[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 213 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 23:22

kaanmijo

Picobello B.V.

Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:53:
Op moment dat je een dagje weg wilt plannen, naar bijvoorbeeld Delft: blijkt dat nog niet zo eenvoudig te zijn, om überhaupt een gratis parkeerplaats met openbaar oplaadpunt te vinden.

[Afbeelding]

Wat zijn dit voor woekertarieven in Delft? Ik vond deze locatie via Parkbee en daar staat dan een EVBox: is dat de Q-Park onder de laadpalen ofzo? Bijna € 1 voor een kWh 8)7 En op de P+R nabij de de TU Delft, is geen een oplaadpunt te vinden.

Behalve voor medewerkers van Stedin..... en aan de TU is alleen voor medewerkers en studenten ofzo. Daar mag ik mijn auto niet zomaar parkeren: iemand tips? Ik ben echt niet bereid om meer dan € 0,50 voor een kWh te betalen, alles daarboven zijn gewoon woekertarieven.
Heb je al een andere pas geprobeerd? Eerste app die ik opende was Shell en dat scheelt al 40 cent per kWh. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRRfa1xR2Sp98IuJuNlilXi2jRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eZccx9QVeNpdHiORR5ZfrdZZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:27
Delft valt onder de Engie concessie Zuid-Holland. Gratis pas, geen starttarief. Laden voor €0,31/0,38.

https://laadpastop10.nl/chargecard/151/Engie%20Zuid-Holland

Overigens, parkeertarieven in Delft zijn vaak ook geen feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
kaanmijo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Heb je al een andere pas geprobeerd? Eerste app die ik opende was Shell en dat scheelt al 40 cent per kWh. [Afbeelding]
Ja ik heb ze allemaal geopend, maar kan geen een laadpunt vinden welke onder de € 0,50 zit. Goedkoopste wat ik gevonden heb, is een Shell Recharge Community laadpunt bij Shanghai Garden. Dus nog dik 30 minuten lopen tot het centrum.

En ik geloof dat de laadpunten bij de IKEA al een tijdje niet meer gratis zijn: daar staan ook EVBox laadpalen en eentje van NewMotion, maar die staat op het dak van IKEA? Echter geen een laadpunt op de zogenaamde P+R van Delft, wat ik persoonlijk een slechte zaak vind.

Je moet toch wel ergens AC kunnen laden voor onder de € 0,50 in Delft? Naja ik denk, dat bij Shanghai Garden misschien wel de beste optie gaat wezen. Daar willen wij ook gaan eten.
joepie de p schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:32:
Delft valt onder de Engie concessie Zuid-Holland. Gratis pas, geen starttarief. Laden voor €0,31/0,38.

https://laadpastop10.nl/chargecard/151/Engie%20Zuid-Holland

Overigens, parkeertarieven in Delft zijn vaak ook geen feestje.
Goeie, maar moet ik dan gaan jokken over mijn werklocatie? Want hij is gratis als je in de regio woont of werkt. Parkeertarieven zijn inderdaad geen pretje, vandaar dat ik op de P+R nabij de TU wil parkeren.

En anders wel buiten de betaalde parkeerzone, waar zo'n laadpaal staat.

[ Voor 22% gewijzigd door Marco-Peters op 18-05-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
iemand ook het volgende probleem met de enel x pas? Ik heb de travel plus en ik kan niet zien hoeveel kwh er reeds is gebruikt van die pack. Als ik naar mijn account ga en ik kies daar de travel plus dan krijg ik enkel de "terms of use". Nergens in de app kan ik zien hoeveel kwh ik heb gebruikt. Laatste laadsessie is reeds van 2 dagen geleden.Verleden maand bleef die teller gewoon op 0 gebruikte kwh staan en nu krijg ik zelfs geen teller meer. Enel heeft goeie prijzen maar die app heeft zoveel bugs. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door freegeek op 18-05-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Ja ik heb ze allemaal geopend, maar kan geen een laadpunt vinden welke onder de € 0,50 zit. Goedkoopste wat ik gevonden heb, is een Shell Recharge Community laadpunt bij Shanghai Garden. Dus nog dik 30 minuten lopen tot het centrum.

En ik geloof dat de laadpunten bij de IKEA al een tijdje niet meer gratis zijn: daar staan ook EVBox laadpalen en eentje van NewMotion, maar die staat op het dak van IKEA? Echter geen een laadpunt op de zogenaamde P+R van Delft, wat ik persoonlijk een slechte zaak vind.

Je moet toch wel ergens AC kunnen laden voor onder de € 0,50 in Delft? Naja ik denk, dat bij Shanghai Garden misschien wel de beste optie gaat wezen. Daar willen wij ook gaan eten.

[...]

Goeie, maar moet ik dan gaan jokken over mijn werklocatie? Want hij is gratis als je in de regio woont of werkt. Parkeertarieven zijn inderdaad geen pretje, vandaar dat ik op de P+R nabij de TU wil parkeren.

En anders wel buiten de betaalde parkeerzone, waar zo'n laadpaal staat.
Welkom in de randstad :)

Je kunt met Freshmile laden voor 23 cent/kWh + 4 cent/minuut. Geen idee hoe lang je van plan bent aan die paal te hangen, maar voor mijn auto komt dat neer op +-44 cent/kWh als ik ‘m weghaal zodra ‘ie vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 08:53
Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Goeie, maar moet ik dan gaan jokken over mijn werklocatie? Want hij is gratis als je in de regio woont of werkt.
gast je zoekt al alle mogelijke grenzen op om zo veel mogelijk "gratis/voordelig" te gaan laden, is dit wat de emmer doet overlopen?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
kaanmijo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Je kunt met Freshmile laden voor 23 cent/kWh + 4 cent/minuut. Geen idee hoe lang je van plan bent aan die paal te hangen, maar voor mijn auto komt dat neer op +-44 cent/kWh als ik ‘m weghaal zodra ‘ie vol is.
Tot de accu bijna vol is: mijn Nissan Leaf heeft een actieradius van net iets meer dan 200km, gisteren gaf de GoM 230km aan bij 90% en vanuit Heerlen naar Delft is 215km ongeveer. Met een volle accu zou ik de heenrit kunnen halen.

Maar ik denk dat wij toch de nodige uurtjes in Delft zullen besteden, dus maximaal 6 uurtjes denk ik. Maja zelf heb ik er niet zo'n zin in.... mijn vrouw wilde ook al naar Rotterdam, echter met al die bommen die in Rotterdam afgaan. Heb ik niet zo'n behoefte om die stad te bezoeken.
kaanmijo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Tot de accu bijna vol is: mijn Nissan Leaf heeft een actieradius van net iets meer dan 200km, gisteren gaf de GoM 230km aan bij 90% en vanuit Heerlen naar Delft is 215km ongeveer. Met een volle accu zou ik de heenrit kunnen halen.

Maar ik denk dat wij toch de nodige uurtjes in Delft zullen besteden, dus maximaal 6 uurtjes denk ik. Maja zelf heb ik er niet zo'n zin in.... mijn vrouw wilde ook al naar Rotterdam, echter met al die bommen die in Rotterdam afgaan. Heb ik niet zo'n behoefte om die stad te bezoeken.
Coasterfreak schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:53:
[...]

gast je zoekt al alle mogelijke grenzen op om zo veel mogelijk "gratis/voordelig" te gaan laden, is dit wat de emmer doet overlopen?
Ik bedoelde daar alleen mee, dat je die pas officieel niet kan aanvragen als je buiten de regio woont. Met uitzondering als je in de regio werkt. Dus officieel is hij niet aan te vragen, door iemand uit Limburg. Met uitzondering dat hij in Zuid-Holland werkt.

Maar waarom zou iemand uit Limburg meer moeten betalen voor de kWh's, dan iemand uit de Randstad? Jullie betalen toch ook niet meer bij ons in het Heuvelland? € 5 voor een ijsje voor de Hollander en de Limburger, hoeft maar € 2,50 te betalen. Dat zou niemand accepteren, echter er wordt dus wel onderscheid gemaakt wat betreft de laadtarieven aan de hand van je woonplaats.

[ Voor 50% gewijzigd door Marco-Peters op 18-05-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 01:36
freegeek schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:40:
iemand ook het volgende probleem met de enel x pas? Ik heb de travel plus en ik kan niet zien hoeveel kwh er reeds is gebruikt van die pack. Als ik naar mijn account ga en ik kies daar de travel plus dan krijg ik enkel de "terms of use". Nergens in de app kan ik zien hoeveel kwh ik heb gebruikt. Laatste laadsessie is reeds van 2 dagen geleden.Verleden maand bleef die teller gewoon op 0 gebruikte kwh staan en nu krijg ik zelfs geen teller meer. Enel heeft goeie prijzen maar die app heeft zoveel bugs. 8)7
Heb je misschien de setting ‘Default app experience’ op ‘Home charging’ staan? In dat geval zie je inderdaad niet de status van je wallet in het ‘My Account’ scherm. Als je die setting op ‘Public charging’ zet dan zie je de Payment method en de Selected fee met daaronder hoeveel kWh je nog over hebt van je bundel.

Andere opties: je hebt de Enel-X laadpas misschien aan een ander account gekoppeld dan waarmee je ingelogd bent in de app, of je moet je app updaten naar de laatste versie.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:57:
[...]

[...]

[...]

Ik bedoelde daar alleen mee, dat je die pas officieel niet kan aanvragen als je buiten de regio woont. Met uitzondering als je in de regio werkt. Dus officieel is hij niet aan te vragen, door iemand uit Limburg. Met uitzondering dat hij in Zuid-Holland werkt.

Maar waarom zou iemand uit Limburg meer moeten betalen voor de kWh's, dan iemand uit de Randstad? Jullie betalen toch ook niet meer bij ons in het Heuvelland? € 5 voor een ijsje voor de Hollander en de Limburger, hoeft maar € 2,50 te betalen. Dat zou niemand accepteren, echter er wordt dus wel onderscheid gemaakt wat betreft de laadtarieven aan de hand van je woonplaats.
Ik denk dat je er niet gaat aan ontkomen om wat meer te betalen per kWh, tenzij je thuis zou blijven, dan is het gratis ;). Overigens snap ik je opmerking met bommen niet helemaal, het is nou niet alsof het aan deze kant van het land oorlog is. In een grote stad gebeuren nu eenmaal dingen, zou me daar niet door laten afschrikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:43

koboy

Heb een idee voor een icon

ramrodwillem schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:08:
Als geïnteresseerde in elektrisch gaan rijden,is het financieel nog enigzins interessant om dit te gaan doen buiten de aanschaf in eerste instantie. Ik heb niet de mogelijkheid tot een privé laadpunt ,zal in de straat (Rotterdam) of onderweg moeten laden. Of is dit dan qua laadkosten weinig interessant, ik rij zo,n 10/12.000km per jaar.
Als je bereid bent een klein beetje moeite te doen om de laadtarieven te volgen en uit te zoeken kun je momenteel zonder heel exotische trucs voor rond de 40-45 eurocent per kWh laden.
Heb eind vorig jaar de knoop doorgehakt voor een Ioniq 6 op basis van deze laadkosten en 15000 km/jaar, en was afschrijving en onderhoud meegenomen de eerste 4 jaar qua kosten vergelijkbaar aan een Skoda Kodiaq/Octavia-combi.
Ik ben er vanuit gegaan dat de benzine prijzen harder stijgen dan de electriciteit prijzen, en niet andersom, en dat er dus op langere termijn een voordeel voor de EV komt.
Speel eens met de autokosten berekening van de AutoWeek website, vergelijk private lease tarieven van de auto's die je op het oog hebt, dan zie je snel genoeg welke kant het voordeel op schuift als je ook de brandstof kosten meeneemt.
Kan ook alleen maar op straat laden en gebruik zelf een Enel-X travel bundel en als aanvulling daarop Freshmile voor snelladen. Met het werkelijke verbruik van de Ioniq 6 rijden we voor 5,6 eurocent per km aan elektriciteit. Daar ga je met fossiele brandstof niet bij in de buurt komen.
Wel iets om mee te nemen: als de auto in minder dan 6,5 sec naar de 100 gaat kom je in een andere (duurdere en of alarm verplichtingen) categorie verzekering terecht, net als met bepaalde automerken als Audi, BMW, Tesla.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

kaanmijo schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat je er niet gaat aan ontkomen om wat meer te betalen per kWh, tenzij je thuis zou blijven, dan is het gratis ;). Overigens snap ik je opmerking met bommen niet helemaal, het is nou niet alsof het aan deze kant van het land oorlog is. In een grote stad gebeuren nu eenmaal dingen, zou me daar niet door laten afschrikken.
Parkeren in de randstad is gewoon duur, maar het kan nog erger dan Delft of Rotterdam hoor, ga eens naar Amsterdam, is het zo nog 50% duurder....
Wat die bommen betreft, dat is alleen in "bepaalde buurten" omdat een paar groepen ruzie hebben over wat wit poeder. Als je alleen gaat shoppen zal je daar niets van merken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

freegeek schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:40:
Heb een vergelijkbaar probleem, naar denk niet dat het aan Enel ligt. De Allego laadpaal bij mij op de hoek geeft geen data door bij een na laden via de app bij zowel Enel als Maingau. Die van Maingau wacht ik nu al 3 weken op....
Allego hier ook al over gebeld, maar uiteraard niets meer op gehoord. Mijn Enel bundel zou nu ook ongeveer op moeten zijn, dus daar blijf ik nu verder maar vanaf. Volgende keer ga ik een paal iets verderop proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Parkeren in de randstad is gewoon duur, maar het kan nog erger dan Delft of Rotterdam hoor, ga eens naar Amsterdam, is het zo nog 50% duurder....
Wat die bommen betreft, dat is alleen in "bepaalde buurten" omdat een paar groepen ruzie hebben over wat wit poeder. Als je alleen gaat shoppen zal je daar niets van merken.
Ja dat weet ik en daarom wil ik op P+R's parkeren, alleen daar zijn dan weer geen laadpalen. Dus moet ik gaan kijken, waar de publieke laadpalen zijn en waar de betaalde parkeerzone eindigt. Bij Rotterdam heb ik simpelweg geen goed gevoel, ben daar in verleden weleens met de auto geweest.

Maar dat is net het wilde westen, met al die criminelen in het verkeer. Ja de bommen gaan af in de buurten, waar deze criminelen wonen. Echter men verplaatst zich door de hele stad, dus ik vermijd dit soort steden als het even kan.

Al heeft Rotterdam wel een paar P+R's met laadpalen: behalve dat ik absoluut niet naar Rotterdam wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-05 19:54
ramrodwillem schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:08:
Als geïnteresseerde in elektrisch gaan rijden,is het financieel nog enigzins interessant om dit te gaan doen buiten de aanschaf in eerste instantie. Ik heb niet de mogelijkheid tot een privé laadpunt ,zal in de straat (Rotterdam) of onderweg moeten laden. Of is dit dan qua laadkosten weinig interessant, ik rij zo,n 10/12.000km per jaar.
In Rotterdam kun je voordelig laden met de Zuid Holland pas. De eerste generatie palen (ZH1) voor 0,31 en de volgende generatie (ZH2) voor 0,38.
Even kijken welke variant in jouw buurt staat.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 21:39
Op moment dat je een dagje weg wilt plannen, naar bijvoorbeeld Delft: blijkt dat nog niet zo eenvoudig te zijn, om überhaupt een gratis parkeerplaats met openbaar oplaadpunt te vinden.

[Afbeelding]

Wat zijn dit voor woekertarieven in Delft? Ik vond deze locatie via Parkbee en daar staat dan een EVBox: is dat de Q-Park onder de laadpalen ofzo? Bijna € 1 voor een kWh 8)7 En op de P+R nabij de de TU Delft, is geen een oplaadpunt te vinden.

Behalve voor medewerkers van Stedin..... en aan de TU is alleen voor medewerkers en studenten ofzo. Daar mag ik mijn auto niet zomaar parkeren: iemand tips? Ik ben echt niet bereid om meer dan € 0,50 voor een kWh te betalen, alles daarboven zijn gewoon woekertarieven.
Daar vlakbij is het veel lager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvusg8ODxTc2yAun7P0ZVpt9u6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NhRnU6t1VqmxfK3aoRMDe59.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:53
TucanoItaly schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:10:
Weet iemand of er een app is, waarmee je kunt zoeken op de goedkoopste laadpaal in een bepaalde omgeving/afstand?

Ik zit nu willekeurig wat laad paaltjes aan te tikken in de Shell Recharge app, maar dat schiet ook niet echt op.
Niet echt, er zijn een paar apps die komen in de buurt, van eentje weet ik dat die meer op Duitsland gericht is en de ander was een initiatief maar destijds werkte dat niet echt lekker.
Weet alleen niet hoe het daar nu mee is gesteld : https://www.go-charge.io/

De Shell Recharge is wel lekker snel om te zoeken maar de tarieven zijn nogal aan de hoge kant, dus eenmaal een paar laadpalen gevonden ga ik andere apps af om te kijken voor goedkopere tarieven.
Ik klikte een willekeurige laadpaal aan in Delft met de 'Laadpaal app' waar de Engie/ZuidHolland/50five-pas van toepassing is en daar kom ik op 31 cent uit als goedkoopste. Moutmolen 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:57:
[...]
Ik klikte een willekeurige laadpaal aan in Delft met de 'Laadpaal app' waar de Engie/ZuidHolland/50five-pas van toepassing is en daar kom ik op 31 cent uit als goedkoopste. Moutmolen 12
Als Limburger kom ik officieel helaas niet in aanmerking voor de Zuid-Holland Laadpas: dat is ook wat ik hekel aan al die laadpassen, sommige zijn alleen voor een bepaald land, regio, gemeente of nationaliteit en zelfs je auto kan bepalend zijn.

Je betaald als Nederlander vrijwel altijd meer in Duitsland, omdat je enkel met veel moeite een Duitse laadpas krijgt. De mijne van Düsseldorf Stadtwerke is nog steeds niet bezorgd.....

Uitzondering zijn bepaalde laadpassen wellicht, waar bundels op van toepassing zijn. Of niet gratis laadpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 18-05-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Als Limburger kom ik officieel helaas niet in aanmerking voor de Zuid-Holland Laadpas: dat is ook wat ik hekel aan al die laadpassen, sommige zijn alleen voor een bepaald land, regio, gemeente of nationaliteit en zelfs je auto kan bepalend zijn.

Je betaald als Nederlander vrijwel altijd meer in Duitsland, omdat je enkel met veel moeite een Duitse laadpas krijgt. De mijne van Düsseldorf Stadtwerke is nog steeds niet bezorgd.....

Uitzondering zijn bepaalde laadpassen wellicht, waar bundels op van toepassing zijn. Of niet gratis laadpassen.
Ik heb e-flux met abbo. Kost ook niet de wereld per maand. Heb je altijd cpo tarief.

Starten kan ook met de app meestal

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 08:53
voor cpo tarief kun je ook gewoon chargepoint kaart aanvragen, geen abo voor nodig, zijn die palen in rotterdam ook tussen de 30-40 cent

https://driver.chargepoin...3125/4.492527008056641/18

[ Voor 22% gewijzigd door Coasterfreak op 18-05-2023 13:30 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Ja dat weet ik en daarom wil ik op P+R's parkeren, alleen daar zijn dan weer geen laadpalen. Dus moet ik gaan kijken, waar de publieke laadpalen zijn en waar de betaalde parkeerzone eindigt. Bij Rotterdam heb ik simpelweg geen goed gevoel, ben daar in verleden weleens met de auto geweest.

Maar dat is net het wilde westen, met al die criminelen in het verkeer. Ja de bommen gaan af in de buurten, waar deze criminelen wonen. Echter men verplaatst zich door de hele stad, dus ik vermijd dit soort steden als het even kan.

Al heeft Rotterdam wel een paar P+R's met laadpalen: behalve dat ik absoluut niet naar Rotterdam wil.
Ja, bommenleggers verplaatsen zich door de hele stad, maar daar zitten hun klanten, dus daar doen ze liev.

Je wil dus een dagje Delft met de vrouw. Heb ik een paar suggesties voor je:
  • parkeren op P&R, op weg naar huis een hapje eten onderweg en daar laden
  • P&R Rijswijk, Schiedam-R'damWest, dan stukje trein
  • Parkeren Babylon den haag, stukje trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Ja, bommenleggers verplaatsen zich door de hele stad, maar daar zitten hun klanten, dus daar doen ze liev.

• parkeren op P&R, op weg naar huis een hapje eten onderweg en daar laden
  • [b]
  • P&R Rijswijk, Schiedam-R'damWest, dan stukje trein[/b][/li]
  • Parkeren Babylon den haag, stukje trein
Ik ga ervanuit dat daar wel publieke laadpalen zijn? Want dan ga ik wel een dagje Den Haag doen, mijn schoonouders moet ik ook op sleeptouw meenemen. Dus dan is die P+R eigenlijk perfect, kost € 9 om te parkeren en met vier volwassenen naar centrum van Den Haag.

Maar ik ga waarschijnlijk toch via België die kant op: bij Rijkevorsel gebruik ik op de heenweg de gratis snellaadstation van Lidl. Alleen dit wil ik niet overdrijven, dus op de bestemming moet ik gewoon minimaal tot 80% opladen.

Met 100% zou ik het net niet of net wel tot thuis halen, maar dan stop ik wel even bij een snellader van Vattenfall mocht het nodig zijn. Alleen ik denk als de weersomstandigheden zoals vandaag zijn en ik met een volle accu vertrek, dan zou ik het tot thuis kunnen redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
kaanmijo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:44:
Sinds kort een Park ‘n Charge paal hier in de straat. Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een “Power” aansluiting en een “Smooth” aansluiting? Ik sta nu aan die power paal, maar daar krijg ik niet meer dan 10,5kW. Dat is net zoveel als ik bij een reguliere Allego paal haal, die wel aan beide kanten 11 kW kan laden.

Had ‘m eerst in die smooth aansluiting gehangen, maar dan kom ik niet verder dan 3kW. Voor wie is dit in hemelsnaam?
greatgonzo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:57:
[...]

https://www.parkncharge.nl/tarieven/

Staat iets toelichting, ik weet het niet zeker, maar komt bij mij over als een soort van dynamische laadpaal.
Bijvoorbeeld veel zonne/windenergie? Dan laad je sneller. Is het een dag met energietekort, dan knijpen ze de paal
Voor zover ik het heb begrepen gebruikt Park&Charge meestal een enkele 3x25A (17 kW) netaansluiting voor twee laadpalen met vier aansluitingen: Eén Power-aansluiting op 3 fasen en drie Smooth-aansluitingen op 1 fase.

Het idee was denk ik dat EV's die maar op 1 fase kunnen AC-laden eigenlijk 2 fasen onbenut laten bij de reguliere 3-fasen laadpalen. Door die op een aparte laadpaal aan te bieden kunnen er meer EV's tegelijk laden, met als nadeel natuurlijk dat er maar één aansluiting is voor 3-fasen laden.

Maar als je EV maar op 1 fase kan laden, of je hoeft niet veel bij te laden en kunt er wel langere tijd staan (bv. 's nachts), dan kun je dus prima die Smooth-aansluiting gebruiken tegen iets lagere kosten.

De minimum en maximum laadvermogens zijn volgens mij niet afhankelijk van de actuele stroomprijs maar of er 1 of meer EV's aan het laden zijn. Staat er een EV aan de Power-aansluiting en een EV aan een Smooth-aansluiting bij dan zullen ze beide op half vermogen laden (dus op de Smooth-aansluiting op 2,8 kW en op de Power-aansluiting op 8,6 kW), omdat dit vermogen gedeeld wordt.

Staan er alleen twee of drie EV's aan de Smooth-aansluitingen dan zullen ze allemaal op het maximale vermogen kunnen laden (tot 5,7 kW) omdat ze op verschillende fasen laden.

Sta je alleen aan de Power-aansluiting te laden dan krijg je 17 kW maar dit kunnen maar weinig EV's op AC aan (bv. Renault Zoë en Megane E-Tech). De meeste EV's die op 3 fasen laden doen dit met max. 11 kW.

Ik vind het creatief bedacht, maar de tarieven zijn niet heel aantrekkelijk. En met de opkomst van het 3-fasen AC laden in de nieuwere modellen zullen de frustraties wel toenemen als je op de Smooth-aansluiting maar 2,8 kW kunt laden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:49:
[...]

Ik ga ervanuit dat daar wel publieke laadpalen zijn? Want dan ga ik wel een dagje Den Haag doen, mijn schoonouders moet ik ook op sleeptouw meenemen. Dus dan is die P+R eigenlijk perfect, kost € 9 om te parkeren en met vier volwassenen naar centrum van Den Haag.
Weet niet zeker of er laadpalen staan, maar wilde meer de parkeer suggesties doen waar je niet zo snel aan denkt als je niet van hier bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:29

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Met Vandebron laad ik in Delft-Zuid voor 31 ct (11 kW, SGZH1) of 38 ct (22, SGZH2 maar de Kona gaat maar tot 11bij laders van Equans / last Mila Solutions. Inclusief Btw. Rond de TU is inderdaad dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Weet niet zeker of er laadpalen staan, maar wilde meer de parkeer suggesties doen waar je niet zo snel aan denkt als je niet van hier bent.
Ah okay: ja ik denk dat je suggestie om ergens te eten en te laden, eigenlijk een heel goed idee is. Want de laadpalen die er wel zijn, staan zeer waarschijnlijk gewoon in een betaald parkeren zone. Zelf heb ik ook begrepen dat Delft eigenlijk niet echt een officiële P+R heeft.

Met de benzineauto zou ik nooit verder hebben moeten zoeken dan: waar is de P+R en wat zijn de voorwaarden. Nu moet ik ook echt nadenken, hoe rij ik er naartoe? Via België? Via Nederland? Waar doet ik op laden en tegen welk tarief.

Dan kom je ook tot de conclusie, dat het aanbod van laadpalen dan toch tegen valt: en veel informatie is hopeloos verouderd. De ANWB heeft nog steeds op hun website staan, dat er vier gratis laadpalen bij de IKEA in Delft zijn. Maar volgens mij zijn die er al een tijdje niet meer?
Jan Lelie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Met Vandebron laad ik in Delft-Zuid voor 31 ct (11 kW, SGZH1) of 38 ct (22, SGZH2 maar de Kona gaat maar tot 11bij laders van Equans / last Mila Solutions. Inclusief Btw. Rond de TU is inderdaad dramatisch.
Maar is dat een "betaalde parkeerzone"? Want bij Delft-Zuid, zou je gratis kunnen parkeren bij het Edisonplein. Dat ligt dus bij de TU in de buurt. Last Mile Solutions zijn toch gewoon die laadpalen, welke je met de Zuid-Holland pas kunt gebruiken?

Tenminste ik zag dat die app van Last Mile Solutions was.

[ Voor 23% gewijzigd door Marco-Peters op 18-05-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

koboy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Of bij IKEA parkeren en dan met de bus naar het centrum. Kan je ook nog opladen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
yannienl schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:00:
[...]

Dit werkt ook bij Elli mits je de sessie gestart bent via de app.
Het bleek bij Maingau helaas niet zo te werken, want de auto moet echt fysiek worden losgekoppeld om te sessie te stoppen. Dus de keus was òf niet volladen, loskoppelen voordat je gaat slapen en weer starten voordat je gaat ontbijten òf midden in de nacht je bed uit. En het maakt bij Maingau daarbij geen verschil of je met de app of met een pasje bent gestart. Het nadeel is bij Maingau dan weer wel beperkt tot maximaal 2 uur en die € 12,00 had ik wel over voor een ongestoorde nachtrust 😀.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Jan Lelie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:54:
[...]

Of bij IKEA parkeren en dan met de bus naar het centrum. Kan je ook nog opladen….
Dit zou inderdaad een goede optie zijn: volgens mij hanteren ze € 0,40 per kWh, alleen zijn het wel slechts 4kw laadpalen. Maja je kunt niet alles hebben in het leven. Dan kom ik hoe dan ook onderweg te laden, want met 3kw raakt mijn accu niet vol in een tijdsbestek van 4 tot 6 uur.

Ik heb al aan 4kw paal bij IKEA Hasselt gestaan: zodra er twee autos op aangesloten zijn, krijg je nog maar 1.5kw en het heeft 5 uur geduurd om van 50% naar 80% op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 14:27

greatgonzo

schit-te-rend!

Wesco schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:15:
[...]

Maar als je EV maar op 1 fase kan laden, of je hoeft niet veel bij te laden en kunt er wel langere tijd staan (bv. 's nachts), dan kun je dus prima die Smooth-aansluiting gebruiken tegen iets lagere kosten.
Ja niet dus.. want het uurtarief is 1,2 keer hoger, maar de laadsnelheid 3 keer langzamer

[ Voor 10% gewijzigd door greatgonzo op 18-05-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:03:
Als Limburger kom ik officieel helaas niet in aanmerking voor de Zuid-Holland Laadpas
Ik woon in Brabant.
Er wordt naar je adres gevraagd, maar ook naar je werk-adres, pak een willekeurig Rotterdams bedrijf en klaar.
Binnen een week heb je dan de pas. Gratis

En dan zijn er best wel wat laadpalen te vinden in Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gorinchem, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer en Zuidplas waar je voor 31 of 38 cent kan laden.
Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:49:
Last Mile Solutions zijn toch gewoon die laadpalen, welke je met de Zuid-Holland pas kunt gebruiken?

Tenminste ik zag dat die app van Last Mile Solutions was.
Ja, en dat is de 'Laadpaal app' waar ik het over had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Want bij Delft-Zuid, zou je gratis kunnen parkeren bij het Edisonplein. Dat ligt dus bij de TU in de buurt.
Let op, controleer de website van de gemeente Delft. Per 1 april is het betaald parkeren flink uitgebreid, zeker in het TU gebied!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 08:09
Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:06:
[...]

Dit zou inderdaad een goede optie zijn: volgens mij hanteren ze € 0,40 per kWh, alleen zijn het wel slechts 4kw laadpalen. Maja je kunt niet alles hebben in het leven. Dan kom ik hoe dan ook onderweg te laden, want met 3kw raakt mijn accu niet vol in een tijdsbestek van 4 tot 6 uur.

Ik heb al aan 4kw paal bij IKEA Hasselt gestaan: zodra er twee autos op aangesloten zijn, krijg je nog maar 1.5kw en het heeft 5 uur geduurd om van 50% naar 80% op te laden.
Ik zie in chargemap dat IKEA delft ook gratis laadpalen heeft. Dat zou kunnen omdat dit de enige IKEA is die onder de internationale IKEA holding valt (en niet bij IKEA Nederland hoort). Iemand dit dit weet? Want dit is loopafstand van het centrum (10 min ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

Ah okay: ja ik denk dat je suggestie om ergens te eten en te laden, eigenlijk een heel goed idee is. Want de laadpalen die er wel zijn, staan zeer waarschijnlijk gewoon in een betaald parkeren zone. Zelf heb ik ook begrepen dat Delft eigenlijk niet echt een officiële P+R heeft.

Met de benzineauto zou ik nooit verder hebben moeten zoeken dan: waar is de P+R en wat zijn de voorwaarden. Nu moet ik ook echt nadenken, hoe rij ik er naartoe? Via België? Via Nederland? Waar doet ik op laden en tegen welk tarief.

Dan kom je ook tot de conclusie, dat het aanbod van laadpalen dan toch tegen valt: en veel informatie is hopeloos verouderd. De ANWB heeft nog steeds op hun website staan, dat er vier gratis laadpalen bij de IKEA in Delft zijn. Maar volgens mij zijn die er al een tijdje niet meer?
Die palen zijn er wel, maar volgens mij gewoon betalen. Wellicht gunstig tarief, maar dat moet je op ikea site
kunnen vinden.
Ik laad er nooit want ga meestal niet langer dan halfuurtje langs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
oltk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Ik zie in chargemap dat IKEA delft ook gratis laadpalen heeft. Dat zou kunnen omdat dit de enige IKEA is die onder de internationale IKEA holding valt (en niet bij IKEA Nederland hoort). Iemand dit dit weet? Want dit is loopafstand van het centrum (10 min ofzo).
moet je wel stevig doorlopen >:)
Ikea zit helemaal buiten Delft aan andere kant van A4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
oltk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Ik geloof dat dit juist verouderde informatie is: maar omdat het nog steeds op de website van de ANWB benoemd wordt, vind ik het wel verwarrend. Maar ik ga hoe dan ook de auto parkeren en opladen bij IKEA, dat lijkt mij uiteindelijk de beste optie.

Het tarief in de Nissan Charge app was € 0,43 maar op de laadpalen zelf, staat € 0,40 zag ik op de fotos die op Google Maps stonden.
eltron schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Volgens Google Maps is het niet eens 30 minuten lopen, dat vind ik reuze meevallen. Maar mijn reisgezelschap, drop ik ergens aan de rand van het centrum. Want ik zit nu al te stressen met mijn gedachtes, dat ik dat centrum in moet rijden :|

Dus heb uitgezocht waar ongeveer de rand van het centrum is, zodat ik er niet doorheen hoef te rijden. Als dat al mogelijk was.

[ Voor 36% gewijzigd door Marco-Peters op 18-05-2023 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 08:09
Marco-Peters schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:19:
[...]

Ik geloof dat dit juist verouderde informatie is: maar omdat het nog steeds op de website van de ANWB benoemd wordt, vind ik het wel verwarrend. Maar ik ga hoe dan ook de auto parkeren en opladen bij IKEA, dat lijkt mij uiteindelijk de beste optie.

Het tarief in de Nissan Charge app was € 0,43 maar op de laadpalen zelf, staat € 0,40 zag ik op de fotos die op Google Maps stonden.

[...]

Volgens Google Maps is het niet eens 30 minuten lopen, dat vind ik reuze meevallen. Maar mijn reisgezelschap, drop ik ergens aan de rand van het centrum. Want ik zit nu al te stressen met mijn gedachtes, dat ik dat centrum in moet rijden :|

Dus heb uitgezocht waar ongeveer de rand van het centrum is, zodat ik er niet doorheen hoef te rijden. Als dat al mogelijk was.
Ahh. 30 min. Ja, ik loop snel :*)
Afdroppen bij parkeergarage zuidpoort. Dan een mooie U turn maken bij de ingang van zuidpoort, en je rijdt zo weer terug naar IKEA.

edit: hang van je doel af in het centrum. het gebied rond Zuidpoort (bij de Jumbo en iets verder beginnen de grachtjes) is sneller bereikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpwM5pZeJeYPI6UBqhTvaVxb7d0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFirViSL4bJgUwHGKVMf0876.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door oltk op 18-05-2023 18:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
oltk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:28:
[...]

Afdroppen bij parkeergarage zuidpoort. Dan een mooie U turn maken bij de ingang van zuidpoort, en je rijdt zo weer terug naar IKEA.

edit: hang van je doel af in het centrum. het gebied rond Zuidpoort (bij de Jumbo en iets verder beginnen de grachtjes) is sneller bereikbaar
[Afbeelding]
Dit soort dingen brengt mij dan op de wens om een elektrisch stepje achterin te leggen zodat de afstand in 20% van de tijd overbrugd kan worden. Maar ja, die dingen mogen niet op de openbare weg.
Terwijl dat in de rest van de Eu wel mag.
Beetje reactionair beleid hier. De toekomst ligt voor het grijpen, maar dat moet je wel met twe handen aanpakken.

Schijnt dat in dit land vroeger een waarschuwer voor de auto moest lopen om het verkeer te waarschuwen dat er een auto aan kwam. Zo iets hebben we nu met elektrische step maar die is simpelweg verboden. Waarom? De vooruitgang moet vooral niet te snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-05 22:19

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

eltron schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Dit soort dingen brengt mij dan op de wens om een elektrisch stepje achterin te leggen zodat de afstand in 20% van de tijd overbrugd kan worden. Maar ja, die dingen mogen niet op de openbare weg.
Terwijl dat in de rest van de Eu wel mag.
Beetje reactionair beleid hier. De toekomst ligt voor het grijpen, maar dat moet je wel met twe handen aanpakken.

Schijnt dat in dit land vroeger een waarschuwer voor de auto moest lopen om het verkeer te waarschuwen dat er een auto aan kwam. Zo iets hebben we nu met elektrische step maar die is simpelweg verboden. Waarom? De vooruitgang moet vooral niet te snel gaan.
Nou ik word als fietser regelmatig verrast door elektrische scooters. Ik kan me voorstellen dat vele voetgangers schrikken van de geluidloze steppen. Je hoort ze niet aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
niki_lauda schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:23:
[...]

Nou ik word als fietser regelmatig verrast door elektrische scooters. Ik kan me voorstellen dat vele voetgangers schrikken van de geluidloze steppen. Je hoort ze niet aankomen.
hoor jij een fiets wel aankomen?

in beide gevallen is een bel of ander geluidssignaal de oplossing.

bij een el step zou je aan VESS kunnen denken zoals EV ook hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 18-05-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-05 22:19

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

eltron schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:34:
[...]

hoor jij een fiets wel aankomen?

in beide gevallen is een bel of ander geluidssignaal de oplossing.

bij een el step zou je aan VESS kunnen denken zoals EV ook hebben.
Ja ketting maakt meestal goed geluid. Daarnaast vliegen de steppen als ik de stad loop links en rechts voorbij. VESS is een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
niki_lauda schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Ja ketting maakt meestal goed geluid. Daarnaast vliegen de steppen als ik de stad loop links en rechts voorbij. VESS is een oplossing.
Mijn fietsen zijn gelukkig wel geluidloos, maar gebruik wel de bel als het nodig is om anderen te waarschuwen.
Steppen in de stad heb ik in NL nog niet meegemaakt maar in rest van EU dus wel. Geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

eltron schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Het valt mee. Ik liep vroeger van het station naar de Poortweg, aan de overkant van de A4. Door de Oostpoort.
Er stopt ook de bus van en naar de Delftse Hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
koboy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Heb een vergelijkbaar probleem, naar denk niet dat het aan Enel ligt. De Allego laadpaal bij mij op de hoek geeft geen data door bij een na laden via de app bij zowel Enel als Maingau. Die van Maingau wacht ik nu al 3 weken op....
Allego hier ook al over gebeld, maar uiteraard niets meer op gehoord. Mijn Enel bundel zou nu ook ongeveer op moeten zijn, dus daar blijf ik nu verder maar vanaf. Volgende keer ga ik een paal iets verderop proberen...
de laadsessies zijn direct zichtbaar in de history tab, dit is niet het probleem bij mij. Ik kan gewoon het verbruik niet zien van de bundel. Als ik naar "my account" ga, klik op selected fee "travel plus" en daar klik op "travel plus", dan zie ik niet het resterend saldo maar gewoon een lap tekst die de "travel plus" bundel beschrijft 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 21:31
Een paar weken geleden ontdekt dat het laden bij een Vattenfall laadpaal ongeveer de helft goedkoper is dan laden bij een Greenflux laadpaal. Beide op 200 meter van mijn huis. Meteen de Vattenfall app op mijn telefoon gezet en al een paar keer geladen. Werkt perfect.
Gisteravond kwam mijn zoon terug van werk, had de auto geleend en op mijn verzoek (want goedkoop) hing hij hem gisternacht aan de Vattenfall paal, nadat hij de app had geïnstalleerd op zijn telefoon. Beide apps hebben overigens dezelfde creditcard gekoppeld.
Vanmorgen vroeg wilde ik de auto ophalen. Helaas.... Achteraf natuurlijk niet heel gek, maar ik kon de stekker dus niet uit de paal krijgen. Mijn zoon moest met zijn app de sessie stoppen, maar hij lag natuurlijk nog diep in slaap. Nu is het, waar ik woon, geen straf om twee keer op- en neer te lopen naar de paal, maar onhandig is het wel. Meteen maar even een laadpas besteld om in de auto te leggen.
Maar: die app is toch wel handig want je de status van de laadpaal klopt (in tegenstelling tot veel andere apps) en je hebt alle laadsessies overzichtelijk erbij en de laadstatus tijdens het laden. Is er een mogelijkheid om twee apps op verschillende smartphones te gebruiken om dezelfde laadsessie te beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
multikoe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:03:
Is er een mogelijkheid om twee apps op verschillende smartphones te gebruiken om dezelfde laadsessie te beheren?
Kon jij, in jouw app, de lading dan ook stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 22:36
Een paar weken geleden ontdekt dat het laden bij een Vattenfall laadpaal ongeveer de helft goedkoper is dan laden bij een Greenflux laadpaal. Beide op 200 meter van mijn huis. Meteen de Vattenfall app op mijn telefoon gezet en al een paar keer geladen. Werkt perfect.
Gisteravond kwam mijn zoon terug van werk, had de auto geleend en op mijn verzoek (want goedkoop) hing hij hem gisternacht aan de Vattenfall paal, nadat hij de app had geïnstalleerd op zijn telefoon. Beide apps hebben overigens dezelfde creditcard gekoppeld.
Vanmorgen vroeg wilde ik de auto ophalen. Helaas.... Achteraf natuurlijk niet heel gek, maar ik kon de stekker dus niet uit de paal krijgen. Mijn zoon moest met zijn app de sessie stoppen, maar hij lag natuurlijk nog diep in slaap. Nu is het, waar ik woon, geen straf om twee keer op- en neer te lopen naar de paal, maar onhandig is het wel. Meteen maar even een laadpas besteld om in de auto te leggen.
Maar: die app is toch wel handig want je de status van de laadpaal klopt (in tegenstelling tot veel andere apps) en je hebt alle laadsessies overzichtelijk erbij en de laadstatus tijdens het laden. Is er een mogelijkheid om twee apps op verschillende smartphones te gebruiken om dezelfde laadsessie te beheren?
Kun jouw zoon niet inloggen met jouw account op die Vattenfal app? Zo doe ik het met mijn vrouw ook als we apps willen delen (Tesla, EasyPark, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Zjanzjak schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:12:
[...]

Kon jij, in jouw app, de lading dan ook stoppen?
Ik kon/kan alleen de laadsessies stoppen die ik zelf ook gestart had. Met andere woorden: hij kan mijn sessies niet stoppen en ik die van hem niet.
Ik heb een laadpas aangevraagd, daarbij komt ook een Vattenfall account (die kun je alleen aanmaken als je een laadpaal en/of laadpas besteld). Ik ontdek dan wel of we dan met twee smartphones dezelfde sessie kunnen beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Brotuck schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Daar vlakbij is het veel lager.
[Afbeelding]
Welke app/provider is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

freegeek schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:44:
[...]

de laadsessies zijn direct zichtbaar in de history tab, dit is niet het probleem bij mij. Ik kan gewoon het verbruik niet zien van de bundel. Als ik naar "my account" ga, klik op selected fee "travel plus" en daar klik op "travel plus", dan zie ik niet het resterend saldo maar gewoon een lap tekst die de "travel plus" bundel beschrijft 8)7
Bij mij is het saldo zichtbaar als een balkje in "my account" en jouw volgende stap. De laatste stap heeft inderdaad de lap tekst.
Al een keer uitgelogd in de app, app cache, data geleegd (android, geen idee hoe dit op iOS zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:41
oltk schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:28:
[...]

[Afbeelding]
Paar weken terug waren alle palen offline ivm werkzaamheden bij ikea, staat er op chargemap oid dat ze recent gebruikt zijn ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
freegeek schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:44:
[...]
Had je mijn tips in deze post gezien? Wesco in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Bij mij ziet het er zo uit in de app op iOS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmsP0YDzEaco1KgPVs60rMEV6TM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/moGXHnvR20yuTDx8cfbfnrpR.png?f=user_large

Hier staat dus duidelijk bij hoeveel kWh ik nog over heb, al wordt dat soms vertraagd bijgewerkt (wat dan nog wel eens wil helpen is even naar beneden te swipen op de My Account-tab, dan ververst ie de data).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
4v4t4r schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Paar weken terug waren alle palen offline ivm werkzaamheden bij ikea, staat er op chargemap oid dat ze recent gebruikt zijn ?
Nee bijna niemand gebruikt die app nog om zijn laadsessies te registreren: je kunt in Chargemap inloggen en aangeven, dat je een laadpaal gebruikt en ook welke aansluiting. Dan krijg je direct de vraag, of de laadpaal werkte.

Maar aangezien 99% van de laadpalen betaald zijn en dus via een app zoals bijvoorbeeld van Vattenfall automatisch is te zien, of ze vrij of bezet zijn. Doet bijna niemand nog echt actief Chargemap gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Wolly schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Welke app/provider is dit?
E-Flux app

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:40
Vanmorgen vroeg wilde ik de auto ophalen. Helaas.... Achteraf natuurlijk niet heel gek, maar ik kon de stekker dus niet uit de paal krijgen. Mijn zoon moest met zijn app de sessie stoppen, maar hij lag natuurlijk nog diep in slaap.
Mocht het nog een keer gebeuren, een optie is ook de kabel gewoon uit je auto trekken. Als de paal goed is ingesteld laat ie dan ook aan die kant los en stopt de transactie. Niet ideaal natuurlijk, alsof je de stekker uit je pc trekt als het ware, maar het zou niet gevaarlijk moeten zijn omdat als de auto kant ontgrendeld is (omdat je dat bijv. net net met de sleutel hebt gedaan), dan vraagt de auto minimaal vermogen van de paal voor de veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Bakko schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Mocht het nog een keer gebeuren, een optie is ook de kabel gewoon uit je auto trekken. Als de paal goed is ingesteld laat ie dan ook aan die kant los en stopt de transactie. Niet ideaal natuurlijk, alsof je de stekker uit je pc trekt als het ware, maar het zou niet gevaarlijk moeten zijn omdat als de auto kant ontgrendeld is (omdat je dat bijv. net net met de sleutel hebt gedaan), dan vraagt de auto minimaal vermogen van de paal voor de veiligheid.
Bij mijn xc40 druk ik altijd eerst op het release knopje van de auto, trek de stekker eruit en 99 van de 100keer hoor je dan de paal ook ontgrendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]

Ik heb begrepen als je eerst de laadkabel loskoppelt van de auto, dat het dan kan gebeuren dat de laadpaal je stekker niet loslaat. Dus hier zou ik voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Marco-Peters schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Ik heb begrepen als je eerst de laadkabel loskoppelt van de auto, dat het dan kan gebeuren dat de laadpaal je stekker niet loslaat. Dus hier zou ik voorzichtig mee zijn.
Ik denk dat dit ligt aan hoe je het doet. In mijn auto zit een release knop en die triggered echt een "stop laadsessie" richting de paal. ik heb nog nooit gehad dat de kabel niet meer los kwam en doe dit al 2.5 jaar (afkloppen?)

Sommige mensen doen hun auto van slot of en trekken de kabel er gelijk uit - ik denk dat het daar fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
4v4t4r schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Ik denk dat dit ligt aan hoe je het doet. In mijn auto zit een release knop en die triggered echt een "stop laadsessie" richting de paal. ik heb nog nooit gehad dat de kabel niet meer los kwam en doe dit al 2.5 jaar (afkloppen?)

Sommige mensen doen hun auto van slot of en trekken de kabel er gelijk uit - ik denk dat het daar fout gaat?
Ja dat zou natuurlijk kunnen: wat je zegt klopt, want op moment dat ik mijn laadkabel ontkoppel met de autosleutel. Dan wordt mij laadkabel ook ontkoppeld van de "gratis" AC Laadpaal. Alleen bij die palen staat specifiek de instructie, om eerst de kabel los te koppelen van de auto.

Omdat je anders de kabel niet uit de laadpaal kunt halen: maar bij de Vattenfall laadpaal, is de instructie eerst je laadvoortgang stoppen met je laadpas. Daarna laadkabel uit de laadpaal halen en en dan uit de auto.

Ik heb online dus verhalen gelezen, als je het andersom doet: dan kan het gebeuren dat de laadpaal, je laadkabel niet loslaat en dan moet er dus een mannetje komen....

Wellicht dat die autos ook de laadkabel niet vergrendeld hebben? Want Tesla Björn, die kon gewoon de CHAdeMO stekker uit een Leaf trekken. Terwijl die bij mijn Leaf toch echt vergrendeld wordt door de auto. Dus dan staat lock kabel instelling simpelweg aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 19-05-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Laatst online: 13:40
Het is inderdaad riskant om hem eerst uit je uit te trekken. Ik zou het niet doen als je geen plan B hebt (toch je zoon wakker maken bijvoorbeeld). Al hoeft er niet per se een mannetje te komen als het niet ontgrendeld, in principe kan de telefonische support het ook op afstand.

De paal "hoort" wel zo ingesteld te staan, en bij sommige palen kan je er meer van uit gaan dan andere, Alfen palen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-05 16:25
Ik rij nu een maandje EV. Ik kom op een kleine 300 kw verbruik. Geladen via e-flux (AC) en FM DC bij Shell veruit het goedkoopste met ca 27 ct. nu lees ik dat DC laden niet goed is voor de accu. Zou alleen AC laden met Enel bundel een betere optie zijn? Ik woon in Amersfoort waar allego de boventoon voert. Dank voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]
Mocht het nog een keer gebeuren, een optie is ook de kabel gewoon uit je auto trekken. Als de paal goed is ingesteld laat ie dan ook aan die kant los en stopt de transactie.
Dat werkte ook niet. De auto was klaar met laden en ik kon de kabel uit de auto trekken. Maar de paal hield de stekker lekker vast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Pjotr70 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:47:
Ik rij nu een maandje EV. Ik kom op een kleine 300 kw verbruik. Geladen via e-flux (AC) en FM DC bij Shell veruit het goedkoopste met ca 27 ct. nu lees ik dat DC laden niet goed is voor de accu. Zou alleen AC laden met Enel bundel een betere optie zijn? Ik woon in Amersfoort waar allego de boventoon voert. Dank voor de input
AC laden gaat geleidelijker en is dus beter voor de accu dan DC (snelladen), dus normaal gesproken gebruik je DC alleen als het nodig is om je bestemming te bereiken bij lange ritten. Over het algemeen is DC laden ook duurder dan AC laden. Maar het is zeker niet zo dat met enige regelmaat DC laden je accu de vernieling in helpt, alleen de degradatie gaat misschien ietsje sneller.

Enel-X werkt over het algemeen goed met Allego laadpalen. Dus dan zou een Travel Plus-maandbundel van 320 kWh voor € 99 (€ 0,31 / kWh) de moeite waard kunnen zijn. Je krijgt dan ook eenmalig een gratis laadpas toegestuurd, al kan die wel een week of zes onderweg zijn.

Let wel op dat de Travel Plus-maandbundel per 1 augustus naar € 129 gaat, dus ruim € 0,40 / kWh. Maar tegen die tijd kan het Freshmile-tarief bij Shell ook wel weer anders zijn...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wesco schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:58:
[...]

AC laden gaat geleidelijker en is dus beter voor de accu dan DC, dus normaal gesproken gebruik je DC alleen als het nodig is om je bestemming te bereiken bij lange ritten. Over het algemeen is DC laden ook duurder dan AC laden. Maar het is zeker niet zo dat met enige regelmaat DC laden je accu de vernieling in helpt, alleen de degradatie gaat misschien ietsje sneller.
Het heeft toch ook met de warmte opbouw te maken? Want een auto kan helemaal niet AC laden, aangezien het altijd DC is. Alleen bij AC, zet de auto de stroom zelf om naar DC. Terwijl bij een snellaadstation, dat voor rekening komt van de snellader en dus hoeft de auto het niet te doen.

Sommige snelladers zijn zelfs langzamer dan een AC laadpaal van 22kw: al zijn dat meestal dan gratis snellaadstations. Kan mij echter voorstellen, dat je ze ook als betaald vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 19-05-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Marco-Peters schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:02:
[...]
Het heeft toch ook met de warmte opbouw te maken? Want een auto kan helemaal niet AC laden, aangezien het altijd DC is. Alleen bij AC, zet de auto de stroom zelf om naar DC. Terwijl bij een snellaadstation, dat voor rekening komt van de snellader en dus hoeft de auto het niet te doen.
De acccu werkt op DC inderdaad, en als je aan een AC-laadpaal oplaadt dan wordt de wisselstroom in de auto door de On Board Charger (OBC) omgezet naar gelijkstroom. Maar de warmte-opbouw, en daarmee degradatie van de accu, treedt met name op door het hoge vermogen waarmee bij een snellader de stroom bijna rechtstreeks in de accu wordt gepompt.

Renault had op sommige oudere Zoë-modellen een AC43-snellaad aansluiting (de type 2-stekkers zie je nog wel op de oudere triple-charger snelladers), waarbij dus in de auto 43 kW wisselstroom via de OBC werd omgezet in gelijkstroom voor de accu. Maar bij Fastned ontdekten ze dat dit niet stabiel werkte waardoor ze daar op iets van 38 kW werden begrenst geloof ik.

Het was een leuk idee van Renault (alle laadprocessen op dezelfde manier via dezelfde stekker) maar met de toenemende accu-capaciteit en hogere laadvermogens bleek het niet echt schaalbaar, en zijn ze dus overstapt op de CCS-standaard voor snelladen. Maar hierdoor zie je nog steeds dat de Renault Zoë en de Megane E-Tech tot 22 kW op AC kunnen laden, terwijl de meeste nieuwe EV's blijven hangen op 11 kW.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Wesco schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:22:
[...]

Had je mijn tips in deze post gezien? Wesco in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Bij mij ziet het er zo uit in de app op iOS:

[Afbeelding]

Hier staat dus duidelijk bij hoeveel kWh ik nog over heb, al wordt dat soms vertraagd bijgewerkt (wat dan nog wel eens wil helpen is even naar beneden te swipen op de My Account-tab, dan ververst ie de data).
Bij mij blijft het nu gewoon zo staan. Verleden maand had ik een balk maar die bleef gewoon op 0 staan en nu geen balk meer. App al eens uninstalled en terug geinstalleerd, is op Ios.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKkNfEeSRLd6SEkgDNUZCUdrThY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G1edp3VJy2jSCjAKv6M4rDOF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QRNGkmcHkM2OcOnqIV5qXl9dLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSVKNI5c6IUgUzOlLAGB2eRu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
freegeek schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:24:
[...]
Bij mij blijft het nu gewoon zo staan. Verleden maand had ik een balk maar die bleef gewoon op 0 staan en nu geen balk meer. App al eens uninstalled en terug geinstalleerd, is op Ios.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt me of een bug in de app of er is iets bijzonders aan de hand met jouw account.

Welk OS heb je, en welke versie van de app?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Wesco schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Dat lijkt me of een bug in de app of er is iets bijzonders aan de hand met jouw account.

Welk OS heb je, en welke versie van de app?
Iphone iOS, app version 4.3.37 (1482). Heeft altijd gewerkt met de vorige bundels, werkt niet meer sinds de overschakeling naar de nieuwe bundels.In de achtergrond wordt het wel correct bij gehouden want de vorige maand had ik de bundel overschreden en zijn die extra kwh correct afgerekend aan "pay per use" tarief. Laadsessies zijn ook correct zichtbaar in de "history". Ik zal zelf eens bijhouden tot de bundel op is en dan voor het verstrijken van de datum overschakelen naar "pay per use" om dan terug de bundel te activeren. Hopelijk doet die reset dan de trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Pjotr70 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:47:
Hangt over het algemeen ook van de auto af. Een modern BMS weet ook bij DC laden de schade wel te beperken. Daarom laadt je bij DC laden nauwelijks op de max snelheid maar is er een laadcurve die rekening houdt met o.a. temperatuur van de batterij en SOC.

ik neem overigens aan dat je 300kWh (per maand) bedoelt.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 19-05-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
eltron schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:41:
[...]

Hangt over het algemeen ook van de auto af. Een modern BMS weet ook bij DC laden de schade wel te beperken. Daarom laadt je bij DC laden nauwelijks op de max snelheid maar is er een laadcurve die rekening houdt met o.a. temperatuur van de batterij en SOC.
heeft iemand weet van de degradatie effecten van quasi altijd te fastchargen bij een Tesla Y rwd met LFP? Ik heb mijn google skills al eens geprobeerd maar weinig terug gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik heb ook af en toe zoiets, maar dan met dochter of vrouw, effect is hetzelfde.
Zij hebben niet zelf de app maar ik zet gewoon zelf het laden of stoppen met laden op afstand aan of uit als ik van hen een seintje krijg. Tot nog toe nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Ik heb ook af en toe zoiets, maar dan met dochter of vrouw, effect is hetzelfde.
Zij hebben niet zelf de app maar ik zet gewoon zelf het laden of stoppen met laden op afstand aan of uit als ik van hen een seintje krijg. Tot nog toe nooit problemen mee.
Dat had ik ook bedacht, maar dat werkt minder goed als je slaap/wakker periodes erg verschoven zijn :)
Laadpas van Vattenfall in de auto zal het probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Jan Lelie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:23:
[...]
Het valt mee. Ik liep vroeger van het station naar de Poortweg, aan de overkant van de A4. Door de Oostpoort.
Er stopt ook de bus van en naar de Delftse Hout.
off topic, maar volgens google maps is van Ikea naar centrum geen 10 maar 19min lopen. Vandaar mijn opmerking dat je van Ikea lader in Delft wel stevig moet doorlopen om in 10 min in centrum te zijn.
hangt er natuurlijk vanaf wat je als centrum van Delft beschouwt. Ben uitgegaan van binnenstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
freegeek schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:44:
[...]
heeft iemand weet van de degradatie effecten van quasi altijd te fastchargen bij een Tesla Y rwd met LFP? Ik heb mijn google skills al eens geprobeerd maar weinig terug gevonden.
Zo specifiek niet, maar wel berichten gezien dat het meevalt bij (oudere modellen) Tesla's die als taxi worden gebruikt en relatief veel km maken en veel DC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:42
Marco-Peters schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Nee bijna niemand gebruikt die app nog om zijn laadsessies te registreren: je kunt in Chargemap inloggen en aangeven, dat je een laadpaal gebruikt en ook welke aansluiting. Dan krijg je direct de vraag, of de laadpaal werkte.

Maar aangezien 99% van de laadpalen betaald zijn en dus via een app zoals bijvoorbeeld van Vattenfall automatisch is te zien, of ze vrij of bezet zijn. Doet bijna niemand nog echt actief Chargemap gebruiken.
Speaking of Chargemap, in FR gebruik ik die toch best vaak om te checken of iets potentieel werkt. Zijn er al betere apps met reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-05 16:25
eltron schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:41:
[...]

ik neem overigens aan dat je 300kWh (per maand) bedoelt.
Ja is 300 kWh per maand. Ik rij een Polestar 2 van een half jaar oud dus die zal wel een modern BMS hebben hoop ik. Ik neem aan dat de Enel maandbundel ook maandelijks opzegbaar is….

Dank voor jullie antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Pjotr70 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Ja is 300 kWh per maand. Ik rij een Polestar 2 van een half jaar oud dus die zal wel een modern BMS hebben hoop ik. Ik neem aan dat de Enel maandbundel ook maandelijks opzegbaar is….

Dank voor jullie antwoord.
je kunt de Enel Travel plus bundel omzetten naar pay per use. dat gaat dan in aan het eind van de maand\periode waarin debundel geldig is. Daarna kun je op passend moment weer switchen naar bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er zwerft als het goed is een kaart rond met een overzicht van laadpalen in Europa welke in aanbouw zijn. Heeft iemand daar een overzicht van ?

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
freegeek schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:40:
[...]
Iphone iOS, app version 4.3.37 (1482). Heeft altijd gewerkt met de vorige bundels, werkt niet meer sinds de overschakeling naar de nieuwe bundels.In de achtergrond wordt het wel correct bij gehouden want de vorige maand had ik de bundel overschreden en zijn die extra kwh correct afgerekend aan "pay per use" tarief. Laadsessies zijn ook correct zichtbaar in de "history". Ik zal zelf eens bijhouden tot de bundel op is en dan voor het verstrijken van de datum overschakelen naar "pay per use" om dan terug de bundel te activeren. Hopelijk doet die reset dan de trick.
Ik heb precies dezelfde (laatste) versie, ook op iOS, maar bij mij wordt het verbruikte deel wel getoond. Ik vermoed dat je tegen een of andere edge case bent aangelopen met je account zodat het niet goed getoond wordt. Ik zou gewoon een melding maken via de 'Report an issue' optie in de app.

Je kunt ook voordat de bundel op is al omschakelen naar Pay per Use, dat wordt dan pas bij het aflopen van de bundel-periode daadwerkelijk omgezet. Er komt dan een oranje 'Updating...' balkje bij te staan en in de tussentijd kun je het restant van je bundel gewoon opgebruiken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Laatst online: 03-05 14:19
Wilde schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:26:
Er zwerft als het goed is een kaart rond met een overzicht van laadpalen in Europa welke in aanbouw zijn. Heeft iemand daar een overzicht van ?
https://www.schnellladepark.app/

en dan even alleen de volgende aanzetten: Schnellladeparks im Bau anzeigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:09
Ja, eenzame Vattenfall paal in mijn wijk (verder vol met Total / Greenflux palen) is ook mijn vaste laadpaal. €0,34 per kWh vs €0,59 per kWh is een wereld van verschil! :P

Ik had overigens nog voordat ik mijn EV in ontvangst mocht nemen al enkele laadpassen besteld, waaronder dus ook die van Vattenfall. Die pas ligt prima in de auto, dus indien nodig kan mijn vrouw de auto ook opladen aan die paal met die pas.

Ben overigens ook tevreden over de Vattenfall app voor het overzicht van laadsessies en kosten daarvan. Niet interessant voor gebruik buiten de eigen Vattenfall palen, maar op het eigen netwerk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
multikoe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Dat werkte ook niet. De auto was klaar met laden en ik kon de kabel uit de auto trekken. Maar de paal hield de stekker lekker vast...
Zelf laad ik vanwege het tarief al geruime tijd niet meer bij mijn eigen Easee Home (€ 0,49) maar met de Vattenfall-app bij een Vattenfall paal (€ 0,34).

De paar keer dat ik het laden moest onderbreken (spoed ritjes) heb ik dit gedaan door in de Kia Connect App het laden te stoppen(Remote -> Opladen stoppen). Vervolgens ontgrendel ik de auto keyless, ontkoppel de kabel van de auto en haal kort daarna de kabel uit de laadpaal en dat zonder gebruik te maken van de Vattenfall App. En terugkomend op het probleem: de enige keer dat de laadpaal weigerde de kabel los te laten heb ik de laadkabel even kort opnieuw aangesloten op de auto waarmee het probleem bleek opgelost.

PS
Voorover van belang, ik heb de laadstekkervergrendeling standaard op Auto-modus staan.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
jaroen89 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:35:

https://www.schnellladepark.app/

en dan even alleen de volgende aanzetten: Schnellladeparks im Bau anzeigen
Ik mis hier trouwens wel wat snellaadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Laatst online: 03-05 14:19
Zjanzjak schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:29:
[...]

ja volgens mij is deze vooral op Duitsland gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:53
Dan geef je toch aan 'schnellladepark' door welke snellaadpunten je gevonden hebt die niet in de app staan.
Of moeten 'ze' daar maar voor zorgen?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:26
Zjanzjak schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:29:
[...]

Het gaat om snellaadparken, dus er is een eis van minimaal 3 snellaadpunten op de locatie, kan het daar aan liggen? ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nou, buiten duitsland mist er heel veel. Lijkt idd met name daar op gericht te zijn

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-04 13:42
Toch maar even hier rondkijken en ervaringen vragen....

Mijn vrouw haar Corsa-E is gisteren geleverd en binnenkort wordt mijn lease Tesla Model Y geleverd. Nu komt er een laadpaal thuis, via de leasemaatschappij, maar dat schijnt nog wel een week of 10-12 te gaan duren. In eerste instantie was toegezegd dat de laadpaal binnen 2-3 weken geplaatst zou worden, maar dat duurt dus nog minimaal 2 maanden langer.

Omdat het te overzien was niet echt verdiept in laadpassen voor mijn vrouw maar nu het langer duurt wil ik er wel even wat tijd in steken om uit te zoeken wat de voordeligste opties zijn.

Thuis om de hoek en op haar werk staan laadpalen van Total Energies, maar online vinden we die ook onder de naam Greenflux. Welke laadpas geeft de beste tarieven voor deze specifieke laadpalen?

Ik vind de meeste sites van aanbieders totaal niet transparant en meestal kun je het ook pas echt terugvinden nadat je de app gedownload hebt (en bij de BP app zelfs dan niet eens)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:46
sanger1981 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:59:
Toch maar even hier rondkijken en ervaringen vragen....

Mijn vrouw haar Corsa-E is gisteren geleverd en binnenkort wordt mijn lease Tesla Model Y geleverd. Nu komt er een laadpaal thuis, via de leasemaatschappij, maar dat schijnt nog wel een week of 10-12 te gaan duren. In eerste instantie was toegezegd dat de laadpaal binnen 2-3 weken geplaatst zou worden, maar dat duurt dus nog minimaal 2 maanden langer.

Omdat het te overzien was niet echt verdiept in laadpassen voor mijn vrouw maar nu het langer duurt wil ik er wel even wat tijd in steken om uit te zoeken wat de voordeligste opties zijn.

Thuis om de hoek en op haar werk staan laadpalen van Total Energies, maar online vinden we die ook onder de naam Greenflux. Welke laadpas geeft de beste tarieven voor deze specifieke laadpalen?

Ik vind de meeste sites van aanbieders totaal niet transparant en meestal kun je het ook pas echt terugvinden nadat je de app gedownload hebt (en bij de BP app zelfs dan niet eens)....
En waarom zou je thuis de Granny Charger niet gebruiken?
10 uur laden is goed voor ruim 100 km.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Tommie12 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:00:
[...]

En waarom zou je thuis de Granny Charger niet gebruiken?
10 uur laden is goed voor ruim 100 km.
Omdat we die niet hebben (zat niet bij de auto) en ook geen stopcontact hebben aan de voorgevel (waar we parkeren).

Daarnaast heb ik ook wel meerdere berichten gelezen dat een normaal stopcontact zolang belasten eigenlijk niet aangeraden wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door sanger1981 op 20-05-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
sanger1981 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:13:
[...]

Omdat we die niet hebben (zat niet bij de auto) en ook geen stopcontact hebben aan de voorgevel (waar we parkeren).

Daarnaast heb ik ook wel meerdere berichten gelezen dat een normaal stopcontact zolang belasten eigenlijk niet aangeraden wordt.
Bij de Y wordt dat meegeleverd. Een stopcontact kan je toch snel regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

sanger1981 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:59:

Be-Charge bundel is een optie.

De app downloaden, bundel bestellen en laden via de app.

https://www.bec.energy/en/

rechtsboven, download de app.

[ Voor 10% gewijzigd door hjs op 20-05-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
sanger1981 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:13:
[...]

Je belast het stopcontact nauwelijks meer dan een stofzuiger als je met 10A laadt.
Maar omdat het wat langer duurt dan stofzuigen is het wel fijn als het een degelijk aangelegd stopcontact is.
Veel kan er niet mis gaan. De granny heeft een ingebouwde temperatuurcontrole waardoor hij afschakelt als het stopcontact te heet zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
Tommie12 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Bij de Y wordt dat meegeleverd. Een stopcontact kan je toch snel regelen.
Ah, ja vanaf dat die er is dan is er wel 1 inderdaad. Een stopcontact kan inderdaad snel geregeld zijn. Ik kan zelfs stroom aftappen van de buitenverlichting als dat zou moeten, nu ik er over nadenk. Hoe veilig is dat alleen?

Andere optie is om met zwaardere kabels en zwaarder schakelmateriaal een nieuwe aansluiting in de meterkast te maken, waar ik nog een vrije groep beschikbaar heb. Gat door de vloer en de voorgevel is op zich ook zo gerealiseerd natuurlijk. Die kan dan altijd erbij blijven als back-u (bv als we onverhoopt per se samen tegelijk moeten laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
sanger1981 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Ah, ja vanaf dat die er is dan is er wel 1 inderdaad. Een stopcontact kan inderdaad snel geregeld zijn. Ik kan zelfs stroom aftappen van de buitenverlichting als dat zou moeten, nu ik er over nadenk. Hoe veilig is dat alleen?

Andere optie is om met zwaardere kabels en zwaarder schakelmateriaal een nieuwe aansluiting in de meterkast te maken, waar ik nog een vrije groep beschikbaar heb. Gat door de vloer en de voorgevel is op zich ook zo gerealiseerd natuurlijk. Die kan dan altijd erbij blijven als back-u (bv als we onverhoopt per se samen tegelijk moeten laden).
voor dergelijke vragen zou ik in het thuisladen topic kijken: Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:32
@sanger1981 Check de post van @Malarky (onderste tabel) voor de prijzen op 1 mei j.l. bij Total Energy/Greenflux palen.
https://gathering.tweaker...message/75216414#75216414

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-05 08:08
Meer mensen problemen met Ellie bij Greenflux /Total palen? Sinds een paar dagen knipperen de laadpalen rood wanneer ik de pas gebruik. Maar niet bij andere CPO's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-05 22:38
MisterX schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:10:
Meer mensen problemen met Ellie bij Greenflux /Total palen? Sinds een paar dagen knipperen de laadpalen rood wanneer ik de pas gebruik. Maar niet bij andere CPO's
Ik heb hetezelfde probleem bij 1 van de allego laadpalen in mijn straat. Bij de een sprong die op oranje (volgens code verkeerde pas gebruikt) ik gebruikte Freshmile en bij de 2e ernaast gewoon geaccepteerd. Ik snap er niks van hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
sanger1981 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Zeker niet vande verlichting aftappen! Verlichting wordt uitgevoerd met dunnere draden en wordt lichter afgezekerd.

Tweede optie is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:02
Nou, ondertussen zijn we een aantal dagen in Engeland. Nu is dat nog niet erg representatief, maar onze eerste zoektocht naar een lader in het zuiden werd een aardig tijdrovende aangelegenheid... Wat een ellende!

Op aanraden de Zap app geïnstalleerd. Veel laders zijn 7 kW (dus 1 fase?) en er zijn hier in de buurt maar relatief weinig snelladers.

Heel veel laders zijn buiten service of geven storing, zoals ook in de reviews te lezen is. Zou me niets verbazen als 50% om één of andere reden problemen geeft....

Als je er dan eindelijk eentje vind, zou je met mobiel betalen moeten kunnen laden, maar dat werkte dan weer niet. Toen de hulplijn gebeld welke wel geduldig de tijd nam maar aangaf, dat de mobiel betaal optie op deze laders niet ingeschakeld waren.... Wel vreemd dat er toch een mobiel betalen lezer er op gemonteerd was...

Een Engelse meneer probeerde aan dezelfde zuil zijn BMW te laden. Hij woonde in de buurt en gaf aan dat men wel wil dat iedereen elektrisch gaat rijden, maar er in Engeland nog een lange weg te gaan is....

Uiteindelijk toch iets gevonden. €0,91 per kWh.... Ook niet echt een koopje; ik heb nog nooit mijn accu volgeladen voor €37 mijn accu gevuld!

Eerdere ervaringen in België, Duitsland, Luxemburg, Denemarken, Zweden en Frankrijk gingen me makkelijker af.

Maar goed, we hebben nog een week vakantie, misschien hebben we wat pech gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAHVZ1SSG2pvClJ6w8ZnG8h6MF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paR9nlG3fNK9no6Znp0bW7El.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam terug uit Zeeland: net met 13% aan de lader gezet, maar is dat bij jullie ook zo'n krappe bedoeling? Ik kwam echt maar net uit mijn auto, of ligt dat aan die Cupra? Vanmiddag stond ookal een Kia EV6 naast mij geparkeerd...... wat een joekel van een auto :X

In Zeeland bij Yerseke, stond een Ecoplug Laadpaal ofzo: zou € 0,54 per kWh zijn en er stond letterlijk geen een EV aangesloten, terwijl de laadpaal zelf direct aan strand stond. Jammer die wildgroei aan laadpalen. Je weet afentoe echt niet waar je aan toe bent.
Pagina: 1 ... 56 ... 213 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2