Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:11
jj85 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:45:
[...]

Of als je een docker installatie hebt, dan is deze nog gemakkelijker (onlangs uitgevoerd)
https://github.com/git-developer/ti-cc-tool
Dank! Was van plan te gaan flashen en hoopte eigenlijk al dat er een docker image was die zou werken. Binnen 5 minuten mijn stick geupdatete (duurde vooral lang omdat ik natuurlijk weer half had gelezen ;) )

@PuckStar Misschien een goede toevoeging voor aan de TS (of als gepinde post)? Flashen van SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P met behulp van docker image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
jvanhambelgium schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:03:
[...]

Ik heb net hetzelfde voorgehad (heb dezelfde Zigbee dongle) met een Aqara magneet deurcontact enkele dagen terug. "pairing" lukte wel, maar dan eigenlijk verder niets.
1 dag later (en nog steeds) werkt alles prima. Als ik nu de magneet wegtrek komt de status direct op "Open" te staan.
Niks in de Z2MQTT "debug" logging te zien trouwens, dus ik snap er niet veel van.

Ik heb ook een Conbee II actief staan met ZHA en daar vb werkte deze sensor direct na het pairen.

[Afbeelding]
Je ziet de status wel verander in Zigbee2MQTT frontend, maar je krijgt geen MQTT berichten? Begrijp ik het zo goed?

Ja ik zal even een issue loggen op Github, maar misschien moet ik ook de P dongle maar bestellen.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:06
BoschR schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:33:
[...]

Je ziet de status wel verander in Zigbee2MQTT frontend, maar je krijgt geen MQTT berichten? Begrijp ik het zo goed?

Ja ik zal even een issue loggen op Github, maar misschien moet ik ook de P dongle maar bestellen.
Ben niet 100% zeker meer hoe-of-wat. Heb gisteren nog 4 "Aqara Temp/Hum" sensors overgezet van de Conbee II stick naar m'n Sonoff 3.0 Plus (beide gekoppeld op m'n Odroid N2+)
Dat pairen vlot en 4x zonder enige issue. Direct alle data en je zag regelmatig MQTT-berichten van updates. Heb de pairing wel vlak bij de Sonoff dongle gedaan, en daarna de Aqara naar z'n eindbestemming gebracht (vb in de garage)
Dat blijft allemaal tot op heden goed werken, LQI-values zijn OK, van de garage vb is het laagste met 144/255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
So far heb ik nog maar 1 temp/humidity sensor gekoppeld en die werkt ook gewoon zoals verwacht.

Probleem zit hem in de Aqara PIR's (diverse geprobeerd) en ook een IKEA dimmer button die hetzelfde probleem heeft.

Dit zijn de enige 3 type devices die ik geprobeerd heb waarvan er dus al 2 niet werken.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik heb de laatste tijd met regelmaat (steeds vaker eigenlijk) dat een lamp niet reageert of heel laat pas reageert op een schakeling.
Kan wel 10 seconden duren soms.
De rest van mijn zigbee netwerk werkt prima.
Meestal schakelt hij uiteindelijk wel maar heb toch een error uit de log kunnen halen.
Heb de lamp al opnieuw gepaird, en de LQI is ruim voldoende.

code:
1
error 2022-12-18 20:04:54: Publish 'set' 'state' to 'Hue E14 Kaars Lamp' failed: 'Error: Command 0x00178801041b28e8/11 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 58217 - 11 - 93 - 6 - 11 after 10000ms)'

Ik heb een Electrolama zig-a-zig-ah! CC2652R stick met firmware 20201026 en zigbee2mqtt versie 1.28.4-1.
Rare is dat niet alle lampen zo traag reageren.
Als ik hem een paar keer blijf bedienen dan werkt het wel achter elkaar goed.
Gebeurd vaak als hij lange tijd niet bediend is.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ComTech ik kan niet direct iets in de changelogs vinden wat garandeert dat je probleem opgelost wordt met een update, maar ik zou zelf beginnen met het updaten van de firmware op je stick. Die je nu hebt is ruim 2 jaar oud :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 18-12-2022 20:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
@Gizz
Ja ik weet dat die erg oud is stond op mijn to-do lijst maar ben beetje bang als het mis gaat vandaar dat ik het alsmaar uitgesteld heb.
En ach als iets werkt waarom updaten (ik weet het fout smoesje).

Ik zag ergens dat het makkelijk via docker kan dus maar eens induiken binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@ComTech Als het een Zigbee 3.0 compatibiliteit probleempje is zou een update van de firmware van de stick wellicht kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Intussen is het gelukt en heb de stick geflashed naar firmware 20220219 .
Kijken of het beter gaat, gelukkig werkt alles nog en hoef ik niks opnieuw te pairen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat de Blitzwolf BW-SHP15 een stuk nauwkeuriger meet dan de BW-SHP13?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:56

Mimiix

Professioneel Prutser

Saturnus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:41:
Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat de Blitzwolf BW-SHP15 een stuk nauwkeuriger meet dan de BW-SHP13?
Ja.

Deed ie toen wel , maar als je er nu een koopt hebt je voor 90% kans dat je een andere chip hebt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Gisteren een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus via Amazone.nl ontvangen.
Als ik hem "out off the box" inplug, kan er na herkenning, diverse zigbee apparaten gevonden worden
Echter zigbee2mqtt werkt niet meer. (in configuratie -> serial wel de goede poort ingesteld)
Na herstarten van zigbee2mqtt krijg ik bij "OPEN WEB-UI" de melding -> 502: Bad Gateway

Logboek:__
[12:03:55] INFO: Preparing to start...
[12:03:56] INFO: Socat not enabled
[12:03:59] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info 2022-12-30 12:04:07: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2022-12-30.12-04-07' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info 2022-12-30 12:04:07: Starting Zigbee2MQTT version 1.28.4 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info 2022-12-30 12:04:07: Starting zigbee-herdsman (0.14.76)
-------

Mijn vraag na veel zoeken op google maar geen duidelijke info:
Moet deze dongle eerst van andere software / firmware worden voorzien om te kunnen werken met zigbee2mqtt en homeassistant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

BenPi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:06:
Gisteren een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus via Amazone.nl ontvangen.
Als ik hem "out off the box" inplug, kan er na herkenning, diverse zigbee apparaten gevonden worden
Echter zigbee2mqtt werkt niet meer. (in configuratie -> serial wel de goede poort ingesteld)
Na herstarten van zigbee2mqtt krijg ik bij "OPEN WEB-UI" de melding -> 502: Bad Gateway

Logboek:__
[12:03:55] INFO: Preparing to start...
[12:03:56] INFO: Socat not enabled
[12:03:59] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info 2022-12-30 12:04:07: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2022-12-30.12-04-07' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info 2022-12-30 12:04:07: Starting Zigbee2MQTT version 1.28.4 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info 2022-12-30 12:04:07: Starting zigbee-herdsman (0.14.76)
-------

Mijn vraag na veel zoeken op google maar geen duidelijke info:
Moet deze dongle eerst van andere software / firmware worden voorzien om te kunnen werken met zigbee2mqtt en homeassistant ?
Bad Gateway in een Home Assistant Addon betekend dat de addon niet gestart is.

Zijn er verder geen logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BenPi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:06:
Wat bedoel je hier precies mee?
  • Waar wordt de stick herkend?
  • Waar worden zigbee-devices gevonden als Z2M niet werkt?
Ben je toevallig met ZHA (de ingebouwde zigbee-functionaliteit van HA) bezig? Dan is dat je probleem, die moet je uitschakelen als je Z2M wilt gebruiken. Je stick kan maar door 1 'zigbee-pakket' gebruikt worden; wordt hij al gebruikt door ZHA, dan kan Z2M je stick niet gebruiken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn zigbee netwerk ging de laatste tijd wat storen (sensoren die soms niet werkte, lampen die langzaam schakelen, het niet meer kunnen toevoegen van nieuwe apparaten, etc), dus wilde ik het gaan aanpassen.

Heb hiervoor mijn coordinator vervangen door de Sonoff Zigbee 3.0 USB dongle (https://sonoff.tech/produ...ee-3-0-usb-dongle-plus-p/). In eerste instantie had ik netjes de IEEE adres over gezet en de nieuwe firmware er opgezet (https://github.com/Koenkk..._coordinator_20220219.zip) en dat werkte (sensoren enzo konden worden gevonden), maar dat werkte net zo goed al met mijn oude coordinator. Was het toen redelijk beu, dus wilde mijn zigbee netwerk maar gewoon opnieuw gaan opbouwen. Helaas heb ik ook een paar Philips Hue lampen liggen, maar geen hub. Als het goed is moet het ook met Touchlink lukken, maar hij kan dan mijn Philips lampen niet terugvinden :'( .

Nu staat er op de zigbee2mqtt website (https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/touchlink.html) wel het volgende:
...with touchlink enabled in the Zigbee Coordinator firmware.
Moet ik touchlink nog handmatig aan zetten in de firmware? En zo ja, hoe doe ik dat? Nu lijkt het wel dat hij het doet (via de webinterface van z2m lijkt het wel dat hij scant), maar zeker weten doe ik het niet. Of doe ik iets anders fout? Lamp ligt op de usb stick, dus zeker binnen de 10 cm. Het zijn trouwens deze lampen https://ao.com/product/92...ting-white-73706-298.aspx

Kleine edit: ook de Ikea lampen krijg ik niet verbonden met de touchlink methode. Gelukkig kan ik die herstarten met aan en uit zetten van de lampen. Dan kan ik er wel verbinding mee krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Eppo © op 30-12-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Gizz schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:18:
[...]
Ben je toevallig met ZHA (de ingebouwde zigbee-functionaliteit van HA) bezig? Dan is dat je probleem, die moet je uitschakelen als je Z2M wilt gebruiken. Je stick kan maar door 1 'zigbee-pakket' gebruikt worden; wordt hij al gebruikt door ZHA, dan kan Z2M je stick niet gebruiken.
Top. Dat was het probleem.
Ik heb de zigbee-functionaliteit van HA uitgeschakeld, waarna zigbee2mqtt wel is gaan werken.

Conclusie: de Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus is direct (zonder verdere firmware install) te gebruiken.
Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Eppo © schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:29:
[,,]Helaas heb ik ook een paar Philips Hue lampen liggen, maar geen hub. Als het goed is moet het ook met Touchlink lukken, maar hij kan dan mijn Philips lampen niet terugvinden[..]
Als het gewoon de Zigbee+Bluetooth lampen zijn even een factory reset geven vanuit de Philips Hue bluetooth app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Ik heb twee nieuwe Tradfri drivers (10W ding voor max 3 lampen) gekocht en wil het koppelen met Zigbee2Mqtt.

De 30 W versie deed het prima en daar staan 3 lampen op. Maar deze 10W versie wil niet. Ik krijg een keer de kans om te koppelen (daarna wil hij m niet meer vinden, ook niet na hard verwijderen). Het koppelen lukt echter niet: ik krijg "niet ondersteund". Is de softwareversie te oud? Hoe update ik het? moet ik een oude backup van HA uit de mottenballen trekken, proberen hiermee te koppelen en dan een OTA uitvoeren?

Heeft iemand hiermee ervaring / dezelfde problemen?

Z2M laatste versie (paar dagen geleden geupdated). HA versie 2022-12-8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:08
oltk schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:10:
Ik heb twee nieuwe Tradfri drivers (10W ding voor max 3 lampen) gekocht en wil het koppelen met Zigbee2Mqtt.

De 30 W versie deed het prima en daar staan 3 lampen op. Maar deze 10W versie wil niet. Ik krijg een keer de kans om te koppelen (daarna wil hij m niet meer vinden, ook niet na hard verwijderen). Het koppelen lukt echter niet: ik krijg "niet ondersteund". Is de softwareversie te oud? Hoe update ik het? moet ik een oude backup van HA uit de mottenballen trekken, proberen hiermee te koppelen en dan een OTA uitvoeren?

Heeft iemand hiermee ervaring / dezelfde problemen?

Z2M laatste versie (paar dagen geleden geupdated). HA versie 2022-12-8.
Geen ervaring mee.. maar zie wel hier (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ICPSHC24-10EU-IL-1.html)

Dat je m ERG Dichtbij je stick moet hebben om te pairen.. Hoe dichtbij heb je m? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Koepert schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Geen ervaring mee.. maar zie wel hier (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ICPSHC24-10EU-IL-1.html)

Dat je m ERG Dichtbij je stick moet hebben om te pairen.. Hoe dichtbij heb je m? :P
erbovenop zo ongeveer
Ik lees ook ergens dat je m moet resetten, stick eruit en erin en dan opnieuw opstarten en dan proberen
pff 8)7

Gereset, stick eruit / erin. Ik leg de driver ongebveer op de sonoff Zigbee stick... Nope

[ Voor 9% gewijzigd door oltk op 03-01-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07

The Zep Man

🏴‍☠️

oltk schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:47:
Gereset, stick eruit / erin. Ik leg de driver ongebveer op de sonoff Zigbee stick... Nope
Probeer het eens ietsje verder (metertje, of zo), zonder andere actieve ZigBee apparatuur in de buurt. Dat vraagt wat veel, maar maakt ook mogelijk een verschil. Het kan zijn dat die IKEA driver een probleem heeft met pairing via een ander Zigbee-apparaat in je bestaande netwerk.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
The Zep Man schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Probeer het eens ietsje verder (metertje, of zo), zonder andere actieve ZigBee apparatuur in de buurt. Dat vraagt wat veel, maar maakt ook mogelijk een verschil. Het kan zijn dat die IKEA driver een probleem heeft met pairing via een ander Zigbee-apparaat in je bestaande netwerk.
:D jeetje. Niet verwacht dat dit zou uitmaken. Ik haalde een switch uit het stopcontact, ging losjes in de buurt van de coordinator staan.. en beiden zijn nu toegevoegd.
(y) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Ik heb mn deconz addon gestopt en die zigbee2mqtt geinstalleerd

In een poging eerste device toe te voegen doet hij al direct vreemd

Mn lamp flikkert continu en telkens ik hem aan/af wil zetten krijg ik foutmeldingen
Gaat om een icasa switch die normaal wel ondersteund is
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/p00gH3s/test.jpg

Doe ik iets fout of moet ik de koppeling bevestigen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
skank schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Mn lamp flikkert continu en telkens ik hem aan/af wil zetten krijg ik foutmeldingen
[Afbeelding]

Staat als het goed is in het filmpje vanaf 5:26.
Apparaat in pairmodus zetten en laten aanmelden, dan kom je die groen schermpjes tegen zoals je ook in het filmpje ziet, dan de naam wijzigen en updaten in Home Assistant zoals in het filmpje staat, dan kun je het apparaat vanuit HA aansturen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ora et Labora schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Staat als het goed is in het filmpje vanaf 5:26.
Apparaat in pairmodus zetten en laten aanmelden, dan kom je die groen schermpjes tegen zoals je ook in het filmpje ziet, dan de naam wijzigen en updaten in Home Assistant zoals in het filmpje staat, dan kun je het apparaat vanuit HA aansturen.
Ja heb ik gedaan
Maar de lamp flikkert hele tijd...
Ik kijk zelfs nog niet in HA

Wanneer ik ze wil schakelen krijg ik bv dit

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/55yHwKG/test2.jpg

En de lamp flikkert zonder dat ik hem aan/uit zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
skank schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Ja heb ik gedaan
Maar de lamp flikkert hele tijd...
Ik kijk zelfs nog niet in HA

Wanneer ik ze wil schakelen krijg ik bv dit

[Afbeelding]

En de lamp flikkert zonder dat ik hem aan/uit zet
Ik zou de lamp resetten en opnieuw aanmelden, anders weet ik het ook niet. M'n kennis is alleen gebaseerd op YouTube-filmpjes in deze.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ora et Labora schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Ik zou de lamp resetten en opnieuw aanmelden, anders weet ik het ook niet. M'n kennis is alleen gebaseerd op YouTube-filmpjes in deze.
Ja dat doe ik maar lukt niet, blijft flikkeren en meldingen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@skank Weet je zeker dat je een ander pan id gebruikt binnen Z2M als dat je in Deconz deed? Anders kunnen de andere devices (die nog gekoppeld zitten aan Deconz) roet in het eten gooien. En om helemaal zeker te zijn kan ja ook ander kanaal gebruiken. En als je Z2M wilt blijven gebruiken is het zeker aan te raden een andere network key dan de default te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:32:
@skank Weet je zeker dat je een ander pan id gebruikt binnen Z2M als dat je in Deconz deed? Anders kunnen de andere devices (die nog gekoppeld zitten aan Deconz) roet in het eten gooien. En om helemaal zeker te zijn kan ja ook ander kanaal gebruiken. En als je Z2M wilt blijven gebruiken is het zeker aan te raden een andere network key dan de default te gebruiken.
Dit is de meldingen die ik zie
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TwRqYj0/test3.jpg

Pan id is chinees voor mij.
Wat ik heb gedaan is de deconz addon uitgeschakeld
Dan de zigbee2mqtt ingeschakeld, 2 devices gereset en opnieuw gepaired binnen zigbee2mqtt en die flikkeren nu met meldingen tot gevolg.
Ik durf deconz nog niet weg te gooien...

Dus ander pan id? euh ik vermoed van niet, gezien ik nergens zoiets heb gezien om in te stellen
Ander kanaal idem

Ik wil wel Z2M blijven gebruiken maar dan moet het eerst werken he :)

Wat doe ik nu best?
Ik dacht van lamp tot lamp over te zetten en indien alles overgezet dan deconz weg doen, maar dat lijkt dus niet zo prettig te lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@skank Deconz hoef je ook nog niet weg te gooien. Maar Deconz als coordinator afsluiten betekend niet dat je opgebouwde Zigbee netwerk uit de lucht is. Alle apparaten verbinden nog vrolijk met elkaar.

Maar zou ik eerst eens het pan id aanpassen. Dit is wat het SSID is voor je wifi netwerk. Geen idee wat Deconz gebruikt maar in HA staat het als setting bij de addon. Wel de config even in yaml weergeven. Je moet daarna wel de lampen opnieuw pairen.

Mocht dat niet werken dan zou ik de channel aanpassen, meest gebruikelijke zijn 11, 15, 20 en 25.

En je wil eigenlijk altijd de network key aanpassen. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met het wachtwoord bij Wifi. Gebruik hiervoor een array van 16 random getallen. Maar deze lijkt me de minst waarschijnlijke dat die roet in het eten gooit nu. Dus die kan je zo laten tijdens het testen nu.

Na aanpassen van elk van deze instellen Z2M herstarten en lampen opnieuw pairen.

Ik verhuis het ook naar Z2M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:20:
@skank Deconz hoef je ook nog niet weg te gooien. Maar Deconz als coordinator afsluiten betekend niet dat je opgebouwde Zigbee netwerk uit de lucht is. Alle apparaten verbinden nog vrolijk met elkaar.

Maar zou ik eerst eens het pan id aanpassen. Dit is wat het SSID is voor je wifi netwerk. Geen idee wat Deconz gebruikt maar in HA staat het als setting bij de addon. Wel de config even in yaml weergeven. Je moet daarna wel de lampen opnieuw pairen.

Mocht dat niet werken dan zou ik de channel aanpassen, meest gebruikelijke zijn 11, 15, 20 en 25.

En je wil eigenlijk altijd de network key aanpassen. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met het wachtwoord bij Wifi. Gebruik hiervoor een array van 16 random getallen. Maar deze lijkt me de minst waarschijnlijke dat die roet in het eten gooit nu. Dus die kan je zo laten tijdens het testen nu.

Na aanpassen van elk van deze instellen Z2M herstarten en lampen opnieuw pairen.

[mbr]Ik verhuis het ook naar Z2M[/mbr]
Aha ik word wijzer.
Hoe bedoel je, pan idd staat in HA als setting bij de addon. Ik vind geen pan id in de deconz addon onder configuratie.
Of bedoel je bij zigbee2mqtt, daar zie ik ook geen pan id setting in de config vd addon.

Moet ik de deconz addon stilleggen of mag die nog draaien?
Wat wil je juist in yaml zien?

Ok maar goed, ik moet dus ff die panid wijzigen al weet ik niet waar in.
In de ui van zigbee2mqtt staat er onder instellingen > advanced:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rvk22Xx/test4.jpg

IS het dat? Ik vermoed van niet want dat is overal hetzelfde
Helemaal onderaan de pagina zie ik dit staan
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tZ2wK9s/test5.jpg

Misschien is het dat? Ik heb de panid in deconz ook nooit gewijzigd altijd standaard (idem channel)

Heb jij dan die 3 zaken aangepast?
Panid
channel
en de key?

Jij bent dus ook alles aan het overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@skank Bedoelde inderdaad bij Z2M. Maar je ziet hem alleen als je de config in yaml mode bekijkt. (De drie puntjes bij Options => Edit in yaml.)

Via de UI moet ook kunnen inderdaad. Weet alleen niet hoe goed de synchronisatie terug naar de addon config dan is....

En normaal is het ook niet zo nodig om pan id aan te passen. Zolang je buurman niet ook Z2M draait (of andere Zigbee op zelfde pan id) is er ook niet veel aan de hand. Maar net als bij Wifi, als jij je netwerk hetzelfde noemt als je buurman heb je gezeur :)

Zelf alle 3 inderdaad aangepast. Pan id omdat ik ooit van een oude stick kwam dus opnieuw moest beginnen (zonder re-pairen migreren was toen nog niet mogelijk). Channel omdat omdat ik een sensor heb die niet op elk kanaal werkt :/ En network key dus voor de veiligheid.

Deconz moet wel gestopt zijn omdat deze anders de stick wil gebruiken. Maar Deconz stoppen betekend niet dat het opgezette netwerk (waar Deconz de coördinator van is) ook stopt, die gaat gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Vandaag ben ik begonnen met mijn test zigbee2mqtt setup over te zetten naar de definitieve opzet in een root-less docker container (op ubuntu 22.04). Maar ik loop tegen een probleem aan, mijn docker compose start geeft de volgende foutmelding:

code:
1
2
# docker compose up
services.zigbee2mqtt Additional property group-add is not allowed

Uiteraard komt dit door de group-add: voor 'dialout' in mijn compose file:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
version: '3.8'
services:
  zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    image: koenkk/zigbee2mqtt:latest
    user: 2258:2258
    group-add:   # EDIT: HIER ZAT DE FOUT , MOET UNDERSCORE ZIJN, GEEN MIN TEKEN
      - dialout
    volumes:
      - /home/zigbeeadmin/docker/zigbee2mqtt-data:/app/data
#     - /run/udev:/run/udev:ro
    ports:
      - 8080:8080
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    devices:
      - /dev/ttyUSB1:/dev/ttyACM0
#      - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
    restart: unless-stopped

De user waar ik de container mee wil draaien:

code:
1
uid=2258(zigbeeadmin) gid=2258(zigbeeadmin) groups=2258(zigbeeadmin),20(dialout)

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
AzertyNL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:15:
Vandaag ben ik begonnen met mijn test zigbee2mqtt setup over te zetten naar de definitieve opzet in een root-less docker container (op ubuntu 22.04). Maar ik loop tegen een probleem aan, mijn docker compose start geeft de volgende foutmelding:

code:
1
2
# docker compose up

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
services:
  zigbee2mqtt:
    group-add:
      - dialout
    volumes:
    ports:
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    devices:

code:
1
uid=2258(zigbeeadmin) gid=2258(zigbeeadmin) groups=2258(zigbeeadmin),20(dialout)

Iemand een idee?
Ik herinner mij vaag dat ik daar een probleem mee had en dat het volgens mij met docker-compose versies te maken had. Kijk eens wat er gebeurd als je version op 2 zet. Mocht dit werken moet ik hierbij wel vermelden dat ik niet weet wat eventuele negatieve effecten hiervan kunnen zijn. Maar ik draai dit nu een klein maandje zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

code:
1
2
# docker compose up

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
services:
  zigbee2mqtt:
    group-add:
      - dialout
    volumes:
    ports:
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    devices:

code:
1

Iemand een idee?
Probeer het eens met de guid in plaats van met de group name.

Edit: aanvulling

Group_add is supported with 1.27.0+ docker-compose for all v2, v3 versions

[ Voor 3% gewijzigd door synoniem op 04-01-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:13:
@skank Bedoelde inderdaad bij Z2M. Maar je ziet hem alleen als je de config in yaml mode bekijkt. (De drie puntjes bij Options => Edit in yaml.)

Via de UI moet ook kunnen inderdaad. Weet alleen niet hoe goed de synchronisatie terug naar de addon config dan is....

En normaal is het ook niet zo nodig om pan id aan te passen. Zolang je buurman niet ook Z2M draait (of andere Zigbee op zelfde pan id) is er ook niet veel aan de hand. Maar net als bij Wifi, als jij je netwerk hetzelfde noemt als je buurman heb je gezeur :)

Zelf alle 3 inderdaad aangepast. Pan id omdat ik ooit van een oude stick kwam dus opnieuw moest beginnen (zonder re-pairen migreren was toen nog niet mogelijk). Channel omdat omdat ik een sensor heb die niet op elk kanaal werkt :/ En network key dus voor de veiligheid.

Deconz moet wel gestopt zijn omdat deze anders de stick wil gebruiken. Maar Deconz stoppen betekend niet dat het opgezette netwerk (waar Deconz de coördinator van is) ook stopt, die gaat gewoon door.
Deze even gevolgd
YouTube: How to Install Zigbee2MQTT with Home Assistant 2022
In de webui van zigbee2mqtt channel op 15 gezet en network key string op generate gezet, alsook de panid string op generate
Vervolgens terug 3 devices gepaired, en nu flikkeren ze niet meer.
Laten hopen dat het zo blijft...
Ik ga nu mn overige devices overzetten...

Dat wordt overigens nog een hele klus al die devices
Hue lampen resetten gaan ook niet zo makkelijk vind ik (zonder bridge, geen bluetooth, en ik kan ze niet aanzetten voor stroom want ze zijn onbereikbaar doordat deconz stilligt)

[ Voor 6% gewijzigd door skank op 04-01-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
[code
group-add:
- dialout
[/code]
Dank krijn1985 en synoniem voor het meekijken. Door het testen van jullie suggesties zag ik opeens de fout:

group-add: (min teken)
moet zijn:
group_add: (underscore)

opgelost....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
AzertyNL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Dank krijn1985 en synoniem voor het meekijken. Door het testen van jullie suggesties zag ik opeens de fout:

group-add: (min teken)
moet zijn:
group_add: (underscore)

opgelost....
Haha, viel mij inderdaad ook niet op. Mooi dat het opgelost is en dat het gewoon een gebruikersfoutje was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
skank schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:50:
[...]

[Afbeelding]

Hoe is de switch aangesloten? Met of zonder een blauwe draad? Ik ken alleen flikkeren van lampen als er net een reststroom wordt doorgegeven. Dan is het handig om een bypass over de bruine en zwarte aansluiting toe te voegen zodat er extra weerstand is over de lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
oltk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Hoe is de switch aangesloten? Met of zonder een blauwe draad? Ik ken alleen flikkeren van lampen als er net een reststroom wordt doorgegeven. Dan is het handig om een bypass over de bruine en zwarte aansluiting toe te voegen zodat er extra weerstand is over de lichten.
Zie 3 posts hierboven, is opgelost.
Echter moeilijkheden om mn hue te resetten
Ik heb geen hue bridge meer.
Mijn lampen hebben geen bluetooth
Hoe kan ik ze resetten?

Momenteel kan ik de lampen ook niet meer aanzetten omdat mijn deconz app uitgeschakeld is (zigbee2mqtt staat aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@skank Heb je toevallig een Hue Dimmer switch? Daar zou het ook mee moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:08:
@skank Heb je toevallig een Hue Dimmer switch? Daar zou het ook mee moeten kunnen.
Ik zit terug in de miserie...
Doordat ik mn lampen niet eruit kreeg, de addon van deconz heropgestart
Daar alles verwijderd.
DAn ook maar gans de addon en integratie

Vervolgens zigbee2Mqtt heropgestart en nu kan ik terug die switches niet meer bedienen waar ik in het begin problemen mee had.

Terug kanaal en panid wijzigen?

Ik heb net bij een vriend van me zijn dimmer switch (is bij hem ook gekoppeld aan deconz) en hue bridge gaan halen

Ik veronderstel dat ik eerst zigbee2mqtt weer werkend krijg en dan zijn dimmer switch reset en zo de lampen reset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
skank schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:30:
Ik veronderstel dat ik eerst zigbee2mqtt weer werkend krijg en dan zijn dimmer switch reset en zo de lampen reset?
Nee. Je kunt de Dimmer Switch bij de lamp houden, en vervolgens met een bepaalde toetsencombinatie de lamp resetten. Bridge heb je er dus ook niet voor nodig :p

Edit:
Lamp aan (al dan niet door even los te draaien?) en vervolgens de Dimmer Switch er bij houden en 10s de aan en uit knop tegelijkertijd ingedrukt houden. Daarna zou de lamp moeten knipperen ter bevestiging en klaar. (Daarna zou die dus discoverable moeten zijn).

[ Voor 26% gewijzigd door RobertMe op 04-01-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:32:
[...]

Nee. Je kunt de Dimmer Switch bij de lamp houden, en vervolgens met een bepaalde toetsencombinatie de lamp resetten. Bridge heb je er dus ook niet voor nodig :p

Edit:
Lamp aan (al dan niet door even los te draaien?) en vervolgens de Dimmer Switch er bij houden en 10s de aan en uit knop tegelijkertijd ingedrukt houden. Daarna zou de lamp moeten knipperen ter bevestiging en klaar. (Daarna zou die dus discoverable moeten zijn).
Ik moet de lamp idd ff uitdraaien, dan kan ik met de switch de lamp laten flikkeren na 10 sec
Echter, ik krijg geen enkele lamp meer geimporteerd binnen Z2MQTT
Twordt van kwaad naar erger

Ff helemaal opnieuw zigbee2mqtt doen
Alles weg van deconz
En alles resetten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Jup gelukt nu
Bijna alles terug hier en daar nog een kleine sensor maar al mn lampen zijn terug !
Benieuwd of alles stabiel blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hoe zit dat precies met bv hue updates?
Binnenin HA zie ik dat er updates zijn met zigbee2mqtt logo voor bepaalde hue lampen
Ga ik naar de zigbee2mqtt addo en kies ik daar voor OTA kan ik "check for updates" doen, echter krijg ik een respond terug dat er geen updates zijn?

Installeer ik deze nu vanuit HA die updates, of kan ik binnenin de addon toch de updates doen?

Verder heb ik ook dat sinds mn overgang van deconz naar zigbee2mqtt ik nu binnen HA krijg bij integraties dat hij mijn conbee 2 herkent..
Moet ik die config doen? Wat doet die dan precies? Gezien toch alles via zigbee2mqtt doet?

[ Voor 23% gewijzigd door skank op 05-01-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:34:
Binnenin HA zie ik dat er updates zijn met zigbee2mqtt logo voor bepaalde hue lampen
Ga ik naar de zigbee2mqtt addo en kies ik daar voor OTA kan ik "check for updates" doen, echter krijg ik een respond terug dat er geen updates zijn?

Installeer ik deze nu vanuit HA die updates, of kan ik binnenin de addon toch de updates doen?

Verder heb ik ook dat sinds mn overgang van deconz naar zigbee2mqtt ik nu binnen HA krijg bij integraties dat hij mijn conbee 2 herkent..
Moet ik die config doen? Wat doet die dan precies? Gezien toch alles via zigbee2mqtt doet?
Wat zegt google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
skank schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:34:

Was een tijdje een bug. Met 2023.0 zou dit opgelost moeten zijn.
OTA doe ik ook altijd via 'check for updates'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
CappieL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Was een tijdje een bug. Met 2023.0 zou dit opgelost moeten zijn.
OTA doe ik ook altijd via 'check for updates'
Ik zit op 2023
;)
Maar via de addon zelf lukt dat dus niet, dus het is wel de bedoeling om dat via de addon te doen?
Enig idee ivm de integratie van de conbee 2 stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
skank schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Ik zit op 2023
;)
Maar via de addon zelf lukt dat dus niet, dus het is wel de bedoeling om dat via de addon te doen?
Enig idee ivm de integratie van de conbee 2 stick?
Als je die melding kwijt wilt, kun je altijd nog op Skip drukken.
Ik weet niet of het de bedoeling / een vereiste is om via de add-on de OTA-updates te doen.
Maar zo doe ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
CappieL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Als je die melding kwijt wilt, kun je altijd nog op Skip drukken.
Ik weet niet of het de bedoeling / een vereiste is om via de add-on de OTA-updates te doen.
Maar zo doe ik het.
Ah die conbee 2 integration verwijst naar ZHA integratie... _/-\o_ waarom die dan conbee 2 noemt...

Ik zal die idd skippen

Blijft nog die zigbee2mqtt ota updates, die precies niet gaan... (op laatste HA versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
skank schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Ah die conbee 2 integration verwijst naar ZHA integratie... _/-\o_ waarom die dan conbee 2 noemt...

Ik zal die idd skippen

Blijft nog die zigbee2mqtt ota updates, die precies niet gaan... (op laatste HA versie)
In de laatste versie zit ook nog steeds een bug voor sommige devices. Dus momenteel werkt OTA (via HA) niet helemaal zoals je zou verwachten.
(updaten via HA zit nog niet zo lang in Z2M)

Normaal gesproken maakt het niet uit of je via de addon update of via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Jawel hoor, staat erbij.

Ook op je andere vraag weet Google vast het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 14:19
Vraagje van deze beginner (maar wel IT-er). Na eerst HA via esxi met deconz heb ik recent een nieuwe installatie op een Odroid N2+ gedaan icm de ZigStar via ethernet adapter en Z2M. Daarnaast staat er nog een Hue bridge met een paar lampen en een schakelaar. De set waar het allemaal mee begon.

Vanuit de Hue bridge komen netjes de scenes die je in de Hue app aanmaakt mee in HA onder het device. In Z2M kun je ook scenes aanmaken, maar ik kan ze niet terugvinden in HA. Nergens. Niet onder het device, niet onder entities (waar wel de Hue scenes staat).

De scenes heb ik in Z2M op een lamp onder, jawel, Scenes aangemaakt met een nummertje en een naam. Recallen op die plek in Z2M werkt ook. Hoe krijg ik ze in HA?

Op het HA community forum krijg ik geen antwoord. Weten jullie het?

PS: Bing en Google leiden me naar mensen met dezelfde vraag, zonder een antwoord. 😢

[ Voor 5% gewijzigd door Chinco op 05-01-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Chinco Geen antwoord op je vraag, maar uit interesse: Waarom maak je de scènes aan in Z2M en niet in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JBS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:06:
@Chinco Geen antwoord op je vraag, maar uit interesse: Waarom maak je de scènes aan in Z2M en niet in HA?
Dan staan ze in de lampen zelf, scheelt ook api calls naar Z2m toe. Als je ze in HA maakt voor 8 lampen, doe je 8 api calls(of messages). Als je de scène roept, is dat er maar 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Chinco schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:51:
Vraagje van deze beginner (maar wel IT-er). Na eerst HA via esxi met deconz heb ik recent een nieuwe installatie op een Odroid N2+ gedaan icm de ZigStar via ethernet adapter en Z2M. Daarnaast staat er nog een Hue bridge met een paar lampen en een schakelaar. De set waar het allemaal mee begon.

Vanuit de Hue bridge komen netjes de scenes die je in de Hue app aanmaakt mee in HA onder het device. In Z2M kun je ook scenes aanmaken, maar ik kan ze niet terugvinden in HA. Nergens. Niet onder het device, niet onder entities (waar wel de Hue scenes staat).

De scenes heb ik in Z2M op een lamp onder, jawel, Scenes aangemaakt met een nummertje en een naam. Recallen op die plek in Z2M werkt ook. Hoe krijg ik ze in HA?

Op het HA community forum krijg ik geen antwoord. Weten jullie het?

PS: Bing en Google leiden me naar mensen met dezelfde vraag, zonder een antwoord. 😢
Blijkbaar zit er nog geen scene discovery vanuit Z2M naar HA. Je kan ze wel handmatig toevoegen, zie https://github.com/Koenkk...21#issuecomment-750024311

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Mimiix schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Dan staan ze in de lampen zelf, scheelt ook api calls naar Z2m toe. Als je ze in HA maakt voor 8 lampen, doe je 8 api calls(of messages). Als je de scène roept, is dat er maar 1.
Theorie snap ik, maar uit interesse, wanneer merk je dat of wat is het praktisch voordeel?

Ik heb enkel een rij spots in een rail in een group gezet omdat ik ze als 1 lamp wilde behandelen (en ze netjes gelijktijdig aan gaan), is dat hetzelfde effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
jj85 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Blijkbaar zit er nog geen scene discovery vanuit Z2M naar HA. Je kan ze wel handmatig toevoegen, zie https://github.com/Koenkk...21#issuecomment-750024311
Dat betekent dus alles met het handje in een configfile kloppen? Heb ik dat goed begrepen? Oef, dan heb ik daar geen trek in, met wat ik van plan was is daar heel veel werk. Wachten tot autodiscovery alsnog geïmplementeerd wordt. Als daar nog komt na bijna anderhalf jaar...

Bummer.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
gastje01 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Theorie snap ik, maar uit interesse, wanneer merk je dat of wat is het praktisch voordeel?

Ik heb enkel een rij spots in een rail in een group gezet omdat ik ze als 1 lamp wilde behandelen (en ze netjes gelijktijdig aan gaan), is dat hetzelfde effect?
Scenes in Zigbee kunnen vele voordelen bieden. Zoals dus het simultaan schakelen doordat je op Zigbee niveau de groep aan zet i.p.v. meerdere berichten voor losse lampen (dus 1 broadcast / multicast bericht, i.p.v. X singlecast berichten).
Daarnaast kun je groepen ook weer binden aan een remote (zodat een remote buiten HA om een set lampen uit kan zetten, en dus ook functioneert als HA, de Zigbee coördinator, of wat dan ook, uit de lucht is).
Daarnaast kun je bij Zigbee scenes ook transitions vastleggen. Als de scene dan geactiveerd wordt weten alle lampen exact wat te doen en over welk tijdspanne. Dus bv 1 lamp die over 1 minuut (transition dan, geen delay) naar kleur X en brightness Y gaat, en een andere lamp die over 10 seconden uit gaat. Dit kan dan ook weer met 1 Zigbee bericht geactiveerd worden. Wil je dit in HA doen wordt het al complexer, waarbij je onderwater een hele stormvloed aan Zigbee berichten het netwerk in slingerd (om bv elke seconde de states te updaten), waarmee het netwerk zomaar overbelast kan worden, berichten gemist worden, etc etc.

Vooral gebruikers van de antieke CC2531 heb ik meermaals zien klagen dat als ze een groep of scene in HA gebruikten dat bij het inschakelen niet alle lampen doen wat ze moeten doen. Puur door de overload aan verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chinco schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Dat betekent dus alles met het handje in een configfile kloppen? Heb ik dat goed begrepen? Oef, dan heb ik daar geen trek in, met wat ik van plan was is daar heel veel werk. Wachten tot autodiscovery alsnog geïmplementeerd wordt. Als daar nog komt na bijna anderhalf jaar...

Bummer.

Thanks!
Handig dat het met de hand moet? Nee. Maar echt veel werk is het ook niet.

Voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqtt:
  scene:
    - name: Slaapkamer gedimd
      unique_id: slaapkamer_gedimd
      command_topic: zigbee2mqtt/Slaapkamer/set
      payload_on: '{"scene_recall": 1}'
    - name: Slaapkamer helder
      unique_id: slaapkamer_helder
      payload_on: '{"scene_recall": 3}
    - ....

Effectief dus maar 4 regels per scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
RobertMe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:52:
[...]

Handig dat het met de hand moet? Nee. Maar echt veel werk is het ook niet.

Voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqtt:
  scene:
    - name: Slaapkamer gedimd
      unique_id: slaapkamer_gedimd
      payload_on: '{"scene_recall": 1}'
    - name: Slaapkamer helder
      unique_id: slaapkamer_helder
      payload_on: '{"scene_recall": 3}
    - ....

Effectief dus maar 4 regels per scene.
Thanks voor je voorbeeld.

Ik had erbij moeten zeggen dat ik buiten werktijd op bed lig/zit ivm een partiële dwarslaesie in de nek. En dan lukt het aardig met mijn tablet, maar configfiles editen is echt een crime, zeker als je twee tabbladen tegelijk open wilt hebben.

Dat was overigens de hele aanleiding om met Hue en later HA te beginnen: vanuit mijn bed en rolstoel het huis kunnen bedienen.

Dus mocht je nog die discovery aan de gang krijgen (ik zag je comment op github), ben ik je diep dankbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Misschien dat het op enig moment voor iemand nuttig is, hier mijn recente ervaring met Z2M en Sonoff zigbee bridge en usb dongle v3.

Ik heb een aardige tijd Domoticz met 2 Sonoff Bridge's gedraaid, elk met een aantal devices. De bridges waren geflashed met Tasmota zigbee bridge. Niet veel problemen gehad anders dat je alles op de bridge moet regelen en dan met Mqtt en NodeRed verder moet afhandelen.

Ondertussen stapsgewijs overgegaan naar HA en Z2M met 1 bridge en gelijk alle oude MiLight lampen er uit gegooid en vervangen door Ikea Tradfi, dus meer devices.
Pairen ging redelijk goed alleen al snel devices die rode driehoekjes kregen of gewoon weg waren. Totaal had ik 47 devices, veel lampen en Aqara/Sonoff sensors.

Na een goede week dingen die telkens niet werkte op cruciale momenten (liggend in bed om te gaan slapen, lampen niet uit te krijgen) en de WAF neemt razend snel af. Wat YT gekeken en Lewis had ook met meer dan 40 devices problemen met de bridge, vermoedelijk onvoldoende cpu power.

Na wat zoek werk toch maar een usb device genomen, de Sonoff usb dongle v3 P versie. Deze van nieuwe firmware voorzien dmv docker truc en wat met de configuratie gespeeld en zonder veel moeite alles laten pairen met behoud van de bestaande device namen.

Ondertussen ruim 2 weken verder en wat een wereld van verschil, stabiel als een huis en ik denk dat ik zelfs de repeater in de schuur niet echt nodig heb. Ook blijven de sensors bij hun router zitten wat eerst ook telkens veranderde én niet een sensor kwijt of een driehoekje.

Zoals ik begon, misschien is dit voor iemand nuttig mocht je ook problemen hebben.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

gastje01 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Jep, precies hetzelfde. Ik zie het nut van een scène ook niet helemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Mimiix op 05-01-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Chinco schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Bummer.

Thanks!
Geef je al je lampen in een scene dezelfde kleur/helderheid? Je zou die lampen ook in een groep kunnen zetten, en vervolgens in HA een scene aanmaken voor de betreffende groep lampen.
Of de scenes 'gewoon' in HA definiëren, bestaande uit meerdere lampen. Werkt hier prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Pixelmagic schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:41:
Misschien dat het op enig moment voor iemand nuttig is, hier mijn recente ervaring met Z2M en Sonoff zigbee bridge en usb dongle v3.

Ik heb een aardige tijd Domoticz met 2 Sonoff Bridge's gedraaid, elk met een aantal devices. De bridges waren geflashed met Tasmota zigbee bridge. Niet veel problemen gehad anders dat je alles op de bridge moet regelen en dan met Mqtt en NodeRed verder moet afhandelen.

Ondertussen stapsgewijs overgegaan naar HA en Z2M met 1 bridge en gelijk alle oude MiLight lampen er uit gegooid en vervangen door Ikea Tradfi, dus meer devices.
Pairen ging redelijk goed alleen al snel devices die rode driehoekjes kregen of gewoon weg waren. Totaal had ik 47 devices, veel lampen en Aqara/Sonoff sensors.

Na een goede week dingen die telkens niet werkte op cruciale momenten (liggend in bed om te gaan slapen, lampen niet uit te krijgen) en de WAF neemt razend snel af. Wat YT gekeken en Lewis had ook met meer dan 40 devices problemen met de bridge, vermoedelijk onvoldoende cpu power.

Na wat zoek werk toch maar een usb device genomen, de Sonoff usb dongle v3 P versie. Deze van nieuwe firmware voorzien dmv docker truc en wat met de configuratie gespeeld en zonder veel moeite alles laten pairen met behoud van de bestaande device namen.

Ondertussen ruim 2 weken verder en wat een wereld van verschil, stabiel als een huis en ik denk dat ik zelfs de repeater in de schuur niet echt nodig heb. Ook blijven de sensors bij hun router zitten wat eerst ook telkens veranderde én niet een sensor kwijt of een driehoekje.

Zoals ik begon, misschien is dit voor iemand nuttig mocht je ook problemen hebben.
De Zigbee bridge hier ook al een jaar geswapped met sonoff usb... Rocksolid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
jj85 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:04:
[...]

In de laatste versie zit ook nog steeds een bug voor sommige devices. Dus momenteel werkt OTA (via HA) niet helemaal zoals je zou verwachten.
(updaten via HA zit nog niet zo lang in Z2M)

Normaal gesproken maakt het niet uit of je via de addon update of via HA.
Lijkt nu met de update van HA en zgibee2mqtt addon wel te updaten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 09:26
Ik ben op zoek naar wat GU10 Zigbee spotjes (warm wit of instelbaar wit). Gebruik veel Lidl-spul en ben daar best tevreden over. De GU10-spots zijn daar alleen uitverkocht. Alles van bij AliExpress staat weer niet in de Z2M-lijst. Iemand anders tips voor basic GU10-spotjes in een gunstig prijssegment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
--Christiaan-- schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:36:
Ik ben op zoek naar wat GU10 Zigbee spotjes (warm wit of instelbaar wit). Gebruik veel Lidl-spul en ben daar best tevreden over. De GU10-spots zijn daar alleen uitverkocht. Alles van bij AliExpress staat weer niet in de Z2M-lijst. Iemand anders tips voor basic GU10-spotjes in een gunstig prijssegment?
Ikea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Eindelijk tijd om verder te freubelen met de setup.
Gizz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:59:
@Jan_V heb je hier iets aan? Daar was de oplossing om HA te herstarten :P

Je kunt ook nog dit proberen om 'm te vinden:
code:
1
dmesg | grep tty

Zie ook deze post.

Let er overigens op dat je nu een stick gebruikt die in Z2M de status Experimental heeft en je dus potentieel meer gekke problemen kunt verwachten dan bij een stick die door Z2M aangeraden wordt.

Als je gedoe blijft houden met je docker container zou je ook overwegen om HA OS als virtual machine te installeren, jouw 918+ moet dat prima kunnen :)
Helaas, dit lijkt niets uit te halen.
Na een reboot krijg ik wel het volgende, maar dat lijkt een seriele poort te zijn
code:
1
2
3
4
[   46.621325] synobios open /dev/ttyS1 success
[   59.690308] systemd[1]: Created slice system-serial\x2dgetty.slice.
[   59.699124] systemd[1]: Starting system-serial\x2dgetty.slice.
[   61.646813] synobios open /dev/ttyS1 success
koksie schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:22:
In DSM 7.0 is de USB-host support standaard disabled waardoor de dongle niet herkend wordt. Er staat een scriptje voor om dit te verhelpen op https://www.zigbee2mqtt.i...cker.html#troubleshooting, onder het kopje "Docker on Synology DSM 7.0"
Bedankt! Die had ik ook gevonden en als root-task uitgevoerd.
Nu na een reboot nogmaals geprobeerd, maar dat lijkt niet veel te helpen.
Ik krijg daar een:
Standard output/error:
chmod: cannot access '/dev/ttyUSB0': No such file or directory
chmod: cannot access '/dev/ttyACM0': No such file or directory
jarsiv schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:58:
[...]

Jan_V, ik ben hier ook meebzig geweest met een sonof usb. ik heb hem niet aan de praat gekregen, kan aan mij liggen twijfel ik vast niet aan. op youtube staat een film die je kan volgen of anders https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers. Zelf heb ik hem nu draaien door op mijn Synology een VM te draaien met Ubuntu en dat werkt nu goed. ik kreeg elke keer bij het insmode commando dat de module verkeerd was. ik draai dsm 7.1.1. Ben wel benieuwd of het je lukt
Ik zal het filmpje zo eens kijken, maar heb weinig hoop als het jou ook al niet is gelukt.

Als het niet anders kan, dan zou een VM een optie zijn, inderdaad. Maar dan moet ook de stick wel worden herkend in de NAS. Wellicht dat dit met een VM minder gedoe is, nog nooit geprobeerd.

Ik denk dat ik dan eerder een Raspberry neer zou zetten, dedicated voor Zigbee2MQTT, maar hier zou ik me enorm aan irriteren :-)

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jan_V ik heb niet de hele discussie teruggelezen, maar zijn er überhaupt drivers geïnstalleerd om te kunnen communiceren met deze stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Gizz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:19:
@Jan_V ik heb niet de hele discussie teruggelezen, maar zijn er überhaupt drivers geïnstalleerd om te kunnen communiceren met deze stick?
Ik had de alleen de module ch341 geinstalleerd.
Maar voor de volledigheid heb ik nu alle modules proberen te installeren die in de mirror repository staan (https://github.com/robert...odules/apollolake/dsm-7.1).

Alleen de `rndis_host.ko` is gefaald.
insmod: ERROR: could not insert module /lib/modules/rndis_host.ko: Unknown symbol in module
Nu weet ik niet precies wat dit zou moeten doen, maar ik zie nu alleen nog maar de volgende melding na het uitvoeren van de
code:
1
2
3
4
5
6
/sbin/modprobe usbserial
/sbin/modprobe ftdi_sio
/sbin/modprobe cdc-acm

chmod 777 /dev/ttyUSB0 
chmod 777 /dev/ttyACM0
chmod: cannot access '/dev/ttyACM0': No such file or directory
Na een `dmesg | grep tty` zie ik nu wel m'n stick!
code:
1
[ 3164.784143] usb 1-3: cp210x converter now attached to ttyUSB0

Zo te zien moest ik de cp210-module installeren, dus had ik de verkeerde(?) driver geinstalleerd.
Bedankt voor de comment in ieder geval, ik vermoed dat ik nu verder kan.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@Jan_V For what's worth, mijn setup voor mijn Synology DS218+
Waar ik tegenaan liep is dat de USB driver / connectie weer weg was na een update van DSM...

Ik heb in de Task Scheduler een user defined script gemaakt die tijdens boot wordt uitgevoerd.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
for module in cp210x ch341; do
if [ -f /lib/modules/$module.ko ]; then
echo Module $module already exists
else
sudo cp /volume1/Opslag/Diversen/USB-serial-DSM/$module.ko /lib/modules/$module.ko
fi
done

if [ -f /usr/local/etc/rc.d/start-usb-drivers.sh ]; then
echo Start-up script already exists
else
sudo cp /volume1/Opslag/Diversen/USB-serial-DSM/start-usb-drivers.sh /usr/local/etc/rc.d/start-usb-drivers.sh
chmod a+x /usr/local/etc/rc.d/start-usb-drivers.sh
fi

sudo chmod 777 /dev/ttyUSB0

In de map /volume1/Opslag/Diversen/USB-serial-DSM/ heb ik de drivers gezet en een start-up script. Bij opstart wordt gekeken of de drivers aanwezig zijn, zo niet... dan kopieert hij deze.

Vervolgens nog een script (start-usb-drivers.sh) om de drivers te starten
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/sh
case $1 in
  start)
    insmod /lib/modules/usbserial.ko > /dev/null 2>&1
    insmod /lib/modules/ftdi_sio.ko > /dev/null 2>&1
    insmod /lib/modules/cdc-acm.ko > /dev/null 2>&1
    insmod /lib/modules/cp210x.ko > /dev/null 2>&1
    insmod /lib/modules/ch341.ko > /dev/null 2>&1
    #insmod /lib/modules/pl2303.ko > /dev/null 2>&1
    #insmod /lib/modules/ti_usb_3410_5052.ko > /dev/null 2>&1
    ;;
  stop)
    exit 0
    ;;
  *)
    exit 1
    ;;
esac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jan_V schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Zo te zien moest ik de cp210-module installeren, dus had ik de verkeerde(?) driver geinstalleerd.
Dat inderdaad, jouw stick heeft een zigbee Silicon Labs-chipset en die gebruiken ook hun eigen SL-chip voor de usb-communicatie met bijbehorende driver :) Eerder had jij de driver geïnstalleerd die de meesten van ons nodig hebben met sticks waar een chipset van Texas Instruments gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Herkent iemand de situatie dat één specifieke lamp zo nu en dan voor enige tijd (uren) offline is?
Betreft in mijn geval één specifieke lamp (een Tradfri LED2003G10 - https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED2003G10.html).
Dit zie ik bij geen enkele andere lamp gebeuren. De lamp gaat zonder aanwijsbare reden offline, en komt na een paar uur (tot nu toe altijd vanzelf) weer online. Het is geen kwestie van een wandschakelaar die uit- en ingeschakeld wordt.

Een screenshot van de historie van de afgelopen dagen waarbij je de lamp offline ziet gaan en later weer online ziet komen (met power on behavior 'on').

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6VnM4DGcCHs9vk424QMIIekxH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtJ7wh8oaHdiVBnBDnxvfooB.png?f=fotoalbum_large

Z2M versie 1.28.4.

[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 09-01-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:08
JBS schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:42:
Herkent iemand de situatie dat één specifieke lamp zo nu en dan voor enige tijd (uren) offline is?
Betreft in mijn geval één specifieke lamp (een Tradfri LED2003G10 - https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED2003G10.html).
Dit zie ik bij geen enkele andere lamp gebeuren. De lamp gaat zonder aanwijsbare reden offline, en komt na een paar uur (tot nu toe altijd vanzelf) weer online. Het is geen kwestie van een wandschakelaar die uit- en ingeschakeld wordt.

Een screenshot van de historie van de afgelopen dagen waarbij je de lamp offline ziet gaan en later weer online ziet komen (met power on behavior 'on').

[Afbeelding]

Z2M versie 1.28.4.
Ik heb het met een Sonoff ZBMini. Nu zit die achter een schakelaar die soms per ongeluk omgezet wordt, maar vaak is dat NIET de oorzaak. Soms is de unit gewoon tijdelijk offline. Terwijl hij buiten aan de muur hangt, hemelsbreed 2m van de Sonoff Zigbee 3.0 stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Koepert schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Ik heb het met een Sonoff ZBMini. Nu zit die achter een schakelaar die soms per ongeluk omgezet wordt, maar vaak is dat NIET de oorzaak. Soms is de unit gewoon tijdelijk offline. Terwijl hij buiten aan de muur hangt, hemelsbreed 2m van de Sonoff Zigbee 3.0 stick.
De betreffende lamp is in mijn geval ook (o.a.) direct verbonden met de Zigbee 3.0 USB Dongle Plus coordinator, op pakweg 1.5m afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 21:14
Sinds enkele maanden ook een Zigbee2MQTT-netwerk met ITead Sonoff Dongle Plus V2 model "ZBDongle-E". Draait super stabiel en zeer tevreden.

Echter sinds enkele dagen doemt een Philips Hue lamp op die niet van mij is.

Kan iemand me uitleggen hoe ik devices, die niet in mijn netwerk thuis horen, geweerd kunnen worden? Kennelijk staat een soort van Autodiscover aan...

En hoe voorkom ik dat mijn devices zichtbaar worden in het netwerk van mijn buren? Kan ik in het device aanzetten dat ze zich alleen in vertrouwd netwerk mogen profileren?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Hieke Zolang je "permit to join" uit hebt staan zou er niets met je netwerk moeten kunnen verbinden zolang deze niet je network key weten. Vandaar ook belangrijk deze altijd aan te passen als je begint. Als je buurman ook met Z2M is begonnen en ook de standaard instellingen van channel, pan id en network key dan kan het inderdaad zijn dat devices verward raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Hieke apparaten worden alleen gezocht en toegevoegd op het moment dat jij Z2M tijdelijk in de Permit join- modus zet. Als die modus niet aanstaat voegt hij ook geen nieuwe apparaten toe.

Wat natuurlijk kan is dat jij net Z2M in de join-modus had staan toen je buurman een lampje aan zijn zigbee-netwerk ging toevoegen, maar die kans lijkt me klein.

Het kan wel problematisch worden als zowel je buurman als jij Z2M gebruiken met de default netwerkkey :P

edit: @Septillion was me voor!

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 11-01-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Dank voor quick response
In menubalk bovenin staat in het kader: Aanmelden Alles en er loopt geen timer. Helemaal helder is dit vak niet. Ook niet als ik pull-down menu open.

@Septillion Permit join stond aan... Dat verklaart waarom er "vervuiling" optrad.. Dat lost de eerste vraag op.

Bij Instellingen, Geavanceerd is het veld Network key leeg... Kennelijk wat mis gegaan tijdens installatie..zie ik nu in de handleiding.
Kan daar kiezen tussen String of Array. Geen idee wat ik moet kiezen, waarom, en of ik achteraf zelf een random code kan invoeren. Graag jullie reactie,

Vind het niet erg om die paar devices even opnieuw te pairen.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Hieke Nu heb ik nooit naderhand de network key aangepast. Wel eens het pan id. Maar dit toen gedaan vanuit de config van de HA addon. Geen idee hoe goed de synchronisatie tussen de Z2M UI terug naar de addon config tegenwoordig is. Hoe draai jij Z2M?

Als je backup hebt zou je het gewoon eens kunne proberen. Na aanpassen van de network key moet je wel alle devices opnieuw pairen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Septillion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:45:
Als je backup hebt zou je het gewoon eens kunne proberen. Na aanpassen van de network key moet je wel alle devices opnieuw pairen!
Als je dat toch gaat doen, kijk dan meteen of je het gebruikte Zigbee kanaalnummer ook aan wilt passen. Zie pagina 18 van dit document voor wat tips.

Ik heb ervaring met een Wi-Fi access point dat dicht naast een Zigbee coordinator zat. Wi-Fi zat op 2,4GHz op kanaal 1 en Zigbee op kanaal 11. Dat is geen optimale situatie wanneer Wi-Fi actief is. :P

Over de network key: je kan Zigbee2MQTT er één laten genereren.

[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 11-01-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@The Zep Man Zelf nooit issues gemerkt met Zigbee en Wifi. En dan ben ik begonnen met Z2M in een appartement met 50+ AP's zichtbaar :+ Op zich kan aanpassen nu natuurlijk geen kwaad maar goed, veel AP's zoeken tegenwoordig ook zelf de rust. Dus nu rustig kaneel is geen garantie voor morgen.

En weet jij of generate nu wel werkt vanuit HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@Septillion Ik heb Zigbee2MQTT native geïnstalleerd op een Raspberry Pi 4 en ingesteld (bij Frontend) dat MQTT naar de broker op mijn Synology moet waar tevens Domoticz draait.

Ik doorliep na je antwoord even de instellingen, op zoek naar een network key. Constateerde in het menu Geavanceerd dat dit veld leeg is!

Heb geen goede backup, waar een network key in staat. En eerlijk gezegd geen zin om Zigbee2MQTT volledig opnieuw te installeren... Die 2 devices opnieuw pairen is geen probleem.

Geen idee aan welke voorwaarden (lengte, aard karakters) dit veld moet voldoen en wat verschil is met Array. Kan zo snel geen voorbeelden vinden in handleiding. Heb jij daar info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Hieke Heb een vermoeden dat het een bugje is, bij mij is hij ook leeg zie ik. Maar je zou ergens een config file meten hebben, de documentatie van Z2M spreekt van zigbee2mqtt-data/configuration.yaml. Kan je deze vinden in je setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hieke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:36:
@Septillion Permit join stond aan... Dat verklaart waarom er "vervuiling" optrad.. Dat lost de eerste vraag op.
Permanent? Ik wist niet eens dat dat kon :o

Wellicht heb je nu wel je buren een vervelende middag bezorgd. Kan me best voorstellen dat je enigszins wanhopig wordt als je je nieuwe Hue-lamp probeert te koppelen en het nooit lukt omdat hij met jouw Z2M-netwerk bleef verbinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Septillion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:02:
@The Zep Man Zelf nooit issues gemerkt met Zigbee en Wifi. En dan ben ik begonnen met Z2M in een appartement met 50+ AP's zichtbaar :+
Het gaat niet om zichtbare AP's, maar om een AP met een vast geconfigureerd kanaalnummer dat er vlak naast hing en waarvan de verbinding intensief werd gebruikt. Er was daarmee een merkbare vertraging in Zigbee communicatie, en in het extreme zelfs apparaten waar de coordinator tijdelijk niet mee kon verbinden.

Geen idee over je vraag m.b.t. HA. Ik draai HA en Zigbee2MQTT gescheiden van elkaar (aparte apparaten). In een dergelijke situatie heeft HA volgens mij niets te maken met de Zigbee network key.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 11-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@The Zep Man Dicht bij is natuurlijk relatief. Maar ik draai hem niet naast een AP, daar zit nu 2 meter tussen en zijn de signalen van de buren wel lager. Maar in mijn appartement hiervoor was signaalsterkte van mijn AP of die van de directe buren niet echt verschillend.

Zou dus vooral aanraden je Zigbee stick niet naast je Wifi AP te hangen :) Maar kanaal tunen kan zeker geen kwaad natuurlijk.

En er zit wel een link tussen HA en Z2M als je het als addon draait. De network_key staat in de config file van de HA addon. Vandaar dat ik me even af vroeg of die daar ook aangepast wordt als je hem via de Z2M UI aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Ik heb het over deze instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCEkdQE5FhqPhiOSVoAhWgmByoY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eoQ5pwDkaLS6xmxSttJcKdb6.jpg?f=user_large

Die heb ik zojuist uitgezet. Weet niet of default setting is.. Denk het niet. Maar het IEEE adres van device van buren toegevoegd aan device blocklist en verwijderd met slider voorkom opnieuw aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Hieke Ah, die wil je uit hebben ja. Volgens mij is deze standaard uit als je hem als HA addon hebt maar zie hem stom genoeg in de documentatie stom genoeg ook op true staan :X Niet heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Septillion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:27:
En er zit wel een link tussen HA en Z2M als je het als addon draait. De network_key staat in de config file van de HA addon. Vandaar dat ik me even af vroeg of die daar ook aangepast wordt als je hem via de Z2M UI aanpast.
Als die één op één in Zigbee2MQTT's configuratie gezet wordt, dan zou 'GENERATE' (zonder aanhalingstekens) moeten werken. Geen garanties. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Septillion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:33:
@Hieke Ah, die wil je uit hebben ja. Volgens mij is deze standaard uit als je hem als HA addon hebt maar zie hem stom genoeg in de documentatie stom genoeg ook op true staan :X Niet heel handig.
@Septillion

In mijn Configuration.yaml lees ik GEEN vermelding van network key...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
homeassistant:
  discovery_topic: homeassistant
  legacy_entity_attributes: true
  legacy_triggers: true
  status_topic: hass/status
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://xxxx.xxx.x.xx:1883
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  adapter: ezsp
frontend:
  port: 8080
devices:
  '0x9035eafffef0xxxxxxxxxxx':
    friendly_name: Dimmer werkkamer
advanced:
  log_syslog:
    app_name: Zigbee2MQTT
    eol: /n
    host: localhost
    localhost: localhost
    path: /dev/log
    pid: process.pid
    port: 123
    protocol: tcp4
    type: '5424'
  log_symlink_current: true
  log_level: info
blocklist:
  - '0x001788010c5c7127'
  - '0x001788010c5c7127'

Edit:
Lees net in handleiding dat met een toevoeging GENERATE in deze file een nieuwe key kan worden aangemaakt. Aldus gedaan en na herstart van de service is een key zichtbaar in de configuratiefile.

Kijken of ik opnieuw kan pairen. _/-\o_

Huh, ik hoef helemaal niet te opnieuw te pairen want ik kan mijn dimmer in Zigbee2MQTT nog gewoon bedienen!! :X Heel merkwaardig, dit! Wie garandeert me nu dat mijn buurman met mijn dimmer aan de haal gaat? 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Hieke op 11-01-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Septillion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:11:
@Hieke Heb een vermoeden dat het een bugje is, bij mij is hij ook leeg zie ik. Maar je zou ergens een config file meten hebben, de documentatie van Z2M spreekt van zigbee2mqtt-data/configuration.yaml. Kan je deze vinden in je setup?
Zou idd een bugje kunnen zijn

Niet op de frontend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeJkXYvfW0tx1x2QXNKs-3MJUC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IB2SNOp4rny7xHmZWBSds2fO.png?f=user_large

Wel in m'n configuration.yaml
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89Ut1BbZZmj-T2R3rzjS243j2q0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iyfxd5YswFypuwjkro4LNrCl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Hieke De key die je nu zit is niet toevallig [ 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 13 ]?

Anders wel heel raar dat je dimmer kan verbinden.

Overigens ook nog handig even je by-id path op te zoeken van je stick. Kan je daar ook geen issues mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@Septillion Nee, totaal willekeurige reeks van cijfers/getallen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dem4Pu76RbUhJxSfjCPuQdXK-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehPl3267Uds3wdcsJ2d7bigy.jpg?f=user_large

Heb zojuist de groep waar de dimmer toe behoort even spanningsloos gemaakt... Maar ook dan kan ik het device gewoon bedienen. |:(

Betreft dit device: https://www.zigbee2mqtt.i...eco-dim.07%252Feco-dim.10

Je schrijft: Overigens ook nog handig even je by-id path op te zoeken van je stick. Kan je daar ook geen issues mee krijgen.
Het by-id path van de stick is reeds opgenomen in de configuratie van de Raspberry. Of bedoel je om die op te nemen in de config-file van Zigbee2mqtt? Scherp gezien! Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Hieke Inderdaad in je Z2M config.

Maar bijzonder, maar als het zowel in de cnfig als UI nu met andere reeks staat en permit_join nu op false lijkt het me nu in ieder geval in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Septillion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:24:
@Hieke Inderdaad in je Z2M config.

Maar bijzonder, maar als het zowel in de cnfig als UI nu met andere reeks staat en permit_join nu op false lijkt het me nu in ieder geval in orde :)
Zowel in config als in UI? In mijn UI is dat veld leeg... Ach, zolang als de verlichting niet willekeurig gaat branden beschouwen we het maar als in orde. :X
Dank voor je inbreng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Hieke herstart je wel Z2M nadat je wijzigingen in de yaml aanbrengt?

Pagina: 1 ... 4 ... 24 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.