik voor SWW van 176 kWh wat neerkomt op ongeveer 5,8 kWh per dag.
Ik denk eerlijk gezegd dat jij het zo te lezen bovengemiddeld goed voor elkaar hebt. Nog meer dan wij, en wij zitten al bovengemiddeld energiezuinig als je kijkt naar verbruik van gemiddelde huishoudens én energie verbruik van vrijstaande woningen.

Bij ons gaat er 22m3 aan gas door heen in een niet wintermaand en dat is echt alleen maar met douchen en warmwater zoals ik al zei. Douchen in de ochtend 30 minuten (mijn vrouw is in 5 minuten klaar, en ik sta 20 tot 25 minuten met ons zoontje van 2 eronder, dat is overigens een keuze, ik weet dat het geld kost dat heb ik er voor over.) en dan in de avond even 5 minuten de kraan open om een pan of ketel af te wassen die niet in de vaatwasser past.

Daarnaast doet de ketel elke 2 uur in de nacht 0.1 m3 verstoken voor ik heb werkelijk geen idee waarvoor, maar het wordt geregistreerd.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:47:
[...]
en ik sta 20 tot 25 minuten met ons zoontje van 2 eronder,
Dat verklaart veel.

Los daarvan bepaal ik overigens liever zelf mijn energierekening en laat me niet leiden door het "gemiddelde" van anderen om te bepalen of ik het beter of slechter doe.

Wanneer jij dus tevreden bent met de energierekening van jouw woning valt daar verder nog maar weinig aan toe te voegen.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 18:47
[...]

Daarnaast doet de ketel elke 2 uur in de nacht 0.1 m3 verstoken voor ik heb werkelijk geen idee waarvoor, maar het wordt geregistreerd.
Heb je misschien een klein boilertje in je ketel die het warm tapwater op temperatuur houd? Kan je uitzetten als je dat zou willen. Kan ook zijn dat je warmtewisselaar warm wordt gehouden zodat je direct warmwater hebt. Even nakijken in je gebruiksaanwijzing als je het zeker wilt weten.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sport_Life schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Of teveel roosters ?
Ik schuif ze half dicht in de winter, ppm blijft nog steeds onder de 400.
Dat is minder dan buiten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat ligt eraan waar je woont ;). Buiten is <350.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Nu zit je te vitten op details en om dat te voorkomen schreef ik bij aanvang al "ongeveer" maar blijkbaar moet het 100% correct zijn? Dan zullen we moeten wachten op de details van betrokkene om te zien hoeveel kWh er bij hem in een m³ gas zit.
Soit, voor mij mag dat best 8 kWh zijn. Dan tel je gewoon 8 ipv 10 kWh bij het totale energetisch verbruik.

[...]

Een WP is niet sowieso altijd goedkoper.
Dat hangt van de SCOP van de WP af en hoeveel je in totaal voor een m³ gas (8 tot 10 kWh) betaalt en voor een kWh elektriciteit.
Kan je een deel uit PV halen dan is dat deel inderdaad bijna altijd goedkoper.
Maar bij de productiegetallen opgegeven voor de zaak waar het hier over gaat betwijfel ik of in het echte stookseizoen (half november tot half februari) en bij het huidige verbruik van de L/L WP (en wat hij zegt te verstoken in de winter met gas) er bovenop het huishoudelijke verbruik nog een kWh gaat overschieten om mee te verwarmen. En hoe kouder het wordt hoe lager de COP van de WP zal zijn.
Wanneer je al deze elementen samen neemt zal verwarmen met een WP hoogstwaarschijnlijk niet goedkoper zijn dan met gas.

Hij geeft zelf aan op koude dagen er 15 tot 20 m³ gas door te jagen. Dat is dus een warmtevraag van 120 tot 160 kWh per etmaal!
Gebruik je daarvoor een WP die bij die buitentemperaturen nog een COP van 3 haalt zal het elektrisch verbruik, alleen voor te verwarmen al tussen de 40 en 54 kWh per dag liggen en dat voor slechts 70 m² op 18,5°C te verwarmen?

Iedereen denkt daar het zijne van maar persoonlijk vind ik dat geen cijfers waar je blij van wordt.

ps. gas kost hier een 8-9 cent/kWh.
Bij 1000 kWh gasverbruik heb je dus een rekening van 80€.
Bij 333 kWh elektriciteitsverbruik (COP3) heb je dus een rekening (bij 33 cent/kWh) van 109,9 €.
We zijn niet in Belgie.
Ik geloof dat €1,30/m3 een hele nette prijs is hier, dat geeft je dan ~€0,15/kWh.

De enige manier dat in NL gas goedkoper is, is of extreme kou (wat nooit voorkomt, en al helemaal niet in significante duur).
Aangezien hij een A-merk WP heeft ga ik er even vanuit dat SCOP4 makkelijk gehaald word.

Of bij een slecht afgiftesysteem, maar dat is bij een LLWP sowieso niet aan de orde.

Bvb bij 1000m3 gas vervangen door WP:
Gas = 1000x1.3=€1300
WP = (1000x8,5)/4=2125kWh x €0,35 = €744

Pas bij een COP van <2,5 is gas goedkoper, dat zijn waardes die veel LW’s voor SWW zelfs halen….

Vastrecht ed bij gas nog even buiten beschouwing gelaten, als je gasloos gaat is het verschil nog een paar honderd meer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

We zijn niet in Belgie.
Ik geloof dat €1,30/m3 een hele nette prijs is hier, dat geeft je dan ~€0,15/kWh.

De enige manier dat in NL gas goedkoper is, is of extreme kou (wat nooit voorkomt, en al helemaal niet in significante duur).
Aangezien hij een A-merk WP heeft ga ik er even vanuit dat SCOP4 makkelijk gehaald word.

Of bij een slecht afgiftesysteem, maar dat is bij een LLWP sowieso niet aan de orde.

Gas = 1000x1.3=€1300

Pas bij een COP van <2,5 is gas goedkoper, dat zijn waardes die veel LW’s voor SWW zelfs halen….

Vastrecht ed bij gas nog even buiten beschouwing gelaten, als je gasloos gaat is het verschil nog een paar honderd meer per jaar.
En het verschil wordt in 2024 nog groter:
https://www.gaslicht.com/...(inclusief%2021%25%20btw).

Belasting op gas 10ct omhoog, op electra 2ct naar beneden :).
Plus salderen blijft waarschijnlijk een jaar langer 100%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-07 14:54
Het warm houden van een klein opslagvat, zodat je altijd direct warm water hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 11:33
Wordt soms 'comfort functie' genoemd. Meteen uitzetten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sport_Life schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Dat ligt eraan waar je woont ;). Buiten is <350.
Hmm, wellicht opnieuw kalibreren? Zoveel fotosynthese is er niet met het weer van afgelopen week en Mauna Loa is dit jaar niet onder de 410 gekomen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

We zijn niet in Belgie.

Gas = 1000x1.3=€1300

https://www.ad.nl/economi...-niet-verplicht~abdba240/

https://nos.nl/artikel/24...rden-duurder-dan-verwacht

Je zou bijna denken dat ze het erom hebben gedaan om de gasprijs omhoog te krijgen... je betaalde ca. 0,80 euro/m3 voordat de "crisis" begon, daarvan was ca. 49 cent belasting en ODE. Nu betaal ik 1,22 euro/m3 voor de aankomende 3 jaar (al gaat dat waarschijnlijk omhoog vanwege de belastingstijging).

Maar onder de 1500m3 per jaar wordt de investering in een WPB en WP installatie wel veel langer en elektriciteit zal ook wel stijgen aangezien we nog geen oplossing hebben voor het tekort en de capaciteitsproblemen:
https://www.tubantia.nl/e...ar-hoe-nu-verder~ade6e9cb

In Duitsland wordt nu al gewaarschuwd dat er mogelijk een energietekort ontstaat bij een koude winter omdat er zoveel WP's zijn geïnstalleerd afgelopen maanden.

Je kan wel een energietransitie forceren met verhogingen, maar dat heeft weinig nut als er geen oplossing is om voldoende energie te leveren. Gas blijft voorlopig nog wel de hoofd verwarmingsbron, ik verwacht dan ook wel dat de belastingverhoging niet doorgaat, of doorgaat in aangepast vorm (bv. in de vorm van schijven).

Deze zijn ook interessant:
https://www.msn.com/nl-nl...rzame-energie/ar-AA1iPopr

https://www.rtlnieuws.nl/...usland-leveringszekerheid

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 25-10-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ArcticWolf schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

https://www.ad.nl/economi...-niet-verplicht~abdba240/

https://nos.nl/artikel/24...rden-duurder-dan-verwacht

Je zou bijna denken dat ze het erom hebben gedaan om de gasprijs omhoog te krijgen... je betaalde ca. 0,80 euro/m3 voordat de "crisis" begon, daarvan was ca. 49 cent belasting en ODE. Nu betaal ik 1,22 euro/m3 voor de aankomende 3 jaar (al gaat dat waarschijnlijk omhoog vanwege de belastingstijging).

Maar onder de 1500m3 per jaar wordt de investering in een WPB en WP installatie wel veel langer en elektriciteit zal ook wel stijgen aangezien we nog geen oplossing hebben voor het tekort en de capaciteitsproblemen:
https://www.tubantia.nl/e...ar-hoe-nu-verder~ade6e9cb

In Duitsland wordt nu al gewaarschuwd dat er mogelijk een energietekort ontstaat bij een koude winter omdat er zoveel WP's zijn geïnstalleerd afgelopen maanden.

Je kan wel een energietransitie forceren met verhogingen, maar dat heeft weinig nut als er geen oplossing is om voldoende energie te leveren. Gas blijft voorlopig nog wel de hoofd verwarmingsbron, ik verwacht dan ook wel dat de belastingverhoging niet doorgaat, of doorgaat in aangepast vorm (bv. in de vorm van schijven).

Deze zijn ook interessant:
https://www.msn.com/nl-nl...rzame-energie/ar-AA1iPopr

https://www.rtlnieuws.nl/...usland-leveringszekerheid
Je link geeft juist aan dat er heel veel tijdelijke lapmiddelen gaan zijn om de bestaande capaciteit beter te benutten, maar dat de grootverbruikers wel heel wat terug willen zien voor hun slechtere SLA.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan hebben jullie precies een probleem in NL. :+
Land op een gasbel en bovendien één van de rijkste landen ter wereld dat significant duurder is dan een land zonder gas en dat virtueel failliet is.
En iedereen aan de PV en WP kan blijkbaar ook al niet want het stroomnet zit "vol". :)

De politici hier in Vlaanderen dan toch maar proberen aan hun verstand te brengen dat Nederland "gidsland" iets uit het vervlogen verleden is. :+

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2023 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@IvoB2 Soms wijst de gids een weg die je juist níet moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:44:
@IvoB2 Soms wijst de gids een weg die je juist níet moet gaan.
Nederland is al lang geen gidsland meer... werk zelf voor de overheid en ze zijn helemaal de weg kwijt (wel een hele andere sector) maar alles is te duur, te moeilijk, te lastig etc... dus blijven we doen wat we doen (achteruit gaan). Het is zelfs zo erg dat er mensen zijn die problemen veroorzaken om ze te veroorzaken omdat het kan...
Ik heb gelukkig nog wat dingen in m'n portfolio die wel nuttig zijn (en waar nog wel geld voor is) anders zou ik gillend gek worden. Heb bewust ook wel wat deuren hardhandig gesloten, die mogen andere oplossen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:54
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Het is een vrijstaande woning. 3 lagen, begane grond, 70m2, 1ste verdieping 50m2, zolder 50m2.
Er hangt hier 10k watt vermogen aan radiatoren op de begane grond, verdeeld over 1 type 33, en 2 type 22 en daar moeten we het mee doen. Voor de rest hebben we geen verwarming aan in huis.

De woning heeft een aanbouw die bij realisatie woning in een keer meegebouwd is, is er een schuifpui met ventilatie alsmede een raam aan de voorkant met ventilatie, dit vanwege de mechanische ventilatie.

Zoals gezegd heb ik alle naden en kieren al afgedicht met tochtband, tochtstrip, dus de grootste koudelekken die ik aan kan pakken heb ik aangepakt. Verder bij de pui nog extra gordijnen gehangen om ook daar de kou te weren.

Ik vind het ook niet bepaald heel erg energie efficiënt op deze manier. Toch zijn deze woningen op basis van het toen geldende bouwbesluit gebouwd met een EPC getal van ik meen 0.6 na 2015 is dit 04 geworden.
Het is nou niet dat je een extreem groot huis hebt, de muren zijn wel goed geïsoleerd.
Wellicht is het een idee om een keer in de winter met een warmtebeeldcamera om je huis heen te gaan.

Misschien heb je wel ergens een gigantische koude brug (extreem voorbeeld: de betonnen verdiepingsvloer die tegen de buitenmuur aan ligt (ik ga er vanuit dat dit nooit wordt gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Dat was het eerst ja, nadat we de verwarming nog maar tot 18.5 zette werd het wel wat minder.
Heb net ff gekeken: nov 22: 106 m3, dec 22: 280 m3, jan 23: 240 m3, feb 23: 173 m3, mrt 23: 167 m3, apr 23: 98m3

in de niet wintermaanden gaat er dan nog 22m3 per maand doorheen voor warmwater (douchen en tapwater)

Voor wat betreft isolatie, staat er het volgende in ons opleverboekje:

Het is buiten erg koud en nu krijg ik de woonkamer niet warm, wat is daar aan
te doen?
Bij erg lage temperaturen is het nodig om de andere kamers, zoals de slaapkamers, ook te
verwarmen, al doet u dat normaal niet. Als u dat niet doet, zijn de muren en vloeren in huis
zo koud dat de woonkamer niet op temperatuur te krijgen in.

In een van de brieven van ons huis staat:
De begane grondvloer, m,u.v. de vloer van de buitenberging wordt geïsoleerd met polystyreen
platen, Rc-waarde 3,50 m2 K/W.

De Rc-waarde van de buitenspouwmuren bedraagt 3,15 mz K/W,

De woningscheidende wand van de woningen uitvoeren als ankerloze
spouwmuur wanddikte 12-6-12 cm.
Waarschijnlijk raak je veel warmte kwijt door de vloer van de eerste verdieping. Het klopt enigszins dat een warme 1e etage ervoor zorgt dat het op de begane grond warmer blijft, maar als je die onderin kan houden is dat wel een stuk handiger...).
Ik heb er ook weleens aan gedacht om de tussenvloer te isoleren met 5cm PIR ofzo (m'n plafonds zijn ook wel hoog, meer dan 3 meter).
Ikzelf raak veel warmte kwijt in het trappenhuis (doorzon woning uit 1960), dus deur tussen gang en woonkamer/keuken moet altijd wel dicht blijven. Heb wel 1 radiator in de gang staan die enigszins het trappenhuis verwarmt om het effect te verminderen wat ook in jouw opleverboekje staat.

Glas laat inderdaad ook veel door, echter ik las dat je al HR++ had? Dan zou het echt weinig moeten lekken.

22m3 gas voor douche en tapwater is in jouw situatie niet heel gek (dus lekker laten of vervangen voor een goede WPB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-07 16:40

migros

Nooit meer een Samsung

Na een maand de grootste aanbieders zoals Eneco, Vattenfall, BudgetEnergie, Oxxio, GreenChoise en EnergieDirect te monitoren kom ik tot de conclusie dat alle 3 jaars contracten bij deze aanbieders nagenoeg niet veranderd is de afgelopen maand. EnergieDirect komt als goedkoopste uit. Vooral de maandtarieven zijn het laagst bij EnergieDirect.

Ik heb geen zonnepanelen en gebruik gewoon gas en elektriciteit.

Heb ik trouwens nog iets over het hoofd gezien? Ik heb dus de prijzen en vaste maandbedragen bekeken. Met andere dingen heb ik geen rekening gehouden aangezien deze voor mij niet interessant zijn (zonnepanelen bv)

Leuk man gatheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:11
migros schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:41:
Na een maand de grootste aanbieders zoals Eneco, Vattenfall, BudgetEnergie, Oxxio, GreenChoise en EnergieDirect te monitoren kom ik tot de conclusie dat alle 3 jaars contracten bij deze aanbieders nagenoeg niet veranderd is de afgelopen maand. EnergieDirect komt als goedkoopste uit. Vooral de maandtarieven zijn het laagst bij EnergieDirect.

Ik heb geen zonnepanelen en gebruik gewoon gas en elektriciteit.

Heb ik trouwens nog iets over het hoofd gezien? Ik heb dus de prijzen en vaste maandbedragen bekeken. Met andere dingen heb ik geen rekening gehouden aangezien deze voor mij niet interessant zijn (zonnepanelen bv)
Engie is goedkoopste voor 1 jaar. Ik zou zelf nooit 3 jaar vastzetten. Liever 1 jaar en dan weer verder kijken. We weten niet wat de markt doet, maar er zijn geen signalen dat het significant hoger gaat worden (zoals oorlog dat net begonnen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
kx22 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:01:
[...]

Engie is goedkoopste voor 1 jaar. Ik zou zelf nooit 3 jaar vastzetten. Liever 1 jaar en dan weer verder kijken. We weten niet wat de markt doet, maar er zijn geen signalen dat het significant hoger gaat worden (zoals oorlog dat net begonnen is)
Israel is toch wel een risico hoor :+ die kunnen de kranen ook gewoon dichtdraaien of verlagen.

Heb 3 jaar vast gezet net na Oekraïne, was toch wel een goede keuze :9 vroeger had ik ook altijd een jaar gedaan. Maar met veel onzekerheid momenteel (oorlog, risico op een USA crash ivm 4 grote banken die het slecht doen) kan 3 jaar best de moeite zijn als je zekerheid wil van een bedrag ipv een mogelijke lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Laatst online: 23-07 12:22
Kan je bij greenchoice je aanmelden bij een willekeurige cooperatie of moet je daarvoor uitgenodigd worden of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Mee eens.
Mijn energie contract voor elec-afname, dat al bij de goedkoopste zat, verlaagd vanaf
1/1/2024 de vaste component met 3 cent/kWh.
Is wel Vlaanderen maar oorlog heeft daar net dezelfde impact (of niet) als elders in de EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ik heb wel voor 3 jaar vastgezet.. 1 m'n elektra verbruik is zo laag dat het toch niet veel uitmaakt of ik nou 2 cent meer of minder betaal en de gasprijs voor 3 jaar was best okay (1,22 euro/m3). Veel lager gaat het toch niet worden, tenzij je bij variabel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:41
[...]

Het is maar net wat je zelf wilt en fijn vind.
Ik zet het altijd voor 5 jaar vast, dan weet ik wat ik kan verwachten de komende tijd.
Maar, toen was het zo dat 5 jaar goedkoper was dan 1 jaar. Dat is nu niet meer.

Hoeveel risico ben je bereid te nemen. Het is eigenlijk als een verzekering, hoeveel eigen risico neem je?
Wil je gewoon zekerheid, 3 jaar
Wil je lagere prijzen of gokken op nog lager, 1 jaar.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-07 20:43
Hmm .. deze eindafrekening had ik niet verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcPx6lmvEDqfTHO4JXEttUVT4LU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/otmFTtEd6qnjxqpsZV1tbagx.jpg?f=user_large

Het volledige bedrag wordt berekend bij terugleveren.
Nu heb ik dus spijt dat ik van deze leverancier ben overgestapt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Stadsverwarming (warmtenetten)
Wat worden de nieuwe tarieven per 1-1-2024?
De prijs per GJ zou ongeveer op het niveau van het huidige prijsplafond kunnen uitkomen,
wat zijn de actuele voorspellingen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-07 21:41
dunklefaser schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:48:
Stadsverwarming (warmtenetten)
Wat worden de nieuwe tarieven per 1-1-2024?
De prijs per GJ zou ongeveer op het niveau van het huidige prijsplafond kunnen uitkomen,
wat zijn de actuele voorspellingen?
De actuele voorspelling is dat we weer keihard genaaid worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@banaliteit Nomen est omen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Gaat de stroomprijs eigenlijk "evenredig" mee met de gasprijs, dus als de gasprijs 10% stijgt, stijgt de stroomprijs dan ook met 10% of zit hier geen duidelijk verband tussen?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:49:
Gaat de stroomprijs eigenlijk "evenredig" mee met de gasprijs, dus als de gasprijs 10% stijgt, stijgt de stroomprijs dan ook met 10% of zit hier geen duidelijk verband tussen?
Zal blijven zolang we in NL veelal gas (en kolen) gestookte centrales hebben wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
In België had men tijdens de laatste energiecrisis nochtans kernenergie genoeg.
En de elektriciteitsprijs verdeeld door de commerciële energieleveranciers steeg er ook gewoon mee waarbij telkens de stijgende gasprijzen op de internationale markten als referentie werden aangehaald.

Energieprijzen hebben al geruime tijd nog maar weinig te maken met de werkelijke productiekost en een gezonde winstmarge maar zijn een marktproduct als een ander geworden waar de prijzen afhankelijk zijn van o.a. niet te controleren gebeurtenissen op het wereldtoneel en de geldhonger van speculanten.

De enige remedie daartegen is zorgen dat je zo weinig mogelijk afhankelijk bent van derden en hun prijszetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:56:
In België had men tijdens de laatste energiecrisis nochtans kernenergie genoeg.
En de elektriciteitsprijs verdeeld door de commerciële energieleveranciers steeg er ook gewoon mee waarbij telkens de stijgende gasprijzen op de internationale markten als referentie werden aangehaald.

Energieprijzen hebben al geruime tijd nog maar weinig te maken met de werkelijke productiekost en een gezonde winstmarge maar zijn een marktproduct als een ander geworden waar de prijzen afhankelijk zijn van o.a. niet te controleren gebeurtenissen op het wereldtoneel en de geldhonger van speculanten.

De enige remedie daartegen is zorgen dat je zo weinig mogelijk afhankelijk bent van derden en hun prijszetting.
Nucleair hebben wij alleen Borsele en die draait al jaren stabiel op 475MW, maar is eigenlijk niet noemswaardig :P

Op dit moment heeft windenergie het voortouw in NL (3500MW):
https://energy-charts.inf...tems=10111111101010100001

Maar gas en kolen draaien ook op 3500MW

Enige wat ik niet helemaal begrijp... er staat sum van 7600MW op het moment en een load van 12000MW... terwijl import niet zo hoog is (2000MW), waar komt de rest van 2400MW dan vandaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Zal blijven zolang we in NL veelal gas (en kolen) gestookte centrales hebben wel.
Ja dat het mee gaat weet ik, maar er is geen duidelijke regel van gas stijgt met 20 cent, dus stroom met 1 cent ofzo? Ik betaal nu 33 cent, dat vind ik prima, maar dat wijzigt elke 3 maanden (Eneco), gas boeit me niet, ik gebruik iets van 2m3/maand, stroom wel.

Als het rond de 40 cent blijft vind ik alles goed, maar geen gekke dingen, dat gas 3 euro wordt en stroom 2 euro ofzo haha, dat bedoel ik. Maar er is niet echt een regel dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 23-07 13:32
ArcticWolf schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:01:
[...
Maar gas en kolen draaien ook op 3500MW

Enige wat ik niet helemaal begrijp... er staat sum van 7600MW op het moment en een load van 12000MW... terwijl import niet zo hoog is (2000MW), waar komt de rest van 2400MW dan vandaan 8)7
Particuliere PV natuurlijk ... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 23-07 13:32
banaliteit schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

De actuele voorspelling is dat we weer keihard genaaid worden.
Ik las net in een ander topic de term " Stadsverarming"

Keigoed, maar ik vrees dat het geen vertieping was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
the noise schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:17:
Hmm .. deze eindafrekening had ik niet verwacht.
[Afbeelding]

Het volledige bedrag wordt berekend bij terugleveren.
Nu heb ik dus spijt dat ik van deze leverancier ben overgestapt :|
Welke leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Ja dat het mee gaat weet ik, maar er is geen duidelijke regel van gas stijgt met 20 cent, dus stroom met 1 cent ofzo? Ik betaal nu 33 cent, dat vind ik prima, maar dat wijzigt elke 3 maanden (Eneco), gas boeit me niet, ik gebruik iets van 2m3/maand, stroom wel.

Als het rond de 40 cent blijft vind ik alles goed, maar geen gekke dingen, dat gas 3 euro wordt en stroom 2 euro ofzo haha, dat bedoel ik. Maar er is niet echt een regel dus.
Huidig (Eneco variabel)

0,339
1,253

Aanbieding vast

0,396 (+0.057 = 17%)
1,415 (+0.162 = 13%)

Modelcontract (29-10-2023)

0,394 (+0.055 = 16%)
1,499 (+0.246 = 20%)

Heb het zelf even bekeken en procentueel volgt het elkaar wel redelijk. Dus bij een explosieve stijging van gas zal er dus ook wel een explosieve stijging van stroom volgen.

Toch ben ik niet zo happig op die vaste aanbieding, want als ze dat nu nog durven aan te bieden, dan verwachten ze zelf toch ook niet dat gas naar 3 euro gaat ofzo (en dus stroom naar zeg maar 80 cent).

gebruik geen/nauwelijks gas, alleen voor warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-07 21:53

The Chosen One

Zie signature!

3 jarig contract gaat verlopen.

Dag dag € 0,21 voor stroom.
Dag dag € 0,86 voor gas. ;w

Zoals het er nu naar uit ziet misschien een 1 jaar contract ergens krijgen. Onderzoek tijd.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

geen idee of ik hier goed zit maar ik werd een beetje overvallen door mn oude energie leverancier die een 3 jarig contract aanbied.Essent.
eind DEZE maand beslissen aka morgen.. |:( (zal vast wel wat rekbaar zijn)
aanbieding tarieven voor 3 jaar:

Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh):€ 0,38985 / kWh
Totaal elektriciteit Laagtarief (1 t/m 10.000 kWh):€ 0,38743 / kWh
Totaal tarief gas (1 t/m 170.000 m3):€ 1,36231 / m3

hij vertelde dat tot einden vd maand de saldering nog per jaar gebeurd en daarna het nogal onzeker is .
(mijn contract loopt nog tot mei 2024 en hij zou dan contract in laten gaan in eind april.)
aangezien ik me nog niet had verdiept in de huidige/toekomstige contracten/voorwaardes kan ik me geen enkel beeld maken van het aanbod.
De vergelijkings sites laten weinig 3jaar vast zien.

mijn eerste instinkt is : zo kort termijn om te beslissen is een dikke adder onder t gras. Ze hadden ook eerder contact kunnen opnemen gezien mijn contactgegevens als oude klant bekend zijn.
ik zit nog midden in mn omzetting naar electrische verwarming en verwacht meer stroom te gaan verbruiken dan ik opwek.
De essent berekening is gemaakt op 4000kwh tegen 4000kwh opbrengst en 450m3 gas (vrij laag)

Dit geeft enige indicatie dat het voor zonnepaneel bezitters met flinke opbrengst het best aantrekkelijk is om vast te zetten voor meerdere jaren.

De bovenstaande tarieven zijn paar tiende cent hoger dan 1 jaar contracten. (blijkbaar verwachten ze hogere inkoop of ze halen wat verborgen terugleverheffing op met die extra 0.01cent/kwh

hoe staat deze aanbieding in de huidige aanbiedingenmarkt?
kan ik beter nog even wachten? moet nog ruim een half jaar uit dienen dus me nu al vast leggen voor de volgende contract met in gedachten hebbende de nieuwe overstap/contract breuk boetes maakt me terughoudend in deze.
Dat terugleverheffing/ niet meer per jaar salderen maar per maand oid is natuurlijk wel een heet hangijzer dat voor paneelbezitters een dingetje is gezien de buffer thuisaccu's een nog niet interessante investering is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 18:05
copykat schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:47:
geen idee of ik hier goed zit maar ik werd een beetje overvallen door mn oude energie leverancier die een 3 jarig contract aanbied.Essent.
eind DEZE maand beslissen aka morgen..

moet nog ruim een half jaar uit dienen dus me nu al vast leggen voor de volgende contract met in gedachten hebbende de nieuwe overstap/contract breuk boetes maakt me terughoudend in deze.
Deze twee zinnen samen zeggen voldoende, waarom zou je je onder druk laten zetten? Typische verkooptrucs.
Niemand kan de toekomst voorspellen, ook ik niet, maar onder druk beslissen is nooit handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-07 19:30
De enige reden voor hun om hier zo'n druk op te zetten is dat ze verwachten dat ze daar zelf een voordeel aan hebben en als je langer nadenkt je waarschijnlijk op een andere/betere deal uitkomt. Vooral niet op ingaan dus.

hij vertelde dat tot einden vd maand de saldering nog per jaar gebeurd en daarna het nogal onzeker is .
(mijn contract loopt nog tot mei 2024 en hij zou dan contract in laten gaan in eind april.)
Ook onzin, ze maken nu al een zooitje van het salderen en er verandert de komende tijd nog helemaal niets aan de salderingsregeling. Sterker nog, gezien de 'haast' van het kabinet zal het nog wel een paar jaar duren voordat er echt veranderingen komen.

Oftewel puur verkooptrucs om je maar zo snel mogelijk (en vooral zonder teveel onderzoek) als klant terug te krijgen. Essent staat hier ook aardig om bekend en het is precies de reden dat ik hun marketing-telefoonnurmmers al geblokkeerd heb. Ze komen iedere keer met een hoop geblaat waarbij je snel moet beslissen terwijl daarna blijkt dat hun aanbieding vaak slechter is dan wat je via hun eigen site/vergelijkings-sites kunt krijgen

Vergeet trouwens ook niet dat je contract nog een half jaar loopt en de prijzen na de winter meestal weer dalen.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 31-10-2023 10:08 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-07 19:22
.Essent.

mijn eerste instinkt is : zo kort termijn om te beslissen is een dikke adder onder t gras.
Nog een lopend contract.... en "hij vertelde...." :(
ADVIES:
dus gewoon nog maar even laten kletsen.

Kijk na de winter maar eens wat de contracten voor 1 of 3 jaar zijn.. Tijd genoeg.

(zelf een "12 oktober deal" met Engie kunnen regelen voor een jaar :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Heren,

Dank voor het bevestigen van mijn initiële onderbuik gevoel.
Het voelde al een beetje als een sigaar uit eigen doos.

Ik laat dit lekker aan mij voorbij gaan en wacht even af wat nu eigenlijk wettelijk mag worden gedaan door al die aanbieders met hun "terugleverkosten" en saldering per dag, week , maand, jaar.
Voorlopig heb ik nog een stabiel contract dus genoeg tijd om in te lezen op de nieuwe.

De corona en oorlog energie prijzen( de stijgingen) hebben consumenten schrikkerig gemaakt en daar maken ze nu een beetje mis gebruik van.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-07 20:27
OpaDus schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Nog een lopend contract.... en "hij vertelde...." :(
ADVIES:
dus gewoon nog maar even laten kletsen.

Kijk na de winter maar eens wat de contracten voor 1 of 3 jaar zijn.. Tijd genoeg.

(zelf een "12 oktober deal" met Engie kunnen regelen voor een jaar :) )
Welke deal is dat?

Ik heb toevallig vandaag een contact afgesloten bij Engie omdat dat ik morgen de sleutel van mijn nieuwe huis krijg. Echter vertelde Engie mij dat ik beter voor 1 tarief kon gaan ipv twee tarieven (normaal/dal). Ik heb nu een jaar afgesloten voor 1 tarief ongeveer 0.29 stroom en 1.36 gas. Weet iemand of dit een goede deal is en of de keuze voor 1 tarief goed is? Ik krijg volgende maand zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Dat was het eerst ja, nadat we de verwarming nog maar tot 18.5 zette werd het wel wat minder.
Heb net ff gekeken: nov 22: 106 m3, dec 22: 280 m3, jan 23: 240 m3, feb 23: 173 m3, mrt 23: 167 m3, apr 23: 98m3

in de niet wintermaanden gaat er dan nog 22m3 per maand doorheen voor warmwater (douchen en tapwater)

Voor wat betreft isolatie, staat er het volgende in ons opleverboekje:

Het is buiten erg koud en nu krijg ik de woonkamer niet warm, wat is daar aan
te doen?
Bij erg lage temperaturen is het nodig om de andere kamers, zoals de slaapkamers, ook te
verwarmen, al doet u dat normaal niet. Als u dat niet doet, zijn de muren en vloeren in huis
zo koud dat de woonkamer niet op temperatuur te krijgen in.

In een van de brieven van ons huis staat:
De begane grondvloer, m,u.v. de vloer van de buitenberging wordt geïsoleerd met polystyreen
platen, Rc-waarde 3,50 m2 K/W.

De Rc-waarde van de buitenspouwmuren bedraagt 3,15 mz K/W,

De woningscheidende wand van de woningen uitvoeren als ankerloze
spouwmuur wanddikte 12-6-12 cm.
Sowieso is het natuurlijk goed om uit te vogelen of je een koudebrug hebt.

Wij hebben gewoon een pelletkachel in de woonkamer gedrukt toen Poetin de gaskraan dicht draaide vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjBI12F9cNwGOy2HM0t10_SA5lA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QIjtUD0cgPxj7ltlfbO6Mtfa.jpg?f=user_large

Prima zat, voor 5 bankjes aan pellets per jaar heel de winter lekker 22/23 graden in huis.

Heb nu nog 2 jaar gas voor €1,36? maar zelfs dan is het stukken goedkoper om een ton pellets in mijn schuurtje te prakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-73F3MDhqNkKaLnw8FjJahIIt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkYXIe9B0m8zChO90O7lOzFg.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien met de tijd ook nog een L/L erbij, maar voorlopig is het wel prima zo. Hebben nog een resterend gasverbruik van 200-240m³. Stroomverbruik wordt volledig gesaldeerd door de zonnepanelen en met het de overige opwek dekken we het gasverbruik.

Nu zullen ze die houtmeuk wel aan banden leggen met de tijd maar tot die tijd is het lekker genieten. Kopen we tegen die tijd wel een thuisaccu en wat airco's en zien we wel waar het schip strandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
ptribbyz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:44:
Weet iemand of dit een goede deal is en of de keuze voor 1 tarief goed is? Ik krijg volgende maand zonnepanelen.
Bij Engie kun je elk moment switchen (in Mijn Engie) van enkel naar dubbeltarief en omgekeerd. Als je nieuwe klant bent gaat dat met terugwerkende kracht naar ingang contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

copykat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:15:
Heren,

Dank voor het bevestigen van mijn initiële onderbuik gevoel.
Het voelde al een beetje als een sigaar uit eigen doos.

Ik laat dit lekker aan mij voorbij gaan en wacht even af wat nu eigenlijk wettelijk mag worden gedaan door al die aanbieders met hun "terugleverkosten" en saldering per dag, week , maand, jaar.
Voorlopig heb ik nog een stabiel contract dus genoeg tijd om in te lezen op de nieuwe.

De corona en oorlog energie prijzen( de stijgingen) hebben consumenten schrikkerig gemaakt en daar maken ze nu een beetje mis gebruik van.
Ze belden weer dus ik heb iets aan gepast om een beter beeld te krijgen volgende maand, aka morgen, krijg ik een nieuw aanbod.
3 jaar 100% saldering. 24 25 26. Dus geen afbouw die voorspelt is vanaf 2025 maar nog niet definitief door de kamer is. 68% geloof ik in 25? Moet nog even zoeken naar die waardes.
Vastrecht 6,25euro.
Even wachten wat hun bod is kan ik die nog even bij de huidige leverancier aanhangen kijken of ze een tegenbod doen.
Wat natuurlijk koffiedik kijken is de electraprijzen doen de komende tijd. Vastrecht is toch de kosten van liander? Dat staat dan ook 3 jaar vast? (ik zie de netwerk investering wel flink bij de consumenten neer gelegd en bij een bijna nul netto afname is vastrechtkosten percentage gewijd een groter deel van de rekening.)

Gas zet ik conservatief op 500-600m3 want mn CV doet voorlopig nog douch en tapwater. En ook nog wat verwarmen totdat de L/L wp's geinstalleert zijn. Zal afnemen naar 400m3? En uiteindelijk 0.

Nadeel is natuurlijk dat meestal de gas/electra prijzen in juni gaan zakken(langer licht ,warmer dus minder vraag) en dan is het vast slimmer om te kiezen uit vrije positie. Wat de Electra prijzen gaan doen komende tijd komend jaar tot 2 jaar kan ik echt niet beoordelen.
Factor: Investering netwerk Tennet, liander enz zal doorberekend worden maar op de kwh prijs of meer op vastrecht? Oorlogen? Op gas wel gekoppeld aan olie dus van invloed. Maar electra?
Theoretisch is er steeds meer "stroom over" periodiek en zijn dynamische contracten zelfs gratis stroom en geld krijgen om af te nemen bij enorme zonne of wind opbrengsten. De tijd van de dag en overschot bepaald meer je bedrag dan de jaarlijkse kostprijs. Zolang er geen stroom lokaal opgeslagen kan worden zal er een capaciteit probleem blijven bestaan op het net.

Voordeel ik heb nu langer de tijd om na te denken. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

copykat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

Ze belden weer dus ik heb iets aan gepast om een beter beeld te krijgen volgende maand, aka morgen, krijg ik een nieuw aanbod.
3 jaar 100% saldering. 24 25 26. Dus geen afbouw die voorspelt is vanaf 2025 maar nog niet definitief door de kamer is. 68% geloof ik in 25? Moet nog even zoeken naar die waardes.
Vastrecht 6,25euro.
Even wachten wat hun bod is kan ik die nog even bij de huidige leverancier aanhangen kijken of ze een tegenbod doen.
Wat natuurlijk koffiedik kijken is de electraprijzen doen de komende tijd. Vastrecht is toch de kosten van liander? Dat staat dan ook 3 jaar vast? (ik zie de netwerk investering wel flink bij de consumenten neer gelegd en bij een bijna nul netto afname is vastrechtkosten percentage gewijd een groter deel van de rekening.)

Gas zet ik conservatief op 500-600m3 want mn CV doet voorlopig nog douch en tapwater. En ook nog wat verwarmen totdat de L/L wp's geinstalleert zijn. Zal afnemen naar 400m3? En uiteindelijk 0.

Nadeel is natuurlijk dat meestal de gas/electra prijzen in juni gaan zakken(langer licht ,warmer dus minder vraag) en dan is het vast slimmer om te kiezen uit vrije positie. Wat de Electra prijzen gaan doen komende tijd komend jaar tot 2 jaar kan ik echt niet beoordelen.
Factor: Investering netwerk Tennet, liander enz zal doorberekend worden maar op de kwh prijs of meer op vastrecht? Oorlogen? Op gas wel gekoppeld aan olie dus van invloed. Maar electra?
Theoretisch is er steeds meer "stroom over" periodiek en zijn dynamische contracten zelfs gratis stroom en geld krijgen om af te nemen bij enorme zonne of wind opbrengsten. De tijd van de dag en overschot bepaald meer je bedrag dan de jaarlijkse kostprijs. Zolang er geen stroom lokaal opgeslagen kan worden zal er een capaciteit probleem blijven bestaan op het net.

Ik zou de tijd vooral benutten om me beter te informeren over de opbouw van de energierekening O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

dunklefaser schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Ik zou de tijd vooral benutten om me beter te informeren over de opbouw van de energierekening O-) .
Dat ook, alweer een tijdje geleden dat ik me verdiept heb in die regels en variaties en opbouw bedragen..
Na afsluiten is het vooral maandbedrag klaar. Kijken naar opbrengst en verbruik in kwh en gas verbruik laag houden. 3x25A aansluiting. Ik geef toe buiten de keuze momenten ben ik gewoon gebruiker geen inkoper en zakt die speciifeke info weg in mn geheugen.

Zal het huidige contract even bekijken en die van 2020.
Kijken wat er allemaal beschreven staat.
Dal/normaal js nu bij mij zelfde bedrag. Hoef ik niet meer na 23 uur en voor 07 te wassen, vaatwasser enz te doen. (ging sowieso moeizaam te regisseren thuis.)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-07 21:01
[...]

Welke deal is dat?

Ik heb toevallig vandaag een contact afgesloten bij Engie omdat dat ik morgen de sleutel van mijn nieuwe huis krijg. Echter vertelde Engie mij dat ik beter voor 1 tarief kon gaan ipv twee tarieven (normaal/dal). Ik heb nu een jaar afgesloten voor 1 tarief ongeveer 0.29 stroom en 1.36 gas. Weet iemand of dit een goede deal is en of de keuze voor 1 tarief goed is? Ik krijg volgende maand zonnepanelen.
Simpel. Als je wilt weten wat beter is kun je beter het omslagpunt bepalen en inschatten met je apparaten en verbruik of je er onder of erboven zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OpaDus
copykat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

Wat natuurlijk koffiedik kijken is de electraprijzen doen de komende tijd. Vastrecht is toch de kosten van liander? Dat staat dan ook 3 jaar vast?
Bij een E-leverancier heb je variabele kosten per kWh + vast bedrag per maand(varierend tussen 5 en 11 euro ongeveer). Bij aantrekkelijk laag kWh-tarief zie je vaak een hoog vast tarief om je te lokken. Dus bij een laag verbruik goed uitkijken!(uitrekenen)

Bij E-leverancier is ook onderscheid tussen variabel of een of meer jarig vast contract. Bij variabel veranderen de prijzen elk half jaar of vaker, anders bij vast contract gelijkblijvend gedurende contractperiode.

Daarnaast heb je ook nog de maandelijkse vaste kosten(vastrecht) van de Netbeheerder alsmede correctie Energiebelasting). Deze veranderen wel jaarlijks en staan los van het "vaste contract" met de E-leverancier.

En laat je zeker niet leiden door die voorgespiegelde (voorlopige) maandelijks bedragen te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
[...]

Welke deal is dat?

Op 12 oktober(één dag) had ENGIE een bijzonder gunstig aanbod.( enkeltarief voor iets meer dan 27 ct inclusief alles)
Inderdaad ook het enkel-tarief van Engie nu voor ca. 29 cent voor 1 jaar vast is nog erg gunstig.

Dubbel tarief bij ENGIE is alleen aantrekkelijk als je per jaar meer dan 64% van je verbruik in de daluren hebt. (Mogelijk dat met zonnepanelen dit zal lukken, maar in loop van het jaar ,vlak voor de jaarrekening, kan je dit bij Engie alsnog aanpassen. Dus zelf in de gaten houden.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-07 20:27
OpaDus schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Op 12 oktober(één dag) had ENGIE een bijzonder gunstig aanbod.( enkeltarief voor iets meer dan 27 ct inclusief alles)
Inderdaad ook het enkel-tarief van Engie nu voor ca. 29 cent voor 1 jaar vast is nog erg gunstig.

Dubbel tarief bij ENGIE is alleen aantrekkelijk als je per jaar meer dan 64% van je verbruik in de daluren hebt. (Mogelijk dat met zonnepanelen dit zal lukken, maar in loop van het jaar ,vlak voor de jaarrekening, kan je dit bij Engie alsnog aanpassen. Dus zelf in de gaten houden.!
Ik heb de afgelopen jaren ongeveer tussen de 55% en 65% normaal stroom tarief gebruikt, wat mij op zich wel verbaast ;P. Dus normaal stroom blijft wel de overhand houden haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:21
Wellicht al ter sprake gekomen, maar kon het zo 1-2-3 niet vinden. Betreft Vattenfall en tariefswijzigingen gedurende het afgelopen jaar.

In mijn specifieke geval heb ik van Vattenfall bevestigd gekregen, dat per 1 juli een tariefswijziging zou plaatsvinden en vervolgens nogmaals per 1 oktober. Met deze laatste tariefswijziging zou de TLV worden verlaagd van 0,168 cent naar 0,076 cent per kWh.

Nu zit ik de jaarafrekening te bekijken en zie, dat Vattenfall de verlaagde TLV reeds per 1 augustus jl. toepast. Dat lijkt mij, gezien de formele communicatie die ik van Vattenfall hieromtrent heb ik ontvangen, niet juist.

Herkent een van jullie dit in zijn/haar specifiek geval?

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Anoniem: 1032405 heb je de afvoer via een openhaard schoorsteen gedaan?
Ergens las/hoorde/begreep ik dat pelletkachels het niet fijn vonden om 9m plus lange pijpen te hebben voor hun rookgas afvoer. * copykat dacht er aan om misschien de oude openhaard die al 20 jaar niet is gebruikt door de vorige bewoners om te bouwen als pelletkachel.
Gewoon gezellig en een mooie backup.

De gehele woonkamer moet nog worden verbouwd/opgeknapt dus alle ideeën komen langs de ideeënbus.
Twee probleempjes, joost mag weten hoelang hout/pellets nog verbrand mag worden in randstad gebieden.
Zal duur zijn als na 4/5 jaar dit verboden word.
Tis niet echt milieu vriendelijk. Meer een portomonee/gemak/comfort dingetje en dan is investeren vs dat geld gebruiken voor gewoon de gasrekening betalen ook een optie. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

copykat schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:53:
@Anoniem: 1032405 heb je de afvoer via een openhaard schoorsteen gedaan?
Ergens las/hoorde/begreep ik dat pelletkachels het niet fijn vonden om 9m plus lange pijpen te hebben voor hun rookgas afvoer. * copykat dacht er aan om misschien de oude openhaard die al 20 jaar niet is gebruikt door de vorige bewoners om te bouwen als pelletkachel.
Gewoon gezellig en een mooie backup.

De gehele woonkamer moet nog worden verbouwd/opgeknapt dus alle ideeën komen langs de ideeënbus.
Twee probleempjes, joost mag weten hoelang hout/pellets nog verbrand mag worden in randstad gebieden.
Zal duur zijn als na 4/5 jaar dit verboden word.
Tis niet echt milieu vriendelijk. Meer een portomonee/gemak/comfort dingetje en dan is investeren vs dat geld gebruiken voor gewoon de gasrekening betalen ook een optie. 😋
Nee wij hebben gewoon een rookkanaal laten plaatsen door een aannemer.

Je zou volgens mij prima een dunnere pijp in het bestaande openhaard rookkanaal kunnen (laten) plaatsen.

En ja in de Randstad is het wellicht minder handig, zit hier in een buitenwijk in het noorden van het land.

Tot zover heeft nog geen van de buren er last van gehad, we hebben het rookkanaal ook hoog op het dak, boven de nok.

Trouwens ook genoeg houtkachels/openhaarden hier in de wijk en die ruik je zeker op koude windstille dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alma1314
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb een vast energiecontract.
Klopt mijn redenering dat het mijn contract energieprijs bestaat uit variabele energiekosten, vaste energiekosten, netwerkbeheerstkosten, belastingen en toeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
Alma1314 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:57:
Ik heb een vast energiecontract.
Klopt mijn redenering dat het mijn contract energieprijs bestaat uit variabele energiekosten, vaste energiekosten, netwerkbeheerskosten, belastingen en toeslagen?
Vast energiecontract is dus met een vast tarief gedurende een afgesproken periode (bijv. 1 jaar), ander spreken we over een variabel contract met per maand/kwartaal of half jaar wisselende tarieven.

Maar wat is er dan vast: alleen de kale kWh/m3 prijs en de bijbehorende "vaste kosten"(soort vastrecht) per maand.

Want de rest is niet vast: de BTW kan wisselen, Netbeheerskosten veranderen per jaar, Energiebelasting varieert, teruggave belasting wijzigt regelmatig.. enz.

En verkijk je dus nou niet op de voorgespiegelde maandelijks te betalen bedrag, bekijk/bewaak zelf je verbruik over langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bij Eneco is mijn variabele tarief tot nog toe elke 3 maanden gewijzigd, 7 november, 7 februari, 7 mei, 7 augustus en verwacht dus aankomende week weer een wijziging.

Ik ben benieuwd, zit nu op 1,25 en 33 cent, meest gunstige tarief sinds de gekte op de markt, volgens mij ligt het nog steeds rond die prijzen, ik verwacht wel een stijging zo voor de winter, maar niet te gek.

Het modelcontract geeft 1,50 en 39 cent aan, gas gebruik ik amper en 39 cent zo voor de winter lijkt me prima.

de aanbieding voor 1 jaar vast staat op 1,41 en 40 cent, daar ga ik voorlopig niet op in

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 03-11-2023 05:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hier (Vlaanderen) wijzigt het afnametarief voor elektriciteit iedere maand (50% is vastgelegd tarief door de leverancier/producent Ecopower, voor minstens 2 maanden en wijzigt niet zonder aankondiging, 50% is het gemiddelde Epex DA-tarief van de voorbije maand).
Voor de maand oktober is het energietarief dan 14,52 cent/kWh/incl. alle heffingen en BTW 26,0366 cent/kWh.
De kost van de energiecomponent is al drie maanden redelijk stabiel.
Vanaf januari 2024 zakt de prijs van de vaste component met 3 cent/kwh (wat de Epex DA component zal doen weet men uiteraard pas na einde maand maar tot nu toe deed deze component de totale prijs alleen maar dalen ipv stijgen).
Tot 31 december van dit jaar is de TLV stabiel op 11 cent/kWh (en zakt dan naar 7,5 cent/kWh).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 05:52:
Bij Eneco is mijn variabele tarief tot nog toe elke 3 maanden gewijzigd, 7 november, 7 februari, 7 mei, 7 augustus en verwacht dus aankomende week weer een wijziging.

Ik ben benieuwd, zit nu op 1,25 en 33 cent, meest gunstige tarief sinds de gekte op de markt, volgens mij ligt het nog steeds rond die prijzen, ik verwacht wel een stijging zo voor de winter, maar niet te gek.

Het modelcontract geeft 1,50 en 39 cent aan, gas gebruik ik amper en 39 cent zo voor de winter lijkt me prima.

de aanbieding voor 1 jaar vast staat op 1,41 en 40 cent, daar ga ik voorlopig niet op in
Meest gunstige bij Eneco of?

Ik heb in juni dit jaar 3 jaar vast kunnen afsluiten met:
€1,22692m3
€0,31827kWh dal
€0,36479kWh normaal

Bij Oxxio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:17:
[...]

Meest gunstige bij Eneco of?

Ik heb in juni dit jaar 3 jaar vast kunnen afsluiten met:
€1,22692m3
€0,31827kWh dal
€0,36479kWh normaal

Bij Oxxio.
Ja bij Eneco, in de app staat bij interim reading iets van get fixed prices now en dan een aanbieding voor 1 jaar, 3 jaar doen ze volgens mij niet met zonnepanelen.

Ik gok er een beetje op dat het deze winter 40 cent wordt, maar over 3 maanden weer zakt.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 03-11-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik mag binnenkort op zoek naar een goed passende leverancier. Contract staat nog op naam van ex, maar als alles (scheiding) rond is zal het energiecontract toch op mijn naam over moeten (beetje korting als vaste klant onder ex haar naam dus foetsie). Heb nog wel gedacht om het lekker zo te laten in overleg met mijn ex, maar ja toch maar de nette route bewandelen ;) Ze doen geen check op naam contract vs de betalende IBAN.

Het is wel erg ontnuchterend om te zien dat ik als alleenstaande dan (als ik geluk heb) mijn huidige termijnbedrag van 150 euro kan handhaven om het te betalen, met ongeveer 1000 kWh en 1000 kuub, wat eigenlijk geen reet voorstelt..die 150 euro hebben we voor die prijsverhogingsbingo jarenlang betaald voor een slagje meer verbruik (niet onnodig veel, maar "normaal"). Het ergste vind ik de hoeveelheden belasting over energie, tis gewoon beschamend te noemen (vooral aangezien we nog steeds lekker te lopen fossielen als een malle, deel van het probleem ook nu) :/ Daar kan ik echt met mijn pet niet bij.

Ben in ieder geval wel blij met de IR-verwarming op mijn werkplek :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:33
Twee dagen geleden via keuze.nl een 1 jarig vast contract aangevraagd bij Engie. Met als enkeltarief: €0,29802 (inclusief BTW). Ondertussen heeft Engie de prijzen verhoogd en ik krijg zojuist een contract toegestuurd met als tarief €0,36022. :(

Meer mensen hetzelfde meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-07 21:01
crunchytail schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:51:
Twee dagen geleden via keuze.nl een 1 jarig vast contract aangevraagd bij Engie. Met als enkeltarief: €0,29802 (inclusief BTW). Ondertussen heeft Engie de prijzen verhoogd en ik krijg zojuist een contract toegestuurd met als tarief €0,36022. :(

Je hebt het contract toch al afgesloten met 0,29802? Hoe kan het dan dat je een hoger tarief bevestigd krijgt?

Ik heb begin oktober 0,249 dal en 0,31 normaal tarief afgesloten en bevestigd gekregen. Prijzen lijken nu weer wat te dalen ik zou de komende 12 dagen in de gaten houden om wellicht alsnog naar lager over te stappen of te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
Gecko123 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:16:
[...]

Je hebt het contract toch al afgesloten met 0,29802? Hoe kan het dan dat je een hoger tarief bevestigd krijgt?
Dat vraag ik mij ook af. Heb de vraag nu neergelegd bij Engie én Keuze.nl.

Als ze niet gaan leveren tegen het tarief waarvoor ik akkoord heb gegeven dan ga ik de aanvraag annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:18

TurboNick3

Thedutchtravellers

Beste lezers,

Hier kom ik niet helemaal meer wijs uit.
Zonneplan is overgestapt naar een ander factuurmodel. Door voorschotten te bereken etc.
Daardoor lijk ik de draad een beetje kwijt te zijn geraakt en ik hoop dat iemand me duidelijkheid kan geven.
In ieder geval. Wat ik zover begrijp is dat ik netto dus 3,99euro betaal per m3 gas.
Hoe berekening ik dat: Vaste maandkosten gas + verbruikskosten / aantal m3 verbruik.
De vaste maand kosten zijn 77,76 en ik heb geen idee of dat normaal is maar mij lijkt het erg veel.
Dan de verbruikte kosten. Geschat werd op 74m3 = 41,74euro (factuur augustus) en werkelijke verbruik was 23 = -27,51euro (factuur november) dus heb ik in de maand oktober 77,76+41,74-27,51=91,99euro betaald / 23m3 = 3,99euro per m3. Dat is toch absurt.

Hebben jullie feedback, klopt dit? is het elders goedkoper? etc. PS de energiebelasting word bij verbruik van 1100m3 berekend maar werkelijke verbruik zal rond de 850m3 uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ac4UU0HY2f744eRBcn0S_HUBdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UG1qBjP439n3S2HChNmCkpN1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_tVxEhnZzh0cOht8J9E30eQAaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wC6kHD4z7doRNrU7EHpWArN9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikOCCZ-PaTAnSjOKJ1GeTPljljg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MWO21hyHWMP32M2ya5YLDWtS.jpg?f=user_large

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desprinter
  • Laatst online: 23-07 18:27
TurboNick3 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:06:
Beste lezers,

Hier kom ik niet helemaal meer wijs uit.
Zonneplan is overgestapt naar een ander factuurmodel. Door voorschotten te bereken etc.
Daardoor lijk ik de draad een beetje kwijt te zijn geraakt en ik hoop dat iemand me duidelijkheid kan geven.
In ieder geval. Wat ik zover begrijp is dat ik netto dus 3,99euro betaal per m3 gas.
Hoe berekening ik dat: Vaste maandkosten gas + verbruikskosten / aantal m3 verbruik.
De vaste maand kosten zijn 77,76 en ik heb geen idee of dat normaal is maar mij lijkt het erg veel.
Dan de verbruikte kosten. Geschat werd op 74m3 = 41,74euro (factuur augustus) en werkelijke verbruik was 23 = -27,51euro (factuur november) dus heb ik in de maand oktober 77,76+41,74-27,51=91,99euro betaald / 23m3 = 3,99euro per m3. Dat is toch absurt.

Hebben jullie feedback, klopt dit? is het elders goedkoper? etc. PS de energiebelasting word bij verbruik van 1100m3 berekend maar werkelijke verbruik zal rond de 850m3 uitkomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die berekening die je maakt kan je zo de prullenbak ingooien..

Je energiebelasting is 1100/12 voor m3(dat is dus voor zo'n 92m3)
Je netbeheerderskosten en leveringskosten hoor je niet mee te nemen in je berekening als je m3 prijs wil weten, die zijn niet gekoppeld aan het verbruik maar gewoon vaste kosten.

Je kosten per m3 kan je gewoon zien in app, het stukje zonder belasting is is je werkelijk verbruik op de factuur.(als goed is dat over maand oktober 0,618) en daar komt dan de energiebelasting overheen die kan je niet exact halen uit de factuur(die is namelijk bij gelijkblijvend verwacht ingevuld gebruik gewoon gelijk verdeeld over 12 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3

TurboNick3

Thedutchtravellers

Desprinter schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:56:
[...]

Die berekening die je maakt kan je zo de prullenbak ingooien..
Ik ben het totaal niet met jou eens.
Dat de vaste kosten los staan van de m3 prijs op de markt snap ik best. Maar wat ik hierboven had verteld was mijn netto prijs per m3 voor oktober en die komt uit op 3,99 kosten/verbruik. Dat die m3 prijs bij meer verbruik zakt snap ik.
Maar dat de vaste kosten zo hoog zijn snap ik niet en ik vraag mij dus af of het niet duur is tov andere aanbieders en ook door de omslachtige verschillende wijze van aanbieders is het lastig dit te doorgronden.

Ruim 930€ aan vaste kosten per jaar 77€ per maand dat is echt gigantisch en dat alleen voor gas. Zet je dat uit tegenover verbruik is het helemaal absurt.
Maar ergste is nog als je een vergelijking bekijkt staat er netbeheer van 16€ en vaste kosten leverancier rond de 7 euro dan blijft er nog 54€ belasting over, maar die melden ze niet bij je vergelijking websites want dan is het bij de m3 prijs inbegrepen. Weer andere manier van factuur uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
crunchytail schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:51:

Vandaag bericht gehad van keuze.nl. Zij hebben contact gezocht met Engie en gezorgd dat ik een nieuw contract opgestuurd heb gekregen met het juiste tarief. Keurig opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desprinter
  • Laatst online: 23-07 18:27
TurboNick3 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:14:
[...]

Dat de vaste kosten los staan van de m3 prijs op de markt snap ik best. Maar wat ik hierboven had verteld was mijn netto prijs per m3 voor oktober en die komt uit op 3,99 kosten/verbruik. Dat die m3 prijs bij meer verbruik zakt snap ik.
Maar dat de vaste kosten zo hoog zijn snap ik niet en ik vraag mij dus af of het niet duur is tov andere aanbieders en ook door de omslachtige verschillende wijze van aanbieders is het lastig dit te doorgronden.

Ruim 930€ aan vaste kosten per jaar 77€ per maand dat is echt gigantisch en dat alleen voor gas. Zet je dat uit tegenover verbruik is het helemaal absurt.
Maar ergste is nog als je een vergelijking bekijkt staat er netbeheer van 16€ en vaste kosten leverancier rond de 7 euro dan blijft er nog 54€ belasting over, maar die melden ze niet bij je vergelijking websites want dan is het bij de m3 prijs inbegrepen. Weer andere manier van factuur uitleg.
Je m3 belasting is voor 1100/12(91,6666m3 gas) in je berekening neem je dus 4x de belasting over je 23m3..

Je prijs voor 23 m3 zonder belasting was 14,23/23= 0,618
belasting is (54,52*12)/1100 = 0.595

dan is je gasprijs over oktober 0,618+0,595= 1,213

Dat is de prijs die je bij elke vergelijker ziet.

die vaste leveringskosten 6,26 verschilt bij elke leverancier en die is kan ook 8-10 euro per maand zijn(bij veel leveranciers gezien)

En die netbeheerderskosten die zal bij elke leverancier evenveel zijn, want dat moeten ze afdragen aan Je netbeheerder(liander, enexis, stedin enz) en dat is op jaarbasis sowieso 12* 16,98 = 203,76, ook al zou je geen gas verbruiken dan betaal je standaard al zo'n 150 euro per jaar voor dit.

Ik kan je alleen adviseren om in zonneplan app, even je verwachte verbruik ipv van 1100 naar je eigen ingeschatte 850m3 te zetten, want nu reken ze belasting voor 1100 m3 en ook je verwachte verbruik in je voorschot wordt gebaseerd op je eigen ingevulde 1100m3. Die teveel betaalde energiebelasting krijg je pas terug bij je jaarrekening.
Die andere teveel voorgeschoten gas, voor oktober hebben ze nu al verrekend.

Bij andere leverancier zou je bij een verbruik van 1100, op dit moment ongeveer 140 euro per maand betalen, en dan zou je met de manier van berekening uitkomen op 140/23= 6,08 euro per m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ha dat is een leuke inderdaad.
De kosten per m3 gas incl vaste kosten.
Ik zat eind vorig jaar op 2m3 gas per maand dat resulteerde dan in iets van 11 euro! Per m3 gas dat ik gebruikte.
Ik meende iets van tussen de 60 en 70 cent per dag aan vaste kosten plus dan nog die 2m3 gas.

Gelukkig ben ik inmiddels al lang van die gaspijp af.

Nu maar afwachten wat de saldering/ tlv regels gaan worden als die lamzakken eindelijk eens van hun ei af komen en een langjarige regeling bedenken....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hmm, na prijswijzigingen op 7 februari, mei en augustus had ik dat vandaag ook verwacht bij Eneco, maar ik zie nog niks anders in de app of Mijn Eneco, wellicht wordt dat later bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Laatst online: 22:54
Pff ons nieuwe huis is bijna klaar, mid December oplevering. Al met al rustig aan het kijken naar een contract.
Wat ik me afvroeg en wellicht iemand die hetzelfde gehad heeft? Door de terugleverheffing bij sommige wanneer je zonnepanelen hebt, vroeg ik me af wat als ik later zonnepanelen er op leg na de start van et contract? Kan ik dan nog steeds de 3 jaren contracten afsluiten? Of gaan ze lopen mekkeren naderhand

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 02:19:
Ha dat is een leuke inderdaad.
De kosten per m3 gas incl vaste kosten.
Ik zat eind vorig jaar op 2m3 gas per maand dat resulteerde dan in iets van 11 euro! Per m3 gas dat ik gebruikte.
Ik meende iets van tussen de 60 en 70 cent per dag aan vaste kosten plus dan nog die 2m3 gas.

Gelukkig ben ik inmiddels al lang van die gaspijp af.

Nu maar afwachten wat de saldering/ tlv regels gaan worden als die lamzakken eindelijk eens van hun ei af komen en een langjarige regeling bedenken....
Eigenlijk moet je om je cashflow goed te kunnen beheren wel zo rekenen en alle kosten in rekening brengen.
Zo kom je er als kleine verbruiker ook vlugger achter dat de (hoge) vaste kosten eigenlijk de kostprijs van het verbruik niet meer verantwoorden en dat je beter, indien mogelijk, een bepaalde energievorm zou skippen (in dit geval gas) en (uitsluitend) overstappen naar een andere (bv. elektriciteit).

Uiteraard maak je die vergelijking beter niet over een korte niet relevante periode maar over de periode waarop de afrekening gebaseerd is (normaliter een jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:53:
[...]

Eigenlijk moet je om je cashflow goed te kunnen beheren wel zo rekenen en alle kosten in rekening brengen.
Zo kom je er als kleine verbruiker ook vlugger achter dat de (hoge) vaste kosten eigenlijk de kostprijs van het verbruik niet meer verantwoorden en dat je beter, indien mogelijk, een bepaalde energievorm zou skippen (in dit geval gas) en (uitsluitend) overstappen naar een andere (bv. elektriciteit).

Uiteraard maak je die vergelijking beter niet over een korte niet relevante periode maar over de periode waarop de afrekening gebaseerd is (normaliter een jaar).
Correct en tevens juist.

Vorig jaar het hele jaar 60m3 gas, met 70 cent per dag vaste kosten leverd dat al 4,25 per m3 gas op. (365×0,7=255,5 255,5/60m3 gas = 4,25 )

Wat ik dan nog betaalde per m3 laten we maar even in het midden want dat was het einde van een 3 jarig contract dus dat zal ook iets van 70 cent of minder per m3 geweest zijn.

Maar dan zit je aan een kleine 5 euro per m3 voor dat weinige verbruik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
TurboNick3 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:14:
[...]

Netbeheerkosten gas (Stedin) is 207 euro per jaar en vaste leveringskosten gas (Oxxio in mijn geval) is 77,88 euro per jaar.
Verder betaal je 0,59 euro per m3 aan belasting en dan heb je nog je kale gas tarief per m3.

Zo heel moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan zit je al vlug aan 285 € kosten voor je nog maar één kWh energie hebt afgenomen. 8)7
Voor dat bedrag koop ik hier daadwerkelijk al een 1100 kWh aan elektriciteit (bovenop de inkomsten uit teruglevering aan het net en gratis energie uit eigen opwek).

Indien de mogelijkheid tot het installeren van PV op eigen dak aanwezig is zou ik het wel weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:44:
Dan zit je al vlug aan 285 € kosten voor je nog maar één kWh energie hebt afgenomen. 8)7
Voor dat bedrag koop ik hier daadwerkelijk al een 1100 kWh aan elektriciteit (bovenop de inkomsten uit teruglevering aan het net en gratis energie uit eigen opwek).

Indien de mogelijkheid tot het installeren van PV op eigen dak aanwezig is zou ik het wel weten. :)
Met een wp op cop 4 is dat 4400kwh aan energie. (Ik doe nu 5 tot 5,5 cop hier...)
Dat vertaalt zich naar 517m3 gas als je rekent dat je ongeveer 8,5kwh uit een m3 gas haalt met je cv ketel.
Mit je die redelijk afgesteld hebt....

Moet je wel even investeren in een wp natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mee eens.
Maar met een kleine nuance:
De warmtepomp voor verwarming (A2W) wordt hier doorgaans gebruikt voor SWW en CV in de winter.
Dan haal ik met verwarming (en zeker niet voor SWW) geen COP 4 (laat staan 5).
En op die ogenblikken (december/januari) is de opbrengst van PV ook meestal onvoldoende om een WP alle dagen 100% op eigen opgewekte energie te laten draaien.
Op die ogenblikken blijft netafname dan een vereiste.

Wat uiteraard, indien mogelijk, niemand moet tegenhouden om te investeren in meer PV productie en/of een warmtepomp met een hogere COP tijdens het stookseizoen.

Zonder saldering is de SCOP score van een WP niet echt representatief gezien de COP van toepassing is op het ogenblik dat men ze inzet (en bij de meeste warmtepompen is die veel lager bij een buitentemeratuur van -5°C dan bij een buitentemperatuur van 12°C (waarbij we de A2A inzetten die dan een hoger rendement heeft dan de A2W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:44:

Ja, we hebben helaas geen BE prijzen,
Zolang je afhankelijk bent zal die aansluiting er toch echt moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Er bestaat ook niet zo iets als "BE prijzen" maar verschillende prijzen tussen verschillende energieleveranciers.
Het is de taak van de prosument/consument naar de voor hem voordeligste formule op zoek te gaan.
Gas is hier trouwens blijkbaar ook veel goedkoper dan in Nederland.

De kunst is, waar je ook woont, om net zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van de prijszetting door derden. En dat lukt met gas nooit. Niemand heeft een eigen beheerd gasveld in de tuin.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:03:
Er bestaat ook niet zo iets als "BE prijzen" maar verschillende prijzen tussen verschillende energieleveranciers.
Het is de taak van de prosument/consument naar de voor hem voordeligste formule op zoek te gaan.
Gas is hier trouwens blijkbaar ook veel goedkoper dan in Nederland.

De kunst is, waar je ook woont, om net zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van de prijszetting door derden. En dat lukt met gas nooit. Niemand heeft een eigen beheerd gasveld in de tuin.
Niet te letterlijk nemen, de prijzen liggen lager.

Geen gasveld in de tuin, wel een methaanfabriek binnenshuis :+
Vooralsnog kan men niet makkelijk geheel onafhankelijk zijn zonder in te boeten op de luxe die we hebben.
Als je die luxe wil opgeven is er wel veel mogelijk natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ArcticWolf schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:29:
[...]

Netbeheerkosten gas (Stedin) is 207 euro per jaar en vaste leveringskosten gas (Oxxio in mijn geval) is 77,88 euro per jaar.
Verder betaal je 0,59 euro per m3 aan belasting en dan heb je nog je kale gas tarief per m3.

Zo heel moeilijk is het niet.
Als je minder dan 500m3 per jaar gebruikt vallen de vaste kosten lager uit, tenminste bij Eneco/Enexis wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:02:
[...]
Als je die luxe wil opgeven is er wel veel mogelijk natuurlijk :)
Luxe is een subjectief gegeven. Dat kan je dus, net zoals smaken en kleuren, niet op gaan vergelijken.
Ik betaal al sinds 2014 geen energierekeningen meer en heb niet het gevoel in die periode iets te hebben moeten opgeven. Integendeel dat budget komt vrij voor andere leukere dingen dan het betalen van energiefacturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Louwke schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:37:
Pff ons nieuwe huis is bijna klaar, mid December oplevering. Al met al rustig aan het kijken naar een contract.
Wat ik me afvroeg en wellicht iemand die hetzelfde gehad heeft? Door de terugleverheffing bij sommige wanneer je zonnepanelen hebt, vroeg ik me af wat als ik later zonnepanelen er op leg na de start van et contract? Kan ik dan nog steeds de 3 jaren contracten afsluiten? Of gaan ze lopen mekkeren naderhand
Toen je het contract afsloot wist je toch niet dat je zonnepanelen ging aanschaffen dus kun je nu prima een 3 jaar contract afsluiten.
En check ander de voorwaarden of er iets over staat.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 07-11-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:02:
[...]

Luxe is een subjectief gegeven. Dat kan je dus, net zoals smaken en kleuren, niet op gaan vergelijken.
Ik betaal al sinds 2014 geen energierekeningen meer en heb niet het gevoel in die periode iets te hebben moeten opgeven. Integendeel dat budget komt vrij voor andere leukere dingen dan het betalen van energiefacturen. :)
Dat klopt, daar had ik het ook over maar, je blijft afhankelijk van het stroomnet, als alle centrales stil vallen of ze graven de kabels in je straat door zit je zonder, heb je geen eilandmodus op je omvormer dan heb je ook geen stroom.
Heb je een paar accu’s dan houd je het wellicht een aantal dagen vol in de winter.

Wat je negatieve energierekening hiermee te maken heeft, geen idee.

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 07-11-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb sinds vorige maand een 3 jarig contract bij Greenchoice. Omdat ik een dubbele meter heb, heb ik dat ook aangegeven, ik wist niet dat je met een dubbele meter ook 1 tarief kon nemen.
Nu vraag ik me af hoe Greenchoice gaat salderen: per tarief/meter of salderen ze alles? Mijn opwek is veel hoger dan het verbruik, dus salderen per tarief is zeer nadelig voor mij.

Het contract is niet heel duidelijk hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:07:
[...]

Dat klopt, daar had ik het ook over maar, je blijft afhankelijk van het stroomnet, als alle centrales stil vallen of ze graven de kabels in je straat door zit je zonder, heb je geen eilandmodus op je omvormer dan heb je ook geen stroom.
Heb je een paar accu’s dan houd je het wellicht een aantal dagen vol in de winter.

Wat je negatieve energierekening hiermee te maken heeft, geen idee.
Wanneer je iets doet dan moet je het onmiddellijk goed doen (tegen een relatief kleine meerprijs) of er beter helemaal niet aan beginnen.
Mijn batterijsysteem gekoppeld aan het PV systeem heeft dan uiteraard een eilandmodus. PV blijft gewoon doorleveren wanneer er, om welke reden dan ook, :) geen net ter beschikking is en gaat in off grid modus zonder dat de verbruikers een kik geven (het licht knippert niet eens).
Het enige toestel dat zich (verplicht) uitschakelt is de PV omvormer omdat hij aan het net gekoppeld is en bij netuitval van het net moet. Krijgt daarop automatisch een signaal (zuivere sinus) van de batterijomvormer zodat hij "denkt" dat er terug een virtueel net voorhanden is en start terug op. Duurt hooguit een minuut dat je geen PV productie hebt (maar uiteraard op alle AC kringen wel stroom vanuit de batterij.
Gezien PV stroom blijft leveren hou je het met batterijen dan uiteraard ook veel langer off grid vol dan een paar dagen.
Indien verbruik, opslag en productie goed op elkaar zijn afgestemd ben je dus helemaal niet meer afhankelijk van het openbaar net.
Ik ben alleen nog maar aangesloten op het net omdat dit financieel veel voordeliger is (terugleververgoeding, productiecertificten, batterijpremie) dan me afsluiten van het net. Niet omdat het technisch nodig is.
De dag dat een aansluiting op het net (financieel) meer nadelen heeft dan erop aangesloten te zijn gaat gewoon de knop om en mogen ze de DM komen ophalen.

En dat laatste bedoel ik met een negatieve energierekening (voor de prosument): dat het jaarlijks een behoorlijke som (enkele duizend euro) oplevert voor de klant in plaats van dat je betaalt om energie te krijgen van het net. In concreto is mijn energieleverancier mijn klant ipv omgekeerd. :)
(En in Vlaanderen betaal je daar als privépersoon nog altijd geen belastingen over.) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 03:41:
[...]

Huidig (Eneco variabel)

0,339
1,253

Aanbieding vast

0,396 (+0.057 = 17%)
1,415 (+0.162 = 13%)

Modelcontract (29-10-2023)

0,394 (+0.055 = 16%)
1,499 (+0.246 = 20%)

Heb het zelf even bekeken en procentueel volgt het elkaar wel redelijk. Dus bij een explosieve stijging van gas zal er dus ook wel een explosieve stijging van stroom volgen.

Toch ben ik niet zo happig op die vaste aanbieding, want als ze dat nu nog durven aan te bieden, dan verwachten ze zelf toch ook niet dat gas naar 3 euro gaat ofzo (en dus stroom naar zeg maar 80 cent).

gebruik geen/nauwelijks gas, alleen voor warm water
Ik heb de nieuwe tarieven binnen voor de komende 3 maanden, dus t/m 7 februari en het valt me enorm mee, het zit nog (zoals ik eigenlijk wel verwachtte) onder het modelcontract en onder de 1 jaar vast aanbieding. Hier kom ik de winter wel mee door, als de tarieven na de winter weer zakken dan was het een goede keuze om niet in te gaan op de aanbieding 1 jaar vast.

Nieuwe tarieven Eneco variabel t/m 7 februari bij mij:

Gas: € 1,36149
Stroom enkeltarief: € 0,38195

Al met al blij mee, had enkele posts geleden gezegd dat ik blij zou zijn als het in de winter 39 cent is. Gas niet belangrijk met een verbruik van 3m3/mnd. Daarna mag het nog wel verder dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:30:
[...]

Wanneer je iets doet dan moet je het onmiddellijk goed doen (tegen een relatief kleine meerprijs) of er beter helemaal niet aan beginnen.
Mijn batterijsysteem gekoppeld aan het PV systeem heeft dan uiteraard een eilandmodus. PV blijft gewoon doorleveren wanneer er, om welke reden dan ook, :) geen net ter beschikking is en gaat in off grid modus zonder dat de verbruikers een kik geven (het licht knippert niet eens).
Het enige toestel dat zich (verplicht) uitschakelt is de PV omvormer omdat hij aan het net gekoppeld is en bij netuitval van het net moet. Krijgt daarop automatisch een signaal (zuivere sinus) van de batterijomvormer zodat hij "denkt" dat er terug een virtueel net voorhanden is en start terug op. Duurt hooguit een minuut dat je geen PV productie hebt (maar uiteraard op alle AC kringen wel stroom vanuit de batterij.
Gezien PV stroom blijft leveren hou je het met batterijen dan uiteraard ook veel langer off grid vol dan een paar dagen.
Indien verbruik, opslag en productie goed op elkaar zijn afgestemd ben je dus helemaal niet meer afhankelijk van het openbaar net.
Ik ben alleen nog maar aangesloten op het net omdat dit financieel veel voordeliger is (terugleververgoeding, productiecertificten, batterijpremie) dan me afsluiten van het net. Niet omdat het technisch nodig is.
De dag dat een aansluiting op het net (financieel) meer nadelen heeft dan erop aangesloten te zijn gaat gewoon de knop om en mogen ze de DM komen ophalen.

En dat laatste bedoel ik met een negatieve energierekening (voor de prosument): dat het jaarlijks een behoorlijke som (enkele duizend euro) oplevert voor de klant in plaats van dat je betaalt om energie te krijgen van het net. In concreto is mijn energieleverancier mijn klant ipv omgekeerd. :)
(En in Vlaanderen betaal je daar als privépersoon nog altijd geen belastingen over.) _/-\o_
En volgens mij is dat nou een moeilijke beslissing:
Verbruik, opslag en productie.

Opslag is aan de prijs (en vooral nog niet rendabel in NL, want salderen), op een paar slechte delen leveren mijn 20+ panelen ook amper iets op.
Dan gaat het verbruik ook nog eens hard omhoog ondanks dat we ons jaren 60 hoekhuis goed hebben geïsoleerd.

Als ik zie hoe het merendeel in Nederland ook niet een heel denderend inkomen heeft of gewoon de isolatiemaatregelen niet wil betalen dan ga je er ook niet komen met een paar kWh opslag en onafhankelijkheid van het net.

En ja, je hebt het goed gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op woensdag 8 november 2023 @ 06:28:
[...]
En volgens mij is dat nou een moeilijke beslissing:
Verbruik, opslag en productie.
En volgens mij is dat helemaal geen moeilijke beslissing.
Dat is gewoon gedurende een langere tijd voldoende data verzamelen, op basis van die data gaan rekenen en op basis van de uitslag gaan handelen.
Dat blijkbaar veel mensen een probleem hebben om een inspanning te doen om data te verzamelen en te gaan rekenen en vooral om zelf te handelen is iets totaal anders.
Het moet ook niet altijd via de makkelijkste weg gaan ("laat de anderen het maar voor mij oplossen"), moeilijk kan ook en leidt doorgaans ook nog eens tot betere resultaten op langere termijn. Gewoon een kwestie van in het begin door te bijten.

Ik heb dus al jaren geleden gerekend en gehandeld (terwijl ik nog tot minstens 1/1/2025 kon salderen) want niet meer salderen en maatregelen nemen om minder te verbruiken en op basis daarvan eigen energie te produceren en op te slaan gaf me niet alleen meer onafhankelijk tov de overheidsbelastingen, de prijszetting door energieboeren en onvoorziene omstandigheden maar was economisch ook nog eens voordeliger.
Je moet wel de moeite doen om dat voor jezelf te berekenen en niet uitsluitend afgaan op wat men op sociale media verkondigd op basis van buikgevoel en weerstand tegen iedere verandering.
Als ik zie hoe het merendeel in Nederland ook niet een heel denderend inkomen heeft of gewoon de isolatiemaatregelen niet wil betalen dan ga je er ook niet komen met een paar kWh opslag en onafhankelijkheid van het net.
Ik had en heb een heel modaal inkomen uit arbeid.
Bovendien altijd een job gehad waar je alleen een basisdiploma voor nodig had en waar iedereen met een normale gezondheid voor kon solliciteren en beginnen. Altijd volk tekort. Maar je moest er wel een beetje inspanningen voor willen leveren in plaats van je op voorhand gewonnen te geven.
De investering in mijn PV-installatie heeft me exact 500€ aan eigen middelen gekost. Lijkt me niet onoverkomelijk voor het merendeel van het werkende deel van de bevolking.
De rest gefinancierd met een lening. Die binnen de 5 jaar al was terugbetaald met de opbrengsten van PV. En vervolgens alleen maar geld opleverde om verder te investeren in de overige maatregelen (o.a. 15,4 kWh eigen opslag wat ruim voldoende is om 90% van de tijd in het eigen huishoudelijk verbruik te voorzien).

Mensen die niet willen dragen daar uiteraard zelf de gevolgen van. Dat is iets total anders dan dat het niet mogelijk is of dat men het niet kan. Daar begint uiteraard alles mee: je moet het om te beginnen zelf willen.
Zoals gewoonlijk zijn er weer tig redenen waarom iets niet zou kunnen om vooral maar zelf niets te moeten doen.
De huidige woning was overigens bij aankoop een uitgewoond weekendverblijf zonder enige vorm van isolatie. Dat heeft me er ook niet van weerhouden dat stap voor stap aan te pakken om zo goed mogelijk te isoleren (beter dan vele duurdere nieuwbouw die men tegenwoordig neerzet) en energetische maatregelen te nemen. Je moet dan uiteraard wel bereid zijn om af en toe zelf je handen vuil te maken.

Dan schiet het harder op dan je alleen te concentreren op redenen waarom iets wel eens niet zou kunnen.
Hier zeggen ze altijd: waar een wil is is een weg. En dat dit dan niet altijd de meest voor de hand liggende noch gemakkelijkste weg is dat is ook een feit. Maar het eindresultaat mag er dan wel wezen.

Ik beweer ook helemaal niet dat iedereen die weg moet volgen.
Ik zeg alleen dat het mogelijk is voor wie die dat echt wil.
Ik heb er ook geen probleem mee wanneer anderen er voor kiezen te blijven wachten tot anderen het voor hen komen oplossen en in afwachting hun energierekeningen blijven betalen.
Ieder zijn eigen keuze en de gevolgen die daaruit voortvloeien.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:40:
[...]

En volgens mij is dat helemaal geen moeilijke beslissing.
Dat is gewoon gedurende een langere tijd voldoende data verzamelen, op basis van die data gaan rekenen en op basis van de uitslag gaan handelen.
Dat blijkbaar veel mensen een probleem hebben om een inspanning te doen om data te verzamelen en te gaan rekenen en vooral om zelf te handelen is iets totaal anders.
Het moet ook niet altijd via de makkelijkste weg gaan ("laat de anderen het maar voor mij oplossen"), moeilijk kan ook en leidt doorgaans ook nog eens tot betere resultaten op langere termijn. Gewoon een kwestie van in het begin door te bijten.

Ik heb dus al jaren geleden gerekend en gehandeld (terwijl ik nog tot minstens 1/1/2025 kon salderen) want niet meer salderen en maatregelen nemen om minder te verbruiken en op basis daarvan eigen energie te produceren en op te slaan gaf me niet alleen meer onafhankelijk tov de overheidsbelastingen, de prijszetting door energieboeren en onvoorziene omstandigheden maar was economisch ook nog eens voordeliger.
Je moet wel de moeite doen om dat voor jezelf te berekenen en niet uitsluitend afgaan op wat men op sociale media verkondigd op basis van buikgevoel en weerstand tegen iedere verandering.

[...]

Ik had en heb een heel modaal inkomen uit arbeid.
Bovendien altijd een job gehad waar je alleen een basisdiploma voor nodig had en waar iedereen met een normale gezondheid voor kon solliciteren en beginnen. Altijd volk tekort. Maar je moest er wel een beetje inspanningen voor willen leveren in plaats van je op voorhand gewonnen te geven.
De investering in mijn PV-installatie heeft me exact 500€ aan eigen middelen gekost. Lijkt me niet onoverkomelijk voor het merendeel van het werkende deel van de bevolking.
De rest gefinancierd met een lening. Die binnen de 5 jaar al was terugbetaald met de opbrengsten van PV. En vervolgens alleen maar geld opleverde om verder te investeren in de overige maatregelen (o.a. 15,4 kWh eigen opslag wat ruim voldoende is om 90% van de tijd in het eigen huishoudelijk verbruik te voorzien).

Mensen die niet willen dragen daar uiteraard zelf de gevolgen van. Dat is iets total anders dan dat het niet mogelijk is of dat men het niet kan. Daar begint uiteraard alles mee: je moet het om te beginnen zelf willen.
Zoals gewoonlijk zijn er weer tig redenen waarom iets niet zou kunnen om vooral maar zelf niets te moeten doen.
De huidige woning was overigens bij aankoop een uitgewoond weekendverblijf zonder enige vorm van isolatie. Dat heeft me er ook niet van weerhouden dat stap voor stap aan te pakken om zo goed mogelijk te isoleren (beter dan vele duurdere nieuwbouw die men tegenwoordig neerzet) en energetische maatregelen te nemen. Je moet dan uiteraard wel bereid zijn om af en toe zelf je handen vuil te maken.

Dan schiet het harder op dan je alleen te concentreren op redenen waarom iets wel eens niet zou kunnen.
Hier zeggen ze altijd: waar een wil is is een weg. En dat dit dan niet altijd de meest voor de hand liggende noch gemakkelijkste weg is dat is ook een feit. Maar het eindresultaat mag er dan wel wezen.

Ik beweer ook helemaal niet dat iedereen die weg moet volgen.
Ik zeg alleen dat het mogelijk is voor wie die dat echt wil.
Ik heb er ook geen probleem mee wanneer anderen er voor kiezen te blijven wachten tot anderen het voor hen komen oplossen en in afwachting hun energierekeningen blijven betalen.
Ieder zijn eigen keuze en de gevolgen die daaruit voortvloeien.
Ik ben het bijna overal mee eens hoor.
Alleen omtrent PV aankoop/lening niet.
Als men geen cent te maken heeft en/of geen koophuis heeft lukt het niet.

Maar dat ligt bij een deel natuurlijk aan de keuzes die men heeft gemaakt of gaat maken.

Wij hebben vorig jaar alleen met airco verwarmt, 1000m3 gas bespaard en de airco alweer voor 50% "terugverdiend"

Menig tweaker zal voorzichzelf wel rekensommen maken maar het overgrote deel ziet wel waar het schip strand.

Voorbeeld: mijn ouders 60+ hebben vorig jaar met een draagbaar gaskacheltje de keuken warm gehouden omdat ze op ruim 1800m3 gasverbruik per jaar zitten in een rijtjeswoning van 120m2.

De helft bestaat nog uit enkelglas, terwijl ze wel spaargeld ervoor konden gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het ligt nogal voor de hand dat je in een huurhuis niet zelf gaat investeren in PV en eigen opslag.
Eerst zorg je dat je een eigen huis hebt, dan dat het grondig gerenoveerd wordt (indien nog nodig) en dan de rest.

Het punt is niet dat iedereen het zelfde moet doen/kunnen.

Het punt is dat afhankelijk wat je doet (of kan doen of niet doet/kan) de energierekening er anders zal uitzien.

Het ligt nogal voor de hand dat wie ervoor kan zorgen dat hij een huis heeft en voornamelijk in eigen energie kan voorzien lagere (tot geen) vaste kosten heeft dan wie moet huren en voor zijn energie totaal afhankelijk is van derden.

En zoals jezelf al stelt heeft het ook te maken met prioriteiten stellen. Wanneer je liever een reis maakt, een auto koopt, whatever, dan je geld te investeren in het energetisch maken van je woning om de energiefactuur tot nul te herleiden is daar niets mis mee. Ieder zijn eigen prioriteiten en daar zijn telkens andere gevolgen aan gekoppeld.

Maar hier gaat het over de energierekening.
En dan kan je op basis van de commentaren hier ook vaststellen dat andere keuzes en mogelijkheden tot een andere energierekening leiden.
En, mijn mening, is dat men zich beter kan laten leiden door de eigen keuzes en prioriteiten op basis van gedegen rekenwerk dan op wat "anderen" al dan niet willen of menen dat al dan niet mogelijk is.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3

TurboNick3

Thedutchtravellers

Desprinter schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 01:48:
[...]

Ik kan je alleen adviseren om in zonneplan app, even je verwachte verbruik ipv van 1100 naar je eigen ingeschatte 850m3 te zetten, want nu reken ze belasting voor 1100 m3 en ook je verwachte verbruik in je voorschot wordt gebaseerd op je eigen ingevulde 1100m3. Die teveel betaalde energiebelasting krijg je pas terug bij je jaarrekening.
Die andere teveel voorgeschoten gas, voor oktober hebben ze nu al verrekend.
Bedankt voor de Tip! wist niet dat dat kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:54
Waarom zou je op een huurwoning geen panelen plaatsen? Ik zit in een sociale huurwoning en zie mezelf nooit meer een ander huis krijgen dus ik heb gewoon panelen geplaatst. Als je binnen 15 jaar van plan bent te verhuizen zou ik het niet doen maar met de woningmarkt zoals hij is denk ik dat dit mijn eindbestemming is.
Waarom zou je dit niet aanpassen naar iets waar je voordeel uit haalt en lekkerder woont? Ik heb ook de keuken eruit geramd en er een nieuwe in gepropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mag uiteraard ook wanneer dat je eigen keuze en prioriteiten zijn.
Zoals ik ook al schreef, niet iedereen moet hetzelfde willen/kunnen.

Maar je bent dan wel nooit volledig energieonafhankelijk van het net (wat ook niet altijd een vereiste is) noch zijn de panelen en keuken dan jouw eigendom. Toch volgens Belgisch recht. Dan heb je zelfs niet het recht om zonder toestemming van de eigenaar die werken uit te voeren. Deze kan ook eisen bij vertrek alles terug in de oorspronkelijke staat - volgens de plaatsbeschrijving bij overdracht - te brengen.
Geen idee of dat in Nederland anders verloopt.

Wie als prioriteit heeft zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van derden legt de prioriteiten dan ook anders dan wie een andere weg kiest.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:37:
Het ligt nogal voor de hand dat je in een huurhuis niet zelf gaat investeren in PV en eigen opslag.
Eerst zorg je dat je een eigen huis hebt, dan dat het grondig gerenoveerd wordt (indien nog nodig) en dan de rest.

Het punt is niet dat iedereen het zelfde moet doen/kunnen.

Het punt is dat afhankelijk wat je doet (of kan doen of niet doet/kan) de energierekening er anders zal uitzien.

Het ligt nogal voor de hand dat wie ervoor kan zorgen dat hij een huis heeft en voornamelijk in eigen energie kan voorzien lagere (tot geen) vaste kosten heeft dan wie moet huren en voor zijn energie totaal afhankelijk is van derden.

En zoals jezelf al stelt heeft het ook te maken met prioriteiten stellen. Wanneer je liever een reis maakt, een auto koopt, whatever, dan je geld te investeren in het energetisch maken van je woning om de energiefactuur tot nul te herleiden is daar niets mis mee. Ieder zijn eigen prioriteiten en daar zijn telkens andere gevolgen aan gekoppeld.

Maar hier gaat het over de energierekening.
En dan kan je op basis van de commentaren hier ook vaststellen dat andere keuzes en mogelijkheden tot een andere energierekening leiden.
En, mijn mening, is dat men zich beter kan laten leiden door de eigen keuzes en prioriteiten op basis van gedegen rekenwerk dan op wat "anderen" al dan niet willen of menen dat al dan niet mogelijk is.
Mijn punt was dat het kosten/baten plaatje veelal niet realistisch zal zijn tenzij je je huis passief hebt kunnen maken. Wij (ik) zie het bijvoorbeeld niet zitten om in ons hoekhuis nog voorzetwanden te plaatsen. Spouw wel gevuld met 6cm parels
Ho, dat is niet waar, waarschijnlijk op zolder wel i.v.m. de koude brug van de binnenmuur tegen het dakbeschot

Maargoed, dat is ook weer een afweging.

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 08-11-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:34
computerjunky schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:53:
Waarom zou je op een huurwoning geen panelen plaatsen?

.....
Omdat de meeste verhuurders dit niet zo'n goed idee vinden, als in "a big no no"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Simpel360 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:08:
[...]

Omdat de meeste verhuurders dit niet zo'n goed idee vinden, als in "a big no no"?
Bwa wanneer ik eigenaar zou zijn van een woning en deze zou verhuren en de huurder wenst er op zijn kosten een nieuwe keuken, zonnepanelen, batterij, whatever in te plaatsen zou ik daar niets op tegen hebben. Uiteraard heb ik dan het laatste woord over de toevoegingen en wil ik daar persoonlijk toezicht op uitoefenen. :)

Ik heb zelfs vrienden die hun huis + zonnepanelen verhuren en als eigenaar de stroomcertificaten innen en de verbruikte stroom aanrekenen aan de huurder.

Het is maar hoe je als huurder en verhuurder overeen kan komen. :)
Pagina: 1 ... 107 ... 152 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden