Gaan nu gewoon steeds meer mensen naar day-ahead contracten toe, dat is wat je krijgtYakuzA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:30:
[...]
Het enige wat je wel gaat krijgen is de ‘ja maar de storage zit vol met duur gas’ dus daarom blijven de prijzen langer hoog dan je verwacht.
Dat is uiteraard absoluut waar en het is zeker de moeite op het moment dat je echt groene waterstof kan maken. Maar ten opzichte van een grid-level storage faciliteit is het nog steeds min of meer zonde van het energieverlies bij dubbele conversie.Frame164 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
Als je waterstof maakt met overtollige energie dan verlies je weliswaar nog steeds efficientie maar het is nog altijd beter dan de energie weggooien.
Niettemin, er is zeker vraag voor waterstof bij oa. zware industrie, we hebben het zeker nodig, dus daarvoor schrijf ik het absoluut niet af.
Het is alleen voor toepassingen als opstoken in een willekeurige huis CV dat waterstof totaal niet geschikt is. Of voor auto's, waarbij de opslag zoveel voeten in de aarde heeft dat je er evengoed een veel goedkopere LiFP batterij onder kan hangen. Dan is je verlies vanuit de stroomaansluiting miscchien 13%, ipv. 70%.
Maargoed, dat is mijn mening en ik ben gelukkig niet de baas van de wereld. We gaan zien wat slimme mensen nog gaan bedenken in de komende jaren.
Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine
Mensen blijven maar terugkomen op 'overtollige elektriciteit'. Maar kom eens met wat getallen. Hoeveel overproductie is er daadwerkelijk? Die paar uurtjes in het jaar dat er daadwerkelijk meer wind- en zonelektriciteit wordt opgewekt dan verbruikt zijn echt niet genoeg om een dure elektrolyzer te hebben staan die vrijwel het hele jaar niks staat te doen.Frame164 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
Als je waterstof maakt met overtollige energie dan verlies je weliswaar nog steeds efficientie maar het is nog altijd beter dan de energie weggooien.
Ja, waterstof moet duurzaam geproduceerd worden want nu komt het voor het overgrote deel van het kraken van gas. Maar, zoals ik al eerder had uitgerekend in dit topic heb je al twee keer het verwachte opgestelde vermogen wind-op-zee nodig om de complete verwachte waterstof behoefte van Nederland af te dekken in 2050: grofweg 140GW elektriciteit is nodig voor de geschatte 7.5 megaton die in 2050 nodig zal zijn.
Kortom, het is niet realistisch om waterstof met alleen overschotten te gaan produceren. En als het al gedaan wordt dan is het beter direct te gebruiken in de industrie dan om het te gaan gebruiken als (seizoens)opslag voor elektriciteit.
@Frame164 anders gezegd: voor jouw werkelijkheid moet het maken (en comprimeren) van waterstof veel goedkoper worden.
Om de eventuele gigawatts 'overtollige' elektriciteit om te zetten in waterstof is nu nog een miljarden kostende installatie nodig. Niet erg doelmatig, omdat die miljarden meer winterse energie opleveren als we ze in windmolens omzetten. Ja, dan wordt het 'overschot' nog groter, maar bovenstaand argument blijft gelden: dat overschot nuttig inzetten is niet bepaald goedkoop (waarbij elektrolysers voorlopig zeker niet de goedkoopste optie zijn).
Vroeger noemden we ongebruikte zonnestraling gewoon een mooie dag. Nu zou het opeens verspilling zijn? Dat is het niet, geniet er gewoon van
Om de eventuele gigawatts 'overtollige' elektriciteit om te zetten in waterstof is nu nog een miljarden kostende installatie nodig. Niet erg doelmatig, omdat die miljarden meer winterse energie opleveren als we ze in windmolens omzetten. Ja, dan wordt het 'overschot' nog groter, maar bovenstaand argument blijft gelden: dat overschot nuttig inzetten is niet bepaald goedkoop (waarbij elektrolysers voorlopig zeker niet de goedkoopste optie zijn).
Vroeger noemden we ongebruikte zonnestraling gewoon een mooie dag. Nu zou het opeens verspilling zijn? Dat is het niet, geniet er gewoon van

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
12 dagen later een update:t_captain schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:51:
Power (spot market day ahead, voor vrijdag 30-9) doet momenteel zo'n 290,- per MWh.
Gas (TTF NL future voor oktober) staat nu op 190,- per MWh.
Power (spot market day ahead, voor dinsdag 11-10) doet momenteel zo'n 271,- per MWh (gemiddelde baseload+peakload). Hiermee zou je consumentenprijzen van iets onder de 45 cent verwachten.
Gas (TTF NL future voor november) staat nu op 159,- per MWh. Omgerekend met alle heffingen zou je een consumententarief van 2.40 a 2.50 verwachten.
Danku.t_captain schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:31:
[...]
12 dagen later een update:
Power (spot market day ahead, voor dinsdag 11-10) doet momenteel zo'n 271,- per MWh (gemiddelde baseload+peakload). Hiermee zou je consumentenprijzen van iets onder de 45 cent verwachten.
Gas (TTF NL future voor november) staat nu op 159,- per MWh. Omgerekend met alle heffingen zou je een consumententarief van 2.40 a 2.50 verwachten.
Ontwikkelingen vanmorgen in Oekraïne en de gasprijs weer omhoog en crypto en de beurzen omlaag.
Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier
Ook leuk: De staatssecretaris van financien heeft een methode gevonden om het gat in de begroting te dichten. Tenminste daar lijkt het op als ik de tweet van omtzicht moet geloven
Ik weet nog niet wat ik hiervan moet vinden eigenlijk
Even later gecorrigeerd als ik het goed begrijp maar nog steeds min of meer van hetzelfde laken een pak:Bevestiging van de regering
Ter dekking van het energieplafond
- gaat de btw of elektriciteit en gas van 9% naar 21% op 1 januari
- gaat de energiebelasting op gas en elektriciteit omhoog (en niet omlaag) per 1/1/23
- is de belastingkorting per huishouden 200 euro/jaar lager
Tsja, we gaan als burger meer betalen aan belasting terwijl de prijzen van de energiemaatschappijen worden gecompenseerd.Correctie: het gaat om de energiebelasting op gas (de verlaging van 6,31 gaat niet door) en elektriciteit (de verlaging met 7,06 cent/kWh gaat niet door. En de verhoging van de belastingvermindering (284 euro/jaar) gaat niet door. Btw zou altijd stijgen van 9% naar 21% per 1/1
Ik weet nog niet wat ik hiervan moet vinden eigenlijk
Daar wordt aan gewerkt:Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Waterstof is helaas vrijwel onmogelijk te gebruiken voor energie. Het opwekken is het probleem niet eens, maar het is gewoon onmogelijk om langdurig op te slaan, laat staan om te vervoeren.
https://www.gasunie.nl/projecten/hystock-waterstofopslag
Net deze bij NOS: https://nos.nl/l/2447886
Voorstel van enkele partijen aan Jetten:
Voorstel van enkele partijen aan Jetten:
- energiemaatschappijen verplichten vaste contracten aan te bieden
- geen "welkomst"bonussen in euros meer
- overstappen minder aantrekkelijk maken, vergoeding voor de oude leverancier omhoog
- voorschot beschermen, bij faillissement terug te krijgen of mee te nemen
[Voor 17% gewijzigd door Compuchip87 op 11-10-2022 08:01]
Die gas futures reageren niet meer zo hard op de situatie in UA. Rusland als leverancier is voor de afzienbare periode afgeschreven, dat is in de prijzen verwerkt. Prijzen liggen nog steeds hoog (en zullen zonder Russisch gas hoog blijven totdat we ons verbruik structureel hebben verlaagd met dezelfde hoeveelheid), maar het patroon van de afgelopen twee weken is een trendbreuk met eerdere pieken.JDx schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:54:
[...]
Danku.
Ontwikkelingen vanmorgen in Oekraïne en de gasprijs weer omhoog en crypto en de beurzen omlaag.
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5439161&span=2
Ik zie alleen maar nadeel voor klanten. Het voorschot zal waarschijnlijk door de overheid gegarandeerd worden. Klant verliest in alle gevallen.Compuchip87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:00:
Net deze bij NOS: https://nos.nl/l/2447886
Voorstel van enkele partijen aan Jetten:Lijkt me op zich geen slecht voorstel. Al weet ik niet hoe praktisch de verplichting voor een vast contract is (Eneco: "je mag wel een jaar vast, kost 3 euro per kWh")
- energiemaatschappijen verplichten vaste contracten aan te bieden
- geen "welkomst"bonussen in euros meer
- overstappen minder aantrekkelijk maken, vergoeding voor de oude leverancier omhoog
- voorschot beschermen, bij faillissement terug te krijgen of mee te nemen
Ze moeten structureel aan de transitie eens beginnen. Dat is het enige wat impact zal hebben. Dit is gewoon geneuzel in de marge om vooral maar niet wat te hoeven doen aan de transitie, wat dus ook weer de huidige energiemaatschappijen beschermd.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Toch wel bijzonder om dit achteraf te zien:
YouTube: Trump blasts Germany over gas pipeline deal with Russia
YouTube: Trump blasts Germany over gas pipeline deal with Russia
inderdaad krijgen ze nog meer max. leverancier mag zo even eenzijdig zijn terugleververgoeding omlaag brengen. ben je het er niet mee eens ben je contractvrij maar ja nergens waar je dan naartoe kan wat betaalbaar is. ik wil niet weten hoe groot de lobby van de energiemaatschappijen is in DenHaagsiggy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Ik zie alleen maar nadeel voor klanten. Het voorschot zal waarschijnlijk door de overheid gegarandeerd worden. Klant verliest in alle gevallen.
Ze moeten structureel aan de transitie eens beginnen. Dat is het enige wat impact zal hebben. Dit is gewoon geneuzel in de marge om vooral maar niet wat te hoeven doen aan de transitie, wat dus ook weer de huidige energiemaatschappijen beschermd.
Gasprijs blijft goed zakken.
2 maanden geleden nog €350 per MegaWattuur en vandaag nog maar €119,-
2 maanden geleden nog €350 per MegaWattuur en vandaag nog maar €119,-
[Voor 19% gewijzigd door Rsport40 op 18-10-2022 10:27]
De paniek is uit de markt, de nordstream gaat niks meer doen dus die onzekerheid is weg, gasopslagen zitten vol en er wordt gemiddeld 25% minder gas gebruikt. Als we geen al te koude winter krijgen zitten we in het voorjaar onder de 100/MWh.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B
Ik zou onderhand eens een maandje verder kijken dan November. December t/m maart hoveren al weken stabiel rond de 160-165/MWh.Rsport40 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:19:
2 maanden geleden nog €350 per MegaWattuur en vandaag nog maar €147,-
[Afbeelding]
All-electric.
Een vraag,
Greenchoice rekent mij een ontzettend laag geschat verbruik echt de helft van wat ik normaal kwijt ben aan de energie. Normaal betaal ik 195 en nu schatten ze mij op 88,-
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben met Greenchoice want het geschatte verbruik klopt wel.
2736 KWH
984m3
83 euro per maand, ik geloof zet dat dat geschatte bedrag veel te laag is
Greenchoice rekent mij een ontzettend laag geschat verbruik echt de helft van wat ik normaal kwijt ben aan de energie. Normaal betaal ik 195 en nu schatten ze mij op 88,-
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben met Greenchoice want het geschatte verbruik klopt wel.
2736 KWH
984m3
Volg mijn Twitch Kanaal www.twitch.tv/koelebobes <3
* Wegvallen RU aanbod zit al in de prijzenRsport40 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:19:
[Afbeelding]
* Vullen storages liep al voor en is door zacht weer en iets betere prijzen in 1e helft okt ook sneller gelopen. DU geeft aan dat de storages al >95% vol zitten, dus winterklaar.
* Eerste gegevens over gasverbruik komen naar buiten. Particulieren besparen 20-25% van het verbruik tov voorgaande jaren (gecorrigeerd voor temperatuur).
We zitten dus met volle storages en een lager dan voorzien verbruik. Gevolg is dat we voor okt, nov en begin dec veel minder vrag verwachten en het tekort wegemselt. Dat zie je in de TTFs.
Partijen die serieus aan de transitie wilde beginnen werden tot voor kort weggezet als milieugekkies. Iedereen weet dat het moet gebeuren maar niemand durft er zijn handen aan te branden uit angst voor stemmenverlies. Als Wilders of Baudet zeggen dat als zij het voor het zeggen hebben er geen transitie komt zal dat hun geen windeieren leggen.siggy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Ik zie alleen maar nadeel voor klanten. Het voorschot zal waarschijnlijk door de overheid gegarandeerd worden. Klant verliest in alle gevallen.
Het mooite aan de huidige gasprijzen is dat niemand gas wil blijven gebruiken. Leuk als Wilders of Baudet geen transitie willen, maar niets doen is peperduur.Frame164 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:53:
[...]
Partijen die serieus aan de transitie wilde beginnen werden tot voor kort weggezet als milieugekkies. Iedereen weet dat het moet gebeuren maar niemand durft er zijn handen aan te branden uit angst voor stemmenverlies. Als Wilders of Baudet zeggen dat als zij het voor het zeggen hebben er geen transitie komt zal dat hun geen windeieren leggen.
123Rsport40 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:19:
[Afbeelding]
Het moet naar 65, dan hoeft de overheid (indirect wij dus) niet bij te springen.
[Voor 7% gewijzigd door JDx op 17-10-2022 22:39]
Het merendeel zit nu gewoon te wachten op lagere prijzen. Ik kan me nog goed de 'discussie' herinneren toen benzine op 70 cent stond dat 'we' bij 1 euro prijzen massaal de auto zouden laten staan. 1,30 euro verder en er zijn nog nooit zoveel auto's op de weg geweestphicoh schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:24:
[...]
Het mooite aan de huidige gasprijzen is dat niemand gas wil blijven gebruiken. Leuk als Wilders of Baudet geen transitie willen, maar niets doen is peperduur.

Dankzij de steun voor de energiebedrijven (want dat is het) zal het feest gewoon blijven doorgaan alsof er niks is gebeurd. En dát is dankzij de overheid. Na 3 maanden nog geen enkel geluid over versneld verduurzamen, Noordzee volgooien of wat dan ook. Nee, 62 miljoen euro extra in een subsidiepotje stoppen, nee, dat zet zoden aan de dijk:
https://www.nu.nl/economi...atie-in-koopwoningen.html
Dat geeft een goed signaal af, lekker leningen afsluiten om gaten te vullen en dan heel trots doen hoe goed we door de crisis zijn gekomen.

Ofwel, de hele crisis is 62 miljoen euro subsidie waard, en aan de andere kant miljarden weggooien. Als dat niet antwoord is op de vraag 'gaat de overheid de verduurzaming versnellen?', dan weet ik het ook niet meer. Ofwel, de overheid gaat geen zak doen.
[Voor 9% gewijzigd door siggy op 18-10-2022 08:02]
Tarieven bij energiebedrijf Eneco gaan per november omlaag
https://www.nu.nl/economi...-per-november-omlaag.html
Voor veel mensen is dit gewoon een stijging toch? Ze kunnen beter schrijven de prijzen van het modelcontract gaan omlaag, alsnog te hoog trouwens, 3,17 voor een kuub gas en 79 cent voor stroom.
https://www.nu.nl/economi...-per-november-omlaag.html
Voor veel mensen is dit gewoon een stijging toch? Ze kunnen beter schrijven de prijzen van het modelcontract gaan omlaag, alsnog te hoog trouwens, 3,17 voor een kuub gas en 79 cent voor stroom.
[Voor 3% gewijzigd door JDx op 18-10-2022 09:32]
Ik vind zelf dat greenchoice toch wel wat te laag in schat. vorig jaar heb ik het opgevolgd voor de laatste 3 maanden ofzo, 30 euro lager gezet, en ik kon bij betalen.koelebobes schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:58:
Een vraag,
2736 KWH
984m3
Nu negeer ik het advies, ook na het verlagen van de btw, heb ik mijn voorschot weer terug gezet op het oude niveau. krijg liever terug dan dat ik bij betaal.
ik heb hem nu op 150 staan, en ze schatten 100 euro.
Intussen zijn de spot market en de korte termijn futures voor gas keihard aan het dalen.
Het zachte weer (vraaguitval nu), gedaalde verbruik (vraaguitval, deels structureel) en volle storages (vraaguitval tussen nu en 1-12) hebben hun effect.
TTF november: 115,- per MWh. Met 10% marge en belastingen erbij zou je een consumentenprijs van 1.83 per m3 mogelijk zijn.
Het zachte weer (vraaguitval nu), gedaalde verbruik (vraaguitval, deels structureel) en volle storages (vraaguitval tussen nu en 1-12) hebben hun effect.
TTF november: 115,- per MWh. Met 10% marge en belastingen erbij zou je een consumentenprijs van 1.83 per m3 mogelijk zijn.
Ik hoop dat de consumentenprijzen ook snel gaan dalen. De schrik zit er bij velen goed in. De enorme piek in gasprijzen heeft er in ieder geval voor gezorgd dat we massaal in de rij staan voor isolatie, zonnepanelen en warmtepompen.
Bij het stijgen zijn ze er als de kippen bij om het te verhogen, maar nu het zo erg zakt moet ik nog zien hoe snel ze het verlagen. Vatenfall blijft gewoon nog steeds ruim €4,- per kuub vragen, terwijl het al weken aan het zakken is.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:53:
Ik hoop dat de consumentenprijzen ook snel gaan dalen. De schrik zit er bij velen goed in. De enorme piek in gasprijzen heeft er in ieder geval voor gezorgd dat we massaal in de rij staan voor isolatie, zonnepanelen en warmtepompen.
Inmiddels: TTF november: 109,- per MWh !!!
[Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 18-10-2022 17:38]
Ik heb zojuist het tegenovergestelde bij united consumers. Die gaven even aan dat het geschatte verbruik van 550m3 naar 1700m3 is gezet. En nee ze kunnen het niet aanpassen naar beneden...koelebobes schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:58:
Een vraag,
2736 KWH
984m3
De afgelopen 2 maanden maar 25m3 per maand verbruikt en door werk bijna nooit thuis
[Voor 5% gewijzigd door itsleon op 18-10-2022 17:10]
Ja, onder het mom van; we hebben duur ingekocht dus het wordt duur verkocht. Ik betwijfel of ze echt gaan zakken de komende maanden. Elk bedrijf probeert een slaatje te slaan uit crises (energie of corona) en houdt de prijzen hoog.Rsport40 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Bij het stijgen zijn ze er als de kippen bij om het te verhogen, maar nu het zo erg zakt moet ik nog zien hoe snel ze het verlagen. Vatenfall blijft gewoon nog steeds ruim €4,- per kuub vragen, terwijl het al weken aan het zakken is.

65 here we come!Rsport40 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Bij het stijgen zijn ze er als de kippen bij om het te verhogen, maar nu het zo erg zakt moet ik nog zien hoe snel ze het verlagen. Vatenfall blijft gewoon nog steeds ruim €4,- per kuub vragen, terwijl het al weken aan het zakken is.
Reken je dan wel met 21% btw of blijft dat 9?t_captain schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:51:
Intussen zijn de spot market en de korte termijn futures voor gas keihard aan het dalen.
Misschien is mijn rekensommetje verouderd, 115=1.15+0.54*1.09 (volgend jaar 1.21 dacht ik tenminste)
[Voor 8% gewijzigd door JDx op 19-10-2022 08:12]
Omdat iedereen er als de kippen bij was om te klagen over de 30 dagen termijn van de verhoging, ik zelf ook overigens, zullen ze nu ook geen haast hebben om te verlagen en na de aankondiging ook netjes 30 dagen wachten.Rsport40 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:42:
Nu nog 9%. Maar ik reken wel met een imho redelijke marge van 10% voor het energiebedrijf.JDx schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:10:
[...]
Reken je dan wel met 21% btw of blijft dat 9?
Misschien is mijn rekensommetje verouderd, 115=1.15+0.54*1.09 (volgend jaar 1.21 dacht ik tenminste)
De ACM heeft een concept beleidsregel gepubliceerd ter consultatie waarin de wijze waarop opzegvergoedingen worden getoetst op redelijkheid wijzigt:
https://www.acm.nl/nl/pub...en-vergunninghouders-2022
https://www.acm.nl/nl/pub...oedingen-vaste-contracten
Het idee hierachter is dat de energieleveranciers minder nadeel ondervinden bij opzeggen van een overeenkomst voor bepaalde tijd (vast contract) dan bij de huidige vrij lage opzegvergoeding.
Verder staan er ook een aantal andere onderdelen in, zoals een kader voor een welkomstbonus.
Het idee hierachter is dat de energieleveranciers minder nadeel ondervinden bij opzeggen van een overeenkomst voor bepaalde tijd (vast contract) dan bij de huidige vrij lage opzegvergoeding.
Verder staan er ook een aantal andere onderdelen in, zoals een kader voor een welkomstbonus.
En ik maar denken dat de ACM er voor de Consumenten was.Real schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:10:
De ACM heeft een concept beleidsregel gepubliceerd ter consultatie waarin de wijze waarop opzegvergoedingen worden getoetst op redelijkheid wijzigt:
Hier werkt het wel 2 kanten op denk ik. Als de energie leveranciers geen enkele “zekerheid” krijgen van hun klanten over loyaliteit want overstappen is zo makkelijk dan moeten ze dat bij de prijs ook incalculeren. Dus trouwere klanten krijgen betere prijzen = de consument wint.siggy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
En ik maar denken dat de ACM er voor de Consumenten was.
Ik vond dat jaarlijks overstappen zowiezo al een vreemde bedoening. Bij een toko waar je langer zit kan je toch betere prijzen en service verwachten. Maar met zo makkelijk overstappen was er weinig motivatie om klanten te behouden.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Mijn voorstel:In het voorstel van de ACM voor een nieuwe regeling mogen leveranciers variabele opzegvergoedingen hanteren. De hoogte van die vergoeding is afhankelijk van het moment waarop het vaste contract tussentijds wordt beëindigd en het verlies dat de leverancier hierdoor lijdt. De leverancier is verplicht duidelijk uit te leggen hoe hoog de opzegvergoeding is vóórdat de afnemer het contract opzegt.
Inkoop voor 1j: 1200m³ á € 2 (ex belastingen) op basis van verwacht verbruik
Reeds afgenomen: 750m³, resterend: 450m³
Huidige verkoopprijs: € 1,50 m³ (ex belastingen)
Afkoopsom: 450*€0,50=€ 225 * x waarbij x = 1 bij een resterende looptijd van >6 maanden, x=0,75 bij <6 maanden en 0,50 bij < 3 maanden.
En dan mag je lekker gaan rekenen: is het gas bij de buren zó goedkoop dat je die afkoopsom binnen de resterende looptijd van je contract kan terugverdienen?
Zo wordt het voor de leverancier wellicht nog interessant om vaste contracten aan te bieden.
Vast, maar vergeet ook niet de omgevallen energiebedrijven die gokten op de energiemarkt en verloren, wie waren (weer) de klos: juist de klanten. Maar dit is een resultaat van de geweldige privatisering van die vrije markt, de enige die de klos mág zijn is blijkbaar de consument. Vast contract of niet, force majeur kan altijd geroepen worden en hoppa, vast contract is niks meer waard.Gerco-M schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:46:
[...]
Hier werkt het wel 2 kanten op denk ik. Als de energie leveranciers geen enkele “zekerheid” krijgen van hun klanten over loyaliteit want overstappen is zo makkelijk dan moeten ze dat bij de prijs ook incalculeren. Dus trouwere klanten krijgen betere prijzen = de consument wint.
Ik vond dat jaarlijks overstappen zowiezo al een vreemde bedoening. Bij een toko waar je langer zit kan je toch betere prijzen en service verwachten. Maar met zo makkelijk overstappen was er weinig motivatie om klanten te behouden.
Ik zit zelf onafgebroken al dik 12 jaar bij Essent, plus nog 2 losse jaren, maar om te zeggen dat ik profijt van heb, nou niet bepaald. Op een periode van 3 jaar altijd jaarcontracten gehad en nu is dat stilzwijgend verlengd naar flexibel. Dat ik het begrijp en er begrip voor heb wil niet zeggen dat het ok is. Sowieso dat stilzwijgend verlengen is absurd en ook nog switchen naar flex.
Maar om op mijn punt terug te komen, de ACM lijkt er meer voor de energiebedrijven te zijn dan voor de consument. En als de energiebedrijven het zo lastig hebben, doen ze het zelf fout. Dar moet niet de consument de dupe van worden, maar de bedrijven. Maar we leven intussen in een tijd waarin slechte bedrijven ten koste van alles gered moeten worden. Ja dit is lichtelijk overdreven, maar het verschil tussen een zzp en klein mkb'er en een groter bedrijf is schril. Hoe groter je bent, hoe meer je je kunt veroorloven tov de markt. Als ZZP'er ga je kopje onder, groot bedrijf krijgt zelfs een ACM aan haar zeide.
Is het indertussen al bekend waar die energiecompensatie van die 2x 190 Euro vandaag komt als 2 energieleveranciers hebt?
Die komt bij de stroomleverancier vandaan.Deldenaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:36:
Is het indertussen al bekend waar die energiecompensatie van die 2x 190 Euro vandaag komt als 2 energieleveranciers hebt?
Heb ik niet kunnen vinden. Wel een opmerking van een expert dat de 190 euro wordt uitgekeerd aan elk stroomallocatiepunt voor kleinverbruik. (1x25A tot 3x80A).
(Vrijwel) iedereen heeft een elektrische aansluiting. Een klein deel van de gezinnen heeft geen gas-aansluiting. Vandaar dat geld verspreiden per stroomverbruiker de efficiëntste weg is.
Op dit moment zijn de energieleveranciers druk bezig om alles te regelen. Communicatie is niet zo sterk hierover, omdat alles snel moet. Hoe dan ook, iedereen krijgt zijn 380 euro. Afhankelijk van de leverancier en de situatie, maar wel dit jaar nog.
V.w.b. dat laatste, niet perse blijkbaar?Playa del C. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:25:
Heb ik niet kunnen vinden. Wel een opmerking van een expert dat de 190 euro wordt uitgekeerd aan elk stroomallocatiepunt voor kleinverbruik. (1x25A tot 3x80A).
(Vrijwel) iedereen heeft een elektrische aansluiting. Een klein deel van de gezinnen heeft geen gas-aansluiting. Vandaar dat geld verspreiden per stroomverbruiker de efficiëntste weg is.
Op dit moment zijn de energieleveranciers druk bezig om alles te regelen. Communicatie is niet zo sterk hierover, omdat alles snel moet. Hoe dan ook, iedereen krijgt zijn 380 euro. Afhankelijk van de leverancier en de situatie, maar wel dit jaar nog.
hardware-lover in "Help! De energierekening - kroegtopic"
Testing, one, two ...
Hij gaat weer lekker. Als het zo doorgaat komt ie onder het prijsplafond.
[Voor 59% gewijzigd door Rsport40 op 24-10-2022 14:32]
Is er een idee wat de gasprijs zal zijn wanneer er een nieuwe balans (tussen afname consumenten/industrie, levering LNG, etc) gevonden is?
Voor consumenten bijna hetzelfde als voorheen. LNG is fors duurder dan de historische prijs van gas uit Groningen of Rusland, maar door de enorme belasting op gas die consumenten betalen, zie je dat niet echt meer terug.stok schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:36:
Is er een idee wat de gasprijs zal zijn wanneer er een nieuwe balans (tussen afname consumenten/industrie, levering LNG, etc) gevonden is?
@Rsport40 Thanks voor het posten van de grafiek
De NOS meld het nu ook: https://nos.nl/artikel/24...r-prijs-schiet-op-en-neer
Wel met een verhaal dat we voorlopig nog niets gaan merken van goedkoper gas. Nu is het verhaal in de basis zelfs enigzins logisch maar we praten nu over gas onder de 100€ terwijl het in Augustus 350€ was. Dat is toch een noemenswaardig verschil.
En dan wordt het gas 5 tot 7% goedkoper voor de consument
De NOS meld het nu ook: https://nos.nl/artikel/24...r-prijs-schiet-op-en-neer
Wel met een verhaal dat we voorlopig nog niets gaan merken van goedkoper gas. Nu is het verhaal in de basis zelfs enigzins logisch maar we praten nu over gas onder de 100€ terwijl het in Augustus 350€ was. Dat is toch een noemenswaardig verschil.
En dan wordt het gas 5 tot 7% goedkoper voor de consument

Als je nu een modelcontract zou afsluiten, zou je energiemaatschappij een maandfuture november a 100.- per MWh. Tel 10% marge, 9% BTW en 53 cent EB+ODE, consumentenprijs zou 1.70 moeten zijn.
Een paar factoren die de hele winter duren:stok schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:36:
- vraaguitval consumenten tgv prijselasticiteit groter dan voorzien
- toenemende signalen economische afkoeling
En een paar kortstondige factoren:
- storages zitten inmiddels ramvol, daardoor in oktober (spot markt) en november (futures) vraaguitval voor wat betreft het gas waarmee normaal gesproken de storages zouden worden gevuld
- alweer een periode met warm weer, daardoor minder vraag voor verwarming
- er schijnt momenteel veel LNG binnen te komen
Het is niet ondenkbaar dat de spot prijs kortstondig heel laag gaat. Maar enkeke weken later zal de prijs wel iets opveren.
De verwarming is hier nog niet aan geweest en in mijn kennissenkring is dat hetzelfde. Met het warme weer in aantocht indien correct voorspeld dan zal de verwarming bij de meesten nog niet aangaan.
Laten we hopen dat de prijzen wat stabiliseren op een wat lager niveau. Je weet nooit of het een giga koude winter wordt in februari maar het najaar is in ieder geval relatief warm.
Laten we hopen dat de prijzen wat stabiliseren op een wat lager niveau. Je weet nooit of het een giga koude winter wordt in februari maar het najaar is in ieder geval relatief warm.
Spotprijs is vandaag negatief gegaan zelfs:
Gewoon gezonde marktwerking, helemaal normaal. Niets te zien hier, doorlopen a.u.b.
Spot price on natural gas is now negative as European gas storage fill up, combined with a very mild winter so far with relatively high temperatures.
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) 24 oktober 2022
Gas market is going to be very volatile during the winter due to variables in usage savings, temperature and unforeseen events https://t.co/ueZT4njGzz
Gewoon gezonde marktwerking, helemaal normaal. Niets te zien hier, doorlopen a.u.b.
I live inside that bubble, reality of the naive.
Nieuw voorstel van de Europese Commissie om de stroom- en gasprijs virtueel los te koppelen:
https://www.politico.eu/n...p-reconstructing-ukraine/
Hoe warm is het dan bij jou in huis? Ik heb zelf relatief weinig jaarverbruik (550m3), maar zeker met een thuiswerker was het toch wel plezant om de cv af en toe eventjes aan te zwengelen. Het dook anders onder de 17,5 graden, toch wat fris aan de klauwen. Label C appartementje verder.Indoubt schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:50:
De verwarming is hier nog niet aan geweest en in mijn kennissenkring is dat hetzelfde. Met het warme weer in aantocht indien correct voorspeld dan zal de verwarming bij de meesten nog niet aangaan.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Kan iemand uitleggen waarom de eigenaar van een wind- of zonpark vrijwillig produktie ver onder de day-ahead prijs zou verkopen?Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:04:
Nieuw voorstel van de Europese Commissie om de stroom- en gasprijs virtueel los te koppelen:
Wat ik ook niet snap, stel een land heeft een aantal langlopende contracten met wind- en zonparken. Dan komt er een crisis. Wie krijgt dan die goedkope stroom?
Het gaat naar ik begrijp om een tender waarbij de laagste bieder een langlopend contract krijgt.phicoh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
Kan iemand uitleggen waarom de eigenaar van een wind- of zonpark vrijwillig produktie ver onder de day-ahead prijs zou verkopen?
Overigens dondert de TTF dus helemaal in en schijnt er een overvloed aan LNG te zijn
https://www.barchart.com/...s/TGX22/interactive-chart
Dat snap ik. Maar waarom zou je meedoen aan die tender?Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:19:
[...]
Het gaat naar ik begrijp om een tender waarbij de laagste bieder een langlopend contract krijgt.
Stel de huidige spotmarkt is 40 cent per kWh. Dan kan je inschrijven voor 40 cent. Maar dan heeft het voor de overheid geen zin om te kopen. Stel de overheid wil kopen voor 10 cent per kWh. Waarom zou iemand zo laag willen aanbieden?
En hoe komt die energie dan weer bij de afnemers?
Bij de ene benzine pomp is het toch ook 20ct/liter goedkoper dan bij de andere?phicoh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Dat snap ik. Maar waarom zou je meedoen aan die tender?
Stel de huidige spotmarkt is 40 cent per kWh. Dan kan je inschrijven voor 40 cent. Maar dan heeft het voor de overheid geen zin om te kopen. Stel de overheid wil kopen voor 10 cent per kWh. Waarom zou iemand zo laag willen aanbieden?
En hoe komt die energie dan weer bij de afnemers?
Als je iemand hebt met minder dan 10ct/kwh kosten voor opwekken, kan het best zijn dat die het ook voor 10ct/kwh verkoopt ipv 40ct/kwh.
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Geen idee. Misschien wordt het verplicht.phicoh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Dat snap ik. Maar waarom zou je meedoen aan die tender?
Het is roepen in de woestijn maar het carbon budget is niet toereikend. Bij lange na niet.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:21:
Overigens dondert de TTF dus helemaal in en schijnt er een overvloed aan LNG te zijn
Als we onder de 1.5 graad willen blijven hebben we nog maar een een jaar of 6. 2 graden een jaar of 24. 2050? Veel te laat.
Maar who cares?
Je kunt geen energietransitie maken zonder fossiele brandstof. Het probleem is inderdaad dat daardoor ook de urgentie verloren gaat.dawg schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:46:
[...]
Het is roepen in de woestijn maar het carbon budget is niet toereikend.
Maar rampzalig hoge gasprijzen blijven betalen in de hoop dat iedereen zonnepanelen aanschaft is echt onlogisch.
Bij pompen waar het 20 cent/liter goedkoper is, is meestal veel concurrentie. Maar dat effect is geografisch beperkt.YakuzA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
Bij de ene benzine pomp is het toch ook 20ct/liter goedkoper dan bij de andere?
Als je iemand hebt met minder dan 10ct/kwh kosten voor opwekken, kan het best zijn dat die het ook voor 10ct/kwh verkoopt ipv 40ct/kwh.
Bij groene stroom is er juiste helemaal geen concurrentie. Iedereen kan een groot deel van het jaar groene stroom verkopen tegen de prijs van stroom uit gas.
Ik snap echt niet waarom overheden verwachten dat stroom producenten vrijwillig met minder opbrengst genoeg gaan nemen.
Snap ik, maar we zouden op zijn minst eens serieus kunnen beginnen met de transitie. En snel ook.Real schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Je kunt geen energietransitie maken zonder fossiele brandstof. Het probleem is inderdaad dat daardoor ook de urgentie verloren gaat.
Maar rampzalig hoge gasprijzen blijven betalen in de hoop dat iedereen zonnepanelen aanschaft is echt onlogisch.
Het idee dat een producent verplicht 40 cent moet vragen als het maar 5ct kost om op te wekken en vervoeren omdat een concurrent zo duur is, is toch juist het rare?phicoh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Bij pompen waar het 20 cent/liter goedkoper is, is meestal veel concurrentie. Maar dat effect is geografisch beperkt.
Bij groene stroom is er juiste helemaal geen concurrentie. Iedereen kan een groot deel van het jaar groene stroom verkopen tegen de prijs van stroom uit gas.
Ik snap echt niet waarom overheden verwachten dat stroom producenten vrijwillig met minder opbrengst genoeg gaan nemen.
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is toch normaal. Als je je huis verkoop dan kijk je toch ook naar wat huizen die recent verkocht zijn opleveren? De oorspronkelijk aankoopprijs is niet van belang (tenzij het huis recent gekocht is).YakuzA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:11:
[...]
Het idee dat een producent verplicht 40 cent moet vragen als het maar 5ct kost om op te wekken en vervoeren omdat een concurrent zo duur is, is toch juist het rare?
Zeg je tegen je werkgever, het minimum loon is wel goed, mijn partner heeft een goed salaris?
Overal waar sprake is van een schaars goed, probeert de verkoper gewoon de hoogste prijs te vangen. Lagere prijzen komen alleen voor bij een overschot, waarbij produktie daalt als de prijzen te laag worden.
Verder zijn lage prijzen voor groene stroom alleen maar slecht voor de gasprijs. Goedkope groene stroom betekent meer vraag naar stroom. Dus meer vraag naar stroom uit gas. Dus hogere gas prijzen.
18 graden op zn koudst. Nu is het wel zo dat mijn werkplek zich aan de zuidkant bevind en dat de temperatuur snel omhoog gaat als de zon ook maar een beetje schijnt.TerraGuy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:15:
[...]
Hoe warm is het dan bij jou in huis? Ik heb zelf relatief weinig jaarverbruik (550m3), maar zeker met een thuiswerker was het toch wel plezant om de cv af en toe eventjes aan te zwengelen. Het dook anders onder de 17,5 graden, toch wat fris aan de klauwen. Label C appartementje verder.
Formeel een label G appartement maar dat is natuurlijk niet meer zo want al een en ander gedaan. Laatste ding is nauwkeurig aansluitende plise gordijnen geplaatst. Dat zijn van die honingraat horizontale vouwgordijnen. Die gaan aan de voorzijde dicht zodra de schemer stevig inzet en isoleren de oude alu kozijnen redelijk. Het is een noodoplossing totdat de kozijnen kunnen worden vervangen (kost mega veel geld)
Die zorgen ervoor, dat met deze buitentemperaturen, de temperatuur binnen minder snel daalt. Als de zon lekker schijnt dan gaat alles open qua gordijnen/ vitrage en dan warmt het binnen op tot ruim 20 graden (op de werkplek dan) Dat is goed te doen dus de CV is nog niet aan geweest. Nu is het 19,5
Ik hou wel de binnendeuren dicht dus aan de noordzijde en gang/keuken zal het kouder zijn maar dat zijn geen verblijfsruimten. Koele slaapkamer vindt ik sowieso wel prettig.
Met een beetje geluk zullen de gasprijzen nog wat verder dalen. In Frankrijk verwachten ze deze week nog op 30 graden te pieken in heel warm nazomer weer. Met de wind uit het zuiden geld dat voor een flink deel van Europe. Ik weet dat het in midden Zweden nachtvorst is en 7 a 8 graden overdag maar daar wordt weinig gebruik gemaakt van gas en ook daar gaat de temperatuur wat omhoog.
Volgens mij hebben we vandaag even een all time low gehad van de afgelopen twee kwartalen voor Nederlands gas
Ik heb een nieuwbouw (12 jaar ondertussen) label A woning en bij ons is de koudste stand éénmalig 17,5 graden geweest. Ook hier de kachel nog niet aan gehad.Indoubt schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:01:
[...]
18 graden op zn koudst. Nu is het wel zo dat mijn werkplek zich aan de zuidkant bevind en dat de temperatuur snel omhoog gaat als de zon ook maar een beetje schijnt.
Formeel een label G appartement maar dat is natuurlijk niet meer zo want al een en ander gedaan. Laatste ding is nauwkeurig aansluitende plise gordijnen geplaatst. Dat zijn van die honingraat horizontale vouwgordijnen. Die gaan aan de voorzijde dicht zodra de schemer stevig inzet en isoleren de oude alu kozijnen redelijk. Het is een noodoplossing totdat de kozijnen kunnen worden vervangen (kost mega veel geld)
Die zorgen ervoor, dat met deze buitentemperaturen, de temperatuur binnen minder snel daalt. Als de zon lekker schijnt dan gaat alles open qua gordijnen/ vitrage en dan warmt het binnen op tot ruim 20 graden (op de werkplek dan) Dat is goed te doen dus de CV is nog niet aan geweest. Nu is het 19,5
Ik hou wel de binnendeuren dicht dus aan de noordzijde en gang/keuken zal het kouder zijn maar dat zijn geen verblijfsruimten. Koele slaapkamer vindt ik sowieso wel prettig.
Met een beetje geluk zullen de gasprijzen nog wat verder dalen. In Frankrijk verwachten ze deze week nog op 30 graden te pieken in heel warm nazomer weer. Met de wind uit het zuiden geld dat voor een flink deel van Europe. Ik weet dat het in midden Zweden nachtvorst is en 7 a 8 graden overdag maar daar wordt weinig gebruik gemaakt van gas en ook daar gaat de temperatuur wat omhoog.
Volgens mij hebben we vandaag even een all time low gehad van de afgelopen twee kwartalen voor Nederlands gas
De isolatie heeft weinig invloed als je wekenlang niet stookt. Uiteindelijk wordt elk huis net zo warm als buiten.
Goed plannen met de CV inderdaad, want er komt een warme golf over het land. Ik meet de luchttemperatuur met de zonneboiler op het dak en die is deze herfst onder de 10 graden geweest, maar was vannacht gewoon 19 graden daar buiten.
Sterker nog, er was een moment waarop het in mijn huis kouder was dan buiten. Liep naar buiten en deed de jas uit, haha. Ramen open en lekker die 19 graden lucht binnenlaten om de boel op te warmen vanaf 18 graden in huis.

Doe het puur voor de sport. Moet zeggen dat het heel goed went. Volgens de voorspelling komt er een warme golf aan, daarna als het structureel onder de 18 graden komt, zet ik de CV op 19 graden, dan zal ergens begin november het stoken licht beginnen.
Zonneboiler met CV-ondersteuning. Die hoeft dus de CV niet te helpen nu, dus voor het eerst kan ik zien wat dat nog doet. Vandaag bijvoorbeeld 300L water van ongeveer 30 graden naar 43 graden gebracht. Terwijl het bij de buren denk ik met 15 graden uit de kraan komt. Er was vandaag redelijk wat zon, dat kan dus niet elke dag zo.
Mogelijk een vulkaan geweest die alles tijdelijk net wat warmer maakt: https://www.nu.nl/wetensc...d-waterdamp-lucht-in.html
Niet letterlijk wat we nu in Nederland meemaken, dat is de zuidenwind. Maar mogelijk wordt de winter in februari daardoor ook relatief zacht. Iets meer on-topic: goed voor de energiemarkt en nadelig voor Poetin zijn plannen. Ben altijd in voor lekker extreem weer, dus koud in de winter met sneeuwduinen, maar dit keer is het prima om zo zacht mogelijk weer te hebben. We zullen het zien.
Even vooruitlopend omdat er ook nog geen goede info is m.b.t dynamische energie prijzen voor 2023 met de plannen voor een prijsplafond.
Wat zit er nou precies in die prijsplafond?
Vraagprijs incl toeslagen energieleverancier
Btw gaat terug naar 21%
Vermindering energiebelasting, die ook word verminderd 2023
ODE
Netbeheerkosten
Wat zit er nou precies in die prijsplafond?
Vraagprijs incl toeslagen energieleverancier
Btw gaat terug naar 21%
Vermindering energiebelasting, die ook word verminderd 2023
ODE
Netbeheerkosten
Nou, de apparaten in je huis geven warmte af (diepvries, koelkast, vaatwasser, lampen), er is zoninstraling en mensen zelf zijn warmtebronnen. Ik vermoed dat je niet echt mega veel isolatie hebt in het dak. Ik zit zelf nu met R6 op het dak en overal driedubbelglas, maar een niet geisoleerde muur en ik heb eerder het probleem dat ik de warmte niet wegkrijg (geen dakraam helaas) dan dat het afkoelt.Playa del C. schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Ik heb een nieuwbouw (12 jaar ondertussen) label A woning en bij ons is de koudste stand éénmalig 17,5 graden geweest. Ook hier de kachel nog niet aan gehad.
De isolatie heeft weinig invloed als je wekenlang niet stookt. Uiteindelijk wordt elk huis net zo warm als buiten.
Er kan een gigantisch verschil zijn tussen een goed geisoleerde woning en een label A woning. Heb je enig idee van de isolatiewaarden van de bouwschil? Zou ik wel willen weten ivm die energielabel. Ik vermoed dat er wel erg gemakkelijk label A wordt afgegegeven en mensen zich daar op blindstaren.
We zeiden voor de crisis ook niet dat het raar was dat windenergie onder de kostprijs werd aangeboden. Nu zitten we toevallig een keer aan de andere kant.YakuzA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:11:
[...]
Het idee dat een producent verplicht 40 cent moet vragen als het maar 5ct kost om op te wekken en vervoeren omdat een concurrent zo duur is, is toch juist het rare?
@siggy vergeet ook niet de locatie: een goed geisoleerd en kierdicht vrijstaand huis in b.v. bv een winderige polder verliest nog altijd meer warmte dan exact hetzelfde huis in een beschutte woonwijk of stad.
107 momenteel, deze week onder de 100?JDx schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:08:
Gas vandaag al van 124 naar 112 gezakt, niet slecht, wen 99?

Zo dan, mijn gas per m3 bij Eneco is van 2,24 naar 3,17 gegaan, wat nou verlaging.
Staat sinds vanmorgen in de app, stroom is nog niet zichtbaar.
Op de site is het modelcontract nog niet aangepast
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
[Voor 63% gewijzigd door JDx op 08-11-2022 07:11]
nu staat het plafond van 1 jan weer op losse schroeven omdat me niet weet wat een redelijke prijs zou moeten zijn.
de energie maatschappijen liggen dwars
En de prijs nog even opschroeven omdat het toch wel gecompenseerd wordt blijkbaar.Maxwp schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:23:
nu staat het plafond van 1 jan weer op losse schroeven omdat me niet weet wat een redelijke prijs zou moeten zijn.
Tsja, de dagkoers is niet bepalend voor de prijs natuurlijk. Bedrijven hebben de afgelopen maanden heel veel geld betaald voor gas, en lange termijn verplichtingen aangegaan.JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:06:
Zo dan, mijn gas per m3 bij Eneco is van 2,24 naar 3,17 gegaan, wat nou verlaging.
[Afbeelding]
Ja dat geintje kennen we ook van benzine.Garyu schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:32:
[...]
Tsja, de dagkoers is niet bepalend voor de prijs natuurlijk. Bedrijven hebben de afgelopen maanden heel veel geld betaald voor gas, en lange termijn verplichtingen aangegaan.
Snap het wel hoor, gebruik gelukkig amper gas, verwarm met m'n airco, maar wel steeds in het nieuws komen met Eneco verlaagt opnieuw de tarieven enzovoorts.
En als de prijzen nu weer acuut stijgen gelden volgende week die verhoogde prijzen ook weer.
Ondanks dat alles dan al is ingekocht.
Toch bijzonder
Toch bijzonder
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Sinds gisteren staat op papier waarom dat niet bijzonder is. De ACM controleert helemaal niet de redelijkheid van de prijs.Dennis1812 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:58:
En als de prijzen nu weer acuut stijgen gelden volgende week die verhoogde prijzen ook weer.
Toch bijzonder
Wat de ACM met de vangnetregeling doet, is nagaan of een tarief zo exorbitant hoog is dat er een alarmsignaal wordt overschreden. Pas als dat het geval is gaan ze bij dat ene bedrijf na waarom het tarief wordt gehanteerd.
Wat je zou willen hebben is een systeem waarbij je de groothandelsprijs neemt (TTF) en een brutomarge als maximumprijs. Maar uit de brief die gisteren is geopenbaard blijkt dat de ACM de brutomarge helemaal niet kan vaststellen.
Goh. Waarom hebben we toch de hoogste energieprijzen van Europa?
Kamerbrief (zie vooral pagina 3)
https://www.rijksoverheid...er-tijdelijk-prijsplafond
Reactie ACM waarin de brutomarge staat beschreven:
https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit
Zie interview met Omtzigt bij Radar gisteren vanaf 12 minuten in dit fragment over de ACM:
https://radar.avrotros.nl...ch-niet-zo-moeilijk-zijn/
(Het item ging over blokverwarming, maar stukje ACM is waar het wat betreft de prijsregulering om gaat)
https://radar.avrotros.nl...ch-niet-zo-moeilijk-zijn/
(Het item ging over blokverwarming, maar stukje ACM is waar het wat betreft de prijsregulering om gaat)
Het is dus niet zo dat de ACM 'instemt' met een tarief als dat wordt gewijzigd, maar ze gaan na of hun prijsmodel (de vangnetregeling) een alarmsignaal afgeeft. Als het alarm niet afgaat vindt de ACM de prijs niet onredelijk, ongeacht de hoogte. Het ACM prijsmodel is overigens geheim en ook niet bekend bij het ministerie.
[Voor 13% gewijzigd door Real op 08-11-2022 09:42]
Een verschil met benzine of gas is dat gas nodig is voor iets wat een eerste levensbehoefte is, namelijk een warm huis in de winter. Benzine is geen eerste levensbehoefte, tenzij je er je huis mee warm stookt natuurlijk.JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:34:
[...]
Ja dat geintje kennen we ook van benzine.
Snap het wel hoor, gebruik gelukkig amper gas, verwarm met m'n airco, maar wel steeds in het nieuws komen met Eneco verlaagt opnieuw de tarieven enzovoorts.
Gas kan je natuurlijk ook van af stappen en ervoor zorgen dat het geen eerste levensbehoefte meer is. Gaat sowieso gebeuren, alleen niet van vandaag op morgen natuurlijk.fisherman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:15:
[...]
Een verschil met benzine of gas is dat gas nodig is voor iets wat een eerste levensbehoefte is, namelijk een warm huis in de winter. Benzine is geen eerste levensbehoefte, tenzij je er je huis mee warm stookt natuurlijk.
Overigens over de discussie over de doorgifte van verlagingen en verhogingen: de meeste energietarieven gaan nu pas in de herfst omhoog, terwijl de gasprijzen al een jaar hoog zijn. Zo snel worden verhogingen echt niet aan klanten verder geven als hier gesuggereerd wordt. Bedrijven hebben wel degelijk incentives om de prijs laag te houden, er is immers wel enigzins concurrentie op de markt.
Een alternatief voor gas is met deze prijzen niet heel aantrekkelijk helaas. Velen zullen dus nog niet zo snel overstappen. Ik wacht ook nog even, totdat de prijs voor elektriciteit naar beneden gaat. Een warmtepomp zat al wel in de planning, maar ik kan nooit genoeg panelen plaatsen voor mijn huis, auto en warmtepomp. Ik laat net zoals zo velen het geld nog wel even op de bank staan voor een warmtepomp.Garyu schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:39:
[...]
Gas kan je natuurlijk ook van af stappen en ervoor zorgen dat het geen eerste levensbehoefte meer is. Gaat sowieso gebeuren, alleen niet van vandaag op morgen natuurlijk.
Overigens over de discussie over de doorgifte van verlagingen en verhogingen: de meeste energietarieven gaan nu pas in de herfst omhoog, terwijl de gasprijzen al een jaar hoog zijn. Zo snel worden verhogingen echt niet aan klanten verder geven als hier gesuggereerd wordt. Bedrijven hebben wel degelijk incentives om de prijs laag te houden, er is immers wel enigzins concurrentie op de markt.
Ik heb een klein rijtjeshuis en er passen slechts 10 panelen op mijn dak, heb er destijds helaas voor gekozen om 8 te nemen. Maar ik heb met 8x300 al een flink overschot in de zomer, het is wachten op goede accu's.fisherman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:42:
[...]
Een alternatief voor gas is met deze prijzen niet heel aantrekkelijk helaas. Velen zullen dus nog niet zo snel overstappen. Ik wacht ook nog even, totdat de prijs voor elektriciteit naar beneden gaat. Een warmtepomp zat al wel in de planning, maar ik kan nooit genoeg panelen plaatsen voor mijn huis, auto en warmtepomp. Ik laat net zoals zo velen het geld nog wel even op de bank staan voor een warmtepomp.
Nou ja, eigenlijk meer langtijdige opslag, dus zomerwarmte gebruiken in de winter.
[Voor 5% gewijzigd door JDx op 09-11-2022 08:31]
Toch maar even contact opgenomen met Eneco aangezien het stroomtarief onzichtbaar blijft.JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:06:
[Afbeelding]
Stroomtarief is bijna verdubbeld (40 -> 72) alleen nog niet verwerkt in de app.
Weet niet hoe het bij andere leveranciers zit, maar ik heb het gevoel dat ze allemaal de prijzen nog maar omhoog gooien want het verschil wordt vanaf januari toch wel betaald.
[Voor 16% gewijzigd door JDx op 09-11-2022 10:18]
Nou, lijkt er toch op dat de overheid de winsten van de energiebedrijven gaat betalen. Kamer over de zeik natuurlijk. Nu roep ik het niet graag, maar dit gaf ik een maand geleden al aan..
https://nos.nl/nieuwsuur/...en-rammelend-prijsplafond
https://nos.nl/nieuwsuur/...maanden-ruime-compensatie
https://nos.nl/nieuwsuur/...en-rammelend-prijsplafond
https://nos.nl/nieuwsuur/...maanden-ruime-compensatie
evleerdam schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Er zijn dit jaar meerdere maatregelen geweest:
- Additionele toeslag voor lage inkomens, via gemeente (papieren romslop maar geld komt wel daar waar het het hardst nodig is)
- Lager BTW tarief voor energie (makkelijk door te voeren, maar kan maar eenmalig (want er zijn niet veel BTW tarieven) en geldt voor iedereen
- Hogere energie teruggave via Energieleverancier (geldt voor iedereen)
Ze hebben allemaal voordelen en nadelen. Het grootste nadeel van het huidige plafond lijkt me dat energieleveranciers extreem hoge tarieven kunnen gaan vragen. Dat wordt dan niet betaald door de particulieren maar door de overheid.
Ik zie hier dus een risico dat er veel geld van de overheid naar de bedrijven gesluisd wordt. Wij vinden het allemaal prima (want we betalen maximaal het plafond) maar indirect betalen we toch wel via de overheid. En de energiebedrijven profiteren dus.
[Voor 17% gewijzigd door evleerdam op 10-11-2022 10:12]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Vanaf 10:00 uur is er een hoorzitting gaande in de Tweede Kamer met energiebedrijven en de ACM over het prijsplafond.
Zie voor meer informatie:
Real in "De landelijke Nederlandse politiek 2022"
Zie voor meer informatie:
Real in "De landelijke Nederlandse politiek 2022"
[Voor 6% gewijzigd door Real op 10-11-2022 10:15]
Gasprijs stijgt door kouder weer en minder aanvoer van lngDennis1812 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:58:
Toch bijzonder
https://www.nu.nl/economi...nder-aanvoer-van-lng.html
Maar er was toch al ingekocht?Oorzaak van de prijsstijging van de afgelopen dagen is onder meer de weersverwachting. De komende tijd wordt het waarschijnlijk kouder in Europa, waardoor huishoudens en bedrijven meer gas gaan gebruiken.

Tja. Mijn glazen bol werkt dus prima.JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
[...]
Gasprijs stijgt door kouder weer en minder aanvoer van lng
https://www.nu.nl/economi...nder-aanvoer-van-lng.html
[...]
Maar er was toch al ingekocht?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
De Groene heeft een interessant artikel daarover (hier als podcast): samengevat een religieus respect voor De Markt, traag en reactief handelen, en niet de gewoonte of lef de rekening gewoon elders te leggen (het voorbeeld van Frankrijk, waar de gasprijs ong. een vijfde is, zegt ze overheid gewoon tegen de leverancier: dit is de maximum kuubprijs, zoek zelf maar uit hoe je 't betaald). Ook interessant over de ontwikkeling van die gasmarkt, die grotendeels een Nederlandse uitvinding is, en, zoals dat gaat in neoliberale landen, een markt van het type privatize the gains, socialize the losses is. Het ondernemersrisico wordt door de overheid ingedekt (als het een markt was, dan hoorde failliet gaat in slechte tijden erbij), terwijl het klantenrisico pas later aan bod komt (en doordat het afdekken van het eerste indirect ten koste van klanten gaat, is de klant dus altijd de betaler). Dat is een keuze, die hier niet als keuze gepresenteerd wordt, maar elders anders wordt genomen, ten bate van de burger, voor zover ik kan zien.evleerdam schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:09:
Nou, lijkt er toch op dat de overheid de winsten van de energiebedrijven gaat betalen [...]
Ook 'leuk' om te zien hoe Nederland volledig af is gestapt van lange-termijn contracten (ooit was een gascontract van 20 jaar doodgewoon) en alleen nog maar paniekvoetbal weet te spelen. Past goed in dat reactieve dat je overal terug ziet.
[Voor 7% gewijzigd door Brent op 15-11-2022 16:07]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat zou je denken he? Nee in het voorjaar is er vast wel weer een excuus om niet te verlagen. Het maakt allemaal zo pessimistisch.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Misschien kan je uitleggen welk ondernemersrisico er in Nederland door de overheid afgedekt is/wordt?Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:02:
Ook interessant over de ontwikkeling van die gasmarkt, die grotendeels een Nederlandse uitvinding is, en, zoals dat gaat in neoliberale landen, een markt van het type privatize the gains, socialize the losses is. Het ondernemersrisico wordt door de overheid ingedekt (als het een markt was, dan hoorde failliet gaat in slechte tijden erbij), terwijl het klantenrisico pas later aan bod komt (en doordat het afdekken van het eerste indirect ten koste van klanten gaat, is de klant dus altijd de betaler). Dat is een keuze, die hier niet als keuze gepresenteerd wordt, maar elders anders wordt genomen, ten bate van de burger, voor zover ik kan zien.
Er zijn vorig jaar een paar energieleveranciers failliet gegaan. Die bedrijven hebben niets van de overheid gekregen.
De overgebleven energiebedrijven hebben een zodanig sterke positie dat ze de prijzen gewoon konden verhogen. De gas markt werkt dus precies zoals en markt hoort te werken.
Waar het mis gaat is bij de afnemers. Die worden opeens geconfronteerd met hoge prijzen. En dat is weer een probleem voor de overheid, want veel burgers met ellende is iets wat politiek gezien aandacht krijgt.
Dus als samenleving hebben wij de overheid z'n lang laten gaan bij het privatiseren van energie. Nu gaat het mis, en nu zijn we weer de klos omdat de overheid namens ons schulden maakt.
Energiebedrijven staan erbij te kijken en pakken de winst. Maar dat dit zou gebeuren is 20 jaar geleden al voorspeld. Dus we moeten niet doen alsof dit onverwacht is.
Inderdaad smeerlappen zijn het.JDx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:26:
[...]
En de prijs nog even opschroeven omdat het toch wel gecompenseerd wordt blijkbaar.
Poah dikke Massey.
Het artikel/de podcast geeft daar een prima antwoord op.phicoh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:13:
[...]
Misschien kan je uitleggen welk ondernemersrisico er in Nederland door de overheid afgedekt is/wordt?
Kort gezegd: bijv. het prijsplafond zal door de overheid betaald worden, niet op zijn Frans eenvoudigweg afgedwongen worden. Ergo: ondernemer zit goed.
De consumentenmarkt, met al die zogenaamde aanbieders, is trouwens niet de leveranciersmarkt, die veel minder spelers kent. Waar jij voor je huis een contract hebt, is slechts een merk van zo'n leverancier, of een extra tussenpersoon (dus extra kosten voor jou). Gaat de podcast ook op in, op hoevaak een kuub wordt doorverkocht voor het bij ons uit de pijp komt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Wellicht kunnen we daar wat aan doen.Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:16:
[...]
Het artikel/de podcast geeft daar een prima antwoord op.
Kort gezegd: bijv. het prijsplafond zal door de overheid betaald worden, niet op zijn Frans eenvoudigweg afgedwongen worden. Ergo: ondernemer zit goed.
De consumentenmarkt, met al die zogenaamde aanbieders, is trouwens niet de leveranciersmarkt, die veel minder spelers kent. Waar jij voor je huis een contract hebt, is slechts een merk van zo'n leverancier, of een extra tussenpersoon (dus extra kosten voor jou). Gaat de podcast ook op in, op hoevaak een kuub wordt doorverkocht voor het bij ons uit de pijp komt.

Natuurlijk kan je in een vrije markt niet zomaar een prijslimiet instellen. Dan heb je geen vrije markt meer. Dan moet je daar wel een leveringsverplichting aan hangen, want anders zijn de buitenlandse energieleveranciers die we hier hebben snel weg. En dan heb je niets meer aan je slimme plannen.Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:16:
[...]
Het artikel/de podcast geeft daar een prima antwoord op.
In Frankrijk kan de energieleverancier natuurlijk niet weglopen.
Natuurlijk zijn er niet veel leveranciers van gas. Uit eindelijk zijn er niet veel plekken op de wereld waar op grote schaal gas gewonnen wordt. En dan moet je het ook nog hier krijgen.
Daarom is dat hele vrije markt idee voornamelijk onzin. Maar dat is iets anders dan dat de energieleranciers een specifiek voordeel zouden hebben. Ze hebben gewoon gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de vrije markt. Als het slecht gaat, dan kunnen ze ook gewoon failliet gaan.
Ik lees overal dat de energie prijzen op de markt licht aan het dalen zijn en krijg vandaag mijn nieuwe tarieven die vanaf Januari 2023 gelden..en raad eens?
Energie prijs bijna VERDUBBELD en Gas prijs met 50% omhoog. Dit kan toch niet zomaar? Heb het gevoel dat het puur vanwege de prijsplafond is gedaaan. Mijn huidige prijzen zijn net onder het plafond en straks dus niet meer..
ps: Ik zat al op variable tarieven en heb dus de afgelopen jaar al een aantal verhogingen gehad hehe. Dus voelt niet als een "correctie stijging" ofzo omdat ik de dans had ontsprongen ofzo.
Energie prijs bijna VERDUBBELD en Gas prijs met 50% omhoog. Dit kan toch niet zomaar? Heb het gevoel dat het puur vanwege de prijsplafond is gedaaan. Mijn huidige prijzen zijn net onder het plafond en straks dus niet meer..
ps: Ik zat al op variable tarieven en heb dus de afgelopen jaar al een aantal verhogingen gehad hehe. Dus voelt niet als een "correctie stijging" ofzo omdat ik de dans had ontsprongen ofzo.
[Voor 20% gewijzigd door Jumpiefox op 18-11-2022 13:21]
On a road of changes....
Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Wat wel niet in dit topic:
De belangrijkste stelregel: dit topic staat in AWM en gaat dus over een algemene discussie die informatief en nuttig is voor iedereen.
Dit topic is dus niet bedoelt voor persoonlijk advies of informatie over persoonlijke situaties.
Zie voor voorbeelden van persoonlijke advies topics onze topic start: defiant in "De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden"
Voor politieke besluiten over economische en maatschappelijk beleid en de gevolgen van de crisis qua energie en inflatie voor Nederland hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Wat wel hoort in dit topic:
• Ontwikkelingen op de energiemarkt, zoals energieprijzen en voorraden.
• Geopolitieke ontwikkelingen in binnen-en buitenland die impact hebben op de energiemarkt.
• Ontwikkelingen van prijzen en beleid van energiemaatschappijen.
Beleid en richtlijnen
• Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
• Geen rants.
• Geen meme's/plaatjes.
• Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
• Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Wat wel niet in dit topic:
De belangrijkste stelregel: dit topic staat in AWM en gaat dus over een algemene discussie die informatief en nuttig is voor iedereen.
Dit topic is dus niet bedoelt voor persoonlijk advies of informatie over persoonlijke situaties.
Zie voor voorbeelden van persoonlijke advies topics onze topic start: defiant in "De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden"
Voor politieke besluiten over economische en maatschappelijk beleid en de gevolgen van de crisis qua energie en inflatie voor Nederland hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Wat wel hoort in dit topic:
• Ontwikkelingen op de energiemarkt, zoals energieprijzen en voorraden.
• Geopolitieke ontwikkelingen in binnen-en buitenland die impact hebben op de energiemarkt.
• Ontwikkelingen van prijzen en beleid van energiemaatschappijen.
Beleid en richtlijnen
• Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
• Geen rants.
• Geen meme's/plaatjes.
• Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
• Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.