[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:03
IUser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:03:
[...]
Hoe kan je het tarief zien van ac en dc wanneer je travel plus gaat nemen? Of kan je dat pas zien nadat je het abonnement hebt? Kan het zijn dat er mensen zijn met problemen met travel plus waarbij het tegoed niet wordt afgetrokken nadat er is geladen?
Bij travel plus heb je een flat fee voor 320kWh voor zowel AC als DC.
en dat komt uit op gemiddeld 0,31ct als je precies 320kWh op maakt.
gebruik je minder dan is het gemiddelde per kWh hoger, bijvoorbeeld bij 300kWh => 99/300=0,33 (nog steeds leuk toch?).
gebruik je meer dan wordt het meerdere afgerekend o.b.v. pay per use.
Tarief pay per use is afhankelijk van CPO en wordt getoond in de app bij de betreffende paal als je Pay per use gebruikt.

En er wordt af en toe gemeld dat laadsessies niet worden afgetrokken van het saldo, c.q. dat dit soms lang duurt. Ik heb die ervaring niet, maar het lijkt er op dat sommige CPO's moeite hebben met het doorgeven (of Enel met het ontvangen)

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 15-05-2023 09:02 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-10 22:41
Zjanzjak schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Dat er dan geen boodschappen worden gedaan bij de Lidl schaar ik niet onder het kopje misbruik.
Zolang je niemand in de weg staat is er toch eigenlijk niets aan de hand.
Buiten dat, rond 8 uur zijn er nog niet veel mensen die boodschappen doen, met hun EV. ;)

Ik noem het 'gebruik maken van de situatie in jouw voordeel'. :9

[...]
Ben je in staat om dit verhaal face-to-face aan de manager van de lokale Lidl-vestiging te vertellen zonder dat je daarbij enige géne voelt? Kan het me niet voorstellen.

Het is zíjn parkeerplaats, met een bord waarop zíjn voorwaarden duidelijk worden meegedeeld.
Je staat feitelijk een Lidl-klant in de weg en ontneemt de Lidl een mogelijkheid om haar klanten te bedienen op een manier zoals zij dat wil.

Ik vind het fascinerend om te zien hoe moraliteit in dit topic verschuift op het moment dat er gratis getankt kan worden. Ook bij mezelf overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
afgelopen maand enel x travel plus gebruikt. Zoals ik al eerder aangaf werd bij mij nooit het saldo geüpdate, bleef altijd op 0 staan alsof ik nooit een kwh van die pack had gebruikt. Als test ben ik blijven laden nadat de 320 kwh is opgebruikt en die sessies zijn inderdaad afgerekend als pay per use. Als je dezelfde bug hebt zoals mij moet je dus zelf het verbruik bijhouden, kan je eenvoudig in de charging history en een custom period kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 16:37
eltron schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:37:
[...]

Concurrentie verloopt deels ook via MSP.
Denk niet dat die klakkeloos CPO tarief betalen als dat veel te hoog is.

En je hebt over het algemeen de keus om in het dorp of op bestemming te laden. Of desnoods onderweg bij snellader. En degenen met een thuislaad mogelijkheid vergelijken ook gewoon het tarief thuis met publiek tarief.

Oftewel er zijn wel grenzen aan CPO tarieven. Als die te hoog zijn komt er nagenoeg niemand meer laden en verdienen ze zelfs de investering en netbeheerkosten niet terug.
Ik rij vrijwel alleen in de regio dus laden op bestemming is niet aan de orde. Daarnaast heeft Greenflux inmiddels vrijwel alle laadpalen in de regio in bezit. Snelladen is veel duurder en minder goed voor je batterij dus ook geen goede optie. Thuisladen gaat ook niet omdat ik geen oprijpad heb.

Wat je zegt dat ze grenzen hebben aan cpo tarief gaat niet op omdat er geen concurrentie is en mensen met een laadpas van de baas toch wel blijven laden dus merken ze ook niet dat er minder geladen wordt. Ze hebben de tarieven heel snel verhoogd tijdens de energiecrisis maar nu de stroomtarieven weer verlaagd zijn passen ze het niet aan naar beneden. Tenminste nog niet. Denk ook voorlopig nog niet. Niet als ze merken dat mensen blijven laden. Waarom zullen ze dan verlagen. Helemaal niet als er geen concurrentie is. Waardeloos systeem dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 16:33
Silversurfer1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:10:
[...]
Ze hebben de tarieven heel snel verhoogd tijdens de energiecrisis maar nu de stroomtarieven weer verlaagd zijn passen ze het niet aan naar beneden
De enge die verlaagd heeft is Vattenfall die weer naar 34 cent is gegaan. Helaas zijn er niet zoveel van deze laadpalen. Het is mijn ook een raadsel waarom Greenflux nog steeds niet verlaagd.

Nog erger is dat stroom voor thuis bij Vattenfall voor nieuwe klanten 34 cent is maar ik nog steeds op 52 blijf, en nog geen bericht dat er verandering aan komt. Dus zeker niet voor 1 Juli.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:23
MarkV6 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:54:
[...]

De enge die verlaagd heeft is Vattenfall die weer naar 34 cent is gegaan. Helaas zijn er niet zoveel van deze laadpalen. Het is mijn ook een raadsel waarom Greenflux nog steeds niet verlaagd.

Nog erger is dat stroom voor thuis bij Vattenfall voor nieuwe klanten 34 cent is maar ik nog steeds op 52 blijf, en nog geen bericht dat er verandering aan komt. Dus zeker niet voor 1 Juli.
Allego is 30 cent bij ons in Apeldoorn (via hun Smoov app) . Zij zijn hier ook redelijk snel weer naar beneden gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 15-05-2023 11:19 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Devian schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Allego is 30 cent bij ons. Zij zijn ook redelijk snel weer naar beneden gegaan.
Allego hier is 67 cent ofzo. Ben wel benieuwd met welke pas kom je aan 30 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
Draakje5 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Allego hier is 67 cent ofzo. Ben wel benieuwd met welke pas kom je aan 30 cent?
Met hun eigen app, Smoov.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Die prijzen/verlagingen zijn wel erg regio-afhankelijk meestal.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 15-05-2023 11:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:10
ErikBro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:10:
Ben je in staat om dit verhaal face-to-face aan de manager van de lokale Lidl-vestiging te vertellen zonder dat je daarbij enige géne voelt? Kan het me niet voorstellen.
Ja, zonder enige gêne maar ik zie mij niet op de manager afstappen, mocht hij op mij afstappen dan ga ik de dialoog niet uit de weg en vertel ik hem, zonder enige gêne, dat ik gebruik maak van de situatie.
Ondanks de uitleg van het bord maar met de argumentatie dat er (nog) niemand is.

Laten we niet uit het oog verliezen dat het gaat om 8 uur in de ochtend, niet midden op de dag.

Hoe dan ook, sommeert hij/zij/X mij om te vertrekken dan bedank ik hem voor de dialoog en vertrek.
Wie weet koop ik de volgende keer dan wel een croissantje. Of niet, is van vele factoren afhankelijk.
Je staat feitelijk een Lidl-klant in de weg en ontneemt de Lidl een mogelijkheid om haar klanten te bedienen op een manier zoals zij dat wil.
Rond 8 uur in de ochtend, op een doordeweekse dag? Later op de dag kan ik mij dat wel inbeelden.
Ik vind het fascinerend om te zien hoe moraliteit in dit topic verschuift op het moment dat er gratis getankt kan worden. Ook bij mezelf overigens.
Jeetje, soep en heet gegeten worden of zoiets luidt het gezegde.
Moraliteit i.c.m. dit specifieke onderwerp (iemand gaat even snel laden op een doordeweekse dag vroeg in de ochtend) is voor mij niet aan de orde. Voor jou klaarblijkelijk wel, daar zit ons verschil van mening.

So let's agree to disagree. ;)
Hier 57 cent zie ik in de Smoov-app.
Ter info, dat is het al een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-10 12:10
Gunner schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:14:
Die prijzen/verlagingen zijn wel erg regio-afhankelijk meestal.
Ik heb twee Allego laadpalen in de buurt (op 100m). Een oudere (voorheen ecotap) en een nieuwe van Allego zelf. De Ecotap is nu €0,30 in de Smoov app en de paal van Allego zelf nog €0,57

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikBro
  • Laatst online: 16-10 22:41
Zjanzjak schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:14:

Moraliteit i.c.m. dit specifieke onderwerp (iemand gaat even snel laden op een doordeweekse dag vroeg in de ochtend) is voor mij niet aan de orde. Voor jou klaarblijkelijk wel, daar zit ons verschil van mening.
Grappig. Het feit dat je zegt dat voor jou moraliteit niet aan de orde is, signaleert toch juist dat ook jij een morele afweging maakt..

Hier in het dorp staat bij de Lidl-paal met grote letters vermeld: uitsluitend tijdens openingstijden te gebruiken door Lidl-klanten. Laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Daar lak aan hebben gewoon omdat het kan.. het is geen doodzonde maar ook bepaald niet deftig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik zie inderdaad ook 30 en 57 cent tarieven bij de Allego palen via Smoov.
Betalen jullie dan allemaal gewoon met CC , zonder laadpas via Smoov?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
ErikBro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:42:
Het feit dat je zegt dat voor jou moraliteit niet aan de orde is, signaleert toch juist dat ook jij een morele afweging maakt..
Ik had het ook over moraliteit i.c.m. dit specifieke onderwerp, en de mate waar in.
het is geen doodzonde maar ook bepaald niet deftig. :)
Ach ja, zoals al gezegd, de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
Je maakt er best een punt van en vindt het waard om te benoemen, ik daarentegen, haal mijn schouders er bij op.
Daar lak aan hebben gewoon omdat het kan.
Je draaft, enigszins, door. :)

Maar goed, hier laat ik het verder bij, we zijn dit wonderschone topic ietwat aan het vervuilen met onze meningen (en karaktereigenschappen).

Zo wel ff naar de Lidl. ;)
Draakje5 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:17:
Ik gebruik de Freshmile pas bij de Allego palen in mijn dorp, vooralsnog het goedkoopste voor mij.
Is al wel weer een maandje terug maar kwam uit op 35 a 36 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Laatst online: 26-09 16:37
MarkV6 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Ja alleen bij hun eigen laadpalen maar die staan niet bij mij in de regio. Vattenfall kost hier € 0,59 ct met € 0,35 startkosten.

Ik zie ook anderen Ecotap en Allego noemen maar dat is leuk dat er zoveel concurrentie is daar maar hier is het alleen Greenflux die de klok slaat. Die bepaald het tarief. Er is geen keuze. Dus please meer concurrentie hier gewenst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcquito884
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-11-2023
Ze hebben de kleeftarieven bij Enel verwijderd 😬😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20
[...]
Hier in het dorp staat bij de Lidl-paal met grote letters vermeld: uitsluitend tijdens openingstijden te gebruiken door Lidl-klanten. Laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Ik vind het behoorlijk onduidelijk. Mag de paal alleen tijdens openingstijden gebruikt worden? Of alleen tijdens openingstijden door lidl klanten en buiten openingstijden door iedereen? En wat is een lidl klant dan? Ik kom een paar keer per jaar bij de lidl. Ben ik dan een lidl klant? :) Overigens nog nooit van een lidl paal gebruik gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zjanzjak schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:45:

Ik gebruik de Freshmile pas bij de Allego palen in mijn dorp, vooralsnog het goedkoopste voor mij.
Is al wel weer een maandje terug maar kwam uit op 35 a 36 cent.
kaanmijo in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Is al enige tijd wat hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik heb een PHEV, dus een laadpas met een 'tarief per minuut' zoals bij Freshmile, is dan uiterst onvoordelig, met ongeveer 3.5kWh per uur laadsnelheid.
Voor Allego lijkt de Smoov app met creditcard betaling veruit de voordeligste optie bij de Allego palen hier in de regio.
E-Flux is net zo goedkoop per kWh, maar heeft een starttarief van 0.35c (in mijn abonnements vorm).

[ Voor 43% gewijzigd door Draakje5 op 15-05-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
  • Laatst online: 15-08-2023
Wie heeft zich wel eens verdiept in de BTW als je thuis laadt?

Waarom de vraag, ik heb thuis geladen met een pas die CPO tarief rekent. Bovenop het tarief leggen ze echter 21% btw omdat het een dienst is. Maar op die manier onttrekken ze toch particuliere stroom waar ze vervolgens BTW op leggen? Volgens mij zou dat belastingtechnisch niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Yup, (ik check dit topic meerdere malen per dag ;)) maar mijn laatste keer laden bij de bewuste Allego-paal was net voor deze verhoging.
Draakje5 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:50:
Ik heb een PHEV, dus een laadpas met een 'tarief per minuut' zoals bij Freshmile, is dan uiterst onvoordelig, met ongeveer 3.5kWh per uur laadsnelheid.
Ik zit het net op een bierviltje uit te rekenen en dan zou je, in jouw geval, boven de 90 cent uit komen.
Da's idd geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:27
freegeek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:25:
afgelopen maand enel x travel plus gebruikt. Zoals ik al eerder aangaf werd bij mij nooit het saldo geüpdate, bleef altijd op 0 staan alsof ik nooit een kwh van die pack had gebruikt. Als test ben ik blijven laden nadat de 320 kwh is opgebruikt en die sessies zijn inderdaad afgerekend als pay per use. Als je dezelfde bug hebt zoals mij moet je dus zelf het verbruik bijhouden, kan je eenvoudig in de charging history en een custom period kiezen.
Pay per use is 0,70 per kWh, ik vind het nogal link als je eroverheen gaat.
Dan is je tarief ineens meer dan dubbel zo hoog.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:27
parfait schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:07:
Wie heeft zich wel eens verdiept in de BTW als je thuis laadt?

Waarom de vraag, ik heb thuis geladen met een pas die CPO tarief rekent. Bovenop het tarief leggen ze echter 21% btw omdat het een dienst is. Maar op die manier onttrekken ze toch particuliere stroom waar ze vervolgens BTW op leggen? Volgens mij zou dat belastingtechnisch niet kloppen.
Deze vraag past beter hier: Thuisladen van je EV deel 2

@Standeman @Notna Misschien kan deze referentie (weer) in de topic warning worden toegevoegd?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wesco schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:45:
[...]

@Standeman @Notna Misschien kan deze referentie (weer) in de topic warning worden toegevoegd?
Done :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
  • Laatst online: 15-08-2023
Wesco schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:45:
[...]

Thanks, hop ik even die kant op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj9oEg2VE6Z7zqkbd1Q61_KbDws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq9X8I449awNYqR2gakmQo6V.jpg?f=fotoalbum_large

In Aken aardig wat Lidl Filialen waar je tegen € 0,29 per kWh kan laden: ik kies bewust voor de AC, omdat mijn vrouw in de Carolus Thermen is en kinderen zijn daar niet toegestaan zijn. Dus ik zit in een McDonalds, welke direct naast een Lidl ligt. Want ik moet ze pas over een paar uur oppikken.

Hoe dan ook: men moet de QR-Code op de laadpaal scannen en in dit geval, je eigen laadkabel gebruiken. In de Lidl Plus App kun je dan zie hoeveel je al opgeladen hebt en het bedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFTRHyxVCKEa9292q9wM9DrjkUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5T00pDgU79lrYvQIXAbPPLs2.png?f=fotoalbum_large

Je dient wel je bank account met Lidl Pay te koppelen en je hebt een Duits adres nodig: nou Lidl heeft er schijnbaar geen probleem mee, wanneer je het adres van een filiaal gebruik. Dus dit werkt gelukkig, want zonder de app gelden hogere tarieven.

Ik haal wel slechts 3kw aan de laadvoortgang te zien: dit is een snellader, met twee CCS aansluitingen en dus een AC aansluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 15-05-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:51:
[Afbeelding]

In Aken aardig wat Lidl Filialen waar je tegen € 0,29 per kWh kan laden: ik kies bewust voor de AC, omdat mijn vrouw in de Carolus Thermen is en kinderen zijn daar niet toegestaan zijn. Dus ik zit in een McDonalds, welke direct naast een Lidl ligt. Want ik moet ze pas over een paar uur oppikken.

Hoe dan ook: men moet de QR-Code op de laadpaal scannen en in dit geval, je eigen laadkabel gebruiken. In de Lidl Plus App kun je dan zie hoeveel je al opgeladen hebt en het bedrag.

[Afbeelding]

Je dient wel je bank account met Lidl Pay te koppelen en je hebt een Duits adres nodig: nou Lidl heeft er schijnbaar geen probleem mee, wanneer je het adres van een filiaal gebruik. Dus dit werkt gelukkig, want zonder de app gelden hogere tarieven.

Ik haal wel slechts 3kw aan de laadvoortgang te zien: dit is een snellader, met twee CCS aansluitingen en dus een AC aansluiting.
Help mij even, welke dingen moet ik allemaal doen in mijn Lidl app om die gegevens toe te kunnen voegen? Het is mij wel gelukt om de taal op Duits te zetten maar verder kom ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wolly schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Help mij even, welke dingen moet ik allemaal doen in mijn Lidl app om die gegevens toe te kunnen voegen? Het is mij wel gelukt om de taal op Duits te zetten maar verder kom ik niet.
Je kunt ook 1 cent op bankrekening laten overboeken: maar Lidl Pay stel je in bij "Einkauf" en een Duits adres, ookal heb je geen. Is echt benodigd. Dus ik heb het adres van een filiaal ingevuld en mijn Duitse bankrekening gebruikt.

Zou echter ook met buitenlandse rekeningen moeten werken, alleen dan moet je wellicht de methode gebruiken waarbij Lidl 1 cent op je rekening boekt. Voor mijzelf was het veel eenvoudiger, simpel de Duitse rekening te gebruiken welke in toevallig al tientallen jaren heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-10 11:57
Marco-Peters schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je parkeert in de garage van de Carolus Thermen kun je gratis laden zo lang als je wil (11 kW) . Dat kan je dan beter doen en met de kinderen naar het centrum lopen, da's veel gezelliger.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Marco-Peters schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:31:
[...]

Je kunt ook 1 cent op bankrekening laten overboeken: maar Lidl Pay stel je in bij "Einkauf" en een Duits adres, ookal heb je geen. Is echt benodigd. Dus ik heb het adres van een filiaal ingevuld en mijn Duitse bankrekening gebruikt.

Zou echter ook met buitenlandse rekeningen moeten werken, alleen dan moet je wellicht de methode gebruiken waarbij Lidl 1 cent op je rekening boekt. Voor mijzelf was het veel eenvoudiger, simpel de Duitse rekening te gebruiken welke in toevallig al tientallen jaren heb.
Je kunt vrij eenvoudig een N26 rekening openen, dan krijg je een DE banknummer standaard.
En die truuk met het adres van een filiaal werkt ook bij andere pasjes, in frankrijk bijvoorbeeld kun je bij clem.mobi het adres van je hotel gebruiken.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pmiddeld schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Als je parkeert in de garage van de Carolus Thermen kun je gratis laden zo lang als je wil (11 kW) . Dat kan je dan beter doen en met de kinderen naar het centrum lopen, da's veel gezelliger.
Ja dit klopt: maar voor niet bezoekers is parkeertarief € 30 totaal en ik wil helemaal niet Aken centrum bezoeken, dus zelfs als ik via mijn vrouw dan voor € 6 zou kunnen parkeren. Dan moet ik minimaal 21 kWh laden, wat niet gaat lukken.

Want ik had nog 49% en ik haal toch niet meer dan 3.6kw aan een 11kw laadpaal, dus per uur laad ik dan maximaal 3.6kWh op. Oftewel € 1,044 per uur, dus dan moet ik meer dan 6 uur geparkeerd staan in die Thermen, als het daadwerkelijk nog actueel is dat het gratis is.

Maar ik wilde vooral het betaald opladen bij Lidl Duitsland succesvol uitproberen en met jullie delen, want ik geef helemaal niets om de binnenstad van Aken. Blijf daar zelfs het liefste weg, omdat het verkeer een grote ramp is.

Die oude snellaadstations kunnen trouwens tot 22kw AC laden, maar de nieuwe slechts tot 11kw. En geen CHAdeMO aansluiting helaas, al kunnen nu wel twee EV's gelijktijdig snelladen. Voorheen was dit niet mogelijk, met de oudere ABB snellaadstations die nog bij veel Lidl's staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 15-05-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:17:
Ja. Eerst geprobeerd met een machteging voor mn normale rekening, nu mijn creditcard gekoppeld. Je moet wel elke sessie even een reservering goedkeuren en je 3 cijferige beveiligingscode intypen, maar krijgt dan bij allego palen het daarvoor ingestelde tarief, en direct een nette factuur e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Marco-Peters schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:02:

Maar ik wilde vooral het betaald opladen bij Lidl Duitsland succesvol uitproberen en met jullie delen, want ik geef helemaal niets om de binnenstad van Aken. Blijf daar zelfs het liefste weg, omdat het verkeer een grote ramp is.
Tsja, als je daarvoor in de plaats liever uren in de McDonald's zit, dan zou ik het wel weten. Het laden bij Carolus T. is nog altijd gratis, kom er regelmatig. En laden bij de Lidl, daar geef ik nou weer niks om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Tsja, als je daarvoor in de plaats liever uren in de McDonald's zit, dan zou ik het wel weten. Het laden bij Carolus T. is nog altijd gratis, kom er regelmatig. En laden bij de Lidl, daar geef ik nou weer niks om.
Voor ieder wat wils :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Brotuck schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Pay per use is 0,70 per kWh, ik vind het nogal link als je eroverheen gaat.
Dan is je tarief ineens meer dan dubbel zo hoog.
klopt, ik kwam in totaal aan 433 kwh en aan een gemiddelde prijs van 0,39. Ik ga nu gewoon iedere maand het verbruik bijhouden via de charging history in de app. Je kan daar het verbruik monitoren over een eigen gekozen periode, gewoon dus als datums de geldigheidsperiode van de courante pack kiezen, op die manier is het gemakkelijk bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pmiddeld schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Waarschijnlijk ga je dan ook naar de Thermen? Want dat was het hem juist: kinderen zijn niet toegestaan, dus om daar te parkeren had ik toch niets aan. Ik ben wel tot de conclusie gekomen, dat ik beter een Lidl kan kiezen met oude ABB snellaadstation. Waar de AC tot 22kw gaat, dan haal ik tenminste 6kw. ( Die was echter bezet en na 45 min wachten, besloot ik naar een andere Lidl te rijden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGQe5Q509Hfv_ETlsPojBsRnLTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/08X6GLQUvl6pK4YKl5qQD76T.png?f=fotoalbum_large

Maar het was ook een experiment: wij gaan geregeld een paar uurtjes naar Duitsland, nu bijvoorbeeld bij de Chinees in Herzogenrath. Als die laadpaal van Aldi-Süd zou werken, had ik daar mijn auto bijvoorbeeld kunnen opladen.

In een paar uur kan ik toch aardig wat bij laden en dat tegen een tarief van € 0,29 per kWh. Ik heb niet eens voor € 2,50 geladen uiteindelijk _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 15-05-2023 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik was vrijdag bij een Tesla SuC in Køge, Denemarken. Volgens de Tesla app was deze voor niet-Tesla's beschikbaar. Toen ik daar kwam bleken er helemaal geen CCS stekkers aanwezig te zijn. Vreemd dat het dan wel in de app staat voor niet-Tesla's. Bij deze zijn jullie gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:12:
Ik was vrijdag bij een Tesla SuC in Køge, Denemarken. Volgens de Tesla app was deze voor niet-Tesla's beschikbaar. Toen ik daar kwam bleken er helemaal geen CCS stekkers aanwezig te zijn. Vreemd dat het dan wel in de app staat voor niet-Tesla's. Bij deze zijn jullie gewaarschuwd.
Welke stekker hadden ze dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:46
Ik denk dat je niet goed hebt gekeken:
Dit is een foto op 6 mei jl. gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://photos.plugshare.com/photos/934746.jpg
(en daar zie ik toch wel degelijk 2 kabels hangen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• freegeek
Tesla hebben al jaren CCS stekker en alle SuC in Europa hebben CCS want anders zouden Tesla zelf niet kunnen laden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 15:33
Malarky schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Zoals ik al eerder zei: in mijn wijk vinden de bewoners het eerder vervelend als ik mijn EV niet op een laadpaal plek zet, zoveel laadpalen zijn er vrij. En er is zelf een laadpaal verwijderd in december omdat het er teveel waren.

Uiteraard monitor ik de situatie, als er meer EV auto's dan palen bij komen, maar tot die tijd ga ik lever 'kleven' en maak ik de buurt er blij mee. In de 5 jaar dat ik hier woon is het precies nog nooit gebeurd dat alle palen op 2min van mijn huis bezet waren.

En daarnaast is het voorbeeld van de PRs al genoemd waar ik vandaag ook weer sta (P&R Kralingsezoom). Nee ik ga niet halverwege de werkdag een uurtje er tussenuit om mijn EV af te koppelen op de P&R en niemand anders gaat dat doen in Nederland.

Dus iedereen moet voor zijn eigen situatie bekijken of kleven vervelend is en of die kleeftarieven kan ontlopen.
Begrijp ik, maar dan moet iemand voor iemand anders gaan bepalen wat hij/zij vervelend zal vinden.

En nu blijven monitoren of er laadvraag is, is een nogal glijdende schaal. Op het moment dat iemand MOET laden en niet kan, was je toevallig net ff niet aan het monitoren en mis je dat dus.

Gelukkig kan en mag ieder dat voor zichzelf uitmaken; MIJN keuze is de paal zsm vrij te maken voor een ander (omdat ik er zelf ook een tyfushekel aan heb als auto's uren/dagen aan een paal hangen zonder te laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
stfn345 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 00:12:
[...]

Ik denk dat je niet goed hebt gekeken:
Dit is een foto op 6 mei jl. gemaakt:

[Afbeelding]
(en daar zie ik toch wel degelijk 2 kabels hangen)
Dat is niet op de plek waar ik was. Daar was het helemaal open, geen gebouwen. Misschien twee laadlocaties dicht bij elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
pmiddeld schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Dat is niet op de plek waar ik was. Daar was het helemaal open, geen gebouwen. Misschien twee laadlocaties dicht bij elkaar?
er zijn geen 2 tesla suc locaties in die buurt, er is er 1 met 26 CCS stallsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHxUAKxryw1bw_bAnrc4HAX6RUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gHVsy7fFkZT0ckPHzCnzCF1f.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 16:46
pmiddeld schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/p/AF1QipOOmcX3Tbk70K4jrA7wRiSBMZMvEQETC5FKj9rm=s680-w680-h510
Dit is de supercharger in Køge, tussen gebouwen, mooi overdekt en met 26 stalls met CCS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbob
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-09 09:04
Ik heb een probleem met een Vattenfall Incharge laadpaal, enkele paal, 2 laadpunten aan openbare parkeerplaats. Ongeacht welk punt ik pak, na ongeveer 1kwh springt de paal in een soort "probleem stand". Er zijn 4 lampjes op de paal, een groen vinkje, zandloper, een accu en rood kruis.

Als ik mijn Peugeot e208 eraan hang met mijn eigen kabel (die het overal doet verder) dan begint de laadsessie zonder problemen. Op enig moment (geen exacte tijd of verbruik aan te koppelen) springt de paal ineens in een stand waarbij het accu logo en de zandloper om-en-om knipperen. Er wordt dan niet meer bijgeladen en na een paar keer proberen en een hele nacht laten hangen in die stand veranderd er niks.

Als ik de sessie stop, de kabel eruit en weer erin doe, en de sessie dan opnieuw start gebeurt er exact hetzelfde na ~1kwh. Uiteraard al melding gemaakt bij Vattenfall, maar ben benieuwd of ik er nog iets aan kan doen. De paal is lekker goedkoop (30 cent per kWh) en daarom wil ik hem het liefst gisteren weer vol kunnen gebruiken. Iemand een tip of idee?

[ Voor 3% gewijzigd door henkbob op 16-05-2023 16:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Silversurfer1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:10:
[...]
<knip>
Ze hebben de tarieven heel snel verhoogd tijdens de energiecrisis maar nu de stroomtarieven weer verlaagd zijn passen ze het niet aan naar beneden. Tenminste nog niet. Denk ook voorlopig nog niet. Niet als ze merken dat mensen blijven laden. Waarom zullen ze dan verlagen. Helemaal niet als er geen concurrentie is. Waardeloos systeem dit.
Meh, de tarieven gaan juist op veel plekken behoorlijk omlaag. Ben net de nieuwsbrief van LaadpasTop10 aan het schrijven, en het valt me echt op: Vattenfall, Tesla, Allego, allemaal omlaag, Vattenfall Utrecht bijvoorbeeld zelfs met 40%.

Binnenkort verwacht ik ook meerdere verlagingen bij MSP's met vaste tarieven.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
henkbob schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:58:
Ik heb een probleem met een Vattenfall Incharge laadpaal, enkele paal, 2 laadpunten aan openbare parkeerplaats. Ongeacht welk punt ik pak, na ongeveer 1kwh springt de paal in een soort "probleem stand". Er zijn 4 lampjes op de paal, een groen vinkje, zandloper, een accu en rood kruis.

Als ik mijn Peugeot e208 eraan hang met mijn eigen kabel (die het overal doet verder) dan begint de laadsessie zonder problemen. Op enig moment (geen exacte tijd of verbruik aan te koppelen) springt de paal ineens in een stand waarbij het accu logo en de zandloper om-en-om knipperen. Er wordt dan niet meer bijgeladen en na een paar keer proberen en een hele nacht laten hangen in die stand veranderd er niks.

Als ik de sessie stop, de kabel eruit en weer erin doe, en de sessie dan opnieuw start gebeurt er exact hetzelfde na ~1kwh. Uiteraard al melding gemaakt bij Vattenfall, maar ben benieuwd of ik er nog iets aan kan doen. De paal is lekker goedkoop (30 cent per kWh) en daarom wil ik hem het liefst gisteren weer vol kunnen gebruiken. Iemand een tip of idee?
Kan het zijn dat je in de auto of op de app uitgesteld laden heb aan staan of een vertrektijd heb aan staan ? Dat doe ik wel eens met mijn tesla . Wat er dan gebeurt is dat er eerst kort wordt geladen om te weten hoe veel kWh de laadpaal kan leveren en dan gaat de auto in pauze tot er moet geladen worden waarneer je bij vertrek 100% hebt.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbob
evtje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:45:
[...]
Kan het zijn dat je in de auto of op de app uitgesteld laden heb aan staan of een vertrektijd heb aan staan ?
Thanks, maar nee dat staat allemaal uit (dus direct laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
henkbob schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:45:
[...]

Thanks, maar nee dat staat allemaal uit (dus direct laden).
Heb je al eens geprobeert met een andere laadpas?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbob
Nee dat niet, zou ook het voordeel van de 30 cent teniet doen. De sessie start wel gewoon waardoor ik niet het vermoeden heb dat het laadpas gerelateerd is. Heb trouwens wel geprobeerd fysieke pas versus app, beide geven hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
henkbob schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:54:
Nee dat niet, zou ook het voordeel van de 30 cent teniet doen. De sessie start wel gewoon waardoor ik niet het vermoeden heb dat het laadpas gerelateerd is. Heb trouwens wel geprobeerd fysieke pas versus app, beide geven hetzelfde probleem.
Kan het zijn dat dit tussen 17.00 uur en 20.00 uur is? Laat maar zeggen piek uur. Dat Vattenfall dan even de paal op pauze zet. Anders zou ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-10 14:42

Heb je het ook bij andere AC palen? Wat je beschrijft lijkt erg op volgende probleem dat zou een kapotte OBC betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

In dit topic is de e208 ook een aantal keer besproken. Zelfde probleem volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbob
jaroen89 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:43:
[...]
Heb je het ook bij andere AC palen? Wat je beschrijft lijkt erg op volgende probleem dat zou een kapotte OBC betekenen.
Betreft alleen deze paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53

Ik had hetzelfde probleem met een Renault Zoe bij een aantal Vattenfall palen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbob
Eiríkr schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:17:
[...]
Ik had hetzelfde probleem met een Renault Zoe bij een aantal Vattenfall palen.
En heb je dat ooit op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 20:18
GustavSan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:38:
Verder gaan we dit jaar naar Denemarken en Zweden (het langst in Zweden). Werkt de pas die ik kies daar ook of moet ik speciaal voor deze reis een andere (betere) pas erbij nemen?
Voor DK heb ik nog Elton gevonden. App only, maar goede tarieven meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
henkbob schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:33:
[...]

En heb je dat ooit op kunnen lossen?
Nee. Andere auto's hadden het probleem niet en volgens mij is het een bekend probleem.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhcn
  • Laatst online: 30-12-2024
Gunner schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:47:
In dit topic is de e208 ook een aantal keer besproken. Zelfde probleem volgens mij.
Geen probleem voor mijn e208 op 2 Vattenfall palen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Geinig, in Keulen komt een experiment met hele mooie laadpalen die geïntegreerd zijn in de stoeprand:

Afbeeldingslocatie: https://theevreport.com/wp-content/uploads/2023/05/Rheinmetall-Ladebordstein_01_IMG_E4671.jpg

Bron: https://theevreport.com/r...v-charging-infrastructure

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
TucanoItaly schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:10:
Geinig, in Keulen komt een experiment met hele mooie laadpalen die geïntegreerd zijn in de stoeprand:

[Afbeelding]

Als dat doorzet heb ik niks meer aan mijn net aangeschafte haak, waar ik overigens heel blij mee ben, geen vieze kabel meer. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06

Oekol

waka waka hey hey

[Afbeelding]

Ben benieuwd hoe dat afgesloten is zodat er geen water van de regen of sneeuwater (dat gaat overal langs en doorheen) in komt.
Uhhh, ik laad alleen maar met de CCS bij de snelladers van wie dan ook. Ook bij de SuC, anders kan ik m'n tesla niet eens laden. Dus het is onmogelijk dat deze SuC geen CCS heeft, hoe moeten de Tesla's anders laden?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]

Ziet er strak en bruikbaar uit.

Doe mij maar zo'n stoep voor de deur.
Maar dan liefst met 2 aansluitingen, eentje op het huis en eentje als publiek laadpunt.
Kan ik een beetje spelen met tariefverschillen en overschot zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:33
eltron schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Ziet er strak en bruikbaar uit.

Doe mij maar zo'n stoep voor de deur.
Maar dan liefst met 2 aansluitingen, eentje op het huis en eentje als publiek laadpunt.
Kan ik een beetje spelen met tariefverschillen en overschot zonnepanelen.
Eén aansluiting met betrouwbare administratieve verrekening zou ook afdoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
stfn345 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de supercharger in Køge, tussen gebouwen, mooi overdekt en met 26 stalls met CCS.
Tsja, ze zagen er allemaal hetzelfde uit en ik heb een paar keer een stekker eruit getrokken, was zo'n soort type 2 stekker, maar dan voor Tesla. Zal wel verkeerd gekeken hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Bestaat er een app die mij een push alert kan geven wanneer een specifieke laadpaal (specs, locatie) beschikbaar komt/is?

Bv vaste paal als ik in een straal van 1km ben/kom. Of gewoon uberhaupt een zelf gekozen paal?

[ Voor 185% gewijzigd door GustavSan op 17-05-2023 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
GustavSan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:48:
Bestaat er een app die mij een push alert kan geven wanneer een specifieke laadpaal (specs, locatie) beschikbaar komt/is?

Bv vaste paal als ik in een straal van 1km ben/kom. Of gewoon uberhaupt een zelf gekozen paal?
De EnelX app kan dat doen. Moet je de op dit moment bezette laadplek selecteren en dan kan je een alarm aanzetten erop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4I3oFnAmSlmEwv5T4Qo8fD4vqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uk7Dpnfb6G7fLhrmni7WBHJt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fsgz5j08vKSiN67Nd6vC_ND4Vbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFjboi5TnA6mV1P96KDQO06L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Brotuck op 17-05-2023 09:56 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

De vattenfall app kan dat ook, gebruik ik best vaak aangezien alle palen in het dorp van vattenfall zijn

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:57

Shell Recharge app ook. Vind ik persoonlijk erg fijn.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterddd
  • Laatst online: 09-10-2024
Kort vraagje, voor een vakantie in Italië deze zomer lees ik hier dat ik via Enel ook een laadpas meeneem. Ik vind de app Enel X Way, is dat hetzelfde als de JuicePass waarover ik hier ook lees in dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18
peterddd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:31:
Kort vraagje, voor een vakantie in Italië deze zomer lees ik hier dat ik via Enel ook een laadpas meeneem. Ik vind de app Enel X Way, is dat hetzelfde als de JuicePass waarover ik hier ook lees in dit forum?
Ja, zoek maar naar juicepass of Enel X way in de store - brengt je beide bij dezelfde app :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:30

kaanmijo

Picobello B.V.

Sinds kort een Park ‘n Charge paal hier in de straat. Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een “Power” aansluiting en een “Smooth” aansluiting? Ik sta nu aan die power paal, maar daar krijg ik niet meer dan 10,5kW. Dat is net zoveel als ik bij een reguliere Allego paal haal, die wel aan beide kanten 11 kW kan laden.

Had ‘m eerst in die smooth aansluiting gehangen, maar dan kom ik niet verder dan 3kW. Voor wie is dit in hemelsnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:41

greatgonzo

schit-te-rend!

kaanmijo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:44:
Sinds kort een Park ‘n Charge paal hier in de straat. Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een “Power” aansluiting en een “Smooth” aansluiting? Ik sta nu aan die power paal, maar daar krijg ik niet meer dan 10,5kW. Dat is net zoveel als ik bij een reguliere Allego paal haal, die wel aan beide kanten 11 kW kan laden.

Had ‘m eerst in die smooth aansluiting gehangen, maar dan kom ik niet verder dan 3kW. Voor wie is dit in hemelsnaam?
https://www.parkncharge.nl/tarieven/

Staat iets toelichting, ik weet het niet zeker, maar komt bij mij over als een soort van dynamische laadpaal.
Bijvoorbeeld veel zonne/windenergie? Dan laad je sneller. Is het een dag met energietekort, dan knijpen ze de paal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
kaanmijo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:44:
Voor iedereen die zijn auto wil opladen? :?
Met 3kW geraak je er ook hoor, ja duh wat trager, maar zoals al eerder aangegeven surf je daar mee op de beschikbaarheid van vermogen op het net. Toch mooi vanuit een ESG standpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:41

greatgonzo

schit-te-rend!

HyperBart schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Voor iedereen die zijn auto wil opladen? :?
Met 3kW geraak je er ook hoor, ja duh wat trager, maar zoals al eerder aangegeven surf je daar mee op de beschikbaarheid van vermogen op het net. Toch mooi vanuit een ESG standpunt?
Vanuit ESG misschien wel, vanuit de portemonnee niet.

Stel, ik laad 60 kWh, op een dag met weinig capaciteit.

Smooth: 2,8 kW vermogen, dus 21,4 laaduren. Het connectietarief wordt dan €6,42
Power: 8,6 kW vermogen, dus 6,9 laaduren. Het connectietarief wordt dan €3,49

Stel, ik laad 60 kWh, op een dag met veel capaciteit.

Smooth: 5,7 kW vermogen, dus 10,5 laaduren. Het connectietarief wordt dan €3,16
Power: 17,0 kW vermogen, dus 3,5 laaduren. Het connectietarief wordt dan €1,76

Je moet aardig eco-minded zijn dus, want ik zou verwachten dat, als je gegarandeerd snel wil laden, je dus meer betaald. Het is misschien een soort kleef-boete: je staat er langer, dus betaal je meer. Maar met dat verschil dat je niet "vergeten" bent om de auto eraf te halen, nee.. het is een bewuste, ecologische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 10:25
greatgonzo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Vanuit ESG misschien wel, vanuit de portemonnee niet.

Stel, ik laad 60 kWh, op een dag met weinig capaciteit.

Smooth: 2,8 kW vermogen, dus 21,4 laaduren. Het connectietarief wordt dan €6,42
Power: 8,6 kW vermogen, dus 6,9 laaduren. Het connectietarief wordt dan €3,49

Stel, ik laad 60 kWh, op een dag met veel capaciteit.

Smooth: 5,7 kW vermogen, dus 10,5 laaduren. Het connectietarief wordt dan €3,16
Power: 17,0 kW vermogen, dus 3,5 laaduren. Het connectietarief wordt dan €1,76

Je moet aardig eco-minded zijn dus, want ik zou verwachten dat, als je gegarandeerd snel wil laden, je dus meer betaald. Het is misschien een soort kleef-boete: je staat er langer, dus betaal je meer. Maar met dat verschil dat je niet "vergeten" bent om de auto eraf te halen, nee.. het is een bewuste, ecologische keuze.
Eigenlijk zou de smooth optie alleen een kleef tarief per minuut bij idle moeten hebben en natuurlijk een lager kWh tarief dan de power optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 14:47

The Wizard

Moderator Mobile

Smoov (app van Allego) kan dat ook.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:26
Das handig.
Voor de 2e keer geladen bij Movanis.
Auto wordt automatisch herkend. Kennelijk kunnen ze je VIN van je auto uitlezen.
Stekker insteken en het laden start gelijk.
Niets eerst laadkaart aanbieden of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:47
ningalloon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:13:
Das handig.
Auto wordt automatisch herkend. Kennelijk kunnen ze je VIN van je auto uitlezen.
Ik kom daar al langer, spijtig dat het alleen tijdens de kantooruren is.
Maar vooral de prijs van 20cent is fijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
Ze vertelde me daar dat je sinds kort ook voor 10cent kan laden.
Daarvoor moest je V2X mode aanzetten als de accu vol was.
Dan werd er als test een klein beetje weer teruggeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
Das handig.
… en hoe weten ze wanneer jij je auto verkoopt….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:02:
[...]

… en hoe weten ze wanneer jij je auto verkoopt….
De eerste keer Qr code scannen, en je bankgegevens invullen.
Als je auto verkoopt, moet je er natuurlijk aan denken om je bank in te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
ningalloon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:43:
Ze vertelde me daar dat je sinds kort ook voor 10cent kan laden.
Daarvoor moest je V2X mode aanzetten als de accu vol was.
Dan werd er als test een klein beetje weer teruggeleverd.
Ik heb een Hyundai Kona, die kan dit niet zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 16:09
Weekje Nederland voor mij (als Belg).

In de buurt van mijn verblijf zitten uitsluitend laadpalen van TotalEnergies (in mijn laad-apps staan die ook soms als GreenFlux of Joulz vermeld).

Mijn Skoda Powerpass wordt door deze palen consequent geweigerd. In de Powerpass-app kan ik ook met de palen connectoren maar dat brengt geen soelaas. Altijd rood knipperende LED op de paal. Mijn pas doet het gewoon goed bij de meeste andere operators.

Iemand ervaring hiermee? Valt dit op te lossen? Ik vond niets hierover online.

(Ik behelp mij voorlopig met Shell Recharge. Die pas is weliswaar veel duurder dan Powerpass, waar ik nog een 'ouder' tarief betaal.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ehm, krijg net een mail, nee geen phishing of spam, echt van Coolblue, onderwerp:

'Activeer je Mijn Coolblue Laadpas-account'

Van klantenservice@coolblue-energie.nl dus.

Deze pas was al geactiveerd, en is Coolblue in de tussentijd gestopt (per 1 mei) met deze pas voor openbaar laden. En ik heb ook geen eigen (Coolblue) laadpaal.

Weird.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
Buske schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:13:
[...]

Ik heb een Hyundai Kona, die kan dit niet zover ik weet.
Dat is het mooie van het V2X systeem het is niet afhankelijk van de auto.
De omvormer zit niet in je auto, maar in het extern apparaat.
Die maakt van DC weer AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
ningalloon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Als ik V2X opzoek dan kom ik echt op een heel andere techniek uit.
Wikipedia: Vehicle-to-everything

Het lijkt me meer een manier om auto's met elkaar te laten communiceren om ongelukken te voorkomen e.d.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Brotuck schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:50:
[...]
Als ik V2X opzoek dan kom ik echt op een heel andere techniek uit.
Wikipedia: Vehicle-to-everything

Het lijkt me meer een manier om auto's met elkaar te laten communiceren om ongelukken te voorkomen e.d.
Heb ook even gegoogled op V2X, met vergelijkbare uitkomst. Het is zoals ik het begrijp vooral een communicatieding van de auto met van alles en nog wat. Ik zie daar nog niet direct iets als V2L bij staan of omvormer van DC naar AC. Maar ik sluit niet uit dat dit wel mogelijk zou kunnen zijn met ondersteuning van V2X communicatie. Ik verwacht echter niet dat alle auto's dat al kunnen.
In dit draadje ging het over een Kona, ben benieuwd maar verwacht dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:27
Zal om V2G gaan. Maar zoveel auto’s hebben dat niet. Als ze er al zijn met CCS.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06

Oekol

waka waka hey hey

Ik gebruik(te) smoov voor deze functie. Heb nu paal dochter bij huis en blijk de enige gebruiker tot nu toe te zijn. :9

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
ningalloon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Weer iets bijgeleerd, Bedankt voor de reactie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wat is Movanis? Een bedrijf, da's duidelijk, maar hoe vind ik hun laadpalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
TucanoItaly schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:25:

Waarschijnlijk op hun bedrijfsterrein in Heusden-Zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
TucanoItaly schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Onderstaande heb ik eerder al gepost:

Als je in België in de buurt van 3550 Heusden-Zolder bent, kan je voor 0,20€/kWh laden!
Je krijgt onmiddelijk na het laden een sms, met alle info en de prijs.

0 euro starttarief, 0 euro per tijdseenheid, en geen gedoe met laadpassen.
Er word maandelijks netjes afgerekend.

Er staan 9 CCS laadpalen van 50.0 kW ter beschikking
EN 1 van 100kW

Eerste keer moet je wel ff een account aanmaken via qr code en bank gegevens ingeven.
Als dit niet lukt helpen de mensen u graag verder.

Let wel op, Is alleen werkdagen toegankelijk tussen 8h00 en 18h00, dus best uiterlijk rond 16h00 starten met laden.

Week-end gesloten!

Bedrijf ligt op industrie terrein, op een rotonde.
Alleen bord met Movanis te zien , je moet helemaal naar achteren rijden waar de palen zijn.
Google is uw vriend ;-)
https://movanis.be/nl/ Mijnwerkerslaan 14 3550 Heusden-Zolder België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
Inspired schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:25:
Zal om V2G gaan. Maar zoveel auto’s hebben dat niet. Als ze er al zijn met CCS.
Dat dacht ik ook want op mijn E-Niro zit ook geen V2G, maar kan dus wel DC terugleveren.
Ze hebben zelf daar een KONA en de techniek verschilt niet veel met de E-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Weet iemand of er een app is, waarmee je kunt zoeken op de goedkoopste laadpaal in een bepaalde omgeving/afstand?

Ik zit nu willekeurig wat laad paaltjes aan te tikken in de Shell Recharge app, maar dat schiet ook niet echt op.

[ Voor 34% gewijzigd door TucanoItaly op 18-05-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:27
ningalloon schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Dat dacht ik ook want op mijn E-Niro zit ook geen V2G, maar kan dus wel DC terugleveren.
Ze hebben zelf daar een KONA en de techniek verschilt niet veel met de E-Niro.
Was het niet obv V2L? Voor zover ik weet werkt V2G nog helemaal niet bij productieauto’s. (CCS) Je auto zal het toch moeten ondersteunen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Op moment dat je een dagje weg wilt plannen, naar bijvoorbeeld Delft: blijkt dat nog niet zo eenvoudig te zijn, om überhaupt een gratis parkeerplaats met openbaar oplaadpunt te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnwxt5CEqGhuO4jZLDRNHJbezMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IPJYtG8JA4D9brRYGnmMTnpB.png?f=fotoalbum_large

Wat zijn dit voor woekertarieven in Delft? Ik vond deze locatie via Parkbee en daar staat dan een EVBox: is dat de Q-Park onder de laadpalen ofzo? Bijna € 1 voor een kWh 8)7 En op de P+R nabij de de TU Delft, is geen een oplaadpunt te vinden.

Behalve voor medewerkers van Stedin..... en aan de TU is alleen voor medewerkers en studenten ofzo. Daar mag ik mijn auto niet zomaar parkeren: iemand tips? Ik ben echt niet bereid om meer dan € 0,50 voor een kWh te betalen, alles daarboven zijn gewoon woekertarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:44
Als geïnteresseerde in elektrisch gaan rijden,is het financieel nog enigzins interessant om dit te gaan doen buiten de aanschaf in eerste instantie. Ik heb niet de mogelijkheid tot een privé laadpunt ,zal in de straat (Rotterdam) of onderweg moeten laden. Of is dit dan qua laadkosten weinig interessant, ik rij zo,n 10/12.000km per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Laatst online: 11:08
ramrodwillem schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:08:
Als geïnteresseerde in elektrisch gaan rijden,is het financieel nog enigzins interessant om dit te gaan doen buiten de aanschaf in eerste instantie. Ik heb niet de mogelijkheid tot een privé laadpunt ,zal in de straat (Rotterdam) of onderweg moeten laden. Of is dit dan qua laadkosten weinig interessant, ik rij zo,n 10/12.000km per jaar.
Qua laadkosten is op dit moment superchargen bij Tesla goedkoper dan de meeste straatpalen.
Pagina: 1 ... 55 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2