enchion schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:58:
[...]
Rode vlag moet meteen gegooid worden als Daniel op die plek stilstaat en er doorgegeven is dat hij de auto niet meer aan de gang kan krijgen. (maw 5-6 laps nog over)
De stewards MOETEN een kaart hebben van het crcuit waarop staat wat de verwachte hoeveelheid laps/tijd is om een auto daar weg te halen, en meteen weten dat het teveel in de buurt komt van het einde van de race.
Bij meer dan 4-5 laps safetycar moet altijd Rood gegooid worden zodat er nog wat racen overblijft.
Geel is alleen als je effen er tussen door het probleem kan oplossen.
Ze hoeven geen snelle beslissingen te maken ALS ZE ROOD GOOIEN !!!
Dan hebben ze alle tijd van de wereld.
Dan staan er geen levens op het spel en bederft het met zekerheid het spel niet.
Gele vlag is meer als rood in voetbal, en rood is meer als geel in voetbal aangezien je met geel in racen echt wat verwijdert en met rood alles er nog is.
Laat ik voorop stellen dat ik het in essentie gewoon helemaal met je eens ben.
Maar er was hier geen indicatie van een ‘klassieke’ rode vlag (brokstukken over de baan, zwaar beschadigde veiligheidsmaterialen, geblokkeerde race lijn, etc). De marshalls konden gewoon veilig de baan op met de saftey car. Pas toen ze bij de wagen waren kwamen ze er achter dat die niet verplaatst kon worden en toen pas kwam de kraan. Dat de kraan de baan op kwam rijden had een rode vlag kunnen zijn. Maar op dat stuk is het vrij overzichtelijk en voor zover ik kon zien verliep alles gewoon veilig. Sterker nog, volgens SKY deden ze zelfs iets was niet mocht. Achteruit rijden met de kraan terwijl die een wagen in de lucht had hangen én de andere coureurs er voorbij reden. Eigenlijk had die kraan stil moeten blijven staan.
Ze deden er, in mijn ogen, van alles aan om de wagen van RIC zsm van de baan te krijgen. Hadden ze van te voren geweten dat die gear vast zat had waarschijnlijk die kraan meteen de baan op gereden konden worden.
Lang verhaal kort, procesmatig is hier echt niks fout gegaan en was de locatie van de stilstaande wagen, blokerende versnelling, wazige volgorde van de coureurs met unlappen, de lange lengte van de baan en het aantal te rijden ronden die allemaal zorgde voor een sc einde. Was dit bij ronde 5 gebeurd had niemand er wat van gezegd.
En dat laatste laat mij denken dat een volgende keer dat een sc zo dicht tegen het einde van een race wordt ingezet. Ze er misschien wel meteen een rode vlag van moeten maken. Mja, achteraf kijkt men de koe in de kont.