[F1 2022] Race 16 GP van Italië Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:
  • 123.713 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 01:31

Bullet NL

Eigen Wijs

Marc H schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:22:
[...]

Ik betwijfel of het niet erg is, de FIA heeft een regel dat een coureur in 5 seconden zonder hulp uit de auto moet kunnen komen. Ik betwijfel of Nyck daaraan voldeed aan het einde van de race.
Jah, maar deze regel heeft niets met spierpijn oid te maken.... Veel mensen blijven door spierpijn even iets langer zitten of staan. Met adrenaline was Nyck ook na de race wel uit de auto gekomen. Die 5Sec regel is helemaal niet van toepassing tijdens de in-lap na een race.

Die 5 Sec regel heeft vooral met brand te maken, bijvoorbeeld de pitsbrand van Jos Verstappen.....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

MrOleo schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:23:
[...]

Ja, welkom op aarde waar overal, maar dan ook overal met twee maten wordt gemeten.
Ik kan me daar echt niet druk om maken.
Je hoeft je er ook niet direct druk om te maken...
Maar het is wel vreemd dat wanneer in Nederland er een paar mensen boe roepen we met name door de Britse pers veroordeeld worden. Terwijl Silverstone en Monza het zelfde maar dan veel duidelijker anders om laten zien. Hier niets van vinden is gewoon boter op je hoofd hebben.

Velen komen keer op keer aan zetten met de "oranje bril" alles wat maar een beetje boven de massa uitsteekt moet als op z'n Calvijns mond dood gemaakt worden....

Chauvinisme is een heidens begrip lijkt het wel!

Nou... Over echte chauvinisten gesproken, om dan maar even echt te generaliseren, de UK en Italie..... De landen lopen er van over....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Help!!!! schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:52:
Mij viel gisteren toevallig ook op dat er daar iets flapperde tijdens de laatste ronde ! Dacht nog heb het misschien niet goed gezien, zal wel.

Als dat echt door 'fans' gedaan is, dan is dat pas echt bizar gedrag. :N -O-
Stukje tape wat los was geraakt, dat heb ik gisteren nog op beeld voorbij zien komen (na de race dacht ik).

Edit: ik heb er even een 4k stream bij gepakt om het wat beter te kunnen zien. Het is een stukje logo wat is losgeraakt, meer is het niet. Was vooral goed zichtbaar in de laatste ronde net voor de finish.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UcdqYdkST39JxLIsL9LyMk1Db8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xDApjokoeOuHaTDOmcTmM9lz.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door hardware-lover op 12-09-2022 14:58 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:02

sjaool

Every life should have 9 cats

sinasappel schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:43:
[...]

Wat veel mensen denk ik niet zien is dat je er wel een rookie in kan zetten maar dat veel rookies ook echt overated zijn. Veel F2 kampioenen zijn echt allemaal niet goed. Je hebt als Williams veel meer aan een coureur als de Vries om de auto verder te ontwikkelen dan een nieuwe jonge courier die weinig snapt hoe je een auto moet verbeteren.
Als zou het maar voor een paar jaar zijn, je haalt uit de Vries veel meer goede feedback en ontwikkeling dan aan een bv Schumacher en Mazepin bij Haas. Dat sloeg helemaal enrgens op. Die auto zou toen echt nooit beter worden.
Precies dit. Ze hebben aan Albon al iemand met veel ervaring in testen bij een topteam dan is een tweede coureur met behoorlijk wat ervaring bij het andere topteam echt niet zo'n slechte keuze ook al is deze wat ouder.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Bullet NL schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:33:
Grappig dat een aantal hier denken dat andere coureurs voor Max aan de kant gaan, dat valt wel mee, Max heeft t.o.v. anderen een dus danig grote overspeed dat hij zijn RB er op plaatsen naast kan zetten waar hij dat wil. Tijdens de start was het heel duidelijk dat hij heel snel van zijn plek kon, hij wist een paar plekken te winnen, maar daarna ging hij even in de bekijk en cruis mode om juiste plekken te vinden. Het is echt niet dat Alonso Max er heel makkelijk langs laat, maar Max heeft zo'n goede auto onder z'n kont dat hij er veel meer mee kan dan anderen.
De meesten in het veld weten ook wel dat ze niet in gevecht zijn met Max. Dan is het verstandiger om je op je directe concurrenten te concentreren dan tijd te verliezen aan iemand die jou toch wel voorbij gaat. Dat Alonso dit soms niet zo ziet omdat hij het vechten met iemand als Hamilton gewoon leuk vindt is dan wel weer grappig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

hardware-lover schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:45:
[...]

Stukje tape wat los was geraakt, dat heb ik gisteren nog op beeld voorbij zien komen (na de race dacht ik).

Edit: ik heb er even een 4k stream bij gepakt om het wat beter te kunnen zien. Het is een stukje logo wat is losgeraakt, meer is het niet. Was vooral goed zichtbaar in de laatste ronde net voor de finish.
[Afbeelding]
Ach, toch nog wat gewicht kwijt geraakt... :+

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

hardware-lover schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:45:
[...]

[Afbeelding]
Max rijdt zo hard dat de Red Bull bestickering het niet houdt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05 21:32
Bullet NL schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:45:
[...]

Je hoeft je er ook niet direct druk om te maken...
Maar het is wel vreemd dat wanneer in Nederland er een paar mensen boe roepen we met name door de Britse pers veroordeeld worden. Terwijl Silverstone en Monza het zelfde maar dan veel duidelijker anders om laten zien. Hier niets van vinden is gewoon boter op je hoofd hebben.

Velen komen keer op keer aan zetten met de "oranje bril" alles wat maar een beetje boven de massa uitsteekt moet als op z'n Calvijns mond dood gemaakt worden....

Chauvinisme is een heidens begrip lijkt het wel!

Nou... Over echte chauvinisten gesproken, om dan maar even echt te generaliseren, de UK en Italie..... De landen lopen er van over....
UK zeikt NL en ITA af.
NL zeikt ITA en UK af.
ITA zeikt NL en UK af.

F1 pers is vooral brits, pers is vooral geinteresseerd in controverse en water is nat.

:)

erutangiS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dankzij een wat minder prettige familie aangelegenheid (gelukkig wel goed gekomen in het ziekenhuis) het afgelopen weekend niets kunnen volgen van 'Monza' maar zojuist toch even de kwalificatie én de race kunnen bekijken alsof ik 'LIVE' aan het kijken was...

Ik vraag me serieus af of ze bij Ferrari aan de Pitt-Wall zélf wel weten welke letters in het alfabet aan wélke strategie gekoppeld zijn óf dat ze daar denken dat LEC het code-boek onder z'n stoeltje heeft liggen zodat ze steeds aan hem kunnen vragen of dat de gekozen letter wel de juiste is....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Will_M schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:28:
Ik vraag me serieus af of ze bij Ferrari aan de Pitt-Wall zélf wel weten welke letters in het alfabet aan wélke strategie gekoppeld zijn óf dat ze daar denken dat LEC het code-boek onder z'n stoeltje heeft liggen zodat ze steeds aan hem kunnen vragen of dat de gekozen letter wel de juiste is....
Met als mooiste dat ze zelf niet eens voor de beste strategie gaan maar voor "als Verstappen B doet willen wij D doen" of zoiets. Like, het was de eerste strint, nog niemand heeft zich in de kaarten laten kijken, en Ferrari is al bezig met het counteren van de strategie van de tegenstander en dus te verdedigen, i.p.v. zelf de aanval te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:31:
[...]

Met als mooiste dat ze zelf niet eens voor de beste strategie gaan maar voor "als Verstappen B diet willen wij D doen" of zoiets. Like, het was de eerste strint, nog niemand heeft zich in de kaarten laten kijken, en Ferrari is al bezig met het counteren van de strategie van de tegenstander en dus te verdedigen, i.p.v. zelf de aanval te kiezen.
Dat is ook exact het verschil tussen Ferrari en Red Bull, de laatste kiest een strategie op voorhand en houdt zich daar aan, want het is de winnende strategie. Ferrari loopt steeds achter de feiten aan, nog voordat de feiten zich voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:00
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:31:
[...]

Met als mooiste dat ze zelf niet eens voor de beste strategie gaan maar voor "als Verstappen B doet willen wij D doen" of zoiets. Like, het was de eerste strint, nog niemand heeft zich in de kaarten laten kijken, en Ferrari is al bezig met het counteren van de strategie van de tegenstander en dus te verdedigen, i.p.v. zelf de aanval te kiezen.
Maar zou dat niet hetzelfde zijn als wat Verstappen ook was gevraagd te doen, volgens mij kreeg die ook de instructie 'doe het omgekeerde van LEC'.

Volgens mij waren ze met LEC ook zoiets aan het doornemen. Ik denk eigenlijk dat alle teams wel scenario's hebben liggen die inhaken op wat de concurrentie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dennism schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:35:
[...]

Maar zou dat niet hetzelfde zijn als wat Verstappen ook was gevraagd te doen, volgens mij kreeg die ook de instructie 'doe het omgekeerde van LEC'.

Volgens mij waren ze met LEC ook zoiets aan het doornemen. Ik denk eigenlijk dat alle teams wel scenario's hebben liggen die inhaken op wat de concurrentie doet.
Met dat verschil dat VER zélf ook continue informatie aah het inwinnen is over tijden én banden van de tegenstander(s) zodat 'ie op zo'n vraag vanop de Pitt-Wall ook direct een onderbouwd antwoord kan geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat ik nog steeds niet snap is de overstap naar mediums. Dat ze ervoor kozen te pitten, ok dat vond ik niet direct een fout. Maar door op dat moment voor mediums te gaan weet je gewoon dat het echt hit or miss is. Je kunt niks meer na die tijd, je moet per se een tweede keer naar binnen.
Dus of de keuze we gaan door en we palen later wat we doen, of je gaat op dat moment voor hard. Je moet dan zoveel sneller zijn dat je ook een eenstopper van Max kunt coveren. En op basis van de wedstrijd, en de vrije trainingen was dat absoluut niet direct te verwachten.

Ik geloof ook echt niet dat Max naar geel was gegaan was als hij was binnengekomen daar.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]

Maar dat was pas toen de eerste VSC kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Jup, Max kreeg ook te horen "Opposite Leclerc". In de persco meldde die dat. En hij gaf ook aan dat als Leclerc niet gepit was, dat zij de pech hadden gehad van VSC ending.

En voor Max was dat nog slechter geweest aangezien die verder achter lag.

Dus volgens mij geven we VER soms wel wat teveel credit. Tijden vragen heeft ook weinig zin als nog niemand gepit heeft en je dus niet weet hoe de andere banden "werken".

Verder gaven de coureurs aan dat er een vrij lage degradation was, dus de medium was niet eens zo heel vreemd en had best kunnen werken. Maar omdat ze nu veel minder winst hadden van de VSC en max snel dichterbij kwam was het vrij duidelijk dat het niet ging werken met een 1 stop.

Ferrari wist dat ze het op pace niet gingen winnen aangezien Max zo snel vooruit kwam in de eerste paar ronden. Dus dan moet je soms gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ferrari ging op dat moment voor een 2-stopper waarbij ze hoopten dat ze de 2e stop ook konden doen bij een VSC of SC situatie. Dat was effectief de enige kans op een overwinning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Die "box opposite Leclerc" die Verstappen kreeg is een ander verhaal. Dat is het gevolg van een "onverwachte" situatie (VSC) waarbij er een mogelijkheid is om een goedkope stop te maken maar in dit geval ook een risico (korte eerste stint, dus of een lange stint tot het eind of een tweestopper moeten doen). Er kan dus winst behaald worden door de korte pitstop loss, maar verloren op verdere strategie. Om dan hier bewust het ander te doen is an zich logisch. Ze weten niet wat beter uit pakt.

Maar ruim daarvoor had Ferrrari het al met Leclerc over "als Verstappen plan B doet doen wij D". En dat slaat natuurlijk nergens op. Want ze weten niet eens wat Verstappens strategie is, en Ferrari moet, zeker van aan de leiding, kiezen wat voor hun het beste is. En niet al meteen in de verdediging schieten.
Wat in principe die "box oppositie Leclerc" bij Verstappen ook was. Hetzelfde doen levert per definitie geen winst op. Andersom kiezen is in principe de aanval kiezen. (Uiteraard in deze situatie, valt de (V)SC in pitstop window pit iedereen omdat het een goedkope stop is).

Daarnaast werkt Red Bull naar mijn idee ook niet echt met plannen. Ze zullen een plan op stellen met hun ideale strategie en van daaruit werken, met eventueel wat kleine variaties in het geval van bv een (V)SC. Maar Red Bull hoor je nooit en te nimmer over plannen en strategieën spreken over de radio. Bij Verstappen vraagt GP soms wat er met de voorvleugel moet gebeuren bij een pitstop (geen garantie dat die er ook komt), en of Verstappen geeft zelf feedback over de banden (nog prima of waar die problemen ervaart) of GP vraagt ernaar. En ineens uit het niks volgt er een "box this lap". Daar hoor je geen "we denken aan plan A" of "plan B+3" zoals je bij anderen hoort. Zelfs geen "it's hammertime" oftewel: rook de banden maar op want we gaan toch pitten. Red Bull begint gewoon met een startpunt aan strategie en tijdens de race evolueert dat en roepen ze ineens voor een pitstop. Daar worden niet 5 plannen opgesteld en dat ze tijdens de race al die plannen up to date houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Waah schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:43:
Dus volgens mij geven we VER soms wel wat teveel credit. Tijden vragen heeft ook weinig zin als nog niemand gepit heeft en je dus niet weet hoe de andere banden "werken".
Volgens mij starten verschillende coureurs op verschillende banden ;) Voor de start kreeg Verstappen al te horen dat Leclerc & Russell? & De Vries op softs stonden, en de rest om hem heen op mediums. Dan kunnen de tijden van die medium rijders dus wel interessant zijn.
En daarnaast zal die dat niet alleen willen weten om de performance van zijn banden te bepalen. Maar ook om een idee te hebben hoe hard die zelf moet rijden en dus hoeveel die kan sparen. Toen Leclerc op de nieuwe mediums nipt sneller was dan hijzelf op de oude softs wist die ook dat zijn eigen pace prima was. En die dus niet sneller hoefde te gaan en dus de banden oproken en zelf ook eerder moeten stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

MrOleo schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:24:
[...]
F1 pers is vooral brits, pers is vooral geinteresseerd in controverse en water is nat.

:)
Wat dacht je van de Facebook van Sky Sports F1. Die doen alles om maar ophef en clicks te krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:54:
[...]

Volgens mij starten verschillende coureurs op verschillende banden ;) Voor de start kreeg Verstappen al te horen dat Leclerc & Russell? & De Vries op softs stonden, en de rest om hem heen op mediums. Dan kunnen de tijden van die medium rijders dus wel interessant zijn.
En daarnaast zal die dat niet alleen willen weten om de performance van zijn banden te bepalen. Maar ook om een idee te hebben hoe hard die zelf moet rijden en dus hoeveel die kan sparen. Toen Leclerc op de nieuwe mediums nipt sneller was dan hijzelf op de oude softs wist die ook dat zijn eigen pace prima was. En die dus niet sneller hoefde te gaan en dus de banden oproken en zelf ook eerder moeten stoppen.
Ja, maar Leclerc stond dus al op softs. Dan kan die informeren naar de mediums, maar daar moet die toch naartoe... Of naar de hards die nog niemand reed.

Dus ik snap best dat leclerc nog niet naar dat soort info vroeg, zo vroeg in de race. Want dat was nog niet echt van toepassing totdat opeens de VSC kwam. En dan mag je toch er vanuit gaan dat ze op de pit wall wel kijken naar dat soort tijden van de banden en degradatie.

That said, ferrari zette Leclerc ook op harde banden toen iedereen die daar naartoe was gegaan het heel slecht deed. Dus bij Ferrari zou ik daar niet op vertrouwen als ik Leclerc was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Overigens wel érg gaaf dat de Italiaanse fans 'BOEEEEHHHHH' aan het roepen waren tijdens de 'Out-Lap' van VER nadat het zwart-wit geblokt al gevallen was...

Ze wéten daar in Italië dus gewoon al echt goed wat voor een geluid een (Rode) Stier maakt }:O _O-

De reacties van de rijders tijdens de Pers-Co ná de race zijn ook leuk om dan te bekijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 12-09-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Waah schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:59:
Want dat was nog niet echt van toepassing totdat opeens de VSC kwam. En dan mag je toch er vanuit gaan dat ze op de pit wall wel kijken naar dat soort tijden van de banden en degradatie.
En dan is het dus te laat. Dan heb je maximaal een minuut of twee om ineens alle plannen klaar te maken. Een beetje team heeft altijd een plan klaar met "als nu een (V)SC komt dan...". Op het moment dat er dan een incident is moeten ze meteen dat plan kunnen beoordelen en een beslissing maken. En niet pas bij een auto die stil valt gaan kijken hoe de rijders op medium het doen om op basis daarvan te besluiten om die wel of niet te gebruiken. En daarnaast reed op dat moment Perez op het komen van de VSC ook al een aantal ronden op de hards. Wellicht waren de rondetijden iets vertekend door de problemen met de voorrem, maar je zag wel dat hij minimaal hetzelfde tempo reed als de backmarkers, als niet al sneller was. Dus zelfs zonder data viel wel te zien dat die band misschien niet heel slecht was. Terwijl bv in Hongarije wel duidelijk was dat het veel te koud was voor de hards en de Alpines op de hards ook geen deuk in een pakje boter deden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:08:
En dan is het dus te laat. Dan heb je maximaal een minuut of twee om ineens alle plannen klaar te maken.
Ik zag een interview/special met Hannah Schmitz van Red Bull op SkyF1, en een heleboel scenarios zijn al doorgerekend ver voor de GP. Niet alles, maar ze hebben al heel veel klaarstaan om die snelle beslissingen mogelijk te maken. Dit dan bespreken met de coureur is gewoon veel te traag.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Ik betwijfel of het niet erg is, de FIA heeft een regel dat een coureur in 5 seconden zonder hulp uit de auto moet kunnen komen. Ik betwijfel of Nyck daaraan voldeed aan het einde van de race.
Niet met spierpijn uit een auto komen is iets anders dan met 5 sec in een noodsituatie uit een auto komen.
Bedoel.... Hamilton kon de laatste race vorige seizoen ook niet uit z'n auto komen.... Emotioneel gezien, dat is net als nu met Nyck en z'n spierpijn.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

[...]

Dan heb je het over calamiteiten. In het geval van Nyck was daar totaal geen sprake van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
[...]

Dat gaat ook over het design van de auto, dat die zo gebouwd is dat dit mogelijk is. Niet of het de coureur in kwestie ook daadwerkelijk lukt.

En adrenaline werkt heel goed. Dan heb je opeens alle kracht in de wereld ondanks dat je net een hele race hebt gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sjaool schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:39:
[...]

Dan heb je het over calamiteiten. In het geval van Nyck was daar totaal geen sprake van. ;)
Tja, als calamiteiten te voorspellen zijn... Dan heb je die halo ook niet continu nodig; die monteer je tijdens je eerste pitstop als je weet dat je in ronde 41 gaat crashen 8)7

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:55
Voor iedereen die zegt dat Nyck de Vries te oud is om nog in de F1 te beginnen. Vergeet niet dat het pas iets van de laatste jaren is dat coureurs zo jong al naar de F1 gaan. De Mansell's, Senna's, Prost's, Piquet's, Andretti's, en Stewart's van deze wereld (om even een paar wereldkampioenen te noemen) reden allemaal rond hun 26e pas hun 1e F1 race.

Wat mij betreft hebben zijn prestaties aangetoond dat hij iig de kans verdiend, dan oordelen we na een jaar of 2 wel of het een blijvertje is.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 28-05 19:21
(jarig!)
Exhausted De Vries, Traffic Paradise and the Best Team Radio | 2022 Italian Grand Prix

FOM, dus klik

[ Voor 16% gewijzigd door Extigo op 12-09-2022 16:53 ]

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 21:06

DataGhost

iPL dev

Waah schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:41:
[...]

Dat gaat ook over het design van de auto, dat die zo gebouwd is dat dit mogelijk is. Niet of het de coureur in kwestie ook daadwerkelijk lukt.
Toch wel. Ik kan nu helaas niet meer de juiste steekwoorden bij elkaar vinden om het filmpje te zien, maar bij zijnHülkenberg's last-minute invalbeurten vorig jaar heb ik een filmpje langs zien komen waar hij met een scrutineer (+stopwatch) ernaast uit de auto moest springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Waah schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:41:
[...]

Coureurs moeten voor aanvang van het seizoen / de eerste keer voordat ze het circuit op gaan toch echt aan de FIA laten zien dat ze binnen 5 seconden de auto uot kunnen. Is ook wel al eens bij een FP of zo langs gekomen denk ik. Wellicht in Bahrein Sakhir 2020 met Jack Aitkin & Fittipaldi die "ineens" moesten invallen. Maar die extraction test moet gewoon echt doorstaan worden en zal De Vries ook (ooit) hebben moeten doen (zal dat waarschijnlijk al langer afgevinkt hebben gezien zijn eerdere FP1 sessies bij Williams & Mercedes, en daarvoor heeft die wellicht ook al met testdagen gereden?)

Edit: @DataGhost staat de juiste term hierboven? :P Extraction test

Edit 2: nope. Extraction test is voor de marshalls om een coureur met stoeltje en al uit de auto te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 12-09-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:38
Richard117 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:49:
Voor iedereen die zegt dat Nyck de Vries te oud is om nog in de F1 te beginnen. Vergeet niet dat het pas iets van de laatste jaren is dat coureurs zo jong al naar de F1 gaan. De Mansell's, Senna's, Prost's, Piquet's, Andretti's, en Stewart's van deze wereld (om even een paar wereldkampioenen te noemen) reden allemaal rond hun 26e pas hun 1e F1 race.

Wat mij betreft hebben zijn prestaties aangetoond dat hij iig de kans verdiend, dan oordelen we na een jaar of 2 wel of het een blijvertje is.
Exact. Max was ook niet meteen WDC geworden als hij bij mercedes was ingestapt. Daarvoor maakte hij simpelweg nog teveel fouten in zijn rookie jaren.... Iets met ervaring :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:59:
[...]

Edit: @DataGhost staat de juiste term hierboven? :P Extraction test
Ja misschien :+ Ik heb iig een quote gevonden ondertussen
“Every car is different,” said Hulkenberg. “The seating position, the noises, every car has a different feel to it and coming in without any kind of preparation I was really getting thrown out there, I ran into the paddock 10 minutes before FP1, got changed, did the jump-out test then was straight out there, doing a usual Friday programme.
edit: ah, een andere dan

[ Voor 39% gewijzigd door DataGhost op 12-09-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
@Waah & @DataGhost . Ik heb een Facebook video gevonden van Mercedes waarbij Bottas de jump out test doet: https://m.facebook.com/Me...-testing/266783261717921/

(Voor de rest kon ik er zo snel ook geen vinden... Dus helaas Facebook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:26

DDX

Vergeet alleen niet dat de regie alles met plan a, plan b etc van Ferrari direct uitzend.
Of heeft iemand echt alle teamradio's geluisterd en is dacht echt alleen iets van Ferrari ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

DDX schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:13:
Vergeet alleen niet dat de regie alles met plan a, plan b etc van Ferrari direct uitzend.
Of heeft iemand echt alle teamradio's geluisterd en is dacht echt alleen iets van Ferrari ?
Ik had zondag de onboards van VER, LEC, RUS en DEV live, en LEC's engineer was de enige die vooraf al plannen wijzigde (question?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DDX schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:13:
Ik wil op maandag nog wel eens op de achtergrond Verstappens onboard "kijken" (voornamelijk luisteren) en allemaal die plannen en recentelijk bij Ferrari het bespreken, question, is echt iets van Ferrari.

Zoals ik in een eerdere post aangaf. GP vraagt soms ) regelmatig naar de voorvleugel voor bij een eventuele pitstop. En of GP vraagt naar of Verstappen uit eigen beweging geeft informatie over of de banden nog goed zijn of waar ze juist niet meer goed zijn. That's it. En "ineens" komt er een box call.

Overigens worden de boordradios van alle coureur ook nog wel eens in "geknipte" vorm online gezet door fans. Dus gewoon alles communicatie achter elkaar geplakt zodat je het in een keer kunt luisteren zonder de stiltes ertusset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:17:
[...]

Ik wil op maandag nog wel eens op de achtergrond Verstappens onboard "kijken" (voornamelijk luisteren) en allemaal die plannen en recentelijk bij Ferrari het bespreken, question, is echt iets van Ferrari.

Zoals ik in een eerdere post aangaf. GP vraagt soms ) regelmatig naar de voorvleugel voor bij een eventuele pitstop. En of GP vraagt naar of Verstappen uit eigen beweging geeft informatie over of de banden nog goed zijn of waar ze juist niet meer goed zijn. That's it. En "ineens" komt er een box call.

Overigens worden de boordradios van alle coureur ook nog wel eens in "geknipte" vorm online gezet door fans. Dus gewoon alles communicatie achter elkaar geplakt zodat je het in een keer kunt luisteren zonder de stiltes ertusset.
Volgens mij kan Max dmv settings op het stuur ook zaken aangeven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Bullet NL schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:26:
[...]

Volgens mij kan Max dmv settings op het stuur ook zaken aangeven...
Of een 360 maken waarbij GP meteen weet dat de banden niet goed op temperatuur waren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 30-05 21:41
[...]

Dit kanaal is perfect voor de full board radios

https://youtube.com/c/F1Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:12:
@Waah & @DataGhost . Ik heb een Facebook video gevonden van Mercedes waarbij Bottas de jump out test doet: https://m.facebook.com/Me...-testing/266783261717921/

(Voor de rest kon ik er zo snel ook geen vinden... Dus helaas Facebook).
Thanks _/-\o_ altijd gedacht dat het over design ging. Maar is dus echt icm coureur! I was wrong.
[...]

Ik weet even niet welk team... Maar er is nog een team die dit zo doet. Want dat werd opgemerkt omdat ze naar plan G gingen, en zo ver was Ferrari nog niet in het alfabet geweest. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 20:29
Waah schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:10:
[...]

Thanks _/-\o_ altijd gedacht dat het over design ging. Maar is dus echt icm coureur! I was wrong.

[...]

Ik weet even niet welk team... Maar er is nog een team die dit zo doet. Want dat werd opgemerkt omdat ze naar plan G gingen, en zo ver was Ferrari nog niet in het alfabet geweest. O-)
Dat was McLaren met Norris op Spa :)

https://www.planetf1.com/...is-plan-g-alex-albon-spa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

stylezzz schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:00:
Exact. Max was ook niet meteen WDC geworden als hij bij Mercedes was ingestapt. Daarvoor maakte hij simpelweg nog teveel fouten in zijn rookie jaren.... Iets met ervaring :)
Ach, misschien niet direct WDC maar dan toch minimaal ieder jaar 2e 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

hardware-lover schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:46:
[...]

Ach, misschien niet direct WDC maar dan toch minimaal ieder jaar 2e 8)
Er zouden heus wat meer foutjes dan nu gemaakt zijn, maar in een Merc van de afgelopen 7 á 8 jaar, had hij wel een paar WDC's op zijn naam gezet schat ik zo in.

De RB's van de afgelopen jaren, kwamen er niet echt aan te pas, dus was het nodig om risico's te nemen.
Dan hebben we verder maar niet over de DNF's buiten zijn schuld om.

Ach, het is wat het is en we zullen er nooit achter komen, maar het is duidelijk dat de ruwe diamant goed geslepen is inmiddels ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
albino71 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:46:
[...]

Er zouden heus wat meer foutjes dan nu gemaakt zijn, maar in een Merc van de afgelopen 7 á 8 jaar, had hij wel een paar WDC's op zijn naam gezet schat ik zo in.

De RB's van de afgelopen jaren, kwamen er niet echt aan te pas, dus was het nodig om risico's te nemen.
Dan hebben we verder maar niet over de DNF's buiten zijn schuld om.

Ach, het is wat het is en we zullen er nooit achter komen, maar het is duidelijk dat de ruwe diamant goed geslepen is inmiddels ;)
Ik denk niet dat Verstappen meervoudig WDC was geweest als hij naast Hamilton had gezeten eerlijk gezegd. Dan had je echt twee kemphanen in een kamp gehad en potentieel een McLaren 2007 gehad, of was rookie Verstappen aan de kant geschoven of zo. Of Hamilton had hem gewoon fair and square verslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

AvK

Ready Set Go

Heb even een beetje zitten nadenken over hoe we / ze (FIA) zouden kunnen voorkomen dat een race achter een safetycar moet eindigen......

Zou het een idee zijn om per racetrack te berekenen waar het 10% omslagpunt zich bevindt (hiermee bedoel ik het aantal laatste rondes waar de safetycar ingezet / niet meer ingezet mag worden maar onmiddellijk een rode vlag. Alle teams gaan de pitlane in maar MOETEN op de zelfde band blijven staan en mogen geen reparaties meer doen. De hernieuwde start wordt in de volgorde gedaan op het moment dat de rode vlag viel waarbij de gelapte auto's netjes op volgorde achteraan gaan aansluiten. Dat kan een staande start zijn maar misschien afhankelijk van het circuit en de omstandigheden (regen) een rollende start. Een soort sprintrace zal ik maar zeggen.

Alles beter dan dit weekend lijkt mij.

Zie ik iets over het hoofd? (Vast wel.......)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

AvK schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:01:
Heb even een beetje zitten nadenken over hoe we / ze (FIA) zouden kunnen voorkomen dat een race achter een safetycar moet eindigen......

Zou het een idee zijn om per racetrack te berekenen waar het 10% omslagpunt zich bevindt (hiermee bedoel ik het aantal laatste rondes waar de safetycar ingezet / niet meer ingezet mag worden maar onmiddellijk een rode vlag. Alle teams gaan de pitlane in maar MOETEN op de zelfde band blijven staan en mogen geen reparaties meer doen. De hernieuwde start wordt in de volgorde gedaan op het moment dat de rode vlag viel waarbij de gelapte auto's netjes op volgorde achteraan gaan aansluiten. Dat kan een staande start zijn maar misschien afhankelijk van het circuit en de omstandigheden (regen) een rollende start. Een soort sprintrace zal ik maar zeggen.

Zo werkt de NASCAR min of meer.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online

Gevoelsmatig kunnen ze dan net zo goed de uitslag laten bepalen door een randomizer. En dat voor een situatie die volgens mij gemiddeld nog niet eens 1x per jaar voor komt. We hebben het dan afgelopen weekend gezien, Abu Dhabi vorig jaar, en Baku vorig jaar. Maar vanaf Australie 2016 kan ik me verder geen race meer herinneren die onder de SC gefinisht is (en eigenlijk is Abu Dhabi ook niet onder SC gefinisht :+). Waarbij bij Baku juist is gekozen voor een rode vlag zodat van banden gewisseld kon worden omdat ze "onbetrouwbaar" leken/bleken na de plof bij Stroll & Verstappen. En ze dus niet wilden dat in die laatste 2, 3 ronden er potentieel nog meer banden zouden klappen op het 300KM/u+ rechte stuk met de muren dichtbij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:01:
[...]

Ik denk niet dat Verstappen meervoudig WDC was geweest als hij naast Hamilton had gezeten eerlijk gezegd. Dan had je echt twee kemphanen in een kamp gehad en potentieel een McLaren 2007 gehad, of was rookie Verstappen aan de kant geschoven of zo. Of Hamilton had hem gewoon fair and square verslagen.
Als je ziet wat Hamilton in zijn eerste jaar liet zien tov de grote Alonso, waarom zou Max dat dan niet op dezelfde manier of beter hebben kunnen doen?

Maar goed, we mogen van mening verschillen natuurlijk.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:14:
[...]

Gevoelsmatig kunnen ze dan net zo goed de uitslag laten bepalen door een randomizer. En dat voor een situatie die volgens mij gemiddeld nog niet eens 1x per jaar voor komt. We hebben het dan afgelopen weekend gezien, Abu Dhabi vorig jaar, en Baku vorig jaar. Maar vanaf Australie 2016 kan ik me verder geen race meer herinneren die onder de SC gefinisht is (en eigenlijk is Abu Dhabi ook niet onder SC gefinisht :+). Waarbij bij Baku juist is gekozen voor een rode vlag zodat van banden gewisseld kon worden omdat ze "onbetrouwbaar" leken/bleken na de plof bij Stroll & Verstappen. En ze dus niet wilden dat in die laatste 2, 3 ronden er potentieel nog meer banden zouden klappen op het 300KM/u+ rechte stuk met de muren dichtbij.
Helemaal mee eens dat dit soort uitzonderingen reguleren weinig meerwaarde gaat hebben. Soms zit 't mee, soms zit het tegen. De race was leuk genoeg zo, 'box opposite Leclerc' in ronde 12 zorgde voor de spanning (if any), en behalve wat middeveld geneuzel met oude Mediums die wel/geen dropoff kregen (en nu gematst waren met 180 achter de SC) was 't wel klaar toch.

Met rood vlaggen voor een situatie die gewoon netjes opgeruimd kan worden en niet gevaarlijk is, is wel dikke overkill, en de herstart (of dat nou met of zonder bandenwissel zou zijn) is dan maximaal kunstmatig (en naar mijn mening niet eerlijker dan onder SC doorrijden, want iedereen rijdt op dat moment op de plek die ze zelf bij elkaar geknokt hebben met banden 'as is')

gewoon niet te zwaar aan tillen, of 't nu de laatste rondes waren of ergens in 't midden, kan een keertje gebeuren toch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06

Tja, dit weekend was wel een bijzondere samenloop. Als de auto van RIC wel verplaatsbaar was geweest, en/of als de safetycar meteen voor VER was gaan rijden, had dat veel tijd bespaard en hadden we deze discussie waarschijnlijk helemaal niet gehad. Als any niet in all was veranderd, hadden er nog enkele wagens tussenuit gekund om een racende finish mogelijk te maken.
Dus je kunt vanalles bedenken, maar punt is dat de teamleiders het onderling al niet eens worden over de vraag of finishen achter de SC onwenselijk is. Dan blijft het dus altijd een compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:00

Ik weet niet of je de kans op een sprint moet willen “garanderen”. Ik vind het eigenlijk al belachelijk dat auto’s zich moeten unlappen bij een SC. Ik zie liever zo min mogelijk neutralisatie van het race-verloop. Liever een VSC met een speedlimiter op 60 km/u voor de sector waar interventie van een kraan nodig is. Dat had makkelijk moeten kunnen voor een simpele berging als die van Riciardo. Desnoods maak je gebruik van minisectoren over meerdere sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sowieso terugkomende op die SC situatie. Hebben ze daar buiten de fuckup met het oppikken van Russell niet nog een fuckup gemaakt door de echte lapped cars er tussen te laten? Want in principe was het hele veld behalve Russell op dat moment op een ronde gezet (zo goed als dan). Volgens mij is daarmee een rare situatie gekomen met het aantal gereden rondes (van de lapped cars). Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Thinlanet schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:38:
[...]

Ik weet niet of je de kans op een sprint moet willen “garanderen”. Ik vind het eigenlijk al belachelijk dat auto’s zich moeten unlappen bij een SC. Ik zie liever zo min mogelijk neutralisatie van het race-verloop. Liever een VSC met een speedlimiter op 60 km/u voor de sector waar interventie van een kraan nodig is. Dat had makkelijk moeten kunnen voor een simpele berging als die van Riciardo. Desnoods maak je gebruik van minisectoren over meerdere sectoren.
Officieel mag uit veiligheidsoverweging de kraan niet rijden (/waarschijnlijk niet eens bewegen) als er auto's langs komen. Met een VSC blijf je behouden dat er continu auto's langs rijden dus "kan er niet gewerkt worden". Daarom dat in dit geval ook de SC vereist was, dan heb je eens in de ~2 minuten even een onderbrekening in de werkzaamheden i.p.v. elke X seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:21
FOM moet het even verder uitmelken

Nyck de Vries' Dream Formula 1 Debut! | 2022 Italian Grand Prix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:00
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:40:
[...]

Officieel mag uit veiligheidsoverweging de kraan niet rijden (/waarschijnlijk niet eens bewegen) als er auto's langs komen. Met een VSC blijf je behouden dat er continu auto's langs rijden dus "kan er niet gewerkt worden". Daarom dat in dit geval ook de SC vereist was, dan heb je eens in de ~2 minuten even een onderbrekening in de werkzaamheden i.p.v. elke X seconden.
Maar die veiligheidsoverweging is nav Bianchi’s ongeval verscherpt? Wat een freak-accident was waar Bianchi zelf veel risico nam, gezien de condities. Met de SC zag je dat De Vries zat te pitten en notabene op de plek van Riciardo’s auto, hem naast Gasly moest remmen. Je wil op die situatie toch juist dat alle auto’s langzaam rijden en liefst een vaste snelheid om verassingen als die van De Vries te voorkomen. Zolang je dat by-remote activeert voor sectoren (zoals bij het WEC) creëer je mi een veilige situatie om te kunnen werken. Reparatie aan vangrail of opruimen van een bezaaide baan van brokstukken is natuurlijk een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Thinlanet op 12-09-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:09

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:38:
Sowieso terugkomende op die SC situatie. Hebben ze daar buiten de fuckup met het oppikken van Russell niet nog een fuckup gemaakt door de echte lapped cars er tussen te laten? Want in principe was het hele veld behalve Russell op dat moment op een ronde gezet (zo goed als dan). Volgens mij is daarmee een rare situatie gekomen met het aantal gereden rondes (van de lapped cars). Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Nee? Russel reed achter de SC en was op dat moment P3. Iedereen zat daarachter, inclusief P1 en P2 (die als ze even zouden doorrijden Russel natuurlijk zouden lappen, maar ook de rest nog een keer). Toen is iedereen tot aan P1 (VER) doorgelaten. Dat veranderde niets aan de relatieve stand op de baan, maar nu reed RUS dus weer keurig achter P2 (met evt wat lapped cars ertussen). Daarna zijn alle lapped cars doorgelaten.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:30
.oisyn schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:51:
[...]

Nee? Russel reed achter de SC en was op dat moment P3. Iedereen zat daarachter, inclusief P1 en P2 (die als ze even zouden doorrijden Russel natuurlijk zouden lappen, maar ook de rest nog een keer). Toen is iedereen tot aan P1 (VER) doorgelaten. Dat veranderde niets aan de relatieve stand op de baan, maar nu reed RUS dus weer keurig achter P2 (met evt wat lapped cars ertussen). Daarna zijn alle lapped cars doorgelaten.
De lapped cars zijn er toch gewoon tussen gebleven gister? Die zijn er niet tussenuit gehaald, inderdaad alleen dat rijtje tussen Verstappen en de safetycar. Russel reed niet heel hard naar de staart van de safetycarrij toe want die had geen haast met Sainz achter zich op verse softs. Het duurde een behoorlijke tijd voor zij aangesloten waren, volgens mij gingen ze daarna al de laatste ronde in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Hmm, klopt inderdaad. Alleen hebben ze de lapped cars niet meer doorgelaten. Zoals je schrijft is iedereen tot aan Verstappen doorgelaten, waarbij dan potentieel wel lapped cars zaten die op het punt stonden dubbel gelapped te worden. Maar daarna hebben die zich niet meer kunnen unlappen (bij de finish zat volgens mij bv ook nog een van de Haas-en tussen Verstappen en Leclerc, en volgens mij nog meerdere auto's). Daarmee was ook al duidelijk dat de shitshow compleet was en ze nooit konden finishen. Ten eerste waren ze eigenlijk verplicht om te wachten tot het veld weer was aangesloten, omdat anders zelfs P3 geen kans meer had om P2 aan te vallen (normaliter minder van belang of P15 die gelapped is P14 die nog niet gelapped is aan kan vallen :P). Maar de lapped cars ertussen laten is vervolgens ook tricky en iets dat ze AFAIK recentelijk nooit gedaan hebben. Dus het zou al minimaal een (maar waarschijnlijk meerdere) ronden duren voordat het veld weer achteraan was aangesloten, en dan hadden ze de lapped cars ook nog eens erlangs moeten laten en wachten totdat die een groot genoeg gat hadden dat ze geen invloed meer zouden hebben op de race / niet de leiders weer meteen achter hun zouden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat al gezegd werd, maar er bleven er nog 2 tussen zitten, direct achter Verstappen, dus niet alle. Achter Leclerc zat er ook nog eentje.

[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 12-09-2022 22:04 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
hardware-lover schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:01:
[...]

Wat al gezegd werd, maar er bleven er nog 2 tussen zitten, direct achter Verstappen, dus niet alle. Achter Leclerc zat er ook nog eentje.
BOT en TSU zaten in ronde 53 nog tussen VER en LEC, daarachter zat nog LAT en achter RUS zat nog MAG. De andere rijders waren eerder de SC gepasseerd ze weer achter VER en LEC te krijgen, maar het duurde al tot ronde 52 voordat die fout van de SC was hersteld. (Op dat moment was de auto van RIC al van de baan) Aangezien de regels zijn aangepast van any naar all, moesten die vier ook nog unlappen voor ze konden herstarten en daar was geen tijd meer voor.
Het heeft vijf ronden gekost om de rijders in de goede volgorde te krijgen, vooral door die fout van de SC, maar ook doordat RUS geen haast maakte aan te sluiten. Als je al iets aan de procedure zou willen veranderen, ligt dat volgens mij op dat vlak. Bedenk iets waardoor rijders zsm in de goede volgorde staan, of laat los dát ze in de goede volgorde moeten staan. Dan verlies je veel minder tijd.

[ Voor 22% gewijzigd door Toke_gt op 13-09-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Toke_gt schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:20:
[...]

BOT en TSU zaten in ronde 53 nog tussen VER en LEC, daarachter zat nog LAT en achter RUS zat nog MAG. De andere rijders waren eerder gelapt om RUS weer achter VER en LEC te krijgen, maar het duurde al tot ronde 52 voordat die fout van de SC was hersteld. (Op dat moment was de auto van RIC al van de baan) Aangezien de regels zijn aangepast van any naar all, moesten die vier ook nog unlappen voor ze konden herstarten en daar was geen tijd meer voor.
Nee, die 4 hoefde niet te unlappen. Het was "any car which is allowed to unlap" of zoiets, en dat is nu "all cars which are allowed to unlap". Immers hadden ze in Abu Dhabi maar een deel van de gelapte auto's door gelaten. En vervolgens hebben ze nu gezegd dat als ze auto's die op een ronde achterstand door laten, dat ze het dan allemaal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh ja, de lapped cars zijn uiteindelijk niet doorgelaten, want ze zijn nooit herstart 8)7. Maar wat is dan precies het probleem? Iedereen is over de finish gekomen zoals ze reden voordat de SC de baan op kwam.

Wat gebeurt er eigenlijk als er ook rijders meerdere keren gelapped zijn? Ik gok niet dat iedereen zichvledig mag unlappen, of wel? :)

[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 12-09-2022 22:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
.oisyn schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:24:
Oh ja, de lapped cars zijn uiteindelijk niet doorgelaten, want ze zijn nooit herstart 8)7. Maar wat is dan precies het probleem? Iedereen is over de finish gekomen zoals ze reden voordat de SC de baan op kwam.
Dat ze over de finish zijn gekomen onder de SC? Toto Wolff had liever gehad dat ze nog een ronde zouden racen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zat net nog even de on board van Russell te bekijken omdat via het Viaplay commentaar verondersteld werd dat Russell extra langzaam zou hebben gereden nadat ie de safetycar voorbij mocht, daar blijkt niets van waar te zijn.

Russell was echter wel goed bij de les want het team had hem eerder al gezegd dat ie de safetycar mocht inhalen, maar hij vroeg, "weet je het zeker?", want het middelste licht was niet groen. Goed dat ie wakker was op dat moment, foutje van zijn race engineer.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:26:
[...]

Dat ze over de finish zijn gekomen onder de SC? Toto Wolff had liever gehad dat ze nog een ronde zouden racen :+
:P. Nee ik doelde op die tweede fuckup waar jij het over had. Volgens mij is alles verder normaal verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

.oisyn schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:24:

Wat gebeurt er eigenlijk als er ook rijders meerdere keren gelapped zijn? Ik gok niet dat iedereen zichvledig mag unlappen, of wel? :)
Het doel van het laten unlappen is dan ook vooral de achterblijvers tussen het gevecht vooraan op de baan weghalen door ze maar door te laten en een gat te laten rijden voordat de rest van het veld los gaat. Ze hoeven ook niet weer aangesloten te zijn voor de herstart, dat is vaak ook lastig aangezien ze nog niet op racesnelheid verder mogen rijden. Dubbel gelapte achterblijvers zichzelf nogmaals laten unlappen schiet dan een beetje z'n doel voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DataGhost schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:37:
[...]

Het doel van het laten unlappen is dan ook vooral de achterblijvers tussen het gevecht vooraan op de baan weghalen door ze maar door te laten en een gat te laten rijden voordat de rest van het veld los gaat. Ze hoeven ook niet weer aangesloten te zijn voor de herstart, dat is vaak ook lastig aangezien ze nog niet op racesnelheid verder mogen rijden. Dubbel gelapte achterblijvers zichzelf nogmaals laten unlappen schiet dan een beetje z'n doel voorbij.
Volgens mij mogen ze bij het unlappen wel op (soort van?) race snelheid rijden. Zoals je zelf eerder vandaag al aangaf mogen ze na 2x de control line gepasseerd te zijn al hun eigen snelheid rijden om aan te sluiten achter de SC. Alleen moeten ze dat dan veilig doen en dus rekening houden met de dubbel geel. Maar bij het unlappen is die juist al weg. Alhoewel ze daar in Imola 2020 wel een fuckup mee gemaakt hebben, dat ze wel nog op of naast de baan bezig waren met dubbel geel terwijl ze al mochten unlappen. IIRC was toen ook alleen Vettel wakker en de rest blies volle bak er langs.

Edit:
Strolls onboard van toen, die volle bak onder dubbel geel doorrijdt:

Edit2:
Raikonnen toen, die als eerste er langs kwam, niet gewaarschuwd was, maar wel op dubbel geel reageerde:

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 12-09-2022 23:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-05 17:44

Maar waarom zou je een situatie die een SC vereist in de laatste paar rondes anders behandelen dan dezelfde situatie in de eerste rondes? Moet het wel voorkomen worden dat races achter de SC eindigen? Wat mij betreft niet, het hoort er gewoon bij dat het kan gebeuren dat de laatste paar rondes achter de SC gereden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:40:
[...]

Volgens mij mogen ze bij het unlappen wel op (soort van?) race snelheid rijden. Zoals je zelf eerder vandaag al aangaf mogen ze na 2x de control line gepasseerd te zijn al hun eigen snelheid rijden om aan te sluiten achter de SC. Alleen moeten ze dat dan veilig doen en dus rekening houden met de dubbel geel. Maar bij het unlappen is die juist al weg.
Het is aan interpretatie onderhevig maar het staat wel apart vermeld van het tempo na de 2e keer passeren van SC2:
Having overtaken the cars on the lead lap and the safety car these cars should then proceed around the track at an appropriate speed, without overtaking, and make every effort to take up position at the back of the line of cars behind the safety car.
Ik zie dat als niet voluit racen. De hele baan is namelijk ook onder enkel geel totdat de restart heeft plaatsgevonden. Maar aan wat onboards te zien wordt er wel stevig doorgereden dan.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 12-09-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

[...]

Ja ja ja. Je bent begaafd in praten en in dit comment zeg je niks.
Wat is volgen jouw de oplossing?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

AvK schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:15:
[...]

Rode vlag is net zo arbitrair en oneerlijk als SC finish, wel/niet laten pitten, wel/niet banden laten verwisselen, wel/niet schade repareren idem. Of nou ja, dat zei ik niet goed, want de SC finish is verder in overeenstemming met hoe de regels op andere momenten in de race toegepast worden, dus consistenter.

[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 12-09-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Transportman schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:42:
[...]

Maar waarom zou je een situatie die een SC vereist in de laatste paar rondes anders behandelen dan dezelfde situatie in de eerste rondes? Moet het wel voorkomen worden dat races achter de SC eindigen? Wat mij betreft niet, het hoort er gewoon bij dat het kan gebeuren dat de laatste paar rondes achter de SC gereden worden.
Ik snap wat je zegt.
Weet ook zeker dat er miljoenen mensen deze afloop niet begrijpen..
Racen is racen. Dat snap zelfs ik.
Voor de sport is dit niet goed. Ook de meeste teams geven dit aan.
Er moet een oplossing komen voor dit soort situaties.

Mijn voorstel is misschien wat onbevangen..... maar ik hou van tegengas.....

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 16:48

Vuvuzela

My spire is forming

[...]
De oplossing is om niet zo te .... Deze situatie komt (gelukkig) zelden voor. De teams hebben vergaderd over een eventuele oplossing en zijn er niet uitgekomen. Dan is het klaar toch?

Ik heb genoeg matige races gezien die wat memorabeler zouden zijn met een finish tijdens SC :P

[ Voor 14% gewijzigd door Vuvuzela op 12-09-2022 23:29 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 01:22

Edd

AvK schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:22:
Er moet een oplossing komen voor dit soort situaties.
De oplossing is in mijn optiek simpel. Gewoon accepteren dat dit kan gebeuren. Je kunt nu eenmaal niet alle situaties ondervangen.

Dat sommige teams aangeven dat zij dit anders willen is uiteraard ook een beetje praten naar hun straatje. Het is maar net wat hun uitkomt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hoeveel brandstof wordt er bespaard achter SC? Misschien gewoon nog een paar rondes aan vast plakken?
Doen ze bij andere (niet mechanische) sporten ook.

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 12-09-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Het punt is dat er geen enkel team is die onder een gele vlag of een safeteycar wil finishen.
dat hebben ze allemaal uitgesproken. Vorig jaar voldeed Masi daar aan.
Gisteren ging het helemaal mis maar door begrijpelijke omstandigheden.

Wat is er nou mooier dan dat je 10% van de rondjes berekend en dat daarna er gewoon een rode vlag komt. Niemand mag iets veranderen, alleen de volgorde van de auto's wordt netjes op een rij gezet.
En dan Batze met die handel.

Is toch redelijk simpel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mitsumark schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:30:
Hoeveel brandstof wordt er bespaard achter SC? Misschien gewoon nog een paar rondes aan vast plakken?
Doen ze bij andere (niet mechanische) sporten ook.
Dat kan je niet zomaar zeggen, en sommige teams rijden met wat minder brandstof in de hoop op een SC. Dat is een tactische beslissing die je kan maken met het risico dat je X rondes voor het einde langzamer moet gaan rijden om de race uit te kunnen rijden. Die zou je daarmee ook benadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DataGhost schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:12:
[...]

Het is aan interpretatie onderhevig maar het staat wel apart vermeld van het tempo na de 2e keer passeren van SC2:

[...]

Ik zie dat als niet voluit racen. De hele baan is namelijk ook onder enkel geel totdat de restart heeft plaatsgevonden. Maar aan wat onboards te zien wordt er wel stevig doorgereden dan.
Ik bedoelde hem idd niet als op 100% rjiden/racen. Maar "geel" is natuurlijk ook extreem arbitrair. "Let op, er is gevaar", nouja, dat gevaar kan er ook van de SC zijn. En regels over hoeveel afremmen zijn er ook niet echt, dus i.p.v. op 100% rijden op 90% rijden is ook al voldoende. Dubbel geel is dan al duidelijker "prepare to stop" (en impliciet dus ook "gevaar op het circuit / asfalt"), iets wat in de aangehaalde situatie van Imola een Stroll dus zeer zeker niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

AvK schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:36:
Het punt is dat er geen enkel team is die onder een gele vlag of een safeteycar wil finishen.
dat hebben ze allemaal uitgesproken. Vorig jaar voldeed Masi daar aan.
Gisteren ging het helemaal mis maar door begrijpelijke omstandigheden.

Wat is er nou mooier dan dat je 10% van de rondjes berekend en dat daarna er gewoon een rode vlag komt. Niemand mag iets veranderen, alleen de volgorde van de auto's wordt netjes op een rij gezet.
En dan Batze met die handel.

Is toch redelijk simpel....
Er gaat ongetwijfeld discussie komen op het moment dat de SC zo ongeveer rond die 10% resterende afstand valt, moet het nou SC zijn of moet het rood zijn? Verder benadeel je daarmee echt ongelofelijk hard de teams die precies rond dat moment een bandenwissel moesten doen, je neutraliseert namelijk hun eventuele voorsprong en daarna zit het veld zo dicht op elkaar dat de extra pitstop die je daarna nog uit moet voeren garandeert dat je achteraan finisht. Ook is bijv. vleugelschade (binnen of buiten eigen schuld) niet onwaarschijnlijk als er een SC geroepen wordt, dus die auto's moeten ook na de herstart nog een ronde rondrijden met een kapotte vleugel voordat ze weer mogen pitten? Zoek de GP van Singapore 2008 maar eens op als je wilt zien wat de niet pitten / niet veranderen regel allemaal voor onzin als gevolg heeft. Er zijn meerdere redenen dat ze dat hebben afgeschaft dus het opnieuw herintroduceren ligt niet voor de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Waarom zou er een oplossing moeten zijn? Shit happens, deal with it. In mijn herinnering is dit dus als je letterlijk kijkt naar "finish onder SC" de eerste keer sinds begin 2016. En in 2021 is er twee keer "vals gespeeld" (1x herstart laatste ronde met een rare procedure, 1x rood en herstart met nog 2 ronden te gaan). Waarom moeten er daarvoor dan weer extra regels komen? Vooral ook aangezien ze het in dit geval potentieel wel hadden gered als ze de meer standaard procedures hadden gevolgd. Oftewel: SC pikt de leider op. Dat is ook iets dat Binotto zowel voor Sky als F1TV aangaf. Ze rijden initieel boven een delta, pak de leider op en j hebt niet zo'n chaos als het nu was waarbij het er lang duurt voordat alle auto's aangesloten zijn en er extra handelingen nodig zijn voordat er geherstart kan worden (volgorde herstellen dus). Dat had ze een ronde of 2, 3 kunnen schelen wellicht, en de lapped cars hadden ze desnoods een halve ronde voorsprong kunnen geven ("Abu Dhabi style"). Die gaan toch niet meer bijgehaald worden als ze bv 10s voorsprong hebben. Terwijl Russell niet laten aansluiten fucked up zou zijn geweest omdat je dan ineens zelfs de coureurs die om het podium strijden een kans ontneemt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:46
Gaan we weer. Er gebeurt één keer iets uitzonderlijks en meteen moet alles aangepast worden. Weer een mooi voorbeeld van het risicoregelreflex. Hetzelfde met die tear-off in België....

Als een finish achter de SC 2 a 3x per jaar gebeurt, dan praten we verder over een oplossing.

Nu lekker genieten (of huilen) van een paar weekenden geen F1 en op naar Singapore 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
DataGhost schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:38:
[...]

Dat kan je niet zomaar zeggen, en sommige teams rijden met wat minder brandstof in de hoop op een SC. Dat is een tactische beslissing die je kan maken met het risico dat je X rondes voor het einde langzamer moet gaan rijden om de race uit te kunnen rijden. Die zou je daarmee ook benadelen.
Allemaal beren op de weg die je prima kunt oplossen.
"iedereen moet finishen met 10L brandstof, ipv de huidige 1L, tenzij extra laps door SC", om maar wat simpels te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Laatst online: 22:19
mitsumark schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:54:
[...]
"iedereen moet finishen met 10L brandstof, ipv de huidige 1L, tenzij extra laps door SC", om maar wat simpels te noemen.
Beren op de weg = rode vlag.

:+

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 01:22

Edd

[...]
Om daarna die 10L te vebranden, omdat er midden in de race een SC is.
Oeps.. toch nog een SC aan het eind van de race en wordt deze verlengt met 3 ronden. Ik ben benieuwd hoeveel autos er dan stil zullen vallen, omdat ze geen brandstof meer hebben :+

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]
Daar verander je helemaal niks mee, alleen dat alle teams met 9 liter meer brandstof rijden dan normaal. Dus als team A voor de race 100L meeneemt en team B 95L, zullen ze 109L resp. 104L meenemen.
Maar verschillende motoren hebben verschillende efficiënties in de verschillende modi dus zomaar een arbitraire extra afstand aan de race toevoegen vanwege een SC-periode benadeelt het ene team meer dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]
En wat als die SC nu 5 rondes duurt, trage italianen ofzo? Of wat door trage rijden er weer een auto uitvalt?
Dan maar bijtanken? Leegrijden tot hij *poef* doet? Of we gaan extremer, de Bahrain crash, maar dan laatste 2 rondjes? Of er komt extreme regen? Of de maximale racetijd wordt overschreden? Soms heb je het idee dat het meer voetbal 'sentatie' is dan gewoon accepteren en gaan.

Er kan, er zeker zal, altijd een situatie komen zoals deze, iets anders, iets andere uitslag, weer duizenden mensen MOET ANDERS!!11!oneeleven

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Edd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:01:
[...]
Om daarna die 10L te vebranden, omdat er midden in de race een SC is.
Oeps.. toch nog een SC aan het eind van de race en wordt deze verlengt met 3 ronden. Ik ben benieuwd hoeveel autos er dan stil zullen vallen, omdat ze geen brandstof meer hebben :+
Minder dan xx liter bij normale finish is DQ, dus dat doe je niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
DataGhost schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:17:
[...]

Daar verander je helemaal niks mee, alleen dat alle teams met 9 liter meer brandstof rijden dan normaal. Dus als team A voor de race 100L meeneemt en team B 95L, zullen ze 109L resp. 104L meenemen.
Maar verschillende motoren hebben verschillende efficiënties in de verschillende modi dus zomaar een arbitraire extra afstand aan de race toevoegen vanwege een SC-periode benadeelt het ene team meer dan het andere.
Met die extra xx liter kun je dus altijd xx extra kilometers rijden.
Ja, inefficiënte auto's moeten meer meenemen, dat is onderdeel van het (originele) spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
SinergyX schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:20:
[...]

En wat als die SC nu 5 rondes duurt, trage italianen ofzo? Of wat door trage rijden er weer een auto uitvalt?
Dan maar bijtanken? Leegrijden tot hij *poef* doet? Of we gaan extremer, de Bahrain crash, maar dan laatste 2 rondjes? Of er komt extreme regen? Of de maximale racetijd wordt overschreden? Soms heb je het idee dat het meer voetbal 'sentatie' is dan gewoon accepteren en gaan.

Er kan, er zeker zal, altijd een situatie komen zoals deze, iets anders, iets andere uitslag, weer duizenden mensen MOET ANDERS!!11!oneeleven
Als als als, zo ken ik er nog wel een paar.
Met de suggestie kun je 9 van de 10 ending with SC gewoon oplossen.
En er zijn vast meer mogelijkheden... Ik noem er tussendoor gewoon eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mitsumark schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 00:39:
[...]

Met die extra xx liter kun je dus altijd xx extra kilometers rijden.
Ja, inefficiënte auto's moeten meer meenemen, dat is onderdeel van het (originele) spel.
Met die extra xx liter kun je dus altijd 0 extra kilometers rijden, want er moet xx liter in de tank aanwezig zijn achteraf. Of dat nou 1 liter is zoals nu, of 10 liter zoals jij voorstelt, maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
DataGhost schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:05:
[...]

Met die extra xx liter kun je dus altijd 0 extra kilometers rijden, want er moet xx liter in de tank aanwezig zijn achteraf. Of dat nou 1 liter is zoals nu, of 10 liter zoals jij voorstelt, maakt geen verschil.
"tenzij extra laps door SC" niet gezien?

Normaal einde = minimaal 10L (of welk getal dan ook geschikt zou zijn, vul wat in).
Extra laps door SC (aangevuld met een maximum van 10% extra km's ofzo?) = minimaal 1L.
Te weinig is DQ, net als nu.
Stil komen te staan zonder peut is x miljoen boete of iets dergelijks.
Valt wel een mouw aan te passen om de risico's in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Interessant vind ik wel dat deze discussie er is, de regels zijn nu al vele jaren zo, 2019 hebben we een SC finish gehad waar niemand moeilijk over deed (anders was Leclerc zijn eerste podium kwijt), 2021 hadden we een bijna-SC-finish met veel controverse waarbij een groep juist ongelofelijk vocaal was voor het finishen onder SC en verder is er weinig veranderd aan de regels en is er weinig constructieve discussie over geweest. Het was van tevoren allang duidelijk hoe deze situatie zou verlopen, namelijk precies zoals deze is verlopen (minus de fuckup in de eerste paar SC-rondjes, maar was Ric een paar ronden later tot stilstand gekomen was de situatie gelijk).

Maar goed, ik gooi er nog een tegenaan. Zonder arbitrair gedoe met het veranderen van de racelengte: de laatste ronde is begonnen met dezelfde gaps als toen deze SC geroepen werd en een gelapte auto valt uit. SC finish, of rode vlag met finish in de pits? En wat als het in de 1-na-laatste ronde gebeurt? Rode vlag, pits in en dan formation lap, rolling start onder SC finish of standing start met finish een halve seconde na de start? Of kunnen we accepteren dat "shit happens" en het gewenste einde van de race niet altijd mogelijk is?

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 13-09-2022 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mitsumark schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:10:
[...]

"tenzij extra laps door SC" niet gezien?

Normaal einde = minimaal 10L (of welk getal dan ook geschikt zou zijn, vul wat in).
Extra laps door SC (aangevuld met een maximum van 10% extra km's ofzo?) = minimaal 1L.
Te weinig is DQ, net als nu.
Stil komen te staan zonder peut is x miljoen boete of iets dergelijks.
Valt wel een mouw aan te passen om de risico's in te perken.
Niet gezien nee, maar dat is basically dezelfde situatie als je auto underfuelen. Extra brandstof verbranden tijdens de race gokkend op geen extra SC is dan een voordeel, of dus een nadeel voor degenen die gokken dat er nog een late SC komt die niet blijkt te komen. En wederom hebben efficiëntere motoren daar meer belang bij. In ieder geval heel veel extra regels en veel extra nutteloze brandstof voor een situatie die niet vaak voorkomt, namelijk minder dan 1x per jaar. Sterker nog, het schijnt maar 13x te zijn voorgekomen in de geschiedenis van F1.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 13-09-2022 01:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:35
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:45:
[...]
1x rood en herstart met nog 2 ronden te gaan).
Dat was ook omdat er een reeel gevaar was met de banden. Max zijn banden klapten zonder enige waarschuwing. Eerder in de race was er ook al banden geklapt, zonder enige waarschuwing. Het waren Schrödingers banden. Veel van de rijders hadden oude banden zoals Max. Er moest wel rood gegeven worden om te voorkomen dat er meer banden ineens klapten. Dat is ook wat RBR gecommuniceerd heeft naar FIA, nadat deze om informatie had gevraagd. Die rood was geheel terecht. De herstart was afgesproken met alle teams.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sir_Lion schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:15:
[...]

Dat was ook omdat er een reeel gevaar was met de banden. Max zijn banden klapten zonder enige waarschuwing. Eerder in de race was er ook al banden geklapt, zonder enige waarschuwing. Het waren Schrödingers banden. Veel van de rijders hadden oude banden zoals Max. Er moest wel rood gegeven worden om te voorkomen dat er meer banden ineens klapten. Dat is ook wat RBR gecommuniceerd heeft naar FIA, nadat deze om informatie had gevraagd. Die rood was geheel terecht. De herstart was afgesproken met alle teams.
Psst: RobertMe in "[F1 2022] Race 16 GP van Italië" ;)
Waarbij bij Baku juist is gekozen voor een rode vlag zodat van banden gewisseld kon worden omdat ze "onbetrouwbaar" leken/bleken na de plof bij Stroll & Verstappen. En ze dus niet wilden dat in die laatste 2, 3 ronden er potentieel nog meer banden zouden klappen op het 300KM/u+ rechte stuk met de muren dichtbij.
Als ik elke keer hetzelfde moet herhalen gaan @AvK nog vaker posten dat ik veel praat zonder inhoud :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:32
Een elegante oplossing lijkt me dat 'lapped cars' zichzelf niet meer mogen unlappen, maar dat ze zich juist terug laten zakken naar hun juiste positie. Ze blijven dan uiteraard 'one lap down' (of in het geval van LAT 'x laps down'), maar dit proces gaat wel veel sneller en kan ook al tijdens de opruimwerkzaamheden gebeuren.

Dan ben je zodra de zooi van de baan is klaar om weer te beginnen.

Aan Abu Dhabi had dit ook niks veranderd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 18:51

basvn

Breezand - NHN

alexbl69 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:00:
Een elegante oplossing lijkt me dat 'lapped cars' zichzelf niet meer mogen unlappen, maar dat ze zich juist terug laten zakken naar hun juiste positie. Ze blijven dan uiteraard 'one lap down' (of in het geval van LAT 'x laps down'), maar dit proces gaat wel veel sneller en kan ook al tijdens de opruimwerkzaamheden gebeuren.

Dan ben je zodra de zooi van de baan is klaar om weer te beginnen.

Aan Abu Dhabi had dit ook niks veranderd.
Nadeel is dat ze een ronde nieuwere banden hebben, en meer brandstof om te verstoken

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Een oplossing lijkt mij:
Bij 10 of minder rondes voor het eind een gele vlag, een rode vlag maken. Het systeem onthoud de afstand tot de voorligger op het moment van geel, wat dus rood wordt. Iedereen de pit in, geen veranderingen mogelijk.
Daarna allen rijdend de baan op, 1 ronde onder een virtuele safety-car, de afstand aanhouden tot je voorligger zoals voor de gele/rode vlag en gaan met die banaan.
Verlies je hooguit 1 of 2 rondes mee.

Bij minder dan 3 rondes, finishen onder de gele vlag.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord