Dennism schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:35:
[...]
Maar zou dat niet hetzelfde zijn als wat Verstappen ook was gevraagd te doen, volgens mij kreeg die ook de instructie 'doe het omgekeerde van LEC'.
Volgens mij waren ze met LEC ook zoiets aan het doornemen. Ik denk eigenlijk dat alle teams wel scenario's hebben liggen die inhaken op wat de concurrentie doet.
Die "box opposite Leclerc" die Verstappen kreeg is een ander verhaal. Dat is het gevolg van een "onverwachte" situatie (VSC) waarbij er een mogelijkheid is om een goedkope stop te maken maar in dit geval ook een risico (korte eerste stint, dus of een lange stint tot het eind of een tweestopper moeten doen). Er kan dus winst behaald worden door de korte pitstop loss, maar verloren op verdere strategie. Om dan hier bewust het ander te doen is an zich logisch. Ze weten niet wat beter uit pakt.
Maar ruim daarvoor had Ferrrari het al met Leclerc over "als Verstappen plan B doet doen wij D". En dat slaat natuurlijk nergens op. Want ze weten niet eens wat Verstappens strategie is, en Ferrari moet, zeker van aan de leiding, kiezen wat voor hun het beste is. En niet al meteen in de verdediging schieten.
Wat in principe die "box oppositie Leclerc" bij Verstappen ook was. Hetzelfde doen levert per definitie geen winst op. Andersom kiezen is in principe de aanval kiezen. (Uiteraard in deze situatie, valt de (V)SC in pitstop window pit iedereen omdat het een goedkope stop is).
Daarnaast werkt Red Bull naar mijn idee ook niet echt met plannen. Ze zullen een plan op stellen met hun ideale strategie en van daaruit werken, met eventueel wat kleine variaties in het geval van bv een (V)SC. Maar Red Bull hoor je nooit en te nimmer over plannen en strategieën spreken over de radio. Bij Verstappen vraagt GP soms wat er met de voorvleugel moet gebeuren bij een pitstop (geen garantie dat die er ook komt), en of Verstappen geeft zelf feedback over de banden (nog prima of waar die problemen ervaart) of GP vraagt ernaar. En ineens uit het niks volgt er een "box this lap". Daar hoor je geen "we denken aan plan A" of "plan B+3" zoals je bij anderen hoort. Zelfs geen "it's hammertime" oftewel: rook de banden maar op want we gaan toch pitten. Red Bull begint gewoon met een startpunt aan strategie en tijdens de race evolueert dat en roepen ze ineens voor een pitstop. Daar worden niet 5 plannen opgesteld en dat ze tijdens de race al die plannen up to date houden.