Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Gizz schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:18:
@Dylantje2 er draait geen Z2M op de stick zelf, dus de stick kan ook niet geflasht zijn met Z2M. Zelf de Z-stack firmware flashen op een moderne stick is een kwestie van stick in je pc, de flash-software openen en je firmware kiezen.

Overigens raad ik je nogmaals gewoon de CC2652 aan. Sticks met deze chip zijn overal op voorraad en dit is de chipset die door Z2M wordt aangeraden. Zowel de CC2652 als CC2538/CC2592 kunnen 200 Zigbee 3.0 apparaten aan. Waarom de lastige route kiezen en gaan voor een chipset die bijna niemand gebruikt en die nergens te koop is?
Sorrie klopt z2m niet op de stick, maar ik bedoel laatste coördinator versie, z stack.
Maar als je daar een how to voor hebt..
Ik ben van de generatie dat er allerlei tussen draadjes, en hardware bij nodig waren..

De lastige route, is niet mijn idee, maar ik wil nog 1 x upgraden en mijn systeem zit nu al aan de 80+ device, En vandaaruit gezein wil eigenlijk niet over een poosje weer upgraden

De reden dat ik zoek, er worden adviezen [ door tweakers] gegeven voor de sonof dongle, maar die zie ik weer niet in het lijstje van chips staan:-)
Dus ik zoek, en probeer de juiste keuze te maken, en niet de keuze die iedereen maakt omdat het nou eenmaal makkelijk is.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dylantje2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:42:
[...]

Sorrie klopt z2m niet op de stick, maar ik bedoel laatste coördinator versie, z stack.
Maar als je daar een how to voor hebt..
De how to's kun je direct aanklikken op de pagina met Supported Adapters (Z2M) . Klik maar eens een stick aan, dan zie je daar direct een link met uitleg hoe je flasht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZz1RWHXhqlxFmsiuQThx4AUYzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ph3qwLNMeNoxJLCCdna1crFZ.png?f=fotoalbum_large
De reden dat ik zoek, er worden adviezen [ door tweakers] gegeven voor de sonof dongle, maar die zie ik weer niet in het lijstje van chips staan:-)
De SONOFF staat als een-na-onderste in het lijstje met aanbevolen usb-sticks. Bovenstaande screenshot heb ik gewoon op de Z2M-pagina gemaakt? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:49:
[...]

De how to's kun je direct aanklikken op de pagina met Supported Adapters (Z2M) . Klik maar eens een stick aan, dan zie je daar direct een link met uitleg hoe je flasht:

[Afbeelding]

[...]

De SONOFF staat als een-na-onderste in het lijstje met aanbevolen usb-sticks. Bovenstaande screenshot heb ik gewoon op de Z2M-pagina gemaakt? :P
Klopt maar die plus e weer niet zichtbaar in het lijstje met hoeveel devices erop kunnen.
Sorrie hier staat wel de chip bij.
Ik was aan het kijken bij sonof plus E versie

https://www.sonoff.nl/a-6...ongle-plus-e/#description

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 21-11-2022 14:01 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dylantje2 de Plus E staat onderaan op de pagina onder Experimental met daarbij de waarschuwing:
The adapters below are experimental, don't use these if you want a stable setup.
Dus die zou ik alleen daarom al niet overwegen op dit moment.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:08:
@Dylantje2 de Plus E staat onderaan op de pagina onder Experimental met daarbij de waarschuwing:

[...]

Las ik, alleen op de sites van sommige staat dat hij werkt.

Daarnaast 20 db uitzenden zou voor mij wel prettig zijn heb wat minder goed luisterende sensoren buiten hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Dylantje2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:13:
[...]

Las ik, alleen op de sites van sommige staat dat hij werkt.

Daarnaast 20 db uitzenden zou voor mij wel prettig zijn heb wat minder goed luisterende sensoren buiten hangen
Kun je niet ergens halverwege een lampje als router inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dylantje2 hij zal vast werken, maar de kans dat hij minder stabiel werkt is wel veel groter.

De CC2652P heeft ook 20dBm. Zie ook de pagina:
What are the differences between the various CC2652/CC1352 chips?

Chips ending with P have a power amplifier which support up-to 20dBm vs 5dBm on adapters ending with R/RB.
Dus daar kun je gewoon de gewone SONOFF met CC2652P voor gebruiken.

Verder boeit met een groot meshnetwerk de gevoeligheid van de coördinator niet zo. Er is bijna altijd wel een router in de buurt die beter bereik heeft dan je coördinator. Het is niet alsof je buitensensoren direct met je stick moeten kunnen praten, zo werkt zigbee helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

JBS schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:15:
[...]
Kun je niet ergens halverwege een lampje als router inzetten?
Werkt niet echt super..
Ik heb ook allerlei vreemde acties in z2m [ wss omdat ik meer dan vol zit op mijn coordinator ].
Ik mis beweging, geen temp versturen, schakelingen die er vertraagd zijn.

Dus ik wil the best of the rest nu hebben hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:06

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Gizz schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:08:

[...]

En toch is mijn Lidl Gateway met EZSP echt rocksolid /afklop /afklop
Veel stabieler dan mijn Zigate was (en die was substantieel duurder)

Had die gekocht voordat ik zag dat Z2M m alleen experimental doet ;)

(In gebruik icm Hue spul, Ikea spul, Aqara spul, Lidl spul,Sonoff spul, Tuya spul, Xiaomi spul en een zwik CC2531 routers)

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 21-11-2022 15:30 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tomba schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:28:
[...]

En toch is mijn Lidl Gateway met EZSP echt rocksolid /afklop /afklop
Dat kan. Dat iets experimental is betekend niet dat het per definitie instabiel is. De kans op problemen is wel groter, omdat er gewoon nog weinig ervaring mee opgedaan is en er dus nog veel bugs niet bekend zijn en ook nog niet opgelost.
Veel stabieler dan mijn Zigate was (en die was substantieel duurder)
Die is ook nooit verder gekomen dan experimental ondersteuning, dus je hebt aan den lijve ondervonden waar je dan last van kan hebben bij iets met experimental ondersteuning als ik het zo hoor :P
Based on ZiGate

Initial development started on experimental (alpha stage) support for various ZigGate adapters.
Het maakt mij verder niet uit wat iemand als chipset kiest. @Dylantje2 komt echter op mij over als iemand die geen zin heeft in gedoe, daarom lijkt het mij wat onhandig om in zijn geval voor een chipset met experimental ondersteuning te kiezen.

Als er sticks zijn die precies doen wat ze moeten doen, die aanbevolen worden door de maker(s) van Zigbee2MQTT zelf, die lekker goedkoop zijn en een gigantische userbase hebben waarmee bugs snel aan het licht komen én verholpen worden... dan moet je wel erg specifieke redenen hebben om bewust voor een nog niet zo goed ondersteunde chipset te kiezen.

Als je het leuk vindt om te helpen bij de ondersteuning van een nieuwe experimental chipset en bugs op te sporen of je hebt een écht specifieke feature nodig van die chipset, dan snap ik het. Maar een standaard zigbee netwerkje met 100 nodes? Dat doet een CC2652 gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Gizz schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:37:
[...]

Dat kan. Dat iets experimental is betekend niet dat het per definitie instabiel is. De kans op problemen is wel groter, omdat er gewoon nog weinig ervaring mee opgedaan is en er dus nog veel bugs niet bekend zijn en ook nog niet opgelost.

[...]

Die is ook nooit verder gekomen dan experimental ondersteuning, dus je hebt aan den lijve ondervonden waar je dan last van kan hebben bij iets met experimental ondersteuning als ik het zo hoor :P

[...]
[...]
FWIW Zigate gebruikte ik niet icm Z2M, maar met de eigen interface icm Domoticz.
[...]

Het maakt mij verder niet uit wat iemand als chipset kiest. @Dylantje2 komt echter op mij over als iemand die geen zin heeft in gedoe, daarom lijkt het mij wat onhandig om in zijn geval voor een chipset met experimental ondersteuning te kiezen.

Als er sticks zijn die precies doen wat ze moeten doen, die aanbevolen worden door de maker(s) van Zigbee2MQTT zelf, die lekker goedkoop zijn en een gigantische userbase hebben waarmee bugs snel aan het licht komen én verholpen worden... dan moet je wel erg specifieke redenen hebben om bewust voor een nog niet zo goed ondersteunde chipset te kiezen.

Als je het leuk vindt om te helpen bij de ondersteuning van een nieuwe experimental chipset en bugs op te sporen of je hebt een écht specifieke feature nodig van die chipset, dan snap ik het. Maar een standaard zigbee netwerkje met 100 nodes? Dat doet een CC2652 gewoon prima.
Inderdaad het slimst om een fully supported stick te kopen, wilde meer aangeven dat experimental niet perse instabiel betekent. Redenen voor mij om voor de Lidl gateway te gaan waren tweeledig; de prijs en het feit dat ie standalone via het netwerk werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 21-11-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

[...]

[...]

Waar ik naar op zoek ben gaf ik aan.
Maar wat me zo opvalt alles op Texas:
https://www.zigbee2mqtt.i...uments-cc2652-cc1352-chip

En sommige op sillicon
https://www.zigbee2mqtt.i...nd-efr32mg1x-mgm1x-series

Ik heb toch maar eens de sonoff + besteld.
Kan na 100 dagen retour:-)
Z2m is bizar dus ik ga hopelijk meemaken dat de sonoff plus supported wordt.
Net als de conbee ooit experimentieel was.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:25
Ik kom er net pas achter dat je bij gebruik van Home Assistant i.c.m. Zigbee2mqtt niet meer de originele bridges van bijvoorbeeld Philips en Lidl in je netwerk hoeft te plaatsen. Is dat leuk om alsnog te doen zodat je bijvoorbeeld de app van Philips kunt gebruiken of werkt dat in de praktijk niet lekker / is dat helemaal overbodig wanneer je Home Assistant en/of HomeKit gebruikt? Hoe doen jullie dit in de praktijk?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ample Energy in de meeste gevallen zijn die hubs overbodig. Door een hub (of zelfs hubs) naast Z2M te gebruiken heb je twee nadelen:
  • Extra apparaat, dus extra elektriciteitsverbruik
  • De devices die aan je hub gekoppeld zijn zitten in een compleet ander zigbee-netwerk dan de devices die in je Z2M-mesh zitten. Terwijl je voor een sterk mesh-netwerk natuurlijk 1 groot netwerk wilt hebben i.p.v. 2 losse netwerken.
Voordeel van een aparte hub is dat je de app van bijvoorbeeld Hue kunt gebruiken. Maar HA kan in principe hetzelfde, en meer :P

• Ample Energy
Gizz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:01:
@Ample Energy in de meeste gevallen zijn die hubs overbodig. Door een hub (of zelfs hubs) naast Z2M te gebruiken heb je twee nadelen:
  • Extra apparaat, dus extra elektriciteitsverbruik
  • De devices die aan je hub gekoppeld zijn zitten in een compleet ander zigbee-netwerk dan de devices die in je Z2M-mesh zitten. Terwijl je voor een sterk mesh-netwerk natuurlijk 1 groot netwerk wilt hebben i.p.v. 2 losse netwerken.
Voordeel van een aparte hub is dat je de app van bijvoorbeeld Hue kunt gebruiken. Maar HA kan in principe hetzelfde, en meer :P
Dankjewel!

Maar dan krijg ik gewoon geld toe om met Z2M te gaan werken, want ik heb bij mijn bestelling 3 gratis Philips hubs gekregen die ik dus allemaal kan verkopen voor meer dan een paar Z2M-sticks kosten _O-
Zal dan daarnaast bij Lidl vragen of ik de startsets kan annuleren. Met die €50 kan ik beter 10 extra sensoren bestellen dan.

Zin in oOo

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ample Energy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 06:53:
Ik kom er net pas achter dat je bij gebruik van Home Assistant i.c.m. Zigbee2mqtt niet meer de originele bridges van bijvoorbeeld Philips en Lidl in je netwerk hoeft te plaatsen. Is dat leuk om alsnog te doen zodat je bijvoorbeeld de app van Philips kunt gebruiken of werkt dat in de praktijk niet lekker / is dat helemaal overbodig wanneer je Home Assistant en/of HomeKit gebruikt? Hoe doen jullie dit in de praktijk?
Ja het kan, maaar voor mij is verlichting dusdanig basis functionaliteit dat ik deze absoluut aan de Hue bridge laat zitten. Mijn vrouw zou gek worden als die niet meer werkt ;)
Heb gemerkt dat ik nogal eens tegen breaking changes aanloop bij een update van HA, als je verlichting dan niet meer werkt ben je lekker in de aap gelogeerd. De integratie via de Philips hub werkt ook dikke prima dus ik zie de meerwaarde ook niet :)
Alle sensoren zitten bij mij dus (via mijn gehackte Lidl gateway) op Z2M, verlichting zit op de Philips bridge en de luchtreinigers en automatische rolgordijnen op de Ikea bridge. Die Ikea zooi staat overigens wel op de nominatie om omgezet te worden naar Z2M omdat ik daarvoor de Ikea app toch al niet gebruik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
Ample Energy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:05:
[...]

Dankjewel!

Maar dan krijg ik gewoon geld toe om met Z2M te gaan werken, want ik heb bij mijn bestelling 3 gratis Philips hubs gekregen die ik dus allemaal kan verkopen voor meer dan een paar Z2M-sticks kosten _O-
Zal dan daarnaast bij Lidl vragen of ik de startsets kan annuleren. Met die €50 kan ik beter 10 extra sensoren bestellen dan.

Zin in oOo
Dat klopt. De Hue spullen zijn meestal goedkoper in een set waar ook een bridge in zit. Dus die bridge kun je dan weer verkopen. Enige wat ik bij Hue weet waardoor het heel wellicht interessant is / blijft om de bridge te gebruiken is Hue Entertainment. Waarmee de lampen fancy mee doen op bv Spotify. Dat werkt via een custom Zigbee stukje van Philips / Signify zelf dat ook niet ondersteund wordt door Z2m. En via de gewone Zigbee API / protocol gaat dat niet omdat de lampen dan te traag reageren of het Zigbee netwerk overbelast wordt.

• Tomba

Tomba

RobertMe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:35:
[...]

Dat klopt. De Hue spullen zijn meestal goedkoper in een set waar ook een bridge in zit. Dus die bridge kun je dan weer verkopen. Enige wat ik bij Hue weet waardoor het heel wellicht interessant is / blijft om de bridge te gebruiken is Hue Entertainment. Waarmee de lampen fancy mee doen op bv Spotify. Dat werkt via een custom Zigbee stukje van Philips / Signify zelf dat ook niet ondersteund wordt door Z2m. En via de gewone Zigbee API / protocol gaat dat niet omdat de lampen dan te traag reageren of het Zigbee netwerk overbelast wordt.
Ja das inderdaad ook een goeie, ik heb een Play Box met een Gradient achter de TV :) Nog een reden om de bridge niet de deur uit te doen ;)

• Ample Energy
Tomba schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:32:
[...]

Ja het kan, maaar voor mij is verlichting dusdanig basis functionaliteit dat ik deze absoluut aan de Hue bridge laat zitten. Mijn vrouw zou gek worden als die niet meer werkt ;)
Heb gemerkt dat ik nogal eens tegen breaking changes aanloop bij een update van HA, als je verlichting dan niet meer werkt ben je lekker in de aap gelogeerd. De integratie via de Philips hub werkt ook dikke prima dus ik zie de meerwaarde ook niet :)
Alle sensoren zitten bij mij dus (via mijn gehackte Lidl gateway) op Z2M, verlichting zit op de Philips bridge en de luchtreinigers en automatische rolgordijnen op de Ikea bridge. Die Ikea zooi staat overigens wel op de nominatie om omgezet te worden naar Z2M omdat ik daarvoor de Ikea app toch al niet gebruik :)
“Gelukkig” ben ik helemaal alleen, dus dat zou ik overleven. Maar goed om te weten, dankjewel. Alleen updaten als je tijd over hebt dus.

Maar hoe draai jij Home Assistant dan en hoe zend/ontvang je? Bedoel, waarom heb je nog een gateway van Lidl of heb je geen NUC/Pi of iets dergelijks en staat alles op het apparaat van Lidl? Als dat laatste ook kan is dat weer eenvoudiger en waarschijnlijk robuuster dan een Pi, maar ik had begrepen dat je dan sensoren van Lidl en lampen van Hue niet kunt combineren. Maar als je dan toch alles al aanstuurt via nóg een apparaat, dan snap ik niet waar die gateway nu bij jou voor dient.
RobertMe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:35:
[...]

Ja, ik vind dat heel sexy. Alleen mijn receiver heeft niet zelf apps en dat moet dus via de tv en volgens mij werkt dat dan niet. Ook niet met die HDMI-doos, want audio over HDMI gaat via ARC terwijl die HDMI-doos beeld verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ample Energy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:23:
[...]

“Gelukkig” ben ik helemaal alleen, dus dat zou ik overleven. Maar goed om te weten, dankjewel. Alleen updaten als je tijd over hebt dus.
[...]
Ik zou zelfs stellen alleen updaten als de noodzaak er is ;) If it ain't broken don't fix it. HA is geen Domoticz, de men in charge veranderen regelmatig zaken waardoor sh.t kapot gaat.
[...]

Maar hoe draai jij Home Assistant dan en hoe zend/ontvang je? Bedoel, waarom heb je nog een gateway van Lidl of heb je geen NUC/Pi of iets dergelijks en staat alles op het apparaat van Lidl? Als dat laatste ook kan is dat weer eenvoudiger en waarschijnlijk robuuster dan een Pi, maar ik had begrepen dat je dan sensoren van Lidl en lampen van Hue niet kunt combineren. Maar als je dan toch alles al aanstuurt via nóg een apparaat, dan snap ik niet waar die gateway nu bij jou voor dient.

[...]
Home Assistant en Zigbee2MQTT draaien bij mij via het docker image op een Ubuntu VM die weer op Hyper-V draait. Geen optie dus om sticks op aan te sluiten omdat Hyper-V geen USB devices kan doorgeven aan VM's.

Door een spotgoedkope Lidl Gateway te hacken heb ik een standalone Zigbee router die via een netwerkkabel aangesloten is (en die ook door blijft draaien als Zigbee2MQTT een update krijgt :)
[...]
Ja, ik vind dat heel sexy. Alleen mijn receiver heeft niet zelf apps en dat moet dus via de tv en volgens mij werkt dat dan niet. Ook niet met die HDMI-doos, want audio over HDMI gaat via ARC terwijl die HDMI-doos beeld verwacht.
Das toch echt precies wat die Philips Play HDMI Syncbox voor is. Geen app voor nodig, ben er zelf super content mee.

• Ample Energy
Tomba schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:36:
[...]

Ik zou zelfs stellen alleen updaten als de noodzaak er is ;) If it ain't broken don't fix it. HA is geen Domoticz, de men in charge veranderen regelmatig zaken waardoor sh.t kapot gaat.

[...]

Home Assistant en Zigbee2MQTT draaien bij mij via het docker image op een Ubuntu VM die weer op Hyper-V draait. Geen optie dus om sticks op aan te sluiten omdat Hyper-V geen USB devices kan doorgeven aan VM's.

Door een spotgoedkope Lidl Gateway te hacken heb ik een standalone Zigbee router die via een netwerkkabel aangesloten is (en die ook door blijft draaien als Zigbee2MQTT een update krijgt :)

[...]

Das toch echt precies wat die Philips Play HDMI Syncbox voor is. Geen app voor nodig, ben er zelf super content mee.
Dat eerste is zeker waar. Ik ga het meemaken. Heb hier nog niks smart.

Dat tweede is erg mooi. Misschien moet ik toch maar weer de server aansluiten. Bedankt voor de uitleg.

En dat laatste, ik meen me te herinneren uit de review van Tweakers dat dat alleen werkt met externe apparaten. Ik zal nieuw onderzoek doen, maar ik kan me ook niet inbeelden hoe dat zou moeten werken met ARC zonder een apparaat als een Apple TV of PlayStation of zo die ook beeld verstuurt. Want het zou wel heel leuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Het Spotify verhaal dat ik benoemde loopt volgens mij puur via internet? Voor een Ambilight soort ervaring waarbij de kleuren van TV ook de verlichting beïnvloeden heb je de Hue Sync Box nodig die als doorgeefluik van HDMI dienst doet (dus met een losse mediaspeler), of volgens mij een Philips TV, dat die sat ingebakken kunnen.
Tomba schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:36:
[...]

Ik vind dit eerlijk gezegd wel overdreven. Ik draai nu een jaar of 5 denk ik Home Assistant, en het aantal keren dat zaken, voor mij, stuk zijn gegaan valt op één hand te tellen. Waarbij ironisch genoeg ik juist twee keer tegen issues in de Hue integratie aan liep. De eerste keer met (custom) wakeup light in de Hue Bridge, vervolgens activeerde HA de scène maar deed daarbij een transition time opgeven waardoor de lampen onmiddellijk op de felle stand gingen branden i.p.v. met een verloop van 10 minuten. Dus het is echt niet zo dat zaken stabieler zijn met de Hue integratie. En de tweede keer had te maken met de upgrade naar de nieuwe Hue API maar de (door de Hue bridge / app aangemaakte) scènes voor de wakeup light en sleep light ontbraken / niet meer te gebruiken waren.
Dus de combinatie Home Assistant + Hue (Bridge) is voor mij echt niet stabiel(er) gebleken dan andere integraties / oplossingen. Waarbij ik ook wel durf te stellen dat juist de Hue Integratie bij mij de meeste problemen opleverden, zowel in aantal issues, tijd om het op te lossen, als "problemen" die het issue opleverde (geen wakeup light als wekker is toch erger dan dat eens een keer de radio 's morgens niet aan gaat, bv).
Juist door de "magie" van de Hue Bridge weg te halen. Waarmee ik dus doel op het feit dat de Hue Bridge ook allemaal wijzigingen doet waar HA overweg mee moet kunnen (zoals dus bv de nieuwe API) etc. En vervolgens dus de overstap te maken naar een systeem dat alleen low level zaken verzorgd maar verder "dom" is en HA dus het domme systeem aanstuurt is bij mij de boel betrouwbaarder.

• Tomba

Tomba

RobertMe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:53:
[...]

Het Spotify verhaal dat ik benoemde loopt volgens mij puur via internet? Voor een Ambilight soort ervaring waarbij de kleuren van TV ook de verlichting beïnvloeden heb je de Hue Sync Box nodig die als doorgeefluik van HDMI dienst doet (dus met een losse mediaspeler), of volgens mij een Philips TV, dat die sat ingebakken kunnen.

[...]

Ik vind dit eerlijk gezegd wel overdreven. Ik draai nu een jaar of 5 denk ik Home Assistant, en het aantal keren dat zaken, voor mij, stuk zijn gegaan valt op één hand te tellen. Waarbij ironisch genoeg ik juist twee keer tegen issues in de Hue integratie aan liep. De eerste keer met (custom) wakeup light in de Hue Bridge, vervolgens activeerde HA de scène maar deed daarbij een transition time opgeven waardoor de lampen onmiddellijk op de felle stand gingen branden i.p.v. met een verloop van 10 minuten. Dus het is echt niet zo dat zaken stabieler zijn met de Hue integratie. En de tweede keer had te maken met de upgrade naar de nieuwe Hue API maar de (door de Hue bridge / app aangemaakte) scènes voor de wakeup light en sleep light ontbraken / niet meer te gebruiken waren.
Dus de combinatie Home Assistant + Hue (Bridge) is voor mij echt niet stabiel(er) gebleken dan andere integraties / oplossingen. Waarbij ik ook wel durf te stellen dat juist de Hue Integratie bij mij de meeste problemen opleverden, zowel in aantal issues, tijd om het op te lossen, als "problemen" die het issue opleverde (geen wakeup light als wekker is toch erger dan dat eens een keer de radio 's morgens niet aan gaat, bv).
Juist door de "magie" van de Hue Bridge weg te halen. Waarmee ik dus doel op het feit dat de Hue Bridge ook allemaal wijzigingen doet waar HA overweg mee moet kunnen (zoals dus bv de nieuwe API) etc. En vervolgens dus de overstap te maken naar een systeem dat alleen low level zaken verzorgd maar verder "dom" is en HA dus het domme systeem aanstuurt is bij mij de boel betrouwbaarder.
Dat mag, ik draai zelfs pas HA sinds mei dit jaar en heb dus al 3x een breaking change gehad (!) Ik blijf voorlopig op 202210 hangen want ik heb geen zin/tijd om continu te moeten tweaken/onderzoeken omdat de YAML layout weer eens op de schop gegaan is.
(In mijn geval de volgende issues; de MQTT change waardoor al mijn sensoren niet meer werkten in 202206, de niet meer werkende zelf gemaakte templates in 202208 en in 202211 is er iets veranderd waardoor mijn custom layout card die ik gebruik op de iPad die als centraal bedieningspaneel dient niet meer correct werkt)
In nog geen half jaar 3x stuk is wat mij betreft absurd dus ik heb het afgeleerd om te updaten :)
Maar goed YMMV en wellicht heb je gewoon meer tijd dan ik om te prutsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Tomba schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:13:
[...]

Dat mag, ik draai zelfs pas HA sinds mei dit jaar en heb dus al 3x een breaking change gehad (!) Ik blijf voorlopig op 202210 hangen want ik heb geen zin/tijd om continu te moeten tweaken/onderzoeken omdat de YAML layout weer eens op de schop gegaan is.
(In mijn geval de volgende issues; de MQTT change waardoor al mijn sensoren niet meer werkten in 202206, de niet meer werkende zelf gemaakte templates in 202208 en in 202211 is er iets veranderd waardoor mijn custom layout card die ik gebruik op de iPad die als centraal bedieningspaneel dient niet meer correct werkt)
In nog geen half jaar 3x stuk is wat mij betreft absurd dus ik heb het afgeleerd om te updaten :)
Maar goed YMMV en wellicht heb je gewoon meer tijd dan ik om te prutsen.
offtopic:
Volgens mij benoem je nu voornamelijk aangekondigde breaking changes? Zaken die in de toekomst niet meer zullen werken, maar dat in de toekomst niet meer doen. Waardoor je juist een aantal maanden / versies de tijd hebt om de zaken aan te passen naar "de nieuwe variant".

• Ample Energy
RobertMe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:53:
[...]

Oh, sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Maar hoe kan de Hue bridge zien wat de tv doet? Is Spotify op een tv altijd onversleuteld?

Want voor de goede orde: ik heb geen receiver met apps of zo, alleen een LG-tv met apps en die zet de audio via ARC over HDMI door naar de receiver.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tomba schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:13:
[...]
Andere optie is je aanleren om even de changelogs te bekijken voordat je update. Dingen als dat je de MQTT iets moest aanpassen (5 minuten werk) is maanden van tevoren aangekondigd en staat ook nog eens vermeld bij de update waarbij je het voor elkaar moet hebben :P

• Tomba

Tomba

RobertMe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:18:
[...]

offtopic:
Volgens mij benoem je nu voornamelijk aangekondigde breaking changes? Zaken die in de toekomst niet meer zullen werken, maar dat in de toekomst niet meer doen. Waardoor je juist een aantal maanden / versies de tijd hebt om de zaken aan te passen naar "de nieuwe variant".
offtopic:
Ik ben blij dat jij wel de tijd hebt om die releasenotes door te nemen en dan ook nog precies weet welke custom dingen jij in de loop der tijd gebouwd hebt en de impact ;)
Feit is en blijft dat er geregeld breaking changes zijn waardoor spullen stuk gaan. Logisch in een product dat zo in ontwikkeling is maar killing in een situatie waarin domotica gewoon moet werken. Het helpt niet voor de WAF als je automatische zelfbouw Jaga DBE op hol slaat omdat iemand bij HA heeft bedacht dat iets voortaan anders gedefinieerd moet worden in een yaml zonder dat er gedacht wordt aan iets van automatische migratie....
Mijn voorbeeld van een niet meer werkende layout-card in 202211 is een goed voorbeeld; uit de releasenotes heb ik niet kunnen vissen waarom het nou ineens niet meer werkt zoals voorheen en verschillende sensoren ineens niet meer zichtbaar zijn...

Dat gezegd hebbende ontzorgt Zigbee2mqtt wel een groot deel because it just works :) Dus als je alleen Zigbee spul op je HA aansluit gaat er al een stuk minder stuk. (zo zijn we toch ontopic ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door Tomba op 24-11-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Gizz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:55:
[...]

Andere optie is je aanleren om even de changelogs te bekijken voordat je update. Dingen als dat je de MQTT iets moest aanpassen (5 minuten werk) is maanden van tevoren aangekondigd en staat ook nog eens vermeld bij de update waarbij je het voor elkaar moet hebben :P
Ik ben met 202205 ingestapt en in 202206 was het ineens allemaal anders qua MQTT. Ik ben meerdere uren bezig geweest om alles weer werkend te krijgen (ging in mijn geval over zo'n 150 sensoren en een tweetal airco's die niet meer werkten), dus waar die 5 minuten vandaan komen?
Sindsdien is me wel duidelijk dat het updaten van HA risicovol kan zijn omdat men daar niet gelooft in legacy of automatische migratie. Desondanks gaat er nog 2x iets helemaal stuk :P Reden genoeg voor mij om te zeggen; if it ain't broken don't fix it.

Pas als ik een watermeter aangeschaft heb ga ik weer eens vechten en kijken wat er binnen HA kapot is gegaan waardoor mijn iPad dashboard niet meer werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 24-11-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ample Energy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:20:
[...]

Oh, sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Maar hoe kan de Hue bridge zien wat de tv doet? Is Spotify op een tv altijd onversleuteld?

Want voor de goede orde: ik heb geen receiver met apps of zo, alleen een LG-tv met apps en die zet de audio via ARC over HDMI door naar de receiver.
Dingen die op je TV komen kun je inderdaad niet gebruiken icm zo'n Hue Play box, sorry voor de onduidelijkheid. Ik gebruik een AppleTV voor al mijn Smart apps dus vandaar dat het voor mij prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Vanmiddag heb ik mijn Raspberry waarop Zigbee2mqtt draait in Home Assistant herstart. Sindsdien zijn mijn innr smart plugs niet meer te schakelen via Zigbee. Als ik met de hand schakel krijg ik onmiddellijk de status te zien. Echter, ik kan hem niet schakelen op afstand.

Een nieuwe smart plug (van hetzelfde type) die ik nog nooit eerder had gebruikt heb ik gekoppeld en die doet het wel: ik kan de status uitlezen, een ook de schakelaar aan en uit zetten.

Ik heb geprobeerd de niet werkende smart plug te verwijderen en daarna een factory reset te geven. Hij wordt joint direct de controller en ik kan ook de status wijzigingen zien, maar wederom kan ik hem niet schakelen.

De melding die ik krijg is:
Publish 'set' 'state' to '0x18fc260000052765' failed: 'Error: Command 0x18fc260000052765/0 genOnOff.on({}, {"sendWhen":"immediate","timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (no response received)'
Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:09
Mijn setup: Home Assitant OS versie 2022.11.3 met Zigbee2MQTT add-on icm een Sonoff dongle. Alle standaard functionaliteit werkt als een trein. Heel blij mee, maar....

Ik probeer handmatig via mqtt.publish lampen te schakelen (om mijn LIDL lichtslang effecten te kunnen integreren), maar snap niet hoe dit werkend te krijgen. Als ik via Integraties => Core Mosquitto => configureer luister naar topic zigbee2mqtt/Woonkamer - Schemer (als voorbeeld), zie ik state changes keurig voorbij komen getriggerd door HA front end. Als ik vervolgens via Publish state:OFF publiceer, zie ik dat ook gebeuren in de front end (als in status van de lamp gaat naar off), maar de lamp zelf blijft aan. Via Zigbee2mqtt log zie ik de state change via de frontend voorbij komen, maar de handmatige publish niet. Waar zit mijn denkfout hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
G8rb8n schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:33:
Mijn setup: Home Assitant OS versie 2022.11.3 met Zigbee2MQTT add-on icm een Sonoff dongle. Alle standaard functionaliteit werkt als een trein. Heel blij mee, maar....

Ik probeer handmatig via mqtt.publish lampen te schakelen (om mijn LIDL lichtslang effecten te kunnen integreren), maar snap niet hoe dit werkend te krijgen. Als ik via Integraties => Core Mosquitto => configureer luister naar topic zigbee2mqtt/Woonkamer - Schemer (als voorbeeld), zie ik state changes keurig voorbij komen getriggerd door HA front end. Als ik vervolgens via Publish state:OFF publiceer, zie ik dat ook gebeuren in de front end (als in status van de lamp gaat naar off), maar de lamp zelf blijft aan. Via Zigbee2mqtt log zie ik de state change via de frontend voorbij komen, maar de handmatige publish niet. Waar zit mijn denkfout hier?
Wellicht dat je toch iets niet helemaal goed doet. Ik gebruik zelf mqtt-explorer om mqtt te debuggen, zie je net iets meer en kan je net iets meer dan in alleen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G8rb8n
synoniem schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:45:
[...]

Wellicht dat je toch iets niet helemaal goed doet. Ik gebruik zelf mqtt-explorer om mqtt te debuggen, zie je net iets meer en kan je net iets meer dan in alleen HA.
Dank voor je snelle suggestie. MQTT explorer even geinstalleerd, ingelogd en naar topic Woonkamer - Schemer gegaan.

Dit is de inhoud als ik via de frontend lamp uitzet:

{"brightness":254,"state":"OFF"}

Als ik via MQTT Explorer vervolgens dit zelf Publish (dus copy past van wat er vanuit de HA Frontend komt), dan zie ik in HA de lamp naar uitgaan, maar de lamp zelf blijft aan. Zelfde als wat ik eerder constateerde. Wat voor meer details kan ik zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
G8rb8n schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:06:
[...]

Dank voor je snelle suggestie. MQTT explorer even geinstalleerd, ingelogd en naar topic Woonkamer - Schemer gegaan.

Dit is de inhoud als ik via de frontend lamp uitzet:

{"brightness":254,"state":"OFF"}

Als ik via MQTT Explorer vervolgens dit zelf Publish (dus copy past van wat er vanuit de HA Frontend komt), dan zie ik in HA de lamp naar uitgaan, maar de lamp zelf blijft aan. Zelfde als wat ik eerder constateerde. Wat voor meer details kan ik zien?
Bij mij zie ik al snel een stuk of 5 a 6 entries per lamp, is dit echt het enige wat je ziet? En wat zie je in het Z2M dashboard aan entities en zijn die allemaal enabled in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G8rb8n
synoniem schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:13:
[...]

Bij mij zie ik al snel een stuk of 5 a 6 entries per lamp, is dit echt het enige wat je ziet? En wat zie je in het Z2M dashboard aan entities en zijn die allemaal enabled in HA?
Woonkamer - Schemer is een Zigbee groep in Z2M, waarschijnlijk wat beperkt aan entries. Als ik een losse lamp pak uit die groep:

code:
1
{"brightness":254,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":116,"power_on_behavior":null,"state":"ON","update":{"state":"idle"},"update_available":null}

Maar ook voor die lamp zelfde fenomeen. Als ik de losse lamp schakel via Z2M dit keer zie dit bericht in MQTT Explorer (en de lamp gaat uit):

code:
1
{"brightness":254,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":134,"power_on_behavior":null,"state":"OFF","update":{"state":"idle"},"update_available":null}

maar als ik dat exact zelfde bericht publish blijft de lamp gewoon aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
G8rb8n schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:22:
[...]

Woonkamer - Schemer is een Zigbee groep in Z2M, waarschijnlijk wat beperkt aan entries. Als ik een losse lamp pak uit die groep:

code:
1
{"brightness":254,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":116,"power_on_behavior":null,"state":"ON","update":{"state":"idle"},"update_available":null}

Maar ook voor die lamp zelfde fenomeen. Als ik de losse lamp schakel via Z2M dit keer zie dit bericht in MQTT Explorer (en de lamp gaat uit):

code:
1
{"brightness":254,"level_config":{"on_level":"previous"},"linkquality":134,"power_on_behavior":null,"state":"OFF","update":{"state":"idle"},"update_available":null}

maar als ik dat exact zelfde bericht publish blijft de lamp gewoon aan.
Dan lijkt het erop dat wat je ziet alleen de statusmelding is en niet de schakelopdracht. Daar is waarschijnlijk een aparte entry, trigger of opdracht voor. Ik heb alleen geen Lidl spullen dus ik kan het helaas niet nakijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:34
@G8rb8n misschien een domme vraag, maar wat post je precies?
E.g. gebruik je de set of de toggle?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G8rb8n
synoniem schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:32:
[...]

Dan lijkt het erop dat wat je ziet alleen de statusmelding is en niet de schakelopdracht. Daar is waarschijnlijk een aparte entry, trigger of opdracht voor. Ik heb alleen geen Lidl spullen dus ik kan het helaas niet nakijken.
Dank. Je opmerking over statusmelding bracht me op het juiste spoor. Publish naar .../set does the trick.
Deshmir schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:35:
@G8rb8n misschien een domme vraag, maar wat post je precies?
E.g. gebruik je de set of de toggle?
Helemaal geen domme vraag dus... Dat was precies mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@G8rb8n Fijn dat het is gelukt!

Ik twijfelde omdat de inhoud er verder wel goed uit zag :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:51
Groot huis, met groot netwerk gebouwd. Combinatie ook nog met Hue bridge én daarnaast 54 apparaten in het netwerk waarvan grootste deel lampen, weinig apparaat gestuurde devices. Nu hangen er inmiddels ook 6 IKEA PRAKTLYSING plissegordijnen, maar deze hebben er vaak weinig zin in.

Na pairen gaat het even goed. Daarbij pogingen gedaan zonder repeater, inmiddels ook mét die erbij zit.
Het lijkt alsof na verloop van tijd de connectie verloren gaat. Soms kan ik het ook reproduceren door Z2M te herstarten. Hebben we met de knop het gordijn weer open (of dicht), hallo! Dan doet hij het even weer.

Natuurlijk is het een groot netwerk en is het afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding, daar hebben we rekening mee gehouden met de opbouw. Het netwerk is voor alle andere apparaten, incl. die op batterijen, altijd prima.

Wat kan ik waar nog finetunen om deze ellende te verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@RiCk Je kan het een tijdje loggen met de Availability, om te checken of ze na een bepaalde tijd offline gaan o.i.d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G8rb8n
Je kunt ook proberen ze met een andere router te joinen. Dus uit je netwerk halen en dan joinen alleen toestaan via 1 bepaald apparaat. Ik heb hier 2 FYRTUR hangen, die vertonen hetzelfde gedrag. Stond nog op mijn lijstje om naar te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:51
G8rb8n schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:10:
Je kunt ook proberen ze met een andere router te joinen. Dus uit je netwerk halen en dan joinen alleen toestaan via 1 bepaald apparaat. Ik heb hier 2 FYRTUR hangen, die vertonen hetzelfde gedrag. Stond nog op mijn lijstje om naar te kijken...
Fijn om te weten dat ze hetzelfde vertonen ;-)
Goed idee om ook eens te proberen later. Heb nu de availability idd even aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:52
Ik heb vandaag Z2M opgezet om eens te proberen. Ik heb de Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus–ZBDongle-E. Als devices heb ik een paar hue lampen, lidl lampen, aqara door/window, sonoff door window en sonoff humidity and temperature.

Met ZHA werd de mesh goed opgezet en verbonden de sonoff devices met routers dichterbij. Nu met Z2M lijken ze alleen met de stick te willen verbinden en weigeren ze te meshen. Ik heb al gegoogled en in dit topic gekeken, maar kan maar niet vinden wat hier de reden van is. Heeft iemand enig idee waardoor dit komt en hoe ik het kan verhelpen? Als ik nu de Sonoff H&T op de juiste plek wilt leggen verliest hij verbinding omdat de server met stick op zolder staat. De Aqara D/W heeft hier dan weer geen last van en verbind probleemloos met een router.

Dit is een screenshot van mijn huidige netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KW_w6f57Wq4Aj9YlIOcutbMhXSs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m69BOwZQmrVzhvVRKs5DwqvF.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Erwin537 schreef op maandag 28 november 2022 @ 02:38:
Ik heb vandaag Z2M opgezet om eens te proberen. Ik heb de Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus–ZBDongle-E. Als devices heb ik een paar hue lampen, lidl lampen, aqara door/window, sonoff door window en sonoff humidity and temperature.

Met ZHA werd de mesh goed opgezet en verbonden de sonoff devices met routers dichterbij. Nu met Z2M lijken ze alleen met de stick te willen verbinden en weigeren ze te meshen. Ik heb al gegoogled en in dit topic gekeken, maar kan maar niet vinden wat hier de reden van is. Heeft iemand enig idee waardoor dit komt en hoe ik het kan verhelpen? Als ik nu de Sonoff H&T op de juiste plek wilt leggen verliest hij verbinding omdat de server met stick op zolder staat. De Aqara D/W heeft hier dan weer geen last van en verbind probleemloos met een router.

Dit is een screenshot van mijn huidige netwerk:
[Afbeelding]
Je hebt al geprobeerd om de Sonoff H&T te verbinden op de juiste plek zodat hij zijn eigen router kan kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Erwin537 schreef op maandag 28 november 2022 @ 02:38:
Nu met Z2M lijken ze alleen met de stick te willen verbinden en weigeren ze te meshen.
Soms duurt het even voor apparaten doorhebben dat ze via een andere route moeten gaan.
Of soms zijn ze 'sticky' [aan het eerste apparaat waar ze mee verbinden], dan reset je ze best even en pair je ze opnieuw (best op het plekje waar je ze effectief gaat plaatsen).

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 28-11-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 17:26
Is er nog iemand anders in de regio Amsterdam die een usb stick kan flashen?

De persoon in de OP heeft de kabel helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kneiter Ar schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:07:
Is er nog iemand anders in de regio Amsterdam die een usb stick kan flashen?

De persoon in de OP heeft de kabel helaas niet meer.
Niet het antwoord dat je zoekt. Maar je bent nu dus bezig met een CC2531 neem ik aan. En die wordt intussen toch wel zeer, zeer, zeer sterk afgeraden. Beter is dus een moderne stick te nemen, en die kunnen gewoon direct geflasht worden via USB zonder allemaal extra kabeltjes en flash tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Iemand nog tips voor apparaten die geheel niet meer willen pairen? Ik heb zowel een Aqara temperatuursensor als een Moes radiatorknop die niet meer willen verbinden nadat ik twee weken geleden alle elektriciteit in huis moest uitschakelen omdat ik aan de meterkast aan het knutselen was.

Van de 78 devices in mijn zigbee-mesh doen 76 het weer prima. Maar deze twee niet.

Geprobeerd:
  1. Even wakker maken door op het knopje op het device te drukken
  2. Op het knopje drukken terwijl Z2M in 'Permit join all' staat
  3. Force remove in Z2M
  4. Verse batterijen in de devices en direct naast de zigbee-stick geplaatst, opnieuw geprobeerd te pairen
Resultaat: 0. Tijdens het pairen knipperen de indicatoren lekker op zowel de thermometer als radiatorknop. In de logging van Z2M zie ik letterlijk niks terug tijdens het pairen.

Lijkt bijna alsof ze elke keer met het zigbee-netwerk van iemand anders verbinden en ik daarom niks terugzie in Z2M. Maar hoe groot is de kans dat mijn buren ook een zigbee-netwerk hebben dat compatible is met mijn apparaten én al weken accepteert dat nieuwe devices joinen én dat bij het pairen zelfs wint van mijn controller die op 3cm afstand van mijn devices staat :P

Ik weet het even niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Gizz Zie je ze ook niet in in de grafische weergave van je mesh?
Ik herken je situatie van toen ik nog deCONZ gebruikte, daar kon het soms gebeuren dat een device nergens zichtbaar was in de lijst met gekoppelde apparaten, maar wel nog in de mesh kaart getoond werd. Daar verwijderen, en pairen was weer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS nee, daar zijn ze ook niet meer zichtbaar sinds de force remove. Daarmee zijn ze echt compleet uit Z2M verdwenen (voor zover ik het zie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 17:26
RobertMe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:11:
[...]

Niet het antwoord dat je zoekt. Maar je bent nu dus bezig met een CC2531 neem ik aan. En die wordt intussen toch wel zeer, zeer, zeer sterk afgeraden. Beter is dus een moderne stick te nemen, en die kunnen gewoon direct geflasht worden via USB zonder allemaal extra kabeltjes en flash tools.
Dat was inderdaad wel het plan ja. Misschien ook wel goed om dat even in de openingspost te verwerken voordat meer mensen dit ook willen doen.

Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 15:23
Op dit moment ben ik in het bezit van een CC2531 in combinatie met HA en zigbee2mqtt. Ik merk nu dat alle apparaten vaak traag reageren en soms helemaal niet. Dat is ontstaan na het toevoegen van wat meer apparaten, als ik deze weer verwijder is de response weer wat sneller.
Ondertussen zit ik op 35 apparaten en de CC2531 is dan ook wel oud en op z'n max qua capaciteit.

Zojuist een SONOFF CC2652P gekocht bij Amazon, nu nog in de aanbieding, weet niet of het voordelig is: https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B09KXTCMSC

Is er een manier om een migratie te doen van de CC2531 naar de SONOFF zonder alle apparaten opnieuw te moeten koppelen? Sommige stekkers kan ik makkelijk opnieuw verbinden maar ik heb ook sensoren op lastig bereikbare plaatsen hangen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Headshot_NL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:39:
Op dit moment ben ik in het bezit van een CC2531 in combinatie met HA en zigbee2mqtt. Ik merk nu dat alle apparaten vaak traag reageren en soms helemaal niet. Dat is ontstaan na het toevoegen van wat meer apparaten, als ik deze weer verwijder is de response weer wat sneller.
Ondertussen zit ik op 35 apparaten en de CC2531 is dan ook wel oud en op z'n max qua capaciteit.

Zojuist een SONOFF CC2652P gekocht bij Amazon, nu nog in de aanbieding, weet niet of het voordelig is: https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B09KXTCMSC

Is er een manier om een migratie te doen van de CC2531 naar de SONOFF zonder alle apparaten opnieuw te moeten koppelen? Sommige stekkers kan ik makkelijk opnieuw verbinden maar ik heb ook sensoren op lastig bereikbare plaatsen hangen.
Volgens Amazon heb ik deze eerder gekocht :p (wist niet of ik de P of E heb, heb hem in ieder geval van voor de introductie van de nieuwe).

Voor mij was de migratie vanaf een CC2531 kinda plug & play en heb ik alleen de path naar de stick hoeven te wijzigen. Alleen deden daarna de Hue lampen het niet meer of niet goed meer. Deze heb ik toen even van de stroom moeten halen (effectief even uit de fitting gedraaid). In gebruik heb ik: Hue White & Ambiance GU10 spotjes (de "nieuwste" versie die zonder bluetooth zijn), en wat Xiaomi / Aqara sensoren & knoppen (allemaal batterij versies). Laatstgenoemde bleven dus wel gewoon werken.

Op de Z2M website staat verder ook een migratie handleiding. Daarin staat dat het nodig is om het IEEE adres van de oude stick over te nemen omdat anders apparaten opnieuw gepaired moeten worden. Dit heb ikzelf niet gedaan. Mogelijk dat ik de Hue problemen daarmee zelf veroorzaakt heb. Maar als je de handleiding volgt en ook het IEEE adres van de controler over zet zou het dus goed moeten komen (in het algemeen, zult altijd zien dat iets toch niet werkt :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
RobertMe schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:46:
[...]

Volgens Amazon heb ik deze eerder gekocht :p (wist niet of ik de P of E heb, heb hem in ieder geval van voor de introductie van de nieuwe).

Voor mij was de migratie vanaf een CC2531 kinda plug & play en heb ik alleen de path naar de stick hoeven te wijzigen. Alleen deden daarna de Hue lampen het niet meer of niet goed meer. Deze heb ik toen even van de stroom moeten halen (effectief even uit de fitting gedraaid). In gebruik heb ik: Hue White & Ambiance GU10 spotjes (de "nieuwste" versie die zonder bluetooth zijn), en wat Xiaomi / Aqara sensoren & knoppen (allemaal batterij versies). Laatstgenoemde bleven dus wel gewoon werken.

Op de Z2M website staat verder ook een migratie handleiding. Daarin staat dat het nodig is om het IEEE adres van de oude stick over te nemen omdat anders apparaten opnieuw gepaired moeten worden. Dit heb ikzelf niet gedaan. Mogelijk dat ik de Hue problemen daarmee zelf veroorzaakt heb. Maar als je de handleiding volgt en ook het IEEE adres van de controler over zet zou het dus goed moeten komen (in het algemeen, zult altijd zien dat iets toch niet werkt :p).
Ah top. ik zal de handleiding op de website eens opzoeken, ik las zoveel verschillende dingen dat ik even niet meer wist wat nou wel/niet klopt.
Ik heb veel lampen van ikea, een handje vol deur en motion sensoren van aqara en een flinke lijst met stekkers van Blitzwolf.
Als de aqara sensoren blijven werken ben ik al gelukkig.

Wat zijn normaal de verschijnselen van een slecht werkende CC2531 stick? Traag en/of moeizaam reageren van apparaten?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Had 2 sticks gekocht beide sonoff 1 met de zstack en 1 met de ezsp.
Ezsp liep net soepel liep vast.

Dus de zstack er maar in.
Velen opnieuw moeten flashen, maar nu dacht ik dat er nieuwe firmware op stond.
Helaas wat gedateerd :-) 20210708

Zie nu dat er nieuwe is[ 29 dagen oud ]
Als we dan toch aan de hobby zijn.
Ti flasher v12 gedownload. En geïnstalleerd zoals de film
https://www.youtube.com/watch?v=KBAGWBWBATg
Maar telkens zegt hij niet connect, usb port niet open.
Ik houd 10 sec de flash button ingedrukt, ook geprobeerd ingedrukt voordat hij power krijgt.
Maar telkens dezelfde error..

Google zegt zoveel, maar komt metdezzelfde oplossingen aan.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Iemand andere tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dylantje2 al geprobeerd de handleiding van SONOFF zelf te volgen?

Heb je ook dit stukje van de flash-uitleg op de Z2M-site gelezen? Oftewel, heb je wel de juiste driver geïnstalleerd?
Is your OS unable to find your device?

If you're asking yourself "Why won't my dongle or adapter show up?" when you are using (for example) Flash Programmer 2, chances are that your OS can't communicate with your device over VCP (Virtual COM Port) serial port, causing your dongle not showing up as a flashable device. To fix this problem, be sure to install a USB-to-UART bridge/converter VCP driver for your operating system like the one at Silicon Labs, FTDI Chip, or WCH (CH34x/CH91xx)
Headshot_NL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:04:
[...]

Ah top. ik zal de handleiding op de website eens opzoeken
Die staat hier.
Wat zijn normaal de verschijnselen van een slecht werkende CC2531 stick? Traag en/of moeizaam reageren van apparaten?
Het gaat niet om een slecht werkende CC2531-stick versus een goed werkende CC2531-stick. Het gaat erom dat de CC2531 chipset zelf gewoon niet krachtig is en snel overvraagd wordt bij grotere meshes.Hij zal inderdaad traag worden en je loopt snel tegen de grens van het maximaal aantal apparaten dat je kunt koppelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Zojuist de IEEE overgenomen van de oude stick, nieuwe stick geplaatst en zigbee2mqtt weer gestart. Alle apparaten zijn over en online. Dat scheelt een hoop werk.
https://www.zigbee2mqtt.i...om-one-adapter-to-another

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik heb na de upgrade van zigbee2mqtt (van 1.20.0 to 1.28.2) problemen met het starten. Ik krijg een Configuration is not consistent with adapter state/backup! error. Het lijkt er op dat de Network Key verschilt; `configured=xxxxx` (hex van `advanced.network_key`) `adapter=01030507090b0d0f00020406080a0c0d` (hex van standaard key).

Is er een manier, zonder dat ik alle devices opnieuw moet pairen, dit te fixen? Ik vind helaas weinig in de docs / op internet over dit specifieke probleem.

Ik heb geprobeerd alleen de
code:
1
configuration.yaml
te behouden, aangezien die volgens mij goed is. Maar dan heb ik (wellicht zoals te verwachten?) geen devices meer.

Ik heb/had niet mega veel devices (16?), dus re-pairen zou niet het allerergste zijn, maar ik heb twee dimmers in de muur zitten die eerder ook niet mee werkte bij een reset. (Reset knop had niet het gewenste effect, en moest 5 keer? stroom togglen). Dus als ik dat even kan voorkomen is dat erg wenselijk.

Log output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
debug 2022-11-29 19:50:11: Loaded state from file /opt/zigbee2mqtt/data/state.json
info  2022-11-29 19:50:11: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2022-11-29.19-50-11' filename: log.txt
debug 2022-11-29 19:50:11: Removing old log directory '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2021-07-31.16-52-27'
info  2022-11-29 19:50:11: Starting Zigbee2MQTT version 1.28.2 (commit #e66fe853)
info  2022-11-29 19:50:11: Starting zigbee-herdsman (0.14.68)
debug 2022-11-29 19:50:11: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null,"disableLED":true},"backupPath":"/opt/zigbee2mqtt/data/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/opt/zigbee2mqtt/data/database.db.backup","databasePath":"/opt/zigbee2mqtt/data/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6754},"serialPort":{"path":"/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0014B884E2-if00"}}'
error 2022-11-29 19:50:12: Configuration is not consistent with adapter state/backup!
error 2022-11-29 19:50:12: - PAN ID: configured=6754, adapter=6754
error 2022-11-29 19:50:12: - Extended PAN ID: configured=00124b0014b884e2, adapter=00124b0014b884e2
error 2022-11-29 19:50:12: - Network Key: configured=xxxxx, adapter=01030507090b0d0f00020406080a0c0d
error 2022-11-29 19:50:12: - Channel List: configured=11, adapter=11
error 2022-11-29 19:50:12: Please update configuration to prevent further issues.
error 2022-11-29 19:50:12: If you wish to re-commission your network, please remove coordinator backup at /opt/zigbee2mqtt/data/coordinator_backup.json.
error 2022-11-29 19:50:12: Re-commissioning your network will require re-pairing of all devices!
error 2022-11-29 19:50:12: Error while starting zigbee-herdsman
error 2022-11-29 19:50:12: Failed to start zigbee
error 2022-11-29 19:50:12: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
error 2022-11-29 19:50:12: Exiting...
error 2022-11-29 19:50:12: Error: startup failed - configuration-adapter mismatch - see logs above for more information
    at ZnpAdapterManager.determineStrategy (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:229:35)
    at ZnpAdapterManager.start (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:63:26)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Twee dingen die ik tegenkom sinds dat ik ben overgestapt naar Z2M:
  • Het lukt me niet om de Philips Dimmer Switch te updaten met de nieuwste firmware. Die is blijkbaar beschikbaar, maar updaten lukt niet. Er verschijnt geen melding, en de update staat steeds opnieuw klaar. Een update van de Motion sensoren en de lampen, is geen probleem. Komt dit bekend voor?
  • Ik heb laatst een Afbeeldingslocatie: https://www.zigbee2mqtt.io/images/devices/WHD02.jpg Zigbee switch op 230v gehaald. Nu krijg ik hem met geen mogelijkheid gekoppeld, terwijl hij volgens de documentatie met Z2M moet werken.
    Ik zet het ding in de pairing-modus, lampje knippert blauw, maar toch.... onvindbaar voor Z2M, er gebeurt niets! Stroom eraf, 6x erop om te pairen (lampje knippert ook). Stroom erop, switch gaat gewoon aan, dus on/off doet het wel gewoon. Al verschillende dingen geprobeerd. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Laatst online: 19:52
koelkast schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:24:
Twee dingen die ik tegenkom sinds dat ik ben overgestapt naar Z2M:
  • Het lukt me niet om de Philips Dimmer Switch te updaten met de nieuwste firmware. Die is blijkbaar beschikbaar, maar updaten lukt niet. Er verschijnt geen melding, en de update staat steeds opnieuw klaar. Een update van de Motion sensoren en de lampen, is geen probleem. Komt dit bekend voor?
  • Ik heb laatst een [Afbeelding] Zigbee switch op 230v gehaald. Nu krijg ik hem met geen mogelijkheid gekoppeld, terwijl hij volgens de documentatie met Z2M moet werken.
    Ik zet het ding in de pairing-modus, lampje knippert blauw, maar toch.... onvindbaar voor Z2M, er gebeurt niets! Stroom eraf, 6x erop om te pairen (lampje knippert ook). Stroom erop, switch gaat gewoon aan, dus on/off doet het wel gewoon. Al verschillende dingen geprobeerd. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Voor 1: heb je de troubleshooting stappen gevolgd in OTA updates guide?
https://www.zigbee2mqtt.i...-index-and-firmware-files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:03
@koelkast Voor 2, wel aangesloten met N? Anders even alleen een snoer aan maken en bij de coördinator proberen. En misschien open deur, Z2M staat wel op permit join?

Overigens is het dus de module die Z2M moet vinden, niet andersom. En waar zit dat blauwe lampje verstopt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:37:
@koelkast Voor 2, wel aangesloten met N? Anders even alleen een snoer aan maken en bij de coördinator proberen. En misschien open deur, Z2M staat wel op permit join?

Overigens is het dus de module die Z2M moet vinden, niet andersom. En waar zit dat blauwe lampje verstopt? :)
Yep, aangesloten met N. Ding werkt ook gewoon (stroom erop = aan). En inderdaad staat Z2M op permit join. Het blauwe lampje zit gewoon op de switch zelf. Zou het kunnen dat de coordinator 'vol' zit met inmiddels ruim 50 devices?

Er zitten ook een aantal repeaters vlakbij (inbouwspots IKEA), dus het bereik zou ook geen probleem moeten zijn. Er zitten wel devices verder weg / achter muren, die het ook gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Erwin537 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:28:
[...]

Voor 1: heb je de troubleshooting stappen gevolgd in OTA updates guide?
https://www.zigbee2mqtt.i...-index-and-firmware-files
Aha. Dank voor de link. Blijkbaar moet je eerst op de knop drukken voor contact, en vervolgens een OTA update draaien. Ook niet handig om het met meerdere devices tegelijk te doen om het netwerk niet te vol te maken. Helder, ik ga het nog maar een proberen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Zolangn je geen CC2531 gebruikt zou 50 devices geen issue moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:19:
@koelkast Zolangn je geen CC2531 gebruikt zou 50 devices geen issue moeten zijn.
Nope, het is een Sonoff (CC2652P).
Ik heb maar even een andere, vergelijkbare zigbee switch aangeschaft om te kijken of die wél werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door koelkast op 07-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Laatst online: 08-06 22:54
Septillion schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:19:
Heb nu 51 devices op mijn CC2531. Geen problemen met traagheid. Misschien firmware? Heb Source routing firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@CypherMK Het verschilt vooral heeeeel erg wat voor devices je hebt. Als je er een paar hebt die veel berichten sturen is het veel sneller afgelopen bijvoorbeeld. En zoals gezegd, de source routing firmware rekt het nog een beetje. Maar als je nog meer wilt koppelen zal ik vast op zoek naar een vervanger. Been there, done that :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Laatst online: 08-06 22:54
Septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:21:
@CypherMK Het verschilt vooral heeeeel erg wat voor devices je hebt. Als je er een paar hebt die veel berichten sturen is het veel sneller afgelopen bijvoorbeeld. En zoals gezegd, de source routing firmware rekt het nog een beetje. Maar als je nog meer wilt koppelen zal ik vast op zoek naar een vervanger. Been there, done that :+
Ik heb vooral lampen en bewegingssensoren. En een paar switches. Daar gaat niet veel verkeer doorheen. Zolang het nog goed gaat, laat ik het even zo. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Nou, @Septillion inmiddels de sonoff zbmini binnen. Aangesloten, groen pairinglampje knippert netjes bij stroom erop. Maar mooi geen connectie kunnen maken met de coördinator.... zucht...

Terwijl ik allerlei spul erop heb zitten, geen centje pijn met al mijn aqara, hue, ikea en ander spul. Super raar, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@CypherMK Dat zijn inderdaad wel vrij stille devices ja. Ik moest bij +-30 afhaken maar ik had wat meer temperatuur en licht sensoren en 2 pluggen. Die zullen wel wat meer verkeer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Mm, dat is wel vreemd ja. Zet je dan eerste Z2M in pair (permit join) en dan de spanning op de module? En wel permit join all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Hmmm. Weer een stukje verder gekomen, maar niet persé de goede kant op :|
Ik had al jarenlang een Sonoff Basic Wifi module met Tasmota naast m'n badkamerventilator in het plafond zitten. Heeft jarenlang gewerkt, niets aan de hand. Na een Tasmota update ging het ding steeds vaker haperen. Bleek dat het contact met het wifi-netwerk slecht was en steeds wegviel. Daarom de module maar defect verklaard, en afgelopen week vervangen door een simpele goedkope Tuya zigbee switch. Wilde niet pairen, lampje bleef knipperen. Daarom maar een Sonoff ZBMini gekocht, iets meer kwaliteit. Ook deze wilde niet pairen met het zigbee netwerk, terwijl ik daar nooit moeite mee had, ik heb er spul van zeer divers pluimage aan hangen.

Nu de Sonoff switch maar eens op een losse stekker aangesloten. En direct kunnen pairen :?
Blijkbaar dus toch geen bereik op die plek? Op 50 cm ernaast zit een IKEA GU10 spot, die als router in Z2M te boek staat? IKEA spul werkt toch gewoon als router?
Zou het dan met de motor (spoelen) van de fan direct naast de switch te maken kunnen hebben? Maar dan zou de Wifi switch er in z'n eerste jaren (voor de tasmota update) er toch ook last van moeten hebben gehad?

Andere straling heb ik op die plaats al gecheckt en het lijkt verder goed. De switch anders maar iets verderop op het plafond zetten als alternatief, misschien dat ie het dan wél doet.

In de wandschakelaar is helaas geen optie, de inbouwdoos is al enorm vol en te ondiep :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Nou ik ben ten einde raad, WAF neemt ook drastisch af. Zigbee2mqtt VM begon vorige week slechter te functioneren en kwam met ack no mac meldingen. Vervolgens maar besloten om de integratie te gebruiken in home assistant (is aparte vm op de Synology Nas) hopende dat dit beter uitpakt.

Na 2 dagen uitstekend gewerkt te hebben. Vandaag rond 11u ineens lichten die niet reageren, wederom ack no mac meldingen van alle lichten die ik probeer te bedienen.

Is mn zigbeestick aan het overlijden ofzo?
Ik kan er bar weinig over vinden hoe dit te troubleshooten en vind dan ook alleen dezelfde vragen zonder antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

@Fore! welke zigbee stick heb je?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Ik heb de CC2652 van slae.sh gekocht, ruime tijd geleden inmiddels.
Het lukt overigens ook niet meer een lamp aan te melden :(

[ Voor 12% gewijzigd door Fore! op 10-12-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicJ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-03-2023
ik zoek al een tijdje wat ''legacy'' nu doet of niet doet. in Z2M

Set to false to disable the legacy integration (highly recommended), will change structure of the published payload (default true).

wat doet dit daadwerkelijk? gaat hierbij om Ikea remote dimmers.
ik heb 1 dimmer die amper een week of 3 doet op één 2023 batterijtje.

verder wel erg tevreden over Z2M in HA. af en toe doet het niet wat ik wil, maar dat ligt meer aan de draadloze apparaten dan aan Z2M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
SonicJ schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:41:
ik zoek al een tijdje wat ''legacy'' nu doet of niet doet. in Z2M

Set to false to disable the legacy integration (highly recommended), will change structure of the published payload (default true).
Met legacy aan wordt er aan de state een "action" veld toegevoegd. Als je vervolgens bv op een button klikt wordt action "click" om meteen daarna weer leeg te worden. Met legacy aan wordt er dus een state gefaked voor iets dat een event is.
Als je Home Assistant gebruikt kun je het ook vrij eenvoudig op de correcte manier doen. Dit door de automation UI te gebruiken met de Device trigger, vervolgens de knop selecteren en dan nog het juiste event (bv click, double_click, etc). Schrijf je de automations zelf in YAML dan kun je de trigger, of volledige automation, ook naar YAML omzetten met uit mijn hoofd de "Switch to YAML" knop. * RobertMe doet het in ieder geval zo, in de UI de trigger bij elkaar klikken en dan de YAML kopiëren.
wat doet dit daadwerkelijk? gaat hierbij om Ikea remote dimmers.
ik heb 1 dimmer die amper een week of 3 doet op één 2023 batterijtje.
Dit leest bijna als een ongerelateerde vraag :p. Dus nee, dit heeft niks met de legacy mode te maken. De legacy mode heeft puur betrekking op de MQTT communicatie en niet op Zigbee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
Nou ik heb het opgegeven, even de oude Phillips hub erbij gepakt en daar alles aan gekoppeld. Media Markt nog even extra lampjes en sensors gehaald. Vind het goed zo.

Wellicht nog eens kijken naar de Homey Hub, dan maar daar nog een pak geld aan uit geven en kunnen de Aqara sensors daar wellicht ook aan gekoppeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Fore! schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:09:
Nou ik heb het opgegeven, even de oude Phillips hub erbij gepakt en daar alles aan gekoppeld. Media Markt nog even extra lampjes en sensors gehaald. Vind het goed zo.

Wellicht nog eens kijken naar de Homey Hub, dan maar daar nog een pak geld aan uit geven en kunnen de Aqara sensors daar wellicht ook aan gekoppeld worden.
Volstrekt logisch, Hue is rocksolid O+
Ik weet niet of je met een Homey meer succes gaat hebben, ik adviseer je mijn setup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Tomba schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:14:
[...]

Volstrekt logisch, Hue is rocksolid O+
Ik weet niet of je met een Homey meer succes gaat hebben, ik adviseer je mijn setup ;)
Ja zoals je het in die post omschrijft is de situatie hier ook. Vrouw vind het dan ook hartstikke mooi dat het automatisch gaat, maar zodra dat niet meer werkt is er wel geduld voor herstel.. Maar die raakt dan ook best snel op, wat begrijpelijk is. Uiteindelijk verwacht ik zelf ook een bepaald moment dat het 'gewoon' werkt.

Die Lidl ding is dat Silvercrest geval? Toevallig gisteren even in mn handen gehad. Lekker compact iniedergeval. Heb je daar dan allerlei aqara/Tuya en what not aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Fore! schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:32:
[...]

Ja zoals je het in die post omschrijft is de situatie hier ook. Vrouw vind het dan ook hartstikke mooi dat het automatisch gaat, maar zodra dat niet meer werkt is er wel geduld voor herstel.. Maar die raakt dan ook best snel op, wat begrijpelijk is. Uiteindelijk verwacht ik zelf ook een bepaald moment dat het 'gewoon' werkt.

Die Lidl ding is dat Silvercrest geval? Toevallig gisteren even in mn handen gehad. Lekker compact iniedergeval. Heb je daar dan allerlei aqara/Tuya en what not aan hangen?
Ja die Silvercrest inderdaad, zie de link in een van mijn andere posts.

Heb er van alles aanhangen:
  • Aqara buttons
  • Aqara temp/humidity sensoren
  • Aqara Reed (deur/raam) sensoren
  • Een Aqara Leak sensor
  • Een Aqara TVOC sensor
  • Aqara Vibrate sensoren
  • 1 Ikea smart plug
  • 1 Ikea Repeater
  • 2 Philips Hue plugs
  • 1 Lidl button
  • 2 Lidl smart plugs
  • 2 Lidl Christmas lights
  • Een SonOff temperatuur sensor
  • Een Tuya Human Presence sensor
  • Tuya temperatuur sensoren
En dan vergeet ik vast nog wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Tomba schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:58:
[...]

Ja die Silvercrest inderdaad, zie de link in een van mijn andere posts.

Heb er van alles aanhangen:
  • iot meuk
En dan vergeet ik vast nog wat ;)
nice, ga ik dat zeker even proberen. scheelt hoop centjes voor toekomstige Zigbee spul, vooral als ik alleen maar Phillips moet gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Vraag :) Ik heb vandaag mijn Conbee-II vervangen door een Sonoff CC2652P stick. Geflashed met de Zstack firmware.

Vandaag alles overgezet van Deconz naar Z2M. Ik heb eerst in de configuratie het kanaal op 25 gezet. Hierna alle devices opnieuw in Z2M gepaired. Werkte perfect.

Nu, na het pairen van alle devices, heb ik HA opnieuw opgestart. Nu wil Z2M-addon niet meer opstarten. Ik zie de volgende melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: Configuration is not consistent with adapter state/backup!
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: - PAN ID: configured=6754, adapter=6754
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: - Extended PAN ID: configured=00124b0026b69b13, adapter=00124b0026b69b13
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: - Network Key: configured=01030507090b0d0f00020406080a0c0d, adapter=01030507090b0d0f00020406080a0c0d
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: - Channel List: configured=25, adapter=11
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: Please update configuration to prevent further issues.
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: If you wish to re-commission your network, please remove coordinator backup at /config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json.
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: Re-commissioning your network will require re-pairing of all devices!
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: Error: startup failed - configuration-adapter mismatch - see logs above for more information

Deze line valt mij op:
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: - Channel List: configured=25, adapter=11

Hoe stel ik het channel van de adapter in? Ik heb de configuration van de add-on al gezet:
code:
1
2
advanced:
  channel: 25

Echter, dit werkt ook niet. Iemand die de gouden tip heeft? De WAF zakt hier snel nu het hele Zigbee netwerk plat ligt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gezmo
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Mij valt deze regel op:
code:
1
Zigbee2MQTT:error 2022-12-13 19:13:55: If you wish to re-commission your network, please remove coordinator backup at /config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json.

Ben zeker geen expert, maar de meldingen geven mij de indruk dat je nieuwe inrichting en de gegevens in je coordinator_backup.json niet gelijk zijn. Sterker nog, dat staat er letterlijk.

Je zou kunnen doen wat de melding aangeeft en het bestand verwijderen (nadat je een backup ervan hebt gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Ik ben binnenkort van plan mijn HA installatie te migreren naar een nieuwere Pi. In de oude installatie maak ik gebruik van een C2531 en in de nieuwe Pi zit een Sonoff Zigbee 3.0 Plus Dongle.
Om de migratie soepel te laten verlopen (lees: zonder dat ik alle devices opnieuw hoef te pairen) wil ik graag een backup maken van mijn Z2M installatie, en deze restoren op mijn nieuwe installatie.
Ik voorzie alleen problemen in het feit dat ik op mijn oude installatie de HA Add-On draai met versie nummer: 1.18.1-1 en dat de nieuwe versie die ik ga installeren dan versie 1.28.4-1 gaat zijn. Ik zou graag de oude versie van HA willen updaten, echter krijg ik geen update mogelijkheid meer te zien. Vermoedelijk komt dat omdat ik Z2M een aantal jaar geleden via deze repositorie geinstalleerd heb: Home Assistant Add-ON van Daniel Welch ipv die van KoenK. Ik kan deze repositorie dan ook niet verwijderen, omdat de ADD-On in gebruik is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu0N5TBdrSAKJKwmebRQVMqtUyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k413nOt6CCDM9VVk97FVYHa4.png?f=fotoalbum_large
Is het nodig om dit probleem op te lossen (zoja, hoe doe ik dat?) óf kan ik gewoon de laatste actuele versie op mijn nieuwe Pi zetten en dan een restore uitvoeren van de oude Z2M add-on?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:51
Ik had net een nieuwe lichtschakelaar gekocht en aangesloten. Pairen ging in een keer goed. Daarna nog wat gedoe om alles netjes recht te monteren en nu is de switch van het netwerk verdwenen. Als ik nu opnieuw probeer te pairen zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_nfDuTr6FDZfgUaHHamqH0aO-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQbjNv2my62NHxSSQIx1pIlw.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn?

Edit: Nog een hardware reboot gedaan van HA. Eerst een gateway error op de zigbee2mqtt addon. Maar na het herstarten van de add-on ging dat goed. Opnieuw gepaird en nu ook de schakelaar kunnen toevoegen. Dus opgelost.

Het gaat trouwens om deze modulaire oplossing van RTX:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7l5APY7LPUlKEaxkbvgCnSvVAWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThY6cVQqFD3F0W7YkHzzqxMa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Kire88 op 14-12-2022 20:40 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
Ik was van plan om met Home Automation aan de slag te gaan en wil daar onder andere onze smart lampen & stekkers mee bedienen.

Nu heb ik hiervoor een Zigbee 3.0 USB Dongle Plus aangeschaft. Deze heb ik vanochtend in onze NAS (Synology DS918+) gestopt en met `dmesg` ook het volgende voorbij komen:
code:
1
[1095681.569579] usb 1-3: new full-speed USB device number 5 using xhci_hcd

Het commando
code:
1
ls -l /dev/tty*

geeft een lange lijst met devices, maar die hebben allemaal 'maar' 5 karakters, dus `tty10, `ttyy53`, `ttya0`, etc.

In alle tutorials zie ik voorbij komen dat het device `ttyACM0` of `ttyUSB0`, of welke ook is toegekend aan het device, maar die lijken niet te bestaan.

`lsusb` geeft wel het device netjes terug
code:
1
2
3
4
|__usb1          1d6b:0002:0404 09  2.00  480MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
  |__1-3         10c4:ea60:0100 00  1.10   12MBit/s 100mA 1IF  (Silicon Labs Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus 0001)
  |__1-4         f400:f400:0100 00  2.00  480MBit/s 200mA 1IF  (Synology DiskStation 6500826DB3DA5A38)
|__usb2          1d6b:0003:0404 09  3.00 5000MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub

Maar daar staat dus niet de informatie die ik nodig heb om het device naar de container te forwarden.

Ik zie dat sommige mensen hier het welk werkend hebben gekregen op hun Synology, dus ben wel benieuwd of daar nog additionele stappen voor nodig zijn. Ik draai trouwens DSM 7.1.1-42962 Update 2 op dit moment.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jan_V heb je hier iets aan? Daar was de oplossing om HA te herstarten :P

Je kunt ook nog dit proberen om 'm te vinden:
code:
1
dmesg | grep tty

Zie ook deze post.

Let er overigens op dat je nu een stick gebruikt die in Z2M de status Experimental heeft en je dus potentieel meer gekke problemen kunt verwachten dan bij een stick die door Z2M aangeraden wordt.

Als je gedoe blijft houden met je docker container zou je ook overwegen om HA OS als virtual machine te installeren, jouw 918+ moet dat prima kunnen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 15-12-2022 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
In DSM 7.0 is de USB-host support standaard disabled waardoor de dongle niet herkend wordt. Er staat een scriptje voor om dit te verhelpen op https://www.zigbee2mqtt.i...cker.html#troubleshooting, onder het kopje "Docker on Synology DSM 7.0"

• jarsiv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:44
Jan_V schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:43:
Ik was van plan om met Home Automation aan de slag te gaan en wil daar onder andere onze smart lampen & stekkers mee bedienen.

Nu heb ik hiervoor een Zigbee 3.0 USB Dongle Plus aangeschaft. Deze heb ik vanochtend in onze NAS (Synology DS918+) gestopt en met `dmesg` ook het volgende voorbij komen:
code:
1
[1095681.569579] usb 1-3: new full-speed USB device number 5 using xhci_hcd

Het commando
code:
1
ls -l /dev/tty*

geeft een lange lijst met devices, maar die hebben allemaal 'maar' 5 karakters, dus `tty10, `ttyy53`, `ttya0`, etc.

In alle tutorials zie ik voorbij komen dat het device `ttyACM0` of `ttyUSB0`, of welke ook is toegekend aan het device, maar die lijken niet te bestaan.

`lsusb` geeft wel het device netjes terug
code:
1
2
3
4
|__usb1          1d6b:0002:0404 09  2.00  480MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub
  |__1-3         10c4:ea60:0100 00  1.10   12MBit/s 100mA 1IF  (Silicon Labs Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus 0001)
  |__1-4         f400:f400:0100 00  2.00  480MBit/s 200mA 1IF  (Synology DiskStation 6500826DB3DA5A38)
|__usb2          1d6b:0003:0404 09  3.00 5000MBit/s 0mA 1IF  (Linux 4.4.180+ xhci-hcd xHCI Host Controller 0000:00:15.0) hub

Maar daar staat dus niet de informatie die ik nodig heb om het device naar de container te forwarden.

Ik zie dat sommige mensen hier het welk werkend hebben gekregen op hun Synology, dus ben wel benieuwd of daar nog additionele stappen voor nodig zijn. Ik draai trouwens DSM 7.1.1-42962 Update 2 op dit moment.
Jan_V, ik ben hier ook meebzig geweest met een sonof usb. ik heb hem niet aan de praat gekregen, kan aan mij liggen twijfel ik vast niet aan. op youtube staat een film die je kan volgen of anders https://github.com/robertklep/dsm7-usb-serial-drivers. Zelf heb ik hem nu draaien door op mijn Synology een VM te draaien met Ubuntu en dat werkt nu goed. ik kreeg elke keer bij het insmode commando dat de module verkeerd was. ik draai dsm 7.1.1. Ben wel benieuwd of het je lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Weet iemand waar Z2M definieert of een entiteit in HA controls, sensors, configuration of diagnostic is?

Ik heb namelijk bij veel zaken dat dit echt heel random is. Zo staan voltage, current en power onder diagnostics terwijl ik die net als energy onder sensors zou verwachten. Terwijl indicator mode nu juist onder control en diagnostics (read only) staan terwijl dit juist alleen een configuration zou moten zijn naar mijn idee. Dit zijn voorbeelden van de TS0121_plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Septillion schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:32:
Weet iemand waar Z2M definieert of een entiteit in HA controls, sensors, configuration of diagnostic is?

Ik heb namelijk bij veel zaken dat dit echt heel random is. Zo staan voltage, current en power onder diagnostics terwijl ik die net als energy onder sensors zou verwachten. Terwijl indicator mode nu juist onder control en diagnostics (read only) staan terwijl dit juist alleen een configuration zou moten zijn naar mijn idee. Dit zijn voorbeelden van de TS0121_plug.
Lijkt hard coded, zie https://github.com/Koenkk...ion/homeassistant.ts#L684

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jj85 Dank! Lijkt er dus op dat dit voor alles geldt? Dan zal ik dit eens opmerken als bug, misschien met pull request. Want vind die info toch echt niet diagnostic, dat is zaken voor de module, niet wat je aansluit en dus meet.

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 16-12-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Ik ben aan het kijken naar de instructies om de SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P met de recentste firmware te flashen. Ik heb nog niet eerder zo'n flash gedaan. In de gelinkte PDF met instructies staat een hoofdstukje
Enable hardware flow control and generate firmware (optional)
Het is me niet duidelijk of ik hardware flow control wil of nodig heb voor gebruik met zigbee2mqtt gebruik. Kan iemand me vertellen of deze stap wenselijk of nodig is, of dat ik dit kan negeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
AzertyNL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:33:
Ik ben aan het kijken naar de instructies om de SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P met de recentste firmware te flashen. Ik heb nog niet eerder zo'n flash gedaan. In de gelinkte PDF met instructies staat een hoofdstukje
Enable hardware flow control and generate firmware (optional)
Het is me niet duidelijk of ik hardware flow control wil of nodig heb voor gebruik met zigbee2mqtt gebruik. Kan iemand me vertellen of deze stap wenselijk of nodig is, of dat ik dit kan negeren?
Antwoord op je vraag heb ik niet, heb het zelf niet aan staan...

Maar wellicht om het flashen makkelijker te maken
https://zigbee.blakadder.com/Sonoff_ZBDongle-P.html

Of als je een docker installatie hebt, dan is deze nog gemakkelijker (onlangs uitgevoerd)
https://github.com/git-developer/ti-cc-tool

Heb zelf de stick in m'n Synology NAS zitten. Via de docker-route hoef ik de stick er niet uit te halen, ideaal _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
code:
1
2
3
4
5
6
c:\Temp>python.exe cc2538-bsl.py -p COM3 -evw CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20220219.hex --bootloader-sonoff-usb
Opening port COM3, baud 500000
Reading data from CC1352P2_CC2652P_launchpad_coordinator_20220219.hex
Your firmware looks like an Intel Hex file
Connecting to target...
ERROR: Timeout waiting for ACK/NACK after 'Synch (0x55 0x55)'

Hmm... gekke baudrate, toevallig een snelle tip ?

EDIT: Is al opgelost, de usb3 port die ik onder Windows 10 gebruikte is niet helemaal 'ok' vanwege oud moederbord, de gebruikte usb3 drivers hebben wel vaker problemen gegeven in dit soort situaties, na een poging in een 'vintage' usb2 port, liep de flash wel.

@jj85 dank voor de URL, die instructies waren erg nuttig.

[ Voor 27% gewijzigd door AzertyNL op 16-12-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Laatst online: 05-06 11:53
Vandaag de ZBDongle-E (ja de nieuwe...) binnen gekregen, vervolgens de Zigbee2MQTT docker container gestart met frontend en 2x een Aqara PIR (RTCGQ11LM) gekoppeld. Ging eigenlijk vrij makkelijk allemaal.

Maar nu: ik krijg geen status/informatie van de PIR's binnen. Zie ik iets over het hoofd? Moet ik ergens nog iets instellen bijvoorbeeld?

Edit: Aqara Temp sensor () gekoppeld en die doet het wel. Zou het probleem zitten in de nieuwe (experimentele) ZBDongle-E icm de PIR?

Ik heb de PIR ook nog een keer opnieuw gekoppeld. Tijdens het pairen krijg ik wel een paar keer een mqtt bericht, maar na het pairen blijft het weer stil.

[ Voor 30% gewijzigd door BoschR op 17-12-2022 10:31 ]

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Een aantal weken terug heb ik Z2M geüpgraded naar 1.28.2, komende vanaf een versie uit pakweg april van dit jaar. Nu merk ik, toevallig of niet, dat er zo nu en dan wat sensors (battery powered) offline raken, daar hadden ze eerder (gevoelsmatig tot de update) geen last van, herkent iemand dit toevallig in combinatie met 1.28.2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Laatst online: 16:59
BoschR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:29:
Vandaag de ZBDongle-E (ja de nieuwe...) binnen gekregen, vervolgens de Zigbee2MQTT docker container gestart met frontend en 2x een Aqara PIR (RTCGQ11LM) gekoppeld. Ging eigenlijk vrij makkelijk allemaal.

Maar nu: ik krijg geen status/informatie van de PIR's binnen. Zie ik iets over het hoofd? Moet ik ergens nog iets instellen bijvoorbeeld?

Edit: Aqara Temp sensor () gekoppeld en die doet het wel. Zou het probleem zitten in de nieuwe (experimentele) ZBDongle-E icm de PIR?

Ik heb de PIR ook nog een keer opnieuw gekoppeld. Tijdens het pairen krijg ik wel een paar keer een mqtt bericht, maar na het pairen blijft het weer stil.
Ik heb net hetzelfde voorgehad (heb dezelfde Zigbee dongle) met een Aqara magneet deurcontact enkele dagen terug. "pairing" lukte wel, maar dan eigenlijk verder niets.
1 dag later (en nog steeds) werkt alles prima. Als ik nu de magneet wegtrek komt de status direct op "Open" te staan.
Niks in de Z2MQTT "debug" logging te zien trouwens, dus ik snap er niet veel van.

Ik heb ook een Conbee II actief staan met ZHA en daar vb werkte deze sensor direct na het pairen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzEQ8EGXSJNEHUVQx8Zgi6dEjCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myyNw02WtJs0u0EBOryGmFsH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door jvanhambelgium op 17-12-2022 16:04 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 22 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.