Toon posts:

Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-03 21:31
Gizz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:13:
@Hieke herstart je wel Z2M nadat je wijzigingen in de yaml aanbrengt?
@Gizz Jazeker! Meerdere malen zelfs. Ook de host zelf nog maar eens. Ook gedaan om te testen of de by-id path goed werkt.

Vanavond schakelde de dimmer de verlichting ook weer volgens schema.

Blijf het zelf ook merkwaardig vinden. Waar is dan een netwerksleutel eigenlijk voor?
Heb NIET opnieuw gepaird. Daar was geen aanleiding voor

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hieke Mja, blijft bijzonder. Network key zou ongeveer dezelfde rol als een wachtwoord bij Wifi moeten hebben (waar pan id soortgelijks als het SSID is).

• WvanB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-03 07:22
Even benieuwd of iemand hier een idee heeft.

Afgelopen week mijn zigbee netwerk redelijk uitgebreid met vooral Hue lampen en wat Wall Switch modules. Ook over gegaan binnen Zigbee2Mqtt van een conbee stick naar de Sonof Dongle Plus E.

Bij de overgang naar deze dongle wel alles opnieuw gepaired wat soms wat lastig ging maar inmiddels goed lijkt te werken op een ding na.

Er zijn drie wall switch module die zeer snel leeglopen qua batterij. Gisteravond vervangen en nu nog maar 30% batterij!

Ik zie dat de modules verbinden met lampen die of in dezelfde slaapkamer hangen of op de gang en prima signaal hebben.

Iemand enig idee?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

WvanB schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 06:08:
Even benieuwd of iemand hier een idee heeft.

Afgelopen week mijn zigbee netwerk redelijk uitgebreid met vooral Hue lampen en wat Wall Switch modules. Ook over gegaan binnen Zigbee2Mqtt van een conbee stick naar de Sonof Dongle Plus E.

Bij de overgang naar deze dongle wel alles opnieuw gepaired wat soms wat lastig ging maar inmiddels goed lijkt te werken op een ding na.

Er zijn drie wall switch module die zeer snel leeglopen qua batterij. Gisteravond vervangen en nu nog maar 30% batterij!

Ik zie dat de modules verbinden met lampen die of in dezelfde slaapkamer hangen of op de gang en prima signaal hebben.

Iemand enig idee?
(oorspronkelijk gepost in het HA-topic)

Niet direct een oplossing vanuit mijn kant, wel drie tips/opmerkingen:
  • Denk dat je dit soort dingen beter hier in het Z2M-topic kunt plaatsen. Want hier zit veel meer specifieke kennis. Een probleem binnen Z2M heeft niks te maken met HA :)
  • De stick die je gebruikt wordt afgeraden als je zo min mogelijk gekke dingen tegen wilt komen, omdat de ondersteuning nog experimenteel is: The adapters below are experimental, don't use these if you want a stable setup.
  • Er zijn wat gebruikers die sinds versie 1.28 veel problemen hebben met de E-stick. Wellicht dat door de vele reconnects sommige apparaten snel leeglopen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:53

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ook ik heb een sonoff zigbee dongle usb plus (E versie) aangeschaft om diverse temp sensoren in mijn HA te gaan monitoren. Nu hangt mijn HA Pi in de meterkast beneden en heeft mijn huis 4 verdiepingen. Wat is de range van die dongle?

Mijn zonnenpanelen (op het dak :) ) communiceren ook prima met een ontvanger in de meterkast en dat is volgens mij ook zigbee.

Anders moet ik weer een aparte pi gaan inzetten ergens in het midden van het huis...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@superduper Zigbee werkt met een mesh. Vrijwel alle apparaten met een vaste netvoeding zijn routers in dat meshnetwerk. Het gaat er dus niet om of je stick direct elke apparaat in je hele woning kan ontvangen, zolang hij maar verbinding heeft met enkele routers komt het goed.

Zo ziet het er bijvoorbeeld bij mij uit, overzichtje van een paar maanden geleden:

Anders moet ik weer een aparte pi gaan inzetten ergens in het midden van het huis...
Dat hoeft sowieso niet. Als je echt onvoldoende routers ergens hebt kun je gewoon apparaten toevoegen die enkel als router dienen. Denk aan de IKEA Tradfri repeater of een Zigbee-stick waarop je geen coördinator firmware zet, maar router firmware.

Maar in de praktijk hoeft dit bijna nooit, omdat elke lamp en schakelaar met een vaste voeding al een router is :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:53

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Gizz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:42:
@superduper Zigbee werkt met een mesh. Vrijwel alle apparaten met een vaste netvoeding zijn routers in dat meshnetwerk. Het gaat er dus niet om of je stick direct elke apparaat in je hele woning kan ontvangen, zolang hij maar verbinding heeft met enkele routers komt het goed.

Zo ziet het er bijvoorbeeld bij mij uit, overzichtje van een paar maanden geleden:

[Afbeelding]

[...]

Dat hoeft sowieso niet. Als je echt onvoldoende routers ergens hebt kun je gewoon apparaten toevoegen die enkel als router dienen. Denk aan de IKEA Tradfri repeater of een Zigbee-stick waarop je geen coördinator firmware zet, maar router firmware.

Maar in de praktijk hoeft dit bijna nooit, omdat elke lamp en schakelaar met een vaste voeding al een router is :)
thanks. De sensoren die ik inzet zijndeze (https://nl.aliexpress.com...MDkx&gatewayAdapt=glo2nld) dus ik denk niet dat deze routeren.

Anders probeer ik het wel gewoon en als niet dekkend genoeg is kijken we wel weer verder

• Mimiix
  • Laatst online: 20:46

Mimiix

Professioneel Prutser

superduper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:46:
[...]

thanks. De sensoren die ik inzet zijndeze (https://nl.aliexpress.com...MDkx&gatewayAdapt=glo2nld) dus ik denk niet dat deze routeren.

Anders probeer ik het wel gewoon en als niet dekkend genoeg is kijken we wel weer verder
Sensoren retouteren niet, omdat het batterij devices zijn.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:27
Gizz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:42:
Niet alle apparaten op het lichtnet routeren. Naar mijn beperkte ervaring routeren schakelaars die geen nullijn gebruiken niet. De oplossing is uiteraard simpel: waar er wel een nullijn is (bijvoorbeeld in een groep lasdozen waar ook een stopcontact onderdeel van is), schakelaars gebruiken die wel een nullijn gebruiken.

[Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 17-01-2023 13:35]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

The Zep Man schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Niet alle apparaten op het lichtnet routeren.
Dat klopt, daarom schreef ik in mijn eerste zin ook Vrijwel alle apparaten met netvoeding :)
Naar mijn beperkte ervaring routeren schakelaars die geen nullijn gebruiken niet
Ik denk dat je dan net pech hebt, volgens mij doen de meeste dat namelijk wel en is het vrij uitzonderlijk als een apparaat met netvoeding geen router is. In Z2M staat dat dan ook vaak bij de beschrijving aangegeven, al kan ik nu zo snel geen voorbeeld vinden.

edit, toch een voorbeeld: Xiaomi DLKZMK12LM:
Description: Aqara single switch module T1 (without neutral). Doesn't work as a router and doesn't support power meter

[Voor 16% gewijzigd door Gizz op 17-01-2023 14:00]

• The Zep Man
Gizz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:59:
Ik denk dat je dan net pech hebt, volgens mij doen de meeste dat namelijk wel en is het vrij uitzonderlijk als een apparaat met netvoeding geen router is. In Z2M staat dat dan ook vaak bij de beschrijving aangegeven, al kan ik nu zo snel geen voorbeeld vinden.

edit, toch een voorbeeld: Xiaomi DLKZMK12LM:
Dezelfde ervaring met schakelaars van Tuya gebruikt door Bseed, en dan enkel de versie zonder nuldraad. Verder zie ik het niet als pech. Er zijn voldoende plekken waar ik schakelaars kon installeren waar wel een nuldraad beschikbaar is, dus voldoende routers voor de schakelaars zonder.

Sowieso is alles beter dan batterijen (vervangen). :+

[Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 17-01-2023 15:43]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Zijn er meer mensen hier die problemen ervaren met Zigbee2MQTT en een Conbee II stick op grote netwerken? Ik heb gister alles wat nog op een Tradfri hub hing gemigreerd en zit nu op 54 devices (waarvan meer dan de helft router is). Voornamelijk Ikea Tradfri spul, Aqara sensoren en 2 Robb plugs.

Als de verlichting aan gaat moet ik wel tot 13 lampen en 2 schakelaars inschakelen. Dat was via de Ikea Tradfri hub geen enkel probleem, maar in de nieuwe setup toch wel. Ik heb het voor nu opgelost door een paar nieuwe groepen in Zigbee2Mqtt aan te maken die ik in verschillende cases moet triggeren. Maar het voelt een beetje houtje-touwtje om voor verschillende use cases verschillende groepen aan te maken. 2 verschillende groepen aanzetten leidt soms al tot problemen :'(

Er is niet een soort van retransmit optie en/of verificatie in Z2M?

[Voor 9% gewijzigd door GENETX op 22-01-2023 10:40]

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23

Pixelmagic

Ubergeek

GENETX schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:30:
Zijn er meer mensen hier die problemen ervaren met Zigbee2MQTT en een Conbee II stick op grote netwerken? Ik heb gister alles wat nog op een Tradfri hub hing gemigreerd en zit nu op 54 devices (waarvan meer dan de helft router is). Voornamelijk Ikea Tradfri spul, Aqara sensoren en 2 Robb plugs.

Als de verlichting aan gaat moet ik wel tot 13 lampen en 2 schakelaars inschakelen. Dat was via de Ikea Tradfri hub geen enkel probleem, maar in de nieuwe setup toch wel. Ik heb het voor nu opgelost door een paar nieuwe groepen in Zigbee2Mqtt aan te maken die ik in verschillende cases moet triggeren. Maar het voelt een beetje houtje-touwtje om voor verschillende use cases verschillende groepen aan te maken. 2 verschillende groepen aanzetten leidt soms al tot problemen :'(

Ik had dat met een Sonoff zigbee bridge, zie een paar pagina's terug mijn post. Sinds ik deze vervangen heb door de Sonof Zigbee stick geen enkel probleem meer, 50 devices met ook veel Tradfri lampen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• GENETX
Ja, hier lijkt het toch een probleempje te zijn met de Conbee wat bekend is. Net wat verder gelezen en getest, maar heb ook maar een Sonoff gekocht. Eigenlijk mag de Conbee voorlopig wel van de Zigbee pagina af met supported adapters onder het kopje Recommended. Want bij grotere netwerken loopt het alles behalve soepel.

Zie: Hoe grote zigbee netwerken ondersteunen

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:30
@GENETX Hier ook wat problemen. Melding bij mij in Z2M is "no response received".

Het lijkt er op dat berichten niet altijd aankomen bij de lamp, en dat responses niet altijd aankomen bij de coordinator (Conbee II stick). Resultaat is dat een lamp niet aan of uit gaat, of op een verkeerde kleur komt te staan, of, bij geen response, de status in HA niet wordt geupdate, zodat een lamp die aan is in HA uit lijkt te zijn of andersom.

Probleem treedt bij mij op sinds ergens in november. Vervelende is dat ik toen ook veel wijzigingen heb aangebracht (Hue lampen van Bridge naar Conbee, Lidl ledstrips toegevoegd, getest met ander Lidl spul, HA en Z2M etc een update gegeven), dus het was moeilijk zoeken naar de oorzaak.

Recentelijk deze github (Z2M) pagina's gevonden:
Conbee II response failed - no response received
Lights go unresponsive from time to time
(edit: zie net dat deze links ook al genoemd zijn in de "Grote netwerken" link hierboven)

Lijkt dus bekend probleem te zijn, en misschien dat een recente Hue update de oorzaak is, evt in combinatie met wat anders?
Las net wel in het Hue topic dat er een update voor de lampen is, dus binnenkort even updaten en kijken of dat helpt.

Het komt op mij in ieder geval over alsof de berichten niet goed door alle routers (lampen etc) worden doorgegeven, alsof zo'n bericht bij een bepaalde router blijft hangen...

Wat ik wel heb gedaan is in Z2M->Settings->Availability de instelling op "Availability (Simple)" gezet. Dit lijkt het allemaal wat stabieler te maken.

Ook heb ik devices die wel in Z2M stonden, maar niet beschikbaar waren (stroom was er af/test devices) verwijderd uit Z2M. Weet niet of dat heeft uitgemaakt.

Heb hier overigens 60 devices (25 stuks op 230V, 31 end devices, 4 stuks Greenpower) in Z2M.
Wel nog een behoorlijk oude firmware op de Conbee II (0x26580700), die moet ik ook nog eens updaten...
(edit: na het lezen jouw bericht over die dropdown achter de conbee II link op de Z2M site denk ik dat ik nog maar even wacht met updaten,,,)

[Voor 6% gewijzigd door musicpixel op 22-01-2023 14:14]

Feel free to Buy me a coffee

• GENETX
Ik heb zelf geen Hue lampen, dus dat is het bij mij niet. Verder is mijn netwerk opgeruimd, dus dat lijkt het ook niet te zijn. Zoals ik het lees heet Phoscon oplossingen geïmplementeerd in hun eigen Deconz software die in Z2M ontbreken, zoals retransmission. Zoals ik alles nu interperteer denk dat de Conbee II ergens te zwak is, wat wel opgelost kan worden met goede software of drivers, maar juist hetgeen dat ontbreekt in Z2M.

Edit @RobertMe hieronder, ben het met je eens hoor. Heb nog even het woordje "drivers" toegevoegd, maar uiteindelijk zijn het ergens wat regels code, maar de laag waarin dit zou moeten is inderdaad wel discussiewaardig. Ik weet niet wat voor hardware er in de Conbee zit, wijkt dit af van de andere sticks?

[Voor 27% gewijzigd door GENETX op 22-01-2023 16:36]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
GENETX schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:23:
Ik heb zelf geen Hue lampen, dus dat is het bij mij niet. Verder is mijn netwerk opgeruimd, dus dat lijkt het ook niet te zijn. Zoals ik het lees heet Phoscon oplossingen geïmplementeerd in hun eigen Deconz software die in Z2M ontbreken, zoals retransmission. Zoals ik alles nu interperteer denk dat de Conbee II ergens te zwak is, wat wel opgelost kan worden met goede software, maar juist hetgeen dat ontbreekt in Z2M.
Als het probleem alleen optreedt met de Conbee, is het dan wel een software probleem? Of een hardware probleem waar Dresden Electronics, de maker van de Conbee, wel omheen werkt in Phoscon, hun eigen bijbehorende software. Maar vervolgens niet heeft opgelost in, hun eigen bijdrage aan, Zigbee2mqtt om ondersteuning voor de Conbee toe te voegen?

Als in: Dresden Electronics heeft zelf een bijdrage gedaan aan Zigbee2mqtt om ondersteuning voor de Conbee toe te voegen. Als er vervolgens een probleem is dat ogenschijnlijk alleen met de Conbee optreedt, en blijkbaar Phoscon omheen werkt, kun je dan nog stellen dat Zigbee2mqtt (in het algemeen) niet goed werkt? Of moet je dan toch naar Dresden kijken omdat of überhaupt de Conbee bugged is, of hun code contribution een mindere kwaliteit / ervaring heeft dan met hun eigen software?

En jip, daarover kun je discussiëren. Een algemene retransmit in Z2M die zich "buiten" de "drivers" bevindt kan wellicht ook een goed idee zijn. But then again, als alle andere sticks dit niet nodig hebben of wellicht op firmware niveau / in de stick afhandelen...

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Meer dan een paar lampen schakelen met 1 actie werkt niet bij mij. Daarvoor moet je echt groepen aanmaken in Z2M. Dan werkt het prima.

[Voor 21% gewijzigd door banaliteit op 23-01-2023 08:32]

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik gebruik zelf Conbee2 met Z2Mmet 80 devices en met meer dan genoeg routers door het hele huis en ik ervaar soms problemen. Ik weet niet precies wat de oorzaak is.

Voorbeelden:
- Philips hue color bulb van 5 jaar geleden heeft het altijd goed gedaan. Van een op andere dag krijg ik ook opeens no response received errors. Ik heb deze bulb nooit meer werkend gekregen. Op de Philips hue bridge werkte het wel prima.
- Philips hue light strip van 5 jaar oud die wel gepaired kan worden, maar na paar minuten wordt die unresponsive. Kan ook geen OTA uitvoeren.

In dagelijks gebruik werkt het prima.

[Voor 17% gewijzigd door banaliteit op 23-01-2023 08:32]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Zit je op de laatste firmware van de Conbee?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

banaliteit schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:32:
Ik gebruik zelf Conbee2 met Z2Mmet 80 devices en met meer dan genoeg routers door het hele huis en ik ervaar soms problemen. Ik weet niet precies wat de oorzaak is.

Voorbeelden:
- Philips hue color bulb van 5 jaar geleden heeft het altijd goed gedaan. Van een op andere dag krijg ik ook opeens no response received errors. Ik heb deze bulb nooit meer werkend gekregen. Op de Philips hue bridge werkte het wel prima.
- Philips hue light strip van 5 jaar oud die wel gepaired kan worden, maar na paar minuten wordt die unresponsive. Kan ook geen OTA uitvoeren.

In dagelijks gebruik werkt het prima.
Dat zijn beide zaken die niet door de stick worden afgehandeld. Ik zou een Conbee Firmware update voorstellen, maar voor de rest zit het echt in de software. De Coordinator doet enkel het verkeer en heeft zelf geen geheugen. Enkel een geheugen voor netwerk settings (Key, Mac, Etc). Hij is dus niet in staat om te cherry picken.

• GENETX
Mimiix schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Zit je op de laatste firmware van de Conbee?
Ja, ik heb zelfs verschillende firmwares getest, maar geen lijkt echt lekker te werken. Inmiddels zit ik weer op de laatste.

Merk wel op dat ik eigenlijk enkel problemen heb met het aansturen van meer dan 1 ding, en zeker dus de 15 lampen in 1 keer. Met één Z2M lichtroep gaat dat goed, maar met 2 of meer levert dat soms al problemen op (zeker bij 3+ neemt het toe). Ik dacht dat het wellicht kwam door het mixen van schakelaars en lampen, maar dat blijkt het ook niet te zijn.

Dus, 1 Z2M lichtgroep met alle lampen gaat prima. Maar het schakelen van een lichtgroep "Woonkamer" (6 lampen, 1 schakelaar), "eettafel" (5 lampen), "kantoor" (2 lampen) en aanrecht los (1 schakelaar) levert problemen op. Ook verlichting (alles behalve "kantoor") en "kantoor" los levert ook al soms problemen op. Zet ik kantoor aan met een delay van 1 seconde, dan gaat het goed.

Dus ik vermoed dat het een overload is voor de Conbee II om dit te handlen. De Ikea Tradfri had er geen moeite mee terwijl ik daar zelfs HA groepen gebruikte ipv de interne. Dus daar zit wel een groot verschil in ervaring.

Op een Lidl ledstrip na is alles Ikea Tradfri.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

GENETX schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Ja, ik heb zelfs verschillende firmwares getest, maar geen lijkt echt lekker te werken. Inmiddels zit ik weer op de laatste.

Merk wel op dat ik eigenlijk enkel problemen heb met het aansturen van meer dan 1 ding, en zeker dus de 15 lampen in 1 keer. Met één Z2M lichtroep gaat dat goed, maar met 2 of meer levert dat soms al problemen op (zeker bij 3+ neemt het toe). Ik dacht dat het wellicht kwam door het mixen van schakelaars en lampen, maar dat blijkt het ook niet te zijn.

Dus, 1 Z2M lichtgroep met alle lampen gaat prima. Maar het schakelen van een lichtgroep "Woonkamer" (6 lampen, 1 schakelaar), "eettafel" (5 lampen), "kantoor" (2 lampen) en aanrecht los (1 schakelaar) levert problemen op. Ook verlichting (alles behalve "kantoor") en "kantoor" los levert ook al soms problemen op. Zet ik kantoor aan met een delay van 1 seconde, dan gaat het goed.

Dus ik vermoed dat het een overload is voor de Conbee II om dit te handlen. De Ikea Tradfri had er geen moeite mee terwijl ik daar zelfs HA groepen gebruikte ipv de interne. Dus daar zit wel een groot verschil in ervaring.

Op een Lidl ledstrip na is alles Ikea Tradfri.
Ik weet niet hoe Z2M dit doet. Op Zigbee level heb je Group casts. Als Z2M daar netjes gebruik van maakt, zal dat goed moeten gaan op de Conbee (hij stuurt een group cast per groep uit).

Kan het zijn dat je al die lampen los aanstuurt en dus daarom het limiet pakt?

• GENETX
Oeh, dat weet ik ook niet hoe Z2M dat precies doet. Maar ik vermoed dat het wel een Group cast is, want anders zou het toch wel vreemd zijn dat ik geen problemen heb bij het aansturen van een enkele Z2M Groep, maar wel als ik ze los vanuit HA (bijvoorbeeld een HA lightgroup) aanstuur.

[Voor 3% gewijzigd door GENETX op 23-01-2023 10:07]

• RobertMe
Mimiix schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Ik weet niet hoe Z2M dit doet. Op Zigbee level heb je Group casts. Als Z2M daar netjes gebruik van maakt, zal dat goed moeten gaan op de Conbee (hij stuurt een group cast per groep uit).

Kan het zijn dat je al die lampen los aanstuurt en dus daarom het limiet pakt?
Z2M gebruikt "gewoon" Zigbee groepen en stuurt dus ook een broadcast/multicast om een groep te schakelen. Hetzelfde overigens met scenes, die worden via Zigbee beheert en dus niet uit "opslag" van Z2M gehaald en individueel aangestuurd.

Maar als @GENETX vervolgens 5 groepen tegelijkertijd wilt schakelen is het "probleem" natuurlijk weer hetzelfde als met 5 individuele lampen tegelijkertijd. Of beter gezegd: misschien nog wel erger. Immers zijn 5 losse lampen uit zetten 5 singlecast/unicast berichten (dus 5 berichten met elk een eigen directe route (al dan niet met tussenstations) naar de lampen). Bij 5 groepen gaat het om 5 multicast/broadcast berichten die letterlijk het hele netwerk door moeten en elke node moeten bereiken. Dus voor de coördinator is het verkeer hetzelfde, maar voor het netwerk an zich wel verschillend.

@GENETX kan het overigens niet zijn dat je bv een ander apparaat hebt toegevoegd en dat de mesh in de war brengt? Dat zou wellicht wel nog iets kunnen verklaren.

• GENETX
RobertMe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:16:
@GENETX kan het overigens niet zijn dat je bv een ander apparaat hebt toegevoegd en dat de mesh in de war brengt? Dat zou wellicht wel nog iets kunnen verklaren.
Nouja, ik heb in het weekend gewoon alles wat nog op de Tradfri bridge zat overgezet op Z2M, dus dat zijn ca 20 apparaten :X .

Dus ja, je verklaring zou kunnen kloppen @RobertMe. Voorheen zaten deze lichten dus op een eigen netwerk en alles binnen het Ikea ecosysteem. Dat werkte vlekkeloos. Dus tussenliggende routers zouden inderdaad potentieel ook een probleem kunnen zijn.

Ik had wel dat een paar Ikea remotes ook niet goed gelinkt werden en ineens ook een Aqara powerplug lieten schakelen. Naar het opnieuw toevoegen van de schakelaar werkt het wel goed. Dus daar liep iets ook niet helemaal lekker.

[Voor 37% gewijzigd door GENETX op 23-01-2023 12:11]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Z2M gebruikt "gewoon" Zigbee groepen en stuurt dus ook een broadcast/multicast om een groep te schakelen. Hetzelfde overigens met scenes, die worden via Zigbee beheert en dus niet uit "opslag" van Z2M gehaald en individueel aangestuurd.

Maar als @GENETX vervolgens 5 groepen tegelijkertijd wilt schakelen is het "probleem" natuurlijk weer hetzelfde als met 5 individuele lampen tegelijkertijd. Of beter gezegd: misschien nog wel erger. Immers zijn 5 losse lampen uit zetten 5 singlecast/unicast berichten (dus 5 berichten met elk een eigen directe route (al dan niet met tussenstations) naar de lampen). Bij 5 groepen gaat het om 5 multicast/broadcast berichten die letterlijk het hele netwerk door moeten en elke node moeten bereiken. Dus voor de coördinator is het verkeer hetzelfde, maar voor het netwerk an zich wel verschillend.

Ik weet dat de Conbee een limiet heeft van 20 per seconde (althans, de deCONZ API, dus ik verwacht de Conbee ook).

Dat betekend dat je 20 groepen per seconden aan zou moeten kunnen sturen.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb dezelfde problemen ook wel gehad maar kwam er op een gegeven moment achter dat mijn wifi frequentie en Zigbee frequentie erg dicht bij elkaar lagen en dat daardoor de Zigbee af en toe weggedrukt werd. Gebruik nu sinds een tijdje voor de 2.4Ghz Wifi in huis alleen kanaal 1 en 6 en voor Zigbee kanaal 25 en sindsdien zijn dat soort problemen amper meer voorgekomen en is mijn Zigbee mesh een stuk betrouwbaarder geworden. Ben onlangs overigens ook overgestapt van een Conbee naar een Sonoff stick maar dat had een andere reden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• GENETX
Himalaya schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:15:
Ik heb dezelfde problemen ook wel gehad maar kwam er op een gegeven moment achter dat mijn wifi frequentie en Zigbee frequentie erg dicht bij elkaar lagen en dat daardoor de Zigbee af en toe weggedrukt werd. Gebruik nu sinds een tijdje voor de 2.4Ghz Wifi in huis alleen kanaal 1 en 6 en voor Zigbee kanaal 25 en sindsdien zijn dat soort problemen amper meer voorgekomen en is mijn Zigbee mesh een stuk betrouwbaarder geworden. Ben onlangs overigens ook overgestapt van een Conbee naar een Sonoff stick maar dat had een andere reden.
Ik heb wel echt de rookie mistake gemaakt om niet het kanaal van Z2M te veranderen van de standaard 11...

Zojuist mijn Wifi van kanaal 9 naar 3 gezet om het één en ander nog wat te verbeteren. Ik heb het gevoel dat het wel een postieve impact heeft, maar niet feilloos. Obv @Mimiix zijn post heb ik een delay van 50ms ingesteld (=20 requests per minuut) en daarmee lijkt de Home Assistant lichtgroep wel stabiel(er?) te werken (al stroomt mijn log vol :? ). Maar een aantal Z2M lichtgroepen tegelijkertijd aansturen wil nog steeds niet.

Inmiddels heb ik een Sonoff ZBDongle-P binnen die ik op een 2e Z2M container ga draaien (ga er vanuit dat ik meerdere Z2M instanties tegelijkertijd via losse containers kan draaien). Ik ga eens langzaam de boel migreren zodra ik wat tijd heb (komende week helaas niet) om te kijken of ik merkbaar verschil krijg. Helaas gaat heet steeds moeten pairen me te veel tijd vergen om een goed en eerlijk vergelijk te maken.

• septillion

septillion

@GENETX De open deur, de stick hangt wel met een kabel aan whatever device het in zit en dan niet pal naast een AP of ander device met antenne?

• GENETX
septillion schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:03:
@GENETX De open deur, de stick hangt wel met een kabel aan whatever device het in zit en dan niet pal naast een AP of ander device met antenne?
Nee, die hangt wel aan een USB verlengkabel en niet direct naast een accesspoint (al moet ik wel bekennen dat de afstand beperkt is tot een meter vanaf mijn AP...). Al lag mijn Tradfri hub wel naast het AP zonder problemen, maar dat zegt ook niet alles).

[Voor 9% gewijzigd door GENETX op 23-01-2023 21:13]

• RobertMe
GENETX schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Ik heb wel echt de rookie mistake gemaakt om niet het kanaal van Z2M te veranderen van de standaard 11...
Afaik hebben de Zigbee en wifi kanaalnummers niks met elkaar te maken? Uiteraard bevinden beiden zich wel in de 2,4GHz band. Maar kanaal 1 van wifi is een andere frequentie dan kanaal 1 van Zigbee. Waarbij ee dus wel overlap is tussen de hoge wifi kanalen en de lage Zigbee kanalen. Maar het is, AFAIK, niet zo dat wifi kanaal 11 en Zigbee kanaal 11 dezelfde frequentie gebruiken.
Zojuist mijn Wifi van kanaal 9 naar 3 gezet om het één en ander nog wat te verbeteren.
offtopic:
Altijd 1, 6 en 11 gebruiken. De 20MHz brede kanalen gebruiken in werkelijkheid 5 kanalen. Voor kanaal 1 is dat dus "-1" t/ 3, 6 dan 4 t/m 8 en 11 9 t/m 13. Met het gebruik van afwijkende kanalen krijg je interferentie van 2 andere kanalen wat de boel zeker niet ten goede komt. Als in: jouw kanaal 9 gebruikt dus 7 t/m 10 en overlapt daarmee zowel op kanaal 6 van jouw buren als met kanaal 11.
Inmiddels heb ik een Sonoff ZBDongle-P binnen die ik op een 2e Z2M container ga draaien (ga er vanuit dat ik meerdere Z2M instanties tegelijkertijd via losse containers kan draaien). Ik ga eens langzaam de boel migreren zodra ik wat tijd heb (komende week helaas niet) om te kijken of ik merkbaar verschil krijg. Helaas gaat heet steeds moeten pairen me te veel tijd vergen om een goed en eerlijk vergelijk te maken.
Kun je niet gewoon de Z2M stoppen, Conbee uittrekken, Sonoff insteken (, pad naar stick aanpassen), Z2M starten? Dat kan vaak wel in ieder geval. En zo ben ik over gestapt van een CC2531 naar de Sonoff. Uiteindelijk wel even al mijn Hue spotjes spanningsloos moeten maken. Deze werkte toen pas weer. Mogelijk dat ik dat had kunnen voorkomen door de Sonoff te "flashen" met het IEEE adres van de CC2531 zoals (optioneel maar aanbevolen) staat omschreven in de handleiding. Maar spanningsloos maken had natuurlijk ook gekund door in de meterkast de groep uit te zetten :+.

• GENETX
RobertMe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Afaik hebben de Zigbee en wifi kanaalnummers niks met elkaar te maken? Uiteraard bevinden beiden zich wel in de 2,4GHz band. Maar kanaal 1 van wifi is een andere frequentie dan kanaal 1 van Zigbee. Waarbij ee dus wel overlap is tussen de hoge wifi kanalen en de lage Zigbee kanalen. Maar het is, AFAIK, niet zo dat wifi kanaal 11 en Zigbee kanaal 11 dezelfde frequentie gebruiken.

[...]

offtopic:
Altijd 1, 6 en 11 gebruiken. De 20MHz brede kanalen gebruiken in werkelijkheid 5 kanalen. Voor kanaal 1 is dat dus "-1" t/ 3, 6 dan 4 t/m 8 en 11 9 t/m 13. Met het gebruik van afwijkende kanalen krijg je interferentie van 2 andere kanalen wat de boel zeker niet ten goede komt. Als in: jouw kanaal 9 gebruikt dus 7 t/m 10 en overlapt daarmee zowel op kanaal 6 van jouw buren als met kanaal 11.

[...]

Kun je niet gewoon de Z2M stoppen, Conbee uittrekken, Sonoff insteken (, pad naar stick aanpassen), Z2M starten? Dat kan vaak wel in ieder geval. En zo ben ik over gestapt van een CC2531 naar de Sonoff. [small]Uiteindelijk wel even al mijn Hue spotjes spanningsloos moeten maken. Deze werkte toen pas weer. Mogelijk dat ik dat had kunnen voorkomen door de Sonoff te "flashen" met het IEEE adres van de CC2531 zoals (optioneel maar aanbevolen) staat omschreven in de handleiding. Maar spanningsloos maken had natuurlijk ook gekund door in de meterkast de groep uit te zetten :+.[//]
Aah, dat kan ik wel proberen, maar ik meende dat dat alleen maar ging als je dezelfde type chip had (of vergelijkbaar). Draai zo wel even een backup, al kan ik me niet echt permiteren dat de boel stuk gaat gezien de agenda...

En thanks met betrekking tot WiFi kanalen, zal ik zo ook even oppakken.

• RobertMe
GENETX schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Aah, dat kan ik wel proberen, maar ik meende dat dat alleen maar ging als je dezelfde type chip had (of vergelijkbaar). Draai zo wel even een backup, al kan ik me niet echt permiteren dat de boel stuk gaat gezien de agenda...
Je zult even de documentatie er op moeten naslaan. CC2531 is natuurlijk ook een andere chip dan de Sonoff, maar daarbij kon het dus wel. Of Conbee naar Sonoff ook kan durf ik niet te zeggen.

• GENETX
Dat lijkt niet te kunnen:
https://www.zigbee2mqtt.i...-repairing-of-all-devices

Gezien de tijd laat ik dat voor nu even, kan het me niet permitteren dat de boel nu helemaal stuk gaat. Ik ga liever rustig aan het nieuwe netwerk van scratch opbouwen in dit geval. Gelukkig kan dat in kleine stapjes, waarbij ik ook kan kijken of het toevoegen van een bepaald apparaat problemen geeft. Maar dat wordt iets voor volgende week. Ik laat het weten of het significante verbeteringen geeft.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Klopt, die kanaalnummers hebben niks met elkaar te maken maar kanaal 11 binnen de 2.4GHz wifi band komt wel dicht bij 20 en 25 van Zigbee, en kan de boel dan wel degelijk overstemmen. Ik merkte het met name bij de (batterij gevoede) motion sensors die soms niet en vaak veel te traag reageerden maar ook lampen (hue) reageerden soms niet of niet juist.

Dit is een mooi overzicht van de verschillende kanalen en de overlap die ze met Wifi hebben:

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• The Zep Man
Himalaya schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:26:
Dit is een mooi overzicht van de verschillende kanalen en de overlap die ze met Wifi hebben:

[Afbeelding]
Toevoegingen aan dit overzicht:
• Zigbee kanaal 11 is vaak het standaardkanaal. Dit is suboptimaal omdat het overlap heeft met Wi-Fi kanaal 1. Overweeg voor nieuwe installaties om een ander kanaal te kiezen.
• Kanaal 25 en 26 kunnen wel eens beperkt zijn in hun zendcapaciteit door Amerikaanse regelgeving (had ik eens uit een Zigbee PDF document gehaald). Ik weet niet of dit enkel een 'legal' aspect is, of ook daadwerkelijk technisch beperkt wordt.
• Gebruik geen 80 MHz 2,4 GHz Wi-Fi-kanalen. Daarmee overlap je alles, inclusief kanalen 15, 20 en 25.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

GENETX schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Zojuist mijn Wifi van kanaal 9 naar 3 gezet om het één en ander nog wat te verbeteren. Ik heb het gevoel dat het wel een postieve impact heeft, maar niet feilloos. Obv @Mimiix zijn post heb ik een delay van 50ms ingesteld (=20 requests per minuut) en daarmee lijkt de Home Assistant lichtgroep wel stabiel(er?) te werken (al stroomt mijn log vol :? ). Maar een aantal Z2M lichtgroepen tegelijkertijd aansturen wil nog steeds niet.

Je hebt groepen in HA of in Z2M?

Als je groepen in HA hebt, dan doe je effectief hetzelfde als we zeiden: Elke lamp wordt per stuk aangestuurd.

Als Z2M een groep heeft (en die doorgezet is naar HA) stuur je enkel de groep aan.

• GENETX
Mimiix schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Je hebt groepen in HA of in Z2M?

Als je groepen in HA hebt, dan doe je effectief hetzelfde als we zeiden: Elke lamp wordt per stuk aangestuurd.

Als Z2M een groep heeft (en die doorgezet is naar HA) stuur je enkel de groep aan.
In principe beide, maar ik gebruik de interne Z2M groepen. De HA groep heb ik later aangemaakt om de andere route te kunnen testen.

De groepen geven dus meer problematiek, al schakelen alle lampen dan wel gelijktijdig en direct, mocht het goed gaan met het bericht. De HA groepen zijn duidelijk individueel inderdaad met vertraging. Maar deze lijkt wel stabieler te werken.

Net de Z2M groepen "Woonkamer" en "Eettafel" uitgeschakeld via de HA user interface vanuit mijn kantoor. Daar zat dus wat human input delay tussen, maar toch stond de eettafel aan toen ik net beneden kwam :(

[Voor 34% gewijzigd door GENETX op 24-01-2023 10:20]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

GENETX schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:08:
[...]

In principe beide, maar ik gebruik de interne Z2M groepen. De HA groep heb ik later aangemaakt om de andere route te kunnen testen.

De groepen geven dus meer problematiek, al schakelen alle lampen dan wel gelijktijdig en direct, mocht het goed gaan met het bericht. De HA groepen zijn duidelijk individueel inderdaad met vertraging. Maar deze lijkt wel stabieler te werken.

Net de Z2M groepen "Woonkamer" en "Eettafel" uitgeschakeld via de HA user interface vanuit mijn kantoor. Daar zat dus wat human input delay tussen, maar toch stond de eettafel aan toen ik net beneden kwam :(
Ik denk dat er dan wat anders aan de hand is. Dit is geen gedrag wat de Coordinator kan veroorzaken. Ik weet verder niet hoe Z2M werkt, maar het lijkt me eerder interference te zijn.

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:26
Zigbee2mqtt verstuurd regelmatig status updates, dit wordt getriggered wanneer een van de properties van een device veranderd. Als voorbeeld een deur contact sensor, die stuurt niet alleen een status update als de deur open of dicht gaat maar ook als de linkquality of device_temperature wijzigd. Nou is mijn vraag, kan je dit gedrag aanpassen in zigbee2mqtt? Dus alleen een status update wanneer de contact (deur open of dicht) propertie wijzigd maar niet als de linkquality veranderd. Is dit mogelijk?

• Laef
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-03 18:37
@GENETX Ik heb (bij de installatie van een vriend) dezelfde ervaringen met een Conbee2, Zigbee2MQTT en het schakelen van veel devices tegelijk.
De installatie daar bestaat in totaal uit meer dan 90 zigbee devices. De scenewisselingen op losse lampen (tot aan een stuk of 10) ging over het algemeen prima, totdat we alle plafondspots in de woonkamer vervingen met zigbee lampen (14 stuks) en die aan de scenes toevoegden.

Uiteindelijk heb ik eerst de losse lampen aan zigbee-groepen toegevoegd, en die in de scenes verwerkt, wat al iets beter ging maar alsnog niet perfect.

Nu heb ik de scenes 'uit elkaar getrokken' in verschillende clusters van groepjes (lampen buiten voor, lampen buiten achter, accessoirelampen etc.). Die scenes roep ik aan vanuit een script, met delays ertussen. Het duurt wat langer om van scene te wisselen, en het gaat niet meer zo mooi synchroon maar de foutratio is nu terug naar ongeveer 10%.

Google Home vindt het aanroepen van zo'n script minder leuk dan een scene. Omdat het script delays bevat, meldt home assistant niet op tijd terug dat het script is uitgevoerd. Google Home heeft kennelijk weinig geduld, en rapporteert dus 'er is iets misgegaan' terug na het activeren van een script. De scenes worden wel toegepast, maar het is minder fraai.
Om eerlijk te zijn werkte de antieke milight installatie voor die spotjes de afgelopen 9 jaar eigenlijk gewoon beter (complimenten aan milight, die spotjes van een tientje per stuk hebben hun kwaliteit wel bewezen!)

Lang verhaal kort, na uren prutsen en googlen lijkt de bottleneck wat dit betreft te zitten in de Conbee2. Nu draait deze nog niet op de laatste firmware en met het oog op de PAF en het gebrek aan een reservestick durfden we niet aan om ons van de regen in de drup te helpen met een mislukte update..

Hier: https://github.com/home-assistant/core/pull/76939 (alhoewel met ZHA) komt men ook tot de conclusie dat het probleem bij de conbee2 ligt en de TS lost het probleem op met een Sonoff coordinator.

Ik ben lang tevreden geweest met de conbee2 na het overstappen vanaf een CC2531 maar ook dit apparaat blijkt zijn limieten te hebben.

• GENETX
Bedankt . Ik kan volgende week beginnen met testen met een Sonoff obv CC2652P. Ik heb volgens mij inmiddels 4 hypotheses, waarvan ik er 2 zal kunnen testen :+ . Ik laat weten wat er uit komt.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Laef schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:47:

Lang verhaal kort, na uren prutsen en googlen lijkt de bottleneck wat dit betreft te zitten in de Conbee2. Nu draait deze nog niet op de laatste firmware en met het oog op de PAF en het gebrek aan een reservestick durfden we niet aan om ons van de regen in de drup te helpen met een mislukte update..
Heb je wat bronnen van het googlen die ik kan doorspelen aan de fabrikant om het issue op te lossen?

Ik heb met deCONZ nooit problemen met delays/vertragingen of dingen die niet reageren met gebruik van de Conbee 2. Enkel als ik boven de 20 lampen per seconde wil doen.

• Laef
Mimiix schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Heb je wat bronnen van het googlen die ik kan doorspelen aan de fabrikant om het issue op te lossen?

Ik heb met deCONZ nooit problemen met delays/vertragingen of dingen die niet reageren met gebruik van de Conbee 2. Enkel als ik boven de 20 lampen per seconde wil doen.
https://github.com/home-assistant/core/pull/76939

https://www.reddit.com/r/...really_getting_desperate/

YouTube: Zigbee2MQTT with Conbee 2 Not a Happy Marriage / https://www.smarthomejunk...e-2-not-a-happy-marriage/

https://forum.phoscon.de/...h-ikea-tradfri-bulbs/1983

https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3602

Ergens in de DeCONZ keten loopt er iets helemaal vast als er teveel tegelijk wordt gevraagd. Of dat nu een hardware of software issue is, of misschien zelfs aan de kant van zigbee2mqtt/ZHA ligt, het lijkt me dat er ergens een buffer ingebouwd moet worden die de berichten dan throttled.

@GENETX Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de Sonoff.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Laef schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:09:
[...]

https://www.reddit.com/r/...really_getting_desperate/

YouTube: Zigbee2MQTT with Conbee 2 Not a Happy Marriage / https://www.smarthomejunk...e-2-not-a-happy-marriage/

Ergens in de DeCONZ keten loopt er iets helemaal vast als er teveel tegelijk wordt gevraagd. Of dat nu een hardware of software issue is, of misschien zelfs aan de kant van zigbee2mqtt/ZHA ligt, het lijkt me dat er ergens een buffer ingebouwd moet worden die de berichten dan throttled.

@GENETX Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de Sonoff.
Ik heb ze allemaal doorgenomen.

Reactie per link:

Hierin spreken ze erover dat het waarschijnlijk toch in de aansturing ligt en de ontvanger. Nogmaals in deCONZ spelen deze issues niet (zoals beschreven in de issue). Daardoor is het aannemelijk dat het in de aansturing ligt.
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Heeft hetzelfde issue als de user hierboven. Teveel lampen tegelijk aansturen en niet queuen. Wat ook niet duidelijk is, is wat het command precies is. Ikea lampen hebben een firmware bug waarbij de firmware vastloopt als je 2 commands tegelijk doet, waardoor ie tussen de 2 en 6 seconden unresponsive is.

YouTube: Zigbee2MQTT with Conbee 2 Not a Happy Marriage

Voelt heel erg als clickbait. Veel issues in de comments zijn ook niet heel conclusive in hoe en waarom. Houd er ook rekening mee dat de sonoff een nieuwe chip heeft en een antenne. Die laatste is zeker voor omgevingen met veel interferentie een gamechanger.

Is al een langer een bug report waar Dresden niets mee doet. Scenes werken gewoon niet lekker en het lastige met dit is ook dat niet alle lampen goed om gaan met de zigbee specificatie. Ik heb hem helaas niet gezien,anders had ik er op geantwoord. Overigens niet related aan de Conbee 2.

Niets met de Conbee 2 te maken, enkel met de software en aansturing.

Het probleem is voornamelijk de aansturing. Zagen we in 2.19 ook bij de conbee, waarbij het netwerk niets deed. Was een bug in deCONZ.

Dit soort issues kun je enkel aantonen door middels zigbee sniffing al het verkeer uit te lezen. Dan kan je exact zien wat de Coordinator stuurt en wat de lamp doet. In bovenstaande issues is het vaak dat een device niet netjes antwoord of reageert. Zie bijvoorbeeld de Aqara sensoren die in een deep sleep gaan voor 1 uur en verder niet reageren op netwerk verzoeken.

• Laef
Mimiix schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Ik heb ze allemaal doorgenomen.

Reactie per link:

Hierin spreken ze erover dat het waarschijnlijk toch in de aansturing ligt en de ontvanger. Nogmaals in deCONZ spelen deze issues niet (zoals beschreven in de issue). Daardoor is het aannemelijk dat het in de aansturing ligt.
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Heeft hetzelfde issue als de user hierboven. Teveel lampen tegelijk aansturen en niet queuen. Wat ook niet duidelijk is, is wat het command precies is. Ikea lampen hebben een firmware bug waarbij de firmware vastloopt als je 2 commands tegelijk doet, waardoor ie tussen de 2 en 6 seconden unresponsive is.

YouTube: Zigbee2MQTT with Conbee 2 Not a Happy Marriage

Voelt heel erg als clickbait. Veel issues in de comments zijn ook niet heel conclusive in hoe en waarom. Houd er ook rekening mee dat de sonoff een nieuwe chip heeft en een antenne. Die laatste is zeker voor omgevingen met veel interferentie een gamechanger.

Is al een langer een bug report waar Dresden niets mee doet. Scenes werken gewoon niet lekker en het lastige met dit is ook dat niet alle lampen goed om gaan met de zigbee specificatie. Ik heb hem helaas niet gezien,anders had ik er op geantwoord. Overigens niet related aan de Conbee 2.

Niets met de Conbee 2 te maken, enkel met de software en aansturing.

Het probleem is voornamelijk de aansturing. Zagen we in 2.19 ook bij de conbee, waarbij het netwerk niets deed. Was een bug in deCONZ.

Dit soort issues kun je enkel aantonen door middels zigbee sniffing al het verkeer uit te lezen. Dan kan je exact zien wat de Coordinator stuurt en wat de lamp doet. In bovenstaande issues is het vaak dat een device niet netjes antwoord of reageert. Zie bijvoorbeeld de Aqara sensoren die in een deep sleep gaan voor 1 uur en verder niet reageren op netwerk verzoeken.
Ik dacht dat je iets anders ging doen met die linkjes dan enkel keihard debunken.

Ik heb maar een antwoord: in de eerste link die ik initeel gaf speelt exact dit probleem, de conbee wordt vervangen en het is opgelost.

Als de werkwijze van phoscon 'ontkennen en debunken tot we er echt eens naar gaan kijken' is: tabee! 8)
Ik steek er namelijk net zo makkelijk een Sonoff in.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Laef schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Ik dacht dat je iets anders ging doen met die linkjes dan enkel keihard debunken.

Ik heb maar een antwoord: in de eerste link die ik initeel gaf speelt exact dit probleem, de conbee wordt vervangen en het is opgelost.

Als de werkwijze van phoscon 'ontkennen en debunken tot we er echt eens naar gaan kijken' is: tabee! 8)
Ik steek er namelijk net zo makkelijk een Sonoff in.
Dat is niet mijn intentie, jammer dat je dat zo ziet. Andersom kan ik ook nu heel makkelijk roepen dat je mijn reactie debunkt en enkel je zin door wil drijven. Heeft geen zin, komen we nergens mee.

Ik moet enkel realistisch zijn en kijken wat er gebeurd en mis gaat. Ik ben de laatste die zal roepen dat niets aan de Conbee ligt, gezien de hele ontwikkeling bij deCONZ een zooi is. Echter moet ik hier gewoon concluderen dat ik geen enkele situatie gezien heb die daadwerkelijk uitsluitsel geeft op de issues en direct een richting op wijst. Mijn ervaring is dat Zigbee heel lastig is en aansturing net zo. Met die kennis zou het enkel kortzichtig zijn om makkelijk ergens heen te wijzen.

Doe wat je wilt, het zal mij een biet zijn wat je er in steekt. Het enige wat ik wil is helpen waar ik kan.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Laef schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Overigens: Phoscon heeft hier niets mee van doen. Dresden-Elektronik is de fabrikant. En inderdaad: Ze doen niets uitzichzelf, als er geen aanleiding is of uberhaupt een point is waar op gekeken kan worden. Enkel roepen "het werkt niet" kan van alles zijn .
Nevertheless, jammer dat je je zo opstelt en weinig respect lijkt te tonen.

• Laef
Mimiix schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Dat is niet mijn intentie, jammer dat je dat zo ziet. Andersom kan ik ook nu heel makkelijk roepen dat je mijn reactie debunkt en enkel je zin door wil drijven. Heeft geen zin, komen we nergens mee.

Ik moet enkel realistisch zijn en kijken wat er gebeurd en mis gaat. Ik ben de laatste die zal roepen dat niets aan de Conbee ligt, gezien de hele ontwikkeling bij deCONZ een zooi is. Echter moet ik hier gewoon concluderen dat ik geen enkele situatie gezien heb die daadwerkelijk uitsluitsel geeft op de issues en direct een richting op wijst. Mijn ervaring is dat Zigbee heel lastig is en aansturing net zo. Met die kennis zou het enkel kortzichtig zijn om makkelijk ergens heen te wijzen.

Doe wat je wilt, het zal mij een biet zijn wat je er in steekt. Het enige wat ik wil is helpen waar ik kan.
Dat is prima. Mijn intentie is exact hetzelfde, door het probleem van de Genetx te bevestigen en aan te geven hoe ik het heb weten te minimaliseren.

Vervolgens vraag je me om meerdere van deze verhalen te verzamelen op google. Geen idee waarom mijn verhaal, dat van Genetx en de github link die ik aandroeg niet al genoeg is?

Ik geef zelfs nog aan dat het helemaal niet uitmaakt waar het misgaat, maar dat het enkel handig is als men coordineert om het op te lossen. Het feit dat dit vaak toch wel een beetje misgaat rondom de conbee2 zegt misschien wel wat?

Dat je die links niet met de fabrikant deelt zoals je noemt waar je het voor nodig hebt, maar vervolgens stuk voor stuk gaat roepen dat het om andere problemen gaat, of zelfs clickbait is (WTF?)

Waarom vraag je er dan om? Wat heeft het voor zin om bij elke link te roepen dat het om een ander probleem gaat? doet dat af aan mijn probleem, en dat van Genetx. Lost dat het op? Maakt het dat een non-probleem? <knip>

De enige oplossing die ik zie is vervangen voor Sonoff.

We houden het vriendelijk!

[Voor 3% gewijzigd door septillion op 26-01-2023 17:08]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Gezien het taalkgebruik en het op de man spelen, heeft een reactie weinig zin.

Ik wens je het beste.

[Voor 79% gewijzigd door septillion op 26-01-2023 17:07]

• Laef
Mimiix schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Gezien het taalkgebruik en het op de man spelen, heeft een reactie weinig zin.

Ik wens je het beste.
Dankjewel!

Ik hoop dat het snel opgelost wordt voor Genetx en andere conbee2 bezitters.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Laef schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Dankjewel!

Ik hoop dat het snel opgelost wordt voor Genetx en andere conbee2 bezitters.
Dat zal bij de Developer van Z2M moeten beginnen. @Koenkk heeft daar de expertise en connecties voor :)

• Laef
Mimiix schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:13:
[...]

Dat zal bij de Developer van Z2M moeten beginnen. @Koenkk heeft daar de expertise en connecties voor :)
Mooi dat er een mogelijke oplossing is. hopelijk draagt mijn melding daar aan bij.
Het bevreemdt me wel dat het zich concentreert rondom de conbee2 stick en ook een probleem is bij ZHA gebruikers.

Maar als de fix is om specifiek voor deze stick de aanvoer wat meer te pamperen, omdat deze een probleem heeft met zaken waar veel andere sticks probleemloos mee omgaan, dan ben ik blij als ze dat probleem voor een ander oplossen.

• RobertMe
Laef schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Mooi dat er een mogelijke oplossing is. hopelijk draagt mijn melding daar aan bij.
Het bevreemdt me wel dat het zich concentreert rondom de conbee2 stick en ook een probleem is bij ZHA gebruikers.

Maar als de fix is om specifiek voor deze stick de aanvoer wat meer te pamperen, omdat deze een probleem heeft met zaken waar veel andere sticks probleemloos mee omgaan, dan ben ik blij als ze dat probleem voor een ander oplossen.
Waarbij het gekke dus ook nog eens is dat de ondersteuning voor de Conbee aan Zigbee2mqtt is bijgedragen door Dresden. Dus naar mijn idee mag je hun er zeker op wijzen. Sure, ze zijn niet verplicht om het te fixen of wat dan ook omdat het zeker nu gewoon onderdeel is van de opensource Z2M code.

Maar achteraf waren ze bij Home Assistant volgens mij toch ook niet zo blij met de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende contribution van Tuya v.w.b. de integratie die vanuit hun was bijgedragen (en ik weet eerlijk gezegd ook niet of die integratie er nu nog in zit en/of nog door Tuya wordt onderhouden).
En zo kan ik mij ook best indenken dat (bv) Koen de Conbee weer terug schuift naar het kopje "Experimental", of een nieuw kopje "3th party (works but unsupported)"

• Koenkk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-03 21:36
Het onderhoud van de Conbee integratie wordt inderdaad door Dresden gedaan. Ik heb daar zelf geen tijd voor (dit blijft een hoby en focus me daarom op de CC1352/CC2652) en de firmware code is niet open-source. Echter heb ik wel de indruk dat voor de meeste gebruikers de Conbee II prima werkt, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Dit hoeft zoals eerder hier besproken ook niet perse aan de stick te liggen (kan bijv. interferentie zijn: https://www.zigbee2mqtt.i..._range_and_stability.html).

Wat je zou kunnen doen:
- Een issue in de Zigbee2MQTT issue tracker maken (https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues), dan kan ik iniedergeval iemand van Dresden taggen, wellicht kan die daar naar kijken (geen garanties)
- Een CC2652/CC1352 dongle kopen en kijken of dat beter werkt (bijv de SONOFF ZBDongle-P)

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Koenkk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:05:
Het onderhoud van de Conbee integratie wordt inderdaad door Dresden gedaan. Ik heb daar zelf geen tijd voor (dit blijft een hoby en focus me daarom op de CC1352/CC2652) en de firmware code is niet open-source. Echter heb ik wel de indruk dat voor de meeste gebruikers de Conbee II prima werkt, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Dit hoeft zoals eerder hier besproken ook niet perse aan de stick te liggen (kan bijv. interferentie zijn: https://www.zigbee2mqtt.i..._range_and_stability.html).

Wat je zou kunnen doen:
- Een issue in de Zigbee2MQTT issue tracker maken (https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues), dan kan ik iniedergeval iemand van Dresden taggen, wellicht kan die daar naar kijken (geen garanties)
- Een CC2652/CC1352 dongle kopen en kijken of dat beter werkt (bijv de SONOFF ZBDongle-P)
Ik heb mijn connecties bij Dresden als er concrete issues zijn, dus daar kan ik wel een bijdrage leveren.

• Laef
Koenkk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:05:

Wat je zou kunnen doen:
Dankjewel voor het antwoord. Ik ga voor de Sonoff.

edit: onnodig zuur verwijderd

[Voor 3% gewijzigd door Laef op 26-01-2023 18:40]

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Inmiddels ook Zigbee2mqtt draaiend op een Pi met een Sonoff ZBDongle-P.
Zigbee2mqtt heb ik gestart via Portainer.

Misschien een beginnersvraag, maar ik wil het kanaal van 11 naar 25 wijzigen.
Dit kan zowel in de config file als de webgui, maar als ik het kanaal wijzig, dan start Z2M niet meer op;

code:
1
2
3
4
5
Error while starting zigbee-herdsman
Failed to start zigbee
Check http://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Exiting...
Error: startup failed - configuration-adapter mismatch - see logs above for more information.

Als ik hem weer terugzet naar kanaal 11, dan start ie wel weer op.
Momenteel 1 temperatuur sensor als test, waarvan de waarden prima op de mqtt server terecht komen.

Iemand een idee?

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:22
@henkNL config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json verwijderen en opnieuw starten was hier de oplossing

[Voor 6% gewijzigd door jj85 op 26-01-2023 20:31]

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reactie @jj85.
Die had ik al eerder eens verwijdert, maar maakte toen geen verschil.

Inmiddels ook de netwerkkey op 'Generate' gezet, en nu lijkt hij het wel te doen :)

Ik weet dat je opnieuw moet koppelen, maar is dat de way to go?
De coordinator_backup.json verwijderen én key op generate zetten?

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6

• jj85
  • Laatst online: 06:22
@henkNL Eerlijk gezegd geen idee. Maar omdat je toch je netwerk opnieuw moet opbouwen/koppelen, kan het geen kwaad om de networkkey opnieuw te genereren.

• SuaveKadaver
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-03 21:26

SuaveKadaver

Reviewredacteur
Sowieso mooi stukje werk van de developers van ZHA en Z2M dat je de zigbee database kan uitwisselen. Ik weet niet precies hoe dat moet in Z2M, maar in ZHA is dat een knop in de integratiepagina. Op die manier kan je uitsluiten of het aan Z2M ligt of niet. En ook wat Koen zegt, interferentie kan superirritant zijn met Zigbee. Jammer genoeg is het protocol net niet robuust genoeg om dan maar te throttlen lijkt het. Ik weet het fijne er niet van, alleen dat opdrachten 'kwijt' kunnen raken.

Ik zit op de Sonoff Zigbee Dongle Plus V2-E (gaming pro rgb turbomax etc) en die doet het redelijk goed ondanks dat die in een kleine kast zit met de Wifi 6 router en de electra van het huis. Maar ik zou niet durven beweren dat het perfect is of beter is dan een Conbee. Tegelijk geeft de dikke antenne me wel wat vertrouwen, al weet ik niet of dat een wassen neus is.

Ik snap de frustratie van Laef volledig, vraag niet om verdere informatie als je niet van plan bent er wat mee te doen, ga dan zelf zoeken.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:11
Ik heb ook wel eens dat er een lamp aan blijft staan, ik lees nu dat Tradfri lampen niet om kunnen gaan met een dubbel commando? Dus toggle en set brightness bv?

Heb overigens een slaesh coördinator

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in de (on)mogelijkheden van HA omdat ik vind dat het links en rechts in mijn huis toch wat slimmer kan, maar ik diverse losse bridges heb die niet met elkaar communiceren.

Ik heb namelijk een idee om met een Hue sensor niet alleen de verlichting in een kamer in en uit te schakelen, maar ook de Tado radiatorknop.

Nu heb ik al gelezen in dit topic dat er specifieke Hue functionaliteiten wegvallen als je de Hue Bridge niet meer gebruikt. Dus die wil ik nu juist laten staan. Maar zou ik dan alsnog via die sensor een Tado radiator kunnen aansturen?

Volgende vraag, ik zou graag mijn Somfy rolluiken ook op afstand willen bedienen. Ze worden nu aangestuurd met een afstandsbediening op batterijen. Er is een Somfy Hub te koop, maar volgens mij heb ik voor hetzelfde geld een HA setup met een Zigbee antenne erin waar ik meer mee kan.
Maar nu komt het; wat is het bereik van zo'n Zigbee antenne? Letterlijk mijn hele huis hangt vol met Hue, maar het lijkt mij niet dat het Somfy Zigbee signaal over de Hue lampen gaat? Er is een mogelijkheid dat ik de HA server tussen verdiepingen in zet, daar staat al een WiFi access point en er is daar een bedrade netwerkaansluiting. Dan is het verder hooguit 7m afstand met een gipswandje ertussen.
En hoe slim is Somfy? Kan ik de status uitlezen via HA? Of bijvoorbeeld het rolluik dicht is, halverwege staat etc etc.

Ik had al geschreven dat ik ontzettend veel HUE in huis heb. In mijn huiskamer schakeld af en toe een willekeurige lamp niet mee uit. Dit verschilt per keer. Ik heb het idee dat dit komt omdat ik te veel lampen in een kamer heb (12 stuks)? Zou dit puur vanuit HA gestuurd beter worden?
Is het een idee om de lampen die ik niet voor de specifieke HUE functionaliteiten gebruik alleen aan HA te koppelen? Kan ik ze dan nog wel gezamelijk via een Hue dimmer schakelen?

Sorry, een hoop vragen die in mij opkomen waar ik niet direct een antwoord op heb kunnen vinden in dit topic.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Megalomania schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:16:
Ik heb ook wel eens dat er een lamp aan blijft staan, ik lees nu dat Tradfri lampen niet om kunnen gaan met een dubbel commando? Dus toggle en set brightness bv?

Heb overigens een slaesh coördinator
Dat was voor mij de reden om alle Trådfri uit mijn Hue setup te knikkeren. Ik werd er helemaal gestoord van. Maar dat is ook een gimmick van Hue; gedimd uitschakelen. Oftewel, bij het inschakelen krijg je meteen 2 commando's voor je kiezen; aan en een sterkte verandering. En eventueel kleur.
Helaas dus nog geen ervaring met HA. Maar ik lees even mee, wellicht dat er wat specifieke problematiek wegvallen bij een HA setup? Ik heb in mijn keukenkastjes en woonkamerkast wel platte Trådfri led spots, omdat Hue geen alternatief heeft.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

SuaveKadaver schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:48:

Ik snap de frustratie van Laef volledig, vraag niet om verdere informatie als je niet van plan bent er wat mee te doen, ga dan zelf zoeken.
Dat heb ik gedaan, en over dat zelf zoeken: ik monitor de zowel phoscon forums als GitHub forums. Echter missen er zoveel randvoorwaarden in de voorbeelden dat je er niks aan hebt.

Ik wilde er zeker wat mee doen, maar meer dan ik nu heb gedaan kan niet. Maar ach wat weet ik ervan. Goed om te zien dat de Z2m community goed is in problemen oplossen en rationeel denken. Makkelijker is het om te roepen dat er niets mee gedaan wordt als de uitkomst je niet aanstaat.

[Voor 7% gewijzigd door Mimiix op 26-01-2023 22:42]

• GENETX
@Mimiix @Koenkk

Is er nig iets wat ik voor jullie kan doen voor ik een deel van het netwerk overzet, zoals het ophalen van een debug log? Zou zonde zijn als ik nog wat relevante info kan verkrijgen voor ik verder ga testen. Ik verwacht niet direct dat jullie er iets mee doen, maar zou zonde zijn als ik niet potentieel waardevolle info laat liggen.

Voor nu zie ik 4 hypotheses:
1. interferentie op het kanaal zelf (maar dat was nog niet het geval voor ik de laatste 20 tradfri items toevoegde)
2. Interferentie door de combinatie van gebruikte apparatuur
3. Zaken gerelateerd aan de Conbee II stick/firmware/driver
4. Zigbee2Mqtt gerelateerd

Wanneer ik tijd heb gaan eerst de laatste tradfri dingen naar een z2m instantie met Sonoff stick. Dan kan ik ook zien of met ca 30 devices het Conbee netwerk weer stabiel is. Dan kan ik ook eens kijken of ik snel 5 aqara plugs en 2 robb plugs kan schakelen, of dat ook dat problemen geeft. Daarna gaat de rest over naar de sonoff.

Op hypothese 1 na kan ik alles dan wel testen.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

GENETX schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:29:
@Mimiix @Koenkk

Is er nig iets wat ik voor jullie kan doen voor ik een deel van het netwerk overzet, zoals het ophalen van een debug log? Zou zonde zijn als ik nog wat relevante info kan verkrijgen voor ik verder ga testen. Ik verwacht niet direct dat jullie er iets mee doen, maar zou zonde zijn als ik niet potentieel waardevolle info laat liggen.

1. interferentie op het kanaal zelf (maar dat was nog niet het geval voor ik de laatste 20 tradfri items toevoegde)

Wanneer ik tijd heb gaan eerst de laatste tradfri dingen naar een z2m instantie met Sonoff stick. Dan kan ik ook zien of met ca 30 devices het Conbee netwerk weer stabiel is. Dan kan ik ook eens kijken of ik snel 5 aqara plugs en 2 robb plugs kan schakelen, of dat ook dat problemen geeft. Daarna gaat de rest over naar de sonoff.

Voor een groot deel zou een sniffer log helpen. Daarvoor heb je echter 2 coordinatoren nodig, waarbij je het verkeer afluistert. Dan zie je namelijk wat de coordinator uitstuurt en wat de apparaten doen. Als je die log kan doorspelen, kan ik die bij dresden neerleggen. Allicht kan Koen er dan ook iets mee.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vandaag een Aqara pet feeder C1 neergezet voor de poezenbeesten. Maar er gaat iets echt niet lekker binnen Z2M als je een programma probeert in te stellen voor het automatisch voeren:

Geprobeerd:
  • Restart van Z2M
  • Meerdere browsers (desktop: Firefox + Chrome, Android: HA companion App)
  • Cookies verwijderd
Ik wil nu een issue aanmaken op Github, maar valt dit nou onder zigbee2mqtt/issues of onder zigbee2mqtt-frontend/issues? Ik zie het in de frontend, maar of het nou door de frontend komt of dat het probleem ergens anders zit weet ik natuurlijk niet. In de logs op level debug zie ik in ieder geval niets.

Mocht iemand niet weten waar ik deze bug moet posten maar wél weten hoe ik het meteen oplos, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :P

edit: na een nachtje slapen werkt de interface wel normaal. Maar bij het instellen van 5 momenten krijg ik een 'outside buffer bounds' error en bij 6 momenten krijg ik meerdere vage 'unknown attributes' voorgeschoteld. Hiervoor heb ik toch maar een issue aangemaakt

[Voor 16% gewijzigd door Gizz op 28-01-2023 12:19]

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:44
Ik wil Philips wall nodules gaan kopen en deze direct gaan koppelen door middel van binding aan de lamp. Weet iemand of dat inmiddels mogelijk is? Lees online verhalen van mensen waar de binding lukt, maar vervolgens geen van de knoppen werkt.

• RobertMe
Hugo! schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:28:
Ik wil Philips wall nodules gaan kopen en deze direct gaan koppelen door middel van binding aan de lamp. Weet iemand of dat inmiddels mogelijk is? Lees online verhalen van mensen waar de binding lukt, maar vervolgens geen van de knoppen werkt.
Gaan die verhalen dan ook specifiek over die modules? Ik heb hier in ieder geval een Hue Dimmer Switch met een binding naar een groep met alleen Hue spotjes, en dat werkt prima. Uiteraard zie ik geen "events" in Z2M voor het gebruik van de knoppen, maar de verlichting reageert dus wel via de binding en uiteraard ziet Z2M ook dat de lampen zijn aan/uit gezet etc.

• Hugo!
RobertMe schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Gaan die verhalen dan ook specifiek over die modules? Ik heb hier in ieder geval een Hue Dimmer Switch met een binding naar een groep met alleen Hue spotjes, en dat werkt prima. Uiteraard zie ik geen "events" in Z2M voor het gebruik van de knoppen, maar de verlichting reageert dus wel via de binding en uiteraard ziet Z2M ook dat de lampen zijn aan/uit gezet etc.
Ja dit gaat over de wall modules. Zelf gebruik ik overigens ook binding, maar voor ik ga investeren in wall modules zou ik graag willen weten of het überhaupt kan/gaat werken.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hugo! schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Ja dit gaat over de wall modules. Zelf gebruik ik overigens ook binding, maar voor ik ga investeren in wall modules zou ik graag willen weten of het überhaupt kan/gaat werken.
Volgens mij is dit niet een Zigbee2mqtt specifieke vraag. Immers verloopt de communicatie via het netwerk en de apparaten direct en niet via de router zelf. Dat is ook de reden dat @RobertMe de meldingen niet ziet, het is het hele idee achter binding.

• RobertMe
BlackMonkey schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:21:
[...]

Volgens mij is dit niet een Zigbee2mqtt specifieke vraag. Immers verloopt de communicatie via het netwerk en de apparaten direct en niet via de router zelf. Dat is ook de reden dat @RobertMe de meldingen niet ziet, het is het hele idee achter binding.
De binding wordt uiteraard wel aangemaakt door Z2M. Het kan dus best dat Z2M de verkeerde zaken aan elkaar koppelt of iets dergelijks. En daarnaast kan het ook "gewoon" wen user error zijn. Want IIRC zijn bindings relatief moeilijk in te stellen in dat je niet alleen het device hebt maar ook nog eens meerdere endpoints / subtypes binnen een device.

• BlackMonkey
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:29:
[...]

De binding wordt uiteraard wel aangemaakt door Z2M. Het kan dus best dat Z2M de verkeerde zaken aan elkaar koppelt of iets dergelijks. En daarnaast kan het ook "gewoon" wen user error zijn. Want IIRC zijn bindings relatief moeilijk in te stellen in dat je niet alleen het device hebt maar ook nog eens meerdere endpoints / subtypes binnen een device.
Z2M stuurt niet meer dan de commands die door zigbee worden voorgeschreven. Dat kan ook niet anders gezien de technische implementatie. De grotere kans is idd user error, het werkt immers enkel als je de configuratie op de apparaten juist hebt. Maar er mist inderdaad vaak een stukje documentatie.

• Hugo!
Hmm misschien moet ik maar gewoon bestellen en kijken of ik het aan de praat krijg.

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:07

Hoite

Goed verhaal

Heeft iemand van jullie de IKEA Styrbar aan de praat in combinatie met Zigbee2mqtt?

Ik krijg het netjes gekoppeld, maar de button-clicks lijken niet aan te komen. Inmiddels een aantal keer geprobeerd de knop te resetten, opnieuw te koppelen, opnieuw opstarten zigbee2mqtt, het apparaat te verwijderen en opnieuw te koppelen, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.

(de knop werkt wel via de IKEA hub, maar dan kan ik er niets mee icm Home Assistant)

[Voor 4% gewijzigd door Hoite op 29-01-2023 15:36]

Lekker kort.

• GENETX
Hoite schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:35:
Heeft iemand van jullie de IKEA Styrbar aan de praat in combinatie met Zigbee2mqtt?

Ik krijg het netjes gekoppeld, maar de button-clicks lijken niet aan te komen. Inmiddels een aantal keer geprobeerd de knop te resetten, opnieuw te koppelen, opnieuw opstarten zigbee2mqtt, het apparaat te verwijderen en opnieuw te koppelen, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.

(de knop werkt wel via de IKEA hub, maar dan kan ik er niets mee icm Home Assistant)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je wat specifieker zijn over de button clicks die niet aankomen. Er zijn 2 opties die ook prima naast elkaar kunnen leven):
- Directe koppeling met de lampen/switches zodat je de fysieke knoppen kan gebruiken.
- Koppeling in HA automations, zodat je de knoppen aan van alles en nog wat kan koppelen.

Voor de eerste moet je de koppeling nog handmatig doen onder het tabblad "Bind" en dan apparaat voor apparaat koppelen. Zet de koppeling voor een lamp klaar en druk vervolgens eerst op de schakelaar om deze te activeren. Sla daarna de koppeling op in Z2M. Vervolgens werkte het bij mij goed om nog eens een paar tellen later op een knop te drukken om de binding te controleren (dan krijg je nog een melding). DIt is één van mijn configs (klik voor groot):

Verder zil je de legacy mode op False instellen (zie onder options hier):
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2001_E2002.html

Oh en nog een tip, geef je schakelaar een user friendly name ;)

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:07

Hoite

Goed verhaal

GENETX schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Kun je wat specifieker zijn over de button clicks die niet aankomen. Er zijn 2 opties 9Di eook prima naast elkaar kunnen leven):
- Directe koppeling met de lampen/switches zodat je de fysieke knoppen kan gebruiken.
- Koppeling in HA automations, zodat je de knoppen aan van alles en nog wat kan koppelen.

Voor de eerste moet je de koppeling nog handmatig doen onder het tabblad "Bind" en dan apparaat voor apparaat koppelen. Zet de koppeling voor een lamp klaar en druk vervolgens eerst op de schakelaar om deze te activeren. Sla daarna de koppeling op in Z2M. Vervolgens werkte het bij mij goed om nog eens een paar tellen later op een knop te drukken om de binding te controleren (dan krijg je nog een melding). DIt is één van mijn configs (klik voor groot):
[Afbeelding]

Het is gefixt,

Ik heb de knop gekoppeld aan een lamp door middel van de resetknop 10s vasthouden naast de IKEA bulb, nu zie ik de "action" verspringen bij het aanklikken van de knopjes.

Ik heb hem nu door middel van de blueprint ingesteld dat hij alle lampen boven aan/uit zet en door middel van een YouTube-video ook de dimmers gefixt.

Echter heb ik de remote nu gebind aan 1 lamp, is het beter als ik 'm bind aan alle lampen?

Ik heb hem inmiddels een friendly-name gegeven, maar aangezien ik nogal vaak het het verwijderen en opnieuw pairen was had ik dat overgeslagen totdat ik het werkend had. :)

Styrbar Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Styrbar
description: ""
use_blueprint:
  path: EPMatt/ikea_e2001_e2002.yaml
  input:
    integration: Zigbee2MQTT
    action_button_up_short:
      - service: light.turn_on
        data: {}
        target:
          entity_id: light.verlichting_boven
    action_button_down_short:
      - service: light.turn_off
        target:
    helper_last_controller_event: input_text.helper_last_controller_event
    action_button_up_long:
      - service: input_number.increment
        target:
          entity_id: input_number.verlichtingbovenbrightness
    button_down_long_loop: true
    button_up_long_loop: true
    controller_entity: sensor.slaapkamerknop_action
    action_button_down_long:
      - service: input_number.decrement
        target:
          entity_id: input_number.verlichtingbovenbrightness

Brightness automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: BOVEN - Change Brightness on Input Change
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_number.verlichtingbovenbrightness
condition:
  - condition: state
    state: "on"
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: "{{states(\"input_number.verlichtingbovenbrightness\") | int }}"
    target:
mode: single

Lekker kort.

• GENETX
Dat is dus juist niet de te aanbevelen route... Door hem met de resetknop aan een lamp te koppelen raakte ik juist de directe koppeling in Z2M weer kwijt. Je wilt juist de koppeling in Z2M doen zodat je de lampen ook aan kan doen als Home Assistant niet werkt. Nu trigger je op die ene lamp ipv op de schakelaar zelf ook... Als je het goed koppelt kun je namelijk ook direct luisteren naar de commands van de schakelaar.

* GENETX heeft er bijvoorbeeld eentje als "magic" remote om kodi fe pauzeren, thermostaat in te stellen, verlichting te doen, deurbel te deactiveren, volgende spotify song, etc.

• GENETX
GENETX schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:29:
@Mimiix @Koenkk

5. Ikea Tradfri gerelateerd (foutieve implementatie)

En ik bedacht me nog een 5e optie, die ik in de quote heb toegevoegd.

Ik heb een kleine test gedaan met een 5-tal schakelaars (maar dus fors minder dan de hoeveelheid Ikea lampen die me problemen geven. In een Z2M groep ging dit goed. In een HA groep ook eigenlijk, pas na 20 keer herhaaldelijk te "DDOS"-en begon de boel wat uit sync te lopen. Maar dat is ook geen gewone use-case dus lijkt me niet zo problematisch,

Helaas kan ik niet sniffen. De CC2652P lijkt nog geen ondersteuning te hebben (officieel) en het is me ook niet duidelijk of ik deze terug zou kunnen flashen:
https://www.reddit.com/r/..._stick_as_zigbee_sniffer/

Dus, ik heb mijn Sonoff ZigBee 3.0 USB Dongle Plus (CC2652P) geflasht met de laatste firmware zoals aangegeven voor Zigbee2MQTT. Daarna heb ik een tweede Z2M instantie opgezet en heb hier nu 23 Ikea Tradfri units op gelinkt.

De bevindingen zijn vele malen beter dan met de Conbee II. Ik heb geen last meer van lampen die out of sync gaan lopen als ik alle 15 lampen aan schakel. Ik kan met gemak 3 Z2M groepen schakelen zonder problemen, waar dat voorheen niet lukte. Ook met een HA groep loopt de boel stabiel, binnen een seconde schakelen alle lampen en schakelaars. En dan kan ik zo vaak als sik wil, en zo snel als ik wil. Uiteraard houdt het systeem me dan niet bij, maar aan het eind van de "DDOS" zijn alle lampen en schakelaars alsnog in een stabiele toestand en in sync met de interface.

Dus tot zover heb ik significant betere ervaringen met de Sonoff ZigBee 3.0 USB Dongle Plus (CC2652P) dan met de Conbee II. Uiteraard is dit slechts een tussenstap waarbij het "oude" Conbee-netwerk weer terug is in de oorspronkelijke toestand. De komende dagen hoop ik wat andere non-Ikea devices over te kunnen zetten om te kijken of die juist voor ellende zorgen.

Enkel heb ik een aantal keer gehad dat niet alle woonkamerlampen uit gaan via de directe bind op de Tradfri remote (ouder type, moet individueel binden ipv op groep). Voor die remote stond wel net een update beschikbaar, dus die wordt nu uitgevoerd.

[Voor 3% gewijzigd door GENETX op 29-01-2023 22:16]

• j.stam.84
  • Laatst online: 18-03 11:55
GENETX schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:41:
Dat is dus juist niet de te aanbevelen route... Door hem met de resetknop aan een lamp te koppelen raakte ik juist de directe koppeling in Z2M weer kwijt. Je wilt juist de koppeling in Z2M doen zodat je de lampen ook aan kan doen als Home Assistant niet werkt. Nu trigger je op die ene lamp ipv op de schakelaar zelf ook... Als je het goed koppelt kun je namelijk ook direct luisteren naar de commands van de schakelaar.

* GENETX heeft er bijvoorbeeld eentje als "magic" remote om kodi fe pauzeren, thermostaat in te stellen, verlichting te doen, deurbel te deactiveren, volgende spotify song, etc.
Binding met action in Z2M gebruikte ik om te automatiseren in Node-Red, waarbij eerst de binding triggert en daarna de automation. Op die manier blijft het 'gewoon' werken als de server down is. Gekke is, dit werkte vroeger ook zo. Maar vandaag kwam ik er achter dat remotes die in binding staan geen action in Z2M laten zien.

Op GitHub soortgelijke issues maar deze lijken alleen in de DeConz driver te zitten, en ik gebruik de ZZH adapter.

@Koenkk is dit een bug of een feature/setting?

nb. remotes zijn diversen; aqara opple en ikea e1743. Bij een vriend same issue, al zie ik in Z2M bij 1 van zijn E1743 schakelaars wel state change 8)7. Alle Ikea switches hebben de laatste firmware en zijn aan een device gekoppeld (en niet aan een group). Oude firmware gaf dezelfde issues.

[Voor 8% gewijzigd door j.stam.84 op 29-01-2023 22:17]

• GENETX
j.stam.84 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Binding met action in Z2M gebruikte ik om te automatiseren in Node-Red, waarbij eerst de binding triggert en daarna de automation. Op die manier blijft het 'gewoon' werken als de server down is. Gekke is, dit werkte vroeger ook zo. Maar vandaag kwam ik er achter dat remotes die in binding staan geen action in Z2M laten zien.

Op GitHub soortgelijke issues maar deze lijken alleen in de DeConz driver te zitten, en ik gebruik de ZZH adapter.

@Koenkk is dit een bug of een feature/setting?

nb. remotes zijn diversen; aqara opple en ikea e1743. Bij een vriend same issue, al zie ik in Z2M bij 1 van zijn E1743 schakelaars wel state change 8)7. Alle Ikea switches hebben de laatste firmware en zijn aan een device gekoppeld (en niet aan een group). Oude firmware gaf dezelfde issues.
Werkt bij mij gewoon op een Tradfri Styrbar schakelaar. Legacy mode op False, laatste firmware. Gekoppeld aan een lichtgroep (en dat werkt naar behoren) en ik kan automations triggeren op actions (via sensor.x_action) in AppDaemon.

Ik heb net een uur of 2 alles gekoppeld, dus de heel setup bij mij is kakelvers ;)

Ah, jij zit dus niet op een groep. Ik zou later nog met wat andere remotes kunnen testen (die ronde tradfris en de kleine knoppen). Ik krijg van de ronde die ik als remote heb wel de actions door, maar daar heb ik geen devices aan gebind.

[Voor 11% gewijzigd door GENETX op 29-01-2023 22:31]

• j.stam.84
  • Laatst online: 18-03 11:55
@GENETX
Bedankt voor jouw snelle reply. Probleem is iets duidelijker. De Xiaomi Opple devices posten geen status wanneer ze direct aan een device gekoppeld staan, wel aan een groep.

De Ikea E1743 kan je met de laatste firmware update alleen maar aan een device binden, en die post dan geen status updates.

De Styrbar heb ik ook (niet de laatste firmware update denk ik) werkt zowel met device als group binding MET status updates in de log.

@Koenkk Lijkt me steeds meer een bug i.t.t. feature.. Ik wil Github niet onnodig spammen... jouw idee hierbij?

• GENETX
j.stam.84 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:10:
De Ikea E1743 kan je met de laatste firmware update alleen maar aan een device binden, en die post dan geen status updates.
Die moet ik vandaag nog even integreren. Binden aan mijn bedlampen. Dan kan ik dit ook even testen aan mijn kant.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Afgelopen vrijdag de overstap gemaakt van deconz naar zigbee2mqtt. Hierbij heb ik alleen de overstap gemaakt met de gebruikte software, ik gebruik dus nog steeds de conbee stick.

De lampen werken (hue, tradfri & innr), de aqara motion sensors ook. Echter heb ik problemen met alle zigbee switches. Ik krijg ze wel gepaired, alleen komt het indrukken van de knoppen niet door in home assistant. Het maakt niet uit of ik nu een Ikea of hue switch pak. Sensor data van de motion sensors daarentegen werkt prima, ik kan in home assistant gewoon een automation hierop maken en die werkt dan ook.

Nu zag ik zojuist in de zigbee2mqtt log het volgende:
code:
1
 2023-01-30 20:21:41Failed to configure 'WoonkamerSwitch2', attempt 1 (Error: Bind 0x60a423fffeb87949/1 genOnOff from '901' failed (waiting for response TIMEOUT) at DeconzAdapter.bind (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/deconz/adapter/deconzAdapter.ts:768:19) at runNextTicks (node:internal/process/task_queues:60:5) at processTimers (node:internal/timers:504:9) at Endpoint.bind (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/model/endpoint.ts:567:13) at Object.configureRemote [as configure] (/app/node_modules/zigbee-herdsman-converters/devices/ikea.js:70:5) at Configure.configure (/app/lib/extension/configure.ts:117:13) at Configure.onMQTTMessage (/app/lib/extension/configure.ts:55:21))

Dit is een Ikea 5 button switch, waar ik na opnieuw pairen eens op knoppen was gaan drukken. Heeft iemand een suggestie waar het bij mij mis gaat?

Van klussen krijg je grijze haren

• The Zep Man
fenrir schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:30:
Dit is een Ikea 5 button switch, waar ik na opnieuw pairen eens op knoppen was gaan drukken. Heeft iemand een suggestie waar het bij mij mis gaat?
Ik heb dezelfde 5-knop Ikea schakelaar en andere schakelaars, en die werken zonder problemen. Een verschil is dat ik een Sonoff Zigbee 3.0 Dongle gebruik i.c.m. Zigbee2mqtt. De foutmelding lijkt gerelateerd aan het specifieke model stick dat je gebruikt. Mogelijk moet je in die richting zoeken.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Ik zie zojuist ook bovenstaande in zigbee2mqtt voor dezelfde schakelaar.
Is het normaal dat de action N/A is?

[Voor 6% gewijzigd door fenrir op 30-01-2023 21:03]

Van klussen krijg je grijze haren

• BlackMonkey
  • Nu online
fenrir schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:01:
[Afbeelding]

Ik zie zojuist ook bovenstaande in zigbee2mqtt voor dezelfde schakelaar.
Is het normaal dat de action N/A is?
Klinkt alsof je dezelfde problemen hebt als deze post van gisteren: Hoite in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2"

• septillion

septillion

@fenrir Ja, is normaal. Als je legacy aan hebt dan bevat het alleen heel kort de state van de ingedrukte knop en gaat dan weer in rust over naar N/A.

• GENETX
j.stam.84 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:10:
@GENETX
Bedankt voor jouw snelle reply. Probleem is iets duidelijker. De Xiaomi Opple devices posten geen status wanneer ze direct aan een device gekoppeld staan, wel aan een groep.

De Styrbar heb ik ook (niet de laatste firmware update denk ik) werkt zowel met device als group binding MET status updates in de log.

@Koenkk Lijkt me steeds meer een bug i.t.t. feature.. Ik wil Github niet onnodig spammen... jouw idee hierbij?
@j.stam.84 Net getest, maar bij mij werkt het gewoon. Ik heb de E1743 toegevoegd op mijn nieuwe netwerk en 2 lampen direct gekoppeld. In HA en AppDaemon krijg ik prima de acties binnen.

Voor hierboven, ook zonder legacy is de waarde leeg, maar de actions komen wel in HA binnen dus.

Edit: Inmiddels 4 Aqara smartplugs toegevoegd aan het nieuwe netwerk. De Ikea lampen werken nog steeds stabiel. Wel merk ik wat funky gedrag als ik snel groepen schakel, maar dat is geen normale use case. HA groepen lijken wat dat betreft tot nu toe constanter.

[Voor 17% gewijzigd door GENETX op 30-01-2023 22:37]

• Megalomania
  • Laatst online: 21:11
GENETX schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Kun je wat specifieker zijn over de button clicks die niet aankomen. Er zijn 2 opties 9Di eook prima naast elkaar kunnen leven):

[Afbeelding]

Heb je dan de standard acties gebind, en extra’s in automations of enkel de binding met standard actions? Wat is het voordeel ervan behalve het gemak van geen automations aan te hoeven maken? Dat de actie directe remote -> lamp gaat?

Ik heb ook een styrbar. Doet het opzich prima maar het bereik is niet geweldig vergeleken met andere remotes.

• RobertMe
Megalomania schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 06:56:
[...]

Heb je dan de standard acties gebind, en extra’s in automations of enkel de binding met standard actions? Wat is het voordeel ervan behalve het gemak van geen automations aan te hoeven maken? Dat de actie directe remote -> lamp gaat?

Ik heb ook een styrbar. Doet het opzich prima maar het bereik is niet geweldig vergeleken met andere remotes.
Het voordeel van Direct Bindings is dat ze altijd werken. Ook als het Zigbee netwerk plat ligt dus. Dan heb je in ieder geval nog een manier om de verlichting te bedienen als, gezien dit topic, Zigbee2mqtt er uit ligt (of als Home Assistant er uit ligt als je die gebruikt voor de automations, etc).

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Er is zojuist een nieuwe release gedaan van Zigbee2MQTT. Ik wacht zelf nog wel even met de firmware update van de Sonoff CC2652P stick omdat ik zag dat er wat problemen waren (ondanks dat het best al een tijdje getest is). Zie https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/issues/418

• Hugo!
Hugo! schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:28:
Vandaag de wall modules binnen gekregen, het werkt inderdaad niet. Flinke tegenvaller, maar eens kijken hoe ik dit ga aanpakken.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JBS schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:42:
Herkent iemand de situatie dat één specifieke lamp zo nu en dan voor enige tijd (uren) offline is?
Betreft in mijn geval één specifieke lamp (een Tradfri LED2003G10 - https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED2003G10.html).
Dit zie ik bij geen enkele andere lamp gebeuren. De lamp gaat zonder aanwijsbare reden offline, en komt na een paar uur (tot nu toe altijd vanzelf) weer online. Het is geen kwestie van een wandschakelaar die uit- en ingeschakeld wordt.

Een screenshot van de historie van de afgelopen dagen waarbij je de lamp offline ziet gaan en later weer online ziet komen (met power on behavior 'on').

[Afbeelding]

Z2M versie 1.28.4.
Omdat er toch een soort van patroon te herkennen was, heb ik het armatuur eens uit elkaar gehaald, daarin vond ik een lichtsensor wat natuurlijk dit gedrag verklaard. Geen Z2M of lamp gerelateerd issue dus.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-03 20:57
Hugo! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:26:
[...]

Vandaag de wall modules binnen gekregen, het werkt inderdaad niet. Flinke tegenvaller, maar eens kijken hoe ik dit ga aanpakken.
Ik heb de route van @JDFS genomen middels ControllerX in Home Assistant. Ik weet niet of dat is wat je zoekt maar het werkt hier als een trein met een lading aan opties.

Philips Hue wandschakelaarmodule review door JDFS

• Hugo!
Sundown89 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:00:
[...]

Ik heb de route van @JDFS genomen middels ControllerX in Home Assistant. Ik weet niet of dat is wat je zoekt maar het werkt hier als een trein met een lading aan opties.

Philips Hue wandschakelaarmodule review door JDFS
Dat is niet wat ik zoek, tenminste, of ik moet het verkeerd begrepen hebben. De controllerx heeft altijd je server/z2m nodig, terwijl ik wil binden. Zo kan ik z2m ook uit laten en werken mijn lampen nog steeds.

• GENETX
GENETX schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:11:
[...]

En ik bedacht me nog een 5e optie, die ik in de quote heb toegevoegd.

Ik heb een kleine test gedaan met een 5-tal schakelaars (maar dus fors minder dan de hoeveelheid Ikea lampen die me problemen geven. In een Z2M groep ging dit goed. In een HA groep ook eigenlijk, pas na 20 keer herhaaldelijk te "DDOS"-en begon de boel wat uit sync te lopen. Maar dat is ook geen gewone use-case dus lijkt me niet zo problematisch,

Helaas kan ik niet sniffen. De CC2652P lijkt nog geen ondersteuning te hebben (officieel) en het is me ook niet duidelijk of ik deze terug zou kunnen flashen:
https://www.reddit.com/r/..._stick_as_zigbee_sniffer/

Dus, ik heb mijn Sonoff ZigBee 3.0 USB Dongle Plus (CC2652P) geflasht met de laatste firmware zoals aangegeven voor Zigbee2MQTT. Daarna heb ik een tweede Z2M instantie opgezet en heb hier nu 23 Ikea Tradfri units op gelinkt.

De bevindingen zijn vele malen beter dan met de Conbee II. Ik heb geen last meer van lampen die out of sync gaan lopen als ik alle 15 lampen aan schakel. Ik kan met gemak 3 Z2M groepen schakelen zonder problemen, waar dat voorheen niet lukte. Ook met een HA groep loopt de boel stabiel, binnen een seconde schakelen alle lampen en schakelaars. En dan kan ik zo vaak als sik wil, en zo snel als ik wil. Uiteraard houdt het systeem me dan niet bij, maar aan het eind van de "DDOS" zijn alle lampen en schakelaars alsnog in een stabiele toestand en in sync met de interface.

Dus tot zover heb ik significant betere ervaringen met de Sonoff ZigBee 3.0 USB Dongle Plus (CC2652P) dan met de Conbee II. Uiteraard is dit slechts een tussenstap waarbij het "oude" Conbee-netwerk weer terug is in de oorspronkelijke toestand. De komende dagen hoop ik wat andere non-Ikea devices over te kunnen zetten om te kijken of die juist voor ellende zorgen.

Enkel heb ik een aantal keer gehad dat niet alle woonkamerlampen uit gaan via de directe bind op de Tradfri remote (ouder type, moet individueel binden ipv op groep). Voor die remote stond wel net een update beschikbaar, dus die wordt nu uitgevoerd.
Inmiddels ben ik weer wat verder en zijn er ook tal van problemen met de Sonoff. Ik kan er nog niet echt de vinger op krijgen, maar het ging ineens mis toen ik nog wat Aqara sensoren toevoegde, waarbij de motion detector gelijk aan een Aqara smartplug werd gekoppeld. Sindsdien zijn de lampen nog wel prima te bedienen vanuit Home Assistant, maar een directe binding vanaf de Ikea remotes is onmogelijk en faalt... Ook na de laatste versie geupgrade, maar bied geen soelaas.

Ik weet nog niet of ik zelfs een schone setup voor de "Sonoff" Z2M setup nodig ga hebben. Maar ik begin het vermoeden te hebben dat er wat interferentie tussen Ikea en de Aqara smartplugs de boosdoener is. Morgen maar de plugs weer verwijderen en overzeten om te kijken of dat het fikst. Momenteel kan ik namelijk ook geen Ikea remotes gelijk binden aan een paar lampen. Zelfs niet na het opnieuw toevoegen van de remotes en lampen... ;(

Edit:
Dat lijkt dus een bekende bug te zijn 8)7
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/15725
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/16275

Wel geheel toevallig qua timing en ik weet niet eens meer of ik een update op deze remotes heb uitgevoerd :o .

Edit 2: blijkbaar gaat er ook wat mis met Aqara sockets https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Ik heb dit zelf ook voorbij zien komen.

@Mimiix @Koenkk thanks eerder voor het meedenken! Ik trek nu toch wel veelal de interferentie conclusie. Ik ga in bet weekend nog weer wat devices heen en weer zetten, maar gezien dit alles ga ik het maar mooi bij 2 Zigbee netwerken houden. En nog even kijken of ik de Styrbar remotes kan downgraden Jammer dat een Zigbee standaard niet zo standaard is. Maarja, een smarthome blijft een hobby :+ Nogmaals dank en hopelijk hebben andere tweakers ook wat aan mijn observaties!

[Voor 14% gewijzigd door GENETX op 09-02-2023 23:13]

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee