Hoe grote zigbee netwerken ondersteunen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digdas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 07:06
Mijn vraag:
Ik heb inmiddels meer dan 35 zigbee apparaten thuis. Ik merk dat met de Conbee stick die ik gebruik in home-assistant als zigbee2mqtt ik tegen een grens aanloop. Niet alle apparaten blijven connected. Ik heb ergens gelezen dat de stick 35 ongeveer als maximum heeft.
Wat kan ik het beste doen?

Ik heb inmiddels ook een Philips Hue bridge, met daarop ook een 10-tal extra devices draaien, maar moet nog een groot
aantal lampen aansluiten. (Nieuw huis, alles via Home Assistant)

Kan ik bijv. meerdere sticks op dezelfde PI aansluiten?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Laatste versie van Home Assistant op Raspberry PI
- Conbee stick die ik via Zigbee2mqtt gebruik
- Philips Hue bridge

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In gebruik nemen van Philips Hue bridge.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:50
Ik heb ook een conbee 2 op Z2M en zit op 53 apparaten en nog nergens last van. Dus die max van 35 klopt sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digdas
Gebruik je deconz, of zigbee2mqtt (ik denk het laatste) en zijn de apparaten direct verbonden of via routers. Ik denk dat dat ook een verschil maakt, maar hoe een device via een andere router te laten lopen (bijv een lamp) weet ik niet. Toegevoegd mijn netwerk...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NH3TGajyAg-6gObvY1lLc7ENQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrrO9rO8lvi3OKqYo6emtMUv.png?f=fotoalbum_large

en hier noemen ze een max van 32:
https://github.com/dresde...gin/releases/tag/V2_05_39

[ Voor 8% gewijzigd door digdas op 16-01-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat is sowieso een oude pagina. Maar het gaat daar om een max van 32 directly connected devices. Je blauwe nodes zijn echter routers, waaraan weer andere apparaten kunnen worden verbonden. De groene apparaten zitten dus niet gelijk aan de Conbee, maar via de andere apparaten.

Heb je specifieke apparaten die niet connected blijven? Ik heb hier een brakke Aqara TVOC waarvan bekend is dat dit gewoon troep is, die valt dus wel weg. Maar verder heb ik nog geen last. Wel slechts 29 apparaten op mijn Conbee II met Zigbee2Mqtt. En daarnaast nog ca 15 apparaten via Ikea Tradfri die ik binnenkort ok over wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-07 11:11
Conbee stick schijnt bij schakelen van meerdere apparaten tegelijk icm zigbee2mqtt niet goed te werken. Sonoff ZBdongle E schijnt beter te werken. Die heb ik nu ook aangeschaft maar moet nog migreren.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-07 20:54
Heb zelf een conbee2 maar heb laatst wat zitten lezen over de nieuwe skyconnect. Zelfde chip als de hier boven genoemde ZBdongle E (Silicon Labs EFR32MG21). Bleek dat de ZBdongle P (cc2652) stabieler is, is de voorloper van de E.
Echter kon ik die zelf niet meer 123 in een shop vinden.
Ik wacht dus ff met upgrade /sidegrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:07
Ik heb daarvoor ooit een Texas Instruments CC1352P-2 uit de VS geïmporteerd, daarna nooit meer capaciteitsproblemen gehad 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
SMOKEz8z8 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:26:
is de voorloper van de E.
Echter kon ik die zelf niet meer 123 in een shop vinden.
Ik wacht dus ff met upgrade /sidegrade
Zou deZBdongle-E niet de opvolger van de ZBdongle-P willen noemen. Meer een kunstgreep van iTead toen de TI chips niet te krijgen waren. Grpote verschil tussen de P en de E is dan ook dat iTead voor de laatste zelf de firmware moet maken waar de P gewoon de Z2M / Koekk firmware draait.

Maar Conbee of Conbee II? Van de laatste zou ik nog lang geen problemen verwachten, de oudere weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 17-01-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 18:34
Even ter info;

Aan mijn ConBee II Zigbee netwerk hangen inmiddels 107 apparaten. 40 daarvan zijn Zigbee routers.
Geen enkel probleem.
Klopt wel dat als je alleen maar end-devices hebt, er een limiet is. Met routers in het netwerk is er geloof ik zelfs getest met wel 1000 devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Slinkos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:00:
Conbee stick schijnt bij schakelen van meerdere apparaten tegelijk icm zigbee2mqtt niet goed te werken.
Heb je daar een bron voor?
Sonoff ZBdongle E schijnt beter te werken. Die heb ik nu ook aangeschaft maar moet nog migreren.
Die wordt door de ontwikkelaars van Z2M juist (nog) afgeraden als je een stabiel netwerk wilt hebben.
Experimental
The adapters below are experimental, don't use these if you want a stable setup.
Based on Silicon Labs EFR32MG2x/MGM21x and EFR32MG1x/MGM1x series
Initial development started on experimental (beta stage) support for Silicon Labs based Zigbee adapters. This includes all EM35X, EFR32MG12, EFR32MG13, EFR32MG21, EFR32MG24 SoCs/Modules families with Silabs EmberZNet NCP 6.7.8 firmware or later via EZSP version 8 (EmberZNet Serial Protocol) interface.

ITead Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus V2 model "ZBDongle-E"
digdas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:39:
Ik heb inmiddels ook een Philips Hue bridge, met daarop ook een 10-tal extra devices draaien, maar moet nog een groot
aantal lampen aansluiten.
Je hebt nu twee zigbee-netwerken naast elkaar draaien, wat voor storingen kan zorgen als ze hetzelfde kanaal gebruiken.

En belangrijk (ook al door anderen gevraagd): met welke specifieke apparaten heb je problemen dat ze disconnecten? Bijvoorbeeld Xiaomi/Aqara end-nodes gedragen zich soms erg chagrijnig met bepaalde routers in je netwerk. Zo had ik een Aqara bewegingssensor die helemaal in de war raakte van een Lidl-lampje in mijn netwerk (tienduizenden reconnects).

In je screenshot zie ik in ieder geval al één Aqara bewegingssensor, doet die toevallig vervelend? :)

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 17-01-2023 10:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Gizz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Heb je daar een bron voor?

[...]

Die wordt door de ontwikkelaars van Z2M juist (nog) afgeraden als je een stabiel netwerk wilt hebben.
Ik basseer mij voornamelijk op deze video en de diverse mensen in de comments die hetzelfde ervaren waaronder ikzelf. Hoewel het bij mij nu alweer een tijdje probleemloos draait.

[ Voor 5% gewijzigd door Slinkos op 17-01-2023 10:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zie dat hij vooral problemen ervaarde met light groups in Home Assistant zelf. Het is sowieso een good practice (ongeacht je stick en software) om, als je Zigbee gebruikt, geen groups in HA te maken maar binnen je Zigbee-software.

Bij een echte Zigbee-group gaat er namelijk echt een groupcommando de deur uit (Alle lampen in group 1: jullie gaan nu aan), terwijl de groups in HA dom in elkaar zitten (Even kijken.. Lamp A hoort in groep 1: Lamp A, ga aan! Ok, even verder kijken.. Ah, lamp B hoort ook in groep 1: Lamp B, ga aan! Enzovoorts.). Het gebruik van groups in HA zorgt echt voor onnodig veel traffic en problemen in je Zigbee-mesh :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-07 22:36

Melvinvm

FD: All in power CEO

Ik draai ook een conbeeII stick met z2mqtt op een pi met 30 devices. Draait net zo goed als toen het nog 10 devices waren. Als ik veel commando's in één keer over de lijn gooi, via een scene, wil het wel eens haperen.
Gizz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:27:
[...]
Ik zie dat hij vooral problemen ervaarde met light groups in Home Assistant zelf. Het is sowieso een good practice (ongeacht je stick en software) om, als je Zigbee gebruikt, geen groups in HA te maken maar binnen je Zigbee-software.
Dit ga ik vanavond meteen proberen! Ik heb allerlei vage problemen met de status van light groups. Als ik alleen een light group aanstuur werkt het prima maar als ik een scene activeer zijn het altijd de lightgroups die haperen. Thanks voor deze gouden tip! (als het werkt)

Doet energienerd dingen zoals energiehandelsplatformen bouwen en zijn vrouw gek maken met domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 11:56

Eraser127

Nijkerk

@Gizz Hoe doe je dat dan als je ZHA gebruikt? Kan je dan ook 'dedicated' groups maken?

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Eraser127 ik gebruik zelf geen ZHA en weet daarom niet hoe het er precies uitziet. Maar volgens de documentatie moet dat inderdaad kunnen:
There is also support for grouping of lights, switches, and fans (i.e. support for commanding device groups as entities). At least two entities must be added to a group before the group entity is created. As well as support for binding/unbinding (i.e. bind a remote to a lightbulb or group).
edit: ik lees dat als je in ZHA op Configure klikt bij een device dat je dan vervolgens Groups kunt kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 18-01-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
[...]

Bij een echte Zigbee-group gaat er namelijk echt een groupcommando de deur uit (Alle lampen in group 1: jullie gaan nu aan), terwijl de groups in HA dom in elkaar zitten (Even kijken.. Lamp A hoort in groep 1: Lamp A, ga aan! Ok, even verder kijken.. Ah, lamp B hoort ook in groep 1: Lamp B, ga aan! Enzovoorts.). Het gebruik van groups in HA zorgt echt voor onnodig veel traffic en problemen in je Zigbee-mesh :)
Daar heb je gelijk in. Maar als ik met een andere stick wel probleemloos HA groups kan gebruiken, heeft dat toch mijn voorkeur. Hoewel er technisch misschien geen goed argument voor is, vind ik het toch prettig om alle logica zoveel mogelijk centraal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Dit heeft niks van doen met de stick zelf, maar gewoon met het Zigbee protocol. Je hebt simpelweg "Zigbee" groups nodig, wat wat anders is dan een "Home Assistant" group. Vanuit Zigbee moet die binding worden gemaakt zodat alle lampen/devices reageren op commando's voor de groep waar ze deel van uit maken. Home Assistant moet dan die group triggeren. De groep is dus "embedded" in Zigbee en valt dus buiten de Home Assistant group, want voor Home assistant is het slehcts een device/trigger/entity.

Voor zover ik begrijp in ieder geval, moet zelf nog aan de slag hiermee komende dagen.

Edit: ooh, zie ook dat dit wel op een andere vraag was ipv de laatste comment :O . Ik ben benieuwd, want ik heb een Conbee II. Ik heb mijn verlichting wel op een Ikea Tradfri zitten nog, maar daar heb ik wel HA groups (naast de Tradfri groups), en dat gaat goed. Ik merk daar wel wat vertraging tussen de lampen (vooral bij mijn wakeuplight implementatie). Ik wil die lampen ook op de Conbee II met Z2M overzetten, dus ben benieuwd hoe dat gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 18-01-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 20:48
digdas schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:50:
Gebruik je deconz, of zigbee2mqtt (ik denk het laatste) en zijn de apparaten direct verbonden of via routers. Ik denk dat dat ook een verschil maakt, maar hoe een device via een andere router te laten lopen (bijv een lamp) weet ik niet. Toegevoegd mijn netwerk...[Afbeelding]

en hier noemen ze een max van 32:
https://github.com/dresde...gin/releases/tag/V2_05_39
Op zich zou 35 nog net goed moeten gaan, wel is het zo dat er veel sterkere zigbee chips beschikbaar zijn, ongeveer een jaartje nu.

Je kunt ze vinden als cc2652 of cc1352 : https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/
Sommige zijn wel erg slecht leverbaar helaas, zo slecht dat alles zelfs uitverkocht was toen mijn adapter stierf.

Meerdere adapters, kan. Je moet 1 coordinator hebben en extra's als router.
Maar een zigbee device kan ook als router fungeren!

Je kan ze vinden op V&A, maar ik weet niet of ik dit eigenlijk mag zeggen... ( Zo nee, mods verwijder dit).

[ Voor 5% gewijzigd door runeazn op 18-01-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
[...]

Ik heb vandaag alles wat ik nog op mn Ikea Tradfri hub had overgezet naar de Conbee II met Zigbee2MQTT en heb daarbij lichtgroepen gemaakt in Z2M.

Maar met 54 devices heb ik toch wel problemen hoor... Als ik meer dan 1 Zigbee lichtgroep moet triggeren dan gaat het vaak fout. Dus heb een aantal dingen samen gezet en hier en daar een delay in een aantal cases toegevoegd. Maar het is alles behalve een fijne ervaring tbh. Ook met in/uitschakelen via de fysieke knoppen gaat vaak fout, want dat gaat met directe binds naar individuele devices. Via Home Assistant gaat het nog soort van redelijk. Maar soms zijn de lampen en de state in home assistant out of sync :(

Dus ja, wellicht iets genuanceerder, maar ik heb dezelfde slechte ervaring. Het is voor nu wel werkbaar, maar ik zie mezelf toch snel weer wat lampen terugzetten op de Tradfri of een andere stick kopen. Mijn servertje (Ryzen 5 4600G met 32GB zal absoluut niet het probleem zijn...)

Daar gaat weer een middag kloten :(

Edit: In het geval ik mijn licht aanschakel dan zijn er een aantal delen van het huis. We praten dan in totaal over 2 schakelaars en 13 lichtbronnen die aan moeten. Dus dat is een behoorlijk aantal.

Heb ook maar een "ZBDongle-E" aangeschaft om eens te experimenteren. Mogelijk dat ik die met ZHA ga testen. Wellicht dat ik zelfs uiteindelijk maar voor 2 netwerken ga. De Ikea Tradfri hub heb ik altijd nog als backupoplossing die wel stabiel werkte de laatste tijd. In het begin had ik daar juist problemen mee dat de verbinding wel eens wegviel in de HA integratie...

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 22-01-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Een Conbee II met deConz en Domoticz geeft geen enkel probleem.
De groepen zijn in deConz/Phoscon aan gemaakt.
Ik denk dat het probleem eerder de combinatie Conee II - Zigbee2MQTT is.
Heb je de Conbee II wel een update gegeven. (laatste firmware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Ja, ik denk ook dat het de combi is in principe. Zal de firmware eens updaten, want ik heb wel de laatste stable, maar ik lees nu dat de laatste beta eigenlijk een stable is, maar men heeft de docs niet echt geupdate (althans, de pagina die ik bezoek zegt dat het nog een beta is...). Daarin zitten wel Ikea stability improvements, en laat ik net heel veel Ikea zaken toegevoegd hebben :+

Edit: Helaas, firmware update maakt geen verschil. Sliders blijven ook lekker heen en weer bewegen in HA, dus denk dat het ook wel eens met de HA <-> MQTT link mis kan gaan. Naja, later maar met de nieuwe stick eens wat in ZHA proberen. Voor nu werkt het soort van, maar ik kan deze setup een ieder van harte afraden dus.

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 22-01-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digdas
Ik ga eens verder proberen met de Sonoff dongle, met een cc2652 erin.
Ik zal verdere ervaringen hier posten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Illusion

(the art of)

GENETX schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:59:
Ja, ik denk ook dat het de combi is in principe. Zal de firmware eens updaten, want ik heb wel de laatste stable, maar ik lees nu dat de laatste beta eigenlijk een stable is, maar men heeft de docs niet echt geupdate (althans, de pagina die ik bezoek zegt dat het nog een beta is...). Daarin zitten wel Ikea stability improvements, en laat ik net heel veel Ikea zaken toegevoegd hebben :+

Edit: Helaas, firmware update maakt geen verschil. Sliders blijven ook lekker heen en weer bewegen in HA, dus denk dat het ook wel eens met de HA <-> MQTT link mis kan gaan. Naja, later maar met de nieuwe stick eens wat in ZHA proberen. Voor nu werkt het soort van, maar ik kan deze setup een ieder van harte afraden dus.
Niet updaten naar laatste firmware. Zie ook de page van zifbee2mqtt onder supported adapters:
Warning: Conbee 2 firmware versions newer than 0x26580700 will result in an unstable network with devices dropping randomly, see Issue 9554

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Ooh, ik draaide al een firmware die nieuwer was (de een na laatste namelijk) en had daar geen problemen mee tot ik gister nog een zut Ikea Tradfri spul toevoegde.

Het zou wel fijn zijn als je er ook linkjes bij plaatst, maar dank! Blijkbaar zit er een verborgen dropdown achter "ConBee / ConBee II / RaspBee / RaspBee II" op (niet echt gebruikersvriendelijk):
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended

Dat brengt me tot de volgende issues:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/9554
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/11647

Het lijkt er op dat men er aan werkt overigens:
https://github.com/Koenkk...4#issuecomment-1375331524
Since a few customers have written to us directly, we are trying to find a solution here.
In the next 1-2 updates of the firmware there will be approaches to the solution. Possibly we will provide the firmware here in advance for testing.
Cheers from Phoscon.
Zoals ik het lees zijn er 2 opties: downgraden proberen, of een 350ms delay instellen. Ik ga dat laatste eens proberen eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Conbee II Firmware 26780700 is gewoon stabiel.
De combinatie van software is waarschijnlijk het probleem.
Er is een keuze gemaakt om een Conbee II stick samen met Zigbee2MQTT te laten werken.
Dit heeft consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Ik heb de proef nog even op de som genomen, maar ik kan dat bevestigen. Ook de oude firmware helpt niet. Dus dat wordt nog eens migreren :+
Pagina: 1