Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 08:31

Dennahz

Life feels like hell should.

ArcticWolf schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

En het erge is, ik betaal nu meer per maand, terwijl m'n gasverbruik gehalveerd is en m'n elektra verbruik niet gestegen is... volgend jaar weer meer betalen per maand ivm de gasbelasting.
Probeer je een lening aan te gaan voor verduurzaming, is er geen geld beschikbaar bij de gemeente 8)7
Dat is het trieste eraan inderdaad. Veel minder verbruiken en evenveel (of iets meer) moeten betalen.
Waar doe je het dan voor ... :{ (ik weet het: nog een duurdere rekening voorkomen).

Als het goed is ging die achterlijke energiebelasting volgend jaar niet nog hoger worden, toch? Afaik zijn ze daarop teruggekomen.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:39
Dennahz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:13:
Als het goed is ging die achterlijke energiebelasting volgend jaar niet nog hoger worden, toch? Afaik zijn ze daarop teruggekomen.
Volgens mij voor gas omhoog en stroom een beetje omlaag.
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting
https://www.gaslicht.com/...3-energiebelasting-stijgt
https://weblog.independer...in-2024-dit-verandert-er/

Bij die laatste staat wel:
"Mogelijk gaat de gasbelasting toch niet zo hard omhoog als aangekondigd. Na Prinsjsesdag blijkt een Kamermeerderheid de geplande gasbelasting structureel met 200 miljoen euro te willen verlagen. De nieuwe energiebelasting is dus nog niet definitief. We houden het bij Independer in de gaten."

[ Voor 23% gewijzigd door Truus01 op 16-10-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Dennahz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:13:
[...]

Dat is het trieste eraan inderdaad. Veel minder verbruiken en evenveel (of iets meer) moeten betalen.
Waar doe je het dan voor ... :{ (ik weet het: nog een duurdere rekening voorkomen).

Was eerst 11 cent per m3 meen ik en nu is het bijgesteld naar "slechts" (:+ ) 9 cent per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:47
Net in het nieuws: Tien energieleveranciers onder verscherpt toezicht. Vier hiervan zijn: DVEP, Qwint, TotalEnergies en Shell,
Copy:
De naam van de leverancier waar handhavend is opgetreden maakt de ACM bekend ‘zodra zij de besluiten daarover op de website mag publiceren, zodat klanten dan ook op de hoogte zijn’.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 16:41
MarkV6 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:26:
Net in het nieuws: Tien energieleveranciers onder verscherpt toezicht. Vier hiervan zijn: DVEP, Qwint, TotalEnergies en Shell,
Copy:
De naam van de leverancier waar handhavend is opgetreden maakt de ACM bekend ‘zodra zij de besluiten daarover op de website mag publiceren, zodat klanten dan ook op de hoogte zijn’.
Deel dan ook even de link voor het totale overzicht.. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkV6
-Muncky- schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Deel dan ook even de link voor het totale overzicht.. ;)
Zoek op 'Tien energieleveranciers onder verscherpt toezicht van ACM'

Helaas is er geen totaal overzicht. Als je op solvabiliteit zoekt kun je wel een tabel vinden wie er slecht voor staan:
Negatief: Gulf Gas, Budget Energie, Mega Energie, DGB
Te laag: Engie, Gewoon Energie, HEM, Coolblue, Innova

[ Voor 10% gewijzigd door MarkV6 op 17-10-2023 09:45 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04
Je hebt deze maand meer stroom verbruikt dan energiezuinige huishoudens.
Alle huishoudens
-7 kWh
Jouw verbruik
41 kWh
Jouw verbruik
41 kWh
Energiezuinige huishoudens
-49 kWh
Energiezuinige huishoudens
-49 kWh
Volgens mij zitten er heel veel mensen met zonnepanelen bij vattenfall. Het 'alle huishoudens' stroomverbruik is gewoon negatief.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
xzaz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Volgens mij zitten er heel veel mensen met zonnepanelen bij vattenfall. Het 'alle huishoudens' stroomverbruik is gewoon negatief.
Huishoudelijk stroomverbruik kan nooit negatief zijn. Het kan in het beste geval zakken tot nul.
Je kan wel een energierekening hebben die positief is (als in er werd meer teruggeleverd aan het net dan er van werd afgenomen) maar dat is niet hetzelfde als je huishoudelijk verbruik.

Je kan best een relatief laag elektrisch verbruik hebben maar nog een hoge energierekening en anderzijds een hoog elektrisch verbruik en geen energierekening te betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22
MarkV6 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Helaas is er geen totaal overzicht. Als je op solvabiliteit zoekt kun je wel een tabel vinden wie er slecht voor staan:
Ah, dan ga ik er op vooruit, net een nieuw contract bij Innova afgesloten als vervanging voor een aflopend contract bij Budget Energie 8)7 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:15
olafmol schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Ah, dan ga ik er op vooruit, net een nieuw contract bij Innova afgesloten als vervanging voor een aflopend contract bij Budget Energie 8)7 8)
Hier ook de €1.20 van Innova afgesloten. Maar hé, beter nu dan na de winter. Mochten ze omvallen heb je niet te veel betaald, omdat je maandtermijn over het hele jaar berekend is, en 's winters meestal meer verbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22
robkrekel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Hier ook de €1.20 van Innova afgesloten. Maar hé, beter nu dan na de winter. Mochten ze omvallen heb je niet te veel betaald, omdat je maandtermijn over het hele jaar berekend is, en 's winters meestal meer verbruikt wordt.
Tja. Mijn contract bij Budget Energie loopt medio april pas af, en dan gaat het 3jaar vast contract bij Innova in. Als ze dan nog bestaan :X De grap van dit hele gedoe is ook nog eens dat ik voor zekerheid wilde gaan, minder stress, krijg je dit weer haha.

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 17-10-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Voordeel/nadeel van Innova contract is dat het pas een maand later ingaat, ipv de gewenste datum van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:08
IvoB2 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Hangt ook weer van het verbruikersprofiel af.
Voor wie niet meer saldeert en zonnepanelen heeft is een dynamisch stroomcontract minder voordelig dan een variabel stroomcontract (en dat is niet alleen mijn eigen ondervinding maar blijkt ook uit een vergelijkende studie tussen variabel/dynamisch over 15 maanden en over verschillende verbruikersprofielen).

Alleen electroverbruikers zonder PV en met grote echt geautomatiseerde stuurbare verbruikers (laadpaal, warmtepomp) doen over een jaar gezien een klein voordeel tov een variabel maandtarief.
Bij een dynamisch contract kan je alleen maandelijks salderen, geen idee hoe dat bij een variabel is.
Dat lijkt me nogal van invloed op de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:36:
[...]
Bij een dynamisch contract kan je alleen maandelijks salderen, geen idee hoe dat bij een variabel is.
Dat lijkt me nogal van invloed op de kosten
Wat was er niet duidelijk aan:
"Hangt ook weer van het verbruikersprofiel af" en "Voor wie niet meer saldeert en zonnepanelen heeft"
:)

Ik heb bv. een verbruikersporfiel waar ik niet meer saldeer ongeacht het type energiecontract.
Nog niet van toepassing op de Nederlandse profielen maar het kan nooit kwaad al wat info op te doen hoe het kan lopen als ook dat in NL een aflopend verhaal wordt. :)

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Wat was er niet duidelijk aan:
"Hangt ook weer van het verbruikersprofiel af" en "Voor wie niet meer saldeert en zonnepanelen heeft"
:)

Ik heb bv. een verbruikersporfiel waar ik niet meer saldeer ongeacht het type energiecontract.
Nog niet van toepassing op de Nederlandse profielen maar het kan nooit kwaad al wat info op te doen hoe het kan lopen als ook dat in NL een aflopend verhaal wordt. :)
Hangt het dan wel of niet van je verbruikersprofiel af?
en dat is niet alleen mijn eigen ondervinding maar blijkt ook uit een vergelijkende studie tussen variabel/dynamisch over 15 maanden en over verschillende verbruikersprofielen
Je doet hierboven beweren dat het over 15 maanden en met verschillende verbruikersprofielen voordeliger is om een variabel contract te hebben.

Ik ben benieuwd of je een link naar die studie hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effect10
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 23:31
Ik lees op reviews op internet dat Innova handje van heeft om de maandtermijn eigenhandig omhoog te gooien, zou naar zijn als je dat niet terug krijgt als ze omvallen?
robkrekel s chreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:10:
Hangt het dan wel of niet van je verbruikersprofiel af?
Beiden.
Alle parameters hebben hun belang.
Je doet hierboven beweren dat het over 15 maanden en met verschillende verbruikersprofielen voordeliger is om een variabel contract te hebben.
Dat is inderdaad een studie over 15 maanden met 150 referentieklanten met uiteenlopende profielen en een twintigtal klanten met een daadwerkelijk dynamisch contract.
En het gaat over de situatie in Vlaanderen (waar overwegend niet meer gesaldeerd wordt met PV).
Ik was overigens één van die referentieklanten met als profiel:
- niet meer salderen
- meer netinjectie dan netafname
- geen automatische sturing
- woning met lokale opslag, laadpaal en warmtepomp

Dit is voor mijn profiel het effectieve verschil tussen dynamisch en variabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zv9GD0q7BdmY8394AEnZqc3Vzz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlyCkY2Z103xBozQ3De6HkND.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OY0Fx5FK-VkHc2TzDYmvEiXnxkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6ZMUBW7GTZ3hfinLCjN9X7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v__2VSGlnP9FnFErYNG-_xhTRyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2iKHhSxp3KFGTPpmQKPAU8a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMakEsm_eE1nzs1wiXlVi_uPNF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXTjCMe0N0r4pgCTYa4VsKwm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXdVxlZ08AHxPTWosJ0EsYFs6M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Fyu1mxVD3t2KYp4vaaNxb1P.jpg?f=fotoalbum_large

De toelichting over de volledige studie kan je opvragen bij Ecopower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
effect10 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:18:
Ik lees op reviews op internet dat Innova handje van heeft om de maandtermijn eigenhandig omhoog te gooien, zou naar zijn als je dat niet terug krijgt als ze omvallen?

[...]
Ja heb ik ook bij vandebron gehad, de energiebelasting ging omlaag en mijn maandbedrag omhoog. Ik wilde dat niet maar kreeg het niet terug gedraaid. Omdat ze me wilde beschermen voor bijbetalen voor de eindafrekening.
Het eindigde door mijn jaarlijks wisselen en een premie van €200 met een terug gave van €600. Maar wel pas na 2 maanden min 1 dag na beëindigen van contract.
Nu is het grootste risico dat als je leverancier omvalt je waarschijnlijk naar de allerduurste gaat. En vorige winter nam niemand nieuwe klanten aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:53

[...]
Als ze die geintjes gaan uithalen bij mij dan kunnen ze een stornering verwachten en maak ik zelf nogmaals het afgesproken maandbedrag over.

Inmiddels heb ik wel wat ervaring met het hele Welkom Energie debacle: Afhandeling faillissement Welkom Energie

Daar heb ik zelfs nog al mijn geld terug kunnen halen via een MOI bij de bank.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:30
Ik heb inmiddels gebeld met Vattenfall en blijkt dat het inderdaad samen gaat in 1 kolom en pas bij de maandelijkse rapport pas onderscheid is tussen Normaaltarief en Daltarief.

Bedankt allemaal

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]
Die revieuwers lezen blijkbaar allemaal niet waarom Innova dat doet, ze stellen je voorschot vast aan de hand van je laatst bekende verbruik wat ze krijgen van de netbeheerder (dit doen veel leveranciers). Ik heb er 2 jaar gezeten en via de telefoon kun je er veel regelen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:27:
[...]

Beiden.
Alle parameters hebben hun belang.

[...]

Dat is inderdaad een studie over 15 maanden met 150 referentieklanten met uiteenlopende profielen en een twintigtal klanten met een daadwerkelijk dynamisch contract.

Kijk, dit vind ik interessant, bedenkt voor het delen :)
En het gaat over de situatie in Vlaanderen (waar overwegend niet meer gesaldeerd wordt met PV).
Ik was overigens één van die referentieklanten met als profiel:
- niet meer salderen
- meer netinjectie dan netafname
- geen automatische sturing
- woning met lokale opslag, laadpaal en warmtepomp

Dit is voor mijn profiel het effectieve verschil tussen dynamisch en variabel:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De toelichting over de volledige studie kan je opvragen bij Ecopower.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-05 01:39
MarkV6 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:40:
[Muncky-...]

@-Muncky-
Vorige week in het topic "de energierekening - kroegtopic":
dragon2 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:17:
[...]

https://www.nu.nl/economi...-verscherpt-toezicht.html

"Tien leveranciers staan momenteel onder verscherpt toezicht. In vier gevallen gaat het om bedrijven die de Nederlandse energiemarkt willen verlaten, waaronder Shell en Total. "Wij houden extra toezicht om te zien of dit op de juiste manier gebeurt", meldt een woordvoerder.

Bij zes andere bedrijven gaat het bijvoorbeeld om het verbeteren van administratieve zaken. Om welke bedrijven het gaat, wil de ACM niet zeggen."

https://www.acm.nl/nl/pub...klaar-zijn-voor-de-winter

"Er staan momenteel 10 energieleveranciers onder verscherpt toezicht. Van 4 van deze leveranciers (DVEP, Qwint, TotalEnergies en Shell) is bekend dat zij de Nederlandse markt willen verlaten. De ACM ziet er op toe dat die bedrijven dat volgens de regels doen. "

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Engie: Bedankt voor jouw aanmelding!
Bedankt dat je voor ENGIE hebt gekozen als jouw energieleverancier. We gaan direct aan de slag met jouw aanmelding. Hieronder staan een aantal gegevens op een rij.
[Klopt allemaal]

Vervolgens geïnformeerd waar de overeenkomst verder bleef.
Engie: Waarschijnlijk was je telefoonnummer of rekeningnummer niet goed ingevuld. Je kunt je wel opnieuw aanmelden tegen hogere tarieven. Vervelend voor je.

Ik meende van dynamisch naar redelijk jaarcontract te gaan maar dus niet.

[ Voor 8% gewijzigd door bite op 18-10-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
bite schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:40:
Bedankt dat je voor ENGIE hebt gekozen als jouw energieleverancier. We gaan direct aan de slag met jouw aanmelding. Hieronder staan een aantal gegevens op een rij.
[Klopt allemaal]

Engie: Waarschijnlijk was je telefoonnummer of rekeningnummer niet goed ingevuld. Je kunt je wel opnieuw aanmelden tegen hogere tarieven. Vervelend voor je.

Als je de bevestiging hebt zou ik er gewoon nog even een telefoontje aan wagen. Je hebt waarschijnlijk net de verkeerde script typende klantenservice medewerker getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 12:05
-bulletje- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Als je de bevestiging hebt zou ik er gewoon nog even een telefoontje aan wagen. Je hebt waarschijnlijk net de verkeerde script typende klantenservice medewerker getroffen.
Heb zelf ook contact opgenomen; inderdaad was mijn aanvraag geweigerd omdat ik die had gedaan voordat de annulering was verwerkt.
Via chat lukt het niet om het op 12/10 aangevraagde contract te heractiveren ("Is onmogelijk"). Ik chatte dat ik mensen kenden die het wel gelukt was. Ze verwees me door naar hun telefonische klantenservice, afdeling 'retentie' (komt niet voor in het keuzemenu...).
Telefonisch was het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-05 19:28
dextertje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Heb zelf ook contact opgenomen; inderdaad was mijn aanvraag geweigerd omdat ik die had gedaan voordat de annulering was verwerkt.
Via chat lukt het niet om het op 12/10 aangevraagde contract te heractiveren ("Is onmogelijk"). Ik chatte dat ik mensen kenden die het wel gelukt was. Ze verwees me door naar hun telefonische klantenservice, afdeling 'retentie' (komt niet voor in het keuzemenu...).
Telefonisch was het geen probleem.
Nou, ik zit in precies hetzelfde schuitje, eerdere overeenkomst afgezegd en nieuwe aanbieding aangevraagd. Donderdag keurig WELKOMST-mail ontvangen en verder nog niks!!
Wel kwam later bericht dat de eerdere annulering verwerkt was.

Chat- en Telefoonverkeer nu onmogelijk/tijdelijk gesloten; dus maar een mailtje naar Klantenservice (binnen 8 dagen bericht :( )

Dus maar afwachten... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
OpaDus schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:55:
[...]

Nou, ik zit in precies hetzelfde schuitje, eerdere overeenkomst afgezegd en nieuwe aanbieding aangevraagd. Donderdag keurig WELKOMST-mail ontvangen en verder nog niks!!
Wel kwam later bericht dat de eerdere annulering verwerkt was.

Chat- en Telefoonverkeer nu onmogelijk/tijdelijk gesloten; dus maar een mailtje naar Klantenservice (binnen 8 dagen bericht :( )

Dus maar afwachten... :(
Al om 16.30 door ENGIE teruggebeld en probleem kunnen doorpraten en is naar tevredenheid opgelost. Mail met bevestiging voor bedoelde (gunstige) contract komt morgen.
Annulering en aanmelding nieuwe contract hadden elkaar in verkeerde volgorde gekruist.

Tevreden klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:44
Er wordt vaak geroepen dat de gasprijs voor consumenten niet meer onder de euro komt.
Als je dit fragment van Radar ziet kun je je afvragen hoe dat komt.
Tweede vraag: was dat prijsplafond nou wel zo'n goed idee?
https://radar.avrotros.nl...-we-te-veel-voor-ons-gas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bite schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:40:
[Klopt allemaal]

Waar had je geïnformeerd? Per telefoon? Ik zit in dezelfde situatie. Dacht ook goedkoop jaar contract te hebben gescoord vanaf dynamisch, maar niet zo mooi als ze het contract niet doorzetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Via de chat. Wel opmerkelijk dat het meer voorkomt of zou je ook iets niet goed hebben ingevuld waardoor je aanvraag automatisch is afgekeurd. Met dat soort onzin ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Eerder bij Essent hoge tarieven want die moest ik maar gauw akkoord voor geven voor een jaar alvorens het nog duurder zou worden maar in tegenstelling, het werd minder duur en overheid, oftewel wij, moest betalen ivm prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Probeer het eens telefonisch (zie mijn post hierboven: dextertje in "De energierekening - kroegtopic"). Lijkt of ze daar tot meer in staat zijn (@OpaDus had ook succes met een telefoongesprek, net als Sikkek in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:15

[...]
Dat ga ik wel zien dan. Storneren kan altijd ook nog als ze dat doen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poederbaas
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-05 10:08
Vandaag een stuk in het AD over de cashbacks:
https://www.ad.nl/binnenl...aar-duurder-uit~aa816f48/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:23
Behoorlijk wazig artikel, wat van de hak op de tak gaat. En lekker objectief om te vragen aan Independer wat je 'moet' doen. Hun verdienmodel huist in het overstappen van aanbieder, nogal wiedes dat hij een vast contract adviseert als je dat nog niet hebt 8)7

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Vond het ook een raar stuk. Alsof cashback krijgen iets vanzelfsprekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaiber
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 14:23
Ik kan helaas het antwoord niet vinden op mijn vraag. Hoe gaat salderen bij een jaarcontract als er tijdens het jaar een verhuizing plaats vindt? Mag ik de overproductie van de woning met zonnepanelen laten salderen met de woning zonder panelen? Het valt binnen hetzelfde energiecontract maar verschillende aansluitingen.

Situatie:
- Looptijd energiecontract = oktober 2022 t/m september 2023
- Oktober 2022 t/m januari = woning zonder zonnepanelen
- Februari t/m maart = tijdelijk dubbele woning waarvan 1 met zonnepanelen
- April t/m september = woning met zonnepanelen

Bedankt voor meedenken en hoop dat iemand het antwoord weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:00
Gaiber schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:48:
Ik kan helaas het antwoord niet vinden op mijn vraag. Hoe gaat salderen bij een jaarcontract als er tijdens het jaar een verhuizing plaats vindt? Mag ik de overproductie van de woning met zonnepanelen laten salderen met de woning zonder panelen? Het valt binnen hetzelfde energiecontract maar verschillende aansluitingen.

Situatie:

Ik heb dit recentelijk meegemaakt en ze maken allemaal (4 stuks) een jaarrekening op van de oude looptijd. Alles is afgerekend tot de periode dat ik verhuisde. Dat gaat ook met salderen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
Gaiber schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:48:

Situatie:

Bij elke verhuizing wordt er apart afgerekend op de bekende meterstanden van die woningen, wel tegen het steeds "meegenomen" contract.
Dus meenemen van saldo's lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Volgende maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Hierop zijn 12 zonnepanelen geplaatst van 290 wpt welke (volgens de rekentools) ongeveer 3000kwh per jaar opleveren. Mijn verbruik van afgelopen jaar was ongeveer 4600kwh.

Op mijn huidige woning heb ik geen zonnepanelen en is mijn aanbieder Unive/Greenchoice. Ik heb een 3 jaar vast contract, waarvan ik op 1 juli het 2e jaar ben ingegaan. (Deze loopt dus nog tot 30 juni 2025). Ik heb een slimme meter dus dal en piek tarieven. (€0.40 en €0.47). Tarief voor enkel tarief kan ik niet vinden.

Het meenemen van mijn contract is geen probleem bij Greenchoice. Toch ben ik aan het kijken voor een andere leverancier, want zo te zien zijn de stroom tarieven weer gezakt t.o.v. vorig jaar. Echter hangt in mijn nieuwe woning nog een oude meter (draaischijf) is het dan wel verstandig om deze te laten vervangen door een slimme meter? Aangezien ik toch zonnepanelen heb kan ik de wasmachine, droger, vaatwasser overdag laten lopen. Dus dan heeft een dal tarief voor mij niet echt meerwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OpaDus
Tuupie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:35:
Volgende maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Hierop zijn 12 zonnepanelen geplaatst van 290 wpt welke (volgens de rekentools) ongeveer 3000kwh per jaar opleveren. Mijn verbruik van afgelopen jaar was ongeveer 4600kwh.

.... Toch ben ik aan het kijken voor een andere leverancier, want zo te zien zijn de stroom tarieven weer gezakt t.o.v. vorig jaar. Echter hangt in mijn nieuwe woning nog een oude meter (draaischijf) is het dan wel verstandig om deze te laten vervangen door een slimme meter? Aangezien ik toch zonnepanelen heb kan ik de wasmachine, droger, vaatwasser overdag laten lopen. Dus dan heeft een dal tarief voor mij niet echt meerwaarde.
Rustig de oude meter laten hangen en niet aandringen of toegeven aan druk tot vervanging!!
Is (nog) niet verplicht. Gewoon doorgaan op enkel-tarief.

Straks in voorjaar gaat die lekker achteruit draaien... enz. ;)

Wel een goedkopere aanbieder zoeken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:27
OpaDus schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Rustig de oude meter laten hangen en niet aandringen of toegeven aan druk tot vervanging!!

Wel goed uitzoeken of ie terug kan draaien. Ik heb destijds ook lekker mijn oude meter laten hangen, maar daar bleek een rem op te zitten. Kon pas na drie maanden (juni/juli/Aug) worden vervangen.
Ik had overigens dezelfde meter als mijn buurman en die van hem draaide wel netjes terug. De mijn had echt een rem.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaiber
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 14:23
@Lightning89 @OpaDus Bedankt voor het antwoorden (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 16:28
OpaDus schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Let wel op: Zodra je draaischijf (ferraris) meter is afgekeurd, kan de netbeheerder je verplichten hun toe te laten om je meter te vervangen.
Op de site van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur https://www.rdi.nl/binari...+elektriciteitsmeters.pdf staat de regelmatig bijgewerkte lijst met afgekeurde types.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:39
Tuupie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:35:

Op mijn huidige woning heb ik geen zonnepanelen en is mijn aanbieder Unive/Greenchoice. Ik heb een 3 jaar vast contract, waarvan ik op 1 juli het 2e jaar ben ingegaan. (Deze loopt dus nog tot 30 juni 2025). Ik heb een slimme meter dus dal en piek tarieven. (€0.40 en €0.47). Tarief voor enkel tarief kan ik niet vinden.

Het meenemen van mijn contract is geen probleem bij Greenchoice. Toch ben ik aan het kijken voor een andere leverancier, want zo te zien zijn de stroom tarieven weer gezakt t.o.v. vorig jaar. Echter hangt in mijn nieuwe woning nog een oude meter (draaischijf) is het dan wel verstandig om deze te laten vervangen door een slimme meter? Aangezien ik toch zonnepanelen heb kan ik de wasmachine, droger, vaatwasser overdag laten lopen. Dus dan heeft een dal tarief voor mij niet echt meerwaarde.
Zoals gezegd, oude meter laten hangen, wel kijken of die geen teruglooprem heeft.
En je kunt nu al bij GC voerstappen naar goedkopere tarieven: Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-05 21:25
Dag of zes geleden innova aangevraagd. Dag later een mail terug dat ze de EAN codes niet konden vinden. Beetje vreemd dat iedere andere leverancier die ik heb gehad dat wel kan... Ean codes gestuurd maar niets meer vernomen. Zal er maandag of dinsdag nog eens een telefoontje aan wagen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:01
Truus01 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Zoals gezegd, oude meter laten hangen, wel kijken of die geen teruglooprem heeft.
En je kunt nu al bij GC voerstappen naar goedkopere tarieven: Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?
@Tuupie
Als aanvulling: vaak staat er wel een symbool op de meter zelf als deze een terugloop rem of blokkering heeft. Dat ziet er uit als een soort tandwieltje met kromme tanden met een pennetje tussen de tanden.

Hier een lijst met welke meters wel of geen blokkering hebben. Even in de rechterkolom kijken.

Ps: voor de duidelijkheid.... Een "slimme" digitale meter wordt niet verplicht. Het moet minimaal een "domme" digitale meter zijn in de toekomst.
Je kunt en mag een digitale meter dus niet weigeren als je oude ferraris is afgekeurd. Die mag de netbeheerder dus gewoon komen vervangen op afspraak. Van een digitale "slimme" meter kan je het op afstand uitlezen gedeelte (administratief) uit laten zetten, maar er zijn ook exemplaren waar dat gedeelte er gewoon niet in zit. Die zijn dus digitaal, maar gewoon niet op afstand uit te lezen.

Wel een dingetje om even over na te denken wat je wilt als het straks zover is als je meter wordt vervangen. Als je naar een dynamisch contract zou willen oid willen ze meestal je meter uitkunnen lezen geloof ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Doggieman op 22-10-2023 06:23 . Reden: Spelfouten verwijderd. ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-03 11:43
Hoi, ik ben op zoek naar een validatie tav aanstaande keuze nieuw energiecontract. Om hopelijk niet helemaal de mist in te gaan.

Situatie
Over 2 wkn worden er zonnepanelen geplaatst.
Opbrengst ~ 3500 (10 panelen @ 455Wp) pj
Verbruik ~5000pj
Slimme meter 3fase
Gewenst contract: Vast
Over 1 jaar evt. batterij plaatsen
Gewenst ingangsdatum contract 01-12-2023

Onzekerheid
1. Mijn verbruik is altijd hoger, ik zal nooit terugleveren, TLV vergoeding maakt niet uit in het vergelijken van de energie leveranciers ?
2. Salderen: Niet relevant want ik lever niet terug ?
3. Wel relevant omdat door het jaar heen soms meer/minder verbruikt/opwekt

Als ik op sites mijn situatie invul kom ik (overal als goedkoopste) uit bij ENGIE bijvoorbeeld, maar kan nog
geen soep maken of de enkele euros verschil met BE, Vattenff, etc uitmaken t.o.v. de wijze van Salderen en of het uberhaupt in mijn situatie relevant is.

Hopelijk kan iemand hier wat licht op laten schijnen.

Groet!

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@soto TLV is voor jou niet heel erg van belang inderdaad, omdat alle opwek gesaldeerd zal worden (dat zal zeker nog een jaar zo zijn). Tlv is dus alleen van belang bij voortijdige contractbeëindiging maar ook dan zal je door de timing met start herfst/winter waarschijnlijk nooit op een negatief saldo uitkomen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OpaDus
soto schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:36:
Hoi, ik ben op zoek naar een validatie tav aanstaande keuze nieuw energiecontract. Om hopelijk niet helemaal de mist in te gaan.

Situatie
Over 2 wkn worden er zonnepanelen geplaatst.
Opbrengst ~ 3500 (10 panelen @ 455Wp) pj
Verbruik ~5000pj
Slimme meter 3fase
Gewenst contract: Vast
Over 1 jaar evt. batterij plaatsen
Gewenst ingangsdatum contract 01-12-2023

Onzekerheid
1. Mijn verbruik is altijd hoger, ik zal nooit terugleveren, TLV vergoeding maakt niet uit in het vergelijken van de energie leveranciers ?
2. Salderen: Niet relevant want ik lever niet terug ?
3. Wel relevant omdat door het jaar heen soms meer/minder verbruikt/opwekt

Als ik op sites mijn situatie invul kom ik (overal als goedkoopste) uit bij ENGIE bijvoorbeeld, maar kan nog
geen soep maken of de enkele euros verschil met BE, Vattenff, etc uitmaken t.o.v. de wijze van Salderen en of het uberhaupt in mijn situatie relevant is.

Hopelijk kan iemand hier wat licht op laten schijnen.

Groet!
toon volledige bericht
Even opgelet:
In de zomermaanden zal er WEL sprake zijn van "Terugleveren".
Maar doordat er WEL sprake is van "Salderen" aan eind van de verrekeningsperiode heeft (zolang je zo'n hoog verbruik hebt) de vergoeding voor OVERSCHOT geen betekenis,
Zoek gewoon de gunstigste leverancier (van variabele + vaste kosten/mnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
OpaDus schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Even opgelet:
In de zomermaanden zal er WEL sprake zijn van "Terugleveren".
Maar doordat er WEL sprake is van "Salderen" aan eind van de verrekeningsperiode heeft (zolang je zo'n hoog verbruik hebt) de vergoeding voor OVERSCHOT geen betekenis,
Zoek gewoon de gunstigste leverancier (van variabele + vaste kosten/mnd)
Ja przs, en hier dus mn verwarring of en hoe ik moet kijken naar salderigs methodiek/voorwaarden..
wat bedoel je hier met variabel, in het scenario dat ik een 1 jaar vast contract zou nemen?
Grt!

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:17
soto schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

wat bedoel je hier met variabel, in het scenario dat ik een 1 jaar vast contract zou nemen?
Variabele kosten zijn de kosten die afhangen van hoeveel je verbuikt. Vaste kosten zijn de kosten die niet afhangen van je verbruik (bijvoorbeeld het vastrecht).
Dat heeft niets te maken met een vast of variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
@Tom-Z @OpaDus , thnx jullie bedoelen gewoon de tarieven per kwh denk ik..
Ok, dus conclusie, voordeligste contract, vast voor een jaar en go.1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6yTGoDcxrIzPaQwQ5SClprRQ34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oF5DT6GRXadXx4INKyYvOlWD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door soto op 22-10-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:10
ik heb vorig jaar een contract bij zondergas voor 3 jaar afgesloten met de volgende tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEikWa2SXaqBe2TW86B81vVkHVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BsjSDoA9mUNpYOmkx1nXTULt.png?f=user_large

echter hebben ze de tarieven in february 2023 omhoog gegooid omdat de tijdelijke belasting van 9% terug ging naar 21%. Maar mijn afgesloten tarieven waren met 21%, voordat de tijdelijke belastingkorting inging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bQPIql50PD0bBssh17_BKRVCBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b92WtA7RlRQZoaYS2jNVB1VH.png?f=user_large

Mijn vraag is. klopt dit? Oh heb ik recht op de tarieven waar ik oorspronkelijk 3 jaar voor heb getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:04
Sefal schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:52:
ik heb vorig jaar een contract bij zondergas voor 3 jaar afgesloten met de volgende tarieven:

[Afbeelding]

echter hebben ze de tarieven in february 2023 omhoog gegooid omdat de tijdelijke belasting van 9% terug ging naar 21%. Maar mijn afgesloten tarieven waren met 21%, voordat de tijdelijke belastingkorting inging.
[Afbeelding]

Mijn vraag is. klopt dit? Oh heb ik recht op de tarieven waar ik oorspronkelijk 3 jaar voor heb getekend?
Buiten dat dit volgens mij de normale gang van zaken is... wat zegt jouw contract & daarbij behorende algemene voorwaarden hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
van: https://www.zondergas.nu/...jk-kleinverbruik-2017.pdf

Artikel 19 Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de
verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen.
Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor
elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas,
wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor
het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke,
omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze
reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren
u tijdig voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder
vaste einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor
een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen. 19.5 Wij
kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen
tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels
hiervoor.

en: https://www.zondergas.nu/...bijlage-e1-april-2021.pdf

Leveringstarief
Jij betaalt een vast leveringstarief per kWh. Dit tarief wijzigt niet tijdens de vaste looptijd van jouw
Leveringsovereenkomst. Jouw tarief per kWh stroom hangt af van jouw elektriciteitsmeter. Bij de op jouw
Leveringsovereenkomst vermelde leveringsperiode wordt uitgegaan van:
• Piek / Normaal / Hoog: alle uren op werkdagen tussen 7:00 uur en 23:00 uur exclusief erkende
feestdagen.
• Dal / Laag: alle uren op werkdagen tussen 23:00 uur en 7:00 uur en alle uren op zaterdagen, zondagen
en erkende feestdagen.
• Enkel: alle uren op alle dagen. Dit tarief brengen wij alleen in rekening als we dit contractueel hebben
afgesproken of als je geen slimme meter (of een administratief uitgeschakelde slimme meter) hebt.
Heb je een slimme meter en mocht er onverhoopt een situatie ontstaan waarbij het niet mogelijk
is of is geweest om jouw gedetailleerde Verbruiksgegevens gedurende een bepaalde periode
(maximaal 12 maanden) te ontvangen van de Meetverantwoordelijke of Netbeheerder, dan berekent
ZonderGas Energie Diensten het totaal verbruik over deze periode zodra meetdata (weer) beschikbaar
is. Het totaal berekende verbruik wordt vervolgens door ZonderGas Energie Diensten op basis van jouw
profielcode verdeeld over de periode waarvoor geen verbruiksgegevens beschikbaar. Duurt de periode
langer dan 12 maanden zullen wij afrekenen op basis van geschat verbruik. Deze systematiek is ook van
toepassing indien jouw slimme meter ‘administratief uit’ staat of als er (tijdelijk) wordt geleverd op een
domme meter.
Als de Netbeheerder op enig moment de verbruiken anders verdeelt dan de huidige Piek 7:00-23:00 en
Dal 23:00-7:00, dan zullen wij met jou in overleg treden om nieuwe contractprijzen overeen te komen.
ZonderGas Energie Diensten zal dan de gemaakte afspraken in een addendum vastleggen en aan de
Leveringsovereenkomst toevoegen.
Jouw vaste leveringstarief wordt vermeerderd met energiebelasting, btw en eventueel andere van
overheidswege opgelegde toeslagen. Door de overheid bepaalde verhogingen of verlagingen van
energiebelasting, btw en eventuele toekomstige heffingen worden bij jou in rekening gebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4bS_A41wkhjLRdyVTtuAagQBcQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cjd1mSCHofeK1qtd1fIqZITv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6VTC7x0taDT7xqxqXis9QYgm-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l4vUyimGPteL9YBFIwCQT0Nj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:33
Sefal schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:05:
van: https://www.zondergas.nu/...jk-kleinverbruik-2017.pdf

Artikel 19 Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de
verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen.
Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor
elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas,
wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor
het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke,
omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze
reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren
u tijdig voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder
vaste einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor
een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen. 19.5 Wij
kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen
tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels
hiervoor.

en: https://www.zondergas.nu/...bijlage-e1-april-2021.pdf

Leveringstarief
Jij betaalt een vast leveringstarief per kWh. Dit tarief wijzigt niet tijdens de vaste looptijd van jouw
Leveringsovereenkomst. Jouw tarief per kWh stroom hangt af van jouw elektriciteitsmeter. Bij de op jouw
Leveringsovereenkomst vermelde leveringsperiode wordt uitgegaan van:
• Piek / Normaal / Hoog: alle uren op werkdagen tussen 7:00 uur en 23:00 uur exclusief erkende
feestdagen.
• Dal / Laag: alle uren op werkdagen tussen 23:00 uur en 7:00 uur en alle uren op zaterdagen, zondagen
en erkende feestdagen.
• Enkel: alle uren op alle dagen. Dit tarief brengen wij alleen in rekening als we dit contractueel hebben
afgesproken of als je geen slimme meter (of een administratief uitgeschakelde slimme meter) hebt.
Heb je een slimme meter en mocht er onverhoopt een situatie ontstaan waarbij het niet mogelijk
is of is geweest om jouw gedetailleerde Verbruiksgegevens gedurende een bepaalde periode
(maximaal 12 maanden) te ontvangen van de Meetverantwoordelijke of Netbeheerder, dan berekent
ZonderGas Energie Diensten het totaal verbruik over deze periode zodra meetdata (weer) beschikbaar
is. Het totaal berekende verbruik wordt vervolgens door ZonderGas Energie Diensten op basis van jouw
profielcode verdeeld over de periode waarvoor geen verbruiksgegevens beschikbaar. Duurt de periode
langer dan 12 maanden zullen wij afrekenen op basis van geschat verbruik. Deze systematiek is ook van
toepassing indien jouw slimme meter ‘administratief uit’ staat of als er (tijdelijk) wordt geleverd op een
domme meter.
Als de Netbeheerder op enig moment de verbruiken anders verdeelt dan de huidige Piek 7:00-23:00 en
Dal 23:00-7:00, dan zullen wij met jou in overleg treden om nieuwe contractprijzen overeen te komen.
ZonderGas Energie Diensten zal dan de gemaakte afspraken in een addendum vastleggen en aan de
Leveringsovereenkomst toevoegen.
Jouw vaste leveringstarief wordt vermeerderd met energiebelasting, btw en eventueel andere van
overheidswege opgelegde toeslagen. Door de overheid bepaalde verhogingen of verlagingen van
energiebelasting, btw en eventuele toekomstige heffingen worden bij jou in rekening gebracht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Hier heb je je antwoord:
De belasting komt vanuit de overheid, daar kan Zondergas niets aan doen. En zo is dat dus ook in de voorwaarden beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
Ah, so be it. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gek wordt je ervan...Mijn God zeg... Dit jaar een huis gekocht voor ons samengestelde gezin.
Wonen met 2 tot 6 mensen in een huis. Grootste gedeelte met 4. Wonen er sinds begin februari.

Gas is blokverwarming via ENNatuurlijk :( . Daar kan ik niet veel mee dus.

Dit jaar ook zonnepanelen laten plaatsen. 12 stuks. Dat was half juni. Ik denk dat die jaarlijks zo'n 3000kWh gaan opleveren als ik beetje doorreken.

Huidige leverancier: Budget energie. Die geeft aan dat we qua gebruik uitkomen op jaarlijks net geen 5000kWh te komen. Ik houdt 5000kWh aan.
Huidig contract staat dit oa in:
Leveringstarief normaal€ 0,26948 /dal 0,20653
Teruglevertarief normaal€ 0,11135 / dal 0,08535
Energiebelasting € 0,15245
Totaal normaal € 0,42193 /dal 0,35898
En nu zie ik door de bomen het bos niet meer...
Greenchoice? Engie? Elke vergelijker komt weer met een andere leverancier (ofwel waar verdienen ze wrs het meest aan?).

1, 2, 3 jaar vast? Schijnbaar kan 3 jaar vast nog bij GC?

Als ik exact dezelfde gegevens invul bij de vergelijkend en Greenchoice, dan zie ik bij de vergelijkingssites een maandbedrag van 64,- en bij GC direct kom ik op 38,-

Hoe kan dit?

En iemand tips wat op dit moment het verstandigst is om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
readytoflow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:48:

Huidige leverancier: Budget energie. Die geeft aan dat we qua gebruik uitkomen op jaarlijks net geen 5000kWh te komen. Ik houdt 5000kWh aan.

En nu zie ik door de bomen het bos niet meer...
Greenchoice? Engie? Elke vergelijker komt weer met een andere leverancier (ofwel waar verdienen ze wrs het meest aan?).

En iemand tips wat op dit moment het verstandigst is om te doen?
Tel eerst eens de genoemde kWh-prijs van 0,26948 op met de energietoeslag van 0,15245 tot een vergelijkingsprijs van 0,42193 eurtjes/kWh. Dat is dus erg duur!!!; idem voor daltarief.

Deze totaal prijs vergelijken met andere aanbieders, omdat ook daar vrijwel altijd de totaalprijs genoemd wordt.
Momenteel zal je kunnen kiezen (ENGIE) voor ca 0,33 dag en 0,27/dal ofwel voor 0,2937 voor enkeltarief.
(zie o.a. gaslicht.com)

Let ook op verdacht lage variabele kosten en een hoog vast maandbedrag. Ook op die manier wordt je vaak op verkeerde been gezet.

... ....enne ....... maak zelf een schatting van je (per saldo) jaarverbruik.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
OpaDus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:20:
[...]

Tel eerst eens de genoemde kWh-prijs van 0,26948 op met de energietoeslag van 0,15245 tot een vergelijkingsprijs van 0,42193 eurtjes/kWh. Dat is dus erg duur!!!; idem voor daltarief.

Deze totaal prijs vergelijken met andere aanbieders, omdat ook daar vrijwel altijd de totaalprijs genoemd wordt.
Momenteel zal je kunnen kiezen (ENGIE) voor ca 0,33 dag en 0,27/dal ofwel voor 0,2937 voor enkeltarief.
(zie o.a. gaslicht.com)

Let ook op verdacht lage variabele kosten en een hoog vast maandbedrag. Ook op die manier wordt je vaak op verkeerde been gezet.

... ....enne ....... maak zelf een schatting van je (per saldo) jaarverbruik.

Succes
toon volledige bericht
Thx. De prijzen op de vergelijkingssites zijn dan inclusief energiebelasting neem ik aan?
Engie is dan wel erg goedkoop voor 1 jaar vast. Overige komen dan rond de 0,39/0,40
De 0,42193 van Budget Energie is wel wat duurder idd maar vooral t.o.v. Engie.

Ik kan ze nu niet meer bellen, maar hoe komt GC op een maandbedrag van 38,- en een jaarbedrag van 461,-?
Terwijl ik bij de vergelijkingssites allemaal op een hoger bedrag uitkom

bij dit energie verbruik icm de energieprijzen van GC:
2700 dal à 0,39901
2300 normaal à 0,37221

800 dal zonnepanelen
2300 normaal zonnepanelen

tarieven:
dal à 0,39901
normaal à 0,37221

Volgens GC maandbedrag 38,-
jaarbedrag 461,-

volgens Independer, Gaslicht en pricewise:
Maandbedrag 64,-
Jaarbedrag 767,-

GC rekent met een verbruik van 1700kWh (verbruik 5000kWh -/- 3300 opgewekt) per jaar (0 dal, 1700 normaal)
Vergelijkers rekenen daar anders mee zo te zien. Wat is dan het betrouwbaarst?

Engie is bijna 0,07 goedkoper dan anderen. maar 'slechts'1 jaar vast. Wat zou dan wijsheid zijn? Die 1 jaar pakken, of toch wat meer betalen voor 3 jaar vast?
Of is dat net zo koffiedik kijken als de koers van Cardano? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
readytoflow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:25:
Of is dat net zo koffiedik kijken als de koers van Cardano? 8)7
Je kan je natuurlijk helemaal verlekkeren op YT video’s van mogelijke prijs predicties maar ook hier blijft het een “gok”

Ben je bereid om het risico te dragen om na 1 jaar vat een veel hoger prijs te moeten betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Je kan je natuurlijk helemaal verlekkeren op YT video’s van mogelijke prijs predicties maar ook hier blijft het een “gok”

Ben je bereid om het risico te dragen om na 1 jaar vat een veel hoger prijs te moeten betalen?
Vandaar dat ik het overweeg die 3 jaar vast voor een iets hogere prijs. dat is zo te zien de enige die dat nu nog zo lang aanbied?

Maar ik snap de prijsopbouw van GreenChoice tov de vergelijkers niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
readytoflow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

Ik kan ze nu niet meer bellen, maar hoe komt GC op een maandbedrag van 38,- en een jaarbedrag van 461,-?
Terwijl ik bij de vergelijkingssites allemaal op een hoger bedrag uitkom

bij dit energie verbruik icm de energieprijzen van GC:
2700 dal à 0,39901
2300 normaal à 0,37221

800 dal zonnepanelen
2300 normaal zonnepanelen
(..)
Volgens GC maandbedrag 38,-
jaarbedrag 461,-

volgens Independer, Gaslicht en pricewise:
Maandbedrag 64,-
Jaarbedrag 767,-
toon volledige bericht
Hoe kom je bij vergelijkingssites op een (veel) hoger bedrag?
Is het gas er soms bij inbegrepen?
Ik weet niet wat je postcode is, maar veel kan dat niet uit maken. Als ik jouw getallen invul, dan kom ik hele andere bedragen tegen dan jij (dichter bij de € 461 dan de € 767).

En als je je afvraagt waarom de bedragen anders zijn, dan kun je toch gewoon de opbouw van het bedrag bekijken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
dextertje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Hoe kom je bij vergelijkingssites op een (veel) hoger bedrag?
Is het gas er soms bij inbegrepen?
Ik weet niet wat je postcode is, maar veel kan dat niet uit maken. Als ik jouw getallen invul, dan kom ik hele andere bedragen tegen dan jij (dichter bij de € 461 dan de € 767).

En als je je afvraagt waarom de bedragen anders zijn, dan kun je toch gewoon de opbouw van het bedrag bekijken? :?
omg 8)7
Ik had 1m3 bij gas ingevuld. maar zie nu de optie 'geen gas'erbij staan. Dat scheelt inderdaad.

nu bedenken... 1jaar Engie of. 3 jaar GreenChoice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
readytoflow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

omg 8)7
Ik had 1m3 bij gas ingevuld. maar zie nu de optie 'geen gas'erbij staan. Dat scheelt inderdaad.

nu bedenken... 1jaar Engie of. 3 jaar GreenChoice...
Ah, mooi dat je nu de oorzaak van het verschil hebt gevonden! :)
Met 3 jaar Greenchoice weet je waar je de komende 3 jaar aan toe bent, maar Engie is wel een stuk goedkoper.
Tja, het ligt eraan hoeveel risico je kunt en wilt dragen.
Het verschil in kosten tussen Engie en Greenchoice is wel echt groot: je kunt de winst die je in het eerste jaar haalt doordat je Engie neemt, opzij zetten als buffer voor de volgende jaren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:30
Mijn eindafrekening van Budget Energie is binnen:
Hiermee is nu echt een einde gekomen dat ik Budget Energie zat. Ik was sinds september 2019 bij Budget Energie:

Stroom en gas maand september. Op basis van tweepersoonshuishouden. De eerste 10 dagen van september waren wij met vakantie geweest. Mijn jaarnota was eind augustus.

Voorschotbedrag bij Budget Energie per maand €600

De eindnota van Budget Energie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjQKo8KW1S2JMhH7mRG35cbXxXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbcR9DwrQL1r8PZPrlS3j3OC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8f3Nplc3hOMOS1Ey-cUzrVhRGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nrkrHo8aOTTQs3KKqZPBwna.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blPvWG_ir6tiqzY1FKIHT1J9Nm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYKkeBtcsvEnio9Cqc0kJWro.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UlzwtCt-FdjKHZfzdc-zUHdB70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJE0Wx60bTxYWJMM8aSOBC5U.jpg?f=fotoalbum_large

Gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_2lWBF1_l6pc3Maferz2pa9zQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpqCAxqQJb5mY0L3bR4Phjyw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8WHfOv9a0VEwFuh14ktqvzIVUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udAlvMFbrGBk8IbBLT9y3Kik.jpg?f=fotoalbum_large

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Van der Berg schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:45:
Mijn eindafrekening van Budget Energie is binnen:
Hiermee is nu echt een einde gekomen bij Budget Energie. Ik was sinds september 2019 bij Budget Energie:

Stroom en gas maand september. Op basis van tweepersoonshuishouden. De eerste 10 dagen van september waren wij met vakantie geweest. Mijn jaarnota was eind augustus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gas:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Toch maar een boilertje aanschaffen voor SWW.
Die leveringskosten zijn te hoog voor het verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:22

Audione0

Strijdt der titanen

Vraagje? Zijn er in Nederland energie aanbieders die zonder voorschotten werken en die je daadwerkelijk per maand betaalt aan de hand van het maandelijks verbruik? Het liefst een dynamische aanbieder. Ik kan het zo snel niet vinden nl, en wellicht bestaat het in Nederland ook niet

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Audione0 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:03:
Vraagje? Zijn er in Nederland energie aanbieders die zonder voorschotten werken en die je daadwerkelijk per maand betaalt aan de hand van het maandelijks verbruik? Het liefst een dynamische aanbieder. Ik kan het zo snel niet vinden nl, en wellicht bestaat het in Nederland ook niet
tibber

https://support.tibber.co...01-facturatie-bij-tibber#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:38
Dit jaar hebben we wederom last gehad van uitval van onze beide zonnepaneel omvormers omdat de spanning op het net te hoog wordt in onze wijk (> 253 V). Onze netwerk leverancier Enexis belooft al 1.5 jaar hier iets aan te doen, echter zonder resultaat. Hierdoor hebben we dit jaar zo'n 10-15% minder opbrengst.

Zou het nu terecht zijn dat onze Energie Leverancier Essent het volle tarief rekent voor de Netbeheerkosten (vorig jaar € 237)? Zou ik een kans maken om dit aan te vechten of heeft iemand dat misschien al eens gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Wij hebben tibber en ben er zeer te spreken over. Met 21 panelen hebben we tot nu toe elke maand 0 euro voorschot gehad en gemiddeld genomen iedere maand 100 tot 120 eu terug gehad.

De oktober maand lijken we quitte te spelen qua opwek/verbruik.

Ben sinds dit jaar overgestapt op een 6.3kw mitsubishi inverter voor de beneden verdieping. Op dit moment gaat er zo’n 12 tot 15 kwh per dag erdoorheen en iets minder dan 1m3 gas per dag voor douchen en warmwater.

Als ik deze winter goed doorkom, dan volgend jaar warmtepomp/elektrische boiler en indien dan nog nodig een close in/up boiler voor de keuken.

We zitten nu nog bij de ANWB voor het gas, ook op basis van dynamische prijzen. Maar wat zijn de overheid toch boeven met de energie belasting als je de kale gasprijs ziet.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat is een 6.3kw mitsubishi inverter ?
Lijkt me toch geen energiezuinige manier van verwarmen wanneer je er met een buitentemperatuur rond de 10-15°C al 22 tot 25 kWh per dag doorjaagt?
Wat denk je dan tijdens de winter op vriesdagen te gaan verbruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online
loewie1984 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Wij hebben tibber en ben er zeer te spreken over. Met 21 panelen hebben we tot nu toe elke maand 0 euro voorschot gehad en gemiddeld genomen iedere maand 100 tot 120 eu terug gehad.

De oktober maand lijken we quitte te spelen qua opwek/verbruik.

Ben sinds dit jaar overgestapt op een 6.3kw mitsubishi inverter voor de beneden verdieping. Op dit moment gaat er zo’n 12 tot 15 kwh per dag erdoorheen en iets minder dan 1m3 gas per dag voor douchen en warmwater.

Als ik deze winter goed doorkom, dan volgend jaar warmtepomp/elektrische boiler en indien dan nog nodig een close in/up boiler voor de keuken.

We zitten nu nog bij de ANWB voor het gas, ook op basis van dynamische prijzen. Maar wat zijn de overheid toch boeven met de energie belasting als je de kale gasprijs ziet.
toon volledige bericht
Ik trek mijn uitzonderingskaart en ben het voor de verandering eens met @IvoB2 je hebt wel een redelijk hoog verbruik, dus je kan de overheid wel de schuld geven... maar je kan zelf ook wel wat verbeteren.

15KWh met een COP van 3 is bijna 4,5m3 gas en dan komt er nog 1m3 gas bij aan douchen.

Ik ben een koukleum en heb 1,5KWh aan elektrische verwarming gebruikt en 1,5m3 verbruikt met ca. 5 uur lang constant verwarmen (de hele woning) naar 19C en 2x douchen. Woning is ca. 114m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Hoho jongens. Ik verbruik 12 tot 15 kw per dag totaal. Dit is echt niet alleen met de warmtepomp. Daar zit ook de vaatwasser en wasmachine, de lampen, tv, inductiekookplaat bij.

Daarnaast heb ik een woning van 70m2 begane grond. Wat neer komt op 180m3 inhoud met veel ramen (hr++) woning is uit 2014.

Ik heb alles al aangepakt, radiator folie toen ik nog CV verwarming gebruikte, isolatie band, tochtstrippen en recent nog een terugslagklep op de afzuigkap van het fornuis.

En met een inverter bedoel ik een lucht/lucht warmtepomp (airco). Dit betreft een hyper inverter met een gegarandeerde warmte afgifte tot max -25 graden. Cop/scop is 3.81/4 seer is 6.9.

Op dit moment wordt er zo’n 6 a 7 kwh nog maar opgewekt in oktober (oost west opstelling 50/50 met 21 panelen) en het geschetste verbruik hierboven maakt deels gebruik van de eigen opgewekte energie.

Ons maandverbruik bij tibber zit steeds rond de 180kwh per maand wat neer komt op zo’n 2160 kwh per jaar voor een vrijstaande woning.

In de wintermaanden nov/dec/jan/feb trek ik er met gemak 800m3 gas doorheen en dat was met de verwarming al niet hoger dan max 18.5 graden en heb ik de ketel ook nog op 50 graden staan en de verwarming waterzijdig ingeregeld.

Dat komt ook omdat er 4 vd 7 dagen per week iemand thuis is.

Dus ik ben onder de indruk dat het juist heel erg meevalt. Denk dat de wp nu zo’n 4 tot 6kwh per dag doet.

[ Voor 25% gewijzigd door loewie1984 op 25-10-2023 03:55 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 03:45:
Hoho jongens. Ik verbruik 12 tot 15 kw per dag totaal. Dit is echt niet alleen met de warmtepomp. Daar zit ook de vaatwasser en wasmachine, de lampen, tv, inductiekookplaat bij.
Dan kloppen je vorige cijfers niet. 1 m³ gas staat ook voor ongeveer 10 kWh.
Je totaal energieverbruik zit dus wel degelijk rond de 22 tot 25 kWh per dag.

Om te vergelijken, ik heb een full electric woning (139 m², open bebouwing, geen verdiepingen, leefruimte bestaat voor bijna de helft uit glaspartijen van vloer tot plafond, bj jaren negentig vorige eeuw maar energetisch gerenoveerd tussen 2011 en 2020) en daar ligt het totale etmaalverbruik tussen de 3 en 6 kWh. Het aandeel van de A2A WP bij deze buitentemperaturen bedraagt daarin tussen de 700 en 950 Wh. Uiteraard geen gasverbruik.
Pas bij aanhoudende buitentemperaturen onder nul stijgt het totale verbruik van de woning naar een 20-25 kWh per etmaal.
En met een inverter bedoel ik een lucht/lucht warmtepomp (airco). Dit betreft een hyper inverter met een gegarandeerde warmte afgifte tot max -25 graden. Cop/scop is 3.81/4 seer is 6.9.
Wat is dan het aandeel van het elektrisch verbruik van deze warmtepomp?
Ons maandverbruik bij tibber zit steeds rond de 180kwh per maand wat neer komt op zo’n 2160 kwh per jaar voor een vrijstaande woning.
Dat is voor een totaal verbruik (dus wat je echt verbruikt, niet als het alleen over netafname gaat) niet abnormaal maar nu wordt het me helemaal onduidelijk. Is dat nu inclusief het verbruik van de warmtepomp voor koelen en verwarmen?
Is dat het totale verbruik of het netverbruik dat je nog van de energieleverancier afneemt bovenop je eigen productie?
Dat komt ook omdat er 4 vd 7 dagen per week iemand thuis is.
Dat is dan nog redelijk weinig. Hier is doorgaans 7/7 wel iemand in huis.
Dus ik ben onder de indruk dat het juist heel erg meevalt. Denk dat de wp nu zo’n 4 tot 6kwh per dag doet.
Daar ben ik dan ook van onder de indruk want dat is bij deze buitentemperaturen best hoog.
Als ik het voorgaande allemaal goed begrepen heb is dat een 6.3 kW unit om slechts 70 m2 te verwarmen?
Hier doet een General 4 kW unit dat voor 75 m² leefruimte en is het verbruik een factor 5 keer lager (20°C binnentemperatuur leefruimte, rest van de woning wordt (nog) niet verwarmd).
Ik vrees dat je het, zonder bijkomende isolatiemaatregelen, dan toch met gas zal moeten blijven doen in de echte wintermaanden want verwarmen met een WP gaat dan onbetaalbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

IvoB2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Je totaal energieverbruik zit dus wel degelijk rond de 22 tot 25 kWh per dag.
Ik kijk in home assistant en zie dat mijn verbruik nu iedere dag rond de 12 tot 15kwh zit, dat is het totale energie verbruik van mijn woning. Dat staat los van de opwek. Ik heb bijv. gisteren 6kwh opgewekt daarvan is 4kwh naar de eigen woning gegaan en 2kwh terug het net op.

Op een echt koude dag ging er vorig jaar makkelijk 15 a 20 m3 per dag doorheen.
zover ik dat nu kan zien is dat zo'n 4kwh per dag (schatting) want ik heb even geen data die dat kan uitlezen.
[...]

Dat is voor een totaal verbruik (dus wat je echt verbruikt, niet als het alleen over netafname gaat) niet abnormaal maar nu wordt het me helemaal onduidelijk. Is dat nu inclusief het verbruik van de warmtepomp voor koelen en verwarmen?
Is dat het totale verbruik of het netverbruik dat je nog van de energieleverancier afneemt bovenop je eigen productie?
Ik dacht dat ik het duidelijk uiteengezet had, maar mogelijk was het wat verwarrend.
[...]

[...]

Daar ben ik dan ook van onder de indruk want dat is bij deze buitentemperaturen best hoog.
Als ik het voorgaande allemaal goed begrepen heb is dat een 6.3 kW unit om slechts 70 m2 te verwarmen?
Hier doet een General 4 kW unit dat voor 75 m² leefruimte en is het verbruik een factor 5 keer lager (20°C binnentemperatuur leefruimte, rest van de woning wordt (nog) niet verwarmd).
Ik vrees dat je het, zonder bijkomende isolatiemaatregelen, dan toch met gas zal moeten blijven doen in de echte wintermaanden want verwarmen met een WP gaat dan onbetaalbaar worden.
kijk als 1 m3 gelijjk staat aan 10kwh warmte, dan moet ik dus een keuze maken. Een m3 gas kost bij anwb nu rond 2 eu incl. levering en belasting, bij tibber betaal ik rond de 30 cent per kwh. Dus dat is dan 7kwh voor elke 2 eu aan gas. Daarnaast wek ik dus zelf op en kan ik die 3kwh wel missen/aanvullen uit eigen opgewekte energie.

Ik merk ook dat de airco het gewoon veel sneller warm krijgt hier in huis dan onze CV.

Ik heb echt alles aangepakt naar mijn idee wat er binnen dit huis aan te pakken valt, het heeft al een energielabel A en is destijds met een co efficient van 0.6 of 0.4 gebouwd t.a.v. energie neutraal, maar we hebben als ik het moet schatten ca 30m2 raamoppervlak met houten kozijn, dat isoleert natuurlijk niet heel erg. Maar 's avonds gaan alle gordijnen dicht, en de deur naar de gang is ook voorzien van een tochtstrip. Zodoende houd ik de warmte zo lang mogelijk binnen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Neejoh, eerder tussen de 8 en 9.
8.5kWh/m3 word op dit forum veel gebruikt, de welbekende koevlaas-formule gaat uit van 8.8kWh/m3.
Wellicht dat hoogcalorisch Belgisch gas anders is, maar dit blijft een NL forum.
[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Wederom volledig incorrect, een WP is altijd goedkoper, meer verbruik betekend meer besparing tov gas.
Tenzij de installatie natuurlijk slecht ingeregeld is of werkt, maar bij een LLWP kun je verder niet zoveel zelf instellen.

Verder wel mee eens dat de warmtevraag zeer hoog is, en isoleren wss een heel slim idee is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

kijk als 1 m3 gelijjk staat aan 10kwh warmte, dan moet ik dus een keuze maken. Een m3 gas kost bij anwb nu rond 2 eu incl. levering en belasting, bij tibber betaal ik rond de 30 cent per kwh. Dus dat is dan 7kwh voor elke 2 eu aan gas. Daarnaast wek ik dus zelf op en kan ik die 3kwh wel missen/aanvullen uit eigen opgewekte energie.

Ik merk ook dat de airco het gewoon veel sneller warm krijgt hier in huis dan onze CV.
Als het goed is, levert je airco voor 1 kWh aan elektrische energie, veel meer op dan 1 kWh aan warmte. Je moet eerder denken dat een airco voor 10 kWh aan warmte, tussen de 2-3 kWh aan elektriciteit gebruikt.
Het is namelijk een warmtepomp, geen straalkachel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

dextertje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Als het goed is, levert je airco voor 1 kWh aan elektrische energie, veel meer op dan 1 kWh aan warmte. Je moet eerder denken dat een airco voor 10 kWh aan warmte, tussen de 2-3 kWh aan elektriciteit gebruikt.
Het is namelijk een warmtepomp, geen straalkachel. :)
Ja klopt, even niet aan gedacht. Komt door de COP/SCOP.

1 KWH aan stroom = 3.8 KWH aan warmte volgens de COP. 1KWH stroom bij Tibber kost nu 0,33 cent vandaag. Dus uit 2 euro (prijs voor 1 m3) haal ik 6.8 KWH aan stroom, maal 3.8 = meer dan 25kwh aan warmte.

Volgens mij ben ik dus sowieso beter af met stroom dan gas.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Ja klopt, even niet aan gedacht. Komt door de COP/SCOP.

1 KWH aan stroom = 3.8 KWH aan warmte volgens de COP. 1KWH stroom bij Tibber kost nu 0,33 cent vandaag. Dus uit 2 euro (prijs voor 1 m3) haal ik 6.8 KWH aan stroom, maal 3.8 = meer dan 25kwh aan warmte.

Volgens mij ben ik dus sowieso beter af met stroom dan gas.
Je kunt daarnaast niet rekenen met 10kwh uit een kuub gas.
Zo goed is je cv.ketel niet.
Maak daar maar 8,5kwh van.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Nu online
[...]

Ik kijk in home assistant en zie dat mijn verbruik nu iedere dag rond de 12 tot 15kwh zit, dat is het totale energie verbruik van mijn woning. Dat staat los van de opwek. Ik heb bijv. gisteren 6kwh opgewekt daarvan is 4kwh naar de eigen woning gegaan en 2kwh terug het net op.

[...]

zover ik dat nu kan zien is dat zo'n 4kwh per dag (schatting) want ik heb even geen data die dat kan uitlezen.

[...]

Ik dacht dat ik het duidelijk uiteengezet had, maar mogelijk was het wat verwarrend.

[...]

Ik heb echt alles aangepakt naar mijn idee wat er binnen dit huis aan te pakken valt, het heeft al een energielabel A en is destijds met een co efficient van 0.6 of 0.4 gebouwd t.a.v. energie neutraal, maar we hebben als ik het moet schatten ca 30m2 raamoppervlak met houten kozijn, dat isoleert natuurlijk niet heel erg. Maar 's avonds gaan alle gordijnen dicht, en de deur naar de gang is ook voorzien van een tochtstrip. Zodoende houd ik de warmte zo lang mogelijk binnen.
toon volledige bericht
20m3 per dag? Vorig jaar was het niet eens koud :o

Gewoon uit interesse ben ik wel benieuwd wat voor huis je dan hebt. Februari 2021 was koud en toen haalde ik tussen de 15 en 20m3 per dag in een nagenoeg niet geïsoleerd huis met een CV ketel die het op 20C probeerde te houden :P
Het verschilt wel hoe makkelijk of moeilijk een type huis te verwarmen is met CV of met WP / lucht/lucht pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

ArcticWolf schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

20m3 per dag? Vorig jaar was het niet eens koud :o

Gewoon uit interesse ben ik wel benieuwd wat voor huis je dan hebt. Februari 2021 was koud en toen haalde ik tussen de 15 en 20m3 per dag in een nagenoeg niet geïsoleerd huis met een CV ketel die het op 20C probeerde te houden :P
Het verschilt wel hoe makkelijk of moeilijk een type huis te verwarmen is met CV of met WP / lucht/lucht pomp.
Zoals ik al zei een nieuwbouwwoning uit 2014 met 180m3 inhoud op de begane grond. En ik heb dus al 2 jaar geleden 'alles' aangepakt. Alleen de terugslagklep tussen het fornuis was er nog niet.

En de ketel staat dus op 50 graden, waterzijdig de boel ingeregeld, en de thermostaat gaat niet eens boven de 18.5 graden overdag en in de avond. Zeldzame avond dat het 19.5 graden was.

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
bbbrumbrum schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:25:
[...]
Neejoh, eerder tussen de 8 en 9.
8.5kWh/m3 word op dit forum veel gebruikt, de welbekende koevlaas-formule gaat uit van 8.8kWh/m3.
Wellicht dat hoogcalorisch Belgisch gas anders is, maar dit blijft een NL forum.
Nu zit je te vitten op details en om dat te voorkomen schreef ik bij aanvang al "ongeveer" maar blijkbaar moet het 100% correct zijn? Dan zullen we moeten wachten op de details van betrokkene om te zien hoeveel kWh er bij hem in een m³ gas zit.
Soit, voor mij mag dat best 8 kWh zijn. Dan tel je gewoon 8 ipv 10 kWh bij het totale energetisch verbruik.
Wederom volledig incorrect, een WP is altijd goedkoper, meer verbruik betekend meer besparing tov gas.
Tenzij de installatie natuurlijk slecht ingeregeld is of werkt, maar bij een LLWP kun je verder niet zoveel zelf instellen.
Een WP is niet sowieso altijd goedkoper.
Dat hangt van de SCOP van de WP af en hoeveel je in totaal voor een m³ gas (8 tot 10 kWh) betaalt en voor een kWh elektriciteit.
Kan je een deel uit PV halen dan is dat deel inderdaad bijna altijd goedkoper.
Maar bij de productiegetallen opgegeven voor de zaak waar het hier over gaat betwijfel ik of in het echte stookseizoen (half november tot half februari) en bij het huidige verbruik van de L/L WP (en wat hij zegt te verstoken in de winter met gas) er bovenop het huishoudelijke verbruik nog een kWh gaat overschieten om mee te verwarmen. En hoe kouder het wordt hoe lager de COP van de WP zal zijn.
Wanneer je al deze elementen samen neemt zal verwarmen met een WP hoogstwaarschijnlijk niet goedkoper zijn dan met gas.

Hij geeft zelf aan op koude dagen er 15 tot 20 m³ gas door te jagen. Dat is dus een warmtevraag van 120 tot 160 kWh per etmaal!
Gebruik je daarvoor een WP die bij die buitentemperaturen nog een COP van 3 haalt zal het elektrisch verbruik, alleen voor te verwarmen al tussen de 40 en 54 kWh per dag liggen en dat voor slechts 70 m² op 18,5°C te verwarmen?

Iedereen denkt daar het zijne van maar persoonlijk vind ik dat geen cijfers waar je blij van wordt.

ps. gas kost hier een 8-9 cent/kWh.
Bij 1000 kWh gasverbruik heb je dus een rekening van 80€.
Bij 333 kWh elektriciteitsverbruik (COP3) heb je dus een rekening (bij 33 cent/kWh) van 109,9 €.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2023 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Zoals ik al zei een nieuwbouwwoning uit 2014 met 180m3 inhoud op de begane grond. En ik heb dus al 2 jaar geleden 'alles' aangepakt. Alleen de terugslagklep tussen het fornuis was er nog niet.

En de ketel staat dus op 50 graden, waterzijdig de boel ingeregeld, en de thermostaat gaat niet eens boven de 18.5 graden overdag en in de avond. Zeldzame avond dat het 19.5 graden was.
Ik ben wel benieuwd naar de rest van je woning.
Hoeveel lagen en/of een hoekhuis etc.

Ik zou toch wel verwachten van een A label huis dat je veel minder warmte verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

elektriekert schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de rest van je woning.
Hoeveel lagen en/of een hoekhuis etc.

Ik zou toch wel verwachten van een A label huis dat je veel minder warmte verliest.
Het is een vrijstaande woning. 3 lagen, begane grond, 70m2, 1ste verdieping 50m2, zolder 50m2.
Er hangt hier 10k watt vermogen aan radiatoren op de begane grond, verdeeld over 1 type 33, en 2 type 22 en daar moeten we het mee doen. Voor de rest hebben we geen verwarming aan in huis.

De woning heeft een aanbouw die bij realisatie woning in een keer meegebouwd is, is er een schuifpui met ventilatie alsmede een raam aan de voorkant met ventilatie, dit vanwege de mechanische ventilatie.

Zoals gezegd heb ik alle naden en kieren al afgedicht met tochtband, tochtstrip, dus de grootste koudelekken die ik aan kan pakken heb ik aangepakt. Verder bij de pui nog extra gordijnen gehangen om ook daar de kou te weren.

Ik vind het ook niet bepaald heel erg energie efficiënt op deze manier. Toch zijn deze woningen op basis van het toen geldende bouwbesluit gebouwd met een EPC getal van ik meen 0.6 na 2015 is dit 04 geworden.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
15-20m3 voor een woning uit 2014?!

Ik heb even terug gekeken bij mij, januari gemiddeld 8m3 per dag met een uitschieter naar 15m3. Incl Sww.

260m2 vrijstaand (3 verdiepingen 20 graden, kelder 19), bj 1998 , alleen dak flink nageïsoleerd , de rest vooralsnog origineel.

De warmtepomp had er vanochtend 10kwh ingepompt, omdat de thermostaat op 23 stond 8)7.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
dextertje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Ah, mooi dat je nu de oorzaak van het verschil hebt gevonden! :)
Met 3 jaar Greenchoice weet je waar je de komende 3 jaar aan toe bent, maar Engie is wel een stuk goedkoper.
Tja, het ligt eraan hoeveel risico je kunt en wilt dragen.
Het verschil in kosten tussen Engie en Greenchoice is wel echt groot: je kunt de winst die je in het eerste jaar haalt doordat je Engie neemt, opzij zetten als buffer voor de volgende jaren. :)
Idd Engie afgesloten. 1 jr vast. We gaan het wel zien volgend jaar.

Nu nog een betaalbare oplossing zien te vinden rondom het gasverbruik via ENNatuurlijk. Die hebben geen mogelijkheid tot monitoren per dag. Kan er geen Homewizard aan koppelen. Kan er ook niet goedkoop vanaf cim met deze woning/gezinsgrootte. Gaat straks een hoop geld kosten in de koude maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:01:
[...]
Zoals gezegd heb ik alle naden en kieren al afgedicht met tochtband, tochtstrip, dus de grootste koudelekken die ik aan kan pakken heb ik aangepakt. Verder bij de pui nog extra gordijnen gehangen om ook daar de kou te weren.
Naden en kieren afdichten (terwijl je bovendien sowieso nog mechanisch ventileert) zegt uiteraard niet alles.
Zijn er koudebruggen (die niet zijn aangepakt), hoeveel bedraagt de dak-, muur-, vloerisolatie?
Wat is de U-waarde van je glas, enz.

Wij hebben een vergelijkbare woning: momenteel 70 (180m²)/75 m²(175 m²) te verwarmen, open bebouwing, veel glas en momenteel verwarmen met L/L WP (6,3/4 kW).
De buitentemperatuur bedraagt hier nu tussen de 7 en 10°C (van koudste naar warmste uur) en de WP verbruikt (met nul zon buiten en aanhoudende regen, PV opwek strandt bv. voorlopig op 500 Wh) een 400 tot 100W (bij 19.5°C binnentemperatuur van opstart tot onderhoud eenmaal op temperatuur) en in totaal nu (08:00 - 13:20 uur) een verwarmingsverbruik van 700 Wh (bij een totaal verbruik van 2,4 kWh).

Het verschil in energieverbruik zal dus toch in de isolatiegraad te zoeken zijn:
Hier kleine glaspartijen met hardhouten kader en dubbel glas met een U-waarde van 0.8, grote glaspartijen in geïsoleerd alu kader met driedubbel glas met U-waarde 0.6, 4-6 cm PUR onder de vloer begane grond, 26 cm rotswol op plafond gelijkvloers, 14 cm PIR aan buitenzijde muren.
Allemaal nageïsoleerd in en op een "uitgewoonde" woning uit mid jaren negentig vorige eeuw.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Naden en kieren afdichten (terwijl je bovendien sowieso nog mechanisch ventileert) zegt uiteraard niet alles.
Zijn er koudebruggen (die niet zijn aangepakt), hoeveel bedraagt de dak-, muur-, vloerisolatie?
Wat is de U-waarde van je glas, enz.
Of teveel roosters ?
Ik schuif ze half dicht in de winter, ppm blijft nog steeds onder de 400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

IvoB2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:38:
[...]
ps. gas kost hier een 8-9 cent/kWh.
Bij 1000 kWh gasverbruik heb je dus een rekening van 80€.
Bij 333 kWh elektriciteitsverbruik (COP3) heb je dus een rekening (bij 33 cent/kWh) van 109,9 €.
Ymmv, met jouw tarieven een break-even COP van 4.1.
Iedereen met een SCOP beter dan dat is dus op jaarbasis goedkoper uit met alleen een warmtepomp dan met alleen een gasketel (niet helemaal fair want de ketel verbruikt ook stroom, break-even ligt dus wat lager).
Datapunt: Mijn n=1 doet 4.8 op jaarbasis.

Ook hybride zit je met vloerverwarming (Ta 27) tot het vriespunt beter met een warmtepomp. Het vastrecht maakt dat het voor die paar uurtjes kouder dan dat niet de moeite is om er een gasketel bij te hangen.
L/L heeft een vergelijkbare curve als de bovenste lijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJaofbc0EFk4dNhsqqwiQkJSgis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large

Met jouw tarieven is een micro-wkk (stroomgenerator op gas met koelwaterbenutting) overigens bizar interessant. Met een rendement van 30% stook je ongeveer gratis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Of teveel roosters ?
Ik schuif ze half dicht in de winter, ppm blijft nog steeds onder de 400.
Ik heb bewust geen roosters in de ramen (persoonlijk vind ik het van de pot gerukt om glas met een waarde van 0,6 tot 0,8 te plaatsen en er dan open "kieren" op te voorzien :) ).
De waarden worden hier continu gemeten en wanneer ze te hoog oplopen (wat zelden gebeurt) wordt er lucht afgezogen en aangezogen.
Wanneer er niet verwarmd wordt staan de ramen en deuren hier (bij aanwezigheid van minstens één persoon) wel altijd open en wanneer er verwarmd wordt staan in het niet verwarmde deel minstens één raam (slaapkamer) open tussen 22:00 en 10:00 uur.
Daar zou dus nog "iets" te winnen zijn met gestuurde ventilatie met WTW maar dat continu meerverbruik krijg ik er waarschijnlijk niet uit door (nog meer) te gaan besparen op verwarming.

En met dat standpunt zal uiteraard niet iedereen het eens zijn :) maar het gaat in dit topic over de "energierekening" en deze werd hier alweer met een positief saldo (van 1/10/22 tot 31/9/23) afgesloten en staat ook voor de maand oktober nog op minus 13,65 € (als in terugkrijgen van de energieleverancier bij een nul voorschot).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Sport_Life schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

15-20m3 voor een woning uit 2014?!

Ik heb even terug gekeken bij mij, januari gemiddeld 8m3 per dag met een uitschieter naar 15m3. Incl Sww.

260m2 vrijstaand (3 verdiepingen 20 graden, kelder 19), bj 1998 , alleen dak flink nageïsoleerd , de rest vooralsnog origineel.

De warmtepomp had er vanochtend 10kwh ingepompt, omdat de thermostaat op 23 stond 8)7.
Dat was het eerst ja, nadat we de verwarming nog maar tot 18.5 zette werd het wel wat minder.
Heb net ff gekeken: nov 22: 106 m3, dec 22: 280 m3, jan 23: 240 m3, feb 23: 173 m3, mrt 23: 167 m3, apr 23: 98m3

in de niet wintermaanden gaat er dan nog 22m3 per maand doorheen voor warmwater (douchen en tapwater)

Voor wat betreft isolatie, staat er het volgende in ons opleverboekje:

Het is buiten erg koud en nu krijg ik de woonkamer niet warm, wat is daar aan
te doen?
Bij erg lage temperaturen is het nodig om de andere kamers, zoals de slaapkamers, ook te
verwarmen, al doet u dat normaal niet. Als u dat niet doet, zijn de muren en vloeren in huis
zo koud dat de woonkamer niet op temperatuur te krijgen in.

In een van de brieven van ons huis staat:
De begane grondvloer, m,u.v. de vloer van de buitenberging wordt geïsoleerd met polystyreen
platen, Rc-waarde 3,50 m2 K/W.

De Rc-waarde van de buitenspouwmuren bedraagt 3,15 mz K/W,

De woningscheidende wand van de woningen uitvoeren als ankerloze
spouwmuur wanddikte 12-6-12 cm.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Ymmv, met jouw tarieven een break-even COP van 4.1.
Niet echt. :)
Ik nam de stroomprijs zoals hier gegeven (0,33 cent/kWh), zelf betaal ik voorlopig niets (neem nog niets af van het net) en bij eventuele energieafname van het net een 27 cent/kWh.
Zelf geen gas dus voor die prijs maar even de vergelijking gedaan via de energieregulator en dan een gemiddelde genomen (de goedkoopste leverancier rekent een 69 € voor 1000 kWh gas)
Dus hier mag de COP waarschijnlijk iets lager zijn.
Iedereen met een SCOP beter dan dat is dus op jaarbasis goedkoper uit met alleen een warmtepomp dan met alleen een gasketel (niet helemaal fair want de ketel verbruikt ook stroom, break-even ligt dus wat lager).
Datapunt: Mijn n=1 doet 4.8 op jaarbasis.
Op basis van deze cijfers wel.
Maar je vindt hier ook cijfers die duurder zijn voor gas en duurder voor elektriciteit dan deze cijfers.
Vandaar dat mijn punt is dat je (iedere verbruiker afzonderlijk dus) de SCOP van je installatie moet vergelijken met de energieprijs van gas en elektriciteit van je eigen energiecontract en men dus niet zomaar kan stellen dat een WP altijd goedkoper is om te verwarmen dan gas.
Het hangt van meerdere factoren af die dan ook nog eens individueel verschillen.
Ik heb in deze woning nooit gas gehad en momenteel al twee WP'en in gebruik (een split A2W voor centraal verwarmen, koelen van slaapkamers en SWW 150 liter en een A2A voor sporadisch koelen en sporadisch verwarmen van de leefruimte).
En vooral op jaarbasis meer PV productie dan ik op jaarbasis (in full electric mode) verbruik.
Hier is een WP dus ook veel voordeliger. Maar daarom ga ik er niet vanuit dat dit ook opgaat voor iedere andere woning.
Met jouw tarieven is een micro-wkk (stroomgenerator op gas met koelwaterbenutting) overigens bizar interessant. Met een rendement van 30% stook je ongeveer gratis.
Nee dat is het niet want zonder die investering in een micro WKK (en afhankelijk van gas!!!!) is mijn totale energierekening niet alleen volledig gratis (huisverbruik + CV + laden EV) maar ik hou er nog een aardige stuiver aan over (dankzij PV).
Zonder afhankelijk te zijn van een gasaansluiting of lokale opslagtank.
Het heeft dus - voor mij - geen zin om daar in te gaan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb bewust geen roosters in de ramen (persoonlijk vind ik het van de pot gerukt om glas met een waarde van 0,6 tot 0,8 te plaatsen en er dan open "kieren" op te voorzien :) ).
De waarden worden hier continu gemeten en wanneer ze te hoog oplopen (wat zelden gebeurt) wordt er lucht afgezogen en aangezogen.
Wanneer er niet verwarmd wordt staan de ramen en deuren hier (bij aanwezigheid van minstens één persoon) wel altijd open en wanneer er verwarmd wordt staan in het niet verwarmde deel minstens één raam (slaapkamer) open tussen 22:00 en 10:00 uur.
Daar zou dus nog "iets" te winnen zijn met gestuurde ventilatie met WTW maar dat continu meerverbruik krijg ik er waarschijnlijk niet uit door (nog meer) te gaan besparen op verwarming.

En met dat standpunt zal uiteraard niet iedereen het eens zijn :) maar het gaat in dit topic over de "energierekening" en deze werd hier alweer met een positief saldo (van 1/10/22 tot 31/9/23) afgesloten en staat ook voor de maand oktober nog op minus 13,65 € (als in terugkrijgen van de energieleverancier bij een nul voorschot).
Begrijp ik goed dat jij geen roosters en geen wtw hebt ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:46:
[...]
in de niet wintermaanden gaat er dan nog 22m3 per maand doorheen voor warmwater (douchen en tapwater)
Zonder te weten om hoeveel waterverbruik per dag dat gaat (liters, aantal personen, doeltemperatuur, vertrektemperatuur) valt naar weinig concreet over te zeggen.
Persoonlijk vind ik dat ook heel veel.
Hier kost (met WP) het opwarmen van 150 liter water van 18 naar 42°C tussen de 0,8 (zomer) en 1,6 kWh (winter). Voor twee personen (150 liter is idd veel te veel voor 2 personen daar moet dus nog iets aan gedaan worden).
Jij hebt dan een maandverbruik voor SWW van 176 kWh wat neerkomt op ongeveer 5,8 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Begrijp ik goed dat jij geen roosters en geen wtw hebt ?!
Ja, maar die discussie gaan we hier (de energierekening weet je wel :) ) niet weer voeren.
Daar bestaan andere topics voor. :)

En geen zorgen maken over mijn binnenhuiswaarden want die zijn dik in orde. Zoals ik eerder schreef worden die continu gemeten (temperatuur °C, relatieve vochtigheid %, PM 2,5 in ug/m³, PM10 in ug/m³, CO ppm, CO2 ppm, HCHO ppm, TVOC ppm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

loewie1984 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Dat was het eerst ja, nadat we de verwarming nog maar tot 18.5 zette werd het wel wat minder.
Heb net ff gekeken: nov 22: 106 m3, dec 22: 280 m3, jan 23: 240 m3, feb 23: 173 m3, mrt 23: 167 m3, apr 23: 98m3

Voor wat betreft isolatie, staat er het volgende in ons opleverboekje:

Het is buiten erg koud en nu krijg ik de woonkamer niet warm, wat is daar aan
te doen?
Bij erg lage temperaturen is het nodig om de andere kamers, zoals de slaapkamers, ook te
verwarmen, al doet u dat normaal niet. Als u dat niet doet, zijn de muren en vloeren in huis
zo koud dat de woonkamer niet op temperatuur te krijgen in.

In een van de brieven van ons huis staat:
De begane grondvloer, m,u.v. de vloer van de buitenberging wordt geïsoleerd met polystyreen
platen, Rc-waarde 3,50 m2 K/W.

De Rc-waarde van de buitenspouwmuren bedraagt 3,15 mz K/W,

De woningscheidende wand van de woningen uitvoeren als ankerloze
spouwmuur wanddikte 12-6-12 cm.
toon volledige bericht
Dat is een redelijke isolatie.
Bij ons zit het iets lager (op het dak na dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:17:
[...]

Ja, maar die discussie gaan we hier (de energierekening weet je wel :) ) niet weer voeren.
Daar bestaan andere topics voor. :)

En geen zorgen maken over mijn binnenhuiswaarden want die zijn dik in orde. Zoals ik eerder schreef worden die continu gemeten (temperatuur °C, relatieve vochtigheid %, PM 2,5 in ug/m³, PM10 in ug/m³, CO ppm, CO2 ppm, HCHO ppm, TVOC ppm).
Maar wellicht wel handig om te vermelden wanneer jij data post, want zo maakt het natuurlijk onmogelijk te vergelijken met wtw/roosters.

Ik geloof dat het voor een 1 persoonshuishouden voldoet ( niet ideaal), 2 of meer bewoners zal lastiger worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-10-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Maar wellicht wel handig om te vermelden wanneer jij data post, want zo maakt het natuurlijk onmogelijk te vergelijken met wtw/roosters.

Ik geloof dat het voor een 1 persoonshuishouden voldoet ( niet ideaal), 2 of meer bewoners zal lastiger worden.
Precies of je iedere woning, WTW, roosters, doorwaai, open bebouwing, appartement, oud, nieuw, eenpersoons, commune,....., wel met elkaar kan vergelijken.
Nogmaals, het gaat in dit topic over de energierekening. :)
In se dus hoeveel je in totaliteit betaalt voor je energie.

Maar als je er dan toch (weer) over wil doorbomen: ik heb momenteel geen eenpersoonshuishouden en of iets al dan niet voldoet is een individuele beleving.
En de persoonlijke cijfers, gemeten en dus niet op basis van buikgevoel, voldoen ook nog eens ruimschoots aan de norm (waarschijnlijk zelfs beter dan menige woning met type D) . En de energierekening, zelfs met "type A/C" verluchten, blijft binnen de perken.
Ik ondervind dus persoonlijk geen enkel probleem en dat vind ik ideaal. :)

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2023 14:45 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 147 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden